Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Bedankt. Zoiets dacht ik al.
Het datablad van de WPS 500 ligt hier al op het bureau, die is zeker in beeld.
ik denk toch dat ik die maar moet nemen.
Kan ik, als ik zin heb, proberen de extra spiraal op de kleine warmtepomp aan te sluiten. En anders altijd nog de parallel aansluiting proberen. Ik hou wel van een beetje expirimenteren. 😅
Maar hoe wil je dat dan gaan doen met 2 warmtepompen en 2 regelingen? Als er 1 pomp draait warmt hij heb gewoon op tot je setpoint. Dat doe je met grote spiraal.

Sluit dan een paar heatpipes aan en je kan 6 maanden per jaar gratis douche en nog 3 maanden goeie ondersteuning boiler en de rest op warmtepomp de andere 3 maanden grotendeels op warmtepomp.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Maar in de zomer krijg ik m’n zonnestroom toch niet op, dus dat gratis douchen zit wel goed.

Voor wat betreft het tegelijk opwarmen van de boiler: ze hebben in principe niets met elkaar te maken, het gaat alleen wat sneller. En degene die op de kleinere spiraal zit moet een hogere offset om z’n vermogen kwijt te kunnen.
Dat geldt ook voor als ze parallel geschakeld zijn, dan moet ik natuurlijk wel de offset gelijk zetten. Maar de uitdaging (en te verwachten problemen) zijn daar volgens mij meer hydraulisch dan regeltechnisch van aard.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:31:
Maar in de zomer krijg ik m’n zonnestroom toch niet op, dus dat gratis douchen zit wel goed.

Voor wat betreft het tegelijk opwarmen van de boiler: ze hebben in principe niets met elkaar te maken, het gaat alleen wat sneller. En degene die op de kleinere spiraal zit moet een hogere offset om z’n vermogen kwijt te kunnen.
Dat geldt ook voor als ze parallel geschakeld zijn, dan moet ik natuurlijk wel de offset gelijk zetten. Maar de uitdaging (en te verwachten problemen) zijn daar volgens mij meer hydraulisch dan regeltechnisch van aard.
Dit zijn de opwarm tijden, hoeveel tijd winst denk je daar dan mee te behalen dat je vat eerder warm is. Ik denk dat het niet zoveel zal uitmaken namelijk. Vooral als je met zelfde temperaturen gaat werken. En verschillende temperaturen werkt ook niet.

Maar je kan het altijd testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOxov23PNyeUjmGW7iap4fl_9dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRq28glrpUz1Bp7TVGBJzaKb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 26-08-2022 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:31
Ik heb begin deze week de opdracht verstrekt voor het plaatsen van de Unitower + 75/6 inclusief aansluiten. De spullen zijn besteld. De installateur denkt het in week 2 van 2023 te kunnen plaatsen (of misschien nog eind 2022, maar ik wil tijdens de kerstvakantie geen gedoe in huis).

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Adriaan71 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:43:
[...]

Dit zijn de opwarm tijden, hoeveel tijd winst denk je daar dan mee te behalen dat je vat eerder warm is. Ik denk dat het niet zoveel zal uitmaken namelijk. Vooral als je met zelfde temperaturen gaat werken. En verschillende temperaturen werkt ook niet.

Maar je kan het altijd testen.

[Afbeelding]
Gek genoeg zijn de opgegeven opwarmtijden voor de monoblocks heel anders.
Ik hoop het ook niet nodig te hebben, maar als ik nu de juiste boiler kan kiezen met de mogelijkheid om eventueel de twee samen te laten werken, dan denk ik daar liever alvast over na.

Op de momenten dat het nodig zou zijn (meestal de winter) kan ik echter voor het comfort net zo goed kiezen om de tweede warmtepomp voor verwarming door te laten lopen, zodat het niet zo'n probleem is dat de opwarming van de boiler wat langer duurt.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik kan het beter zo simpel mogelijk houden. Hoe ingewikkelder, hoe groter de kans op problemen, en dan is de beoogde 'comfortverbetering' direct teniet gedaan.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:08
@NovapaX Is een warmtepompboiler dan niet veel simpeler? Eventueel als je VVW hebt dan kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een water/water warmtepompboiler..? Of is 270L niet voldoende?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@Bart_Denon 270 liter is inderdaad niet voldoende (7 personen, twee badkamers)
Verder ga ik de tweede warmtepomp vooral gebruiken voor luchtbehandeling via een koelbatterij (naverwarmen, koelen en ontvochtigen van ventilatielucht), Ik dacht: als ik hem toch heb staan kan ik hem ook nog wel extra voor SWW inzetten. Dat blijkt echter minder voor de hand liggend dan aanvankelijk gedacht.

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
NovapaX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:16:
@Bart_Denon 270 liter is inderdaad niet voldoende (7 personen, twee badkamers)
Verder ga ik de tweede warmtepomp vooral gebruiken voor luchtbehandeling via een koelbatterij (naverwarmen, koelen en ontvochtigen van ventilatielucht), Ik dacht: als ik hem toch heb staan kan ik hem ook nog wel extra voor SWW inzetten. Dat blijkt echter minder voor de hand liggend dan aanvankelijk gedacht.
Waarom neem je dan geen Boiler 400 liter bv en een Warmtepomp boiler ervoor. Dan gebruik je die om je boiler te voeden met voorverwarmd water. Zo vergroot je je boiler aanzienlijk. En zo kan je met 2 temperaturen spelen kwa boiler laden en ze wordt door eigen voorzieningen gestookt maar je vergroot je SWW boiler tapwater aanzienlijk.

Simpel en doeltreffend

En 2x subsidie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Omdat de ruimte niet onbeperkt is. En ik de tweede warmtepomp sowieso al wilde voor de luchtkoeling/onvochtigen. Ik wil er liever niet nog een derde bijzetten 😅.
Die 500 liter gaat wel voldoende zijn icm een dubbele douche-wtw.

Ik doe dan liever gewoon een 500liter DJG vat en hou het maar gewoon simpel.
Moeten ze maar even een half uurtje wachten of wat korter douchen. Ik verheug me nu al op de scheldkanonnades van de jongens als de meiden weer veel te lang gedoucht hebben. (Of andersom natuurlijk)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:43
Net bestelling gedaan bij Warmteservice (75/6). Werd teruggebeld: levertijd 8–10 maanden, dus of ik een aanbetaling wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:39
Adriaan71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Net even ingelogd bij een installatie die ik monitor van een klant van me en daar is het verbruik zo kwa element.

Is ook een AroTHERM plus 7kw met een MEH97 en een 400ltr. boiler.

De eerst legionella run was zaterdag 18 juni

Tot met verleden week zaterdag heeft hij er 9 runs gedaan.

18 x element schakelingen

Verbruik element 29 kWh sinds ingebruikname name warmtepomp. En dat is geweest 14 of 15 juni.

Dus verbruik gemiddeld zo'n 3,2kWh per legionella run extra buiten SWW run. Ik laat de legionella run starten als hij de SWW run gehad heeft. ( had ik met mijn split ook zodoende heb ik het uitgeschakeld )

Zelf heb ik de legionella run uitgeschakeld staan en heb mijn boiler op 45 graden staan die wek elke dag leeg trekken. Hij wordt ook weer elke dag geladen op tijdsvenster.

Dat scheelt op jaarbasis zo'n 160kWh aan legionella run.

Geen advies.

Uitvoering op eigen risico !!!!

Mijn advies zoal ik hier een beetje leest is dat er een aantal installateurs zijn die de warmtepomp niet goed instellen. En nog te beroerd zijn om het op te lossen.

Zorg dat je een installateur hebt die Vaillant inschakelt om de warmtepomp in bedrijf te nemen. Een Vaillant partner kan dat zo regelen en de kosten tegen over het geheel valt ook weg te strepen.

Voordeel is dat je installatie die voor 90% goed ingeregeld. En daarna kan jezelf nog wel wat uitvogelen.

En je hebt een ingebruikname formulier door Vaillant wat je installateur kan verstrekken aan je.

En hij kan ook nog een service cq onderhoudscontract afsluiten voor je. Wat Vaillant zelf uitvoert.
Momenteel op verschillende delen van het forum weer legionelladiscussie. Ik ga maar eens beginnen met meten :)

75/6, 300L vat eerst op 45 gebracht met SWW-run. Legionella-run kostte netto 3,4 kWh, met buitentemperatuur van zo'n 21 graden. Bijna 2 uur mee bezig...

Wederom valt mij op dat hij het vat naar 70 graden wil brengen. Je hebt dan bijna een dubbele hoeveelheid water van 45 graden (na mengen), maar ik vind het vrij fors.

Als de boiler leeg is m'n hack maar eens uitvoeren op 60 graden max, en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Momenteel op verschillende delen van het forum weer legionelladiscussie. Ik ga maar eens beginnen met meten :)

75/6, 300L vat eerst op 45 gebracht met SWW-run. Legionella-run kostte netto 3,4 kWh, met buitentemperatuur van zo'n 21 graden. Bijna 2 uur mee bezig...

Wederom valt mij op dat hij het vat naar 70 graden wil brengen. Je hebt dan bijna een dubbele hoeveelheid water van 45 graden (na mengen), maar ik vind het vrij fors.

Als de boiler leeg is m'n hack maar eens uitvoeren op 60 graden max, en meten.
Ben benieuwd of het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En de nominatie voor meest onhandig ontwerp gaat naar....
De ontluchtingsdop bovenin het buffervat.
Ergens onder een dikke laag schuim een dop die er waarschijnlijk net een slagtol in gerost is tot het niet verder ging, of met Loctite. En dan dus eigenlijk alleen met een ratel+dop er bij kunnen. Had daar nou niet gewoon zo'n ontluchtdingetje zoals op een radiator ingekund? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kun je er met een accutol bij?
Dan boor je er toch gelijk een gaatje in, draadje tappen en deze erin: https://www.installatieva...daansluiting-1-8-6-508011

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 26-08-2022 21:37 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja een gaatje boren van boven gaat vast wel. Kan hem er ook uit draaien met een ratel (had ik natuurlijk niet zo voorhanden, wel in de garage, maar daar had ik nu niets aan ;) ). Die haal ik morgen wel even op, dop er uit, ontluchter er in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
Afgelopen weekend grote stappen gemaakt in het plaatsen van de warmtepompen. *O*

Helaas de 75/6 niet kunnen aansluiten vanwege koppelingen die niet compatibel bleken te zijn.. }:|

Gelukkig wel het buffervat en de AroStor 270 op zolder kunnen installeren. Dus iig aardgasvrij warm water :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O55Ep2i13b1kxHscuVnCDkZD0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pCXQkb3oUTVrw0jIzrx5LHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Ben benieuwd of het gaat werken.
Geprobeerd. Werkt, maar niet echt.

Om de VR10 70 graden te laten rapporteren terwijl hij 60 graden meet, moet je een weerstandje van zo'n 1600 Ohm parallel zetten.

Zo gezegd, zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O_KYALggzS-VKzOElnDFXLCuIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHq7yoV86Mg2FrwEUFsfEykT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDR8kDmRbMGAJKy92kuhmZ0irRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKUq55pwuK0VFHCdaab5QeQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkdOUwIqHxogIJUq9YRyGwn5kr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XK6F27l9cAI1xlvqxXXH8qEP.jpg?f=fotoalbum_large

Whoppa, temperatuur van 46 naar 59 graden :*)

Vervolgens de legionellarun aangezet. Dit verloopt in principe zoals normaal, maar hij slaat niet "af". Ofwel, temperatuur wordt nog veel te hoog. Na een uur, als hij afslaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjjQXk5kceTe7SsgAqsUJXokqzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0s5ZZGACGPl6GQ6KkiVO65VT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ6WzB_KWY6N0md_THNUZVIe_sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxKccShZls3okE9nKD2IxOXZ.jpg?f=fotoalbum_large

-O-

Je ziet dat de boilertemperatuur op een gefakete temperatuur van 74 graden (echte temperatuur: 66 graden) is uitgekomen, op basis van een aanvoer van 67 graden.

Beiden een stuk hoger dan verwacht.

Ik vermoed dat de WP bij de legionellarun alleen kijkt naar de gewenste aanvoertemperatuur van 75 graden en pas afslaat als die is bereikt. Of na een uur.

Ik zou eventueel de offset van 5K nog wat lager kunnen zetten, maar betwijfel of dat veel besparing oplevert.

Qua netto stroomverbruik: 2,7 kWh ipv de 3,2 kWh zonder hack (WP staat ingesteld als Eco+Silent, luchttemperatuur was nu 20 graden).

Dus ja, voor een besparing van 0,5 kWh per week lijkt me deze aanpak meer last dan wat het opbrengt.

Wellicht levert een eBus-hack meer op die de legionellarun afbreekt als de boel op temperatuur is.

Volgende experiment: kijken wat de legionellarun kost als je hem handmatig afbreekt bij 60 graden boilertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb het probleem even gemist.
Is dat dat je de gewenste boilertermperatuur voor een legionellarun niet kun aanpassen?

Als dat het is, is dat is best raar eigenlijk.... 70 graden is onnodig hoog.

Je zou bijna de legionella beveiliging uitzetten, en twee keer per maand de boilertemperatuur handmatig op 60 zetten. (en weer terug)

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 29-08-2022 16:15 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
NovapaX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:14:
Ik heb het probleem even gemist.
Is dat dat je de gewenste boilertermperatuur voor een legionellarun niet kun aanpassen?

Als dat het is, is dat is best raar eigenlijk.... 70 graden is onnodig hoog.
Ja, dat was het idee. 60 lijkt me genoeg.

Nieuw idee: PV/EVU-contact. Weet iemand of je die 1) kunt configureren om de legionellarun te doen, en 2) de run stopt zodra dat contact wordt onderbroken?

edit:
Je zou bijna de legionella beveiliging uitzetten, en twee keer per maand de boilertemperatuur handmatig op 60 zetten. (en weer terug)
Ja, maar dat vergeet je op den duur, want werk, en dan heb je feitelijk geen legionellarun. Altijd een risico van iets handmatig regelmatig moeten doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Zwartoog op 29-08-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zwartoog schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Nieuw idee: PV/EVU-contact. Weet iemand of je die 1) kunt configureren om de legionellarun te doen, en 2) de run stopt zodra dat contact wordt onderbroken?

edit:

[...]

Ja, maar dat vergeet je op den duur, want werk, en dan heb je feitelijk geen legionellarun. Altijd een risico van iets handmatig regelmatig moeten doen.
Ja dat is waar, wat voor installatie heb je eigenlijk, dat dit bij jou niet ingesteld kan worden?
Want eerder in dit topic zie ik diverse mensen de setpoint van de legionellarun aanpassen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
NovapaX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Ja dat is waar, wat voor installatie heb je eigenlijk, dat dit bij jou niet ingesteld kan worden?
Want eerder in dit topic zie ik diverse mensen de setpoint van de legionellarun aanpassen.
Die heb ik nog niet gezien :) SWW temperatuur kun je wel instellen, die staat bij mij op 45 graden. VRC700 icm 75/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Die heb ik nog niet gezien :) SWW temperatuur kun je wel instellen, die staat bij mij op 45 graden. VRC700 icm 75/6.
Setpoint legionella run kan je net aanpassen. Hij wil het vat een uur boven een bepaald temperatuur hebben. En dan stopt hij ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Adriaan71 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Setpoint legionella run kan je net aanpassen. Hij wil het vat een uur boven een bepaald temperatuur hebben. En dan stopt hij ermee.
Ah ok.
Je kunt legionellapreventie wel helemaal uitschakelen toch?
Want dan kan ik hem later zelf eventueel automatiseren via de eBus koppeling op het Dominica systeem.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 17:57
NovapaX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Ah ok.
Want dan kan ik hem later zelf eventueel automatiseren via de eBus koppeling op het Dominica systeem.
Bij de losse arostor kan je wel alles instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
NovapaX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Ah ok.
Ja je kan het met elke Vaillant pomp uitschakelen en aroSTORE. Zelf gebruik ik het ook niet.

Boiler op zo'n temperatuur ingesteld dat hij hier elke dag leeg getrokken word en weer wordt geladen tussen 13.00 en 14.30.

[ Voor 18% gewijzigd door Adriaan71 op 30-08-2022 07:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Zwartoog schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

De pomp is SG-ready dus dat moet kunnen. Zelf heb ik de AroSTOR staan met op het SG-ready normally open contact een relais aangesloten. Dit relais wordt aangestuurd door een slimme stekker die samenwerkt met PV en bij overschot zorgt voor een temp die 5 graden hoger is. Je hebt zelfs 2 NO contacten, 1 voor verhogen met alleen WP en 1 voor verhogen met element.
Je kan het relais natuurlijk ook koppelen met een tijds gestuurde stekker (ipv slimme stekker) die 1x per week aan gaat oid. Stel dan op de pomp in dat als deze aan is de temp naar 60 graden moet. Lijkt mij dat als dit met een AroSTOR kan dit ook met de Arotherm moet kunnen aangezien ze beide SG-ready zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Job1985 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

De pomp is SG-ready dus dat moet kunnen. Zelf heb ik de AroSTOR staan met op het SG-ready normally open contact een relais aangesloten. Dit relais wordt aangestuurd door een slimme stekker die samenwerkt met PV en bij overschot zorgt voor een temp die 5 graden hoger is. Je hebt zelfs 2 NO contacten, 1 voor verhogen met alleen WP en 1 voor verhogen met element.
Je kan het relais natuurlijk ook koppelen met een tijds gestuurde stekker (ipv slimme stekker) die 1x per week aan gaat oid. Stel dan op de pomp in dat als deze aan is de temp naar 60 graden moet. Lijkt mij dat als dit met een AroSTOR kan dit ook met de Arotherm moet kunnen aangezien ze beide SG-ready zijn.
Voor de aroTherm werkt het helaas anders. Er is wel een ME (multifunctionele ingang), maar daar kun je niet de legionella mee aansturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDAy6eXAKsc7Z0nghO0nE-tluBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44vUTpTymQBHi0LmIdwjGx5d.jpg?f=fotoalbum_large

Enige dat ik nog kan proberen is om het "Contact Energiebedrijf" (EVU) te koppelen aan de SWW. De vraag is of wanneer deze wordt geactiveerd, de legionellarun dan ook wordt afgebroken, en niet opnieuw wordt opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Weet iemand hier wellicht meer over de combinatie VWZ AI met de draadloze buitentemperatuur sensor?

Ik heb net als @Proton_ en anderen geen ruimte voor een binnenunit en wil daarom een Vaillant aroTHERM plus gebruiken met een VWZ AI besturingsmodule. Volgens de documentatie van de VWZ AI moet de buiten temperatuur sensor (buitenvoeler) op de VWZ AI aangesloten en in de schema's wordt de VWZ AI ook steeds met de VRC720 gecombineerd.

Het zal erg moeilijk worden om de bedrading van de buitenvoeler netjes langs de gevel en door het huis naar de VWZ AI te leiden, tenzij ik de oplossing van @Chupachups (voeler achterop monoblock) https://gathering.tweaker...message/69451974#69451974 implementeer. Een draadloze buitenvoeler kan ik prima op de door Vaillant aanbevolen plaats monteren.

De VRC720f regelaar wordt geleverd met een draadloze buitenvoeler VR20 en een antenne/ontvanger die de verbinding met de eBUS verzorgt. Nu zit ik nog met de volgende vragen:

- Is het mogelijk de VWZ AI met de VRC720f te gebruiken ipv met de VRC720? Wordt die draadloze buitenvoeler dan gebruikt voor de regeling?
- Zijn de draadloze buitenvoeler VR20 en de antenne/ontvanger los leverbaar? Wat zijn de preciese types/art.nummers?
- Kun je de VWZ AI, VR20 + antenne/ontvanger en de VR720 (de bedrade versie) samen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik denk na maanden zoeken naar een installateur, ik wijk uit naar Vaillant. Krijg ik nu te horen dat Vaillant echt enorme problemen heeft met leveren en mijn eventuele leverancier geen prijs meer kan geven ook omdat daar geen duidelijkheid meer over is wat Vaillant hem inkoop gaat rekenen. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
gns1l schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:19:
Weet iemand hier wellicht meer over de combinatie VWZ AI met de draadloze buitentemperatuur sensor?

Ik heb net als @Proton_ en anderen geen ruimte voor een binnenunit en wil daarom een Vaillant aroTHERM plus gebruiken met een VWZ AI besturingsmodule. Volgens de documentatie van de VWZ AI moet de buiten temperatuur sensor (buitenvoeler) op de VWZ AI aangesloten en in de schema's wordt de VWZ AI ook steeds met de VRC720 gecombineerd.

Het zal erg moeilijk worden om de bedrading van de buitenvoeler netjes langs de gevel en door het huis naar de VWZ AI te leiden, tenzij ik de oplossing van @Chupachups (voeler achterop monoblock) https://gathering.tweaker...message/69451974#69451974 implementeer. Een draadloze buitenvoeler kan ik prima op de door Vaillant aanbevolen plaats monteren.

De VRC720f regelaar wordt geleverd met een draadloze buitenvoeler VR20 en een antenne/ontvanger die de verbinding met de eBUS verzorgt. Nu zit ik nog met de volgende vragen:

- Is het mogelijk de VWZ AI met de VRC720f te gebruiken ipv met de VRC720? Wordt die draadloze buitenvoeler dan gebruikt voor de regeling?
- Zijn de draadloze buitenvoeler VR20 en de antenne/ontvanger los leverbaar? Wat zijn de preciese types/art.nummers?
- Kun je de VWZ AI, VR20 + antenne/ontvanger en de VR720 (de bedrade versie) samen gebruiken?
Gewoon de aroTHERM plus _____ VWI AI_____ VRC720F en klaar ben je. ebus koppelen met de VWI AI, aroTHERM en de ontvanger zender van de VRCf.
Dan heb je nog de draadloze VRC720 die je in de kamer kan plaatsen en de draadloze buitenvoeler die je buiten plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:31
MotorBeast schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:22:
Ik denk na maanden zoeken naar een installateur, ik wijk uit naar Vaillant. Krijg ik nu te horen dat Vaillant echt enorme problemen heeft met leveren en mijn eventuele leverancier geen prijs meer kan geven ook omdat daar geen duidelijkheid meer over is wat Vaillant hem inkoop gaat rekenen. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Dit was ook de reactie die ik kreeg van mijn vaste installateur toen ik een offerte opvroeg voor een warmtepompinstallatie (nog zonder naar een type/merk te vragen).
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar andere installateurs en via de website van Vaillant bij een lokale installateur terechtgekomen die erg goed beoordeeld werd, en die wel gewoon een prijs en levertijd wilde noemen. Goed, het duurt even, maar hij is er vrij stellig in dat het dan ook echt komt, en voor die prijs.

Ik denk, achteraf gezien, dat mijn eerste installateur het momenteel zo druk heeft dat hij selectief kan zijn in welke opdrachten hij wil doen, en dat een particuliertje in een gemiddelde woning niet zo interessant is. Zeggen dat de levertijden te lang zijn en de prijs te onvoorspelbaar is dan een makkelijk excuus om zo'n klant af te wimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
De levertijd is echt geen peil op te trekken, Vaillant durft er ook geen toezeggingen meer op te doen.

Dus als je nu bestelt zou ik er rekening mee houden dat in het beste geval je volgend stookseizoen er plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

gns1l schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:19:

Zie ook mijn vorige afbeelding met de draadloze VR720F ontvanger in combinatie met de VR920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
NHL19 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Dit was ook de reactie die ik kreeg van mijn vaste installateur toen ik een offerte opvroeg voor een warmtepompinstallatie (nog zonder naar een type/merk te vragen).
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar andere installateurs en via de website van Vaillant bij een lokale installateur terechtgekomen die erg goed beoordeeld werd, en die wel gewoon een prijs en levertijd wilde noemen. Goed, het duurt even, maar hij is er vrij stellig in dat het dan ook echt komt, en voor die prijs.

Ik denk, achteraf gezien, dat mijn eerste installateur het momenteel zo druk heeft dat hij selectief kan zijn in welke opdrachten hij wil doen, en dat een particuliertje in een gemiddelde woning niet zo interessant is. Zeggen dat de levertijden te lang zijn en de prijs te onvoorspelbaar is dan een makkelijk excuus om zo'n klant af te wimpelen.
Is een kleine ZZP-er en hij kan wel een ander merk leveren maar bij dat merk heb ik geen goed gevoel. Hij durft het gewoon niet meer aan met Vaillant. Alle andere installateurs die op de site van Vaillant staan hier bij mij leveren wel ketels maar geen warmtepompen. Die zijn lekker voorbereidt op de toekomst .....not. Selectief kunnen ze allemaal zijn met een compleet overvraagde markt.
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:56:
De levertijd is echt geen peil op te trekken, Vaillant durft er ook geen toezeggingen meer op te doen.

Dus als je nu bestelt zou ik er rekening mee houden dat in het beste geval je volgend stookseizoen er plezier van hebt.
Ik heb ook geen haast. Heb ook L/L hangen. Maar zelfs zonder haast kom ik na maanden geen stap verder.

Het wordt ondertussen een mission impossible. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Voor degene die me een week geleden advies hebben gegeven ivm de slechte installatie van mijn warmtepomp, ik heb een gerechtelijke procedure gestart, ze hebben nog tot 16 september om het in orde te maken, anders kan ik de bestelling (en dus ook eindfactuur) laten ontbinden en iemand anders inhuren om hun fouten op te lossen.
Ondanks een aangetekend schrijven nog steeds geen reactie gekregen, enkel maar een aanmaning om de factuur te betalen 8)7 Ik heb een deel van de factuur wel betaald, voor het plaatsen van de koelleidingen tussen binnen en buitenunit, eigenlijk het enige werk dat correct is uitgevoerd. Moest dit dan toch voor een rechter komen is meteen duidelijk dat ik wel bereid ben om te betalen, voor werk dat correct uitgevoerd is.

Weet er iemand trouwens of een installateur gecertificeerd moet zijn door Vaillant zelf? En of ik bij Vaillant zelf ergens klacht kan indienen tegen deze 'erkende' installateur? (In Belgie). Deze installateur staat ook op de site van Vaillant zelf, maar ik kan nergens een contact vinden van een klachtenafdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Zwartoog schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Voor de aroTherm werkt het helaas anders. Er is wel een ME (multifunctionele ingang), maar daar kun je niet de legionella mee aansturen:
[Afbeelding]

Enige dat ik nog kan proberen is om het "Contact Energiebedrijf" (EVU) te koppelen aan de SWW. De vraag is of wanneer deze wordt geactiveerd, de legionellarun dan ook wordt afgebroken, en niet opnieuw wordt opgepakt.
Je kan inderdaad niet de functie "legionella" aansturen maar je kan denk ik wel overtollige PV energie simuleren om het vat 5 graden warmer te krijgen, het staat in jouw screenshot bij PV een beetje cryptisch omschreven. Het heet dan wel niet legionella maar 60 graden is 60 graden lijkt me en als hij dat doet met een relais dat 1x per week of per 2 weken dicht gaat dan moet dat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bericht Vaillant omtrent levertijden en prijzen. Het wordt er niet beter op. Dat is duidelijk. :'(

Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten. Wij begrijpen uw teleurstelling. Op dit moment is het lastig om aan te geven wat de voorraden zijn bij onze groothandel/installateurs, vanwege de zeer grote vraag naar dit product. Wat betreft inkoopprijs voor de installateur kunnen wij geen uitspraken doen. Alle grondstoffen om het product te maken worden in rap tempo duurder en schaarser. De prijs voor installateur is dus afhankelijk van waar en wanneer hij hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Wij hebben in juni een aerotherm plus 65/6 inclusief boiler besteld. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder bij dit systeem? Vervalt de garantie vanuit Vaillant op de boiler en of de warmtepomp bij gebruik van een waterontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Dasos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:04:
Wij hebben in juni een aerotherm plus 65/6 inclusief boiler besteld. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder bij dit systeem? Vervalt de garantie vanuit Vaillant op de boiler en of de warmtepomp bij gebruik van een waterontharder?
Een waterontharder is alleen maar beter al je producten dus waarom zal de garantie vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:29
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:02:
Bericht Vaillant omtrent levertijden en prijzen. Het wordt er niet beter op. Dat is duidelijk. :'(

Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten. Wij begrijpen uw teleurstelling. Op dit moment is het lastig om aan te geven wat de voorraden zijn bij onze groothandel/installateurs, vanwege de zeer grote vraag naar dit product. Wat betreft inkoopprijs voor de installateur kunnen wij geen uitspraken doen. Alle grondstoffen om het product te maken worden in rap tempo duurder en schaarser. De prijs voor installateur is dus afhankelijk van waar en wanneer hij hem besteld.
Begrijp van mijn installateur dat hij zich voornamelijk druk maakt over de boilers. Buiten units worden soms nog wel geleverd, maar levertijden van boilers van Vaillant lopen flink op.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08
ervh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:21:
Begrijp van mijn installateur dat hij zich voornamelijk druk maakt over de boilers. Buiten units worden soms nog wel geleverd, maar levertijden van boilers van Vaillant lopen flink op.
Dan koop je toch een SWW-vat van een ander merk?
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ervh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

En ik hoor het omgekeerde. Volg jij het nog? :? 8)7 En soms nog wel geleverd heb ik niet zoveel aan (en jij ook niet toch?).

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Dan koop je toch een SWW-vat van een ander merk?
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn.
De meest vaten worden een probleem. Wacht ook al 3 maanden nu op 10 stuks de jong 300 liter en 2 200ltr.
Buffers ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

En ik hoor het omgekeerde. Volg jij het nog? :? 8)7
Het is heel makkelijk.

Niemand kan het je vertellen. Gewoon bestellen en wachten tot je order compleet is.

Wie zegt dat hij het weet liegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

De meest vaten worden een probleem. Wacht ook al 3 maanden nu op 10 stuks de jong 300 liter en 2 200ltr.
Buffers ook lastig.
Er breken echt slechte tijden aan. Dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Er breken echt slechte tijden aan. Dat is zeker.
jep.

Prijzen blijven stijgen en alles wordt per maand duurder of per kwartaal. Maar dan ook echt alles.

Je komt op een punt dat straks de meeste niet meer kopen. En projecten verlies gevend worden. Dan gaat vanzelf de stekker er wel een keer uit.

Dan wordt het tijd dat alles instort.

[ Voor 44% gewijzigd door Adriaan71 op 31-08-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Het is heel makkelijk.

Niemand kan het je vertellen. Gewoon bestellen en wachten tot je order compleet is.

Wie zegt dat hij het weet liegt.
Installateur wil er niet meer aan en die komt bij mij met Ferroli aan. En die wil ik niet. Heeft orders open staan van november 2021. |:( Hij wil klanten niet meer teleurstellen met Vaillant en de absurde wachttijden.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Installateur wil er niet meer aan en die komt bij mij met Ferroli aan. En die wil ik niet. Heeft orders open staan van november 2021. |:( Hij wil klanten niet meer teleurstellen met Vaillant en de absurde wachttijden.
Wat voor vermogen heb je nodig bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Wat voor vermogen heb je nodig bij -10
Ik kan toe met een 7 of 8. Wellicht zelfs minder. Bij nood kan ik altijd de L/L erbij aanzetten. Verstookte voor verwarmen zo'n 500/600m3 maar reken met 1000. Heb ook nog een houtkachel. En sinds jaar extra isolatie met HR++ en nieuwe gevelisolatie.

En -10? Wanneer, waar? Denk dat de tijd van echte winters wel voorbij is. :'(

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

Ik kan toe met een 7 of 8. Wellicht zelfs minder. Bij nood kan ik altijd de L/L erbij aanzetten. Verstookte voor verwarmen zo'n 500/600m3 maar reken met 1000. Heb ook nog een houtkachel. En sinds jaar extra isolatie met HR++ en nieuwe gevelisolatie.
5kw heb je zat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Vermoedde ik al. Al moet ik zeggen dat mijn 4,2 Daikin L/L er wel aan moest trekken 2 jaar geleden toen het echt koud was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MotorBeast was dat echt 4.2 kW bij -10?
Het geeft ook niet als hij hard moet werken, had-ie maar geen warmtepomp moeten worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Job1985 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Je kan inderdaad niet de functie "legionella" aansturen maar je kan denk ik wel overtollige PV energie simuleren om het vat 5 graden warmer te krijgen, het staat in jouw screenshot bij PV een beetje cryptisch omschreven. Het heet dan wel niet legionella maar 60 graden is 60 graden lijkt me en als hij dat doet met een relais dat 1x per week of per 2 weken dicht gaat dan moet dat lukken.
Wow, dát zou wel eens de truuk kunnen zijn *O* Ga het vrijdag proberen.

Het "energiecontact" haalde weinig uit. De legionella-cyclus wordt prima onderbroken, maar hij probeert nog 2 uur lang de cyclus voort te zetten. 2 uur de WP compleet uit vind ik toch wat riskant, zeker in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
Dag allen,

Ik heb in juli de volgende set besteld:
- aroTHERM (VWL 75/6 A)
- Elektrische naverwarmer VWZ MEH 97/6
- uniSTOR VIH RW 300/3 BR
- VPS R 100/1

Ik heb nu ‘een discussie’ met de installateur vanwege de kosten voor de installatie. Op basis van een schatting aan de hand nauwkeurige foto’s is de prijs van 4K naar 15k gestegen na het bezoek van de installateur.

Ik vind dit absurd, zeker aangezien de volledige installatie op de begane etage geplaatst kan worden. Dus ik heb aangegeven dat ik zo veel mogelijk voorbereidend werk zelf ga doen (ben geen installateur, maar doe nagenoeg zelf alle klussen thuis).

Nu lukt het mij niet om informatie te vinden over:
- condens afvoer: de buitenunit komt in de achtertuin en heb daar geen regenafvoer. De buitenunit komt letterlijk naast een stuk grond waar er een heg en planten groeien. Kan ik de condensafvoer daar naartoe leiden? En moet de condensafvoer altijd verwarmd worden?

- leidingen door kruipruimte: de leidingen zullen vanaf de binnenunit door de kruipruimte moeten om vervolgens bij de meterkast aangesloten te worden op de rest van de leidingen. Mogen deze leidingen geïsoleerd over de grond door de kruipruimte? En zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Proton_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:58:
@MotorBeast was dat echt 4.2 kW bij -10?
Het geeft ook niet als hij hard moet werken, had-ie maar geen warmtepomp moeten worden.
Typenummer is 4,2. Zou op moeten zoeken wat dat is bij -10. Zal denk ik zo'n 2 a 2,5 van overblijven.

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Adriaan71 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

Een waterontharder is alleen maar beter al je producten dus waarom zal de garantie vervallen.
Ik had ergens gelezen dat veel boiler leveranciers juist in hun voorwaarden hadden staan dat de garantie dan verviel want er zou meer kans zijn op roestvorming in het vat en de leidingen maar ik kon het voor Vaillant niet vinden zo dus ik dacht ik vraag eens of jullie het weten.

• Kleuvert
Freo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:27:
Dag allen,

- aroTHERM (VWL 75/6 A)
- VPS R 100/1

Ik heb nu ‘een discussie’ met de installateur vanwege de kosten voor de installatie. Op basis van een schatting aan de hand nauwkeurige foto’s is de prijs van 4K naar 15k gestegen na het bezoek van de installateur.

Ik vind dit absurd, zeker aangezien de volledige installatie op de begane etage geplaatst kan worden. Dus ik heb aangegeven dat ik zo veel mogelijk voorbereidend werk zelf ga doen (ben geen installateur, maar doe nagenoeg zelf alle klussen thuis).

- condens afvoer: de buitenunit komt in de achtertuin en heb daar geen regenafvoer. De buitenunit komt letterlijk naast een stuk grond waar er een heg en planten groeien. Kan ik de condensafvoer daar naartoe leiden? En moet de condensafvoer altijd verwarmd worden?

- leidingen door kruipruimte: de leidingen zullen vanaf de binnenunit door de kruipruimte moeten om vervolgens bij de meterkast aangesloten te worden op de rest van de leidingen. Mogen deze leidingen geïsoleerd over de grond door de kruipruimte? En zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
4K?? De Arotherm zelf kost tegenwoordig al meer.
Bedoel je 14K naar 15K?

• Kleuvert
Dag allen,

- aroTHERM (VWL 75/6 A)
- VPS R 100/1

De condensafvoer zal verwarmd moeten zijn zolang deze kan bevriezen. Als je hem diep genoeg graaft dan is er minder kans op bevriezing. Zelf heb ik hem aangesloten op de regenwaterafvoer. Aan de unit een korte slang die de pijp ingaat. In die slang een klein beetje van de verwarming ingetrokken uit de unit.

De geïsoleerde leidingen mogen liggen zoals je zelf wilt als je maar reken houdt met dat als je bochten maakt dit met een bochtenveer erin doet anders knijp je ze plat. Laat ze ook voldoende uit de grond omhoog steken. Ik had ze hier wat aan de korte kant en heb toen een drama gehad om hem dan nog netjes te buigen voor aan de unit. Was te weinig vlees om kracht maal arm te genereren.

• Kiwi_Kevin
Ik gok dat dat bovenop de materiaalkosten komt, dus een plus van 11k?

Wat betreft condensafvoer, probeer zoveel mogelijk de installatiehandleiding te volgen. Daar staat duidelijk hoe de opstelplaats gemaakt moet worden, inclusief een buis van 100mm diameter de grond in.

Met leidingen bedoel je CV of elektra? Voor elektra kun je werken met ymvk kabel of ymvkas als je het zonder mantelbuis door de tuin laat lopen. Dat kan los.

Cv leidingen zou ik aan de muur of plafond van de kruipruimte maken, ik pak de muur ivm vloer isolatie.

• Adriaan71
Dag allen,

- aroTHERM (VWL 75/6 A)
- VPS R 100/1

Ik weet niet wat die beste man aangeboden heeft voor die 4k. Was dat alleen de installatie kosten? exclusief de Vaillant hardware?

En nu vraagt hij 15K voor wat allemaal.

• Adriaan71

[/quote]

Het gaat erom dat de condens afvoer niet bevriest dat er ijsafzetting komt. Je kan gewoon een pvc buis110mm bv 70cm de grond in maken recht onder de condens afvoer. Daar een stukje buis opzetten en die thermolint uit de warmtepomp in dat buisje hangen en klaar ben je.

Terrein leiding kan gewon over de grond liggen. Neem wel een goeie die goed geïsoleerd is. Hoi wel rekening met de grote straal die sommig hebben om weer recht omhoog te komen met je leiding.

• Freo
@Kleuvert @Kiwi_Kevin @Adriaan71 excuus, ben niet duidelijk geweest. De materiaalkosten (de opsomming) was net geen 10k. De installatie kosten dus van 4K naar ruim 15k.

Enige wat ik kon vinden in de installatie handleiding is het volgende:

‘De valpijp moet in een voldoende groot kiezelbed uitmonden, zodat het condensaat vrij kan worden afgevoerd.
Om bevriezing van het condenswater te voorkomen, moet de verwarmingsdraad over de condensafvoertrechter in de valpijp zijn opgenomen.’

In m’n geval is dat aarde en zand (waar tegels op liggen). Volgens de afbeelding moet de afvoerpijp 10cm de grond (kiezelbed) in. Is het de bedoeling om een groter gat te graven, op te vullen met kiezels en dan de pijp plaatsen? Of kan de pijp 10cm de huidige grond in?

Verder zullen zowel elektra als cv leidingen door de kruipruimte moeten. Goed idee om het langs de muur te laten lopen. Gaat wel wat meer materiaal kosten, maar is wel meest nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Job1985 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Hmm, ik krijg de PV boost niet aan de praat :'(

Ik heb:
- op de thermostaat Multifunctionele Uitgang op PV gezet
- op de thermostaat de PV Buffergeh. Offset op 15K
- op de AI de ME kortgesloten

Wat ik niet begrijp is dat ik op de MA (uitgang) moet configureren terwijl hij op de ME (ingang) moet reageren. Ik heb het idee dat de MA nog ergens heen moet, maar waarheen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
@Freo op blz 167 van de installatiehandleiding staat meer informatie over de opstelplaats en fundering van de buitenunit.
In feite komt het er op neer dat je een soort grindbak maakt met een condensafvoerpijp en 2 betonbielsen waar de unit op komt te staan.

Tip: check marktplaats voor (schoon) grind en/of opsluitbanden voor de rand en betonbielsen. Dat wordt regelmatig gratis aangeboden :)

Edit: Zie ook foto’s van mijn opstelling:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71730330

[ Voor 16% gewijzigd door Franciesco op 02-09-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
En voor de DIY tweakers: handgrondboor 100mm hier te leen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog klopt de documentatie van de VRC720 dan niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U9KDIfmJ5Mvt2uvTuO6XyOuu8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOfLHYENOM4HFtoR3fbQBi5Q.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:52:
@Zwartoog klopt de documentatie van de VRC720 dan niet?
[Afbeelding]
Ja, of ik snap hem niet :)

Hier spreken ze over "of bij de ingang van de warmtepomp een signaal aanwezig is."

Zonder verdere specificatie in de VWZ AI op deze poort ben ik ervan uit gegaan dat deze simpelweg potentiaalloos kortgesloten moest worden (ofwel: beide pennetjes verbinden). Verder is mij ook niet duidelijk of ze hier de WP zelf bedoelen (welke aansluiting dan en hoe?), of de AI.

Maar dat is iets anders dan een intelligent signaal. Nu zie ik in één van jouw eerdere posts hier een opmerking over:
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
De betere inverters (SMA, Fronius) hebben hier een geschikte uitgang voor; anders zelf wat klussen :)
Enig idee wat voor signaal dat is?

Wat mij verder in de war brengt, is dat ik een multifunctionele uitgang moet configureren op de thermostaat (ik heb een VRC700), maar ik kan geen zinnig punt vinden waar ik deze op zou moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De WP-regelmodule is de VWZ AI, dat weet ik wel. Verder kan ik niet helpen zonder SWW koppeling met de Arotherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:07:
De WP-regelmodule is de VWZ AI, dat weet ik wel. Verder kan ik niet helpen zonder SWW koppeling met de Arotherm :)
Duidelijkere handleidingen zouden ook een boel helpen :)

Zojuist in het WPB eenzelfde item:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Dit gaat wel om een 230V contact, en moet dus iets anders gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:32:
Na diverse voorbereidingen van de de laatste weken (oa maken opstelplaats buitenunit en vervangen van de verdeler vloerverwarming) is de WP (de VWL 75/6) en de WPboiler (aroSTOR 150) nu ook geinstalleerd.

De verwarming hoeft natuurlijk niet aan bij de huidige temperaturen, maar door de relatief koude dagen en harde wind van vorige week kon ik hem laatst toch een avond en nacht enigszins testen. En de woning was daarna 2 graden warmer, dus dat is een goed teken neem ik aan.
Straks met de winter wordt het natuurlijk (weer) spannend. :) En dan zal er vast ook nog wel wat verdere afregeling nodig zijn.

[Afbeelding]

De WPboiler bevalt tot nu toe goed: lijkt (ruim) voldoende warm water te bevatten voor ons gebruik en de opwarmtijd en geluidsproductie (met dakdoorvoer) valt me mee. Ook dat (mn opwarmtijd) zal straks in de winter beter getest kunnen worden.

[Afbeelding]

Er zijn her en der nog wat afrondings werkzaamheden nodig zoals maken afvoer voor de overloop van de boiler en plaatsen van een nieuw keukenblok in de bijkeuken, maar het grootste gedeelte is in ieder geval klaar.

Edit: onderstaand een link naar het bericht met foto's waarbij een nieuw (bij)keukenblok geplaatst is rondom de WPboiler
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72181492
Die voetjes onder de warmtepomp is een standaard onderdeel van dat merk?
Of een eigen brouwsel? Want ik vind dat wel een super toffe opstelling.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Seafarer De zwarte rubberen voeten onder de buitenunit zijn de grote trillingsdempers van Vaillant, artikelnummer 0020250226 (los bij te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:32:
@Seafarer De zwarte rubberen voeten onder de buitenunit zijn de grote trillingsdempers van Vaillant, artikelnummer 0020250226 (los bij te kopen).
Sorry ik bedoelde de warmte pomp boiler. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ah, dat is de Vaillant driepoot en is geschikt voor de aroSTORs t/m 150 liter. Artikelnummer 0010029010.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleuvert
Zwartoog schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:13:
[...]

Duidelijkere handleidingen zouden ook een boel helpen :)

Zojuist in het WPB eenzelfde item:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Dit gaat wel om een 230V contact, en moet dus iets anders gestuurd worden.
Ik denk dat ze bij de Arotherm doelen op een home manager. Die van mij was verbonden via de EEbus met mijn SMA home manager en daar kon ik hem dan bij overproductie extra laten draaien. Maar ik heb geen boiler op de Arotherm. Daarnaast sinds ik naar Ubiquiti netwerk apparatuur gestapt ben heb ik de Arotherm niet meer zichtbaar gekregen in het systeem van SMA. Andersom ziet die hem wel naar daar heb ik geen fluit aan. Na contact met SMA is het van zoek maar naar een installateur die hier ervaring mee heeft. Dat wordt hard zoeken. Na contact met Vaillant is het dat deze functie in Nederland niet ondersteund wordt en ze geen flauw idee hebben wat een EEbus verbinding is met SMA. Ik heb meer plezier van de Edimax stopcontacten die verbonden zijn met de manager dan de spullen van Bosch en Vaillant. Dat ligt niet aan de laatst 2 genoemden. Hoe geweldig SMA met zijn eigen spullen is zo’n drama om te connecten met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Franciesco schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:25:
@Freo op blz 167 van de installatiehandleiding staat meer informatie over de opstelplaats en fundering van de buitenunit.
In feite komt het er op neer dat je een soort grindbak maakt met een condensafvoerpijp en 2 betonbielsen waar de unit op komt te staan.

Tip: check marktplaats voor (schoon) grind en/of opsluitbanden voor de rand en betonbielsen. Dat wordt regelmatig gratis aangeboden :)

Edit: Zie ook foto’s van mijn opstelling:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71730330
Dat ziet er erg netjes uit! Ik denk dat ik het mijzelf moeilijk maak door alternatieven te combineren. Ik ga precies volgens de installatiehandleiding te werk. Dank voor de marktplaats tip!

Als ik naar de installatiehandleiding kijk, dan staat het volgende bij de diepte van de grindbak: 'Dimensioneer de diepte (A) volgens de plaatselijke omstandigheden'. Wat is wijsheid m.b.t. de diepte?

Het valt mij op dat jouw wm 'vrijstaand' is. Dat zou bij mij ook het geval zijn, alleen de installateur zei dat de wp iets (wand/gevel) aan de achterzijde nodig heeft. In mijn geval ga ik een schutting maken. Ik kan mij niet voorstellen dat de installateur het verzint. In de installatiehandleiding is het niet expliciet vermeld. Enige wat ik terug kon vinden is de minimale afstand tot de gevel aan de achterzijde (20/25cm).

[ Voor 6% gewijzigd door Freo op 04-09-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Freo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:33:
[...]

Het valt mij op dat jouw wm 'vrijstaand' is. Dat zou bij mij ook het geval zijn, alleen de installateur zei dat de wp iets (wand/gevel) aan de achterzijde nodig heeft. In mijn geval ga ik een schutting maken. Ik kan mij niet voorstellen dat de installateur het verzint. In de installatiehandleiding is het niet expliciet vermeld. Enige wat ik terug kon vinden is de minimale afstand tot de gevel aan de achterzijde (20/25cm).
Ik weet niet in welk sprookje die installateur dat gelezen heeft dat er achter de warmtepomp iets van een wand of gevel nodig is. Hoe vrijen hij staat hoe beter met geluid en schonen lucht erin .

Of moet hij zijn talent achter de want verbergen. :X

Blijf me verbazen waar sommige me komen. Hoe moeilijk wil je het zelf maken.

Staat ook nergens beschreven 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
Toch is er qua luchtstroom wel wat voor te zeggen. Bij een gevel is de ventilator veel meer zelf in staat te bepalen hoeveel lucht er door heen gaat. Als de de wind er doorheen waait omdat hij vrij staat heeft de ventilator daar geen invloed immers lager dan 0 gaat niet. Nog maar los van het feit dat de wind de ventilator aan gaat drijven als de warmte pomp uit staat. Wat gewoon levensduur kost of dat hij moet starten tegen de draairichting in.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
snameroc schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:20:
Toch is er qua luchtstroom wel wat voor te zeggen. Bij een gevel is de ventilator veel meer zelf in staat te bepalen hoeveel lucht er door heen gaat. Als de de wind er doorheen waait omdat hij vrij staat heeft de ventilator daar geen invloed immers lager dan 0 gaat niet. Nog maar los van het feit dat de wind de ventilator aan gaat drijven als de warmte pomp uit staat. Wat gewoon levensduur kost of dat hij moet starten tegen de draairichting in.
Als dat met onderzoeken in de fabriek in Duitsland had aangetoond hadden ze dat ook wel vermeld in de handleidingen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik denk dat het van invloed is op de cop factor net als de afgifte temperatuur. Er staat ook in dat hijn niet haaks op de gevel mag staan.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
snameroc schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:54:
Ik denk dat het van invloed is op de cop factor net als de afgifte temperatuur. Er staat ook in dat hijn niet haaks op de gevel mag staan.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit veel invloed heeft.
Het warmtepompcircuit regelt zichzelf en daarmee ook de ventilator stand.
Deze ventilator is traploos regelbaar en of er dan makkelijker of minder makkelijk wind doorgaat heeft mijn inziens geen invloed op de cop. Op zijn hoogst op het toerental van de ventilator. In de automotive waar inmiddels al tientallen jaren airco’s en nu ook warmtepompen worden toegepast verandert de cop niet als je harder gaat rijden. De ventilator achter of voor je radiateur is puur voor lage snelheden om nog enige warmteafgifte te creëren. Buitentemperatuur heeft directe invloed op je cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kleuvert schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:16:
Ik kan mij niet voorstellen dat dit veel invloed heeft.
Dat heeft het wel. En dan voornamelijk bij defrosts. Als een WP moet ontdooien gaat de fan uit, en wordt de condensor maximaal verwarmd, zodat die kan ontdooien. Als er dan nog veel wind doorheen waait (wat het geval is als je de unit onbeschermd in de wind zet), dan koelt je condensor te hard af, en kost je defrost onnodig veel tijd en energie. Soms mislukt deze zelfs, waardoor je WP in een groot ijsblok verandert.
Dit komt ook geregeld voor bij warmtepompen die haaks op de gevel, vol in de wind op bijvoorbeeld een garagedak zijn geplaatst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ja maar dat hoef niet te betekenen dat er een muur of schutting achter moet. Gewoon rekening houden met windrichting. Betreft de wind weet ik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:43:
[...]

Dat heeft het wel. En dan voornamelijk bij defrosts. Als een WP moet ontdooien gaat de fan uit, en wordt de condensor maximaal verwarmd, zodat die kan ontdooien. Als er dan nog veel wind doorheen waait (wat het geval is als je de unit onbeschermd in de wind zet), dan koelt je condensor te hard af, en kost je defrost onnodig veel tijd en energie. Soms mislukt deze zelfs, waardoor je WP in een groot ijsblok verandert.
Dit komt ook geregeld voor bij warmtepompen die haaks op de gevel, vol in de wind op bijvoorbeeld een garagedak zijn geplaatst.
Dat je de boel moet beschermen voor inwaaien is al bij airco’s.
Dat heeft niets met cop te maken. Ding kan beschadigen zodra er stuif sneeuw en dergelijke in kan waaien.
Ik reageer op hetgeen er beweert wordt dat het ook invloed op de cop zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kleuvert schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:47:
Ik reageer op hetgeen er beweert wordt dat het ook invloed op de cop zou hebben.
Als een defrost meer energie kost, dan zorgt dat uiteraard ook voor een lagere COP.
Ander scenario is dat de fan tegen de wind in moet blazen. Ook dat gaat ten koste van de COP. Bovendien kan het dan zijn dat de fanmotor na een defrost de fan niet meer opgestart krijgt en de unit in een foutmode gaat (en dus je huis niet meer verwarmt).

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 04-09-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:50:
[...]

Als een defrost meer energie kost, dan zorgt dat uiteraard ook voor een lagere COP.
Ander scenario is dat de fan tegen de wind in moet blazen. Ook dat gaat ten koste van de COP. Bovendien kan het dan zijn dat de fanmotor na een defrost de fan niet meer opgestart krijgt en de unit in een foutmode gaat (en dus je huis niet meer verwarmt).
Gelukkig leven we niet in Siberië. Ik vind het extreme omstandigheden en normaal zal het geen invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Kleuvert schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat ze bij de Arotherm doelen op een home manager. Die van mij was verbonden via de EEbus met mijn SMA home manager en daar kon ik hem dan bij overproductie extra laten draaien. Maar ik heb geen boiler op de Arotherm. Daarnaast sinds ik naar Ubiquiti netwerk apparatuur gestapt ben heb ik de Arotherm niet meer zichtbaar gekregen in het systeem van SMA. Andersom ziet die hem wel naar daar heb ik geen fluit aan. Na contact met SMA is het van zoek maar naar een installateur die hier ervaring mee heeft. Dat wordt hard zoeken. Na contact met Vaillant is het dat deze functie in Nederland niet ondersteund wordt en ze geen flauw idee hebben wat een EEbus verbinding is met SMA. Ik heb meer plezier van de Edimax stopcontacten die verbonden zijn met de manager dan de spullen van Bosch en Vaillant. Dat ligt niet aan de laatst 2 genoemden. Hoe geweldig SMA met zijn eigen spullen is zo’n drama om te connecten met een ander merk.
Thanks, dat maakt het gebruikt ervan niet inzichtelijker... Bijzonder overigens dat je dergelijke apparaten heden ten dage niet eenvoudig kunt schakelen.

Goed, gister nog maar eens een "what if" berekening gedaan.

Van 45 naar 70 (standaard legionellarun) kostte eerder 3,2 kWh bij zo'n 20 graden buiten.

Van 45 naar 60 graden kostte gister 1,7 kWh. Wel was het ineens bijna 25 graden buiten (wie bedenkt die buitentemperaturen...)

Stel dat het 2 kWh geweest zou zijn bij 20 graden buiten, dan "win" je in het warme seizoen zo'n 1,2 kWh door te knutselen. Dat voor 52 weken, én mijn huidige kWh prijs à 25 cent een besparing van nog geen 16 euro.

In de winter zal de besparing hoger oplopen, zal ik over een paar maanden meten.

Echter, met een heet vat heb je ook meer te tappen, dus de besparing valt lager uit.

Volgens mij zitten de meeste winsten erin door je SWW en legionella-runs goed te timen op het heetste moment van de dag.

Of, met enig risico zoals AndrehjAdriaan71 doet: geen wekelijkse legionellarun, maar alleen na weekjes weg een keer opstoken. Lijkt me leuk om een paar keer legionella-metingen te doen voor zo'n situatie, al kosten die meetsetjes meer dan ik ermee kan besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kleuvert schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:54:
Gelukkig leven we niet in Siberië. Ik vind het extreme omstandigheden en normaal zal het geen invloed hebben.
Struisvogelpolitiek is je eigen keuze. Temperaturen vlak onder het vriespunt gecombineerd met een straffe wind zou ik geen Siberische omstandigheden willen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Zwartoog schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:01:
Of, met enig risico zoals @Andrehj doet: geen wekelijkse legionellarun, maar alleen na weekjes weg een keer opstoken.
Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar dat doe ik niet. Ik doe een legionellarun elke 2 weken en had die in de vakantie uit gezet (waardoor ik nu weer ontzettend zit te prutsen met die k*t-interface :( die Mitsubishi heeft bedacht om dit weer terug te krijgen op 1x per 14 dagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Volgens mij zitten de meeste winsten erin door je SWW en legionella-runs goed te timen op het heetste moment van de dag.

[/quote]

Je moet inderdaad de SWW run op het heetste van de dag doen en inderdaad je legionella run er achter aan.
Dat is het zuinigste zonder zelf eraan te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:10:
[...]

Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar dat doe ik niet. Ik doe een legionellarun elke 2 weken en had die in de vakantie uit gezet (waardoor ik nu weer ontzettend zit te prutsen met die k*t-interface :( die Mitsubishi heeft bedacht om dit weer terug te krijgen op 1x per 14 dagen)
Oeps, bedoelde @Adriaan71 :$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snameroc
Wat ik een beetje vervelend vind aan dit forum is dat een installateur vaak als een lomperik word weggezet. Dat een tweaker overal wel een oplossing voor heeft geloof ik wel maar als je in een keer een oplossing hebt door een schot te plaatsen of het ding goed te plaatsen is dat toch het beste. Tenslotte moet het ding het gewoon goed doen onder alle omstandigheden 20 jaar lang.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
Adriaan71 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:24:
Persoonlijk zou ik een Split nemen voor een nieuwbouw woning. Gezien je bijna geen warmteverlies hebt.
Gezien quasi iedereen hier gaat voor de Plus (dus mono) en niet de andere (split), vond ik dit verrassend te lezen.

Kan je dit wat meer toelichten? 🤞😊

Velen kiezen ook sowieso de Plus owv R290 (en dus duurzaamheid/milieu impact) lijkt het? Is dat dan een foute redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:08:
[...]

Struisvogelpolitiek is je eigen keuze. Temperaturen vlak onder het vriespunt gecombineerd met een straffe wind zou ik geen Siberische omstandigheden willen noemen.
Eens. @Kleuvert De winter van 2 jaar geleden was een mooie testcase met vorst, wind en sneeuw. Heb toen zelfs op een gegeven ogenblik de boel vrij moeten maken in Brabant = geen Siberië. Nb: L/L warmtepomp, maar dat maakt geen verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-09-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Freo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:33:
[...]

De mijne staat inderdaad vrijstaand, maar ik heb wel (zoals anderen al terecht aangaven) rekening gehouden met de windrichting: de woning staat ongeveer Zuid-Zuid-West op 4 meter afstand van de buitenunit. Bij de meest voorkomende windrichtingen biedt het huis dus bescherming. Een wind ca Oost-Zuid-Oost zou haaks op de ventilator staan wat ook prima is. Worst case: een Noord-Noord-Oosttelijke wind pal op de voorkant en dus de uitgaande zijde van de ventilator. Dit laatste kan wel eens voorkomen in de winter (was b.v. zo een enkele dag in februari 2021), maar het is de beste opstelling op mijn perceel die tussen de weilanden ligt en dus simpelweg weinig beschutting heeft.
Mocht het nodig blijken, dan kan ik altijd nog wat extra bescherming bij NNO wind maken met b.v. wat bladhoudende struiken of een (tijdelijke) schutting o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
snameroc schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:38:
Wat ik een beetje vervelend vind aan dit forum is dat een installateur vaak als een lomperik word weggezet. Dat een tweaker overal wel een oplossing voor heeft geloof ik wel maar als je in een keer een oplossing hebt door een schot te plaatsen of het ding goed te plaatsen is dat toch het beste. Tenslotte moet het ding het gewoon goed doen onder alle omstandigheden 20 jaar lang.
Er zijn in dit topic meerdere installateurs die meelezen en reageren… :) Ik ben er daar overigens geen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
snameroc schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:38:
Dit is precies waarom je op een forum als tweakers zit.
Wil je kwaliteit en het eeuwige leven dan ga je naar een installateur met een goede naam en de juiste certificaten van de fabrikant. Dan weet je dat het werkt zoals het bedoelt is en altijd de meest veilige optie gekozen is met de daar bijhorend kosten.

Als tweaker wil je dingen omzeilen of anders doen met een succesvol resultaat en wetende dat het misschien niet de meest veilige optie is.
Of de installateur dan meteen als lomperik wordt weggezet betwijfel ik. Zo ervaar ik dit niet.
Het is de discussie wat je wel en niet wilt.

Het lijkt er nu alleen meer op vanwege de populariteit van de Vaillant warmtepompen dat er regulieren zich aanmelden op dit forum om hun offerte te bespreken.
Ook prima maar daardoor hoeft de discussie om systemen anders uit te voeren dan de fabrikant bedoelt heeft niet uit de weg te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adriaan71
Wim Leers schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:14:
[...]

Gezien quasi iedereen hier gaat voor de Plus (dus mono) en niet de andere (split), vond ik dit verrassend te lezen.

Kan je dit wat meer toelichten? 🤞😊

Velen kiezen ook sowieso de Plus owv R290 (en dus duurzaamheid/milieu impact) lijkt het? Is dat dan een foute redenering?
Aangezien tegenwoordig een nieuwbouwwoning bijna een micro lab is zonder enige warmte verlies bestaat de mogelijkheid dat de warmtepomp lange tijd uitstaat. Met een split heb je geen enkel probleem met bevriezing gevaar omdat de gas niet kan bevriezen bij die temperaturen.

De meeste tweakers willen ook zo goedkoop mogelijk een systeem hebben en vinden een stek monteur al gauw zonde geld. En willen alles zelf aan leggen als het even kan.

Maar als kijk naar een goeie terrein leiding met de benodigde koppelingen vraag ik me af wat duurder is. Laat staat al het gemak van aanleggen van een split tegenover een monoblock met de dikken geïsoleerde leidingen. Recht toe recht aan is makkelijk maar zo gauw er bochten komen loop je te stoeien.

En mono block zal regelmatig zijn pomp aangooien onder een bepaald temperatuur om bevriezing gevaar tegen te gaan. Dat doet een split niet.

Zelfs bij stroom uitval is er niks aan de hand met een split. Dat kan bij een monoblock wel anders zijn als het lang is en het vriest hard.

Dan kan je weer een bepaalde klep toepassen die het water eruit gooit.

En het stroom netwerk gaat steeds groter probleem worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 15:14
Hallo,

Ik lees al een poosje mee met genoegen en interesse.

We gaan ook overstappen op een (all-electric) warmtepomp.

Na wat ervaringen en tests gelezen te hebben en de goede ervaringen met onze huidige (oude) cv-ketel (ook een Vaillant), besloten een voor een Vaillant-systeem te gaan.

Korte samenvatting van de huidige situatie:

Gezin van 5 met 3 dochters (waarvan 2 deels bij een andere ouder wonen)

Redelijk groot hoekhuis van 1980 waar we wel overal dubbel- en HR++ glas in hebben laten zetten, ook wil ik de bodem nog isoleren (chips ivm hoger grondwater). De rest is gewoon geisoleerd, dus dak en spouw ook.
3 verdiepingen met redelijk nieuwe radiatoren en op de begane grond ook nog en (oude) vloerverwarming met 2 groepen (totaal zo'n 45 m2). Totale woonoppervlak is zo'n 130 m2, maar op de bovenste verdieping staat eigenlijk altijd alles kwa radiatoren dicht.
We hebben zonnepanelen met 5500 wattpiek.
Gasverbruik 1850m3 gemiddeld per jaar.

Na een aantal berekeningen met verschillende sites kom ik toch iedere keer uit op een unit van ongeveer 9KW, dat zou dus de arotherm plus 105/6 A zijn, die kan ook warmer cv-water regelen indien nodig.
De boiler zou de unistor worden van 300 liter. Dan weet ik dus dat ik ook de MEH 97/6 nodig heb. Buffervat weet ik dus niet zeker, wordt (online) vaak geadviseerd, zo ja 45 of 100?
Verder zou ik wel willen weten of ik de vloerverwarming moet veranderen of splitsen ivm temperatuur van de aanvoer die misschien hoger is als hij aankan?

De situatieschets in de installatiebundel van vaillant arotherm plus all-electric op pagina 46 met parallel buffervat komt redelijk overeen met wat ik voor ogen heb.

Ik heb nu een was/cv-kamer op zolder, daar zou ik alles ook weer graag hebben. ik zag dat de buitenunit 210kg weegt en de boiler dik in de 400kg, het zijn kanaalplaatvloeren en dat zou in principe geen probleem moeten zijn, de buitenunit zou dan op de balkon komen op de 2de verdieping, dat zit tegenover de cv-kamer waar de rest dan komt.

Ik ben benieuwd naar jullie mening/oordeel over dit plan.
Als er meer info nodig is voor een oordeel of advies hoor ik dat ook graag.

alvast bedankt.

Kevaani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kevaani schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:49:
Hallo,

Ik lees al een poosje mee met genoegen en interesse.

We gaan ook overstappen op een (all-electric) warmtepomp.

Na wat ervaringen en tests gelezen te hebben en de goede ervaringen met onze huidige (oude) cv-ketel (ook een Vaillant), besloten een voor een Vaillant-systeem te gaan.

Korte samenvatting van de huidige situatie:

Gezin van 5 met 3 dochters (waarvan 2 deels bij een andere ouder wonen)

Redelijk groot hoekhuis van 1980 waar we wel overal dubbel- en HR++ glas in hebben laten zetten, ook wil ik de bodem nog isoleren (chips ivm hoger grondwater). De rest is gewoon geisoleerd, dus dak en spouw ook.
3 verdiepingen met redelijk nieuwe radiatoren en op de begane grond ook nog en (oude) vloerverwarming met 2 groepen (totaal zo'n 45 m2). Totale woonoppervlak is zo'n 130 m2, maar op de bovenste verdieping staat eigenlijk altijd alles kwa radiatoren dicht.
We hebben zonnepanelen met 5500 wattpiek.
Gasverbruik 1850m3 gemiddeld per jaar.

Na een aantal berekeningen met verschillende sites kom ik toch iedere keer uit op een unit van ongeveer 9KW, dat zou dus de arotherm plus 105/6 A zijn, die kan ook warmer cv-water regelen indien nodig.
De boiler zou de unistor worden van 300 liter. Dan weet ik dus dat ik ook de MEH 97/6 nodig heb. Buffervat weet ik dus niet zeker, wordt (online) vaak geadviseerd, zo ja 45 of 100?
Verder zou ik wel willen weten of ik de vloerverwarming moet veranderen of splitsen ivm temperatuur van de aanvoer die misschien hoger is als hij aankan?

De situatieschets in de installatiebundel van vaillant arotherm plus all-electric op pagina 46 met parallel buffervat komt redelijk overeen met wat ik voor ogen heb.

Ik heb nu een was/cv-kamer op zolder, daar zou ik alles ook weer graag hebben. ik zag dat de buitenunit 210kg weegt en de boiler dik in de 400kg, het zijn kanaalplaatvloeren en dat zou in principe geen probleem moeten zijn, de buitenunit zou dan op de balkon komen op de 2de verdieping, dat zit tegenover de cv-kamer waar de rest dan komt.

Ik ben benieuwd naar jullie mening/oordeel over dit plan.
Als er meer info nodig is voor een oordeel of advies hoor ik dat ook graag.

alvast bedankt.

Kevaani
Voor een boiler zou ik een de Jong 300WPS nemen. Die is van rvs en weegt al een 100 kilo lichter. Ook wat makkelijker om boven te krijgen.

Betreft je vermogen warmtepomp moet je goed nagaan wat voor temperatuur je nodig hebt bij -10 buiten.

En dan kijken of die warmtepomp dat ook kan leveren kwa vermogen bij je temperatuur die je nodig hebt.
Pagina: 1 ... 35 ... 168 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic