+1
Flail schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:30:
MAAR... in de praktijk heb ik gezien dat de werkelijke aanvoertemperatuur eerst een paar graden onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur duikt voordat hij werkelijk stopt met koelen (hij kan z'n minimale koelvermogen niet kwijt bij mij met 70m2 vloer en alle radiatoren boven open).
+1, maar dit is makkelijk te verklaren: de integraal. Net zoals ie een overshoot toelaat bij verwarmen (zeker in het tussenseizoen gebeurt dit vaak), laat ie ook een undershoot toe bij koelen.
Heb je dit ook al echt gezien? Hier koelt ie bijna de hele tijd met 16,5–17ºC aanvoer terwijl het minimum op 18ºC staat. Dat is begrijpelijk icm de integraal die ik hierboven al vermeldde.
Het dauwpunt is hier momenteel 14ºC. De dauwpuntbewaking heeft ook een offset. Die staat standaard op 2K. Dat betekent dan dat ie absoluut niet kouder dan 16ºC zal gaan, om zeker niet in de buurt van het dauwpunt te komen.
Dus: ik ben écht benieuwd of je condens zag? Zelfs waar de buizen de vloer ingaan zie ik geen condens, en daar is het water sowieso op z'n koudst.
Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen. Bij vloerverwarming stijgt de verwarmde lucht vanzelf op, maar gekoelde lucht wordt juist zwaarder en blijft dus onderin liggen.
Inderdaad! Da's het meest tricky aspect. Da's waarom ik momenteel 2 ventilators heb draaien om voor circulatie van de lucht te zorgen, in de hoop dat ook warme lucht wordt afgekoeld.
Volgens mij is de ideale oplossing een plafondventilator die warme lucht naar beneden blaast. Zoals je in Amerika vaak ziet. Maar … momenteel heb ik dat nog niet, dus blijft bij theorie.
Al met al is
in mijn ervaring het effect van koeling maar heel beperkt. En als ik dan zag er toch aardig wat kWh's per dag doorheen gingen voor een nauwelijks merkbaar effect... Wat flinke bomen voor het huis of buitenzonwering werken beter.
Hier heb ik al buitenzonwering op alle ~10 dakramen (het is een dakappartement) maar niet op de ~5 gewone ramen, waarvan 2 zeer veel zon binnenlaten. Daar heb ik dan gordijnen.
Vorige zomer werd het makkelijk 25–27ºC binnen na enkel dagen >30ºC overdag en ~20ºC 's nachts. Want dan zette ik de dakramen open (met muggen binnen als onvermijdbaar gevolg). Nu — knock on wood — lijkt het ondanks een domoticafoutje op dag 1 waarbij de buitenzonwering de eerste dag volop de zon binnenliet het prima te houden tot 24ºC binnen. Momenteel is het 33,5ºC buiten op m'n terras in de schaduw (in de stad) volgens Vaillant, 33,3ºC volgens Eve Weather, 31ºC volgens het KMI. Het koudste moment van de afgelopen nacht was 21,6ºC. Bij de brandtrap die ongeïsoleerd is en waar de zon slechts ~3 uur in lage hoek vanuit het westen binnenschijnt is de stenen vloer 24,2ºC (dit benadert dus ongeveer de thermal mass van het gebouw).
In m'n appartement is het óók 24,2ºC.
Bij mij lijkt het dus wel prima te werken.
Context: 160m^2 appartement, waarvan zo'n 140m^2 afgifteoppervlak. Grotendeels parket, zo'n 30m^2 steen (wat de koude/warmte veel beter geleid). Mechanische ventilatie (systeem C+) met spleetjes boven de ramen, waarbij ik ook duidelijk kan zien waar de warme lucht van buiten de vloer bij het gordijn vanochtend zo'n halve graad warmer maakte dan 10 cm van het gordijn verwijderd: de aangezogen buitenlucht verwarmt de vloer, maar wordt grotendeels langs de koude vloer gedwongen, waardoor die toch weer afgekoeld wordt.