WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik zou verwachten dat dat wel goed gaat als hij nog in verpakking op pallet zit.Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:05:
[...]
Ik heb mijn contactpersoon al tig keer gewaarschuwd denk hier om, maar benieuwd hoe het gaat takelen op plat dak. Ze vervoeren op vrachtwagen met kraan en takelen op plat dak is het plan.
Irritant en hopelijk geen issue
Ja hopelijk doen ze dat inderdaad - maar laat een huis bouwen en iedere keer weer verrastGramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:22:
[...]
Ik zou verwachten dat dat wel goed gaat als hij nog in verpakking op pallet zit.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De gevraagde warmte in huis staat op 19,5 C.
Wat ik nu terug zie met de meters is dat 's avonds rond 23 uur het 19,5 C is.
Aangezien het 's nachts buiten toch wel afkoelt, gaat de WP in de nacht een paar uur draaien. Daardoor is het s morgens ook nog 19,5. Door de zon op de ramen, wordt het overdag wel eens 20,5.
De vraag is of het dan niet zonde is dat ik in de nachtstroom heb verbruikt.
Ik zou met nachtverlaging kunnen werken ? Maar aan de andere kant werd me geadviseerd om één temperatuur aan te houden.
En misschien wordt het door de zon dan wel weer vanzelf 19,5 C.
Ik denk dat de WP afgelopen 2 weken zo;n 10 Kwh aan stroom per 24 h heeft verbruikt.
Ons gasverbruik is gedaald van ca 15-18 m3 naar 1-2 m3.
We hebben hybride vorm met nog tapwater en koken op gas.
Wat zouden jullie voor aanpassing doen ? Of adviezen hebben ?
Zoals je zelf al aangeeft zou ik kijken hoeveel je woning daadwerkelijk in de nacht verlies. Dan zou ik inderdaad nachtverlaging toepassen in het voor en najaar. In de winter zelf zou je dan continu aan kunnen houden.roelmertens2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:20:
Ik heb nu een paar weken de 75/6 draaien. En we hadden al zonnepanelen liggen met vorig jaar 1000 Khw "over". We hebben een redelijk groot vrijstaand huis dat niet perfect geïsoleerd is.
Aangezien het 's nachts buiten toch wel afkoelt, gaat de WP in de nacht een paar uur draaien. Daardoor is het s morgens ook nog 19,5. Door de zon op de ramen, wordt het overdag wel eens 20,5.
Ik zou met nachtverlaging kunnen werken ? Maar aan de andere kant werd me geadviseerd om één temperatuur aan te houden.
Ik denk dat de WP afgelopen 2 weken zo;n 10 Kwh aan stroom per 24 h heeft verbruikt.
Ook hangt het denk ik van je afgifte af. Als het na nachtverlaging 5 uur duurt voor je woning weer warm is dan is het comfort ook minder.
De definitieve plek zal helaas deze zijn:Gramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:47:
Ben wel benieuwd hoe de zonnepanelen omgaan met de plaatsing van de warmtepomp. Of (edit): dit is wrslk niet de definiteve plek...
:strip_exif()/f/image/PhOsWGkCQRnGnZ8RrykfGzJR.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zoals je kan zien maakt dit vanaf de middag tot de avond niets uit. Enkel op een zomerochtend maakt het een verschil. Zelfs in maart was er hier nog gewoon schaduw op de onderste rij panelen owv huizen verderop: pas vanaf ~20° azimuth komt de zon op de onderste panelen!
Wanneer je in de stad woont hebt je helaas niet te kiezen. 😅
wel benieuwd of je er zelf ook beetje bij kan - bijvoorbeeld als het gaat sneeuwen - mooi hoekje waar het kan ophopenWim Leers schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:13:
[...]
De definitieve plek zal helaas deze zijn:
[Afbeelding]
Maar zoals je kan zien maakt dit vanaf de middag tot de avond niets uit. Enkel op een zomerochtend maakt het een verschil. Zelfs in maart was er hier nog gewoon schaduw op de onderste rij panelen owv huizen verderop: pas vanaf ~20° azimuth komt de zon op de onderste panelen!
Ik heb één kiep kantel raam bij platdak van onze nieuwe woning laten aanpassen tot aan de grond zodat ik die als deur kan gebruiken om even snel op dak te gaan mocht er iets zijn
Hoe hebben ze de WP op het dak gekregen?
Dit is iets waar ik ook mee ga spelen. Maar ik denk dat ik het anders ga aanpakken. Ik denk dat ik een tijdsvenster in de nacht instel, waarbuiten de WP uit blijft. Hij mag dan elke nacht een aantal uur aan. Binnen dat tijdsvenster draait hij dan WAR, om te voorkomen dat hij heel snel de ingestelde wenstemperatuur wil halen wanneer je de ruimtecompensatie op Uitgebreid hebt staan. Dat is volgens mij minder zuinig.Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:40:
[...]
Zoals je zelf al aangeeft zou ik kijken hoeveel je woning daadwerkelijk in de nacht verlies. Dan zou ik inderdaad nachtverlaging toepassen in het voor en najaar. In de winter zelf zou je dan continu aan kunnen houden.
Ook hangt het denk ik van je afgifte af. Als het na nachtverlaging 5 uur duurt voor je woning weer warm is dan is het comfort ook minder.
Maar, wat ik zeg, het blijft spelen. In deze wat bewolkte en toch nog wat frisse maand heeft de WP nog geen 90kWh verbruikt. Dus gemiddeld een paar kWh per nacht. Dat vind ik niet zoveel, maar ik weet niet hoe koud het geworden zou zijn als hij überhaupt niet was aangegaan.
Dit is de eerste keer dat ik de suggestie zie dat een hoge opstartpiek verband zou kunnen houden met het geactiveerd zijn van de ruimtecompensatie. Dat zou interessant zijn, die opstartpiek is me een doorn in het oog. Het zou me ook enigszins verrassen, want steeds als dit hier ter sprake komt is de conclusie (zoals ik het begrepen heb) geweest: nadeeltje van Vaillant, helaas pindakaas, hopelijk doen ze ooit wat aan de software zodat je hier ten minste al dan niet voor kunt kiezen. Of bedoel je niet zozeer de piek maar hoever hij daarna terugmoduleert?Gramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:57:
[...]
Binnen dat tijdsvenster draait hij dan WAR, om te voorkomen dat hij heel snel de ingestelde wenstemperatuur wil halen wanneer je de ruimtecompensatie op Uitgebreid hebt staan.
Maar bij Uitgebreid start de WP bij mij altijd met een piek. Da’s wel jammer.
[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 18-04-2023 18:13 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Hij ís ook normaal, maar van mij zou het best wat rustiger mogen starten.ds23man schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:37:
Die opstartpiek is toch heel normaal? Je Tr is afgekoeld en moet weer gecompenseerd worden.
Installateur A combineert een uniTOWER met 200 liter uniSTOR. Is het dan niet interessanter om zoals installateur B voorstelt voor een MEH 97/6 + uniSTOR VIH RW300 te kiezen?
Onze warmteverliesberekening bij -8°C (volgens EN12831) = 5,9kW; Koellast 5,1kW.
De 75/6 lijkt mij interessanter dan de 55/6, o.a. omdat deze 2kW meer koelvermogen heeft.
Er zit ongeveer €5000 prijsverschil op beide offertes. De goedkoopste installateur stelt dan nog de duurdere 75/6 voor in combinatie met een aparte uniSTOR. Is er een reden die ik over het hoofd zie?
Zijn de toebehoren (expansievaten, vuilfilters etc) correct?
Alvast bedankt!
quote: installateur APrijs €20.912 excl. BTW
- Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
- uniTOWER VIH QW190E
- uniSTOR 200 liter incl. veiligheidsgroep SFR inox en expansievat 18 liter
- Leveren en plaatsen van expansievat Flamco 25l op montage beugel
- Leveren en plaatsen van vuilfilter en microbellen ontluchter Flamco DN4/4”
- Leveren en plaatsen van 2 gemengde pompgroepen voor sturing verdiepingen.
- 2 gemengde pompgroepen 4/4” voorzien.
- 2 thermostaten Vaillant VR92 voorzien om sturing mogelijk te maken.
- Weersafhankelijke regeling VRC720 voorzien.
- Leveren en plaatsen van 184m² vloerverwarming
quote: installateur BPrijs €25.620 excl. BTW
- AROTHERM PLUS WARMTEPOMP VWL 55/6 A 230V S2
- HYDRAULISCHE MODULE VWZ MEH 97/6 MB1 - AROTHERM+
- MULTIFUNCTIONEEL BUFFERVAT VP RW 45/2 B
- SENSOCOMFORT VRC 720 WEERSAFHANKELIJKE REGELAAR
- 2xPompgroep met mengkraan 1" Vaillant - klasse A - voor 1 circuit.
- Collector Vaillant voor 2 pompgroepen
- 2xAanlegthermostaat extra voor vloerverwarming VRC - Vaillant
- UNISTOR VIH RW300/3 BR WARMWATERBOIL.WARMTEPOMP
- MODULE VR71
- Sanitaire sonde voor boiler
- Veiligheidsgroep WATTS FIABILIS 3/4" - inox
- 2xIsolatiekoppeling (dielectrische koppeling) VM 3/4 type 3015/20
- Sanitair expansievat PNEUMATEX AD 12.10 - 12L
- Expansievat STATICO SD 35.3
- Prescomano (veiligheidsgroep + manometer) 1/2" - 3 bar
- Spirovent luchtafscheider, Spirotrap slibafscheider
- Leveren en plaatsen van 184m² vloerverwarming
Het is moeilijk te zien waar de prijsverschillen exact vandaan komen. Ze leveren beiden vloerverwarming. Ik zie bij beiden wel veel componenten die duiden op verschillende groepen, pompen, zones….? Maak het niet te ingewikkeld als je de boel goed wil kunnen regelen.
Zonder dat we weten hoe je woning opgebouwd is en hoe je hem gaat gebruiken valt er weinig te beoordelen.MeanMachine361 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:46:
Ik ben al even aan het meelezen omdat we onze nieuwbouw van een Vaillant aroTHERM zullen voorzien. We hebben twee offertes ontvangen die serieus verschillen in opbouw van het systeem en in prijs. Kunnen jullie advies geven?![]()
Installateur A combineert een uniTOWER met 200 liter uniSTOR. Is het dan niet interessanter om zoals installateur B voorstelt voor een MEH 97/6 + uniSTOR VIH RW300 te kiezen?
Onze warmteverliesberekening bij -8°C (volgens EN12831) = 5,9kW; Koellast 5,1kW.
De 75/6 lijkt mij interessanter dan de 55/6, o.a. omdat deze 2kW meer koelvermogen heeft.
Er zit ongeveer €5000 prijsverschil op beide offertes. De goedkoopste installateur stelt dan nog de duurdere 75/6 voor in combinatie met een aparte uniSTOR. Is er een reden die ik over het hoofd zie?
Zijn de toebehoren (expansievaten, vuilfilters etc) correct?
Alvast bedankt!
[...]
[...]
Hoe bedoel je?Toby-Wan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:54:
[...]
zolang ze maar niet op een string omvormer zitten..
@Anoniem: 1139961 bedoelt dat schaduw op 1 van de panelen de performance onderuit haalt, als de panelen in serie geschakeld zijn. Dat kan zeker een risico zijn. Maar afhankelijk van hoe lang er schaduw is, en op hoeveel panelen, kan dat ook weer reuze meevallen hoor.
Jep, dat kan zeker. Zoals je ziet is het een zeer brede dakgoot. Trapladdertje en ik ben er zo bij. 👍Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:17:
[...]
wel benieuwd of je er zelf ook beetje bij kan - bijvoorbeeld als het gaat sneeuwen - mooi hoekje waar het kan ophopen![]()
Ik heb één kiep kantel raam bij platdak van onze nieuwe woning laten aanpassen tot aan de grond zodat ik die als deur kan gebruiken om even snel op dak te gaan mocht er iets zijn
Met de lift naar mijn verdieping. Vervolgens op een kar gerold tot op mijn terras. Op mijn terras hebben ze een stelling gebouwd opdat ze niet 10 meter naar beneden zouden vallen. Vervolgens met 4 man de warmtepomp getild op de stelling, en vanaf daar verder verplaatst tot de plek op de foto.Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:17:
Hoe hebben ze de WP op het dak gekregen?
[ Voor 31% gewijzigd door Wim Leers op 19-04-2023 09:11 ]
Ah. Juist.Gramser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:08:
[...]
@Anoniem: 1139961 bedoelt dat schaduw op 1 van de panelen de performance onderuit haalt, als de panelen in serie geschakeld zijn. Dat kan zeker een risico zijn. Maar afhankelijk van hoe lang er schaduw is, en op hoeveel panelen, kan dat ook weer reuze meevallen hoor.
16 panelen, enkele string. Dus dat probleem is zeker realistisch.
Zoals ik eerder al zei is het helaas al het geval dat de hele ochtend er schaduw is van de huizen achter me (panelen zijn ZO-gericht). Er gaat dus nooit meer dan een klein hoekje schaduw op de panelen vallen.
Maar … ik heb ook al gedacht dat het mogelijk interessant zou zijn om de bovenste 8 panelen in één string te gieten en de onderste 8 in een andere. Dat zou in principe voor een snellere start zorgen? Maar met slechts 8*375 is dat misschien te weinig om op te starten. (Dit is voer voor een ander topic denk ik, maar het is wel interessant/relevant voor dit topic wat de trade-offs zijn lijkt me!)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
handmatig tien meter getild via een stelling?Wim Leers schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:09:
[...]
Jep, dat kan zeker. Zoals je ziet is het een zeer brede dakgoot. Trapladdertje en ik ben er zo bij. 👍
[...]
Met de lift naar mijn verdieping. Vervolgens op een kar gerold tot op mijn terras. Op mijn terras hebben ze een stelling gebouwd opdat ze niet 10 meter naar beneden zouden vallen. Vervolgens met 4 man de warmtepomp getild op de stelling, en vanaf daar verder verplaatst tot de plek op de foto.
Begrijp ik, hierbij wat meer info. Geef gerust een seintje als er info ontbreektds23man schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:36:
[...]
Zonder dat we weten hoe je woning opgebouwd is en hoe je hem gaat gebruiken valt er weinig te beoordelen.
Afgiftesysteem:
- 184 m² vloerverwarming, 2 pompgroepen: gelijkvloers en verdieping hebben een aparte pompgroep
- warmteverliesberekening bij -8°C = 5,9kW
- vloerkoeling in de zomer
- koellastberekening = 5,1 kW
SWW:
- onze wens is 300 liter @ 50°C
Jep: hierop tot op de goot die je rechts achteraan ziet, dan nog een kleine 10 meter verder op de goot.Kees_frl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:23:
[...]
handmatig tien meter getild via een stelling?
:strip_exif()/f/image/oEVSTudUObFBxlLfEjDcc6Rg.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een betonnen dak zou je de bigfoots nog op 6x20x100 cm beton kunnen vastzetten.Wim Leers schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:13:
[...]
[Afbeelding]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik vind dit ook een "moeilijk" seizoen. 's Nachts en 's ochtends is het best koud, en koelt het af. Maar áls de zon schijnt, is het huis rond de middag warm, met of zonder WP. Maar ja, áls. Als de zon niet schijnt, blijft het fris, dus de WP uitzetten wordt hem ook niet.roelmertens2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:20:
Ik heb nu een paar weken de 75/6 draaien. En we hadden al zonnepanelen liggen met vorig jaar 1000 Khw "over". We hebben een redelijk groot vrijstaand huis dat niet perfect geïsoleerd is.
Als ik denk "Ja, het wordt zonnig", dan draai ik de kamerthermostaat een graad omlaag, dan springt hij de komende 6 uur niet aan. 's Nachts: nachtverlaging is hier 1 graad. Koelt het inderdaad zover af, dan zal het wel nodig zijn om wat bij te moeten warmen.
Ik denk dat de enige manier om dit een beetje te automatiseren is, te koppelen met de weersverwachting. Maar zo slim/open is de aansturing (nog) niet. Of je moet zelf op de ebus gaan zitten: Verwarming uitlezen met ebusd
[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 19-04-2023 15:34 ]
Hun!Gramser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:34:
@Wim Leers Hun idee of jouw idee...? Hoe dan ook: dapper!
ah zo, ik ging er vanuit tien omhoogWim Leers schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:32:
[...]
Jep: hierop tot op de goot die je rechts achteraan ziet, dan nog een kleine 10 meter verder op de goot.
[Afbeelding]
Krijg net door dat er nog minstens vier maanden(!) levertijd is dus "Hopelijk geïnstalleerd voor het volgende stookseizoen" is nog niet zo slecht ingeschat. Dat word een levertijd van 15 maanden i.p.v. 5 weken.Pr8chtig schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:56:
[...]
Heb eenzelfde in bestelling staan sinds begin Mei 2022. Bij bestelling was de plechtige belofte van levertijd van 5 weken. Ook hier nog geen enkele indicatie van mogelijke levering. Hopelijk geïnstalleerd voor het volgende stookseizoen.
P8
We zitten met onze 3 jaar oude nieuwbouw woning aangesloten op stadsverwarming. Dramatisch. Dus willen zelfvoorzienend worden en een warmtepomp installeren.
De Valliant Arotherm Plus VWL 75/6A zal hem denk ik worden. Dit - op advies van de installateur - icm een buffervat en een boiler van 300 liter.
Alleen we zitten nog eventjes met de plaatsing..
De buitenunit komt op de uitbouw te staan.
Nu zitten we alleen nog met de boiler. Volgens hem kan die op zolder komen en dat er buizen langs de buitenkant van de woning komen.
Dit omdat er op elke verdieping vloerverwarming is en er geen leidingschacht is (dit is allemaal ingemetseld/in vloeren gevreesd). Het is dus geen optie om dus op de gok een leiding door de vloeren te boren, omdat het niet bekend is waar de leidingen zitten en de vloerverwarming loopt.
(Ja, I know, vaag bedacht, maar bedacht door de ontwikkelaar die verwacht dat je nooit leidingen toe wilt voegen, omdat je op stadsverwarming zit).
Een leiding in het zicht met bochten wringen door de woning vind ik lelijk.
Dus de optie was een leiding buiten de woning. Alleen.. is dit wel handig? Heb je dan niet altijd warmteverlies?
Toevallig meerdere die dit hebben en er wat handigs op hebben bedacht? Ik ben desnoods ook wel bereid een geïsoleerde technische ruimte te bouwen naast de woning. Alleen is dat wel iets dat handig is? En waar moet je dan op letten?
Volgende week komt een andere Vaillant installateur langs, die misschien andere opties heeft, maar ben wel benieuwd naar een eventuele tweaker oplossing
x
Boiler optie:
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Maar je kunt ook in plaats van een driewegklep voor de boilerspiraal een paar tweewegkleppen voor de vloerverwarmingsverdelers zetten zodat je die stijgleidingen ook voor SWW kan gebruiken.
Oja, buffervat vloerverwarming

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Komen de voeten nog vast te staan? Zodat hij niet om kan waaien? Een storm kan wilde dingen doen.Wim Leers schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:13:
[...]
[Afbeelding]
Verwarming aanzetten, en met een warmtebeeldcamera kijken hoe de VVW loopt wordt veel gedaan. Wie weet hebben ze niet tot volop in de hoek gelegd.repsaj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:53:
Dit omdat er op elke verdieping vloerverwarming is en er geen leidingschacht is (dit is allemaal ingemetseld/in vloeren gevreesd). Het is dus geen optie om dus op de gok een leiding door de vloeren te boren, omdat het niet bekend is waar de leidingen zitten en de vloerverwarming loopt.
Of ook deze leidingen in de muur frezen.
Let er sowieso op dat voldoende dikke leidingen gebruikt gaan worden.
wel / niet?
Ik weet nu eigenlijk ook niet goed wat wel een correcte/goeie situatie zou zijn qua pendelen/aan-uit gaan… Als in hoe vaak aan/uit en dan aan voor hoelang?
Kan er iemand nog suggesties doen naar hoe ik hem beter kan instellen?
Gegevens van de installatie:
Instellingen op dit moment (beide circuits gelijk):
- aroTHERM split VWL 105/5 AS 230V 2S vaillant
- Hydraulische unit VWL 127/5 IS vaillant
- indirecte sanitaire ww boiler VIH RW 400/3 MR vaillant
- multifunctioneel buffervat VP RW 45/2 B vaillant
- Vloerverwarming volledige huis, zo’n 225 m2, 10 cm legafstand
- 2 circuits/2 thermostaten/2 pompen
- Verdieping elke kring dicht (slaapkamers) behalve badkamer + wc, thermostaat in nachthal dus die neemt eigenlijk niet de temperatuur van de badkamer zelf
- Gelijkvloers alles open, thermostaat in leefruimte centraal
- Nieuwbouw gebouwd in 2021-2023. 14 cm PIR, triple glas, goeie kozijnen etc., maar we hebben wel heel veel glas in de achtergevel, wat natuurlijk altijd een zwak punt is in de schil. We hebben ook het idee dat nog niet elke raam en deur goed is afgesteld qua luchtdichtheid. Het is natuurlijk niet dat de temperatuur fel veranderd ofzo.
Instellingen sanitair warm water:
- BT-uitschakelgrens: 20 graden
- Stooklijn: 0.15 sinds deze ochtend weer (op suggestie van een comment hier, maar daarop heeft hij ook al zitten pendelen, installateur had die al verzet van 0.5 naar 0.3 en zei dat 0.3 al heel behoorlijk goed was…)
- Nachtmodus: normaal (suggestie van comment hier)
- Binnentemperatuur compensatie: actief (Deze heb ik al op elke setting gehad intussen)
- Inactief: gependeld en natuurlijk ook meer verbruik omdat hij geen rekening houdt met binnentemperatuur
- Actief: gependeld
- Uitgebreid: gependeld. Deze snap ik eigenlijk niet zo goed dat hij aangeraden wordt… Overal had ik op voorhand gelezen dat je eigenlijk best nooit de pomp van je vloerverwarming uit zet zodat die altijd blijft circuleren, maar bij deze instelling kan dat natuurlijk vaak veranderen. Wel de zuinigste optie.
- Min. gewenste aanvoertemp: 20 graden
- Max. gewenste aanvoertemp: 35 graden
Wat voorbeeld van het verbruik (niet elke piek is natuurlijk de WP, maar de periodieke pieken lijken mij wel duidelijk):
- Gewenste temp: 45 graden
- Legio. Bescherming: uit (1x aangezet en verbruikte ongeveer 10 kWh en piekverbruik van 9 kW, wat nogal nadelig is voor het capaciteitstarief hier in Vlaanderen…). Er wordt elke dag wel wat warm water gebruikt, dus als ik het goed begrijp is dat ook gewoon OK.
- Hysterese boilerlading: 6 K
- Offset boilerlading: 15 K (stond op 30, maar dat leek mij toch ook wat overdreven? Kan deze nog lager?)
- Max. boilerlaadtijd: 60 min.
Stooklijn 0.15, binnentemp. comp. uitgebreid:
/f/image/hV5thFVYsFEWfrDTUII6mcel.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn 0.30, binnentemp comp. uitgebreid tot 14:00. Vanaf 14:00 binnentemp comp. Inactief gezet:
/f/image/KZs5DOw0wgFnt1Bf5v1xIwHo.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn 0.30, binnentemp comp. actief gezet rond 6u30-7u. Dan was het gans de dag OK, met enkel de piek van het opwarmen van SWW . In de nacht is hij dan weer beginnen pendelen met dan plots een lange piek rond 5u van 6 kW… Het was door de dag natuurlijk best warm.
/f/image/mbvzoDP1lPASoHr13EddXQOa.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mFh0CXzSY5o5Ieukc28QJ1pG.png?f=user_large)
Zat met een gelijkaardig probleem. Wat ik heb gedaan om dit specifiek te verhelpen is kopen van stelmotoren op vloerverwarming. https://www.plugwise.com/product/koen/Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:33:
[...]
Ik vind dit ook een "moeilijk" seizoen. 's Nachts en 's ochtends is het best koud, en koelt het af. Maar áls de zon schijnt, is het huis rond de middag warm, met of zonder WP. Maar ja, áls. Als de zon niet schijnt, blijft het fris, dus de WP uitzetten wordt hem ook niet.
Als ik denk "Ja, het wordt zonnig", dan draai ik de kamerthermostaat een graad omlaag, dan springt hij de komende 6 uur niet aan. 's Nachts: nachtverlaging is hier 1 graad. Koelt het inderdaad zover af, dan zal het wel nodig zijn om wat bij te moeten warmen.
Ik denk dat de enige manier om dit een beetje te automatiseren is, te koppelen met de weersverwachting. Maar zo slim/open is de aansturing (nog) niet. Of je moet zelf op de ebus gaan zitten: Verwarming uitlezen met ebusd
Die aangesloten op een relais
https://www.amazon.nl/Son...itch-4CH-R2/dp/B07B2H7XCZ
Relais in Home Assistant, en dan adhv ruimtetemperatuur een automatisatie die de vvw van de zuidelijke kamers (woonkamer voornamelijk) toezet indien het dreigt te warm te worden. De noordelijke kringen (bureau) en badkamers blijven steeds aan. Je moet wel even kijken of je je debiet nog altijd kwijt kan, maar normaal kan dat wel als steeds >4 kringen open blijven.
Je kan eventueel nog adhv weersvoorspelling finetunen.
Mijn programma heeft verder een boost om 16h, zodat ik met de laatste zon de vloer zeker nog kan opwarmen, en blijft doorverwarmen tot 21h. De zuidelijke kringen gaan om 16h ook terug open, ongeacht de temperatuur. Het effect van de verwarming van de vloer wordt toch pas geruime tijd later voelbaar. 's ochtends is nog meestal nog ~21°.
9h 21.5°
16h 22.5°
21h 5° (ja vijf graden, WP uit 's nachts dus)
Ik heb ook ebusd lopend, maar draagt eigenlijk niet bij aan deze automatisatie. Er zijn natuurlijk manieren te bedenken waarop dat wel kan, bijv. als je de WP volledig wilt uitschakelen of lager wilt instellen. Je zou ook kunnen wisselen tussen de manieren waarop de thermostaat bijregelt inactief/actief/uitgebreid.
[ Voor 4% gewijzigd door SoulShot op 20-04-2023 12:48 ]
Het enige dat ik kan aanraden is de Min. gewenste aanvoertemp hoger zetten, totdat je hooguit 1 start per uur hebt. 26 graden is leuk om mee te beginnen als je stooklijn 0.15 hebt.
En dan ook Uitgebreid anders wordt het te warm.
Is het buffervat parallel of in serie, en heb je zoneregeling oid?
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2023 13:37 ]
Wat is er bekend vanuit jullie warmteverlies berekening? Het is wel een forse WP met een bijbehorend hoger minimaal vermogen.Proim schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:18:
Dag mede Vaillant warmtepomp hebbers. Wij zijn begin deze maand verhuisd naar onze nieuwbouw en ik zit nogal te stoeien met de instellingen van de warmtepomp om deze goed te krijgen zodat hij efficient draait. Dus niet te veel pendelen en gewoon ook zuinig zijn ding doen. Nu heb ik al zo vaak aan de instellingen zitten prutsen (mede op basis van suggesties in dit topic) dat ik ook niet meer weet welke goed samen horen en wat het effect is. De buitentemperatuur en zon is de laatste dagen ook nogal wisselvallig, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op om te experimenteren.
Ik weet nu eigenlijk ook niet goed wat wel een correcte/goeie situatie zou zijn qua pendelen/aan-uit gaan… Als in hoe vaak aan/uit en dan aan voor hoelang?
[...]
Wij krijgen de 75/6 en daarvan vind ik het minimale vermogen al vrij hoog voor een nieuwbouwwoning. Wat kwam er uit jullie warmteverlies berekening dat er een 105/5 AS is geïnstalleerd?
Die heeft een nog wat hoger vermogen bij deze temperaturen. Dus dan moet inderdaad nu de TA omhoog.
[...]
[...]
Wat voorbeeld van het verbruik (niet elke piek is natuurlijk de WP, maar de periodieke pieken lijken mij wel duidelijk):
[Afbeelding]
Stooklijn 0.30, binnentemp comp. uitgebreid tot 14:00. Vanaf 14:00 binnentemp comp. Inactief gezet:
[Afbeelding]
Stooklijn 0.30, binnentemp comp. actief gezet rond 6u30-7u. Dan was het gans de dag OK, met enkel de piek van het opwarmen van SWW . In de nacht is hij dan weer beginnen pendelen met dan plots een lange piek rond 5u van 6 kW… Het was door de dag natuurlijk best warm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik maak me soms al beetje druk om het minimale vermogen van de 75/6 die we volgende week zouden
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 20-04-2023 13:36 ]
Ik lees dit bij hem:Proton_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:24:
@Proim dit is slecht weer om de stooklijn te tunen, dat moet je doen als het kouder is.
Het enige dat ik kan aanraden is de Min. gewenste aanvoertemp hoger zetten, totdat je hooguit 1 start per uur hebt. 26 graden is leuk om mee te beginnen als je stooklijn 0.15 hebt.
Heb je een buffervat?
multifunctioneel buffervat VP RW 45/2 B vaillant
Vraag verduidelijktKees_frl schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:37:
[...]
Ik lees dit bij hem:
multifunctioneel buffervat VP RW 45/2 B vaillant
Ik lees twee pompgroepen en twee thermostaten, dan zal het een parallel buffervat zijn.Proton_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:24:
@Proim dit is slecht weer om de stooklijn te tunen, dat moet je doen als het kouder is.
Ah, goed om te weten dat het weer er niet echt ideaal voor is.Proton_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:24:
Ik zal in ieder geval je suggesties uitproberen.
Je vraag over het buffervat kan ik niet op antwoorden, al geeft @ds23man aan het allicht parallel is. Kan ik dat zien aan hoe hij aangesloten is?
Er zijn voor zover ik weet gewoon 2 zones die overeenkomen met de circuits en dus de 2 thermostaten (gelijkvloers en verdieping).
Ik heb het eerlijk gezegd ook altijd nogal fors gevonden toen ik erover aan het lezen was... Er zijn berekeningen gedaan bij vier verschillende leveranciers (+ de architect zelf). Twee ervan kwamen rond het vermogen uit dat we nu hebben, andere twee kwamen een trapje lager uit.Kees_frl schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:31:
[...]
Wat is er bekend vanuit jullie warmteverlies berekening? Het is wel een forse WP met een bijbehorend hoger minimaal vermogen.
Ik maak me soms al beetje druk om het minimale vermogen van de 75/6 die we volgende week zoudenkrijgen maar net uitgesteld.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Warmteverlies berekeningen zijn leuk maar zijn uiteindelijk maatgevend over wat acceptabel is bij een bepaalde buitentemperatuur en voor hoe lang. Voorbeeld uit de praktijk. Ik heb hier een rijksmonument wat een geobserveerde ( slimme gasmeter) een warmtebehoefte geeft van 8 kW per uur bij 0 graden. Omgerekend is dat 16 kW bij -10. Alleen is het de vraag hoe vaak we langdurig -10 hebben. Een paar jaar geleden heb ik de cv ketel eens begrenst op 15 kW en na meerdere dagen -10 (zeldzaam) ging heel langzaam de temperatuur een graad terug. Je moet voor jezelf bepalen of dit acceptabel is. Waar leg je de grens qua comfort....Proim schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:18:
[...]
Ah, goed om te weten dat het weer er niet echt ideaal voor is.
Ik zal in ieder geval je suggesties uitproberen.
Je vraag over het buffervat kan ik niet op antwoorden, al geeft @ds23man aan het allicht parallel is. Kan ik dat zien aan hoe hij aangesloten is?
Er zijn voor zover ik weet gewoon 2 zones die overeenkomen met de circuits en dus de 2 thermostaten (gelijkvloers en verdieping).
[...]
Ik heb het eerlijk gezegd ook altijd nogal fors gevonden toen ik erover aan het lezen was... Er zijn berekeningen gedaan bij vier verschillende leveranciers (+ de architect zelf). Twee ervan kwamen rond het vermogen uit dat we nu hebben, andere twee kwamen een trapje lager uit.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Wat ik niet begrijp... je hebt nieuwbouw. Moet dus goed geïsoleerd zijn - waarom gaat je WP dan nog zo vaak aan in stand "uitgebreid"? Juist met dit weer zou ik verwachten dat hij gewoon uitblijft. Werd met de stooklijn van 0,15 de wenstemperatuur wel gehaald? Op zich zou die stooklijn "overruled" moeten worden met Uitgebreid, maar ergens krijg ik daar het idee alsof er iets niet goed zit.Proim schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:18:
Dag mede Vaillant warmtepomp hebbers. Wij zijn begin deze maand verhuisd naar onze nieuwbouw en ik zit nogal te stoeien met de instellingen van de warmtepomp om deze goed te krijgen zodat hij efficient draait. Dus niet te veel pendelen en gewoon ook zuinig zijn ding doen. Nu heb ik al zo vaak aan de instellingen zitten prutsen (mede op basis van suggesties in dit topic) dat ik ook niet meer weet welke goed samen horen en wat het effect is. De buitentemperatuur en zon is de laatste dagen ook nogal wisselvallig, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op om te experimenteren.
[...]
[...]
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afgelopen dagen heeft hij niet gedraaid, maar deze ochtend was het koud en erg bewolkt. Dan heeft ze wel gedraaid. De 105 heeft een groter minimum vermogen als de 75, dus die zal ook meer pendelen.
Ik draait tevens wel op stand uitgebreid want anders wordt het te warm in huis als de zon binnen zit. Dat de waterpomp uitvalt kan volgens mij geen kwaad. Ze start sowieso 1x per dag op voor 2 minuten tegen vast zitten.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Geen idee meer hoe de temperatuur was toen ik die combo aan instellingen had. Ik vermoed dat het misschien ook niet helemaal lekker gaat met de twee thermostaten, waarvan die van de verdieping dus in de nachthal hangt waar de vloerverwarming uit staat. Ik kan hier ook nog eens goed kijken hoe de verschillende kringen lopen of ik er toch niet beter een aantal kan openzetten zodat de nachthal realistischer is om daarop de werken.Gramser schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:50:
[...]
Wat ik niet begrijp... je hebt nieuwbouw. Moet dus goed geïsoleerd zijn - waarom gaat je WP dan nog zo vaak aan in stand "uitgebreid"? Juist met dit weer zou ik verwachten dat hij gewoon uitblijft. Werd met de stooklijn van 0,15 de wenstemperatuur wel gehaald? Op zich zou die stooklijn "overruled" moeten worden met Uitgebreid, maar ergens krijg ik daar het idee alsof er iets niet goed zit.
Ah, toch ook wat geruststellend om te horen. Ook dat hij elke dag sowieso wat opstart ben ik blij om te horen!Broodro0ster schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:03:
Ik heb een nieuwbouw van 230m2 en een 75/5. Die pendelt met dit weer ook.
De afgelopen dagen heeft hij niet gedraaid, maar deze ochtend was het koud en erg bewolkt. Dan heeft ze wel gedraaid. De 105 heeft een groter minimum vermogen als de 75, dus die zal ook meer pendelen.
Ik draait tevens wel op stand uitgebreid want anders wordt het te warm in huis als de zon binnen zit. Dat de waterpomp uitvalt kan volgens mij geen kwaad. Ze start sowieso 1x per dag op voor 2 minuten tegen vast zitten.
We leren bij
Volgens hen niet nodig. Merk op dat we hier tussen gebouwen zitten, dus de wind is sowieso beperkt._ferry_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:57:
[...]
Komen de voeten nog vast te staan? Zodat hij niet om kan waaien? Een storm kan wilde dingen doen.
Is dat tegen het officiële advies in misschien? 🥸
😮🤯🤩👏SoulShot schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:40:
[...]
Zat met een gelijkaardig probleem. Wat ik heb gedaan om dit specifiek te verhelpen is kopen van stelmotoren op vloerverwarming. https://www.plugwise.com/product/koen/
[…]
Je kan eventueel nog adhv weersvoorspelling finetunen.
Mijn programma heeft verder een boost om 16h, zodat ik met de laatste zon de vloer zeker nog kan opwarmen, en blijft doorverwarmen tot 21h. De zuidelijke kringen gaan om 16h ook terug open, ongeacht de temperatuur. Het effect van de verwarming van de vloer wordt toch pas geruime tijd later voelbaar. 's ochtends is nog meestal nog ~21°.
9h 21.5°
16h 22.5°
21h 5° (ja vijf graden, WP uit 's nachts dus)
Hoe zie je dat ie uitstaat?Broodro0ster schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:03:
Dat de waterpomp uitvalt kan volgens mij geen kwaad. Ze start sowieso 1x per dag op voor 2 minuten tegen vast zitten.
Okee, dan niet mopperen of verzekering bellen als hij om ligt bij de eerste de beste najaarsstormWim Leers schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:50:
[...]
Volgens hen niet nodig. Merk op dat we hier tussen gebouwen zitten, dus de wind is sowieso beperkt.
Is dat tegen het officiële advies in misschien? 🥸
Bij de documentatie zit een hele tekening met welk formaat je voet minimaal moet hebben, welk gewicht etc.
En ik weet niet wat voor constructie er onder zit, maar alleen rubberen bigfoots gaan niet heel veel trilling tegenhouden. Wel als je ze combineert met massa in de vorm van grote tegels bijvoorbeeld.
Misschien dat de ondergrond zware plaat beton is, kan ik me daar wel voorstellen._ferry_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:56:
[...]
Okee, dan niet mopperen of verzekering bellen als hij om ligt bij de eerste de beste najaarsstorm
Bij de documentatie zit een hele tekening met welk formaat je voet minimaal moet hebben, welk gewicht etc.
En ik weet niet wat voor constructie er onder zit, maar alleen rubberen bigfoots gaan niet heel veel trilling tegenhouden. Wel als je ze combineert met massa in de vorm van grote tegels bijvoorbeeld.
Bij ons ook 35 a 40 cm beton. Druk bestendige isolatie en dan straks WP
Op de flow meters van de verdeler en aan het stroomverbruik.
Ik heb een split unit, dus ik hoor het ook in mijn berging wanneer de pomp aan/uit is.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Er staat bij montage op een plat dak: "Monteer het product alleen op gebouwen met massieve constructie en ononderbroken gegoten betonnen plafond." → hier staat het op een muur van 19de eeuws kaliber: zo'n meter dik. Een origineel element dat moest behouden worden owv erfgoedwaarde. De buitenconstructie moest dus bewaard blijven (maar uiteraard ook versterkt)._ferry_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:56:
[...]
@Kees_frl Meting nagekeken; het lijkt er op dat de kWh meter een beetje stuk is en te weinig aan geeft.Proton_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:31:
@Kees_frl ja, verrassend. Ik zal de metingen eens nakijken, meestal kom ik ergens in de middenmoot uit
Momentaan vermogen is plausibel, de integraal niet.
In februari was alles OK en zag het er zo uit; het verschil in kWh komt zo goed als overeen met het gemiddelde van een uur.
/f/image/8RLDmVhur13oe4mO9WPPvKeD.png?f=fotoalbum_large)
In april (en ik denk maart ook al) wijkt het flink af.
/f/image/QP2mgrUvkfuE7kSWSf3pqgtP.png?f=fotoalbum_large)
Vervelend, de SDM120 is een van de weinigen die zoveel info geeft maar blijkbaar zit er geen hele goede klok in...
Ik leek op koers voor mCOP6 te zitten deze maand maar dat wordt blijkbaar toch 5
Maart is, teruggerekend met het instantaan vermogen, een mCOP van 4.67.
Een tijdje terug informeerde ik hier voor een 400V versie op een 3 fase 230v aan te sluiten (ik woon in België). Nu heb ik voor de zekerheid even met Vaillant gebeld. En ze raden me met klem af om een 400V versie op 3-fase 230 met trafo aan te sluiten. Dus nu het volgende. Kennen jullie iemand die geïnteresseerd kan zijn in een nieuwe Arotherm Plus 125/6 400V nog in de verpakking). Stuur me graag een PB.
Iedere voeding komt toch uiteindelijk uit een trafo? Namelijk de wijktrafo. Dit is echt een onkunde antwoord en geen verstand valn elektro hebben. De gekozen trafo moet goed zijn tov de gebruiker.
snameroc
Als de compressor gemaakt is voor 3 in fase verschoven fasen, dan los je dat met alleen een travo niet op, tenzij die ook een faseverschuiving doet. Het zijn toch 3 gelijklopende fasen waar ‘t over gaat?snameroc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:22:
Waar is dat op gebaseerd?
Iedere voeding komt toch uiteindelijk uit een trafo? Namelijk de wijktrafo. Dit is echt een onkunde antwoord en geen verstand valn elektro hebben. De gekozen trafo moet goed zijn tov de gebruiker.
Als er 3 fase 230 volt is dan is er tussen de fase en de nul 127 volt. En er is ook gewoon 120 graden fase verschuiving. De benodigde 3 fase trafo kan gewoon secandaire een nieuwe nul make die je al dan niet gewenst aan aarde legt. Ik zou dat laatste wel doen dat is bij het normale net bij de wijk trafo immers ook.overhyped schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:34:
[...]
Als de compressor gemaakt is voor 3 in fase verschoven fasen, dan los je dat met alleen een travo niet op, tenzij die ook een faseverschuiving doet. Het zijn toch 3 gelijklopende fasen waar ‘t over gaat?
snameroc
Ik zou als elektro installateur best wel eens met die persoon van Vaillant willen spreken. Immers na de trafo is er gewoon een Nul. Sterker nog zekunnen helemaal niet bepalen of de wp achter een trafo zit tenzij ze hem fysiek zien. Ik weet zeker dat een eventuele rechtzaak over de garantie door Vaillant verloren zou zijn. Maar goed dat je die onzekerheid rond dit niet wil snap ik ook wel. Een trafo heeft ook nullast verliezen en dat is op een heel jaar nog best wat.WPMans schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:46:
Er is Idd geen N. Ik woon in Brussel. Men (Vaillant) zal bij enige garantie claim direct gaan steigeren, is bij een dergelijk kostbare installatie ook niet echt wenselijk.
snameroc
Ze weten natuurlijk wel dat zo'n apparaat is geïnstalleerd in een 3F/230 gebied, dus dat je hebt moeten "knutselen" om hem aan de praat te krijgen.snameroc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:08:
[...]
Ik zou als elektro installateur best wel eens met die persoon van Vaillant willen spreken. Immers na de trafo is er gewoon een Nul. Sterker nog zekunnen helemaal niet bepalen of de wp achter een trafo zit tenzij ze hem fysiek zien.
Wat mij meer verbaast is dat ze zelf geen oplossingen leveren, aangezien er in een redelijk deel van België een 3F/230 net ligt. Anderzijds hebben ze nog steeds moeite om überhaupt aan de vraag te voldoen.
Dan begreep ik ‘t verkeerd. Thanks!snameroc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:15:
[...]
Als er 3 fase 230 volt is dan is er tussen de fase en de nul 127 volt. En er is ook gewoon 120 graden fase verschuiving. De benodigde 3 fase trafo kan gewoon secandaire een nieuwe nul make die je al dan niet gewenst aan aarde legt. Ik zou dat laatste wel doen dat is bij het normale net bij de wijk trafo immers ook.

Gaan ze daar ook vandaag mee aan de slag? Ben benieuwd!Kees_frl schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:24:
[Afbeelding]
Eindelijk geleverd, nu de installatie nog.
Nee dat helaas nog niet, dat was wel de bedoeling overigens.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:52:
[...]
Gaan ze daar ook vandaag mee aan de slag? Ben benieuwd!
Haha yup, meer nodig qua planning en deadlines. Moeten echt spoedig het opstookprotocol gaan uitvoerenGramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:05:
Een voordeel: het WP-seizoen is in ieder geval nog niet afgelopen. Zojuist sprong die van mij gewoon weer even aan hoor! Koud weer en wind...
Meteen mooie run voor de kiezen
Adriaan71 heb jij misschien een korte handleiding hoe ik x13 programmeer op de VRC720 als vloerverwarmingspomp?Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:06:
[...]
De pomp moet je aansluiten op de X13 aansluiting in je hydraulische module. En die moet je toewijzen in je VRC720 de MA aan cv pomp. Dan moet het goed gaan. Anders moet ze een VR70 plaatsen en daar op aansluiten. Dan werkt het ook.
Zit er trouwens ook een voeler in de buffer. Die moet er ook in zitten. `Die stuurt de warmtepomp aan of hij de buffer moet verwarmen of niet.
[Afbeelding]
Volgens mij is @Adriaan71 hier niet erg actief meer. Geen idee waarom eigenlijk.Klaaz Vaak schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:37:
[...]
Adriaan71 heb jij misschien een korte handleiding hoe ik x13 programmeer op de VRC720 als vloerverwarmingspomp?
Wat denk je? DRUK. Daarom krijg ik geen offerte van een Vaillant dealer na 6 weken.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:57:
[...]
Volgens mij is @Adriaan71 hier niet erg actief meer. Geen idee waarom eigenlijk.
Druk kan. Of het grote aantal vragen hier, kan ook best beklemmend werken. Ook de Vaillant vertegenwoordiger die hier ooit actief was, @glenn0z oid, is compleet foetsie.MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:06:
[...]
Wat denk je? DRUK. Daarom krijg ik geen offerte van een Vaillant dealer na 6 weken.
Zonde, er zat veel kennis.
ik heb nu een tweetal maanden een hybride opstelling met een arotherm + gasketel. Leek allemaal prima te werken. Ik heb er een ebusd interface aan gekoppeld om wat waarden te kunnen uitlezen. Nu, het nieuwe sww vat is pas sinds vorige week geinstalleerd en zou veel beter zijn warmte vasthouden dan mijn oude ding. Dus ik sla mijn grafiekjes er eens op na:
:strip_exif()/f/image/t6By3H6UElVbbKPPjWPIxxmE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stuk in het oranje kan je negeren, toen is de boiler vervangen dus lag de meting er een tijdje uit en daarna moest ie terug van 0 beginnen.
De groene lijn is de SWW temp. Mijn SWW generatie staat uit van 21u 's avonds tot 7u 's morgens (in die periode gebuiken we geen SWW, dus dat kan de dips niet verklaren). De oude boiler had om 7u 's morgens nog tussen de 39 en 43 graden SWW. De nieuwe tussen de 26 en 29, of zo'n 13 graden minder. Dat vond ik al heel gek, maar als ik dan de gevraagde watertemp van de vloerverwarming erbij leg (blauwe lijn) dan zie ik dat wanneer de pomp van de vloerverwarming draait de temp van het SWW zeer snel naar beneden duikelt, bij de oude boiler ook al, maar bij de nieuwe nog sneller.
Is het normaal dat de verwarming water van het SWW gebruikt? Dit lijkt me helemaal niet efficient, want mijn warmtepomp kan heel efficient water van 32 graden maken, maar niet van 55-60. Om die dure energie te gaan wegmengen in het verwarmingscircuit lijkt me nogal bizar? Of sla ik de bal helemaal mis hier en is dit een normale situatie?
Heb dit ook aan de installateur proberen uit leggen, die denkt dat het temp verschil s ochtends ligt aan een andere plaatsing van de sensor in het vat en begrijpt het niet helemaal vrees ik. Dus, hulp aub?
Ik weet wel dat ik na een werkweek vroeger van 60 uur per week ik ook niet op een topic dan nog eens over mijn vak zou gaan posten. Zal de WAF ook niet funny vinden.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:08:
[...]
Druk kan. Of het grote aantal vragen hier, kan ook best beklemmend werken. Ook de Vaillant vertegenwoordiger die hier ooit actief was, @glenn0z oid, is compleet foetsie.
Zonde, er zat veel kennis.

Ja hallo, ze begonnen er zelf meeMotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:20:
[...]
Ik weet wel dat ik na een werkweek vroeger van 60 uur per week ik ook niet op een topic dan nog eens over mijn vak zou gaan posten. Zal de WAF ook niet funny vinden.
Als er andere leden zijn die het wel weten, zijn ze van vanzelfsprekend van harte uitgenodigd om te reageren, gaat er mij om dat de vloerverwarmingspomp ook gaat lopen als de cv pomp loopt.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:57:
[...]
Volgens mij is @Adriaan71 hier niet erg actief meer. Geen idee waarom eigenlijk.
Ik heb geen VV maar door lezen in L/W topic weet ik wel dat je beter een pomploze verdeler kan plaatsen.Klaaz Vaak schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:32:
[...]
Als er andere leden zijn die het wel weten, zijn ze van vanzelfsprekend van harte uitgenodigd om te reageren, gaat er mij om dat de vloerverwarmingspomp ook gaat lopen als de cv pomp loopt.
Hier ook veel info Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 20:58 ]
Nu ik er nader naar kijk vind ik het ook wel lijken op een 3 wegklep die ook tijdens CV bedrijf water door de boiler spiraal laat gaan. Dat is niet goed.
3 of 4 sanitair warm water runs per dag is niet normaal
Ook met je oude boiler had je overigens vrij veel runs.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als ik de aansluitingen bekijk denk ik dat je gelijk hebt. Zowel aan de aanvoer als uitvoerkant van de boiler zit een 3 punts aansluiting boiler/CV leiding/expansievat. Ik zal de installateur nog eens contacteren. Dankjewel.busscherski schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:18:
@Hert
Nu ik er nader naar kijk vind ik het ook wel lijken op een 3 wegklep die ook tijdens CV bedrijf water door de boiler spiraal laat gaan. Dat is niet goed.
3 of 4 sanitair warm water runs per dag is niet normaal
Ook met je oude boiler had je overigens vrij veel runs.
DankMotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:55:
[...]
Ik heb geen VV maar door lezen in L/W topic weet ik wel dat je beter een pomploze verdeler kan plaatsen.
Hier ook veel info Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Graag gedaan.
Veel lezen in de topics leert je veel. En de zoekfunctie gebruiken. Zouden de installateurs ook eens moeten doen alvorens ze installaties klakkeloos wegzetten zonder de juiste aanpassingen en/of instellingen.
Kan mij zelf niet voorstellen dat je Tado icm
met een warmtepomp wilt gebruiken, maar wellicht zien andere mogelijkheid en leek mij daarom goed om te delen hier.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik maak er niet uit op of de bestaande systeemthermostaat gehandhaafd blijft maar volgens mij wel. Je zult dit ding wel in de VWZ-AI moeten pluggen?
Ik heb een offerte van twee partijen.
De ene benoemt de toevoeging van “Hydraulische Module VWZ MEH 97/6 voor Vaillant aroTHERM plus” en de andere niet en vindt dat overbodige luxe.
Alleen.. wat doet zo’n ding nou eigenlijk en is het overbodige luxe? Kan er eigenlijk maar weinig concreets over vinden.
De full electric opstelling wordt als volgt:
- AroTHERM Plus VWL 75/6A
- Boiler 300 liter
- Buffervat 45 liter (de ene zegt trouwens 100 liter en de ander 45, geen idee of 45 ondermaats is?)
We hebben een woning met op drie verdiepingen vloerverwarming.
x
De MEH 97/6 heeft een 3-weg klep, expansievat, ontluchter, overstort en extra (bij-)verwarmingselement. Het is een compact alternatief voor het apart installeren van deze onderdelen.repsaj schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:00:
Hi,
Ik heb een offerte van twee partijen.
De ene benoemt de toevoeging van “Hydraulische Module VWZ MEH 97/6 voor Vaillant aroTHERM plus” en de andere niet en vindt dat overbodige luxe.
Alleen.. wat doet zo’n ding nou eigenlijk en is het overbodige luxe? Kan er eigenlijk maar weinig concreets over vinden.
De opstelling wordt als volgt:
- AroTHERM Plus VWL 75/6A
- Boiler 300 liter
- Buffervat 45 liter (de ene zegt trouwens 100 liter en de ander 45, geen idee of 45 ondermaats is?)
We hebben een woning met op drie verdiepingen vloerverwarming.
En een hulpelement en een miniexpansie vat
snameroc
[ Voor 3% gewijzigd door repsaj op 25-04-2023 23:13 ]
x
Elektrische bijverwarming is uit het lijstje van K4F overigens optioneel. Buffervat is met drie verdiepingen vloerverwarming overbodig, is hier de consensus.
Als het om hybride gaat dan wordt er vaak geen MEH gebruikt omdat er geen elektrische element en 3 wegklep nodig is.
snameroc
Heb je een konijn gekocht?Gramser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker weer voor ombouwtje maken!
Hahaha ik maakte vanmiddag dezelfde opmerking: “nog ff een konijn erbij en klaar”
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic