De beugels zitten inderdaad star op de muur. Ik denk dat ik het eerst ook zo laat, want:snameroc schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:32:
Je hebt dus helemaal geen trildempers tussen de muur beugels en de wp?
Ik zou dat altijd doen nu het nog kan.
- De ene rubber zou in trek belast worden en de andere in duw. Dan moet ik dus verschillende rubbers kopen om te zorgen dat het waterpas blijft hangen. Bestaat dat? Hoe monteer je die rubbers überhaupt in de muur? Heb je misschien een voorbeeld?
- Als zo'n rubber scheurt ben je de pineut, want dan ligt de warmtepomp op (of door) het dak. Ik weet niet of ik dat helemaal vertrouw op lange termijn.
- Voor mijn gevoel helpt een tweede set rubbers niet zo veel. Dan kan je net zo goed de rubbers onder de WP groter / soepeler maken. En als je twee gekoppelde massaveersystemen hebt, moet je volgens mij zorgen dat de eigenfrequenties ver genoeg van elkaar liggen, anders gaat het elkaar beïnvloeden en kan je juist meer trillingen krijgen. Ik zou 't in ieder geval goed door willen rekenen.
De WP zit nu ongeveer 22,5 cm van de muur. Genoeg om te verwarmen, net te weinig om te koelen. Maar met 40 m2 vloerverwarming en geen fancoils gaan we toch niet serieus koelen. Misschien dat ik wat experimenteer, maar dat moet wel goed komen.Robje1244 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:27:
[...]
Gaaf om te lezen! Ik heb hem sinds kort ook aan de muur hangen, vergelijkbaar met die van jou.
Zelf heb ik deze beugel gebruikt:
https://www.techniekwebsh...ZganXGqgkdrRoC1WEQAvD_BwE
Alleen dan de 750mm versie. Ook zonder rubber tussen de muur en de beugel. Wel heb ik hem op andere dempers gezet dan de originele omdat ik de warmtepomp binnen goed kon horen. Nu met een testrun hoor ik niks meer binnen.
Hangt de warmtepomp voldoende van de muur af met jou beugel? Volgens mij moet dit minimaal 250mm zijn even uit mijn hoofd.
Waar heb je trouwens Fisher beugels van 750 mm vandaan? Ik wilde eerst ook die Fisher beugels, maar ik kon ze niet langer dan 600 mm vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 22-08-2023 10:41 ]