Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:13
snameroc schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:32:
Je hebt dus helemaal geen trildempers tussen de muur beugels en de wp?
Ik zou dat altijd doen nu het nog kan.
De beugels zitten inderdaad star op de muur. Ik denk dat ik het eerst ook zo laat, want:
  • De ene rubber zou in trek belast worden en de andere in duw. Dan moet ik dus verschillende rubbers kopen om te zorgen dat het waterpas blijft hangen. Bestaat dat? Hoe monteer je die rubbers überhaupt in de muur? Heb je misschien een voorbeeld?
  • Als zo'n rubber scheurt ben je de pineut, want dan ligt de warmtepomp op (of door) het dak. Ik weet niet of ik dat helemaal vertrouw op lange termijn.
  • Voor mijn gevoel helpt een tweede set rubbers niet zo veel. Dan kan je net zo goed de rubbers onder de WP groter / soepeler maken. En als je twee gekoppelde massaveersystemen hebt, moet je volgens mij zorgen dat de eigenfrequenties ver genoeg van elkaar liggen, anders gaat het elkaar beïnvloeden en kan je juist meer trillingen krijgen. Ik zou 't in ieder geval goed door willen rekenen.
Maar goed, ook als het leidingwerk aangesloten zit, is het niet heel lastig om het even los te halen. In die zin is het niet meer werk om het later te doen, dan om het nu te doen. Ik ga het dus eerst maar zo proberen.
Robje1244 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:27:
[...]

Gaaf om te lezen! Ik heb hem sinds kort ook aan de muur hangen, vergelijkbaar met die van jou.

Zelf heb ik deze beugel gebruikt:
https://www.techniekwebsh...ZganXGqgkdrRoC1WEQAvD_BwE
Alleen dan de 750mm versie. Ook zonder rubber tussen de muur en de beugel. Wel heb ik hem op andere dempers gezet dan de originele omdat ik de warmtepomp binnen goed kon horen. Nu met een testrun hoor ik niks meer binnen.

Hangt de warmtepomp voldoende van de muur af met jou beugel? Volgens mij moet dit minimaal 250mm zijn even uit mijn hoofd.
De WP zit nu ongeveer 22,5 cm van de muur. Genoeg om te verwarmen, net te weinig om te koelen. Maar met 40 m2 vloerverwarming en geen fancoils gaan we toch niet serieus koelen. Misschien dat ik wat experimenteer, maar dat moet wel goed komen.

Waar heb je trouwens Fisher beugels van 750 mm vandaan? Ik wilde eerst ook die Fisher beugels, maar ik kon ze niet langer dan 600 mm vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 22-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-08 22:36
@marcop23 waarom heb je de WP niet direct voor het gat gehangen waar de leindingen naar binnen moeten ? vaillaint heeft namelijk een speciale aansluitset die bedoeld is voor muurbeugels die allemaal afsluit tegen de WP aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sJYGg_XsEGbFNuMPWeWRs6FuSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMIB1boz1Vol7juvqkeCH3Uw.jpg?f=fotoalbum_large

Wel handig zn shovel btw :P

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:48

thido

Tilburg

Kleuvert schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:15:
De Arotherm is trouwens een mooie planten bevochtiger tijdens zijn defrost. Nu maar hopen dat de buren niet in paniek raken.

YouTube: Defrost Vaillant Arotherm + 75/6
Wat doet het geluid van de unit bij een defrost, heb jij daar toevallig ook een filmpje van?
Gooit de unit het debiet omhoog bij een defrost (zoals bijv. bij Panasonic) of blijft dat gelijk (zoals bijv. bij LG)?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
Speedfight schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

@PentaClover Ik heb inmiddels goedkeuring van de cashback ontvangen, top!
Heb jij beide facturen geüpload?

Heb een factuur voor al het materiaal en 5 uren werkzaamheden begin dit jaar en een tweede factuur 7 juni voor de installatie en in bedrijfstelling.

Zou mooi zijn wanneer ze dit accepteren

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 22-08-2023 16:08 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Heb jij beide facturen geüpload?

Heb een factuur voor al het materiaal en 5 uren werkzaamheden begin dit jaar en een tweede factuur 7 juni voor de installatie en in bedrijfstelling.

Zou mooi zijn wanneer ze dit accepteren
Jep, allebei geupload. En bedrag staat inmiddels al op mijn rekening d:)b

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 17:46
thido schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Wat doet het geluid van de unit bij een defrost, heb jij daar toevallig ook een filmpje van?
Gooit de unit het debiet omhoog bij een defrost (zoals bijv. bij Panasonic) of blijft dat gelijk (zoals bijv. bij LG)?
Ik heb een 75/6 en na de defrost gaat hij even volgas om een inhaal slag te plegen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Speedfight schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Jep, allebei geupload. En bedrag staat inmiddels al op mijn rekening d:)b
Mooi :)

echt benieuwd of het hier ook gaat lukken - staat er wat bijzonder op allemaal :D

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:13
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:45:
@marcop23 waarom heb je de WP niet direct voor het gat gehangen waar de leindingen naar binnen moeten ? vaillaint heeft namelijk een speciale aansluitset die bedoeld is voor muurbeugels die allemaal afsluit tegen de WP aan.

[Afbeelding]

Wel handig zn shovel btw :P
Eigenlijk vooral omdat ik niet wist wat er in die kit zat. Hetzelfde geldt voor de muurbeugels van Vaillant: kneiterduur en ik kon er eigenlijk niets over vinden. Of staat het gewoon ergens online?

Oh: dan zou de WP direct naast de regenpijp komen. Ik wist ook niet of dat helemaal mag icm de regels rond R290. Eerlijk gezegd kan het me ook niet heel veel schelen, want het is stukje pijp van 2,5m wat boven en onder open is. En mocht die ontploffen: tsja, jammer dan...

En zo zijn de leidingen natuurlijk ook wat beter bereikbaar. Is wat makkelijker met montage. Want waar bevestig je de vorstkleppen bij de Vaillant aansluitset? Uiteindelijk hebben deze overwegingen er toe geleid dat ik het zo heb gedaan, want ik heb het wel overwogen om hem voor het gat te maken.

En ja, echt heel fijn dat iemand me zo kon helpen. Daardoor heel weinig hoeven tillen.

[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 22-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
marcop23 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

De beugels zitten inderdaad star op de muur. Ik denk dat ik het eerst ook zo laat, want:
  • De ene rubber zou in trek belast worden en de andere in duw. Dan moet ik dus verschillende rubbers kopen om te zorgen dat het waterpas blijft hangen. Bestaat dat? Hoe monteer je die rubbers überhaupt in de muur? Heb je misschien een voorbeeld?
  • Als zo'n rubber scheurt ben je de pineut, want dan ligt de warmtepomp op (of door) het dak. Ik weet niet of ik dat helemaal vertrouw op lange termijn.
  • Voor mijn gevoel helpt een tweede set rubbers niet zo veel. Dan kan je net zo goed de rubbers onder de WP groter / soepeler maken. En als je twee gekoppelde massaveersystemen hebt, moet je volgens mij zorgen dat de eigenfrequenties ver genoeg van elkaar liggen, anders gaat het elkaar beïnvloeden en kan je juist meer trillingen krijgen. Ik zou 't in ieder geval goed door willen rekenen.
Maar goed, ook als het leidingwerk aangesloten zit, is het niet heel lastig om het even los te halen. In die zin is het niet meer werk om het later te doen, dan om het nu te doen. Ik ga het dus eerst maar zo proberen.

[...]

De WP zit nu ongeveer 22,5 cm van de muur. Genoeg om te verwarmen, net te weinig om te koelen. Maar met 40 m2 vloerverwarming en geen fancoils gaan we toch niet serieus koelen. Misschien dat ik wat experimenteer, maar dat moet wel goed komen.

Waar heb je trouwens Fisher beugels van 750 mm vandaan? Ik wilde eerst ook die Fisher beugels, maar ik kon ze niet langer dan 600 mm vinden.
Volgens mij kwam die van Conrad af maar dan wel in delen. De set is volgens mij niet te krijgen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Zwartoog schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

De Vaillant is heel moeilijk handmatig te sturen. Er zit wel een PV-contact op, maar daar kun je alleen je buffervat mee sturen, niet SWW of wat anders. Waardeloos.

Ik wacht al een tijdje op een losse besturingsmodule:
Verwarming uitlezen met ebusd

Dan kan ik hem zelf aansturen. Ik zit te denken om dan SWW op een hogere temperatuur te zetten (60 ipv 48 nu), en tijdens het stookseizoen de stooklijn wat te verhogen (kan ie 's avonds langer uit).
Het aansturen is lastig, het eenvoudigste kun je de wenstemperatuur in stappen van een halve graad verhogen en zo de wp regelen voor langere runs. Het is zaak om zo laag mogelijk in vermogen te draaien om een hogere COP te bereiken.
Middels Loxone schijn je de wp aan te kunnen sturen, ik heb nog geen gebruiker gesproken die dit zo geregeld heeft.
Het schijnt dat er meer mogelijk is met home assistant en my vaillant, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
[...]

Geen filmpje van het geluid.
Ik hoor er binnen niks van. Heb geen idee wanneer er een defrost bezig is.
Kan dat alleen zien.
Ook buiten merk je er zo goed als niets van.
De compressor gaat harder draaien maar als de pomp goed geplaatst is dan merk je er niks van.
Alleen de ventilator voor de condensor maakt geluid als deze volgas draait.
Zelfs dat maakt nauwelijks geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:32
@thido
De Jappanners en Koreanen maken meer geluid dan Vaillant buitenunits.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 14:34
[...]

Geluid van de defrost zelf valt enorm mee, hoor je alleen als je ernaast staat. Je hoort vooral een berg ijs smelten, en dan gaat de fan aan om de boel weg te blazen.

Daarna gaat de WP echter full retard weer naar de gewenste Ta, met afhankelijk van je systeem (radiatoren bij mij) een grote delta T. Dan maakt hij best een kabaal, totdat de delta T<5 is of zo. Als je dit zou kunnen begrenzen, zou de WP vele malen stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
"Full retard":+

Ik moest lachen. Maar je omschrijft het goed. Overigens duurt die periode niet zo lang, tot hij weer aftoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Werkt stille modus daar niet tegen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-07 13:25

Erikz.nl

professioneel prutser

Sinds de door Valliant geforceerde App update (naar myValliant) werkt de koeling van mijn Arotherm+Unitower setup niet meer. Op de app zet ik de koeling aan, maar deze doet niets, er is ook geen stroomverbruik te zien, vloeren blijven warm en de ruimtetemperatuur loopt op. Een heel ander beeld dan voor de update met de oude app.

Ik lig in de clinch met Valliant omdat zij aangeven dat ik een installateur moet laten langskomen, maar ik wil niet betalen voor een 'defect' dat door Valliant zelf is veroorzaakt. Dit gaat nog een principekwestie met brief van een advocaat/rechtsbijstand worden ben ik bang...

[ Voor 10% gewijzigd door Erikz.nl op 23-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:19
Erikz.nl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:54:
Sinds de door Valliant geforceerde App update (naar myValliant) werkt de koeling van mijn Arotherm+Unitower setup niet meer. Op de app zet ik de koeling aan, maar deze doet niets, er is ook geen stroomverbruik te zien, vloeren blijven warm en de ruimtetemperatuur loopt op. Een heel ander beeld dan voor de update met de oude app.

Ik lig in de clinch met Valliant omdat zij aangeven dat ik een installateur moet laten langskomen, maar ik wil niet betalen voor een 'defect' dat door Valliant zelf is veroorzaakt. Dit gaat nog een principekwestie met brief van een advocaat/rechtsbijstand worden ben ik bang...
Werkt het via de thermostaat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Erikz.nl
Misschien repareert het zichzelf wel voor volgend koelseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17
Erikz.nl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:54:

Is koelen nog steeds geactiveerd in de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Gramser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:00:
"Full retard":+

Ik moest lachen. Maar je omschrijft het goed. Overigens duurt die periode niet zo lang, tot hij weer aftoert.
Ja, precies, maar in die tijd kun je hem aan de overkant van de straat horen. En dan elk uur, met die mist van afgelopen winter, is niet echt fraai. Eens een keer met de hand aan de stooklijn zitten draaien op zo'n moment, en als je hem in 15 minuten langzaam opdraait gaat het prima en relatief stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ja, maar je kunt maar 1 stille modus instellen. De stille modus 's nachts veel "stiller" zijn dan overdag. Met overdag in de stille nachtmodus draaien geeft onvoldoende vermogen.

Voor de SWW heb je wel een ECO-modus, die doet iets soortgelijks - beperkt de delta-T, en geeft een veel betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Ja, precies, maar in die tijd kun je hem aan de overkant van de straat horen. En dan elk uur, met die mist van afgelopen winter, is niet echt fraai. Eens een keer met de hand aan de stooklijn zitten draaien op zo'n moment, en als je hem in 15 minuten langzaam opdraait gaat het prima en relatief stil.
Tsja, helaas is dat niet zo standaard in te stellen. Ik heb gelukkig geen klachten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

@Kleuvert , @Zwartoog en @busscherski dank voor jullie reacties.
Ik ben momenteel een beetje aan het oriënteren om de overstap te maken naar een nieuwe WP.
Waar ik nu voornamelijk naar kijk is het geluid, dat valt bij mijn huidige LG wat tegen.
Als ik de rekentool gebruik zit ik altijd goed als de nieuwe WP max rond de 60db zit.
Eenvoudigste zou zijn de alom bekende Pana 7kW'er neer te zetten (ik had hiervoor ook een Pana, dus alle benodigde bekabeling ligt er al). Op papier doet die maximaal wel 68db, maar is bij defrosten relaties stil door gebruik van het CV water.
De ervaring van @Zwartoog doet mij erg twijfelen om voor een Arotherm te kiezen in deze.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hoeveel haast heb je? Anders een keer bij een Tweaker gaan luisteren met vorst en vochtig weer. Duurt nog wel even dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
thido schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:19:
@Kleuvert , @Zwartoog en @busscherski dank voor jullie reacties.
Ik ben momenteel een beetje aan het oriënteren om de overstap te maken naar een nieuwe WP.
Waar ik nu voornamelijk naar kijk is het geluid, dat valt bij mijn huidige LG wat tegen.
Als ik de rekentool gebruik zit ik altijd goed als de nieuwe WP max rond de 60db zit.
Eenvoudigste zou zijn de alom bekende Pana 7kW'er neer te zetten (ik had hiervoor ook een Pana, dus alle benodigde bekabeling ligt er al). Op papier doet die maximaal wel 68db, maar is bij defrosten relaties stil door gebruik van het CV water.
De ervaring van @Zwartoog doet mij erg twijfelen om voor een Arotherm te kiezen in deze.
Ik kan zelf niet vergelijken met andere WP. Alles behalve na de defrost is hij stil genoeg, ook geen klachten gehad van de buren (staat op 2,5 meter van de erfgrens op een schuurdak).

Het is feitelijk een aansturing/configuratieprobleem, maar qua software zijn die dingen nog niet zover. (Feitelijk is de besturing gigantisch uitgebreid vanwege het scala aan gebruikssituaties, maar dit soort fine-tuning is nog een stap te ver - evenzo mbt sturen op PV-opwek.) Er is een hobbymodule voor, daar wacht ik nog steeds op.

Verder hangt het af van je situatie. Ik heb radiatoren, dus als het goed gaat vriezen, gaat de stooklijn richting 40 (of 45?) graden. Dan moet ie na een defrost ook van ver komen. Heb je vloerverwarming met een Ta-max van 30 graden, dan valt het ook weer een stuk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Gramser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:21:
Hoeveel haast heb je? Anders een keer bij een Tweaker gaan luisteren met vorst en vochtig weer. Duurt nog wel even dan.
@thido , ik zie dat je in Tilburg zit, ik zit 1 station verder. Je kunt een keer komen luisteren als je wilt. Moet het wel koud zijn, anders heeft het geen zin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Ik kan zelf niet vergelijken met andere WP. Alles behalve na de defrost is hij stil genoeg, ook geen klachten gehad van de buren (staat op 2,5 meter van de erfgrens op een schuurdak).

Het is feitelijk een aansturing/configuratieprobleem, maar qua software zijn die dingen nog niet zover. (Feitelijk is de besturing gigantisch uitgebreid vanwege het scala aan gebruikssituaties, maar dit soort fine-tuning is nog een stap te ver - evenzo mbt sturen op PV-opwek.) Er is een hobbymodule voor, daar wacht ik nog steeds op.

Verder hangt het af van je situatie. Ik heb radiatoren, dus als het goed gaat vriezen, gaat de stooklijn richting 40 (of 45?) graden. Dan moet ie na een defrost ook van ver komen. Heb je vloerverwarming met een Ta-max van 30 graden, dan valt het ook weer een stuk mee.
Ik heb een combinatie van radiatoren, convectorputten (met fans), vloerverwarming en wandverwarming :-)
Maar overwegend radiatoren, zit over het algemeen op een Ta van zo'n 30 tot 34c. Alleen als het langdurig flink vriest of voor opwarmen zal dat iets hoger liggen. Dank voor het aanbod om even te komen luistere, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 13:15
busscherski schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:42:
@Proim
Circuleren is als je een ringleiding hebt.
Ik neem aan dat je geen ringleiding hebt maar per ongeluk het wel hebt aangevinkt?

Dat van dat doorpompen na koelen heeft geen zin. Warmt de vloer eerder op dan dat het koelt.
Ik vermoed van niet, ook geen idee waar ik dat zou hebben aangevinkt (ik heb niet zelf de installatie gedaan).

Okay, bedankt voor de verdere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Thanks. Maar eens contact opnemen met Vaillant dan...
Ik zie enkel SEER, maar kWh koelen blijft op 0 staan. kWh verwarmen telt wel netjes op.
Nog wat gehoord?

Bij mij in de app staat vandaag wel hoeveel kWh verbruikt, maar bij mij is juist de milieuopbrengst leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:20
Kees_frl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Nog wat gehoord?

Bij mij in de app staat vandaag wel hoeveel kWh verbruikt, maar bij mij is juist de milieuopbrengst leeg
Nog geen contact opgenomen. Staat nog op mijn todo lijstje.
Verder werkt het systeem wel prima, dus het is low priority zeg maar :p

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Nog geen contact opgenomen. Staat nog op mijn todo lijstje.
Verder werkt het systeem wel prima, dus het is low priority zeg maar :p
Haha idem, maar zal de komende weken nog wat meer het koelen aanzetten (wonen er nog niet) en kijken of er toch iets bij opbrengst komt te staan.

Vreemd wel het verbruik, echter niet de opbrengst. Zou toch wel leuk zijn beetje de COP te kunnen berekenen. :)

Bij anderen de milieuopbrengst bij koelen ook te zien in de app? (heb de oude app nog)

Zou het zo kunnen zijn dat er minimaal X aantal uren gedraaid moet zijn voor een milieu opbrengst? :) Hier zo'n 5 uur gedraaid. Start rond de 1 kw en ging daarna terug naar zo'n 800watt

[ Voor 19% gewijzigd door Kees_frl op 23-08-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Haha idem, maar zal de komende weken nog wat meer het koelen aanzetten (wonen er nog niet) en kijken of er toch iets bij opbrengst komt te staan.

Vreemd wel het verbruik, echter niet de opbrengst. Zou toch wel leuk zijn beetje de COP te kunnen berekenen. :)

Bij anderen de milieuopbrengst bij koelen ook te zien in de app? (heb de oude app nog)

Zou het zo kunnen zijn dat er minimaal X aantal uren gedraaid moet zijn voor een milieu opbrengst? :) Hier zo'n 5 uur gedraaid. Start rond de 1 kw en ging daarna terug naar zo'n 800watt
Ik krijg wel gewoon het rendement voor koelen te zien, dus omdat te berekenen moeten ze opbrengst en verbruik weten.
Via mijn kWh meter ken ik ook het verbruik, dus ik zou de opbrengst zelf kunnen berekenen.
Als ik augustus extrapoleer kom ik aan 138kWh voor die maand. SSW in ongeveer 1.1kWh per dag, dus dat wil zeggen 104kWh voor koelen. Rendement bedraagt 7, dus dan heb ik ongeveer voor 728kWh gekoeld. Geen idee als dat veel of weinig is, maar ons huis warmt vrij snel op en we hebben nog geen gordijnen of screens. Die komen pas eind september. Koelen doen we als er PV injectie is en als de verwachte maximale buitentemp hoger als 22C wordt. Die stuur ik via Home Assistant via zo’n ebus module.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proim schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Ik vermoed van niet, ook geen idee waar ik dat zou hebben aangevinkt (ik heb niet zelf de installatie gedaan).

Okay, bedankt voor de verdere info.
Zie je het alleen in de app? Dan kun je het uitvinken bij de app instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Ik krijg wel gewoon het rendement voor koelen te zien, dus omdat te berekenen moeten ze opbrengst en verbruik weten.
Via mijn kWh meter ken ik ook het verbruik, dus ik zou de opbrengst zelf kunnen berekenen.
Als ik augustus extrapoleer kom ik aan 138kWh voor die maand. SSW in ongeveer 1.1kWh per dag, dus dat wil zeggen 104kWh voor koelen. Rendement bedraagt 7, dus dan heb ik ongeveer voor 728kWh gekoeld. Geen idee als dat veel of weinig is, maar ons huis warmt vrij snel op en we hebben nog geen gordijnen of screens. Die komen pas eind september. Koelen doen we als er PV injectie is en als de verwachte maximale buitentemp hoger als 22C wordt. Die stuur ik via Home Assistant via zo’n ebus module.
Nog even voor de zekerheid, ik heb de data niet in de APP. Zal kijken of op de MEH97/6 wel de data staat maar dat wordt morgen pas.

Heb jij het over de APP of vanaf binnendeel/besturing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Nog even voor de zekerheid, ik heb de data niet in de APP. Zal kijken of op de MEH97/6 wel de data staat maar dat wordt morgen pas.

Heb jij het over de APP of vanaf binnendeel/besturing. :)
Ik heb het over het schermpje op de VZW AI. Onderdeel van jouw MEH.
De app heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

anthon3 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Werkt het via de thermostaat wel?
Daar zal ik nog eens goed naar kijken, ik doe eigenlijk alles via de app en niet via de sensocomfort. Enige dat ik daar weet is dat de optie 'koelen mogelijk' (ben even kwijt hoe die ook weer heet) onder installateurniveau 00 geactiveerd is.
Wim Leers schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:30:
[...]

Is koelen nog steeds geactiveerd in de binnenunit?
Koelfunctie staat aan in het menu van de Sensocomfort en in de instellingen van de Unitower.

[ Voor 11% gewijzigd door Erikz.nl op 24-08-2023 10:10 ]

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

busscherski schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:28:
@Erikz.nl
Misschien repareert het zichzelf wel voor volgend koelseizoen.
Daar wacht ik liever niet op, mocht blijken dat het dan nog niet werkt dan kan ben ik zelf nalatig geweest in het herstellen van het probleem en sta ik eventueel juridisch ook minder sterk.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

royke82 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Twee weken geleden is de printplaat vervangen. Via welke instelling kan ik op de binnenunit de koelmodule activeren?
Oei, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Je moet in ieder geval dus op de binnenunit (niet de thermostaat) op het intstallateursniveau iets met koelen activeren. Dat wijst zich eigenlijk wel vanzelf. Het standaard wachtwoord is, dacht ik, 17.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 24-08-2023 14:47 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Geluid van de defrost zelf valt enorm mee, hoor je alleen als je ernaast staat. Je hoort vooral een berg ijs smelten, en dan gaat de fan aan om de boel weg te blazen.

Daarna gaat de WP echter full retard weer naar de gewenste Ta, met afhankelijk van je systeem (radiatoren bij mij) een grote delta T. Dan maakt hij best een kabaal, totdat de delta T<5 is of zo. Als je dit zou kunnen begrenzen, zou de WP vele malen stiller zijn.
Dit optoeren naar max is om de dT te bereiken inderdaad, als je een buffervat parallel ertussen hebt geplaatst is dit eenvoudig met een DIY, dT regeling op de aanvoer buffervat en afvoer buffervat te regelen,
In dat geval gaat nml de 2e circulatiepomp uit tijdens de defrost .
Na de defrost is er een positieve dT (de Wp levert weer warmte) en de circulatiepomp mag het verwarmingscircuit weer verwarmen. Voordeel is dat je ook geen koud water je circuit instuurt die je later weer moet compenseren.
Op deze manier wacht het CV circuit een tiental minuten max , nadat de WP weer warmte geeft springt deze weer aan. Al met al in een paar minuten wordt de modus full retard afgebroken en moduleert de wp al terug.
Hij blijft wel een tijdje iets hoger draaien om de dT weer te herstellen uit het CV circuit maar niet voluit.
Stille modus geeft wel degelijk een lager geluidsniveau in de begrenste modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

@anthon3 inmiddels ook gecheckt, en op de thermostaat staat de koelfunctie ook gewoon aan, gelijk aan de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
MartinSE schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Dit optoeren naar max is om de dT te bereiken inderdaad, als je een buffervat parallel ertussen hebt geplaatst is dit eenvoudig met een DIY, dT regeling op de aanvoer buffervat en afvoer buffervat te regelen,
In dat geval gaat nml de 2e circulatiepomp uit tijdens de defrost .
Na de defrost is er een positieve dT (de Wp levert weer warmte) en de circulatiepomp mag het verwarmingscircuit weer verwarmen. Voordeel is dat je ook geen koud water je circuit instuurt die je later weer moet compenseren.
Op deze manier wacht het CV circuit een tiental minuten max , nadat de WP weer warmte geeft springt deze weer aan. Al met al in een paar minuten wordt de modus full retard afgebroken en moduleert de wp al terug.
Hij blijft wel een tijdje iets hoger draaien om de dT weer te herstellen uit het CV circuit maar niet voluit.
Stille modus geeft wel degelijk een lager geluidsniveau in de begrenste modus.
Even kijken of ik het begrijp: je hebt een buffervat, en tijdens de defrost schakel je je CV-circuit af zodat hij alleen warmte uit het buffervat mag pakken?

Dat is best een elegante oplossing :) Voor mij wel intensief omdat ik geen buffervat heb. Hoeveel liter zou voldoende zijn?

Ik blijf er overigens bij dat je dit qua aansturing met minder gedoe en meer efficiëntie kunt regelen, mits ze dat zouden implementeren.

Edit: ik heb eerder idd wel eens met het idee zitten spelen om een verwarmingselement in de retour te zetten zodat deze even aanspringt als de delta-T te groot is. Ook dit is een erg inefficiënte oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 25-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
Zwartoog schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Even kijken of ik het begrijp: je hebt een buffervat, en tijdens de defrost schakel je je CV-circuit af zodat hij alleen warmte uit het buffervat mag pakken?

Dat is best een elegante oplossing :) Voor mij wel intensief omdat ik geen buffervat heb. Hoeveel liter zou voldoende zijn?

Ik blijf er overigens bij dat je dit qua aansturing met minder gedoe en meer efficiëntie kunt regelen, mits ze dat zouden implementeren.

Edit: ik heb eerder idd wel eens met het idee zitten spelen om een verwarmingselement in de retour te zetten zodat deze even aanspringt als de delta-T te groot is. Ook dit is een erg inefficiënte oplossing.
klopt, CV circuit krijgt dan even geen flow uit het buffervat, 45 liter is voldoende in de parallelschakeling.
Zonder buffer krijg je hoe je het ook laat schakelen altijd een koud water flow je vloer of CV circuit in, naast het feit dat de wp dan op full retard op zijn gewenste aanvoertemperatuur en dT wil komen.
Eens met de wens/verwachting dat dit in de software geregeld zou moeten zijn.
Met een warmte element kun je idd even gemakkelijk schakelen en zo de wp eerder laten terugschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-08 17:34
Speedfight schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

@PentaClover Ik heb inmiddels goedkeuring van de cashback ontvangen, top!
Mooi! Bij mij was het bedrag snel gestort na de goedkeuring.

ISDE subsiside was ook redelijk snel trouwens, 3 weken na de aanvraag staat het al op mijn rekening, het stond eerder op de rekening dan dat de post de brief had bezorgd waarin de toekenning wordt bevestigd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 14:41
Ik heb een offerte liggen voor een vaillant systeem met de Arotherm plus en Unitower.

Ik heb een vraag (voor zover deze beantwoord kan worden) mbt het geleverde vermogen bij een bepaalde temperatuur. De installateur geeft bij mij aan dat ik (grof) moet rekenen met mijn oude CV ketel = 24kW / 3 = 8kW bij een temp van A7/w35. Koevlaas geeft een andere rekenuitkomst en dan kom ik op 5,81 kW bij A-10/W35.

De installateur wil een 105/6 offreren terwijl ik neig naar een 75/6 obv bovenstaande, mede op basis van de grafieken in de snelstartgids.

Nu lees ik in de brochure van Vaillant dat de 105 bij A7/w35 8,1 doet en de 75 4,6, als ik echter in de snelstartgids kijk zie ik echter in de verwarminggrafiek hele andere getallen staan voor zowel de 75 als 105 bij de +7 graden.

Welke moet ik nou gebruiken en hoe bepaal ik de juiste van de twee units in mijn situatie?

Toevoeging: Woning uit 2006, A-label, Vloerverwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@JottemJ de brochure geeft volgens mij de cijfers van nominaal vermogen/werkpunt met de hoogste COP. De grafieken uit de snelgids komen aardig overeen met de gedetailleerde data uit de gepinde post.
De Arotherm Split is geen /6 overigens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@JottemJ
Achterin de snelstartgids staat een versie van de Koevlaas formule. Denk er ook aan de beta factor 0.8 mee te rekenen. Ik zou liever de 75/6 hebben in jouw geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
@JottemJ vermogen CV ketel/3

Mijn stoel is samen met mij van de stoel er onder gevallen van het lachen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Proton_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:02:
@JottemJ de brochure geeft volgens mij de cijfers van nominaal vermogen/werkpunt met de hoogste COP. De grafieken uit de snelgids komen aardig overeen met de gedetailleerde data uit de gepinde post.
De Arotherm Split is geen /6 overigens.
Thanks, ik bedoelde inderdaad niet de split maar plus, my bad :)
Ronald schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:23:
@JottemJ vermogen CV ketel/3

Mijn stoel is samen met mij van de stoel er onder gevallen van het lachen…
Ik heb ook sterk mijn twijfels of ik met deze door wil gaan ;) De oplossing spreekt mij wel aan, de kwalificaties van de partij heb ik nog wat bedenkingen bij. Wil bijvoorbeeld ook perse een buffervat plaatsen, vindt vervangen (traditionele) verdeler van de VV niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:41
JottemJ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:46:
De installateur geeft bij mij aan dat ik (grof) moet rekenen met mijn oude CV ketel = 24kW / 3 = 8kW bij een temp van A7/w35.
Die formule slaat natuurlijk compleet nergens op, want het vermogen van CV-ketels is de afgelopen tientallen jaren vooral bepaald a.d.h.v. het comfortniveau wat je voor warm water (SWW) nodig had. Dat waren die CW3/4/5/6 getallen.
Voor het verwarmen van de woning (kastelen uitgezonderd) was er altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar.
Kortom, uit het vermogen van je CV-ketel je WP-vermogen afleiden is onmogelijk.
Het jaarlijkse gasverbruik is (via de koevlaasformule) een veel betere indicator, maar ik zou vooral ook even rekenen met het dagelijkse gasverbruik op een aantal koude dagen, en dat dan terugrekenen naar de juiste ontwerptemperatuur (zie de recente gepinde posts over dat onderwerp in het algemene L/W WP topic).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:41
busscherski schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:14:
@JottemJ
Achterin de snelstartgids staat een versie van de Koevlaas formule. Denk er ook aan de beta factor 0.8 mee te rekenen. Ik zou liever de 75/6 hebben in jouw geval.
Tegen de tijd dat iedereen aan de WP is, gaat het elektriciteitsnet nog eens aan die verdomde betafactoren ten onder...
Zo'n betafactor betekent gewoon dat je bij zware vorst elektrisch bij gaat stoken! Dat moet je gewoon niet willen, en is bovendien met de huidige generatie modulerende warmtepompen ook helemaal niet nodig.
Veel beter is het om het systeem netjes uit te leggen op de juiste ontwerptemperatuur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Tegen de tijd dat iedereen aan de WP is, gaat het elektriciteitsnet nog eens aan die verdomde betafactoren ten onder...
Zo'n betafactor betekent gewoon dat je bij zware vorst elektrisch bij gaat stoken! Dat moet je gewoon niet willen, en is bovendien met de huidige generatie modulerende warmtepompen ook helemaal niet nodig.
Veel beter is het om het systeem netjes uit te leggen op de juiste ontwerptemperatuur.
Dankjewel, het lastige is dat ik nog geen winter hier heb gezeten en alleen de jaarcijfers tot mijn beschikking heb. Wellicht nog even afwachten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Rustig. Ik heb het niet over een betafactor van 0.5. 0.8 valt best mee. Dan stook je in de meeste winters 0 kWh bij.

Daarnaast is de Koevlaasformule van de snelstartgids met iets conservatievere getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Rustig. Ik heb het niet over een betafactor van 0.5. 0.8 valt best mee. Dan stook je in de meeste winters 0 kWh bij.

Daarnaast is de Koevlaasformule van de snelstartgids met iets conservatievere getallen.
Het gaat ook niet mis als het niet echt hard vriest.

Als het echt hard gaat, gaan alle valt wel mee beta 0,8 (waar deze ook goed ingeschat is) allemaal tegelijk op element bijstoken.

Het net piept en kraakt al met een waanzinnige 30% van de huishoudens met een beetje aan PV.

Warmtepompen met beta factor kunnen harder de andere kant uit… dus ik deel de zorg van @Andrehj echt wel.

Zeker wanneer er geen verschil in minimum vermogen is is ontwerpen naar beta factor echt wel ongewenst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Niet dat het het streven zou moeten zijn dat iedereen altijd maar precies op 0.8 moet gaan zitten. Maar als een 75/6 met betafactor 1 niet lukt maar met 0.8 wel dan heb ik die liever dan een 105/6.

Liefst zodanig aangesloten dat het element op piekuren niet bijschakeld, de wetgeving daarvoor loopt achter de feiten aan. Komt vast nog wel een keer als het bijna, helemaal of meerdere keren mis gaat. Op die manier aangesloten is de netbelasting op piekuren minder dan wat het geweest zou zijn met een 105/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski ik snap de technische afweging. Maar terughoudendheid is noodzakelijk… beta moet geen doel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
Ronald schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Het gaat ook niet mis als het niet echt hard vriest.

Als het echt hard gaat, gaan alle valt wel mee beta 0,8 (waar deze ook goed ingeschat is) allemaal tegelijk op element bijstoken.

Het net piept en kraakt al met een waanzinnige 30% van de huishoudens met een beetje aan PV.

Warmtepompen met beta factor kunnen harder de andere kant uit… dus ik deel de zorg van @Andrehj echt wel.

Zeker wanneer er geen verschil in minimum vermogen is is ontwerpen naar beta factor echt wel ongewenst.
Kijk voornamelijk naar welk vermogen je nodig hebt bij 0 graden en hoe hoog de wp dan moet draaien om dit te bereiken.
De Arotherm plus geeft een lager rendement bij hoger vermogen, (de meeste warmtepompen trouwens)
De 75 draait bij 0 graden buiten 10kW met een COP van 3,2, de 105 met hetzelfde vermogen een COP van 4,1 (en kan maximaal 12,3kW)
Lager vermogen bij dezelfde temperatuur bv 4kW geeft een COP van 3,9 voor de 75/6 en een COP van 4,2 voor de 105 (die draait dan op minimaal vermogen)
Nadeel van de 105 tov de 75 is dat het minimale vermogen hoger ligt, maar hier kun je mee omgaan in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MartinSE Je verhaal klopt conceptueel wel, maar de getallen niet.

Een 75/6 die precies met een beta factor van 0.8 is gedimensioneerd zal bij 0 graden geen 10 kW hoeven af te geven als je geen nachtverlaging hebt. Volledig compressor vermogen is dan pas nodig rond -10 graden etmaalgemiddelde. Rond 0 graden is het benodigd thermisch vermogen rond 5 kW. 75/6 heeft volgens de tabel bij A0/W35 dan een COP van 3.9. (wat betreft COP loopt een 75/6 dan in de optimale belasting)

Een 105/6 loopt in die omstandigheden wel efficienter met een COP van 4.2. Maar het verschil is een stuk minder dan hoe je het schetst.
En zoals je zelf al schreef, die winst lever je weer in bij hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-08 09:59
Goedemorgen allen,

Afgelopen weekend eindelijk de installatie voltooid van mijn 55/6 + Unitower.
Ik heb alles met uponor 32mm gedaan en de vaillant ribbelbuis aansluitsets voor de monoblock en Unitower.
Van de rest een 720f, Spirovent vuil/luchtafscheider en alles op 7 groeps vv in 10cm woonbeton.
De gehele installatie dankzij tweakers en wat uitzoekwerk samen met een kennis zelf kunnen uitvoeren.
Hier voor de geinteresseerden 2 foto's van de buitenopstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK8VU7lZaYhpf7F1xD8S0YeNLtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7aqMsPcoKthWRPRfdWaUnCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIKhTG2QnjxD4_hSAmktRjn-mSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyLXphXERW4N4TxFo5TIDYjR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben we gistermiddag na het handmatig ontluchten direct een uur lang het ontluchtingsprogramma gedraaid. Toen direct gemerkt dat de wp ook direct begon met het verwarmen van het buffervat (yay, geen problemen met alle perskoppelingen). Later op de avond is het boilervat verwarmd tot 45 graden en hebben we als wijze van test het opstookprotocol opgestart op 25 graden aanvoertemperatuur.

Nu vraag ik mij af hoe het komt dat er sinds gisteravond tot nu (ongeveer 14 uur lang) het energieverbuik tussen de 1500 en 2000 watt is terwijl de 55/6 met A7/W35 maar 0.71kw gebruikt volgens de specsheet. VV verdeler geeft aan invoer 25 graden en uit 22, dit valt dus binnen de delta 5k van het specsheet. Heeft iemand hier dit ook meegemaakt?

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Breedam schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
Nu vraag ik mij af hoe het komt dat er sinds gisteravond tot nu (ongeveer 14 uur lang) het energieverbuik tussen de 1500 en 2000 watt is terwijl de 55/6 met A7/W35 maar 0.71kw gebruikt volgens de specsheet. VV verdeler geeft aan invoer 25 graden en uit 22, dit valt dus binnen de delta 5k van het specsheet. Heeft iemand hier dit ook meegemaakt?
Veel plezier ermee :)
Waar komen deze getallen vandaan? (Is het geen thermisch vermogen?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
Proton_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Veel plezier ermee :)
Waar komen deze getallen vandaan? (Is het geen thermisch vermogen?)
Dankjewel :).
Vermogen is gecombineerd elektrisch vermogen van de unitower + wp via homewizard energy.
Ik ben vanmorgen vertrokken naar het werk en kan niet wachten tot ik weer thuis ben om het allemaal een beetje uit te pluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Klinkt alsof er een element in de Unitower actief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
Gramser schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:10:
Klinkt alsof er een element in de Unitower actief is?
Ik hoor net van een andere gebruiker dat het vermoeden bestaat er onevenredig veel hitte element wordt gebruikt tijdens het opstookprotocol. Dus dat zou dan kunnen. Hij is inmiddels, na 16 uur, teruggegaan naar 650 watt verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Oja klopt.

Je kunt ook opstoken dmv vast aanvoer instellen, dan gaat het wel volledig met de compressor. Moet je dan wel elke dag zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
busscherski schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:12:
@MartinSE Je verhaal klopt conceptueel wel, maar de getallen niet.

Een 75/6 die precies met een beta factor van 0.8 is gedimensioneerd zal bij 0 graden geen 10 kW hoeven af te geven als je geen nachtverlaging hebt. Volledig compressor vermogen is dan pas nodig rond -10 graden etmaalgemiddelde. Rond 0 graden is het benodigd thermisch vermogen rond 5 kW. 75/6 heeft volgens de tabel bij A0/W35 dan een COP van 3.9. (wat betreft COP loopt een 75/6 dan in de optimale belasting)

Een 105/6 loopt in die omstandigheden wel efficienter met een COP van 4.2. Maar het verschil is een stuk minder dan hoe je het schetst.
En zoals je zelf al schreef, die winst lever je weer in bij hogere buitentemperaturen.
De data heb is gebaseerd op de bijgesloten grafiek, de pendeltemperatuur (minimumvermogen) van de 75 ligt dan bij 5 graden en hoger en bij de 105 bij 2 en hoger.
Uitgaande dat boven de 0 nacht temperatuurverlaging toegepast wordt is de scrollcompressor pomp efficiënter en rustiger. Heb je meer vermogen nodig voor de woning is dit gunstiger voor de 105.
Als de 75/6 constant op silent mode staat of als je de 65/6 neemt heb je stabielere en hogere COP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ7DHs4qqq8cOB3xjfuERoCQNGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZuaqaPumqOeVghGML48hToT.jpg?f=user_large alle modulatie standen tov de 75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mijn 75/5 draaide ook voornamelijk op het backup element tijdens het opstook protocol. Geen idee waarom Vaillant dat zo doet want het kost belachelijk veel energie. Ons huis was letterlijk een zwembad die periode. 32C in huis en lekker stoken op het warmte element in de maand november. Terwijl 40-45C aanvoer ook prima kan met de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
Broodro0ster schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:46:
Mijn 75/5 draaide ook voornamelijk op het backup element tijdens het opstook protocol. Geen idee waarom Vaillant dat zo doet want het kost belachelijk veel energie. Ons huis was letterlijk een zwembad die periode. 32C in huis en lekker stoken op het warmte element in de maand november. Terwijl 40-45C aanvoer ook prima kan met de compressor.
Het was even 33 graden in huis. Ik heb het weer uitgezet en begin er wel weer mee wanneer het kouder wordt. Het Unitower sanitairvat is is wel opgewarmd naar 50 graden met volgens het schermpje een cop van 4.9. Dat zal dan wel niet met het backup element gedaan zijn 8) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:46:
Van Vaillant kreeg ik te horen dat ze het element gebruiken om zo nauwkeurig de aanvoer temperatuur te kunnen regelen voor opstook protocol.

Waarom dat niet op compressor kon heb ik op dat moment niet gevraagd helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Kees_frl
Ja misschien ivm defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb helemaal geen element in mijn 55/6 en ook geen Unitower met element. Ik ben elementloos. Hoe zou mijn opstookprotocol er dan uit gaan zien als ik dat nodig zou hebben..? Wat gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gramser schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:37:
Ik heb helemaal geen element in mijn 55/6 en ook geen Unitower met element. Ik ben elementloos. Hoe zou mijn opstookprotocol er dan uit gaan zien als ik dat nodig zou hebben..? Wat gek.
Zonder element is zover ik weet geen toegestane configuratie.

Nu heb jij natuurlijk een houtkachel om dat te compenseren, maar anders kan nog lastig worden om bijvoorbeeld op te warmen vanaf kamertemperatuur 10 graden terwijl het buiten defrost weer is.

Ik denk dat als jij opstookprotocol aan zet, dat alsnog gewoon met de compressor gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Geen toegestane configuratie? Ik heb gewoon een monoblock direct aangesloten op de vloerverwarmingsverdeler. Simpeler kan niet. En ik heb overigens precies die situatie meegemaakt toen mijn WP in gebruik werd genomen - dat was december vorig jaar na de week dat we konden schaatsen. Vooruit, laat het van 15 graden zijn geweest. Was geen probleem.

Maar inderdaad, voor nood hebben we de houtkachel. En die was inderdaad een weekendje nodig om het huis wat warm te houden toen de WP vanwege de vorst niet in gebruik genomen kon worden.

Qua opstookprotocol zul je wel gelijk hebben - ik kan het in elk geval wel activeren, zie ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 30-08-2023 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Gramser ja denk ik echt. Tegelijk ontken ik zeker niet dat jouw configuratie simpel is. En ook weet ik dat het prima werkt.

Ik ken een voorbeeld uit het Panasonic topic van iemand die z`n element niet aangesloten had en probeerde op te stoken vanaf kamertemperatuur 10 graden of nog kouder terwijl het buiten defrostweer was. Die kreeg toch echt een storing omdat het retourwater te koud was om een defrost te kunnen uitvoeren. En dan wordt je er druk mee, de tijd tikt want ondertussen heb je dan een monobloc met water in de vorst staan die langzaam bevriest.

Of als je de woning aan het eind van je wintervakantie op wilt stoken vanaf 10 graden, en dan die storing krijgt omdat een defrost niet mogelijk is wegens te lage retour temperatuur... En als het dan ook vriest, niet leuk.

edit: jij hebt een houtkachel, dus die kan er indirect voor zorgen dat de retourtemperatuur ook in zulke extreme gevallen voldoende zal zijn om een defrost mogelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 30-08-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
Vraag mbt de Arotherm plus in het algemeen.
Je kunt de flow in het instelmenu handmatig verlagen.
Regelt de Arotherm zelf ook de flow, dwz modulerend als de Ta wordt bereikt of is dit een vaste waarde zoals de dT van standaard ingesteld op 7 graden ?
Heeft iemand ook ervaring of bv een dT van 5 graden beter werkt/ efficiënter is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
MartinSE schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:30:
[...]

De data heb is gebaseerd op de bijgesloten grafiek, de pendeltemperatuur (minimumvermogen) van de 75 ligt dan bij 5 graden en hoger en bij de 105 bij 2 en hoger.
Uitgaande dat boven de 0 nacht temperatuurverlaging toegepast wordt is de scrollcompressor pomp efficiënter en rustiger. Heb je meer vermogen nodig voor de woning is dit gunstiger voor de 105.
Als de 75/6 constant op silent mode staat of als je de 65/6 neemt heb je stabielere en hogere COP.
[Afbeelding] alle modulatie standen tov de 75
Ik heb het even nagerekend en kom ruwweg op dezelfde getallen als jij. Ik rond alleen net iets anders af denk ik.

Aangenomen dat die woning 5 kW warmtevraag heeft bij 0 graden.

Pendeltemperatuur 75/6 -> (5 kW / 18) * (18-6) = 3.3 kW Dus pendeltemperatuur ruim 6 graden.
Pendeltemperatuur 105/6 -> (5 kW / 18) * (18-1) = 4.7 kW Dus ongeveer 1 graad boven nul

Ik reageerde met name op je post omdat je de 75/6 op vollast liet werken bij een buitentemperatuur van 0 graden. Dat zal alleen nodig zijn bij een betafactor van +/- 0.4 (wat zou kunnen voor hybride opstelling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:13:
@Gramser ja denk ik echt. Tegelijk ontken ik zeker niet dat jouw configuratie simpel is. En ook weet ik dat het prima werkt.

Ik ken een voorbeeld uit het Panasonic topic van iemand die z`n element niet aangesloten had en probeerde op te stoken vanaf kamertemperatuur 10 graden of nog kouder terwijl het buiten defrostweer was. Die kreeg toch echt een storing omdat het retourwater te koud was om een defrost te kunnen uitvoeren. En dan wordt je er druk mee, de tijd tikt want ondertussen heb je dan een monobloc met water in de vorst staan die langzaam bevriest.

Of als je de woning aan het eind van je wintervakantie op wilt stoken vanaf 10 graden, en dan die storing krijgt omdat een defrost niet mogelijk is wegens te lage retour temperatuur... En als het dan ook vriest, niet leuk.

edit: jij hebt een houtkachel, dus die kan er indirect voor zorgen dat de retourtemperatuur ook in zulke extreme gevallen voldoende zal zijn om een defrost mogelijk te maken.
Ik snap je - ik zat nog even te zoeken naar al die mogelijke configuraties in de documentatie, ik meende dat die in dit topic waren gedeeld. Helaas werken niet alle links in de startpost meer, en ik ben verder niet zo goed in zoeken… maar ik meende dat “mijn” opstelling daar gewoon tussen stond.

Altijd een voorraadje hout hebben liggen dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Gramser
En de kamertemperatuur niet extreem laten zakken tijdens een winter vakantie. 15 graden kan nog makkelijk, 10 graden vind ik te weinig als je geen element hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ach, komende jaren wordt het alleen maar warmer en is er geen sneeuw meer, dus weinig reden weg te gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Gramser in het Vaillant Installatiebundel document staat geen configuratie met alleen de VWZ Ai Plus. Het is altijd in combinatie met een gasketel of MEH60 (elektrisch hulpelement).

Maar ook ik heb voor dezelfde setup als jij gekozen. Zo lang er geen langdurige (stroom)storing tijdens een flinke koude periode is, moet het goed gaan :)
En inderdaad: tijdens langdurige afwezigheid in de winter de ingestelde kamertemperatuur niet te laag instellen. Al doe ik dat toch niet, want anders kan het ook dagen duren voordat het weer behaaglijk is. Plus dat bepaalde meubels, elektrische apparatuur, kamerplanten etc het ook niet heel lekker vinden om lang in de kou te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Allemaal CYA-documentatie, zo'n installatiebundel ;)

Tsja, en anders zetten we de WP maar uit tot het warmer is. Ontdooit vanzelf weer. SWW komt bij mij uit de WPB die de vvw als bron gebruikt, dus dat zou ook problematisch kunnen worden. Gelukkig heeft die wel een eigen element...

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 31-08-2023 11:47 ]

• Zwartoog
MartinSE schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:41:
Vraag mbt de Arotherm plus in het algemeen.
Je kunt de flow in het instelmenu handmatig verlagen.
Regelt de Arotherm zelf ook de flow, dwz modulerend als de Ta wordt bereikt of is dit een vaste waarde zoals de dT van standaard ingesteld op 7 graden ?
Heeft iemand ook ervaring of bv een dT van 5 graden beter werkt/ efficiënter is ?
Ik meet de flow sinds januari, en hij gaat altijd naar de max flow (of 0 :P). De flow moet je verlagen als je systeem teveel ruist/suist (en je dat irritant vindt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Bij mij draait hij altijd op de nominale flow conform spec sheet (860l/u). Dat is overigens niet het maximale vermogen van de pomp, die is dan ~68%.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Speedfight schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:48:
Bij mij draait hij altijd op de nominale flow conform spec sheet (860l/u). Dat is overigens niet het maximale vermogen van de pomp, die is dan ~68%.
Welke heb jij dan? Mijn 75/6 heb ik nooit minder dan 1450 l/u zien draaien, denk ik alleen begrensd door mijn leidingsweerstand (SWW vat met nihil aan bochten bijna 1500 l/u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:19
Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:25:
[...]

Welke heb jij dan? Mijn 75/6 heb ik nooit minder dan 1450 l/u zien draaien, denk ik alleen begrensd door mijn leidingsweerstand (SWW vat met nihil aan bochten bijna 1500 l/u).
Bij mij draaide hij ook op 1350 l/u, in de MEH naar beneden gesteld naar 1100 l/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
[...]

Een 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Zwartoog op welke stand staat de circulatiepomp van de wp in jouw geval? Met mijn 75/6 op Auto is het debiet namelijk ca 1200l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
[...]

Ik heb nog geen stookseizoen gedraaid, maar tijdens opstookprotocol zag ik steeds 1205 voorbij komen.

Ik vind de hogere aantallen wel opvallend, zie op de Vaillant site max CV debiet staan van 1205.

Dus dacht ik draai qua flow mooi op Max :)

Toch eens uitzoeken of een hogere flow mogelijk is. Misschien niet nodig maar ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Kees_frl de max van de 75/6 is zeker niet 1200l/h. Zoals gezegd doet hij dat bij mij ook op de Auto stand en dat is ca 53%. Op b.v. 65% geeft de circulatiepomp in mijn installatie ca 1450l/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrHC5RBHYvvUCpOQKKdVvWL2MlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjLoOoDSCtzv4Hhk48toiG4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:12:
@Zwartoog op welke stand staat de circulatiepomp van de wp in jouw geval? Met mijn 75/6 op Auto is het debiet namelijk ca 1200l/h.
Hmm, ik zie dat hij nu op 100% staat. Ik heb er in het begin mee gespeeld, maar zag geen verschil tussen Auto en 100%, blijkbaar laten staan.

Ik heb ook alleen radiatoren, dus de warmteafgifte is niet optimaal. Dan is maximale stroom al snel een manier om toch nog iets goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:31:
[...]

Hmm, ik zie dat hij nu op 100% staat. Ik heb er in het begin mee gespeeld, maar zag geen verschil tussen Auto en 100%, blijkbaar laten staan.

Ik heb ook alleen radiatoren, dus de warmteafgifte is niet optimaal. Dan is maximale stroom al snel een manier om toch nog iets goed te doen.
Met radiatoren heb je vergeleken met een pomploze verdeler vaak niet zo gek veel leidingweerstand. Al verschilt dat natuurlijk per woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kees_frl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Van Vaillant kreeg ik te horen dat ze het element gebruiken om zo nauwkeurig de aanvoer temperatuur te kunnen regelen voor opstook protocol.

Waarom dat niet op compressor kon heb ik op dat moment niet gevraagd helaas.
Ik heb vandaag het opstookprotocol gestart.
(Leek mij een mooi moment, nu het nog wel redelijk warm is, maar we niet het huis uit zweten als de vloer over een paar dagen 40 graden water krijgt)

Gaat alleen op de WP, zonder element. De aanvoertemperatuur schommelt dus wel nogal, want hij gaat 1x per uur aan ongeveer.
Element gaat bij mij alleen aan voor de legionella run.
(75/6 met unitower, vrij standaard setup)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
Franciesco schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:23:
@Kees_frl de max van de 75/6 is zeker niet 1200l/h. Zoals gezegd doet hij dat bij mij ook op de Auto stand en dat is ca 53%. Op b.v. 65% geeft de circulatiepomp in mijn installatie ca 1450l/h.

[Afbeelding]
@Kees_frl @Zwartoog @Franciesco
ok, sweet.
Dus 100% is maximale flow, is auto dan een modus dat de wp eerst in compressorvermogen naar beneden gaat en vervolgens de flow verlagen of anderszins het rendement optimaliseert ?
Qua rendement is het vrij logisch om een hoge flow over de wp te draaien met een bij voorkeur lage dT.
Heeft iemand hier kennis van of gemeten dat de flow verschillende waarden geeft in de stand auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
busscherski schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:42:
[...]

Met radiatoren heb je vergeleken met een pomploze verdeler vaak niet zo gek veel leidingweerstand. Al verschilt dat natuurlijk per woning.
Hmm, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Maar wat ik bedoelde is dat je warmteafgifte met radiatoren niet optimaal is, en een manier om dat te compenseren is hoge flow.

Heb je een systeem met een hoge warmteafgifte (zoals VVW), dan kan ik mij voorstellen dat de WP een lagere flow kiest omdat hij dan misschien efficiënter is met de warmteopwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MartinSE schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:54:
[...]

@Kees_frl @Zwartoog @Franciesco
ok, sweet.
Dus 100% is maximale flow, is auto dan een modus dat de wp eerst in compressorvermogen naar beneden gaat en vervolgens de flow verlagen of anderszins het rendement optimaliseert ?
Qua rendement is het vrij logisch om een hoge flow over de wp te draaien met een bij voorkeur lage dT.
Heeft iemand hier kennis van of gemeten dat de flow verschillende waarden geeft in de stand auto ?
Volgens mij is de 1200 de flow waarmee hij volgens de fabrieksopgave kan draaien, dus 7kW met 35/30 graden uit mijn hoofd.
Met de auto modus kan de flow ook lager zijn, namelijk op de momenten dat de pomp geen warmte opwekt maar er wel vraag is (bij pendelen of zoals bij mij nu tijdens het opstookprotocol). Dan gaat hij naar de helft ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-08 07:25
In de afgelopen pagina's van dit forum gaat het met regelmaat over het "opstookprotocol".

Even een vraag hierover.

Ik weet niet beter dan dat dit protocol met name voor nieuw aangelegde VVW gebruikt moet worden en heb dit afgelopen november (toen is ons systeem geïnstalleerd) dan ook niet toegepast op ons minimaal 20 jaar oude VVW systeem.

Moet dit op oude VVW systemen ook? Om problemen te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nee.

Denk ik 😄

Tenzij je ineens met hele andere (hogere) temperaturen gaat stoken, maar dat lijkt me niet.

[ Voor 69% gewijzigd door Gramser op 02-09-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Middenberm schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:35:
In de afgelopen pagina's van dit forum gaat het met regelmaat over het "opstookprotocol".

Even een vraag hierover.

Ik weet niet beter dan dat dit protocol met name voor nieuw aangelegde VVW gebruikt moet worden en heb dit afgelopen november (toen is ons systeem geïnstalleerd) dan ook niet toegepast op ons minimaal 20 jaar oude VVW systeem.

Moet dit op oude VVW systemen ook? Om problemen te voorkomen?
Opstook protocol is voor bij verbouwingen of nieuwbouw waarbij de chape eens moet uitzetten en krimpen voordat de vloer er op komt.

Voor bestaande systemen is dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa33
  • Laatst online: 17-04 22:59
Hallo allemaal, ik ben erg geïnteresseerd in de onderwerpen die in deze draad worden besproken, ik heb al zo'n 290 pagina's gelezen...
Dit is mijn eerste bericht, ik spreek geen Nederlands => sorry voor het gebruik van Google Translate.
Ik ga deze week een Vaillant arotherm plus bestellen, en ik zou je hulp hierbij enorm op prijs stellen:

A. Ik heb alleen radiatoren, met verdelers op elke verdieping. Er hoeft geen buffer te worden gebruikt (huidige watervolume in het systeem is ~ 110 liter). is dit oke ?
De afgelopen jaren was de aanvoertemperatuur bij een gasboiler maximaal 38 - 40 C, met buiten -4 C.
B. geen warm water met de warmtepomp. Ik gebruik daarvoor de bestaande gasboiler.
C. met betrekking tot de VWZ AI heb ik artikel 0010031646 (VWZ AI VWL X/6 MB4) geciteerd. Is dit de "PLUS"-versie?
D. Ik moet kiezen tussen de 7kW of de 5kW. Mijn berekende warmteverlies bij -10C (slechts 116 uur/jaar onder -10C) is ~ 5,6 kW. Dit wordt met 75/6 gemakkelijk gedekt, maar met de 55/6 niet zo veel. Ik zou toch voor de 55/6 kiezen, maar wat zijn de opties voor een back-up, elektrische verwarming? (Ik heb ook ~ 9kW aan PV-panelen). Werkt MEH 60 samen met 55/6? Andere opties ?
e. Kan ik 35 mm buizen gebruiken die uit de warmtepomp komen? zoals ik zie, zijn de stroom en retour 1 1/4 inch.

Slechts enkele details: de buitentemperatuur bedraagt -12°C, maar dit gebeurt de laatste jaren zelden.

Elke feedback wordt zeer op prijs gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Alfa33 met 110 liter (permanente) systeeminhoud is een buffer inderdaad normaal gesproken niet nodig. Zonder vloerverwarming en met alleen radiatoren heb je bij defrosts wel wat kans dat je dit gaat merken. De warmtebuffer van radiatoren is immers een stuk kleiner dan die van vloerverwarming. Een (seriele) buffer kan dat effect verkleinen. Eventueel kan een elektrisch hulpelement (de MEH 60) ook ingezet worden tijdens defrosts, dat is dus ook een oplossing voor het geval het inderdaad merkbaar is.

Artikelnummer 0010031645 is inderdaad de Ai Plus module en dus geschikt om te koppelen aan de aroTHERM Plus modellen.
De MEH 60 kan gebruikt worden in combinatie met o.a. de 55/6 en 75/6. Als alternatief kun je ook de MEH 97/6 (artikelnummer 0010023611) overwegen. Die bevat zowel de besturingsmodule Ai Plus als het elektrisch hulpelement zoals de MEH 60 die ook heeft. Plus een klein expansievat en een driewegklep voor bereiding van warm tapwater. Maar die laatste heb je niet nodig als je dit apart regelt via een gasboiler.

35mm buis voor een warmtepomp van de maat 55/6 en 75/6 is heel ruim, maar niet verkeerd. 32mm is ook al heel netjes.

Wat me niet helemaal duidelijk is: je woont niet in Nederland? Gezien de “ slechts 116 uur/jaar onder -10C ” waar je het over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Alfa33 Als je gas houdt voor warm douchewater is dat waarschijnlijk ook goedkoper om te gebruiken voor hulpverwarming. De MEH60 of 97 vind ik vrij prijzig voor wat ze doen, en als ze gebruikt worden is het nog relatief dure stroom ook op een moment dat het elektriciteitsnetwerk het al zwaar heeft.

De VWZ AI heeft voor bijverwarming een contact dat met een hulprelais zo'n beetje alles kan schakelen, zoals een gasketel, dompelelement in een buffervat, doorstroomverwarmer, driewegklep door een boilervatspiraal, of de MEH...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa33
  • Laatst online: 17-04 22:59
Franciesco schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:28:
@Alfa33 met 110 liter (permanente) systeeminhoud is een buffer inderdaad normaal gesproken niet nodig. Zonder vloerverwarming en met alleen radiatoren heb je bij defrosts wel wat kans dat je dit gaat merken. De warmtebuffer van radiatoren is immers een stuk kleiner dan die van vloerverwarming. Een (seriele) buffer kan dat effect verkleinen. Eventueel kan een elektrisch hulpelement (de MEH 60) ook ingezet worden tijdens defrosts, dat is dus ook een oplossing voor het geval het inderdaad merkbaar is.

Artikelnummer 0010031645 is inderdaad de Ai Plus module en dus geschikt om te koppelen aan de aroTHERM Plus modellen.
De MEH 60 kan gebruikt worden in combinatie met o.a. de 55/6 en 75/6. Als alternatief kun je ook de MEH 97/6 (artikelnummer 0010023611) overwegen. Die bevat zowel de besturingsmodule Ai Plus als het elektrisch hulpelement zoals de MEH 60 die ook heeft. Plus een klein expansievat en een driewegklep voor bereiding van warm tapwater. Maar die laatste heb je niet nodig als je dit apart regelt via een gasboiler.

35mm buis voor een warmtepomp van de maat 55/6 en 75/6 is heel ruim, maar niet verkeerd. 32mm is ook al heel netjes.

Wat me niet helemaal duidelijk is: je woont niet in Nederland? Gezien de “ slechts 116 uur/jaar onder -10C ” waar je het over hebt?
@Franciesco
bedankt voor alle details.
Ik woon in Roemenië en de ontwerpbuitentemperatuur is -12C.

Vreemd genoeg vertelde de plaatselijke Vaillant mij dat MEH 60 (die ik wilde kopen) niet kan worden aangesloten op de Arotherm Plus, maar alleen op het oudere model (R410)....
Pagina: 1 ... 91 ... 174 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic