Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb iets vreemds met mijn thermostaat (Multimac 700). Als ik in het installateursmenu 'Koelen mogelijk' op 'Ja' zet, dan lukt het me vervolgens prima om manueel koelen in te stellen. Echter, na verloop van tijd, reset de thermostaat zichzelf, wordt er niet meer gekoeld en de menuoptie is verdwenen. In het installateursmenu staat de optie ook weer op 'Nee'. Erg vreemd. Vorig jaar was dit niet zo en koelde hij lekker zo lang en zo koel ik wilde.

Heeft iemand een oplossing?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09

Mipatje

Petrolhead

Heb je bij de basisinstelingen-modus - zone -koelen het auto of op dag staan. Als het op auto staat gaat hij waarschijnlijk terug naar de thermostaat. als je op dag zet blijft het koelen ingeschakeld. Altann dat is mijn ervaring.

WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Mipatje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:46:
Heb je bij de basisinstelingen-modus - zone -koelen het auto of op dag staan. Als het op auto staat gaat hij waarschijnlijk terug naar de thermostaat. als je op dag zet blijft het koelen ingeschakeld. Altann dat is mijn ervaring.
Had ik al op dag gezet maar maakt helaas geen verschil.

Edit: volgens mij werkt het nu wel. Heb via het installateursniveau op de binnenunit de koelmodule geactiveerd. Die stond uit. Zal wel te maken hebben gehad met het plaatsen van de nieuwe printplaat afgelopen winter. @chosen1 was het bij jou al gelukt?

[ Voor 24% gewijzigd door Tjebakka op 08-06-2023 19:27 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 08:33
@Proton_ en @Zwartoog

De hygieneboiler hoeft maar 1x in de 2 dagen naar 43-48 graden. Ik heb het bestaande schema uitgebreid met de WP waarbij de hygieneboiler parallel aan de WP staat. De circulatiepomp gaat draaien bij warmtevraag en haalt dit uit de hygieneboiler en indien deze in temperatuur daalt schakelt de WP bij. Zolang de circulatiepomp draait, trekt hij het (afhankelijk van de flow) direct van de WP. ALs hij uitschakelt blijft de WP nog doordraaien totdat de hygieneboiler op temperatuur is. Zie hieronder het schema. De CV kan later afgekoppeld worden. Met afsluiters is nog te regelen dat de boiler bovenin of op 1 niveau lager gevoed wordt. Is de WP te regelen op watertemperatuur van de retour?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUmt1c4RNHJJcFATF8qGzgueOU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCoqEV6eHTGvsXeVmAkLxKG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
Tjebakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Had ik al op dag gezet maar maakt helaas geen verschil.

Edit: volgens mij werkt het nu wel. Heb via het installateursniveau op de binnenunit de koelmodule geactiveerd. Die stond uit. Zal wel te maken hebben gehad met het plaatsen van de nieuwe printplaat afgelopen winter. @chosen1 was het bij jou al gelukt?
Wat is jouw ervaring qua verbruik vd WP in koelmodus? Bij mij is het sinds gisterochtend geactiveerd en ik schrik me kapot van het verbruik sindsdien ;) Stabiliseert dit na verloop van tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:42
lrnt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Wat is jouw ervaring qua verbruik vd WP in koelmodus? Bij mij is het sinds gisterochtend geactiveerd en ik schrik me kapot van het verbruik sindsdien ;) Stabiliseert dit na verloop van tijd?
Hoeveel is het verbruik dan?
De warmtepomp trekt bij mij zo'n 700W momenteel. 76m2 vloerverwarming en 2 ventilo convectoren momenteel.
Toen ik het eens teste vorige week zat ik op 400-500W, maar toen het buiten iets frisser en was het in huis ook niet zo warm.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
rzw2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:59:
@Proton_ en @Zwartoog

De hygieneboiler hoeft maar 1x in de 2 dagen naar 43-48 graden. Ik heb het bestaande schema uitgebreid met de WP waarbij de hygieneboiler parallel aan de WP staat. De circulatiepomp gaat draaien bij warmtevraag en haalt dit uit de hygieneboiler en indien deze in temperatuur daalt schakelt de WP bij. Zolang de circulatiepomp draait, trekt hij het (afhankelijk van de flow) direct van de WP. ALs hij uitschakelt blijft de WP nog doordraaien totdat de hygieneboiler op temperatuur is. Zie hieronder het schema. De CV kan later afgekoppeld worden. Met afsluiters is nog te regelen dat de boiler bovenin of op 1 niveau lager gevoed wordt. Is de WP te regelen op watertemperatuur van de retour?
[Afbeelding]
Het punt is dat het erg zonde is om warmer water dan nodig te maken, dat kost gewoon €.

Je kunt op de retour regelen door de SysFlow sensor aan de retour te hangen, maar verwacht dan geen fatsoenlijke modulatie en dat kost ook COP en €.

Dus wat je voorstelt is mogelijk, je krijgt het niet koud en het is eenvoudig te regelen, maar het draait niet zo efficiënt als zou kunnen. Wanneer je het meeste met de houtkachel doet is het een acceptabel compromis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
Broodro0ster schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Hoeveel is het verbruik dan?
De warmtepomp trekt bij mij zo'n 700W momenteel. 76m2 vloerverwarming en 2 ventilo convectoren momenteel.
Toen ik het eens teste vorige week zat ik op 400-500W, maar toen het buiten iets frisser en was het in huis ook niet zo warm.
Zo'n 1400-1600W, met ca. 190m2 vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Dat is denk ik dubbel zoveel afgifte en ongeveer dubbel verbruik. Lijkt dan wel in lijn te liggen.
Ik heb ook een 75/5 split, dus bij mij is het enkel de compressor die ik meet zonder pomp. De pompen apart zijn samen ook goed voor 100W bij mij.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier koelen gisteren op 18 graden ta gezet. Flinke lange run gemaakt van 09:00 tot 02:00 en daarna gaan pendelen (dt van 3 graden). Zostraks de Ta naar 17 graden gezet (vandaar de laatste piek):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAvx5t1RL8SIDqzr5eYBD4JsIuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXUbjBMsNHn7pmTGWqvuHe93.jpg?f=fotoalbum_large

Volledig vloerverwarming (155m2 - al staan wel aantal groepen dicht) met de VWL55/6.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 09-06-2023 22:22 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:28
Is het niet beter om in de nacht te koelen vanuit cop gedachte? Dus eigenlijk omgekeerd met verwarmen waar je dat overdag efficiënter kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
@Kiwi_Kevin
Ja klopt maar overdag pendelt het weer minder dan snachts.

Dat effect zie je bij @Speedfight nog niet direct omdat het even duurt voordat de vloer koud is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
busscherski schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:00:
@Kiwi_Kevin
Ja klopt maar overdag pendelt het weer minder dan snachts.
Die begrijp ik niet helemaal, bedoel je omdat in de nacht de temperatuur lager is dat de WP dan koelvermogen teveel heeft en daardoor meer pendelt?

En een andere koel gerelateerde vraag (vandaag hier voor het eerst aan het experimenteren): wat hanteren jullie als minimale temperatuur voor koelen? Kun je dat straffeloos op 14 zetten en vertrouwen op de dauwpuntbewaking?

Ik zie namelijk dat de wp gaat pendelen omdat hij af en toe een lagere ta wil sturen dan de onderlimiet - die stond op 18 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door martijn v o op 10-06-2023 14:11 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal, bedoel je omdat in de nacht de temperatuur lager is dat de WP dan koelvermogen teveel heeft en daardoor meer pendelt?
Ja in de nacht is het afgegeven minimum vermogen hoger omdat de buitentemperatuur lager is.
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:20:
[...]

En een andere koel gerelateerde vraag (vandaag hier voor het eerst aan het experimenteren): wat hanteren jullie als minimale temperatuur voor koelen? Kun je dat straffeloos op 14 zetten en vertrouwen op de dauwpuntbewaking?

Ik zie namelijk dat de wp gaat pendelen omdat hij af en toe een lagere ta wil sturen dan de onderlimiet - die stond op 18 graden
Dat is erg afhankelijk van je relatieve vochtigheid en ook hoe de koude door de vloer wordt verwerkt.
Als hij nu bij 18 gaat pendelen dan zet je hem op 17 en anders op 16. Hier is ons dauwpunt op dit moment 13,6 graad.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kiwi_Kevin
Min aanvoer kan wel heel laag en dan vertrouwen op dauwpunt bewaking.

Ik zou het wel een beetje in de gaten houden. Als je toch nog af en toe significant condens ziet dan de offset verhogen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:08
Eergisteren voor de eerste keer koeling aangezet met een 125/6105/6 via de 'koelen tussen datums' . In ieder geval wel blij met het effect (voorlopig)! Sinds het aanstond (rond 10u) was hij constant bezig. Ging meteen richting 4 kW, rond 12:00 gezakt naar 2 kW en dan gestaag gedaald tot 1 kW. Continue gedraaid tot ongeveer 20:00. Vanaf dan ging wel aan/uit, maar ik weet of deze frequentie aan pendelen 'schadelijk' is? Welke instellingen zou ik kunnen finetunen om het wat te verhelpen? Hij leekt ongeveer 35-35 minuten aan te gaan en dan 15-20 minuten uit te zijn.

8/06 vanaf ~ 10u: https://imgur.com/mbyaBXN
Nacht van 8 op 9/06: https://imgur.com/GTP9GS2

Huidige instellingen:
  • Stooklijn: 0.15 (of heeft dit geen effect op koelen?)
  • Binnentemp. Comp.: uitgebreid
  • Koelen mogelijk: ja (duh)
  • Dauwpuntsbewaking: ja
  • Min. gew. Aanvoertemp koelen: 16 graden (ergens gelezen dat dit een veilig minimum was, maar zou verwachten dat die dauwpuntsbewaking dit overruled en altijd zorgt dat het veilig is…?)
  • Offset dauwpunt: 2 K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mijn 75/5 staat al 2 dagen te koelen. Via de Ebus module en Home Assistant springt de koeling aan zodra er 1000W opwekking is door de zonnepanelen voor 10 minuten. En hij gaat terug uit als de injectie onder de 250W valt. Zo kan ik op mijn oost-west setje vanaf 7h30 tot 21h00 gratis koelen op de zon want in België is er geen salderingregeling meer.

De warmtepomp draaide de hele dag non-stop op zo'n 600 a 1000W. Te zien hoe warm het binnen en buiten is denk ik. Gisteren was het iets minder. Opstart piek is zo'n 1400-1500W in de ochtend.

Beneden vloerverwarming en boven 2 Jaga's met DBH. Heb nog 4 Jaga's om aan te zetten, maar zijn nog tijdelijk buiten werking door schilder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Ik wilde even kijken hoe en of het nu werkt de koelmodus.
Ik krijg het niet voor elkaar....
De VWZ staat op koeltechnologie actief.
De VRC heb ik op koelen mogelijk ja gezet.
Onder regeling bij zone 1 heb ik koelen op manueel gezet met wens temp 21,5 (in huis nu 24).
Blokkeert de BT uitschakelgrens nog iets? Ik heb die maar even op 30 gezet zodat de WP niet uitschakelt...
Maar er gebeurt niks, nakkes, nada ...
Iemand ideeën wat ik over t hoofd zie?

Ah.... Nu zie ik het, onder regeling moet je dus 'koelen gedurende enkele dagen' aanzetten.
Hij doet het nu :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bart_Denon op 11-06-2023 10:37 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Bart_Denon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:17:
Ik wilde even kijken hoe en of het nu werkt de koelmodus.
Ik krijg het niet voor elkaar....
De VWZ staat op koeltechnologie actief.
De VRC heb ik op koelen mogelijk ja gezet.
Onder regeling bij zone 1 heb ik koelen op manueel gezet met wens temp 21,5 (in huis nu 24).
Blokkeert de BT uitschakelgrens nog iets? Ik heb die maar even op 30 gezet zodat de WP niet uitschakelt...
Maar er gebeurt niks, nakkes, nada ...
Iemand ideeën wat ik over t hoofd zie?

Ah.... Nu zie ik het, onder regeling moet je dus 'koelen gedurende enkele dagen' aanzetten.
Hier staat hij zonder die optie op manueel koelen. De verwarmingsfunctie heb ik expliciet uitgeschakeld in het verwarmen menu.

Wat nog kan zijn is dat de TA lager ligt dan de minimaal ingestelde aanvoer temperatuur voor koelen, dan doet hij niks. Dat zit dus in het installateursmenu > installatieconfiguratie > circuit 1 > min gew aanvoertemp koelen.

De temperatuursturing bij koelen begrijp ik nog niet helemaal. Is daar een ook een stooklijn voor? Hoe kouder het in de nacht is hoe lager de TA, tot 14.5 graad aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Flail schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:30:
Mooi is dat de VRC 720 zelf het actuele dauwpunt berekent. En je kunt de minimale aanvoertemperatuur instellen als delta vanaf het actuele dauwpunt om wat marge te hebben.
+1
MAAR... in de praktijk heb ik gezien dat de werkelijke aanvoertemperatuur eerst een paar graden onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur duikt voordat hij werkelijk stopt met koelen (hij kan z'n minimale koelvermogen niet kwijt bij mij met 70m2 vloer en alle radiatoren boven open).
+1, maar dit is makkelijk te verklaren: de integraal. Net zoals ie een overshoot toelaat bij verwarmen (zeker in het tussenseizoen gebeurt dit vaak), laat ie ook een undershoot toe bij koelen.
Hou dit dus in de gaten want je leidingen worden dan zeiknat.
Heb je dit ook al echt gezien? Hier koelt ie bijna de hele tijd met 16,5–17ºC aanvoer terwijl het minimum op 18ºC staat. Dat is begrijpelijk icm de integraal die ik hierboven al vermeldde.

Het dauwpunt is hier momenteel 14ºC. De dauwpuntbewaking heeft ook een offset. Die staat standaard op 2K. Dat betekent dan dat ie absoluut niet kouder dan 16ºC zal gaan, om zeker niet in de buurt van het dauwpunt te komen.

Dus: ik ben écht benieuwd of je condens zag? Zelfs waar de buizen de vloer ingaan zie ik geen condens, en daar is het water sowieso op z'n koudst.
Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen. Bij vloerverwarming stijgt de verwarmde lucht vanzelf op, maar gekoelde lucht wordt juist zwaarder en blijft dus onderin liggen.
Inderdaad! Da's het meest tricky aspect. Da's waarom ik momenteel 2 ventilators heb draaien om voor circulatie van de lucht te zorgen, in de hoop dat ook warme lucht wordt afgekoeld.

Volgens mij is de ideale oplossing een plafondventilator die warme lucht naar beneden blaast. Zoals je in Amerika vaak ziet. Maar … momenteel heb ik dat nog niet, dus blijft bij theorie.
Al met al is in mijn ervaring het effect van koeling maar heel beperkt. En als ik dan zag er toch aardig wat kWh's per dag doorheen gingen voor een nauwelijks merkbaar effect... Wat flinke bomen voor het huis of buitenzonwering werken beter.
Hier heb ik al buitenzonwering op alle ~10 dakramen (het is een dakappartement) maar niet op de ~5 gewone ramen, waarvan 2 zeer veel zon binnenlaten. Daar heb ik dan gordijnen.

Vorige zomer werd het makkelijk 25–27ºC binnen na enkel dagen >30ºC overdag en ~20ºC 's nachts. Want dan zette ik de dakramen open (met muggen binnen als onvermijdbaar gevolg). Nu — knock on wood — lijkt het ondanks een domoticafoutje op dag 1 waarbij de buitenzonwering de eerste dag volop de zon binnenliet het prima te houden tot 24ºC binnen. Momenteel is het 33,5ºC buiten op m'n terras in de schaduw (in de stad) volgens Vaillant, 33,3ºC volgens Eve Weather, 31ºC volgens het KMI. Het koudste moment van de afgelopen nacht was 21,6ºC. Bij de brandtrap die ongeïsoleerd is en waar de zon slechts ~3 uur in lage hoek vanuit het westen binnenschijnt is de stenen vloer 24,2ºC (dit benadert dus ongeveer de thermal mass van het gebouw).

In m'n appartement is het óók 24,2ºC.

Bij mij lijkt het dus wel prima te werken.

Context: 160m^2 appartement, waarvan zo'n 140m^2 afgifteoppervlak. Grotendeels parket, zo'n 30m^2 steen (wat de koude/warmte veel beter geleid). Mechanische ventilatie (systeem C+) met spleetjes boven de ramen, waarbij ik ook duidelijk kan zien waar de warme lucht van buiten de vloer bij het gordijn vanochtend zo'n halve graad warmer maakte dan 10 cm van het gordijn verwijderd: de aangezogen buitenlucht verwarmt de vloer, maar wordt grotendeels langs de koude vloer gedwongen, waardoor die toch weer afgekoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dauwpunt problemen ga je nu niet krijgen. Ik koel met L/L en daar komt geen druppel uit. Het is gewoon gortdroog wbt luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
_ferry_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:54:
Als er echt een hittegolf is is het misschien toch lekker als je 2 graad op je kamertemperatuur kunt winnen. Maar zonder afgiftesysteem wat ontworpen is met koelen in het achterhoofd moet je er gewoon niet veel van verwachten.
Jep, exact!

2 a 3 graden winnen is exact waar ik op hoopte, en dat blijkt ook de praktijk te zijn in deze eerste hittegolf. Ik ben tevreden, maar uiteraard ga ik het nog water verder proberen te drijven.

Heb zonet de minimum aanvoer verlaagd naar 17ºC. Dauwpuntbewaking offset hou ik hetzelfde (2K). Benieuwd of dat nog wat extra kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Tjebakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:43:
Ik heb iets vreemds met mijn thermostaat (Multimac 700). Als ik in het installateursmenu 'Koelen mogelijk' op 'Ja' zet, dan lukt het me vervolgens prima om manueel koelen in te stellen. Echter, na verloop van tijd, reset de thermostaat zichzelf, wordt er niet meer gekoeld en de menuoptie is verdwenen. In het installateursmenu staat de optie ook weer op 'Nee'. Erg vreemd. Vorig jaar was dit niet zo en koelde hij lekker zo lang en zo koel ik wilde.

Heeft iemand een oplossing?
België?

Dan zijn ze koelsleutel vergeten te installeren. Was hier ook het geval. Het menu verschijnt namelijk ALTIJD. Maar pas als die koelsleutel geïnstalleerd is én je indoor unit correct ingesteld is, dan blijft het staan.

Ik had precies hetzelfde probleem, en dit bleek de oorzaak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Tjebakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:31:
👍 De indoorunit dus!

Voor toekomstige mensen met dit probleem: waar in het menu staat dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
@Wim Leers niet helemaal on topic, maar voor dakramen bestaan ook horren. Tenminste: op alle Velux dakramen die ik boven heb zijn (Velux) horren gemonteerd. Het dakraam kan bij een gesloten hor nog vrijwel horizontaal open staan.
Het e.e.a. zal afhankelijk zijn van het type dakraam en hoe die geplaatst is. Kan dat niet bij jou?

Overigens heb ik sinds vorig jaar op die dakramen ook de manuele buitenzonwering van Velux gemonteerd. Dat scheelt enorm veel warmte boven en had ik veel eerder moeten doen. Helemaal gezien de relatief lage kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Bart_Denon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:17:
Dat moet niet.

Je kan "Automatisch koelen" aanzetten, dat kijkt dan naar de "Koelen vanaf buitentemperatuur" instelling. Bij Installateursniveau kan je zien wat de gemiddelde temperatuur van de laatste 24 uur is — hier is dat momenteel 28,5ºC bijvoorbeeld.

Omdat ik in een dakappartement met veel ramen woon wordt het ook in het begin van de zomer makkelijk behoorlijk warm hierbinnen. Daarom heb ik die laatste instelling op 15ºC gezet (de fabrieksinstelling), wat er voor zorgt dat ie ook dan al (midden/eind mei) gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
MotorBeast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:19:
Dauwpunt problemen ga je nu niet krijgen. Ik koel met L/L en daar komt geen druppel uit. Het is gewoon gortdroog wbt luchtvochtigheid.
"Gortdroog": buiten misschien, maar (bij mij) binnen niet: hier is er 53% luchtvochtigheid volgens Vaillant, 55% volgens Eve Room.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Franciesco schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:25:
@Wim Leers niet helemaal on topic, maar voor dakramen bestaan ook horren. Tenminste: op alle Velux dakramen die ik boven heb zijn (Velux) horren gemonteerd. Het dakraam kan bij een gesloten hor nog vrijwel horizontaal open staan.
Het e.e.a. zal afhankelijk zijn van het type dakraam en hoe die geplaatst is. Kan dat niet bij jou?
Precies, de dakramen hangen op 4–6 meter hoogte. 's Winters wil je geen horren. Tweemaal per jaar een stelling huren is een beetje absurd.
Overigens heb ik sinds vorig jaar op die dakramen ook de manuele buitenzonwering van Velux gemonteerd. Dat scheelt enorm veel warmte boven en had ik veel eerder moeten doen. Helemaal gezien de relatief lage kosten.
Jep, hier gemotoriseerde (want onbereikbaar met de hand) buitenrolluiken zoals eerder aangegeven. Vandaar dat ik "geautomatiseerd" schreef: bij bepaalde buiten- of binnentemperatuur gecombineerd met hoek zon en PV productie gaan de rolluiken met bepaalde percentages dicht om de juiste balans van daglicht vs zonnewarmte te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
@Wim Leers ah ok, dan snap ik het. Elektrisch bedienbare horren heb ik nog niet gezien, dus weet niet of die bestaan.
Sorry voor het uitstapje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Franciesco schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:39:
@Wim Leers ah ok, dan snap ik het. Elektrisch bedienbare horren heb ik nog niet gezien, dus weet niet of die bestaan.
Ik ook niet, en ik heb er al naar gezocht! Idealiter waren die geïntegreerd in de VELUX ramen zelf, zodat het ook visueel niet storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wim Leers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:30:
[...]

"Gortdroog": buiten misschien, maar (bij mij) binnen niet: hier is er 53% luchtvochtigheid volgens Vaillant, 55% volgens Eve Room.
Voor deze buitentemperatuur is 53% luchtvochtigheid binnen erg laag.
Dauwpunt ligt bij mij rond 14 graden.

https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wim Leers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Wacht maar tot er (hopelijk) onweer komt. Dan kan je je lol op. Volgens mij wordt het dan ook met koelen met een L/W dan echt onaangenaam. Met dit weer is de relatieve vochtigheid gewoon laag. In een klamme zomer wordt dat fors hoger, ook binnen. Al zien we die zomers de laatste paar jaar niet meer.

Hier binnen ook zo'n 55% en zoals ik reeds zei geen druppel water uit de units en ik houd het hier op 23 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:48:
Is het niet beter om in de nacht te koelen vanuit cop gedachte? Dus eigenlijk omgekeerd met verwarmen waar je dat overdag efficiënter kan doen?
Als je kan salderen misschien wel. Zonder salderingsregeling zeker niet.
Ook als je overdag de opwarming wil vertragen, dan best al van 's ochtends vroeg koelen. Ik laat de koeling hier 's ochtends om 6h30 aangaan en dan tot 21h00 aan. 's middags is het 26°C en 's avonds om 21h nog 23.5°C. 's ochtends is het nog 22°C omdat de vloer wellicht nog koelte afgeeft.

Als we verhuisd zijn, dan laat ik denk ik de koeling gewoon 24/7 draaien. Misschien kan ik dan wel 20-21°C halen in de woonkamer tegen de ochtend om zo meer te kunnen bufferen overdag. Ook als ik 's ochtends om 6h30 de koeling start, duurt het even voordat de vloer 17°C is.

De stroom tijdens de nacht kost me dan wel geld, maar de COP zal hoog zijn zoals je aangeeft en het comfort de volgende dag zal ook beter zijn denk ik.

Als we screens hebben en ik kan de zon overdag buiten houden, dan zal enkel overdag de koeling draaien voldoende zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Broodro0ster schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Als je kan salderen misschien wel. Zonder salderingsregeling zeker niet.
Ook als je overdag de opwarming wil vertragen, dan best al van 's ochtends vroeg koelen. Ik laat de koeling hier 's ochtends om 6h30 aangaan en dan tot 21h00 aan. 's middags is het 26°C en 's avonds om 21h nog 23.5°C. 's ochtends is het nog 22°C omdat de vloer wellicht nog koelte afgeeft.

Als we verhuisd zijn, dan laat ik denk ik de koeling gewoon 24/7 draaien. Misschien kan ik dan wel 20-21°C halen in de woonkamer tegen de ochtend om zo meer te kunnen bufferen overdag. Ook als ik 's ochtends om 6h30 de koeling start, duurt het even voordat de vloer 17°C is.

De stroom tijdens de nacht kost me dan wel geld, maar de COP zal hoog zijn zoals je aangeeft en het comfort de volgende dag zal ook beter zijn denk ik.

Als we screens hebben en ik kan de zon overdag buiten houden, dan zal enkel overdag de koeling draaien voldoende zijn denk ik.
Inderdaad, NL dus salderen. Wat ik dus wel zie gebeuren is dat in plaats van een zo lang mogelijke run, de wp de aanvoer zo laag mogelijk zet tot aan de minimum grens en daardoor gaat pendelen.

Stuur jij de TA via ebusd aan, of doet de wp dat zelf? Ik zou dus eigenlijk willen werken met een vaste TA van zeg 18 graden om de runs zo lang mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kiwi_Kevin schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Inderdaad, NL dus salderen. Wat ik dus wel zie gebeuren is dat in plaats van een zo lang mogelijke run, de wp de aanvoer zo laag mogelijk zet tot aan de minimum grens en daardoor gaat pendelen.

Stuur jij de TA via ebusd aan, of doet de wp dat zelf? Ik zou dus eigenlijk willen werken met een vaste TA van zeg 18 graden om de runs zo lang mogelijk te maken.
Nee, de temperatuur stuur ik niet. Enkel koelen aan/uit wil ik sturen zodat ik optimaal de PV opbrengst kan gebruiken. Koelen is standaard met vaste aanvoer tenzij de dauwpunt bewaking moet ingrijpen.
Ik draai een aanvoer van 17°C voor de vloer en 16°C voor de Jaga's met DBH.

Mijn 75/5 draait de hele dag door zonder pendelen met koelen. Het moet echt buiten al koud zijn voordat hij gaat pendelen.

Dit is de run van gisteren. De grote piek die op 10h30 start is de SSW run.
Iets voor 13h00 heb ik nog een 3e ventiloconvector opgezet. Je kunt daar een kleine verhoging zien in het vermogen. Moet er nog 3 opstarten, maar de kast met stuurmodule is er tijdelijk af voor schilderwerken. Er stroomt dus wel water door, maar de afgifte is peanuts zonder dat de ventilatoren draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCsl7IeK4BP-OTSuJonkQGqg_Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1s3aOptRDIKrcJnWXyua5m5o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Broodro0ster schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Koelen is standaard met vaste aanvoer tenzij de dauwpunt bewaking moet ingrijpen.
Ik draai een aanvoer van 17°C voor de vloer en 16°C voor de Jaga's met DBH.
Ik lijk toch iets variabels te zien, de TA varieert met naar mijn idee de buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSKZqHLRrtHFSuD80Ans-AFySI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JeywkxK9GXDPLOjCQsrUYE9y.png?f=fotoalbum_large
Dus vandaar mijn vraag of er iets van een stooklijn (koel lijn) / WAR van toepassing is :)

De koeling heb ik overigens 2x uitgeschakeld, dat is ook in de TA te zien. Let niet op de term inlet, er hangt een heatbooster printje aan om temperatuur te meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 12-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik heb wel een split unit, maar de reële TA schommelt bij mij max 0.5°C. De gewenste aanvoer is 1 strakke lijn.
De water temperatuur en in de vloer en venitlo's is ook zo als constant.

Ik heb wel een mengmodule zitten. De venilo's zitten op het directe kanaal en voor de vloer wordt er gemend. Dit omdat de venilo's in de winter op een iets hogere temperatuur draaien als de vloerverwarming.
Jij hebt een monoblock waarschijnlijk dus dat is misschien anders te vergelijken. Pendelt jouw compressor ook of blijft die stroom krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ook een split hier, de compressor pendelt inderdaad identiek met de TA. Welke minimale aanvoertemp is er bij jou ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

Oni

Hi,
Wij hebben een Arotherm VWL 105/5 AS S2. Op het typeplaatje staat 230V, maar qua elektrische aansluitingen zie ik ook alle mogelijke aansluitingen voor 400V 3-fasig.
Aangezien we thuis wel 3-fasig 400V beschikbaar hebben vroeg ik me af of iemand hier weet of ik die gewoon met een 5x4G (of in dat geval zelfs 5x2.5G) aan kan sluiten en die dan 3-fasig werkt, of dat er intern in de 400V variant nog een verschillende component zit en die toch op 230V monofasig blijft draaien en dus nutteloze extra kabels en zekering heeft?
En indien op 230V blijft en een verschillende component met de 400V heeft, kan ik mits een aanpassing die 230V variant naar die 400V variant "upgraden"? Kwestie dat we tweakers zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Niet online

Oni

Nog een vraagje ivm plaatsing.
We kunnen de unit met de rug naar de buren installeren, zodat de uitgeblazen lucht loodrecht in onze tuin terecht komt.
Maar wat als de WP in de zomermaanden in koelbedrijf draait om het huis te koelen? Blaast ie dan de lucht loodrecht de tuin van de buren in? En stuurt ie dan ook z'n decibels hun richting uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram012
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
Hey iedereen,
Ik heb thuis een Arotherm 75/6 die via de VWZ MEH 97/6 en een 200l buffervat is aangesloten is op 100m2 vloerverwarming (die volledig nageregeld wordt via domotica). De VRC720 hangt boven op zolder op de binnenunit om de warmtepomp te kunnen instellen. Het domoticasysteem doet de rest, aansturen van vloerverwarmingscircuits en het aansturen van het vrijgavecontact via de VR71. Recent heeft onze loodgieter de koeling in orde gebracht (ja in belgië, dus er moest nog een sleutel in).
Nu werkt de koeling wel, maar ik vind de instelling van dauwpuntbewaking nergens terug. Zijn er nog mensen die dit probleem gehad hebben? De loodgieter had de minimale temperatuur op 7°C gezet dus er stonden al snel plassen condens op de vloer. Deze heb ik nu aangepast naar 18°C, maar het zou toch beter zijn dat deze via de dauwpuntbewaking wordt aangepast.
Als er iemand hier ervaring met heeft hoor ik het graag!
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Oni schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:37:
Hi,
Wij hebben een Arotherm VWL 105/5 AS S2. Op het typeplaatje staat 230V, maar qua elektrische aansluitingen zie ik ook alle mogelijke aansluitingen voor 400V 3-fasig.
Aangezien we thuis wel 3-fasig 400V beschikbaar hebben vroeg ik me af of iemand hier weet of ik die gewoon met een 5x4G (of in dat geval zelfs 5x2.5G) aan kan sluiten en die dan 3-fasig werkt, of dat er intern in de 400V variant nog een verschillende component zit en die toch op 230V monofasig blijft draaien en dus nutteloze extra kabels en zekering heeft?
En indien op 230V blijft en een verschillende component met de 400V heeft, kan ik mits een aanpassing die 230V variant naar die 400V variant "upgraden"? Kwestie dat we tweakers zijn 8)
Is er een reden waarom je het zou willen aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Oni schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:56:
Nog een vraagje ivm plaatsing.
We kunnen de unit met de rug naar de buren installeren, zodat de uitgeblazen lucht loodrecht in onze tuin terecht komt.
Maar wat als de WP in de zomermaanden in koelbedrijf draait om het huis te koelen? Blaast ie dan de lucht loodrecht de tuin van de buren in? En stuurt ie dan ook z'n decibels hun richting uit?
Na, hij blaast altijd dezelfde kant uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Oni kun je beoordelen of er een 3fase netfilter en pfc op zit? De afgaande (compressor) kant is altijd driefase. Zie ook C.1 en C.2 in de installatiehandleiding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 07:32
Ben inmiddels bezig met te puzzelen hoe ik alles ga plaatsen qua locatie, nu heb ik 2 pomp groepen met een 2 groeps verdeler ik was benieuwd of ik ondersteboven kan hangen ? Voor zover ik kon vinden is het niet mogelijk maar was beetje vaag. Iemand een idee of dit wel of niet kan ivm met de flow richting ?

Al mijn verwarmings buizen (vloer en radiators) komen uit de grond maar de output van de unitower zit aan de boven kant. mijn idee was om mijn 45 liter buffer vat op hoogte te hangen en daaronder de pomp groepen.

[ Voor 26% gewijzigd door Cyrus The Virus op 12-06-2023 21:17 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Cyrus The Virus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:15:
Ben inmiddels bezig met te puzzelen hoe ik alles ga plaatsen qua locatie, nu heb ik 2 pomp groepen met een 2 groeps verdeler ik was benieuwd of ik ondersteboven kan hangen ?
De vraag of een vvw verdeler ondersteboven gemonteerd kan worden is wel al een keer in het (meen ik) algemene l/w warmtepomp topic voorbij gekomen.

Uitkomst van die discussie weet ik niet meer.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Weet er iemand waar de temperatuur sensor in de boiler van de Unitower zit? Boven/midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Broodro0ster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:40:
Weet er iemand waar de temperatuur sensor in de boiler van de Unitower zit? Boven/midden?
Interessante vraag.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:40:
Mij ook al afgevraagd.

Volgens pagina 47 van het Installatie- en onderhoudshandleiding uniTOWER 0020257285_03 document zou het ergens bovenaan zitten. Zoek op "Boilertemperatuursensor, TT665".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
The Lord schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:43:
[...]

De vraag of een vvw verdeler ondersteboven gemonteerd kan worden is wel al een keer in het (meen ik) algemene l/w warmtepomp topic voorbij gekomen.

Uitkomst van die discussie weet ik niet meer.
Ah bedankt dan ga ik daar eens zoeken

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
Ik zit al een tijdje met het idee te spelen om op de eerste verdieping de huidige T11 radiatoren te vervangen door T33 varianten; Voornamelijk om wat meer afgiftevermogen beschikbaar te hebben als het echt koud is. Tevens ben ik van plan er een ombouw omheen te maken en fans te plaatsen om de afgifte nog meer te verhogen.

Nu heb ik vorig jaar een beetje zitten spelen met koelen (VWL 75/5AS), maar ik merkte dat ik beneden eigenlijk te weinig afgifte heb (~50 m2 vloerverwarming) waardoor de warmtepomp ging pendelen. Nu vroeg ik me af of het toevoegen van 3x T33 1800x600 (exacte afmetingen TBD) met fans genoeg afgiftevermogen zou creëren om koelen mogelijk te maken (zonder (al te veel) pendelen). Is er ergens informatie beschikbaar over het minimum koelvermogen voor de VWL 75/5 AS? Of heeft iemand hier metingen aan gedaan? Als ik het minimum koelvermogen weet dan kan ik daarna gaan rekenen of ik het ga redden met een upgrade met 3 lompe T33 radiatoren.

PS. ik weet dat koelen op deze manier geen mega verschil gaat maken, maar alle kleine beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
In deze post zie ik een opgenomen elektrisch vermogen van ~500 watt, is dit het minimum? En wat is een typische SEER bij de huidige buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claeysy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 14:50
ik heb een VWL 75/5 AS 230V S2 R1 , met binnenunit Unitower maar zie nergens op thermostaat iets staan om te koelen via de vloerverwarming. Is mijn installateur iets vergeten installeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Niet online

Oni

Zwartoog schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Is er een reden waarom je het zou willen aanpassen?
Om het vermogen per fase beter te spreiden?
Zwartoog schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Na, hij blaast altijd dezelfde kant uit :)
Ah, top!
Ik had nochtans volgend plaatje gevonden in een handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9fhgM5xqtHevIMSmLtGAJ9b9qY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tgUPOQRBw4CCFLmsOBHNK63E.png?f=user_large

Daar lijkt het alsof de ventilator de omgekeerde richting draait en dus bij CV de lucht door de verdamper zuigt en bij koeling dus door blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Niet online

Oni

Proton_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:06:
@Oni kun je beoordelen of er een 3fase netfilter en pfc op zit? De afgaande (compressor) kant is altijd driefase. Zie ook C.1 en C.2 in de installatiehandleiding.
Thanks, ik heb die aansluitschema's gevonden, en daar lijken verschillen te zitten in de aansluitingen van die X201 naar de "component inverter" (valt nog een mouw aan te passen), alsook die smoorspoelen (zal iets moeilijker zijn, tenzij ze die smoorspoelen ter vereenvoudiging ook bij de 230V versie hebben ingewerkt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWOAJdrWlKihsGjjTl5TO_ibP3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKWHmiHQT3CzHmk6W4dT4ARY.png?f=fotoalbum_large

Maar voor die 3fase netfilter en pfc zal ik wat verder moeten zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Oni op 13-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RDJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-01 12:37
Proton_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:47:
Ik kom net achter het bestaan van artikel 0020269259 - codeerweerstand activatie koeling.
Nou is mijn huis nog prima van temperatuur, maar de zomer moet nog beginnen dus ik wil vast voorbereid zijn.

Ik heb de hele E12 reeks hier liggen, is er iemand die hem voor me door kan meten? Het is zonde om daar de postbode voor te laten rijden ;)
@Proton_ toevallig die codeerweerstand ooit uitgemeten? Ivm de hitte wil ik graag op mijn Belgische S2 die functie activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RDJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-01 12:37
claeysy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:45:
ik heb een VWL 75/5 AS 230V S2 R1 , met binnenunit Unitower maar zie nergens op thermostaat iets staan om te koelen via de vloerverwarming. Is mijn installateur iets vergeten installeren ofzo?
Je hebt de "S2" versie. Maw; de VWL is gestript van de koelfunctie.
Te activeren met een weerstandje op de print van de buitenunit.
Google ff op artikelnummer 0020269259.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 15:28
Kiwi_Kevin schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Ik lijk toch iets variabels te zien, de TA varieert met naar mijn idee de buitentemperatuur:

[Afbeelding]
Dus vandaar mijn vraag of er iets van een stooklijn (koel lijn) / WAR van toepassing is :)

De koeling heb ik overigens 2x uitgeschakeld, dat is ook in de TA te zien. Let niet op de term inlet, er hangt een heatbooster printje aan om temperatuur te meten.
Ik zit met een gelijkaardige curve: bij start van de dag wordt er aan één stuk gekoeld, dan gaat hij pendelen. Ik begrijp niet zo goed waarom. Ik heb al gedaan:
* koelen geforceerd met "activeren voor aantal dagen": verandert niets aan dit gedrag
* Compensatie aan/uit: doet niets
* min koel temp naar 11°C: doet niets, aanvoer blijft schommelen tussen 19-23 graden
* Thermostaat vraag naar 15°C gezet: doet niets
* Luchtvochtigheid staat op 40%, dus lijkt mij niet het probleem. Ik zie dat mensen het hier over een offset tov dauwpunt hebben, dat zie ik bij mij precies niet staan.

De aanvoer wil dus niet omlaag zoals gevraagd. Iemand een idee waarom?

Betreft 75/5 split met overal vvw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clSH5KIJFPppJBbna4dln681b94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv6CwNxK9BQSAYcNBRhFekH3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SoulShot op 13-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Xqlusive schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:34:
[...]

In deze post zie ik een opgenomen elektrisch vermogen van ~500 watt, is dit het minimum? En wat is een typische SEER bij de huidige buitentemperaturen?
Dit is gisteren, in hartje Gent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnfSKXqQoPI1bV6UKobAd0KThqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KyxaJOxW2OLFomZkZbONtPe.png?f=fotoalbum_large

(Piek voor SWW.)

Buitentemperatuur was vanaf 09:00 tot 19:30 boven de 30°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_H_ZlAmQMkO_Ew3l_N8Bg0uiBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpQ4IrvXZqQHdtGiHN0F1lOS.jpg?f=fotoalbum_large

Staat al enkele dagen op “Enkele dagen koelen”. Op koelere momenten kan ie de koude (17°C min) niet kwijt (~140 vierkante meter vloerkoeling). Dus pendelen. Naarmate het gebouw opwarmt owv zon worden runs langer. Bij hogere buitentemperatuur ook licht hoger opgenomen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Oni schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:21:
Ah, top!
Ik had nochtans volgend plaatje gevonden in een handleiding:

[Afbeelding]

Daar lijkt het alsof de ventilator de omgekeerde richting draait en dus bij CV de lucht door de verdamper zuigt en bij koeling dus door blaast.
De pijlen geven de warmtestroom aan, geen luchtstroom. Dat zou ook lastig zijn bij vloerverwarming. ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 15:28
Speedfight schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:58:
Over koelen gesproken, wat is een geschikte aanvoertemperatuur voor koelen middels vloerverwarming? Ik heb hem nu op 19 graden staan, maar pomp is veel aan het pendelen (al kan dat ook komen omdat ik nog wat kortsluiting van flow via de CV heb, moet daar nog een afsluiter plaatsen)
Ik ervaar vandaag exact hetzelfde, zie mijn post hierboven.

Ebusd uitgeschakeld, en mijn extreem pendelgedrag stopte meteen (zie 16:53).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54GqLpHEvSNoNkzFOMaApfQY1xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4WdoB7wTDRcuFzvFR7cm4Br.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer vreemde oorzaak gezien er niet zomaar writes dienen te gebeuren door ebusd. Gelukkig dat met wat extra zoeken jouw post naar boven kwam dus.

Nu nog kijken wat dit probleem veroorzaakt, want draai ebusd al maanden zonder problemen. Had toevallig net wat configs geupdate, ik zal nog laten weten wat het probleem was... TBC

EDIT, ik kan zeggen dat gewoon door de writes in de discovery terug uit te zetten (had die vandaag aangezet om nieuwe parameters te ontdekken), dat het probleem zich lijkt op te lossen. Ik kan er verder geen verklaring aan geven, maar ben blij dat dit een oplossing biedt :)
# HA integration: writable messages excluded for now
filter-direction = r|u
# HA integration: for including writable messages, use this line or overwrite with '--mqttvar=filter-direction=r|u|^w'.
#filter-direction = r|u|^w

[ Voor 16% gewijzigd door SoulShot op 13-06-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Vandaag de leverancier gesproken en die vertelde mij dat Vaillant zelf de warmtepomp in gebruik komt stellen alleen dat er lange wachttijden zijn. Volgens mij kan het in gebruik nemen van de warmte pomp niet zo moeilijk zijn en in ieder geval alleen warm water Ik moet namelijk mijn bestaande gas ketel weg halen als ik mijn installatie wil afmaken maar dan heb ik geen warm water meer (en verwarming maar dat maakt komende maanden niet uit). Maar ik kan natuurlijk geen 4 weken zonder warm water.

Dus de vraag is moet ik wachten op de vaillant monteur of doen jullie de eerste keer ook allemaal zelf ?
Het gaat om een Arotherm Plus en Unitower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
SoulShot schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]

Zeer vreemde oorzaak gezien er niet zomaar writes dienen te gebeuren door ebusd. Gelukkig dat met wat extra zoeken jouw post naar boven kwam dus.

Nu nog kijken wat dit probleem veroorzaakt, want draai ebusd al maanden zonder problemen. Had toevallig net wat configs geupdate, ik zal nog laten weten wat het probleem was... TBC

EDIT, ik kan zeggen dat gewoon door de writes in de discovery terug uit te zetten (had die vandaag aangezet om nieuwe parameters te ontdekken), dat het probleem zich lijkt op te lossen. Ik kan er verder geen verklaring aan geven, maar ben blij dat dit een oplossing biedt :)

[...]
Hier ook ebusd draaien, voor nu even uitgeschakeld om zaken beter te kunnen onderzoeken. Wat opvalt is dat de wp een TA hanteert van 12.5 graad. Ik meet dat niet op de leidingen maar het is bijzonder omdat dat ver onder de minimale koel temperatuur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BgEHGjDt337UOa7qDERlZze-WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iku3Xp8oT4gwEyp7WcESIy0o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
SoulShot schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Bij mij is het opgelost door weer even van scratch te beginnen met de csv’s. Had er ook wat in zitten rommelen door eea van github te combineren. Nu stabiel en koelt best goed met onafgebroken run tot de doeltemperatuur van 23 graden is behaald.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
Eventjes de stroom eraf gehad vandaag, nu zie ik dat de Arotherm 75/5 (die in slaapstand staat) een beetje pendelt tussen de 0 en 4W. Zie vaker dat hij in de slaapstand tussen de 3.5 en 4W zachtjes op en neer zweeft, maar dit had ik nog niet gezien.
Is dit gedrag normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58c_qKqqn_w3bzqY7rm64CFNlvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvW0zk6ttXIve8nVfMoegnZz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 14-06-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Ik heb ook wel eens zoiets gezien bij mijn 55/6 toen de stroom eraf was geweest. 4-5W Echter, na weer een keer iets actiefs gedaan te hebben, gaat-ie daarna weer naar zijn “normale” stand-by, en dat is dan 10W, met 1x per dag een oplevinkje wanneer de pomp even circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:40:
Ik heb ook wel eens zoiets gezien bij mijn 55/6 toen de stroom eraf was geweest. 4-5W Echter, na weer een keer iets actiefs gedaan te hebben, gaat-ie daarna weer naar zijn “normale” stand-by, en dat is dan 10W, met 1x per dag een oplevinkje wanneer de pomp even circuleert.
Ik heb het idee dat mijn (interne) pomp sowieso nooit circuleert als de unit in standby staat 🤔 heb wel een externe die altijd aan staat (ivm de Auer Eau), misschien is dat de reden dat de interne nooit draait?
Edit: of misschien het feit dat ik een split unit heb en jij een monoblock.

Anyway, goeie tip, zal m eens even aan zetten, kijken wat er gebeurt.
Maar nog steeds benieuwd of het kwaad kan

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 14-06-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
scarfoot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb het idee dat mijn (interne) pomp sowieso nooit circuleert als de unit in standby staat 🤔 heb wel een externe die altijd aan staat (ivm de Auer Eau), misschien is dat de reden dat de interne nooit draait?
Edit: of misschien het feit dat ik een split unit heb en jij een monoblock.

Anyway, goeie tip, zal m eens even aan zetten, kijken wat er gebeurt.
Maar nog steeds benieuwd of het kwaad kan
Heb je ‘m op “uitgebreid” staan? Dan schakelt de pomp uit zodra de wenstemperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar dan nog zal de pomp altijd even draaien (1x per dag) om vastzitten te voorkomen.

Verschil tussen split of mono zou best kunnen, weet ik niet…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX0NkCj1IwQXkJqe9yGQPUOLbuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryFMisEapw04oNaVxUrOuWuL.jpg?f=fotoalbum_large

De buiten unit staat op zijn plek het is een heel apparaat >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Ja, en je hebt een keukentrapje nodig om de veiligheidsinstructies op de bovenzijde te lezen....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:23:
Maar dan nog zal de pomp altijd even draaien (1x per dag) om vastzitten te voorkomen.

Jep, ik wou gewoon ophelderen dat dit normaal is 99% van de stand-by tijd als er geen warmtevraag is.

(Hier split overigens. Maar lijkt me niet dat dit verschil kan maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Cyrus The Virus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:00:
[Afbeelding]

Goeiedag, wat ben jij van plan 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Goeiedag, wat ben jij van plan 😆
Oud vrijstaand huis met 15000kWh gas verbuik normaal gesproken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen en wat je ervaringen in de winter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Wel komisch, het zijn qua uiterlijk gewoon twee keer de 55 units op elkaar geplakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 03:26
[Afbeelding]

He, hier ook zo'n unit :) ook een oud vrijstaand huis. moet m'n grindbed nog wel wat netter maken zie ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 03:26
[Afbeelding]

Wacht, ik zie dat je op een betonnen plaat staat, hoe doe jij de afvoer van condenswater dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
overhyped schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Wacht, ik zie dat je op een betonnen plaat staat, hoe doe jij de afvoer van condenswater dan?
Ik neem aan dat daar, volgens "voorschrift" een pijp de grond in gaat. Er is dan alleen beton omheen gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
[Afbeelding]

Wel 20-25cm ruimte tussen unit en de muur? Lijkt er dicht tegenaan te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Proton_ Omdat er in de startpost nog geen 55/6 staat, mag je die van mij er wel bijzetten.
Geïnstalleerd nov-2022.
VWL55/6 Arotherm plus met VWZ AI en VRC720.
Boiler: Auer Edel Eau 200L.
Koeling: ja
Dank je.

Link: ingebruik name post

[ Voor 23% gewijzigd door Bart_Denon op 15-06-2023 14:32 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bart_Denon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:30:
@Proton_ Omdat er in de startpost nog geen 55/6 staat, mag je die van mij er wel bijzetten.
Geïnstalleerd nov-2022.
VWL55/6 Arotherm plus met VWZ AI en VRC720.
Boiler: Auer Edel Eau 200L.
Dank je.
Dit wetende: doe jij eigenlijk met de 55/6 aan vloerkoeling? Zo ja, hoe werkt dat samen met de Auer..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:31:
[...]
Dit wetende: doe jij eigenlijk met de 55/6 aan vloerkoeling? Zo ja, hoe werkt dat samen met de Auer..?
Ja sinds kort geactiveerd maar nog niet echt een goed beeld hoe goed dit nu werkt. Hij heeft tot nu toe echt pas 2 dagen gedraaid met veel pendel gedrag.
TA wel rond de 16/17 gezien. En draaide dan op laagte modulatie stand.
Opzich prima hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BDssA0jgu6ZqkvAJa2H2WeuOUE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H6aDZGTtavYBXCmWlq0ELRO3.png?f=fotoalbum_tile

Al zie ik vandaag dat hij een langere run ineen aan het doen is... Dus dat is wel grappig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U76GEzy_QZ1k_uvgCYRQK0b4V4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIuDkDXTVmPrB1fUyU3OR6ja.png?f=fotoalbum_large

Edit: met de Auer gaat dit ok, ik heb mijn TR nog niet onder de 19 gezien... Dus de Auer blijft gewoon lopen.
De Auer draait meestal in de ochtend een run na het douchen etc. De WP voor koeling heb ik tijdsgestuurd staan hele week van 12.30 tot 20.30 uur. Beetje binnen het tijdvak van de PV opbrengst...

[ Voor 10% gewijzigd door Bart_Denon op 15-06-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 14:34
Wim Leers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:14:

Heb je dit ook al echt gezien? Hier koelt ie bijna de hele tijd met 16,5–17ºC aanvoer terwijl het minimum op 18ºC staat. Dat is begrijpelijk icm de integraal die ik hierboven al vermeldde.

Het dauwpunt is hier momenteel 14ºC. De dauwpuntbewaking heeft ook een offset. Die staat standaard op 2K. Dat betekent dan dat ie absoluut niet kouder dan 16ºC zal gaan, om zeker niet in de buurt van het dauwpunt te komen.

Dus: ik ben écht benieuwd of je condens zag? Zelfs waar de buizen de vloer ingaan zie ik geen condens, en daar is het water sowieso op z'n koudst.
Zeker! Leidingen waren hartstikke nat. Dat was wel vorige zomer, in een vochtigere periode dan de afgelopen dagen.
En hij schoot dus telkens (ruim) onder de ingestelde offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Wim Leers schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:14:
[...]

Heb je ‘m op “uitgebreid” staan? Dan schakelt de pomp uit zodra de wenstemperatuur bereikt is.
klopt, staat op uitgebreid.
Ik had het overigens over de circulatiepomp, die heb ik echt nog niet zien lopen sinds hij uit staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:23:

nog niet zien lopen hoor sinds hij uit staat :?
Welk vermogen gebruikt de interne circulatiepomp eigenlijk, en hoe lang blijft hij aan?

Ik zal er dan eens een Homewizard push melding op zetten, nu zie ik alleen het gemiddelde over een kwartier terug, als hij een minuut aan zou gaan zie je dat misschien niet eens?

[ Voor 30% gewijzigd door scarfoot op 15-06-2023 19:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scarfoot hij staat dan nog geen minuut aan.
@Gramser Tr blijft bij mij ook boven de 19°C bij koelen, het dipje van 14:10-16:00 is de run van de Edel Eau.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odIKjYzokJs5_vg8ippv1E3UDHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PGWgB4esx6JCP6Ks5KRFkZet.png?f=fotoalbum_large
@Bart_Denon je staat erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Proton_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:04:
@Gramser Tr blijft bij mij ook boven de 19°C bij koelen, het dipje van 14:10-16:00 is de run van de Edel Eau.
[Afbeelding]
Helder.
zit er nog een logica in qua tijd, en wat is het vermogen van die interne pomp ongeveer? Zet ik er ff een triggermelding op via de HW. Hopelijk vangt die hem (melding pas na minimaal 1 minuut)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scarfoot ik zie (1 datapunt per minuut) een piekje van 10W (normaal 9W).
Op de Ta grafiek is het beter zichtbaar: er komt water van 10 graden uit de kruipruimte binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hmmm misschien dan toch maar eens erachter komen hoe ik dat koelen kan activeren. Is daar een eenvoudig stappenplan voor, ik neem aan het installateursmenu ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Proton_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:04:
[Afbeelding]
Hoe krijg je hem zo mooi stabiel op ta 16? Via eigen sturing of via de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Ik neem aan dat daar, volgens "voorschrift" een pijp de grond in gaat. Er is dan alleen beton omheen gestort.
Inderdaad pijp van 90cm in de grond dat uitkomt op een hoop grind.
lrnt schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Wel 20-25cm ruimte tussen unit en de muur? Lijkt er dicht tegenaan te staan
Precies 250mm zodat de Vaillant aansluitset exact past dikke piepschuimen bak eromheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:55:
Vandaag de leverancier gesproken en die vertelde mij dat Vaillant zelf de warmtepomp in gebruik komt stellen alleen dat er lange wachttijden zijn. Volgens mij kan het in gebruik nemen van de warmte pomp niet zo moeilijk zijn en in ieder geval alleen warm water Ik moet namelijk mijn bestaande gas ketel weg halen als ik mijn installatie wil afmaken maar dan heb ik geen warm water meer (en verwarming maar dat maakt komende maanden niet uit). Maar ik kan natuurlijk geen 4 weken zonder warm water.

Dus de vraag is moet ik wachten op de vaillant monteur of doen jullie de eerste keer ook allemaal zelf ?
Het gaat om een Arotherm Plus en Unitower.
Tsja, het is mij eigenlijk ook nooit duidelijk geweest in welke status men een apparaat verwacht als hij "in gebruik wordt genomen". Waterzijdig aangesloten? Gevuld en op druk gebracht? Stekker in of niet? Of alles aansluiten maar niet aanzetten? Wat gaan ze allemaal controleren? Vooraf of je elk draadje goed hebt aangesloten zodat je de boel niet opblaast, of is het vooral de instellingen nalopen?

Als je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten, dan is ingebruikname een eitje. Nou ja, die 1001 instellingen zijn een drama, maar is ook een kwestie van uitproberen en dan weet je ook waar je aan moet sleutelen voor een optimale prestatie.

Zou ook niet weten wat ze gaan doen als ze langskomen en hij draait al. Lijkt me sterk dat ze dan gewoon weer weglopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Cyrus The Virus @Zwartoog

Het volgende staat er over op het installateurs gedeelte van de Vaillant website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB7YFJQTeLmt5ghQe2Wqc9_8Rx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HxrkljSQCJvgyNrwI4nQjV4f.png?f=user_large

Bij de enige keer dat ik een in bedrijfstelling heb aangevraagd moest ik de boiler nog snel even drinkwaterzijdig aansluiten en vullen met koud water (planning issue), daar had de fabrieksmonteur wel geduld voor.

Dat van die binnentemperatuur voorverwarmen naar 15 graden heb ik getest (al was dat geen inbedrijfstelling met fabrieksmonteur), het was niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Hoe krijg je hem zo mooi stabiel op ta 16? Via eigen sturing of via de wp?
Dat is met de warmtepomp / VRC720 en 130 m² vloerverwarming.
Ook koel ik niet 24/7, dus warmt de vloer tussendoor ook weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Proton_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Dat is met de warmtepomp / VRC720 en 130 m² vloerverwarming.
Ook koel ik niet 24/7, dus warmt de vloer tussendoor ook weer op.
Ik zie het, tussen 13 en 22. Mag ik vragen wat je koelsettings zijn? Minimale aanv koeltemp, dauwpuntbewaking ja/nee en offset?

Zoals gezegd zit ik nog in de speurtocht om het koelgedrag beter te begrijpen, de TA gaat hier een stuk lager dan ik zou willen. Weet je bijvoorbeeld of WAR settings (stooklijn) of buitentemperatuur van invloed zijn in de sturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
busscherski schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:37:
@Cyrus The Virus @Zwartoog

Het volgende staat er over op het installateurs gedeelte van de Vaillant website.
[Afbeelding]

Bij de enige keer dat ik een in bedrijfstelling heb aangevraagd moest ik de boiler nog snel even drinkwaterzijdig aansluiten en vullen met koud water (planning issue), daar had de fabrieksmonteur wel geduld voor.

Dat van die binnentemperatuur voorverwarmen naar 15 graden heb ik getest (al was dat geen inbedrijfstelling met fabrieksmonteur), het was niet echt noodzakelijk.
Thanks! Maar er staat niet of je hem al gevuld/op druk hebt mogen bregen en/of operationeel is. Het is geen minimumvereiste, maar er staat ook niet dat het niet mag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Zwartoog
Eerst even goed ontluchten, ontluchtingsprogramma draaien en gewoon aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
Zwartoog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Thanks! Maar er staat niet of je hem al gevuld/op druk hebt mogen bregen en/of operationeel is. Het is geen minimumvereiste, maar er staat ook niet dat het niet mag :P
Ik heb de inbedrijfstelling laten verrichten door Vaillant. Je moet het systeem op druk hebben, maar zij zetten hem voor de eerste keer aan en controleren het e.e.a. Ik weet het niet zeker, maar is de inbedrijfstelling niet verplicht indien je een servicescontract afsluit?

Daarnaast, zij stellen hem in en leggen het nodige uit. Ik vond het handig en hoefde dus niet zelf te stoeien met de 100 instellingen - toch veel materie de eerste keer. Bij een volgende warmtepomp zal ik het eerlijk gezegd niet meer doen!
Pagina: 1 ... 87 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic