Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCiGFKmouwula3oJAM1Kccm8ffY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux3Wls9dKoNBkTmE8BkNrYar.jpg?f=fotoalbum_large

Om 19:00 uur het koelen aan gezet idled rond de 80 watt ongeveer volgens de Vaillant app 2.7 kWh.Eens kijken hoe het overdag gaat.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:15
80W voor koelen kan toch niet? Het minimaal vermogen ligt er boven.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
340W lijkt bij mijn 55/6 het minimum bij koelen, daarna gaat hij pendelen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Broodro0ster schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:44:
80W voor koelen kan toch niet? Het minimaal vermogen ligt er boven.
Je hebt gelijk zat verkeerd te kijken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4T-DUBJjRGbOjP55VBwe-gYtQtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMfNq6Flji9ZTrF31wrNafWr.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30
Ik weet niet van wat voor warmtepomp dit de grafiek is, maar de meeste gangbare warmtepompen hebben een minimum elektrisch vermogen van zo'n 500W, en dan lijkt deze grafiek nergens op. Hij gaat heel hard erg koud water maken, komt er dan achter dat ie dat vermogen niet kwijt kan, en slaat dus af.
Dat ding pendelt als een malle. Kun je de watertemperatuur niet wat hoger instellen of je afgifte verhogen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:54
Ik meen dat dit een 75/6 met unitower is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik sta op het punt om een VWL 75/6 aan te schaffen en zelf te installeren. Ik ga hem tegen de gevel plaatsen boven de aanbouw.

Nu zit ik nog met 2 punten waar ik niet helemaal uit kom.

- Ik zie veel installaties zonder vorstbeveiligingskleppen. Mijn leidingen lopen eerst 2 meter over de muur voordat ze naar binnen gaan. Zijn deze kleppen nodig? Of zit deze beveiliging al in de warmtepomp?

- Ik heb een installateur gevonden die de warmtepomp inbedrijf kan stellen. Is dit voldoende voor de subsidie aan te vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5OKhR55HReHaIVHxGH8Jeo02-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ04vMVhBiLmOfTUxlgTu0cH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 17:54
busscherski schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Gaat de WP dan ook stoppen met koelen als de zon onder gaat?
Ik heb hem althans zo ingesteld. Koelen tussen 09:00 en 18:00.

In mijn systeem (en vermoedelijk de meeste zonder ventiloconvectoren) is er overigens toch niet genoeg koudeafgifte. En wordt er dus massaal gependeld. Zeker als de zon onder is.

Bovendien is er in mijn geval (zonnepanelen op ZO) rond 18:00 niet meer genoeg opbrengst voor de 500–600 W nodig voor koeling nog te dekken naast de base load van 100–200 W.

Dus … dit is de balans die ik kies: 99% van WP verbruik voor koeling af te dekken met PV, en daarom accepteren dat m’n huis een beetje warmer is dan het zou kunnen zijn. Zowel ecologisch als economisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Andrehj schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Ik weet niet van wat voor warmtepomp dit de grafiek is, maar de meeste gangbare warmtepompen hebben een minimum elektrisch vermogen van zo'n 500W, en dan lijkt deze grafiek nergens op. Hij gaat heel hard erg koud water maken, komt er dan achter dat ie dat vermogen niet kwijt kan, en slaat dus af.
Dat ding pendelt als een malle. Kun je de watertemperatuur niet wat hoger instellen of je afgifte verhogen?
105 met unitower, deze grafiek is van het totaal verbruik, de afgifte is de vloerverwarming van de beneden verdiepening dus daar is weinig aan aan te passen maar ik zal eens of ik temperatuur wat kan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
busscherski schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Gaat de WP dan ook stoppen met koelen als de zon onder gaat?
Haha, overheden he.

Maar ik heb de mijne wel via ebus/home assistant geconfigureerd dat hij gaat koelen zodra er genoeg injectie is en hij stopt zodra er te weinig is. Wel met een kleine hysterese zodat hij niet start/stopt als 2min een wolk is.

Ik heb een oost-west opstelling dus ik heb al vroeg opbrengst tot vrij laat op de avond. Gisteren van 6h45 tot 21h10.

Pedelen heb ik gelukkig geen last van. Draai nu met 4 ventilo convectoren boven en vloerverwarming op het gelijkvloers. 16°C aanvoer gewenst, maar in realiteit is dat eerder 17°C.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Broodro0ster schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Haha, overheden he.

Maar ik heb de mijne wel via ebus/home assistant geconfigureerd dat hij gaat koelen zodra er genoeg injectie is en hij stopt zodra er te weinig is. Wel met een kleine hysterese zodat hij niet start/stopt als 2min een wolk is.

Ik heb een oost-west opstelling dus ik heb al vroeg opbrengst tot vrij laat op de avond. Gisteren van 6h45 tot 21h10.

Pedelen heb ik gelukkig geen last van. Draai nu met 4 ventilo convectoren boven en vloerverwarming op het gelijkvloers. 16°C aanvoer gewenst, maar in realiteit is dat eerder 17°C.
Dit zou ik ook willen doen ? Heb je hier meer info over ? Met ebusd ? Ik moet nog beginnen bouwen, op dit ogenblik heb ik geen internet gateway op de mijne. Nu koel ik vaste temperaturen eigenlijk.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tomsworld schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Dit zou ik ook willen doen ? Heb je hier meer info over ? Met ebusd ? Ik moet nog beginnen bouwen, op dit ogenblik heb ik geen internet gateway op de mijne. Nu koel ik vaste temperaturen eigenlijk.
Temperatuur is ook vast bij mij, maar kan je op zich wel wijzigen via eBus. Het is vooral het tijdstip dynamisch sturen om de PV optimaal te gebruiken dat me interesseerde.

Ik heb deze adapter: https://ebusd.eu/myadapter/
En dan hier staat veel informatie over het configureren. Verwarming uitlezen met ebusd
Het is wel niet echt plug and play. Ik ben er best lang mee bezig geweest om alles uit te zoeken, maar als je bereid bent om er tijd in te investeren dan kan je er wel veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:59
Robje1244 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:16:
Ik sta op het punt om een VWL 75/6 aan te schaffen en zelf te installeren. Ik ga hem tegen de gevel plaatsen boven de aanbouw.

Nu zit ik nog met 2 punten waar ik niet helemaal uit kom.

- Ik zie veel installaties zonder vorstbeveiligingskleppen. Mijn leidingen lopen eerst 2 meter over de muur voordat ze naar binnen gaan. Zijn deze kleppen nodig? Of zit deze beveiliging al in de warmtepomp?

- Ik heb een installateur gevonden die de warmtepomp inbedrijf kan stellen. Is dit voldoende voor de subsidie aan te vragen?

[Afbeelding]
Ik heb veel over kleppen nagedacht - die zou je dan bij de ingang van je WP moeten zetten zodat ook je WP leeg loopt. Maar ik vond ze erg duur (je hebt er 2 nodig), groot (WP zou bij mij een stuk van de muur moeten, of doorvoer onhandig), en de vraag is of ze over 10 jaar ook werken als het nodig is.

Bovenstaande gekruist tegen de kans op langdurige stroomuitval, én dat er niemand thuis is, vond ik het niet waard. Wij gaan nooit op wintersport, en er is bijna altijd wel iemand thuis. Ik heb binnen onder de WP aftapkranen zitten die ik open kan zetten (of iemand thuis met instructie).

Tweede vraag: volgens mij is dat voldoende, als het op de bon staat met een redelijke prijs. Denk wel dat veel tweakers hier jaloers zijn op zo'n meewerkende installateur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Nu online
Zwartoog schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Ik heb veel over kleppen nagedacht - die zou je dan bij de ingang van je WP moeten zetten zodat ook je WP leeg loopt. Maar ik vond ze erg duur (je hebt er 2 nodig), groot (WP zou bij mij een stuk van de muur moeten, of doorvoer onhandig), en de vraag is of ze over 10 jaar ook werken als het nodig is.

Bovenstaande gekruist tegen de kans op langdurige stroomuitval, én dat er niemand thuis is, vond ik het niet waard. Wij gaan nooit op wintersport, en er is bijna altijd wel iemand thuis. Ik heb binnen onder de WP aftapkranen zitten die ik open kan zetten (of iemand thuis met instructie).

Tweede vraag: volgens mij is dat voldoende, als het op de bon staat met een redelijke prijs. Denk wel dat veel tweakers hier jaloers zijn op zo'n meewerkende installateur :P
Goed punt. Het is inderdaad zo dat de kans wel erg klein is dat de stroom uitvalt. En dan moet het ook nog net flink vriezen. Mogelijk als de warmptepomp in storing valt oid.. geen idee of dit ooit voor komt? Ik heb besloten dat ik de leidingen nog wat extra ga isoleren en 2 aftapkraantjes ga plaatsen. Mocht ik er deze winter slecht van slapen dan plaats ik ze volgend jaar alsnog. ;)

Oke dan ga ik de installateur opdracht geven zodra de warmtepomp aangesloten is. Als je goed zoekt op marktplaats bijvoorbeeld zijn er wel wat installateurs die ook langskomen voor het inbedrijfstellen van de warmtepomp ;) .

De Vailliant VWL75/6A is inmiddels besteld en wordt a.s. donderdag al geleverd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Robje1244 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:51:
[...]

De Vailliant VWL75/6A is inmiddels besteld en wordt a.s. donderdag al geleverd!
Oef, ik heb nog even de tijd om te bedenen hoe ik m'n kleinkinderen later ga uitleggen dat er mensen ruim een jaar op een WP moesten wachten, en een jaar later de boel binnen een week geleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Oef, ik heb nog even de tijd om te bedenen hoe ik m'n kleinkinderen later ga uitleggen dat er mensen ruim een jaar op een WP moesten wachten, en een jaar later de boel binnen een week geleverd werd.
Ik stond er zelf ook van te kijken dat hij zo snel geleverd zou worden, maar hij stond op voorraad dus dikke prima!

Nu alle extra onderdelen nog bestellen en dan kan het klussen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Zwartoog schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Haha hier ook. Nieuwbouw en maanden vertraging tot de WP eens kwam... op nippertje opstookprotocol kunnen uitvoeren etc etc.

Onvoorstelbaar nu voorraad, maar super mooi natuurlijk :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Weet iemand het exacte verschil tussen VR921 en VR940? De een is sensonet en de andere myVaillant maar ik begreep dat sensonet over gaat naar myVaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:22:
Weet iemand het exacte verschil tussen VR921 en VR940? De een is sensonet en de andere myVaillant maar ik begreep dat sensonet over gaat naar myVaillant.
Is deze gateway compatibel met het EEBUS protocol?

Momenteel is dit nog niet mogelijk. Gebruik in dit geval de sensoNET-module VR921.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij is EEBUS iets anders dan EBUS. Denk dat een aroTHERM (Plus) hiermee niet is uitgesloten van compatibiliteit.
De VR 940f lijkt nieuw in het assortiment te zijn en is enkel via wifi te verbinden ipv UTP. Qua prijs is hij in ieder geval ook een stuk gunstiger dan de VR 921.

Handleiding van de VR 940f met iets meer info: https://www.vaillant.nl/p...0020328020-03-2649227.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door Speedfight op 11-07-2023 14:17 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:34
Medio augustus wordt mijn Vaillant 125/6 warmtepomp 400 volt geïnstalleerd. De Vaillant installateur gaf dat er een 5x 2.5 mm voedingskabel nodig is voor de buiten unit ( monobloc) met een 25 A zekering. Afspraak is dat ik zelf zorg voor de voedingskabel en aansluiting in de groepenkast. De kabel heb ik inmiddels aangelegd en in een mantel buis naar einde tuin ingegraven.
Afgelopen week heeft de elektriciteitsinstallateur ( een kundig man, geen beunhaas) de kabel in de groepenkast geïnstalleerd. Hij gaf aan dat 25A te veel is voor een 5x 2.5 mm kabel. Hij heeft een 20A zekering geïnstalleerd.
In de technische gegevens van Vaillant heb ik kunnen vinden dat een 5x2,5 mm kabel nodig is.
Maar hoe zit het met de zekering? Is 20 A voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Arkor volgens de installatiehandleiding is de stroom maximaal 15A met softstarter ("Ontwerpstroom maximaal"). Een B16A automaat zou dus voldoen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:45
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:22:
Je krijgt op gegeven moment een push in sensonet dat je over kan naar myvaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Arkor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:36:
Medio augustus wordt mijn Vaillant 125/6 warmtepomp 400 volt geïnstalleerd. De Vaillant installateur gaf dat er een 5x 2.5 mm voedingskabel nodig is voor de buiten unit ( monobloc) met een 25 A zekering. Afspraak is dat ik zelf zorg voor de voedingskabel en aansluiting in de groepenkast. De kabel heb ik inmiddels aangelegd en in een mantel buis naar einde tuin ingegraven.
Afgelopen week heeft de elektriciteitsinstallateur ( een kundig man, geen beunhaas) de kabel in de groepenkast geïnstalleerd. Hij gaf aan dat 25A te veel is voor een 5x 2.5 mm kabel. Hij heeft een 20A zekering geïnstalleerd.
In de technische gegevens van Vaillant heb ik kunnen vinden dat een 5x2,5 mm kabel nodig is.
Maar hoe zit het met de zekering? Is 20 A voldoende?
Ik heb een 105 400V en die is afgezekerd met 16A, als je 25A zekering nodig zou moeten hebben moet je kabel minimaal 4mm2 zijn. bij 2,5mm2 kun je tot max 20A gaan.

Ik heb uiteindelijk van de hoofdmeterkast 5x4mm2 gelegd naar de installatie daar een losse kast met een 10A 3 fase automaat voor de unitower en een 16A 3 fase voor de buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian V
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik ben momenteel een grondige renovatie aan het uitvoeren van een grote alleenstaande woning.

Zowel boven als beneden verdieping vloerverwarming.

(Gelijkvloers +/-170m2, 1ste verdiep +/- 150m2, volume+/- 1000m3)

Isolatie grond, dak en muur - Umax = 0,24 W/m²K. Ramen trippel glas.

Warmteverliesberekening komt op ongeveer 8.5kW bij -10C buitentemperatuur.

Ik zou de woning graag uitrusten met een arotherm split warmtepomp.

SWW wil ik ook maken met de arotherm, afzonderlijke vat van 300 a 400l.

Na het topic hier na te lezen heb ik enkele vragen.

- Ik twijfel tussen een 10kW of een 12kW pomp, bezorgdheid is vaak moduleren in het tussenseizoen. Ik kan het verschil in minimum vermogen niet terug vinden.

Heeft er iemand de vermogentabellen (toerental compressor / buitentemp / vermogen ) van de aerotherm warmtepompen? Ik heb een voorbeeld gevonden vaan een 5kW pomp.

Indien weinig verschil in minimum vermogen zou ik de grotere versie nemen.

- buffervat lijkt mij niet nodig in mijn installatie gezien het grote volume aan water in de vloerverwarming. (Vermindering van efficiëntie door extra pomp en buffer). Naregeling zal redelijk beperkt zijn. Mogelijks voor enkele slaapkamers, maar niet voor gelijkvloers.

Mvg,
Adrian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Adrian V Zie Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ; de 125 en 105 zijn identiek op de hogere toerentallen na. De 105 is dus iets stiller, ten koste van maximumvermogen, maar minimumvermogen is gelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wij hebben op het gelijkvloers vloerverwarming en boven ventiloconvectoren. Ik heb een 75/5 en unitower met 2 circuits en er is een EBUS module aangeloten. Voor het koelen staan beide circuits op 16°C ingesteld.
Momenteel draait enkel de koeling boven en ik zie dat hij 11-12°C door de leidingen jaagt en niet de 16°C zoals gevraagd. Als de vloerkoeling beneden ook aanligt, dan wordt het nooit kouder als 16.8°C.
Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
Wat is wijsheid? Na de vakantie wordt mijn Vaillant Arotherm 125/6 400 v geïnstalleerd.
Het aanleggen van de installatiekabel (elektriciteitskabel naar de buitenunit ) komt voor mijn rekening, zo is afgesproken met de warmtepompinstallateur.
Hij gaf aan dat er een 5x 2.5 mm kabel nodig is. Deze waarde zie ik ook terug in de documentatie van Vaillant.
Echter, er zit een omslagpunt in als ik de Quick Tools installatiehandleiding van Vaillant volg en de optie " bereken de kabelgrootten" invul.
Zie https://iqg.vaillant.com/nl/nl/vaillant
Als de mogelijke temperatuur van de omgeving waar de kabel doorheen loopt hoger zou kunnen zijn dan 25 graden dan wordt een 5x 4 mm kabel voorgeschreven, bij minder dan 25gr een 5x 2,5 mm kabel.
En ik heb plekken waar de kabel langs loopt en de temperatuur mogelijk hoger kan worden dan 25 gr. Met name in de zomer. De kabel wordt direct op de wand gemonteerd.
Nu heb ik inmiddels een 5 x 2.5 mm kabel aangelegd maar aarzel of dat voldoende is. Nu nog vervangen door een 5 x 4 mm kabel voordat de warmtepomp geplaats wordt en de extra kosten zijn te overzien.
Wat te doen? Wat is wijsheid?

[ Voor 4% gewijzigd door Arkor op 13-07-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Arkor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:54:
Wat is wijsheid? Na de vakantie wordt mijn Vaillant Arotherm 125/6 400 v geïnstalleerd.
Het aanleggen van de installatiekabel (elektriciteitskabel naar de buitenunit ) komt voor mijn rekening, zo is afgesproken met de warmtepompinstallateur.
Hij gaf aan dat er een 5x 2.5 mm kabel nodig is. Deze waarde zie ik ook terug in de documentatie van Vaillant.
Echter, er zit een omslagpunt in als ik de Quick Tools installatiehandleiding van Vaillant volg en de optie " bereken de kabelgrootten" invul.
Als de mogelijke temperatuur van de omgeving waar de kabel doorheen loopt hoger zou kunnen zijn dan 25 graden dan wordt een 5x 4 mm kabel voorgeschreven, bij minder dan 25gr een 5x 2,5 mm kabel.
En ik heb plekken waar de kabel langs loopt en de temperatuur mogelijk hoger kan worden dan 25 gr. Met name in de zomer. De kabel wordt direct op de wand gemonteerd.
Nu heb ik inmiddels een 5 x 2.5 mm kabel aangelegd maar aarzel of dat voldoende is. Nu nog vervangen door een 5 x 4 mm kabel voordat de warmtepomp geplaats wordt en de extra kosten zijn te overzien.
Interessant, nooit gehoord dat normale omgevingstemperatuur een factor is met elektrakabels. Zou het komen omdat de geleiding afneemt met hogere temperatuur? Dan zou ook de lengte van de kabel flink moeten meewegen.

Ik zou de vraag hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Arkor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:54:
uiteindelijk bepaald de zekering the dikte van de kabel, maar het type kabel en dan met name de isolatie kan wel verschillen. In de handleiding van de arotherm plus staat ook dat je H05RN-F kabel moet gebruik dit is rubber kabel die geschikt is voor buiten en tegen temperaturen kan van 60 graden en als je in de tabel gaat kijken zie je dat de 125 400V een maximale stroom heeft van 15A dus dat betekend dat 5x2,5 meer dan genoeg is als je die afzekered met 16A of 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Broodro0ster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:16:
Wij hebben op het gelijkvloers vloerverwarming en boven ventiloconvectoren. Ik heb een 75/5 en unitower met 2 circuits en er is een EBUS module aangeloten. Voor het koelen staan beide circuits op 16°C ingesteld.
Momenteel draait enkel de koeling boven en ik zie dat hij 11-12°C door de leidingen jaagt en niet de 16°C zoals gevraagd. Als de vloerkoeling beneden ook aanligt, dan wordt het nooit kouder als 16.8°C.
Ik had nog nooit van die ventiloconvectoren gehoord, nu heb ik bij vaillant zitten kijken naar de VA 2-070 CN (of iets van die serie) ik zou namelijk wel zoiets willen voor op de kamers van de kinderen zodat ik die ook kan koelen in de zomer. Nu hangt daar een normale radiator onder het raam.

Maar als ik naar de vrije ruimte kijk die nodig is rondom dan kun je die niet echt als vervanger gebruiken of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:54
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:36:
[...]

Ik had nog nooit van die ventiloconvectoren gehoord, nu heb ik bij vaillant zitten kijken naar de VA 2-070 CN (of iets van die serie) ik zou namelijk wel zoiets willen voor op de kamers van de kinderen zodat ik die ook kan koelen in de zomer. Nu hangt daar een normale radiator onder het raam.

Maar als ik naar de vrije ruimte kijk die nodig is rondom dan kun je die niet echt als vervanger gebruiken of wel ?
Dat hangt toch helemaal af van wat voor radiator je er nu hebt hangen? En van de ruimte die je daar/onder het raam hebt. Zonder die info is er weinig zinnigs te zeggen over of je de radiator hierdoor kunt vervangen. Er is in elk geval niet generiek te zeggen dat je een radiator onder het raam niet door zo'n ventiloconvector zou kunnen vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:36:
[...]

Ik heb de Jaga Strada Hybrids op de kamers boven. Langs onder zuigt hij lucht aan en langs boven komt die er uit. Daar heb je vrije ruimte nodig maar langs de zijkanten heb je geen vrije ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
Zwartoog schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Interessant, nooit gehoord dat normale omgevingstemperatuur een factor is met elektrakabels. Zou het komen omdat de geleiding afneemt met hogere temperatuur? Dan zou ook de lengte van de kabel flink moeten meewegen.

Ik zou de vraag hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Dank voor verwijzing. Op het grote topic voor Elektra huis installaties is mijn probleem opgelost.
Bij het invullen van de Quicktool van Vaillant om de kabelgrootten te berekenen had ik bij " aantal kabels in een bundel" 5 ingevuld (uitgaande van 5 aders in 1 kabel). Uit de toelichting blijkt echter dat het gaat om het aantal kabels dat naast elkaar ligt. En dat is er maar eentje. En dan is een 5 x2,5 mm voldoende. Bedankt allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Dat hangt toch helemaal af van wat voor radiator je er nu hebt hangen? En van de ruimte die je daar/onder het raam hebt. Zonder die info is er weinig zinnigs te zeggen over of je de radiator hierdoor kunt vervangen. Er is in elk geval niet generiek te zeggen dat je een radiator onder het raam niet door zo'n ventiloconvector zou kunnen vervangen.
Ja klopt heb tot nu toe alleen bij Vaillant gekeken maar die moet minimaal 90cm boven de grond hangen en dat gaat dus niet lukken onder het raam.
Broodro0ster schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb de Jaga Strada Hybrids op de kamers boven. Langs onder zuigt hij lucht aan en langs boven komt die er uit. Daar heb je vrije ruimte nodig maar langs de zijkanten heb je geen vrije ruimte nodig.
Ik zal eens kijken volgens heb ik nu ook radiatoren hangen van jaga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:56
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Ja klopt heb tot nu toe alleen bij Vaillant gekeken maar die moet minimaal 90cm boven de grond hangen en dat gaat dus niet lukken onder het raam.
De maten zijn in mm, dus 90 mm a.k.a. 9 cm.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05:
Ik zal eens kijken volgens heb ik nu ook radiatoren hangen van jaga.
Bij mij hangen ze netjes onder het raam en het werkt goed. Over verwarmen kan ik nog niet veel zeggen want we wonen hier nog maar 3 weken. Deze winter wel even de badkamer getest en op een half uur was het toch wel 1-2°C omhoog geloof ik.
Als het convectoren zijn, kan je die wellicht gewoon upgraden met doe het zelf venitaltors of de Jaga DBE kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:53:
[...]

De maten zijn in mm, dus 90 mm a.k.a. 9 cm.
8)7 |:( zo te zien was ik nog niet wakker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Broodro0ster schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Bij mij hangen ze netjes onder het raam en het werkt goed. Over verwarmen kan ik nog niet veel zeggen want we wonen hier nog maar 3 weken. Deze winter wel even de badkamer getest en op een half uur was het toch wel 1-2°C omhoog geloof ik.
Als het convectoren zijn, kan je die wellicht gewoon upgraden met doe het zelf venitaltors of de Jaga DBE kit.
Maar standaard radiatoren zijn niet echt geschikt voor koelen lijkt me. Nja van het weekend me zelf eens meer verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Maar standaard radiatoren zijn niet echt geschikt voor koelen lijkt me. Nja van het weekend me zelf eens meer verdiepen.
Hangt er vanaf als je convectoren of radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Broodro0ster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:16:
Is je wenstemperatuur 16°C? Of is je minimum koeltemperaruur 16°C?

Hier is wens 22°C, minimum 16°C. Het koudste dat ie de vloer instuurt is 15,5°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Is je wenstemperatuur 16°C? Of is je minimum koeltemperaruur 16°C?

Hier is wens 22°C, minimum 16°C. Het koudste dat ie de vloer instuurt is 15,5°C.
Wens is 23C en minimum aanvoer staat op 16C. Als de vloerkoeling afligt, dan gaat er 11-12C door de ventilo’s wat condens geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 08:07
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Op de pompgroep van vaillant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkm5qAoxP12RxyYA-j8EoZaEgjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EtBmcblLOqVBqHYhudtTGbEo.jpg?f=user_large kunnen links en rechts externe sensoren aangesloten worden voor het meten van de aanvoer en retour.

Als ik een retour sensor aansluit op de S10 of S11 aansluiting van de VR71 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u1D3DEc5Sv8B_1guQ_3tsuFiG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiZBf79T0acSOVn1l0d9lVZj.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg ik dan ook de retour temperatuur in de app? zoals daar al wel de aanvoer temperatuur zichtbaar is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEBLQ-5Yh6igqAvKqCm1YbCJpcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tnti9vDvGhx9DQe14bqMa8jN.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Vraagje voor de experts! Ik wil binnenkort offertes vragen bij de installateur voor het plaatsen van een Valliant WP maar twijfel nog tussen de split en de plus.

Qua vermogen denk ik met het nodige gereken voldoende te hebben aan 5.5-6.0 KW unit. Als ik de specificaties van de Plus lees heeft die een COP 2,6. De split zit ruim boven de 4.

Nu heeft een Plus voor mij het voordeel dat het een heel erg eenvoudige installatie kan worden (zonder SWW) en door m’n CV monteur gedaan kan worden. Maar met zo’n lage COP heb ik wel twijfels.

Kloppen die getallen wel? Is de Plus echt zoveel minder efficient dan een split?

Edit:
NA posten vind je het… zucht. Voor de zoekers, de grafieken van de units met COP :-)

Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 12% gewijzigd door supernova99 op 15-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
supernova99 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:07:
Vraagje voor de experts! Ik wil binnenkort offertes vragen bij de installateur voor het plaatsen van een Valliant WP maar twijfel nog tussen de split en de plus.

Qua vermogen denk ik met het nodige gereken voldoende te hebben aan 5.5-6.0 KW unit. Als ik de specificaties van de Plus lees heeft die een COP 2,6. De split zit ruim boven de 4.

Nu heeft een Plus voor mij het voordeel dat het een heel erg eenvoudige installatie kan worden (zonder SWW) en door m’n CV monteur gedaan kan worden. Maar met zo’n lage COP heb ik wel twijfels.

Kloppen die getallen wel? Is de Plus echt zoveel minder efficient dan een split?

Edit:
NA posten vind je het… zucht. Voor de zoekers, de grafieken van de units met COP :-)

Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
op hetzelfde vermogen gerekend wat het apparaat dan nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelmertens2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-06 15:54
Ik was aan het kijken hoe ik een grindbak onder de WP ging plaatsen. Tot ik een ingeving kreeg om het gewoon aan de sluiten op de HWA.
Ik moet het alleen nog vastmaken, maar ik denk dat ik geen last heb van een ijsbaan onder mijn WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMSsFr3Hk6bT2-pklpC1NKXT4ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7FBzlN8Jnoc5X7cI3xVNNb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO23tZDXWwCl7XqMkVMgNP5kfGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5H2mH4g9ZL27xbDIGWEfml6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ot6YsOijJwzyxSIJPgMfF-c7QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNLegvaruX3NHZV5BaDp6qd6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Middenberm schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:01:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Op de pompgroep van vaillant [Afbeelding] kunnen links en rechts externe sensoren aangesloten worden voor het meten van de aanvoer en retour.

Als ik een retour sensor aansluit op de S10 of S11 aansluiting van de VR71 [Afbeelding]

Krijg ik dan ook de retour temperatuur in de app? zoals daar al wel de aanvoer temperatuur zichtbaar is. [Afbeelding]

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft
Volgens mij moet dan ook wel de systeem code goed staan anders doet hij er niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:39
@roelmertens2
Je hebt zo`n klein trechtertje bij de buitenunit gekregen, die kun je monteren zodat de druppels iets beter gericht worden.
Alsnog denk ik dat het er door de wind grotendeels naast valt.
En in de winter kan de hemelwaterafvoer op een gegeven moment dichtvriezen.

De beste manier is doen zoals in de handleiding staat. Dan valt het condenswater tot onder de vorstgrens.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
roelmertens2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:58:
Ik was aan het kijken hoe ik een grindbak onder de WP ging plaatsen. Tot ik een ingeving kreeg om het gewoon aan de sluiten op de HWA.
Ik moet het alleen nog vastmaken, maar ik denk dat ik geen last heb van een ijsbaan onder mijn WP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Ik heb ook zoiets, maar dan op een plat dak: condensafvoer valt direct in een gat door het dak, en wordt afgevoerd.

Paar dingen om rekening mee te houden:
- bak dichter onder de WP zetten
- de onderplaat is niet volledig dicht - er komt redelijk wat condens niet uit de afvoer. Dan heb je alsnog een ijsbaan. Je zou kunnen proberen de overige naden en gaten te dichten.
- verzeker je van een sifon in de HWA - je mag de WP namelijk niet direct op een open riool aansluiten ivm rioolgassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Vraagje:

Bij de VRC720 zit een buitenvoeler kastje die op de noord muur moet komen op een bepaalde hoogte, en het liefst niet in de buurt van ramen (of andere zaken) waar warmte uit kan lekken, niet in de volle wind maar wel fijn als er lucht langstroomt zodat de buiten temperatuur een beetje accuraat gemeten wordt.

Nu zit ik met het probleem dat ik zo'n plek eigenlijk niet heb, dat wat het beste in de buurt komt is onderaan mijn pannendak op de bijkeuken, nu heb ik daar een ventilatie pan liggen, dus dacht ik misschien is het een idee om hem niet aan de muur te hangen maar onder de ventilatie pan te leggen (die in de schaduw van mijn huis ligt), dan stroomt er wel buiten lucht langs, maar hij ligt dan toch beschut.

Los van dat het geisoleerde dak natuurlijk wel een klein beetje warmte lekt waardoor een iets te hoge temperatuur gemeten zou kunnen worden, zou iemand nog een andere goede reden weten om hem daar niet te laten installeren ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een pannendak die altijd schaduw heeft moet wel steil en heel goed op het noorden gericht zijn.
Als je het daar ophangt dan zal nooit iemand de buitenvoeler daar zoeken, dan maak je er echt een zoekplaatje van.

Een betere optie lijkt me gewoon een noordmuur, en niet te druk maken om de secundaire wensen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
busscherski schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:06:
Een pannendak die altijd schaduw heeft moet wel steil en heel goed op het noorden gericht zijn.
Als je het daar ophangt dan zal nooit iemand de buitenvoeler daar zoeken, dan maak je er echt een zoekplaatje van.

Een betere optie lijkt me gewoon een noordmuur, en niet te druk maken om de secundaire wensen.
Ik was niet specifiek genoeg zie ik, die kant van mijn huis (achterkant) is op het Noorden gericht, het betreffende deel van het dak van de bijkeuken, dicht bij het huis dat altijd in de schaduw van het huis ligt, is op het oosten gericht. Het pannendak zelf is niet stijl, zo'n 30o schat ik maar wel ongeveer op de juiste hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:32
@PentaClover mijn inziens is het belangrijkste dat de sensor op een plek hangt die zo nauwkeurig mogelijk “mee beweegt” met de daadwerkelijke buitentemperatuur. En niet of maar heel beperkt beïnvloed wordt door externe factoren zoals direct opvallend zonlicht, ventilatieafvoerlucht etc. M.a.w.: een afwijking in de gemeten temperatuur is niet erg, als die maar constant is of zo constant mogelijk is. Er is immers een offset voor de sensor te stellen.

Als die plek die je nu op het oog hebt daar aan voldoet, dan lijkt hij mij geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@PentaClover
Alsnog kun je je afvragen of zo`n niet voor de hand liggende oplossing zoveel beter is dan gewoon een noord muur.
In zo`n ventilatiedakpan zal het denk ik juist weer te beschut liggen.

Sowieso, ook al meet het beter, dan zou ik het nog niet snel doen. Misschien tenzij het qua bekabeling heel veel makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
busscherski schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:33:
@PentaClover
Alsnog kun je je afvragen of zo`n niet voor de hand liggende oplossing zoveel beter is dan gewoon een noord muur.
In zo`n ventilatiedakpan zal het denk ik juist weer te beschut liggen.

Sowieso, ook al meet het beter, dan zou ik het nog niet snel doen. Misschien tenzij het qua bekabeling heel veel makkelijker is.
Het is inderdaad ook erg makkelijk om de kabel daar naartoe te krijgen, die kan door het gat van de rookgas afvoer van de oude CV ketel voordat dat gat dichtgemaakt wordt, en dan onder de pannen naar de ventilatiepan gelegd worden, zo'n dikke meter verderop.

Als ik naar op de muur wil, dan moet ik eerst naar de onderste pan en dan naar de muur en vervolgens met een buis over de muur een meter of 5 om op een plek op de muur te komen die enigzins aan de voorwaarden voldoet, dat kan ook maar is minder aantrekkelijk om naar te kijken en meer werk voor de installateur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:32

martijn v o

Certified by Enphase.

Ga je weersafhankelijk regelen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Dat is wel de bedoeling ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 10:52
Hoor graag je bevindingen. Mijn ervaring is dat het meestal net niet doet wat jij wilt.

Kun je trouwens zoiets niet aan het internet koppelen en de temperatuur van een nabijgelegen weerstation gebruiken? Is wellicht nauwkeuriger en makkelijker dan draden trekken/voelers installeren.

[ Voor 53% gewijzigd door raven22 op 18-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
raven22 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:33:
Hoor graag je bevindingen. Mijn ervaring is dat het meestal net niet doet wat jij wilt.

Kun je trouwens zoiets niet aan het internet koppelen en de temperatuur van een nabijgelegen weerstation gebruiken? Is wellicht nauwkeuriger en makkelijker dan draden trekken/voelers installeren.
Volgend voorjaar weet ik hoe het bevalt, en of het goed genoeg werkt of dat ik zelf iets moet knutselen door met een vaste Ta te werken die ik via ebus aanpas vanaf een raspberry pi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 12:59
PentaClover schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Het is inderdaad ook erg makkelijk om de kabel daar naartoe te krijgen, die kan door het gat van de rookgas afvoer van de oude CV ketel voordat dat gat dichtgemaakt wordt, en dan onder de pannen naar de ventilatiepan gelegd worden, zo'n dikke meter verderop.

Als ik naar op de muur wil, dan moet ik eerst naar de onderste pan en dan naar de muur en vervolgens met een buis over de muur een meter of 5 om op een plek op de muur te komen die enigzins aan de voorwaarden voldoet, dat kan ook maar is minder aantrekkelijk om naar te kijken en meer werk voor de installateur ;)
Waarom neem je dan niet de draadloze versie? Dit is in combinatie met de draadloze thermostaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Vanmorgen overschakeld naar myVaillant maar geeft aan dat thermostaat niet is aangesloten. Iemand dit nog meer gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Cyrus The Virus
Doe eens een powercycle. Binnenunit uit, buitenunit uit, 10 seconden wachten, binnenunit aan, buitenunit aan. In die volgorde.

Als het niet werkt. Nog een keer herhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 19-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
busscherski schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:31:
@Cyrus The Virus
Doe eens een powercycle. Binnenunit uit, buitenunit uit, 10 seconden wachten, binnenunit aan, buitenunit aan. In die volgorde.

Als het niet werkt. Nog een keer herhalen.
Dat had ik helaas al meerdere keren geprobeerd zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Cyrus The Virus schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:47:
Vanmorgen overschakeld naar myVaillant maar geeft aan dat thermostaat niet is aangesloten. Iemand dit nog meer gehad ?
hier ook (niet de update nog naar myVaillant) maar dat was idd wachten en aantal keren opnieuw opstarten.
De volgorde zoals hierboven aangegeven is inderdaad wel belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 19-07-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
zal het gedurende dag nog aantal keer proberen, maar deden jullie dan ook de VR921 wel resetten of die juist niet ? Vanmorgen met sensoAPP werkte alles nog. Zou het ook een firewall issue kunnen zijn ?
Nu geeft hij aan gateway niet bereikbaar terwijl blauwe lampje constant blauw is.

Klinkt in ieder geval niet echt als robuust systeem 8)7

EDIT:

Heb uiteindelijk ook opnieuw de wifi gedaan en nu werkt het wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-07-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
anthon3 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Waarom neem je dan niet de draadloze versie? Dit is in combinatie met de draadloze thermostaat ;)
Omdat ik een bedrade versie besteld heb, draadloos heb ik niet zo'n vertrouwen in, de Wifi komt ook niet door de muur waar de binnenunit hangt.

Iedereen bedankt voor de feedback, we hebben vandaag nog eens verder gezocht en een plekje gevonden waar hij kan hangen zonder dat hij in de ochtend zon hangt en ook nog eens redelijk uit het zicht en niet al te dicht bij een raam.
Er was echter wel wat werk nodig om de kabel onder de dakpannen naar de andere kant van het dakje te brengen, maar is een betere locatie dan onder een ventilatie pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Cyrus The Virus schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:47:
Belgische WP met koeling en schema 8?

Dan ben jij de eerste denk ik die de stap mag zetten naar myVAILLANT!

Merkbaar betere app denk ik?

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 19-07-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Wim Leers schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Belgische WP met koeling en schema 8?

Dan ben jij de eerste denk ik die de stap mag zetten naar myVAILLANT!

Merkbaar betere app denk ik?
Heb wel het idee dat die sneller reageert, had gehoopt dat hij het beter zou doen in Home assistant maar modes veranderen gaat nog langzaam. Support van vaillant zei wel dat ik nog firmware update zou krijgen snachts.

Heb nu wel koelen staan maar kan het niet activeren of deactiveren

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-07-2023 17:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
En na heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten staat hij er eindelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da--vQko3yVtpYCDsl9lYgxFkIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DA6AXfv5kDM2BOBC6Hf5F3Qu.jpg?f=user_large

En binnen is ook alles aangesloten en kunnen we weer douchen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TanXE7Gw7MIQdqzP9tluhiZp00Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoQ2rwX0A05LTtJySYRwTXzE.jpg?f=user_large

Er moest 300l koud water opgewarmd worden, maar dat ging als een speer met dit warme weer.

Kabels moeten nog netjes gemaakt worden, en de ebus adapter moet ik nog aansluiten en eens in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Zo ziet het er nu uit, maar voor beneden kan ik niks aan of uit zetten voor boven wel omdat die op verwarmen staat. Vraag me af hoe klaar deze app is voelt meer als een beta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIsxzOqwc1hgyEWL_WkXpj4zagw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsylOMUcAsSty2BW7k8gU9Kx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H4ngfDC7lmY-lub4lifCBuVwqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LOPzPUHrKzXkt5YwmVcGzaX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laJyV-2cyjtynU9TddIIJUNPI3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0m1QBSh1MmddTA6sNXbUqpAR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-07-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 12:59
PentaClover schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:

[Afbeelding]

En binnen is ook alles aangesloten en kunnen we weer douchen :D

[Afbeelding]

Er moest 300l koud water opgewarmd worden, maar dat ging als een speer met dit warme weer.

Kabels moeten nog netjes gemaakt worden, en de ebus adapter moet ik nog aansluiten en eens in gaan verdiepen.
Gefeliciteerd, kan iemand mij uitleggen waarom jouw cv leiding (warm en koud) rond loopt? Het lijkt of de retour is aangesloten op de aanvoer en vica versa?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
anthon3 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:56:
[...]
Gefeliciteerd, kan iemand mij uitleggen waarom jouw cv leiding (warm en koud) rond loopt? Het lijkt of de retour is aangesloten op de aanvoer en vica versa?
In de foto zie je links boven de vloerverwarming verdeler 2 flinke 3-weg kogel kranen zitten. Zoals ze nu staan zorgen ze er voor dat de vloer in serie staat met de retour die terug komt van de radiatoren, als de kranen worden omgezet staat de vloer parallel aan de radiatoren.

Rechts onderin zie je een bypass van de aanvoer van de vloer naar de retour, deze kan (en staat nu ook) dicht met de kogelkraan, en met de flow regelaar kan de flow over de bypass worden ingesteld als de kraan open staat.

De bypass kan worden gebruikt om minder flow door de vloer te krijgen als daar in verhouding te veel afgifte ontstaat.

Als mijn sommetjes en mijn aannames over verlies in buizen van en naar radiatoren kloppen, dan zal ik de vloer altijd in serie hebben staan en de bypass dicht. Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik voldoende tweak mogelijkheden in het syseem zitten zonder dat de leidingen nog aangepast hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
PentaClover schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:
Hoe lang was de levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Arkor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Hoe lang was de levertijd?
Het duurde net geen jaar voordat alles leverbaar was, en toen nog 3 maanden voordat de installateur tijd had.

Het duurde overigens ook al 5 maanden voordat de installateur (na overleg met de technische afdeling van de importeur die hier ook nog een keer langs moesten komen) zo ver was dat hij de installatie aan drufde en ging bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door PentaClover op 21-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
PentaClover schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Het duurde net geen jaar voordat alles leverbaar was, en toen nog 3 maanden voordat de installateur tijd had.
Dan zit ik aardig in de richting. Begin juli 2022 is mijn warmtepomp Vaillant VWL 125/6 400v besteld en hij wordt op 28 augustus geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 20:21
Ik heb sinds een paar weken de myvaillant app verbonden met de VR 921. De laatste 10 dagen ongeveer lukt het mij niet op de app de verbinden. Ik krijg de melding dat de gateway onbereikbaar is. Het lampje op de VR 921 is dan rood, wat inderdaad betekent dat ie geen connectie maakt met het Internet. Na een tijd springt ie weer van zelf op blauw maar ik kan de thermostaat nog steeds niet benaderen door de zelfde foutmelding. Na een tijdje wordt het lampje weer rood.
In mijn router zie ik het volgende:
Jul 22 16:19:35 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPDISCOVER(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPOFFER(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPACK(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c gt-gateway

Meerdere malen per dag. Het lijkt alsof de Vaillant internet module steeds de ip lease verliest.
Het raar is.... het heeft wel gewerkt en ik heb er helemaal niets aan veranderd, ook niet op de router.

Is er iemand die dit probleem herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgovax
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo,

Ik heb een vraag voor de bezitters van een Unitower Plus of degenen die ze kennen.

Na 11 maanden wachten zijn mijn 125/6 monobloc en Unitower plus eindelijk gearriveerd.
Met iemand met ervaring in cv-ketelinstallaties hebben we samen de schakeling aangelegd met de eenvoudigste opstelling: volledig elektrisch en slechts één lus (met buffer op de retour) en VR720 sensocomfort (diagram 8).
De verwarming werkt perfect, zowel met de ventilator als de verwarmingsweerstand als ik ze test met de "test heating" en "test resistance" in het menu van de unitower.

Het warme water werkt echter niet... Als ik de Live Monitor van de Unitower controleer, lees ik soms "domestic heater: immersion heater blocked" of "domestic heater: compressor blocked" met soms "Building circuit: flow rate too low"". Als ik naar systeemdefecten ga, is er niets, alsof alles in orde is.

Is er een instelling die ik moet wijzigen om het warme water te laten werken of iets anders? Ik hield me aan elke instellingsnorm zoals beschreven in de folder "hulpsysteem" die erbij zat.

Ik vraag het liever eerst hier of het makkelijk te verhelpen is, anders neem ik contact op met een installateur.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@acale
Ja herken ik, bij een aantal klanten gaat het moeizaam. Bij de meesten werkt de app wel, maar het lampje is een deel van de tijd rood.
Veel problemen met VR921 lossen zichzelf gelukkig op, hopelijk deze ook.

@belgovax
Als je het front van de uniTOWERer af haalt zit linksonder een kraantje, zit die misschien dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
busscherski schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:32:
@acale
Ja herken ik, bij een aantal klanten gaat het moeizaam. Bij de meesten werkt de app wel, maar het lampje is een deel van de tijd rood.
Veel problemen met VR921 lossen zichzelf gelukkig op, hopelijk deze ook.
Bedankt busscherski, dat hoop ik ook. Met de SensoApp had ik nergens problemen. Misschien ligt het toch aan de nieuwe myVaillant app.
Ik heb Vaillant een bericht gestuurd. Hopelijk kunnen zij mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
belgovax schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:41:
Hallo,

Ik heb een vraag voor de bezitters van een Unitower Plus of degenen die ze kennen.

Na 11 maanden wachten zijn mijn 125/6 monobloc en Unitower plus eindelijk gearriveerd.
Met iemand met ervaring in cv-ketelinstallaties hebben we samen de schakeling aangelegd met de eenvoudigste opstelling: volledig elektrisch en slechts één lus (met buffer op de retour) en VR720 sensocomfort (diagram 8).
De verwarming werkt perfect, zowel met de ventilator als de verwarmingsweerstand als ik ze test met de "test heating" en "test resistance" in het menu van de unitower.

Het warme water werkt echter niet... Als ik de Live Monitor van de Unitower controleer, lees ik soms "domestic heater: immersion heater blocked" of "domestic heater: compressor blocked" met soms "Building circuit: flow rate too low"". Als ik naar systeemdefecten ga, is er niets, alsof alles in orde is.

Is er een instelling die ik moet wijzigen om het warme water te laten werken of iets anders? Ik hield me aan elke instellingsnorm zoals beschreven in de folder "hulpsysteem" die erbij zat.

Ik vraag het liever eerst hier of het makkelijk te verhelpen is, anders neem ik contact op met een installateur.

Bedankt
Toevoer wel open gezet ? op de aansluit set zit ook een kraantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
acale schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:27:
Ik heb sinds een paar weken de myvaillant app verbonden met de VR 921. De laatste 10 dagen ongeveer lukt het mij niet op de app de verbinden. Ik krijg de melding dat de gateway onbereikbaar is. Het lampje op de VR 921 is dan rood, wat inderdaad betekent dat ie geen connectie maakt met het Internet. Na een tijd springt ie weer van zelf op blauw maar ik kan de thermostaat nog steeds niet benaderen door de zelfde foutmelding. Na een tijdje wordt het lampje weer rood.
In mijn router zie ik het volgende:
Jul 22 16:19:35 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPDISCOVER(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPOFFER(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c
Jul 22 16:19:39 dnsmasq-dhcp[25767]: DHCPACK(br0) 192.168.178.144 84:c3:e8:07:85:4c gt-gateway

Meerdere malen per dag. Het lijkt alsof de Vaillant internet module steeds de ip lease verliest.
Het raar is.... het heeft wel gewerkt en ik heb er helemaal niets aan veranderd, ook niet op de router.

Is er iemand die dit probleem herkent?
ik had dat alleen vande week toen ik overschakelde van sensoapp naar myvaillaint, opnieuw de wifi connectie doorlopen via de app hielp bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
@Cyrus The Virus
Helaas heeft voor zover ik weet mijn internet module geen wifi. Hij is via een netwerk kabel verboden met de router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
acale schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:26:
@Cyrus The Virus
Helaas heeft voor zover ik weet mijn internet module geen wifi. Hij is via een netwerk kabel verboden met de router
Heeft wel Wifi om contact te maken met de wifi router. Maar kan ook bekabeld inderdaad.

Bij het instellen gebruik je WIFI-direct om verbinding te maken tussen je telefoon en de internet gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
busscherski schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:37:
[...]

Heeft wel Wifi om contact te maken met de wifi router. Maar kan ook bekabeld inderdaad.

Bij het instellen gebruik je WIFI-direct om verbinding te maken tussen je telefoon en de internet gateway.
Ik heb opnieuw de handleiding van de VR 921 bekeken en ik zie nergens wifi staan. Weet je het zeker dat deze module behalve lan ook wifi heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
acale schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:56:
[...]

Ik heb opnieuw de handleiding van de VR 921 bekeken en ik zie nergens wifi staan. Weet je het zeker dat deze module behalve lan ook wifi heeft
Ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Gevonden 👍🏼
Maar helaas geen succes. Nog voordat ik de installatie wizard kan afronden springt het lampje op dit @#& ding weer op rood. Gevolg is foutmelding "er is iets misgegaan en installatie niet afronden' of iets dergelijks.

Hoe moeilijk kan het zijn 😡

En logs in de router staan vol met onderstaande melding. Het lijkt alsof het ip adres niet vastgehouden wordt

dnsmasq-dhcp[7735]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.178.146 84:c3:e8:07:85:4e
Jul 22 22:35:34 dnsmasq-dhcp[7735]: DHCPDISCOVER(br0) 192.168.178.146 84:c3:e8:07:85:4e
Jul 22 22:35:34 dnsmasq-dhcp[7735]: DHCPOFFER(br0) 192.168.178.146 84:c3:e8:07:85:4e
Jul 22 22:35:34 dnsmasq-dhcp[7735]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.178.146 84:c3:e8:07:85:4e
Jul 22 22:35:34 dnsmasq

[ Voor 47% gewijzigd door acale op 22-07-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
acale schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:32:
Gevonden 👍🏼
Maar helaas geen succes. Nog voordat ik de installatie wizard kan afronden springt het lampje op dit @#& ding weer op rood. Gevolg is foutmelding "er is iets misgegaan en installatie niet afronden' of iets dergelijks.

Hoe moeilijk kan het zijn 😡
Ik heb er meer dan 10 gehangen en struggle er ook telkens mee. Uiteindelijk lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
busscherski schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Ik heb er meer dan 10 gehangen en struggle er ook telkens mee. Uiteindelijk lukt het wel.
Bedankt busscherski.
Ik hoop dat het mij ook gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgovax
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:16:
[...]
Toevoer wel open gezet ? op de aansluit set zit ook een kraantje.
Ja, alles is aan de achterkant geopend. Ik had water uit de kraan, maar het was gewoon niet warm.
busscherski schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:32:
@belgovax
Als je het front van de uniTOWERer af haalt zit linksonder een kraantje, zit die misschien dicht?
Bedankt! Het lijkt erop dat dit de oplossing was. Er was een blauw kraantje dat ik 90° kon draaien. Maximum aan de linkerkant (standaard) werkte niet, maximum aan de rechterkant werkte niet, maar in het midden hoorde ik een stroom en het water begon eindelijk op te warmen. Is het normaal om hem in deze stand te moeten zetten? Ik ben echt geschrokken omdat er geen enkel woord over staat in de instructies, ik heb het net nog eens gecontroleerd.
Nu op live-status heb ik het bericht "Building circuit, remaining feed head limit active", is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Nou de MyVaillant app is vrij nutteloos kan alleen maar kijken maar niet op koelen zetten of op verwarmen. Lijkt meer op een beta app.
belgovax schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Ja, alles is aan de achterkant geopend. Ik had water uit de kraan, maar het was gewoon niet warm.

[...]

Bedankt! Het lijkt erop dat dit de oplossing was. Er was een blauw kraantje dat ik 90° kon draaien. Maximum aan de linkerkant (standaard) werkte niet, maximum aan de rechterkant werkte niet, maar in het midden hoorde ik een stroom en het water begon eindelijk op te warmen. Is het normaal om hem in deze stand te moeten zetten? Ik ben echt geschrokken omdat er geen enkel woord over staat in de instructies, ik heb het net nog eens gecontroleerd.
Nu op live-status heb ik het bericht "Building circuit, remaining feed head limit active", is dat normaal?
Ik heb dat niet hoeven doen dus wellicht in de fabriek hebben ze foutje gemaakt. Ik heb ook vaak de videos van vaillant zitten kijken leer je soms ook veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De eerste paar uniTOWERS die ik geïnstalleerd heb kwamen met het kraantje open. De laatste 2 met het kraantje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hier nu ook rood lampje ineens op de vr921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 11:29
Hier ook gedoe met de MyVaillant app. De oude werkt, na de update, niet meer. De nieuwe app blijft hangen in een update (+24uur). Lampje op de VR921 gateway brant constant blauw. Paar keer stroom eraf etc doet ook niks. Ook app opnieuw installeren etc...

Vraag staat uit bij Vaillant. Iemand suggesties hoe dit te verhelpen?

dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1K8d_jhkh7RPWKiqCTB08rSaBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EfoVIygMCIRTzgRWhrXSTr8d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OuDbqMCvcrUNwjeLW-cS3qQzKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Iuc7tvmoFNBPqKX0piE5K5Jx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-02 14:39
Bij mij ook constant update in uitvoering en blauw lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
adbeze schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:15:
Bij mij ook constant update in uitvoering en blauw lampje.
Dat scheelt weer, lijkt me dus meer iets dat niet op orde is bij Vaillant of de app... Ben benieuwd of er een spoedige reactie komt. Hou jullie op de hoogte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost996me
Update (snelle reactie Vaillant):

Beste klant,

Op dit moment is er een storing in onze myVAILLANT app. Ons team werkt hard aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Vaillant NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik kan nu de koeling aan en uit zetten in de app dus volgens mij waren ze update aan het doorvoeren. Het lukt alleen niet om te switchen tussen koelen en verwarmen of het is onduidelijk hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:05:
Ik kan nu de koeling aan en uit zetten in de app dus volgens mij waren ze update aan het doorvoeren. Het lukt alleen niet om te switchen tussen koelen en verwarmen of het is onduidelijk hoe dat moet.
In de multiMATIC app is dat ook onduidelijk. Eens je de instellingen goed hebt om het automatisch te laten triggeren maakt het niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
Hoi! Ik heb een vraag, wij zijn ook geïnteresseerd in een AroTherm warmtepompboiler. Echter hebben wij als alternatief ook de Vaillant UniSTOR VIH R 300/3 BR op het oog. Kan deze laatste ook zonder CV draaien en met elektra worden verwarmd? Er zit namelijk een groot prijsverschil tussen de AroTherm en UniSTOR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@turkeyhakan
Het korte antwoord is. Koop dan een elektrische boiler.

Lees je maar iets beter in.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Pagina: 1 ... 89 ... 172 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic