3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Ventilator zuigt nu een stuk harder en de wpb maakt wat meer herrie, voor mij geen probleem omdat die in de schuur staat.
Zijn er cijfers bekend wat dat met de cop doet?
Alle parameters moeten exact hetzelfde zijn bij beide instellingen.
Ga er maar vanuit dat je maximaal 10% extra rendement hebt.
Belangrijker is dat je de schuur zo warm mogelijk houdt (of waar de lucht ook vandaan komt) en eventueel de tank isoleren.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Lucht zuig ik nu pal onder het platte dak aan, daar is de meest warme lucht.
De buis van de afzuigkap van de keuken loopt ook door de schuur, ik ga nog wel een constructie maken zodat ik daar via een t stuk deels lucht uit de keuken kan trekken mocht het echt koud worden.
Uiteraard komt daar een goed filter tussen.
Ik heb de boiler ook een centimeter of 10 van de muren afgehouden zodat ik er nog een isolatiedeken omheen kan doen, maar dat is een mooi klusje voor het najaar.
Op zolder heb ik een technische ruimte die ruim zat is voor een boiler, de inhoud bedraagt ongeveer 10 m3. In de ruimte staan ook de (warmtepomp) droger en de wasmachine, de cv ketel (die dus weg gaat) en de mechanische afzuiging (type c). De lucht afvoer van de CV ketel gaat nu via een gecombineerde aansluiting van 120mm of 125mm vermoed ik (mijn schuifmaat past er niet netjes omheen). Daarnaast zijn er nog twee loze bozen die vroeger voor de CV ketel gebruikt zijn van 2x 80mm en de afvoerbuis van de mechanische afzuiging van zo'n 120mm. En als laatste is er ook nog een kleine kiepraampje aanwezig die eigenlijk altijd op de tochtstand staat.
Ik heb de Atlantic Explorer V4 270 op het oog i.v.m. met een vier persoons huishouden inclusief twee jonge kinderen die nog regelmatig in bad gaan, dit lijkt me afdoende. Dit model lijkt ook het meeste aangeraden te worden op dit forum en ook de beste ervaringen mee te zijn wat voor mij erg zwaar mee weegt.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het beste de lucht aanvoer en afvoer moet doen. Als ik in de installatie handleiding kijk zie ik dat er minimaal 20m3 lucht nodig is in de ruimte om het apparaat in binnen/binnen stand goed te laten werken, daar voldoet de ruimte niet aan, maar met het open raampje zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn?
Toch wil ik de lucht afvoer (uiteindelijk) wel goed regelenen en deze aansluiten op de gang voor koele lucht in de zomer en d.m.v. een klep naar buiten laten afvoeren in de koudere maanden. Het afvoeren naar buiten kan dan via de oude CV luchtafvoer van 120/125mm of via de twee 80mm afvoerbuizen (die langer zijn en waarschijnlijk een 90 graden bocht maken). Echter zie ik in de handleiding enkel bij de luchtinvoer staan dat een buis diameter van 160mm verplicht is, voor de afvoer staat niets beschreven, klopt dit?
Betreffende de luchtafvoer, wat adviseren jullie hierin? Qua lucht invoer verwacht ik aan de eisen te kunnen voldoen door het open raampje, de temperatuur in de ruimte is ook nooit onder de 5 graden geweest (ondergrens beschreven in de documentatie).
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Waarom niet de Calypso Split? Dat scheelt je wellicht wat ruimte op je zolder? En ook wat herrie?Soepstengel schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:53:
Ik ben aan het kijken om onze CV ketel te vervangen voor een warmtepomp boiler aangezien we de verwarming al regelen met airco's (wat uitstekend bevalt overigens). Het plan was eerst om nog voor een kleine nieuwe CV ketel te gaan, maar gezien de kosten daarvan (tussen de 2000 en 3000 euro) plus de jaarlijkse kosten van gas/vastrecht/onderhoud lijkt nu het juiste moment voor een warmtepomp boiler.
Op zolder heb ik een technische ruimte die ruim zat is voor een boiler, de inhoud bedraagt ongeveer 10 m3. In de ruimte staan ook de (warmtepomp) droger en de wasmachine, de cv ketel (die dus weg gaat) en de mechanische afzuiging (type c). De lucht afvoer van de CV ketel gaat nu via een gecombineerde aansluiting van 120mm of 125mm vermoed ik (mijn schuifmaat past er niet netjes omheen). Daarnaast zijn er nog twee loze bozen die vroeger voor de CV ketel gebruikt zijn van 2x 80mm en de afvoerbuis van de mechanische afzuiging van zo'n 120mm. En als laatste is er ook nog een kleine kiepraampje aanwezig die eigenlijk altijd op de tochtstand staat.
Ik heb de Atlantic Explorer V4 270 op het oog i.v.m. met een vier persoons huishouden inclusief twee jonge kinderen die nog regelmatig in bad gaan, dit lijkt me afdoende. Dit model lijkt ook het meeste aangeraden te worden op dit forum en ook de beste ervaringen mee te zijn wat voor mij erg zwaar mee weegt.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het beste de lucht aanvoer en afvoer moet doen. Als ik in de installatie handleiding kijk zie ik dat er minimaal 20m3 lucht nodig is in de ruimte om het apparaat in binnen/binnen stand goed te laten werken, daar voldoet de ruimte niet aan, maar met het open raampje zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn?
Toch wil ik de lucht afvoer (uiteindelijk) wel goed regelenen en deze aansluiten op de gang voor koele lucht in de zomer en d.m.v. een klep naar buiten laten afvoeren in de koudere maanden. Het afvoeren naar buiten kan dan via de oude CV luchtafvoer van 120/125mm of via de twee 80mm afvoerbuizen (die langer zijn en waarschijnlijk een 90 graden bocht maken). Echter zie ik in de handleiding enkel bij de luchtinvoer staan dat een buis diameter van 160mm verplicht is, voor de afvoer staat niets beschreven, klopt dit?
Betreffende de luchtafvoer, wat adviseren jullie hierin? Qua lucht invoer verwacht ik aan de eisen te kunnen voldoen door het open raampje, de temperatuur in de ruimte is ook nooit onder de 5 graden geweest (ondergrens beschreven in de documentatie).
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Er is genoeg ruimte om het aparaat te plaatsen, en herrie is niet zo heel belangrijk gezien de technische ruimte gesloten is en er niemand op zolder slaapt (ik werk er alleen en zet de muziek wel wat harder als het nodig is). Door een schuin dak met zonnepanelen kunnen we overigens ook geen split unit kwijt dichtbij de ruimte, daarvoor moeten dan leidingen naar de 1ste verdieping gebracht worden wat me het waarschijnlijk niet waard is.Tanuki schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:57:
[...]
Waarom niet de Calypso Split? Dat scheelt je wellicht wat ruimte op je zolder? En ook wat herrie?
[ Voor 11% gewijzigd door Soepstengel op 22-04-2024 14:01 ]
Beter gewoon 2x een 160mm dakdoorvoer gebruiken. Ik heb het zelf ook zo. Bovendien voldoe je dan exact aan de installatie voorwaarden van Atlantic zelf. Ikzelf draai overigens alleen maar op buiten/buiten instelling. Je kunt dan altijd nog alle kanten op als je anders wilt.
Stel je van die koele lucht trouwens niet al teveel voor hoor! In de zomer is je WPB in een uurtje of anderhalf meestal weer op temperatuur. Dus dan is het ook gedaan met de koele lucht. Heeft echt maar zeer beperkt en tijdelijk effect.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Beetje vreemde vraag wellicht, maar ik ben nog een leek hier. Volgens de specs duurt het 10 uur en 39 minuten om de 270l op te warmen van 15 naar 55 graden. Nu snap ik dat dat is als hij in z'n geheel 'leeg' is en je wellicht ook niet gaat opwarmen tot 55 graden, maar dat is dan toch wel veel meer dan anderhalf uur?Doggieman schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:15:
Doe het maar in 1x goed aub. Er zijn hier al talloze discussies geweest of je een oude CV afvoer kan gebruiken ja of nee, en of het gewenst is ivm lucht debiet e.d.
Beter gewoon 2x een 160mm dakdoorvoer gebruiken. Ik heb het zelf ook zo. Bovendien voldoe je dan exact aan de installatie voorwaarden van Atlantic zelf. Ikzelf draai overigens alleen maar op buiten/buiten instelling. Je kunt dan altijd nog alle kanten op als je anders wilt.
Stel je van die koele lucht trouwens niet al teveel voor hoor! In de zomer is je WPB in een uurtje of anderhalf meestal weer op temperatuur. Dus dan is het ook gedaan met de koele lucht. Heeft echt maar zeer beperkt en tijdelijk effect.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Maar ok.. laat het in jou geval dan 4 uur zijn. Dan nog is het effect ervan maar minimaal. Ook trouwens nog afhankelijk op welke timer tijd je draait. Want als hij om 8 uur in de ochtend aan gaat/mag, dan is hij op het heetst van de dag al weer klaar. Jebruimte koelt dan ook niet meer af en warmt gewoon op.
De lucht die uit de afvoer komt is inderdaad lekker koud. Maar in de praktijk is het effect (en airco werking er van) gewoon erg klein is mijn ervaring. Ik heb trouwens een 200 liter.
[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 22-04-2024 14:50 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Filmpjes op YouTube zijn niet erg waardevol door de automatische volume regeling van de microfoons van de telefoons waarmee ze meestal zijn opgenomen....
Ik woon zelf in de Hoeksche Waard net onder Rotterdam.
Hier staat een V4 200L en je bent welkom om te luisteren.
Hier staat in de schuur en draait van 10-21 uur.
Dat schema zou je ook kunnen instellen, dan is het over het algemeen ook de meest hoge temperatuur buiten en dat is beter voor je COP.
Wat een goed idee! Ik ben zelf nog steeds verkennend in of ik de Explorer of de Calypso Split wil. Als iemand de Explorer in regio Deurne/Helmond/Eindhoven heeft draaien, mag ook best ietsje verder weg zijn hoor, en ik zou mogen luisteren, zou dat top zijn.AA42 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:48:
Beste mensen ik heb een vraag/verzoekje: zou ik eens bij iemand (een beetje in de buurt van Rotterdam) bij een Atlantic Explorer V4 mogen kijken om eens in het echt te horen hoeveel geluid zo'n ding produceert? Ik wil echt graag een WPB maar ik heb een open trap naar zolder en slaap op de 1e verdieping en als mijn ventilatiebox weleens hoog draait stap ik uit bed om die lager te zetten vanwege het geluid dus ik ben er nogal "gevoelig" voor....
Filmpjes op YouTube zijn niet erg waardevol door de automatische volume regeling van de microfoons van de telefoons waarmee ze meestal zijn opgenomen....
Hier overigens dezelfde situatie, open trap naar zolder (maken we wellicht nog dicht), het boilervat zou dan pal naast de zolder trap komen te staan.
Ook zijn er plannen om de hoofdzolder ooit in te gaan delen als slaapkamer. Dus stilte is wel wenselijk.
(Overigens, wellicht is in de berging ook ruimte voor het ding, zodat het niet op zolder moet.)
[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 23-04-2024 10:07 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Je kan een MDF kast eromheen bouwen.AA42 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:28:
Hey dat is top ! Wat stom ik heb totaal niet erover nagedacht dat je hem gewoon op tijden kunt programmeren en inderdaad ook meest gunstig ivm zonnepanelen. Maar ik ben toch nieuwsgierig en zou graag een keertje kort langskomen. Ik stuur je wel een PM.
Dat heb ik ook gedaan, met isolatie 5cm aan de binnenkant.
Daarna was het geluid nagenoeg niet meer aanwezig. (open trap)
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het komt zelden voor dat je het vat helemaal leeg trekt, in de praktijk verlies je zo een 5 °C voordat het vat weer is opgewarmd. Daardoor is de opwarmtijd een stuk korter tijdens normaal gebruik.evleerdam schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:25:
[...]
Beetje vreemde vraag wellicht, maar ik ben nog een leek hier. Volgens de specs duurt het 10 uur en 39 minuten om de 270l op te warmen van 15 naar 55 graden. Nu snap ik dat dat is als hij in z'n geheel 'leeg' is en je wellicht ook niet gaat opwarmen tot 55 graden, maar dat is dan toch wel veel meer dan anderhalf uur?
[Afbeelding]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
:strip_exif()/f/image/kNczVyqum8tF8FrFMXJ1dtuM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 23-04-2024 16:13 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Heb je toevallig een foto hiervan? Mag ook via DMJim423 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:39:
[...]
Je kan een MDF kast eromheen bouwen.
Dat heb ik ook gedaan, met isolatie 5cm aan de binnenkant.
Daarna was het geluid nagenoeg niet meer aanwezig. (open trap)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik ben op zoek naar een warmtepompboiler die ik via homeassistant kan uitlezen en aansturen. Zodat ik via homeassistant kan bepalen wanneer de boiler moet lopen en moet stoppen.
Welke merk en type zou hier geschikt voor zijn? En wat voor een extra apparatuur zoals bridges etc, heb ik dan hiervoor nodig om dit via Wifi te laten plaatsvinden?
En er lekker warmpjes bij zitten.
Daar staat dit topic vol mee, zoek eens op 'bridge'. Als je zelf een beetje van knutselen houd kan je bijna iedere WPB wel gebruiken met bijvoorbeeld het PV contact en een Somfy switch + temp sensor.edautz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:42:
Hallo,
Ik ben op zoek naar een warmtepompboiler die ik via homeassistant kan uitlezen en aansturen. Zodat ik via homeassistant kan bepalen wanneer de boiler moet lopen en moet stoppen.
Welke merk en type zou hier geschikt voor zijn? En wat voor een extra apparatuur zoals bridges etc, heb ik dan hiervoor nodig om dit via Wifi te laten plaatsvinden?
Na enig gepuzzel op dit foum kom ik uit op:Knielen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:18:
[...]
Daar staat dit topic vol mee, zoek eens op 'bridge'. Als je zelf een beetje van knutselen houd kan je bijna iedere WPB wel gebruiken met bijvoorbeeld het PV contact en een Somfy switch + temp sensor.
Atantic explorer V4 270 liter
Cozytouch Bridge V2 Wifi die vervolgens met Somfy IO protocol (868MHz) met de WPB communiceert.
En Homeassistant die vervolgens met de Overkiz integratie met de Atlantic Cozytouch bridge kan communiceren via Wifi.
Klopt dit?
Dan is het de vraag wat zijn de uitlees een aanstuur mogelijkheden vanuit Homeassist, als bovenstaande in place is?
Waar ik aan denk:
Uitlezen van:
Watertemperatuur.
Water flow in l/m.
Volume warm water.
COP
Energie gebruik. Volume in kWh en actueel kW. Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen door een energy meter in serie met de groep te zetten, waarop de WPB is aangesloten.
Instellen van:
Watertemperatuur.
Wanneer de legionella run wordt uitgevoerd.
Start en stop van de verwarming van de WPB.
Is dit dan mogelijk? Zo niet, wat dan wel?
Met zelfbouw en wat home automation via HA of/en Node-RED kan je bijna alles wat je wilt realiseren.
Kwestie van het PV en/of hulp verwarmingscontakt (mis) bruiken van de Atlantic Explorer 3/4.
Wat betreft de Atlantic heb ik begrepen dat de cozybridge intergratie via een externe server loopt en dat er dus geen locale api toegang is, hou er dus rekening mee dat Atlantic elk moment de stekker uit de server kan trekken en je dus niks meer hebt. Diverse leden in dit topic hebben ook al outages gemeld in de afgelopen jaren van meer dan een dag (maar volgens mij niet vaak).
Ik denk dat aansturing het belangrijkste is in de meeste gevallen, en dat kan je prima regelen via het PV contact met wat zelfbouw. Eventueel kan je nog extra sensoren toevoegen voor stroomverbruik, waterverbruik en temperatuur buiten het apparaat om.
Een paar timers instellen (boost, vakantie), verbruik uitlezen en misschien wat instellingen aanpassen.
De wpb kan geen flow of liters meten dus een cop wordt lastig.
Dan is er het risico dat Atlantic het protocol of de authenticatie verandert waarna je mag hopen dat iemand dat kan implementeren in HA.
Bij Domoticz is dat gebeurd en het werd nooit hersteld.
Het is niet ondenkbaar dat Somfy uiteindelijk meer mogelijk maakt, dat is met andere bridges al gebeurd en de climate kant hobbelt hier met veel vertraging achteraan.
Voor Somfy is het op zich voordelig als klanten hun servers minder intensief gebruiken dankzij local api's.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Je vraagt inderdaad vrij complexe zaken en die heb ik nog niet gezien - zo compleet.edautz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:45:
[...]
Na enig gepuzzel op dit foum kom ik uit op:
Atantic explorer V4 270 liter
Cozytouch Bridge V2 Wifi die vervolgens met Somfy IO protocol (868MHz) met de WPB communiceert.
En Homeassistant die vervolgens met de Overkiz integratie met de Atlantic Cozytouch bridge kan communiceren via Wifi.
Klopt dit?
Dan is het de vraag wat zijn de uitlees een aanstuur mogelijkheden vanuit Homeassist, als bovenstaande in place is?
Waar ik aan denk:
Uitlezen van:
Watertemperatuur.
Water flow in l/m.
Volume warm water.
COP
Energie gebruik. Volume in kWh en actueel kW. Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen door een energy meter in serie met de groep te zetten, waarop de WPB is aangesloten.
Instellen van:
Watertemperatuur.
Wanneer de legionella run wordt uitgevoerd.
Start en stop van de verwarming van de WPB.
Is dit dan mogelijk? Zo niet, wat dan wel?
Zelf heb ik de S0-tool van @huizebruin Met veel plezier bij mijn wpb. Watermeter + energieverbruik was voor mij belangrijk.
COP kan je een aardige guestimate van maken door watermeter, energieverbruik, Tset en Tin te nemen. Immers is bekend hoeveel energie nodig is om X liter water met dT te verwarmen. Dat delen door je energieverbruik en je bent er.
Door gelaagdheid in je tank ligt het allemaal wat genuanceerder maar je komt goed in de buurt.
Met een shelly of ander relais kan je de PV gebruiken, maar zoek hier op t topic ook even op tariefschakeling. Daar kon volgens mij iets meer mee.
Als laatste, legionella run is volgens mij niet nodig als je PVcontact gebruikt, aangezien die altijd naar een hoge Tset gaat.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ja, dat kan via "io:MiddleWaterTemperatureState". Standaard wordt deze elke 10 minuten geüpdatet. Door elke minuut het "refreshMiddleWaterTemperature" commando te sturen kan je de frequentie verhogen.
Dit zit niet in de Overkiz data. Volgens mij zit er geen flow meter in de WPB.Water flow in l/m.
Er is een "core:V40WaterVolumeEstimationState" wat een soort inschatting is van het geproduceerde warm water volume. Lijkt me niet heel betrouwbaar. Het is een counter die dus alleen maar groeit.Volume warm water.
Om de COP te kunnen berekenen heb je de toegevoegde thermische energie nodig. Die is niet beschikbaar.COP
De ingebouwde kWh meter "core:ElectricEnergyConsumptionState" loopt verrassend gelijk met de MID gekeurde kWh meter die ik er voor heb gezet.Energie gebruik.
Niet beschikbaarVolume in kWh
Er is "io:PowerHeatPumpState" voor het huidige vermogen van de WPB en "io:PowerHeatElectricalState" voor het huidige vermogen van het elektrisch element.actueel kW
In de Cozytouch app kan je het "aantal douches" aanpassen. Ik heb zelf 2 opties: met 5 douches gaat "core:TargetTemperatureState" naar 50 en met 6 douches gaat hij naar 54. In Overkiz kan je dit instellen via het setTargetTemperature command.[...]
Instellen van:
Watertemperatuur.
De legionella run kan je alleen op de WPB zelf instellen als frequentie: elke week, elke 2 weken, elke 4 weken. Op welke dag dat dan gebeurt heb je geen invloed op (maar wordt na een tijdje wel voorspelbaar).Wanneer de legionella run wordt uitgevoerd.
Je kan het schema (uren van de dag) dat de WPB aan mag aanpassen via de Cozytouch app (en dus Overkiz). Dat heet "Manual". Er is ook een "Auto" modus waarbij de WPB zelf kiest wanneer hij aan gaat, waarschijnlijk gebaseerd op de watertemperatuur. Je kan ook de vakantiemodus (AwayMode) aanzetten via Overkiz. Daarmee kan je direct de WPB uitzetten. Zelf doe ik dit met een Sonoff relais op de PV ingang dat ik aanstuur via MQTT. PV contact dicht = direct verwarmen naar 62 °C. PV contact open = verwarming volgens tijdsschema en ingestelde temperatuur.Start en stop van de verwarming van de WPB.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 26-04-2024 17:52 . Reden: Update: gewenste watertemperatuur instellen is wel mogelijk ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat klopt. Somfy (de maker van Overkiz) heeft op hun bridge wel de lokale API vrijgegeven. Helaas heeft Atlantic dat niet gedaan voor de Cozytouch bridge.Soepstengel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]
Wat betreft de Atlantic heb ik begrepen dat de cozybridge intergratie via een externe server loopt en dat er dus geen locale api toegang is,
Helemaal waar, maar dat risico is niet heel groot. Overkiz en Cozytouch zijn serieuze diensten van serieuze bedrijven waar vol op wordt ingezet. Ik zie dat niet snel uit gaan.hou er dus rekening mee dat Atlantic elk moment de stekker uit de server kan trekken en je dus niks meer hebt.
Dat klopt ook. De downtime was de afgelopen 6 maanden 1x een hele dag en een keer of 5 een uur ofzo.Diverse leden in dit topic hebben ook al outages gemeld in de afgelopen jaren van meer dan een dag (maar volgens mij niet vaak).
Dit geeft je eigenlijk alles wat je wilt weten en je hebt het dan helemaal zelf in de hand.Ik denk dat aansturing het belangrijkste is in de meeste gevallen, en dat kan je prima regelen via het PV contact met wat zelfbouw. Eventueel kan je nog extra sensoren toevoegen voor stroomverbruik, waterverbruik en temperatuur buiten het apparaat om.
Wat je nu noemt is van de V4, de gewenste temperatuur instellen kon met de V3 (aantal douches) in Domoticz.RichieB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:05:
Ik doe dit zelf niet via domotica maar met de Cozytouch app kan je dit niet instellen. Ik denk dus niet dat dit via Overkiz kan.
HA maakt er een sensor van die dhwp_actuator_ temperature heet, echter was dat in Domoticz een slider die de temperatuur per graad kon instellen.
De methode was met 2 stappen, eerst de slider aanpassen en dan een Set knop die het naar de wpb stuurt.
Waarschijnlijk was dit zo gedaan omdat Domoticz niet een integer kon inlezen en die direct verzenden.
https://github.com/OBone-git/Cozytouch-domoticz
https://www.easydomoticz....opic.php?t=4671&start=400
Er lijkt daar beweging in te zitten, ik heb V5.34 en daar zie ik V5.37 tenzij die zich fout rapporteert.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Vlierden dichtbij genoeg? PM me maar als je een keer langs wil komen.Tanuki schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:05:
[...]
Wat een goed idee! Ik ben zelf nog steeds verkennend in of ik de Explorer of de Calypso Split wil. Als iemand de Explorer in regio Deurne/Helmond/Eindhoven heeft draaien, mag ook best ietsje verder weg zijn hoor, en ik zou mogen luisteren, zou dat top zijn.
Nomen nescio
Oops, je hebt helemaal gelijk. Dat kan met de Atlantic Explorer V4 ook gewoon. Wat een onnodige domme UI is dat "aantal douches". Ik heb mijn target temperatuur op 48 °C staan. In de app staat hij dan op "5 douches". Dat kan ik aanpassen naar 6 en dan gaat "core:TargetTemperatureState" naar 54. Zet ik daarna de slider terug naar 5 dan gaat "core:TargetTemperatureState" naar 50. Atlantic denkt echt dat hun klanten dom zijn volgens mij.Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:33:
[...]
Wat je nu noemt is van de V4, de gewenste temperatuur instellen kon met de V3 (aantal douches)
[...]
Maar goed, er is een item dat de temperatuur als getal accepteert.
Volgens de Overkiz communicatie ondersteunt AtlanticDomesticHotWaterProductionV2_CV4E_IOComponent deze set temperatuur commando's:
1
2
3
4
5
| setComfortTargetTemperature setEcoTargetTemperature setFrostProtectionTargetTemperature setTargetTemperature setHaltedTargetTemperature |
Die eerste 2 zijn het niet, die zetten "core:ComfortTargetTemperatureState" en "core:EcoTargetTemperatureState" die default niet zijn ingesteld.
Update: ik heb een eenvoudig script geschreven waarmee je een Overkiz commando kan sturen via MQTT.
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 26-04-2024 11:55 ]
Bedankt voor jullie antwoorden. Alhoewel er onder jullie enige controverse bestaat over de stabiliteit, toekomstvastheid en de bruikbaarheid van de mogelijkheden van de cozytouch brigde en bijbehorende cloudservice, lijkt het een bruikbare oplossing. En blijkbaar de enige betaalbare WPB waar je toch geautomatiseerd invloed op kan uitoefenen en data uit kunt halen, zonder alleen beperkt te zijn door eigen sensoren in te bouwen en contacten op afstand te “misbruiken”.
Nog even een andere vraag. In dit forum wordt melding gemaakt van een Somfi bridge met lokale api? Zou dit een beter alternatief voor de cozytoch bridge kunnen zijn?
Zie hier voor een lijst van de Overkiz servers en gateways (bridges):
https://github.com/iMickn...in/pyoverkiz/const.py#L28
https://github.com/iMickn...pyoverkiz/enums/server.py
https://github.com/iMickn...yoverkiz/enums/gateway.py
Wat hebben jullie daarmee gedaan, een stalen plug erin en dan nog wat isolatie eroverheen?
Ok. Een hele waslijst. Dan ff to-the-point: Is er een beter alternatief voor de Cozytouch bridge V2? Of moet ik gewoon voor deze gaan?RichieB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:37:
@edautz Somfy heeft Overkiz ontwikkeld en verkoopt deze oplossing aan verschillende hardware leveranciers. Er draaien daarom verschillende instances (servers) van de Overkiz cloud dienst. Deze zijn echter niet onderling compatibel. De Atlantic versie van Overkiz heet Cozytouch. Atlantic verkoopt hun hardware ook weer als white label aan verschillende partijen. Die zijn onderling wel compatible. De Thermor Cozytouch bridge werkt bijv. wel met de Atlantic Explorer v4 (maar heeft ook geen local API toegang).
Zie hier voor een lijst van de Overkiz servers en gateways (bridges):
https://github.com/iMickn...in/pyoverkiz/const.py#L28
https://github.com/iMickn...pyoverkiz/enums/server.py
https://github.com/iMickn...yoverkiz/enums/gateway.py
Haha, zeker dichtbij genoeg! Ik stuur je een pb.Bra-Jo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:45:
[...]
Vlierden dichtbij genoeg? PM me maar als je een keer langs wil komen.
De V2 is volgens mij Wifi-only. Ik doe het liefst zo veel mogelijk bedraad, dus ik heb de V1 genomen.edautz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:56:
[...]
Ok. Een hele waslijst. Dan ff to-the-point: Is er een beter alternatief voor de Cozytouch bridge V2? Of moet ik gewoon voor deze gaan?
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Geen idee, blijkbaar heeft hij dan weer 10 min nodig om weer beetje oo te warmen (stilstandverlies compensatie of dat er weer warm water is verbruikt in de tussentijd)RichieB schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:01:
@mrme12345 Waarom gaat je WPB elke 2 uur 10 minuten aan? Bij mij gaat hij na het behalen van het setpoint pas weer aan de volgende dag (ingesteld van 12:00 - 21:00 uur).
Ja vervelend dat het een blok is van 8 uur, in de praktijk ook helemaal niet nodig.mrme12345 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:32:
Ik heb een atlantic calypso split die ingesteld staat op verwarmen tussen 13.00 uur en 21.00 uur. Dit komt in de praktijk neer op anderhalf uur verwarmen vanaf 13.00 uur en daarna om de ca 2 uur nog ca 10 min tot 21.00 uur. Zou het in de lente en zomer niet energiezuiniger zijn om deze tijden aan te passen en te verschuiven naar bijvoorbeeld 16.00 uur tot 24.00 uur. Dit omdat in de lente en zomer de temperatuur op het einde van de middag meestal het hoogste is. Iemand ervaring hier mee?
Met een kleine tweak kun je hem zo regelen dat hij maar 1 run per dag maakt en daarna is het klaar:
ASW1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:58:
Ik heb inmiddels ook wat geëxperimenteerd met de Atlantic Calypso split (200 l.) om het aantal draaiuren te beperken.
Standaard moet je een blok ingeven van minimaal 8 uur per dag waarbinnen de wpb actief mag zijn.
In de praktijk zie ik dan één lange run aan het begin van dit tijdsblok en dan later ook nog 2 of soms 3 korte runs.
Mijn doel is zo zuinig mogelijk te draaien, en in de toekomst ook zoveel mogelijk op PV.
Omdat de temperatuur al op de laagste stand staat (50 graden) en deze helaas niet lager in is te stellen bedacht ik dat die eerste lange run waarschijnlijk wel voldoende is, we zitten immers nooit zonder warm water.
Door die latere korte runs over te slaan zal de gemiddelde temperatuur van het vat lager uitvallen waardoor het stilstandsverlies lager is. Bovendien moet de wp harder werken naarmate de afgiftetemperatuur omhoog moet, die korte latere runs gebruiken dus relatief meer stroom dan pakweg de eerste helft van die lange run.
Tenslotte het tijdstip van de dag waarop je gaat verwarmen, uiteraard wil je dit bij zo hoog mogelijke buitentemperatuur doen. Maar als je om 1 of 2 uur in de middag begint dan valt het einde van dat blok van 8 uur dus om 21 of 22 uur 's avonds, wanneer de buitentemperatuur alweer veel lager is en er bovendien geen PV meer is (behalve midden in de zomer misschien).
Anyway ik heb eerst geprobeerd alleen de buitenunit spanningsloos te maken omdat het binnendeel vanwege roestbescherming altijd aan 230v moet blijven. Het binnendeel schiet daardoor echter in storing die je eerst handmatig moet wissen voor je weer verder kunt.
Met de tip van @pixal echter een andere manier gevonden om te schakelen; met een aansluiting die eigenlijk voor nachtstroom/daltariefsignaal is bedoeld. Het gaat om positie 11 en 12 op het aansluitblok.
Door op deze contacten 230v te zetten en de instelling "HP OP/ELEC OP" te gebruiken mag de wp gaan werken (en eventueel het element ook wanneer je dit vrijgegeven hebt, staat bij ons uit)
Er gaat nauwelijks stroom lopen door deze contacten, het is alleen een signaal dus je kunt met een dun snoertje en een slimme schakelaar zo zelf de tijd vrijgegeven waarin de WPB mag werken.
Ik heb zelf nu 1 blok ingesteld van 2,5 uur vroeg in de middag. Er wordt dan 1 run gemaakt en er is nog steeds voldoende warm water voor ons. Het verbruik per dag is hierdoor significant naar beneden gegaan, al is dat lastig te kwanitificeren.
[...]
Ik heb het geprobeerd en de run wordt helaas niet afgemaakt.
230v eraf en hij stopt met verwarmen.
edit: dat was misschien toeval dat hij net stopte met verwarmen.
Ik zie nu dat hij wel degelijk nog een tijdje doorloopt nadat de spanning van contact 11/12 wordt afgehaald.
Het zou best kunnen dat deze aanpassing ook mogelijk is voor de niet-split Atlantics.
Ok interresant, zal er eens nr kijken. Dank voor de tip. Want alleen op pv is inderdaad ook mooier. Ik zou hem dan wel op 55 zetten zodat ik zeker weet dat ik altijd voldoende warm water heb (nu op 50).ASW1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:03:
[...]
Ja vervelend dat het een blok is van 8 uur, in de praktijk ook helemaal niet nodig.
Met een kleine tweak kun je nem zo regelen dat hij maar 1 run per dag maakt en daarna is het klaar:
[...]
Want het is wel bijzonder dat de split het vat exact op temperatuur houdt terwijl de mono versie pas na 5 graden verschil aangaat.
Is ook helemaal niet nodig om 1 graad te gaan verwarmen en ook niet bevoordelijk voor de levensduur van de compressor lijkt mij.
Ik zou hem lekker op 50 laten staan, dikke kans dat dat ook goed gaat.mrme12345 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:55:
[...]
Ok interresant, zal er eens nr kijken. Dank voor de tip. Want alleen op pv is inderdaad ook mooier. Ik zou hem dan wel op 55 zetten zodat ik zeker weet dat ik altijd voldoende warm water heb (nu op 50).
Zo nee dan kun je alsnog omhoog naar 52 of 55 graden.
Liever had ik de mogelijkheid gehad de voorraadtemperatuur naar bijvoorbeeld 45 graden te zetten maar dat kan niet.
Die korte runs die later in het blok van 8 uur na de eerste run gebeuren zijn volgens mij vrij overbodig en kun je elimineren door het pv contact te schakelen. Je hoeft daarvoor helemaal geen pv installatie te hebben; je perkt hiermee alleen de tijd waarin de split mag lopen in tot de gemiddeld gunstigste tijd van de dag, en je maakt dus een blok korter dan die 8 uur.
Heeft het nut om voor dit doel een warmtepompboiler toe te passen? Ik zie dat ze al voor 1000 euro te krijgen zijn. Kan ik gewoon 500 subsidie aanvragen? Iemand tips om subsidie te krijgen met diy installatie?
Groetjes, FaceDown.
Zou een doorstroomverwarmer geen optie zijn?FaceDown schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:19:
Voor een buitendouche bij een zwembad zoek ik nog een warmtebron. Geen lange douchebeurten, puur voor afspoelen of even snel douchen. Dit kan een gewone (kleine) boiler zijn. Komt in een soort tuinhuis te hangen.
Heeft het nut om voor dit doel een warmtepompboiler toe te passen? Ik zie dat ze al voor 1000 euro te krijgen zijn. Kan ik gewoon 500 subsidie aanvragen? Iemand tips om subsidie te krijgen met diy installatie?
Kun je hiermee ook via de smart switch na de hoofdrun nog extra run aanzetten als je toch veel.pv over hebt of verwarmt hij dan toch niet hoger dan setpoint?ASW1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:03:
[...]
Ja vervelend dat het een blok is van 8 uur, in de praktijk ook helemaal niet nodig.
Met een kleine tweak kun je hem zo regelen dat hij maar 1 run per dag maakt en daarna is het klaar:
[...]
Extra run kan maar hij gaat niet voorbij het setpoint.mrme12345 schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:14:
[...]
Kun je hiermee ook via de smart switch na de hoofdrun nog extra run aanzetten als je toch veel.pv over hebt of verwarmt hij dan toch niet hoger dan setpoint?
Je kunt ook een blok maken van bv 5 uur.
Dat is toch precies hoe een WPB werkt? Delta T van 1 graad is onzin en onzuinig. Kan iemand anders met een Calypso Split bevestigen dat die ook elke 2 uur 10 minuten aan gaat?-Junkiexp- schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:20:
Kan je bij de split geen delta t instellen?
Want het is wel bijzonder dat de split het vat exact op temperatuur houdt terwijl de mono versie pas na 5 graden verschil aangaat.
Is ook helemaal niet nodig om 1 graad te gaan verwarmen en ook niet bevoordelijk voor de levensduur van de compressor lijkt mij.
Bij een Atlantic Explorer kan je dat instellen via het geheime menu.ASW1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:44:
[...]
Liever had ik de mogelijkheid gehad de voorraadtemperatuur naar bijvoorbeeld 45 graden te zetten maar dat kan niet.
[…]
Ik weet het, maar bij mijn split bestaat die instelling echt niet, ook niet in het geheime menuRichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:49:
[...]
Bij een Atlantic Explorer kan je dat instellen via het geheime menu.
Dat lijkt me sterk met jouw na isolatie. Mijn Atlantic Explorer v4 verliest in 2 uur 0,4 °C zonder enige extra isolatie.mrme12345 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:35:
[...]
Geen idee, blijkbaar heeft hij dan weer 10 min nodig om weer beetje oo te warmen (stilstandverlies compensatie
Heb jij geen Cozytouch bridge aangeschaft? Dan kan je het temperatuurverloop loggen. Dan weet je waarom hij steeds aan springt.of dat er weer warm water is verbruikt in de tussentijd)
Loopt jouw warmwater uitgang wellicht direct omhoog? Dan heb je waarschijnlijk last van een thermosifon.
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 29-04-2024 08:29 ]
Als je het PV contact aan schakelt gaat hij verwarmen naar 62 °C ook buiten de tijdsblokken die je hebt gedefinieerd.mrme12345 schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:14:
[...]
Kun je hiermee ook via de smart switch na de hoofdrun nog extra run aanzetten als je toch veel.pv over hebt of verwarmt hij dan toch niet hoger dan setpoint?
Update: de Atlantic Calypso Split heeft geen PV contact. Bij Atlantic hebben alleen de Explorer en Calypso VM een PV contact.
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 29-04-2024 14:49 ]
Dat werkt bij mijn split toch echt anders.RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:27:
[...]
Als je het PV contact aan schakelt gaat hij verwarmen naar 62 °C ook buiten de tijdsblokken die je hebt gedefinieerd.
Hoe wert het PV contact bij jouw Atlantic Calypso Split?
Klopt, hier zie je ook dat temperatuur in boiler daalt en dat hij dan weer aan springt (en snachts goed op temperatuur blijft, dus zal extra warm water verbruik zijn overdag):RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:25:
[...]
Dat lijkt me sterk met jouw na isolatie. Mijn Atlantic Explorer v4 verliest in 2 uur 0,4 °C zonder enige extra isolatie.
[...]
Heb jij geen Cozytouch bridge aangeschaft? Dan kan je het temperatuurverloop loggen. Dan weet je waarom hij steeds aan springt.
:strip_exif()/f/image/36MC8CVwxuLKZFaRn40UvlAi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door mrme12345 op 29-04-2024 09:09 ]
Jij noemt het een PV contact, maar bij mijn split is het een daltarief/nachtstroomschakeling.RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:48:
[...]
Hoe wert het PV contact bij jouw Atlantic Calypso Split?
Het enige dat het doet is de werking vrijgeven wanneer er 230 v op de contacten staat, is dat niet zo dan springt hij niet aan. Temperatuurinstelling en eventueel gebruik van het element staan daar verder los van en worden dus niet beïnvloed.
En we hadden het er eigenlijk over dat je bijvoorbeeld een boost niet zo makkelijk met bijvoorbeeld HA aan kan zetten. Nu kun je natuurlijk prima naar de unit lopen en op het knopje duwen. Maar het zou erg handig zijn als je er bijvoorbeeld een ESP32 in kan prikken en kan integreren met de unit, om zo bepaalde acties uit te voeren en ook bepaalde waardes uit te lezen enz.
Ik google net even snel en het lijkt erop dat bijvoorbeeld deze compatible moet zijn: https://github.com/tspopp/AquaMQTT
Heeft iemand dit al draaien?
Je kan met een smart switch 230 op de solar ingang zetten, hiermee kan je opwarmen opstarten (en sluiten) via HA.Tanuki schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:30:
Is er al eens ooit iemand geweest die een deep dive heeft gedaan naar de werking van de Atlantic Explorer v4? Ik was gisteren bij super vriendelijke mede tweaker @Bra-JoWaarvoor nogmaals hartelijk dank!
En we hadden het er eigenlijk over dat je bijvoorbeeld een boost niet zo makkelijk met bijvoorbeeld HA aan kan zetten. Nu kun je natuurlijk prima naar de unit lopen en op het knopje duwen. Maar het zou erg handig zijn als je er bijvoorbeeld een ESP32 in kan prikken en kan integreren met de unit, om zo bepaalde acties uit te voeren en ook bepaalde waardes uit te lezen enz.
Ik google net even snel en het lijkt erop dat bijvoorbeeld deze compatible moet zijn: https://github.com/tspopp/AquaMQTT
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
In dit topic en zijn voorganger (deel 1) wordt uitgebreid uitgelicht hoe je via het PV contact de WBP kunt sturen. Wordt ook kort benoemd in de startpost van dit topic.Tanuki schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:30:
Is er al eens ooit iemand geweest die een deep dive heeft gedaan naar de werking van de Atlantic Explorer v4? Ik was gisteren bij super vriendelijke mede tweaker @Bra-JoWaarvoor nogmaals hartelijk dank!
Is juist erg makkelijk te integreren dus qua domotica.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Nomen nescio
ah op die fiets. ja klopt die is niet eenvoudig via domotica aan te sturen.Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:43:
@ConQuestador @de Peer Dat is de boost-functie via het PV-contact, die hebben we gisteren inderdaad ook besproken.Die heb ik al via Home Assistant ingeregeld, bij overcapaciteit op de zonnepanelen gaat ie aan. @Tanuki bedoelt hier de handmatige elektrische boost, die je met de knop Boost op het bedieningspaneel kunt starten. Voor zover ik weet, kun je die niet op afstand bedienen zonder cloud.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik moet ook nog even uitzoeken hoe het nou zit met die subsidie. Zelf installeren zal wel lukken, maar bevriende installateur heeft helaas geen bedrijf meer en kan dus ook geen factuur schrijven helaas.
Ah, de Atlantic Calypso Split heeft dus geen PV contact. Dat wist ik niet. Maar inderdaad, deze brochure zegt dat alleen de Explorer en Calypso VM "combineerbaar met PV-panelen" zijn en de Calypso Split dus niet. Zonde.ASW1 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:44:
[...]
Jij noemt het een PV contact, maar bij mijn split is het een daltarief/nachtstroomschakeling.
[...]
Heel zonde idd, vind het een waardevolle toevoeging!RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:47:
[...]
Ah, de Atlantic Calypso Split heeft dus geen PV contact. Dat wist ik niet. Maar inderdaad, deze brochure zegt dat alleen de Explorer en Calypso VM "combineerbaar met PV-panelen" zijn en de Calypso Split dus niet. Zonde.
Ik begrijp de grafiek niet helemaal. Je hebt inderdaad weinig stilstandverlies. Rond 13:00 uur keldert de temperatuur (veel verbruik?) en start er direct een verwarmingsrun. Die loopt tot 14:00 waarop de temperatuur langzaam afneemt (waarom?) om dan om 16:00 uur weer een paar graden te stijgen. Rond 18:00 uur gebeurt dat nog een keer. Om 21:00 wordt de run afgebroken (door het einde van het ingestelde tijdsinverval) zonder dat de setpoint is gehaald.mrme12345 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
[...]
Klopt, hier zie je ook dat temperatuur in boiler daalt en dat hij dan weer aan springt (en snachts goed op temperatuur blijft, dus zal extra warm water verbruik zijn overdag):
[Afbeelding]
Kan jij dit zelf wel verklaren? Heb je inderdaad vanaf 14:00 - 20:30 uur vrijwel continue warm water gebruikt?
Is volgens mij allemaal niet zo spannend. In de ochtend wordt er gedoucht en dan om 13.00 uur start het blok van 8 uur en warmt de boiler weer op naar setpoint (ca anderhalf uur) en daarna wordt er af en toe weer warm water getapt overdag en heeft die paar kleine runs (van ca 10 min) . En snachts is temperatuur stabiel en weinig verlies. En verbruik is volledig in overeenstemming met mijn verwachting, gezien het vorige gasvwerbruik en cop van ca. 2,5 gemiddeld schat ik (zal nu in zomermaanden wat beter worden).RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:38:
[...]
Ik begrijp de grafiek niet helemaal. Je hebt inderdaad weinig stilstandverlies. Rond 13:00 uur keldert de temperatuur (veel verbruik?) en start er direct een verwarmingsrun. Die loopt tot 14:00 waarop de temperatuur langzaam afneemt (waarom?) om dan om 16:00 uur weer een paar graden te stijgen. Rond 18:00 uur gebeurt dat nog een keer. Om 21:00 wordt de run afgebroken (door het einde van het ingestelde tijdsinverval) zonder dat de setpoint is gehaald.
Kan jij dit zelf wel verklaren? Heb je inderdaad vanaf 14:00 - 20:30 uur vrijwel continue warm water gebruikt?
Toch ben ik het met de anderen eens, die kleine sprintjes van een graad of 2 zouden echt niet nodig hoeven zijn. Mijn Calypso VM (of nouja, de pana clone) ramt in een paar uur zijn tank warm en loopt door de dag heen langzaam naar koud (gebruik + verlies) totdat er een Td bereikt is, en dan knalt hij weer naar Tset. Ik zie dat de sprintjes ook niet helemaal naar de Tset gaan bij jou jouw grafiekje. Wat er precies gebeurt (fout gaat?) kan ik niet verklaren..mrme12345 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:48:
[...]
Is volgens mij allemaal niet zo spannend. In de ochtend wordt er gedoucht en dan om 13.00 uur start het blok van 8 uur en warmt de boiler weer op naar setpoint (ca anderhalf uur) en daarna wordt er af en toe weer warm water getapt overdag en heeft die paar kleine runs (van ca 10 min) . En snachts is temperatuur stabiel en weinig verlies. En verbruik is volledig in overeenstemming met mijn verwachting, gezien het vorige gasvwerbruik en cop van ca. 2,5 gemiddeld schat ik (zal nu in zomermaanden wat beter worden).
[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 29-04-2024 17:45 ]
Op zich in een interessante oplossing omdat je niet van de Cozytouch en server afhankelijk bent.Tanuki schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:30:
Echter minder fijn voor je garantie en ik vind het en beetje riskant om in te grijpen in de hardware.
Op zich is het netjes uitgevoerd maar de print zit wel in een vochtige omgeving en trilt mogelijk.
Daarom zou ik er liever een kastje omheen zien of breng hem buiten de wpb met een lange cat5 waar je connectoren op zet.
Eens zien of het met mijn Esp32 werkt als ik daar wat IO gedoe bij prik, al zal de software mijn V3 mogelijk niet (her)kennen
Wat vinden jullie van c.q. wat zijn de ervaringen van een extra omlooppomp bij een WPB om de effectieve capaciteit te vergroten?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb ik zelf ook, maar dan met name vanwege Legionella zodat de WPB overal goed heet wordt. Bijkomend voordeel is inderdaad de iets hogere capaciteit, maar alleen daarvoor zou ik de pomp niet kopen denk ik.edautz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:32:
Vraagje:
Wat vinden jullie van c.q. wat zijn de ervaringen van een extra omlooppomp bij een WPB om de effectieve capaciteit te vergroten?
Standaard als legionella run gebruiken vind ik overdreven, je hebt na een run een grote bel warm water bovenin die je als eerste gebruikt en regelmatig warm tappen helpt ook.
Het bestaan van dit geheime menu kwam ik tegen tijdens het doorlezen van dit topic. Interessant! Misschien in de startpost opnemen? Ik heb hem nu op 46 graden ingesteld, eens kijken hoe dat is anders nog een graadje lager!CurlyMo schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:06:
@natural colour Het geheime menu bereik je via installateursmenu. Ik denk dat je nu alleen in het standaard installateursmenu zit.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
@edautz Ik doe precies hetzelfde als @de Peer. Zonder hercirculatie wordt het water onder in de WPB nauwelijks warmer dan 60 °C en kan je voor mijn gevoel net zo goed geen legionella run doen. Je krijgt er inderdaad ook meer warm water door wat mij goed uit komt op de zondag.de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:50:
[...]
Heb ik zelf ook, maar dan met name vanwege Legionella zodat de WPB overal goed heet wordt. Bijkomend voordeel is inderdaad de iets hogere capaciteit, maar alleen daarvoor zou ik de pomp niet kopen denk ik.
Ik ben op zoek naar een WPB. Ik had mijn oog laten vallen op de Valliant VWL BM 270/5 met name vanwege het extra verwarmingselement waardoor je, volgens de informatie, niet zonder warm water zou kunnen komen te zitten. De andere optie die ik voor ogen heb is de Daikin Altherma M HW EKHHE260PCV37. Dit wordt meer ingegeven doordat ik al een lucht lucht verwarming van Daikin heb. Door de negatieve berichtgeving over de Vaillant ben ik over die keuze gaan twijfelen en zie hier op het forum ook de Panasonic en Mitsubishi voorbij komen als goede opties.
Ik zit met een gezinssituatie met 4 personen en een bad. De aanvoer en afvoer van lucht moeten naar buiten gaan. De technische ruimte waar de WPB komt te staan is te klein voor intrekking van de lucht in de ruimte zelf. Ik wil bewust naar een WPB gaan omdat een split ervoor zorgt dat er minder ruimte voor zonnepanelen over blijft.
Doordat dit specifieke topic nogal veel info bevat, ben ik een beetje de bomen in het bos kwijt en zou graag even gebruik willen maken van jullie kennis om tot een goede keuze te komen. Indien er nog info nodig is hoor ik dat natuurlijk graag
Ik zal vooral even kijken naar de anode die erin zit. Bijvoorbeeld voor de Daikin Altherma M HW EKHHE260PCV37 zit er een magnesium anode in, een zogenaamde opofferingsanode, die moet na x jaar vervangen worden en als ik de handleiding goed begrijp moet je het hele vat daarvoor leeg halen. De Atlantic Explorer V4 (waar menig tweaker in dit topic toch wel fan van lijkt te zijn) heeft een titanium anode die niet vervangen hoeft te worden naar mijn weten. Een andere optie is om een WPB te nemen met een roestvrijstaal vat.ReneSchrier schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:18:
Ik zou graag jullie advies willen!
Ik ben op zoek naar een WPB. Ik had mijn oog laten vallen op de Valliant VWL BM 270/5 met name vanwege het extra verwarmingselement waardoor je, volgens de informatie, niet zonder warm water zou kunnen komen te zitten. De andere optie die ik voor ogen heb is de Daikin Altherma M HW EKHHE260PCV37. Dit wordt meer ingegeven doordat ik al een lucht lucht verwarming van Daikin heb. Door de negatieve berichtgeving over de Vaillant ben ik over die keuze gaan twijfelen en zie hier op het forum ook de Panasonic en Mitsubishi voorbij komen als goede opties.
Ik zit met een gezinssituatie met 4 personen en een bad. De aanvoer en afvoer van lucht moeten naar buiten gaan. De technische ruimte waar de WPB komt te staan is te klein voor intrekking van de lucht in de ruimte zelf. Ik wil bewust naar een WPB gaan omdat een split ervoor zorgt dat er minder ruimte voor zonnepanelen over blijft.
Doordat dit specifieke topic nogal veel info bevat, ben ik een beetje de bomen in het bos kwijt en zou graag even gebruik willen maken van jullie kennis om tot een goede keuze te komen. Indien er nog info nodig is hoor ik dat natuurlijk graag
Ik heb zojuist een warmtepomp van Adlar Castra aangeschaft. Zij adviseren wegens complexiteit en levensduur, en capaciteit, om het tapwater met een eigen warmtepompboiler te verwarmen. Ze geven aan dat Atlantic Explorer V4 270 liter (2 badkamers in regio Utrecht) het beste is, maar dat ik dat beter via een andere installateur kan doen omdat het niet hun expertise aan. Hierbij loop ik tegen de volgende problemen/vragen aan:
1. Installateurs bieden vaak 1 of 2 merken aan en zeggen dan dat dat betere merken zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij wijzen naar een goede expert op de installatie van een Atlantic? In regio Utrecht.
2. Installatie wordt geplaatst in een kamer naast mijn slaapkamer. Ik overweeg de Calypso split ipv de exploreren. Wie kan mij vertellen hoeveel lawaai de Explorer V4 binnen heeft? Als ik gewoon echt stilte wil, moet ik dan niet sowieso voor de calypso split gaan? Wat zijn de nadelen van de calypso split? Ik las hier dat er geen PV aansluiting is?
3. Een slimme installateur zei ook nog dat ik een water/water warmtepomp boiler kan kiezen, Auer Eau 270 Liter. Ik zie er wel voordelen in omdat het stil is, en ik hoef geen leiding naar een 3e buiten unit (warmtepomp, airco, en warmtepompboiler) te trekken. Maar is dit echt efficient als het water uit m'n vloerverwarming retour trekt? In de winter zal m'n Adlar Castra harder moeten werken? En in de zomer, als de Adlar castra uitstaat, is er wel genoeg warmte aanwezig in de vloerverwarming retour? Zeker als ik ga koelen met de airco's en Adlar castra?
Graag hulp, zou al het meest geholpen zijn als iemand me kan verwijzen naar een goede Atlantic installateur.
sorry, maar wát voor advies kreeg je?Schaaferr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:40:
Wie kan mij helpen?
Ik heb zojuist een warmtepomp van Adlar Castra aangeschaft. Zij adviseren wegens complexiteit en levensduur, en capaciteit, om het tapwater met een eigen warmtepompboiler te verwarmen. Ze geven aan dat Atlantic Explorer V4 270 liter (2 badkamers in regio Utrecht) het beste is, maar dat ik dat beter via een andere installateur kan doen omdat het niet hun expertise aan. Hierbij loop ik tegen de volgende problemen/vragen aan:
1. Installateurs bieden vaak 1 of 2 merken aan en zeggen dan dat dat betere merken zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij wijzen naar een goede expert op de installatie van een Atlantic? In regio Utrecht.
2. Installatie wordt geplaatst in een kamer naast mijn slaapkamer. Ik overweeg de Calypso split ipv de exploreren. Wie kan mij vertellen hoeveel lawaai de Explorer V4 binnen heeft? Als ik gewoon echt stilte wil, moet ik dan niet sowieso voor de calypso split gaan? Wat zijn de nadelen van de calypso split? Ik las hier dat er geen PV aansluiting is?
3. Een slimme installateur zei ook nog dat ik een water/water warmtepomp boiler kan kiezen, Auer Eau 270 Liter. Ik zie er wel voordelen in omdat het stil is, en ik hoef geen leiding naar een 3e buiten unit (warmtepomp, airco, en warmtepompboiler) te trekken. Maar is dit echt efficient als het water uit m'n vloerverwarming retour trekt? In de winter zal m'n Adlar Castra harder moeten werken? En in de zomer, als de Adlar castra uitstaat, is er wel genoeg warmte aanwezig in de vloerverwarming retour? Zeker als ik ga koelen met de airco's en Adlar castra?
Graag hulp, zou al het meest geholpen zijn als iemand me kan verwijzen naar een goede Atlantic installateur.

Dus ik zou 'm om willen draaien; wat heb je exact gekocht en wat is hun argument? Zeker als hij naast slaapkamers komt te staan is een Split eigenlijk wel de meest logische keuze voor een losse WPB. Nog veel logischer is dan een vat voor je WP waarmee je SWW-runs doet om die te verwarmen. Geluidsloos, geen extra kast buiten etc.
Ik heb zelf veel van de installatie gedaan en tjsa, dan heb ik uiteindelijk gekozen voor twee losse systemen maar dat had meerdere kanten.
Alleen een warmtepompboiler duurt dan al snel te lang om op te warmen.
Dan de vraag, hoe hebben jullie [ook ~de Peer] dit gerealiseerd? Een pompje tussen de warmwater uitgang en de koud water inlaat met een klep zodat het water niet terug kan? En welke type en merk pomp hebben jullie toegepast?RichieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:27:
[...]
@edautz Ik doe precies hetzelfde als @de Peer. Zonder hercirculatie wordt het water onder in de WPB nauwelijks warmer dan 60 °C en kan je voor mijn gevoel net zo goed geen legionella run doen. Je krijgt er inderdaad ook meer warm water door wat mij goed uit komt op de zondag.
Waarom zou het water teruggaan als de pomp stilstaat? Pomp kan je vinden als je even het topic doorzoekt.edautz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:57:
[...]
Dan de vraag, hoe hebben jullie [ook ~de Peer] dit gerealiseerd? Een pompje tussen de warmwater uitgang en de koud water inlaat met een klep zodat het water niet terug kan? En welke type en merk pomp hebben jullie toegepast?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het draaien op enkel het element ging dus prima door het niet elektrisch aansluiten van de buitenunit? Was er nog een aanpassing nodig in het menu om foutmeldingen weg te krijgen?
Overweeg namelijk hetzelfde te doen als tussenoplossing. Dan wat minder afhankelijk om alle werkzaamheden ineens uit te voeren (cv ketel verwijderen, boiler plaatsen, boiler aansluiten waterzijdig, boiler elektrisch aansluiten, gat dichtmaken dak etc etc)
60C is toch genoeg?RichieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:27:
[...]
@edautz Ik doe precies hetzelfde als @de Peer. Zonder hercirculatie wordt het water onder in de WPB nauwelijks warmer dan 60 °C en kan je voor mijn gevoel net zo goed geen legionella run doen. Je krijgt er inderdaad ook meer warm water door wat mij goed uit komt op de zondag.
Bij ons heeft Adlar ook een warmtepompboiler Atlantic Explorer 200L geplaatst. In eerste instantie hadden ze het er ook over dat ik dat altijd nog door andere partij kon laten doen. Toen ik er op aandrong graag in een keer full electric te gaan kon het wel. Ik vermoed dat het meer met personeelsbezetting te maken heeft. (Of dat ze meer verdienen aan de WP dan de WPB?)Schaaferr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:40:
Wie kan mij helpen?
M.a.w. ik zou nog eens aandringen bij Adlar om alles te komen plaatsen en evt dreigen met van de koop afzien (14-dagen-termijn, zie algemene voorwaarden).
De WBP maakt wel wat lawaai, bij ons gemiddeld iets meer dan een uur per dag, is wel via programma te regelen wanneer dat is. Bij meer watergebruik zal die wel vaker aanslaan.
Bij mijn warmtepompboiler is de drukvereffeningsklep bij opwarmen geopend. Iemand een idee waar dit voor staat? Dit is volgens mij iets anders dat het overstortventiel die bij 7 bar open gaat. De drukvereffeningsklep opent bij 3 bar.
Dit omdat ik een lekkage heb gehad een paar weken geleden. Het gaat om een Aquapura 200i
Het advies is:
Door de gelaagdheid van een verticaal vat haal ik die waardes onderin niet zonder een circulatiepomp.Stook de boilerinhoud wekelijks voorbij de optimale broedtemperatuur: tot 60°C voor minstens 20 minuten, tot 65°C voor minstens 10 minuten of tot 70°C voor minstens 5 minuten.
Ik heb een Wilo pomp die via een Sonoff schakelt als het water warmer wordt dan 60 °C. Aangezien mijn WPB tot 62 °C verwarmt krijg ik daarmee netjes de hele tank 20 minuten lang boven het vereiste minimum van 60 °C.edautz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:57:
[...]
Dan de vraag, hoe hebben jullie [ook ~de Peer] dit gerealiseerd? Een pompje tussen de warmwater uitgang en de koud water inlaat met een klep zodat het water niet terug kan? En welke type en merk pomp hebben jullie toegepast?
Geen terugslagklep. Het koude water onderin gaat niet vanzelf naar boven ofzo als de pomp niet draait.
[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 30-04-2024 22:59 ]
Ik zou ook eens heel graag willen luisteren bij je. Woon in Den Haag, maar rij hier graag voor om.-Junkiexp- schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:53:
@AA42
Ik woon zelf in de Hoeksche Waard net onder Rotterdam.
Hier staat een V4 200L en je bent welkom om te luisteren.
Hier staat in de schuur en draait van 10-21 uur.
Dat schema zou je ook kunnen instellen, dan is het over het algemeen ook de meest hoge temperatuur buiten en dat is beter voor je COP.
Wil de 270l boven een trap hangen maar vraag me af hoe dat qua geluid zal resoneren. Ik stuur je een DM!
In de ochtend wordt er gedoucht (oa met een brede regendouche) en dan om 13.00 uur start de opwarmingsrun die dagelijks ingepland staat met een blok van 13.00 tot 21.00 uur. Die duurt ongeveer anderhalf uur. En dat daarna de temp afneemt komt gewoon door warm tapwater wat we af en toe gebruiken in huis. En mijn verbruik is ca. 1,1 tot 1,4 kwh per dag op dit moment, dus ziet er goed uit.RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:38:
[...]
Ik begrijp de grafiek niet helemaal. Je hebt inderdaad weinig stilstandverlies. Rond 13:00 uur keldert de temperatuur (veel verbruik?) en start er direct een verwarmingsrun. Die loopt tot 14:00 waarop de temperatuur langzaam afneemt (waarom?) om dan om 16:00 uur weer een paar graden te stijgen. Rond 18:00 uur gebeurt dat nog een keer. Om 21:00 wordt de run afgebroken (door het einde van het ingestelde tijdsinverval) zonder dat de setpoint is gehaald.
Zijn de WPB fabrikanten niet bekend met dat advies?RichieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:51:
Door de gelaagdheid van een verticaal vat haal ik die waardes onderin niet zonder een circulatiepomp.
Lijkt mij van wel.
Dank voor het delen van je ervaringen. Ik heb vanwege het geluid denk ik ook de voorkeur om voor de Calypso te gaan. Maar dat doet Adlar niet.TiBoD schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:33:
[...]
Bij ons heeft Adlar ook een warmtepompboiler Atlantic Explorer 200L geplaatst. In eerste instantie hadden ze het er ook over dat ik dat altijd nog door andere partij kon laten doen. Toen ik er op aandrong graag in een keer full electric te gaan kon het wel. Ik vermoed dat het meer met personeelsbezetting te maken heeft. (Of dat ze meer verdienen aan de WP dan de WPB?)
M.a.w. ik zou nog eens aandringen bij Adlar om alles te komen plaatsen en evt dreigen met van de koop afzien (14-dagen-termijn, zie algemene voorwaarden).
De WBP maakt wel wat lawaai, bij ons gemiddeld iets meer dan een uur per dag, is wel via programma te regelen wanneer dat is. Bij meer watergebruik zal die wel vaker aanslaan.
Er zijn meerdere redenen om dat niet te doen:Wolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:23:
Als je twee badkamers hebt en die ook goed gebruikt zou ik altijd ervoor kiezen om deze te verwarmen met een warmtepomp.
Alleen een warmtepompboiler duurt dan al snel te lang om op te warmen.
1. Warmtepomp moet dan ook grotere capaciteit hebben wegens t tapwater
2. Warmtepomp zal vaker in gebruik staan wat levensduur verkort
3. Installatie op deze manier is complexer en duurder
4. Wegens 2e subsidie op warmtepompboiler kan het rendabel zijn