WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600
Ah! Ja dat kan best wat verklaren. Die zitten er bij mij niet op.roelmertens2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:14:
[...]
Oh dat weet ik niet. Er zit een Vaillant thermostaat bij die constant op 19,5 C staat.
En een bepaalde stooklijn.
Maar ik meet hier een bepaalde groep uit de meterkast. Ik denk dat er meer dan alleen de buitenunit op zit, maar ook het vat binnen en de module voor de aansturing. Het zullen wel paar dingen opgeteld zijn.
Hier komt volgende week dinsdag + woensdag een beetje actie. Gasketel eruit en het volgende er in :
VWL 75/5 AS S2
uniTOWER VWL 78/5 IS
Spijtig genoeg de monofase maar soit.
Ik leg nu dit weekend de elektriciteit bij, 25A voor de binnen en 20A voor de buiten unit.
Nu de vraag, wat is het verstandigste qua kWh meters, ik wil ook nog een 3 fasige voor de zonnepanelen ( in andere zekering kast op andere plek.
Neem ik modbus meters, maar hoe lees ik die uit ? Esphome ?
Of zijn er betaalbare wifi kwh meters ( ik moet 2 x mono en 1 x 3 fase ) bedoeling is om te integreren in home assistant. Ik zie even de bomen niet door het bos.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik heb modbus meters en daarbijhorend een iungo meter. Kost wat bij elkaar, maar wel goed inzicht in het verbruik (WP, alsook totaal), als ook levering/teruglevering.Tomsworld schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:35:
Hoi,
Hier komt volgende week dinsdag + woensdag een beetje actie. Gasketel eruit en het volgende er in :
VWL 75/5 AS S2
uniTOWER VWL 78/5 IS
Spijtig genoeg de monofase maar soit.
Ik leg nu dit weekend de elektriciteit bij, 25A voor de binnen en 20A voor de buiten unit.
Nu de vraag, wat is het verstandigste qua kWh meters, ik wil ook nog een 3 fasige voor de zonnepanelen ( in andere zekering kast op andere plek.
Neem ik modbus meters, maar hoe lees ik die uit ? Esphome ?
Of zijn er betaalbare wifi kwh meters ( ik moet 2 x mono en 1 x 3 fase ) bedoeling is om te integreren in home assistant. Ik zie even de bomen niet door het bos.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:32
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Ik weet niet wat je betaalbaar vindt, maar HomeWizard heeft wifi-kWh-meters die ook makkelijk te integreren schijnen te zijn met HA (aan dat laatste ben ik zelf nog niet toegekomen).Tomsworld schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:35:
Home wizard werkt top. 1 klikje en de lokale api staat aan, integratie met HA is simpel.Anomi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:50:
[...]
Ik weet niet wat je betaalbaar vindt, maar HomeWizard heeft wifi-kWh-meters die ook makkelijk te integreren schijnen te zijn met HA (aan dat laatste ben ik zelf nog niet toegekomen).
Ik heb identiek dezelfde setup.Tomsworld schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:35:
VWL 75/5 AS S2
uniTOWER VWL 78/5 IS
[…]
Ik wou WiFi vermijden als ik kon. En ik wou de buitenunit (=eigenlijke WP) en binnenuit (hulpweerstand, wordt niet enkel bij extreme kou gebruikt maar ook voor legionella run) apart monitoren. Ook was een harde eis dat ik de historische data zelf kan opslaan. En als het even kon wou ik het zelfstandig laten data doorsturen naar een lokale of cloud dienst van mijn keuze.
Zo kwam ik bij https://www.shelly.cloud/en/products/shop/pro-3-em: ethernet, 3 circuits meten, cloud optioneel, ondersteunt scripts.
Werkt prima. Historische data verzamel ik in een SQLite database met https://github.com/wimleers/shelly-emdata-sqlite. Ik heb een scriptje geschreven dat de data live naar PVOutput.org doorstuurt vanop het ding zelf. Geen extra computer nodig!
Mooie is dat dit amper plaats inneemt in je zekeringenkast. En dat ie niet enkel outdoor unit en weerstand, maar ook nog eens controller/pomp kan meten: elk van de 3 “fasen” zijn ook gewoon elk apart over monofase te gebruiken! 👍
Enige nadeel, waar ik helaas te laat achter kwam: hij is niet in staat om loads <30VA te meten… blijkbaar omdat het 120A clamps zijn. Dus mijn idle verbruik kan ie niet goed meten. Niet het allerbelangrijkste maar wel stom. Blijkbaar had ik dan 3x https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-pro-1pm moeten doen.
Die heeft identiek dezelfde APIs dus daar kan je mijn scripts ook voor gebruiken.
https://www.installatie.nl/installatiefouten/onderhout/
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het is dat m'n ketel niet meer aan de muur hangt, maar zo zaten er wel meer rare foutjes in dat menu van Vaillantds23man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:06:
Geen warmtepomp, maar deze wil ik jullie niet onthouden:
https://www.installatie.nl/installatiefouten/onderhout/

Is dit schadelijk? Wat moet ik precies doen in dit geval?
[Voor 17% gewijzigd door Japser op 13-05-2023 08:53]
CV water bijvullen. Zonder er al teveel lucht in te stoppen.Japser schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:51:
Sinds ik de VV op koelen heb gezet geeft de display op de thermostaat soms de volgende melding : Watergebrek volg instructies in de warmteeopwekker. De app geeft aan dat de waterdruk 0.8 bar is.
Is dit schadelijk? Wat moet ik precies doen in dit geval?
Bij jonge systemen moet er vaak nog wat lucht uit.
Als het bijvullen te vaak moet dan is er wat lek
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Zeer goed geïsoleerd
Alle ramen zijn van triple glas (HR++)
Er zijn 5 grote radiatoren in open keuken en woonkamer (100 m2) die altijd open staan
Op begane grond is er een vloerverwarming als bijverwarming (20 cm hart-naar-hart). Er zijn een pomp, een thermostaat en 3 groepen aanwezig.
De radiator in de badkamer radiator is altijd open.
Radiatoren in slaapkamers zijn heel zelden aan.
De thermostaat is ingesteld op 20.5 graden en de CV ketel gaat aan tussen 17 en 22 uur. De rest van de dag gaat het uit ivm geringe warmte verlies.
Inmiddels heb ik de volgende spullen besteld. De rest moet nog:
Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6 A R1
Vaillant hydraulic module VWZ MEH 97/6 MB3
Vaillant boiler 300 liter VIH RW300/3 BR
Een buffervat van 100 liter moet nog besteld worden.
Mijn voorkeur is dat alleen de CV ketel wordt vervangen door dit warmtepomp systeem. De rest van bestaande CV leidingen en verdeelunit blijven gewoon staan. De aanvoertemperatuur wordt ingesteld op 50 graden. Later kan ik het eventueel verlagen naar 45 graden of zo.
Hoe zou een installatie eruit moeten zien? Wie heeft een installatie schema?
- Proton_
* je warmtepomp lijkt me veel te groot, heb je een gasverbruik? (zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic )
* Vaste aanvoertemperatuur is - met een warmteppomp - geld weggooien en lager comfort. Weersafhankelijk (evt met uitgebreide ruimtecompenstatie) is een stuk zuiniger. Grote kans dat jezelf beperken tot zo weinig draaiuren ook niet optimaal is.
* Schema: https://www.vaillant.nl/i...-januari-2023-2554127.pdf pagina 44.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
De bestaande vloerverwarming kan gewoon meeliften en hoeft niet perse aangepast te worden.
[Voor 14% gewijzigd door snameroc op 14-05-2023 22:20]
snameroc
De reden dat ik een grotere pomp heb genomen heeft te maken met een toekomstige energie-contract die afhankelijk van een uur-tarief voor een volgende dag zoals een dynamische contract. Dus de pomp gaat hard werken om het huis sneller op te warmen bij een gunstige uur-prijs.
Kunnen we dan een bepaalde Vaillant thermostaat aansturen vanuit een Home Assistant applicatie om een temperatuur per uur in te stellen? Welke type thermostaat moet ik nemen? SensoCOMFORT VRC 720?
Benieuwd: heb je uitgerekend of dit inderdaad voordeliger is, gezien het feit dat deze manier van verwarmen WP-technisch toch niet bepaald optimaal is (‘harder werken’ = aanzienlijk minder warmte voor je stroom)?Eriko schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:41:
De reden dat ik een grotere pomp heb genomen heeft te maken met een toekomstige energie-contract die afhankelijk van een uur-tarief voor een volgende dag zoals een dynamische contract. Dus de pomp gaat hard werken om het huis sneller op te warmen bij een gunstige uur-prijs.
Even terugkomende:Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:11:
Ik heb minder dan de helft aan oppervlakte, maar op de koudste dagen begin dit jaar / eind vorig jaar verbruikte ik maximaal 25kWh om de hut warm te houden.
Dit klínkt veel maar ik weet niet wat dat opstookprotocol vraagt.
de 75/6 draait al stuk(je) zuiniger. Heb het apparaat nu op het daadwerkelijke opstookprotocol standje gezet.
Die is zuiniger dan het advies van de Vaillant meneer die zei te werken met minimale en maximale temperatuur omdat het opstookprotocol alleen op element zou gaan.
Ik kan hier ook bevestigen dat het opstookprotocol gewoon netjes via de WP draait en element niet gebruikt heeft tot nu toe.
Verbruikt tussen de 670 en 1500 W met een COP van 6,2 tot nu toe. Maar wat wil je met deze temperaturen en eventueel afwijking sensoren.
Pompt zo'm 1150 liter momenteel. Hoor wel iets bij de verdelers qua geluid en ook de WP zelf - die op het dak staat van beton - horen ik binnen nog wel af en toe brommen. Ook de ventilator hoor ik als ik er voor sta.
Benieuwd hoe dat richting de winter gaat. Eerst lekker de zomer

Ook veel positieve reacties uit de (nieuw) bouw wijk op het uiterlijk van de WP trouwens. Ook wel leuk om te horen.
Ik heb al wel een drietal foutmeldingen gehad.
1. signaal buitentemperatuur sensor - maar geeft nog wel temperatuur meting door. Na reset niet teruggekomen nog.
2. Elektrische anode boiler niet aangesloten terwijl de monteur dit meerdere keren heeft gecontroleerd
3. onderbreking in fase - moet ik even uitzoeken - heb wel de werkschakelaar van element eens omgezet - misschien dat dit het is? Na reset ook niet teruggekomen maar dat was zaterdag dus maar even afwachten nog.
En ik wens de mannen van de aannemer vandaag veel sterkte met de temperatuur in de woning

[Voor 21% gewijzigd door Kees_frl op 15-05-2023 09:07]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600
snameroc
Heb ik ook gehad.snameroc schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:25:
Ik heb gemerkt dat de buiten temperatuur sensor defect melding voorkomt als je eerst de warmtepomp onder spanning zet en daarna de wvzai. Als je het andersom doet niet.
Ik denk dat ik het gevonden heb : ik moet de slang aansluiten op de kraan in foto en dan koppelen aan het punt links als ik het goed heb, moet ik verder nog iets afsluiten voordat ik dat doe?Franciesco schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:32:
Voor de volledigheid: een cv installatie is dus eigenlijk het hele systeem van buizen, afgiftecircuit (radiatoren, vloerverwarming) en het apparaat wat het water warm maakt en door de buizen en afgiftesysteem stuurt.
En dat hendeltje boven dat aansluitpunt met het afdekdopje, moet dat eerst omgezet worden voordat ik de dop eraf haal?ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:20:
U gaat door voor de koelkast! Wel de slang even voorvullen door eerst op de waterkraan aan te sluiten. Verder hoef je niet dicht te zetten.
Dan loopt je systeem leeg!Japser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:23:
[...]
En dat hendeltje boven dat aansluitpunt met het afdekdopje, moet dat eerst omgezet worden voordat ik de dop eraf haal?
[Voor 18% gewijzigd door Japser op 15-05-2023 11:03]
Het minimale vermogen van de 125/6 is fors: bij 7 graden en een watertemp van 35 graden is dat 5,8kW en bij 7 graden/W45 is dat 5,2 kW. Dat is waarschijnlijk veel te veel voor jouw woning.
Bij een zeer goed geisoleerde woning met voldoende radiatoren + vloerverwarming hoh 20cm heb je denk ik in veel gevallen waarschijnlijk niet meer dan 40 graden nodig. En vaak zelfs minder.
Hoeveel kuub gas gebruik je op een koude winterdag voor CV gebruik?
- Proton_
Die thermostaat is het meest uitgebreid.Eriko schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:41:
Dat had ik ook in mijn gedachte dat ik de serie schakeling voor de buffervat zou nemen.
Kunnen we dan een bepaalde Vaillant thermostaat aansturen vanuit een Home Assistant applicatie om een temperatuur per uur in te stellen? Welke type thermostaat moet ik nemen? SensoCOMFORT VRC 720?
Voor koppeling met HA moet je hier kijken => Verwarming uitlezen met ebusd
Er zijn een paar complicerende factoren bij je dynamische gedachtegang (aangenomen dat je doel is om goedkoop te stoken). Kerngedachte is dat als vuistregel elke graad temperatuurverschil tussen buitenlucht en verwarmingswater je 1.5-2% extra stookkosten oplevert.
* Buitentemperatuur is om 17:00 al dalende.
* Om in de helft van de tijd hetzelfde (warmte)energieveriies te compenseren moet de afgifte dubbel vermogen hebben => een radiator die bij continu stoken aan 40 graden genoeg zou hebben, moet nu opeens 55 graden hebben. Dat kost je dus al de eerste 30%. Je had het over 17-22 uur dus 5 stookuren; je vermogen moet dus 4.8x groter dus dat is ~65 graden in plaats van 35 => circa 60% duurder stoken.
* De warmtepomp heeft een lagere efficiëntie in vollast. Dit verschil loopt op tot iets van 40%.
Kijk bijvoorbeeld naar de COP cijfers in deze tabel uit Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen", dan zie je dat je voorstel van het inwisselen van minimumlast A7W35 voor vollast A7W55 neerkomt op een verschil van COP5.2 tegenover COP2.5, meer dan een factor 2.
Die spread is zeer zeldzaam, zeker als je belastingen meerekent.
Ik heb al bij een constante buitentemperatuur van 14,5ºC en niet uitgebreid of actief maar inactief alle curves geprobeerd om het gewoon af te leiden. Ik observeerde dit:
curve | berekende aanvoertemperatuur |
---|---|
0,10 | 21,5 |
0,15 | 22,0 |
0,20 | 22,5 |
0,25 | 23,0 |
0,30 | 24,0 |
0,40 | 25,0 |
0,50 | 25,5 |
Ik voel me 'n beetje dom nu

[Voor 3% gewijzigd door Wim Leers op 16-05-2023 09:46]
Zeg maar 5-7 kuub per dag.Franciesco schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:32:
@Eriko net als anderen ben ik toch wel benieuwd naar de berekeningen dat die grote WP uit kan of überhaupt goed gaat passen bij jouw systeem. Op basis van de info die je gegeven hebt denk ik net als @Proton_ dat die VWL 125/6 veel te groot is. Waarschijnlijk is zelfs een 75/6 al aan de grote kant.
Het minimale vermogen van de 125/6 is fors: bij 7 graden en een watertemp van 35 graden is dat 5,8kW en bij 7 graden/W45 is dat 5,2 kW. Dat is waarschijnlijk veel te veel voor jouw woning.
Bij een zeer goed geisoleerde woning met voldoende radiatoren + vloerverwarming hoh 20cm heb je denk ik in veel gevallen waarschijnlijk niet meer dan 40 graden nodig. En vaak zelfs minder.
Hoeveel kuub gas gebruik je op een koude winterdag voor CV gebruik?
Jaarlijks verbruik ik 1200 kuub gas
Mijn intentie is dat ik het huis ga verwarmen overdag in plaats van 's avonds. De warmte wordt goed vastgehouden in de uren daarna. Het hangt ook af van de buitentemperatuur. Rond vriespunt zal de temperatuur 1.5 graden zakken op een volgende morgen rond 8 uur als de vewarming uitstaat op 22 uur. Er is dus genoeg warmte buffer in de betonnen vloer en wanden.Proton_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:25:
[...]
Die thermostaat is het meest uitgebreid.
Voor koppeling met HA moet je hier kijken => Verwarming uitlezen met ebusd
Er zijn een paar complicerende factoren bij je dynamische gedachtegang (aangenomen dat je doel is om goedkoop te stoken). Kerngedachte is dat als vuistregel elke graad temperatuurverschil tussen buitenlucht en verwarmingswater je 1.5-2% extra stookkosten oplevert.
* Buitentemperatuur is om 17:00 al dalende.
* Om in de helft van de tijd hetzelfde (warmte)energieveriies te compenseren moet de afgifte dubbel vermogen hebben => een radiator die bij continu stoken aan 40 graden genoeg zou hebben, moet nu opeens 55 graden hebben. Dat kost je dus al de eerste 30%. Je had het over 17-22 uur dus 5 stookuren; je vermogen moet dus 4.8x groter dus dat is ~65 graden in plaats van 35 => circa 60% duurder stoken.
* De warmtepomp heeft een lagere efficiëntie in vollast. Dit verschil loopt op tot iets van 40%.
Kijk bijvoorbeeld naar de COP cijfers in deze tabel uit Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen", dan zie je dat je voorstel van het inwisselen van minimumlast A7W35 voor vollast A7W55 neerkomt op een verschil van COP5.2 tegenover COP2.5, meer dan een factor 2.
Die spread is zeer zeldzaam, zeker als je belastingen meerekent.
Bovendien heb ik ook te maken met genoeg zonnepanelen (> 10 GWh per jaar) maar in de winter is het gewoon te weinig ivm minder zonuren.
Met dit verbruik is een Arotherm 75/6 ruim voldoende. De kast is ook gelijk twee keer zo klein.Eriko schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Zeg maar 5-7 kuub per dag.
Jaarlijks verbruik ik 1200 kuub gas
Dat is ook zo. Net als mijn buurman ben ik overgestapt op een grotere versie ivm snel opwarmen overdag. Het heeft te maken met uur-tarieven in de toekomst. En ook te maken met een levertijd die kan uitlopen op 1 jaar. Met losse inkoop bij verschillende winkels kom je sneller aan een compleet systeem.anthon3 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:32:
[...]
Met dit verbruik is een Arotherm 75/6 ruim voldoende. De kast is ook gelijk twee keer zo klein.
Dat is de opbrengst van een flinke windmolen, dus ik neem aan dat je 10 MWh bedoeltEriko schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:16:
[...]
Bovendien heb ik ook te maken met genoeg zonnepanelen (> 10 GWh per jaar)

(in de meer gebruikelijk eenheid voor consumentenaansluitingen: 10.000 kWh)
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
10GWh is toch hetzelfde als 10000 kWh. Er staat geen 'k' op deze 10GWhEärendil schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
[...]
Dat is de opbrengst van een flinke windmolen, dus ik neem aan dat je 10 MWh bedoelt![]()
(in de meer gebruikelijk eenheid voor consumentenaansluitingen: 10.000 kWh)

Tussen de 'kilo' en de 'giga' zit eerst nog 'mega'. Van kilo naar mega zit een factor 1000, dus 10.000 kWh = 10 MWh = 0,01 GWh.Eriko schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:59:
[...]
10GWh is toch hetzelfde als 10000 kWh. Er staat geen 'k' op deze 10GWh
Als je huis goed geisoleerd is warmt hij idem snel op met een 75/6, daar heb je geen 125 voor nodig. Je gedachten rond uur-tarieven met een grotere WP is wat dat betreft niet verstandig. Daarnaast, je kunt nog minimaal 2,5 jaar volledig salderen en daarna gedeeltelijk. Een leverancier zoeken met een hoge terugleververgoeding is vele malen interessanter.Eriko schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Dat is ook zo. Net als mijn buurman ben ik overgestapt op een grotere versie ivm snel opwarmen overdag. Het heeft te maken met uur-tarieven in de toekomst. En ook te maken met een levertijd die kan uitlopen op 1 jaar. Met losse inkoop bij verschillende winkels kom je sneller aan een compleet systeem.
- Proton_
Ik begrijp je intentie, en ik heb je in mijn post voorgerekend dat je voor dat effect geen 125/6 nodig hebt op slechte afgifte maar een 75/6 op goede afgifte. Kan ik nog iets van die berekening toelichten?Eriko schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:16:
[...]
Mijn intentie is dat ik het huis ga verwarmen overdag in plaats van 's avonds. De warmte wordt goed vastgehouden in de uren daarna. Het hangt ook af van de buitentemperatuur. Rond vriespunt zal de temperatuur 1.5 graden zakken op een volgende morgen rond 8 uur als de vewarming uitstaat op 22 uur. Er is dus genoeg warmte buffer in de betonnen vloer en wanden.
Bovendien heb ik ook te maken met genoeg zonnepanelen (> 10 G MWh per jaar) maar in de winter is het gewoon te weinig ivm minder zonuren.
Die 125/6 gaat de boel wel warm krijgen hoor, maar is niet doelmatig.
En met de afgifte die je schetst is de beste manier om het zuinig te krijgen (zowel kWh als €) 24/7 warmhouden met lichte middagverhoging en een strak afgestelde stooklijn. De duurste uren skippen is prima, maar slechts 5 stookuren per dag is putje winter een slecht plan.
Tip: neem een aparte kWh meter voor de warmtepomp en log deze met 1 minuut interval. Dan kan je goed zien hoeveel je warmtepomp gaat pendelen en hoe hoog Ta moet voordat hij een beetje zijn minimumvermogen kwijt kan.
Anderhalf jaar… toch? Vanaf 2025 afbouw.anthon3 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:48:
[...]
Als je huis goed geisoleerd is warmt hij idem snel op met een 75/6, daar heb je geen 125 voor nodig. Je gedachten rond uur-tarieven met een grotere WP is wat dat betreft niet verstandig. Daarnaast, je kunt nog minimaal 2,5 jaar volledig salderen en daarna gedeeltelijk. Een leverancier zoeken met een hoge terugleververgoeding is vele malen interessanter.
- Proton_
En zelfs dat nietProton_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:21:
@Gramser De toekomst van salderen topic
Niets is zeker

Goede tip over de aparte kWh. Kunnen we de electrische vermogen via ebus uitlezen?Proton_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Ik begrijp je intentie, en ik heb je in mijn post voorgerekend dat je voor dat effect geen 125/6 nodig hebt op slechte afgifte maar een 75/6 op goede afgifte. Kan ik nog iets van die berekening toelichten?
Die 125/6 gaat de boel wel warm krijgen hoor, maar is niet doelmatig.
En met de afgifte die je schetst is de beste manier om het zuinig te krijgen (zowel kWh als €) 24/7 warmhouden met lichte middagverhoging en een strak afgestelde stooklijn. De duurste uren skippen is prima, maar slechts 5 stookuren per dag is putje winter een slecht plan.
Tip: neem een aparte kWh meter voor de warmtepomp en log deze met 1 minuut interval. Dan kan je goed zien hoeveel je warmtepomp gaat pendelen en hoe hoog Ta moet voordat hij een beetje zijn minimumvermogen kwijt kan.
Trouwens, welke thermostaat is erg flexibel zodat we vanuit Home Assistent / ebus de parameters zoals aanvoertemperatuur / stooklijn kunnen wijzigen?
- Proton_
Update: ik ben gegaan van uitgebreid naar actief omdat dit meer comfort geeft, zeker in het tussenseizoen (de afgelopen dagen waren koud en zonder zonnewarmte: grote delen van de dag 10–14ºC, waardoor verwarming weer aansprong). De vloer blijft zo aangenaam warm.Wim Leers schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Enige nadeel, waar ik helaas te laat achter kwam: hij is niet in staat om loads <30VA te meten… blijkbaar omdat het 120A clamps zijn. Dus mijn idle verbruik kan ie niet goed meten. Niet het allerbelangrijkste maar wel stom. Blijkbaar had ik dan 3x https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-pro-1pm moeten doen.
[…]
Gisteren bijvoorbeeld was pendelen minimaal, ondanks een tA van slechts 22ºC: hij maakt dan ~15 minuten lang warm water van 24–26ºC en dan stopt ie een uur of meer.
Gevolg is dat tijdens de uren dat ik verwarming wil (08–22 uur 20ºC) hij idle 24W verbruikt om voortdurend water rond te pompen en hij zo voortdurend de integraal updatet, en 's nachts (19,5ºC in ecomodus) hij voortdurend 6–7 W verbruikt.
Pas na ~2 uur zo'n laag verbruik stopt de Shelly Pro 3EM energieverbruik te registreren
… maar zelfs ondanks Maximale voorverw.tijd op 180 (het was ~10ºC vanochtend dus startte ie ~25%*180 = ~45 min vóór 08:00 — 07:20 zoals je kan zien op de afbeelding) is de vloer nog koud. Dus heb ik dat nu op het maximum van 300 gezet. Dan zou ie ~75 min op voorhand moeten starten bij 10ºC buiten. Ik wist al dat mijn vloer bijzonder "traag" is.
Dan zit ik natuurlijk al bijzonder dicht bij gewoon 24/7 20ºC te draaien zonder nachtverlaging … maar geen verwarming op 5 inefficiënte uren is het hopelijk waard. We zullen zien of de vloer koud is in de winter…

Update 1 dag later: het heeft gewerkt 😊 Comfy vloer!
(Opnieuw ~10°C buiten. 25%*300=75 min vóór 08:00 startte ie 👍)
[Voor 9% gewijzigd door Wim Leers op 17-05-2023 10:49]
Hoort die spirotech niet op de cv retour?Japser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Ik denk dat ik het gevonden heb : ik moet de slang aansluiten op de kraan in foto en dan koppelen aan het punt links als ik het goed heb, moet ik verder nog iets afsluiten voordat ik dat doe?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Officieel wel maar als dit de retour naar de buitenunit is dan is dit denk ik eigenlijk nog beter.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
[Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 18-05-2023 08:58]
Zou geen probleem mogen zijn omdat hij gelijk in de beveiliging gaat wegens een gebrek aan waterdruk.Speedfight schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:55:
Kunnen de VWZ-AI en arothermPLUS al onder spanning gezet kunnen worden als de installatie nog niet waterzijdig is aangesloten?
Dus vanaf volgende week: arotherm plus vwl 55/6 + vzw meh 97/6 , buffervat, warmwater boilervat, nieuwe verdelers voor de vloerverwarming, nieuwe automaten kast.
Wat is op dit moment de beste methode om zo’n ding uit te lezen en te integreren in Home Assistant? De informatie die kon vinden hier zo snel was al wat ouder, dus misschien is er nu iets handigers.
[Voor 17% gewijzigd door arjankoole op 18-05-2023 09:51. Reden: Aanvulling]
Zie dit topic: Verwarming uitlezen met ebusdarjankoole schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:50:
Nou mensen, ik werd gisteren gebeld door de installateur, er was een gat in de planning gevallen en of het schikte dat ze volgende week de WP konden plaatsen en de meterkast konden vervangen. (De 15 Zonnepanelen zijn nog niet inzicht, zelfde bedrijf). Anderhalve maand van tekenen tot plaatsen. Woei. 😳
Dus vanaf volgende week: arotherm plus vwl 55/6 + vzw meh 97/6 , buffervat, warmwater boilervat, nieuwe verdelers voor de vloerverwarming, nieuwe automaten kast.
Wat is op dit moment de beste methode om zo’n ding uit te lezen en te integreren in Home Assistant? De informatie die kon vinden hier zo snel was al wat ouder, dus misschien is er nu iets handigers.
[Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 18-05-2023 10:13]
Dank de zekering is nog niet gesprongen! Wel geeft de vwz-ai “communicationfault” na boot. Denk dat ik de Ebus bekabeling nog eens na moet lopen (polariteit) en de Ebus adapter even afkoppelen om die uit te sluiten. Tbc…!ds23man schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:05:
[...]
Zou geen probleem mogen zijn omdat hij gelijk in de beveiliging gaat wegens een gebrek aan waterdruk.
Update: zonder Ebus adapter geen error, later nog even uitzoeken. Wellicht kan de bus ook onvoldoende vermogen leveren.
[Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 18-05-2023 10:54]
Heb dit al sinds de installatie.Kleuvert schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:23:
Voor de mensen die met SMA home manager werken zoals ik.
Had van de week spontane melding dat SMA een nieuw apparaat had gevonden.
Na toevoegen blijkt dit de Arotherm te zijn.
Kan nu zijn real time vermogen volgen in de app van SMA.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is niet realtime, maar close enough.
Belangrijker: het is extreem onbetrouwbaar. Als je eco modus aanzet voor je SWW (om surplus PV nuttig te gebruiken), dan wordt in Sunny Portal enkel nog je SWW WP verbruik geregistreerd.
Blijkbaar wordt er momenteel een beta SMA firmware getest die het oplost.
Kreeg het gevoel dat er iets opgelost was. Heb in hem maar 1 maand werkend gehad en daarna de functie een jaar niet meer gezien. Toeval dus dat die ineens weer zichtbaar is.Wim Leers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Heb dit al sinds de installatie.
Is niet realtime, maar close enough.
Belangrijker: het is extreem onbetrouwbaar. Als je eco modus aanzet voor je SWW (om surplus PV nuttig te gebruiken), dan wordt in Sunny Portal enkel nog je SWW WP verbruik geregistreerd.
Blijkbaar wordt er momenteel een beta SMA firmware getest die het oplost.

Welke Home Manager firmware versie heb je? Hier 2.11.5.R.Kleuvert schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:04:
[...]
Kreeg het gevoel dat er iets opgelost was. Heb in hem maar 1 maand werkend gehad en daarna de functie een jaar niet meer gezien. Toeval dus dat die ineens weer zichtbaar is.
Heb dezelfde firmware.Wim Leers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:40:
[...]
Welke Home Manager firmware versie heb je? Hier 2.11.5.R.
De rest al een poosje binnen; 720f, internet gateway, meh 97/6 en rw 300mr boiler.
Begin september 2022 besteld
[Voor 6% gewijzigd door Kevaani op 18-05-2023 21:11]
Geeft je direct wat bedenktijd om na te gaan en f je de buffer echt nodig hebt!Kevaani schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:03:
Na 9 maanden wachttijd (therapie) hier eindelijk een 75/6 binnen, nu alleen nog wachten op de 100liter buffer, die is kennelijk nog lastiger te krijgen.
De rest al een poosje binnen; 720f, internet gateway, meh 97/6 en rw 300mr boiler.
Begin september 2022 besteld
Ja, komt in serie in de retour.snameroc schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:12:
Is het een serie buffer dan kun je nog variëren in het volume
Is meer voor de zekerheid ivm systeeminhoud.
- Proton_
Op Kevaani in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" is niet echt op de buffer gereageerd.
100 liter erbij is nooit nodig voor de 75/6:
Met de hulpverwarming van de MEH 97/6 zou je aan 20 liter genoeg hebben. Dat zit soms al in de buizen, laat staan de radiatoren.Waterhoeveelheid, in CV-circuit, minimaal, ont-
dooibedrijf, geactiveerde/gedeactiveerde hulp-
verwarming
20 l / 55 l
Een 45 liter vat lijkt me logischer (maar narekenen of je helemaal geen vat nodig hebt lijkt me wijs)
[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2023 11:49]
Heb toch nog maar eens even (proberen) na te rekenen.
1 T33 van 400x2400 is ongeveer 16 liter
3 T22 van 800x700 is totaal ongeveer 18 liter
1 Design badkamer radiator van 600x1800 onbekende inhoud
Vloerverwarming begane grond; ouder systeem hoh niet bekend 40/45 m2 2 groepen 16x2mm 24liter ongeveer.
Leidingwerk niet meegerekend zit ik al boven de vereiste 55liter.
Dus misschien idd helemaal niet nodig.
- Proton_

Maar een 100 liter vat is in ieder geval onnodig groot, beetje jammer om daar op te wachten, al duurt het weer even voordat er gestookt moet worden hoop ik.
Er zitten geen thermostaatknoppen op, wel voetventielen.
[Voor 6% gewijzigd door Kevaani op 19-05-2023 16:30]
Staat dus nu buiten gebruik, evenals de pomp, en waarschijnlijk heb ik ook wel genoeg systeeminhoud. Maar hij staat helemaal in de hoek van de garage, stuk werkblad er boven, dus als ik hem weg doe win ik er niet veel ruimte mee ofzo. Plan is om hem opnieuw aan te sluiten, maar dan in serie.
Achteraf kijk je een koe in de kont, maar ik had dus een buffer, Vaillant regelmodule en pomp kunnen uitsparen...
[Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 20-05-2023 12:41]
Het kan ook zijn dat dit een oude melding betreft, is het mogelijk om de historie leeg te maken?
[Voor 20% gewijzigd door aj_vdw op 22-05-2023 07:27]
Is een voeler nodig? Zo ja waar op het print van MEH 97/6 moet het aangesloten worden?
- Proton_
Dit topic is overigens niet bedoeld als alternatief voor de documentatie, wel voor verduidelijking, dus gebruik de documentatie als uitgangspunt bij vragen.
Het lijkt erop dat deze communicatiefout optreedt omdat ebusd de bus dan aan het scannen is.Speedfight schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:17:
[...]
Wel geeft de vwz-ai “communicationfault” na boot. Denk dat ik de Ebus bekabeling nog eens na moet lopen (polariteit) en de Ebus adapter even afkoppelen om die uit te sluiten. Tbc…!
Update: zonder Ebus adapter geen error, later nog even uitzoeken. Wellicht kan de bus ook onvoldoende vermogen leveren.
Dit gebeurt waneer ebusd op de rPi al opgestart wordt, voordat de Vaillant VWL en VWZ opgestart worden.
Het probleem treedt niet op als de rPi de scan al eerder succesvol voltooid heeft.
Je kunt de communicatiefout ook oplossen door de ebus adapter uit de USB poort te halen en dan op de VWZ AI de RESET knop in te drukken en na het weer opstarten van de VWZ AI de ebus adapter weer in de rPi te steken (of door de rPi altijd aan te laten staan).
Het zou leuk zijn als het via een omweg toch lukt.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
- Proton_
ik heb versie 4.1 van deze adapter: https://lectronz.com/products/ebus-to-wifi-adapter-modulegns1l schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:59:
[...]
Het lijkt erop dat deze communicatiefout optreedt omdat ebusd de bus dan aan het scannen is.
Dit gebeurt waneer ebusd op de rPi al opgestart wordt, voordat de Vaillant VWL en VWZ opgestart worden.
Het probleem treedt niet op als de rPi de scan al eerder succesvol voltooid heeft.
Je kunt de communicatiefout ook oplossen door de ebus adapter uit de USB poort te halen en dan op de VWZ AI de RESET knop in te drukken en na het weer opstarten van de VWZ AI de ebus adapter weer in de rPi te steken (of door de rPi altijd aan te laten staan).
Krijgt z’n voeding van de bus zelf. Moet het dus op iets andere wijze gaan starten.
Maar ben momenteel eerst nog druk in de kruipruimte om de installatie waterzijdig aangesloten te krijgen. Had wat lekkages op de koppelingen waardoor het helaas niet zo soepel als gehoopt gaat… Hopelijk kan ik dat deze week nog oplossen.
Bij mij is dat te zien aan de LEDs door veel en regelmatige schrijf acties door de adapter naar de ebus bij het opstarten van VWL en VWZ AI.
Bij Marnix17 werd de ebus te zwaar belast door de lectronz adapter en is deze omgeruild voor een exemplaar met externe 5V voeding, maar bij anderen werkt deze adapter kennelijk prima.
Zwart wit gezien: buffer parallel/open: buffervoeler nodig.Eriko schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:00:
Deze pagina's heb ik al bestudeerd. Er staat geen voeler bij voor de buffervat. Het houdt in dat het niet nodig is. Dat is mijn aanname.
Serie buffer in retour: geen sensor plaatsen.
In mijn Unitower zit een VR70 module voor 2 extra verwarmingscircuits. Op die EBUS connector heb ik op elke pool een extra draadje toegevoegd waar op het einde een connector zit voor de ebus module. De module zelf is nog niet aangesloten.
Uiteraard de stroom afgelegd van de binnen en buiten unit voordat ik er aan begon. Daarna de stroom aangelegd en ik zag de VZW Ai opstarten en toen ben ik naar huis vertrokken. Daarna geen verbruik van de warmtepomp meer gezien, terwijl hij normaal elke 2 dagen een SSW run doet. Vanavond maar eens gaan kijken wat er aan de hand is. Hopelijk niks erg en staat de zekering van de buiten unit gewoon nog uit...
[Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 24-05-2023 11:10]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
Hah, ik heb gecrosspost met jou met bíjna hetzelfde probleem!Broodro0ster schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:09:
Ik heb zondag de bekabeling voor mijn ebus module klaargestoken en nu zie ik aan mijn verbruik dat er al 3 dagen geen SSW run meer is geweest.
In mijn Unitower zit een VR70 module voor 2 extra verwarmingscircuits. Op die EBUS connector heb ik op elke pool een extra draadje toegevoegd waar op het einde een connector zit voor de ebus module. De module zelf is nog niet aangesloten.
Uiteraard de stroom afgelegd van de binnen en buiten unit voordat ik er aan begon. Daarna de stroom aangelegd en ik zag de VZW Ai opstarten en toen ben ik naar huis vertrokken. Daarna geen verbruik van de warmtepomp meer gezien, terwijl hij normaal elke 2 dagen een SSW run doet. Vanavond maar eens gaan kijken wat er aan de hand is. Hopelijk niks erg en staat de zekering van de buiten unit gewoon nog uit...
SWW werkte hier wel nog. SWW met PV surplus niet meer.
Bij mij hangt de EBUS module er zelfs nog niet aan. Gewoon 2 draadjes aan de EBUS connector van de VR70 gedaan die eindigt op een connector dat ik kan inpluggen in de module, maar de module ligt nog in mijn bureau omdat ik nog de laatste firmware moet flashen.Wim Leers schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Hah, ik heb gecrosspost met jou met bíjna hetzelfde probleem!
SWW werkte hier wel nog. SWW met PV surplus niet meer.
Dus ik hoop dat het gewoon de buitenunit nog uit ligt of dat ik in de verkeerd volgorde heb opgestart. Al weet ik niet als de volgorde echt uitmaakt?
EDIT: mijn vriendin moest daarnet iets gaan ophalen in de woning en er stond communicatie fout op de VZW AI. Zekering van de buitenunit staat aan. Ook de thermostaten geven geen beeld.
Kan dit te maken hebben met de volgorde van het inschakelen van de zekeringen? Ik heb 2 EBUS draadjes log gedaan en die gewoon terug vast gestoken, dus veel kan er verder niet gewijzigd zijn. Zal vanavond wel nog even checken als ze goed vast zitten. Hoop dat het te maken heeft met de volgorde van het inschakelen...
[Voor 27% gewijzigd door Broodro0ster op 24-05-2023 16:05]
Nu een enkel paar in gestoken zoals origineel en dan met een wago lasklem de VR70 en de bekabeling voor de ebus module.
Stonden er nog maar 925 in bestelling bij Rensa😅.
Ik volg dit forum al een tijdje met veel interesse. Ik dacht op basis van alle info hier (wat een goed forum is dit, thanks!) wel een keuze te kunnen maken, maar ik merk dat ik maar blijf twijfelen. Dus toch maar besloten zelf een bericht te posten om wat feedback te krijgen en zo een beslissing te kunnen nemen over de voorgenomen installatie.
Mijn situatie:
Ik wil graag een full-electric wp installeren. Ik heb een warmteverliesberekening laten maken en daar komt een vermogen van 8330W uit bij -10 graden.
Huis is 203 m2. Inhoud 750 m3. Hoekhuis, bouwjaar 2009. Energielabel A. Rc waarden: 3,5/4,5/5,0 (w/v/d). HR++ glas.
Vloerverwarming (4 groepen) in woonkamer en keuken (ca 65 m2) en een radiator in de hal. Verder radiatoren op 1e en 2e verdieping (4 stuks en 3 stuks, 5x T22 en 2x T33). Voor zover ik heb kunnen beoordelen (foto’s van de bouw) zit alles op 1 circuit.
Op het dak liggen 28 zonnepanelen met 9200 wp vermogen (ca 8000 kWh opbrengst per jaar).
3x 25A aansluiting aanwezig.
Gasverbruik (totaal) afgelopen 3 jaar met 3 persoonshuishouden:
• 2020: 1382 m3
• 2021: 1466 m3
• 2022: 1225 m3
Buiten-unit en binnen-unit staan max.15 m uit elkaar (binnen-unit komt op zolder). Voor SWW een 300 liter boiler (groot bad, 2 douches). Ik wil een R290 warmtepomp met oog op de toekomst. En met een hardstenen vloer in de woonkamer is de mogelijkheid om een paar graden kunnen koelen in de zomer ook best aantrekkelijk.
Ik zit te denken aan de volgende opstelling:
• Vaillant VWL 105/6 of 75/6
• Vaillant VWZ MEH 97
• Vaillant VRC9642
• Vaillant VRC 720
• Vaillant buffervat VPS R 100/1 M (bij 105/6) of VP RW 45/2 B (bij 75/6)
• DJG 300L RVS SWW boiler
Waar zit nu mijn twijfel?
Obv warmteverliesberekening lijkt een 105/6 de logische match, zeker als ik op W45 draai op de bestaande radiatoren.Uitkomst Koevlaasformule is 7,1 kW (obv 2021 gasverbruik). Dus lijkt deze wp oversized.
De 75/6 met MEH 97 + 45L buffer lijkt ook een goede oplossing te zijn. Bijverwarming voor heel koude dagen aanwezig en het is hier in west-NL niet heel vaak -10 graden. Maar dit lijkt vooral geschikt voor 30 of 35 graden. Moet ik dan radiatoren vervangen door LTV (jaga hybrid o.i.d.) convectoren?
Wat is wijsheid?
Ik ben geneigd te denken dat je met die 75/6 wel uit gaat komen. Het gaat natuurlijk ook om je afgiftevermogen, maar met T22 en T33 zit je dan al wel goed. Eventueel kun je die voorzien van speedcomforts?HaagseHarrie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:29:
De 75/6 met MEH 97 + 45L buffer lijkt ook een goede oplossing te zijn. Bijverwarming voor heel koude dagen aanwezig en het is hier in west-NL niet heel vaak -10 graden. Maar dit lijkt vooral geschikt voor 30 of 35 graden. Moet ik dan radiatoren vervangen door LTV (jaga hybrid o.i.d.) convectoren?
Wat is wijsheid?
Heb je overwogen om een aparte warmtepompboiler te installeren (krijg je ook subsidie op). Daarmee hou je de WP puur en alleen voor verwarming, waarmee je al een dagelijks aantal uurtjes "wint" voor verwarming.
Ik heb nog niet overwogen om een aparte warmteboiler te installeren, omdat ik in de setup heb gepland dat het water of einde ochtend / begin v/d middag verwarmd wordt (dan is het huis in de ochtend opgewarmd) of later in de avond (dan gaat de verwarming toch een graadje lager). Dank voor de tip, ik zal er eens induiken.
Hou in elk geval in het achterhoofd dat een warmtepomp (ook een warmtepompboiler, dus) gebaat is bij "geduld". Opwarmen duurt lang, als je het efficiënt wil doen, zonder element, op een rustig standje. Dat geldt ook voor het maken van SWW, dat zou zomaar een paar uurtjes op een dag kunnen duren.
Edit: je hebt wel vloerverwarming, las ik zomaar overheen. Dan geldt mijn relaas overigens nog steeds

[Voor 7% gewijzigd door Gramser op 25-05-2023 13:29]
T33 is niet per se slechter dan een Jaga.
belangrijkste is dat ik nu weet dat ik waarschijnlijk wel genoeg vermogensafgifte heb met de 75/6 icm huidige radiatoren.
Een 105/6 heeft een veel hoger minimum vermogen en ik denk dat die stevig gaat pendelen boven de 0°C.
Overigens pleit dit, icm het relaas van @Broodro0ster hierboven, ook weer voor die 75/6.
[Voor 12% gewijzigd door Gramser op 25-05-2023 14:04]
Dit is precies waar mijn twijfel zat bij de 105/6.Broodro0ster schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:02:
Worst case heb je nog altijd het backup element. Mijn warmtepomp is uitgerekend op beta factor 1 en ik heb daar eerlijk gezegd spijt van. De Vaillant technieker zei me dat ze tegenwoordig reken met beta factor 0.8. In mijn geval zou dat een maatje kleiner geweest zijn en die zou veel rustiger lopen bij 5-10°C, want heb vrij veel gependeld met telkens een grote opstartpiek als gevolg.
Een 105/6 heeft een veel hoger minimum vermogen en ik denk dat die stevig gaat pendelen boven de 0°C.
Maar die staat wel binnen, toch? Of is dat een andere?ds23man schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:43:
Ik heb hier een 75/6 op 85m2 vloerverwarming in een niet al te overdreven geïsoleerd dierenverblijf met ruimtetemperatuur van 22,5 graden. Ben de hele winter niet boven de 60% vermogen gekomen.
Die staat binnen net als de 55/6 die op 60m2 VV zit. Komt ook niet verder dan 60%. In de praktijk heb je veel minder vermogen nodig dan je denkt.Gramser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Maar die staat wel binnen, toch? Of is dat een andere?
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic