Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 19:16
Tanuki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:05:
Hebben jullie ook allemaal een normale lucht/water (of water/water) warmtepomp erbij?

Ik ben wat gedetailleerder aan het rondkijken en kom eigenlijk nergens iets tegen over de afweging tussen:
1. Warmtepomp met boiler vat
2. Warmtepomp + warmtepompboiler

Ik zie wat voordelen in #2, gezien het een apart systeem is en je dus geen driewegklep bijvoorbeeld nodig hebt. Aan de andere kant, het hele huis is vloerverwarming, dus voor die paar minuten dat er warmwater vraag is, zal het niet heel hard afkoelen of zo qua verwarming.

Apart systeem = kunnen beiden los kapot gaan / uitvallen, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.

Maar wat is nu de manier om deze afweging te maken? Dan zou ik het zelf ook graag zoeken in de hoek van efficiëntie / energiezuinigheid enz.
Ik heb een losse warmtepompboiler staan, water/water. De bron is mijn vloerverwarming van het gehele huis +110m2.
CV via ventilatiewarmtpomp met als back-up een warmtepomp buitenunit van 5kW.
Gekozen voor op zichzelf staande units omdat:
- makkelijke installatie (hardware en software)
- betrouwbaarheid (niet afhankelijk van 1 unit)
- redundantie (warmtepomp boiler heeft tevens een eigen elektrisch element)
- koeling in de zomer via de vloer (klein beetje merkbaar), niet echt doorslaggevend.
Al bij al tevreden mee, geen moeilijke integratie protocollen en de unit draait prima voor een drie persoons huishouden met 190liter. En doordat die op zichzelf staat, makkelijk in te stellen.
Wij zaten op 400m3 gas per jaar dat is circa 3600kWh aan energie. De unit verbruikt ongeveer 1 kWh per dag en bij gebruik van bad een stuk meer. Zit nu op 730 kWh per jaar. Dat is toch een stuk gunstiger.
Reden van aanschaf was overigens om gasloos te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door beestemans op 03-03-2024 11:02 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 21:51
Welke opties voor een wpb heb je eigenlijk als je geluid binnen wil minimaliseren? En wat zijn de tradeoffs?

Voor zover ik kan zien:
Water-water wpb
Ook wel booster warmtepomp genoemd, zoals de Auer Edel Eau. Veel minder geluid, maar
  • kwaliteit van het apparaat lijkt matig te zijn. Er zijn alternatieven (oa nibe (duur), vaillant Fluostor) die mogelijk van betere kwaliteit zijn.
  • Je moet voldoende waterinhoud in je systeem hebben in de vorm van heel wat vloerverwarming. Kan tot flinke verlaging van de Tr leiden waardoor je wp harder moet werken.
  • COP is in het apparaat prima, maar op systeemniveau niet geweldig
Lucht-water wpb
Hoe kun je het geluid van een lucht-water wpb als de Atlantic Explorer minimaliseren? De LG zou veel stiller zijn. Je kan voor een split met een buitenunit kiezen als de Calypso, maar dan verplaats je het geluid naar buiten en dan komt de WPAC warmtepomp-rekentool om de hoek kijken, en een stek-monteur.

Je kan natuurlijk een geluidsisolerende omkasting bouwen zoals een aantal Tweakers hier hebben gedaan.

Begrijp ik het goed dat afzuiging van binnenlucht en afvoer naar buiten (of terug naar binnen in de zomer om te koelen) veel stiller is dan aan- en afvoer allebei van buiten? Waarschijnlijk omdat de temperatuur van de aanvoerlucht hoger is waardoor de wpb minder hard moet werken, en er geen aanvoer is via lange buizen, dus minder weerstand? Hoeveel geluid scheelt dit in de praktijk?

De warmte die het apparaat uit de binnenlucht haalt moet ook weer aangevuld worden, dus wat doet dit met het rendement van je wp?

Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geluid is er bij elk type en merk wpb, de toon en het volume zijn afhankelijk van waar het apparaat staat.
Mijn ervaring is dat je bij een wpb met lucht vooral de compressor hoort als de lucht verder vast zit aan buizen.
Afschermen kan eventueel met een kast er omheen die zwaar genoeg is om lage frequenties te dempen.

Het verlies door in huis aanzuigen is beperkt want een wpb draait 1-2u per dag afhankelijk van je gebruik.
Heb je een wp met enige reserves dan kan je een apart vat overwegen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:32:
Geluid is er bij elk type en merk wpb, de toon en het volume zijn afhankelijk van waar het apparaat staat.
Mijn ervaring is dat je bij een wpb met lucht vooral de compressor hoort als de lucht verder vast zit aan buizen.
Afschermen kan eventueel met een kast er omheen die zwaar genoeg is om lage frequenties te dempen.

Het verlies door in huis aanzuigen is beperkt want een wpb draait 1-2u per dag afhankelijk van je gebruik.
Heb je een wp met enige reserves dan kan je een apart vat overwegen.
1-2 uur per dag vind ik wel heel ambitieus.

Is dat het gemiddelde voor het hele jaar als je binnen-binnen draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:34:
[...]

1-2 uur per dag vind ik wel heel ambitieus.

Is dat het gemiddelde voor het hele jaar als je binnen-binnen draait?
Ik zet er toch een escape achter? :P
In de winter kan het hoger zijn vanwege het koudere water dat de wpb in komt, in de verbruiks sheet zie je best vaak 600kWh/jaar en dat is binnen de gemiddelde 2kWh/dag.
Wordt een regendouche 6x per dag gebruikt dan is het een ander verhaal, maar dat kan iemand zelf ook zien.
Vergelijk het dan met je gasverbruik in de zomer en kijk op de watermeter wat je verbruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Ik zet er toch een escape achter? :P
In de winter kan het hoger zijn vanwege het koudere water dat de wpb in komt, in de verbruiks sheet zie je best vaak 600kWh/jaar en dat is binnen de gemiddelde 2kWh/dag.
Wordt een regendouche 6x per dag gebruikt dan is het een ander verhaal, maar dat kan iemand zelf ook zien.
Vergelijk het dan met je gasverbruik in de zomer en kijk op de watermeter wat je verbruikt.
Ik zit hier met twee personen op 500kWh per jaar met buiten/buiten en geen gebruik van electrisch element.

Maar dan draait hij wel langer dan 1-2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zet je er 'gemiddeld' bij dan kan dat prima, in de zomer zal het een stuk minder zijn.
Er is geen vuistregel voor, er zijn te veel variabelen per huishouden dus kijk naar wat je wel weet.
Had ik 1-4u gezegd dan komt er wel weer iemand die 6u normaal vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:07
Hier staat hij op binnen binnen en een meter geïsoleerde slang aan de uitblaas scheelt dan heel veel ongeveer de helft. Bij de nieuwe wob die ik sinds een week onder garantie gekregen heb moet je echt goed luisteren draait de compressor nu wel of niet. Het is de fan die meer geluid maakt. Dat was bij de oude wel anders. Dus de ene is de andere niet.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 03-03-2024 12:37 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:36
Ik heb hier een Calypso VM, 150 liter. Waardeloos ding gebleken omdat het vermogen echt te laag is.

Nu zit ik eraan te denken om de Calypso Split te kopen. Installatie buiten is lastig en duur. Op zolder heb ik wel genoeg plek voor de..buitenunit.

Zou het een realistische optie zijn om de buitenunit op zolder te hangen? Ik weet dat hij vast behoorlijk geluid maakt, maar hij zal dan ook maar kort draaien per dag. Het warmteverlies op zolder lijkt me ook nooit meer te kunnen zijn dan de gewone Calypso die binnen/binnen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 08:20
Flatisa schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:22:
Ik heb hier een Calypso VM, 150 liter. Waardeloos ding gebleken omdat het vermogen echt te laag is.

Nu zit ik eraan te denken om de Calypso Split te kopen. Installatie buiten is lastig en duur. Op zolder heb ik wel genoeg plek voor de..buitenunit.

Zou het een realistische optie zijn om de buitenunit op zolder te hangen? Ik weet dat hij vast behoorlijk geluid maakt, maar hij zal dan ook maar kort draaien per dag. Het warmteverlies op zolder lijkt me ook nooit meer te kunnen zijn dan de gewone Calypso die binnen/binnen draait.
Vreemde oplossing. Maar waarom haal je niet de explorer v4 200l dat is een bewezen goed apparaat:

Ps welk ongemak geeft jou de Calypso WM150 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Wat bedoel je daarmee, het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is dat je dat ding meerdere keren per dag leegtapt en hij het niet bij kan benen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
stevenP schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:26:
[...]

Voordat je aan instellingen gaat rommelen of zelfs onderdelen gaat bestellen is het belangrijk te weten of het water fysiek goed loopt - dus of het water de goede route door de installatie volgt. Dat is iets wat alleen jij (jullie) kunnen zien natuurlijk.
Koud water > wpb > cv ketel > douche

Ik vermoed dat het water uit je boiler je wpb je ketel niet bereikt, omdat het bijvoorbeeld via een aftakking al direct naar je douche verdwijnt.
Dus kijk in het boekje van de ketel, daar staat een diagram welke aansluiting wat hoort te zijn. Daar zal "koud water in" staan, en dat zou de buis uit je wpb moeten zijn.

Anders, draai de kraan warm open en ga buizen voelen direct onder je ketel. Welke worden warm? En check het diagram, welke aansluitingen zijn dat?
Je hebt helemaal gelijk! De koud water leiding is direct op de warmtepompboiler aangesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 08:36
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Vreemde oplossing. Maar waarom haal je niet de explorer v4 200l dat is een bewezen goed apparaat:

Ps welk ongemak geeft jou de Calypso WM150 dan?
Omdat de boiler maar 150l heeft draait die sowieso bijna de hele dag. Soms zelfs zonder gedouched te hebben, dan is tegen de avond het warmteverlies al zo hoog dat die weer begint met draaien (matige isolatie, op verschillende plekken voelt het erg warm aan). Opgenomen vermogen is niet zoals de brochure vermeld 350 watt, maar gemiddeld eerder 250 watt. Zwaar onderbemeten dus.

De Explorer is inderdaad ook een optie maar de split heeft toch al gauw 2 keer meer vermogen en dus snellere runs. In beide gevallen heb je de compressor binnen staan. Kan het niet met zekerheid zeggen maar wellicht dat de split zelfs stiller is vanwege het grotere luchtoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

turkeyhakan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! De koud water leiding is direct op de warmtepompboiler aangesloten..
Die moet ook op de warmtepompboiler zijn aangesloten en de warme kant van die boiler moet op de 'koude' ingang van de ketel zitten.'

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:07
Niet alle ketels vinden dat goed.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Flatisa schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Kan het niet met zekerheid zeggen maar wellicht dat de split zelfs stiller is vanwege het grotere luchtoppervlak.
Ik heb twee van die Fujitsu buitenunits gehad die die Atlantic gebruikt en op volle bak verwarmen waren dat niet de stilste buitenunits. Ook weer niet grootste herrieschoppers, maar vermoed dat een WPB minder geluid maakt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28
turkeyhakan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is logisch en was niet de vraag. Waar gaat de uitgang van de warmtepompboiler naar toe?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
snameroc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:36:
Hier staat hij op binnen binnen en een meter geïsoleerde slang aan de uitblaas scheelt dan heel veel ongeveer de helft. Bij de nieuwe wob die ik sinds een week onder garantie gekregen heb moet je echt goed luisteren draait de compressor nu wel of niet. Het is de fan die meer geluid maakt. Dat was bij de oude wel anders. Dus de ene is de andere niet.
Welke wpb had je dan? En was de nieuwe hetzelfde type als de oude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
snameroc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:28:
Niet alle ketels vinden dat goed.
Klopt. De ketel moet keurmerk NZ hebben (naverwarming zonneboiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
klump4u schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Die moet ook op de warmtepompboiler zijn aangesloten en de warme kant van die boiler moet op de 'koude' ingang van de ketel zitten.'
Die loopt niet naar de ketel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Dat is logisch en was niet de vraag. Waar gaat de uitgang van de warmtepompboiler naar toe?
Niet naar de ketel maar naar de “centrale” leiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-09 21:23
Flatisa schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:06:
[...]

De Explorer is inderdaad ook een optie maar de split heeft toch al gauw 2 keer meer vermogen en dus snellere runs. In beide gevallen heb je de compressor binnen staan. Kan het niet met zekerheid zeggen maar wellicht dat de split zelfs stiller is vanwege het grotere luchtoppervlak.
Heb een Calypso split van 270 l. Die is meestal in 3 uurtjes wel klaar (van 10% naar 100% 50 graden en circa 5 graden buiten). Dat gaat best rap. Dus er zal wel sneller warmte naar de zolder toe moeten om het rendement te behouden dan met een samengebouwde WPB.
De Fujitsu unit maakt meer geluid dan de Mitsubishi HI (hangen bij mij naast elkaar), maar het valt nog zeker mee. Komt denk ik ook omdat de unit flink aan het werk wordt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
turkeyhakan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Niet naar de ketel maar naar de “centrale” leiding.
Dan kan je CV dus ook niet naverwarmen. Als dat wel de bedoeling is zal je de installateur moeten bellen en vragen wat er mis is gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Met de tips van @Just_DH en @wizzopa ben ik afgelopen zaterdagmorgen aan de gang gegaan met de warmtepompboiler.
Just_DH schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:46:
@DaLass Staat de boiler netjes waterpas en loopt het condenswater dus richting de afvoer? Wat je beschrijft komt me bekend voor en toen stond onze Atlantic niet helemaal netjes waardoor het condenswater en water na een defrost niet goed wegliep.
De boiler stond iets uit het midden, dus ik heb bij 2 van de poten aan de voorzijde een stukje PVC-laminaat onder gelegd (+/- 3mm). Daarmee heb ik hem nog steeds niet 100% in het midden gekregen, maar wel de balans iets verschoven ten gunste van de afvoer.
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:01:
Ik denk dat er lucht aangezogen wordt door de condensslang waar door condens niet weg kan lopen. Probeer eens een kleine waterslotje te maken in de condensslang. https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpeg
Hier heb ik ook naar gekeken en een waterslot gemaakt. Daar blijft nu ook netjes water in staan, waardoor er geen valse lucht meer aangezogen kan worden. Het geborrel wat ik af en toe hoorde is nu ook weg.
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:16:
Als je dan toch je kap er af heb kijk dan even hier naar https://imgur.com/dD4FV0N en deze https://imgur.com/fOBes72 en draai dan ook het gekartelde dopje even goed vast
De buisjes zaten prima, de gekartelde koperkleurige dopjes (2 stuks) heb ik best nog wat slagen kunnen geven om echt goed dicht te zitten. Ik heb hierbij niets geforceerd.

Bij het terugplaatsen van de kap viel mij op dat er rechtsachter in de kap nog een gat zit voor een snoer, waarschijnlijk is die om een snoer voor het PV contact door te voeren. Toen de boiler aanstond hoorde ik dat ook daar valse lucht gezogen werd. Dat gat heb ik dus ook maar even dichtgemaakt.

Ondertussen zijn we 4 runs verder en is alles nog steeds droog! _/-\o_

Heren, enorm bedankt voor de tips! Grote blij! :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:05
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Jawel maar neem dan een filterbox met een M5 zakkenfilter.
Door de zakken gaat de weerstand over het filter sterk omlaag omdat je praat over bv 1,5m2 filtermateriaal ipv 0,15m2 filtermateriaal.
De verschildruk over een zakkenroller (schoon) is maar 30-50pa
Dat is toch zo'n 60% van een filterbox met een vlak filter (even snel gekeken op ventilatieland.nl). Wat voor filter zou jij adviseren? Mijn Hewalex wil geloof ik max. 42 pa drukverlies. Met 5 m buis en drie haakse bochten zit ik al op iets van 25 pa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 08:20
Martin7182 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Dat is toch zo'n 60% van een filterbox met een vlak filter (even snel gekeken op ventilatieland.nl). Wat voor filter zou jij adviseren? Mijn Hewalex wil geloof ik max. 42 pa drukverlies. Met 5 m buis en drie haakse bochten zit ik al op iets van 25 pa.
Denk dat een vervuild vlak filter wel 500pa doet

Pak een zakkenfilter, zo lang mogelijk filterklasse M5.
Bv met deze box waarin een M5 zakkenfilter past.
Deze heeft 3 of 4 zakken van 360mm lang wat het oppervlakte zeker 15-20x groter maakt
Ook de tijd totdat het filter vervangen moet worden is zoveel langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Ik heb zelf sinds een half jaar een calypso split 200ltr. De buitenunit hangt tegen buitenmuur aan en draait in de winter zeker 2 uur en daarna nog 3 x een kwartier of zo. In zomer nog ervaren maar zal minder zijn. Ik vind het geluid, ondanks dat die binnen staat, nog best fors. Meer geluid dan een airco in ieder geval. Ik zou hem nooit binnen plaatsen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
mrme12345 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf sinds een half jaar een calypso split 200ltr. De buitenunit hangt tegen buitenmuur aan en draait in de winter zeker 2 uur en daarna nog 3 x een kwartier of zo. In zomer nog ervaren maar zal minder zijn. Ik vind het geluid, ondanks dat die binnen staat, nog best fors. Meer geluid dan een airco in ieder geval. Ik zou hem nooit binnen plaatsen.
Heb je hem nou buiten of binnen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
rrrrichhh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Heb je hem nou buiten of binnen?...
Het binnendeel binnen en het buitendeel buiten.
Ik kan bevestigen dat de buitenunit niet de stilste is.
Bij temperaturen vanaf het vriespunt en lager gaat hij echt rammen, heb het verbruik tot ruim 1200 watt zien oplopen.
Niet dat het hier uitmaakt overigens, ding staat bovenop een plat dak en heb er geen last van verder.
Binnen in je woning lijkt het me minder.
Anderzijds de temperatuur zal daar niet zo laag zijn, maar tegelijkertijd zal de temperatuur daar wel heel rap dalen als je daar de buitenunit opstelt.
Ik ben bepaald niet overtuigd van het idee en het is een beetje dure grap om zomaar te proberen of het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even over de filter box, destijds (2018) was de eerste die we vonden een Ruck met een vliesfilter.
Heden zie ik Ruck boxen voor zakkenfilters bij Ventilatieland, die zijn een stuk langer (50cm) en ik zie zo snel geen zakkenfilters die in een vlies box passen.

Misschien zijn deze een alternatief: https://www.amazon.nl/-/e...ox%2Caps%2C69&sr=8-8&th=1

De box is vergelijkbaar met de Ruck wat de grootte betreft (garantie tot de deur :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Speedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:56:
Nog even over de filter box, destijds (2018) was de eerste die we vonden een Ruck met een vliesfilter.
Heden zie ik Ruck boxen voor zakkenfilters bij Ventilatieland, die zijn een stuk langer (50cm) en ik zie zo snel geen zakkenfilters die in een vlies box passen.

Misschien zijn deze een alternatief: https://www.amazon.nl/-/e...ox%2Caps%2C69&sr=8-8&th=1

De box is vergelijkbaar met de Ruck wat de grootte betreft (garantie tot de deur :F )
In een vliesbox passen ze volgens mij nooit (?), je hebt een langwerpige doos nodig.
ruck ft160
f7 zakkenfilter

Maar als ik mijn eigen filterbox gezien heb, en zie dat dit "gewoon een langere is" moet een degelijk gebouwd multiplex doosje niet zo goed werken. Enkel belangrijk dat het filter mooi afdicht rondom / cq niet gaan lekker.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk. ik kan kijken wat ik met 2 Ruck filters kan doen al klinkt dat als meer weerstand met hetzelfde materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:51
Speedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:14:
[...]

Leuk. ik kan kijken wat ik met 2 Ruck filters kan doen al klinkt dat als meer weerstand met hetzelfde materiaal.
De standaard Ruck filters zijn ruk😉.
Mijn Fröbel is gemaakt van worteldoek haken en gesplitst wasemkap filter.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De M5 zakkenfilters zullen wel ergens voor staan, standaard vind ik prima om geen rommel in de wpb te krijgen en hier vervuilt ie bijna niet.
Wel grappig dat 5 jaar naderhand blijkt dat het beter kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
ASW1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Het binnendeel binnen en het buitendeel buiten.
Ik kan bevestigen dat de buitenunit niet de stilste is.
Bij temperaturen vanaf het vriespunt en lager gaat hij echt rammen, heb het verbruik tot ruim 1200 watt zien oplopen.
Niet dat het hier uitmaakt overigens, ding staat bovenop een plat dak en heb er geen last van verder.
Binnen in je woning lijkt het me minder.
Anderzijds de temperatuur zal daar niet zo laag zijn, maar tegelijkertijd zal de temperatuur daar wel heel rap dalen als je daar de buitenunit opstelt.
Ik ben bepaald niet overtuigd van het idee en het is een beetje dure grap om zomaar te proberen of het gaat werken.
Is de binnenunit van de split verder geruisloos?
Krijg er binnenkort ook een.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het enige voordeel van die Calypso split unit, is dat je het "herrie" gedeelte niet binnen hebt staan toch? Of zijn er ook andere voordelen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:24:
Het enige voordeel van die Calypso split unit, is dat je het "herrie" gedeelte niet binnen hebt staan toch? Of zijn er ook andere voordelen?
De split heeft aanzienlijk meer vermogen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
rrrrichhh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Is de binnenunit van de split verder geruisloos?
Ja.
Het kan wel zijn dat er wat geluid/trilling van buiten via de leidingen wordt doorgegeven maar dat zal vrij minimaal zijn. Ik laat hem elke dag rond 12u een run maken dus dan heb je er sowieso geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:30:
[...]

De split heeft aanzienlijk meer vermogen.
Wat is dan de reden dat de Atlantic Explorer v4 de meest populaire wpb is in dit topic? Puur vanwege de complexere installatie die men moet doen met de split unit?

Ik neem aan dat je de split unit ook niet zelf mag installeren, gezien je daar met f-gassen enz zit?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Wat is dan de reden dat de Atlantic Explorer v4 de meest populaire wpb is in dit topic? Puur vanwege de complexere installatie die men moet doen met de split unit?

Ik neem aan dat je de split unit ook niet zelf mag installeren, gezien je daar met f-gassen enz zit?
Dat dus.. een mono wpb zet je neer, 2 leidingen eraan, stekker erin, en je bent klaar om te gaan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb nu mijn zelf gemaakte filter (van een stofzuigerzak) er af gehaald en hij zit weer op de oude waarden. _/-\o_

Dat filter kost dus keihard vermogen en dus geld. Dan stofzuig ik 'm wel 1x per jaar van binnen.
Ik ga het nog even opzoeken in de handleiding, hoe het moet, maar wellicht kun je me al even zeggen wat ik dan moet doen?
De bovenkant eraf halen en dan gewoon de stofzuigermond zijn werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:58
Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Idd, duurder bij installatie, deels door f-gassen. En ook misschien het vinden van een plek voor een buitenunit. Maar dat kan ook een voordeel zijn als er ook dakdoorvoeren gemaakt moeten worden. Maar misschien is de toegevoegde waarde van sneller opwarmen ook niet voor iedereen belangrijk. Mensen die een zolder over hebben (kinderen het huis uit) zijn snel klaar met een splitloze wpb en hebben geen last van geluid.

Ik zie wel een goede toepassing voor mensen die ruimtegebrek hebben. Je kan met een split toe met een kleiner vat want met het hogere vermogen kan de split wpb het water sneller opwarmen. Ook het geluid is bij ruimtegebrek een voordeel bij een split, je kan dan gemakkelijk slapen naast het boilervat.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Let wel op welk model het is, de oudere split serie heeft nog R410a en de huidige V3 bevat R32.
Dat is belangrijk met reparaties aangezien R410a eerder wordt uit gefaseerd dan R32.
Ik kan me voorstellen dat je ergens een aanbieding ziet uit een oude voorraad.

De split is 2x sneller warm dan de Explorer V4, dat kan handig zijn maar het kost wel wat.
Nadeel is misschien dat er geen extra spiraal versie is, dat heeft de Explorer V4 wel (naar keus).
Ik heb de spiraal in gebruik om hem met de wp snel op te kunnen warmen, eerder gebruikte ik de spiraal om een paar radiatoren te verwarmen als aanvulling op de airco's.
Geen zuinige oplossing met een cop tot 3 dus dat deed ik maar zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Rzaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Ik ga het nog even opzoeken in de handleiding, hoe het moet, maar wellicht kun je me al even zeggen wat ik dan moet doen?
let op dat je lamellen echt heel gevoelig zijn. een stofzuiger kan al heel snel schade aanrichten.
Er bestaan kleine kammetjes die tussen de lamellen passen (condensor comb op amazon/ali/ebay) waarmee je het meeste vuil naar boven kan halen.

Aangezien je een condens opvangbak + afvoer hebt kan je het daarna ook wat schoonsprayen met bijvoorbeeld een Dasty (welbekende ontvetter van de Wibra), even laten inweken en dan nasprayen met een sprayflacon water. Geen grote stoot water of lucht erop want je spuit al snel schade aan die dingen.

Vanzelfsprekend mag zijn dat je de stroom eraf haalt en even 2min wacht alvorens de kappen te openen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stevenP schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:50:
[...]

let op dat je lamellen echt heel gevoelig zijn. een stofzuiger kan al heel snel schade aanrichten.
Er bestaan kleine kammetjes die tussen de lamellen passen (condensor comb op amazon/ali/ebay) waarmee je het meeste vuil naar boven kan halen.

Aangezien je een condens opvangbak + afvoer hebt kan je het daarna ook wat schoonsprayen met bijvoorbeeld een Dasty (welbekende ontvetter van de Wibra), even laten inweken en dan nasprayen met een sprayflacon water. Geen grote stoot water of lucht erop want je spuit al snel schade aan die dingen.

Vanzelfsprekend mag zijn dat je de stroom eraf haalt en even 2min wacht alvorens de kappen te openen! :-)
Dat laatste is niet overbodig, want daar had ik wellicht niet aan gedacht.

Ik ga zo'n kammetje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:22
Zijn er mensen met een Auer edel air?

Wanneer ik de temperatuur van het vat wil bekijken moet ik via het menu naar installateur menu om vervolgens via display de huidige temperatuur te zien. Ik heb het boekje er al op nagekeken maar kan hier over niks vinden.

Lijkt mij dat dit toch ook op het display aangegeven kan worden. is er iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Ik begrijp iets geloof ik niet zo goed.

Ik zie hier hele verhalen voorbij komen over filters voor de aanzuig van WPB's.
Waarom moet er überhaupt een filter voor zitten? Of is dat alleen vanwege vettige lucht uit een afzuigkap. Dan misschien een beter filter in de afzuigkap zetten?

Ik heb mijn gewone verwarmings WP buiten staan en daar zit ook geen filter of rooster voor.
Die draait inmiddels ruim 12 jaar en het enige reinigen dat ik aan het verdamperblok heb gedaan, is dat ik 's zomers een paar evt. losse bladdjes, die ergens tussen de lamellen zaten, er even tussenuit heb gehaald.

Ter info aanvullend: Mijn WPB staat in de kelder en werkt uitsluitend op kelderlucht. 's zomers ca 19°C en 's winters ca 11°C. Er zit geen filter voor. Het lamellenblok is sinds de inbedrijfstelling (2017) nog nooit gereinigd. En de COP is sinds in bedrijf stelling nog steeds ongeveer gelijk.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Filteren kan je doen als je weet dat er rommel in de toegevoerde lucht kan zitten.
Bij mij gebeurt dat via de dak doorvoer (plat dak) en een MV systeem is zelden schoon omdat ie altijd actief is.
In het filter vind ik bladresten, insecten, spinnen en ander los spul dat kennelijk ergens wordt binnengezogen.
Sinds ik een passieve afzuigkap heb die via de MV werkt komt er minder vet in, een actieve afzuigkap laat blijkbaar meer troep door omdat ie zo hard gaat en hoort eigenlijk direct naar buiten te blazen.
Bij mij zat ie op de MV en ik wilde geen muur doorvoer hebben (warmte en geluidslek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Zwerius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:51:
Ik begrijp iets geloof ik niet zo goed.

Ik zie hier hele verhalen voorbij komen over filters voor de aanzuig van WPB's.
Waarom moet er überhaupt een filter voor zitten? Of is dat alleen vanwege vettige lucht uit een afzuigkap. Dan misschien een beter filter in de afzuigkap zetten?

Ik heb mijn gewone verwarmings WP buiten staan en daar zit ook geen filter of rooster voor.
Die draait inmiddels ruim 12 jaar en het enige reinigen dat ik aan het verdamperblok heb gedaan, is dat ik 's zomers een paar evt. losse bladdjes, die ergens tussen de lamellen zaten, er even tussenuit heb gehaald.

Ter info aanvullend: Mijn WPB staat in de kelder en werkt uitsluitend op kelderlucht. 's zomers ca 19°C en 's winters ca 11°C. Er zit geen filter voor. Het lamellenblok is sinds de inbedrijfstelling (2017) nog nooit gereinigd. En de COP is sinds in bedrijf stelling nog steeds ongeveer gelijk.
Bij mij pakt de WPB lucht uit de overloop, vlak naast de wasmand, wasmachine & droger etc. Hier is het gewoon altijd stoffig. Dit werd bevestigd door na een maand of 8 even in de aanvoerbuis te kijken, die zag er toen (al) zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGKDO2d6KOuHrUu88t0Yezt-J50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zGAsbjMEXls4e7Lyx6q3x2u.jpg?f=fotoalbum_large
Condensor heb ik niet gecontroleerd, gaat binnenkort wel een keer gebeuren. Heb er nu een Ruck box voorgezet, en aangezien ik slechts 1m buis gebruik geloof ik het wel qua drukverlies. Ik snap best dat als er kilometers buis met haakse hoeken én een vervuild action filter inzitten het wel degelijk meer belasting voor je fan oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stevenP schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Bij mij pakt de WPB lucht uit de overloop, vlak naast de wasmand, wasmachine & droger etc. Hier is het gewoon altijd stoffig. Dit werd bevestigd door na een maand of 8 even in de aanvoerbuis te kijken, die zag er toen (al) zo uit:
[Afbeelding]
Condensor heb ik niet gecontroleerd, gaat binnenkort wel een keer gebeuren. Heb er nu een Ruck box voorgezet, en aangezien ik slechts 1m buis gebruik geloof ik het wel qua drukverlies. Ik snap best dat als er kilometers buis met haakse hoeken én een vervuild action filter inzitten het wel degelijk meer belasting voor je fan oplevert.
Ik zie dat je geen geïsoleerde buis gebruikt voor de inlaat.
Neem even aan dat je ook naar binnen uitblaast. Indien ja: Heb je wel een geïsoleerde buis voor je uitlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Rzaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Ik zie dat je geen geïsoleerde buis gebruikt voor de inlaat.
Neem even aan dat je ook naar binnen uitblaast. Indien ja: Heb je wel een geïsoleerde buis voor je uitlaat?
Yep, ik draai binnen/buiten en inlaat is ongeïsoleerd. Uiteraard uitblaas wel netjes geïsoleerde buis + dakdoorvoer :) Goed dat je het checkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stevenP schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Yep, ik draai binnen/buiten en inlaat is ongeïsoleerd. Uiteraard uitblaas wel netjes geïsoleerde buis + dakdoorvoer :) Goed dat je het checkt.
Ik blaas zowel binnen in als binnen uit. Geen dakdoorvoer dus.
Moet nog buizen aansluiten en het plan is om de inlaat te plaatsen in de ruimte waar de WPB staat en waar een omvormer van de zonnepanelen hangt (deze geeft altijd warmte af als de zon schijnt.
En uit te blazen op de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hm, dat wordt dan toch overwegen om bijvoorbeeld de calypso aan te schaffen; ik stond eigenlijk op het punt om de atlantic explorer v4 te gaan bestellen. Vooral ook omdat die een stuk makkelijker zelf te installeren is.

Ik gok dat er wel forse diameters naar buiten moeten voor de koelleidingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tanuki op 05-03-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:34:
Hm, dat wordt dan toch overwegen om bijvoorbeeld de calypso aan te schaffen; ik stond eigenlijk op het punt om de atlantic explorer v4 te gaan bestellen. Vooral ook omdat die een stuk makkelijker zelf te installeren is.

Ik gok dat er wel forse diameters naar buiten moeten voor de koelleidingen.
Bij een split is de buizenbende gelijk aan een 'reguliere' airco. Dubbel koelleiding + aansturingskabel; ik gebruik voor airco's een enkele 63mm gatenzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 17:23
Ik heb een leuke uitdaging met mijn veel te krappe washok. Hoogte genoeg, maar helaas maar 64,8 cm breed. Ik wil er een Atlantic Explorer V4 270L in proppen (diameter 62 cm). In principe zou het moeten lukken, zeker als ik hem een paar graden met de klok mee draai zodat de koudwaterinlaat en warmwateruitlaat wat meer naar voren wijzen en ik alsnog bij het bedieningspaneel aan de voorkant kan.

Ik verwacht dat er dan alsnog onvoldoende ruimte is om er een veiligheidsgroep op aan te sluiten en deze er recht uit te laten steken. Zou het een probleem zijn om hier een bochtstukje tussen te zetten? Of misschien zelfs een stuk leiding (mits het koper is?) en de veiligheidsgroep elders te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
tip-battery02 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:18:
Ik heb een leuke uitdaging met mijn veel te krappe washok. Hoogte genoeg, maar helaas maar 64,8 cm breed. Ik wil er een Atlantic Explorer V4 270L in proppen (diameter 62 cm). In principe zou het moeten lukken, zeker als ik hem een paar graden met de klok mee draai zodat de koudwaterinlaat en warmwateruitlaat wat meer naar voren wijzen en ik alsnog bij het bedieningspaneel aan de voorkant kan.

Ik verwacht dat er dan alsnog onvoldoende ruimte is om er een veiligheidsgroep op aan te sluiten en deze er recht uit te laten steken. Zou het een probleem zijn om hier een bochtstukje tussen te zetten? Of misschien zelfs een stuk leiding (mits het koper is?) en de veiligheidsgroep elders te monteren?
geen enkel probleem om meters leiding tussen inlaatcombi en boiler te hebben. Dat stukje leiding staat nog steeds onder dezelfde 'beveiliging' van de groep :)

Verder is wel écht krap ja.. Ik heb me al eens verkeken met ophangen tegen een wand aan van mijn 150L calypso (cloon) waarbij de uitgang voor condenswater buiten de opgegeven maten stak.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
Super, dankjewel voor je reactie!

Ja ik heb inmiddels uitgevogeld dat het allemaal net moet lukken. De condensafvoer is bij de Explorer ook een pain in the ass, zit precies aan de achterkant waardoor ik hem ook niet met de achterkant tegen de muur aan kan zetten. Maar, zolang ik zorg dat ik die in de sifon hang samen met de afvoer van de veiligheidsgroep voordat ik de Atlantic op z'n plek zet hoef ik daar in principe niet meer te zijn.

Zou ik de sifon trouwens boven de WPB kunnen plaatsen of moet het perse onder de condensafvoer? Dan zou ik overal namelijk mooi bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
tip-battery02 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:55:

Ja ik heb inmiddels uitgevogeld dat het allemaal net moet lukken. De condensafvoer is bij de Explorer ook een pain in the ass, zit precies aan de achterkant waardoor ik hem ook niet met de achterkant tegen de muur aan kan zetten. Maar, zolang ik zorg dat ik die in de sifon hang samen met de afvoer van de veiligheidsgroep voordat ik de Atlantic op z'n plek zet hoef ik daar in principe niet meer te zijn.

Zou ik de sifon trouwens boven de WPB kunnen plaatsen of moet het perse onder de condensafvoer? Dan zou ik overal namelijk mooi bij kunnen.
condensafvoer is 'gewoon een afvoertje' dus zwaartekracht is vriend :9
Je kan het wel doen met een airco opvoerpomp voor condenswater, maar die kunnen weer storingen geven, moeten gereinigd worden etc. Zou ik echt alleen als last-resort inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
Ja daar was ik al bang voor inderdaad. Een pomp erbij wil ik inderdaad niet aan beginnen. Heel erg bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fikatje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 17:57
De condensafvoer is bij de Explorer ook een pain in the ass, zit precies aan de achterkant waardoor ik hem ook niet met de achterkant tegen de muur aan kan zetten.
Zorg er wel voor dat je deze slang vast zet met een slangenklem of wat tape op de slang en dan naar boven vast zetten voordat je de boiler in het hoekje duwt. Een pagina of 2 terug ging het over het aanzuigen van lucht in deze condensafvoer slang, hier wilde ik ook waterslotje in maken en toen kwam de condens slang los. Ik kan er zo bij maar jij straks niet als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Vraagje, hebben jullie ook condensvorming bij de slang die naar de afvoer loopt? Wat ik heb begrepen/gelezen is dat het water wat in deze slang komt erg koud is (4 graden) en de omgeving natuurlijk 20+. Hoe hebben jullie dit eventueel opgelost? Het water valt namelijk op de grond en zorgt voor een plas water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik gebruik daar een buis met isolatie voor, condens dat in de buis ontstaat voert de wpb af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
turkeyhakan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:31:
Vraagje, hebben jullie ook condensvorming bij de slang die naar de afvoer loopt? Wat ik heb begrepen/gelezen is dat het water wat in deze slang komt erg koud is (4 graden) en de omgeving natuurlijk 20+. Hoe hebben jullie dit eventueel opgelost? Het water valt namelijk op de grond en zorgt voor een plas water.
"een plas" klinkt wel heftig.. Ik heb het nog nooit gemerkt bij mij, dus kan niet veel zijn - als het er al is. Weet je zeker dat het condens op de slang is, of misschien toch dat het langs je condensafvoer sijpelt vanuit je uitgang WPB?

Ik gok dat jij buiten/buiten draait? Ik binnen/buiten dus mijn condenswater zal niet zó koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Speedy-Andre schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:42:
Ik gebruik daar een buis met isolatie voor, condens dat in de buis ontstaat voert de wpb af.
Thanks! Heb je wellicht een link naar eenzelfde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
stevenP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]

"een plas" klinkt wel heftig.. Ik heb het nog nooit gemerkt bij mij, dus kan niet veel zijn - als het er al is. Weet je zeker dat het condens op de slang is, of misschien toch dat het langs je condensafvoer sijpelt vanuit je uitgang WPB?

Ik gok dat jij buiten/buiten draait? Ik binnen/buiten dus mijn condenswater zal niet zó koud zijn.
Bij de condensafvoer (uitgang) is het inderdaad ook enorm vochtig (lees nat). Dit is de installateur nog niet gelukt om op te lossen. Dus iemand van Vaillant komt binnenkort langs...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Thanks! Heb je wellicht een link naar eenzelfde product?
Is Google stuk?
https://www.ventilatielan...spirobuis-l-1000-mm/1993/
Of doe er isolatie omheen zoals Armaflex (zelfklevend) afhankelijk van de soort buis die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
Darkbullet schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:11:
Zijn er mensen met een Auer edel air?

Wanneer ik de temperatuur van het vat wil bekijken moet ik via het menu naar installateur menu om vervolgens via display de huidige temperatuur te zien. Ik heb het boekje er al op nagekeken maar kan hier over niks vinden.

Lijkt mij dat dit toch ook op het display aangegeven kan worden. is er iemand die hier meer van weet?
Het draaiwieltje 5 sec ingedrukt houden, Display komt in beeld, loslaten en je kunt door de verschillende temperaturen draaien.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Rzaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Geen idee, ik heb 'm pas 5 maanden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB

[...]
Let op dat je wel een waterslot in de condensafvoer maakt. Anders gaat hij lucht aanzuigen en loopt het condenswater niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
RichieB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Let op dat je wel een waterslot in de condensafvoer maakt. Anders gaat hij lucht aanzuigen en loopt het condenswater niet meer weg.
ik hoor dit vaker, maar is dit niet specifiek voor de situatie waar je de afvoer luchtdicht afsluit verder? Ik heb bijvoorbeeld mijn silicone slangetje in een afvoer 40mm hangen, samen met de inlaatcombi. Naar mijn weten heb ik verder geen problemen met aanzuigen van lucht omdat het door de zwaartekracht gewoon naar beneden sijpelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wat is voor jullie de reden om een split unit te hebben geinstalleerd (laten installeren)? Nadelen:
* F-gassen certificering nodig
* Weer een apparaat dat mogelijk onderhoudsgevoelig is (en onderhoud op wp's is duur)
* Extra boringen enz
* Duurder
* Waarschijnlijk niet kunnen slapen op zolder

Maar voordelen:
* Herrie is buiten
* Efficienter en beter systeem
* Sneller systeem
* Kunnen slapen op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van je warmtepomp een extra spiraal te laten opwarmen in een WPB? Wat ik zo kan bedenken:
Stel dat je WP water van 35 graden maakt. Dat stroomt door de extra spiraal, en hierdoor wordt het koude water onderin het vat verwarmd naar 35 graden. Als je setpoint 50 graden is, hoeft de WBP het water maar 15 graden warmer te maken, ipv 40 graden als het aan 10 graden binnenkomt. Het heeft geen effect op het rendement van je WBP, want dat wordt bepaald door de temperatuur van de lucht in de aanvoer, en die verandert niet (edit: hoewel je in een systeem optiek mogelijk wel efficiëntie winst oplevert, omdat de cop van je wp hoger ligt dan die van je wpb, en die dan een grote stuk van de verwarming voor zijn rekening neemt). Het heeft wel een effect op de tijd die de WBP nodig heeft om het vat tot 50 graden te verwarmen, want het vat of sneller op temperatuur.

Nadeel: als de WP geen warmte levert omdat er in huis geen warmtevraag is, bv in de zomer, dan moet je WBP wel gewoon weer water van 10 tot 50 graden verwarmen.

Klopt deze redenering?

Als zonnepanelen hebt zou je dit in de zomer nog wat kunnen compenseren door je stroomoverschot te laten 'affikken' in de WBP, als je WBP rechtstreeks verbonden kan worden met je PV-installatie (of mogelijk door de WBP slim te schakelen via domotica?).

Wat is het effect van deze set-up op je warmtepomp? Die krijgt er in feite een radiator bij, maar is bekend hoe groot de 'afgifte' is van een extra spiraal doorgaans is? Als er water van 35 graden ingaat, aan welke temperatuur komt het er dan weer uit? Wat betekent dit voor het rendement van je WP?

En een vraag over geluid: in ventilatiesystemen is het gebruikelijk om starre of flexibele dempers te gebruiken in het buizensysteen, zoals bv hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWaVyQZwQSxNldzpS6Ha3GeMaEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R31MYReeX8VbvJ734Nw0C4P7.png?f=fotoalbum_large

Kan dit ook bij een WBP?

[ Voor 20% gewijzigd door marvel27 op 07-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Elk voordeel hep ze nadeel. Binnen is het stiller, maar je buitenunit gaat wel de test van buitenunit rekentool moeten doorstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Tanuki schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:49:
Wat is voor jullie de reden om een split unit te hebben geinstalleerd (laten installeren)? Nadelen:
* F-gassen certificering nodig
* Weer een apparaat dat mogelijk onderhoudsgevoelig is (en onderhoud op wp's is duur)
* Extra boringen enz
* Duurder
* Waarschijnlijk niet kunnen slapen op zolder

Maar voordelen:
* Herrie is buiten
* Efficienter en beter systeem
* Sneller systeem
* Kunnen slapen op zolder
Ik had ook een vat op de warmtepomp van het huis kunnen aansluiten, maar heb een voorkeur voor hele simpele installaties waarbij elk apparaat maar 1 ding hoeft te doen, zonder regelingen en complexiteit toe te voegen. Had ook een mono WPB kunnen zijn maar hij kwam op de plek waar de CV ketel hing, direct onder de doorvoer naar een plat betonnen dak. Een split is dan eigenlijk wel logisch ipv met grote diameter doorvoeren te werken, en qua geluid ook, als het even kan wil je zo'n compressor liever niet binnen.

[ Voor 32% gewijzigd door ASW1 op 07-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

stevenP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:05:
[...]

ik hoor dit vaker, maar is dit niet specifiek voor de situatie waar je de afvoer luchtdicht afsluit verder? Ik heb bijvoorbeeld mijn silicone slangetje in een afvoer 40mm hangen, samen met de inlaatcombi. Naar mijn weten heb ik verder geen problemen met aanzuigen van lucht omdat het door de zwaartekracht gewoon naar beneden sijpelt.
Zoals jij het hebt heb ik het ook al 5 jaar. Dikke prima.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
@Tanuki ellek voordeel heb zn nadeel:
+ split is qua inbouwvolume stúkken kleiner (lees: 200L vat is kleiner dan mijn 150L WPB)
+ alle herrie staat buiten, binnen fluisterstil
+ veel meer vermogen, dus superrap weer uit/stil/op temp
+ één gat van rond 65mm ipv 2x 200mm
+ buitenunit is een 'doodgewone airco' dus iedere monteur snapt 'm en kan er wat mee
+ koelleidingen, opstellingsblokken etc zijn ook niet bepaald gratis

- gecertificeerd installeren, duur
- aanschaf duurder (?)
- herrie staat buiten, buren? vve?
- soms lastige installatie om ipv 1m buis en wanddoorvoer, halve huis door te moeten op zoek naar een punt voor de buitenunit

@marvel27 je hebt bij een WP een 3wegklep; dus je water dat CV doet loopt niet door je wpb, anders ben je namelijk het leeuwendeel van je tijd je WPB aan het afkoelen met je retourwater CV. De WP gooit de 3wegklep om, gaat wel naar Ts 55 en beukt je vat warm. Net als hierboven, veel meer vermogen en dus sneller/stiller etc.

Nadeel is complexere installatie, duurder (kleppen, leidingen etc) en je huis verwarmd/koelt een periode even niet. Ik zie niet helemaal in waarom je dan niet een 'gewoon' sww-vat neer zou zetten, die zijn gemakkelijk te installeren en compacter. Door subsidie is het volgens mij lood om oud ijzer (wpb duurder maar subsidie vs sww-vat zonder subsidie).

Je demper-vraag kan heel simpel beantwoord worden, jazeker kan dat maar vaak is het de compressor die de herrie maakt ipv je fan. Ook draait de wpb maar enkele uren per dag, waarbij velen het 't niet waard vinden dempers aan te schaffen. Ook gaat meer dan regelmatig de retourlucht naar buiten en dan hoeft het uberhaupt niet. Ik heb mijn MV-box bijvoorbeeld wel wat flex isolatieleiding gegeven want die draait dag en nacht en wil ik zo stil mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door stevenP op 07-03-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Thanks @stevenP, ik had er niet bij stilgestaan dat je je boiler met 35 graden water inderdaad het grootste deel van de tijd aan het afkoelen bent. En je dus ook in deze set-up met een driewegklep aan de slag moet ivm hogere temperatuur water. Zonder driewegklep heeft dus enkel zin bij een water-water wpb.

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 07-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Eigenlijk wil ik het net andersom doen; met de spiraal v.d. WPB een radiator / vloerverwarming voeden. Mijn WPB is 3kW wat ik precies kwijt kan in de vloer. Als bijverwarming of om de kou er alleen uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
stevenP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:58:
@Tanuki ellek voordeel heb zn nadeel:

Nadeel is complexere installatie, duurder (kleppen, leidingen etc) en je huis verwarmd/koelt een periode even niet. Ik zie niet helemaal in waarom je dan niet een 'gewoon' sww-vat neer zou zetten, die zijn gemakkelijk te installeren en compacter. Door subsidie is het volgens mij lood om oud ijzer (wpb duurder maar subsidie vs sww-vat zonder subsidie).
Wat betreft het subsidieverhaal, we kregen hier €725 ISDE subsidie en €500 van de gemeente (wegens gasloos) die we niet gekregen hadden indien we voor een SWW vat bij de WP gekozen hadden.
Daardoor viel de keuze voor een losse WPB gunstiger uit, al had het natuurlijk ook een mono kunnen zijn ipv een split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
stevenP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Nee volgens mij ontstaat er in de kap van de WPB een lichte onderdruk waardoor hij via de condensafvoer lucht gaat aanzuigen. Als er water in het slangetje blijft staan (waterslot) is dat net genoeg om dit proces tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Martin7182 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:45:
Eigenlijk wil ik het net andersom doen; met de spiraal v.d. WPB een radiator / vloerverwarming voeden. Mijn WPB is 3kW wat ik precies kwijt kan in de vloer. Als bijverwarming of om de kou er alleen uit te halen.
Daar staat in de TS iets over en die 3kW heb je niet bij elke buitentemperatuur.
Een uurtje een radiator zal wel lukken maar vv heeft veel massa en kan de wpb afkoelen zodra de wpb stopt.
Gewoonlijk laat je een vv pomp door draaien dus daar zal je iets voor moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt voor de tips. Ik ga voorlopig binnen/binnen draaien. Ik snap dat ik dan alleen maar warmte binnenshuis rond pomp, maar dat maakt niet uit. Mocht het niet goed werken dan kan de vv ook op een aparte wp. Het is maar bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
stevenP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:58:
[...]
@marvel27 je hebt bij een WP een 3wegklep; dus je water dat CV doet loopt niet door je wpb, anders ben je namelijk het leeuwendeel van je tijd je WPB aan het afkoelen met je retourwater CV.
[...]
Dat valt bij mij erg mee. Ik heb mijn Atlantic Explorer v4 op 48 °C staan en heb een temperatuursensor op de waterinvoer onderaan. Op dit plaatje kan je zien dat het spiraal nog een stuk lager ligt dan deze aansluiting waar het dus kouder zal zijn. De temperatuur van de wateraansluiting varieert tussen de 28 °C en 33 °C. Ik heb alleen radiatoren in huis, dus mijn warmtepomp zal waarschijnlijk met een Taanvoer van 35 - 45 °C gaan werken. Daarmee kan ik prima de WPB aansluiten als een grote radiator, dus gewoon parallel op de aanvoer en retour, niet in serie op de retour. Ik zet er wel een kogelkraan in. Mocht het toch niet zo goed werken zet ik het gewoon weer dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Dat valt bij mij erg mee. Ik heb mijn Atlantic Explorer v4 op 48 °C staan en heb een temperatuursensor op de waterinvoer onderaan. Op dit plaatje kan je zien dat het spiraal nog een stuk lager ligt dan deze aansluiting waar het dus kouder zal zijn. De temperatuur van de wateraansluiting varieert tussen de 28 °C en 33 °C. Ik heb alleen radiatoren in huis, dus mijn warmtepomp zal waarschijnlijk met een Taanvoer van 35 - 45 °C gaan werken. Daarmee kan ik prima de WPB aansluiten als een grote radiator, dus gewoon parallel op de aanvoer en retour, niet in serie op de retour. Ik zet er wel een kogelkraan in. Mocht het toch niet zo goed werken zet ik het gewoon weer dicht.
Ik heb dit al gedaan en wel met een elektrische kogelkraan die alleen open gaat als de wp een DHW run start.
Zonder die kraan zou m'n wp de hele dag water door de spiraal pompen terwijl hij niet verwarmt, met name als je op de wp WAR instelt blijft de pomp draaien.
Vergis je niet in deze spiraal, die kan toch 16kW bij 60C overdragen en bij de helft is dat nog steeds veel.
Je kan je afvragen of de wp te weinig warmte overhoudt voor de radiatoren, althans tot de wpb is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Speedy-Andre Ik wil ook een elektrische kogelkraan monteren en dan met domotica bepalen wanneer hij open mag. Ik heb maar 2 leidingen naar zolder dus de WPB zal wel gewoon als radiator aangesloten worden, dus ik kan geen echte DHW run doen. Dan pomp ik 60 °C water door mijn radiatoren wat niet de bedoeling is tenzij het -15 is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:21:
@Speedy-Andre Ik wil ook een elektrische kogelkraan monteren en dan met domotica bepalen wanneer hij open mag. Ik heb maar 2 leidingen naar zolder dus de WPB zal wel gewoon als radiator aangesloten worden, dus ik kan geen echte DHW run doen. Dan pomp ik 60 °C water door mijn radiatoren wat niet de bedoeling is tenzij het -15 is buiten.
Daarom heb ik ipv een 3-wegklep 2 aparte kleppen gemonteerd, ik heb ook maar 2 leidingen naar de wpb en radiatoren boven.
Een voor de spiraal en een die beneden alle radiatoren sluit.
Boven staat er meestal 1 radiator open voor wat meer flow, die bedien ik apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Hoe schakel jij de kleppen dan @Speedy-Andre ?

[ Voor 21% gewijzigd door marvel27 op 08-03-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Speedy-Andre in "Panasonic J serie wp plaatsen (bij huidige airco's en wpb)"

Ik zocht een manier om dat met 1 module te doen die ik op diverse manieren kan aansturen.
Omdat het zelfsluitende kleppen zijn moesten ze tegengesteld werken, dat werd een wisselcontact.
Het leuke van deze opzet is dat zelfs na een spanningsuitval de cv functie paraat staat, ook als de domotica nog niet is opgestart of als dat mislukt.
Ik ga er dan vanuit dat de wp start met verwarmen en niet met een DHW run (die start ik handmatig).
De print zit simpel in elkaar en kan behalve met de Esp ook met een 5V ingang bediend worden.
Mijn wp heeft voor DHW een 230V contact die ik een 5V adapter kan laten voeden, als optie dan zodat ik niet nog een 230V kabel hoef te trekken van de wp naar de wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:55
Hallo allen hier,

Ik vind dit topic net, en ben zelf ook voornemens om een wpb aan te schaffen. Ik wil deze inzetten als zwembadverwarming. Middels een warmtewisselaar wil ik de warmte overbrengen aan het zwembadwater. Qua techniek is mijn oog gevallen op een w/w wpb met als bron de vloerverwarming van de woning. Dit om zo de warmte uit de woning te trekken en zo dus de vloerverwarming als vloerkoeling te gebruiken. Ik wil de retour vd vvw als aanvoer van de wpb gebruiken en de retour vd wpb op de aanvoerleiding vd vvw aansluiten. Dat heb ik wel een beetje rond hoe ik dat wil doen.

Mijn vraag hier is welke retourtemperatuur ik zou kunnen verwachten.
Mijn thermostaten op de vvw-verdeler zullen de minimale temp naar de vloer reguleren, alleen vraag ik mij af hoe koud het water terug komt uit de wpb.

Mocht er iemand ervaring of kennis van de materie hebben dan hoor ik het graag.

Alvast dank

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Vandaag geïnstalleerd samen met een installateur die het wilde leren. 5 liter expansievat op de vulzijde.

Luchtzijdig nog niet klaar. Ik wil een t-stuk met kleppen op de uitlaat voor koeling op de verdieping in de zomer.

Vanochtend de gaskraan dicht gedraaid, lekker gevoel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqPskOazc1-cXhRhIUtdBvTEha0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Bhljfm09HtWiB4kKixeTzcx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door dotternetta op 09-03-2024 20:25 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 13:38
dotternetta schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:17:
Vandaag geïnstalleerd samen met een installateur die het wilde leren. 5 liter expansievat op de vulzijde.
Waarom heb je een expansievat gebruikt? En is dat een Kiwa gekeurde variant? En op welke druk werkt die?
Just curious omdat ik zelf hier ook over nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Flamco airfix p, geschikt voor drinkwater. Ik wilde geen altijd lekkend veiligheidsventiel en te grote drukwisselingen op alles.

3,5 bar voordruk. € 50,-
SPZ01 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Waarom heb je een expansievat gebruikt? En is dat een Kiwa gekeurde variant? En op welke druk werkt die?
Just curious omdat ik zelf hier ook over nadenk.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het lijkt me een mooie oplossing als er geen afvoer te realiseren is, al zie ik dat je die hier wel hebt.
Uiteraard moet je nog steeds een inlaatcombinatie toepassen maar met een expansievat zou je die ook in een emmertje kunnen laten uitkomen.
Wat me aan een expansievat tegen staat is dat je dan ook legionellaprogramma moet draaien, dat doe ik nu niet omdat alle onderdelen dagelijks doorstomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@ASW1 Vergeet de condensafvoer niet. Dat kan enkele liters per dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
RichieB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:55:
@ASW1 Vergeet de condensafvoer niet. Dat kan enkele liters per dag zijn.
Oh, true, heb zelf een split die heeft dat uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
Heeft iemand wellicht ervaring met de Tesy aquathermica?
Daarnaast heb ik een paar maanden geleden subsidie gekregen voor een warmtepomp. Kun je dan binnen een jaar nogmaals subsidie aanvragen voor een WPB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

1. Weet ik niet
2. Ja

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Hi,
Ik heb al het nodige gelezen, maar nog niet gevonden wat ik zoek.
Kan de Atlantic Explorer 270 ook met warm water gevuld worden via het koud water vulpunt?
Wij verwarmen ons SWW tot nu toe in een 160 liter Logitex gelijkstroomboiler in combinatie met 7 zonnepanelen (245wp).
In de zonnige maanden krijg ik de boiler met gemak op 60 graden, maar in de donkere maanden gebeurt dit hoofdzakelijk door een 230v verwarmingselement van 2000w.
Daar we ook een B&B hebben hebben we nog een 50 liter boiler hangen.
Ik overweeg nu om de 270 liter Atlantic Explorer aan te schaffen, en de 50 liter boiler sowieso te verwijderen.
Alle warm water wordt dan door de Explorer verzorgd, het zal mooi zijn als ik hem in de zonnige maanden kan vullen met het door de zon verwarmd water uit de gelijkstroomboiler, dan wordt hij nog een stuk zuiniger!
Vriendelijke groet,
Teake

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 13:38
Kun je niet beter de zonnepanelen aansluiten via het PVpunt van de boiler? Dan verwarmt de boiler tot een hogere temperatuur door (62°C). Nu verwarm je eerst met een COP1 boiler om een boiler met een COP3 te vullen, want mijns inziens tegenstrijdig is (lijkt?). Of mis ik wat?

[ Voor 20% gewijzigd door SPZ01 op 11-03-2024 19:36 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 114 Laatste