Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
busscherski schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:05:
@Zwartoog
Eerst even goed ontluchten, ontluchtingsprogramma draaien en gewoon aan zetten.
Oh, die van mij heb ik vorig jaar al in werking gezet :) Meer de vraag van @Cyrus The Virus, of het erg is om hem in werking te zetten voordat ze hem officiëel in bedrijf komen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
anthon3 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Ik heb de inbedrijfstelling laten verrichten door Vaillant. Je moet het systeem op druk hebben, maar zij zetten hem voor de eerste keer aan en controleren het e.e.a. Ik weet het niet zeker, maar is de inbedrijfstelling niet verplicht indien je een servicescontract afsluit?

Daarnaast, zij stellen hem in en leggen het nodige uit. Ik vond het handig en hoefde dus niet zelf te stoeien met de 100 instellingen - toch veel materie de eerste keer. Bij een volgende warmtepomp zal ik het eerlijk gezegd niet meer doen!
Subsidie is een belangrijke reden om hem in bedrijf te laten stellen. De rest is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Zwartoog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Oh, die van mij heb ik vorig jaar al in werking gezet :) Meer de vraag van @Cyrus The Virus, of het erg is om hem in werking te zetten voordat ze hem officiëel in bedrijf komen stellen.
Volgens mij kan het weinig kwaad, als er iets mis is gaat hij vanzelf in storing. Om de Ebus te controleren moet er spanning op de buitenunit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-07 21:02
Heb ook een inbedrijfstelling laten doen door valliant. Wp draaide toen al een aantal dagen.
Ik vond het persoonlijk weinig voorstellen en de beste man was binnen 20 minuten weer weg.
Is dus ook net wie je treft, denk ik.
Alles was ook verder goed en qua instellingen had hij alleen de stooklijn op 0,4 gezet, die ik daarna weer lekker terug op 0,2 had gezet.
Al met al was het bij mij dus meer een inbedrijfscontrole.
Heb wel een keurig een rapport wat ik dan toch fijn vindt ivm garantie, service in de toekomst.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 08:12
Tjebakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Had ik al op dag gezet maar maakt helaas geen verschil.

Edit: volgens mij werkt het nu wel. Heb via het installateursniveau op de binnenunit de koelmodule geactiveerd. Die stond uit. Zal wel te maken hebben gehad met het plaatsen van de nieuwe printplaat afgelopen winter. @chosen1 was het bij jou al gelukt?
Mag ik vragen hoe je dat gedaan heb? Ik kan op die binnenunit bij de installateursniveau alleen maar bij de testinstellingen het koelen testen. Dan zie ik het daadwerkelijk gebeuren, voor de rest niet.

Nu heb ik nadat ik heb ingesteld dat hij moet koelen van 1 januari 2022 tot oktober 2023, het idee dat er wel wat gebeurd. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook omdat je op het home schermpje doe setting heel snel geannuleerd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:08
@Krilo_89 Als het goed is kun je via de onderstaande menuopties de koelfunctie in de besturingsmodule activeren:

Installateurniveau→ Start instal. ass.→ Koelingstechnologie

Of via Installateurniveau→ Toestel configuratie→ Koelingstechnologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMans
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Beste allemaal,

Ik ben inmiddels een heel eind op weg voor het verzamelen van de juiste spullen. Echter kom ik maar niet aan een UNISTOR RW 400/3 MR.

Heeft een van jullie een adres/ een degelijk alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

WPMans schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:09:
Beste allemaal,

Ik ben inmiddels een heel eind op weg voor het verzamelen van de juiste spullen. Echter kom ik maar niet aan een UNISTOR RW 400/3 MR.

Heeft een van jullie een adres/ een degelijk alternatief?
Je zou kunnen kijken bij andere fabrikanten, maar ik denk dat bijvoorbeeld Dejong boilers ook niet echt op voorraad zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
SolarEdge gaat integreren met warmtepompen van Vaillant: https://www.pv-magazine.c...umps-with-residential-pv/

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor het delen van de link @Speedfight.
Ik ben benieuwd wat de integrateimogelijkheden (en voorwaarden) uiteindelijk gaan zijn.

Ik heb zowel een SolarEdge als een SMA omvormer en heb dan t.z.t. (ik vind het nu nog niet zo van belang) misschien 2 opties waarmee ik de Vaillant WP kan integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-07 12:02
Beste mede-tweakers.

Wat is er nodig om ook gebruik te kunnen maken van de koelfunctie (naast de instellingen)?

Het systeem is destijds zo door de installateur zo opgeleverd dat hij enkel kan verwarmen, de koelfunctie is in de thermostaat dan ook uitgezet. Na contact met de installateur te hebben gehad wordt aangegeven dat het systeem niet geschikt is gemaakt om te koelen vanwege de verdeler, elektra (?) en regelingen.

het aanzetten van de koelfunctie in de thermostaat lukt mij wel, maar kan dit zonder nadelige gevolgen?

Ik ben in bezit van een Vaillant aroTHERM / Unitower (VIH QW 190/1 E) i.c.m. een buffervat van 40L / vrc700.

[ Voor 29% gewijzigd door boschdave op 21-06-2023 08:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@boschdave afgifte, heel veel afgifte. Liefst vloerverwarming op alle verdiepingen, want dat wordt plafondkoeling.
Is het buffervat parallel of in serie? Parallel geeft, doordat met koelen het koudste, zwaardere water bovenin komt, nog meer menging dan bij verwarmen dus liever niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
Proton_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:12:
@boschdave afgifte, heel veel afgifte. Liefst vloerverwarming op alle verdiepingen, want dat wordt plafondkoeling.
Is het buffervat parallel of in serie? Parallel geeft, doordat met koelen het koudste, zwaardere water bovenin komt, nog meer menging dan bij verwarmen dus liever niet.
De begane grond en 1e verdieping (circa 100m2 van de 150m2) zijn volledig voorzien van vloerverwarming.

Wat betreft de buffervat, deze staat in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-07 23:25
Op de hydrolische module moet actief koelen geselecteerd zijn. Daarna kan je gaan koelen.
Wel opletten dat je geen S2 model hebt, want die worden vaak geleverd op de Belgische markt en kunnen standaard niet koelen. Daar moet je nog de weerstand aantoevoegen om te kunnen koelen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:23
boschdave schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:00:
Beste mede-tweakers.

Wat is er nodig om ook gebruik te kunnen maken van de koelfunctie (naast de instellingen)?

Het systeem is destijds zo door de installateur zo opgeleverd dat hij enkel kan verwarmen, de koelfunctie is in de thermostaat dan ook uitgezet. Na contact met de installateur te hebben gehad wordt aangegeven dat het systeem niet geschikt is gemaakt om te koelen vanwege de verdeler, elektra (?) en regelingen.

het aanzetten van de koelfunctie in de thermostaat lukt mij wel, maar kan dit zonder nadelige gevolgen?

Ik ben in bezit van een Vaillant aroTHERM / Unitower i.c.m. een buffervat van 40L / vrc700.
Wat voor verdelers heb je? Gewoon pomploze? Kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
anthon3 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Wat voor verdelers heb je? Gewoon pomploze? Kunststof?
Het betreft een pomploze, zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbKx8GK_mZAJ8XMqyvZnHoZWyDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxiunmJNt13bgmWt10XSuxi2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:31
Zo die koelfunctie maakt echt wel een flink verschil in temperatuur (begane grond, 1e en 2e verdieping vloerverwarming). Vergeten de datum te verlengen en je merkt het vandaag direct op de slaap en woonkamer. Snel maar weer aangezet :P

Kost alleen wel de nodige KWH (5-6 per dag).. maar dat vangen de PV's wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
Ik heb de koelfunctie ingeschakeld en de toevoerleidingen worden ook koud maar ik krijg nu een foutmelding op de circulatiepomp.

Het betreft de foutcode E1, het betreft een Grundfos alpha 1 25-40 130 ciculatiepomp. Is dit toeval of moet ik ergens nog een instelling veranderen?

Inmiddels opgelost door de circulatiepomp los te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door boschdave op 21-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik ben al een week of 2 aan het koelen, maar als ik naar hydrolische module ga, dan staat de opbrengst voor koelen gewoon op 0 kWh. Hij lijkt helemaal niks te registeren. Ik kan enkel zien dat ik een SEER heb van 5.5 en voor de rest is alles 0 wat betreft koelen. Nog mensen met dit probleem?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
jellybrah schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:49:
Zo die koelfunctie maakt echt wel een flink verschil in temperatuur (begane grond, 1e en 2e verdieping vloerverwarming). Vergeten de datum te verlengen en je merkt het vandaag direct op de slaap en woonkamer. Snel maar weer aangezet :P

Kost alleen wel de nodige KWH (5-6 per dag).. maar dat vangen de PV's wel op.
Ik merk het ook direct! Alleen ik zit rond de 15-20 kwh per dag aan koeling. Het verbruik pendelt in een vast patroon heen en weer. Heb je dat ook of is het verbruik bij jou constant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:45
lrnt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Ik merk het ook direct! Alleen ik zit rond de 15-20 kwh per dag aan koeling. Het verbruik pendelt in een vast patroon heen en weer. Heb je dat ook of is het verbruik bij jou constant?
Dat is erg veel. Heb je delen van je afgiftesysteem afgesloten waardoor de wp z'n minimumvermogen niet kwijt kan wellicht?

Ik had hier (ander merk wp) de hele bovenverdieping dicht gezet voor ik de koelfunctie activeerde. Daarna merkte ik dat de weerstand in m'n systeem te hoog was doordat de wp begon te pendelen. Met de standaard pompinstellingen kwam het debiet onder de uitschakeldrempel. Het verhogen van de minimum pompcapaciteit van 40 naar 50% loste het probleem op. Daardoor blijft de wp constanter draaien op een lage frequentie en is het verbruik ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
De mijne pendelt niet en zit op 12-14kWh per dag denk ik. Geen last van pendelen hier. Alles staat volledig open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-07 08:31
Onze 75/6 doet sinds een paar weken ook SWW. Dat doet 'ie op zich prima, maar de instelmogelijkheden vind ik wonderlijk (of ik snap ze niet goed).

Gisteren had ik hem per ongeluk op 'manueel' gezet (ik wilde hem van het tijdvenster af hebben om te voorkomen dat hij midden in de nacht zou gaan opwarmen). Dat blijkt niet te betekenen wat ik dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpD3M72FSA8h48lQ9b-0CZv1kt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/smpksCzBtbnJ8bsayXuMWkPv.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wil is eigenlijk wat elders in de handleiding bij de uitleg van 'hysterese boilerlading' staat: 'De boilerlading start, zodra de boilertemperatuur < gewenste temperatuur - hysteresewaarde is'. En dan het liefst dat binnen gespecificeerde tijdblokken, niet zodanig dat verwarmen in die tijdblokken moet, maar dat het buiten die tijdblokken niet mag. Maar in de instellingen moet je kiezen tussen drie opties die hier allemaal niet in lijken te voorzien – niet in het laatste, maar zelfs niet in het eerste:
  • Manueel wil zeggen: altijd de ingestelde temperatuur (de minst duurzame optie dus)
  • Tijdgestuurd lijkt te betekenen dat hij het water op temperatuur houdt binnen bepaalde tijdblokken (= verwarmen binnen de tijdblokken moet), dat wil ik ook niet
  • Uit is uit
Wat ik niet snap is welke functie de in het installateursmenu in te stellen hysterese überhaupt heeft in dit verhaal. Is dat dan toch een conditie die verwarmen in de modus 'tijdgestuurd' vrijgeeft? Dat is volgens mij niet de ervaring in dit forum en lijkt ook in tegenspraak met de handleiding.
En wat ik graag zou willen weten is of er een manier is om het bovenstaande te bewerkstelligen zonder de temperatuur elke paar dagen te checken en SWW op basis daarvan al dan niet handmatig aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:31
lrnt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Verbruik is redelijk constant moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Anomi Zelf gebruik ik de VWL75/6 niet voor sww en heb ik een aparte Vaillant warmtepompboiler. Dus onderstaande kan theoretisch anders zijn bij jou.
Op de aroSTOR warmtepompboiler werkt het zoals jij beschrijft: de boiler gaat binnen de ingeprogrammeerde tijdsblokken van de weekplanner alleen het sww (bij)verwarmen als boilertemperatuur < gewenste temperatuur - hysteresewaarde. Is de watertemp niet ver gezakt doordat er geen/nauwelijks warm water gebruikt is, dan gaat de boiler dus niet verwarmen en blijft hij uit. Dus m.n. afhankelijk van het warm watergebruik begint de wpboiler direct als het ingestelde tijdsblok aangebroken is, of bij wijze van spreken halverwege het tijdsblok etc. Of hij slaat het tijdsblok helemaal over en gaat (wellicht) pas in het volgende tijdsblok aan de slag.

Heb je gemerkt dat dat bij jou anders is? Ik zou verwachten dat het binnen de Vaillant productrange hetzelfde werkt, maar wellicht heb ik het mis.
Mensen met ervaring in sww via een Vaillant wp ipv wpboiler zullen vast ook nog wel reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
@Anomi Tijdsgestuurd is wat je wil. Maar hij verwarmd enkel als de hysteresis overschreden is.

Heb je 7C hysterese en 50C wenstemperatuur, dan zal hij pas opwarmen als hij 43C of lager meer en dat binnen een tijdsblok valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Franciesco schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:54:
@Anomi Zelf gebruik ik de VWL75/6 niet voor sww en heb ik een aparte Vaillant warmtepompboiler. Dus onderstaande kan theoretisch anders zijn bij jou.
Op de aroSTOR warmtepompboiler werkt het zoals jij beschrijft: de boiler gaat binnen de ingeprogrammeerde tijdsblokken van de weekplanner alleen het sww (bij)verwarmen als boilertemperatuur < gewenste temperatuur - hysteresewaarde. Is de watertemp niet ver gezakt doordat er geen/nauwelijks warm water gebruikt is, dan gaat de boiler dus niet verwarmen en blijft hij uit. Dus m.n. afhankelijk van het warm watergebruik begint de wpboiler direct als het ingestelde tijdsblok aangebroken is, of bij wijze van spreken halverwege het tijdsblok etc. Of hij slaat het tijdsblok helemaal over en gaat (wellicht) pas in het volgende tijdsblok aan de slag.

Heb je gemerkt dat dat bij jou anders is? Ik zou verwachten dat het binnen de Vaillant productrange hetzelfde werkt, maar wellicht heb ik het mis.
Mensen met ervaring in sww via een Vaillant wp ipv wpboiler zullen vast ook nog wel reageren.
Hier aroTHERM 75/5 split + uniTOWER 78/5. Dus: SWW met WP. Wat @Franciesco hier beschrijft is exact hoe het systeem zich hier gedraagt. (Hier 48ºC doel, 5ºC hysterese, dus zodra het water <43ºC is en we binnen het SWW tijdsblok zitten gaat ie bij verwarmen tot 48ºC.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:13
Gisteren is mijn levering eindelijk aangekomen. VWL105/6 met 300L Unistor MR boiler en 100L VPS buffervat en MEH97/6 binnenunit.

Maandag begint de installatie, 🙌 zin in! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCh2fSgtxXWD3XUyn9XoC9_onhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSPkhwosrw2TbjjpcriGIbFA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrOe7ex7NJaP3gbxCslkIjDoo90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9irgNL2VSAbYo7y4t3bgajIW.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
Dank voor de reacties :). Het lijkt erop dat hij hier toch ook zo werkt: hij is in ieder geval de afgelopen dagen niet gaan opwarmen binnen het tijdslot, ondanks dat de temperatuur wel onder het setpoint (hier 47 graden) was gekomen (maar niet onder de ingestelde hysterese). Ik dacht in dit topic anders te hebben gelezen, maar kan het ook niet zo gauw terugvinden.

In ieder geval een waarschuwing aan nieuwe gebruikers om SWW niet op ‘manueel’ te zetten in de veronderstelling dat dan je handmatige handelingen / instellingen bepalend zijn voor het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:28
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:18:
[...]

De CV-ketel ging eruit en de WP kwam erin. En ertussen zit nu een 100 liter buffervat. De WP bewaakt het buffervat (WAR-gestuurd) en evohome stuurt de circulatiepomp van het secundaire circuit (van buffervat het huis in). Het contact van evohome dat anders de ketel (aan/uit) aanstuurt, stuurt nu die circulatiepomp.
Nav de discussie van verleden jaar over Evohome en WP het volgende.
De oplossing van Hippe Lip is duidelijk. Sluit Evohome aan op het buffervat en de WP bewaakt het buffervat.

De komende weken worden bij mij een Vaillant 125/6, een 800 liter buffervat en 6 zonnecollectoren geïnstalleerd.
Als ik het laat aansluiten conform de oplossing van Hippe Lip, waar is dan de VRC700 op aan gesloten (deze functioneert niet meer als kamerthermostaat, dat doet Evohome) en wat regelt deze dan?

Is andersom ook een optie: de VRC700 regelt de warmtevraag (tov het buffervat neem ik aan) incl de temperatuur in de woonkamer. In alle andere vertrekken regelen de thermostaatkranen van Evohome de temperatuur, die overigens altijd iets lager is dan de kamertemperatuur. Een passief gebruik van Evohome en een actieve VRC700.
Gtaag hoor ik jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor met externe naregeling is de VRC700 niet strikt noodzakelijk, maar wel handig voor instellen van een tijdschema voor SWW en stooklijn enzo.

Je andersomregeling kan ook maar heeft volgens mij weinig meerwaarde / geen voordelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 07:15
Hallo,

Ik krijg in oktober een Vaillant aroTherm plus 55/6 warmtepomp (incl vaillant 190L bolier). Deze wordt aangesloten aan een VVW op de beganegrond d.m.v. de bestaande leidingen, welke ook naar de ouderwetse radiatoren lopen op de eerste en tweede verdieping.

Wat ik niet helemaal begrijp, is hoe het zit met de aanvoer temperatuur op de VVW. Deze is hoog aangezien het aan de radiatoren gekoppeld is. Correct? Nu zie ik twee opties; een aparte leiding voor de VVW aanleggen of LT radiatoren ophangen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Nee, de aanvoertemperatuur wordt laag omdat je een warmtepomp krijgt, even platgeslagen. Dat is prima voor je VVW, maar je radiatoren krijgen dan te maken met diezelfde lage temperatuur. En dan worden de ruimtes met die radiatoren wellicht niet goed warm meer. Dus dan zou je je afgiftevermogen moeten vergroten, dat kan met LTV radiatoren, zoals je aangeeft.

Maar er komen bij mij nog wel wat meer vragen omhoog:
- ik vermoed dat je een vvw-verdeler met eigen pomp hebt? Wordt die vervangen voor een pomploos exemplaar?
- wat raadt je installateur aan mbt die radiatoren? Gaan die meedraaien op de vloerverwarming?
- trouwens: ligt de vvw er überhaupt al..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
@Gramser dank voor je reactie.

De installateur moet nog langskomen voor de schouw, want de VVW ligt dus nog niet (het huis is overigens ook nog niet in bezit, maar wil voorkomen dat ik iets over het hoofd ga zien).

VVW heeft inderdaad een eigen pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
Jilvoos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:45:
@Gramser dank voor je reactie.

De installateur moet nog langskomen voor de schouw, want de VVW ligt dus nog niet (het huis is overigens ook nog niet in bezit, maar wil voorkomen dat ik iets over het hoofd ga zien).

Maar hoe weet je dan of een 55 voldoende afgifte geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 16:09
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Ik zie het, tussen 13 en 22. Mag ik vragen wat je koelsettings zijn? Minimale aanv koeltemp, dauwpuntbewaking ja/nee en offset?

Zoals gezegd zit ik nog in de speurtocht om het koelgedrag beter te begrijpen, de TA gaat hier een stuk lager dan ik zou willen. Weet je bijvoorbeeld of WAR settings (stooklijn) of buitentemperatuur van invloed zijn in de sturing?
De sturing van het koeling is voor mij ook nog onbekend. Hoe zou WAR bijvoorbeeld gaan? Gebasseerd op de stooklijn voor verwarmen? Dat lijkt mij een gekke implementatie: warmteverlies in de winter wordt bepaald door isolatie, terwijl "warmtewinst" in de zomer mijn inziens sterk wordt beinvloedt door zon op ramen. Daardoor zou een tweede, aparte stooklijn nodig voor zijn.

Gek dat dit niet gedocumenteerd is door Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Jilvoos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:45: de VVW ligt dus nog niet
[…]
Beetje ambigu… Als de vloerverwarming inderdaad nog aangelegd moet worden, wil je (in principe) een verdeler zonder pomp.

Kijk anders even in het Ik-wil-een-warmtepomp-faq-topic voor de basics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jilvoos
@Anomi je hebt gelijk ik merk dat ik nog echt te weinig weet, dank voor de link ik ga even (verder) inlezen.

De VVW heeft inderdaad een verdeler, geen pomp. Sorry voor de verwarring.

@anthon3 o.b.v. advies van de verkoper en wat simpele berekeningen o.b.v. vermoedelijk gebruik. Ik begon er echter aan te twijfelen, maar zoals ik net zei, ik ga even verder inlezen.

Dank beiden voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Laatst online: 21-07 10:44
Arkor schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Als ik het laat aansluiten conform de oplossing van Hippe Lip, waar is dan de VRC700 op aan gesloten (deze functioneert niet meer als kamerthermostaat, dat doet Evohome) en wat regelt deze dan?

Is andersom ook een optie: de VRC700 regelt de warmtevraag (tov het buffervat neem ik aan) incl de temperatuur in de woonkamer. In alle andere vertrekken regelen de thermostaatkranen van Evohome de temperatuur, die overigens altijd iets lager is dan de kamertemperatuur. Een passief gebruik van Evohome en een actieve VRC700.
Gtaag hoor ik jullie reactie.
Ik zie niet hoe je het andersom zou kunnen doen: wat bestuurt de circulatie pomp in jouw idee: de EvoHome of de VRC700? In beide gevallen valt er een gedeelte van de vertrekken buiten de boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
SoulShot schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:46:
[...]

De sturing van het koeling is voor mij ook nog onbekend. Hoe zou WAR bijvoorbeeld gaan? Gebasseerd op de stooklijn voor verwarmen? Dat lijkt mij een gekke implementatie: warmteverlies in de winter wordt bepaald door isolatie, terwijl "warmtewinst" in de zomer mijn inziens sterk wordt beinvloedt door zon op ramen. Daardoor zou een tweede, aparte stooklijn nodig voor zijn.

Gek dat dit niet gedocumenteerd is door Vaillant.
AFAICT doet het dit:
- de temperatuur die je als minimum hebt ingesteld als het dauwpunt +offset het toelaat
- zoniet, het realtime dauwpunt+offset

An sich voldoende. Want toch niet voldoende afgifte voor koude.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 26-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Broodro0ster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:40:
Weet er iemand waar de temperatuur sensor in de boiler van de Unitower zit? Boven/midden?
Wim Leers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Mij ook al afgevraagd.

Volgens pagina 47 van het Installatie- en onderhoudshandleiding uniTOWER 0020257285_03 document zou het ergens bovenaan zitten. Zoek op "Boilertemperatuursensor, TT665".
Ter info: zaterdagavond een bad gevuld een uur of 6 na de de laatste boiler lading. De boiler wordt bij mij naar 52°C geladen. Zondagochtend stond de boiler op 38.5°C en ik wou een badje laten lopen voor de zoon. Tot mij verbazing kwam daar daar nog genoeg warm water uit. Daarna nog even gedouched op 34-35°C en dat ging ook prima. Na de douche gaf de boiler 26°C aan dus denk dat het toen echt wel klaar was. Maar als de Unitower 38°C. In totaal 120+100+22l warm water gehaald uit een boiler van 52°C over een tijdsspan van 16h.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFJFMzFNCAr60C6teJDq7IxxfQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fmjxqbv1BAle5Fxuh6ct1Gb.jpg?f=fotoalbum_large

Het waren een paar lange dagen maar hij draait eindelijk weer warm water :+ Het was een hele puzzel om alles in de beperkte ruimte te krijgen. Moet de bedrading van de pomp nog weg werken en isoleren, en de vloerverwarming moet nog verlengd worden maar dat heeft niet z'n haast.

6 juli komt Vaillant langs voor de instellingen.

Enige wat mij niet duidelijk is waarop ik de maximaal thermostaat moet aansluiten die aan de vloerverwarming hangt. Of ik die nu aan de Arotherm, unitower of VR71 moet hangen is mij niet duidelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 27-06-2023 13:30 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

[...]

Ter info: zaterdagavond een bad gevuld een uur of 6 na de de laatste boiler lading. De boiler wordt bij mij naar 52°C geladen. Zondagochtend stond de boiler op 38.5°C en ik wou een badje laten lopen voor de zoon. Tot mij verbazing kwam daar daar nog genoeg warm water uit. Daarna nog even gedouched op 34-35°C en dat ging ook prima. Na de douche gaf de boiler 26°C aan dus denk dat het toen echt wel klaar was. Maar als de Unitower 38°C. In totaal 120+100+22l warm water gehaald uit een boiler van 52°C over een tijdsspan van 16h.
Ik heb mij ook wel eens verbaasd, maar warm water mengt niet met het koude water, dit doordat het van onderaf gevuld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-07 22:54
Vraagje:

Ik heb een Arotherm plus 55/6 w.p. direct aangesloten op een open vloerverwarmingcircuit (geen extra buffervat) +VWZ AI module+thermostaat. Lekker simpel, werkt prima.

Als ik in de toekomst het systeem uit wil breiden met een warmwater boiler, zou het dan voldoende zijn om een losse boiler (dus geen unitower te plaatsen en deze aan te sluiten op de warmtepomp middels een driewegklep (en deze aan te sturen met de VWZ AI module)? Of zijn er dan aanvullende componenten nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Leuke installatievideo van een Vaillant aroTHERM plus:
YouTube: Unlocking Super Efficiency: Air Source Heat Pump Swap With Vaillant ...

pleit ook voor geen buffervat als het niet nodig is.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Wotse dat is voldoende, ja. Een boilervoeler zat bij de VWZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBpH9Gn8wfe3D_25Y72Om9wiq0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F2oB8kFmqnxicWZnNtiPMrX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe hebben jullie dit gedaan er is eigenlijk geen ruimte voor de kabels en voor de sensoren zonder delen weg te snijden

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:18
@Cyrus The Virus
Dat ziet er netjes uit.

Waarom heb je de muurbeugel van de buffer niet gebruikt?

Maximaalthermostaat sluit je aan op de uniTOWER op dat contactje dat af fabriek aan elkaar gelust is naast ebus. En in de maximaalthermostaat gebruik je dan de 2 linkse contacten.

Ja ik heb ook wel eens wat lopen snijden in dat EPS.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 28-06-2023 21:42 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
busscherski schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:42:
@Cyrus The Virus
Dat ziet er netjes uit.

Waarom heb je de muurbeugel van de buffer niet gebruikt?

Maximaalthermostaat sluit je aan op de uniTOWER op dat contactje dat af fabriek aan elkaar gelust is naast ebus. En in de maximaalthermostaat gebruik je dan de 2 linkse contacten.

Ja ik heb ook wel eens wat lopen snijden in dat EPS.
De redenen voor de muurbeugel was omdat de warmtepomp kant van het buffervat naar rechts moest als ik die zou gebruiken krijg ik nog meer kruisingen. En de handleiding was niet duidelijk of ik dit om mocht draaien.

Ik zal eens kijken in de handleidinig van de Unitower stond namelijk het volgende:
5.3.13 Maximaalthermostaat voor vloerverwarming
aansluiten
▶ Raadpleeg de handleiding van de warmtepomp en de
systeemschema's om de maximaalthermostaat op de
warmtepomp aan te sluiten.
▶ Raadpleeg de systeemschema's als u meerdere verwarmingszones
beheert of als u een open verdeler moet installeren.
Maar moet nou best wel dingen wegsnijden om die kabels passen te maken en dat EPS is zeer taai spul.

Voor mijn gevoel zou vaillant wel meer mogen nadenken om iets flexiblere aansluit mogelijk heden te hebben in de handleiding staat ook dat de minimale afstand tot de muur van de unitower 10mm moet zijn maar als je dat doet kom je nooit weg met je leidingen als je alle panelen terug wil zetten. Heb veel voorbeelden gezien op het internet afgelopen weken en viel mij op dat het vaak grote installaties zijn en niet logische routes althans zo kijk ik er al n00b loodgieter tegen aan :+ normaal ontwerp ik electronica dus dit was wat anders wel leuk werk voor een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-07 22:54
Speedfight schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:48:
Leuke installatievideo van een Vaillant aroTHERM plus:
YouTube: Unlocking Super Efficiency: Air Source Heat Pump Swap With Vaillant ...

pleit ook voor geen buffervat als het niet nodig is.
Mooie video! lekker simpel systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik ga ook een arotherm plus doen. Ik twijfel nog tussen de 55 en 75.

Huis verbruikt nu 1100m3 met zuinig stoken maar wel veel sww verbruik (dagelijks bad vol, constante waakvlam) met minder zuinig stoken is het ook wel eens 1250 geweest. Op 13 en 18 december kwamen we op 13 m3 per dag.

Nieuwe installatie om dit te vervangen wordt een wp voor zo'n 50m2 vloerverwarming beneden (en via wtw ventilatie ook nog wat voor de rest van het huis) en SWW met airco voor de twee slaapkamers.
Huis wordt wel 9m2 groter met veel extra glas (serre), maar we doen ook nog wat extra isolatie (vloer van rc2.5 naar 6, een aantal ramen naar hr+++ en wat ongeisoleerde delen van een eerder bij de woning getrokken berging aangepakt)

De installateur zegt een 75 snel te kunnen leveren en dat die fijn is ivm stiller kunnen draaien op de gevraagde vermogens en voor SWW. Dat is wel fijn, want rijtjeshuis met achterburen, dus de buitenunit moet wel vlak bij de erfgrens ( in een hoek met de rug of zijkant tegen het schuurtje van de buren)

Ik neig zelf naar de 55 voor het lagere minimumvermogen en kleinere formaat, zeker als vaillant aanraadt om op beta 0.8 te gaan zitten. De installateur zegt alleen niet te kunnen garanderen dat die er voor het stookseizoen is, en de bestaande verwarming is definitief weg)

Qua prijs maakt het weinig uit geloof ik.
Zouden we met die 75 permanent op fluisterstand kunnen draaien? Gaan we echt last krijgen van dat hogere minimumvermogen?

Wat zouden jullie doen?

Daarnaast: is het gebruikelijk dat vaillant zelf de boel komt inregelen? Dat schijnt bij andere merken standaard te zijn, maar ik zie er niets over op de offerte.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 17:01
Somethingsin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:26:

Huis verbruikt nu 1100m3 met zuinig stoken maar wel veel sww verbruik (dagelijks bad vol, constante waakvlam) met minder zuinig stoken is het ook wel eens 1250 geweest. Op 13 en 18 december kwamen we op 13 m3 per dag.

Nieuwe installatie om dit te vervangen wordt een wp voor zo'n 50m2 vloerverwarming beneden (en via wtw ventilatie ook nog wat voor de rest van het huis) en SWW met airco voor de twee slaapkamers.
Huis wordt wel 9m2 groter met veel extra glas (serre), maar we doen ook nog wat extra isolatie (vloer van rc2.5 naar 6, een aantal ramen naar hr+++ en wat ongeisoleerde delen van een eerder bij de woning getrokken berging aangepakt)

De installateur zegt een 75 snel te kunnen leveren en dat die fijn is ivm stiller kunnen draaien op de gevraagde vermogens en voor SWW. Dat is wel fijn, want rijtjeshuis met achterburen, dus de buitenunit moet wel vlak bij de erfgrens ( in een hoek met de rug of zijkant tegen het schuurtje van de buren)

Ik neig zelf naar de 55 voor het lagere minimumvermogen en kleinere formaat, zeker als vaillant aanraadt om op beta 0.8 te gaan zitten. De installateur zegt alleen niet te kunnen garanderen dat die er voor het stookseizoen is, en de bestaande verwarming is definitief weg)

Zouden we met die 75 permanent op fluisterstand kunnen draaien? Gaan we echt last krijgen van dat hogere minimumvermogen?

Wat zouden jullie doen?

Daarnaast: is het gebruikelijk dat vaillant zelf de boel komt inregelen? Dat schijnt bij andere merken standaard te zijn, maar ik zie er niets over op de offerte.
toon volledige bericht
Ik volg even, want ik zit over hetzelfde te twijfelen. 😀 1100 me gas incl SWW. Ik wil later nog een WPB kopen, omdat ik van werk een vergoeding kan krijgen.
Woonopp. 180 m2. Waarvan 45m2 vloerverwarming en de rest met Jaga Tempo met heatboosters. Installateur zegt dat ik met een 55 weg moet kunnen komen, maar ik neig zelf meer naar de 75.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranze op 01-07-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Als je nou een aparte warmtepompboiler doet, hoeft dat ene apparaat geen alleskunner te zijn. Met dat in het achterhoofd is hier voor zo’n 60m2 vvw een 55/6 geplaatst. Wij deden ook zo’n 1200m3 gas per jaar, en nu de warmtepompboiler is geïnstalleerd (Auer Edel Eau) zijn we nu gasloos.

Hier is wel een houtkachel als backup. Nog niet nodig gehad, en ons huis is niet super geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Maar dan heb je twee apparaten om te onderhouden toch? En twee buitenunits? De 75 is maar een paar honderd duurder dan de 55.

Wat is het voordeel van zo'n setup? (Zeker als een 55 alleen wellicht ook al voldoet)

-'sin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
En wat schetst mijn verbazing, na 14(!!) maanden staat de 125/6 op de stoep. Voor de oorspronkelijke prijs, dat dan weer wel. Vanwege een binnenbrandje is in Februari de HR Exclusive (spontane zelfontbranding, letterlijk) vervangen door een Ecotec plus, zijn we straks in een paar maanden ineens weer helemaal up to date.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:45:
Maar dan heb je twee apparaten om te onderhouden toch? En twee buitenunits? De 75 is maar een paar honderd duurder dan de 55.

Wat is het voordeel van zo'n setup? (Zeker als een 55 alleen wellicht ook al voldoet)
Er valt niet zo heel veel te onderhouden, en aan een WPB al helemaal niet. En die WPB heeft geen buitenunit, de compressor zit bovenop de unit. Je hebt dan wel luchtkanalen naar buiten nodig (of zoals bij de mijne een aansluiting op de vloerverwarming).

Voordeel is dat je warmtepomp zelf in de winter altijd z’n vermogen voor de verwarming kan aanwenden. Sanitair Warm Water kost toch wel een uurtje per dag of meer. Die tijd kan niet worden besteed aan het warm houden van de vloer - het kan namelijk niet tegelijk.

Nadeel kan zijn wat meer geluid in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus

Wat zouden jullie doen?

toon volledige bericht
ik heb uiteindelijk een 105 besteld met 1200m3 gas verbruik per jaar, hier komt donderdag vaillant langs om alles in te stellen gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Somethingsin bij welk etmaalgemiddelde temperatuur was je verbruik 13m3 gas? Dat kan voor verschillende plekken in Nederland zomaar een paar graden verschillen, maar ik vermoed geen -7 graden of lager. Zie eventueel een KNMI weerstation in de buurt.

En was die 13m3 excl SWW?
Stel het was excl SWW en -5 graden etmaalgemiddelde en je binnentemperatuur was 20°C. Dan zou je bij gemiddeld -10°C dus theoretisch (20- -10)/(20- -5) * 13 = 15,6m³ verbruiken.
Omgerekend naar wp vermogen: 15,6*9/21=6,7kW.
9 hanteer ik meestal als veilige omrekenfactor van gas naar stroom (sommigen rekenen 8 ). Die 21 komt doordat je op erg koude dag een paar uur aan defrost kwijt kan zijn en nog een uur aan sww. Dus 24hr-2-1=21 draaiuren.
De 55/6 levert max 6,2kW bij -7 graden en ca 5,8kW bij -10graden. Dus puur op WP vermogen kom je dan tekort. Vind je het niet erg om bij dit soort extremen bij te stoken met het elektrische hulpelement, dan kan het wel: betafactor van 0.8 is dan gebruikelijk wat dan 5,3kW WP benodigd vermogen geeft, de rest door het elektrische hulpelement.

Als je veel warm water verbruikt, dan zou ik denk ik niet voor een aparte wpboiler gaan. Want die warmen door over het algemeen het lagere vermogen het water veel langzamer op dan dat een reguliere wp dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: mijn gasverbruik lag doorgaans tussen de 1100 en 1300m3 gas per jaar en ik heb de 75/6 gekozen. Ook omdat ik nu 19 graden binnentemperatuur warm genoeg vind, maar wellicht dat dat niet meer het geval is als ik wat ouder ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dagelijks bad vol, daar las ik inderdaad even overheen. Als er dan ook nog bij gedoucht wordt, is zo’n boiler wel even bezig. Wij verbruiken met z’n 3en dagelijks 1kWh als we allemaal 1x douchen, daar komt dan geen element bij kijken. Dus ik ga gokken op zo’n 400kWh per jaar voor SWW. 270 liter model Auer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Dank voor alle antwoorden. Ik begrijp dat de wp-boiler wellicht toch niet ideaal is.
Franciesco schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:20:
@Somethingsin bij welk etmaalgemiddelde temperatuur was je verbruik 13m3 gas? Dat kan voor verschillende plekken in Nederland zomaar een paar graden verschillen, maar ik vermoed geen -7 graden of lager. Zie eventueel een KNMI weerstation in de buurt.

En was die 13m3 excl SWW?
Stel het was excl SWW en -5 graden etmaalgemiddelde en je binnentemperatuur was 20°C. Dan zou je bij gemiddeld -10°C dus theoretisch (20- -10)/(20- -5) * 13 = 15,6m³ verbruiken.
Omgerekend naar wp vermogen: 15,6*9/21=6,7kW.
9 hanteer ik meestal als veilige omrekenfactor van gas naar stroom (sommigen rekenen 8 ). Die 21 komt doordat je op erg koude dag een paar uur aan defrost kwijt kan zijn en nog een uur aan sww. Dus 24hr-2-1=21 draaiuren.
De 55/6 levert max 6,2kW bij -7 graden en ca 5,8kW bij -10graden. Dus puur op WP vermogen kom je dan tekort. Vind je het niet erg om bij dit soort extremen bij te stoken met het elektrische hulpelement, dan kan het wel: betafactor van 0.8 is dan gebruikelijk wat dan 5,3kW WP benodigd vermogen geeft, de rest door het elektrische hulpelement.

Als je veel warm water verbruikt, dan zou ik denk ik niet voor een aparte wpboiler gaan. Want die warmen door over het algemeen het lagere vermogen het water veel langzamer op dan dat een reguliere wp dat kan.
toon volledige bericht
Het was -2/-3 volgens knmi. Inclusief sww. Zeker als we ook de extra isolatie en vermogen van de airco's meerekenen (die gaan tot -20 buiten) wel vermogen zat met de 55, gok ik, zelfs als we niet op 19/15 graden stoken maar constant 21. Hulpelement gebruiken onder de -5 is ook prima.
De vvw zal toch niet snel meer dan 5.5kw kwijt kunnen zonder een te hoge vloertemperatuur (ingefreesd, tegels erop.)

Vraag is vooral wat de nadelen ( en voordelen) zijn van een 'te' grote wp, omdat de 75 beter leverbaar schijnt te zijn (of is dat een broodje aap?) en we de sigaar zijn als hij niet op tijd er is

mocht het uitmaken: het huis is volledig houtskelet, behalve de begane grondvloer ( met de VVW) zit er geen beton /baksteen in, dus relatief weinig buffer.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:35

Wat zouden jullie doen?

toon volledige bericht
Ik heb mijn 55/6 een maand geleden besteld en een dag later in huis... Maar goed de voorraden kunnen inmiddels anders zijn.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Wasco heeft er eentje op voorraad in het distri.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Somethingsin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:46:
Dank voor alle antwoorden. Ik begrijp dat de wp-boiler wellicht toch niet ideaal is.

[...]

Het was -2/-3 volgens knmi. Inclusief sww. Zeker als we ook de extra isolatie en vermogen van de airco's meerekenen (die gaan tot -20 buiten) wel vermogen zat met de 55, gok ik, zelfs als we niet op 19/15 graden stoken maar constant 21. Hulpelement gebruiken onder de -5 is ook prima.
De vvw zal toch niet snel meer dan 5.5kw kwijt kunnen zonder een te hoge vloertemperatuur (ingefreesd, tegels erop.)

Vraag is vooral wat de nadelen ( en voordelen) zijn van een 'te' grote wp, omdat de 75 beter leverbaar schijnt te zijn (of is dat een broodje aap?) en we de sigaar zijn als hij niet op tijd er is

mocht het uitmaken: het huis is volledig houtskelet, behalve de begane grondvloer ( met de VVW) zit er geen beton /baksteen in, dus relatief weinig buffer.
toon volledige bericht
Volgens mij is alles wel benoemd:

+ meer vermogen voor SWW
+ stiller (is dat werkelijk zo? Op papier maakt de 75 ook iets meer geluid)
- hogere minimale afgifte
- formaat (20 cm hoger)

Dat laatste is misschien wel iets om bij stil te staan, ik vond de 55 al een flinke unit - niet te vergelijken met een airco buitenunit.

Verder, speelt opstelplaats binnen nog een rol? Ik heb voor een losse wpb gekozen omdat die makkelijker te plaatsen was op de plek van de oude CV en dat was dan weer ver van de buitenunit.

Deze optie lijkt voor jou minder geschikt vanwege de wens om veel SWW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:35
Kiwi_Kevin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:00:
[...]

Volgens mij is alles wel benoemd:

+ meer vermogen voor SWW, stiller (is dat werkelijk zo? Op papier maakt de 75 ook iets meer geluid)
- hogere minimale afgifte
- formaat (20 cm hoger)

Dat laatste is misschien wel iets om bij stil te staan, ik vond de 55 al een flinke unit - niet te vergelijken met een airco buitenunit.

Verder, speelt opstelplaats binnen nog een rol? Ik heb voor een losse wpb gekozen omdat die makkelijker te plaatsen was op de plek van de oude CV en dat was dan weer ver van de buitenunit.

Deze optie lijkt voor jou minder geschikt vanwege de wens om veel SWW te maken.
toon volledige bericht
Ik heb juiste bewust gekozen voor een wpb inclusief spiraal en een losse wp voor mijn vloerverwarming. Ik ga mij eerst focussen op het aansluiten van de vloerverwarming en daarna sluit ik het spiraal nog aan. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat dat wellicht nog een optie is.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
hood schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb juiste bewust gekozen voor een wpb inclusief spiraal en een losse wp voor mijn vloerverwarming. Ik ga mij eerst focussen op het aansluiten van de vloerverwarming en daarna sluit ik het spiraal nog aan. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat dat wellicht nog een optie is.
Bedoel je dat je de WPB via de spiraal door de wp opwarmt? Wat ik begreep is dat lastig vanwege het beperkte oppervlak van de spiraal. Dus ter ondersteuning zou dat wel kunnen, maar niet volledig op de wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Nog een observatie mbt energierapportage: idle verbruik wordt bij het CV-verbruik opgeteld.

Afgelopen maand niet hoeven te verwarmen (duh), maar bij het uitlezen van m'n VRC toch 6 kWh verbruik CV gerapporteerd. Dit komt overeen met 8 W standbyverbruik (8*24*30 = 5,8 kWh).

Snelle conclusie is dus dat het standby verbruik wel wordt meegenomen in de statistieken van de VRC.

De COP van de CV is deze maand dus rampzalig. Al rapporteert de AI netjes 1,0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
Eigenlijk klopt dit niet. Het rondpompen van het water draagt hooguit gedeeltelijk bij aan warmte productie. Net zoals de energie voor de cpu oftewel standby gebruik ook maar gedeeltelijk, dus de cop is minder dan 1

[ Voor 23% gewijzigd door snameroc op 02-07-2023 12:02 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-07 09:38
@Cyrus The Virus

Op de foto zie ik een tweetal sensoren op de pompunit. Neem aan voor het registreren van aanvoer en retour temperatuur.

Wij hebben deze sensoren niet geïnstalleerd gekregen. Is dat configuratie afhankelijk? Het

Verschijnt de meting van die sensoren in de app of op de VRC720?

Nu hebben wij enkel de kleine mechanische meters daar zitten maar lijkt me erg handig om het van afstand (alles beter dan telkens naar zolder moeten) af te kunnen lezen.
Cyrus The Virus schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:55:
[Afbeelding]

Hoe hebben jullie dit gedaan er is eigenlijk geen ruimte voor de kabels en voor de sensoren zonder delen weg te snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zwartoog schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:16:
Nog een observatie mbt energierapportage: idle verbruik wordt bij het CV-verbruik opgeteld.

Afgelopen maand niet hoeven te verwarmen (duh), maar bij het uitlezen van m'n VRC toch 6 kWh verbruik CV gerapporteerd. Dit komt overeen met 8 W standbyverbruik (8*24*30 = 5,8 kWh).

Snelle conclusie is dus dat het standby verbruik wel wordt meegenomen in de statistieken van de VRC.

De COP van de CV is deze maand dus rampzalig. Al rapporteert de AI netjes 1,0 :P
Min 75/6 verbruikt iets meer: ca 9Watt standby en dat is inclusief de Ai Plus besturingsmodule en VRC720 thermostaat.
Totaal standbyverbruik in juni was 6,69kWh. In mei was dat 7,00kWh (ook niet verwarmd). SWW doe ik via een aparte wpboiler, dus in theorie zou de wp uitgezet kunnen worden. Maar ik laat hem maar lekker aan ivm de circulatiepomp die dan netjes elke dag even draait.

Overigens gebruikte mijn (gas) combiketel ca 6,5Watt in standby. En op jaarbasis toch ook iets van rond de 150kWh aan stroom (incl dat hij in bedrijf was). Dat heb ik eigenlijk nooit als “probleem” gezien.
Plus eerder ook de pomp van de verdeler die buiten het verwarmingsseizoen elke dag even aan de slag ging (ca 47Watt).

Al met al is er in mijn geval hooguit enkele Watts meer aan standby verbruik voor cv+sww nu t.o.v. de combiketel+vloerverwarmingspomp die ik eerder had. Totaal rond de 25kWh op jaarbasis en grofweg 10kWh voor de maanden dat er niet verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Middenberm schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:07:
@Cyrus The Virus

Op de foto zie ik een tweetal sensoren op de pompunit. Neem aan voor het registreren van aanvoer en retour temperatuur.

Wij hebben deze sensoren niet geïnstalleerd gekregen. Is dat configuratie afhankelijk? Het

Verschijnt de meting van die sensoren in de app of op de VRC720?

Nu hebben wij enkel de kleine mechanische meters daar zitten maar lijkt me erg handig om het van afstand (alles beter dan telkens naar zolder moeten) af te kunnen lezen.

[...]
De vr71 word geleverd met meerdere temperatuur sensoren volgens mij zijn ze nodig om temperatuur te regelen. Heb er 3 totaal een in het buffervat en dan een per pomp groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-07 09:54
Ik ben bezig een vaillant vwl 155/2 14kw warmtepomp te testen. Deze had een defecte warmtewisselaar, was bevroren geweest..

Nu loop ik alleen vast bij de eerste stap van de installatieassistent. Hij blijft hangen op onderstaande melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjyE81X_iL_twaGZYgAuBLUPEWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaX15BhK2jGSVHPXoYBRV4ar.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik kan zien zou de circulatiepomp voor 15 minuten steeds 30 sec aan en dan 30 sec uit moeten gaan. De pomp gaat wel aan uit maar dit blijft hij non stop doen.. Zelfs al een nacht laten draaien.

Toegepaste componenten:

Vaillant VWL 155/2 400v
vwz ai vwl x/2 a
VRC720 thermostaat + dcf buitenvoeler

300 liter buffervat om de boel af te testen, expansievat en automatische ontluchter.

Graag jullie input :) Alvast bedankt!

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 22:50

JeanJeremy

broer van Ron

Misschien een rare vraag, maar aangezien de aroTherm Plus VWL 10 en 12 KW praktisch 2 x een gestapeld kleiner model is, zou het technisch mogelijk zijn ze niet verticaal maar horizontaal te plaatsen. Ik lees dat de modellen in serie geplaatst kunnen worden, dus vermoed dat Vailliant dat trucje zelf uithaalt in 1 behuizing.

Reden, de ideale positie hier zou prima 2 x 1100 breed (met 765 hoog) geen probleem zijn maar 1 x 1565 mm hoog wel.

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@JeanJeremy
De behuizing heeft een naad op de hoogte gelijk aan 55/6. Maar bijvoorbeeld de wisselaar is volgens mij gewoon uit 1 stuk. (ik heb er vaak genoeg eentje aangeraakt). Behalve de behuizing is er niets gestapelds aan.

Een optie is gewoon 2 kleine modellen nemen (2x subsidie). In cascade of 2 CV systemen.

Of als je 1 unit wilt en het mag wat meer geluid maken, iets minder luxe en wat minder service, overweeg dan bijvoorbeeld Daikin. Die maken heel compacte 3 fase buitenunits. Let wel op dat die typenummers vaak ongeveer het thermisch vermogen geven bij A7/W35. Dus een Vaillant 12 kW model is dan qua thermisch vermogen ongeveer vergelijkbaar met een Daikin 18 kW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
BuNNy_RaBBiT schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:45:
Ik ben bezig een vaillant vwl 155/2 14kw warmtepomp te testen. Deze had een defecte warmtewisselaar, was bevroren geweest..

Nu loop ik alleen vast bij de eerste stap van de installatieassistent. Hij blijft hangen op onderstaande melding:
[Afbeelding]

Zover ik kan zien zou de circulatiepomp voor 15 minuten steeds 30 sec aan en dan 30 sec uit moeten gaan. De pomp gaat wel aan uit maar dit blijft hij non stop doen.. Zelfs al een nacht laten draaien.

Toegepaste componenten:

Vaillant VWL 155/2 400v
vwz ai vwl x/2 a
VRC720 thermostaat + dcf buitenvoeler

300 liter buffervat om de boel af te testen, expansievat en automatische ontluchter.

Graag jullie input :) Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Mja, is raar omschreven (zoas zoveel bij Vaillant). Je moet het programma een half uurtje laten draaien (als je zin hebt). In ieder geval totdat je de boel ontlucht hebt (wat net zo goed in 5 minuten kan). Als de boel ontlucht is, druk je op "Annuleren", en ga je naar de volgende stap van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Bedankt voor je reactie!

Hij gaat dan idd verder, naar ontluchten van sww circuit. Wat er niet opzit. Maar ik krijg nog steeds geen extra opties in de VWZ ai. Stooklijn en dergelijke. Bij kiezen installatieassistent gaat het na taalkeuze ook meteen naar de ontluchtfunctie. De rest van de instellingen komen niet voorbij.

Het is een 2de hands VWZ AI, heb het idee dat er wat instellingen niet resetten na een reset. Is er een hard reset mogelijk op de een of andere manier?

Lees dat @pdeboer ook zoiets dergelijks heeft gehad met hetzelfde type warmtepomp.
Heb een PB gestuurd, wordt vervolgd.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-07 09:38
@Cyrus The Virus

Ik blijk er nog één over te hebben. Er gaat één sensor van de VR71 naar het buffervat. Dan nog één van de hydraulische module naar de Unistor SWW boiler. Blijkt er nog één onaangesloten tussen alle papieren te liggen.

Heb jij enig idee of het zinvol is om die alsnog op de retour aan te sluiten of heb je betere suggesties.
Cyrus The Virus schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:06:
[...]

De vr71 word geleverd met meerdere temperatuur sensoren volgens mij zijn ze nodig om temperatuur te regelen. Heb er 3 totaal een in het buffervat en dan een per pomp groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Middenberm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:07:
@Cyrus The Virus

Ik blijk er nog één over te hebben. Er gaat één sensor van de VR71 naar het buffervat. Dan nog één van de hydraulische module naar de Unistor SWW boiler. Blijkt er nog één onaangesloten tussen alle papieren te liggen.

Heb jij enig idee of het zinvol is om die alsnog op de retour aan te sluiten of heb je betere suggesties.

[...]
Helaas geen idee of dit nut heeft of niet. Wellicht dat er andere zijn die er wel verstand van hebben. Bij mij zitten ze in de aanvoer van vloerverwarming en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
BuNNy_RaBBiT schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:01:
Bedankt voor je reactie!

Hij gaat dan idd verder, naar ontluchten van sww circuit. Wat er niet opzit. Maar ik krijg nog steeds geen extra opties in de VWZ ai. Stooklijn en dergelijke. Bij kiezen installatieassistent gaat het na taalkeuze ook meteen naar de ontluchtfunctie. De rest van de instellingen komen niet voorbij.

Het is een 2de hands VWZ AI, heb het idee dat er wat instellingen niet resetten na een reset. Is er een hard reset mogelijk op de een of andere manier?

Lees dat @pdeboer ook zoiets dergelijks heeft gehad met hetzelfde type warmtepomp.
Heb een PB gestuurd, wordt vervolgd.
Ter info: als je ook een VRC720 hebt aangesloten, wat het geval is begreep ik, dan krijg je geen stooklijn optie op de Ai. De stooklijn stel je dan namelijk in op de VRC720.
De stooklijn is overigens sowieso geen onderdeel van de installatie assistent.

Weet je zeker dat je iets mist in de installatie assistent? De instellingen die mogelijk zijn kun je ook buiten de assistent instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Je hebt gelijk, zie in de VRC720 wel alle instellingen 8)7.

Maar ik krijg de warmtepomp nog niet aan het verwarmen.
Wat zijn de voorwaarden om te verwarmen?

Blaaaaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BuNNy_RaBBiT Ligt aan de instellingen :)
Op dit moment is de "BT uitschakeltemp" (=boven die buitentemperatuur schakelt de verwarming uit) waarschijnlijk de belangrijkste voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Heb ik heel hoog gezet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FHZWTD-C4qqxaZflM0P-lpd1HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgVq9NwqStXha3m9zsUxALGI.jpg?f=fotoalbum_large

No joy :(

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Het is nog best een gestoei met verschillende dingen die op elkaar afgeconfigureerd moeten worden.

Ik zie dat je binnencompensatie uit hebt staan. Zet die eens aan, dan moet ie iets gaan doen als je thermostaat hoog genoeg staat. Nu staat ie waarschijnlijk WAR, en zal hij wel denken dat ie niets hoeft te doen met dit weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Hij geeft wel status "verwarmen", dus kan je ook nog kijken welke Ta er gevraagd en gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Soort circuit: vaste waarde maakt het iets simpeler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Hij draait! :*)

Alle settings nog een keer doorgenomen, kom ik "Systeemschemacode" tegen. Deze stond op "1" en moet op "8" 8)7

Voor jullie beeldvorming, de hobbybob testopstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjsC4GXEvmC2A9pyQniPbpDJLAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tvP0OTQzL6AmcPibEY6Xxdr.jpg?f=fotoalbum_large

Allen bedankt!
Kan ik het ding ergens in de tuin neerzetten.

update 22:38:
Als test het buffervat verwarmt tot 45 graden, gaat best rap!

Helemaal happy! Al met al nog best wat geld in de reparatie gaan zitten, met succes gelukkig.

[ Voor 12% gewijzigd door BuNNy_RaBBiT op 03-07-2023 22:38 ]

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Heb koelen al meerdere malen aangezet via het installateurs menu voor beneden maar na een tijdje verdwijnt de optie iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:07:
Heb koelen al meerdere malen aangezet via het installateurs menu voor beneden maar na een tijdje verdwijnt de optie iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ?
Staat koelen ook aan in het installateursmenu van de hydrolische module? Want als het daar uitstaat of je hebt een S2 warmtepomp (zonder koelfunctie, maar kan wel toegevoegd worden) dan krijg je dit soort behaviour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Broodro0ster schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Staat koelen ook aan in het installateursmenu van de hydrolische module? Want als het daar uitstaat of je hebt een S2 warmtepomp (zonder koelfunctie, maar kan wel toegevoegd worden) dan krijg je dit soort behaviour.
Heb unitower met arotherm Plus, in de unitower zitten wel settings voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Heb unitower met arotherm Plus, in de unitower zitten wel settings voor koelen.
En daar actieve koeling aan he?
Hoe heb je het op de thermostaat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Broodro0ster schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:22:
[...]

En daar actieve koeling aan he?
Hoe heb je het op de thermostaat ingesteld?
Vaillant is vanmorgen langs geweest voor de algemene in gebruikstelling, had de hele ochtend gepland maar na een uur was hij weer weg. Hij vroeg al of ik bij vaillant werkte :+ hij zei al sommige installateurs doen het stuk minder goed. Ik dacht mooi compliment.

Het bleek dus dat ik een stekkertje van 75euro miste in de Arotherm plus buitenunit die de koelings module activeert, vind wel slordig dat ze adverteren dat Arotherm kan koelen dat je duizende euros betaald en dat je dan alsnog 75 euro mag betalen voor een stekkertje. Maarja ik ben al blij dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Cyrus The Virus België..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Vaillant is vanmorgen langs geweest voor de algemene in gebruikstelling, had de hele ochtend gepland maar na een uur was hij weer weg. Hij vroeg al of ik bij vaillant werkte :+ hij zei al sommige installateurs doen het stuk minder goed. Ik dacht mooi compliment.

Het bleek dus dat ik een stekkertje van 75euro miste in de Arotherm plus buitenunit die de koelings module activeert, vind wel slordig dat ze adverteren dat Arotherm kan koelen dat je duizende euros betaald en dat je dan alsnog 75 euro mag betalen voor een stekkertje. Maarja ik ben al blij dat het werkt.
Voor de Belgische markt zijn er S2 modellen waarop koelen standaard niet werkt omdat koelen een afstraffing geeft op Epeil punten in België.
Maar ik vind dat redelijke onzin als je ook zonnepanelen hebt, want wij koelen vaak en hebben in totaal zo'n 2kWh van het afgenomen daarvoor. De rest komt allemaal rechtstreeks van de PV

[ Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 06-07-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat had bijna geen verrassing meer mogen zijn, aangezien dat in dit topic al best geregeld de revue heeft gepasseerd... maar, nu weet u waarom O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Dat had bijna geen verrassing meer mogen zijn, aangezien dat in dit topic al best geregeld de revue heeft gepasseerd... maar, nu weet u waarom O-)
Inderdaad, maar op zich is het wel de taak aan de verkoper om daarover te informeren en de keuze te geven.
Het is niet zo dat je automatisch een S2 krijgt in België want ik heb een gewone gekregen omdat ik ook wou kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Broodro0ster Mee eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Maar ik vind dat redelijke onzin als je ook zonnepanelen hebt
Inderdaad.

Daarom zijn de regels ook aangepast. Vroeger kreeg je enkel een premie als je WP zonder koelen liet installeren. Sinds een dik jaar mag je er eentje mét koelen zolang je zonnepanelen hebt, dan krijg je alsnog de premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Inderdaad.

Daarom zijn de regels ook aangepast. Vroeger kreeg je enkel een premie als je WP zonder koelen liet installeren. Sinds een dik jaar mag je er eentje mét koelen zolang je zonnepanelen hebt, dan krijg je alsnog de premie.
Voor de premie is het geen probleem. Maar voor het E peil wordt je nog steeds afgestraft als je airco's plaatst of een warmtepomp die kan koelen.
Wij hebben er niet naar gekeken aangezien we toch sowieso onder de 10 gaan zitten en hoogst waarschijnlijk onder 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wim Leers schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Inderdaad.

Gaat de WP dan ook stoppen met koelen als de zon onder gaat?

Pagina: 1 ... 88 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic