Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Ik vind het bijna een soort lijfsbehoud om het zelf te doen, niet vanwege het geld maar omdat er een goed werkend resultaat komt dat past bij jouw situatie.
Wel treurig dat er zo weinig installateurs zijn die dat kunnen of willen bieden tegen een normale prijs :/
Bij een WPB is dat toch niet zo'n probleem? Die is redelijk plug & play en hoef je niet echt hooggeschoold te zijn. Beetje loodgieter doet dat volgens mij gewoon tegen een normaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
het hoefd geen gecertificeerde monteur te zijn die het installeerd he, net zoals ik mijn schuifpuien door een vriend laat installeren maar die doet het wel dagelijks, is gewoon een prof.

je moet alleen een bedrijf zien te vinden met de juiste code die jouw installatie even controleerd ( misschien heeft die zelfs nog minder kennis ) een factuurtje maakt, frauderen is heel wat anders.

anders hadden ze het bijvoorbeeld onder F-Gassen moeten laten vallen net zoals split units.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rzaan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Bij een WPB is dat toch niet zo'n probleem? Die is redelijk plug & play en hoef je niet echt hooggeschoold te zijn. Beetje loodgieter doet dat volgens mij gewoon tegen een normaal tarief.
Dat zou je zeggen, maar toch zien we hier berooide klanten met o.a. een 3 bar inlaatcombi op de warme uitgang naast de 8 bar aan de koude kant :X
Of niks instellen omdat ze het apparaat niet kennen zodat een element onnodig mee doet of dat hij op continu 60C staat voor de zekerheid enz.
Je betaalt je daar scheel aan en blijft met de zooi zitten waarna een paar Tweakers het voor je willen oplossen.
Althans bij die paar die ons konden vinden, wie weet hoeveel ellende niet wordt opgelost of zelfs opgemerkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Dat zou je zeggen, maar toch zien we hier berooide klanten met o.a. een 3 bar inlaatcombi op de warme uitgang naast de 8 bar aan de koude kant :X
Of niks instellen omdat ze het apparaat niet kennen zodat een element onnodig mee doet of dat hij op continu 60C staat voor de zekerheid enz.
Je betaalt je daar scheel aan en blijft met de zooi zitten waarna een paar Tweakers het voor je willen oplossen.
Althans bij die paar die ons konden vinden, wie weet hoeveel ellende niet wordt opgelost of zelfs opgemerkt.
Ik weet inderdaad bij mij ook niet of alles tiptop is geinstalleerd. En van de instellingen weet ik al helemaal niet veel. Zal me er eens in gaan verdiepen als de verbouwing achter de rug is. Heb al genoeg kopzorgen en vooralsnog douche ik elke dag lekker warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 11:44
Hier het verbruik van mijn atlantic v4. Bedrijfstijden 11:00-18:00, buiten-buiten.
Is dit een beetje normaal verbruik met de huidige temperaturen? (1e ingebruikname, 200 Liter wat dus van 10 naar 54 graden moest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QGoG3gDVTM_pGwbY9vkW_tYzKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFJSBqVysavZQ8MiqXMYXPzq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sanderbofficial op 28-02-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da's wel normaal denk ik met buitenlucht, dat hikje kan een defrost zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28
@Sanderbofficial 2.7 kWh is wat ik ook zie in het weekend als we hem hebben leeg gedoucht. Ook de verbruikscurve ziet er normaal uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 11:44
RichieB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:37:
@Sanderbofficial 2.7 kWh is wat ik ook zie in het weekend als we hem hebben leeg gedoucht. Ook de verbruikscurve ziet er normaal uit.
Fijn om te horen, is puur even een check om te weten of mn boiler functioneerd zoals hij zou moeten. Wat een topding, had dit veel eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-09 21:23
De buitenunit wordt met een 7G kabel aangesloten vanuit de boiler binnen (waarvan je 6 aders gebruikt). Ik zou het praktisch houden en daar geen werkschakelaar tussen gaan zetten. Je kunt de contactdoos/stekker naar de boiler binnen gewoon gebruiken als werkschakelaar.
I.p.v. 7G kabel kun je natuurlijk ook 2 x 3aderige kabel gebruiken o.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
Een andere tweaker kwam in een ander topic hiermee: https://www.1ecodesign.co...aermepumpe-ed-100-180-wl/

Kent iemand deze pomp? Beschikbaar in zowel water-water als water-lucht uitvoering. Deze vierkante boiler lijkt me wat vriendelijker in ruimtegebruik. En is (in een Duitse webshop) al te koop voor 1800 EUR

[ Voor 15% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 28-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De footprint is vergelijkbaar met een rond model, de hoogte winst gaat verloren door de verticale outlets.
Het merk staat op de isde lijst met andere modellen (€725), deze zie ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:50:
De footprint is vergelijkbaar met een rond model, de hoogte winst gaat verloren door de verticale outlets.
Het merk staat op de isde lijst met andere modellen (€725), deze zie ik nog niet.
Dank! Footprint is hetzelfde, maar hij past wat efficiënter tegen mijn rechte muur 😀
Wordt die ISDE lijst trouwens regelmatig ge-update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:23:
[...]

Dank! Footprint is hetzelfde, maar hij past wat efficiënter tegen mijn rechte muur 😀
Wordt die ISDE lijst trouwens regelmatig ge-update?
Jawel, maar het is wel aan de fabrikant (of eventueel een klant) om nieuwe apparaten aan te leveren.

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Pon-e schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:43:
[...]

De buitenunit wordt met een 7G kabel aangesloten vanuit de boiler binnen (waarvan je 6 aders gebruikt). Ik zou het praktisch houden en daar geen werkschakelaar tussen gaan zetten. Je kunt de contactdoos/stekker naar de boiler binnen gewoon gebruiken als werkschakelaar.
I.p.v. 7G kabel kun je natuurlijk ook 2 x 3aderige kabel gebruiken o.g.
Qua veiligheid doe ik er bij de buitenunit ook wel een, stel je bent ermee bezig en je vrouw stopt de stekker erin...:-0

"Ja schat, ik had geen warm water..". :-)

• Pon-e
rrrrichhh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Qua veiligheid doe ik er bij de buitenunit ook wel een, stel je bent ermee bezig en je vrouw stopt de stekker erin...:-0

"Ja schat, ik had geen warm water..". :-)
Weet niet precies welke spanning staat op de 3 stuur draden naar de buitenunit, maar het lijkt me het allerveiligst om de spanning/voeding naar de boiler zelf binnen dan toch af te schakelen, dan is het hele systeem spanningsloos.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Ik probeerde een Atlantic Explorer aan te schaffen maar de leverancier is met Atlantic gestopt, te veel klachten en slechte service. Zij adviseren een LG, echter die heeft een achter ingang voor de lucht, in mijn geval niet ideaal (2 x bestaande dakdoorlaat en beperkte ruimte). Welke alternatieven kunnen jullie me aanbevelen? (200 l, rond de 1650 euro ex.)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
dotternetta schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:19:
Ik probeerde een Atlantic Explorer aan te schaffen maar de leverancier is met Atlantic gestopt, te veel klachten en slechte service. Zij adviseren een LG, echter die heeft een achter ingang voor de lucht, in mijn geval niet ideaal (2 x bestaande dakdoorlaat en beperkte ruimte). Welke alternatieven kunnen jullie me aanbevelen? (200 l, rond de 1650 euro ex.)
Aircodruten.nl

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• dotternetta
Dat is niet mijn vraag (en die heeft alleen maar Atlantic en LG, sorry, verkeerd gekeken naar prijzen)

[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 29-02-2024 16:35 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
dotternetta schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Dat is niet mijn vraag (en die heeft alleen maar Atlantic en LG en is veel te duur)
€ 1860,00 incl. te duur?
En je wilde toch een Atlantic?

En Atlantic staat goed aangeschreven in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 29-02-2024 16:29 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• dotternetta
hansvk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:28:
[...]
€ 1860,00 incl. te duur?
En je wilde toch een Atlantic?
Nu niet meer en LG past niet lekker. Zoek een alternatief in die prijsklasse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dotternetta schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Nu niet meer en LG past niet lekker. Zoek een alternatief in die prijsklasse
Wat is de reden dan dat je geen Atlantic meer wil?
Alleen omdat een leverancier ermee gestopt is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dotternetta schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:19:
Zodra een leverancier dingen roept die niet stroken met de ervaringen van velen hier dan zou ik die leverancier laten vallen en een ander zoeken.

LG is juist zo'n merk waar ze gewoon meer winst op kunnen pakken. Dat zie je in het L/L topic ook. Zal me niet verbazen als het met de boilers niet anders is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Ja, dat gevoel bekruipt me ook. Ik zal overleggen met mijn installateur.

Update: Atlantic besteld 😅
Glashelder schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Zodra een leverancier dingen roept die niet stroken met de ervaringen van velen hier dan zou ik die leverancier laten vallen en een ander zoeken.

LG is juist zo'n merk waar ze gewoon meer winst op kunnen pakken. Dat zie je in het L/L topic ook. Zal me niet verbazen als het met de boilers niet anders is.

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 29-02-2024 17:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Misschien ben ik dan te eigenwijs / tweaker, maar ik ga toch echt op zoek naar een goede keuze / degelijk product en zoek daarna naar een leverancier / partij. Als een schilder mij adviseert om houtverf op de muur te doen "want hij heeft slechte ervaringen met latex" zou ik een andere schilder bellen ipv te vragen naar goede merken houtverf.

Anyway, dit halve topic heeft Atlantics staan en er komen heel weinig problemen voorbij. Uiteraard, mits goed aangelegd / afgesteld.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• rrrrichhh
Pon-e schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Weet niet precies welke spanning staat op de 3 stuur draden naar de buitenunit, maar het lijkt me het allerveiligst om de spanning/voeding naar de boiler zelf binnen dan toch af te schakelen, dan is het hele systeem spanningsloos.
Wat hebben de stuur draden hiermee te maken?
Werkschakelaar schakelen de fase en nuldraad...

• Pon-e
rrrrichhh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Wat hebben de stuur draden hiermee te maken?
Werkschakelaar schakelen de fase en nuldraad...
Zie even het schema in de handleiding, de buitenunit wordt bij de calypso gevoed vanuit de boiler (“binnen unit”). Bij een gewone airco/split-unit wordt de binnen unit vanuit de buitenunit gevoed. Dan schakelt de werkschakelaar buiten inderdaad alles uit.
Bij de Calypso heb je kans dat er via de stuurdraden nog stroom loopt, omdat de binnenunit voedend is en niet wordt afgeschakeld met de werkschakelaar buiten. Er kan ook een fout stroom lopen bij storingen over die draden…
Altijd alles afschakelen vanaf de voedende kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Pon-e schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Zie even het schema in de handleiding, de buitenunit wordt bij de calypso gevoed vanuit de boiler (“binnen unit”). Bij een gewone airco/split-unit wordt de binnen unit vanuit de buitenunit gevoed. Dan schakelt de werkschakelaar buiten inderdaad alles uit.
Bij de Calypso heb je kans dat er via de stuurdraden nog stroom loopt, omdat de binnenunit voedend is en niet wordt afgeschakeld met de werkschakelaar buiten. Er kan ook een fout stroom lopen bij storingen over die draden…
Mijn pana airco heeft dezelfde soort schakeling. Dat is waarom ik een werkschakelaar vóór de binnenuit heb gezet. Je zet daarmee alsnog het gehele circuit en beide units in één keer uit. Buitenunit zal dus niet solo afgeschakeld worden.

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
Hi all,

Voor mijn Vaillant Arostor 150 WPB heb ik als instellingen gekozen voor programma 0:00-24:00 comfort-stand. Dit doe ik, omdat ik graag wil dat de WPB direct gaat bijverwarmen als ik warmwater heb verbruikt. Ik heb de gewenste watertemperatuur op 55c staan. En de minimumtemperatuur op 43c. Boost staat uit.

Ook heb ik de anti legionella run aan staan, om de 8 dagen, naar 60 graden.

Regelmatig krijg ik een anti legionella run error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pjk79ryToy2fAZoABV9WTIzE-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBI8ZOTJrHrwssFdfr4DhsRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik die wegklik, dan staat de WPB weer op normale stand met opwarmtemperatuur naar 55c.

Af en toe zie ik na het wegklikken van de error deze meldig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lay8WrqEC0G9V5Mo3a_8HcT2yCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qWOtinSnOE8dzi0Ov86srs0.jpg?f=fotoalbum_large

Het stroomverbruik van vandaag (vanochtend rondom 7 uur 2x gedouched) was als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEFER0Nz5XT4_e6-NjdyZpr4lQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL8f4XEASjcBev6MncGy95h4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat hier mis gaat en hoe ik het kan oplossen? Het lijkt alsof de anti legionella run niet voltooid kan worden naar 60c.

