Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Ahum..... schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:48:
Hi,
Ik heb al het nodige gelezen, maar nog niet gevonden wat ik zoek.
Kan de Atlantic Explorer 270 ook met warm water gevuld worden via het koud water vulpunt?
Wij verwarmen ons SWW tot nu toe in een 160 liter Logitex gelijkstroomboiler in combinatie met 7 zonnepanelen (245wp).
In de zonnige maanden krijg ik de boiler met gemak op 60 graden, maar in de donkere maanden gebeurt dit hoofdzakelijk door een 230v verwarmingselement van 2000w.
Daar we ook een B&B hebben hebben we nog een 50 liter boiler hangen.
Ik overweeg nu om de 270 liter Atlantic Explorer aan te schaffen, en de 50 liter boiler sowieso te verwijderen.
Alle warm water wordt dan door de Explorer verzorgd, het zal mooi zijn als ik hem in de zonnige maanden kan vullen met het door de zon verwarmd water uit de gelijkstroomboiler, dan wordt hij nog een stuk zuiniger!
Vriendelijke groet,
Teake
Wat een waardeloos systeem zeg. Dit is geen probleem, de Atlantic is in feite gewoon een vat met 3 gaten. Maar ik zou eens kijken of je die Logitex kan dumpen en gewoon een PV 230V omvormer daarvan in de plaats kan krijgen i.c.m. de AE 270L. Als de boiler warm is na een 2-3 uur valt je zonneopwekking tenminste niet stil.

@SPZ01 Ik kan geen kaas maken van je verhaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Hi SPZ01,
Jouw optie zou me ook nog ruimte schelen als ik de gelijkstroom boiler niet meer nodig heb.
Die 7 panelen hebben geen omvormer, er lopen 2 dikke draden van die 7 panelen naar mijn gelijkstroomboiler, er zit geen omvormer tussen.
Kunnen die draden ook rechtstreeks op het zonnestroompunt van de warmtepompboiler aangesloten worden, of moet daar eerst nog een omvormer tussen zitten die er 230v van maakt?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
Ik zie nu pas de reactie van Jim423,
Duidelijk, dank voor het advies!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 16:33
Twee vragen:

1 Kan je ook een niet-Atlantic inverter aansluiten op een Calypso Split V3 270L? De reden dat ik het vraag is omdat ik hier en daar lees dat de buitenunit iets gehorig kan zijn. Ik wil liever zo min mogelijk geluid. Dus als dit een optie is dan ga ik dat overwegen.

2 Kan ik bij iemand in de omgeving Hilversum een keer een Calypso Split V3 270L beluisteren/bekijken?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

SPZ01 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:33:
Kun je niet beter de zonnepanelen aansluiten via het zonnestroompunt van de boiler?
Het zonnestroompunt van de Atlantic is niets anders dan een relais-schakeling.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
@hupie679
Ahum..... schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:14:
Hi SPZ01,
Jouw optie zou me ook nog ruimte schelen als ik de gelijkstroom boiler niet meer nodig heb.
Die 7 panelen hebben geen omvormer, er lopen 2 dikke draden van die 7 panelen naar mijn gelijkstroomboiler, er zit geen omvormer tussen.
Kunnen die draden ook rechtstreeks op het zonnestroompunt van de warmtepompboiler aangesloten worden, of moet daar eerst nog een omvormer tussen zitten die er 230v van maakt?
Panelen geven geen constant voltage, en ook geen wisselspanning. Je zult dus ergens dat moeten omvormen (hence the name). Hoe jouw systeem precies nu aangesloten is, gecombineerd met informatie van bijvoorbeeld het DIY zonnepanelen plaatsen-topic geven een hele bult informatie. één grote omvormer, micro-omvormers, strings of optimizers, er is een hoop mogelijk (en goed om te weten wat je nu éxact in huis hebt), maar dat past beter in dat andere topic.

Long story short, je panelen gaan stroom opwekken en dit loopt terug naar je meterkast. Die stroom die opgewekt wordt, kan door de explorer gebruikt worden om inderdaad op hoge efficiëntie je vat te verwarmen. Is hij klaar, dan is de stroom door het hele huis te gebruiken.
Het pv contact zoals door @Sebazzz genoemd is, is enkel een relais die "een seintje" kan krijgen dat je zonnepanelen stroom opwekken en dat hij zoveel mogelijk van die stroom omzet in warmte voor het vat. Hij zal dan verwarmen naar de 62C (toch?) Omdat anders de stroom toch niet gebruikt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 11-03-2024 08:35 . Reden: iets verder uitgebreid en quotes toegevoegd ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:14:

Hij zal dan verwarmen naar de 62C (toch?) Omdat anders de stroom toch niet gebruikt wordt.
Ja, hij gaat met de warmtepomp naar ongeveer 62 kerntemperatuur (of totdat het PV contact uitschakelt - whatever eerst komt). Zo ver ik weet kan je niet het elektrische element aansturen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:14:
@hupie679

Het pv contact zoals door @Sebazzz genoemd is, is enkel een relais die "een seintje" kan krijgen dat je zonnepanelen stroom opwekken en dat hij zoveel mogelijk van die stroom omzet in warmte voor het vat. Hij zal dan verwarmen naar de 62C (toch?) Omdat anders de stroom toch niet gebruikt wordt.
Het is niet specifiek PV, bij geen spanning op dat contact gebeurt er niets, zodra je er spanning op zet mag hij gaan lopen als daar behoefte aan is, hij loopt dan gewoon via de instellingen.
Je kunt dit op allerlei manieren aansturen, het is niets meer dan een vrijgave dat hij mag gaan opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ASW1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Het is niet specifiek PV, bij geen spanning op dat contact gebeurt er niets, zodra je er spanning op zet mag hij gaan lopen als daar behoefte aan is, hij loopt dan gewoon via de instellingen.
Je kunt dit op allerlei manieren aansturen, het is niets meer dan een vrijgave dat hij mag gaan opwarmen.
Volgens mij vertellen we allebei de 90% :9

- In je menu heb je een instelling qua tijd & warmte, als je niks doet houdt hij die aan. Bijvoorbeeld bij mij mag hij 24/7 op eigen inzicht op de WP naar 55C. Electrisch element heb ik uitgeschakeld.
- PV-contact is inderdaad "gewoon een maakcontact" dus dit kan ook een lichtschakelaar of een slimme schakelaar (shelly, Hue etc) zijn, maar ook hebben veel PV-omvormers een signaal-uit. Zodra de wpb hier wat op merkt, zal hij vorige instellingen negeren / overrulen en direct starten verwarming naar de 62C of totdat hij geen signaal meer krijgt op dit contact zoals @Sebazzz al goed omschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Zodra de wpb hier wat op merkt, zal hij vorige instellingen negeren / overrulen en direct starten verwarming naar de 62C of totdat hij geen signaal meer krijgt op dit contact zoals @Sebazzz al goed omschreef.
Misschien dat het bij andere warmtepompboilers anders werkt, maar mijn calypso split gaat alleen braaf volgens de instellingen lopen, in mijn geval naar 50 graden zonder element.
Het is eigenlijk hetzelfde als de vrijgave door het klokprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:00
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:23:
Let wel op welk model het is, de oudere split serie heeft nog R410a en de huidige V3 bevat R32.
Dat is belangrijk met reparaties aangezien R410a eerder wordt uit gefaseerd dan R32.
Ik kan me voorstellen dat je ergens een aanbieding ziet uit een oude voorraad.

De split is 2x sneller warm dan de Explorer V4, dat kan handig zijn maar het kost wel wat.
Nadeel is misschien dat er geen extra spiraal versie is, dat heeft de Explorer V4 wel (naar keus).
Ik heb de spiraal in gebruik om hem met de wp snel op te kunnen warmen, eerder gebruikte ik de spiraal om een paar radiatoren te verwarmen als aanvulling op de airco's.
Geen zuinige oplossing met een cop tot 3 dus dat deed ik maar zelden.
@Speedy-Andre Ik zat ook met het idee om een WPB te nemen met extra spiraal en hierop een WP te installeren na de 3-wegklep. Ik veronderstel dat je dan gewoon de WP voeler ergens kwijt kan in de WPB ?
Hoe stuur je dan de WP aan ? Want ik dacht dat alle sturing vanuit de Atlantic WPB moet komen ?
Daarnaast, kan de Atlantic in een ruimte naast een slaapkamer worden geïnstalleerd kwa geluid ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeertV78 op 11-03-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
GeertV78 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:03:
[...]

@Speedy-Andre Ik zat ook met het idee om een WPB te nemen met extra spiraal en hierop een WP te installeren na de 3-wegklep. Ik veronderstel dat je dan gewoon de WP voeler ergens kwijt kan in de WPB ?
Hoe stuur je dan de WP aan ? Want ik dacht dat alle sturing vanuit de Atlantic WPB moet komen ?
Daarnaast, kan de Atlantic in een ruimte naast een slaapkamer worden geïnstalleerd kwa geluid ?
Een wpb met een spiraal heeft meestal een voeler ingang, vergelijkbaar met een zonneboiler.
Aansturen kan o.a. een DHW signaal zijn of het signaal waarmee je de 3-wegklep vanuit de wp bedient.
De wpb stuurt zelf niets aan, je kan wel instellen dat hij als zonneboiler wordt gebruikt en alleen onder paalde voorwaarden zelf mag verwarmen.

Het hangt van de regelmaat af hoe je dit alles instelt, ik heb geen vaste koppeling met de wp omdat ik die alleen een DHW run laat doen als dat sneller en/of voordeliger is dan met de wpb.

Naast een slaapkamer hoor je de compressor, de lucht kan aardig stil als er buizen op zitten (met isolatie).
Hier loopt ie alleen overdag met de timer, dat moet wel uit komen met je gebruik natuurlijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Speedy-Andre schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Een wpb met een spiraal heeft meestal een voeler ingang, vergelijkbaar met een zonneboiler.
Aansturen kan o.a. een DHW signaal zijn of het signaal waarmee je de 3-wegklep vanuit de wp bedient.
De wpb stuurt zelf niets aan, je kan wel instellen dat hij als zonneboiler wordt gebruikt en alleen onder paalde voorwaarden zelf mag verwarmen.

Het hangt van de regelmaat af hoe je dit alles instelt, ik heb geen vaste koppeling met de wp omdat ik die alleen een DHW run laat doen als dat sneller en/of voordeliger is dan met de wpb.

Naast een slaapkamer hoor je de compressor, de lucht kan aardig stil als er buizen op zitten (met isolatie).
Hier loopt ie alleen overdag met de timer, dat moet wel uit komen met je gebruik natuurlijk.
@Speedy-Andre Gezien de LG warmtepomp ook een ingang heeft om DHW aan of uit te zetten zou ik dus de 2 via domotica (Homeassistant) kunnen wisselen. De WPB op solar en daar dit contact gebruiken, en er dus gewoon voor zorgen dat ze nooit beide gelijke aan staan... Dan kan ik inderdaad gewoon switchen tussen de 2 oplossingen. De coil in de Atlantic WPB is die eigenlijk groot genoeg voor een WP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
GeertV78 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:07:
[...]

@Speedy-Andre Gezien de LG warmtepomp ook een ingang heeft om DHW aan of uit te zetten zou ik dus de 2 via domotica (Homeassistant) kunnen wisselen. De WPB op solar en daar dit contact gebruiken, en er dus gewoon voor zorgen dat ze nooit beide gelijke aan staan... Dan kan ik inderdaad gewoon switchen tussen de 2 oplossingen. De coil in de Atlantic WPB is die eigenlijk groot genoeg voor een WP ?
In een Explorer V3/4 is hij met 1,2m2 niet zo groot, maar ik krijg mijn V3 200l toch 3x zo snel op 53C (dan stopt mijn wp) als de wpb zelf kan.
Andersom heb ik een tijd radiatoren op de spiraal mee laten liften en dan trek ik de wpb aardig snel koud.
De spiraal kan bij 60C 16kW overdragen dus dat is niet niks.
Bij mijn Ex V3 gebruik ik de zonneboiler instelling niet omdat ik de wp zelden via de spiraal laat gaan, het is een uitwijkmogelijkheid en handig als het een keer sneller moet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Gezien ik twijfel met de Atlantic explorer v4, heeft iemand ervaring met de Remega Azorra Ace warmtepompboilers ? Deze zijn op R290 en ook beschikbaar met extra warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 13:38
T.a.v. de Atlantic Explorer V4:
https://atlanticclimate.nl/download/2961/

Zie hoofdstuk 9.1 voor het aansluiten van het PV punt (wat ik bedoelde met zonnestroompunt, sorry, was even de specifieke omschrijving kwijt - post aangepast).

Let wel: het heeft dus GEEN zin om hier zonnepanelen rechtstreeks op aan te sluiten. Het is bedoeld om bij een overschot aan zonneenergie hier spanning op te zetten, zodat de boiler overruled wordt om tot 62°C door te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Ik heb advies nodig. Ik krijg een woning/appartement met een 24KW doorstroomtoestel en dus een zware energieaansluiting. Hier wil ik direct vanaf.

Doorstroomtoestel:
https://www.masterwatt.co...ocus?code=200560024#specs

Nu zit ik te kijken naar de volgende waterwarmtepomp:
https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw100w-1/

Het is voor maximaal 60m2 en 2 personen. Ik wil het liefst zo'n efficient mogelijk apparaat. De vraag is alleen of ik de paw-dhw100w-1 zou kunnen (laten) installeren zonder grote aanpassingen op de plek van het doorstroomtoestel. Technisch kan ik er weinig over vinden, ook qua reviews.

Ik zit alleen met de lucht aansluiting. In dezelfde ruimte zit de warmte terugwin installatie. Zit daar een kanaal bij die ik zou kunnen gebruiken? Foto: https://ibb.co/BVjwG08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:56:
Ik heb advies nodig. Ik krijg een woning/appartement met een 24KW doorstroomtoestel en dus een zware energieaansluiting. Hier wil ik direct vanaf.

Doorstroomtoestel:
https://www.masterwatt.co...ocus?code=200560024#specs

Nu zit ik te kijken naar de volgende waterwarmtepomp:
https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw100w-1/

Het is voor maximaal 60m2 en 2 personen. Ik wil het liefst zo'n efficient mogelijk apparaat. De vraag is alleen of ik de paw-dhw100w-1 zou kunnen (laten) installeren zonder grote aanpassingen op de plek van het doorstroomtoestel. Technisch kan ik er weinig over vinden, ook qua reviews.

Ik zit alleen met de lucht aansluiting. In dezelfde ruimte zit de warmte terugwin installatie. Zit daar een kanaal bij die ik zou kunnen gebruiken? Foto: https://ibb.co/BVjwG08
die pomp is een cloon van de atlantic calypso VM. ik heb zelf ook de 150L hangen, meerdere gebruikers hier.

aantal m2 is niet relevant, het is natuurlijk een boiler voor je warmwater en niet voor de verwarming.
Luchtdoorvoer in de specs zelf checken voor dat model maar bij mij was 125mm voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:03:
[...]

die pomp is een cloon van de atlantic calypso VM. ik heb zelf ook de 150L hangen, meerdere gebruikers hier.

aantal m2 is niet relevant, het is natuurlijk een boiler voor je warmwater en niet voor de verwarming.
Luchtdoorvoer in de specs zelf checken voor dat model maar bij mij was 125mm voldoende.
Moesten er bij jou ook aanpassingen worden gedaan in verband met de 125 mm lucht aan/afvoer? Ik kreeg een groffe schatting van 3K voor het apparaat incl. montage.

En hoe bevalt het apparaat? Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TumTum op 11-03-2024 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Moesten er bij jou ook aanpassingen worden gedaan in verband met de 125 mm lucht aan/afvoer? Ik kreeg een groffe schatting van 3K voor het apparaat incl. montage.

3k is wel wat fors, apparaat is in buitenland 1200-1500euro (boiler-shop.be voor atlantic, bottegaidraulica.it voor panasonic bijvoorbeeld). Maar vergeet niet dat een grove schatting altijd wel naar boven wordt afgerond.

Ik heb 'm zelf geïnstalleerd onder leiding van professional, de enkele dakdoorvoer ook zelf aangelegd.

Apparaat bevalt, is met de deur dicht eigenlijk onhoorbaar maar is wel traag (stil = kleine compressor = lange runs). 150L hebben wij wel nodig met 2, maar misschien dat wij ook wel relatief lang douchen. Een besparende kop en wat korter douchen zou 100L misschien ook wel kunnen maar kijk goed of je de ruimte hebt voor 150 of 200L - krijg je geen spijt van.
Topic hier staat er vol mee, zoek even op atlantic, er zijn meerdere reviews.

Voor je lucht af/toevoer; ligt er helemaal aan. De foto is niet veelzeggend, die gaten in je plafond kunnen natuurlijk voor vanalles zijn. 125mm is wel behoorlijk gangbaar voor MV dus je kan mazzel hebben dat je hier wat van kan (her)gebruiken. Lees hier het e.e.a. en ga zelf ook op onderzoek in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Ik zou hem gewoon lucht uit de ruimte laten aanzuigen. De WTW zal deze lucht voorverwarmen.
De afvoer sluit je aan met een T stuk en terugslagklep op dezelfde afvoer naar buiten als de WTW. Inprincipe is deze voldoende geïsoleerd voor lucht van 5 graden. De gaten in je plafond zijn voor de ruimtes, de 2 buizen uit de muur zijn waarschijnlijk de aan en afvoer vanaf buiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@TumTum bij een wtw systeem zou ik de WPboiler binnen/binnen of buiten/buiten draaien. Die laatste het liefst om verstoring van het balans wtw systeem uit te sluiten.

Mijn Vaillant WPboiler van 150 liter (ook met 125mm aansluiting) gebruikt maximaal 160m3* lucht per uur en dat, zeker in de winter, voor vele uren achter elkaar. Worst case zo’n 8 uur lang. Voor een dergelijke lange tijd wil je niet het balanssysteem verstoren.

*de grotere units verbruiken rond de 400m3/h aan lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:06
Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren voor een WPB. Wij lopen tegen enkele punten aan.

Graag willen wij de WPB in de kelder plaatsen, ruimte is 2hoog bij 3 breed en 6 lang. Volgens verkoper is de ruimte groot genoeg om hier de lucht uit te halen en evt zelf ook weer uit te blazen. Mijn voorkeur gaat uit de afvoer naar buiten te laten lopen... is dit nodig of maakt dat niet veel verschil?

Om de WP in de kelder te krijgen moeten we een kleine trap af. 65x70x160. Als de boiler iets schuin gehouden zou worden past hier de Atlantic 200 liter wel door. Maar hebben wij genoeg aan een 200 liter.

Gezin van 4, en een bad. douche kop van 20cm ongeveer 12 liter per minuut.

Wij zijn momenteel met de badkamer bezig hierin komt ook een DWTW.

Zijn er WPB die een kleinere afmeting hebben en evt meer liters? mocht iemand hier bekend mee zijn hoor ik het graag, zelf heb ik dit niet kunnen vinden.

Verbruik van Gas voor het SWW is op dit moment ongeveer 200m3 a 225 m3 per jaar.

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
@Tombuurman88 kijk eens naar split units, dan ben je van al je problemen af. Atlantic calypso split bijvoorbeeld.

Ruimte is qua volume misschien wel genoeg, dat staat ook in de isntallatie voorschriften en is per model / merk afhankelijk, dus controleer dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:09:
Mijn Vaillant WPboiler van 150 liter (ook met 125mm aansluiting) gebruikt maximaal 160m3* lucht per uur en dat, zeker in de winter, voor vele uren achter elkaar. Worst case zo’n 8 uur lang. Voor een dergelijke lange tijd wil je niet het balanssysteem verstoren.
Nieuwe WTW units regelen de balans automatisch bij dit is dus geen probleem.
In dergelijke kleine ruimte zou ik zeker geen binnen/binnen gaan doen dan wordt het ijskoud. binnen/buiten of buiten/buiten dus. Het voordeel van binnen/buiten is dat de WPB niet ermee stopt als het hartje winter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:42
stevenP schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:44:
@Tombuurman88 kijk eens naar split units, dan ben je van al je problemen af. Atlantic calypso split bijvoorbeeld.

Ruimte is qua volume misschien wel genoeg, dat staat ook in de isntallatie voorschriften en is per model / merk afhankelijk, dus controleer dat goed.
Met een split unit ben je volgens mij binnen ook van de condensafvoer af. In een kelder is dat vaak problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Nieuwe WTW units regelen de balans automatisch bij dit is dus geen probleem.
In dergelijke kleine ruimte zou ik zeker geen binnen/binnen gaan doen dan wordt het ijskoud. binnen/buiten of buiten/buiten dus. Het voordeel van binnen/buiten is dat de WPB niet ermee stopt als het hartje winter is.
Kun je aangeven welke WTW units automatisch de toevoer flink opvoeren voor lange tijd (want dat is het geval als de WPboiler van binnen aanzuigt)?
Als het kan, dan nog is de vraag of je hier vanuit moet gaan en het systeem van de TS het kan. Mij lijkt van niet.
Edit: ik zat er nog even over na te denken, maar hoe moet de wtw in balans blijven draaien als er 160m3/h afvoer is door een externe bron (de WPboiler)? Dat kan toch gewoon niet? Dus zal de wtw uit balans draaien (meer toevoer dan afvoer) met een lager rendement tot gevolg.
En dan ga je er ook vanuit dat de wtw unit genoeg overcapaciteit heeft om 160m3/h extra toevoer te leveren (met al het extra geluid tot gevolg). Maar ook met minder dan 160m3/h extra toevoer heb je een systeem wat uit balans draait voor lange tijd en dus een lager rendement heeft.
Nee, ik zie niet hoe dit goed en efficient kan werken en mij inziens is buiten/buiten het beste bij een balans wtw systeem,

Als de WPboiler in een kleine ruimte staat is binnen/binnen inderdaad niet verstandig. Daar zijn we het over eens :)

Over de winter: de mijne is buiten/buiten aangesloten en ik heb nog niet gehad dat hij er mee stopt in de winter (draai er nu 2 winters mee). En hij draait bij mij 100% op de compressor (overdag) en niet op het element. Volgens de specs kan hij op de compressor tot -5 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door Franciesco op 12-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11-2024
Frankvbr schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Heb je dit uiteindelijk op deze manier uitgevoerd?

De warmtepomp en de boiler/warmtepompboiler zullen heel dicht bij elkaar komen te staan (lees binnen een meter).
In principe kan ik dus kiezen voor een boilervat. Maar een warmtepompboiler met warmtewisselaar lijkt me ook interessant:

- Minder afhankelijk van de warmtepomp. Mocht deze voor wat voor reden dan ook in storing liggen, dan heb ik altijd nog warmte via de warmtepompboiler.
- Ik ben flexibeler voor de toekomst. Wil ik de warmtepomp minder laten draaien (draaiuren of vanwege geluid in de zomer.) dan kan dat. Komt het qua elektraverbruik (tijdstip/verbruik zonnepanelen) handiger uit, dan kan ik zowel de woning verwarmen als SWW-water.
- Prijs na subsidie is per saldo hetzelfde.

Ik zie eigenlijk niet echt extra nadelen t.o.v. een losse boilervat. Of mis ik nou echt iets?
Ja ik heb deze opstelling inmiddels naar tevredenheid draaien. En je overwegingen zijn indentiek als mijn overwegingen bij de aanleg van het systeem.

Icm de panasonic 9j in de wintermaanden was het ideaal. Nu de panasonic komende tijd minder gaat draaien schakel ik de boel straks weer naar de wpb solo.
Ik ben heel eerlijk dat ik nog niet alle data gelogd heb. Maar na een lange dhz verbouwing ben ik gewoon erg blij dat alles soepel draait. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tombuurman88 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:28:
Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren voor een WPB. Wij lopen tegen enkele punten aan.

Graag willen wij de WPB in de kelder plaatsen, ruimte is 2hoog bij 3 breed en 6 lang. Volgens verkoper is de ruimte groot genoeg om hier de lucht uit te halen en evt zelf ook weer uit te blazen. Mijn voorkeur gaat uit de afvoer naar buiten te laten lopen... is dit nodig of maakt dat niet veel verschil?

Om de WP in de kelder te krijgen moeten we een kleine trap af. 65x70x160. Als de boiler iets schuin gehouden zou worden past hier de Atlantic 200 liter wel door. Maar hebben wij genoeg aan een 200 liter.

Gezin van 4, en een bad. douche kop van 20cm ongeveer 12 liter per minuut.

Wij zijn momenteel met de badkamer bezig hierin komt ook een DWTW.

Zijn er WPB die een kleinere afmeting hebben en evt meer liters? mocht iemand hier bekend mee zijn hoor ik het graag, zelf heb ik dit niet kunnen vinden.

Verbruik van Gas voor het SWW is op dit moment ongeveer 200m3 a 225 m3 per jaar.

alvast bedankt
Als je een buitenunit kwijt kunt naast de kelder dan is een split inderdaad een goed idee.
Een dwtw helpt enorm, een ligbad niet.
Een split kan ook sneller warm water bijmaken indien je tekort komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
Aangezien de CV weggaat en de schoorsteen niet meer nodig is, zou ik de uitblaas van de WPB willen koppelen aan de dubbelwandige concentrische schoorsteen/dakdoorvoer. Is dit simpelweg te doen met verloopstukken die ook voor de ventilatie worden gebruikt? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:41:
[...]Dat kan toch gewoon niet? Dus zal de wtw uit balans draaien (meer toevoer dan afvoer) met een lager rendement tot gevolg.
Dat klopt. Maar je moet niet vergeten dat de WPB zelf een veel hoger rendement heeft en ook niet zal stoppen als het vriest. Deze berekening is overigens al een paar keer langsgekomen en het is een beetje om het even qua kosten. Je moet niet alleen naar de WTW kijken maar het complete plaatje. Als ik de afzuigkap op stand 3 aanzet heb je natuurlijk exact hetzelfde effect. Ik weet alleen niet of die 2 buizen van de WTW voldoende capaciteit hebben om zowel de WPB als de WTW op volle kracht te bedienen als je het buiten/buiten aansluit, dat zou je wel even na moeten gaan. Als er direct achter de wand een schacht zit zoals bij mij dan gaat het wel goed denk ik.
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:21:
Aangezien de CV weggaat en de schoorsteen niet meer nodig is, zou ik de uitblaas van de WPB willen koppelen aan de dubbelwandige concentrische schoorsteen/dakdoorvoer. Is dit simpelweg te doen met verloopstukken die ook voor de ventilatie worden gebruikt? Iemand hier ervaring mee?
Dit kan maar hou wel rekening met condens op je dakdoorvoer buis. Die wordt natuurlijk een graadje of 5 binnenshuis.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 12-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Als ik de afzuigkap op stand 3 aanzet heb je natuurlijk exact hetzelfde effect. Ik weet alleen niet of die 2 buizen van de WTW voldoende capaciteit hebben om zowel de WPB als de WTW op volle kracht te bedienen als je het buiten/buiten aansluit, dat zou je wel even na moeten gaan. Als er direct achter de wand een schacht zit zoals bij mij dan gaat het wel goed denk ik.
Die afzuigkap staat normaal gesproken bij lange na niet dezelfde tijd aan als een WPboiler. Daar zit een groot verschil in: afzuigkap gemiddeld misschien ca 30 minuten, een WPboiler (zeker het type waar we het nu over hebben) al gauw 4 uur tot nog veel langer bij koud weer.

Maar goed, ik denk dat mijn mening wel duidelijk is en daar laat ik het dan ook bij: buiten/buiten met eigen toe- en afvoer voor de WPboiler is de beste optie als er een balans ventilatiesysteem aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
[b]Jim423 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"Jim423 schreef op dinsdag 12 maart

[...]

Dit kan maar hou wel rekening met condens op je dakdoorvoer buis. Die wordt natuurlijk een graadje of 5 binnenshuis.
Dank voor je antwoord. Pak je de buis simpelweg met een isolerende tape om condensvorming te voorkomen? En is een kleine variatie in diameter bij alleen de dakdoorvoer een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 19:16
Misschien een rare gedachte, waarom zou je WPB niet op de WTW-D ventilatie systeem parallel kunnen aansluiten? Als je de toevoer richting ventilator aftakt naar de WPB en de afvoer van de WPB richting uitvoer WTW-D omleid en ervoor zorgt dat de flowmeter van de WTW-D de extra capaciteit aan luchtflow van de WPB kan meten dan blijft het systeem toch in balans?
Zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cofINwDr3l_CVpTCP8CM6lT9CHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbKdCHjotMHEBwVw7wGYaERX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door beestemans op 12-03-2024 19:17 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Die afzuigkap staat normaal gesproken bij lange na niet dezelfde tijd aan als een WPboiler. Daar zit een groot verschil in: afzuigkap gemiddeld misschien ca 30 minuten, een WPboiler (zeker het type waar we het nu over hebben) al gauw 4 uur tot nog veel langer bij koud weer.
Volgens mij begrijp je nog steeds niet wat ik vertel aangezien je het hebt over een langere draaitijd bij koud weer. Bij binnen/buiten maakt het weer helemaal niets uit, de aanzogen lucht is immers altijd rond de 20-25 graden. Het WTW rendement daalt, dit klopt, echter het WPB rendement stijgt. Of je dit voor 30 minuten of 12 uur doet maakt niets uit, het enige gevolg is dat je iets harder moet stoken in huis. Het enige risico wat ik kan bedenken is tocht als de inblaasventielen ongunstig zijn geplaatst.
beestemans schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:39:
Misschien een rare gedachte, waarom zou je WPB niet op de WTW-D ventilatie systeem parallel kunnen aansluiten? Als je de toevoer richting ventilator aftakt naar de WPB en de afvoer van de WPB richting uitvoer ventilator omleid en ervoor zorgt dat de flowmeter van de WTW-D de extra capaciteit aan luchtflow van de WPB kan meten dan blijft het systeem toch in balans?
Zo aangesloten:
Volgens mij zijn de toevoer en afvoer omgedraaid.
Maar dit is volgens mij hetzelfde uiteindelijk als ik heb beschreven.
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:08:[...]Dank voor je antwoord. Pak je de buis simpelweg met een isolerende tape om condensvorming te voorkomen? En is een kleine variatie in diameter bij alleen de dakdoorvoer een probleem?
Dat kan. Bij een WPB met 125mm aansluiting zal dit wel loslopen, de cv-schoorsteen zal wel iets remming geven (het is natuurlijk geen officiële aansluiting op die manier) maar ik heb begrepen dat meer mensen in dit topic dat zo hebben gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 12-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Jim423 ok, toch nog een reactie van mij. Want inderdaad, die extra draaitijd in de winter heb je niet als je op binnen draait. Daar zat ik niet goed.
Maar blijkbaar zie jij het itt tot mij niet als probleem dat een balanssysteem een uur of 4 per dag (uiteraard afhankelijk van het warm water verbruik) exclusief koken uit balans draait.
Als je al voldoende overcapaciteit hebt… en het ok vindt dat de wtw unit misschien wel op zijn max toevoer moet draaien gedurende die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ASW1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:09:

Wat me aan een expansievat tegen staat is dat je dan ook legionellaprogramma moet draaien, dat doe ik nu niet omdat alle onderdelen dagelijks doorstomen.
Zou je niet altijd periodiek een legionellaprogramma moeten draaien als de temperatuur laag genoeg is ingesteld?

Wat heeft het exansievat ermee te maken? Ik dacht altijd dat een SWW expansievat eenvoudig een doorstroomvat is, zodat het water niet lang stilstaat. Kan het mis hebben. Mij lijkt dat een normaal expansievat nog steeds legionellagevoelig is, ook al stook je de boiler tot het kookpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Martin7182 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Zou je niet altijd periodiek een legionellaprogramma moeten draaien als de temperatuur laag genoeg is ingesteld?

Wat heeft het exansievat ermee te maken? Ik dacht altijd dat een SWW expansievat eenvoudig een doorstroomvat is, zodat het water niet lang stilstaat. Kan het mis hebben. Mij lijkt dat een normaal expansievat nog steeds legionellagevoelig is, ook al stook je de boiler tot het kookpunt.
De meningen (en de regelgeving) zijn hierover verdeeld.
Ikzelf ben van mening dat een dagelijk gebruikt voorraadvat warm water dat geheel doorstroomt geen risico vormt.
De installatieleiding van mijn Atlantic Split geeft (volgens Franse regels?) hetzelfde aan, er is geen opwarming nodig ter eliminatie van legionellavormig tenzij:
-er langere afwezigheid/stilstand in het vat is geweest
-er een expansievat in de SWW leiding is gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEqJDQJgZ5xo0KLQ9Nj-it4kPDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27WXF7sS3kShA2dUAxwLTRUv.png?f=fotoalbum_large

Daar hou ik me aan en dat gaat goed, er zijn diverse tweakers die er zo tegenaan kijken.
Er zijn ook genoeg mensen die wel de wekelijkse legionellarun doen, om uiteenlopende redenen van baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet tot vanalles.
Ik ben zelf een redelijke control freak en stel we gaan een week op vakantie en komen dan terug dan zorg ik wel dat er eerst een legionellarun gedaan wordt. De rest van de tijd vind ik het energieverspilling.
Maar als ik bijvoorbeeld een huisbaas was die een pand verhuurde, dan zou ik altijd legionellaprogramma inbouwen omdat je niet weet wat je huurders doen.

Zo kan iedereen zijn eigen afwegingen maken, op basis van gebruik en gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ok bedankt voor je toelichting @ASW1 d:)b
Het klinkt ook wel logisch. Dat 'doorstroomexpansievat' zal ik wel zelf verzonnen hebben dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Martin7182 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:11:
Dat 'doorstroomexpansievat' zal ik wel zelf verzonnen hebben dan :+
Ik ken het niet, al wil dat niet zeggen dat het niet bestaat.
Voor zover ik weet is een expansievat altijd een dode leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:56
Martin7182 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:11:
Ok bedankt voor je toelichting @ASW1 d:)b
Het klinkt ook wel logisch. Dat 'doorstroomexpansievat' zal ik wel zelf verzonnen hebben dan :+
Je hebt gelijk hoor: https://www.golantec.be/SWW%20expansievat.htm

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Ik zie wel dat het opgenomen vermogen veel hoger ligt bij de 150W uitvoering. Ik denk dat 100W voor 2 personen ruim voldoende moet zijn.

Maximum opgenomen vermogen toestel in watt: 1550 VS 2150
Ik verwacht dat douchen zo'n 40 liter zal zijn 's ochtends, misschien x2. Dan kan ik later op de dag weer warm water tappen voor andere zaken. Of zien jullie dit anders? Ik wil de kosten toch wat beperken op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
TumTum schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Ik zie wel dat het opgenomen vermogen veel hoger ligt bij de 150W uitvoering. Ik denk dat 100W voor 2 personen ruim voldoende moet zijn.

Maximum opgenomen vermogen toestel in watt: 1550 VS 2150
Ik verwacht dat douchen zo'n 40 liter zal zijn 's ochtends, misschien x2. Dan kan ik later op de dag weer warm water tappen voor andere zaken. Of zien jullie dit anders? Ik wil de kosten toch wat beperken op dit gebied.
Opgenomen vermogen is enkel anders doordat er een groter elektrisch element in zit, die in de praktijk door ons allemaal op non-actief wordt gezet. Wij hadden laatst logés en toen heb ik de "boost" aangezet. Hiermee wordt elektrisch element aangezet en is je vat weer sneller warm. Er moest immers 4man douchen in de ochtend.

Een boilervat heeft gelaagdheid en dit is echt merkbaar tijdens het douchen. Het water uit de boiler wordt langzaam kouder naarmate je "van dieper" tapt. Dus de eerste zal sww krijgen van 55-50C en niet veel water gebruiken, maar daarna als het richting de 45 komt ga je zo'n 80% van je douchewater-volume uit het vat trekken en gaat het ineens hard. Een soort hockeystick curve krijg je in feite.
napkin-math, maar voor het idee
Wij douchen nu onder een geknepen regendouche op 8L/min en 20min (2x10)douchen is geen enkel probleem. Als er op zondag ook direct de douche wordt schoongemaakt of m'n vrouw heeft haar benen staan scheren oid merk ik dat op het eind van mijn douchebeurt de kraan steeds warmer moet.

Qua kosten scheelt het volgens mij echt verdomme weinig. Mijn 150L staat op 50-55C (ik twijfel nu even) maar als het te veel is kan je ook zuiniger/lager gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@TumTum Als je alleen (of in ieder geval zo veel mogelijk) het water op de compressor wilt verwarmen, dan kost dat behoorlijk veel tijd bij een WPboiler met max 350Watt compressor. Dus reken niet op snel warm water als de boiler koud gedouched is.

Mijn Vaillant aroSTOR 150 liter doet maximaal 400Watt op de compressor, maar dat is alleen op hogere watertemperaturen. De temp staat bij mij op 48 graden en dan tikt hij de 325Watt (elektrisch) aan. Toen ik hem nog op 50 graden had staan was dat ca 350Watt.
Als er de dag er voor flink warm water verbruikt is (wij zijn ook met z'n 2-en), dan is hij iets van 3,5-4 uur bezig bij zomerse temperaturen (20-25 graden). Bij koud winterweer is dat een paar uur langer (hij is buiten-buiten aangesloten).

Wij zijn zuinige douchers (samen iets van 12 minuten met een douchekop die 6-7 l/min geeft) en hebben genoeg aan 150 liter op 48 graden om te douchen en ook voor keukengebruik (bv afwassen van wat pannen die niet in de vaatwasser gaan). Doordat we doorgaans niet elke dag douchen is zelfs om de dag opwarmen van het water mogelijk, al merk je dan soms wel dat het douchewater op het laatst wat minder warm is.
Misschien dat 100 liter in ons geval ook zou gaan, maar de 150 liter was nauwelijks duurder en iets aan marge is ook wel fijn. De wat lagere watertemp en het om de dag kunnen bijwarmen maakt dat de 150 liter variant voor ons een goede keuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
@Franciesco @stevenP Dus jullie denken eigenlijk allebei dat het qua efficientie niet veel uitmaakt en dat het voor in de toekomst alleen maar handig is om voor de 150L te gaan? Ik verwacht ook om de dag te douchen. Aan de andere kant moet het water wel op temperatuur worden gehouden en jullie spelen daarmee als ik het goed begrijp.

@stevenP Als we kijken naar het verbruik van de Atlantic Calypso VM. Wat is dan het verbruik per maand ongeveer in de praktijk? Dit zou voor mij zeer interessant zijn om te weten, ook met die ene keer boost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TumTum schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:37:
@Franciesco @stevenP Dus jullie denken eigenlijk allebei dat het qua efficientie niet veel uitmaakt en dat het voor in de toekomst alleen maar handig is om voor de 150L te gaan? Ik verwacht ook om de dag te douchen. Aan de andere kant moet het water wel op temperatuur worden gehouden en jullie spelen daarmee als ik het goed begrijp.

@stevenP Als we kijken naar het verbruik van de Atlantic Calypso VM. Wat is dan het verbruik per maand ongeveer in de praktijk? Dit zou voor mij zeer interessant zijn om te weten, ook met die ene keer boost.
Hij draait nu net meer dan een jaar en ik doe gemiddeld 80L/dag en 1kwh. Kleine sidenote is dat ik binnen/buiten draai, dus een hoger rendement (COP) haal.
Voor die 30cent kon ik niet op gas douchen met de cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@TumTum inderdaad, ik verwacht dat het weinig uitmaakt. En de grotere inhoud maakt je wat flexibeler in watergebruik en qua optimalisering van instellingen.

Ter indicatie: ik heb de aroSTOR 150 nu bijna 2 jaar in gebruik. Vorig jaar (1 jan 2023 t/m 31 dec 2023) was het verbruik van de WPboiler 254kWh. Ik doe normaal gesproken geen anti-legionella run, hooguit na een vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Super, bedankt @stevenP en @Franciesco :) Daar kan ik wat mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 21:41

hnq

TumTum schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:37:

Calypso 150l hier. Alleen voor badkamer. Twee personen, zuinige douchers😏. Binnen/binnen. Jaarverbruik 260kWh. Wel legionellaruns, 2x per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door hnq op 13-03-2024 11:55 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Luchtzijdig bijna klaar, zomer/winterklep nu nog zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyMHx8txi5RJVnAn9A0UuuGdcKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPRIfA3k1lFH426SQXh8Wf1M.jpg?f=fotoalbum_large

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Klaar 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mhg1hP5r1wZda6zEWjjJsa6HNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XateQUbsJNCOV0RcSGw84PPr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz5nJgo7PCTxxElxBoYE1qoNEPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCh9nb8zH0D5Eh7SkMiRro5T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 13:38
Heb je in de uitgaande kant een T-stuk geplaatst met in de opening richting het dak een klep? Blijft er niet altijd koude lucht de kamer in geblazen worden? Of gaat het hier juist om de aanzuigende kant? Als dit zo is, heb je volgens mij een verkeerd ventiel in de muur geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Het is een toevoerventiel, lijkt me het juiste type. Met het witte ventiel dicht en de vlinderklep open komt er geen koude lucht in de kamer, andersom wel, meer dan van de airco! Traploos regelbaar natuurlijk. Als de buitentemperaturen straks weer om hoog gaan verwacht ik 's avonds na het douchen lekker wat kou op de verdieping te kunnen krijgen en hoeft de airco boven niet/minder aan. Het geluid met het ventiel open is wel een dingetje, ventilatorsnelheid staat nu op hoog, nog niet op laag geprobeerd. Gelukkig klaagt mijn vrouw niet zo snel 🙈
SPZ01 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:44:
Heb je in de uitgaande kant een T-stuk geplaatst met in de opening richting het dak een klep? Blijft er niet altijd koude lucht de kamer in geblazen worden? Of gaat het hier juist om de aanzuigende kant? Als dit zo is, heb je volgens mij een verkeerd ventiel in de muur geplaatst.

[ Voor 75% gewijzigd door dotternetta op 13-03-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:36
Heb er zelf ook over na zitten denken om de luchtafvoer tussen zomer en winter te variëren tussen buiten en binnen.

Leek mij veel makkelijker om ergens in April gewoon de de buis 180 graden te draaien aan te sluiten on het rooster in de muur naar kantoor..

Als het toch een handmatige actie is met een klep, waarom dan niet even die buis afkoppelen van de buitenmuur, 180 graden draaien, en aansluiten op de binnenmuur ;)

Of mis ik dan iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
De allerkleinste die ik vinden kan kost €295 euro.

Op de website die je linkt lees ik dat ik met dit legionellavrije doorstroomexpansievat maarliefst 1500 liter warm water op jaarbasis kan besparen.

Klinkt interessant, dus gisteren eens de slang van de inlaatcombi van mijn 200 l. WPB in een emmer gehangen.
Het resultaat na een dag was ongeveer 50 ml.
Daarnaast is het water dat uit de inlaatcombi geperst wordt uiteraard koud en niet warm, vanwege de gelaagdheid in het vat.
De besparing komt dan neer op ongeveer 18 liter koud water jaarlijks, ofwel zo'n 2 cent.
Na 14750 jaar is je fancy doorstroomexpansievat alweer terugverdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 14-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
BasvanS schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:05:
Heb er zelf ook over na zitten denken om de luchtafvoer tussen zomer en winter te variëren tussen buiten en binnen.

Leek mij veel makkelijker om ergens in April gewoon de de buis 180 graden te draaien aan te sluiten on het rooster in de muur naar kantoor..

Als het toch een handmatige actie is met een klep, waarom dan niet even die buis afkoppelen van de buitenmuur, 180 graden draaien, en aansluiten op de binnenmuur ;)

Of mis ik dan iets?
Dat je dat moet gaat uitleggen wanneer je je woning verkoopt is wel iets waar ik nu al tegenop zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dotternetta schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:10:
Het is een toevoerventiel, lijkt me het juiste type. Met het witte ventiel dicht en de vlinderklep open komt er geen koude lucht in de kamer, andersom wel, meer dan van de airco! Traploos regelbaar natuurlijk. Als de buitentemperaturen straks weer om hoog gaan verwacht ik 's avonds na het douchen lekker wat kou op de verdieping te kunnen krijgen en hoeft de airco boven niet/minder aan. Het geluid met het ventiel open is wel een dingetje, ventilatorsnelheid staat nu op hoog, nog niet op laag geprobeerd. Gelukkig klaagt mijn vrouw niet zo snel 🙈
Vergeet niet dat je momenteel met koude buitenlucht meet, hoogzomer zal je toevoer warmer zijn en daarmee je afvoer ook. Je zal vast een iets hogere Td halen, maar het zal niet zo fris zijn als er nu uitkomt :)

Ik heb er voor gekozen dit allemaal niet te doen. Je hebt meer ruimte, een aantal tientjes aan onderdelen en het uiteindelijk effect is matig (mijn inziens). Dat het een kwartiertje fancoil draaien kan besparen neem ik voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Lekker tweaken, toch? Als er 4 hebben gedouched draait hij toch gauw 5 uur, die 10,5 kWh koeling vind ik zonde om naar buiten te blazen. We gaan het zien, eerst maar wat hogere buitentemperaturen. Volgende project (Bosch AWF 2000 8kW monoblock) moet ook nog.
stevenP schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Vergeet niet dat je momenteel met koude buitenlucht meet, hoogzomer zal je toevoer warmer zijn en daarmee je afvoer ook. Je zal vast een iets hogere Td halen, maar het zal niet zo fris zijn als er nu uitkomt :)

Ik heb er voor gekozen dit allemaal niet te doen. Je hebt meer ruimte, een aantal tientjes aan onderdelen en het uiteindelijk effect is matig (mijn inziens). Dat het een kwartiertje fancoil draaien kan besparen neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Je bedoelt de condensafvoer?
ASW1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:07:
[...]

De allerkleinste die ik vinden kan kost €295 euro.

Op de website die je linkt lees ik dat ik met dit legionellavrije doorstroomexpansievat maarliefst 1500 liter warm water op jaarbasis kan besparen.

Klinkt interessant, dus gisteren eens de slang van de inlaatcombi van mijn 200 l. WPB in een emmer gehangen.
Het resultaat na een dag was ongeveer 50 ml.
Daarnaast is het water dat uit de inlaatcombi geperst wordt uiteraard koud en niet warm, vanwege de gelaagdheid in het vat.
De besparing komt dan neer op ongeveer 18 liter koud water jaarlijks, ofwel zo'n 2 cent.
Na 14750 jaar is je fancy doorstroomexpansievat alweer terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 12:33

timovd

Voorsprong door techniek

@dotternetta expantievat of overdrukventiel (met afvoer op het riool) zit op de koudwateraansluiting.
Condens komt van je compressor.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Weet ik. Ik had het niet goed gelezen
timovd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:41:
@dotternetta expantievat of overdrukventiel (met afvoer op het riool) zit op de koudwateraansluiting.
Condens komt van je compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
stevenP schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Is er iemand die dit kan berekenen/wat de delta T is bij T in is 30 C?

Opgenomen vermogen: 470 watt (Arostor 270)
COP 3.14
Lucht: 1000 J/kg K
Water: 4186 J/kg K

Debiet lucht: 350 m3 per uur

1m3 lucht is 1,29 kg

Olifantenpaadje: Vaillant geeft 6 graden per uur aan.

Als er in een uur 451 KG lucht door de WP gaat, en er 270 kg water 6 graden word verwarmt welke 4 x zoveel energie bevat: 451/270 = 1.67.

24/1.67 = 14 graden verschil

Weet alleen niet zeker of de opgenomen energie uit het stopcontact ook in het water terecht komt, of dat deze het alleenb mogelijk maakt de energie uit de lucht te halen.

[ Voor 28% gewijzigd door BasvanS op 15-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik lees online tussen de 5 en 7 graden. Ik kan wel even meten vanavond.

Update: Vlees thermometer. (buitentemp: 10,4 °C) Aanzuigtemp (bijmenging huis afzuiging):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VExJOACgQnunNmjtDFSLUJzk-iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS7u2subdtAfly5dOGOluApF.jpg?f=fotoalbum_large

Uitblaastemp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rye-dYHCv2Yr7mt89vQjm82MLOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rctkjeM5NI71uKKUY8MgF1ik.jpg?f=fotoalbum_large
BasvanS schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
[...]

COP 3.14

1m3 lucht is 1,29 kg

Als er in een uur 451 KG lucht door de WP gaat, en er 270 kg water 6 graden word verwarmt welke 4 x zoveel energie bevat: 451/270 = 1.67.

Weet alleen niet zeker of de opgenomen energie uit het stopcontact ook in het water terecht komt, of dat deze het alleenb mogelijk maakt de energie uit de lucht te halen.

[ Voor 36% gewijzigd door dotternetta op 15-03-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik zie aansluitingen vanuit de WPB direct via een haakse knie naar flex gaan. Heeft dat negatieve invloed op de flow / druk? I.v.m. ruimte overweeg ik dat ook te doen wanneer ik eindelijk m’n Atlantic kan aansluiten. Zou dan van 3/4 naar 1/2 en dan 1/2 knie door naar flex.
Wat is wijsheid, wat zijn de best practices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:37
@dicespark Het is een WPB voor SWW, geen WP voor je CV. Flow is geen doel op zich. Die knietjes hebben weinig invloed op de douche/badgenot.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Na de afgelopen 20 pagina's weer terug te hebben gelezen én de zoekfunctie te hebben gebruikt, heb ik toch nog twee vragen.

Voor onze tweede badkamer verzorgt een WPB het warme water. Hiervoor hebben we een Atlantic V4 200l. Deze komt pal achter de douche (in aanbouw) en i.v.m. de kleine technische ruimte waar hij in staat en een Type D ventilatie met WTW, buiten/buiten aangesloten.

Eerste vraag: Voor de inlaat heb ik een nieuw gat geboord in de achtergevel. De uitlaat wil ik graag combineren met de uitlaat van de WTW. De buizen zijn rond 160mm. Ik kan echter geen T-stuk 45 graden vinden, om de uitgaande buis van de WTW en van de Atlantic te combineren, alleen een T-stuk 90 graden. Kan dat? Moet ik er dan evt. nog een terugslagklep (https://www.ventilatielan...tingsrubber-o-160mm/8371/) in zetten zodat de WPB niet de WTW in blaast?

Tweede vraag: Met de filterdiscussie actueel; ik wil een Ruck box met zakkenfilter in de inlaat puzzelen. Deze komt tussen ~2x een halve meter geisoleerde buis. Maakt dit nog uit? Is dat niet ontzettend inefficient qua isolatie dan? En wordt het filter dan niet nat door condens?

Mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFQdjM-D6HhXeEpJ18iysXL7ym8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KamMbbYIs1C0ucI8dneZ9kIU.png?f=fotoalbum_large

P.S. Bonusvraag: de in- en uitlaat omwisselen kan niet he? Shit, wat zou ik die graag andersom hebben :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:38:
Na de afgelopen 20 pagina's weer terug te hebben gelezen én de zoekfunctie te hebben gebruikt, heb ik toch nog twee vragen.

Voor onze tweede badkamer verzorgt een WPB het warme water. Hiervoor hebben we een Atlantic V4 200l. Deze komt pal achter de douche (in aanbouw) en i.v.m. de kleine technische ruimte waar hij in staat en een Type D ventilatie met WTW, buiten/buiten aangesloten.

Eerste vraag: Voor de inlaat heb ik een nieuw gat geboord in de achtergevel. De uitlaat wil ik graag combineren met de uitlaat van de WTW. De buizen zijn rond 160mm. Ik kan echter geen T-stuk 45 graden vinden, om de uitgaande buis van de WTW en van de Atlantic te combineren, alleen een T-stuk 90 graden. Kan dat? Moet ik er dan evt. nog een terugslagklep (https://www.ventilatielan...tingsrubber-o-160mm/8371/) in zetten zodat de WPB niet de WTW in blaast?

Tweede vraag: Met de filterdiscussie actueel; ik wil een Ruck box met zakkenfilter in de inlaat puzzelen. Deze komt tussen ~2x een halve meter geisoleerde buis. Maakt dit nog uit? Is dat niet ontzettend inefficient qua isolatie dan? En wordt het filter dan niet nat door condens?

Mijn situatie:

[Afbeelding]

P.S. Bonusvraag: de in- en uitlaat omwisselen kan niet he? Shit, wat zou ik die graag andersom hebben :9 :9
Je gaat bui/bui draaien. Dat betekent in de winter koude lucht naar binnen toe en kan dan condenseren op de relatief warme buizen -> isolatie nodig.

Bij een filter kan je de filterbox inpakken met armaflex bijvoorbeeld, of niet zo extreem filteren (buitenlucht is vaak grovere vervuiling) en bijvoorbeeld gaas / rooster op je inlaat.

Je uitgaande lucht is áltijd koud en zal condenseren, dus ook hier geïsoleerde leiding nodig. Op je foto zie ik ongeïsoleerde spriobuis en daar zullen problemen ontstaan.
Ook moet je goed opletten wat voor buis je steigend hebt. Je type D zal ook een luchtvolume verplaatsen en zal, samen met de lucht uit je atlantic, door diezelfde buis uitblazen. Vaak zie je dan dat je in die "hoofdbuis" een stapje diameter omhoog neemt. Terugslagklep is aan te raden, dan krijg je geen koudeval uit je WTW je atlantic in (als deze niet draait)

broekstukken bestaan zeker wel, alleen niet alle winkels / merken voeren het.

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 18-03-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
stevenP schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Je gaat bui/bui draaien. Dat betekent in de winter koude lucht naar binnen toe en kan dan condenseren op de relatief warme buizen -> isolatie nodig.

Bij een filter kan je de filterbox inpakken met armaflex bijvoorbeeld, of niet zo extreem filteren (buitenlucht is vaak grovere vervuiling) en bijvoorbeeld gaas / rooster op je inlaat.

Je uitgaande lucht is áltijd koud en zal condenseren, dus ook hier geïsoleerde leiding nodig. Op je foto zie ik ongeïsoleerde spriobuis en daar zullen problemen ontstaan.
Ook moet je goed opletten wat voor buis je steigend hebt. Je type D zal ook een luchtvolume verplaatsen en zal, samen met de lucht uit je atlantic, door diezelfde buis uitblazen. Vaak zie je dan dat je in die "hoofdbuis" een stapje diameter omhoog neemt. Terugslagklep is aan te raden, dan krijg je geen koudeval uit je WTW je atlantic in (als deze niet draait)

broekstukken bestaan zeker wel, alleen niet alle winkels / merken voeren het.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Duidelijk vwb filter.

De spirobuis achter de wasmachine/droger is onderdeel van de binnenventilatie (afzuiging) en zo bij nieuwbouw aangelegd. Hier komt de afzuiging van de badkamer op. Er komt geen spirobuis aan de WPB, dat wordt allemaal aerofoam, zoals de in- en uitgaande buizen van de WTW ook zijn uitgevoerd.

De 180mm broekstukken had ik wel gevonden, maar dan krijg ik 160->180-> 160(dakdoorvoer). In 160mm heb ik alleen 90 graden t-stukken gevonden. Omdat het om zo'n korte afstand gaat (dakdoorvoer zit hier pal boven) hoop ik dat de capaciteit voldoende is. In de praktijk zullen beide systemen niet vaak tegelijk maximaal aanstaan.

Enne, dan dus 2 terugslagkleppen? eentje in de buis naar de wtw en eentje in de buis naar de wpb?

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 18-03-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Duidelijk vwb filter.

De spirobuis achter de wasmachine/droger is onderdeel van de binnenventilatie (afzuiging) en zo bij nieuwbouw aangelegd. Hier komt de afzuiging van de badkamer op. Er komt geen spirobuis aan de WPB, dat wordt allemaal aerofoam, zoals de in- en uitgaande buizen van de WTW ook zijn uitgevoerd.

De 180mm broekstukken had ik wel gevonden, maar dan krijg ik 160->180-> 160(dakdoorvoer). In 160mm heb ik alleen 90 graden t-stukken gevonden. Omdat het om zo'n korte afstand gaat (dakdoorvoer zit hier pal boven) hoop ik dat de capaciteit voldoende is. In de praktijk zullen beide systemen niet vaak tegelijk maximaal aanstaan.

Enne, dan dus 2 terugslagkleppen? eentje in de buis naar de wtw en eentje in de buis naar de wpb?
Een Y-stuk is er in 150 en 180 van aerofoam, zie ubbink informatie.

als de wtw altjd draait zal de terugslagklep ook altijd open staan. Dat heeft dan dus niet veel zin :)
Broekstuk is vele malen efficienter, je kan wel kijken of je met een T-stuk 90gr beter uitkomt. Bekijk de specs van je wtw en hoeveel volume hij max draait. een haakse bocht in je afvoerlucht is ook niet het eindevan de wereld natuurlijk, mits binnen specs / de perken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Eerste vraag: Voor de inlaat heb ik een nieuw gat geboord in de achtergevel. De uitlaat wil ik graag combineren met de uitlaat van de WTW.
Ik heb niet de oplossing voor je probleem van het Y-stuk.
Maar als je een gat in de buitenmuur hebt gemaakt voor de WPB en je sluit de afvoer van de WPB aan op de afvoer van de WTW, doorbreek je dan niet de balans van de WTW?

EDIT: Is dit wat je zoekt, of begrijp ik het verkeerd.
T-stuk Ø 160mm - Ø 160mm voor spirobuis (45°)

[ Voor 25% gewijzigd door Rzaan op 18-03-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP

Mijn situatie:

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tphzDb9yQ-KonosY0n8Cp6ezngA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EqQbKeevy46XqEXwUNMIzgUI.png?f=fotoalbum_large
Hoe meer ik naar je situatie kijk, hoe meer ik mij afvraag wat de meerwaarde is van die WTW dakdoorvoer. Als je ze toch koppelt, waarom dan niet beiden horizontaal (dus in & uit, beiden gecombineerd) boven de atlantic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:58
stevenP schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:
[...]

[Afbeelding]
Hoe meer ik naar je situatie kijk, hoe meer ik mij afvraag wat de meerwaarde is van die WTW dakdoorvoer. Als je ze toch koppelt, waarom dan niet beiden horizontaal (dus in & uit, beiden gecombineerd) boven de atlantic?
Nog makkelijker, gewoon de WTW situatie behouden en 1 extra doorvoer zodat je met de WPB buiten/buiten kan draaien zonder dat er rare dingen met je WTW flow gebeuren. De WPB staat notabene naast een buitenmuur zo te zien. Veel makkelijker kan het niet.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Ik wil geen in- en uitlaat pal naast elkaar in de gevel ivm aanzuigen afgevoerde lucht. Daarom heb ik niet 2 gaten in de gevel geboord. Een extra gat in het dak kan inderdaad, maar brengt aardig wat extra kosten mee. Voor de aanvoer heb ik bewust wel voor 2 kanalen gekozen, i.v.m. mogelijk zuigen van de ene installatie aan de andere. Bij de afvoer leek dit probleem me een stuk minder groot, al was ik in gedachten wel van een Y-stuk uitgegaan, i.p.v. een T-stuk.
Rzaan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:59:
[...]
Maar als je een gat in de buitenmuur hebt gemaakt voor de WPB en je sluit de afvoer van de WPB aan op de afvoer van de WTW, doorbreek je dan niet de balans van de WTW?
Door ook weer door het dak uit te blazen lijkt me dat de balans gelijk blijft :)
Rzaan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:59:
[...]
EDIT: Is dit wat je zoekt, of begrijp ik het verkeerd.
T-stuk Ø 160mm - Ø 160mm voor spirobuis (45°)
Nee, het moet wel geisoleerde buis zijn helaas.

Ik ga het eerst maar proberen met een T-stuk en 2 terugslagkleppen en dan eens kijken of de WTW er last van heeft. Extra dakdoorvoer kan altijd nog.

[ Voor 14% gewijzigd door NCSmits op 18-03-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:58:
Door ook weer door het dak uit te blazen lijkt me dat de balans gelijk blijft :)
Ik denk dat je gelijk hebt.

Je kunt nog altijd het y-stuk zelf isoleren met Armaflex o.i.d. wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Ik wil geen in- en uitlaat pal naast elkaar in de gevel ivm aanzuigen afgevoerde lucht. Daarom heb ik niet 2 gaten in de gevel geboord. Een extra gat in het dak kan inderdaad, maar brengt aardig wat extra kosten mee. Voor de aanvoer heb ik bewust wel voor 2 kanalen gekozen, i.v.m. mogelijk zuigen van de ene installatie aan de andere. Bij de afvoer leek dit probleem me een stuk minder groot, al was ik in gedachten wel van een Y-stuk uitgegaan, i.p.v. een T-stuk.

[...]

[...]

Nee, het moet wel geisoleerde buis zijn helaas.

Ik ga het eerst maar proberen met een T-stuk en 2 terugslagkleppen en dan eens kijken of de WTW er last van heeft. Extra dakdoorvoer kan altijd nog.
Is een concentrische buis een idee?
https://www.deinstallatie...-150-200-mm-geveldoorvoer
Maar dan van kunststof of aerofoam (weet niet of dat bestaat)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Ik denk dat de aerfoam/eps oplossingen in 160mm gewoon beperkt zijn. Ik ga met een T-stuk proberen, mocht dat niet lekker gaan puzzel ik er wel een 180 y-stuk tussen, met 3 verlopen 160-180 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Ik wil geen in- en uitlaat pal naast elkaar in de gevel ivm aanzuigen afgevoerde lucht. Daarom heb ik niet 2 gaten in de gevel geboord.
Je zou even in het topic moeten zoeken maar het staat me bij dat de afstand tussen invoer/uitlaat voor een WPB niet heel erg ver uit elkaar hoeft. Ik zou zeggen dat 2m wel voldoende is.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
BasvanS schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
[...]

COP 3.14

1m3 lucht is 1,29 kg

Je berekening klopt niet.
Q=m*c*delta T aan beide zijdes, oftewel Q1 (lucht) = Q2 (WPB), limiterende factor is de warmtewisselaar (warmteuitwisseling).
Met de gegevens die je deelt kan ik beide niet uitrekenen ik mis tenslotte de delta T van zowel lucht als van het water. Op zich is het veilig op met de lucht te rekenen.
Q = 470 W*3.14 COP = 1457 W opgewekt
m = 451 kg
c= 1000 J/kg*K
delta T is dan 0,0032 oftewel 29,9968 °C wat eruit gaat. Waarom dit rare getal? Aanname COP enkel aan luchtzijde, om een goede COP te bepalen dien je deze te meten aan de hand van lucht en water zijde. Bij een temperatuur van 30 °C in zou je COP veel hoger horen te zijn. Beste is een totale run te meten en een aanname te doen van temperatuur begin punt en eind punt, dan kan je wat nuttigs zeggen over de opgenomen energie en daarmee de bijbehorende temperatuur daling aan de luchtzijde.
Met betrekking tot stopcontact is redelijk veilig, je neemt dan wat verliezen mee alleen die zijn redelijk verwaarloosbaar naar mijn mening.
Edit: bedenk me nu dat we waterzijdig kunnen beredeneren bij een delta T van 5 °C
Q=m*c*dT = 200 kg (aanname 200ltr vat?) * 4186 * 5 = 4.186.000 J als je jouw stroom lucht daar tegenover zet kom je op een delta T van 9 °C uit, waardoor 30°C in 21°C uit is. Oftewel even je warmtepomp waardes invullen om een betere inschatting te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door beestemans op 18-03-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
beestemans schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Je berekening klopt niet.
Q=m*c*delta T aan beide zijdes, oftewel Q1 (lucht) = Q2 (WPB), limiterende factor is de warmtewisselaar (warmteuitwisseling).
Met de gegevens die je deelt kan ik beide niet uitrekenen ik mis tenslotte de delta T van zowel lucht als van het water. Op zich is het veilig op met de lucht te rekenen.
Q = 470 W*3.14 COP = 1457 W opgewekt
m = 451 kg
c= 1000 J/kg*K
delta T is dan 0,0032 oftewel 29,9968 °C wat eruit gaat. Waarom dit rare getal? Aanname COP enkel aan luchtzijde, om een goede COP te bepalen dien je deze te meten aan de hand van lucht en water zijde. Bij een temperatuur van 30 °C in zou je COP veel hoger horen te zijn. Beste is een totale run te meten en een aanname te doen van temperatuur begin punt en eind punt, dan kan je wat nuttigs zeggen over de opgenomen energie en daarmee de bijbehorende temperatuur daling aan de luchtzijde.
Met betrekking tot stopcontact is redelijk veilig, je neemt dan wat verliezen mee alleen die zijn redelijk verwaarloosbaar naar mijn mening.
Edit: bedenk me nu dat we waterzijdig kunnen beredeneren bij een delta T van 5 °C
Q=m*c*dT = 200 kg (aanname 200ltr vat?) * 4186 * 5 = 4.186.000 J als je jouw stroom lucht daar tegenover zet kom je op een delta T van 9 °C uit, waardoor 30°C in 21°C uit is. Oftewel even je warmtepomp waardes invullen om een betere inschatting te maken.
Volgens mij staat daar een heel verhaald om vervolgens exact hetzelfde als ik te doen, alleen ga jij uit van 200 liter terwijl mijn vat 270 liter is en pak jij een delta T van 5 graden terwijl het 6 graden is. Als je jouw 9 graden corrigeert voor 35% extra volume die opgewarmd word en 20% hogere eind temp kom je op.. jawel.. mijn 14 graden :+ (9 * 1,55 = 13,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
BasvanS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Volgens mij staat daar een heel verhaald om vervolgens exact hetzelfde als ik te doen, alleen ga jij uit van 200 liter terwijl mijn vat 270 liter is en pak jij een delta T van 5 graden terwijl het 6 graden is. Als je jouw 9 graden corrigeert voor 35% extra volume die opgewarmd word en 20% hogere eind temp kom je op.. jawel.. mijn 14 graden :+ (9 * 1,55 = 13,95)
LOL ik snapte al niet waar je die 270kg vandaan haalde! Daardoor raakte ik in de war hoe je er bij kwam. Dan neem ik mijn woorden terug, je berekening klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staat een cop reken sheet in de TS die uit gaat van het verbruik van een gewone boiler vs die van een wpb.
Dat is een stuk eenvoudiger dan wat ik hier allemaal lees en het verbruik is wat je wil weten denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Zorg ervoor dat je buiten geen rooster hebt met teveel restrictie (modelletje afzuigkaprooster bol RVS grofmazig bv.) en dan komt het wel goed hoor. Zo te zien heeft die Duco ook maar 125mm naar de ruimtes toe.
De wandaansluiting is wel zeker weten de afblaas? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Zorg ervoor dat je buiten geen rooster hebt met teveel restrictie (modelletje afzuigkaprooster bol RVS grofmazig bv.) en dan komt het wel goed hoor. Zo te zien heeft die Duco ook maar 125mm naar de ruimtes toe.
Thanks! De inlaatroosters in de achtergevel zijn voor zowel de WTW als de WPB deze .
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:49:
[...]
De wandaansluiting is wel zeker weten de afblaas? :+
Bedoel je de spirobuis? Da's een afzúigpunt, zit op de ETA aansluiting. Daar komt de badkamer aan. ;) De Aerfoam in de gevel is ODA, de Aerfoam door het dak de EHA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH0929Iz5OJb2-Tc2sU3YovQtQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybfKn6qTtQjrhkDMdAFSt0wr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
bensss schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Ik zou zeggen dat 2m wel voldoende is.
Zo ver kunnen ze in de gevel niet uit elkaar. ;) Dus dan wordt het alsnog gevel+dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
NCSmits schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:27:
[...]

Zo ver kunnen ze in de gevel niet uit elkaar. ;) Dus dan wordt het alsnog gevel+dak.
Ok, dan snap ik de route richting WTW kanalen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Goedemorgen allen,

Zojuist de Calypso split geplaatst en aangesloten.
Buiten unit is ook geplaatst maar deze wordt koel technisch dinsdag pas afgemaakt.

Nu begrijp ik,uit het forum, dat er ook alleen met het element verwarmt kan worden.
Is het dan beter om de buitenunit niet electrisch aan te sluiten of gewoon wel doen en in het menu een en ander in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
rrrrichhh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:46:
Goedemorgen allen,

Buiten unit is ook geplaatst maar deze wordt koel technisch dinsdag pas afgemaakt.

Nu begrijp ik,uit het forum, dat er ook alleen met het element verwarmt kan worden.
Is het dan beter om de buitenunit niet electrisch aan te sluiten of gewoon wel doen en in het menu een en ander in te stellen?
Het risico van elektrisch aansluiten is dat het dan kan dat onbedoeld de buitenunit gaat lopen en dan de compressor in de soep draait. Als je de buitenunit niet aansluit zal de binnenunit in storingsmodus vallen, maar dan kun je dacht ik nog wel het noodprogramma aanzetten waarmee hij op het verwarmingselement draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
rrrrichhh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:46:
Goedemorgen allen,

Als de binnenunit de buitenunit voed, kan je zonder problemen de buitenunit niet aansluiten. Hooguit softwarematige errors zoals door @ASW1 genoemd wordt. Probeer dat maar, ik zou niet de buitenunit aansluiten om problemen hiermee te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
stevenP schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Als de binnenunit de buitenunit voed, kan je zonder problemen de buitenunit niet aansluiten. Hooguit softwarematige errors zoals door @ASW1 genoemd wordt. Probeer dat maar, ik zou niet de buitenunit aansluiten om problemen hiermee te voorkomen.
Ok, probeer het zonder aan te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrrrichhh
rrrrichhh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:09:
[...]

Ok, probeer het zonder aan te sluiten
Gaat prima, de boiler warmt op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Hoe gaat de buitenunit dan defrosten als het vriest? Of wordt daar het element in de buitenunit niet voor gebruikt?

Sorry ik moest beter lezen :)

[ Voor 14% gewijzigd door JWT op 23-03-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 17-09 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

hij warmt nu op met het elektrisch element niet op de compressor, althans dat maak ik er van.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 23-03-2024 21:03 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
JWT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:48:
Hoe gaat de buitenunit dan defrosten als het vriest? Of wordt daar het element in de buitenunit niet voor gebruikt?
Het gaat hier om een tijdelijke situatie, totdat de buitenunit klaar is.
Voor de defrost wordt de werking kortstondig omgekeerd, volgens mij gaat dit niet met een element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrrrichhh
Jim423 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Het gaat hier om een tijdelijke situatie, totdat de buitenunit klaar is.
Voor de defrost wordt de werking kortstondig omgekeerd, volgens mij gaat dit niet met een element.
De Calypso split heeft een buitenunit nodig om het verdampings proces van het koelmiddel te doen, er lopen hiervoor koelleidingen tussen buiten en binnen unit.
Er gaat dus geen (bevriesbaar) water naar de buitenlucht en zijn er dus ook geen defrosts nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
martijn v o schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:02:
hij warmt nu op met het elektrisch element niet op de compressor, althans dat maak ik er van.
Klopt, cop van1... :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
rrrrichhh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De Calypso split heeft een buitenunit nodig om het verdampings proces van het koelmiddel te doen, er lopen hiervoor koelleidingen tussen buiten en binnen unit.
Er gaat dus geen (bevriesbaar) water naar de buitenlucht en zijn er dus ook geen defrosts nodig.
Defrosts kun je ook met de Calypso split krijgen wanneer de buitenunit draait en de temperatuur is rond het vriespunt en de luchtvochtigheid heel hoog.
Dat is simpelweg ijsvorming op de warmtewisselaar en na een tijdje vriest hij dicht en moet dan eerst een ontdooislag maken voordat hij verder kan.
Ik laat de mijne alleen aan het begin van de middag lopen, dan is de luchtvochtigheid eigenlijk altijd wat lager en de temperatuur wat hoger, heb nog nooit een defrost gezien maar kan het ook niet monitoren behalve visueel. Het zal vast weleens voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
Hoe lang mag de stroom van de boiler af zijn? Wij zijn op vakantie en ik denk dat mijn stroom is uitgevallen. Heb geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:26
Elegit schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:41:
Hoe lang mag de stroom van de boiler af zijn? Wij zijn op vakantie en ik denk dat mijn stroom is uitgevallen. Heb geen internet.
oneindig, het water wordt alleen kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
Misanthropia schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:14:
[...]

oneindig, het water wordt alleen kouder.
Sorry, voor de bescherming tegen corrosie bedoeld ik. Ik heb een Atlantic v4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Als het warme water van de warmtepompboiler wordt aangesloten op de koudwater inlaat van de CV ketel, zodat je deze altijd als backup hebt voor het verwarmen van tapwater. Slaat de ketel dan altijd even aan bij het tappen van water? Stel dat de boiler 50 graden water geeft, het eerste stukje leiding is koud, dan duurt het dus heel even voordat de ketel warm water ziet.
Kun je voorkomen dat de ketel aanslaat?
Is er een vertragings parameter voor verwarmen tapwater in te stellen op een CV ketel (Remeha Tzerra Ace)?
Ik heb hie rniks over kunnen vinden.
Of slaat de ketel niet aan als deze al vrij snel tapwater ziet van 50 graden?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Pagina: 1 ... 76 ... 114 Laatste