Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Elegit schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Sorry, voor de bescherming tegen corrosie bedoeld ik. Ik heb een Atlantic v4
Als ik me niet vergis is hier niet zo lang geleden ter sprake gekomen dat er ook een magnesium anode in zit.

Maakt dan niet uit hoe lang?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is een samengestelde (titanium) anode, zonder prik heb je de zwerfstroom beveiliging niet.
Je zal hooguit een klein beetje slijtage van de anode krijgen en dat stopt zodra er weer prik op staat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 31% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-03-2024 19:47 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
rrrrichhh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De Calypso split heeft een buitenunit nodig om het verdampings proces van het koelmiddel te doen, er lopen hiervoor koelleidingen tussen buiten en binnen unit.
Dat hoef je in dit topic niet te vertellen hoor :9
Volgens mij zijn we intussen Atlantic Guru's hier geworden.
Tijgerkracht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:58:
Als het warme water van de warmtepompboiler wordt aangesloten op de koudwater inlaat van de CV ketel, zodat je deze altijd als backup hebt voor het verwarmen van tapwater. Slaat de ketel dan altijd even aan bij het tappen van water? Stel dat de boiler 50 graden water geeft, het eerste stukje leiding is koud, dan duurt het dus heel even voordat de ketel warm water ziet.
Kun je voorkomen dat de ketel aanslaat?
Is er een vertragings parameter voor verwarmen tapwater in te stellen op een CV ketel (Remeha Tzerra Ace)?
Ik heb hie rniks over kunnen vinden.
Of slaat de ketel niet aan als deze al vrij snel tapwater ziet van 50 graden?
De ketel slaat inderdaad aan (verwacht ik). Je zou een thermostatisch mengventiel kunnen gebruiken om tussen de WPB en ketel te schakelen als backup. Of zoeken naar een zonneboilersensorset. Maar waarom ben je bang dat je een backup nodig hebt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
Hier is er zelfs een voor €85. Maar inderdaad, die Cozytouch Bridge was vroeger flink duurder.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Tijgerkracht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:58:
Als het warme water van de warmtepompboiler wordt aangesloten op de koudwater inlaat van de CV ketel, zodat je deze altijd als backup hebt voor het verwarmen van tapwater. Slaat de ketel dan altijd even aan bij het tappen van water? Stel dat de boiler 50 graden water geeft, het eerste stukje leiding is koud, dan duurt het dus heel even voordat de ketel warm water ziet.
Kun je voorkomen dat de ketel aanslaat?
Is er een vertragings parameter voor verwarmen tapwater in te stellen op een CV ketel (Remeha Tzerra Ace)?
Ik heb hie rniks over kunnen vinden.
Of slaat de ketel niet aan als deze al vrij snel tapwater ziet van 50 graden?
Kan je in de instellingen of service menu niet gewoon de warmwater tapfunctie uitschakelen in de CV ketel?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:32
Heeft iemand een idee hoe ik de instellingen in mijn atlantic explorer actief krijg ? Ik heb de tijd aangepast waarop hij mag draaien, maar hij blijft het oude schema actief houden. Stroom van het apparaat gehaald, maar toepassen ho maar :O

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:39
Burning_Tyre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Kan je in de instellingen of service menu niet gewoon de warmwater tapfunctie uitschakelen in de CV ketel?
Afhankelijk van het model, veel CV ketels kan je inderdaad de warmwater functie van uitzetten.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:18
Wimlem schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
Heeft iemand een idee hoe ik de instellingen in mijn atlantic explorer actief krijg ? Ik heb de tijd aangepast waarop hij mag draaien, maar hij blijft het oude schema actief houden. Stroom van het apparaat gehaald, maar toepassen ho maar :O
Voldoen de gewenste aanpassingen wel aan de vereiste minimale tijdspanne? Zie de handleiding.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 15:15
Wimlem schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
Iemand uit het vorige deel had dat ook eens aan de hand. Zie hier

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:05
argafal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:34:
:
De contacten B1/B2 kunnen op een andere manier worden geconfigureerd, zoals beneden getoend. Namelijk om aan te geven dat een externe zonneboiler het water in de tank verwarmt. Dat schakelt de ingebouwde warmtepomp van de Explorer uit. Ik heb geen zonneboiler, de extra warmtewisselingsspiraal van mijn Explorer v4 is niet aangesloten. In de zomer gebruikte ik het B1/B2-contact als een handig alternatief voor de "afwezigheidsmodus": Als ik het huis verlaat, zet ik de modus "zonneboiler" aan. Hierdoor wordt de warmtepompboiler uitgeschakeld en koelt het water af. Voordat ik thuiskom, schakel ik het contact "zonneboiler" uit. Hierdoor wordt het water in de tank verwarmd. Perfect.

[Afbeelding]
Een wat late reactie, ik had je post op m’n actielijst gezet omdat ik in december geentijd had 😊

Begrijp ik het goed dat wanneer de zonneboiler modus is geselecteerd de WPB op basis van zijn instellingen gaat opwarmen? Dus binnen het geprogrammeerde tijdblok opwarmen naar de op de WPB ingestelde temperatuur?

Op het moment gebruik ik het PV contact om mbv Home Assistent zelf te bepalen wanneer de WPB gaat opwarmen en tot welke temperatuur. Door de week zijn de kinderen om kamers en wordt het water tot 45 graden verwarmd en in het weekend tot 50. Dit werkt perfect, alleen zou ik bij afwezigheid niet willen opwarmen tot de dag voordat we terug zijn, maar de WPB heeft een minimum temperatur van (uit mijn hoofd) 42 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-05 15:46
rrrrichhh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De Calypso split heeft een buitenunit nodig om het verdampings proces van het koelmiddel te doen, er lopen hiervoor koelleidingen tussen buiten en binnen unit.
Er gaat dus geen (bevriesbaar) water naar de buitenlucht en zijn er dus ook geen defrosts nodig.
Uit interesse (hoop niet dat ik erover heb gelezen), maar waarom de Calypso split en niet de Nuos split van Ariston?

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik ben aan het kijken voor een Calypso Split van 270L. De vrouw des huizes is bang dat het te weinig water zal zijn. Klopt het dat er geen grotere varianten zijn van kant en klare warmtepompboiler systemen met een inhoud groter dan 270L?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:20
hupie679 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:42:
Ik ben aan het kijken voor een Calypso Split van 270L. De vrouw des huizes is bang dat het te weinig water zal zijn. Klopt het dat er geen grotere varianten zijn van kant en klare warmtepompboiler systemen met een inhoud groter dan 270L?
Ik heb uiteraard geen zicht op de situatie, maar 270L is echt wel veel sww. Reken eerst eens uit wat je verbruikt gemiddeld :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:55

JWT

Gaat niet om gemiddeld maar om de piek :)

Ik zie het hier ook nog niet werken voorlopig. Heel misschien icm een warmteterugwin combinatie. Maarja dat is niet even.

[ Voor 29% gewijzigd door JWT op 29-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
stevenP schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb uiteraard geen zicht op de situatie, maar 270L is echt wel veel sww. Reken eerst eens uit wat je verbruikt gemiddeld :)
Volgens de data van de watermeter hebben we doordeweeks gemiddeld meer dan genoeg ;). Maar zoals @JWT aangeeft zitten we nu ongeveer om de week op zaterdag over de 415 liter water (wat een 270 liter vat op 55 graden geeft).

Er zijn daar zeker nog stappen in te nemen. We hebben nu een PowderRain douchekop die 12 l/m doet. Dat is natuurlijk ook wel veel water.
Dus de makkelijkste weg is een groter vat, en daarna kijken of we kunnen besparen.
En ja ik weet dat je eerst moet besparen, maar zo werkt het bij mijn vrouw niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ruil dan die vrouw maar in voor een zuiniger type :+
Voor veel geld kan je de Atlantic Galaxi 450l vinden, als ie al op voorraad is.
Zwaar en groot apparaat met oudere techniek maar het kan, geen split btw.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:50
hupie679 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Volgens de data van de watermeter hebben we doordeweeks gemiddeld meer dan genoeg ;). Maar zoals @JWT aangeeft zitten we nu ongeveer om de week op zaterdag over de 415 liter water (wat een 270 liter vat op 55 graden geeft).

Er zijn daar zeker nog stappen in te nemen. We hebben nu een PowderRain douchekop die 12 l/m doet. Dat is natuurlijk ook wel veel water.
Dus de makkelijkste weg is een groter vat, en daarna kijken of we kunnen besparen.
En ja ik weet dat je eerst moet besparen, maar zo werkt het bij mijn vrouw niet.
En een elektrische naverwarmer /doorstroom ding voor die 1e keer?

Zit zelf in een vergelijkbare situatie. Zou vooral gaan om die enkele keren dat we in bad willen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
Of je zet er een electrische boiler achter die je vanuit de WPB laat vullen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Plan een legionella run op een dag met veel verbruik, een Atlantic gaat dan op de wp naar 62 graden.
Als je dan toch je gedrag niet wil aanpassen kan je dat beter in een niet-duurzaam topic bespreken.
Eventueel kan je zoals ik heb gedaan een wpb spiraal gebruiken om een externe warmtebron zoals een wp te laten helpen zodat het sneller gaat voor die enkele keer dat er weinig tijd of veel vraag is.
Zelf vind ik het wel prettig om een alternatief te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:39
Of ga voor een setup met grote warmtepomp die ook geschikt is voor CV. Losstaande buitenunit op een vat naar keus, dan kan je tevens voorbij de 400 liter gaan en kom je zeker nooit te kort.
Je zou dan bijvoorbeeld voor een Mitsubishi 5kW buitenunit kunnen gaan met een 500liter SWW vat.
Kost wel wat (in verhouding), maar dat maakt niet uit als je niet wilt besparen ;)

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 23:11
Iemand ervaring met LMNT Pura CK06-300E?
Is een propaan r290 warmtepomp boiler met extra spiraal.
https://www.klimaatshop.n...-lmnt-pura-ck06-300e.html

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Iemand ervaring met de Remeha Azorra ACE 250 of 250H,
lijkt overigens hetzelfde als de De Dietrich Elensio 250H (althans qua vorm).
De vorm is wat anders, iets dikker dan de meeste andere, maar wel minder hoog (176 cm hoog).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
Thanks @Batavia, @Jannibal23, @Speedy-Andre, @beestemans.
Ik ga er eens over nadenken wat te doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Flytech schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Uit interesse (hoop niet dat ik erover heb gelezen), maar waarom de Calypso split en niet de Nuos split van Ariston?
Omdat Atlantic een topmerk is, getuige de ervaringen hier op het forum..
Draait hier inmiddels een week en met een verbruik van rond de 300 watt met vier volwassenen, ga ik lachend van het gas af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
rrrrichhh schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Omdat Atlantic een topmerk is, getuige de ervaringen hier op het forum..
Draait hier inmiddels een week en met een verbruik van rond de 300 watt met vier volwassenen, ga ik lachend van het gas af :)
300 watt continue over 24 uur op een dag? Dus 0,3*24 uur = 7,2kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
TereZz schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:54:
[...]

300 watt continue over 24 uur op een dag? Dus 0,3*24 uur = 7,2kWh
Nee joh......300 watt per dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rrrrichhh schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:27:
[...]

0,3 kWh per dag is onmogelijk laag.

Of ik volg het echt helemaal niet..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
Glashelder schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:31:
[...]

0,3 kWh per dag is onmogelijk laag.

Of ik volg het echt helemaal niet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gOMdp0qQmWrZMmHPTVxGBucYHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RWwKG7l7zpg7DVQRgl29iv3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 11:42
Tijgerkracht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:55:
Iemand ervaring met LMNT Pura CK06-300E?
Is een propaan r290 warmtepomp boiler met extra spiraal.
https://www.klimaatshop.n...-lmnt-pura-ck06-300e.html
Geen ervaring mee, maar lijkt in feite het volgende model te zijn:
https://www.phnix-e.com/a...-pump-airexpert-r290.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoeveel warm water is er die dag gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En nu een grafiek van iedere dag een maand lang, dat is pas vergelijken.
Zo dus,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8Roqh4raMKPhJMB0XrvcVojOuY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnI346K8RqVwi3XpbaJCfwJg.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
Glashelder schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Hoeveel warm water is er die dag gebruikt?
alleen 1 keer handen wassen denk ik

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

No Hands schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:15:
[...]

alleen 1 keer handen wassen denk ik
d:)b
Hij rekent z’n eigen al rrrichhh :7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCSFLPX34XahSx6J-uJzQFUvTl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Oz9XPAnhujtxyPVvj1vAsfw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door JoKo op 31-03-2024 08:25 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Maar, als je goed kijkt staat in de screenshot "Atlantic Calypso", dat is dus een ander toestel dan de Atlantic explorer. Maar, ik ben het er wel mee eens dat 300 watt per dag weinig is, aangenomen dat men ook daadwerkelijk doucht enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We zitten hier op Tweakers, graag de juiste eenheid kWh gebruiken als het over verbruik gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Tanuki schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:10:
Maar, als je goed kijkt staat in de screenshot "Atlantic Calypso", dat is dus een ander toestel dan de Atlantic explorer. Maar, ik ben het er wel mee eens dat 300 watt per dag weinig is, aangenomen dat men ook daadwerkelijk doucht enz.
Dit lijkt me met een gezin van 4 redelijkerwijs onmogelijk.
Of je moet 1 minuut douchen p.p.
Volgens mij gaat het om een Calypso split, dit zou inhouden dat de compressor 12 minuten per dag draait, ik denk dat er iets in de meting niet helemaal goed gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDR_GXcH2M89iO2Xt1kAtom1SGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QZ0DUsHbltb6lv0Tj3yPF5hg.png?f=fotoalbum_large

Het gaat hier idd om de split, en ja - heb ook nergens gezegd dat er ook iedere dag door iedereen gedoucht wordt.... Excuses daarvoor..

Maand verbruik volgt nog, hij draait pas een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
O, en ik begon de meting met een gebruikte sensor welke ik niet kon resetten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
@rrrrichhh Kan je svp je dashboard aanpassen? Dit doet pijn aan mijn ogen. Zoals @Wolly zegt: de juiste eenheid is kilo Watt hour, afgekort kWh. De W is met een hoofdletter omdat dit refereert aan mijnheer Watt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
RichieB schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:27:
@rrrrichhh Kan je svp je dashboard aanpassen? Dit doet pijn aan mijn ogen. Zoals @Wolly zegt: de juiste eenheid is kilo Watt hour, afgekort kWh. De W is met een hoofdletter omdat dit refereert aan mijnheer Watt.
8)7 oeps....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nu snap ik die linker schaal met foute kW, zelf gebrouwd met Grafana.
2kWh in 4 dagen komt al wat meer in de buurt van een verwacht verbruik, ik zie hier vrij weinig splits met zulke verbruik om mee te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rrrrichhh
Speedy-Andre schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:40:
Nu snap ik die linker schaal met foute kW, zelf gebrouwd met Grafana.
2kWh in 4 dagen komt al wat meer in de buurt van een verwacht verbruik, ik zie hier vrij weinig splits met zulke verbruik om mee te vergelijken.
Zelf gebrouwd ja, laat mij lekker tweakeren..
Nobody is perfect hè?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
rrrrichhh schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Dat is geen eenheid om energie mee te duiden maar om vermogen weer te geven. Even je binas erbij pakken, want hier snapt niemand iets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
rrrrichhh schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Zelf gebrouwd ja, laat mij lekker tweakeren..
Nobody is perfect hè?
Tweakeren doe ik zelf ook, het is alleen voor ingewijden niet te begrijpen wat er staat :)
Op je energie afschriften en voorgebakken meters staat het correct dus waarom afwijken?
Ik vermoed geen begrip van de materie maar dat kan je krijgen door o.a. dit topic O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrrrichhh
Maar goed, al met al ben ik blij met mijn Atlantic Calypso split! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zijn er nog wpb's die de zomertijd niet automatisch (goed) zetten?
Bij Atlantic is dat een menu optie die niet standaard aan staat.
Kan lastig zijn als je op een timer rekent die een uur achter loopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
Dat hoeft niet verzet te worden want de zon die de dtroom moet opwekken voor de boiler trekt zich er ook niets van aan van de zomer en wintertijd.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk meer aan dat ie koud is terwijl je dacht genoeg warm te kunnen tappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-msM6NazPWkYxb_so1izIhsYxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hs3MJjgU4Qf5STIQQMXpCdEY.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik in maand maart met een Calypso split 200 liter. Waarbij er ook een aantal x gebadderd is en 2 persoons huishouden. In totaal ca 64 kWh. Tov de wintermaanden zie je verbruik per dag nu al behoorlijk lager worden (en 1 x per maand legionella run).

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Minimaal 1,26kWh op een dag, het lijkt me sterk dat een andere split dan aan 0,5kWh kan komen.
Gebruik je een SO kWh teller en stel je die niet (of verkeerd) in met bijv. het aantal impulsen per Wh dan heb je een onjuist verbruik.
Dat zou je kunnen checken door een tijdje met een 2e teller te werken die correct werkt of lees het verbruik van het display af (dit klopt goed bij o.a. een Ex V3 of V4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:12:
Minimaal 1,26kWh op een dag, het lijkt me sterk dat een andere split dan aan 0,5kWh kan komen.
Gebruik je een SO kWh teller en stel je die niet (of verkeerd) in met bijv. het aantal impulsen per Wh dan heb je een onjuist verbruik.
Dat zou je kunnen checken door een tijdje met een 2e teller te werken die correct werkt of lees het verbruik van het display af (dit klopt goed bij o.a. een Ex V3 of V4).
Ja en mijn boilervat is ook nog extra geisoleerd en staat in bijkeuken. Dus verbruik van 0,5 kWh lijkt me ook niet juist. Minimum is volgens mij wel rond de 0,8/0,9 als je hele dag geen warm water hebt afgenomen voor het stilstandsverlies.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
mrme12345 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Ja en mijn boilervat is ook nog extra geisoleerd en staat in bijkeuken. Dus verbruik van 0,5 kWh lijkt me ook niet juist. Minimum is volgens mij wel rond de 0,8/0,9 als je hele dag geen warm water hebt afgenomen voor het stilstandsverlies.
Ik zit met mijn calypso VM 150L (non split dus) op gemiddeld 1kwh/dag als we beiden douchen. Kortom, ik hoop niet dat je 0.8 stilstandverlies hebt..

Als je een S0 uitleest digitaal kun je altijd zelf loeren op de display van je meter, dan weet je zeker dat het geen issue is met pulse tellen zoals @Speedy-Andre Zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ons verbruik over de maand maart, 1,78kWh en 94 liter gemiddeld per dag.

Exacte cijfer over een periode van 6+ jaren in de sheet in de TS.

[ Voor 1% gewijzigd door wizzopa op 31-03-2024 19:34 . Reden: Verkeert totaal koud ipv warm water ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier in de maand maart dit jaar.
1,6kwh per dag gemiddeld.
Dat is met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Gister een dikke dag trouwens 3,4Kwh en de melding uit de badkamer dat het warme water op was.. _O-

Je krijgt er zoveel voor terug...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn verbruik staat in de sheet, rond 0,6kWh als ik een dag niet tap en dat daalt naar mate de zomer vordert.
Mogelijk gaat dit veranderen als de wp het met warmer weer overneemt, dat gaat vooral sneller maar hoeft niet zuiniger te zijn dan de wpb al is.
Verder geeft het verlies als ik de woning niet verwarm, dan zou ik 12m leiding alleen voor tapwater opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Speedy-Andre schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:08:
Ik denk meer aan dat ie koud is terwijl je dacht genoeg warm te kunnen tappen.
Dat mag gewoon nooit gebeuren.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 08:15

Sr_Ogel

Klop klop klop

Tijgerkracht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:05:
Iemand ervaring met de Remeha Azorra ACE 250 of 250H,
Ik ben in mijn zoektocht langs aardig wat warmtepompboilers gekomen. Veel draaien er op het koude middel R134a. Het duurzaamheid stemmetje in mij zegt dat dit koude middel zijn tijd gehad heeft aangezien dit middel bij auto's al lang verboden is en ik mij afvraag hoe lang het dan nog in andere apparaten gebruikt mag worden. Gaat dat wellicht verboden worden om bijvoorbeeld bij lekkage nog aan te sleutelen. CO2 technisch staat het gewoon niet goed aangeschreven. (al is dat met dergelijke hoeveelheden maar de vraag hoe reëel dat is.) Verder kwam ik veel te grote units tegen die ik nooit kwijt ga kunnen qua hoogte.

De Atlantic V4 en de Remeha Azorra Ace bleven uiteindelijk over. De Atlantic v4 draait op R513A en de Azorra Ace op R290. De Remeha weet met het milieuvriendelijkere koude middel ook een iets betere COP te halen (als je de specs mag geloven) en is ook iets stiller.

Van de Remeha kan ik maar weinig ervaringen vinden. Terwijl hij kennelijk sept 2022 al is gepresenteerd. Is dit ding pas net op de markt of zie ik iets over het hoofd waardoor deze toch niet interessant is?

link naar productblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:36
Ik ben me aan het oriënteren om voor mijn verbouwingen een WPB te plaatsen. De Atlantic explorer staat hier precies hoog aangeschreven en ik kwam in mijn zoektocht de Atlantic Égéo tegen, die merkelijk goedkoper is (1300-1400€-200L). Iemand ervaring mee?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
betaplayer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:06:
Ik ben me aan het oriënteren om voor mijn verbouwingen een WPB te plaatsen. De Atlantic explorer staat hier precies hoog aangeschreven en ik kwam in mijn zoektocht de Atlantic Égéo tegen, die merkelijk goedkoper is (1300-1400€-200L). Iemand ervaring mee?
Vreemd.. Kijkende op de franse site van Atlantic zie ik uberhaupt geen Explorer maar wel een egeo en "Aquacosy". Ik zou eens contact zoeken met Atlantic wat de verschillen zijn, en of deze bijvoorbeeld nieuw in de markt zijn en (langzaam) de explorer moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
stevenP schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:23:
[...]

Vreemd.. Kijkende op de franse site van Atlantic zie ik uberhaupt geen Explorer maar wel een egeo en "Aquacosy". Ik zou eens contact zoeken met Atlantic wat de verschillen zijn, en of deze bijvoorbeeld nieuw in de markt zijn en (langzaam) de explorer moeten vervangen?
Als ik de documentatie bekijk zou deze al uit 2022 stammen. Ze gebruiken R290 koude middel in dit model. Ook het display zit er wat"moderner" uit. Ik ben mijzelf ook aan het orïenteren. Deze zou volgens de specs het water 2x zo snel opwarmen dan de Explorer V4. (Ik ben bang voor koud water, dus voor mij zou dit een welkome aanvulling zijn). Ik kan alleen niet uit de documentatie halen of dit met of zonder hulp van het elektrisch element is.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05 15:05

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie kan mij hier iets over vertellen; heb een Auer Edel Air 270liter voor warm water bereiding. Is het bij deze uitvoering mogelijk dat het elektrisch element wordt ingeschakeld indien er bijvoorbeeld een teruglevering is hoger dan 2000W? En is dit mogelijk via Homewizard of zijn hier andere opties voor? Hoor graag van jullie.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:27

dof

Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:47:
Wie kan mij hier iets over vertellen; heb een Auer Edel Air 270liter voor warm water bereiding. Is het bij deze uitvoering mogelijk dat het elektrisch element wordt ingeschakeld indien er bijvoorbeeld een teruglevering is hoger dan 2000W? En is dit mogelijk via Homewizard of zijn hier andere opties voor? Hoor graag van jullie.
'k Heb zelfde maar dan 200 ltr.

Goede vraag want dat zou ik zelf ook graag willen. Helaas is de Auer Edel Air niet remote te schakelen tussen warmtepomp en elektrisch element, althans heb ik nooit iets als hack of third party oplossing op gevonden.

Ik doe het dus maar manueel:

* Staat bij mij standaard ingesteld op WP verwarmen tussen 10:00 en 17:00 (elke dag). Meestal heeft ie 3 a 4 uurtjes nodig om het water weer op 50C te brengen, dus is ie om 14:00 of zo klaar. Dat is de periode dat a) het geluid niet stoort en b) stroom goedkoop is ('k heb dynamisch contract) en c) PV panelen bij mij goed leveren (als er zon is).

* wanneer elektriciteit erg goedkoop is (of negatief is) laat ik hem een legionella run doen: dan zet ik doel temp op 65C en zet ik de "Boost" functie aan. Die Boost gaat automatisch weer uit, maar doel temp moet ik dan weer verlagen. Vaak is er wel een zondagmiddag dat zoiets mogelijk is (ik doe het ongeveer eens per maand).

Ik zou dit ook graag automatisch vanuit m'n HA doen, maar helaas pindakaas...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hij heeft toch een zonnestroom ingang? Oftewel een ingang om dat te schakelen

[ Voor 33% gewijzigd door snameroc op 02-04-2024 23:45 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

snameroc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:45:
Hij heeft toch een zonnestroom ingang? Oftewel een ingang om dat te schakelen
Ja dat is een goede, daarvoor zitten er inderdaad ingangen op het board.

'k Vind de uitleg daarvan wat onduidelijk. Heb jij idee hoe je dat configureert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
dof schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:03:
[...]

Ja dat is een goede, daarvoor zitten er inderdaad ingangen op het board.

'k Vind de uitleg daarvan wat onduidelijk. Heb jij idee hoe je dat configureert?
lijkt mij logisch om dit in het dedicated topic te bespreken

Thanks @dof, ik had niet beseft dat er een Air en Eau versie bestaat..

[ Voor 9% gewijzigd door stevenP op 03-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

stevenP schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:14:
[...]

lijkt mij logisch om dit in het dedicated topic te bespreken
Nee, dat is een heel specifieke WPB (werkt op water uit VVW), de Auer Edel Air is een simpele lucht WPB net als de Atlantic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
dof schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:06:
[...]

Nee, dat is een heel specifieke WPB (werkt op water uit VVW), de Auer Edel Air is een simpele lucht WPB net als de Atlantic.
@Rob roelofs 1 in de handleiding staat het volgende, lijkt mij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK1F-FrBSVg7ygTKaoBMLe8qmlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HaVwmIiaHwRAaFp8iXNb0gc.png?f=fotoalbum_large

een droogcontact schakelaar (Shelly 1Plus bijvoorbeeld) kan op de PV-ingang en bij sluiten "weet" de boiler dat er veel zonnestroom geproduceerd wordt en dus volle bak aan mag. Die shelly kan je weer sturen via home automations.

[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 03-04-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

stevenP schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:20:
[...]

@Rob roelofs 1 in de handleiding staat het volgende, lijkt mij duidelijk:
[Afbeelding]

een droogcontact schakelaar (Shelly 1Plus bijvoorbeeld) kan op de PV-ingang en bij sluiten "weet" de boiler dat er veel zonnestroom geproduceerd wordt en dus volle bak aan mag. Die shelly kan je weer sturen via home automations.
Lijkt mij dat op contact 1 de warmtepomp zelf aangaat en op contact 2 het element.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Ziet er mooi uit, goede specs... en even zonder er echt kaas van te hebben gegeten: dat ding trekt maximaal 2250W (inclusief element), moet dat nou echt weer op een eigen groep zonder tussenkomst van een stekker? Maakt installatie wel weer wat ingewikkelder/duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:31
Sinds vorig weekend liggen er hier 12 panelen op zuid op het garage dak en nu begint het te kriebelen om verder te gaan kijken: Wat kan ik nog meer doen om het te verbeteren / besparen in ons huis.

Mijn 1e ingeving is een warmtepompboiler, mede omdat wij (eigenlijk te vaak) vaak douchen kan dit natuurlijk een flinke besparing worden op het gas verbruik.

Mijn cv keter hangt op een klein zoldertje wat boven de bijkeuken zit, de ruimte is daar best prima maar ook weer beperkt voor een boiler die al te hoog is, mede door de schuine daken. (exacte afmetingen durf ik zo niet te zeggen.

Ik heb hier al een beetje gelezen en daarbij tot de conclusie gekomen dat een horizontale boiler niet ideaal is. Ik moet dus even exact gaan meten wat er mogelijk is.

- Wat voor mij belangrijk is is dat we er sowieso gasloos mee kunnen douchen. is 150L voldoende voor 2 pers die vaak (sommige dagen ieder 2x per dag douchen)?
- Zijn er mensen die tips hebben qua boiler en een krappe ruimte?
- Kan een boiler een verdieping lager hangen dan de cv ketel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 04-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gramser schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:54:
[...]

Ziet er mooi uit, goede specs... en even zonder er echt kaas van te hebben gegeten: dat ding trekt maximaal 2250W (inclusief element), moet dat nou echt weer op een eigen groep zonder tussenkomst van een stekker? Maakt installatie wel weer wat ingewikkelder/duurder.
Volgens de installatiehandleiding mag er geen stekker aan gezet worden. Lijkt mij overdreven, want er zijn genoeg WPB's op de markt met een soortgelijk verbruik en die hebben af fabriek gewoon een stekker die in het stopcontact kan.

Wat de aparte groep betreft: er wordt vaak gezegd dat de NEN1010 verplicht om apparaten die meer dan 2000 watt verbruiken op een aparte groep te zetten, maar in werkelijkheid is dit slechts een advies. Dat advies kan je gewoon naast je neerleggen dus. Zolang een groep wel afdoende beveiligd is is het ergste wat er kan gebeuren dat de groep eruit knalt.

Dat gezegd hebbende staan F-type stekkers er overigens niet om bekend dat ze heel goed omgaan met hoge vermogens :) Maar 2kW is ook weer niet zoveel. 3kW en hoger zou ik echt niet aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Glashelder schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:15:
[...]

Volgens de installatiehandleiding mag er geen stekker aan gezet worden. Lijkt mij overdreven, want er zijn genoeg WPB's op de markt met een soortgelijk verbruik en die hebben af fabriek gewoon een stekker die in het stopcontact kan.

Wat de aparte groep betreft: er wordt vaak gezegd dat de NEN1010 verplicht om apparaten die meer dan 2000 watt verbruiken op een aparte groep te zetten, maar in werkelijkheid is dit slechts een advies. Dat advies kan je gewoon naast je neerleggen dus. Zolang een groep wel afdoende beveiligd is is het ergste wat er kan gebeuren dat de groep eruit knalt.

Dat gezegd hebbende staan F-type stekkers er overigens niet om bekend dat ze heel goed omgaan met hoge vermogens :) Maar 2kW is ook weer niet zoveel. 3kW en hoger zou ik echt niet aandurven.
Dat was dus ook mijn overweging - als je 'm aansluit met een stekker moet je er sowieso voor zorgen dat er op die groep niet al teveel zwaar spul op zit.

Ik heb mijn Auer ook op een stekker. Die trekt sowieso maar max 500W want elektrisch element wordt nooit geactiveerd... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:02
Als je de handleiding bekijkt adviseren ze ook "maar" 3x1.5 inplaats van 3X2.5
Glashelder schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:15:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:01
Sinds januari hier over gegaan naar een all electric warmtepomp en sindsdien wordt de cv ketel alleen nog gebruikt voor SWW.
We willen van het gas af, situatie is een gezin van 4 personen, kind van 3 en kind van 8.
Vriendin douchet 10 min om de dag in de ochtend, ik elke dag einde middag 10 min en de kinderen 2x per week 10 min per kind (dit zal uiteindelijk wel meer worden)

Badkamer met een regendouche 25cm en een douche wtw, die is aangesloten op de koude toevoer naar de douchekraan.
Geen ligbad.
Ik heb de hele tijd mijn focus gelegt op plaatsing op zolder, wij gaan op de grote zolderkamer slapen maar op de voorzolder is er beperk ruimte.
Het zou kunnen maar het is voor de plaatsing naast wasmachine en de droger niet ideaal.

Onze tuin ligt op het zuiden en tegen de gevel van de keuken aan de zuidkant staat een schuur gebouwd van 4x2 meter.
Daar ligt al een apart groep, Henco 20x2 warm + koud en afvoer.

De schuur heeft een betonnen vloer en is onderheid, enkelsteens muur, hr++ glas en een ongeisoleerd plat dak.

Ik speel met het idee om de wpb daar te plaatsen, het voordeel is dat ik dan ook de 10 l close in boiler van de keuken kan laten vervallen.
Die verbuikt nu circa 50 kwh per maand en dan kan dan mooi zuinig door de wpb worden aangemaakt.
Nadeel is natuurlijk wel dat de leiding naar de badkamer wat langer is, ik verwacht zo'n 20 seconden wachttijd te hebben in de douche.
Maar dat heb ik nu met de cv ketel ook gezien tapwater comfort uitstaat.

In de schuur heb ik het nooit zien vriezen, echter kan de temperatuur wel dalen naar een paar graden boven 0.
Maar kan niet uitsluiten dat het eens kan vriezen als het buiten goed koud wordt.

Eventueel kan de schuur wel geïsoleerd worden.
Het voordeel is wel dat het zeer warm wordt in de schuur, als de zon er even op staat in de zomer wordt het er makkelijk 35 graden binnen.
Tevens is er ook geen kans op geluidsoverlast en hoef ik geen boiler van 80+ kg naar boven te sjouwen.
Een goed idee ivm stilstandsverliezen in de koudere periodes?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

-Junkiexp- schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:29:
...
Badkamer met een regendouche 25cm en een douche wtw, die is aangesloten op de koude toevoer naar de douchekraan.
...
Zeker met een WPB zou ik kijken naar de optie om het water uit de WTW naar het verwarmingsapparaat te laten lopen. Nu heb je weinig flow, omdat je relatief weinig koud hoeft bij te mengen. Neem dat ook mee in je besluit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:01
timovd schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
[...]

Zeker met een WPB zou ik kijken naar de optie om het water uit de WTW naar het verwarmingsapparaat te laten lopen. Nu heb je weinig flow, omdat je relatief weinig koud hoeft bij te mengen. Neem dat ook mee in je besluit.
Dat is zeker goed mogelijk, de uitgaande aansluiting van de wtw kan ik vrij eenvoudig naar de schuur brengen, de wtw hangt in de meterkast aan de voorkant van het huis, echter zit er dan wel een meter of 8 leiding aan.
Maar met de wpb op zolder zal dit ongeveer gelijk zijn.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@timovd waarom zou dat een probleem zijn? Normaliter worden WTW's aan de koude kant aangesloten toch? Je gaat inderdaad minder water uit je vat trekken, nou eh prima toch? Legionellaruns doe je toch wel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@stevenP lage efficiëntie. Beste is om een T-stuk te plaatsen. Zoek maar de verschillende installatiemogelijkheden op en bijhorende efficiëntie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
@-Junkiexp- een paar dingen over die schuur: een warmtepomp heeft een bepaald werkingsgebied wat aangezogen lucht betreft. Vaak ligt dat rond de 35 graden max, maar check de specificaties van de wpboiler die je op het oog hebt. Als jouw schuur in de zomer gemakkelijk 35 graden en warmer wordt en je zuigt van binnen aan, dan kan het dus zijn dat de wpboiler niet of minder goed functioneert.

Bij plaatsing in een onverwarmde schuur is het warmteverlies van de boiler ook echt 100% verlies. Dit in tegenstelling tot plaatsing in huis waarbij het warmteverlies van de boiler bijdraagt aan de verwarming van de woning (mits binnen de geisoleerde schil geplaatst). Isoleren van de schuur voor de winter heeft beperkt nut, ik zou dan eerder de boiler extra isoleren wat het daadwerkelijke warmteverlies zal verminderen.

Het lijkt mij goed om bovenstaande mee te nemen in de besluitvorming, tezamen met de andere plussen en minnen van de diverse plaatsingsopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Beste mensen,

Aangezien dit een zonneboilervat is, is het een beetje off-topic maar de vraag is: hij lekt. Is dat einde verhaal voor het vat?

En kan ik alleen het vat vervangen of moet de hele installatie vernieuwd worden?
Merk: Ariston.
Circa 6 jaar oud.

Alvast hartelijk dank weer voor jullie tips/meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ9naAy0A6e1LZF1-yDDqcC2RZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dYjztML1zrvrJTwOdlXk8tTy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vandaag werd dit geconstateerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9NBcgiczK3kPwgaiBD2szfLQg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsoT3O2LvEdOboTl2ptw91r7.jpg?f=fotoalbum_large

Lekkage? Moet ik nu die hele speciale koppeling vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Elsdeniep schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:11:
Beste mensen,

Aangezien dit een zonneboilervat is, is het een beetje off-topic maar de vraag is: hij lekt. Is dat einde verhaal voor het vat?

En kan ik alleen het vat vervangen of moet de hele installatie vernieuwd worden?
Merk: Ariston.
Circa 6 jaar oud.

Alvast hartelijk dank weer voor jullie tips/meedenken![Afbeelding]
6 jaar? Ik had 16 ook gelooft.
Maar als de rest van de installatie 6 jaar oud is, dan kan een nieuw vat nog wel, maar als de rest antiek is, dan zou ik even serieus uitrekenen of dit nog wel zin heeft. Met installatie en alles kan het €2000 kosten, dan moet de installatie dat wel terug verdienen.

Ps. En voortaan 1-2x per jaar even alles goed nalopen! Dit is niet zo maar gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 07-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:42:
Lekkage? Moet ik nu die hele speciale koppeling vervangen?
Als de koppelings vlakken nog netjes zijn, dan kom je met een verse ring ook vaak ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-05 19:27
Ik heb een NIBE MT-WH21 warmtepompboiler van 260L aangeschaft voor het SWW. Daarnaast draait een warmtepomp voor alleen het CV systeem.

Ik heb een vraag over het aansluiten van de ventilatiebuizen. De warmtepompboiler zou ik graag op de centrale afzuiging van het huis willen aansluiten zodat ik die warmte kan gebruiken. Echter heeft deze buis een diameter van 125mm. De warmtepompboiler heeft een aan en afvoerdiameter van 160mm voor de luchtkanalen.

Wat is jullie advies betreft de aanvoerlucht voor de warmtepompboiler?
1. Aanvoerlucht van buiten gebruiken?
2. Op het huidige systeem van de woning aansluiten met een verloop van 125 naar 160mm?
3. Op zolder (waar de warmtepompboiler staat) laten aanzuigen

Of bestaat er een combinatie van zowel buitenlucht aangevuld met de warmere lucht wat anders toch naar buiten wordt afgeblazen?

Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door MH1488 op 07-04-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:33

timpel_800

Amber 65

timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:35:
Zo, na het installeren van een Amber WP nu ook de Atlantic naar boven gesleept en deze aangesloten.

Hij staat nu voor het eerst te draaien, zal wel ff duren voordat hij 270 liter heeft opgewarmd. Wat opvalt: best veel geluid van het aanzuigen, maar ook best wat trillingen. Ik zit nu beneden en ik hoor hem op zolder draaien (prefab beton woning Almere 1984). Misschien nog een wasmachine-mat eronder.

Het nut van de pootjes begrijp ik ook niet helemaal. Moeten die gewoon uitgedraaid tot ze op de grond zitten? Of moeten die de WPB een beetje optillen?

Invoer zit op de zolder en trappenhuis. Uitvoer naar buiten.

Het is mij ook nog onduidelijk hoe ik de WPB kan laten schakelen met de zonnepanelen (SMA omvormer) maar dat is het volgende project.

Alleen nog even wat isolatie trekken om de warmwaterleiding tegen de muur, en natuurlijk de gasketel eruit slopen! _/-\o_

Ik knal er ook wat foto's in want dat helpt mij altijd heel erg om te zien hoe andere mensen het hebben gedaan :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij zit dus helemaal in het hoekje bij de dakkapel op zolder.

[Afbeelding]
Beste,

De WPB draait nu een aantal maanden en we zijn er content mee. Helaas hebben de buren geklaagd dat ze last hebben van het uitblaasgeluid wat zoals je op de laatste foto kunt zien uit het zwarte kapje komt in de dakkapel. Ik hoor het geluid zelf ook als ik in de tuin sta, maar bij hun is het inderdaad erger, het lijkt wel te weerkaatsen (het zijn overburen). Dus ik wil hier graag iets aan doen.
In eerste instantie heb ik nu de WPB 's nachts draaien, want dat was ff de snelste oplossing. Maar dit is natuurlijk niet ideaal ivm de COP.
Heeft iemand een idee hoe ik dit geluid zou kunnen verminderen?

Mogelijkheid (maar veel werk) is ipv de uitblaas naar buiten, de uitblaas naar het dak van de dakkapel te doen. Het lijkt mij dat dat al zou schelen. Maar misschien is er iets van een demper?

[Afbeelding]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

timpel_800 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:53:
[...]

Beste,

De WPB draait nu een aantal maanden en we zijn er content mee. Helaas hebben de buren geklaagd dat ze last hebben van het uitblaasgeluid wat zoals je op de laatste foto kunt zien uit het zwarte kapje komt in de dakkapel. Ik hoor het geluid zelf ook als ik in de tuin sta, maar bij hun is het inderdaad erger, het lijkt wel te weerkaatsen (het zijn overburen). Dus ik wil hier graag iets aan doen.
In eerste instantie heb ik nu de WPB 's nachts draaien, want dat was ff de snelste oplossing. Maar dit is natuurlijk niet ideaal ivm de COP.

Mogelijkheid (maar veel werk) is ipv de uitblaas naar buiten, de uitblaas naar het dak van de dakkapel te doen. Het lijkt mij dat dat al zou schelen. Maar misschien is er iets van een demper?

[Afbeelding]
Bij de Atlantic kan je meen ik instellen hoeveel lucht er verplaatst moet worden.

Wellicht kan je dat omlaag schroeven? De COP zal iets dalen maar daar staat tegenover dat je geen geld hoeft uit te geven.

Verbaas me er wel over trouwens. Ik heb zelf een andere WPB en bij de uitblaas hoor je die niet eens als je er naast staat. Laat staan als je 9 meter lager staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TheGhostInc schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:09:
[...]

Als de koppelings vlakken nog netjes zijn, dan kom je met een verse ring ook vaak ver.
Laat ik dat eerst proberen ja, durf jij zo te zeggen wat voor ring het moet zijn? Dan kan ik die halen voordat ik het uitelkaar haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

Glashelder schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:09:
[...]

Verbaas me er wel over trouwens. Ik heb zelf een andere WPB en bij de uitblaas hoor je die niet eens als je er naast staat. Laat staan als je 9 meter lager staat 8)7
De Atlantic hoor je de compressor wel. Maar de luchtstroom niet. Bij mij komt ie op het dak eruit, en beneden in de tuin hoor je echt niets hoor 8)7 Misschien woont OP in een hele stille omgeving?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

nou gewoon in een woonwijk in de randstad. Snelweg op 1000 meter. Maar het is hier wel vrij stil. Zal morgen eens een filmpje maken.

Misschien omdat de lucht tegen de dakpannen aanbotst?

Deze doorvoer geplaatst (160mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHmfyfGdRCbqHEJrqCW-2MzmBcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIqP86z3oA5QqlpcwyzgIFzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door timpel_800 op 07-04-2024 20:04 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

timpel_800 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:54:
nou gewoon in een woonwijk in de randstad. Snelweg op 1000 meter. Maar het is hier wel vrij stil. Zal morgen eens een filmpje maken.

Misschien omdat de lucht tegen de dakpannen aanbotst?

Deze doorvoer geplaatst (160mm)

[Afbeelding]
Dan klagen ze natuurlijk ook over jouw afzuigkap 🥴 kwart slagje draaien wellicht?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:48
PS. wat doet die CV dakvoer daar nog ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

CurlyMo schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:18:
[...]

Met een WPB stook je niet je huis, en een rookgasafvoer weghalen is natuurlijk een los probleem :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:18:
[...]

De boel binnen droog houden?
Als de diameter groot genoeg is kan de wpb afvoer daar wellicht op.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-04-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:48
Sebazzz schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:27:
[...]

Met een WPB stook je niet je huis, en een rookgasafvoer weghalen is natuurlijk een los probleem :)
Ja, maar eer is ook wat waard. Ik vond het een mooie afsluiter.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:48:
[...]

Laat ik dat eerst proberen ja, durf jij zo te zeggen wat voor ring het moet zijn? Dan kan ik die halen voordat ik het uitelkaar haal.
Standaard fiberring?
Mocht dat lekken, dan kun je rubber proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
timpel_800 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:54:
Ben wel benieuwd wat voor geluid het is.
Ik zou een 160mm geluidsdemper 1m plaatsen. Tenzij het het rooster zelf is wat het geluid maakt.
Ik heb deze ook op de uitgang en als ik deze loskoppel komt hier totaal geen geluid uit.
De ingang bij mij is aangesloten op een T-stuk via de MV maar ik hoor in de badkamer inderdaad wel geluid als de Atlantic inschakelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 07-04-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Carboy54 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:10:
[...]

Dan klagen ze natuurlijk ook over jouw afzuigkap 🥴 kwart slagje draaien wellicht?
Niemand klaagt over de afzuiginstallatie van de bakkerij en dat wil ik graag zo houden, dus daarom ga ik dit probleem ook netjes oplossen :) Want klachten daarover kan echt vervelend worden. Kwart slag draaien is een idee.

Dakdoorvoer zit daar nog omdat de MV daar nog op aangesloten zit, maar die kap moet uiteindelijk vervangen worden door eentje waar alleen de MV op aangesloten wordt. Maar ik ben niet zo'n held op het dak :o
De uitblaas daarop is eigenlijk geen optie want ik krijg de 160mm buis daar niet zonder 8 bochten naar toe.

Trillingsdemper van 1 meter is eigenlijk ook geen optie, omdat de WPB direct tegen de buitenmuur staat. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 08-04-2024 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
timpel_800 schreef op maandag 8 april 2024 @ 06:06:
[...]

Niemand klaagt over de afzuiginstallatie van de bakkerij en dat wil ik graag zo houden, dus daarom ga ik dit probleem ook netjes oplossen :) Want klachten daarover kan echt vervelend worden. Kwart slag draaien is een idee.

Dakdoorvoer zit daar nog omdat de MV daar nog op aangesloten zit, maar die kap moet uiteindelijk vervangen worden door eentje waar alleen de MV op aangesloten wordt. Maar ik ben niet zo'n held op het dak :o
De uitblaas daarop is eigenlijk geen optie want ik krijg de 160mm buis daar niet zonder 8 bochten naar toe.

Trillingsdemper van 1 meter is eigenlijk ook geen optie, omdat de WPB direct tegen de buitenmuur staat. 8)7
Wat voor buis gebruik je binnen? Stuur eens een foto van de situatie. Weet je zeker dat het geen resonantie /contactgeluid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:09
timpel_800 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:53:
Begin eens met hem te laten lopen in het midden van de dag zou ik zeggen.
Verschil dal-/normaaltarief is te klein om die extra efficiency te laten liggen en overdag zal geluid waarschijnlijk wegvallen in het omgevingsgeluid en liggen je buren niet te slapen.
Pagina: 1 ... 77 ... 107 Laatste