• rrrrichhh
Pon-e schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Ah.... duidelijk, dat buiten gevoed wordt door binnen was me duidelijk maar dat er hoge spanningen op de stuur draden kan staan verrast mij.

• rrrrichhh
stevenP schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Mijn pana airco heeft dezelfde soort schakeling. Dat is waarom ik een werkschakelaar vóór de binnenuit heb gezet. Je zet daarmee alsnog het gehele circuit en beide units in één keer uit. Buitenunit zal dus niet solo afgeschakeld worden.
Ik ga er gewoon twee plaatsen, binnen en buiten.
Just to be shore...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pon-e
rrrrichhh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Ah.... duidelijk, dat buiten gevoed wordt door binnen was me duidelijk maar dat er hoge spanningen op de stuur draden kan staan verrast mij.
Dat nam ik aan van het laatste blad, daar staat : “allprintplaten en sensoren hebben een spanning van 230 V”
Ook de dal/normaal tarief ingang op de boiler moet je met 230V aansturen.

Dus best uitkijken in het stuurcircuit blijkbaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Martinezzz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:09:
Hi all,

Voor mijn Vaillant Arostor 150 WPB heb ik als instellingen gekozen voor programma 0:00-24:00 comfort-stand. Dit doe ik, omdat ik graag wil dat de WPB direct gaat bijverwarmen als ik warmwater heb verbruikt. Ik heb de gewenste watertemperatuur op 55c staan. En de minimumtemperatuur op 43c. Boost staat uit.

[Afbeelding]

Als ik die wegklik, dan staat de WPB weer op normale stand met opwarmtemperatuur naar 55c.

[Afbeelding]

Het stroomverbruik van vandaag (vanochtend rondom 7 uur 2x gedouched) was als volgt:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat hier mis gaat en hoe ik het kan oplossen? Het lijkt alsof de anti legionella run niet voltooid kan worden naar 60c.
Zie het vaillant wpboiler topic. Het lijkt er op dat je te weinig koelgas in je systeem hebt zoals inmiddels meerdere vaillant wpboiler bezitters. Ik heb mijn dimplex (vaillant kloon) verwisseld onder garantie door een nieuwe vorige week.
Het komt er op neer dat er langzaam gas verliest waardoor de warmte opbrengst langzaam minder wordt. Op een gegeven moment haalt hij de 60 graden niet meer. Bij haalde hij nog 52 graden maar had daar wel heel de dag voor nodig.

snameroc

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik heb een explorer V4 200 liter. Lucht/lucht aangesloten op 50 graden. Ongeveer 3 keer per uur "piept" die.

In menu kan ik niks zien onder informatie oid. Temperatuur is 50 graden ook. Werking is, voor zover ik weet, normaal.

Wie weet wat dat piepen betekend?

• Pon-e
rrrrichhh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Ik ga er gewoon twee plaatsen, binnen en buiten.
Just to be shore...
Zou dus zeker geen werkschakelaar buiten plaatsen!
Dat geeft schijnveiligheid, want je schakelt maar de helft af.
Op 1 plek schakelen (binnen) en alles uit.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Waarom zou het stuurcircuit niet 230 V voeren? De elektronica werkt op laagspanning, maar zonder galvanische scheiding is het vaak goedkoper en zijn de interne componenten dus zeker niet aanraakveilig. Zeker met 1 stuurdraad weet je al zeker dat het stuurcircuit niet zwevend is, en dat het stuurt relatief t.o.v. de netspanning.

• snameroc
De 230 volt vanuit de meterkast via de werkschakelaar buiten door naar de binnen unit is de enige goede manier dus niet de koppelkabel tussen de 2 units maar de echte voedings kabel via buiten. Of de schakelaar binnen van hangslotvergrendeling voorzien.

snameroc

• Pon-e
snameroc schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:53:
De 230 volt vanuit de meterkast via de werkschakelaar buiten door naar de binnen unit is de enige goede manier dus niet de koppelkabel tussen de 2 units maar de echte voedings kabel via buiten. Of de schakelaar binnen van hangslotvergrendeling voorzien.
De primaire voeding vanuit de meterkast gaat eerst naar de binnenunit bij de calypso split, zie eerdere bericht. Dus de voeding en werkschakelaar kan gewoon binnen blijven bij de binnenunit (boilervat = hoofdunit). Een schakelaar hoort natuurlijk in de nabijheid van het apparaat, maar als je werkschakelaar buiten hangt, dan is dat niet logisch voor de binnenunit (en ook niet logisch vanuit het schema en in aanleg een beetje omslachtig). Maar goed, altijd een keuze voor een samengesteld systeem.
En inderdaad geen schakelaars halverwege in de koppelkabel (en bovendien maar voor de helft van de kabels…).

Belangrijkste is om maar 1 schakelaar toe te passen die alles uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je kunt toch ook 2 schakelaars in serie zetten. Dat het niet makkelijk is voor de kabelaanleg kan soms waar zijn maar is geen reden om het helemaal af te doen. En nogmaals als je er alleen binnen een doet is gewoon fout en gevaarlijk zolang dat geen hangslot vergrendelde is. En niet voor de spanning want daar is een werkschakelaar niet voor bedoeld maar voor mechanisch toegebracht letsel, bijvoorbeeld dat de fan gaat lopen terwijl jij met je vingers er tussen zit.

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:58
Martin7182 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:50:
Waarom zou het stuurcircuit niet 230 V voeren? De elektronica werkt op laagspanning, maar zonder galvanische scheiding is het vaak goedkoper en zijn de interne componenten dus zeker niet aanraakveilig. Zeker met 1 stuurdraad weet je al zeker dat het stuurcircuit niet zwevend is, en dat het stuurt relatief t.o.v. de netspanning.
Even resumé, volgens mijn vriendin piepte die. Het bleek de brandmelder te zijn die er boven hing, die batterij was (bijna) leeg. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
snameroc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:27:
Je kunt toch ook 2 schakelaars in serie zetten. Dat het niet makkelijk is voor de kabelaanleg kan soms waar zijn maar is geen reden om het helemaal af te doen. En nogmaals als je er alleen binnen een doet is gewoon fout en gevaarlijk zolang dat geen hangslot vergrendelde is. En niet voor de spanning want daar is een werkschakelaar niet voor bedoeld maar voor mechanisch toegebracht letsel, bijvoorbeeld dat de fan gaat lopen terwijl jij met je vingers er tussen zit.
Dit was ook mijn gedachte, een opeens draaiende fan bij het reinigen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Ik heb hier met mijn Atlantic Explorer v4 een gekke lekkage. Vorige week ontdekt dat er een plasje water onder de boiler lag, maar alle koppelingen droog. Aan de voorzijde zag ik een dikke druppel zitten tussen de kap om de compressor en de boiler zelf.

Ik heb toen de kap eraf gehaald om te kijken of ik iets kon zien, maar geen gekke dingen.

Deze week weer 2 dagen een plasje water gevonden. Vandaag ben ik thuis en heb vanaf het moment dat de boiler aansloeg (09:00u) een aantal keer gecheckt, droog.

Een rond 12:30u hoorde ik dat hij afsloeg en ging ik weer kijken. Ja hoor, weer een plas. En het komt van boven uit de compressor ruimte, zie de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hLnE3fJKOVzwz5wYQf95UNS9SM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ovuFlLMKzDN7EFdw5lXCkh2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGL5LUmFYYn89dQKRrxqd8MHONQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJmYzEYiIbOZMu0IJ1N5W34D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVqx5sJuEN0C4U60ZsWhmj3yZyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJgb7acjioXOX7yASBtCk4Gf.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lijkt mij condenswater, wat op een verkeerde manier naar buiten komt, maar de condensslang zelf is ook nat van binnen, dus die heeft ook wat gedaan. Die is verder ook niet verstopt.

Ik weet nog even niet waar ik nu moet gaan zoeken om erachter te komen waar het vandaan gekomen is.

Als ik in de rand kijk aan de binnenzijde zie ik wel een druppel liggen, maar daarachter is het droog in de rand, dus niet duidelijk of het daar uit komt.

Ook de condenswater afvoer lijkt goed te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx_fdAk7he9Uq2T01EmmLwgrAZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3X8Ds2xlXar2sE6zopW71sm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQJQs9rVRigLNZtPAk38HIWeA0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL1lWweUwe7TWxZOatOx23vp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 19% gewijzigd door DaLass op 01-03-2024 13:29 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 11:01
@DaLass Staat de boiler netjes waterpas en loopt het condenswater dus richting de afvoer? Wat je beschrijft komt me bekend voor en toen stond onze Atlantic niet helemaal netjes waardoor het condenswater en water na een defrost niet goed wegliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Just_DH schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:46:
@DaLass Staat de boiler netjes waterpas en loopt het condenswater dus richting de afvoer? Wat je beschrijft komt me bekend voor en toen stond onze Atlantic niet helemaal netjes waardoor het condenswater en water na een defrost niet goed wegliep.
Die ga ik straks even checken, ik was in de veronderstelling dat dat het geval is, maar ik zie wel dat er water blijft staan in de compressor ruimte. Ik heb er nog even 1,5L water in gegoten, dat ging wel netjes via de condenswater afvoer naar buiten.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46
DaLass schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Die ga ik straks even checken, ik was in de veronderstelling dat dat het geval is, maar ik zie wel dat er water blijft staan in de compressor ruimte. Ik heb er nog even 1,5L water in gegoten, dat ging wel netjes via de condenswater afvoer naar buiten.
Ik denk dat er lucht aangezogen wordt door de condensslang waar door condens niet weg kan lopen. Probeer eens een kleine waterslotje te maken in de condensslang. https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpeg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Ik denk dat er lucht aangezogen wordt door de condensslang waar door condens niet weg kan lopen. Probeer eens een kleine waterslotje te maken in de condensslang. https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpeg
Dat is een goede, dat gebeurd inderdaad, ik heb weleens geborrel gehoord en toen de condensslang uit de afvoer getrokken, daar voelde ik inderdaad lucht aanzuiging.

Zo'n "waterslot" had ik er juist bewust niet inzitten omdat ik dacht dat het water dan niet goed weg zou lopen en dat juist een verstopping zou creëren.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
DaLass schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Dat is een goede, dat gebeurd inderdaad, ik heb weleens geborrel gehoord en toen de condensslang uit de afvoer getrokken, daar voelde ik inderdaad lucht aanzuiging.

Zo'n "waterslot" had ik er juist bewust niet inzitten omdat ik dacht dat het water dan niet goed weg zou lopen en dat juist een verstopping zou creëren.
Als je dan toch je kap er af heb kijk dan even hier naar https://imgur.com/dD4FV0N en deze https://imgur.com/fOBes72 en draai dan ook het gekartelde dopje even goed vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Als je dan toch je kap er af heb kijk dan even hier naar https://imgur.com/dD4FV0N en deze https://imgur.com/fOBes72 en draai dan ook het gekartelde dopje even goed vast
Ik heb wat foto's gemaakt, zie hieronder, moeten die buisjes dan ietsje terug naar binnen gebogen worden? Die hangen niet boven een gat, wat ik op jouw foto's wel zie. Dat gaf zit iets verder met een kapje eroverheen. En wat bedoel je met het gekartelde dopje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gvKrQavgmSoHWLF4YpndJ1daGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIR9fSamnBN2zaZNuGbLDvMu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyPQGZxrtxVdVUJ6O9mCYLFURCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f79Bk6ecjVnprijgYlSfPT2v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYSlRKLR07Xp1Vi746Glf72GLJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wIDmEVgNl1Vn5qOUf3oHg18.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnSgR0FVfrn3i6vNfwIbYPBbnso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qKUE8HdMAZVXzT6pE5diC6d.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
DaLass schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb wat foto's gemaakt, zie hieronder, moeten die buisjes dan ietsje terug naar binnen gebogen worden? Die hangen niet boven een gat, wat ik op jouw foto's wel zie. Dat gaf zit iets verder met een kapje eroverheen. En wat bedoel je met het gekartelde dopje?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
In foto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Die koperkleurige. Daar zijn er 2 van. Maar zijn die niet van de leidingen waar het gas doorheen gaat? Wil daar zeker geen lekkage veroorzaken.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
DaLass schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Of een simpel T-stuk in de leiding zetten zoals bv bij Auer wordt toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBZD3cJop5w3kALStfZTp6CrItk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TJifJR5F3VNadDabuX54RmLw.png?f=user_large

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pon-e
rrrrichhh schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Dit was ook mijn gedachte, een opeens draaiende fan bij het reinigen... ;(
Kijk even goed naar het aansluitschema. Het gaat daarbij om een thuissituatie/niet professioneel. Als je een werkschakelaar oid uitschakelt dan verwacht je thuis ook dat alle spanning etc er af is. En dat blijkt dan helaas niet zo te zijn als je met een tweede schakelaar alleen de buitenunit schakelt, met alle gevolgen van dien…
En de buitenunit kan niet gaan draaien als je (enige) schakelaar binnen uitzet, ervan uitgaande dat je altijd eerst uitschakelt voordat je aan de slag gaat.

Hou het simpel en eenduidig, daarmee voorkom je een hoop ellende.

[ Voor 11% gewijzigd door Pon-e op 01-03-2024 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
DaLass schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Die koperkleurige. Daar zijn er 2 van. Maar zijn die niet van de leidingen waar het gas doorheen gaat? Wil daar zeker geen lekkage veroorzaken.
Lekkage kan daar ontstaan als het onderliggende ventieltje lekt of gaat lekken, dus even checken of het vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Ik heb geen ruimte voor een filterbox. Dus ik heb een rond stukje uit filterstof geknipt en die in de aanvoerslang naar de arostor gezet. Kan dat zo simpel of gaat dit niet werken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBhqdqm8DN4HxWY5F7JQWl2fcP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2E4aVw40tZLTTrYUzVMTxzLM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhsr16HJMuw43TACOvltKgmkQD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gZ9uxExNeNuI1hRuUZseoS2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6Le9lWGzF6oix02LGZGm-0aQtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2eYyfFeenhGSMYJqDd1cqUe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:20
midas00 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:29:
Ik heb geen ruimte voor een filterbox. Dus ik heb een rond stukje uit filterstof geknipt en die in de aanvoerslang naar de arostor gezet. Kan dat zo simpel of gaat dit niet werken?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Absoluut niet doen! Zo’n klein filter oppervlakte heeft veel te veel weerstand en al zeker als het vervuild

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:36:
[...]

Absoluut niet doen! Zo’n klein filter oppervlakte heeft veel te veel weerstand en al zeker als het vervuild
Het is de geëigende methode geweest in dit topic tot grote tevredenheid. Stukje filter van afzuigkap en grote pvc buisklem om de in/uitlaat.

Hoe kom je erbij dat het veel te veel weerstand zou geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Voor wat het waard is https://imgur.com/a/n370jaB

Meten is weten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
[...]

Er zit verder maar een slang aan van 1,5 meter en dan zuigt hij vanuit de ruimte waar vroeger mijn cv hing. Denk je dan toch dat hjj te weinig lucht krijgt? Kan ik dat ergens zien of merken bij de Arostor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8AvQHSCvn3cZr3nTfKoniSfe8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDSZehoDNWU0nmUyBvuf0OXr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door midas00 op 01-03-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Wat was de conclusie van de metingen? Dat dat filter een (te) groot verschil maakte? Of dat het ok was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
midas00 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Wat was de conclusie van de metingen? Dat dat filter een (te) groot verschil maakte? Of dat het ok was?
Het maakt natuurlijk wel verschil, met of zonder.
Ook de veel toegepaste Ruck filterbox geeft weerstand zeker als je naar de standaard filter kijk deze is dubbel dik en langs de randen van het frame zelfs 4 lagen dik. Ik heb hier voor zelf een nieuwe frame met filter doel gemaakt. https://i.imgur.com/PuuVCnz.jpeg

Zonder filter zal de verdamper sneller vervuilen, het is dus een afweging.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 01-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:39:
[...]

Het is de geëigende methode geweest in dit topic tot grote tevredenheid. Stukje filter van afzuigkap en grote pvc buisklem om de in/uitlaat.

Hoe kom je erbij dat het veel te veel weerstand zou geven?
Op den duur sloopt het de compressor, zo’n filtertje heeft veel te veel weerstand.
Als je al een filter wilt toepassen pas dan een filterbox met zakkenfilter toe. (Meer dan 1m2 oppervlakte.

Een filter zo klein geeft een weerstand van meer dan 20meter buis! (15cm rond geeft wel meer dan 500pa weerstand!)

Bv:
https://www.ventilatielan...ilter-150-mm-ft-150/8324/

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 01-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Technician- mag toch wel hopen dat er een hogedruk sensor/temperatuur meting in / opzit die het slopen van compressor voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier al 5 jaar op deze manier, wasemkap filter van de action.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weGk-QnjCbPc6Q3up9F53jGU8Wg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD0XHWV72AJWdscv1fAQWtVR.jpg?f=fotoalbum_medium

Doet wat het moet doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdxxbK0xX004lhP-xpvOlqumfw4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZPh0M3KGQJJIc09IYVMCBVP.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door klump4u op 01-03-2024 20:40 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
klump4u schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:39:
Hier al 5 jaar op deze manier, wasemkap filter van de action.
[Afbeelding]

Doet wat het moet doen.
[Afbeelding]
Doet helemaal niet wat het moet doen, deze weerstand die je creert zorgt voor veel minder airflow, hogere ventilator vermogens, hogere condensatiedrukken en een slechter rendement.
Dan kun je veel beter de condensor soms even stofzuigen.
Of het hier eerder geposte zakkenfilter nemen welke een wel 20x zo groot filter oppervlakte heeft

Ook op tweakers is nog veel onbekendheid en daardoor onkunde te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 01-03-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Martinezzz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:09:
Hi all,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je 24 uur comfortstand hebt ingesteld, kan hij geen legionella-run doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Doet helemaal niet wat het moet doen, deze weerstand die je creert zorgt voor veel minder airflow, hogere ventilator vermogens, hogere condensatiedrukken en een slechter rendement.
Dan kun je veel beter de condensor soms even stofzuigen.
Of het hier eerder geposte zakkenfilter nemen welke een wel 20x zo groot filter oppervlakte heeft

Ook op tweakers is nog veel onbekendheid en daardoor onkunde te vinden.
En dan ieder keer de kap eraf, plaats maken in de ruimte en een ......? minder stroom verbruik op een jaar verbruik van 446kWh. Ik vind het prima zo.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@klump4u @Technician- Ik doe met mijn Atlantic Explorer V3 met filter 477kWh voor 27 m3 (2023).

En ja ik heb ook gezien en gemeten dat plaatsen van een te kleine filter, verkeerd filterdoek, te kleine pijp diameter capaciteit kost. Maar zoals hij nu al 5 jaar draait vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Hoi, mijn ouders hebben een Vaillant Arostor warmtepompboiler en een Intergas Hre 36/30a cv ketel.

Het lukt mij niet om de cv aan te laten slaan bij gebruik van warm water. Ik heb echt van alles geprobeerd.

De warmtepompboiler is voor dagelijks gebruik van warm water. Maar zodra er wordt gedouched bijvoorbeeld willen we juist dat de cv bijspringt om extra warm water te leveren.

Weten jullie raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb sinds 2019 een Ruck box met een enkel vlok filter waar je zo doorheen kijkt.
Het is schuin geplaatst voor meer oppervlak en minder weerstand met misschien langs de randen een strookje dikker filter omdat het om een frame zit.
Mijn V3 is op 'binnen-binnen' ingesteld zodat de ventilator minder hard loopt en de weerstand aan kan.
Nog steeds kampioen laag verbruik (<300kWh) en dat blijft heel constant.
Nu de wp draait daalt het wpb verbruik omdat de aangezogen lucht uit de woning warmer is dan met de airco's.
Naar mijn idee zorgt een harder draaiende ventilator voor meer turbulentie in mijn niet overal even rechte buizen en natuurlijk meer warmteverlies tenzij er meer lucht van buiten komt omdat dat de weerstand lager is.

Zijn er defecten bekend omdat er een filter wordt gebruikt?
Er zijn zelfs wpb's waar standaard een filter is ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heeft iemand ervaring met wat het verbruik is van de Ariston/ATAG Lydos Hybrid 100. Op papier is de COP waardeloos. Is de COP werkelijk zo slecht als je bijvoorbeeld het vat helemaal koud wilt opwarmen naar 50°C? Dat lijkt me een uitgangssituatie voor een COP meting die thuis uit te voeren is.

Dit had ik ooit met een andere warmtepompboiler Panasonic gemeten, maar gaat vervangen worden omdat die koudemiddel lekt op een onbekende plek.
Meting koude boiler opwarmen:
  • De start omstandigheden was een koude warmtepompboiler.
  • Start watertemperatuur in de top boiler: 20°C
  • Eind watertemperatuur in de top boiler: 50°C
  • Waterinhoud: 80 liter
  • Theoretisch benodigde energie voor het opwarmen van 80 liter met een deltaT van 30°C: 2,79 kWh
  • Duur opwarmen: 3:00 uur.
  • Temperatuur lucht inlaat: 16°C
  • Temperatuur lucht uitlaat: 5°C
  • Ventilator instelling: 40%
  • Energieverbruik stopcontact: 0,68 kWh
  • De berekende COP komt uit op: 4,1 (=2,79 kWh / 0,68 kWh)
De COP is denk ik wat optimistisch omdat in de praktijk de onderkant van de boiler niet volledig warm wordt door de warmtepomp. Ik verwacht dus dat het verwarmde gedeelte minder dan 80 liter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:06:
Hoi, mijn ouders hebben een Vaillant Arostor warmtepompboiler en een Intergas Hre 36/30a cv ketel.

Het lukt mij niet om de cv aan te laten slaan bij gebruik van warm water. Ik heb echt van alles geprobeerd.

De warmtepompboiler is voor dagelijks gebruik van warm water. Maar zodra er wordt gedouched bijvoorbeeld willen we juist dat de cv bijspringt om extra warm water te leveren.

Weten jullie raad?
Vooral goed aansluiten. Beetje flauw maar wel eerlijk antwoord 🙂 hoe zit alles nu aangesloten? Ik begrijp uit je verhaal dat je alleen wil dat de cv aanslaat als het water "te" koud uit de boiler komt. Kortom, als een naverwarmer gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Dre De sensor zit meestal te hoog in het vat om op deze manier een betrouwbare meting te doen. Je weet namelijk niet hoeveel van het water onder de sensor afgekoeld is. Je kan beter de temperatuur van de water inlaat onderin het vat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
stevenP schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Vooral goed aansluiten. Beetje flauw maar wel eerlijk antwoord 🙂 hoe zit alles nu aangesloten? Ik begrijp uit je verhaal dat je alleen wil dat de cv aanslaat als het water "te" koud uit de boiler komt. Kortom, als een naverwarmer gebruiken dus.
Ik ben geen installateur, dus weet niet hoe het is aangesloten. Bij warm water vraag wordt alleen de boiler aangesproken, ook als je de douchekraan of normale kraan helemaal naar “rood, maximale temp” draait en blijft houden.

Weet jij hoe ik de CV moet instellen? We willen deze inderdaad als naverwarmer gebruiken! Net zoals toen we een zonneboiler hadden (met een andere ketel). Of zit er toch iets in de instellingen van de boiler?

Edit: had zo’n onderdeel gemonteerd moeten worden op de CV? https://www.cvtotaal.nl/i...rwarming-zonneboiler.html

Edit 2: ze hebben ook geen 2-weg klep voor de CV. Dit hoefde blijkbaar niet meer met de nieuwe modellen. Ze hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren/vloerverwarming.

[ Voor 25% gewijzigd door turkeyhakan op 02-03-2024 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 06:28:
[...]

Ik ben geen installateur, dus weet niet hoe het is aangesloten. Bij warm water vraag wordt alleen de boiler aangesproken, ook als je de douchekraan of normale kraan helemaal naar “rood, maximale temp” draait en blijft houden.

Weet jij hoe ik de CV moet instellen? We willen deze inderdaad als naverwarmer gebruiken! Net zoals toen we een zonneboiler hadden (met een andere ketel). Of zit er toch iets in de instellingen van de boiler?

Edit: had zo’n onderdeel gemonteerd moeten worden op de CV? https://www.cvtotaal.nl/i...rwarming-zonneboiler.html

Edit 2: ze hebben ook geen 2-weg klep voor de CV. Dit hoefde blijkbaar niet meer met de nieuwe modellen. Ze hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren/vloerverwarming.
Voordat je aan instellingen gaat rommelen of zelfs onderdelen gaat bestellen is het belangrijk te weten of het water fysiek goed loopt - dus of het water de goede route door de installatie volgt. Dat is iets wat alleen jij (jullie) kunnen zien natuurlijk.
Koud water > wpb > cv ketel > douche

Ik vermoed dat het water uit je boiler je wpb je ketel niet bereikt, omdat het bijvoorbeeld via een aftakking al direct naar je douche verdwijnt.
Dus kijk in het boekje van de ketel, daar staat een diagram welke aansluiting wat hoort te zijn. Daar zal "koud water in" staan, en dat zou de buis uit je wpb moeten zijn.

Anders, draai de kraan warm open en ga buizen voelen direct onder je ketel. Welke worden warm? En check het diagram, welke aansluitingen zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:07:
@klump4u @Technician- Ik doe met mijn Atlantic Explorer V3 met filter 477kWh voor 27 m3 (2023).

En ja ik heb ook gezien en gemeten dat plaatsen van een te kleine filter, verkeerd filterdoek, te kleine pijp diameter capaciteit kost. Maar zoals hij nu al 5 jaar draait vind ik het prima.
Wat is goed filterdoek? Ik heb nu dit https://www.ventilatiesho...ikte-15mm/?sqr=Filterdoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:29
Ik heb een Ruck box met een G3 filter (deze https://weltechniek.nl/pr...liesfilter-160mm-5-stuks/) en stofzuig ze na een paar maanden voor het grootste gedeelte schoon.

So far nog geen problemen ervaren na vier jaar. Atlantic Explorer v3.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 02-03-2024 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

klump4u schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:56:
[...]

En dan ieder keer de kap eraf, plaats maken in de ruimte en een ......? minder stroom verbruik op een jaar verbruik van 446kWh. Ik vind het prima zo.
Misschien moet je gewoon afgaan op wat de fabrikant adviseert of afraadt.

Bij de Atlantic Explorer kan de condensor zo nat worden dat de vlokken stof er vanaf vallen en gewoon via de afvoer het riool in gaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xue2tkOzOJkhqG4w28Qe1i7oNk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p73aWXcVt0YODO0CblqZYgBy.png?f=fotoalbum_large
https://www.esanico.be/esanico.html

Iemand een idee wat er aan de hand is bij Esanico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
[...]

Is dit dan wel een goede oplossing

https://www.ventilatielan...filter-o-160-fv-160/8485/

Grotere boxen passen niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
midas00 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Is dit dan wel een goede oplossing

https://www.ventilatielan...filter-o-160-fv-160/8485/

Grotere boxen passen niet
Nee ook niet dan liever geen filter toepassen.
Maar je kunt de box altijd kwijt als je met kanalen en bochten geïsoleerd werkt.
Ik zeg dit met het oog op nieuwe gebruikers, een vlak filter is een hele slechte oplossing en kan het apparaat stuk maken en de garantie verpesten. Niet voor niks zijn er eisen aan kanaaldiameters
Weet dat een vlak filter vele malen meer weerstand heeft dan een kanalen stelsel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
Misschien ook goed om dit toe te passen bij een muur doorvoer. Om ongewenste afkoeling van het vat te voorkomen wanneer de wind op de muur staat.

https://www.ventilatielan...tingsrubber-o-160mm/8371/

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit nu een keukenwinkel op hun (voormalige?) adres, geen idee hoe lang al.
Voor een webwinkel is dat wel een flink pand.
Ik zie geen grote schulden en er is pas nog een jaarrekening gemaakt.
https://www.staatsbladmon...rnemingsnummer=0829258542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Nee ook niet dan liever geen filter toepassen.
Maar je kunt de box altijd kwijt als je met kanalen en bochten geïsoleerd werkt.
Ik zeg dit met het oog op nieuwe gebruikers, een vlak filter is een hele slechte oplossing en kan het apparaat stuk maken en de garantie verpesten. Niet voor niks zijn er eisen aan kanaaldiameters
Weet dat een vlak filter vele malen meer weerstand heeft dan een kanalen stelsel
Is een filterbox geen goede oplossing? Een kanalenstelsel filtert toch niets, hoe wil je het vuil dan tegenhouden? Misschien kun je toelichten wat je precies bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Martin7182 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Is een filterbox geen goede oplossing? Een kanalenstelsel filtert toch niets, hoe wil je het vuil dan tegenhouden? Misschien kun je toelichten wat je precies bedoelt.
Jawel maar neem dan een filterbox met een M5 zakkenfilter.
Door de zakken gaat de weerstand over het filter sterk omlaag omdat je praat over bv 1,5m2 filtermateriaal ipv 0,15m2 filtermateriaal.
De verschildruk over een zakkenroller (schoon) is maar 30-50pa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sebazzz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Misschien moet je gewoon afgaan op wat de fabrikant adviseert of afraadt.

Bij de Atlantic Explorer kan de condensor zo nat worden dat de vlokken stof er vanaf vallen en gewoon via de afvoer het riool in gaan.
En de fabrikant adviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

klump4u schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:15:
[...]

En de fabrikant adviseerd?
In het geval van Atlantic om de in en uitvoer niet te blokkeren. Daarnaast zit bij de Atlantic, volgens de handleiding, een filter op de condensor.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40
Dre schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:15:
Heeft iemand ervaring met wat het verbruik is van de Ariston/ATAG Lydos Hybrid 100. Op papier is de COP waardeloos. Is de COP werkelijk zo slecht als je bijvoorbeeld het vat helemaal koud wilt opwarmen naar 50°C? Dat lijkt me een uitgangssituatie voor een COP meting die thuis uit te voeren is.

Dit had ik ooit met een andere warmtepompboiler Panasonic gemeten, maar gaat vervangen worden omdat die koudemiddel lekt op een onbekende plek.

[...]
Waarom zou de onderkant niet helemaal mee warm worden? De koudste plek waar het koelmiddel mee in contact komt langs de afgifte kant dicteert de druk aan de afgifte kant. Aangezien die druk overeenkomt met condensatie van het koelmiddle vind ook het gros van de warmteoverdracht plaats bij die temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:48:
[...]
[...]
Dat is toch wel een gouden tip. Ik had al gemerkt dat mijn Atlantic Explorer v4 in de winter meer was gaan verbruiken (2,5 kWh per dag ipv 1,8 kWh in de herfst) en het stond nog op mijn lijstje om dit uit te zoeken. Dacht dat het aan het koudere leidingwater lag ofzo.

Ik heb nu mijn zelf gemaakte filter (van een stofzuigerzak) er af gehaald en hij zit weer op de oude waarden. _/-\o_

Dat filter kost dus keihard vermogen en dus geld. Dan stofzuig ik 'm wel 1x per jaar van binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy2SoJb6_QuultrgdYzXQoXnwuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgFmSdObGCgj1ma1E15iLL9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Sebazzz Ik denk dat je waar je schrijft over Atlantic’s condensor en verdamper verwissel.

http://www.refrigerationbasics.com/RB2/rb1.htm

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 03-03-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Dat is toch wel een gouden tip. Ik had al gemerkt dat mijn Atlantic Explorer v4 in de winter meer was gaan verbruiken (2,5 kWh per dag ipv 1,8 kWh in de herfst) en het stond nog op mijn lijstje om dit uit te zoeken. Dacht dat het aan het koudere leidingwater lag ofzo.

Ik heb nu mijn zelf gemaakte filter (van een stofzuigerzak) er af gehaald en hij zit weer op de oude waarden. _/-\o_

Dat filter kost dus keihard vermogen en dus geld. Dan stofzuig ik 'm wel 1x per jaar van binnen.

[Afbeelding]
De winter is toch zo wie zo kouder dan de herfst. Hoe vergelijk je dat?
En een stofzuigerzak zou mijn voorkeur ook niet hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 02-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
klump4u schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:40:
[...]
De winter is toch zo wie zo kouder dan de herfst. Hoe vergelijk je dat?
[…]
Door 2 dagen te nemen waarbij de WPB evenver is afgekoeld en dan te kijken hoeveel kWh er is verbruikt om weer op 48°C te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Door 2 dagen te nemen waarbij de WPB evenver is afgekoeld en dan te kijken hoeveel kWh er is verbruikt om weer op 48°C te komen.
Met evenveel koude liters erin en dezelfde aanvoer temperatuur?
Blijft toch moeilijk vergelijken volgens mij maar iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Jaarvergelijk warmtepompboiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrkhCE7Z22PmwvLf6WS__6TEd4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KR8aHPCu7zzGrpALzsHPChSv.png?f=fotoalbum_large

Zuigt binnen aan hele jaar door en blaast naar buiten uit.

Waarom meer verbruik in de winter:
- Er wordt meer gedouched
- Het water wat er in de boiler komt is kouder
- De binnentemperatuur is in de winter lager dan in de zomer.
- In de zomer gaan we op vakantie.

[ Voor 26% gewijzigd door martijn v o op 02-03-2024 21:00 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:58:
Jaarvergelijk warmtepompboiler. [Afbeelding]

Zuigt binnen aan hele jaar door en blaast naar buiten uit.

Waarom meer verbruik in de winter:
- Er wordt meer gedouched
- Het water wat er in de boiler komt is kouder
- De binnentemperatuur is in de winter lager dan in de zomer.
- In de zomer gaan we op vakantie.
+- 600 kWh verbruik per jaar. Dat is best fors of niet?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:29
Tanuki schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Ligt natuurlijk maar net aan hoeveel water er verbruikt wordt. Hier kom ik ook wel aan 600 kWh vorig jaar (pas laat in januari ben ik het verbruik gaan meten). 2 volwassenen en twee kinderen. Bad wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Hij staat op een slecht geïsoleerde zolder dus 's winters erg koud en in de zomer erg warm. Aanvoer van lucht is binnen, afvoer naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH8x4l-JgClRINd5s_mBT8JQ3l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xrMo2aRps0lAABQl4FKY58e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maart 2022, en toen waren de kinderen het huis uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc4dQ_K9jOh57HbzL35rlBmr8xg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD2mbdPc0soecWfgwzQGy6ys.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hebben jullie ook allemaal een normale lucht/water (of water/water) warmtepomp erbij?

Ik ben wat gedetailleerder aan het rondkijken en kom eigenlijk nergens iets tegen over de afweging tussen:
1. Warmtepomp met boiler vat
2. Warmtepomp + warmtepompboiler

Ik zie wat voordelen in #2, gezien het een apart systeem is en je dus geen driewegklep bijvoorbeeld nodig hebt. Aan de andere kant, het hele huis is vloerverwarming, dus voor die paar minuten dat er warmwater vraag is, zal het niet heel hard afkoelen of zo qua verwarming.

Apart systeem = kunnen beiden los kapot gaan / uitvallen, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.

Maar wat is nu de manier om deze afweging te maken? Dan zou ik het zelf ook graag zoeken in de hoek van efficiëntie / energiezuinigheid enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

AndRo555 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Waarom zou de onderkant niet helemaal mee warm worden? De koudste plek waar het koelmiddel mee in contact komt langs de afgifte kant dicteert de druk aan de afgifte kant. Aangezien die druk overeenkomt met condensatie van het koelmiddle vind ook het gros van de warmteoverdracht plaats bij die temperatuur.
Hieronder zie het het duidelijk. De "4thTop_sensor" is de laagste temperatuursensor en zit circa 10cm boven de bodem van het vat. In de bodem van het vat zit ook een elektrische verwarming. Om 12:00u gaat de elektrische verwarming aan en dan pas zie je de onderkant ook meestijgen in temperatuur. De elektrische verwarming verwarmt dus lager dan het spiraal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLV9IalLlbUy7kxXKaJockzUGKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QhXVSdPMPSuPz0lxXqP95r09.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tanuki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:05:
Hebben jullie ook allemaal een normale lucht/water (of water/water) warmtepomp erbij?

Ik ben wat gedetailleerder aan het rondkijken en kom eigenlijk nergens iets tegen over de afweging tussen:

Ik zie wat voordelen in #2, gezien het een apart systeem is en je dus geen driewegklep bijvoorbeeld nodig hebt. Aan de andere kant, het hele huis is vloerverwarming, dus voor die paar minuten dat er warmwater vraag is, zal het niet heel hard afkoelen of zo qua verwarming.

Apart systeem = kunnen beiden los kapot gaan / uitvallen, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.

Maar wat is nu de manier om deze afweging te maken? Dan zou ik het zelf ook graag zoeken in de hoek van efficiëntie / energiezuinigheid enz.
Ik heb beiden, WPB staat 12 meter van de L/W af en daar zit de keuken, woonkamer en hal tussen, was me te veel gedoe om daar een leiding naar toe te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tanuki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:05:

Nog aan andere afweging: een WP moet best hard werken om warm water te maken (door de hoge temperatuur). Met een boilervat heb je het hele jaar door een WP die met enige regelmaat geluid produceert in de tuin. Met een WPB en een losse WP kan de WP uit in de niet-stookmaanden.

Ik ben hier voornamelijk voor een losse WPB gegaan omdat de installatie simpeler is en ik dit makkelijker zelf kon neerzetten. Dat het huis verwarmd kan worden terwijl er WW geproduceerd wordt is een mooie bijkomstigheid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Tanuki schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Tja het is niet niks, maar 300 liter voorraad over twee boilers, dus met laad-pomp en legionella runs, Tboiler 55 graden en een circulatieleiding is het niet slecht. Tevens zit de vaatwasser er ook op.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1 ... 74 ... 114 Laatste