Dat is zo - ik heb met mijn 55/6 die buiten staat ook nog nooit vol vermogen nodig gehad. Hij start misschien wel met hoog vermogen op voor een paar minuten, zeker als de ruimtecompensatie op uitgebreid staat, maar met WAR al veel minder. Nu heb ik wel een wat lagere temperatuur dan jij ingesteld, 18,5 graad.
Een warmteverliesberekening is leuk, maar wel heel grof. En het houdt geen rekening met andere warmtebronnen in huis:
https://www.kijkmagazine....nodig-om-kamer-verwarmen/
Je kan daarom beter kijken naar het gemiddelde etmaal verbruik aan gas bij een bepaalde buitentemperatuur. Als je dat bekijkt op een periode van een week met dezelfde temperatuur krijg je een veel duidelijker beeld. Mijn voorhuis van een rijksmonumentale boerderij heeft bij 10 graden 0,5 kuub gas nodig per uur, oftewel 4kW. Bij 0 graden is dat een kuub, 8 kW dus. Dat betekend 16 kW bij -10.
https://www.kijkmagazine....nodig-om-kamer-verwarmen/
Je kan daarom beter kijken naar het gemiddelde etmaal verbruik aan gas bij een bepaalde buitentemperatuur. Als je dat bekijkt op een periode van een week met dezelfde temperatuur krijg je een veel duidelijker beeld. Mijn voorhuis van een rijksmonumentale boerderij heeft bij 10 graden 0,5 kuub gas nodig per uur, oftewel 4kW. Bij 0 graden is dat een kuub, 8 kW dus. Dat betekend 16 kW bij -10.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Vandaag weer gehad dat na spanningsonderbreking de functie ruimte compensatie terug op uit gezet is ipv thermostaat/uitgebreid. Dus vannacht weer aangegaan. Voortaan maar standaard controleren als de stroom uitgeweest is. Is nu de derde keer dat me dit overkomt. eigenlijk wel vervelend.
[Voor 3% gewijzigd door snameroc op 26-05-2023 07:17]
snameroc
Totdat het een keer echt -10/15 in de nacht is en -5 overdag met gierende wind een week lang. Wind is killing voor het warm houden van je huis. Kans is klein, maar toch.ds23man schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:36:
[...]
Die staat binnen net als de 55/6 die op 60m2 VV zit. Komt ook niet verder dan 60%. In de praktijk heb je veel minder vermogen nodig dan je denkt.
Dan zet je de oven maar aan met de klep open.MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Totdat het een keer echt -10/15 in de nacht is en -5 overdag met gierende wind een week lang. Wind is killing voor het warm houden van je huis. Kans is klein, maar toch.

Kom maar door, ik ben wel benieuwd eigenlijk. Hij zal er best moeite mee hebben maar dan is het maar een keer COP1,1...MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Totdat het een keer echt -10/15 in de nacht is en -5 overdag met gierende wind een week lang. Wind is killing voor het warm houden van je huis. Kans is klein, maar toch.
Gelukkig heeft Gramser nog een houtkachel staan.
Lage Cop is het probleem niet maar ik heb geen zin te moeten pielen met kacheltjes omdat mijn vermogen te weinig zou zijn. Dan maar een maatje grotere Wp.Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Kom maar door, ik ben wel benieuwd eigenlijk. Hij zal er best moeite mee hebben maar dan is het maar een keer COP1,1...
Gelukkig heeft Gramser nog een houtkachel staan.
Nou, regel er dan een keer een...MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Lage Cop is het probleem niet maar ik heb geen zin te moeten pielen met kacheltjes omdat mijn vermogen te weinig zou zijn. Dan maar een maatje grotere Wp.

Dat was de discussie ook niet. Wel op welke basis je een WP kiest. In mijn geval was het een geschatte gok omdat ik drie ketels heb. Achteraf hadden de 55 en 75 een maatje kleiner kunnen zijn. De 125 weet ik nu al dat ie te klein is, bij -10 zakt de temp langzaam in met de ketel begrenst op 15kW. Nu ik het verbruik kan zien van die ketel klopt dat aardig, bij -10 heb ik 16kW nodig. Maar zet dat maar eens aan WP voor neer, dus voorhuis hybride. Volgens mijn schatting zal de 125 het trekken tot -5.MotorBeast schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Lage Cop is het probleem niet maar ik heb geen zin te moeten pielen met kacheltjes omdat mijn vermogen te weinig zou zijn. Dan maar een maatje grotere Wp.
Let erop dat het PV-contact alleen werkt voor het buffervat (en een paar andere hybride(?) zaken?), maar niet voor je SWW vat. Juist daar zou hij erg nuttig zijn.Broodro0ster schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:39:
Is er een manier om PV contact eigenlijk manueel te gaan schakelen of van uit Home Assistant? Standaard wordt enkel de SMA Home Manager ondersteunt dacht ik, maar die heb ik niet.
Het zou leuk zijn als het via een omweg toch lukt.
Ik heb geen buffervat. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het werkte voor de boiler. Ik probeer het terug te vinden. Zou wel jammer zijn als dat niet lukt...Zwartoog schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:13:
[...]
Let erop dat het PV-contact alleen werkt voor het buffervat (en een paar andere hybride(?) zaken?), maar niet voor je SWW vat. Juist daar zou hij erg nuttig zijn.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
Ik hoor het graag als je het hebt gevondenBroodro0ster schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Ik heb geen buffervat. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het werkte voor de boiler. Ik probeer het terug te vinden. Zou wel jammer zijn als dat niet lukt...

Ik kan inmiddels bevestigen dat het aansluiten van een externe 24v voeding op de draadloze ebusd esp module het probleem heeft verholpen.gns1l schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:59:
[...]
Het lijkt erop dat deze communicatiefout optreedt omdat ebusd de bus dan aan het scannen is.
Dit gebeurt waneer ebusd op de rPi al opgestart wordt, voordat de Vaillant VWL en VWZ opgestart worden.
Het probleem treedt niet op als de rPi de scan al eerder succesvol voltooid heeft.
Je kunt de communicatiefout ook oplossen door de ebus adapter uit de USB poort te halen en dan op de VWZ AI de RESET knop in te drukken en na het weer opstarten van de VWZ AI de ebus adapter weer in de rPi te steken (of door de rPi altijd aan te laten staan).
Dinsdag komen ze koeltechnisch mijn warmtepomp ( 75/5 icm unitower ) in dienst stellen.
Op de offerte staat : Elektrische anode ipv magnesium voor unitower : 1 stuk.
Hoe kan ik zien dat die geplaatst is ? Kan dit af fabriek gebeurd zijn ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Het verschil tussen een elektrische anode en een magnesium anode is het feit dat ie elektrisch is....Tomsworld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:29:
Dinsdag komen ze koeltechnisch mijn warmtepomp ( 75/5 icm unitower ) in dienst stellen.
Dus als er een snoertje aan je anode zit mag je aannemen dat je een elektrische anode hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
@Tomsworld
En er is dan een klein lasdoosje links in de uniTOWER geinstalleerd die de benodigde electronica bevat en waar een paar kabeltjes uitkomen. Voeding vanaf boven, contact met het "moederbord", en de kabel die naar de 2 verbindingen met de boiler loopt.
En er is dan een klein lasdoosje links in de uniTOWER geinstalleerd die de benodigde electronica bevat en waar een paar kabeltjes uitkomen. Voeding vanaf boven, contact met het "moederbord", en de kabel die naar de 2 verbindingen met de boiler loopt.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Bedankt @Andrehj & @busscherski ik heb er naar gekeken het is dus de standaard, zoals ik al vermoedde terwijl de elektrische wel op de offerte staat. Ik vermoed dat er iets mis is met de levering ( ze hadden 2 koelstekkers mee ). Gelukkig moeten ze nog terugkomen.
Ik zie dat het gewoon een kwestie van het warm water leeg laten is en installeren + aansluiten.
Bedankt voor de info - als ik lees dat de magnesium regelmatig ( iedere 2 jaar ) moet vervangen worden, ga ik zeker pushen dat ze dat in orde brengen.
Nu uitkijken naar dinsdag dan komt de koeltechnieker en wordt ze opgestart.
Ik zie dat het gewoon een kwestie van het warm water leeg laten is en installeren + aansluiten.
Bedankt voor de info - als ik lees dat de magnesium regelmatig ( iedere 2 jaar ) moet vervangen worden, ga ik zeker pushen dat ze dat in orde brengen.
Nu uitkijken naar dinsdag dan komt de koeltechnieker en wordt ze opgestart.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Daar hoef je je niet zo druk over te maken. Ik heb de mijne er na twee jaar eens uit gehaald.Tomsworld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:12:
Uitgebreide reportage hier: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Conclusie was dat die nog vele jaren mee kon.
(En een elektrische heeft tenslotte ook stroomverbruik, wat je met een magnesiumanode dus niet hebt)
[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 28-05-2023 14:04]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Wat bedoel je hier eigenlijk mee, @Proton_? De mogelijkheid om stabiel een aanvoertemperatuur van 25ºC aan te houden, zonder overshoot?Proton_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:14:
* specs van Ta 25°C
Als je op de uniTOWER zelf in het menu gaat, zal je zien dat er in een van die menuutjes staat dat de elektrische anode is aangesloten. Bij mij is dat niet het geval, dus zegt dat "niet aangesloten" 👍Tomsworld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:29:
Bij mijn nieuwe zegt ie hetzelfde maar conclusie kabelbreuk of anode stuk.Wim Leers schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Als je op de uniTOWER zelf in het menu gaat, zal je zien dat er in een van die menuutjes staat dat de elektrische anode is aangesloten. Bij mij is dat niet het geval, dus zegt dat "niet aangesloten" 👍
Moeten ze nog even fixen dus

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600
Dat menutje is een bug. Bij niemand staat dat het daar aangesloten is.Wim Leers schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Als je op de uniTOWER zelf in het menu gaat, zal je zien dat er in een van die menuutjes staat dat de elektrische anode is aangesloten. Bij mij is dat niet het geval, dus zegt dat "niet aangesloten" 👍
Als je dat kleine lasdoosje open maakt en het lampje knippert oranje groen, dan is het goed.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Ik heb een MEH97 - kan ik het daar ook zien ergens of die Anode het wel doet?busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:55:
[...]
Dat menutje is een bug. Bij niemand staat dat het daar aangesloten is.
Als je dat kleine lasdoosje open maakt en het lampje knippert oranje groen, dan is het goed.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600
Dat kleine lasdoosje open maken en kijken of het lampje oranje groen knippert.Kees_frl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:36:
[...]
Ik heb een MEH97 - kan ik het daar ook zien ergens of die Anode het wel doet?
Edit: dan moet je natuurlijk wel een stalen boiler met elektrische anode hebben.
[Voor 13% gewijzigd door busscherski op 28-05-2023 21:06]
Dankjewel - zal eens kijken of mij dat luktbusscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Dat kleine lasdoosje open maken en kijken of het lampje oranje groen knippert.
Edit: dan moet je natuurlijk wel een stalen boiler met elektrische anode hebben.

Ik heb die MR versie, dus daar zit inderdaad zo'n elektrische anode in. Op het schermpje van die boiler gaf die ook een foutmelding, maar die is nooit meer teruggekomen. Foutmelding was idd niet aangesloten anode en later is die op de meh97 ook te zien.
Voordat je het lasdoosje open maakt, de werkschakelaar van binnen en buitenunit uit doenKees_frl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:23:
[...]
Dankjewel - zal eens kijken of mij dat lukt![]()
Ik heb die MR versie, dus daar zit inderdaad zo'n elektrische anode in. Op het schermpje van die boiler gaf die ook een foutmelding, maar die is nooit meer teruggekomen. Foutmelding was idd niet aangesloten anode en later is die op de meh97 ook te zien.
Dankjewel - daar had ik niet aan gedacht.busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Voordat je het lasdoosje open maakt, de werkschakelaar van binnen en buitenunit uit doen

Morgen naar de nieuwe woning om even te kijken.
Vraagje voor de kenners:
AorTherm Plus 75/6, MEH96 binnen, VRC720
Met de warme temperaturen zou ik de koeling toch eens willen inschakelen.
Is hier een bepaalde procedure voor nodig?
AorTherm Plus 75/6, MEH96 binnen, VRC720
Met de warme temperaturen zou ik de koeling toch eens willen inschakelen.
Is hier een bepaalde procedure voor nodig?
@chosen1 in de VRC720 kun je onder “Regeling” en dan “Zone 1” het koelen manueel of tijdgestuurd aan zetten.
Onder “Regeling” zit ook een optie om koelen voor enkele dagen aan te zetten.
Onder “Regeling” zit ook een optie om koelen voor enkele dagen aan te zetten.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:32
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@chosen1 en op de binnenunit moet koelen ook op 'actief' staan.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Over koelen gesproken, wat is een geschikte aanvoertemperatuur voor koelen middels vloerverwarming? Ik heb hem nu op 19 graden staan, maar pomp is veel aan het pendelen (al kan dat ook komen omdat ik nog wat kortsluiting van flow via de CV heb, moet daar nog een afsluiter plaatsen)
Op de MEH? Waar staat die instelling ergens? Ik kan ze niet meteen vinden.Proton_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:26:
@chosen1 en op de binnenunit moet koelen ook op 'actief' staan.
Ik kan koelen aanzetten op de VRC720 maar na een kwartier gaat die instelling terug naar "koelen mogelijk: nee"
@chosen1 Op de MEH: Installateurniveau→ Start instal. ass.→ Koelingstechnologie
Edit: of via Installateurniveau→ Toestel configuratie→ Koelingstechnologie
[Voor 32% gewijzigd door Franciesco op 31-05-2023 20:46]
Enig idee wat er aan de hand is wanneer die optie niet in het menu staat?Franciesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:42:
Wellicht heb je dan niet de koelmodule in de buitenunit zitten. Bij de Belgische S2 modellen zit die er b.v. niet standaard in.
Dit is gecontroleerd door de Vaillant technieker die de opstart heeft gedaan.Franciesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:00:
Wellicht heb je dan niet de koelmodule in de buitenunit zitten. Bij de Belgische S2 modellen zit die er b.v. niet standaard in.
Er is sindsdien wel een printplaat in de buitenunit vervangen dus hopelijk is die technieker niet vergeten om het stekkertje terug in te steken.
@chosen1 hopelijk niet nee. Eventueel kun je dat controleren als je de kap er af wilt halen. In de installatiehandleiding kun je het aansluitschema incl. aansluiting van de codeerweerstand voor het koelbedrijf vinden.
Wel even de unit spanningsloos maken van te voren.
Wel even de unit spanningsloos maken van te voren.
Vorige zomer heb ik ook geëxperimenteerd met vloerkoeling (70 m2 vloer beneden en radiatoren boven met een 75/6, alles opengezet). Zelfs tijdens een hittegolf had ik nog last van pendelen. Ik had ook nog ventilatoren op de radiatoren gericht om de afgifte nog wat te verhogen. Ondanks alles kon hij het minimale koelvermogen bij lange na niet kwijt. Je zag de aanvoertemperatuur tijdens een run snel wegzakken tot ver onder de minimale aanvoertemperatuur en dan stopte ie weer. En dat gaf weer condens op leidingen, dus de minimale aanvoertemperatuur (dauwpuntsbewaking) moest eigenlijk hoger ingesteld worden om dat te voorkomen. Wat nog verder ten koste zou kosten van de afgifte..Speedfight schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:58:
Over koelen gesproken, wat is een geschikte aanvoertemperatuur voor koelen middels vloerverwarming? Ik heb hem nu op 19 graden staan, maar pomp is veel aan het pendelen (al kan dat ook komen omdat ik nog wat kortsluiting van flow via de CV heb, moet daar nog een afsluiter plaatsen)
Daarbij vond ik het effect overigens tegenvallen.
Als je nog geen WPB hebt, kun je altijd nog een Auer EdelEau op je vvw aansluiten. Dan heb je én warm water, én een paar uurtjes koelen op een dag… 

Ook ik ben bezig om mijn huis te voorzien van een Vaillant warmtepomp.
De installateur bood in eerste instantie die 55/5 split aan. Aangezien ik ook wel gecharmeerd ben van de monobloc heb ik gevraagd wat deze gaat kosten. De meerprijs hiervan €1.772 incl btw.
Split: €14.525
Mono: €16.297
bedragen zijn excl. subsidie.
Nu zit ik wat te twijfelen of het de meerprijs waard is. De beide units zijn redelijk vergelijkbaar, vandaar de twijfel. Wat zouden jullie doen?
De installateur bood in eerste instantie die 55/5 split aan. Aangezien ik ook wel gecharmeerd ben van de monobloc heb ik gevraagd wat deze gaat kosten. De meerprijs hiervan €1.772 incl btw.
Nu zit ik wat te twijfelen of het de meerprijs waard is. De beide units zijn redelijk vergelijkbaar, vandaar de twijfel. Wat zouden jullie doen?
Wat is je afgiftesysteem en zit er een boiler bij?helpme schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:17:
Ook ik ben bezig om mijn huis te voorzien van een Vaillant warmtepomp.
Zowel op de begaande grond (65m2 in 10 groepen) als verdieping (38m2 in 7 groepen) vloerverwarming, 10 cm HOH. Geen radiatoren of andere dingen. pomploze gesloten kunstof verdelers die nu is aangesloten met 32mm buis.ds23man schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Wat is je afgiftesysteem en zit er een boiler bij?
Er wordt inderdaad een boilervat mee geleverd (200 liter: Vaillant VIH RW 200). De uniTower lukte helaas niet.
Omdat je alleen vloerverwarming hebt is hogere temperatuur van de + niet nodig. De split zal af en toe een elektrisch element nodig hebben voor de legionellarun van de boiler. Feitelijk heb je het alleen over het milieuvoordeel van het koudemiddel.helpme schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:35:
[...]
Zowel op de begaande grond (65m2 in 10 groepen) als verdieping (38m2 in 7 groepen) vloerverwarming, 10 cm HOH. Geen radiatoren of andere dingen. pomploze gesloten kunstof verdelers die nu is aangesloten met 32mm buis.
Er wordt inderdaad een boilervat mee geleverd (200 liter: Vaillant VIH RW 200). De uniTower lukte helaas niet.
Hier geen gependel. ~140 vierkante meter vloerverwarming als afgifte mechanisme.Flail schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:31:
[...]
Vorige zomer heb ik ook geëxperimenteerd met vloerkoeling (70 m2 vloer beneden en radiatoren boven met een 75/6, alles opengezet). Zelfs tijdens een hittegolf had ik nog last van pendelen. Ik had ook nog ventilatoren op de radiatoren gericht om de afgifte nog wat te verhogen. Ondanks alles kon hij het minimale koelvermogen bij lange na niet kwijt. Je zag de aanvoertemperatuur tijdens een run snel wegzakken tot ver onder de minimale aanvoertemperatuur en dan stopte ie weer. En dat gaf weer condens op leidingen, dus de minimale aanvoertemperatuur (dauwpuntsbewaking) moest eigenlijk hoger ingesteld worden om dat te voorkomen. Wat nog verder ten koste zou kosten van de afgifte..
Daarbij vond ik het effect overigens tegenvallen.
Instellingen:
- automatisch koelen vanaf gemiddeld 19°C buiten
- minimaal 18°C, niet kouder in de vloer
- doel: binnen 22,5°C bereiken
- compensatie: inactief, dus puur WAR/WC
- ten tijde van koeling vandaag (gedurende 4 uur) was de flow temp gemiddeld 17,8°C, 22,8°C binnen en 20,4°C buiten
[Voor 11% gewijzigd door Wim Leers op 01-06-2023 20:23]
Dat is mooi, maar misschien kun je aangeven in hoeverre jouw situatie vergelijkbaar is met die van @Flail ? Dan heeft hij er misschien ook wat aan.
Vandaag is het 1 jaar geleden dat mijn VWL75/6 en aroSTOR 150 in gebruik genomen zijn. Een leuk moment om even wat statistieken op een rij te zetten.
Stroomverbruik VWL75/6: ca 2185,5kWh
Stroomverbruik aroSTOR 150: ca 257,5kWh
Totaal dus 2442kWh.
Ter vergelijk: voorheen gebruikt ik meestal 1100-1300m3 gas.
Als ik iets beter vergelijk m.b.v. graaddagen:
Juni 2021 t/m mei 2022: ca 0,41m3 gas/graaddag
Juni 2022 t/m mei 2023: ca 0,82kWh stroom/graaddag
De rekenregel gasverbruik x 2 om het stroomverbruik van een warmtepomp in te schatten klopt in dit geval dus helemaal
Ik ben in ieder geval prima tevreden met het stroomverbruik van zowel de wp als de wpboiler.
Totaal dus 2442kWh.
De rekenregel gasverbruik x 2 om het stroomverbruik van een warmtepomp in te schatten klopt in dit geval dus helemaal

Ik ben in ieder geval prima tevreden met het stroomverbruik van zowel de wp als de wpboiler.
Heeft er iemand een schema (of 'onderdelenlijst') van Vaillant VWS 36/4.1 W/W warmtepomp in cascade?
En dan bedoel ik 2 of meer stuks, niet hybride en het liefst met indirect gestookte boiler en eventueel MEH met element als dat een werkende combi is.
@Adriaan71 heeft dit als setup wel eens geopperd en dat zou in dit geval een heel zinnige setup zijn. Maar helaas is Adriaan hier niet meer aanwezig.
Reageren per DM mag ook. Te zijner tijd zal ik de hele installatie posten. De bron is al aanwezig.
En dan bedoel ik 2 of meer stuks, niet hybride en het liefst met indirect gestookte boiler en eventueel MEH met element als dat een werkende combi is.
@Adriaan71 heeft dit als setup wel eens geopperd en dat zou in dit geval een heel zinnige setup zijn. Maar helaas is Adriaan hier niet meer aanwezig.
Reageren per DM mag ook. Te zijner tijd zal ik de hele installatie posten. De bron is al aanwezig.
En sinds 30 mei ben ik ook lid van de Arothermclub:
Staat nu (uiteraard) alleen warm water te maken. Van het zomer eens experimenteren met koelen.
1 ding valt al wel op, in positieve zin, wat is dat ding lekker stil! En een puzzeltje, ik heb er een Sontex calorimeter ertussen zitten en de Vaillant geeft veel meer kW warmte op in zijn software dan dat de Sontex registreert?
Staat nu (uiteraard) alleen warm water te maken. Van het zomer eens experimenteren met koelen.
1 ding valt al wel op, in positieve zin, wat is dat ding lekker stil! En een puzzeltje, ik heb er een Sontex calorimeter ertussen zitten en de Vaillant geeft veel meer kW warmte op in zijn software dan dat de Sontex registreert?
Mooi dat je er blij mee bent, maar claims als “lekker stil” moeten worden bewaard tot de temperaturen weer tot of onder het vriespunt dalen 
En het moge inmiddels bekend zijn dat Vaillant de gegenereerde warmte wat rooskleuriger voorschotelt dan het waarschijnlijk is.

En het moge inmiddels bekend zijn dat Vaillant de gegenereerde warmte wat rooskleuriger voorschotelt dan het waarschijnlijk is.
Denk dat hij bij SWW toch op een behoorlijk vermogen draait, dus kan je wel over "lekker stil" spreken.
Ah, dan was dat een verkeerde aanname van mij. Geen idee, hoeveel vermogen spreken we dan over? Mijn WPB trekt nog geen 400W tijdens een run (die dan drie uurtjes duurt).ds23man schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:50:
Denk dat hij bij SWW toch op een behoorlijk vermogen draait, dus kan je wel over "lekker stil" spreken.
Zou ik niet weten, heb geen boiler. Maar om die op te warmen naar 55 graden heb je wel wat power nodig en zeker bij een legionellarun naar 65 graden.Gramser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Ah, dan was dat een verkeerde aanname van mij. Geen idee, hoeveel vermogen spreken we dan over? Mijn WPB trekt nog geen 400W tijdens een run (die dan drie uurtjes duurt).
Daar ben ik dus benieuwd naar. Mijn Auer warmt ook op naar 55 graden. 65 graden is niet nodig, 60 is genoeg. Maar ook dat doet-ie gewoon op de compressor, met zo’n 350-400W.ds23man schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Zou ik niet weten, heb geen boiler. Maar om die op te warmen naar 55 graden heb je wel wat power nodig en zeker bij een legionellarun naar 65 graden.
Maar dat is feitelijk een W/W warmtepomp. Ben wel benieuwd wat een AroTHERM voor vermogen pakt voor een SWW run.
Mijn 75/5 trekt 2100W bij een SSW run naar 53°. Duurt wel maar 30-45min afhankelijk van hoeveel warm water er verbruikt geweest is.
[Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 02-06-2023 11:30]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
Ik heb deze week voor het eerst mijn 300-liter boiler verwarmd met een 75/6. Begintemperatuur was 16ºC, gewenste SWW-temperatuur 48ºC, hysterese 5K. Buitentemperatuur lag rond de 25ºC. Het opwarmen heeft 95 minuten geduurd en er is 2.9kWh (elektrisch) verbruikt.
(Inmiddels zijn we bijna precies twee dagen verder. Er is zo'n 4 keer gedoucht en de temperatuur in het vat op 1/3 van boven is nu 38ºC.)
(Inmiddels zijn we bijna precies twee dagen verder. Er is zo'n 4 keer gedoucht en de temperatuur in het vat op 1/3 van boven is nu 38ºC.)
[Voor 44% gewijzigd door Anomi op 02-06-2023 11:47]
Ah, dus korter maar met meer vermogen. Snap ik ook wel, met name in de winter wil je zsm weer terug naar “verwarmen”. Maar er zou wat voor te zeggen zijn om een run langer te kunnen laten duren, op minder vermogen, om zodoende direct de hele run op zonne-energie te kunnen doen. In de zomer zeker, aangezien je huis toch niet wordt verwarmd?
Dit vermogen leveren zonnepanelen toch makkelijk in de zomer? Bij mij dezelfde waardes om 300L DeJong te verwarmen.Gramser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:00:
Ah, dus korter maar met meer vermogen. Snap ik ook wel, met name in de winter wil je zsm weer terug naar “verwarmen”. Maar er zou wat voor te zeggen zijn om een run langer te kunnen laten duren, op minder vermogen, om zodoende direct de hele run op zonne-energie te kunnen doen. In de zomer zeker, aangezien je huis toch niet wordt verwarmd?
Wat ik zo aan de cijfertje zie bij diverse mensen draait de pomp op minimaal 75% tijdens een SWW.
Ik neem aan dat je maximaal bedoelt? Hij loopt gelang de duur op, maar hierzo nooit boven de 2100W uitgekomen.ds23man schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:12:
Wat ik zo aan de cijfertje zie bij diverse mensen draait de pomp op minimaal 75% tijdens een SWW.
Afhankelijk van het tijdstip van de dag misschien wel. Maar, met 22 panelen en 8,21 kWp heb ik op dit moment maar krap 2kW, want bewolkt. Het is helemaal niet erg als het in de zomer langer zou duren op een lager vermogen toch? Beetje spreiden.anthon3 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Dit vermogen leveren zonnepanelen toch makkelijk in de zomer? Bij mij dezelfde waardes om 300L DeJong te verwarmen.
Zal rond de 75% zijn.anthon3 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Ik neem aan dat je maximaal bedoelt? Hij loopt gelang de duur op, maar hierzo nooit boven de 2100W uitgekomen.
Inmiddels heb ik een afsluiter na de CV geplaatst zodat er geen kortsluiting meer is.Speedfight schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:58:
Vervolgens toch nog steeds pendelen met koelen (telkens een run van 8 min). Ik kon hier geen logica in ontdekken vanuit alle info die ik via eBusd kon uitlezen.
Nu eBusd gestopt en as we speak loopt de run nog steeds > 15 min. Er lijkt dus een write in mijn CSV's te zitten wat de boel in de war gooit / reset. Iets om in dit topic op verder te gaan als ik het gevonden heb... Verwarming uitlezen met ebusd
2100 Watt kort of langdurig? Hoe groot is je vat?Op hoeveel staat je “offset boilerlading”? Stond hier op 15K. Dat heb ik verlaagd: meer tijd nodig om m’n vat op temperatuur te krijgen, maar energiezuiniger.Broodro0ster schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:29:
Mijn 75/5 trekt 2100W bij een SSW run naar 53°. Duurt wel maar 30-45min afhankelijk van hoeveel warm water er verbruikt geweest is.
8 minuten!Speedfight schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:44:
[...]
Inmiddels heb ik een afsluiter na de CV geplaatst zodat er geen kortsluiting meer is.
Vervolgens toch nog steeds pendelen met koelen (telkens een run van 8 min). Ik kon hier geen logica in ontdekken vanuit alle info die ik via eBusd kon uitlezen.
Nu eBusd gestopt en as we speak loopt de run nog steeds > 15 min. Er lijkt dus een write in mijn CSV's te zitten wat de boel in de war gooit / reset. Iets om in dit topic op verder te gaan als ik het gevonden heb... Verwarming uitlezen met ebusd
Damn. Succes.
Ze hebben hier alles geactiveerd en ik zie het ook als 'actief' staat op de binnenunit. Maar hoe krijg je de koeling zelf nu effectief in gang? Gisteren was het bijvoorbeeld 22-23 graden binnen, en stond de koeling manueel op 21, maar hij heeft voor zover ik kan zien niets gedaan. Is er nog een andere instelling?Franciesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:42:
Heel mooi! Ik zit nu op maand 11, maar lijk op dezelfde getallen voor verwarmen uit te komen.Franciesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:03:
Vandaag is het 1 jaar geleden dat mijn VWL75/6 en aroSTOR 150 in gebruik genomen zijn. Een leuk moment om even wat statistieken op een rij te zetten.
Totaal dus 2442kWh.
Stroomverbruik verwarming 2178 kWh
Stroomverbruik SWW 650 kWh (incl komende maand)
Gasverbruik ken ik alleen van de warme winter van 2021-2022, ca 1100 m³. Als ik kijk naar de opgewekte warmte, zou dit equivalent zijn aan 1250 m³, factor 2,3.
Wij zijn trouwens met 5, waarvan 3 pubers, 300 l boiler. Mogelijk verklaart dat het hoge SWW verbruik (in het jaar van de 1100 m³ werd er ook minder gedouched).
Besparing van 570 euro dit jaar, nog 4000 te gaan

Toch hopelijk geen 4000 jaar? 

Ik kreeg die van mij ook niet aan de praat op stand manueel.Proim schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Ze hebben hier alles geactiveerd en ik zie het ook als 'actief' staat op de binnenunit. Maar hoe krijg je de koeling zelf nu effectief in gang? Gisteren was het bijvoorbeeld 22-23 graden binnen, en stond de koeling manueel op 21, maar hij heeft voor zover ik kan zien niets gedaan. Is er nog een andere instelling?
Net op tijd gestuurd gezet en sprong meteen aan.
Weet niet waar ik minimale koel temp kan instellen, hij stuurt nu op een water temperatuur van 18 graden.
Bijna de hele run. Vat is 200l, offset staat op 5°C en SSW modus staat op eco.Wim Leers schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:31:
[...]
2100 Watt kort of langdurig? Hoe groot is je vat?Op hoeveel staat je “offset boilerlading”? Stond hier op 15K. Dat heb ik verlaagd: meer tijd nodig om m’n vat op temperatuur te krijgen, maar energiezuiniger.
Hier een grafiekje. De kleine bultjes zijn de koelkast. Moet nog mijn aparte energie meter aan de warmtepomp aansluiten, maar het geeft een idee. Deze run was 27 minuten
[Voor 38% gewijzigd door Broodro0ster op 03-06-2023 20:14]
- Proton_
Volgens de datasheet
kan het voor de COP weinig kwaad om de hogere temperaturen op vollast te doen.
De hoge temperaturen geheel vermijden heeft meer zin
In ieder geval het minimumvermogen bij SWW niet nastreven.
kan het voor de COP weinig kwaad om de hogere temperaturen op vollast te doen.
De hoge temperaturen geheel vermijden heeft meer zin

In ieder geval het minimumvermogen bij SWW niet nastreven.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Haha! Tvt komt nu op zo'n 8 jaar uit. Als ik de fictieve besparing van géén nieuwe gasketel aftrek, zelfs op minder dan 5. Voordeel van alles zelf doen, alle hulp van dit forum

Boilervat gaat hopenlijk nog een stuk langer mee dan de WP.
Wil nog wel wat experimenteren met boosters, en een radiator vervangen.
Sorry, nog een vraag. Als ik dat doe, knippert er dan nog wel iets?busscherski schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Voordat je het lasdoosje open maakt, de werkschakelaar van binnen en buitenunit uit doen

Oja sorry, deze moet je onder spanning doen. Haha.Kees_frl schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:00:
[...]
Sorry, nog een vraag. Als ik dat doe, knippert er dan nog wel iets?
Let op, het zou kunnen dat er 230 V in dat lasdoosje zit.
Dankjewel, zal morgen even zoeken waar in de Meh97 dat doosje zitbusscherski schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Oja sorry, deze moet je onder spanning doen. Haha.
Let op, het zou kunnen dat er 230 V in dat lasdoosje zit.

@Kees_frl
Bij een MEH weet ik niet waar die zit. Misschien dichtbij de boiler?
Zal vanuit de boiler een kabeltje lopen, zal die gewoon eens proberen te volgenbusscherski schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:03:
@Kees_frl

Niet het kabeltje van de boiler voeler volgen he?Kees_frl schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:07:
[...]
Zal vanuit de boiler een kabeltje lopen, zal die gewoon eens proberen te volgen
Iemand hier een beetje verstand van electronica?
Ik wil een relais meeschakelen met de SWW-klep op de AI (UV1), zodat ik in mijn metingen onderscheid kan maken tussen de SWW-modus en een CV-modus. Kan ik parallel op de aansluiting op de AI gewoon een relais met 230V spoelspanning zetten, of moet daar nog niets bij? De schakelkant kan ik dan met m'n Pi uitlezen.
Ik wil een relais meeschakelen met de SWW-klep op de AI (UV1), zodat ik in mijn metingen onderscheid kan maken tussen de SWW-modus en een CV-modus. Kan ik parallel op de aansluiting op de AI gewoon een relais met 230V spoelspanning zetten, of moet daar nog niets bij? De schakelkant kan ik dan met m'n Pi uitlezen.
Is een ebus module geen optie? Daarmee kun je zien in welke modus hij draait.Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:36:
Ik sta inmiddels maanden op de wachtlijst... Die ebus heb ik sowieso nodig om de WP gerichter aan te sturen.Broodro0ster schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:41:
[...]
Is een ebus module geen optie? Daarmee kun je zien in welke modus hij draait.
Ik heb de mijne in oktober besteld en een week of 3 geleden aangekregen. Wanneer heb je besteld?Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:50:
[...]
Ik sta inmiddels maanden op de wachtlijst... Die ebus heb ik sowieso nodig om de WP gerichter aan te sturen.
- Proton_
Ja, dat zou moeten werken.Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:36:
Een alternatief kan zijn om de eindschakelaar van de actuator te gebruiken (of zoiets te monteren).
Wel een paar maanden later, denk dat ik in de batch daarna zit.Broodro0ster schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:46:
[...]
Ik heb de mijne in oktober besteld en een week of 3 geleden aangekregen. Wanneer heb je besteld?
Ok, ga ik daar eens mee spelen. Die actuator zit dicht, dus kan ik niet veel meeProton_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Ja, dat zou moeten werken.
Een alternatief kan zijn om de eindschakelaar van de actuator te gebruiken (of zoiets te monteren).

Weet er iemand als de parameter "Koel capaciteit" onder monitoring op de VZW AI incl. of excl. het elektrisch vermogen van de buitenunit is?
Mijn ebus module kan ik die parameter uitlezen en het opgenomen vermogen. Op die manier zou ik ongeveer de live COP kunnen uitrekenen. Ik weet dat daar wat afwijking kan zitten, maar prima om te vergelijken tijdens het optimaliseren van de instellingen denk ik dan.
Mijn ebus module kan ik die parameter uitlezen en het opgenomen vermogen. Op die manier zou ik ongeveer de live COP kunnen uitrekenen. Ik weet dat daar wat afwijking kan zitten, maar prima om te vergelijken tijdens het optimaliseren van de instellingen denk ik dan.
Probeer eens in het Engels of Duits er naar te kijken. De Nederlandse vertaling is vaak verwarrend/knullig.Broodro0ster schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:25:
Weet er iemand als de parameter "Koel capaciteit" onder monitoring op de VZW AI incl. of excl. het elektrisch vermogen van de buitenunit is?
Ga ik eens checken. In de Nederlandse handleiding staat er zelfs geen uitleg bij wat het precies betekend...Wim Leers schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Probeer eens in het Engels of Duits er naar te kijken. De Nederlandse vertaling is vaak verwarrend/knullig.
Gisteren mijn unitower en arotherm plus 105 geleverd
, het zijn aardig wat dozen
Vorig jaar september besteld. Nu kan het puzzelen beginnen.

Vorig jaar september besteld. Nu kan het puzzelen beginnen.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Kird03 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:56:
Nu de warme dagen er weer aan komen... hoe zet je nu het makkelijkst je installatie op koelen?
![]()
![]()
Vorig jaar toen was alle net nieuw heb ik via de APP de installie op stand "koelen meerdere dagen" gezet, maar dat is niet echt ideaal. Door gebruik te maken van varialbe stroomprijzen wil ik paar uur per dag koelen en tijdens de piek in stroomprijs (18.00-2110h niet) bv niet.
Voor verwarmen is dit simpel, maar anders dan eerder genoemde stand is er niets te vinden, ook geen handmatige stand (aan/uit) of kijk ik er nu steeds over heen?
Ik zit met dezelfde vraag. Had iemand hier nog een antwoord op? Ik zag niet meet iets in de berichten onder jullie posts...Japser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:07:
Iemand toevallig een tip hoe ik de 75/6 Aerotherm de vloerverwarming kan laten koelen zonder dat mn vloer blank komt te staan bij wijze van? Ik heb hem nu op "Enkele dagen koelen" gezet om te testen, is dit de standaard manier om dit voor bepaalde periode in te stellen?
Mogelijk is dit gewoon de manier, in combinatie met het manueel/tijdgestuurd in het menu "regeling"?
Enkel via de weg 'enkele dagen koelen' in het 'regeling' menu dus voorlopig... (op voorwaarde dat op de binnenunit + thermostaat koelen op actief staat natuurlijk)Proim schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Ze hebben hier alles geactiveerd en ik zie het ook als 'actief' staat op de binnenunit. Maar hoe krijg je de koeling zelf nu effectief in gang? Gisteren was het bijvoorbeeld 22-23 graden binnen, en stond de koeling manueel op 21, maar hij heeft voor zover ik kan zien niets gedaan. Is er nog een andere instelling?
Aanvullend, ik denk nu te begrijp dat je via 'enkele dagen koelen' de start koelen kan forceren. Om het automatisch te laten verlopen kan het via deze weg, waarbij de gemiddelde 24 h buitentemperatuur wordt gebruikt om het koelen te activeren (althans via mijn VRC 720)
[Voor 32% gewijzigd door SoulShot op 07-06-2023 15:07]
Enige wat ik kan aangeven nu is dat ie sinds die post op koelen staat en dat ik er geen zak van merk (met een wenstemp van 20 graden om te koelen) in die zin dat het toch wel warm wordt binnen door de zon op het huis. Zo rond de 22-23,5 graden. Dus comfort technisch zal het weinig uitmaken denk ik?
Wat je wel merkt is dat de pomp nauwelijks meer energie verbruikt voor VV.
Wat je wel merkt is dat de pomp nauwelijks meer energie verbruikt voor VV.
- Proton_
Tja, elke kWh die hij er uit trekt is er weer eentje, natuurlijk. Maar met vloerkoeling geldt hetzelfde als verwarming: eerst moet de plaat beton op temperatuur.
Qua koelwatertemperatuur: lager is beter, tot je op het dauwpunt zit.
Zie daarvoor dit Mollier- diagram:
Met de kromme zwarte lijnen als relatieve luchtvochtigheid, de dikkere is 50% en de dikste is met 100% de verzadigingslijn waar je dauw/condens krijgt.
Als het in huis dus 21°C/50% is kun je het dauwpunt aflezen door recht naar beneden naar de verzadigingslijn te gaan en dan naar links de temperatuur af te lezen: pas bij ongeveer 10°C krijg je condensproblemen.
Maar als de luchtvochtigheid toeneemt naar 70% is het dauwpunt al ca 16°C. Die luchtvochtigheid heb je al snel als je ventileert met buitenlucht van 30°C/40% (recht omhoog in het diagram). Vandaar dat enthalpiewisselaars tegenwoordig hip zijn.
Qua koelwatertemperatuur: lager is beter, tot je op het dauwpunt zit.
Zie daarvoor dit Mollier- diagram:
Met de kromme zwarte lijnen als relatieve luchtvochtigheid, de dikkere is 50% en de dikste is met 100% de verzadigingslijn waar je dauw/condens krijgt.
Als het in huis dus 21°C/50% is kun je het dauwpunt aflezen door recht naar beneden naar de verzadigingslijn te gaan en dan naar links de temperatuur af te lezen: pas bij ongeveer 10°C krijg je condensproblemen.
Maar als de luchtvochtigheid toeneemt naar 70% is het dauwpunt al ca 16°C. Die luchtvochtigheid heb je al snel als je ventileert met buitenlucht van 30°C/40% (recht omhoog in het diagram). Vandaar dat enthalpiewisselaars tegenwoordig hip zijn.
[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2023 16:50]
Om hier aan toe te voegen, hoogzomer is 28°C/65% RV niet ongewoon, dat vertaalt zich in een absolute vochtigheid van 15 g/kg. Het dauwpunt zit dan richting 20°C.
Mooi is dat de VRC 720 zelf het actuele dauwpunt berekent. En je kunt de minimale aanvoertemperatuur instellen als delta vanaf het actuele dauwpunt om wat marge te hebben.
MAAR... in de praktijk heb ik gezien dat de werkelijke aanvoertemperatuur eerst een paar graden onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur duikt voordat hij werkelijk stopt met koelen (hij kan z'n minimale koelvermogen niet kwijt bij mij met 70m2 vloer en alle radiatoren boven open). Hou dit dus in de gaten want je leidingen worden dan zeiknat. Ook op plekken waar je het niet ziet zoals in houten vloerconstructies etc. Niet best voor de levensduur.
Je moet de delta dus vrij hoog instellen om te voorkomen dat de aanvoer onder het dauwpunt zakt. Van de afgifte van de vloer cq het koelvermogen blijft dan weinig over.
Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen. Bij vloerverwarming stijgt de verwarmde lucht vanzelf op, maar gekoelde lucht wordt juist zwaarder en blijft dus onderin liggen. Al met al is in mijn ervaring het effect van koeling maar heel beperkt. En als ik dan zag er toch aardig wat kWh's per dag doorheen gingen voor een nauwelijks merkbaar effect... Wat flinke bomen voor het huis of buitenzonwering werken beter.
Maar misschien hebben anderen betere ervaringen
Mooi is dat de VRC 720 zelf het actuele dauwpunt berekent. En je kunt de minimale aanvoertemperatuur instellen als delta vanaf het actuele dauwpunt om wat marge te hebben.
MAAR... in de praktijk heb ik gezien dat de werkelijke aanvoertemperatuur eerst een paar graden onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur duikt voordat hij werkelijk stopt met koelen (hij kan z'n minimale koelvermogen niet kwijt bij mij met 70m2 vloer en alle radiatoren boven open). Hou dit dus in de gaten want je leidingen worden dan zeiknat. Ook op plekken waar je het niet ziet zoals in houten vloerconstructies etc. Niet best voor de levensduur.
Je moet de delta dus vrij hoog instellen om te voorkomen dat de aanvoer onder het dauwpunt zakt. Van de afgifte van de vloer cq het koelvermogen blijft dan weinig over.
Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen. Bij vloerverwarming stijgt de verwarmde lucht vanzelf op, maar gekoelde lucht wordt juist zwaarder en blijft dus onderin liggen. Al met al is in mijn ervaring het effect van koeling maar heel beperkt. En als ik dan zag er toch aardig wat kWh's per dag doorheen gingen voor een nauwelijks merkbaar effect... Wat flinke bomen voor het huis of buitenzonwering werken beter.
Maar misschien hebben anderen betere ervaringen

Dat is inderdaad bijna niet te voorkomen, je streeft naar bijvoorbeeld 18 graden, hij kan z'n koude niet kwijt, en daalt naar 17 graden, dan is de eerste stap om vermogen terug te regelen, maar als dat onvoldoende helpt blijft de aanvoer te laag en gaat de teller lopen in graadminuten.Flail schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:30:
Met koelen wek je geloof ik iets van 2,5kwh op met een 75/6 op laagste vermogen, als ik het goed herinner. En dat is echt een hoop als je afgiftesysteem daar niet op ingesteld is. Je delta T met de omgeving is maar een paar graden, en de luchtstroom is inderdaad ook anders met koelen.
De fans in mijn Jaga's zouden dan eigenlijk andersom moeten gaan draaien bijvoorbeeld. Dus het is in veel situaties gewoon beperkt in gebruik. Als er echt een hittegolf is is het misschien toch lekker als je 2 graad op je kamertemperatuur kunt winnen. Maar zonder afgiftesysteem wat ontworpen is met koelen in het achterhoofd moet je er gewoon niet veel van verwachten.
Na een groot deel van de 344 pagina's van dit forum gelezen te hebben toch maar eens een post.
Ik heb thuis en bij een vriend zelf een systeem geïnstalleerd met een hygieneboiler (800L) welke wordt gevoed door een hout-cv kachel en heatpipes. De vloerverwarming en radiatoren worden middels een circulatiepomp uit de hygieneboiler gevoed. SWW gaat via de hygienespiraal. Mocht het vat niet op temperatuur zijn, dan is er altijd nog de CV ketel ter naverwarming van SWW of gewoon als CV voor de VV en radiatoren. Nu is het doel om de CV eruit te gooien en de hygieneboiler warm te houden met een Arotherm Plus WVL75/6.
Ik zat zelf te denken om de Arotherm op basis van een WAR te laten draaien eventueel met een 3 wegklep voor het bovenste deel van de hygieneboiler tbv SWW. De circulatiepomp wordt aangestuurd door een aan/uit thermostaat in de te verwarmen ruimte(s).
De arotherm hoeft dus alleen maar te reageren om een te lage temperatuur in de hygieneboiler. Is dit te doen met de WVL75/6 icm de WVZ AI? Of heb ik nog meer nodig? En welk schema is dat dan?
Is er ook een mogelijkheid het zelf te plaatsen en in werking te laten stellen door een installateur ivm de subsidie? Er zijn maar weinig installateurs die verstand hebben van een dergelijk systeem en aanpassingen willen doen.
Ik heb thuis en bij een vriend zelf een systeem geïnstalleerd met een hygieneboiler (800L) welke wordt gevoed door een hout-cv kachel en heatpipes. De vloerverwarming en radiatoren worden middels een circulatiepomp uit de hygieneboiler gevoed. SWW gaat via de hygienespiraal. Mocht het vat niet op temperatuur zijn, dan is er altijd nog de CV ketel ter naverwarming van SWW of gewoon als CV voor de VV en radiatoren. Nu is het doel om de CV eruit te gooien en de hygieneboiler warm te houden met een Arotherm Plus WVL75/6.
Ik zat zelf te denken om de Arotherm op basis van een WAR te laten draaien eventueel met een 3 wegklep voor het bovenste deel van de hygieneboiler tbv SWW. De circulatiepomp wordt aangestuurd door een aan/uit thermostaat in de te verwarmen ruimte(s).
De arotherm hoeft dus alleen maar te reageren om een te lage temperatuur in de hygieneboiler. Is dit te doen met de WVL75/6 icm de WVZ AI? Of heb ik nog meer nodig? En welk schema is dat dan?
Is er ook een mogelijkheid het zelf te plaatsen en in werking te laten stellen door een installateur ivm de subsidie? Er zijn maar weinig installateurs die verstand hebben van een dergelijk systeem en aanpassingen willen doen.
Poe, complexe installatie. Ik denk dat het qua SWW lastig wordt om dit efficiënt te doen: je moet dan heel de boiler op behoorlijk hogere temperatuur houden dan comfortabel SWW. En laat SWW qua temperatuur nou al het zwakke punt van WPen zijn.rzw2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:42:
Na een groot deel van de 344 pagina's van dit forum gelezen te hebben toch maar eens een post.
Mijn SWW is 43-48 graden in een normale boiler. Geen idee welke temperatuur die 800 liter hygiëneboiler moet zijn om in die situatie SWW van die temperatuur te krijgen.
Hoe vaak komt het voor dat de SWW bijverwarmd moet worden? Als dat vaker dan incidenteel is, is het makkelijker om een aparte WPB bij te zetten. Of nog iets chiquer: een WP-geschikt boilervat van bv 200 liter. Kun je kiezen of je die verwarmt met de WP, of via de houtkachel/hygiëneboiler.
- Proton_
@rzw2 omdat je de stratificatie nooit perfect krijgt, gaat het altijd mengen en dat kost met een warmtepomp rendement.
Water van 30°C voor de vloerverwarming maken is voor dezelfde kilowatts warmte circa 40-50% goedkoper dan water van 50°C terugmengen naar 30.
Zorg dus dat je het verwarmingscircuit via de warmtepomp buiten de hygiëneboiler houdt. Eventueel kan je overwegen de vloerverwarming direct te voeden en de radiatoren mee te laten lopen op die lage temperatuur en met een driewegklep indien nodig een hogere temperatuur te geven (in de praktijk is dat zelden nodig bij WAR). De hygiëneboiler wordt dan elektrisch als SWW tank aangesloten.
Water van 30°C voor de vloerverwarming maken is voor dezelfde kilowatts warmte circa 40-50% goedkoper dan water van 50°C terugmengen naar 30.
Zorg dus dat je het verwarmingscircuit via de warmtepomp buiten de hygiëneboiler houdt. Eventueel kan je overwegen de vloerverwarming direct te voeden en de radiatoren mee te laten lopen op die lage temperatuur en met een driewegklep indien nodig een hogere temperatuur te geven (in de praktijk is dat zelden nodig bij WAR). De hygiëneboiler wordt dan elektrisch als SWW tank aangesloten.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic