• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:13
@Gramser uit nieuwsgierigheid: maak je die ombouw vanwege cosmetische redenen of als extra bescherming voor de wp?
En kun je hem relatief gemakkelijk weghalen als er een keertje onderhoud ofzo moet plaats vinden? Lijkt mij handig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:09:
@Gramser uit nieuwsgierigheid: maak je die ombouw vanwege cosmetische redenen of als extra bescherming voor de wp?
En kun je hem relatief gemakkelijk weghalen als er een keertje onderhoud ofzo moet plaats vinden? Lijkt mij handig.
Cosmetisch, maar vooral als extra bescherming. Hij staat namelijk een beetje “in de loop” langs het huis. Kind en vriendjes kijken niet altijd even goed uit hoe ze met fietsen en speelgoed omgaan.

Je schuift dat hele ding zo naar voren voor onderhoud. Of wanneer blijkt dat hij niet voldoende lucht aanzuigt wanneer het wat kouder wordt.

Nu alleen nog een keertje de buitentemperatuursensor netjes ophangen. En natuurlijk de rest van de planken aan boven- en zijkant monteren, maar die waren op 🤫

Edit: nu wel af!

[Voor 47% gewijzigd door Gramser op 30-04-2023 12:00]

OhSunnyDay

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Touchdown! Weer nodige gedaan de afgelopen weken. Nu buiten nog netjes maken en aansluiten, daarna (opnieuw) de kruipruimte in. Verwarmen zal er komende periode waarschijnlijk niet meer inzitten, mag hij meteen laten zien of hij ook kan koelen :+

Ps mocht nog iemand interesse hebben in een stuk irrigatiebuis van 2,5m (heb ik gebruikt als codensafvoer), stuur een PB. Mag namelijk gratis weg.

[Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 30-04-2023 21:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
Goed bezig @Speedfight!
Je hebt er momenteel heerlijk weer bij, dus ook wat dat betreft een aangename klus ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Mooi werk! Op welke hoogte hoort die buitenvoeler eigenlijk? Ik moet die nog steeds permanent bevestigen.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03
Gramser schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:14:
Mooi werk! Op welke hoogte hoort die buitenvoeler eigenlijk? Ik moet die nog steeds permanent bevestigen.
Sowieso ergens aan een noord muur.

Bij voorkeur niet te beschut en niet te onbeschut.
Bij voorkeur op ongeveer de helft van de hoogte van de woning.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Gramser
  • Nu online
Thanks. Mooi klusje, nog even kabelgootje regelen. WP staat aan de noordkant dus dat was al goed. Halverwege de woning wordt ‘m niet want daarvoor is de muur te laag :+

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik heb de buitenvoeler op zo’n 1,7m hoogte hangen op de Noord-West muur. Wel op een beschutte plek achter een haag.
Hij zou officieel inderdaad hoger moeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Speedfight schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:56:
Ik heb de buitenvoeler op zo’n 1,7m hoogte hangen op de Noord-West muur. Wel op een beschutte plek achter een haag.
Hij zou officieel inderdaad hoger moeten.
Heb hem daarstraks nog even opgehangen. Hangt op bijna 2m hoogte, ver genoeg van de WP om niet te worden beïnvloed door koude lucht daarvan. Maar vooral bepaald op uitlijning tov raam en vensterbankje. Zo nauw luistert het gelukkig ook weer niet :)

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 13:35
busscherski schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:22:
[...]

Sowieso ergens aan een noord muur.

Bij voorkeur niet te beschut en niet te onbeschut.
Bij voorkeur op ongeveer de helft van de hoogte van de woning.
Ik heb hem aan een noordmuur, op 2,5 meter hoogte, maar het viel me eind april op dat de zon 's ochtends vroeg er precies op schijnt, en daardoor dacht hij ineens dat het 18 graden was in plaats van 8.
Maar ik heb besloten het zo te laten, want als de zon 's in april ochtends al zo lekker schijnt, wil ik toch niet dat de warmtepomp nog aan het werk gaat, want dan warmt het huis snel genoeg op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
@NHL19 bij mij soortgelijk: hij hangt aan de Noord-Noord-Oost gevel van de woning op ca 1,5 meter hoogte. Alleen als de zon in het voorjaar en de herfst schijnt direct na zonsopkomst hangt de sensor enige tijd in de zon. Maar tot nu toe is dat geen probleem gebleken.

Mijn WP uitschakeltemperatuur (niet de ruimtetemperatuur) staat op 18 graden. Als de zon in het voorjaar en de herfst vroeg in de ochtend op de sensor staat komt hij daar vaak niet aan, en kan de wp dus gewoon ingeschakeld worden als de thermostaat daarom vraagt (met ruimtecompensatie op Uitgebreid).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 22:51
Hier sinds exact 2 weken een aroTHERM 75/5 + uniTOWER + VRC720/f (draadloze) thermostaat/buiten voeler + VR921 gateway.

Werkt prima so far! Inclusief slimme aansturing door de SMA Home Manager 2.0 om bij surplus PV energie automatisch de SWW buffer 5ºC extra te verwarmen _/-\o_

(De multiMATIC app is wel sucky…)

Het voornaamste probleem: koelen is geactiveerd (ik heb het de technieker zien doen met mijn eigen ogen), maar … het wordt automatisch gedeactiveerd?! 8)7

Iemand enig idee hoe dat kan? Niemand in dit topic lijkt dit al gemeld te hebben…

Meest recente comment in dit topic bij wie dit wél aanstaat:
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:
Thermostaat data:
Installatie
- Waterdruk - 1.4 bar (1.7 bij niet in bedrijf)
- eBUS-Componenten:
-- Thermostaat: 05.14
-- Warmtepomp 1: 06.07
-- WP-regelmodule: 06.07
-- FM3 adres 1: 01.09
- Adaptieve stooklijn gedeactiveerd
- Automatisch koelen: gedeactiveerd
- Buitentemp., 24h gem.: 10 graden
- Koelen vanaf buitentemp: 20 graden
[knip]
De versies van mijn eBUS-componenten:
code:
1
2
3
4
Thermostaat: 08.05
Draadloze ontv.eenheid: 05.07
Warmtepomp 1: 05.22
WP-regel module: 05.22

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:01
Wim Leers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:53:
Hier sinds exact 2 weken een aroTHERM 75/5 + uniTOWER + VRC720/f (draadloze) thermostaat/buiten voeler + VR921 gateway.

Werkt prima so far! Inclusief slimme aansturing door de SMA Home Manager 2.0 om bij surplus PV energie automatisch de SWW buffer 5ºC extra te verwarmen _/-\o_

(De multiMATIC app is wel sucky…)

Het voornaamste probleem: koelen is geactiveerd (ik heb het de technieker zien doen met mijn eigen ogen), maar … het wordt automatisch gedeactiveerd?! 8)7

Iemand enig idee hoe dat kan? Niemand in dit topic lijkt dit al gemeld te hebben…

Meest recente comment in dit topic bij wie dit wél aanstaat:

[...]

De versies van mijn eBUS-componenten:
code:
1
2
3
4
Thermostaat: 08.05
Draadloze ontv.eenheid: 05.07
Warmtepomp 1: 05.22
WP-regel module: 05.22
Kijk eens in de installateur instellingen op de unitower. Staat daar koelen op actief?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

Acties:
  • 0Henk 'm!
Koelen moet in het installatiemenu van de VWZ vrijgegeven worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Kijk eens in de installateur instellingen op de unitower. Staat daar koelen op actief?
ds23man schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:35:
Koelen moet in het installatiemenu van de VWZ vrijgegeven worden.
De installateur was daarnet hier. Ze zijn vergeten de koelsleutel te installeren. Ze wisten er überhaupt niet van. En blijkbaar gaan ze nu dus een resem installaties moeten gaan updaten. (Dit is een ding specifiek voor België.)

Hij heeft in mijn bijzijn de technische dienst van Vaillant gebeld, die hij zéér prees voor hun vriendelijkheid en technische kennis.

Andere dingen die gevraagd zijn aan de technische dienst van Vaillant:
  1. Legionalla run: is het normaal dat die tot 70ºC verwarmt ipv 60ºC? → ja
  2. Legionella run: is het normaal dat die bijna het gehele opwarmproces op de elektrische weerstand/het dompelelement doet? → ja
  3. Green IQ: wat doet het? → niet echt iets, vooral marketing
Vermoedelijk is dit net een van de voordelen van de aroTHERM Plus t.o.v. de Split? Dat de Plus hogere temperaturen kan maken dan de Split zónder de elektrische weerstand? Gisteren 5 kWh verbruikt puur op de weerstand om de 190 liter in de unITOWER van 45ºC (onze standaardinstelling, voldoet prima) naar 70ºC te brengen (en te houden gedurende een uur). 😶‍🌫️

[Voor 13% gewijzigd door Wim Leers op 03-05-2023 13:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

De installateur was daarnet hier. Ze zijn vergeten de koelsleutel te installeren. Ze wisten er überhaupt niet van. En blijkbaar gaan ze nu dus een resem installaties moeten gaan updaten. (Dit is een ding specifiek voor België.)

Hij heeft in mijn bijzijn de technische dienst van Vaillant gebeld, die hij zéér prees voor hun vriendelijkheid en technische kennis.

2. Legionella run: is het normaal dat die bijna het gehele opwarmproces op de elektrische weerstand/het dompelelement doet? → ja
Vermoedelijk is dit net een van de voordelen van de aroTHERM Plus t.o.v. de Split? Dat de Plus hogere temperaturen kan maken dan de Split zónder de elektrische weerstand? Gisteren 5 kWh verbruikt puur op de weerstand om de 190 liter in de unITOWER van 45ºC (onze standaardinstelling, voldoet prima) naar 70ºC te brengen (en te houden gedurende een uur). 😶‍🌫️
Zelfs bij de plus treed de elektrische weerstand in werking. Geen idee waarom...
Voor het capaciteitstarief kan 5kW al tellen. Als dan nog de wasmachine, vaatwas of droogkast draait op dat moment, zit je zo aan een piek van 7kW.

Bij mij staat hij uit, maar dat is op eigen risico natuurlijk. Ik raad je niet aan om dat ook te doen, tenzij je de risico's ervan kunt inschatten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

Acties:
  • 0Henk 'm!
[...]

[...]

Het al het idee dat je in Belgenland zat. Koelen is bij jullie standaard geblokkeerd i.v.m. subsidies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-06 08:15
[...]

[...]

Om die reden heb ik die legionella run snel terug uitgezet... Ook al gelezen dat als je gewoon normaal warm water gebruikt en het dus niet te lang stilstaat het ook allemaal geen probleem is. Onze installateur had in ieder geval nog nooit gehoord dat iemand er last van had gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
Zelf doe ik ook geen anti-legionellarun met mijn wpboiler. Behalve na een vakantie van, zeg, een paar weken.
Nadat ik de informatie op de RIVM website over de kans op een legionellabesmetting en vervolgens de kans op ziek worden gelezen heb zie ik het nut er eigenlijk niet van in om dat op regelmatige basis te doen. Ieder moet daar inderdaad zelf zijn afweging in maken. Ik kan me voorstellen dat als je b.v. jonge kinderen/baby’s hebt of juist ouder bent en/of een wat zwak gestel hebt je anders beslist.

Als je toch een anti-legionellarun wilt doen kun je die eventueel ook handmatig starten door de watertemperatuur zo hoog mogelijk op puur de compressor in te stellen? En het laatste stukje dan met het elektrische element te doen?
Als ik de anti-legionellarun draai na een vakantie, dan doe ik dat op 60 graden via de boost functie van de (Vaillant) wpboiler: dan wordt zowel het elektrische element als de compressor gebruikt. Ik ken niet alle mogelijkheden van Vaillant bij een indirect verwarmde boiler via de wp, maar misschien is een boost achtige functie daar ook op aanwezig? Of wordt dit al zo bedoeld?
70 graden en dat ook nog een tijdje vast laten houden lijkt mij trouwens overdreven. Als je het al wilt doen, dan is 60graden voldoende voor zover ik gelezen heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Zelfs bij de plus treed de elektrische weerstand in werking. Geen idee waarom...
Voor het capaciteitstarief kan 5kW al tellen. Als dan nog de wasmachine, vaatwas of droogkast draait op dat moment, zit je zo aan een piek van 7kW.

Bij mij staat hij uit, maar dat is op eigen risico natuurlijk. Ik raad je niet aan om dat ook te doen, tenzij je de risico's ervan kunt inschatten.
5 kWh verbruik, niet 5 kW vermogen!

3 kW (piek)vermogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim Leers
Franciesco schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:15:
Als ik de anti-legionellarun draai na een vakantie, dan doe ik dat op 60 graden via de boost functie van de (Vaillant) wpboiler: dan wordt zowel het elektrische element als de compressor gebruikt. Ik ken niet alle mogelijkheden van Vaillant bij een indirect verwarmde boiler via de wp, maar misschien is een boost achtige functie daar ook op aanwezig? Of wordt dit al zo bedoeld?
De boostfunctie is daar ook. Maar die betekent net iets anders daar bij mijn weten — zie de beschrijving: https://simulator.vaillant.com/vrc720_2/de/#/simulator

👆 Dus gewoon WW maken op een moment buiten het WW tijdvenster. Op de standaard temperatuur.
70 graden en dat ook nog een tijdje vast laten houden lijkt mij trouwens overdreven. Als je het al wilt doen, dan is 60graden voldoende voor zover ik gelezen heb.
Inderdaad. Jammer dat dit niet in te stellen is.
Zelf doe ik ook geen anti-legionellarun met mijn wpboiler. Behalve na een vakantie van, zeg, een paar weken.
Nadat ik de informatie op de RIVM website over de kans op een legionellabesmetting en vervolgens de kans op ziek worden gelezen heb zie ik het nut er eigenlijk niet van in om dat op regelmatige basis te doen. Ieder moet daar inderdaad zelf zijn afweging in maken. Ik kan me voorstellen dat als je b.v. jonge kinderen/baby’s hebt of juist ouder bent en/of een wat zwak gestel hebt je anders beslist.
Jep, dat zei de installateur hier ook al. Ik ben aan het overwegen om het hier ook af te zetten dus …

[Voor 25% gewijzigd door Wim Leers op 03-05-2023 21:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
Hm… 🤔

Volgens dit zou het toch echt 60º moeten zijn, niet 70º.

Blijkt nu dat Instellingen → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Warm water → Offset boilerlading op 25K staat. 45ºC (Regeling → Warm water → Warmwatertemperatuur) + 25K = 70ºC…

🤦

Lijkt dus dat de Vaillant technische dienst er ook niet bijster veel van weet? Nuja, een weekje afwachten — de volgende legionallarun gaat maar tot 60ºC hopelijk 🤞

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Er is een topic over anti legionella.

Voorkomen legionella in boilers

Houdt er rekening mee dat de temperatuur sensor in de boiler vaak ongeveer halverwege de hoogte zit.
Als het bij de sensor 60 graden is dan is het op de bodem kouder, kan heel goed 50 graden of minder zijn. (In dat topic is een post van iemand die op 4 hoogtes meet)

Een Legionella run kost niet zoveel geld.
Ik weet niet goed of het in België ook noodzakelijk is omdat daar chloor in het drinkwater zit.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:22:

5 kWh verbruik, niet 5 kW vermogen!
Verkeerd begrepen dan. Ik dacht gelezen te hebben dat je 5kWh verbruikt had op 1 uur tijd. Dan is gemiddeld vermogen ook 5kW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim Leers
Dank!
busscherski schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:11:
Ik weet niet goed of het in België ook noodzakelijk is omdat daar chloor in het drinkwater zit.
Misschien op sommige plaatsen, maar op de 4 plaatsen waar ik in België al heb gewoond zit er alleszins geen chloor in :+

• Gramser
  • Nu online
Wim Leers schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Dank!

[...]

Misschien op sommige plaatsen, maar op de 4 plaatsen waar ik in België al heb gewoond zit er alleszins geen chloor in :+
Misschien is er verwarring met jodium. Dacht dat dat er sowieso in zit.

OhSunnyDay

Gramser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Misschien is er verwarring met jodium. Dacht dat dat er sowieso in zit.
Jodium stoppen we in zout. In het verleden zijn er experimenten geweest met fluoride tegen tandbederf en slechte botten.

• Gramser
  • Nu online
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Jodium stoppen we in zout. In het verleden zijn er experimenten geweest met fluoride tegen tandbederf en slechte botten.
I stand corrected, ik bedoelde inderdaad fluor!

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gramser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:04:
[...]

I stand corrected, ik bedoelde inderdaad fluor!
Wikipedia: Fluoridering

Mijn vriendin is tandarts en ik haar assistent, dus daar weet ik wel wat van.

• Proim
busscherski schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:11:
Er is een topic over anti legionella.

Voorkomen legionella in boilers

Houdt er rekening mee dat de temperatuur sensor in de boiler vaak ongeveer halverwege de hoogte zit.
Als het bij de sensor 60 graden is dan is het op de bodem kouder, kan heel goed 50 graden of minder zijn. (In dat topic is een post van iemand die op 4 hoogtes meet)

Een Legionella run kost niet zoveel geld.
Bwoa toen ik die had gedaan was er zo'n 10 kWh erdoor... Toch niet weinig om dat wekelijks te doen.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
Viel me op dat de Vaillant boiler iets aangepast is ten opzichte van wat internet filmpjes en twee sensoren heeft tegen de zijkant vat geplaatst.

Eentje ongeveer iets boven halverwege en eentje ongeveer 1/3 van onderen.

Toevallig gisteren gezien toen ze hem plaatsten.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Proim schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Bwoa toen ik die had gedaan was er zo'n 10 kWh erdoor... Toch niet weinig om dat wekelijks te doen.
Wel stom dat ook een Plus het element gebruikt voor legionella run.
Die 10 kWh is overigens niet allemaal verlies. Bijna de helft zal de volgende dag minder verbruikt worden.

• Kees_frl
Is het niet een idee om 'gewoon' eens per twee weken ofzo zelf handmatig de SWW temperatuur eens pop 60 a 65 graden te zetten in plaats van de legionella stand?

Geen ervaring, die van mij wordt momenteel geïnstalleerd :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

Acties:
  • +2Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
busscherski schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Die 10 kWh is overigens niet allemaal verlies. Bijna de helft zal de volgende dag minder verbruikt worden.
10 kwh daar doet mijn wp boiler een hele week mee

snameroc

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:51:
Is het niet een idee om 'gewoon' eens per twee weken ofzo zelf handmatig de SWW temperatuur eens pop 60 a 65 graden te zetten in plaats van de legionella stand?

Geen ervaring, die van mij wordt momenteel geïnstalleerd :)
Hier neig ik ook naar, met mijn Auer. Die legionellastand lijkt zich lastig te laten sturen.

OhSunnyDay

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46
Wim Leers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:44:
Hm… 🤔
[Afbeelding]

Volgens dit zou het toch echt 60º moeten zijn, niet 70º.

Blijkt nu dat Instellingen → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Warm water → Offset boilerlading op 25K staat. 45ºC (Regeling → Warm water → Warmwatertemperatuur) + 25K = 70ºC…

🤦

Lijkt dus dat de Vaillant technische dienst er ook niet bijster veel van weet? Nuja, een weekje afwachten — de volgende legionallarun gaat maar tot 60ºC hopelijk 🤞
Nee, dat is de extra verhoging die je WP moet aanmaken om je water op de gewenste temperatuur te krijgen. 25K is veel te hoog. Ik heb een boiler met grote spiraal en WP dichtbij, en heb aan 5K genoeg. Ik wil SWW van 48 graden hebben, de WP maakt dus tot max 53 graden aan.

Legionella-run is een dramatisch gekozen setting, dusdanig dat (bijna) iedereen hem uit zet.

Helaas is het ook niet mogelijk om het PV-contact voor de boiler te gebruiken - die is hardcoded voor een buffervat.

Er is qua aansturing nog veel te halen bij Vaillant.

• Kees_frl
klinkt bemoedigend :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
Zwartoog schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Nee, dat is de extra verhoging die je WP moet aanmaken om je water op de gewenste temperatuur te krijgen. 25K is veel te hoog. Ik heb een boiler met grote spiraal en WP dichtbij, en heb aan 5K genoeg. Ik wil SWW van 48 graden hebben, de WP maakt dus tot max 53 graden aan.

Legionella-run is een dramatisch gekozen setting, dusdanig dat (bijna) iedereen hem uit zet.

Helaas is het ook niet mogelijk om het PV-contact voor de boiler te gebruiken - die is hardcoded voor een buffervat.

Er is qua aansturing nog veel te halen bij Vaillant.
Dus … welke settings zeg jij dat relevant zijn en op wat heb je ze ingesteld? 😅

💯 dat Vaillant qua aansturing nog voor véél verbetering vatbaar is!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
busscherski schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Nee klopt inderdaad. Hier moest hij na 3 dagen terug 'normaal' opwarmen. Nu doet hij hier 1 kWh per dag om het op 45 graden te houden. Staat ingesteld dat hij vanaf 39 in gang moet schieten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proim schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Nee klopt inderdaad. Hier moest hij na 3 dagen terug 'normaal' opwarmen. Nu doet hij hier 1 kWh per dag om het op 45 graden te houden. Staat ingesteld dat hij vanaf 39 in gang moet schieten.
1 kWh elektrisch = minimaal 3? kWh/dag thermisch verlies? bij maar 45°C/20°C?
Dit lijkt me als "warmteverlies" voor een VIH RW 400/3 MR met 375 l inhoud vrij hoog.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
dunklefaser schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
[...]

1 kWh elektrisch = minimaal 3? kWh/dag thermisch verlies? bij maar 45°C/20°C?
Dit lijkt me als "warmteverlies" voor een VIH RW 400/3 MR met 375 l inhoud vrij hoog.
Ja geen idee... ik zie niets mis ofzo met de boiler of de isolatie ervan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Proim Opgegeven warmteverlies is 48W @60/20 als ik me niet vergis, dus ca. 1,2 kWh thermisch per etmaal te compenseren. - Energielabel is dan (theoretisch) ook A.

Grotere afwijkingen kunnen misschien door de montage/aansluitingen ontstaan?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:36
Thermosifon / einrorhzirkulation? Zie bijvoorbeeld hier en hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Of een Vaillant meting, dan is het 1 kWh thermisch met onbekende nauwkeurigheid.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:57:
Of een Vaillant meting, dan is het 1 kWh thermisch met onbekende nauwkeurigheid.
Als ik me niet vergis waren de gerapporteerde 1 kWh via de kWh-meter, dus elektrisch?

[Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 05-05-2023 20:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:57:
🤣👏

Acties:
  • +7Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19

Vandaag de arotherm gecamoufleerd. Hij doet het goed maar ik vond het geen mooi ding in de tuin.

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
Anomi schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:08:
Thermosifon / einrorhzirkulation? Zie bijvoorbeeld hier en hier.
Dit gaat mij allemaal wel heel technisch nu... Geen idee wat ik hier zie eerlijk gezegd.
Ja dat is gewoon afgelezen van het schermpje van de thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:36
Proim schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Dit gaat mij allemaal wel heel technisch nu... Geen idee wat ik hier zie eerlijk gezegd.
Kort gezegd: als de warmwaterleiding vanuit de boiler vlak of recht omhoog loopt kan er warmte 'ontsnappen'. Kan best veel zijn. Die leiding moet dus eerst een stukje naar beneden lopen en dan pas rechtdoor of omhoog. Als je een foto van de aansluitingen uploadt is het zo te zien of dit het hoge verlies (gedeeltelijk) zou kunnen verklaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46
Wim Leers schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 01:22:
[...]

Dus … welke settings zeg jij dat relevant zijn en op wat heb je ze ingesteld? 😅

💯 dat Vaillant qua aansturing nog voor véél verbetering vatbaar is!
Voor je SWW: de offset op 5K en boilertemperatuur van 48 graden. Beide settings hangen erg af van je boiler en gebruik. En legionellasetting uit - run ik ééns in de zoveel tijd handmatig voor de vorm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Afgelezen uit de SensoApp zie ik 6.3 kWh door het element voor een legionellarun van een Arotherm split icm 300 liter rvs boiler. (De Jong, effectief 300 liter, in werkelijkheid zit er iets minder water in)

Behaalde temperatuurstijging door element = 6300 Wh / 300 kg / 1.163 Wh/kg = 18 graden.

De 10 kWh van @Proim is een veel grotere boiler?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
busscherski schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:13:
Afgelezen uit de SensoApp zie ik 6.3 kWh
In de multiMATIC app is alles afgerond tot op gehele getallen 😳🤪

Blijkbaar is er dan tóch een verschil (tussen de apps die er visueel quasi identiek uitzien)?

[Voor 9% gewijzigd door Wim Leers op 06-05-2023 03:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Wim Leers schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 03:59:
[...]

In de multiMATIC app is alles afgerond tot op gehele getallen 😳🤪

Blijkbaar is er dan tóch een verschil (tussen de apps die er visueel quasi identiek uitzien)?
Ik heb de Sensoapp van minstens 10 installaties een weekje op mijn telefoon actief gehad (met toestemming, ik kan er nu niet meer in)

De meesten rondenalles af op gehele kWh. De meesten waren ook enkelfase modellen met de verwarming staaf enkelfase aangesloten op 2.8 kW.

Die laatste (waar ik nog heel even toegang tot heb) is een 12 kW split (verwarmingstaaf 3 fase ongeveer 6 kW) die alles op gehele kWh afrond behalve het verbruik van het element.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:29:
[...]

Ik heb de Sensoapp van minstens 10 installaties een weekje op mijn telefoon actief gehad (met toestemming, ik kan er nu niet meer in)

De meesten rondenalles af op gehele kWh. De meesten waren ook enkelfase modellen met de verwarming staaf enkelfase aangesloten op 2.8 kW.

Die laatste (waar ik nog heel even toegang tot heb) is een 12 kW split (verwarmingstaaf 3 fase ongeveer 6 kW) die alles op gehele kWh afrond behalve het verbruik van het element.
Je zegt “de meesten”, dus niet allen. Wat bepaalt dan dat je meer detail te zien krijgt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
Anomi schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Kort gezegd: als de warmwaterleiding vanuit de boiler vlak of recht omhoog loopt kan er warmte 'ontsnappen'. Kan best veel zijn. Die leiding moet dus eerst een stukje naar beneden lopen en dan pas rechtdoor of omhoog. Als je een foto van de aansluitingen uploadt is het zo te zien of dit het hoge verlies (gedeeltelijk) zou kunnen verklaren.
Hier zijn wat foto's: https://imgur.com/a/eTrxoEY
Nu, ik denk dat het ook wel gewoon wat met de buitentemperatuur te maken heeft. Nu zie ik bijvoorbeeld dat hij voor deze maand nog maar 3 kWh heeft verbruikt voor het warm water.
busscherski schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:13:
Afgelezen uit de SensoApp zie ik 6.3 kWh door het element voor een legionellarun van een Arotherm split icm 300 liter rvs boiler. (De Jong, effectief 300 liter, in werkelijkheid zit er iets minder water in)

Behaalde temperatuurstijging door element = 6300 Wh / 300 kg / 1.163 Wh/kg = 18 graden.

De 10 kWh van @Proim is een veel grotere boiler?
400L boiler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Wim Leers schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Je zegt “de meesten”, dus niet allen. Wat bepaalt dan dat je meer detail te zien krijgt?
Ik heb er niet specifiek op gelet maar mogelijk komt het omdat die laatste een 3 fase model is en veel anderen niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@Proim
Met 10 kWh kun je met COP 1 dus 400 liter water 21.5° opwarmen.
Gaat je boiler tenminste niet eerst naar 50° voor de legionella run begint?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@Proim
Je warm water leiding loopt direct horizontaal en lijkt vrij dik (22 mm buitendiameter toch?)
Tenminste niet omhoog, dan was het sowieso verkeerd geweest. Als je een tijdje geen warm water gebruikt hebt, is de buis aan halve meter van de boiler dan koud?

Op de foto lijkt het dat je een sanitair water expansievat hebt. Klopt dat? Lijkt raar of verkeerd aangesloten, heb je meer foto's van dat blauwe vaatje? En gaat er 1 buis naartoe of toch 2?

Edit:
De koudemiddelleidingen en leidingen tussen binnenunit en boiler kunnen ook nog wel iets beter geïsoleerd worden

[Voor 11% gewijzigd door busscherski op 06-05-2023 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:48:
@Proim
Met 10 kWh kun je met COP 1 dus 400 liter water 21.5° opwarmen.
Gaat je boiler tenminste niet eerst naar 50° voor de legionella run begint?
Tot 70 graden stond hier enkele reacties terug.
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:59:
@Proim
Je warm water leiding loopt direct horizontaal en lijkt vrij dik (22 mm buitendiameter toch?)
Tenminste niet omhoog, dan was het sowieso verkeerd geweest. Als je een tijdje geen warm water gebruikt hebt, is de buis aan halve meter van de boiler dan koud?

Op de foto lijkt het dat je een sanitair water expansievat hebt. Klopt dat? Lijkt raar of verkeerd aangesloten, heb je meer foto's van dat blauwe vaatje? En gaat er 1 buis naartoe of toch 2?

Edit:
De koudemiddelleidingen en leidingen tussen binnenunit en boiler kunnen ook nog wel iets beter geïsoleerd worden
Tot aan de splitsing (op de foto rechts) voelt het wel warm, daarna naar boven en onder niet meer: https://imgur.com/a/MeauI41

Er zit inderdaad een expansievat (Aquapresso AD 25 l. 10 bar 3/4 sanitair pneumatex)
Ik heb nog wat extra foto's genomen: https://imgur.com/a/KNjiU5C

Isolatie moet ik inderdaad nog eens voor verder kijken, was van plan gewoon elke blote buis iets te voorzien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Proim ja ik bedoel 21.5° verschil. Dus van 48.5° naar 70° met het elektrisch element.

Dat van die horizontale warm water buis vind ik een beetje zozo. Is denk ik niet geheel goed of fout. Iig niet optimaal.

Het sanitair expansievat is met 1.5 meter koper 22 aangesloten? Het vaatje zal gedeeltelijk leegstromen wanneer je de kraan open draait maar ik vraag me af of dat voldoende doorstroomt op deze manier. Ik denk dat je een doorstroom expansievat moet hebben (waar dus al je koud water doorheen stroomt) of het expansievat met een veel kortere leiding aansluiten. Maar ik wacht even af, er zit hier vast iemand die het precieser weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proim
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:17:
@Proim ja ik bedoel 21.5° verschil. Dus van 48.5° naar 70° met het elektrisch element.

Dat van die horizontale warm water buis vind ik een beetje zozo. Is denk ik niet geheel goed of fout. Iig niet optimaal.

Het sanitair expansievat is met 1.5 meter koper 22 aangesloten? Het vaatje zal gedeeltelijk leegstromen wanneer je de kraan open draait maar ik vraag me af of dat voldoende doorstroomt op deze manier. Ik denk dat je een doorstroom expansievat moet hebben (waar dus al je koud water doorheen stroomt) of het expansievat met een veel kortere leiding aansluiten. Maar ik wacht even af, er zit hier vast iemand die het precieser weet.
Lijkt mij te kloppen ja, dikte lijkt hetzelfde als de rest.

Ja ik verwacht niet dat er echt iets fout zou zijn... uiteindelijk een heel ervaren installateur die het heeft gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 08:21
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:17:

Volgens mij is het niet de juiste versie expansievat. Volgens de technische specificatie kan het wel, echter bij types A…F, die hebben een flowfresh, volle doorstroming module. Dat heeft deze dus niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Japser

Jeej!

Iemand toevallig een tip hoe ik de 75/6 Aerotherm de vloerverwarming kan laten koelen zonder dat mn vloer blank komt te staan bij wijze van? Ik heb hem nu op "Enkele dagen koelen" gezet om te testen, is dit de standaard manier om dit voor bepaalde periode in te stellen?

[Voor 3% gewijzigd door Japser op 07-05-2023 21:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Japser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:07:
Iemand toevallig een tip hoe ik de 75/6 Aerotherm de vloerverwarming kan laten koelen zonder dat mn vloer blank komt te staan bij wijze van? Ik heb hem nu op "Enkele dagen koelen" gezet om te testen, is dit de standaard manier om dit voor bepaalde periode in te stellen?
Als je de VRC720 hebt (en die heb je waarschijnlijk) dan beschik je over dauwpuntbewaking. (dat hebben de meeste andere merken niet)
De temperatuur en luchtvochtigheid worden dan gemeten door de VRC720. De standaard instelling is dat de aanvoertemperatuur daar dan 2 graden boven blijft maar dat kun je aanpassen.
Op deze manier heb je in ieder geval in de kamer waar de VRC720 hangt geen condensatie, en in de rest van de woning waarschijlijk ook niet. Denk er wel aan dat je de badkamer niet moet koelen.

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 07-05-2023 21:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
Heeft iemand van jullie wel eens gebruik gemaakt van het opstook protocol in de warmtepomp?

De monteur van Vaillant gaf aan dat deze volledig op het elektrische element zou gaan. Dus beter gaan werken met hoge warmte vraag en kaderen van minimale en maximale aanvoer temperatuur.

Iemand bekend of dit inderdaad alleen met element werkt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dat lijkt me best raar. Wat staat er in de handleiding? De mijne heeft geen element en in de thermostaat kom ik het protocol wel tegen…

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:31:
Dat lijkt me best raar. Wat staat er in de handleiding? De mijne heeft geen element en in de thermostaat kom ik het protocol wel tegen…
Vreemd, ik kan het niet vinden, aantal keren gezocht :)

Ook 1001 handleidingen - misschien gewoon eens proberen en kijken wat het gebruik doet.

[Voor 13% gewijzigd door Kees_frl op 08-05-2023 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Japser

Jeej!

busscherski schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Als je de VRC720 hebt (en die heb je waarschijnlijk) dan beschik je over dauwpuntbewaking. (dat hebben de meeste andere merken niet)
De temperatuur en luchtvochtigheid worden dan gemeten door de VRC720. De standaard instelling is dat de aanvoertemperatuur daar dan 2 graden boven blijft maar dat kun je aanpassen.
Op deze manier heb je in ieder geval in de kamer waar de VRC720 hangt geen condensatie, en in de rest van de woning waarschijlijk ook niet. Denk er wel aan dat je de badkamer niet moet koelen.
Ok ik heb hem nu ingesteld dat ie een weekje moet koelen en de temperatuur staat op 20 graden. Dat zou dan moeten werken.

Ik kan ook kiezen om de installatie op inactief te zetten maar dan heb ik geen SWW meer denk ik zo. We gaan het zien!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim Leers
Ik heb ebusd aan de praat op mijn 75/5. Lijkt me dat mijn aanvoer en retour metingen _okayish_ zijn?

Ik zie dit nadat de verwarming al dagenlang niet gedraaid heeft en de laatste (heel korte) opwarming van de SWW voorraad bijna 24 uur eerder plaatsvond:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
ebusd  | 2023-05-09 11:16:22.137 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.0;-;-;-;off
…
ebusd  | 2023-05-09 11:32:32.000 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:32:42.014 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:32:52.008 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:02.409 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:11.978 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:21.974 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:31.976 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:41.969 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:33:52.008 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:01.992 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:11.963 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:21.991 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:31.981 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:41.967 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:34:52.011 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:01.980 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:12.529 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:21.992 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:32.007 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:41.983 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:35:51.983 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:02.009 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:11.981 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:22.002 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:32.011 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:44.507 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:36:51.996 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:02.010 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:12.012 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:22.013 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:32.010 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:42.084 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:37:52.030 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:38:02.014 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;22.5;-;-;-;off
…
ebusd  | 2023-05-09 11:52:01.896 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:52:11.908 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:52:21.914 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:52:31.909 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:52:41.992 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;of
ebusd  | 2023-05-09 11:52:51.907 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:53:01.897 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 11:53:11.895 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 22.5;23.0;-;-;-;off

👆 Lijkt dus dat de omgevingstemperatuur langzaam omhoog gaat, met een verschil in gemeten temperatuur van ergens tussen de 0 en 0,5 ºC.

Lijkt me dus ok qua verschil om een relatief accurate COP te mogen verwachten van Vaillant zelf? 🤓

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
@Wim Leers de vraag is welk verschil de twee sensoren weergeven bij een hogere watertemperatuur. Want ik vernoed dat je niet met een Ta van 22 á 23 graden verwarmd? :)
Uit eerdere metingen van collega Tweakers was de afwijking groter bij een hogere temperatuur.
Theoeretisch kan de flow ook nog een variatie geven, maar als de wp voor CV altijd op dezelfde flow draait zou dat niet uit moeten maken. Een verschil tussen CV en SWW kan dan natuulijk nog wel.

Bijvoorbeeld bij @Flail:
https://gathering.tweaker...message/74130924#74130924

@Zwartoog heeft ook onderzoek gedaan. Zie o.a.:
https://gathering.tweaker...message/74199438#74199438

PS: hopelijk heb ik over niet al te lange tijd ook een ebus adapter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het installatiemenu van de VWZ (ook met ebus via een PR te lezen) geeft het overigens op 0.1 K nauwkeurig, beter dan de 0.5 uit de status.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:08:
@Wim Leers de vraag is welk verschil de twee sensoren weergeven bij een hogere watertemperatuur. Want ik vernoed dat je niet met een Ta van 22 á 23 graden verwarmd? :)
Momenteel legionalla run bezig, en … dat lijkt dus wel ok te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
ebusd  | 2023-05-09 13:37:12.828 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:37:22.807 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:37:32.846 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:37:42.852 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:37:52.820 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:03.217 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:12.835 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:22.852 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:32.848 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:42.831 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:38:52.827 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:02.868 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 69.5;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:12.855 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:22.880 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;69.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:32.861 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:42.857 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:39:52.869 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:02.882 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:12.878 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:22.874 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:34.410 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:43.252 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:40:52.887 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:02.865 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:12.860 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:22.881 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.0;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:32.868 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:42.872 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:41:53.344 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:42:02.879 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:42:12.875 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:42:22.877 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:42:32.913 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:42:53.617 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:03.331 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.5;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:16.191 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:22.895 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:32.899 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:42.928 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
ebusd  | 2023-05-09 13:43:52.943 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 70.5;70.0;-;-;-;off
Proton_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:21:
Het installatiemenu van de VWZ (ook met ebus via een PR te lezen) geeft het overigens op 0.1 K nauwkeurig, beter dan de 0.5 uit de status.
Via een PR? Een GitHub Pull Request voor de ebusd-configuration repo?

Zonet gaan kijken op de uniTOWER (geen VWZ hier, wel VWL IS78/5), en ik zag idd 70,6ºC staan i.p.v. 70,5ºC.

… dus ben wel best benieuwd naar hoe je aan die 0.1 ipv 0.5 nauwkeurigheid kan gaan…

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat qua energieopbrengst en COP er gerekend wordt met een resolutie van 0,5. Zal wel te maken hebben met het beperken van de datastroom en de opslag daarvan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Nieuwe instap (hybride) split warmtepomp van Vaillant o.b.v. R32, de aroTHERM Pure in 4, 6, 7, 10kW: https://www.installatie.n...ieuwt-hybride-warmtepomp/

“De buitendelen zijn compacter dan de huidige split-serie. Ook wordt het toestel voordeliger dan de huidige hardloper van Vaillant, de aroTHERM Plus monoblock.”

[Voor 39% gewijzigd door Speedfight op 10-05-2023 07:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Aan de specs en ontwerp te zien is het een goedkope Chinese rebrand. Begrijpelijk, maar toch jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik wilde net zeggen, wat een lelijk hok…

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Inderdaad… ze zullen blijkbaar wel moeten om te concurreren. Ik ben in ieder geval blij met de plus ook al is hij hier nog niet operationeel (hoop hem volgende week in bedrijf te stellen).

Acties:
  • +1Henk 'm!
Denk dat Vaillant geen zin had om geld te investeren in een split systeem wat over een paar jaar niet meer verkocht mag worden.

• Peter vl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:02
Is dit een geschikte slang om de unit aan te sluiten?
https://www.amazon.nl/Pan...%2C125&sr=8-14&th=1&psc=1
Volgens mij wel.

• roelmertens2
  • Laatst online: 05-06 15:00
Ik ben nu 1,5 maand de 75/6 draaien in hybride opstelling. De eerste weken zag ik 's nachts de WP werken en daarmee hield hij het huis op 19,5 C. En flinke vermindering (> 90%) van gas.
Inmiddels heeft de WP de laatste 3 of 4 dagen niks hoeven te doen, omdat het door de zon gewoon 20,5 C in huis is. Ik zie wel (die foto) dat de WP steeds in standby modus staat, met 0,8 KwH verbruik per dag.
Stel dat ik de komende 100 dagen geen warmte vraag van de WP, dan verbruik ik toch 80 KwH (ca 35 euro) voor de standby modus.

Is daar een oplossing voor ? Dat je hem in een andere stand kunt zetten ?
Neem aan dat ik hem niet gewoon uit moet zetten ?
Of moet je dit voor lief nemen en is het onderdeel van de totaalkosten per jaar voor de WP ?

• Gramser
  • Nu online
roelmertens2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:18:
Ik ben nu 1,5 maand de 75/6 draaien in hybride opstelling. De eerste weken zag ik 's nachts de WP werken en daarmee hield hij het huis op 19,5 C. En flinke vermindering (> 90%) van gas.
Inmiddels heeft de WP de laatste 3 of 4 dagen niks hoeven te doen, omdat het door de zon gewoon 20,5 C in huis is. Ik zie wel (die foto) dat de WP steeds in standby modus staat, met 0,8 KwH verbruik per dag.
Stel dat ik de komende 100 dagen geen warmte vraag van de WP, dan verbruik ik toch 80 KwH (ca 35 euro) voor de standby modus.

Of moet je dit voor lief nemen en is het onderdeel van de totaalkosten per jaar voor de WP ?

[Afbeelding]
Wel raar, de mijne verbruikt stand-by maar 10 a 11W… heeft dat misschien te maken met communicatie met de ketel ofzo?

OhSunnyDay

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 16:59
roelmertens2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:18:

[Afbeelding]
Gezien het totale verbruik lijkt het wel of de pomp continue draait. 33 watt per uur. Ik heb geen split opstelling, maar mijn MEH + pompgroep gebruikt inactief 4 watt per uur en de Arotherm 75/6 gebruikt 9 watt. per uur.

• Wim Leers
Hier 6-10W idle met een 75/5 split + uniTOWER + sensoNET VR921. Gemiddeld 7 W.

(Voor alle drie de delen samen dus.)

[Voor 20% gewijzigd door Wim Leers op 10-05-2023 11:41]

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48

Mijn 65/6 verbruikt dit ongeveer de laatste dagen. Zuiver het idle verbruik van de wp.

• Gramser
  • Nu online
Ik weet niet welke thermostaat hierbij is geleverd en hoe in een hybride opstelling de pomp wordt aangestuurd, maar hoe regel je de WP? Op WAR of echt op een ingestelde waarde?

OhSunnyDay

Dat zal de circulatiepomp zijn. Voor de WAR zal ie heel langzaam draaien, anders kan hij de Ta niet bepalen. Als de Thermostaat op uitgebreid staat schakelt hij uit zodra de ingestelde ruimtetemperatuur is bereikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:06:
Ik weet niet welke thermostaat hierbij is geleverd en hoe in een hybride opstelling de pomp wordt aangestuurd, maar hoe regel je de WP? Op WAR of echt op een ingestelde waarde?
Als je mijn afbeelding bedoeld: ik heb een HomeWizard kWh meter geplaatst in de voeding van de warmtepomp, dus deze meet zuiver het verbruik van de wp. Welk onderdeel van de wp dit verbruik genereert weet ik niet, maar gezien het lage verbruik vindt ik dat ook niet zo interessant. Verder is het inderdaad een hybride systeem met de vrc720 thermostaat die momenteel ingesteld staat op uitgebreid

• Gramser
  • Nu online
Dan kan ik zo die 30W niet verklaren. Alsof er iets is dat aan de WP vraagt om het water rond te blijven pompen. Het had een gevolg van WAR regeling kunnen zijn. Bij welke buitentemperatuur schakelt de VRC de buitenunit uit?

OhSunnyDay

Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:
Dan kan ik zo die 30W niet verklaren. Alsof er iets is dat aan de WP vraagt om het water rond te blijven pompen. Het had een gevolg van WAR regeling kunnen zijn. Bij welke buitentemperatuur schakelt de VRC de buitenunit uit?
Een ander grapje is dat als je circulatiepomp van het standje auto afhaalt, deze ook blijft draaien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kees_frl
de 75/6 draait. *O* Alles moet nog geïsoleerd. maar de eerste 60 kwh zitten er al in :)

Was nog een hele klus, nog veel lucht naar de verdelers ondanks een dag alle groepen spoelen -O-

Buitendeel moet nog klein beetje gesteld worden, kregen we niet meteen goed waterpas. Maar het is vrij beperkt.

[Voor 61% gewijzigd door Kees_frl op 10-05-2023 13:38]

• Franciesco
Mooi @Kees_frl!
Beter 60kWh (aan warmte) in je huis gepompt, dan 60kWh uit het net gehaald ;)
Al weet ik niet waar je met de huidige temperaturen die 60kWh warmte moet laten. Maar waarschijnlijk was het om het systeem te testen?

• Kees_frl
Franciesco schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:42:
Mooi @Kees_frl!
Beter 60kWh (aan warmte) in je huis gepompt, dan 60kWh uit het net gehaald ;)
Al weet ik niet waar je met de huidige temperaturen die 60kWh warmte moet laten. Maar waarschijnlijk was het om het systeem te testen?
wel uit het net. :)

Nieuwbouwwoning, dus moet de vloeren een eerste keer opstoken :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anthon3
Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:
We halen nu twee afbeeldingen door elkaar, zijn van twee verschillende gebruikers. ;)

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:
[...]

wel uit het net. :)

Nieuwbouwwoning, dus moet de vloeren een eerste keer opstoken :P
Maar hoe groot is die vloer dan, dan je daarvoor 60kWh verstookt…? Je doet het toch niet met een element..?

OhSunnyDay

• Kees_frl
Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Maar hoe groot is die vloer dan, dan je daarvoor 60kWh verstookt…? Je doet het toch niet met een element..?
230 a 240 m2 en overal vloerverwarming. Element zou niet mee mogen doen.

• anthon3
Kees_frl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:05:
[...]

230 a 240 m2 en overal vloerverwarming. Element zou niet mee mogen doen.
stop je er ijswater in? Je zou toch verwachten dat het water zo opgewarmt is, alsook de vloer en huis?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_frl
anthon3 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:07:
[...]

stop je er ijswater in? Je zou toch verwachten dat het water zo opgewarmd is, alsook de vloer en huis?
Haha nee, maar woning staat natuurlijk leeg. Dus vloer zal zo'n 17 a 18 graden zijn geweest en dan alles langzaam omhoog naar 35 graden en weer terug.

Opstookprotocol, maar doe die handmatig.

• Gramser
  • Nu online
Ik heb minder dan de helft aan oppervlakte, maar op de koudste dagen begin dit jaar / eind vorig jaar verbruikte ik maximaal 25kWh om de hut warm te houden.

Dit klínkt veel maar ik weet niet wat dat opstookprotocol vraagt.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roelmertens2
  • Laatst online: 05-06 15:00
Gramser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:06:
Oh dat weet ik niet. Er zit een Vaillant thermostaat bij die constant op 19,5 C staat.
En een bepaalde stooklijn.

Maar ik meet hier een bepaalde groep uit de meterkast. Ik denk dat er meer dan alleen de buitenunit op zit, maar ook het vat binnen en de module voor de aansturing. Het zullen wel paar dingen opgeteld zijn.
Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee