Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:49:
Ik heb ook een 55/6. Met dit weer warmt de woning zo snel op (nageisoleerd jaren 30) dat de WP in de nacht of de ochtend nog een uurtje wat warmte in de woning pompt. Want ja, de woning koelt ook relatief snel weer af in de nacht, zeker met wind.

Ik denk dat-ie eigenlijk wel uit kan…!
Dat is het enige jammere dat ik één deze weken de WP geïnstalleerd krijg, niets te testen. behalve opstook protocol - benieuwd hoe dat gaat met zo'n 235m2 vvv

Maar het is nieuwbouw, valt nog genoeg te ontdekken :D

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 11-04-2023 13:52 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Kees_frl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:50:
[...]

Dat is het enige jammere dat ik één deze weken de WP geïnstalleerd krijg, niets te testen. behalve opstook protocol - benieuwd hoe dat gaat met zo'n 235m2 vvv

Maar het is nieuwbouw, valt nog genoeg te ontdekken :D
En het wordt vanzelf weer winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
@Franciesco Het is inderdaad min 600W zoals ik kan zien van eBUS.

Verbruik van de laatste 4 dagen: 8, 7, 6 en 4 kWh elektriciteit per dag (VW + HWC).

@Broodro0ster Het probleem voor mij zijn niet de korte runs, maar in combinatie met "frequente" runs.

Ik heb nog een ander onderwerp te bespreken:

Voor HWC is mijn huidige strategie om het eenmaal per dag op een relatief hoge temperatuur (50 of 55 Gr) te laten lopen om 15:00 uur, wat meestal de heetste tijd van de dag is. Hierdoor denk ik dat het efficiënter is dan het water te verwarmen tijdens de koude vroege ochtenduren.

Ik denk dat deze strategie logischer is, maar ik vraag me ook af om dit twee keer per dag te doen bij een lagere temperatuur.

Wat is jouw mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:27
bilalhp schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:13:
@Franciesco Het is inderdaad min 600W zoals ik kan zien van eBUS.

Verbruik van de laatste 4 dagen: 8, 7, 6 en 4 kWh elektriciteit per dag (VW + HWC).

@Broodro0ster Het probleem voor mij zijn niet de korte runs, maar in combinatie met "frequente" runs.

Ik heb nog een ander onderwerp te bespreken:

Voor HWC is mijn huidige strategie om het eenmaal per dag op een relatief hoge temperatuur (50 of 55 Gr) te laten lopen om 15:00 uur, wat meestal de heetste tijd van de dag is. Hierdoor denk ik dat het efficiënter is dan het water te verwarmen tijdens de koude vroege ochtenduren.

Ik denk dat deze strategie logischer is, maar ik vraag me ook af om dit twee keer per dag te doen bij een lagere temperatuur.

Wat is jouw mening?
Ik heb ook vrij frequente runs hoor als ik moet verwarmen. Ik heb wel 8cm chape over de vloerverwarming, maar wel een HSB met weinig massa. Meestal heb ik dan elk uur 1 run van ongeveer 30 minuten tot de zon er door komt. Dan stopt de verwarming volledig.

Ik heb zonnepanelen dus ik verwarm enkel mijn vat overdag. Want dat is gratis stroom en het rendement is maximaal. Mocht ik de volgende ochtend een koude douche hebben, dan moet er 's nachts ook nog bij verwarmd worden. Maar voorlopig kan ik er niks over zeggen omdat we er nog niet wonen.

Mocht het zo zijn dat ik 's ochtends geen warm water meer heb, dan zou ik eigenlijk 's nachts willen bijwarmen tot bv 45°C voor een ochtend douche en dan 's middags tot 50 of 55°C. Want 's nachts mijn vat gaat opwarmen tot 50-55°C is niet interessant want dan moet ik stroom inkopen en is het rendement lager.
Ik vrees wel dat dit enkel maar in elkaar te boxen is met een eBUS module in combinatie met Home Assistant om de boiler temperatuur dynamisch te wijzigen. Het interessant zijn mocht Vaillant een dag en nacht wens temperatuur voor de boiler hebben.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@bilalhp ook ik vind het logisch om de run voor het opwarmen van de boiler overdag/ zoveel mogelijk op het warmst van de dag te doen. Want dan is inderdaad het rendement hoger. Zelf doe ik dat ook (met weliswaar mijn Vaillant WPboiler).

Een extreme uitzondering kan zijn als het in de zomer een keer heel erg heet is overdag. Want er zijn limieten voor de maximale warm watertemperatuur i.c.m. de buitentemperatuur. Zie onderstaande schema van jouw warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oBvUrkIhzLrZu2DEUgwzcjKY_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vTXOeUnjDNeHoefHzVXCVOjM.png?f=user_large

Doorgaans is 1 langere run gunstiger qua rendement dan 2 korte runs. Dus als je het redt met 1 run, zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Franciesco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:13:
@Bart_Denon Dat in inderdaad een mooie lange run.

Zoals het in de grafiek van @bilalhp lijkt kan zijn wp minder laag kan moduleren dan de 55/6. Maar het is niet zo dat zijn wp continu aan en uit gaat, dus blijkbaar is de ruimte snel weer op temperatuur. En lijkt (ik heb het hem gevraagd) zijn dagverbruik laag. En daar gaat het uiteindelijk om.

Jouw wp verbruik was gisteren puur alleen voor CV iets van 4kWh? Kun je daar wat context bij geven (ruimtetemp, ligging woning ed)?
Ja, dat is alleen CV en indirect ook de WPB die in het circuit meeloopt.
Ruimtetemp 20,5 in de ochtend en smiddags 21.
Achterzijde huis ligt op Z-W en dus als de zon schijnt warmt het ook ietsje op.
De specs van het huis heb ik al een keer eerder benoemd: LINK

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:19:
Hysterese is vast ingesteld op 5/16 °C. Waarom zou je dit willen aanpassen?
In mijn thermostaat (MiPro Sense) lijkt het alsof de verwarming wordt geactiveerd wanneer de huidige temperatuur lager is dan 3/16 C van de gevraagde temperatuur. Dat is ongeveer 0,2 C. Als de thermostaat is ingesteld op 21 C, zal 20,8125 C de verwarming activeren. Dat is behoorlijk agressief voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqzTwJgzjnENfSgTST9wdkgvVLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s8wLkQG44CWsG9f9NRW1N4HM.png?f=user_large

Ik kan niet zeggen dat ik volledig begrijp wat hier staat.

Wat is het verschil tussen Kamerbijschakeling: Actief vs Uitgebreid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp zie ook Verwijderd in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .
Die hysterese lijkt klein, maar plot hem maar in je grafiek: het lijkt er op dat je warmtepomp die schommeling niet haalt, dus dat de oorzaak elders ligt. Misschien hangt de thermostaat op de tocht en is de meetresolutie te laag in de grafiek?
Afgezien daarvan lijkt het gedrag bij jou überhaupt geen probleem :)

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 12-04-2023 07:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
En het verschil tussen “actief” en “uitgebreid” is best eenvoudig:

- bij actief pas je eigenlijk aan de hand van de wenstemperatuur de stooklijn aan. De warmtepomp zal echter nooit uitslaan
- bij “uitgebreid” doe je dat ook, met één verschil: daar slaat de WP wel af als de wenstemperatuur is bereikt, en gaat pas weer aan als de kamertemperatuur onder de wenstemperatuur zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
bilalhp schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:08:
[...]

In mijn thermostaat (MiPro Sense) lijkt het alsof de verwarming wordt geactiveerd wanneer de huidige temperatuur lager is dan 3/16 C van de gevraagde temperatuur. Dat is ongeveer 0,2 C. Als de thermostaat is ingesteld op 21 C, zal 20,8125 C de verwarming activeren. Dat is behoorlijk agressief voor mij.

[Afbeelding]

Ik kan niet zeggen dat ik volledig begrijp wat hier staat.

Wat is het verschil tussen Kamerbijschakeling: Actief vs Uitgebreid?
Hou er ook rekening mee dat het pendelen niet persee aan de thermostaat hysterese ligt. Als je op stand uitgebreid draait en de CV circulatiepomp blijft draaien terwijl de compressor uit is, dan is dat omdat er niet genoeg afgifte is en niet omdat de kamertemperatuur zijn setpoint gehaald heeft.
Slaat zowel de compressor als de circulatiepomp af, dan is het omdat het setpoint van thermostaat behaald is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Vraagje - dubbel gesteld vanuit algemene topic. Maar hier nogmaals aangezien we ook een boiler krijgen van Vaillant met die isolatiemantel die doorloopt tot de vloer.

Volgende week wordt waarschijnlijk de WP geïnstalleerd in onze nieuwbouw woning.
Nu moet die WP ook het opstook protocol uitvoeren - er ligt dus nog geen afwerkingsvloer.

De boiler wordt dan ook geplaatst - maar dat is weer een issue qua leggen van de vloer want daar kom ik niet meer zomaar onder natuurlijk.

Hoe hebben anderen dit opgelost of mogelijk idee voor soort plaat die ik in de WP nis kan plaatsen waar het op komt te staan? Moet dan aardig wat druk/gewicht kunnen hebben.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50
Kees_frl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:16:
Vraagje - dubbel gesteld vanuit algemene topic. Maar hier nogmaals aangezien we ook een boiler krijgen van Vaillant met die isolatiemantel die doorloopt tot de vloer.

Volgende week wordt waarschijnlijk de WP geïnstalleerd in onze nieuwbouw woning.
Nu moet die WP ook het opstook protocol uitvoeren - er ligt dus nog geen afwerkingsvloer.

De boiler wordt dan ook geplaatst - maar dat is weer een issue qua leggen van de vloer want daar kom ik niet meer zomaar onder natuurlijk.

Hoe hebben anderen dit opgelost of mogelijk idee voor soort plaat die ik in de WP nis kan plaatsen waar het op komt te staan? Moet dan aardig wat druk/gewicht kunnen hebben.
Volgorde:
  • WP + binnenunit installeren. Binnenunit hangt uiteraard aan de wand. 3-wegklep richting SWW-vat afdoppen en SWW op WP uitschakelen.
  • Dekvloer erin.
  • WP doet opstookprotocol.
  • Vloer in je technische ruimte leggen (bij ons tegels, ziet er netjes uit).
  • SWW-vat op die vloer plaatsen en aansluiten.
De eerste twee gingen bij mij andersom, maar dat kan beide.

Enig nadeel is dat je installateur later nog een keertje voor dat vat langs moet komen, maar die loopt tijdens de bouw toch vaak genoeg langs, bijvoorbeeld voor zaken in keuken of badkamer. Bij ons was dat in ieder geen enkel probleem om dit zo te combineren.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2023 13:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:48:
[...]

Volgorde:
  • WP + binnenunit installeren. Binnenunit hangt uiteraard aan de wand. 3-wegklep richting SWW-vat afdoppen en SWW op WP uitschakelen.
  • Dekvloer erin.
  • WP doet opstookprotocol.
  • Vloer in je technische ruimte leggen (bij ons tegels, ziet er netjes uit).
  • SWW-vat op die vloer plaatsen en aansluiten.
De eerste twee gingen bij mij andersom, maar dat kan beide.

Enig nadeel is dat je installateur later nog een keertje voor dat vat langs moet komen, maar die loopt tijdens de bouw toch vaak genoeg langs, bijvoorbeeld voor zaken in keuken of badkamer. Bij ons was dat in ieder geen enkel probleem om dit zo te combineren.
Dankjewel - zal nog eens met ze spreken. Willen alles in één keer, weer de gemakkelijke route :)

Iemand anders nog andere werkwijzes gehanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:16:

Bij ons staat de installatie in de berging (bijkeuken in Nederland denk ik :P )
Eerste hebben we de vloer laten leggen in de berging. Het is een onverwarmde berging, maar de 7 circuits vertrekken daar, halverwege de ruimte dus ze is toch voor 50% verwarmd
Daarna warmtepomp installatie + boiler installatie en opstoken. Na 3 weken werd dan de rest van de vloer gedaan.

De vloer lieten we door iemand extern doen en de rest van het huis door de bouwfirma. De bouwfirma gaf aan dat zij eigenlijk nooit het opstookprotocol doen tegenwoordig. De watertemperatuur is zo laag (32-35°C) en ze stoken heel langzaam op, dat ze er nog geen problemen mee gehad hebben als er een ontkoppelingsmat onder de tegels ligt.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, hebben wij toch er op gestaan dat het opstookprotocol gevolgd werd want anders wordt het vingerwijzen natuurlijk als er iets misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 22:07
Vraagje: Ik heb een Arotherm plus 75/6 buitenunit.
Gister heb ik de maximale aanvoertemperatuur even gewijzigd naar 27 graden om te kijken of dat iets veranderd in het gedrag van de warmtepomp. Er is nog steeds een hoog energieverbruik, en constant op maximaal vermogen draaien.
Vanmorgen stond de unit aan en heb ik even gekeken op de binnenunit wat de actuele temperaturen zijn:
Gewenste aanvoertemperatuur: 46
Buiten was het op dat moment 9 graden.
Stooklijn staat op 0.25, stand op 'Uitgebreid'
En het meest bizarre: aanvoertemperatuur van 30.6.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
Voor zover ik in de stooklijn grafiek kan zien zou dit niet mogelijk moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Maak je er ook SWW mee..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
@Gramser Maak er ook SWW mee inderdaad.
Maar de leidingen voor de SWW waren koud. Pomp van vloerverwarming (VDM10) draaide ook.
In principe kan ik ook goed zien wanneer er een SWW run gedaan wordt. Dan is het stroomverbruik nog hoger, kortstondig weliswaar. Dat was hier niet het geval :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:23:
@Gramser Maak er ook SWW mee inderdaad.
Maar de leidingen voor de SWW waren koud. Pomp van vloerverwarming (VDM10) draaide ook.
In principe kan ik ook goed zien wanneer er een SWW run gedaan wordt. Dan is het stroomverbruik nog hoger, kortstondig weliswaar. Dat was hier niet het geval :)
Staat niet per ongeluk de adaptieve stooklijn in het installateursmenu geselecteerd?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@ds23man Adaptieve stooklijn staat niet geselecteerd.
Dat had inderdaad wel een logische verklaring kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Je zou bijna zeggen, reset ‘m eens..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Gramser Fabrieksinstellingen terugzetten op de binnenunit? Of de thermostaat? (of beide?)
Moet wel zeggen dat ik me niet helemaal comfortabel voel bij het resetten van de binnenunit. Er zijn nogal wat instellingen waarvan ik geen idee heb wat ze zijn en doen, en waarvan ik ook weet dat monteurs deze eerder gewijzigd hebben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Hier komt volgende dinsdag een 75/5! 🥳 Monofase.

Ik ga ze ook een Shelly Pro 3EM laten installeren. Met aparte monitoring voor de buitenunit en binnenunit (en de derde misschien voor het fornuis).

Nog dingen waar ik zeker op moet letten tijdens installatie? 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:48:
@Gramser Fabrieksinstellingen terugzetten op de binnenunit? Of de thermostaat? (of beide?)
Moet wel zeggen dat ik me niet helemaal comfortabel voel bij het resetten van de binnenunit. Er zijn nogal wat instellingen waarvan ik geen idee heb wat ze zijn en doen, en waarvan ik ook weet dat monteurs deze eerder gewijzigd hebben :|
Eerlijkheidshalve weet ik ook niet precies wat dat voor effect gaat hebben. Ik heb zelf ook geen binnenunit, alleen de VWZ-AI. Maar misschien helpt het als je hier wat meer info geeft over alle instellingen waarvan je denkt dat ze relevant zijn voor je probleem (op zowel VWZ-AI als thermostaat, en binnenunit als je die nog apart kunt instellen)…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh heb je systeemschema 9 of een buffervoeler (VF1 in de schema's)? Flink terugmengen kan dit immers ook verklaren: de warmtepomp moet dan heter water maken om de gematigde temperatuur bij de afgifte te krijgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Systeemschema 8 (volgens de thermostaat). We hebben inderdaad een buffervat met een buffervoeler.
De monteurs hadden me de laatste keer dat zie hier geweest waren verteld dat het buffer in balans zou zijn. Ofwel (bijna) geen bijmenging.
Vanmorgen had ik alleen de aanvoer van het buffer gemeten met een IR thermometer, Die gaf 29 graden aan. Dus die 30.6 die gemeten was lijkt redelijk te kloppen.
Achteraf had ik meteen de ander aansluitingen ook even moeten meten om te zien of het een beetje in balans was. Misschien kan ik morgenochtend nogmaals wat metingen doen.

@Gramser Zou het zin hebben om alle instellingen op te schrijven en hier neer te zetten?
Overigens kan het een en ander al teruggevonden worden als je iets verder terugzoekt.
Ik heb eind vorig jaar al eens gepost hier met de "problemen" die wij ondervinden met onze installatie (die dus tot op heden nog steeds niet zijn opgelost)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:19:
@Proton_ Systeemschema 8 (volgens de thermostaat). We hebben inderdaad een buffervat met een buffervoeler.
De monteurs hadden me de laatste keer dat zie hier geweest waren verteld dat het buffer in balans zou zijn. Ofwel (bijna) geen bijmenging.
Vanmorgen had ik alleen de aanvoer van het buffer gemeten met een IR thermometer, Die gaf 29 graden aan. Dus die 30.6 die gemeten was lijkt redelijk te kloppen.
Achteraf had ik meteen de ander aansluitingen ook even moeten meten om te zien of het een beetje in balans was. Misschien kan ik morgenochtend nogmaals wat metingen doen.

@Gramser Zou het zin hebben om alle instellingen op te schrijven en hier neer te zetten?
Overigens kan het een en ander al teruggevonden worden als je iets verder terugzoekt.
Ik heb eind vorig jaar al eens gepost hier met de "problemen" die wij ondervinden met onze installatie (die dus tot op heden nog steeds niet zijn opgelost)
dit bedoel je? je kunt linkjes gewoon toevoegen naar je oude posts :)

merijntjuh in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 13-04-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:19:

Excuses als ik niet alles uit mijn hoofd weet en niet alles direct terugzoek :+

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, als je wil dat mensen hier je zo goed mogelijk kunnen helpen, en de voor de hand liggende parameters al zijn getest, dan kan ik me voorstellen dat het nut heeft hier zoveel mogelijk informatie over je setup te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Kees_frl Exact die inderdaad!
@Proton_ Een tijd geleden hebben we het inderdaad ook gehad over de flow van het systeem. Misschien voor iets meer context: de flow die de binnenunit nu aangeeft staat op grofweg 1600 L/h.
Een advies wat de vaillant monteurs ook gaven (moet nog overlegd worden met de installateur) is om zelfs een extra pompgroep te plaatsen. Dus dan eindigen we met een pomp per verdeler. Wat kwa inregelen wel weer makkelijker is.
Echter heb ik er een hard hoofd in dat dit ook maar iets gaat oplossen.

Een andere "conclusie" die de monteurs trokken is dat het enorm lang duurt voordat de retour temperatuur ook maar iets hoger wordt. Van een kant niet zo gek aangezien we het hier hebben over 1800 meter aan leiding.
Tijdens de defrost merk je ook dat de verdelers ook binnen een minuut weer koud aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:45:
@Kees_frl Exact die inderdaad.
@Proton_ Een tijd geleden hebben we het inderdaad ook gehad over de flow van het systeem. Misschien voor iets meer context: de flow die de binnenunit nu aangeeft staat op grofweg 1600 L/h.
Een advies wat de vaillant monteurs ook gaven (moet nog overlegd worden met de installateur) is om zelfs een extra pompgroep te plaatsen. Dus dan eindigen we met een pomp per verdeler. Wat kwa inregelen wel weer makkelijker is.
Echter heb ik er een hard hoofd in dat dit ook maar iets gaat oplossen.

Een andere "conclusie" die de monteurs trokken is dat het enorm lang duurt voordat de retour temperatuur ook maar iets hoger wordt. Van een kant niet zo gek aangezien we het hier hebben over 1800 meter aan leiding.
Tijdens de defrost merk je ook dat de verdelers ook binnen een minuut weer koud aanvoelen.
Het mag ook wel even duren toch?

Ik zou die buffer in balans zien te brengen en ik als leek denk die 1600 L/h ontzettend veel is.
Ik zie dat je ook een vrij nieuwe woning hebt. Dus ik zou als stooklijn een stuk lager zitten en je minimale temperatuur op 25 graden zetten en maximaal op 30 a 35 graden - maar dat heb ik al eens gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Kees_frl Het mag zeker even duren. Het gekke is alleen dat voordat de retour temperatuur een beetje omhoog gaat, dat dan de thermostaat alweer zegt: "ok het is warm genoeg, ga maar weer uit".
In standje 'actief' heeft die het probleem niet dat die direct op vol vermogen staat te stoken.
Al is dat ook niet helemaal waar, we hebben gezien dat als het vriest dat die dan op sommige momenten bijna hetzelfde gedrag vertoont.
De stooklijn lager zetten is meer het uitstellen van het probleem.
We hebben ook een tijdje op stooklijn 0.1 gedraaid. Op veel dagen gaat dat goed, maar als het iets kouder wordt krijgt die het niet meer op de ingestelde temperatuur.
En opzich verbaast me dat dan ook weer niet. Ik zou denken dat een stooklijn van 0.2 of 0.25 (waar die dus nu op staat) prima zou moeten zijn voor onze woning.

1600 liter lijkt opzich heel veel inderdaad. Als ik dat dan weer deel (niet helemaal eerlijk natuurlijk) is dat "maar" 1.15 liter per groep per minuut :)

[ Voor 8% gewijzigd door merijntjuh op 13-04-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik heb net om te testen de thermostaat 2 graden hoger gezet zodat de installatie weer aan springt (23 ipv 21).
Heb alle data even opgeschreven. Misschien kan iemand hier iets mee:

Thermostaat data:
Installatie
- Waterdruk - 1.4 bar (1.7 bij niet in bedrijf)
- eBUS-Componenten:
-- Thermostaat: 05.14
-- Warmtepomp 1: 06.07
-- WP-regelmodule: 06.07
-- FM3 adres 1: 01.09
- Adaptieve stooklijn gedeactiveerd
- Automatisch koelen: gedeactiveerd
- Buitentemp., 24h gem.: 10 graden
- Koelen vanaf buitentemp: 20 graden
- Bronregeneratie: nee
- Act. kamerluchtvocht.: 43%
- Actuele dauwpunt: 8.5
- hybridemanasger: bivalent.pnt
- Bivalentiepunt verwarmen: -7
- Bivalentiepunt warm water: -7
- Alternatief punt: uit
- Temp noodbedrijf: 25 graden
- Energiebedrijf: WP + BV uit
- Bijverwarming: WW + verw.
- Aanvoertgemp. systeem: 27
- Offset buffer: 10K
- Conf. ext. ingang: NC contact
- Maximale voorverw.tijd: uit
- BT doorverwarmen: uit

Configuratie systeemschema
- Systeemnschemacode: 8
- Configuratie FM3: 1
- Multif.uitg. FM3: Geen functie

Config. WP-Regelmodule
- Multif.uitg. 2: Circulatiepomp
- ME: 1 x circulatie

Warmtepomp 1
- Status: Verwarmen
- Actuele aanvoertemperatuur: 30 graden

Warmtepompregelingsmodule
- Status: Uit
- Actuele aanvoertemperatuur: 37 graden

Circuit 1
- Soort circuit: Verwarmen
- Gew aanvoertemperatuur: 27 graden
- BT-uitschakelgrens: 14 graden
- stooklijn: 0.25
- Min. gew. aanvoertemp.: 20 graden
- Max. gew. aanvoertemp.: 27 graden
- nachtmodus: normaal
- Binnentemp.comp.: Uitgebreid
- Koelen mogelijk: Ja
- Dauwpuntsbewaking: Ja
- Min.gew. aanvoertemp koelen: 20 graden
- Offset dauwpunt: 2 K
- ext. warmtevraag: in
- Status pomp: in

Circuit 2
- Soort circuit: inactief

Zone 1
- Zone geactiveerd: Ja
- Zonetoewijzing: Thermostaat
- Status zoneklep: Open

Warm water
- Boiler: actief
- gew. aanvoertemperatuur: 0 graden
- boilerlaadpomp: uit
- circulatiepomp: in
- legio.bescherm. dag: vrijdag
- legio.besch. tijd: 13:00
- Hysterese boilerlading: 5.0 K
- Offset boilerlading: 8 K
- Max boilerlaadtijd: 60min
- Blokkertijd boilerlading: 60min (mooie tikfout in de ui?)
- parallelle boilerlading: Nee

Buffer
- Buffertemperatuur, boven: 27 graden
- buffertemperatuur, onder: -- graden (want maar 1 sensor)

Binnenunit data:
Installateursmenu > monitoren
- T0.01 - Afgiftesysteem pomp vermogen: 100%
- T0.17 - Ventilator 1: 58%
- T? - Condensbak verwarming: uit
- T? - 4WV: uit
- T0.27 - EEV stand: 35%
- T0.28 - Verw.spiraal compressor: uit
- T0.40 - Aanvoertemp: 28.2
- T0.41 - Retour temperatuur
- T? - Gebouwcircuit waterdruk: 1.4 (1.7 bij niet in bedrijf)
- T? - Afgiftesyst. circuit: circulatie: 1582 l/h
- T? - Luchtinlaat temp: 10.2 graden
- T0.55 - Compressor uitlaat temperatuur: 45.1 graden
- T0.56 - Compressor inlaat temperatuur: -4.8 graden
- T0.57 - Temperatuur EEV-uiltaat: 3.3 graden
- T0.59 - Temperatuur condensoruitlaat: 22.1 graden
- T0.63 - Hoge druk: 12.5 bar
- T0.64 - Lage druk: 2.8 bar
- T0.67 Hogedrukschakelaar: dicht
- T0.85- verdampingstemperatuur: -6.5 graden
- T? - Kondensatie temperatuur: 39.6 graden
- T0.87 - gewenst oververhitting: 0.0 K
- T? - Waarde oververhitting: 4.1 K
- T0.89 - Nominale waarde onderkoeling: 7.5 K
- T0.90 - Waarde onderkoeling: 17.3K
- T? - Compressor toerental: 112.4 rps
- T0.123 - Temperatuurschakel. Compressor uitlaat: dicht
- T1.02 - Driewegklep warm water verwarmen
- T1.44 - Boilertemp: 54.7 graden
- T1.46 - Sper contact S20: Dicht
- T? - buitentemperatuur: 12.6 graden
- T? - Systeem temperatuur: -99 graden. Monteur vertelde me dat dit normaal is bij ontbreken van deze sensor. (ik vind hier heel veel van..) 8)7
- T1.71 - DCF status - geen DCF signaal
- T1.72 - Sper contact S21: Open
- T? - MA1 uitgang: uit
- T1.124 - Vieligheidstemp. begr. Verwarmingselement dicht
- T1.125 - ME ingang: Open
- T1.126 - MA2 uitgang: Aan
- T1.127 - MA uitgang: Uit
- T1.130 - Aanvoertemperatuur verw.element: 28.9 graden

Is het zinvol om nog verder in de instellingen te duiken en deze ook allemaal even opsommen met waarop deze staan? :+

Buffervat gemetena temperaturen: (met IR thermometer op tape)
Aanvoer vanaf WP buitenunit (rechtsboven) - 27.9 graden
Retour vanaf WP buitenunit (rechtsonder) - 22.6 graden
Aanvoer naar VDM10 pomp (linksboven) - 26.4 graden
Retour vanaf VDM10 pomp (linksonder) - 22.5 graden

Zo, da's een hele opsomming van gegevens >:)
Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:
Ik heb net om te testen de thermostaat 2 graden hoger gezet zodat de installatie weer aan springt (23 ipv 21).

Thermostaat data:
Installatie
- Waterdruk - 1.4 bar (1.7 bij niet in bedrijf)
- eBUS-Componenten:
-- Thermostaat: 05.14
-- Warmtepomp 1: 06.07
-- WP-regelmodule: 06.07
-- FM3 adres 1: 01.09
- Adaptieve stooklijn gedeactiveerd
- Automatisch koelen: gedeactiveerd
- Buitentemp., 24h gem.: 10 graden
- Koelen vanaf buitentemp: 20 graden
- Bronregeneratie: nee
- Act. kamerluchtvocht.: 43%
- Actuele dauwpunt: 8.5
- hybridemanasger: bivalent.pnt
- Bivalentiepunt verwarmen: -7
- Bivalentiepunt warm water: -7
- Alternatief punt: uit
- Temp noodbedrijf: 25 graden
- Energiebedrijf: WP + BV uit
- Bijverwarming: WW + verw.
- Aanvoertgemp. systeem: 27
- Offset buffer: 10K
- Conf. ext. ingang: NC contact
- Maximale voorverw.tijd: uit
- BT doorverwarmen: uit

Configuratie systeemschema
- Systeemnschemacode: 8
- Configuratie FM3: 1
- Multif.uitg. FM3: Geen functie

Config. WP-Regelmodule
- Multif.uitg. 2: Circulatiepomp
- ME: 1 x circulatie

Warmtepomp 1
- Actuele aanvoertemperatuur: 30 graden

Warmtepompregelingsmodule
- Status: Uit
- Actuele aanvoertemperatuur: 37 graden

Circuit 1

Circuit 2
- Soort circuit: inactief

Zone 1
- Zone geactiveerd: Ja
- Zonetoewijzing: Thermostaat
- Status zoneklep: Open

Warm water
- Boiler: actief
- gew. aanvoertemperatuur: 0 graden
- boilerlaadpomp: uit
- circulatiepomp: in
- legio.bescherm. dag: vrijdag
- legio.besch. tijd: 13:00
- Hysterese boilerlading: 5.0 K
- Offset boilerlading: 8 K
- Max boilerlaadtijd: 60min
- Blokkertijd boilerlading: 60min (mooie tikfout in de ui?)
- parallelle boilerlading: Nee

Buffer
- Buffertemperatuur, boven: 27 graden
- buffertemperatuur, onder: -- graden (want maar 1 sensor)

Binnenunit data:
Installateursmenu > monitoren
- T0.01 - Afgiftesysteem pomp vermogen: 100%
- T0.17 - Ventilator 1: 58%
- T? - Condensbak verwarming: uit
- T? - 4WV: uit
- T0.27 - EEV stand: 35%
- T0.28 - Verw.spiraal compressor: uit
- T0.40 - Aanvoertemp: 28.2
- T0.41 - Retour temperatuur
- T? - Gebouwcircuit waterdruk: 1.4 (1.7 bij niet in bedrijf)
- T? - Afgiftesyst. circuit: circulatie: 1582 l/h
- T0.55 - Compressor uitlaat temperatuur: 45.1 graden
- T0.56 - Compressor inlaat temperatuur: -4.8 graden
- T0.57 - Temperatuur EEV-uiltaat: 3.3 graden
- T0.59 - Temperatuur condensoruitlaat: 22.1 graden
- T0.63 - Hoge druk: 12.5 bar
- T0.64 - Lage druk: 2.8 bar
- T0.67 Hogedrukschakelaar: dicht
- T0.87 - gewenst oververhitting: 0.0 K
- T? - Waarde oververhitting: 4.1 K
- T0.89 - Nominale waarde onderkoeling: 7.5 K
- T0.90 - Waarde onderkoeling: 17.3K
- T? - Compressor toerental: 112.4 rps
- T0.123 - Temperatuurschakel. Compressor uitlaat: dicht
- T1.02 - Driewegklep warm water verwarmen
- T1.44 - Boilertemp: 54.7 graden
- T1.46 - Sper contact S20: Dicht
- T? - buitentemperatuur: 12.6 graden
- T? - Systeem temperatuur: -99 graden. Monteur vertelde me dat dit normaal is bij ontbreken van deze sensor. (ik vind hier heel veel van..) 8)7
- T1.71 - DCF status - geen DCF signaal
- T1.72 - Sper contact S21: Open
- T? - MA1 uitgang: uit
- T1.124 - Vieligheidstemp. begr. Verwarmingselement dicht
- T1.125 - ME ingang: Open
- T1.126 - MA2 uitgang: Aan
- T1.127 - MA uitgang: Uit
- T1.130 - Aanvoertemperatuur verw.element: 28.9 graden

Is het zinvol om nog verder in de instellingen te duiken en deze ook allemaal even opsommen met waarop deze staan? :+

Buffervat gemetena temperaturen: (met IR thermometer op tape)
Aanvoer vanaf WP buitenunit (rechtsboven) - 27.9 graden
Retour vanaf WP buitenunit (rechtsonder) - 22.6 graden
Aanvoer naar VDM10 pomp (linksboven) - 26.4 graden
Retour vanaf VDM10 pomp (linksonder) - 22.5 graden

Zo, da's een hele opsomming van gegevens >:)
Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid :)
Bijverwarming: WW + verw.

Dit is het extra element, die heb je niet nodig lijkt mij voor verwarming - zou ik uitzetten.
Maar ik krijg de WP pas week 17 dus helaas nog geen verdere kennis van deze details helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Hierbij toch voor de zekerheid maar alle instellingen van de binnenunit onder installatieursniveau > Toestelconfiguratie:
- MA relais: Geen
- Compressor start op: -60 graden minuten
- Compr.start koel. uit: 60 graden minuten
- Comp. hyst. koel.: 5K
- Compr. hyst. CV: 7K
- CV max. delta P: 200 mbar (ik heb het hier al met de installateur over gehad. In theorie zou die zelfs nog lager moeten, aangezien dit de leidinglengte zou betekenen, voor zover ik dit had begrepen)
- Modus WW: Normaal
- Max. duur blokk.tijd: 5h
- Conf. geb.pomp. verw.: 100%
- Confg. geb.pomp. koel.: Auto
- conf. geb.pomp. ww: 100%
- Reset blok.tijd: Blok.tijd n. insch. van de spanningsv. 0 min
- Netaansl. verw.staaf: 400V
- Vermogensgr. verw.v: 6kW
- Stroombegr. compr.: 16 (ampere gok ik?)
- Fluisterbed. compr.: 40%
- Koelingstechnologie: Actieve koeling
- Tussenwarmtewissel.: Nee
- Softwareversie: 00 0351.06.07

Klopt dit een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
@Kees_frl Ik had hem zelf expres al op -7 graden gezet. Ik heb nog niet gezien dat die dit nodig heeft inderdaad om het warm te houden in huis.
De enige keer dat die meegeholpen heeft is nadat de monteurs hem te hoog hadden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Heel bizar weer dit, maar dit heeft ongetwijfeld met de hogere buitentemperatuur te maken.
Nadat ik de thermostaat tijdelijk wat hoger heb gezet zie ik dat die niet gepiekt heeft op 3kW.
Zie grafiek hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlOY00kzPinzfBq-kpbgH1MbkjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37lLLPvusH22aemHIMjx3Huf.jpg?f=fotoalbum_large
De eerste hoge piek die je hier ziet is de SWW run.
Het laatste stukje is dus sinds ik de thermostaat hoger gezet heb.
Die daarvoor zijn van deze ochtend.
Kwa instellingen is er tussen deze 2 niets veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:59:
@Kees_frl Het mag zeker even duren. Het gekke is alleen dat voordat de retour temperatuur een beetje omhoog gaat, dat dan de thermostaat alweer zegt: "ok het is warm genoeg, ga maar weer uit".
In standje 'actief' heeft die het probleem niet dat die direct op vol vermogen staat te stoken.
Al is dat ook niet helemaal waar, we hebben gezien dat als het vriest dat die dan op sommige momenten bijna hetzelfde gedrag vertoont.
De stooklijn lager zetten is meer het uitstellen van het probleem.
We hebben ook een tijdje op stooklijn 0.1 gedraaid. Op veel dagen gaat dat goed, maar als het iets kouder wordt krijgt die het niet meer op de ingestelde temperatuur.
En opzich verbaast me dat dan ook weer niet. Ik zou denken dat een stooklijn van 0.2 of 0.25 (waar die dus nu op staat) prima zou moeten zijn voor onze woning.

1600 liter lijkt opzich heel veel inderdaad. Als ik dat dan weer deel (niet helemaal eerlijk natuurlijk) is dat "maar" 1.15 liter per groep per minuut :)
Heb je verschillende zones? Bij mij staat de zoneklep op “dicht” - ik heb maar 1 zone. Ik weet niet welke invloed dit bij jou heeft, als je ook een buffervat hebt en aan koeling doet, maar dit is los daarvan het grootste verschil met mijn configuratie die ik zo gauw zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Gramser We hebben ook 1 zone.
Nu is het systeem niet in bedrijf en staat de zoneklep wel op "dicht". Misschien is dat dan wel hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik zal dat eens checken, ik geef ‘m even een slinger!

Edit: je hebt gelijk, bij “in bedrijf” gaat de zoneklep open.

Ik vergelijk nog even verder.

[ Voor 48% gewijzigd door Gramser op 13-04-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Nog een verschil: bij mij staat de Configuratie Warntepompregelingsmodule - Multif.Uitg. 2 op “Zone”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:14:
Nog een verschil: bij mij staat de Configuratie Warntepompregelingsmodule - Multif.Uitg. 2 op “Zone”…
@Gramser enig idee wat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:

Circuit 1
Zet de max. Gewenste temperatuur eens op 35 en de min. Gewenste temperatuur op 27.
Zal een wereld van verschil zijn.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Bart_Denon schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:09:
[...]

Zet de max. Gewenste temperatuur eens op 35 en de min. Gewenste temperatuur op 27.
Zal een wereld van verschil zijn.
@Bart_Denon proberen kan sowieso geen kwaad. Maar hoe zit dit dan in combinatie met de stooklijn? Want als je minimaal 27 graden wilt hebben bij een stooklijn van bijvoorbeeld 0.2, dan lijkt me dat dit niet met elkaar overeen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Niet meer, maar ik weet wel dat er meerdere mee hebben gespeeld, waaronder ikzelf. Volgens mij ging het toen om het gedrag van de warmtepomp en het kunnen maken van lange ononderbroken runs bij Actief, Inactief of Uitgebreid. Ik denk dat @ds23man je dat wel kan vertellen, of @Franciesco . Het viel me vooral op dát het verschilt met mijn instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@merijntjuh het voornaamste wat me opvalt is dat de waterpomp op maximaal draait (Conf. geb.pomp. verw.: 100%). Sluit het aantal liters dat de wp verpompt aan bij hetgeen wat uit de buffer komt? Heb je dit recentelijk nog gecontroleerd?
Want dit lijkt me toch de grootste kanshebber voor het gedrag. Even aangenomen dat de Vaillant buitensensor ongeveer de juiste buitentemperatuur aangeeft?

Met Configuratie WP-regelmodule —> Multif.Uitg. 2 op “Zone” krijg je Zone 1 en Zone 2 te zien onder de Installatieconfiguratie. Volgens mij is dat alleen nodig als je daadwerkelijk met meerdere zones werkt die apart aangestuurd worden door de wp. Ik heb met mijn systeem (met gewoon 1 zone en geen buffervat) geen verschil gemerkt is gedrag wanneer ik die instelling aanpas (wat me ook logisch lijkt).

PS: ik heb ook een VWL75/6 in een nageisoleerde (vrijstaande) woning uit 1938 met ca 130m2 vloerverwarming. Die draait, zonder buffervat, op de Auto stand van de waterpomp met ca 1200l/h. Mijn stooklijn is 0.25, min Ta 25 en max Ta 35, geen hulpelement en ook niet nodig gehad bij de -10 graden van afgelopen december. Pas bij echt lage temperaturen/ flinke vorst gaat de Ta richting de 30 graden. Dat moet met jouw nieuwe woning toch ook lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
merijntjuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:16:
[...]
@Bart_Denon proberen kan sowieso geen kwaad. Maar hoe zit dit dan in combinatie met de stooklijn? Want als je minimaal 27 graden wilt hebben bij een stooklijn van bijvoorbeeld 0.2, dan lijkt me dat dit niet met elkaar overeen komt?
Is geen probleem, ik heb ook stooklijn 0.2 met minimale aanvoer 27 en max 35. Draait als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:49:
@merijntjuh het voornaamste wat me opvalt is dat de waterpomp op maximaal draait (Conf. geb.pomp. verw.: 100%). Sluit het aantal liters dat de wp verpompt aan bij hetgeen wat uit de buffer komt? Heb je dit recentelijk nog gecontroleerd?
Want dit lijkt me toch de grootste kanshebber voor het gedrag. Even aangenomen dat de Vaillant buitensensor ongeveer de juiste buitentemperatuur aangeeft?

Met Configuratie WP-regelmodule —> Multif.Uitg. 2 op “Zone” krijg je Zone 1 en Zone 2 te zien onder de Installatieconfiguratie. Volgens mij is dat alleen nodig als je daadwerkelijk met meerdere zones werkt die apart aangestuurd worden door de wp. Ik heb met mijn systeem (met gewoon 1 zone en geen buffervat) geen verschil gemerkt is gedrag wanneer ik die instelling aanpas (wat me ook logisch lijkt).

PS: ik heb ook een VWL75/6 in een nageisoleerde (vrijstaande) woning uit 1938 met ca 130m2 vloerverwarming. Die draait, zonder buffervat, op de Auto stand van de waterpomp met ca 1200l/h. Mijn stooklijn is 0.25, min Ta 25 en max Ta 35, geen hulpelement en ook niet nodig gehad bij de -10 graden van afgelopen december. Pas bij echt lage temperaturen/ flinke vorst gaat de Ta richting de 30 graden. Dat moet met jouw nieuwe woning toch ook lukken lijkt me.
Ik weet alweer waar het over ging. Stand “uitgebreid” leek niet echt te doen wat-ie moest doen, namelijk aan- en uitschakeling wanneer de wenstemperatuur niet meer werd gehaald / wel werd behaald.

Doordat die Multif. Uitg. niet aan een zone was gekoppeld, kon er geen thermostaat aan worden toegewezen. Na dat veranderd te hebben, kon aan Zone 1 een thermostaat worden gekoppeld en Zone 2 doet niks. Maar hierdoor werkt “Uitgebreid” wel (weer) zoals bedoeld, in elk geval wel bij @ds23man en ondergetekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Volgens mij was het juist de aanpassing van de Ta op basis van het verschil gewenste ruimtetemperatuur en actuele ruimtetemperatuur dat bij jullie niet werkte als de genoemde optie niet op Zone stond.

Maar bij mij had het dus geen effect (omdat het al werkte volgens het boekje). Dat verschil blijft vreemd, maar laten we het daar maar niet meer over hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Aanvulling: in combinatie met ruimtecompensatie op Actief of Uitgebreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
Volgens mij was het juist de aanpassing van de Ta op basis van het verschil gewenste ruimtetemperatuur en actuele ruimtetemperatuur dat bij jullie niet werkte als de genoemde optie niet op Zone stond.

Maar bij mij had het dus geen effect (omdat het al werkte volgens het boekje). Dat verschil blijft vreemd, maar laten we het daar maar niet meer over hebben. ;)
Dat zou goed kunnen, maar het koppelen van de thermostaat was een handeling die daarbij wel essentieel was. Maar hee, het werkt nu prima dus laten we het inderdaad maar weer over @merijntjuh ’s uitdaging hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:29:
[...]

Dat zou goed kunnen, maar het koppelen van de thermostaat was een handeling die daarbij wel essentieel was. Maar hee, het werkt nu prima dus laten we het inderdaad maar weer over @merijntjuh ’s uitdaging hebben :+
Wel bookmark voor wanneer die van mij geplaatst wordt - kijken of ik het dan begrijp en kan toepassen indien nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:49:

@Franciesco Of het aantal liters wat de WP verpompt en dat wat uit de buffer komt zou ik niet weten hoe ik dat kan meten. Er hangt helaas geen flow/debietmeter tussen. Zouden we iets kunnen uitrekenen aan de hand van de stand van de VDM10 (maximaal = stand 6) en de leiding diameter? Van de grafieken van deze kan ik zelf niet zoveel mee..

De buitensensor geeft wel de juiste temperatuur aan :)

Die instellingen van de WP-Regelmodule, is dat nog iets wat dan zinvol zou zijn om te proberen?

De pomp staat inderdaad nu op 100% te draaien. Dit hadden de monteurs een paar weken geleden gewijzigd. Deze hadden ze bij een bezoek daarvoor zelfs nog op 50% gezet. Maar dat veranderde ook niets in het gedrag. Het lijkt er ook een beetje op dat het maar net is welke monteur langs komt en waar die persoon denkt dat het probleem zit. De afgelopen keer kwamen ze tot de conclusie dat de flow veel hoger zou moeten zodat de retour temperatuur omhoog gaat.
Toen deze wel nog op 'Auto' stond haalde wij ook 1200l/h. Hier gaat het om +- 200m2 vloerverwarming (hart op hart 10). Dan lijkt het me opzich ook gek dat de flow hetzelfde zou zijn als bij jou?

Ik ga voor nu even de stooklijn op 0.2 zetten en de min en max aanvoer op respectievelijk 27 en 35. Is kijken wat die vannacht gaat doen (als die aan slaat that is..) :)

Oh, nog iets wat we vorige week voor de gein nog geprobeerd hadden:
1 van de verdelers volledig dicht zetten. Het te verwarmen oppervlak wordt dan bijna gehalveerd. En de flow verdubbelt (2.5 liter per minuut per groep op de verdeler, hoger kan die niet meten).
De buitenunit zou het dan een stuk makkelijker moeten hebben. Maar helaas, het gedrag was exact hetzelfde.
Dit was overigens ook met de pompsnelheid van 100%. De exacte liters per uur heb ik niet bekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door merijntjuh op 13-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Ik vraag me af wat de "stille modus" precies doet. Beperkt dit het vermogen van de compressor? Heeft dit invloed op de algehele efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh ik denk dat er iets stuk is - te weinig koudemiddel?
Bij 10 graden buiten moet de verdampingstemperatuur ergens rond 5°C liggen en er komt 27 graden in de buffer dus condensatietemperatuur zou onder 32°C moeten zijn volgens mij.

Voorbeeld van bij mij, met erg vergelijkbare temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AXPB7n0A0TDGuWf9iqwTO6wsWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2DgBf0v3nKsMUni1tKMBY8qr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bilalhp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:07:
Ik vraag me af wat de "stille modus" precies doet. Beperkt dit het vermogen van de compressor? Heeft dit invloed op de algehele efficiëntie?
Dat inderdaad.

Voor als je bijvoorbeeld in de nacht de warmtepomp teveel hoort. Al zal dat in deze tijd van het jaar niet echt meer aan de orde zijn.

Efficiëntie maakt niet zo veel uit, die is wat lager op het minimale niveau afaik, maar over de hele curve gezien vrij constant/niet zo van belang dat je er echt rekening mee moet houden.
Let wel dat de instelling zo is dat het aantal procent dat je instelt van vollast afgetrokken wordt. Dus een stille modus op 40% heeft als resultaat dat hij nog op 60% van het maximale vermogen mag draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
_ferry_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:51:
[...]

Dat inderdaad.

Voor als je bijvoorbeeld in de nacht de warmtepomp teveel hoort. Al zal dat in deze tijd van het jaar niet echt meer aan de orde zijn.

Efficiëntie maakt niet zo veel uit, die is wat lager op het minimale niveau afaik, maar over de hele curve gezien vrij constant/niet zo van belang dat je er echt rekening mee moet houden.
Let wel dat de instelling zo is dat het aantal procent dat je instelt van vollast afgetrokken wordt. Dus een stille modus op 40% heeft als resultaat dat hij nog op 60% van het maximale vermogen mag draaien.
Temperaturen rond het vriespunt, witte daken, ijs op de uitbouw… april doet wat-ie wil en daar hoort ook een defrost elke anderhalf uur bij 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gramser schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:52:
[...]

Temperaturen rond het vriespunt, witte daken, ijs op de uitbouw… april doet wat-ie wil en daar hoort ook een defrost elke anderhalf uur bij 😉
Oh hier was het niet zo koud, en maakt ie alleen nog +/- elk uur een run om de kamer op temperatuur te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ0EqVHQvPugEiMbo-DrOnnJAdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5F64E1fJg8C9liOQWvoT882N.png?f=fotoalbum_large

(Momenteel even zonder vloerverwarming overigens, dus hij kan zijn warmt/water minder goed kwijt, aardig wat gesuis uit de leidingen tot gevolg :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Proton_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:25:
@merijntjuh ik denk dat er iets stuk is - te weinig koudemiddel?

[...]

Bij 10 graden buiten moet de verdampingstemperatuur ergens rond 5°C liggen en er komt 27 graden in de buffer dus condensatietemperatuur zou onder 32°C moeten zijn volgens mij.

Voorbeeld van bij mij, met erg vergelijkbare temperaturen:
[Afbeelding]
@Proton_ Kan ik dat zelf gemakkelijk controlleren?
Ik heb exact dit gevraagd afgelopen keer aan de monteurs of dit niet misschien het probleem kan zijn. Het antwoord was dat er genoeg koudemiddel in zit en als er te weinig in zat dat dan de achterkant volledig bevroren zou zijn, ook bij hoge temperaturen. Volgens hen werkt de installatie volledig naar behoren...
Ik heb daar nog steeds mijn vraagtekens bij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Bij mij is-ie net uitgeslagen voor de rest van de dag denk ik… standje “Uitgebreid”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hier al 8 dagen zonder verwarming. De zon zorgt voor 21°C overdag.
En met de mooie opbrengsten in begin april, verwarmde ik pas vanaf 10h zodat de PV gebruikt werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier begin gemaakt met graafwerkzaamheden voor de Terrendis leidingen en overige kabels.
Grondwater staat met 1m vrij hoog (dat is vrijwel gelijk met de kruipruimte bodem), denk ook door de regenval van afgelopen 48h.
Nu nog 5m met de sleuvenschop aan de gang…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gKfGh6fSopKjkr7JRRits7QDjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MOfrmgLKrHflKjUJB6HrUh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHAeHl4A-EAb0UU8OCg0AkobJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzOtxlCTwGZdZZSrmvuY28BE.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:19
Ik kom nog even terug op mijn eerdere vraag over het rendement van de warmtepomp. Pomp van de vloerverwarming verdeler op stand 2 gezet voor meer flow. Vannacht 3.2 kwh gebruikt. COP deze maand 3.7 gemiddelde COP 3.4 voor de afgelopen twee maanden vanaf in gebruik stellen. Het betreft een eenvoudige installatie. Zonder naverwarming en zonder boiler. Afstand buitenunit naar verdeler is ongeveer 9 meter.

Nog ideeën hoe ik tot een betere COP kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Ik heb net voor de beeldvorming de temperatuur een graad verhoogt omdat de installatie niet aan is gegaan afgelopen nacht (wat op zich positief is natuurlijk, maar niet zo handig met het testen :)).
Zal over een kwartiertje die temperaturen van condensatie en verdamping nog eens checken waar ze nu op staan icm de huidige buitentemperatuur.

@Bart_Denon De settings staan dus nu op 27 minimaal en 35 graden maximaal aanvoertemp. Stooklijn op 0.2. Zat er vanmorgen nog eens over na te denken, maar ik verwacht dat dit nagenoeg 0 verschil gaat maken. De maximale aanvoertemperatuur stond namelijk al op 35 graden de afgelopen tijd, en de aanvoertemperatuur die ik iedere keer gezien had was boven de 25 graden.
Ik begin dan ook te neigen naar wat @Proton_ zegt dat er misschien toch echt iets stuk zou zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
benolski schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:03:
Ik kom nog even terug op mijn eerdere vraag over het rendement van de warmtepomp. Pomp van de vloerverwarming verdeler op stand 2 gezet voor meer flow. Vannacht 3.2 kwh gebruikt. COP deze maand 3.7 gemiddelde COP 3.4 voor de afgelopen twee maanden vanaf in gebruik stellen. Het betreft een eenvoudige installatie. Zonder naverwarming en zonder boiler. Afstand buitenunit naar verdeler is ongeveer 9 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5soOjdW_H0GjZI9aBNrD-uuQEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dZwLiNuy1nE35DIrnX71NDJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
benolski schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:03:

Zijn dat cijfers uit je VWZ? Mijn 55/6 staat op 5,7 deze maand en 5,3 totaal. De 75/6 staat op deze maand 3,9 en totaal op 3,7. Beide op VV. Probleem is dat de temperatuursensoren een afwijking kunnen hebben waardoor de COP niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
op zich moduleert ie wel mooi terug zo te zien? :)

Misschien juist kleine nachtverlaging toepassen en nu met zonnetje en warmer buiten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
ds23man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:13:
[...]

Zijn dat cijfers uit je VWZ? Mijn 55/6 staat op 5,7 deze maand en 5,3 totaal. De 75/6 staat op deze maand 3,9 en totaal op 3,7. Beide op VV. Probleem is dat de temperatuursensoren een afwijking kunnen hebben waardoor de COP niet klopt.
Nogal een verschil idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Franciesco Die aanvoer min en max heb ik nu wel hoger gezet, maar de pompsnelheid staat wel nog op 100%. Is het dan beter die ook op auto te zetten? Dat gaat er zeer waarschijnlijk wel weer voor zorgen dat de flow met 500 L/h omlaag gaat (dus naar de 1200 ongeveer)
Ik heb sowieso ook de WW pompsnelheid maar even op auto gezet, ben erg benieuwd wat dat voor verschil geeft.

@Proton_ @Bart_Denon Na de temperatuur verhoogd te hebben zie ik nu niet meer hetzelfde gedrag. Maar punt is natuurlijk weer dat het nu bijna 12 graden is. Dus dat is ook wel weer verklaarbaar... Zn maximale vermogen was net 1.6kW en lijkt nu weer terug te moduleren.

De huidige temps:
T.0.40 - Aanvoertemp: 29.1
T.0.41 - Retourtemp: 22.2
T.0.85 - Verdampingstemp: -4.1
T.0.86 - Kondensatietemperatuur: 31.1

Die laatste ligt dus wel meer in lijn met wat je verwacht, maar is dan de verdampingstemperatuur niet nogsteeds erg laag?

[ Voor 6% gewijzigd door merijntjuh op 14-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kan natuurlijk ook een brakke sensor zijn, en dan gaat de regeling / expansieventiel rare dingen doen; met -4 in de verdamper zou je zeker een buitenunit met ijsvorming verwachten. Is er ijsvorming? IR thermometer check op de verdamper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Op dit moment is er (nog) geen ijsvorming op de achterkant.
Waar kan ik het beste meten? Moet dan de kap eraf of kan ik de achterkant meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
ds23man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:13:
[...]

Inderdaad uit de VWZ. Hier ook een 75/6, verschil is wel enorm tussen de 55/6 en de 75/6. Apparaat functioneert verder prima. Eind van het jaar verschil met gasverbuik maar bekijken of een dure warmtemeter voor nauwkeurige cijfers😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
merijntjuh schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:27:
@Franciesco Die aanvoer min en max heb ik nu wel hoger gezet, maar de pompsnelheid staat wel nog op 100%. Is het dan beter die ook op auto te zetten? Dat gaat er zeer waarschijnlijk wel weer voor zorgen dat de flow met 500 L/h omlaag gaat (dus naar de 1200 ongeveer)
Ik heb sowieso ook de WW pompsnelheid maar even op auto gezet, ben erg benieuwd wat dat voor verschil geeft.

@Proton_ @Bart_Denon Na de temperatuur verhoogd te hebben zie ik nu niet meer hetzelfde gedrag. Maar punt is natuurlijk weer dat het nu bijna 12 graden is. Dus dat is ook wel weer verklaarbaar... Zn maximale vermogen was net 1.6kW en lijkt nu weer terug te moduleren.

De huidige temps:
T.0.40 - Aanvoertemp: 29.1
T.0.41 - Retourtemp: 22.2
T.0.85 - Verdampingstemp: -4.1
T.0.86 - Kondensatietemperatuur: 31.1

Die laatste ligt dus wel meer in lijn met wat je verwacht, maar is dan de verdampingstemperatuur niet nogsteeds erg laag?
Het feit dat je WP nu dus al water maakt van 29 aanvoer zegt eigenlijk genoeg. Voorheen stond je max aanvoer op 27 en ging de WP dus dan ook tot max 27. Dat zijn echt de harde parameters van circuit 1 die je goed moet inregelen. Met een temperatuur onder de 27 graden kan ik mijn heel goede geïsoleerde woning niet verwarmen of op temperatuur houden. De sweetspot ligt bij mij rond de 27~28 graden. Als t buiten echt kouder (onder 0) is loopt de aanvoer op tot rond de 30~32 graden. Dat is wel echt de range waarin je WP efficiënt zou moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Bart_Denon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:45:
[...]

Het feit dat je WP nu dus al water maakt van 29 aanvoer zegt eigenlijk genoeg. Voorheen stond je max aanvoer op 27 en ging de WP dus dan ook tot max 27. Dat zijn echt de harde parameters van circuit 1 die je goed moet inregelen. Met een temperatuur onder de 27 graden kan ik mijn heel goede geïsoleerde woning niet verwarmen of op temperatuur houden. De sweetspot ligt bij mij rond de 27~28 graden. Als t buiten echt kouder (onder 0) is loopt de aanvoer op tot rond de 30~32 graden. Dat is wel echt de range waarin je WP efficiënt zou moeten kunnen werken.
De 27 graden maximaal had ik alleen bij wijze van test even erop gezet. Daar heeft die niet langer dan 2 dagen op gestaan :)
Voorheen stond de min op 20 en max op 35, toen maakte die vergelijkbare temperaturen, rond de 28 ongeveer. Dus vandaar ook dat ik me heel erg afvraag of deze instellingen iets gaan veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik heb voor de lol de vraag nog is gesteld aan ChatGPT of de verdampingstemperatuur een beetje klopt met de huidige buitentemperatuur. 3x raden waar die mee komt: "Een mogelijke oorzaak is een te laag niveau van het koudemiddel".
Kan je dit zelf meten? of heb je hier toch echt speciale apparatuur voor nodig?
Sowieso denk ik dat het goed is om dit antwoord van de chatbot met een korrel zout te nemen, maar toevallig vind ik het wel..

De monteurs die hier langs zijn geweest hebben afgelopen keer dus gezegd dat er genoeg koudemiddel in zou zitten. Maar ze hebben niet meer gedaan dan de kap eraf geschroefd en visueel gekeken. Dat kan toch ook niet waar zijn? of is het echt zo simpel? :?

[ Voor 39% gewijzigd door merijntjuh op 14-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@merijntjuh ja, wellicht is dat het dat dan toch zoals @Proton_ opperde. Geen idee hoe dat te controleren valt. In de handleiding staat wel wat vermeld over o.a. de controle en het bijvullen van het koelmiddel(circuit), maar voor zover ik gezien heb niet hoe het niveau/de hoeveelheid koudemiddel te controleren is.

Misschien toch nog eens Vaillant (telefonisch) benaderen met je bevinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh koudemiddelhoeveelheid controleren is een tijdrovend proces, want dat is afpompen, wegen, dan weer vacumeren en met de juiste hoeveelheid vullen (oid, niet mijn vak). En ivm R290 ook nog continu met een gasdetector rondlopen :)

In het beste geval is hij dan in de fabriek verkeerd gevuld, in het slechtste geval is er een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Franciesco @Proton_ Daar was ik al wel een beetje bang voor ja.
Zal er bij de installateur nog eens op aandringen dat hier misschien een probleem kan zitten.

Viel me net ook iets anders op tijdens het draaien van de legionella run. Dit is sowieso iets wat volledig losstaat van eerder genoemd probleem uiteraard.
Maar ik hoorde alsof er iets aan het lekken was. Blijkbaar stroomde er water door het overloop ventiel (8 bar). Is dit normaal?
Betreft overigens een ventiel dat in lijn is aangesloten met de koud water leiding

[ Voor 8% gewijzigd door merijntjuh op 14-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh dat is normaal, als water warmer wordt zet het uit en dan past het niet meer in de boiler :)
Om de druk niet te ver op te laten lopen, loost de inlaatcombinatie dan iets. Het stopt vanzelf als hij klaar is met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ Klinkt erg logisch inderdaad. Gelukkig geen extra probleem erbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik ga me daar niet druk over maken, kan wel allerlei dure Kampstrups gaan monteren maar kan toch verder niets veranderen aan de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:48:
[...]

Ik ga me daar niet druk over maken, kan wel allerlei dure Kampstrups gaan monteren maar kan toch verder niets veranderen aan de instellingen.
Snap ik en helemaal eens .

Maar nieuwsgierig omdat week 17 eindelijk de onze geïnstalleerd wordt, dus wel benieuwd naar het verbruik en daarna cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:11:
[...]

Snap ik en helemaal eens .

Maar nieuwsgierig omdat week 17 eindelijk de onze geïnstalleerd wordt, dus wel benieuwd naar het verbruik en daarna cop
Tsja, daar ga je over een half jaartje pas weer echt achterkomen. Maar goed, ik heb zo’n 80 a 90m2 vvw in een redelijk tot goed nageisoleerde vrijstaande jaren ‘30 woning. Ik heb de wenstemperatuur op 18,5 (met een beetje zon wordt het al gauw warmer), ik doe niet aan nachtverlaging, en ik maak met mijn 55/6 géén SWW. Stooklijn 0,4. Levert vanaf januari het volgende verbruik op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMhmjDwlOhHfyGwvnEg_ABT-juY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opM1RxL3y3S92OLH3Pkf3tAN.png?f=fotoalbum_large

Omgerekend vanuit de “milieuopbrengst” die de installatie zelf aangeeft, maakt dat een COP van ongeveer 4,5 dit jaar.

Geeft dat een beetje een beeld :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:09
Ik heb een Vaillant 55/6 klaarstaan op pallet om te installeren. Wordt aangesloten op alleen vloerverwarming(~50m2) - geen warm water (WP boiler en Cooker)

Ik twijfel nog over de opstelplaats:
A: zijkant huis bij de voordeur
  • kortste weg naar de vloerverwarming - leiding direct het huis in
  • 1,5 meter van ons slaapkamerraam
  • 4 meter van de erfgrens / 8 meter van de slaapkamer buurvrouw
  • redelijk uit het zicht - niet in de weg
B: In de tuin achter
  • ongeveer 4 meter tuin overbruggen
  • verst weg van de VV verdeler
  • ruime afstand tot huis en buren
C: Zijkant huis achter
  • onder het balkon (dus geen 1 meter vrij boven de WP)
  • redelijk ver weg van de VV aansluiting
  • ong 3 meter van de erfgrens - 8 meter van de slaapkamer buren
  • mooi uit het zicht en de loop
De voorkeur is optie A (esthetisch en kortste afstand leidingen)
  • Aangezien ik geen idee heb mbt het geluid in de praktijk zoek ik ervaringsdeskundigen hoe groot het risico is dat de buurvrouw hier last van zou hebben (slaapkamer op 8 meter afstand)
  • En hoe groot is het risico dat ik er zelf wakker van lig :? (raam op 1,5m)
alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ik zou me geen zorgen maken over herrie, de /6 serie is echt fluisterstil!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 14:34
In principe mee eens, totdat de temperaturen onder nul duiken en hij aan de bak moet. Dan zou ik 'm persoonlijk echt niet in de buurt van een slaapkamerraam willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
_ferry_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:51:
[...]

Dat inderdaad.

Er is in mijn geval geen percentage-instelling voor de fluistermodus. Ik kan het tijdprogramma voor de fluistermodus eenvoudig instellen in het menu-item INSTELLINGEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Wat doet circulatiepomp warm water? Hoe moet ik Weekplanner circulatie configureren vanuit het warmwatermenu? Waarom heeft het een aparte Weekplanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bilalhp schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:49:
[...]

Er is in mijn geval geen percentage-instelling voor de fluistermodus. Ik kan het tijdprogramma voor de fluistermodus eenvoudig instellen in het menu-item INSTELLINGEN.
Klopt, je hebt een schema, maar ook nog een percentage met wat dus zijn beperking is tijdens die fluisterperiode.
De tijden kun je waarschijnlijk op de thermostaat instellen, het percentage op de binnenunit/regelaar.

Circulatiepomp warm water is alleen van belang als je een ringleiding hebt. (Dan pompt het warme water rond, zie je bijvoorbeeld in hotels)

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 15-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
_ferry_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:59:
[...]

Klopt, je hebt een schema, maar ook nog een percentage met wat dus zijn beperking is tijdens die fluisterperiode.
De tijden kun je waarschijnlijk op de thermostaat instellen, het percentage op de binnenunit/regelaar.

Circulatiepomp warm water is alleen van belang als je een ringleiding hebt. (Dan pompt het warme water rond, zie je bijvoorbeeld in hotels)
Ik heb de binnenunit gecontroleerd. Hoewel gedocumenteerd in de gebruikershandleiding, verschijnt diagnosecode 140 niet in mijn binnenunit. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Vandaag laatste poging gedaan mbt het buffervat in de retour met bypass. Samen met de installateur Vaillant gebeld support afdeling.

Deze geven dus vanuit Vaillant zelf aan buffervat in de retour te willen, begrijp wel dat veel installateurs dan ook denken als de producent het aangeeft....

Toch bijzonder als je op tweakers mening over een buffervat leest :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: weer mooie MCOP lees ik in algemene L/W topic @Proton_ :) d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door Kees_frl op 17-04-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kees_frl ja, verrassend. Ik zal de metingen eens nakijken, meestal kom ik ergens in de middenmoot uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Enlighten me… wat is MCOP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
In het schema wat ze daar bijhouden staat het, staat dacht ik voor maand cop.

Iedere maand sturen aantal mensen hun cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:41:
[...]

In het schema wat ze daar bijhouden staat het, staat dacht ik voor maand cop.

Iedere maand sturen aantal mensen hun cijfers
Ah! Geinig, eens een kijkje nemen. Mijn COP voor maart zat rond de 4,5. Vond ik wel prima…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:10:
[...]

Ah! Geinig, eens een kijkje nemen. Mijn COP voor maart zat rond de 4,5. Vond ik wel prima…
lijkt mij ook mooi :)

Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Dit is de post met gegevens trouwens.

--------------------------------------------------

Zoals ik hierboven al even had geschreven kan ik misschien toch buffervat met bypass in de retour schrappen.
Hier vanuit Vaillant topic ook de mening bij voldoende vloerverwarming buffervat achterwege laten toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:00:
[...]

--------------------------------------------------

Zoals ik hierboven al even had geschreven kan ik misschien toch buffervat met bypass in de retour schrappen.
Hier vanuit Vaillant topic ook de mening bij voldoende vloerverwarming buffervat achterwege laten toch? :)
Hier geen buffervat. Gaat prima, met niet eens superveel vloerverwarming. Ik maak overigens geen SWW met de 55/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:05:
[...]

Hier geen buffervat. Gaat prima, met niet eens superveel vloerverwarming. Ik maak overigens geen SWW met de 55/6.
dankjewel. Ik ben niet erg technisch maar buffervat is wat ik begreep alleen bij de (vloer) verwarming en niet bij SWW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Ze zijn hier letterlijk nú bezig met de installatie. De 75/5 op z'n plaats krijgen was niet eenvoudig. Bij het optillen is dit gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSFlB7npS9hQbGGM_bBbfBtif4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLEt2GeymUQSSQAUxQ0AkNs5.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal geplooide lamellen, vooral rechtsonder.

Moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Volgens mij zijn de geleerden het er wel over eens dat een paar geplooide lamellen geen probleem zouden hoeven zijn.

Ben wel benieuwd hoe de zonnepanelen omgaan met de plaatsing van de warmtepomp. Of (edit): dit is wrslk niet de definiteve plek... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 18-04-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:17
Gramser schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:47:
Ben wel benieuwd hoe de zonnepanelen omgaan met de plaatsing van de warmtepomp.
zolang ze maar niet op een string omvormer zitten..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Pagina: 1 ... 82 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic