Als je veel liters wil hang je iets in serie. Eventueel zelfs een normale boiler erachter van 50L ofzo. Zet je die op 65 graden en geef je m een dikke extra schil isolatie, dan valt het verbruik erg mee omdat het merendeel van de opwarming door de wpb wordt gedaan. 2e hands daalderop mono van 650w kost de wereld niet iig (~100€)
Ik laat wel een keer installateur komen, want denk dat ik hier zelf niet ga uitkomen. Ik denk eigenlijk dat het niet past zonder weer op slopershoogte te zitten ergens (ketel verplaatsen of wand er weer tussen uit bv). De ruimte zelf is ook niet erg groot qua ventilatie voor lucht aan/afvoer.
En heb de zolder en het dak na 2 jaar bende en ellende eindelijk afgewerkt
Zou fijn zijn als ik onder de 500m3/jaar gas verbruik kom, daarom dacht ik dat een WBP een optie zou kunnen zijn maar als alles weer open moet dan pass ik liever.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-02-2024 20:09 ]
Ik heb toch al een aardig aantal horizontale I-WPV indirectie boilers van Itho geleverd zonder klachten. Komt wellicht door de bijzondere constructie zonder spiraal maar met een laadmodule ( warmtewisselaar en pomp )flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:44:
[...]
ze zijn extreem inefficient en oncomfortabel door de slechte/bijna niet aanwezige gelaagdheid. om 100 liter nuttig warm water eruit te krijgen kan je makkelijk 300+ liter tank nodig hebben. als je hard trekt aan een horizontale tank zoals met een regendouche dan word het alleen maar nog minder.
aanpassingen maken om een kleinere tank zoals de calypso hierboven op te hangen is verreweg de betere oplossing.
ik heb nog nergens een horizontale installatie gezien waar de eindgebruikers niet over klagen.
:strip_exif()/f/image/C6vAVuvcjMjGVjTep7OrwYhE.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
als je de 100 liter variant neemt kan je die gewoon aan de muur hangen en klaar ermee.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:
[...]
daarom dacht ik dat een WBP een optie zou kunnen zijn maar als alles weer open moet dan pass ik liever.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb geen vrij stuk muurflippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:33:
[...]
als je de 100 liter variant neemt kan je die gewoon aan de muur hangen en klaar ermee.
Waar de ketel hangt is het enige stuk waar je rechtstreeks bij de stenen muur komt. De rest is met hout of gips afgewerkt.
hij kan ook gewoon staan dacht ik. anders schroef je een plaat 18mm multiplex tegen die muur aan als versteviging.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:40:
[...]
Ik heb geen vrij stuk muur![]()
Waar de ketel hangt is het enige stuk waar je rechtstreeks bij de stenen muur komt. De rest is met hout of gips afgewerkt.
als je warmtepomp in de tuin knikkert heb je die hele gasketel niet meer nodig, scheelt weer 300 euro per jaar aan vastrecht ook....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 20:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Deze kan toch alleen verwarmd worden met een externe WP?Carboy54 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik heb toch al een aardig aantal horizontale I-WPV indirectie boilers van Itho geleverd zonder klachten. Komt wellicht door de bijzondere constructie zonder spiraal maar met een laadmodule ( warmtewisselaar en pomp )
[Afbeelding]
Ik ga die discussie niet weer aanflippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:42:
[...]
hij kan ook gewoon staan dacht ik. anders schroef je een plaat 18mm multiplex tegen die muur aan als versteviging.
als je warmtepomp in de tuin knikkert heb je die hele gasketel niet meer nodig, scheelt weer 300 euro per jaar aan vastrecht ook....
Het is totaal niet rendabel voor mij alleen om zo'n installatie neer te zetten, heb dat al een paar keer bekeken.
Klopt. Horizontale WP boilers ben ik nog niet tegenngekomen.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Deze kan toch alleen verwarmd worden met een externe WP?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Klopt. Horizontale WP boilers ben ik nog niet tegengekomen.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Deze kan toch alleen verwarmd worden met een externe WP?
Wel interessant! Maar is lijkt mij niet meer dan een warmtewisselaar + Wilo pompje toch? Dus je vat heeft geen gelaagdheid meer, je pomp net zo lang rond totdat al je water tot Tset is. Dat zou natuurlijk moeten kunnen werken, maar ik zie nog niet wat er zo speciaal is aan hun set boiler + module, tegenover warmtewisselaar, wilo en random vat..Carboy54 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik heb toch al een aardig aantal horizontale I-WPV indirectie boilers van Itho geleverd zonder klachten. Komt wellicht door de bijzondere constructie zonder spiraal maar met een laadmodule ( warmtewisselaar en pomp )
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Wij willen graag onze WPB met een verhuis lift naar boven laten brengen (zolder). Hierdoor zal hij waarschijnlijk wel iets schuin gaan. Is dit heel erg? Lees er verschillende verhalen over dus beetje onzeker hierover…
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Als je een Atlantic Explorer hebt, kun je 'm gewoon schuin zetten, zelfs horizontaal. Alleen wel even kijken welke kant je 'm op legt, hij mag maar één kant op. Staat op de doos en in de handleiding welke kant dat is.Trackerfire schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:07:
Wij willen graag onze WPB met een verhuis lift naar boven laten brengen (zolder). Hierdoor zal hij waarschijnlijk wel iets schuin gaan. Is dit heel erg? Lees er verschillende verhalen over dus beetje onzeker hierover…
Nomen nescio
Hoe hebben jullie je Wpb's naar zolder gekregen?
Bij mij zal dat via de trap (2x) moeten, maar volgens mij is dat best een onderneming?
Bij mij zal dat via de trap (2x) moeten, maar volgens mij is dat best een onderneming?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Is inderdaad een flinke klus, ik heb het met 4 man naar boven gesleept in een aanhangernet (tip van hier). In de originele verpakking voor bescherming en dat was ook twee trappen.
2 man boven 2 man onder en dat was nog steeds worstelen omdat het zo’n gevaarte is.
De Atlantic staat op een vrij dun stukje piepschuim en dat breekt meteen bij het tillen. Ik zou de volgende keer wel opnieuw met een net werken maar dan het verpakkingsmateriaal verwijderen en alleen de piepschuim bovenkant erop zetten als bescherming tegen stoten. Er was namelijk ook iemand waarbij de condensafvoer afgebroken was bij het vervoeren.
2 man boven 2 man onder en dat was nog steeds worstelen omdat het zo’n gevaarte is.
De Atlantic staat op een vrij dun stukje piepschuim en dat breekt meteen bij het tillen. Ik zou de volgende keer wel opnieuw met een net werken maar dan het verpakkingsmateriaal verwijderen en alleen de piepschuim bovenkant erop zetten als bescherming tegen stoten. Er was namelijk ook iemand waarbij de condensafvoer afgebroken was bij het vervoeren.
Mijn calypso is een wandmodel (150L) en die heb ik uit verpakking gehaald en op 2 vuren balken geschroefd, dan kon hij als een brancard de trap op. 🙂
Check inderdaad goed of en hoe jouw model gekanteld mag worden. Atlantic modellen mogen plat (voor zover ik weet / gezien heb) , maar dan alleen op hun rug. Dus achterover gekanteld.
Check inderdaad goed of en hoe jouw model gekanteld mag worden. Atlantic modellen mogen plat (voor zover ik weet / gezien heb) , maar dan alleen op hun rug. Dus achterover gekanteld.
Onze Atlantic met 3 man, 3 spanbanden, in 5 minuten 2 spiltrappen op. https://i.imgur.com/jKw1p45.jpeg https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpegTanuki schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:56:
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
2 man.Tanuki schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:56:
Atlantic uit alle verpakking
verhuisdeken onder de WPB, 1 dikke spanband eronderdoor. en die vast zetten met een spandband rondom, en ook rond de verhuisdeken.
Bij de 1e trap hebben we ontzettend veel lopen prutsen en waren we kapot toen we 1 trap hadden gedaan. Bij de 2e trap hadden we de truc door:
Aan beide kanten van de spanband een lus maken, en deze over je schouder doen alsof het een hele zware rugtas is. Lus dermate kort maken dat wanneer je recht staat de WPB boven de grond zweeft.
Beide mensen moeten omhoog kijken, de voorste staat dus met zijn rug naar de WPB en de achterste kijkt tegen de WPB aan en houdt 'm recht.
Vervolgens is het gewoon een kwestie van de trap oplopen, op deze manier liepen we in 1x in een paar minuten de trap op.
Ga dus niet proberen tree voor tree te doen zoals wij bij de 1e trap deden, dan ben je 26x aan het deadliften, daar ga je kapot van.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Mijn Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT oftewel Gorenje TC80ZNT is defect. Er zit een lekkage in het koudemiddel systeem. In november 2023 is er al een monteur geweest en die had een lekkage gevonden in een Schrader-ventiel. Ventiel vervangen, maar blijkbaar zit er nog een lekkage in de warmtepompboiler. Na 2 maanden goed gewerkt te hebben, duurt het verwarmen weer erg lang en is de uitgeblazen lucht vrij warm. Het is met name te merken als de watertemperatuur hoger is.
Nu zit ik te kijken wat alternatieven zijn qua ventilatie-warmtepompboiler. Naast een eventuele extra poging tot reparatie of een betrouwbare Daalderop. Het betreft een binnen/binnen opstelling. Wat zijn geschikte boilers met een klein inhoud? 80 liter was voor mij altijd voldoende.
Atag Lydos hybrid 100
Calypso 100l
De Atag Lydos hybrid 100 is een stuk goedkoper, maar heeft wel een slechte COP.
Iemand nog andere tips wat geschikt is voor mij.
Nu zit ik te kijken wat alternatieven zijn qua ventilatie-warmtepompboiler. Naast een eventuele extra poging tot reparatie of een betrouwbare Daalderop. Het betreft een binnen/binnen opstelling. Wat zijn geschikte boilers met een klein inhoud? 80 liter was voor mij altijd voldoende.
Atag Lydos hybrid 100
Calypso 100l
Carboy54 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Klopt. Horizontale WP boilers ben ik nog niet tegenngekomen.
/f/image/lKYdcgc7YLUCkRBkRLjv276n.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wel het formaat wat ik zocht haha
Even een stomme vraag... hoe sluit je dit aan? WP > Buffervat > CV leidingen?
ArcticWolf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:43:
[...]
[Afbeelding]
Dit is wel het formaat wat ik zocht haha
Even een stomme vraag... hoe sluit je dit aan? WP > Buffervat > CV leidingen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/teo7m1ogVdpe6ESvxnJq0k7r.png?f=user_large)
Hoe maken jullie de condensor schoon van de Atlantic Explorer? Gebruik wel een filter maar zie toch dat er wat stof begint op te hopen na +-5.5 jaar.
Kap eraf halen of is het voldoende om de inlaat eraf te halen en dan een compressor + stofzuiger erin?
Kap eraf halen of is het voldoende om de inlaat eraf te halen en dan een compressor + stofzuiger erin?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja.... Zo doe ik het. Let wel: niet met 8 bar luchtdruk op de lamellen v/d condensor spuiten! Als het vuil er erg vast in zit dan gebruik ikzelf nog een foam cleaner om het los te weken. Werkt voormij prima op die manier.Possible schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:31:
Hoe maken jullie de condensor schoon van de Atlantic Explorer? Gebruik wel een filter maar zie toch dat er wat stof begint op te hopen na +-5.5 jaar.
Even met een plat stokje met een doekje er aan vast gemaak onder alles door en langs en dan kan de kap er weer op. Wel uitkijken met je vingers voor scherpe randjes!
Ps: wel even de stekker er uit natuurlijk!
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Maar bedoel je dan de kap van de aanzuiging of de hele grote kap hahaDoggieman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:51:
[...]
Ja.... Zo doe ik het. Let wel: niet met 8 bar luchtdruk op de lamellen v/d condensor spuiten! Als het vuil er erg vast in zit dan gebruik ikzelf nog een foam cleaner om het los te weken. Werkt voormij prima op die manier.
Even met een plat stokje met een doekje er aan vast gemaak onder alles door en langs en dan kan de kap er weer op. Wel uitkijken met je vingers voor scherpe randjes!
Ps: wel even de stekker er uit natuurlijk!
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je kan er alleen goed bij als je de grote kap erafhaalt. Voorkomt ook dat je per ongeluk iets kapot maakt als je gaat zitten 'roeren' via de inlaat.Possible schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:31:
Kap er af (vier schroefjes uit mijn hoofd) en schoonmaken lukt prima:
timovd in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
@Possible heb je wel een filter op de inlaat? Het filter van mij is heel gemakkelijk schoon te maken. Al het vuil dat in het filter is gekomen in één jaar had ik niet in mijn WPB willen hebben.
@Possible heb je wel een filter op de inlaat? Het filter van mij is heel gemakkelijk schoon te maken. Al het vuil dat in het filter is gekomen in één jaar had ik niet in mijn WPB willen hebben.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De "grote" kap kan en moet er af. Anders kan je nergens bij natuurlijk😁Possible schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:58:
[...]
Maar bedoel je dan de kap van de aanzuiging of de hele grote kap haha
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Filter zit er inderdaad op:timovd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:47:
Kap er af (vier schroefjes uit mijn hoofd) en schoonmaken lukt prima:
:strip_exif()/f/image/apepFKOGGPlU0po9LxgHKM01.jpg?f=fotoalbum_large)
heeft iemand zijn atlantic explorer V4 al een keer laten leeg lopen ?
ik wil hem verplaatsen (1m) op zij en dat is vol met 270 niet te doen (en niet slim)
als toevoer dicht draai en de warme kraan open komt natuurlijk het gewicht niet veel lager
dus is er een manier om de boiler, veilig te laten leeg lopen
ik wil hem verplaatsen (1m) op zij en dat is vol met 270 niet te doen (en niet slim)
als toevoer dicht draai en de warme kraan open komt natuurlijk het gewicht niet veel lager
dus is er een manier om de boiler, veilig te laten leeg lopen
Koud water dicht zetten.
Dan warm open en druk eraf laten.
Dan warm dicht en koudwater aftappen bv door tuinslang op de inlaat.
Dan warm weer open om er lucht bij te laten.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar is "warm dicht" en "warm weer open" voor nodig
En als dat ding dan weer op z'n plaats meteen even een aftapkraantje op de koudwater aansluiting monteren en (het liefst) ook een automatische beluchter op de warme aansluiting. Dit voor de volgende keer 😁martijn v o schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:15:
Koud water dicht zetten.
tegen imploderen, neem ik aan?Martin7182 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:20:
Waar is "warm dicht" en "warm weer open" voor nodig
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hi,
Ik sta aan de vooravond van een nieuw project, het isoleren van mijn garage.
In de garage staat ook de huidige CV opstelling in een 'kast' van ongeveer 2m2. CV wordt nu enkel gebruikt voor SWW via 80liter boilertje, verwarming verloopt via (buiten opgestelde) pelletCV naar vloer en radiatoren. De isolatiestappen die ik momenteel zet zijn bedoeld om op termijn ook de pelletcv te kunnen vervangen voor een warmtepomp (maar zover ben ik nu nog niet).
De garage (en bovenliggende slaapkamer) is behoorlijk koud, door gebrek aan voldoende isolatie en is nu zeker niet tocht/luchtdicht (ook dus belangrijk onderdeel van het isolatie traject). De garage staat geschakeld vast aan de woning. Andere apparatuur in de garage: wasmachine, droger, vriezertje en 2x omvormer tbv 7000wp panelen.
Het plan:
- Ik wil alle buitenmuren gaan isoleren (spouwmuur zonder vulling (vervuild)) dmv voorzetwanden aan de binnenzijde.
- De tussenverdieping (houten vloer) waarboven een slaapkamer zit tevens voorzien van isolatiedekens.
- Huidige CV (enkel dus voor SWW) heeft via een verlaagd plafond over een lengte van 3 meter de afvoer naar buiten. De oude CV ketel mag en zal worden verwijderd.
- Plaatsing van de WPB zal in ruimte komen waar huidige CV en boilertje staan opgesteld. Daar is ruimte genoeg (en ruimte kan ook worden vergroot nog).
- op termijn komt in deze ruimte ook een warmtepomp (binnendeel) wat eventueel nodig is.
- naar de ruimte waar nu CV en straks WPB komt leg ik voor de zekerheid een 3fase electra aansluiting (voor de toekomstige warmptepomp) en 1x 1 fase aansluiting (voor de WPB). Tevens is het mogelijk om hier UTP naar toe te brengen (zal ik doen).
Huis is voorzien van 2 badkamers (1x met douche, 1x met groot bad), gezin uit 4 personen (2 volw, 2 puber dochters). Er wordt dagelijks gedoucht of in bad gegaan, vaak ook 2 personen vlak achter elkaar.
Nu mijn (advies) vragen:
- ik lees goede verhalen over de Atlantic Explorer v4 - met het SWW gebruik heb ik dan voldoende aan de 270l variant
- waar / welke partijen zijn betrouwbaar om de Explorer te bestellen ? Moeten er nog specifieke accessoires bij besteld worden ?
- wat is het beste qua aan/afvoer van lucht. Ik kan in het verlaagde plafond mogelijk de huidige afvoer van de CV hergebruiken voor aan of afvoer van lucht ?
- Is het het beste om direct een 2e afvoer te maken voor aan/afvoer ? Of kan ik net zo goed de lucht uit het huis halen of blazen?
- Hoeveel ruimte (dikte) moet ik reserveren voor deze buizen ?
- Subsidie; installatie kan door schoonvader (pensionado) gedaan worden. Is er een manier om toch subsidie te verkrijgen ?
- Andere zaken waar ik rekening mee kan houden - handig zijn - die ik nu ik toch aan de klus ga direct moet meenemen in het werk ? Ventilatie ?
In de garage staat ook de huidige CV opstelling in een 'kast' van ongeveer 2m2. CV wordt nu enkel gebruikt voor SWW via 80liter boilertje, verwarming verloopt via (buiten opgestelde) pelletCV naar vloer en radiatoren. De isolatiestappen die ik momenteel zet zijn bedoeld om op termijn ook de pelletcv te kunnen vervangen voor een warmtepomp (maar zover ben ik nu nog niet).
De garage (en bovenliggende slaapkamer) is behoorlijk koud, door gebrek aan voldoende isolatie en is nu zeker niet tocht/luchtdicht (ook dus belangrijk onderdeel van het isolatie traject). De garage staat geschakeld vast aan de woning. Andere apparatuur in de garage: wasmachine, droger, vriezertje en 2x omvormer tbv 7000wp panelen.
Het plan:
- Ik wil alle buitenmuren gaan isoleren (spouwmuur zonder vulling (vervuild)) dmv voorzetwanden aan de binnenzijde.
- De tussenverdieping (houten vloer) waarboven een slaapkamer zit tevens voorzien van isolatiedekens.
- Huidige CV (enkel dus voor SWW) heeft via een verlaagd plafond over een lengte van 3 meter de afvoer naar buiten. De oude CV ketel mag en zal worden verwijderd.
- Plaatsing van de WPB zal in ruimte komen waar huidige CV en boilertje staan opgesteld. Daar is ruimte genoeg (en ruimte kan ook worden vergroot nog).
- op termijn komt in deze ruimte ook een warmtepomp (binnendeel) wat eventueel nodig is.
- naar de ruimte waar nu CV en straks WPB komt leg ik voor de zekerheid een 3fase electra aansluiting (voor de toekomstige warmptepomp) en 1x 1 fase aansluiting (voor de WPB). Tevens is het mogelijk om hier UTP naar toe te brengen (zal ik doen).
Huis is voorzien van 2 badkamers (1x met douche, 1x met groot bad), gezin uit 4 personen (2 volw, 2 puber dochters). Er wordt dagelijks gedoucht of in bad gegaan, vaak ook 2 personen vlak achter elkaar.
Nu mijn (advies) vragen:
- ik lees goede verhalen over de Atlantic Explorer v4 - met het SWW gebruik heb ik dan voldoende aan de 270l variant
- waar / welke partijen zijn betrouwbaar om de Explorer te bestellen ? Moeten er nog specifieke accessoires bij besteld worden ?
- wat is het beste qua aan/afvoer van lucht. Ik kan in het verlaagde plafond mogelijk de huidige afvoer van de CV hergebruiken voor aan of afvoer van lucht ?
- Is het het beste om direct een 2e afvoer te maken voor aan/afvoer ? Of kan ik net zo goed de lucht uit het huis halen of blazen?
- Subsidie; installatie kan door schoonvader (pensionado) gedaan worden. Is er een manier om toch subsidie te verkrijgen ?
- Andere zaken waar ik rekening mee kan houden - handig zijn - die ik nu ik toch aan de klus ga direct moet meenemen in het werk ? Ventilatie ?
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Warm staat na stap 2 al open. Wat kan er dan nog imploderen?
Ik denk dat het idee is dat je de koudwater aansluiting kan demonteren zonder dat er druk op staat, zodat het water er dus niet uitspuit als je daar de boel open draait.Martin7182 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:05:
[...]
Warm staat na stap 2 al open. Wat kan er dan nog imploderen?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inderdaad daarom.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik wil van de zomer een monoblock warmtepomp installeren ter vervanging van de gas cv ketel. Dit gebeurt samen met een renovatie van de badkamer gezien de ledingen vanaf WP naar aansluitingen op de CV hierdoor heen zullen gaan lopen.
Nu zit ik nog erg te dimdammen hoe ik warm water ga maken. Met de WP en een voorraad vat, eletrische boiler met zo'n regelaar erop die enkel je zonnepanelen overschot erin kan sturen of een warmtepomp boiler.
De CV ketel staat in een kast op de overloop welke niet diep genoeg is voor het voorraad vat. Dan zou het voorraad vat dus ook in de badkamer geinstalleerd moeten worden wat op zich prima kan, maar gaat wel ten koste van de ruimte. Een mooie grote inloop douche is dan niet meer van toepassing, maar een douche van 127cm bij 95 cm is nog steeds heel behoorlijk.(ik reken 70 cm voor boilervat en 8 cm muurtje)
Een electrische boiler is natuurlijk niet het meest energiezuinigste, maar wel het meest simpel en voordeligst. Voordeel is dat deze direct op de plek van de CV ketel kan.
Warmtepomp boiler is moeizaam gezien de hoogte en mijn woning een lessenaarsdak heeft. Dus 1 kant van de zolder is erg hoog maar dit loopt al gauw af naar een hoogte waar de WPB niet meer past maar waar deze eigenlijk dan had moeten staan.
Kwa water leidingwerk zou ik nog steeds de WPB kwijt kunnen, stroom en ventilatie lukt ook, maar ik heb dus geen afvoer op die plek.
De vraag is dus ook hoeveel condenswater er van een WPB afkomt en of dit op te vangen is met een jerrycan die je 1 keer per week zou legen? Er vanuit gaande dat een WPB ook in defrost gaat en dan moet ontdooien.
Er is wel een afvoer aanwezig aan de andere kant van de ruimte sop zolder gezien de wasmachine daar staat. Een oplossing zou nog zijn om een opvang tankje met vlotter en pompje te fabriceren.
Of via een leding door de muur direct naar buiten, maar dan klettert het van 2 hoog op mijn terras was ook niet zo sexy is.
Nu zit ik nog erg te dimdammen hoe ik warm water ga maken. Met de WP en een voorraad vat, eletrische boiler met zo'n regelaar erop die enkel je zonnepanelen overschot erin kan sturen of een warmtepomp boiler.
De CV ketel staat in een kast op de overloop welke niet diep genoeg is voor het voorraad vat. Dan zou het voorraad vat dus ook in de badkamer geinstalleerd moeten worden wat op zich prima kan, maar gaat wel ten koste van de ruimte. Een mooie grote inloop douche is dan niet meer van toepassing, maar een douche van 127cm bij 95 cm is nog steeds heel behoorlijk.(ik reken 70 cm voor boilervat en 8 cm muurtje)
Een electrische boiler is natuurlijk niet het meest energiezuinigste, maar wel het meest simpel en voordeligst. Voordeel is dat deze direct op de plek van de CV ketel kan.
Warmtepomp boiler is moeizaam gezien de hoogte en mijn woning een lessenaarsdak heeft. Dus 1 kant van de zolder is erg hoog maar dit loopt al gauw af naar een hoogte waar de WPB niet meer past maar waar deze eigenlijk dan had moeten staan.
Kwa water leidingwerk zou ik nog steeds de WPB kwijt kunnen, stroom en ventilatie lukt ook, maar ik heb dus geen afvoer op die plek.
De vraag is dus ook hoeveel condenswater er van een WPB afkomt en of dit op te vangen is met een jerrycan die je 1 keer per week zou legen? Er vanuit gaande dat een WPB ook in defrost gaat en dan moet ontdooien.
Er is wel een afvoer aanwezig aan de andere kant van de ruimte sop zolder gezien de wasmachine daar staat. Een oplossing zou nog zijn om een opvang tankje met vlotter en pompje te fabriceren.
Of via een leding door de muur direct naar buiten, maar dan klettert het van 2 hoog op mijn terras was ook niet zo sexy is.
Het probleem met de WPB is niet zozeer condenswater, maar meer de hoeveelheid water die uit de overstort komt bij het opwarmen. Dat kan zo meerdere liters per keer zijn. De druk neemt immers toe als de temperatuur van het water stijgt en dit drukverschil wordt opgeheven door de overstortbeveiliging.
Dat kan je volgens wel oplossen met een sanitair expansievat, maar het blijft niet zo'n goed idee denk ik. Je gaat dat legen een keer vergeten en het is gewoon super onhandig.. mensen houden van nature niet zo van verplichte repetitieve taken en jij bent vast geen uitzondering
Dat kan je volgens wel oplossen met een sanitair expansievat, maar het blijft niet zo'n goed idee denk ik. Je gaat dat legen een keer vergeten en het is gewoon super onhandig.. mensen houden van nature niet zo van verplichte repetitieve taken en jij bent vast geen uitzondering
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat lijkt mij wel wat veel voor een 200 liter boiler welke van 25 naar 50 graden opwarmt.Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:35:
Het probleem met de WPB is niet zozeer condenswater, maar meer de hoeveelheid water die uit de overstort komt bij het opwarmen. Dat kan zo meerdere liters per keer zijn. De druk neemt immers toe als de temperatuur van het water stijgt en dit drukverschil wordt opgeheven door de overstortbeveiliging.
Hooguit een kopje water had ik gedacht.
Het legen van een opvangbak is inderdaad superonhandig, maar ik kan daar geen afvoer op afschot creëren.
Ik zou er dan nog een watersensor inhangen voor als ik het eens vergeet.
Als het inderdaad meerdere liters per dag is vindt ik dat ook geen optie meer.
Lijkt mij dat wel meer mensen hier tegenaan lopen. Een water en elektra leiding kun je nog over de muur leggen maar afvoer dus niet.
@Guido7619 blijft lastig inschatten voor jouw situatie, maar een paar dingen:
- Monoblock + WPB geeft dubbel subsidie, dus kostentechnisch gaat het vaak aardig gelijk op met een wpb + voorraadvat
- Investering van een elektrische boiler is inderdaad lager, maar vergeet niet dat die een factor 4 aan energie verbruikt, dus een eigen rekensommetje van jouw energietarief + waterverbruik levert op wat je jaarlijkse besparing is
- Afvoer is zoals @Glashelder al zegt vooral nodig voor de inlaatcombi. Een condenspomp als de Sauerman SI83 zou moeten kunnen, die kan het opvoeren en bijvoorbeeld via vliering, wand of vloer naar een afvoer verplaatsen.
- Als een elektrische boiler op de plaats van je CV past, zou iedere soort kleine boiler daar moeten passen - toch? Is desnoods een split wpb een optie? Buiten een aircokast en enkel koel leidingen naar je vat. Geen lucht aan/afvoer nodig en geen gebrom in huis.
Zorg dat je ten alle tijden wel bij het apparaat kan, zowel een WPB als een pompje zou je jaarlijks even bij moeten kunnen voor inspectie / schoonmaken. Dus zorg voor een deur of luik en metsel het niet in
- Monoblock + WPB geeft dubbel subsidie, dus kostentechnisch gaat het vaak aardig gelijk op met een wpb + voorraadvat
- Investering van een elektrische boiler is inderdaad lager, maar vergeet niet dat die een factor 4 aan energie verbruikt, dus een eigen rekensommetje van jouw energietarief + waterverbruik levert op wat je jaarlijkse besparing is
- Afvoer is zoals @Glashelder al zegt vooral nodig voor de inlaatcombi. Een condenspomp als de Sauerman SI83 zou moeten kunnen, die kan het opvoeren en bijvoorbeeld via vliering, wand of vloer naar een afvoer verplaatsen.
- Als een elektrische boiler op de plaats van je CV past, zou iedere soort kleine boiler daar moeten passen - toch? Is desnoods een split wpb een optie? Buiten een aircokast en enkel koel leidingen naar je vat. Geen lucht aan/afvoer nodig en geen gebrom in huis.
Zorg dat je ten alle tijden wel bij het apparaat kan, zowel een WPB als een pompje zou je jaarlijks even bij moeten kunnen voor inspectie / schoonmaken. Dus zorg voor een deur of luik en metsel het niet in
Is er mogelijkheid voor een Douche WTW? Mocht dat mogelijk zijn dan is elektrisch COP1 verwarmen niet zo heel onzuinig.Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:28:
Ik wil van de zomer een monoblock warmtepomp installeren ter vervanging van de gas cv ketel. Dit gebeurt samen met een renovatie van de badkamer gezien de ledingen vanaf WP naar aansluitingen op de CV hierdoor heen zullen gaan lopen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Het blijft ***werk.ConQuestador schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:40:
[...]
2 man.
Atlantic uit alle verpakking
verhuisdeken onder de WPB, 1 dikke spanband eronderdoor. en die vast zetten met een spandband rondom, en ook rond de verhuisdeken.
Bij de 1e trap hebben we ontzettend veel lopen prutsen en waren we kapot toen we 1 trap hadden gedaan. Bij de 2e trap hadden we de truc door:
Aan beide kanten van de spanband een lus maken, en deze over je schouder doen alsof het een hele zware rugtas is. Lus dermate kort maken dat wanneer je recht staat de WPB boven de grond zweeft.
Beide mensen moeten omhoog kijken, de voorste staat dus met zijn rug naar de WPB en de achterste kijkt tegen de WPB aan en houdt 'm recht.
Vervolgens is het gewoon een kwestie van de trap oplopen, op deze manier liepen we in 1x in een paar minuten de trap op.
Ga dus niet proberen tree voor tree te doen zoals wij bij de 1e trap deden, dan ben je 26x aan het deadliften, daar ga je kapot van.
Ik zoek nog een echt goede methode, een traploper op accu ofzo. Maar dan nog zijn draaiingen in de trap lastig.
Zo'n afvoer met condenspompje is te overwegen. Maar kan mij nog niet voorstellen dat de inlaatcombinatie liters water per dag gaat geven.stevenP schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:08:
@Guido7619 blijft lastig inschatten voor jouw situatie, maar een paar dingen:
Elektrische boiler is 48cm diep. Een boiler voorraad vat rond de 60 cm. De cv kast heeft een normale deur net als de slaapkamers. Maar is 50 a 55 cm diep. Eigenlijk net een 10 cm te weinig voor een voorraad vat maar elektrische boiler past wel. Mijn hoop is dat ik dit ongeveer 8 maanden per jaar rechtstreeks vanuit de zonnepanelen kan voeden ipv terugleveren wat nu ook niks meer oplevert.
Installatie technisch wel het meest simpelste en voordeligst. Ik tref wel de voorbereidingen voor vooraad vat via WP betreft bekabeling/leidingwerk door badkamer omdat ik daar later niet meer bij zal kunnen.
Heb tot nu toe 1 onbekend chinees merk split boiler gezien die een boiler vat heeft van 43 cm. Een Eldom zit ook al rond de 60 cm.
Edit: Zie nu dat die Eldom Green onder de 50 cm diameter zit. Dan zou dat best een idee kunnen zijn. Geen moeilijk gedoe op zolder met leidingen en ventilatie gaten in de muur boren
[ Voor 7% gewijzigd door Guido7619 op 22-02-2024 14:58 ]
Dat staat zeker op de wensenlijist. Een Joulia 5 of 10 pijps. Wel prijzig.bensss schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:32:
[...]
Is er mogelijkheid voor een Douche WTW? Mocht dat mogelijk zijn dan is elektrisch COP1 verwarmen niet zo heel onzuinig.
Is ook weer afhankelijk of ik de inbouw diepte in de vloer wel ga halen.
Meten is weten, zie hier, https://gathering.tweaker...message/72014772#72014772Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:08:
[...]
Dat lijkt mij wel wat veel voor een 200 liter boiler welke van 25 naar 50 graden opwarmt.
Hooguit een kopje water had ik gedacht.
Het legen van een opvangbak is inderdaad superonhandig, maar ik kan daar geen afvoer op afschot creëren.
Ik zou er dan nog een watersensor inhangen voor als ik het eens vergeet.
Als het inderdaad meerdere liters per dag is vindt ik dat ook geen optie meer.
Lijkt mij dat wel meer mensen hier tegenaan lopen. Een water en elektra leiding kun je nog over de muur leggen maar afvoer dus niet.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Kan dus toch wel een paar liter worden. Teveel om op te vangen in een emmertje en af en toe leeggooien.klump4u schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Meten is weten, zie hier, https://gathering.tweaker...message/72014772#72014772
Mocht die in mijn cv kast kwijt kunnen met split compressor erop dan ben ik het condensprobleem al kwijt en inlaat combinatie kan gewoon via de oude afvoer cv.
Had die optie afgeschoten omdat er niet genoeg ruimte is maar als dat wel gaat lukken heeft dat wel de voorkeur ipv op zolder.
Scheelt ook weer een meter of 6 aan waterleiding.
Dan kun je nog een discussie voeren boilervat opwarmen via WP met 3 weg klep of aparte split unit.
Mijn voorkeur(puur een vooroordeel) is om het gescheiden te houden. Maakt alles wat simpeler.
Mooi zo! Bij mij ben ik met een soortgelijke verbouwing bezig en heb als tussenoplossing een Daalderop 80 neergezet die ik ga combineren met Technea Shower HR Tube 1-21 (kan door de verbouwing makkelijk een vertikale kwijt).Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:53:
[...]
Dat staat zeker op de wensenlijist. Een Joulia 5 of 10 pijps. Wel prijzig.
Is ook weer afhankelijk of ik de inbouw diepte in de vloer wel ga halen.
Beetje een gok of ik het met deze opstelling ga redden. Mocht het niet lukken dan komt een Calypso Split 150 of 200 misschien wel in aanmerking om de Daalderop te vervangen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Zo'n verticale heeft wel een beter rendement en is meer dan de helft goedkoper dan een Joulia 5 pijps. Een 10 pijps Joulia zit zelfs op 2400 euro. Moet er natuurlijk nog wel een douchegoot bij. Voordeel is wel dat inbouwdiepte dan wat lager ligt. Een Joulia heeft 12 cm inbouwdiepte nodig waar ik aan twijfel of ik dat wel ga halen.bensss schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Mooi zo! Bij mij ben ik met een soortgelijke verbouwing bezig en heb als tussenoplossing een Daalderop 80 neergezet die ik ga combineren met Technea Shower HR Tube 1-21 (kan door de verbouwing makkelijk een vertikale kwijt).
Beetje een gok of ik het met deze opstelling ga redden. Mocht het niet lukken dan komt een Calypso Split 150 of 200 misschien wel in aanmerking om de Daalderop te vervangen.
Ik kan ook een verticale kwijt. Moet ik wel weer wat afbreken en daarna opnieuw afwerken en stuccen maar ruimtetechnisch gezien is er plek. Wel kan ik er daarna niet meer bij.
Verder zal het douchewater dan eerst nog 6 meter horizontaal moeten stromen voordat het bij de WTW komt. Dat zal het rendement weer nadeliger beinvloeden tov een horizontale WTW goot.
Ja, in dat geval snap ik dat je voor horizontaal gaat, bij 6 m verlies je behoorlijk veel lijkt me. Zelf probeer ik de koof zonaf te werken zodat ik er later goed bij kan. Mogelijk doe ik dat met mdf.Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:55:
[...]
Zo'n verticale heeft wel een beter rendement en is meer dan de helft goedkoper dan een Joulia 5 pijps. Een 10 pijps Joulia zit zelfs op 2400 euro. Moet er natuurlijk nog wel een douchegoot bij. Voordeel is wel dat inbouwdiepte dan wat lager ligt. Een Joulia heeft 12 cm inbouwdiepte nodig waar ik aan twijfel of ik dat wel ga halen.
Ik kan ook een verticale kwijt. Moet ik wel weer wat afbreken en daarna opnieuw afwerken en stuccen maar ruimtetechnisch gezien is er plek. Wel kan ik er daarna niet meer bij.
Verder zal het douchewater dan eerst nog 6 meter horizontaal moeten stromen voordat het bij de WTW komt. Dat zal het rendement weer nadeliger beinvloeden tov een horizontale WTW goot.
Hoeveelheid water via condensor hangt sterk af van de luchtvochtigheid in de omgeving waar de wpb lucht vandaan haalt.Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Kan dus toch wel een paar liter worden. Teveel om op te vangen in een emmertje en af en toe leeggooien.
Mocht die in mijn cv kast kwijt kunnen met split compressor erop dan ben ik het condensprobleem al kwijt en inlaat combinatie kan gewoon via de oude afvoer cv.
Had die optie afgeschoten omdat er niet genoeg ruimte is maar als dat wel gaat lukken heeft dat wel de voorkeur ipv op zolder.
Scheelt ook weer een meter of 6 aan waterleiding.
Dan kun je nog een discussie voeren boilervat opwarmen via WP met 3 weg klep of aparte split unit.
Mijn voorkeur(puur een vooroordeel) is om het gescheiden te houden. Maakt alles wat simpeler.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ligt eraan waar de leidingen zitten en hoe goed deze zijn geïsoleerd. Ik heb een verticale en die is zeker meer dan 6 meter verwijderd van de douche. Echter werkt die vrij vlot (afname warmwater toevoer binnen 10s) en is het verschil met bad echt groot qua warmwater verbruik.bensss schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:24:
[...]
Ja, in dat geval snap ik dat je voor horizontaal gaat, bij 6 m verlies je behoorlijk veel lijkt me. Zelf probeer ik de koof zonaf te werken zodat ik er later goed bij kan. Mogelijk doe ik dat met mdf.
Kan het horizontaal dicht erop, fantastisch! Zit die wat verder weg, is nog altijd beter dan niets.
[ Voor 8% gewijzigd door beestemans op 22-02-2024 19:54 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
De Edel Auer Air in 80L, 100L en 150L uitvoering heeft een diameter van 52 cm, kan je hier wellicht iets mee?Guido7619 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Zo'n afvoer met condenspompje is te overwegen. Maar kan mij nog niet voorstellen dat de inlaatcombinatie liters water per dag gaat geven.
Elektrische boiler is 48cm diep. Een boiler voorraad vat rond de 60 cm. De cv kast heeft een normale deur net als de slaapkamers. Maar is 50 a 55 cm diep. Eigenlijk net een 10 cm te weinig voor een voorraad vat maar elektrische boiler past wel. Mijn hoop is dat ik dit ongeveer 8 maanden per jaar rechtstreeks vanuit de zonnepanelen kan voeden ipv terugleveren wat nu ook niks meer oplevert.
Installatie technisch wel het meest simpelste en voordeligst. Ik tref wel de voorbereidingen voor vooraad vat via WP betreft bekabeling/leidingwerk door badkamer omdat ik daar later niet meer bij zal kunnen.
Heb tot nu toe 1 onbekend chinees merk split boiler gezien die een boiler vat heeft van 43 cm. Een Eldom zit ook al rond de 60 cm.
Edit: Zie nu dat die Eldom Green onder de 50 cm diameter zit. Dan zou dat best een idee kunnen zijn. Geen moeilijk gedoe op zolder met leidingen en ventilatie gaten in de muur boren
Van klussen krijg je grijze haren
Glashelder schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Ik denk dat het idee is dat je de koudwater aansluiting kan demonteren zonder dat er druk op staat, zodat het water er dus niet uitspuit als je daar de boel open draait.
Ok duidelijk! Ik dacht bij tuinslang op inlaat aan de inlaatcombinatie waarmee je soms ook kunt aftappen. Maar dan heb je natuurlijk geen tuinslang nodigmartijn v o schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:45:
Inderdaad daarom.

Iemand nog tips voor een klein huishouden? Ik heb nu deze keuzelijst:Dre schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:05:
Mijn Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT oftewel Gorenje TC80ZNT is defect. Er zit een lekkage in het koudemiddel systeem. In november 2023 is er al een monteur geweest en die had een lekkage gevonden in een Schrader-ventiel. Ventiel vervangen, maar blijkbaar zit er nog een lekkage in de warmtepompboiler. Na 2 maanden goed gewerkt te hebben, duurt het verwarmen weer erg lang en is de uitgeblazen lucht vrij warm. Het is met name te merken als de watertemperatuur hoger is.
Atag Lydos hybrid 100
Calypso 100l
- Atag Lydos hybrid 100
- Calypso 100l
- Ferroli EGEA 90 LT
- Daalderop 30 liter marktplaats
Geschat jaarverbruik is 1000 kWh thermisch.
Huidige elektriciteitsprijs € 0,08 per kWh.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 23-02-2024 13:12 ]
Deze gedachtegang volg ik nog niet helemaal. Ik zie dat je flinke verschillen in inhoud met elkaar vergelijkt, heb je inderdaad aan 30L voldoende?Dre schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Iemand nog tips voor een klein huishouden? Ik heb nu deze keuzelijst:Een Panasonic warmtepompboiler gaat na 6 jaar defect (koudemiddel lekkage). Daalderop ben ik overtuigt dat ie langer meegaat. Maar Daalderop is wel maar COP=1. Ik vraag me echter wel af wat de COP van een WPB is met binnen/binnen opstelling op een niet verwarmde zolder.
- Atag Lydos hybrid 100
- Calypso 100l
- Ferroli EGEA 90 LT
- Daalderop 30 liter marktplaats
Geschat jaarverbruik is 1000 kWh thermisch.
Huidige elektriciteitsprijs € 0,08 per kWh.
Een WPB op een ongeisoleerde zolder zal draaien als een buiten/buiten opstelling met nog wel het voordeel dat het nog enkele graden hoger is (immers, buiten net even onder nul is nog niet direct vorst binnen je schil). Je hebt, afhankelijk van je modellen, toch wel een COP van 2-3 te halen volgens mij. Maar er draaien hier meer mensen op buiten/buiten die hier meer over kunnen zeggen.
Reken anders eens uit hoe lang je doucht, wat je douchekop per minuut verbruikt en wat je dan nodig hebt aan 38gr douchewater. Hiermee kan je terugrekenen op wat welke T je hoeveel liter nodig hebt.
@stevenP
De Daalderop kan ik op een hogere temperatuur bewaren en heeft veel meer thermisch vermogen (2500W) dan de compressor in de WPB kan leveren. Een 30l boiler met 2500 Watt vermogen is in 20 minuten van 20°C naar 44°C gestegen. Dat is voor mij snel genoeg. Uren douchen zit er niet in, maar hoeft van mij ook niet.
De redenen dat een Daalderop kleiner kan zijn:
@Rol-Co Had jij niet een COP=1 boiler voor een gezin?
Overigens is mijn zolder wel geïsoleerd, maar niet naar hedendaagse maatstaven.
De Daalderop kan ik op een hogere temperatuur bewaren en heeft veel meer thermisch vermogen (2500W) dan de compressor in de WPB kan leveren. Een 30l boiler met 2500 Watt vermogen is in 20 minuten van 20°C naar 44°C gestegen. Dat is voor mij snel genoeg. Uren douchen zit er niet in, maar hoeft van mij ook niet.
De redenen dat een Daalderop kleiner kan zijn:
- Snel opnieuw warm door weinig water en hoog vermogen. Snel klaar voor nieuwe douchebeurt.
- Hogere temperatuur bewaren (evt. handmatig activeren)
Overigens is mijn zolder wel geïsoleerd, maar niet naar hedendaagse maatstaven.
Heel ander vraagje; ik heb 'm nu een jaar draaien en gemiddeld gezien doe ik 80L en 1kwh / dag. Hoe kan ik zelf nu mijn gemiddelde COP uitrekenen?
-dT van bijvoorbeeld 45 (setpoint 55C, 10C leidingwater)
-80L
-Stroomverbruik 1kwh
P = m x c x ∆t x 1/3600
P = 80kg x 4183 x 45 x 1/3600 = 4183 kW
lijkt mij niet..
-80L
-Stroomverbruik 1kwh
P = m x c x ∆t x 1/3600
P = 80kg x 4183 x 45 x 1/3600 = 4183 kW

Heb je dit uiteindelijk op deze manier uitgevoerd?Maximusss schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:22:
[...]
Ik ben dat plan aan het uitvoeren, maar moet wel zeggen dat mijn monobloc en boiler binnen drie meter van elkaar staan. Leidingwerk heb ik al klaar, alleen de temperatuursensor moet ik nog regelen.
Ik heb de V4 al draaien en moet zeggen geluid valt mij mee. Idee is om in de koudere maanden de pana 9j te gebruiken als hij toch al draait voor het verwarmen vh huis en dan heeft de kleinere wp op de V4 redelijke rust. In de warmere maanden heb ik dan de 9j uit staan en dan heeft de v4 een makkelijkere taak met de warmere buitenlucht.
De warmtepomp en de boiler/warmtepompboiler zullen heel dicht bij elkaar komen te staan (lees binnen een meter).
In principe kan ik dus kiezen voor een boilervat. Maar een warmtepompboiler met warmtewisselaar lijkt me ook interessant:
- Minder afhankelijk van de warmtepomp. Mocht deze voor wat voor reden dan ook in storing liggen, dan heb ik altijd nog warmte via de warmtepompboiler.
- Ik ben flexibeler voor de toekomst. Wil ik de warmtepomp minder laten draaien (draaiuren of vanwege geluid in de zomer.) dan kan dat. Komt het qua elektraverbruik (tijdstip/verbruik zonnepanelen) handiger uit, dan kan ik zowel de woning verwarmen als SWW-water.
- Prijs na subsidie is per saldo hetzelfde.
Ik zie eigenlijk niet echt extra nadelen t.o.v. een losse boilervat. Of mis ik nou echt iets?
mijn vragen zijn wat onder gesneeuwd door andere lopende discussie. Anyone ?
Hangover_ohoo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
Hi,
Het plan:
Nu mijn (advies) vragen:
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Bijna...stevenP schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:15:
Heel ander vraagje; ik heb 'm nu een jaar draaien en gemiddeld gezien doe ik 80L en 1kwh / dag. Hoe kan ik zelf nu mijn gemiddelde COP uitrekenen?
-80L
-Stroomverbruik 1kwh
P = m x c x ∆t x 1/3600
P = 80kg x 4183 x 45 x 1/3600 = 4183 kWlijkt mij niet..
COP = ((80 kg × 4183 J / (kg K)) × 45 K) / (3600 s × 1000 J/s) = 4.183
Dit zijn vragen die op bijna iedere pagina van dit topic voorbij komen, lees zelf ook goed eens hier het topic en de installatie handleiding (incl voorschriften van de leverancier).Hangover_ohoo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
Hi,
Het plan:
Nu mijn (advies) vragen:
TLDR: cv heeft alleen rookgas, veel te kleine doorvoeren voor een wpb. Subsidie kan alleen aangevraagd worden mits het door een daarvoor ingeschreven partij ingebruik genomen / gecontroleerd is, factuur is verplicht. Lucht kan van binnen komen, maar ook van buiten. Afhankelijk van jouw situatie wat de beste oplossing is. Maar bedenk dat zo'n wpb serieus lucht verplaatst dus afkoelen, tocht en herrie (relatief, maar zeker geluid) zijn aan de orde bij binnen-opstellingen.
Toch die factor 1000 nog, dat leek me al de enige logische optie maar zag niet hoe of waar.. dank!Martin7182 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:11:
[...]
Bijna...
COP = ((80 kg × 4183 J / (kg K)) × 45 K) / (3600 s × 1000 J/s) = 4.183
Om de discussie over horizontale v.s. verticale WPB nog voort te zetten zou ik graag jullie advies ontvangen voor mijn situatie.
Qua locatie plaats ik het liefst een horizontale WPB, zodat dit mooi in dit hok kan en uit het zicht is. Maar ik lees ook veel over slechter rendement, en dat is natuurlijk ook een belangrijke motivator m.b.t. plaatsing van het vat.
Ik heb ruimte voor de CV (deze gaat weg ivm WP). De ruimte is 140cm hoog x 70cm diep.
Ik kan evt. ook 2 kleinere vaten naast elkaar onder het schuine dak kwijt (breedte is er genoeg)
Welke keuze zouden jullie maken en waarom?
Qua locatie plaats ik het liefst een horizontale WPB, zodat dit mooi in dit hok kan en uit het zicht is. Maar ik lees ook veel over slechter rendement, en dat is natuurlijk ook een belangrijke motivator m.b.t. plaatsing van het vat.
Ik heb ruimte voor de CV (deze gaat weg ivm WP). De ruimte is 140cm hoog x 70cm diep.
Ik kan evt. ook 2 kleinere vaten naast elkaar onder het schuine dak kwijt (breedte is er genoeg)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Bedoel je nu een warmtepomp boiler of een indirecte boiler via een externe warmtepomp?Thomas20 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:49:
Om de discussie over horizontale v.s. verticale WPB nog voort te zetten zou ik graag jullie advies ontvangen voor mijn situatie.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik snap dat idealiter je een 200mm gat wil hebben waar je direct een 160mm ID aerfoam door heen kan steken, maar in hoeverre is het een dealbreaker om alleen op plek van de doorvoer een 125mm vernauwing te hebben (dus zowel ervoor als erna 160mm aerfoam)??stevenP schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:13:
[...]
TLDR: cv heeft alleen rookgas, veel te kleine doorvoeren voor een wpb.
De vernauwing zal een aantal meter aan leiding equivalent kosten, net zoals een 90 graden bocht 4m leiding equivalent is, maar bij een Atlantic v4 mag je in totaal 24-26 m 160mm aan/afvoer leiding hebben.
Ik zit met een eenzelfde vraag omdat de hwa vrij krap naast de rookgas afvoer zit (geen ruimte om 200mm te boren..)
[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 23-02-2024 18:16 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Alles kan maar let op met diameters hè. Uitgaande van 125mm, maar zou ook kunnen dat je zelfs 100mm hebt.Toby-Wan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Ik snap dat idealiter je een 200mm gat wil hebben waar je direct een 160mm ID aerfoam door heen kan steken, maar in hoeverre is het een dealbreaker om alleen op plek van de doorvoer een 125mm vernauwing te hebben (dus zowel ervoor als erna 160mm aerfoam)??
De vernauwing zal een aantal meter aan leiding equivalent kosten, net zoals een 90 graden bocht 4m leiding equivalent is, maar bij een Atlantic v4 mag je in totaal 24-26 m 160mm aan/afvoer leiding hebben.
Ik zit met een eenzelfde vraag omdat de hwa vrij krap naast de rookgas afvoer zit (geen ruimte om 200mm te boren..)
160mm = 201cm2
125 = 123cm2, je halveert dus nagenoeg je oppervlakte.
Geen dank. Het helpt om de eenheden in de berekening te noemen. COP is een dimensieloze grootheid. Alle eenheden vallen als het goed is tegen zichzelf weg; kg, K, J en s.stevenP schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Toch die factor 1000 nog, dat leek me al de enige logische optie maar zag niet hoe of waar.. dank!
Het vermogen van de warmtepomp doet er niet toe. Ik ging even uit van 1000 W gedurende 1 uur. Maar het dagelijkse verbruik van 1 kWh is simpelweg natuurlijk 3600.000 Ws oftewel 3600.000 J.
Een COP groter dan 4 vind ik overigens wel heel netjes. Je zuigt vast lucht van binnen aan?
Yep, Calypso 150L (althans, de rebatched Panasonic) op binnen/buiten.Martin7182 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Geen dank. Het helpt om de eenheden in de berekening te noemen. COP is een dimensieloze grootheid. Alle eenheden vallen als het goed is tegen zichzelf weg; kg, K, J en s.
Het vermogen van de warmtepomp doet er niet toe. Ik ging even uit van 1000 W gedurende 1 uur. Maar het dagelijkse verbruik van 1 kWh is simpelweg natuurlijk 3600.000 Ws oftewel 3600.000 J.
Een COP groter dan 4 vind ik overigens wel heel netjes. Je zuigt vast lucht van binnen aan?
En ja, throwback naar de uni, alle eenheden als [] schrijven en zo uitkomen op 0..
[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 23-02-2024 21:04 ]
@stevenPDre schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:15:
@stevenP
De redenen dat een Daalderop kleiner kan zijn:Naast de COP=1 boiler zit ik te twijfelen of ik niet beter een WPB kan nemen, en dan welk type.
- Snel opnieuw warm door weinig water en hoog vermogen. Snel klaar voor nieuwe douchebeurt.
- Hogere temperatuur bewaren (evt. handmatig activeren)
Overigens is mijn zolder wel geïsoleerd, maar niet naar hedendaagse maatstaven. Het kan best 12°C worden
Ja, 2x30L daalderop waarvan we vaak maar 1 gebruiken, ze staan in serie en de laatste staat lager in temperatuur dan de eerste. Speciale douchekop maar ook een regendouche van grohe met een laag volume muur unit, werkt!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zoals velen hier heb ik de Atlantic explorer. Nu heb ik een cozytouch aangeschaft en krijg het niet voor elkaar om deze verbonden te krijgen.
Via connectiviteit in het menu parametreringen zou dit volgens de handleiding ingesteld moeten worden. Ik kan dit echter niet terug vinden in de standaard menu's of via de installateur modus. Iemand een idee hoe ik dit ingeregeld krijg?
Het 'geheime' menu krijg ik ook niet zichtbaar terwijl ik de temperatuur wel op 40graden in kan stellen. Ik heb al een aantal keer een reset van de instellingen gedaan en ook fysiek de stroom eraf gehaald.
Via connectiviteit in het menu parametreringen zou dit volgens de handleiding ingesteld moeten worden. Ik kan dit echter niet terug vinden in de standaard menu's of via de installateur modus. Iemand een idee hoe ik dit ingeregeld krijg?
Het 'geheime' menu krijg ik ook niet zichtbaar terwijl ik de temperatuur wel op 40graden in kan stellen. Ik heb al een aantal keer een reset van de instellingen gedaan en ook fysiek de stroom eraf gehaald.
Ik heb ze beide nog in overweging, ben er nog niet uit. Kan beide op de manier hoe ik het voorstel? (1 liggende 270L of 2 kleinere 150L?)Carboy54 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:51:
[...]
Bedoel je nu een warmtepomp boiler of een indirecte boiler via een externe warmtepomp?
@vraasen Volgens de handleiding zitten de instellingen voor Cozytouch onder "Connectiviteit" gewoon in het normale menu. Je hebt dus niet het Installateur of verborgen menu nodig. "Connectiviteit" zit dus is het menu waar je ook de taal, datum en tijd en het schema in kan stellen.
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 24-02-2024 17:59 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik ken geen liggende warmtepomp boilers.Thomas20 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:56:
[...]
Ik heb ze beide nog in overweging, ben er nog niet uit. Kan beide op de manier hoe ik het voorstel? (1 liggende 270L of 2 kleinere 150L?)
I know, maar deze is niet terug te zien in mijn menu. Dit is wat er beschikbaar is in het reguliere menu.RichieB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:57:
@vraasen Volgens de handleiding zitten de instellingen voor Cozytouch onder "Connectiviteit" gewoon in het normale menu. Je hebt dus niet het Installateur of verborgen menu nodig. "Connectiviteit" zit dus is het menu waar je ook de taal, datum en tijd en het schema in kan stellen.
:strip_exif()/f/image/JzPRkWxY6f04VasqmlEOQZ5x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2BOM61oqyHWr483Xb7iobW1H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XXXxdfjD6yrTAVfcIWzgYtpx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/obOP89l4SoUoyHduG45cXHHk.jpg?f=fotoalbum_large)
@vraasen Dat is inderdaad vreemd. Het hoort onder "Instelling" erbij te staan. Wellicht zit er ook in het verborgen menu een optie om Connectiviteit compleet uit te schakelen?
@Sanderbofficial Dat lijkt me perfect. Welk warmteverlies ben je bang voor bij de inlaat?
Tja, geen idee eigenlijk 😅 Ik dacht, misschien kruipt de warmte dan wel weer wat omhoog. Inmiddels bijna klaar. Morgen de boel aanslingeren een subsidie aanvragen.
Dag , afgelopen week is onze Atlantic explorer 270 geplaatst. Ik ben aan het zoeken naar dat zgn verborgen menu om de ingestelde opwarmtijd te verplaatsen van 24/24 naar een gemarkeerd blok smiddags overdag (als de zon schijnt ) weet weet raad? Dank, Wim
Bedoel je niet gewoon de bedrijfstijden? Dat zit niet in het geheime menu.Wim1963 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:16:
Dag , afgelopen week is onze Atlantic explorer 270 geplaatst. Ik ben aan het zoeken naar dat zgn verborgen menu om de ingestelde opwarmtijd te verplaatsen van 24/24 naar een gemarkeerd blok smiddags overdag (als de zon schijnt ) weet weet raad? Dank, Wim
@Sanderbofficial lekker stil waarschijnlijk, want weinig weerstand.
In principe moet volgens de regels (sinds ik meen augustus) de volledige installatie gedaan worden door een bedrijfSanderbofficial schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:49:
Laatste vraag, is een "inbedrijfstellings" rapport/factuur voldoende? Of moet er ook installatie op de factuur staan?
Hoe ze dat controleren géén flauw idee.
installatie blijft ook een raar begrip. Ja, een andere loodgieter/buurman/bewoner mag alle leidingen aanleggen. Echter de laatste knelkoppeling van pijp naar het apparaat = installatie & ingebruikname. maar of dit daadwerkelijk zo door hun ook gezien wordt?Glashelder schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:55:
[...]
In principe moet volgens de regels (sinds ik meen augustus) de volledige installatie gedaan worden door een bedrijf

Ik zou zorgen voor een factuur waar niet alleen 0.5uur ingebruikname op staat maar in ieder geval een ochtend werk voor wat basis installatiewerk, just to be safe.
Hoe heb je die sifon op de hoofdleiding vast gemaakt? En zit de afvoer van het condenswater ergens anders?Sanderbofficial schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:56:
Zo, leidingwerk eindelijk klaar. Wat een klus, maar ben tevreden. Op de foto de koudwaterinlaat met een aftakking naar het toilet en de wasbak.[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
lijkt inderdaad dat er geen zadelstuk is gebruikt maar gatzaag + lijm. Tsja, misschien dat het nu werkt maar één verstopping in je hoofdleiding en het kolkt er daar uit.klump4u schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Hoe heb je die sifon op de hoofdleiding vast gemaakt? En zit de afvoer van het condenswater ergens anders?
@Sanderbofficial is dat warm water wat zo vertikaal stijgt op de achtergrond? Zorg dat je geen warmtesifon ontwikkeld, dus je warm water uitgang eerst laten zakken alvorens te stijgen.
Afvoer condenswater zit inderdaad elders (hemelwaterafvoer) en het sifon zit in een gat, onderkant is versmald, kan er dus ook niet in wegzakken.klump4u schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Hoe heb je die sifon op de hoofdleiding vast gemaakt? En zit de afvoer van het condenswater ergens anders?
Warmwateruitgang zit boven in het vat, deze daalt dus direct, en stijgt niet. Loopt vanaf de uitgang naar beneden zo richting de douche.stevenP schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:28:
[...]
lijkt inderdaad dat er geen zadelstuk is gebruikt maar gatzaag + lijm. Tsja, misschien dat het nu werkt maar één verstopping in je hoofdleiding en het kolkt er daar uit.
@Sanderbofficial is dat warm water wat zo vertikaal stijgt op de achtergrond? Zorg dat je geen warmtesifon ontwikkeld, dus je warm water uitgang eerst laten zakken alvorens te stijgen.
En klopt, wellicht tzt even netjes de sifon verwerken, maar voor nu is het wel even oke. Echter verwacht ik geen verstoppingen, de leiding loopt nog 20 cm door en daarna 6 meter naar beneden. Als het daar verstopt heb ik grotere zorgen hehe. Maar ik ga je tip opvolgen en komende week een zadelstuk regelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Sanderbofficial op 25-02-2024 23:07 ]
Heb inmiddels iemand gevonden die voor €150 incl btw een factuur in elkaar heeft gezet. Incl installatie. Zojuist de subsidie aangevraagd, we gaan het zien :3stevenP schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:22:
[...]
installatie blijft ook een raar begrip. Ja, een andere loodgieter/buurman/bewoner mag alle leidingen aanleggen. Echter de laatste knelkoppeling van pijp naar het apparaat = installatie & ingebruikname. maar of dit daadwerkelijk zo door hun ook gezien wordt?![]()
Ik zou zorgen voor een factuur waar niet alleen 0.5uur ingebruikname op staat maar in ieder geval een ochtend werk voor wat basis installatiewerk, just to be safe.
De wet is niet veranderd. Ze hanteren hem waarschijnlijk iets anders/strenger.Glashelder schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:55:
[...]
In principe moet volgens de regels (sinds ik meen augustus) de volledige installatie gedaan worden door een bedrijf
Zonder enige onderbouwing overigens, want de wet is zeer onduidelijk en multi-interpretabel.
Begrippen omschrijving ontbreekt bijvoorbeeld.
@stevenP Een factuur met een beetje body is waarschijnlijk voldoende.
Jammer dat onduidelijke regelgeving goedbedoelende burgers bijna tot frauderen dwingt (Is natuurlijk eigen keuze, maar als regels rammelen gaat iedereen er mee klooien)
Vandaag subsidieverzoek ingediend voor de WPB.
Niet al te moeilijk. Het zou alleen fijn zijn als je meerdere bestanden (zoals foto's) in 1 x keer zou kunnen uploaden. Het is mij in ieder geval niet gelukt.
Ook moet je als je meerdere facturen hebt, deze als 'bijlage' toevoegen. En niet als 'factuur'. Dat kan maar 1 keer via 'factuur' en daarna valt hij onder bijlagen.
Hoe je kunt bewijzen met foto's dat deze WPB in mijn huis staat, is me een raadsel. Denk ook niet dat ze daar überhaupt naar kijken.
In de bevestiging spreken ze de hoop uit dat binnen 8 weken de aanvraag is afgehandeld.
Zijn er mensen die het bedrag al eerder kregen?
Niet al te moeilijk. Het zou alleen fijn zijn als je meerdere bestanden (zoals foto's) in 1 x keer zou kunnen uploaden. Het is mij in ieder geval niet gelukt.
Ook moet je als je meerdere facturen hebt, deze als 'bijlage' toevoegen. En niet als 'factuur'. Dat kan maar 1 keer via 'factuur' en daarna valt hij onder bijlagen.
Hoe je kunt bewijzen met foto's dat deze WPB in mijn huis staat, is me een raadsel. Denk ook niet dat ze daar überhaupt naar kijken.
In de bevestiging spreken ze de hoop uit dat binnen 8 weken de aanvraag is afgehandeld.
[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 27-02-2024 14:35 ]
Ik heb de mijne 2 weken geleden ook de deur uit gedaan. Volgens mij heb je meestal binnen zo'n 3 weken je geld wel (als het goed wordt gekeurd). Bij mijn WP was het er iig wel binnen die 3 weken.Rzaan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:34:
Vandaag subsidieverzoek ingediend voor de WPB.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Volgens mij heb ik op Tweakers nog nooit gelezen dat een aanvraag af werd gekeurd.ConQuestador schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb de mijne 2 weken geleden ook de deur uit gedaan. Volgens mij heb je meestal binnen zo'n 3 weken je geld wel (als het goed wordt gekeurd). Bij mijn WP was het er iig wel binnen die 3 weken.
Wel wat rechtszaken gezien op de site van Justitie. Maar dat waren ook wel afwijzingen die er om vroegen.
Ik heb zeker wel een aantal keer gelezen dat het was afgekeurd. Vooral de discussie "in gebruik stelling" vs. "installatie" op de factuur is hier de oorzaak van.Rzaan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:02:
[...]
Volgens mij heb ik op Tweakers nog nooit gelezen dat een aanvraag af werd gekeurd.
Wel wat rechtszaken gezien op de site van Justitie. Maar dat waren ook wel afwijzingen die er om vroegen.
Maar er is verder niks over te zeggen, het is ook een beetje geluk hebben met de rvo-persoon die je goedkeuring moet doen.
Jongens, even een vraagje...
Ik ga een Calypso split plaatsen, heb ik dan zowel binnen als buiten een werkschakelaar nodig?
Ik ga een Calypso split plaatsen, heb ik dan zowel binnen als buiten een werkschakelaar nodig?
Ik zou er alleen buiten eentje plaatsen.rrrrichhh schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:38:
Jongens, even een vraagje...
Ik vind het bijna een soort lijfsbehoud om het zelf te doen, niet vanwege het geld maar omdat er een goed werkend resultaat komt dat past bij jouw situatie.Rzaan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:03:
[...]
De wet is niet veranderd. Ze hanteren hem waarschijnlijk iets anders/strenger.
Zonder enige onderbouwing overigens, want de wet is zeer onduidelijk en multi-interpretabel.
Begrippen omschrijving ontbreekt bijvoorbeeld.
@stevenP Een factuur met een beetje body is waarschijnlijk voldoende.
Jammer dat onduidelijke regelgeving goedbedoelende burgers bijna tot frauderen dwingt (Is natuurlijk eigen keuze, maar als regels rammelen gaat iedereen er mee klooien)
Wel treurig dat er zo weinig installateurs zijn die dat kunnen of willen bieden tegen een normale prijs

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW