Ik heb een losse warmtepompboiler staan, water/water. De bron is mijn vloerverwarming van het gehele huis +110m2.Tanuki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:05:
Hebben jullie ook allemaal een normale lucht/water (of water/water) warmtepomp erbij?
Ik ben wat gedetailleerder aan het rondkijken en kom eigenlijk nergens iets tegen over de afweging tussen:
1. Warmtepomp met boiler vat
2. Warmtepomp + warmtepompboiler
Ik zie wat voordelen in #2, gezien het een apart systeem is en je dus geen driewegklep bijvoorbeeld nodig hebt. Aan de andere kant, het hele huis is vloerverwarming, dus voor die paar minuten dat er warmwater vraag is, zal het niet heel hard afkoelen of zo qua verwarming.
Apart systeem = kunnen beiden los kapot gaan / uitvallen, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.
Maar wat is nu de manier om deze afweging te maken? Dan zou ik het zelf ook graag zoeken in de hoek van efficiëntie / energiezuinigheid enz.
CV via ventilatiewarmtpomp met als back-up een warmtepomp buitenunit van 5kW.
Gekozen voor op zichzelf staande units omdat:
- makkelijke installatie (hardware en software)
- betrouwbaarheid (niet afhankelijk van 1 unit)
- redundantie (warmtepomp boiler heeft tevens een eigen elektrisch element)
- koeling in de zomer via de vloer (klein beetje merkbaar), niet echt doorslaggevend.
Al bij al tevreden mee, geen moeilijke integratie protocollen en de unit draait prima voor een drie persoons huishouden met 190liter. En doordat die op zichzelf staat, makkelijk in te stellen.
Wij zaten op 400m3 gas per jaar dat is circa 3600kWh aan energie. De unit verbruikt ongeveer 1 kWh per dag en bij gebruik van bad een stuk meer. Zit nu op 730 kWh per jaar. Dat is toch een stuk gunstiger.
Reden van aanschaf was overigens om gasloos te worden.
[ Voor 9% gewijzigd door beestemans op 03-03-2024 11:02 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2