Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:29
Ik blijf last hebben van pendel gedrag. Ik vrees dat ik al het antwoord weet, maar ik wou graag nog even jullie mening.

Beneden hebben we vloerverwarming en boven ventilo convectoren. Elk verdiep heeft zijn eigen zone met een thermostaat in de woonkamer en badkamer. We hebben een Unitower met evenfles en 2 pompgroepen voor boven/beneden. Er is geen buffervat, want de vloer had genoeg buffer volgens de installateur.

Wanneer er beneden geen warmtevraag is en boven moet er verwarmd worden, dan pendelt de warmtepomp. Ik zie soms een run van 5 minuten, gevolgd door 10 minuten pauze en dan terug een 5 minuten run. Na 2 of 3 runs is de temperatuur bereikt en slaat de boel af voor 2-4h.
Soms gebeurd het ook dat er 1 run van 20 minuten plaats vindt en dan blijft het daarbij voor de volgende 2-4h.

De stookcurve voor de badkamer staat op 0.3 met minimum 30°C aanvoer om de ventilatoren te laten starten. Boven staat enkel de badkamer en bureau open met de ventilatoren actief. Op de niet gebruikte 2e kinderkamer, staat de convector open, maar de fans zijn uitgeschakeld. Op onze slaapkamer en die van de zoon staat de kraan dicht omdat het daar nog steeds meer als warm genoeg is.

Is er iets aan te doen om van die 3 aparte runs 1 langere run te maken? Ik vermoed dat een buffervat op het circuit van ventilo convectoren de beste oplossing is, maar dat is nu nog lastig bij de plaatsen.

Hier 2 screenshotjes van het vermogen dat de warmtepomp trekt + de aanvoertemperatuur van het circuit boven. De EBUS data met de temperaturen komt wel iets achter tegenover de kWh meter vandaar dat de toppen wat uit elkaar liggen. Je moet ze dus in gedachten wat naar voor shiften.

3x 5 minuten runs met 10 minuten pauze als de vraag temperatuur 23°C wordt 's avonds. Hij begint aan 29.5°C aanvoer en schakelt langzaam op. 30°C is de gevraagde aanvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3ricgMqeqvKhxs05w6ptl1EPZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEeK1oj57pgSKoe0Op8WMDKs.png?f=fotoalbum_large

1x 20 minuten run in de namiddag terwijl de vraag temperatuur 22°C is. Ondanks dat de gevraagde aanvoer 30°C is, zit hij wel aan 34.5°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn1H-CqXwMbgj7y6sJQwqVtJFCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZPkYlparNYZCrz6BSlV4Rfv.png?f=fotoalbum_large

Ik kan nog een keer mijn minimum aanvoer naar 34°C proberen te verhogen om te hopen dat ik zo genoeg afgifte krijg voor 1 langere run ipv het pendelen. De ventilatoren starten ook altijd iets later met blazen dan dat de warmtepomp start en ik vermoed dat dat niet helpt met afgifte. Ik zal daar ook nog eens een kWh meter tussen zetten zodat ik kan zien wanneer de fans precies starten.

[ Voor 20% gewijzigd door Broodro0ster op 23-10-2023 16:48 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Broodro0ster schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:33:
Ik blijf last hebben van pendel gedrag. Ik vrees dat ik al het antwoord weet, maar ik wou graag nog even jullie mening.

Beneden hebben we vloerverwarming en boven ventilo convectoren. Elk verdiep heeft zijn eigen zone met een thermostaat in de woonkamer en badkamer. We hebben een Unitower met evenfles en 2 pompgroepen voor boven/beneden. Er is geen buffervat, want de vloer had genoeg buffer volgens de installateur.

Wanneer er beneden geen warmtevraag is en boven moet er verwarmd worden, dan pendelt de warmtepomp. Ik zie soms een run van 5 minuten, gevolgd door 10 minuten pauze en dan terug een 5 minuten run. Na 2 of 3 runs is de temperatuur bereikt en slaat de boel af voor 2-4h.
Soms gebeurd het ook dat er 1 run van 20 minuten plaats vindt en dan blijft het daarbij voor de volgende 2-4h.

De stookcurve voor de badkamer staat op 0.3 met minimum 30°C aanvoer om de ventilatoren te laten starten. Boven staat enkel de badkamer en bureau open met de ventilatoren actief. Op de niet gebruikte 2e kinderkamer, staat de convector open, maar de fans zijn uitgeschakeld. Op onze slaapkamer en die van de zoon staat de kraan dicht omdat het daar nog steeds meer als warm genoeg is.

Is er iets aan te doen om van die 3 aparte runs 1 langere run te maken? Ik vermoed dat een buffervat op het circuit van ventilo convectoren de beste oplossing is, maar dat is nu nog lastig bij de plaatsen.

Hier 2 screenshotjes van het vermogen dat de warmtepomp trekt + de aanvoertemperatuur van het circuit boven. De EBUS data met de temperaturen komt wel iets achter tegenover de kWh meter vandaar dat de toppen wat uit elkaar liggen. Je moet ze dus in gedachten wat naar voor shiften.

3x 5 minuten runs met 10 minuten pauze als de vraag temperatuur 23°C wordt 's avonds. Hij begint aan 29.5°C aanvoer en schakelt langzaam op. 30°C is de gevraagde aanvoer.
[Afbeelding]

1x 20 minuten run in de namiddag terwijl de vraag temperatuur 22°C is. Ondanks dat de gevraagde aanvoer 30°C is, zit hij wel aan 34.5°C.
[Afbeelding]

Ik kan nog een keer mijn minimum aanvoer naar 34°C proberen te verhogen om te hopen dat ik zo genoeg afgifte krijg voor 1 langere run ipv het pendelen. De ventilatoren starten ook altijd iets later met blazen dan dat de warmtepomp start en ik vermoed dat dat niet helpt met afgifte. Ik zal daar ook nog eens een kWh meter tussen zetten zodat ik kan zien wanneer de fans precies starten.
Mijn standaardvraag: bij welke buitentemperatuur is dit?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Mijn standaardvraag: bij welke buitentemperatuur is dit?
16°C bij die 3 korte runs en 13°C bij de iets langere run. Het scheelt niet veel maar, wellicht genoeg om merkbaar effect te hebben op het minimum vermogen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Broodro0ster schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

16°C bij die 3 korte runs en 13°C bij de iets langere run. Het scheelt niet veel maar, wellicht genoeg om merkbaar effect te hebben op het minimum vermogen?
Kom maar eens terug als het een tijdje 10 graden is. Met soort temperaturen kan je niets afregelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Gisteren toch maar eens de tijd genomen om een proof of concept scriptje in elkaar te zetten dat de opstart piek platslaat en de Ta dynamisch ophoogd om net boven het minimum vermogen van mijn WP te blijven. (Het doel was om naar ~1000W electrisch opgenomen vermogen te regelen)

Vandaag heeft hij gedraaid en de samenvatting is: het lijkt redelijk te doen wat ik wil, de WP is wel 1 keer 10 minuten uitgegaan en ik weet nog niet waarom.
Als ik de run van vandaag vergelijk met die van 14 oktober, dan heeft hij uiteraard meer tijd nodig gehad om de zelfde hoeveelheid warmte af te geven.
Hij doet dit, ondanks dat de gemiddelde buiten temperatuur tijdens de run 1.13oC kouder was, met een 11% hogere COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVnxhWhK63ReoLdmD5klI2PSxxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5O8N56zi0kIyg6cF5CfFfQGA.png?f=user_large

Ter referentie 14 oktober met een vaste minimum Ta van 30oC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ChI4Kq_qTlVV1FY-2Kkzz4ij0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoWxkHtr828WJd5O8VX3r7ig.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:57:
Gisteren toch maar eens de tijd genomen om een proof of concept scriptje in elkaar te zetten dat de opstart piek platslaat en de Ta dynamisch ophoogd om net boven het minimum vermogen van mijn WP te blijven. (Het doel was om naar ~1000W electrisch opgenomen vermogen te regelen)

Vandaag heeft hij gedraaid en de samenvatting is: het lijkt redelijk te doen wat ik wil, de WP is wel 1 keer 10 minuten uitgegaan en ik weet nog niet waarom.
Als ik de run van vandaag vergelijk met die van 14 oktober, dan heeft hij uiteraard meer tijd nodig gehad om de zelfde hoeveelheid warmte af te geven.
Hij doet dit, ondanks dat de gemiddelde buiten temperatuur tijdens de run 1.13oC kouder was, met een 11% hogere COP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel leuk dit soort grafiekjes, maar.....

Op 14 oktober stond er beduidend meer wind. Voorbeeld hier van mijn CV ketel op het voorhuis, de gemiddelde temp was redelijk constant maar de wind niet. Afgelopen vrijdag waaide je hier gewoon uit je gatgordijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMp7moRPp_TIeeN-lOWQ3m68dwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOInPBRF4vxLZNNuxoAae6lG.png?f=fotoalbum_large

Het blijft heel lastig om appels met appels te vergelijken als je niet in een lab zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ds23man schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:07:
[...]
Heel leuk dit soort grafiekjes, maar.....

Op 14 oktober stond er beduidend meer wind. Voorbeeld hier van mijn CV ketel op het voorhuis, de gemiddelde temp was redelijk constant maar de wind niet. Afgelopen vrijdag waaide je hier gewoon uit je gatgordijn:

Het blijft heel lastig om appels met appels te vergelijken als je niet in een lab zit.
Ik begrijp niet zo goed welk punt je probeerd te maken, leg eens uit ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Ik begrijp niet zo goed welk punt je probeerd te maken, leg eens uit ?
Dat dag a niet zomaar te vergelijken is met dag b qua temperatuur. Als je er bijvoorbeeld de graaddagen erbij haalt:

Wikipedia: Graaddag

ga je al gezellig de bietenbrug op omdat de wind niet meegenomen wordt. En dan hebben we het nog niet eens over de windrichting, hier weet ik gewoon dat een oostenwind pal op de kop van de boerderij een verdubbeling van de warmtebehoefte veroorzaakt. Een zelfde windkracht vanuit het westen niet of nauwelijks. Dat bedoel ik met appels vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Als ik op het schermpje kijk van mijn binnen unit zie ik 18.6kWh staan. Is dat incl. het elektrische vermogen of puur de milieu opbrengst waarbij je het nog elektrische vermogen moet tellen om de totaal thermische energie voor die dag te kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ds23man schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
Dat dag a niet zomaar te vergelijken is met dag b qua temperatuur. Als je er bijvoorbeeld de graaddagen erbij haalt:

Wikipedia: Graaddag

ga je al gezellig de bietenbrug op omdat de wind niet meegenomen wordt. En dan hebben we het nog niet eens over de windrichting, hier weet ik gewoon dat een oostenwind pal op de kop van de boerderij een verdubbeling van de warmtebehoefte veroorzaakt. Een zelfde windkracht vanuit het westen niet of nauwelijks. Dat bedoel ik met appels vergelijken.
Mijn post gaat niet over de warmte behoefte, in beide gevallen is het minimum vermogen van mijn WP bij dit soort hoge buiten temperaturen veeeeel meer dan mijn warmte verlies en dus niet zo relevant in dit verhaal.

Het ging erover dat als je de aanvoer temperatuur dynamisch aanpast zodanig dat de WP zo rond zijn minimum vermogen kan blijven draaien en de onnodige opstartpiek waarbij flink gas gegeven wordt om de doel Ta te halen verminderd, dat de COP er (n=1 experiment) significant beter van wordt.

In beide gevallen gaat de overtollige energie in het opwarmen van de massa van mijn huis zitten en je ziet dus ook de Tr in beide gevallen stijgen omdat er meer energie het huis ingaat dan eruit.

De buiten temperatuur werd door mij genoemd omdat over het algemeen de COP slechter is met een lagere buiten temperatuur, dus ik verwacht dat het effect nog een ~2.5% meer is dan de gemeten 11%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top! Staat ie al op github? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:13
Gramser schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Wat voor stooklijnaanpassing heb je gedaan? Met dit weer haal ik op standje "uitgebreid" en stooklijn op 0,35 urenlange runs. Lager werkt bij mij niet lekker. Wenstemperatuur is 19, haalt-ie net net, en daarom gaat-ie door pruttelen op zo'n beetje minimum vermogen (375-400W). Dan komt om 0900 de warmtepompboiler, die bij mij op retourwarmte van de vvw werkt er nog bij, en dan gaat-ie iets harder draaien. Ik heb overigens een 55/6.

Oh en als het kouder wordt ga ik weer naar "inactief". Dan draait hij de hele dag door, met af en toe een defrost. Daar is het nog niet koud genoeg voor.
Mag ik weten wat de rest van de standaard settings zijn (Ta, etc) ? En wat je afgifte systeem ongeveer is? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:01
Joene69 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:10:
[...]

Mag ik weten wat de rest van de standaard settings zijn (Ta, etc) ? En wat je afgifte systeem ongeveer is? :P
Ta minimum is 24 graden, uit mijn hoofd. Afgiftesysteem ongeveer 50-60m2 vvw, over 5 groepen, en de badkamerradiator doet als “lusje” met die aanvoertemperatuur. Zit aangesloten op de verdeler.

Verder geen bijzonderheden ben ik bang…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
Broodro0ster schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:42:
Als ik op het schermpje kijk van mijn binnen unit zie ik 18.6kWh staan. Is dat incl. het elektrische vermogen of puur de milieu opbrengst waarbij je het nog elektrische vermogen moet tellen om de totaal thermische energie voor die dag te kennen?
Het laatste. Dus dat is alleen de milieuopbrengst exclusief elektrisch verbruik.
Over de betrouwbaarheid van dat cijfer is al veel geschreven. Als ik bij mij kijk voor vandaag geeft dat display (tot nu toe) 13,0kWh aan. Het elektrische verbruik van de WP was 1,78kWh. Dus dat zou een COP van 8,3 zijn. Zou mooi zijn, maar lijkt me niet realistisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik kom op COP6,4 - sinds 00:00 vannacht. Daar heb ik wel gevoel bij, maar of het klopt? Ik vind het al prima als hij een optimistische waarde consistent optimistisch inschat, zodat ik vergelijkbare dagen qua weer ook echt kan vergelijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Franciesco schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Het laatste. Dus dat is alleen de milieuopbrengst exclusief elektrisch verbruik.
Over de betrouwbaarheid van dat cijfer is al veel geschreven. Als ik bij mij kijk voor vandaag geeft dat display (tot nu toe) 13,0kWh aan. Het elektrische verbruik van de WP was 1,78kWh. Dus dat zou een COP van 8,3 zijn. Zou mooi zijn, maar lijkt me niet realistisch. :)
Toen ik gisterenavond aan 18.6kWh zat, had ik 4.2kWh elektrisch verbruik. Dat is dan een COP van 5.3 incl. de SSW run. Dat lijkt me dan wel een realistisch cijfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb je gevonden hoe je de dagelijkse opbrengst er uit haalt? Ik krijg die waarde niet binnen via de ebus integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Broodro0ster schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Toen ik gisterenavond aan 18.6kWh zat, had ik 4.2kWh elektrisch verbruik. Dat is dan een COP van 5.3 incl. de SSW run. Dat lijkt me dan wel een realistisch cijfer?
Het klínkt realistischer dan COP8, want dat kan volgens Vaillants specsheets niet eens, als ik het me goed herinner. Maar je weet het dus niet zeker, tot je iets van een Kamstrup zou gaan gebruiken.

En overigens geeft mijn rekenmachine met jouw cijferseen COP van 5,43 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Het klínkt realistischer dan COP8, want dat kan volgens Vaillants specsheets niet eens, als ik het me goed herinner. Maar je weet het dus niet zeker, tot je iets van een Kamstrup zou gaan gebruiken.

En overigens geeft mijn rekenmachine met jouw cijferseen COP van 5,43 :)
Dat gaf mijn rekenmachine ook, maar dan moet ik het natuurlijk correct overtypen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Mijn post gaat niet over de warmte behoefte, in beide gevallen is het minimum vermogen van mijn WP bij dit soort hoge buiten temperaturen veeeeel meer dan mijn warmte verlies en dus niet zo relevant in dit verhaal.

Het ging erover dat als je de aanvoer temperatuur dynamisch aanpast zodanig dat de WP zo rond zijn minimum vermogen kan blijven draaien en de onnodige opstartpiek waarbij flink gas gegeven wordt om de doel Ta te halen verminderd, dat de COP er (n=1 experiment) significant beter van wordt.

In beide gevallen gaat de overtollige energie in het opwarmen van de massa van mijn huis zitten en je ziet dus ook de Tr in beide gevallen stijgen omdat er meer energie het huis ingaat dan eruit.

De buiten temperatuur werd door mij genoemd omdat over het algemeen de COP slechter is met een lagere buiten temperatuur, dus ik verwacht dat het effect nog een ~2.5% meer is dan de gemeten 11%
Ik heb het ook niet warmteverlies of vermogen maar wel over:

Vergelijken tussen 2 verschillende dagen, dat is eigenlijk alleen te doen in een lab onder gecontroleerde omstandigheden.

Mijn andere punt is regeling, als je dT heel klein wordt gaat die kritisch worden, je hebt dan geen regelmarge meer. Maar een ander vraagje, op welke stand staat je circulatiepomp. Als die op Auto staat regelt de handel niet op dT als jij op 2,2 graad zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Batilan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:30:
[...]
Top! Staat ie al op github? :*)
Nee, en in de huidige vorm waarbij het in mijn uitlees scripje gehacked is en alleen nog rekening houd met hoge buiten temperaturen waarbij er veel te veel vermogen is gaat dat ook niet gebeuren, daar zit nog redelijk wat werk om compleet en robuust te maken.
Broodro0ster schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:09:
[...]
Waar heb je gevonden hoe je de dagelijkse opbrengst er uit haalt? Ik krijg die waarde niet binnen via de ebus integratie.
Energie geproduceerd komt uit een Kampstrup en de electriciteit die gebruikt wordt uit modbus kWh meters, dus die komen niet uit de Vaillant van de eBus, de Daily COP is ook gebaseerd op die metingen.
ds23man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Ik heb het ook niet warmteverlies of vermogen maar wel over:

Vergelijken tussen 2 verschillende dagen, dat is eigenlijk alleen te doen in een lab onder gecontroleerde omstandigheden.
Dan snap ik de opmerking helemaal niet, want ik ben geen dagen aan het vergelijken, ik was twee verschillende manieren van de WP aansturen aan het vergelijken waarbij de relevante aspecten niet wezenlijk verschillend zijn tussen die twee dagen.
ds23man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Mijn andere punt is regeling, als je dT heel klein wordt gaat die kritisch worden, je hebt dan geen regelmarge meer. Maar een ander vraagje, op welke stand staat je circulatiepomp. Als die op Auto staat regelt de handel niet op dT als jij op 2,2 graad zit.
Geen idee, daar heb ik niets aan gewijzigd, maar ik zie altijd een constante flow van ~28 l/min. Naarmate het afgegeven vermogen toeneemt zie ik ook de dT toenemen.
Rond de 6.5 kW, wat hier momenteel het minimum afgegeven vermogen is, zit deze rond de 3.3oC.

Ik schat dat bij een buiten temperatuur van 2oC, dit rond de 5kW is bij deze aanvoer temperaturen wat dan een dT van 2.5oC op zal leveren op minimum vermogen, bij dit soort buiten temperaturen zal ik daar niet meer genoeg aan hebben en al op een hoger vermogen willen regelen, dus ik denk dat de dT wel groot genoeg blijft, maar bedankt voor de tip ik zal die toevoegen aan het lijstje van sanity checks die ik straks will toepassen in de regeling om te voorkomen dat ik rare dingen ga vragen aan de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Nee, en in de huidige vorm waarbij het in mijn uitlees scripje gehacked is en alleen nog rekening houd met hoge buiten temperaturen waarbij er veel te veel vermogen is gaat dat ook niet gebeuren, daar zit nog redelijk wat werk om compleet en robuust te maken.

[...]

Energie geproduceerd komt uit een Kampstrup en de electriciteit die gebruikt wordt uit modbus kWh meters, dus die komen niet uit de Vaillant van de eBus, de Daily COP is ook gebaseerd op die metingen.

[...]

Dan snap ik de opmerking helemaal niet, want ik ben geen dagen aan het vergelijken, ik was twee verschillende manieren van de WP aansturen aan het vergelijken waarbij de relevante aspecten niet wezenlijk verschillend zijn tussen die twee dagen.

[...]

Geen idee, daar heb ik niets aan gewijzigd, maar ik zie altijd een constante flow van ~28 l/min. Naarmate het afgegeven vermogen toeneemt zie ik ook de dT toenemen.
Rond de 6.5 kW, wat hier momenteel het minimum afgegeven vermogen is, zit deze rond de 3.3oC.

Ik schat dat bij een buiten temperatuur van 2oC, dit rond de 5kW is bij deze aanvoer temperaturen wat dan een dT van 2.5oC op zal leveren op minimum vermogen, bij dit soort buiten temperaturen zal ik daar niet meer genoeg aan hebben en al op een hoger vermogen willen regelen, dus ik denk dat de dT wel groot genoeg blijft, maar bedankt voor de tip ik zal die toevoegen aan het lijstje van sanity checks die ik straks will toepassen in de regeling om te voorkomen dat ik rare dingen ga vragen aan de WP.
Je beantwoord mijn vraag niet: draai je op Auto voor de circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ds23man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Je beantwoord mijn vraag niet: draai je op Auto voor de circulatiepomp?
Ik zei geen idee, ik heb eens in het boekje gekeken, maar ik zie ook nergens iets over een instelling van de circulatie pomp staan.

[ Voor 21% gewijzigd door PentaClover op 24-10-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:35
Hoe berekenen jullie de COP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
(Opgewekte kWh volgens aansturingsmodule / van het net opgenomen kWh) + 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Of (opgewekte energie volgens losse warmtemeter)/(verbruikte energie volgens losse kWh meter).
Vandaag 6.67 met gemiddeld buiten 12 graden en Ta 26 (en 1050 liter/uur debiet).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Ik was benieuwd of ik iets verkeerd deed. kom met eigen berekening hoger uit dan de aangeven maandelijkse COP (eigen berekening 5.06 aangegeven 4.3. Maar is nog altijd veel goedkoper dan met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wie of wat geeft jou die maandelijkse COP dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:25:
Wie of wat geeft jou die maandelijkse COP dan?
Via de VWZ-AI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Ik zei geen idee, ik heb eens in het boekje gekeken, maar ik zie ook nergens iets over een instelling van de circulatie pomp staan.
Als je dat niet eens weet, hoe wil je dan de handel afregelen.....

Tip: staat een beetje cryptisch in de VWZ installatiemenu als Geb. circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ds23man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Als je dat niet eens weet, hoe wil je dan de handel afregelen.....

Tip: staat een beetje cryptisch in de VWZ installatiemenu als Geb. circulatiepomp.
Ik zie een vaste flow, dus dat is niet zo'n probleem.

Die optie heb ik niet in het menu, ik denk dat dat een verschil is tussen een arotherm plus en een arotherm split.

[ Voor 8% gewijzigd door PentaClover op 24-10-2023 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:42
Dat is een risico, aangezien de metingen van de WP niet bij iedereen even betrouwbaar zijn. De temperatuursensoren zijn niet goed op elkaar gekalibreerd, dus een afwijking werkt door.

Als je WP een tijd uit staat, of na tijdje draaien van het ontluchtingsprogramma, moet je de temperaturen voor de aanvoer en retour eens uitlezen via de AI (staat ergens in de sensordata). Zijn die nagenoeg gelijk, dan is de rapportage over milieuopbrengst en dus COP in principe goed. Anders heb je een externe warmtemeter nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 15:36
Zwartoog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Als je WP een tijd uit staat, of na tijdje draaien van het ontluchtingsprogramma, moet je de temperaturen voor de aanvoer en retour eens uitlezen via de AI (staat ergens in de sensordata). Zijn die nagenoeg gelijk, dan is de rapportage over milieuopbrengst en dus COP in principe goed. Anders heb je een externe warmtemeter nodig.
Ah, dit is goed om te weten. Dat ga ik bij mij ook eens testen. Zal @Breedam ook interesseren.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PentaClover schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Ik zie een vaste flow, dus dat is niet zo'n probleem.

Die optie heb ik niet in het menu, ik denk dat dat een verschil is tussen een arotherm plus en een arotherm split.
Ah, je hebt een split. Daar zit die pomp in de binnenunit en zijn de instellingen iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKkIWjCFbmkv7fCzdlY6uLGZCC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lekbPjVJN4cB5RdQ7NVpkBjP.png?f=user_large

Vaillant adviseert om een dT van 5 graden aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Dat is een risico, aangezien de metingen van de WP niet bij iedereen even betrouwbaar zijn. De temperatuursensoren zijn niet goed op elkaar gekalibreerd, dus een afwijking werkt door.

Hoe lang zou hij daarvoor uit moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En hoe doe je dan je eigen berekening?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man ik lees dat anders, Vaillant adviseert een doorstroming waar bij nominaal/typeplaatvermogen een dT van 5K resulteert. Aangezien een goed ontworpen systeem 90% van de tijd in deellast staat zal dT doorgaans evenredig kleiner zijn.
Je kunt dit ook lezen als het hele systeem dimensioneren op dT van 5K bij A-10.
Nogmaals, omdat dT geen rol speelt in de regeling (ook niet van de pomp) is het slechts het resultaat van debiet en thermisch vermogen.

@Gramser dat maakt niet echt uit, als je de pomp maar laat lopen. Tijdens pendelen kan dus ook, twee minuutjes na stoppen van de compressor ofzo.
Zonder lopende pomp is er een risico op interessante thermosifon- en stratificatieeffecten die de meting verstoren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Thanks @Proton_ , wel leuk om dat een keer te doen. Hoewel ik het dan eigenlijk weer niet wil weten als het niet goed is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:16:
@ds23man ik lees dat anders, Vaillant adviseert een doorstroming waarbij nominaal/typeplaatvermogen een dT van 5K resulteert. Aangezien een goed ontworpen systeem 90% van de tijd in deellast staat zal dT doorgaans evenredig kleiner zijn.
Je kunt dit ook lezen als het hele systeem dimensioneren op dT van 5K bij A-10.
Nogmaals, omdat dT geen rol speelt in de regeling (ook niet van de pomp) is het slechts de resultante van debiet en thermisch vermogen.
De plus serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCEIIj8q6KweidjCvatL-HmKL78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SQPyCzNEy0ePIi3OUJxvbiAn.png?f=user_large

De benodigde doorstroming ( pompsnelheid) kan je alleen bepalen aan de hand van de delta T. En dat zie ik hier bij de 55 en 75 ook. De auto functie houdt de dT constant op 4-5 graden door de pompsnelheid te veranderen zodat deze hetzelfde blijft bij verschillende geleverde vermogens. Ik heb een heel andere flow op minimum vermogen dan bijv op 60% Een moderne cv ketel doet dat ook om hem zoveel mogelijk condenserend te houden. Dus daar zit wel degelijk een regeling op.

Bij een split moet je dit toch echt zelf instellen. Daar zal de pomp ongetwijfeld ook meegaan met het geleverde vermogen, maar de basisinstelling moet jezelf doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 25-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ds23man schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:04: Ik heb een heel andere flow op minimum vermogen dan bijv op 60%.
Vreemd, ik niet.
Dan is dat de bron van ons meningsverschil. Ga ik induiken en kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Vreemd, ik niet.
Dan is dat de bron van ons meningsverschil. Ga ik induiken en kom ik op terug.
Ik hoor het aan de stromingsgeluiden in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Je had radiatoren in de afgifte, toch? Zou het kunnen dat je debiet wisselt omdat er radiatorkranen verder open gaan en de circuitweerstand dus niet constant is? De pomp zou dan drukbegrensd zijn (en dat is niet raar, gezien de restopvoerhoogte-instelling).

Bij mij staat de max delta P ingesteld op 350 mbar en conf.geb.pomp verw. op Auto.
Hoedanook ben ik blij met het gedrag dat ik zie, want een vaste dT van 5 maakt een Ta van 24 onmogelijk (met mijn comforteisen ;) )

Misschien is het Auto-gedrag ook Ta afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ds23man schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Bij een split moet je dit toch echt zelf instellen. Daar zal de pomp ongetwijfeld ook meegaan met het geleverde vermogen, maar de basisinstelling moet jezelf doen.
Ik zie hier bij mijn split, dat de flow constant is, en niet mee gaat met het vermogen, de dT veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:32:
Je had radiatoren in de afgifte, toch? Zou het kunnen dat je debiet wisselt omdat er radiatorkranen verder open gaan en de circuitweerstand dus niet constant is? De pomp zou dan drukbegrensd zijn (en dat is niet raar, gezien de restopvoerhoogte-instelling).

Bij mij staat de max delta P ingesteld op 350 mbar en conf.geb.pomp verw. op Auto.
Hoedanook ben ik blij met het gedrag dat ik zie, want een vaste dT van 5 maakt een Ta van 24 onmogelijk (met mijn comforteisen ;) )

Misschien is het Auto-gedrag ook Ta afhankelijk?
Beide draaien op pure vloerverwarming zonder naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 23:24
Vraagje...

Met mijn setup zie ik de warmtepomp redelijk wat aan en uitschakelen... (Niet pendelen)

Mijn jaga's kunnen mooi bij 32°C de kamer warm krijgen.
Hierbij draait mijn warmtepomp (75) op minimum vermogen.

Na een tijdje gaat de kamer boven de gevraagde 20°C en schakelt de warmtepomp uit.

Een half uurtje later valt de kamertemperatuur al terug en schakelt hij weer aan...

Ik zou de hysteresis van mijn thermostaat iets willen verhogen (VRC720) om het wat rustiger...

Enig idee hoe dit in te stellen ...?

Zie bv de temperatuur schommelen rond de 20°C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOre2BHdk-I5QtdW2Q_k1ajdTmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHx0ju66ZwtXRqijkvyChr7d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Infernoken op 25-10-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Infernoken schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:02:
Vraagje...

Met mijn setup zie ik de warmtepomp redelijk wat aan en uitschakelen... (Niet pendelen)

Mijn jaga's kunnen mooi bij 32°C de kamer warm krijgen.
Hierbij draait mijn warmtepomp (75) op minimum vermogen.

Na een tijdje gaat de kamer boven de gevraagde 20°C en schakelt de warmtepomp uit.

Een half uurtje later valt de kamertemperatuur al terug en schakelt hij weer aan...

Ik zou de hysteresis van mijn thermostaat iets willen verhogen (VRC720) om het wat rustiger...

Enig idee hoe dit in te stellen ...?
Die hysteresis van de VRC720 is helaas niet aanpasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man met bufferloze en pomploze verdelers? Typisch.
@Infernoken je kunt de kamerbijschakeling op Actief in plaats van Uitgebreid zetten, maar dat gaat niet meer comfort of lagere stookkosten opleveren. Daarvoor is je huidige instelling al goed, in dit tussenseizoen is een half uur pauze tussen runs niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
@Proton_

Yep, KISS installaties. Maar je moet wel behoorlijke bT verschillen hebben. Als het vriest hoor je echt duidelijk dat er veel meer water door het systeem gepompt wordt dan bij 10 graden.

Oh ja, de VWZ/6 is er ook nog eens in verschillende firmware varianten. Daar kan ook nog een verschil zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door ds23man op 25-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Of was het nou de VCR....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
Hier (met een 75/6, Ai Plus en VRC720) heb ik met conf.geb.pomp verw.op de Auto stand ook nog nooit verschillen in de flow gezien: die is op het laagste vermogen maar ook op de hogere altijd ongeveer 1200l/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:21:
Hier (met een 75/6, Ai Plus en VRC720) heb ik met conf.geb.pomp verw.op de Auto stand ook nog nooit verschillen in de flow gezien: die is op het laagste vermogen maar ook op de hogere altijd ongeveer 1200l/h.
Met mijn 55/6 idem, altijd 860l/h (op auto stand).
Daarmee kan je bij een DT van 5k ook exact 5kW transporteren.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:56
Ben ik nou gek of gaat mijn WP een eigen leven leiden? Modus tijdsgestuurd, verlagingstemp 19 graden en hoewel het tijdsvenster van 19.30 voorbij is, gaat de WP vrolijk verwarmen :)

Met binnentemp compensatie op actief mag dit niet gebeuren toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG9wEmJ1IJ3Qsh7KV6NAHmVLEhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0GtiWfinLL8x6qPBkKNXeNW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 25-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Op “uitgebreid” mag dat niet gebeuren. Dat is de enige stand waarop de warmtepomp daadwerkelijk uitschakelt bij het bereiken van de wenstemperatuur. Bij actief leidt een aanpassing in de wenstemperatuur alleen tot een verandering in stooklijn, als ik me niet vergis. Maar afhankelijk van de buitentemperatuur kan de WP dan nog steeds besluiten te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:56
Ik heb alles even een power cycle gegeven, hoop settings lopen tweaken. Hij is uit maar de app geeft nog verwarmen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcAero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-10-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi werk
hoe heb je dat ingestoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
MarcAero schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:47:
[...]
mooi werk
hoe heb je dat ingestoken?
Kort Samengevat; ik monitor de WP status en als de WP naar heating gaat zorg ik dat de gevraagde Ta, Tr + 5oC is.
Ik monitor het electra vermogen dat door de WP gevraagd wordt en indien dit in de buurt van het minimum komt, ~1000W bij mijn WP, dan verhoog ik de Ta met 0.1oC.

Om de regeling niet zo nerveus te maken heb ik het electrisch vermogen dat ik gebruik gebaseerd op een gemiddelde van de afgelopen paar minuten en heb ik ook een counter lopen die de Ta pas ophoogd als er een aantal keer onder die 1000W gemeten is.

Ben nog een beetje aan het zoeken wat de beste waarden zijn voor het aantal minuten middelen en de counter.

Ik zie ook dat na 2.5 uur op minimum vermogen draaien de WP zijn vermogen tijdelijk omhoog gooit en de gevraagde Ta flink laat oplopen.
Dit is vermoedelijk een oil return cycle om te zorgen dat alle olie die op laag vermogen in de koelleidingen achterblijft, terug de compressor in geperst wordt. Soms valt de WP daarna 10 minuten uit ik vermoed dat dit komt omdat de graadminuten integraal dan zijn grens bereikt maar kan dit nog niet verifieren omdat ik met mijn huidige ebus settings deze niet kan uitlezen.

Gisteren gezien dat als de WP omschakeld naar boiler opwarmen en daarna terug naar verwarmen, dat de gevraagde Ta ook flink overschreden wordt omdat de condensor in de binnenunit nog loeiheet is en daarna gaat de WP ook direct uit om waarschijnlijk de zelfde reden.

Er is nog best wel wat werk te doen om van dit proof of concept een fatsoenlijke regeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
Beste lezers,

Heeft er toevallig iemand ervaring met een GeoTherm VWS36/4.1 i.c.m. een MEH61?
Ik zoek een manier om een externe regelaar aan te sluiten met een aan/uit vraag contact (zonder VR70).

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tjarcob ik denk dat je in de installatiehandleiding wel eea kan vinden. Bij de Arotherm zou je het energiebedrijf of anders het maximaalthermostaat contact kunnen gebruiken, heeft de Geotherm ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
@PentaClover

"Gisteren gezien dat als de WP omschakeld naar boiler opwarmen en daarna terug naar verwarmen, dat de gevraagde Ta ook flink overschreden wordt omdat de condensor in de binnenunit nog loeiheet is en daarna gaat de WP ook direct uit om waarschijnlijk de zelfde reden."

Dit is heel raar gedrag, de compressor zou al niet mogen inschakelen als de Ta nog zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
Proton_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:08:
@tjarcob ik denk dat je in de installatiehandleiding wel eea kan vinden. Bij de Arotherm zou je het energiebedrijf of anders het maximaalthermostaat contact kunnen gebruiken, heeft de Geotherm ook zoiets?
Hallo @Proton_ ,

Bedankt voor je reactie.

De VWS36/4.1 heeft een S1 en S2 contact maar als ik dat gebruik dan stopt ook de tapwater bereiding.
De MEH61 heeft een multifunctionele ingang, maar die kan weer niet worden toegewezen als 'behoefte' contact.

Even terug naar het oorspronkelijke probleem.
Voor externe vraag en VWS-koelstatus uitgang had ik een VR70. Daar kan ik wel een vraag op genereren maar de koelstatus op de VWS en op de VR90 worden in koelbedrijf alleen actief als er een "behoefte" wordt gegegereerd.
End at is erg onhandig, de externe zoneregelaar weet dan vooraf niet vanuit welke modus een behoefte kan/mag gegenereerd worden.

Vandaar dat ik het eens zonder VR70 wil proberen, direct op de VWS X17, maar dan lijkt er weer geen behoefte contact te zijn |:(

Het "energie" contact kan inderdaad worden toegewezen aan WP en/of WW, maar dan moet er wel een vraag kunnen worden gegenereerd op de VWS of op de MEH61.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 6% gewijzigd door tjarcob op 26-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
tjarcob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Even terug naar het oorspronkelijke probleem.
Voor externe vraag en VWS-koelstatus uitgang had ik een VR70. Daar kan ik wel een vraag op genereren maar de koelstatus op de VWS en op de VR90 worden in koelbedrijf alleen actief als er een "behoefte" wordt gegegereerd.
End at is erg onhandig, de externe zoneregelaar weet dan vooraf niet vanuit welke modus een behoefte kan/mag gegenereerd worden.
Welke signalen verwacht / geeft je zoneregelaar? Zou je willen koelen en verwarmen tegelijk, of automatisch omschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
Proton_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Welke signalen verwacht / geeft je zoneregelaar? Zou je willen koelen en verwarmen tegelijk, of automatisch omschakelen?
Hallo @Proton_ ,

Onderstaand het installatieschema. Alle zones staan in koeling of alle zones staan in verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoD9lDhk1s4MbETejmg4n6B2FH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x3iPKQmi9sM9ja3ECU4ICabn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dus @tjarcob als ik je goed begrijp: R3 is nu "ik ben aan het koelen" maar je wil "als je nu vraag genereert zal ik gaan koelen".

S2 doet wel precies wat je wil: contact gesloten = compressor aan (afhankelijk van instelling dus koelen of verwarmen).

Je probleem zit 'm dan niet in vraag genereren maar in de huidige instelling voor koelen/verwarmen naar buiten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 08:07
Ik snap maar niet waarom er zo'n verschil zit in de lengte van de runs en dus de hoeveelheid start/stops.

Plaatje één afgelopen maandag. Runs van bijna 2:45 uur. Plaatje twee gisteren, krap een uur.

Gelijke warmtebehoefte, vergelijkbaar weer buiten (Of kan 3 graden verschil echt zo'n impact hebben? Maandag was het hier snachts zo'n 3 graden kouder dan de rest van de week en niet zo heiig/mistig), niets aan de instellingen veranderd.

Wat moet ik doen om dagelijks plaatje één te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM1pVoC5b8fFnpjkaRboDf_DyEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgwHNY5fLRAKfDJiLdmEfWOo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsR6huOmqrgLfE6haTKLE9ya0Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFzBS7gJqFvXA3KIifJkRBX7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Da’s hier net zo. Zal toch echt aan het weer liggen. Ik heb me erbij neergelegd en beschouw dit niet als pendelen. Wordt het warm in huis?

Mooi zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:13:
Da’s hier net zo. Zal toch echt aan het weer liggen. Ik heb me erbij neergelegd en beschouw dit niet als pendelen. Wordt het warm in huis?

Mooi zo!
Ja, blijft prima op temperatuur (20 graden) maar nou is het ook nog niet echt koud natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
Middenberm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 05:06:
Ik snap maar niet waarom er zo'n verschil zit in de lengte van de runs en dus de hoeveelheid start/stops.

Plaatje één afgelopen maandag. Runs van bijna 2:45 uur. Plaatje twee gisteren, krap een uur.

Gelijke warmtebehoefte, vergelijkbaar weer buiten (Of kan 3 graden verschil echt zo'n impact hebben? Maandag was het hier snachts zo'n 3 graden kouder dan de rest van de week en niet zo heiig/mistig), niets aan de instellingen veranderd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al een weekprogramma met een halve of hele graad middagverhoging geprobeerd? Van 12:00 tot 17:00 oid

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Klopt, maar als het kouder wordt worden die runs wel langer weer. Regel je trouwens op “uitgebreid”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:42:
Klopt, maar als het kouder wordt worden die runs wel langer weer. Regel je trouwens op “uitgebreid”?
Ja, op uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
Proton_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:11:
Dus @tjarcob als ik je goed begrijp: R3 is nu "ik ben aan het koelen" maar je wil "als je nu vraag genereert zal ik gaan koelen".

S2 doet wel precies wat je wil: contact gesloten = compressor aan (afhankelijk van instelling dus koelen of verwarmen).

Je probleem zit 'm dan niet in vraag genereren maar in de huidige instelling voor koelen/verwarmen naar buiten brengen.
Hallo @Proton_ ,

Wat je zegt dat klopt. Mijn zoektocht is voor werking zonder VR70 is begonnen door het gedrag van R3, dat pas de koelstatus (ook in manuele koeling) pas geeft als er behoefte / vraag wordt gegenereerd.

Alle installateurs die ik spreek hierover en als hulp inschakel geven aan dat bij hun het gedrag anders is, "we sluiten altijd aan op X17 op de VWS en dat blijft actief gedurende de koelmode. Wij gebruiken geen VR70".
Wellicht dat het door de VR70 komt, ik heb geen idee, maar niemand schijnt hier iets zinnigs over te kunnen melden en niemand heeft een oplossing hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm je ziet op het eerste plaatje ook al dat de runs korter worden: de betonplaat warmt op.
Middagverhoging kan inderdaad helpen. Accepteren kan ook en is minder werk.

@tjarcob wat houdt je tegen om zowel X17 en S2 te gebruiken? Evt X17 met koppelrelais, zo te zien komt daar 230V op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:59
[...]

Ik zou hier aan toe willen voegen dat je deze test uit moet voeren als de temperatuur in huis en buiten nagenoeg gelijk zijn, omdat het water bij de retour anders een lagere temperatuur zal laten zien als het buiten kouder is (je huis heeft immers een warmte verlies) of vice versa. Dit is ook waar de energie integraal regeling op gebaseerd is.

Mijn binnenunit heeft aldus gemeten best een groot verschil (0.7C bij 20-25C water temperatuur). Dit gebruik ik om de gemeten Tretour te compenseren. Vervolgens gebruik ik de gemeten Ta en gecorrigeerde Tr, in combinatie met de (binnenunit) gemeten flow om te berekenen hoeveel (warmte) vermogen de WP in het water gestopt heeft, zodat ik een beter gecalibreerde COP kan berekenen (op basis van een externe vermogens meter van Eastron). De absolute temperaturen zijn namelijk niet belangrijk voor dit (warmte) vermogen en mijn aanname is dat de flow gemeten door de binnenunit wel behoorlijk nauwkeurig is (op basis van eerdere berichten). Wat zijn de gedachten daarover hier?

[ Voor 25% gewijzigd door PeterJones op 27-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:14:

De ervaring is wisselend; via aanpassen op de VWZ AI had ik geen succes maar de split van PeterJones in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" liet wel ander gedrag zien na aanpassing.
Ik wil nog (ooit) onderzoeken of aanpassen via ebusd wel iets doet (en zo ja, welke parameter dan).
@Proton_ Voor mijn split unit werken de volgende registers om EnergieIntegraal uit te lezen en start punten in te stellen:
*r,,,,,,B51A,05,,,IGN:3,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
*w,,,,,,B51A,06,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
r,,EnergyIntegral,,,,,FF3221,,,integral,,°min,current energy integral in °min,,,,,,,,,, ,,,,,,
r;w,,EnergyIntegralStartHeating,,,,,FF341E,,,integral,,°min,Energy Integral value to start heating (°min),,,,,,,,,,,,,,,,,,
r;w,,EnergyIntegralStartCooling,,,,,FF3421,,,integral,,°min,Energy Integral value to start cooling (°min),,,,,,,,,,,,,,,,,,

Wellicht dat het dezelfde registers zijn voor een monoblock?
Ik heb deze registers bepaald door te kijken naar eBUS traffic als ik ze verander op de binnenunit. Ze staat ook online in mijn eBus repository.

[ Voor 14% gewijzigd door PeterJones op 27-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterJones
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:14:
@ds23man wat is je hypothese hoe de dT het pendelen beïnvloedt?
Wat ik in de logging zie, is dat pendelen alleen door de graadminuten integraal en dus door Ta overschrijding bepaald wordt.
Dit is ook wat ik tot nu toe zie. Zodra de EnergieIntegraal nul bereikt, schakelt de WP uit. De circulatie pomp blijft lopen, waardoor (bij koud weer) de EnergieIntegraal weer daalt (door het verschil tussen gemeten Ta en gewenste Ta). Zodra de integraal -60 graad-minuten bereikt, gaat de WP weer aan (of bij een andere waarde als je deze instelling aanpast in de VWZ, ik gebruik -100).
De gewenste Ta kun je beinvloeden door de stooklijn of de minimale Ta aan te passen. Door een hogere minimale Ta te kiezen verklein je het verschil en zal de EnergieIntegraal veel langzamer oplopen. In onderstaand plaatje zie je het verschil in stijgende helling tussen min Ta 20C (25 oktober), 25C (26 oktober) en 26C (27 oktober).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hwAwFL4xrGvcURKfPH6sO7YL0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCLrKEHFhCyQKT3fV7NphoZi.png?f=fotoalbum_large
De abrupte stop op 26 oktober ~20h00 is de 'uitgebreid' regeling die de kamer temperatuur hoog genoeg vond. Ik draai verder nu een nachtverlaging van -1C tussen 22h00 en 13h00.

Met 26C is de opstart piek overigens wel weer hoger, dit is waar de aanpakt van @Proton_ wat verlaging kan bieden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLD-0sVd44BVRfDiUFVjIhoeSjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yB2MJ1Ge1EmpeVZRkYB4j7W2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
Proton_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:43:

@tjarcob wat houdt je tegen om zowel X17 en S2 te gebruiken? Evt X17 met koppelrelais, zo te zien komt daar 230V op te staan.
Dat is nu al. Als koelstatus hebben we X17 en R3 geprobeerd, beiden hebben hetzelfde gedrag.
Als de WP in koelmodus staat (automatisch of handmatig x dagen) dan wordt de koelstatus alleen actief bij "behoefte" op S2.

Maar de externe regelaar wordt door de WP in koeling of verwarming gezet zodat deze weten of de ruimte thermostaten moeten koelen of verwarmen. De thermostaten gaan in de zomer anders niet over, het is warm zat dus er wordt geen behoefte gegenereerd.

Wat ik zoek ik een oplossing waarbij de WP een constant koelstatus geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 10:47
tjarcob schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Dat is nu al. Als koelstatus hebben we X17 en R3 geprobeerd, beiden hebben hetzelfde gedrag.
Als de WP in koelmodus staat (automatisch of handmatig x dagen) dan wordt de koelstatus alleen actief bij "behoefte" op S2.

Maar de externe regelaar wordt door de WP in koeling of verwarming gezet zodat deze weten of de ruimte thermostaten moeten koelen of verwarmen. De thermostaten gaan in de zomer anders niet over, het is warm zat dus er wordt geen behoefte gegenereerd.

Wat ik zoek ik een oplossing waarbij de WP een constant koelstatus geeft.
Ik heb voor de GeoTherm installatie van mijn broer naar hetzelfde gezocht. Uiteindelijk maar gewoon de app van de zoneregeling (Watts) gebruikt voor de omschakeling (zomer naar winter en vv).
De installateur die daar aan het werk was geweest had op het omschakelcontact van koelen/verwarmen van de Watts regeling op de EBUS!!!! aangesloten en verwacht dat het automagisch goed zou komen ;-) Dat was een installateur van een gerenommeerd installatiebureau voor de grootzakelijk markt. Vaillant heeft de installatie (voor zover ik weet) nog in bedrijf gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door aj_vdw op 28-10-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Misschien dat je nog iets met X23 kan, of een schakelaar op de mengklep.
Met een pi, ebusd en een relaisbordje zal het ook wel kunnen.
Een handmatige wisselschakelaar werkt altijd in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Beste allemaal,

September is onze 75/6 geïnstalleerd en deze draait naar tevredenheid deze eerste koudere weken. We wonen in een vrijstaande jaren ‘20 woning van 140m2, semi-nageisoleerd met beneden vloerverwarming, boven radiatoren en in de aanbouw 2 Java’s.

Nu heb ik nog een open verdeler (VTE slim verdeler met grundfos pomp) en de installateur gaf aan dat hij deze wegens de hybride setup niet wil vervangen wegens gevaar voor hoog temperatuur in de vloer als de HR ketel aangaat.

1. De ketel draait al 2 jaar op laag vermogen met een max Ta van 40 graden. Is er dan risico op hogere Ta?
2. Ik heb iets gelezen over het uitzetten van mengen van de retour. Kan dat op deze verdeler waarmee ik geld bespaar? Of moet ik toch naar een geheel nieuwe gesloten verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Nicoppp Met een losse maximaalthermostaat zou je de ketel (en/of wp) uit kunnen zetten bij onverhoopt hoge Ta (bijvoorbeeld kapotte driewegklep voor SWW of een te lage flow).
Voor punt 2. zie handleiding, zoek op lage temperatuur en DVR ventiel.
Dit DVR ventiel is onder artikel nummer: 4550005 separaat te bestellen via uw groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Middenberm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 05:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier net zo, elk uur een start, wel op een vrij laag vermogen, maar het geeft wel aan dat er gewoon weinig warmtevraag is als ik in 8 uur tijd 2kWh verbruik.
Kamertemperatuur blijft wel echt op tienden nauwkeurig op temperatuur.

Bij "echt" pendelen blijft de cv pomp ook aan, om water te blijven rondpompen. Daar merk je het bijvoorbeeld wel aan (geluid/stroomverbruik).

Het is jammer dat hij dan elk uur een start doet, maar je kunt niet oneindig moduleren. Of er had een warmtepomp moeten staan van 1kW ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarcob
aj_vdw schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Ik heb voor de GeoTherm installatie van mijn broer naar hetzelfde gezocht. Uiteindelijk maar gewoon de app van de zoneregeling (Watts) gebruikt voor de omschakeling (zomer naar winter en vv).
De installateur die daar aan het werk was geweest had op het omschakelcontact van koelen/verwarmen van de Watts regeling op de EBUS!!!! aangesloten en verwacht dat het automagisch goed zou komen ;-) Dat was een installateur van een gerenommeerd installatiebureau voor de grootzakelijk markt. Vaillant heeft de installatie (voor zover ik weet) nog in bedrijf gesteld.
Hoi @aj_vdw ,

Bedankt voor je bijdrage. O lekker dus dit is een algeheel probleem bij Vaillant systemen en kwa kennis denk ik ook een algeheel probleem van de installatie branche. Wie ontwikkelt / bedenkt dit soort dingen toch!? Ik had gehoopt dat het standaard systeem van Vaillant gebruikt kon worden, zonder 'hacking around" opties.

Ik heb met Homey (mqtt) wel een koppeling waarbij ik de status kan uitlezen, maar dat maakt het niet minder complex (Homey - MQTT - ebusd op docker - ESP32 ebus koppeler) en fout gevoeliger.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 3% gewijzigd door tjarcob op 30-10-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
tjarcob schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Hoi @aj_vdw ,

Bedankt voor je bijdrage. O lekker dus dit is een algeheel probleem bij Vaillant systemen en kwa kennis denk ik ook een algeheel probleem van de installatie branche. Wie ontwikkelt / bedenkt dit soort dingen toch!? Ik had gehoopt dat het standaard systeem van Vaillant gebruikt kon worden, zonder 'hacking around" opties.

Ik heb met Homey (mqtt) wel een koppeling waarbij ik de status kan uitlezen, maar dat maakt het niet minder complex (Homey - MQTT - ebusd op docker - ESP32 ebus koppeler) en fout gevoeliger.

Met vriendelijke groet,
Probleem is dat de ketelboeren al decennia lang hun eigen besturingsprotocollen bedenken en hoogstens een koppeling aanbieden voor een professioneel gebouwenautomatiseringssysteem. En dan zijn de mogelijkheden ook nog beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:39
Op mijn thermostaat staat nog steeds Gew Temp Koelen... Terwijl ik verwacht dat het ondertussen gaat verwarmen. Ik heb de temperatuur voor verwarming al hoger gezet om te kijken of dat iets doet maar nog steeds niet. Kan er iets fout staan van instellingen nog waardoor het verwarmen niet start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
springfield89 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:
Op mijn thermostaat staat nog steeds Gew Temp Koelen... Terwijl ik verwacht dat het ondertussen gaat verwarmen. Ik heb de temperatuur voor verwarming al hoger gezet om te kijken of dat iets doet maar nog steeds niet. Kan er iets fout staan van instellingen nog waardoor het verwarmen niet start?
Dit lijkt een bug te zijn van de myVaillant app. Was bij mij ook het geval. Ik heb het ‘op kunnen lossen’ door de koelfunctie uit te zetten.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
springfield89 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:
Kun je niet even naar je buitenunit lopen en daar iets constateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:39
bensss schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Dit lijkt een bug te zijn van de myVaillant app. Was bij mij ook het geval. Ik heb het ‘op kunnen lossen’ door de koelfunctie uit te zetten.
Ik gebruik de myvaillant app niet, heb een "domme" thermostaat. Als ik de koeling uitzet ipv op auto dan staat er links boven op de thermostaat gewoon uit.
Gramser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Kun je niet even naar je buitenunit lopen en daar iets constateren?
Die staat helemaal op het dak dus daar kan ik niet meteen bij.

[ Voor 23% gewijzigd door springfield89 op 30-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah ja, dat maakt het wat lastiger 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik heb de mijne nu op fluistermodus staan behalve tussen 14 en 16h. Dat is het windows voor de SSW run. Dat zou in theorie in langere runs met minder hoge pieken moeten resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Lijkt me niet dat de fluistermodus daarvoor bedoeld is? Misschien een geinige oplossing (voor welk probleem?) maar dit zou in extreme situaties je afgifte wel beperken vermoed ik.

Kun je niet beter regelen met stooklijn en minimum Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
springfield89 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Ik gebruik de myvaillant app niet, heb een "domme" thermostaat. Als ik de koeling uitzet ipv op auto dan staat er links boven op de thermostaat gewoon uit.

[...]

Die staat helemaal op het dak dus daar kan ik niet meteen bij.
Hmm, misschien dan idd niet een bug van myVaillant app idd, heb je de koelfunctie op de thermostaat wel helemaal uit staan (via intstallateursmenu)? Ik kan mij namelijk precies hetzelfde gedrag herinneren en ging ervan uit dat het door app kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:40:
Lijkt me niet dat de fluistermodus daarvoor bedoeld is? Misschien een geinige oplossing (voor welk probleem?) maar dit zou in extreme situaties je afgifte wel beperken vermoed ik.

Kun je niet beter regelen met stooklijn en minimum Ta?
Gewoon om die pieken voor nu te beperken en de efficientie omhoog te halen. Ik draaide al met fluister modus tijdens de nacht en ik zie dan een rustigere warmtepomp. Kan ook zijn omdat het kouder is en er dan meer afgifte is. Even testen en afwachten dus.
Eenmaal het begint te vriezen, haal ik dat programma er af natuurlijk. Volgens mij was er hier vroeger een Vaillant installateur die het ook zo deed. Kan even niet meer op z'n naam komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat zal Adriaan zijn geweest, denk ik? Helaas niet meer actief hier volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ja, Adriaan inderdaad. Die heeft hier zeer veel nuttige informatie nagelaten. Jammer dat hij niet meer actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Waarom ie zo plotseling verdwenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:40:
Ik heb dat nog wel eens geprobeerd terug te vinden, maar da's volgens mij nergens vermeld. Net als "glenn0z", die was meen ik vertegenwoordiger van Vaillant en in het begin ook knap actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:52
Gramser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:23:
Dat zal Adriaan zijn geweest, denk ik? Helaas niet meer actief hier volgens mij.
Volgens mij Adriaan inderdaad.
ds23man schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:40:
Ik heb hem een tijdje geleden gesproken en hij is voornamelijk heel erg druk. Ik heb het niet expliciet gevraagd, maar neem aan dat dat de belangrijkste reden is. Koevlaas is ook veel minder aanwezig (in verhouding) en een tijdje nog veel minder.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
The Lord schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:16:
[...]
Volgens mij Adriaan inderdaad.

[...]
Ik heb hem een tijdje geleden gesproken en hij is voornamelijk heel erg druk. Ik heb het niet expliciet gevraagd, maar neem aan dat dat de belangrijkste reden is. Koevlaas is ook veel minder aanwezig (in verhouding) en een tijdje nog veel minder.
Denk dat beide een gigantische back log aan het wegwerken zijn nu de leveringen opgang zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55
Ik was van plan om een kamstrup bij mijn warmtepomp te plaatsen om zo wat te kunnen monitoren echter vroeg ik me af waar deze geplaatst moet worden bij een split warmtepomp. In december / januari wordt bij ons de 55/5 geplaatst i.c.m. een VWL 57/5.

Bij een monoblock snap ik dat je de kamstrup tussen het monoblock en de driewegklep plaatst zodat je al het warm water, die de monoblock maakt, monitort.

Maar bij een split moet de kamstrup na de binnenunit worden geplaatst, de driewegklep in de binnenunit. Moet je dan twee keer een kamstrup plaatsen? 1 voor het tapwater en 1 voor de centrale verwarming? Dan wordt dan wel een duur grapje voor een hobby monitor projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
helpme schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:19:
Ik was van plan om een kamstrup bij mijn warmtepomp te plaatsen om zo wat te kunnen monitoren echter vroeg ik me af waar deze geplaatst moet worden bij een split warmtepomp. In december / januari wordt bij ons de 55/5 geplaatst i.c.m. een VWL 57/5.

Bij een monoblock snap ik dat je de kamstrup tussen het monoblock en de driewegklep plaatst zodat je al het warm water, die de monoblock maakt, monitort.

Maar bij een split moet de kamstrup na de binnenunit worden geplaatst, de driewegklep in de binnenunit. Moet je dan twee keer een kamstrup plaatsen? 1 voor het tapwater en 1 voor de centrale verwarming? Dan wordt dan wel een duur grapje voor een hobby monitor projectje.
Ik vind 1 Kamstrup al heel duur voor de hobby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
helpme schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:19:

Juist, bij een split heb je 2 Kamstrups nodig als je ook het de toegevoegde energie naar de boiler wilt monitoren.

Als je toch bezig bent, waarom dan niet ook een derde Kamstrup in de koud water aanvoer naar de boiler? Dan kun je mooi het stilstandverlies van de boiler controleren. :p

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1 ... 97 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic