Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:06

timpel_800

Amber 65

Hierbij wat foto's van de situatie. Het huis met de rode dakkapel heeft er last van :)

Als ik aan de muur voel dan is er wat mij betreft geen resonantie. De uitblaasbuis is ook aan de buitenzijde gevoerd met schuim

Filmpje geluid:

https://photos.app.goo.gl/Cq67ozi7X5X2vtJo6

Filmpje verderaf
[Video: https://photos.google.com/share/AF1QipMQLtiv_wez9ivx_QS1T49aSGmV0ZXJJA8Y26tqtWE86Ua-jEE9RCtlzuxEhIVU1Q?key=V2NMeG9mY2pRWUJqVU9icVNKUnNMdWtHZ25ZZXRB]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cntUdVUcog6C8tOEXAyaP3Wq83A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMIWMGs8CrVO8RsTZQzmIJeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvzxv-gimosg4sD1V5513ZGzJ0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A87XvyHD4HImdqnr2tRXloFk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMxfNPgGk2zlvGEUQMgMxiL4r_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeAL7FssLwSus5u5S5AVHFEy.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje geluid: https://photos.app.goo.gl/Cq67ozi7X5X2vtJo6

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 08-04-2024 09:51 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

ASW1 schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:55:
[...]

Begin eens met hem te laten lopen in het midden van de dag zou ik zeggen.
Verschil dal-/normaaltarief is te klein om die extra efficiency te laten liggen en overdag zal geluid waarschijnlijk wegvallen in het omgevingsgeluid en liggen je buren niet te slapen.
Het gaat er juist om dat ze hem overdag wél horen. 's nachts is geen probleem :)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

timpel_800 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:02:
Hierbij wat foto's van de situatie. Het huis met de rode dakkapel heeft er last van :)

Als ik aan de muur voel dan is er wat mij betreft geen resonantie. De uitblaasbuis is ook aan de buitenzijde gevoerd met schuim

Filmpje geluid:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben benieuwd waar jij woont, we hebben hier vlak bij Schiphol van 5 uur 's ochtends tot 0:00 in de nacht zo'n 450 vliegtuigen per dag met 70-75 decibel. Ik ben daardoor onverwachts helemaal overprikkeld geraakt en wil ergens naar toe waar het zo stil is dat deze warmtepomp zelfs nog overlast zou veroorzaken.

Om toch een beetje ontopic te reageren, ik zou hem toch een stukje van de muur schuiven en er als test een stuk geluidsdempende buis tussen doen, dat hoeft niet duur te zijn, misschien heeft iemand zelfs een reststukje liggen. Ik heb nog een lang stuk maar dat is maar 125mm in diameter.

Het verbaast me overigens dat we van de buren nooit commentaar hebben gekregen, we hebben zo'n zelfde geveldoorvoer voor onze WTW inlaat op de begane grond en daar hoor op de max stand toch wel wat geruis van de ventilator.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 08-04-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Filmpje geluid:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huis met rode dakkapel aan de overkant?? ?? Die van mij komt gewoon uit het dak en heb hem nog nooit gehoord als ik er onder ga staan. Heb je de ventilator snelheid al eens aangepast? En kap zoals gemeld 75 graden draaien naar de pannen zal ook wat uit maken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:28:
[...]

Ben benieuwd waar jij woont, we hebben hier vlak bij Schiphol van 5 uur 's ochtends tot 0:00 in de nacht zo'n 450 vliegtuigen per dag met 70-75 decibel. Ik ben daardoor onverwachts helemaal overprikkeld geraakt en wil ergens naar toe waar het zo stil is dat deze warmtepomp zelfs nog overlast zou veroorzaken.

Om toch een beetje ontopic te reageren, ik zou hem toch een stukje van de muur schuiven en er als test een stuk geluidsdempende buis tussen doen, dat hoeft niet duur te zijn, misschien heeft iemand zelfs een reststukje liggen. Ik heb nog een lang stuk maar dat is maar 125mm in diameter.

Het verbaast me overigens dat we van de buren nooit commentaar hebben gekregen, we hebben zo'n zelfde geveldoorvoer voor onze WTW inlaat op de begane grond en daar hoor op de max stand toch wel wat geruis van de ventilator.
Ik heb een appartementen complex op ca. 75 meter van mij vandaan staan waarbij het klimaat systeem van de supermarkt eronder op het dak staat wat net iets hoger staat als m'n zolder, echter ik hoor 's nachts de ventilatoren wel brommen. Het is hier 's nachts echt muis stil (dorpje naast Amersfoort), je hoort alleen de A28/A1 af en toe maar die ruis is wel redelijk "chill".
Nu is deze brom net op een frequentie dat ik mij er (net) niet aan irriteer maar kan mij voorstellen dat er bepaalde frequenties zijn die vervelend zijn voor andere mensen en voor de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Filmpje geluid:

Filmpje verderaf
[Video]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een herrie :? Begrijp wel dat de buren dit niet fijn vinden.

Mijn v3 maakt stukken minder lawaai met de uitblaas naar buiten. Haal het rooster er eens helemaal af, wat hoor je dan? Ik vind die gaatjes in het rooster wel klein vergeleken bij de hoeveelheid plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Kap draaien helpt eigenlijk niks

https://photos.app.goo.gl/n1htUipGKs2yN8D7A

Zonder kap is het iets beter maar niet veel

https://photos.app.goo.gl/WoRUSZJjZeLMcQ6A7

Ventialtorsnelheid aanpassen kan wel als je hem als MV gebruikt maar niet in de normale gebruiksmodus als ik het goed begrijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:54

Filmpje geluid:

Filmpje verderaf
[Video]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zo, dacht ik dat ik strak op m'n doorvoer uitgekiend had, maar dit is maatwerk hoor :P

Het zou een aantal oorzaken kúnnen hebben:
- geveldoorvoer heeft een gaasje/rooster zoals hierboven gesuggereerd
- trillingen worden aan je dakkapel doorgegeven waardoor je klankkast / resonantie krijgt
- maffe reflecties op je pannen

1) Geveldoorvoer is volgens mij helemaal volgens spec. Probeer toch eens te kijken of je kan checken of er niks "verkeerds" tussenzit dat de airflow belemmerd en dus turbulentie en herrie maakt?

2) trillingen, ontkoppelen met flex. Kan je de WPB iets opschuiven? Al heb je maar 20cm flex ertussen, desnoods met een (flauwe) bocht, dan kan het daar niet meer aan liggen

3) je kapje wat draaien zoals @Carboy54 zegt, of misschien 's een uurtje iets van isolatie op je pannen leggen en beneden controleren? Een verhuisdeken daar neerleggen zou al verschil moeten maken als dit het geval is.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

De afvoer naar de dakpannen richten zoals @Carboy54 aangeeft is tot nog toe het beste denk ik. Het is volgens mij puur de luchtstroom (beetje zoals van aan APU van een vliegtuig), want zelfs als de gehele buis eraf is maakt hij dit geluid. In het plastic gedeelte van de WPB zitten natuurlijk ook lamellen, misschien als ik die eruit sloop?
Misschien is het de combinatie lamellen + gaatjes in de geveldoorvoer. (die gaten zijn makkelijk 1cm2). Of de de gaatjes uit de geveldoorvoer flexen kan ook natuurlijk.

WP opschuiven kan wel maar dan kan het wasrek er niet meer staan, dus dat is geen goed idee dat zul je begrijpen :X

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 08-04-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jouw dakkapel heeft een plat dak zo te zien? Je kan ook nog overwegen te gaan werken met een dakdoorvoer. Voor die dakdoorvoer kan je dan eventueel een geïsoleerde flexibele ventilatieslang gebruiken. Dat dempt best wel wat van het geluid, zeker als er wat bochten in zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Klopt inderdaad. Plat dak. Ik denk dat dat uiteindelijk de beste oplossing gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Je kan 'm een kwartslag draaien? Zodat de uitlaat op ongeveer de huidige inlaat zit. Richt de inlaat omhoog, dan met geïsoleerde flex over de pomp heen richting die geveldoorvoer en daar een 90gr thermoduct bocht op. Iets minder optimaal, maar zoals @Glashelder al zegt, juist doordat er bochten inzitten kan die flex slang behoorlijk wat geluid reduceren. Het is uiteindelijk maar een half metertje slang natuurlijk, dus qua drukverlies zou ik me geen zorgen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 08-04-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De ventilator gaat minder hard als je de wpb op binnen/binnen instelt, het is de vraag of dat minder efficiënt is door minder flow want je verbruikt ook minder stroom.
Ik kan me wel voorstellen dat een fijnmazig rooster voor meer geruis zorgt vanwege de wrijving, die van de wpb zelf veroorzaakt denk ik geen extra geruis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 11:39
Een geluidsdemper of een stuk geisoleerde flexibele slang lijkt mij de beste optie.
De Explorer V4 van mijn broer blaast uit door een bestaand gat van de CV ketel. Wel de dakdoorvoer vervangen voor een Ubbink Multivent 131. Met 1,5 meter flexslang ertussen hoor je op 2,5 meter afstand niets boven het omgevingsgeluid uitkomen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 18:20
@TheGhostInc ik vond het geheel inderdaad ook in slechte conditie.
Ik denk erover om de hele zonneboiler af te koppelen. Als er zo snel dure schade ontstaat, is de terugverdientijd veel te lang.
Ps. En voortaan 1-2x per jaar even alles goed nalopen! Dit is niet zo maar gebeurt.
Daar moet ik je wel gelijk in geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Ik sta op het punt om een Explorer v4 te bestellen, zijn er nog nadelen aan de versie met spiraal afgezien van het hogere gewicht?
Prijsverschil is tientjeswerk.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Wil je de spiraal wel gaan gebruiken?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
-Junkiexp- schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:44:
Ik sta op het punt om een Explorer v4 te bestellen, zijn er nog nadelen aan de versie met spiraal afgezien van het hogere gewicht?
Prijsverschil is tientjeswerk.
Het is een warmtelek als je 'm niet gebruikt. Dus of accepteren om je opties open te houden, of zonder bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Jirure1984

Wellicht in de toekomst, wpb komt in de schuur te staan en ik speel met een idee om de wpb te helpen door er nog warm water door heen te laten lopen via een paneel op het dak van de schuur.
Soort zonneboiler/wpb combi.
Voorwaarde is wel dat de spiraal tegen glycol kan.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:29
@-Junkiexp- Mijn WPB is met een kraan geplaatst toen het dak van de zolder er af lag. Mocht de WP erin ooit stuk gaan ben ik van plan om hem via het spiraal met het SWW programma van mijn grote WP te gaan verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 10-04-2024 12:45 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:56:
@Jirure1984

Wellicht in de toekomst, wpb komt in de schuur te staan en ik speel met een idee om de wpb te helpen door er nog warm water door heen te laten lopen via een paneel op het dak van de schuur.
Soort zonneboiler/wpb combi.
Voorwaarde is wel dat de spiraal tegen glycol kan.
Zie de handleiding, wel extra maatregelen nemen om een te hoge druk en temperatuur te voorkomen.
Liever een (klein) vat gebruiken met een solar regelaar om eventuele problemen buiten de wpb te houden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:04:
[...]

Zie de handleiding, wel extra maatregelen nemen om een te hoge druk en temperatuur te voorkomen.
Liever een (klein) vat gebruiken met een solar regelaar om eventuele problemen buiten de wpb te houden.
Ja een regelaar is sowieso een goed idee, er moet sowieso iets geregeld worden zodat de pomp niet gaat draaien en juist het vat afkoelt als er geen zon is.
Maar dat is iets wat ik later ga bekijken.
Vandaag de 200l met spiraal besteld en komt morgen binnen, eerst maar eens installeren en kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaos1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06 09:27
dit is fraude

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 13-04-2024 12:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGEEohc6zyGgyNiAv69fNYLNXEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mlyg9VxvPiukppdPZCOtXcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOJ1z8ex1p3dn8MSuw-yoxErItA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGErbhkhU2syHB3UgBmg6kWb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vandaag Explorer 200L, geïnstalleerd.
Leidingwerk in Henco 20x2, had het liever met koper gedaan maar er zat onder de spoelbak ook al Henco.
En het is uiteindelijk maar een schuur 🙂
Afvoer is 160 geïsoleerd, tevens een geïsoleerde plakplaat en een geïsoleerde doorvoer, alles van Ubbink.
Een paar huizen verder was een dakdekker bezig en die heeft voor een vriendenprijsje de plakplaat even ingebrand.

Invoer voorlopig uit de schuur, er zit een groot ventilatierooster en een bovenlicht wat open kan.
Schuur is enkelsteens maar heeft wel HR++ glas en staat tegen de woning aangebouwd, ik heb de temperatuur er nog niet onder 0 gezien.
Morgen de close in boiler en ketel weghalen en dan de sww leiding doorkoppelen onder de keuken.
Ik had een kleine lekkage op de klingerit parking van de dyelektrische koppeling, die heb ik vervangen door een rubber pakking en toen was het opgelost.
Geluid is prima te doen, met de schuurdeur dicht niet te horen en de Ubbink doorvoer is ook erg stil.
Naast de WPB meet ik ongeveer 51 db.

[ Voor 4% gewijzigd door -Junkiexp- op 12-04-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is die doorvoer nou helemaal open aan de bovenkant? Nee toch?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Nee uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt zo op de foto :p

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Xaos1 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
Iemand in de regio zuid-limburg die de juiste kvk/sbi heeft en even langs wilt komen om de wpboiler (LG) te komen "installeren" met factuur? Alles zit er al op, hoeft alleen stekker erop te zetten en flex leidingen te koppelen.
Zie PM.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Glashelder schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:09:
Lijkt zo op de foto :p

Ziet er goed uit!
Dank, was een leuke klus eigenlijk.
En hoefde niet met 92kg de trap op, dat scheelde ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@timpel_800
Als ik op de uitvoer alleen een 90 graden bocht plaatste was er veel uitblaasgeluid, nu met 1.5 meter buis en 1x 90 en 2x 45 graden bocht is de uitblaas nauwelijks hoorbaar.
Kan je niet een soort loop maken binnen met foambuis en dan naar buiten?
De buis dempt behoorlijk.
Mooi wordt het niet maar als dat je problemen oplost.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

bedankt voor de suggestie. Ik heb hem nu op binnen/binnen gezet en dit lijkt al voldoende te helpen. Ik heb een 270L versie en ik heb boven de WPB geen ruimte meer om nog een keer omhoog te gaan (tussen de WBP en plafond zit slechts 5 cm ofzo), dus dat is geen optie. Maar zoals jij met een doorvoer naar het dak is bij aanhoudende problemen wat ik ga doen. Zou je mij kunnen linken naar de spullen die je ervoor aangeschaft hebt van Ubbink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@timpel_800

Ik ben zelf installateur dus heb het bij de groothandel besteld.
Maar het is Ubbink Aerfoam.
Als ik even snel Google lijkt deze webwinkel het assortiment redelijk compleet te hebben:

https://www.123installati.../ubbink-wtw-aerfoam-160mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
Ik heb de Aerfoam wel eens geprobeerd op de Atlantic Explorer, maar die dempt zeer matig. Je kan veel, veel beter zo'n non-woven demper van een meter erop zetten, dat is wel een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Flatisa met een aantal bochten vind ik het een wereld van verschil.
Alleen een recht stuk eraan was niet zo merkbaar.
Maar dat is mijn ervaring

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag de ketel en close in boiler weggehaald en de gaskraan dichtgezet, fijn gevoel.
Vanavond 10 minuten douche gepakt met de 20cm regendouche.

Boiler afgekoeld van 51 naat 44 graden, de douche wtw mengde ook goed lauw water mee.
Na een uurtje draaien was het vat weer 54 graden.
Wachttijd voor warmwater zo'n 25 seconden.
Heb er een meter of 9 20mm buis aan en dan nog een meter of 4 koper 12.
Wachttijd in de keuken 7 seconden en dat is ruim acceptabel.
Ik ga voor de time being nog wel de spiraal aansluitingen afdoppen want ik voel dat de boiler best wat warmte verliest daar.

Al met al erg tevreden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:06:
Vandaag de ketel en close in boiler weggehaald en de gaskraan dichtgezet, fijn gevoel.
Vanavond 10 minuten douche gepakt met de 20cm regendouche.

Boiler afgekoeld van 51 naat 44 graden, de douche wtw mengde ook goed lauw water mee.
Na een uurtje draaien was het vat weer 54 graden.
Wachttijd voor warmwater zo'n 25 seconden.
Heb er een meter of 9 20mm buis aan en dan nog een meter of 4 koper 12.
Wachttijd in de keuken 7 seconden en dat is ruim acceptabel.
Ik ga voor de time being nog wel de spiraal aansluitingen afdoppen want ik voel dat de boiler best wat warmte verliest daar.

Al met al erg tevreden 👍
In een uur 10 graden erbij? Heb je het element nog aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Wolly schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:17:
[...]

In een uur 10 graden erbij? Heb je het element nog aan staan?
Nee, maar de aanzuiglucht was circa 25 graden.
De lucht wordt aangezogen van onder een ongeisoleerd plat dak op het zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-05 19:27
Ik heb een NIBE MT-WH21 warmtepompboiler van 260L aangeschaft voor het SWW. Daarnaast draait een warmtepomp voor alleen het CV systeem.

Ik heb een vraag over het aansluiten van de ventilatiebuizen. De warmtepompboiler zou ik graag op de centrale afzuiging van het huis willen aansluiten zodat ik die warmte kan gebruiken. Echter heeft deze buis een diameter van 125mm. De warmtepompboiler heeft een aan en afvoerdiameter van 160mm voor de luchtkanalen.

Wat is jullie advies betreft de aanvoerlucht voor de warmtepompboiler?
1. Aanvoerlucht van buiten gebruiken?
2. Op het huidige systeem van de woning aansluiten met een verloop van 125 naar 160mm?
3. Lucht van buiten aan laten zuigen en T-stuk er tussen zodat de afvoerlucht van de centrale afzuiging wordt bijgemengd.
4. Op zolder (waar de warmtepompboiler staat) laten aanzuigen

Of bestaat er een combinatie van zowel buitenlucht aangevuld met de warmere lucht uit de woning wat anders toch naar buiten wordt afgeblazen?

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:45
MH1488 schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:28:
Ik heb een NIBE MT-WH21 warmtepompboiler van 260L aangeschaft voor het SWW. Daarnaast draait een warmtepomp voor alleen het CV systeem.

Ik heb een vraag over het aansluiten van de ventilatiebuizen. De warmtepompboiler zou ik graag op de centrale afzuiging van het huis willen aansluiten zodat ik die warmte kan gebruiken. Echter heeft deze buis een diameter van 125mm. De warmtepompboiler heeft een aan en afvoerdiameter van 160mm voor de luchtkanalen.

2. Op het huidige systeem van de woning aansluiten met een verloop van 125 naar 160mm?
3. Lucht van buiten aan laten zuigen en T-stuk er tussen zodat de afvoerlucht van de centrale afzuiging wordt bijgemengd.

Of bestaat er een combinatie van zowel buitenlucht aangevuld met de warmere lucht uit de woning wat anders toch naar buiten wordt afgeblazen?

Dank voor het meedenken!
Bij ons zit het zo https://imgur.com/Cuf1yQu sinds 11-1-2018.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:59
MH1488 schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:28:

Dank voor het meedenken!
De Nibe kan als centrale afzuiging functioneren. Er zit een ventilatiestand op (dus afzuigen zonder dat WP draait). Je hebt dan maar één systeem. Nadeel is wel dat als de warmtepomp aangaat hij een minimaal debiet nodig heeft en dus behoorlijk wat lucht uit huis gaat onttrekken. Dat kun je met een (slimme) regelklep wel afstellen zodat er buitenlucht wordt bijgemengd. Ik heb wel eens begrepen dat de ventilator van de Nibe niet erg zuinig is, maar dat heb ik zelf niet gecheckt.

Onze Nibe MT-WH21 is op deels buitenlucht/deels zolderlucht (optie 4) aangesloten. De lucht van de zolder kan ik (handmatig) beperken door een klep. Ik laat 'm net voldoende lucht van binnen meemengen dat hij niet hoeft te defrosten. De mechanische ventilatie laat ik doen door een simpele ducobox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
Dank voor je reactie! Deze manier lijkt mij ook een goede oplossing voor bij mij. Daarbij nog 2 vragen:

1. Welke dakdoorvoer heeft u gebruikt voor het aanzuigen van de WPB en uitblaast MV?

2. Welke regelklep heeft u gebruikt en hoe is deze aangesloten op de WPB zodat de lucht van de MV ook gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
MH1488 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:16:
[...]

Dank voor je reactie! Deze manier lijkt mij ook een goede oplossing voor bij mij. Daarbij nog 2 vragen:

1. Welke dakdoorvoer heeft u gebruikt voor het aanzuigen van de WPB en uitblaast MV?

2. Welke regelklep heeft u gebruikt en hoe is deze aangesloten op de WPB zodat de lucht van de MV ook gebruikt wordt?
Ik heb hier de oude pijp van een open cv ketel - mv afvoer voor gebruikt https://i.imgur.com/lupOESS.jpeg
de zilverkleurig

De klep is niet direct noodzakelijk maar ia samengesteld, motor aliexpress en klep ventilatieshop. https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpeg

De besturing gaat buiten de wpb om. https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:44
Ik kon in het topic niet specifiek een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik overweeg een auer edel 150 liter als laatste stap naar gasloos, echter wil ik geen dakdoorvoer. Dit is qua rendement geen al te groot probleem. Hij komt op zolder waar wasmachine en droger regelmaat aanstaan, vrij warme ruimte dus.

Kan de auer edel air 150 liter zonder dakdoorvoer, of kom dan uit bij vailliant arostor of de atlantic calypso? Op papier zijn ze allemaal niet erg luid, alleen maakt dat veel verschil als je hem direct omgevingslucht laat aanzuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
kbuntu schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:36:

Ik overweeg een auer edel 150 liter als laatste stap naar gasloos, echter wil ik geen dakdoorvoer. Dit is qua rendement geen al te groot probleem. Hij komt op zolder waar wasmachine en droger regelmaat aanstaan, vrij warme ruimte dus.

Kan de auer edel air 150 liter zonder dakdoorvoer, of kom dan uit bij vailliant arostor of de atlantic calypso? Op papier zijn ze allemaal niet erg luid, alleen maakt dat veel verschil als je hem direct omgevingslucht laat aanzuigen?
je kan iedere wpb binnen/binnen draaien (dus aanzuig én uitblaas binnen). Echter geeft dat wel flink wat meer geluid inderdaad.

Check in de handleiding
- het volume ruimte dat hij nodig heeft (anders gaat hij zijn eigen lucht "recyclen")
- of je zolder afsluitbaar is, kortom heb je een deur bovenaan de trap bijvoorbeeld? Dat scheelt de wereld..

Ook kan ik je uit ervaring de tip geven als je binnenlucht aanzuigt, pak toch wat geisoleerde slang met een bochtje of 2 en een filterbox ervoor. Het filter is behoorlijk gevuld na een paar maanden bij mij (rondom je wasmand en wasmachine is het áltijd stoffig en je pompt veel lucht rond dus alles komt omhoog) en de buis reduceert het 'windgeluid'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Alleen een meter geïsoleerde slang op de uitblaas en die naar boven laten hangen zodat het geluid boven je oren vrijkomt is een wereld van verschil. De koude lucht die hij uitblaast daalt van zelf weer.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
wizzopa schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb hier de oude pijp van een open cv ketel - mv afvoer voor gebruikt https://i.imgur.com/lupOESS.jpeg
de zilverkleurig

De klep is niet direct noodzakelijk maar ia samengesteld, motor aliexpress en klep ventilatieshop. https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpeg

De besturing gaat buiten de wpb om. https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpeg
Dan voor de reactie.
Is onderstaande voor mij ook een optie? Heb de tekening wat aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq2jwWyDuVnQMbgCt7C_mWfWAM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UbHKuaYUAxqIcya3ikfLkdOY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
MH1488 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:56:
[...]

Dan voor de reactie.
[Afbeelding]
Dat denk ik wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
kbuntu schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:36:

Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Ik zou een ander merk overwegen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16-06 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

MH1488 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:56:
[...]

Dan voor de reactie.
[Afbeelding]
Is onder de afvoer een T-stuk of een broekstuk? De tekening zegt het eerste, maar een broekstuk lijkt mij beter voor minder weerstand.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
timovd schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:44:
[...]

Is onder de afvoer een T-stuk of een broekstuk? De tekening zegt het eerste, maar een broekstuk lijkt mij beter voor minder weerstand.
Zie hieronder 2 nieuwe tekeningen. Ik hoop de afvoer op de aanvoer van de WPB te kunnen zetten zodat er warmere lucht bijgemengd wordt. Wanneer de WPB uit staat en niet draait zal de MV de lucht naar buiten blazen.
De aansluiting kan middels een T-stuk als getekend, maar er bestaat een ook T-stuk waarbij de MV zoals getekend in een hoek uitkomt in de grotere buis.

Is bovenstaande mogelijk? Of zal ik problemen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOryg3Psa0MLhaJXuuetdzZNo4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LpGqBWrFfgpKcJaJDdcTLkEE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/366gDJJ5mV8foJ4I7DLBo81qUkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPNUkMatUaGfgCH7O7HaHuhb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16-06 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

@MH1488 dat zou ik niet zo doen. Ik was in de veronderstelling dat rechts de aanvoer was. Op deze manier ga je tegendruk creëren.
Dan eerder wel een T-stuk. Ik verwacht dan dan de minste weerstand wordt gekozen en dat zal zonder sww-run via de inlaat op het dak zijn.
Je moet voorkomen dat de ventilator van de WPB gaat draaien door de andere ventilator, anders heb je kans op schade aan de ventilator.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
@timovd
Dank voor het antwoord. Bestaat er wellicht ook een mogelijkheid om een keerklep erin te zetten die open gaat zodra de warmtepompboiler aanslaat voor een sww run?
Ik weet niet of de Nibe die mogelijkheid heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zijn t-stukken met 160mm doorlaat en 125mm haaks erop voor de MV.
De MV heeft dan weinig weerstand en de wpb haalt het meeste van buiten zonder hard aan de MV te trekken.
Zet je de MV iets harder wanneer de wpb draait dan kan je regelen hoeveel warme lucht de wpb krijgt.
Mijn ervaring met (goedkope elektrische) lucht kleppen is dat ze vervuilen en vast gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
De explorer gaat onder de 5 graden verschil aan toch?
Instelling is 54 graden, na het douchen gezakt naar 47 graden echter sloeg deze niet aan.
Handmatig op 55 gezet en nu slaat die wel aan.
Zit er nog een soort van vertraging op?
Douchen was circa 40 minuten geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heb je de timer ingesteld, dan kan je aangeven dat hij alleen overdag mag verwarmen of wat je wil.
Minimaal 8 uur (totaal) instellen in 1 of 2 blokken.
Let je op de tijd dan ook aangeven of je de zomertijd wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Speedy-Andre timer staat aan tussen 0800-2100.
Tijd staat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Laatst online: 16-06 01:25
Zijn aardig wat mensen met problemen inderdaad. Sowieso is de Vaillant Arostor = Edel Air.
Aangezien ik dat topic helemaal doorgelezen heb vraag ik met toch af of het horizontaal vervoer geen rol heeft gespeeld zoals aangegeven is. Veel meer mensen met een Vaillant Arostor lijken problemen te hebben dan met een Edel Air.(Alhoewel die ene foto van de Edel Air ook flink roestplekken vertoonde).

De Atlantic Explorer V4 lijkt een betere WPB en is ook nog eens een stuk goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 17-04-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afgezien van de mogelijke oorzaak zijn er veel doa's en stopte een bedrijf er snel mee vanwege de klachten.
De garantieafhandeling is een drama bij met name Vaillant en zeker bij grijze import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Laatst online: 16-06 01:25
Speedy-Andre schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:44:
Afgezien van de mogelijke oorzaak zijn er veel doa's en stopte een bedrijf er snel mee vanwege de klachten.
De garantieafhandeling is een drama bij met name Vaillant en zeker bij grijze import.
Wat is "grijze import" als je hem uit een ander EU land haalt? Volgens mij heb je het volste recht dat te doen EN is de fabrikant verantwoordelijk gewoon garantie te geven.

Alleen.....gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AA42 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:27:
[...]

Wat is "grijze import" als je hem uit een ander EU land haalt? Volgens mij heb je het volste recht dat te doen EN is de fabrikant verantwoordelijk gewoon garantie te geven.

Alleen.....gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Een fabrikant is helemaal niet verplicht jou garantie te geven.

De partij waar je het koopt, die moet de garantie afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zit de verkoper in het buitenland dan handelt die het af, echter wordt een reparatie aan huis of alleen al een onderzoek lastig.
Dat bedoel ik er mee, vraag je dus af of het eventuele prijsvoordeel opweegt tegen gedoe met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 09:27
Dag allen,

Misschien verkeerde topic maar probeer het wel even hier.

Ik zit te denken om een warmtepompboiler te plaatsen.

1). Hoever moeten de inlaat en uitlaat van de warmtepompboiler (beide buitenlucht) van elkaar verwijderd zijn? Ik kan me voorstellen dat het rendement lager is als de luchtstromen mengen.

2). Kent iemand toevallig een goede installateur in regio Arnhem?

3). Als ik een warmtepompboiler neem staat mijn cv praktisch nooit meer aan tussen april en oktober. Heeft dan nog positieve of negatieve invloed op de ketel? Ergens kan ik me indenken dat het af en toe laten draaien van de ketel goed is . Anderzijds kan het minder branduren hebben ook wellicht de nog resterende levensduur verlengen. Snijdt die redenering hout of is dit in de praktijk te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
@brams1995 heb je al een warmtepomp voor gewone verwarming?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@CurlyMo ik lees dat hij nog een CV heeft dus nee ...

@brams1995
Je kan een WPB zo installeren dat hij mogelijk mee kan doen aan bijverwarming maar je CV zal meestal inspringen. Je moet het echt zien als vervanging van je tapwater verbruik en als aanvulling op je CV en niet als vervanging van je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ArcticWolf schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:37:
@CurlyMo ik lees dat hij nog een CV heeft dus nee ...
Dat zegt niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:42

JWT

Hybride zou kunnen. Maar de cv heeft van april tot oktober niets te doen, dus daarna wel concludeer ik dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goed, als dat zo is dan is een WPB weinig zinvol. Die paar kub kost je te weinig om in reëel tijdsbestek terug te verdienen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:42

JWT

Ik denk dat wij meer m3 hebben aan sww dan verwarming. Met hybride nu helemaal maar daarvoor ook. Liever een warm bad dan een warm huis geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo allen, ik hoop dat ik dit topic niet vervuil ik ben niet bepaald handig in het reageren op fora. De reden waarom ik reageer is omdat ik 6 maanden geleden een Energie Aquapura wp boiler heb aangeschaft met rvs vat die nu begint te lekken. 6 bar inlaatcombinatie op de aanvoer gemonteerd. Geen expansievat gemonteerd wat volgens de fabrikant reden is om geen garantie te verlenen. Het lekken komt uit het vat uit 1 van de in/uitgangen die de boiler bezit om bijv een zonneboiler op aan te sluiten.
Geen garantie, 6 maanden oud hoop frustratie dus. Toen maar de multitool in de behuizing gezet om te kijken waar het lek zich bevindt. In ieder geval uit een horizontaal pijpje aan de ketel waarvan ik had gehoopt dat ie niet gelast zou zijn maar met een o-ring waterdicht zou zijn gemaakt. Dat zou nog te repareren zijn. Maar nee, toen ik met een multitool het polycarbonaat van de body had weggezaagd zag ik dat het gelast was. Uit een lasnaad kwam een straaltje water ter dikte van een haar. Dit was dus de reden van mijn lekkage. Hier voor moet mijn ketel van 2,5 k weggegooid?
Graag jullie reactie. Is er een mogelijkheid dit te dichtten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66AgcsvsI0XdxJ0iHenVyxESogM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4t8rAeBSQZh4oaY3uUaOddsf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyXqzoRwPlg3-hydGMDZbz9aiQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKFimvbsEN6o1gpxSZMB2g3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
De verticale streep heb ik gekerfd in het staal. De meer horizontale lijn is het straaltje water ongeveer de dikte van een haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lastig dit soort dingen, er staat idd een expansievat ingetekend maar een 6 bar inlaatcombinatie is ruim voldoende binnen de eisen (max 7 bar).

Dit kwam ik tegen, geen idee hoe het zich houdt met vocht en 6 bar druk erop.
https://www.autoschadesho...ir-stick-edelstaal-detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
MarcianoH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:59:
Hallo allen, ik hoop dat ik dit topic niet vervuil ik ben niet bepaald handig in het reageren op fora. De reden waarom ik reageer is omdat ik 6 maanden geleden een Energie Aquapura wp boiler heb aangeschaft met rvs vat die nu begint te lekken. 6 bar inlaatcombinatie op de aanvoer gemonteerd. Geen expansievat gemonteerd wat volgens de fabrikant reden is om geen garantie te verlenen. Het lekken komt uit het vat uit 1 van de in/uitgangen die de boiler bezit om bijv een zonneboiler op aan te sluiten.
Geen garantie, 6 maanden oud hoop frustratie dus. Toen maar de multitool in de behuizing gezet om te kijken waar het lek zich bevindt. In ieder geval uit een horizontaal pijpje aan de ketel waarvan ik had gehoopt dat ie niet gelast zou zijn maar met een o-ring waterdicht zou zijn gemaakt. Dat zou nog te repareren zijn. Maar nee, toen ik met een multitool het polycarbonaat van de body had weggezaagd zag ik dat het gelast was. Uit een lasnaad kwam een straaltje water ter dikte van een haar. Dit was dus de reden van mijn lekkage. Hier voor moet mijn ketel van 2,5 k weggegooid?
In de industrie gebruikten wij nog wel eens dit spul als lassen geen optie was. Link
nee ik werk niet bij NASA, maar als bouwer van one-offs en interieurs heb je wel eens gekke materialen of situaties..
Zorg dat je niet alleen het gaatje vult maar even een cm of 2-3 rondom ook insmeert. Zorgt voor een groter hechtingoppervlak en daarmee meer sterkte.

Of dit 10jr goed blijft onder 6bar weet ik niet zeker, maar deze toko heeft veel van deze industriële lijmen, ze kunnen je vast helpen.

Het voordeel van lijm over plamuur is vloeiing en daarmee makkelijker goed contact.

[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 18-04-2024 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Wat bedoel je overigens met plamuur? Een las lijkt me de sterkste verbinding lijkt me (als het te lassen valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Mijn boiler heeft nergens een aftap punt. Weet iemand een manier om de boiler leeg te laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:31
MarcianoH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:59:
In de brochure staat een maximale werkdruk van 7 bar, dan zou jij met een 6 bar inlaatcombinatie nooit lekkage moeten kunnen krijgen. Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Laat de fabrikant maar eens aantonen dat deze schade veroorzaakt is door het ontbreken van een expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Knielen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:55:
[...]

In de brochure staat een maximale werkdruk van 7 bar, dan zou jij met een 6 bar inlaatcombinatie nooit lekkage moeten kunnen krijgen. Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Laat de fabrikant maar eens aantonen dat deze schade veroorzaakt is door het ontbreken van een expansievat.
Ik vermoed dat je dat stadium voorbij bent aangezien nu een wak in de behuizing zit. Neemt niet weg dat je 100% gelijkt hebt natuurlijk..

@MarcianoH Het kneedbaar metaal wat @Speedy-Andre Noemde, of andere plamuren, is het lastig om helemaal luchtvrij er op te krijgen. Immers moet je het kneden / inpakken met een spateltje. Als je lijm met een tuut hebt kan je het er goed op blubberen en heb je meer kans op 100% contact. Maar misschien is dit te complex gedacht van mij..

Sowieso je vat leeg laten lopen, paar uur laten drogen en dan aan de slag.
Wat je ook gebruikt, eerst even schuren (stukje schuurlinnen 220 of 180grid) uitblazen (balgje? Perslucht?) en dan ontvetten, ontvetten, ontvetten. Eerder met aceton of 99% alcohol oid, zo puur mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:42
Lassen is de beste optie denk ik. Maar ivm het wegsmelten v/d isolatie wel wat moeilijk/link. Ikzelf heb goede ervaringen met het boren van een gaatje precies in het lek. Dan dat gaatje tappen met schroefdraad (M6 of M4) Dan hierin een rvs boutje met hydraulische lock-tide draaien. Mits de tank wand niet al te dun is werkt dit prima. Ook onder druk.

Maar lassen blijft toch het beste. Even iemand zoeken met een TIG draagbaar lasapparaat. Het hoeft maar heel kort gelast te worden. Even goed schoonslijpen en dan is het even snel aanstippen met een stukje rvs lasdraad.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
MarcianoH schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:40:
Mijn boiler heeft nergens een aftap punt. Weet iemand een manier om de boiler leeg te laten lopen?
Warme kraan open en dan aan het overstort ventiel van de inlaatcombinatie draaien.
Dan loost ie de boiler in de afvoer.
Gaat alleen op de manier wel een hele tijd duren.

Bij elektrische boilers en een afgekoeld vat draaide ik de inlaatcombinatie los en dan hopen dat de boiler op vacuum bleef hangen.
Snel een slang erop met een verloop en dan de warme kraan open.
Ook eens gedaan met een niet afgekoelde boiler, geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Ik had jullie beloofd de voortgang te melden. Uurtje eerder van mijn werk gegaan ivm afspraak lasser. Uiterst vriendelijke man die met zijn dpullen naar boven ging. Het lozen van het water uit de boiler ging moeilijk. Warme kraan open en het overstortventiel open zetten gaf raar genoeg geen resultaat. De boiler liep niet leeg gek genoeg. Door andere buizen los te koppelen lukte het toch om het water onder het nivo van het gaatje te krijgen. Het is hem ieder geval gelukt om een mooie las te maken die goed uitvloeide.
Toen de ketel weer gevuld en de compressor aan gezet.
Uiteraard van te voren de plek grondig met remreiniger en staalborstel ontvet.
Was wel even uitkijken met lassen daarna omdat de remreiniger ook in de isolatie kruipt.
De watertemperatuur is gestegen van 22 graden naar 36 zonder enig lek.
Echter het overstortventiel heeft nog geen druppel geloosd. Ik heb er een keukenpapier propje in gedaan, nog steeds kurkdroog. Dit, terwijl de uitzetting per graad bij water 0,00021 bedraagt per graad omhoog. Dus mijn boiler van 200 liter moet per graad omhoog 200 x 0,00021 = 0,042 liter uitzetten. Dat is dus per graad 42 ml.
14 graden omhoog tot nu toe is dus 14 x 42 ml is ruim een halve liter water expansie. Mijn 6 bar geeft nog geen krimp.
Drukt het boilerwater niet gewoon het leidingwater terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Heb je goed ontlucht via de warmwater kant van je kraan?
Komt er wel water uit je inlaatcombinatie als je aan de knop draait?
Zo niet zou je overstortventiel vast kunnen zitten en dit zou ook het lek gaan van je boiler kunnen verklaren.
Niet heel voor de hand liggend in 6 maanden maar ook niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Ja goed ontlucht via de ww kraan, en ja er komt water uit de inlaatcombinatie als ik aan de knop draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik zou het even afwachten, volgens mij begint hier de inlaatcombinatie pas serieus te druppelen als het vat wat meer richting setpoint komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Wat is jouw setpoint? Die van mij staat op 58 graden.
Op andere fora lees ik (ook van fabrikanten van boilers) dat sommige inlaatcombi’s nooit lekken. Daarom mijn vraag, is het mogelijk dat onze 3 bar kraandruk in de leidingen gewoon terug geduwd wordt zodat de expansie niet door de inlaatcombi gaat maar gewoon terug de leiding in. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dan de aanvoer warm moet worden. Ga ik straks even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
55 graden hier.
Als mijn wpb staat te draaien en die komt richting setpoint komt er wel echt druppelsgewijs water uit continue.
Je leidingen zeker als ze van kunststof zijn zetten ook wel iets uit.
Bij ketel weet ik wel dat de inlaatcombinatie soms amper wat loost, zeker als tapcomfort uit staat.
Maar bij een boiler moet het ergens heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@MarcianoH Wat helpt in onzekere tijden is een manometer tussen je boiler en je inlaatcombinatie. Dan krijg je tenminste wat visuele feedback over de druk in de boiler. Ik vind het erg prettig om die erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:23
MarcianoH schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:33:
Ik had jullie beloofd de voortgang te melden. Uurtje eerder van mijn werk gegaan ivm afspraak lasser. Uiterst vriendelijke man die met zijn dpullen naar boven ging. Het lozen van het water uit de boiler ging moeilijk. Warme kraan open en het overstortventiel open zetten gaf raar genoeg geen resultaat. De boiler liep niet leeg gek genoeg. Door andere buizen los te koppelen lukte het toch om het water onder het nivo van het gaatje te krijgen. Het is hem ieder geval gelukt om een mooie las te maken die goed uitvloeide.
Was wel even uitkijken met lassen daarna omdat de remreiniger ook in de isolatie kruipt.
Echter het overstortventiel heeft nog geen druppel geloosd. Ik heb er een keukenpapier propje in gedaan, nog steeds kurkdroog. Dit, terwijl de uitzetting per graad bij water 0,00021 bedraagt per graad omhoog. Dus mijn boiler van 200 liter moet per graad omhoog 200 x 0,00021 = 0,042 liter uitzetten. Dat is dus per graad 42 ml.
14 graden omhoog tot nu toe is dus 14 x 42 ml is ruim een halve liter water expansie. Mijn 6 bar geeft nog geen krimp.
Je hebt vergeten mee te rekenen, dat het boilervat zelf ook uitzet bij stijgende temperatuur. Dat is weliswaar minder dan van het water, waardoor er wel een inlaatcombinatie nodig is, maar de hoeveelheid die er uit lekt is dus kleiner dan volgens jouw berekening.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:35
MarcianoH schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:56:
Wat is jouw setpoint? Die van mij staat op 58 graden.
Op andere fora lees ik (ook van fabrikanten van boilers) dat sommige inlaatcombi’s nooit lekken. Daarom mijn vraag, is het mogelijk dat onze 3 bar kraandruk in de leidingen gewoon terug geduwd wordt zodat de expansie niet door de inlaatcombi gaat maar gewoon terug de leiding in. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dan de aanvoer warm moet worden. Ga ik straks even checken.
Inlaatcombinaties hebben als het goed is een keerklep waardoor dat niet kan. Wel kan water via de warmwaterkraan weglekken, als die de hogere druk niet aankan. Verder klopt je berekening niet omdat ook de boiler zelf uitzet als hij warm wordt. Zoals gezegd, met een manometer erbij weet je meer. Op kogelkranen zit vaak een vrije 1/4 poort waar hij op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@CurlyMo Heeft gelijk met de manometer. Heel bootstrap is in ieder geval je aflaat-slang in een emmer te leggen. Zo zie je hoeveel en of er water uit je combi gekomen is. Maar bij twijfel; het is een onderdeel van 2-3 tientjes, dus lijkt me niet dat je nog lang moet twijfelen over vervangen of niet. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Mijn WPB staat op zolder recht boven de badkamer. Ik heb zojuist een beluchter geplaatst. De eerste stappen:
  1. Elektra van WPB uit
  2. Warmwater kraan van het bad open
  3. Koudwater aanvoer (inlaatcombinatie) WPB dicht
  4. Aftapkraan WPB open
Bij zowel stap 3 en 4 hoorde ik een hoop geborrel, maar er kwam geen water meer uit de badkraan en de aftapkraan. Dus mijn originele ontwerp voor het leeg laten lopen van de boiler werkte helemaal niet. Pas nadat ik bij de WPB de warmwater uitgang los haalde (MLB doorknipte) voor het plaatsen van de beluchter begon die lucht aan te zuigen en ging de aftapkraan lopen. Dat bleef zo nadat ik de beluchter had geplaatst en de WPB uitgang weer had aangesloten. Dus nu kan ik wel de WPB leeg krijgen en is hij beschermd tegen onverwachte onderdruk.

Een beluchter is in mijn situatie dus echt noodzakelijk. Ik vind het vreemd dat dit niet genoemd wordt in de installatiehandleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS_WNm9CowIq5zxgAgxjy0QJpPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVZ7AQsytsT02rVIhbvDs9Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
In je badkraan zit een keerklep, daardoor creëer je een vacuum.
Als je de wastafelkraan had opengezet op warm had het wel gelukt.
Daar zitten meestal geen keerkleppen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-06 18:42
MarcianoH schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:33:
Zo te zien heb je de goede oplossing gekozen. Al ben ik in dubio of dit geen garantiegeval hoort te zijn. Het zou een foute handmatige las kunnen zijn.

Nu het opgelost is zou ik wel de benodigde expansievat gaan plaatsen. Je kunt stellen dat het vat 7 bar aan moet kunnen en de overstort 6 bar is, maar dat betekent wel een (meer)dagelijkse drukverhoging naar 6 bar. Dat geeft wel vermoeidheid in het RVS. (toch al een moeilijk materiaal)

Je hebt de goede oplossing gevonden, maar niet iedereen vindt een TIG lasser.
Ik zat vanmorgen te denken aan gaatje boren en een gasdichte popnagel er in.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:44:
maar dat betekent wel een (meer)dagelijkse drukverhoging naar 6 bar. Dat geeft wel vermoeidheid in het RVS. (toch al een moeilijk materiaal)
Wat is de normale druk in zo'n vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik blijf het toch een garantie gevalletje vinden hoor. Die las heeft waarschijnlijk een insluiting gehad van een vuil deeltje oid. Door het werken van de tank kan dit een lekje worden na verloop van tijd.
Hoeveel wpb's hebben een expansievat? Een overstort/inlaat combinatie zou genoeg moeten zijn naar mijn mening.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:05:
[...]

Wat is de normale druk in zo'n vat?
Tussen waterdruk en 6 bar. Op het moment dat je tapt gaat de waterdruk (normaal 3 bar) ook nog omlaag. Dus druk zal ongeveer tussen 2 en 6 bar variëren. Als de fabrikant een expansievat voorschrijft zou ik dat maar gewoon doen. Dan zal de waterdruk minder variëren. Misschien wel tussen 2 en 4 bar. Scheelt belasting op het moeilijke RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Doggieman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:20:
Ik blijf het toch een garantie gevalletje vinden hoor. Die las heeft waarschijnlijk een insluiting gehad van een vuil deeltje oid. Door het werken van de tank kan dit een lekje worden na verloop van tijd.
Hoeveel wpb's hebben een expansievat? Een overstort/inlaat combinatie zou genoeg moeten zijn naar mijn mening.
Zoals je kunt zien, zit het gaatje net op rand tussen las en basismateriaal. Daarom denk ik ook aan een lasfout. Waarschijnlijk niet met een automaat gelast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Deze week eindlijk toch maar m'n solar dump flow regeling gemaakt in Node-red en ingebruik genomen. Ik heb het verwarmingselement losgehaald van de besturing via de Atlantic V4. Ik stuur het nu aan met een SSR via Node-red. Ik had nog wat poortjes over op de Wemos mini ESP die nu toch al diverse temperaturen meet van de Explorer en het PV contact bediend.

Ik heb maar een 25 ampère als hoofd zekering en heb het laatste jaar weer wat PV bij geplaatst. Zonder tegenmaatregelen kom ik met dit soort weer nu toch regelmatig wel een keer over die 25 ampere heen aan teruglevering. Dus dump nu m'n overtollige PV stroom in m'n warmtepomp boiler als die 25 ampère overschreden wordt.

E.e.a. Is natuurlijk wel beveiligd. De tank temperatuur mag bv niet boven de 60 graden komen. Dan stopt het dumpen. Ampère waarbij gestart wordt met dumpen en de maximale tank temperatuur is instelbaar via het dashboard. Werkt allemaal wel lekker soepel en vlot eigenlijk. Mocht het zo zijn dat zelfs met het PV dumpen (het element is maar 1700 Watt) toch de stroom over de meter oploopt naar 27 ampère dan schakelt er een omvormer uit.

E.e.a. is trowens maar voor tijdelijk want volgende week komen ze eindelijk de net verzwaring uitvoeren naar 1x40 Ampère. Krijg een nieuwe kabel naar de straat en tevens nu een nieuwe (digitale) meter. Dan neem ik dus afscheid van m'n 60 jaar oude, onverwoestbare Ferraris helaas.

Ik laat de PV dump regeling wel in stand. Pas hem dan nog een beetje aan met een soort winter regeling. Dit zodat ik bij een bepaalde buiten, en tanktemperatuur automatisch het verwarmingselement weer bijschakel om de gewenste temperatuur te kunnen halen binnen redelijke tijd. Dan hoeft de warmptepomp zelf niet zo hard te werken in de winter en is warmwater ook dan gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weet iemand bij een Atlantic Explorer v4 hoeveel kuub lucht er per uur gebruikt wordt voor de verschillende modi of is dat voor alle modi hetzelfde.

In de handleiding lees ik.

Luchtleidingen (ventilatiemodus):
Deze parameter bepalen het type ventilatieverbinding dat is uitgevoerd:
- Binnen/Binnen: Zuig- en perskant aangesloten op de luchtleidingen (omgevingslucht)
- Buiten/Buiten: Zuig- en perskant aangesloten op de luchtleidingen (mantellucht)
- Binnen/Buiten: Perszijde verbonden met een luchtleiding (semi mantel)

Of de vraag, wat regel je hier mee?
Ik zou deze WPB eigenlijk achter de WTW willen plaatsen, zodat er nog meer warmte uit de ventilatie lucht wordt gehaald, maar weer niet of de WPB dan echt gaat staan zuigen...

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
-Junkiexp- schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:13:
In je badkraan zit een keerklep, daardoor creëer je een vacuum.
Dat betwijfel ik. Het is een bad met losse mengkranen voor warm en koud water. Wat zou het nut zijn van een keerklep in een badkraan?
Als je de wastafelkraan had opengezet op warm had het wel gelukt.
Daar zitten meestal geen keerkleppen in.
Dat heb ik geprobeerd maar maakte geen verschil. Wel liep er voor een seconde een klein straaltje water uit de badkraan toen ik de wastafelkraan (1 handsbediening) op warm open zette.

Pagina: 1 ... 78 ... 109 Laatste