wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En eventueel ook de 270l?
Dit is gevaarlijkrrrrichhh schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:16:
Kan iemand mij vertellen wat de breedte van het binnendeel van de Atlantic Calypso 150l is?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Als je hier kijkt en op specificaties klikt dan zie je alle maten van de verschillende modellen.rrrrichhh schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:16:
Kan iemand mij vertellen wat de breedte van het binnendeel van de Atlantic Calypso 150l is?
Ze zijn rond maar de breedte is wat minder dan de diepte vanwege montagebeugel aan de achtekant.
https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/
Ze zijn rond maar de breedte is wat minder dan de diepte vanwege montagebeugel aan de achtekant.
Het ging om de split, heb het reeds gevonden...dank
Volgens mij hebben vrienden van ons een WPB die precies dat doet. Zij hebben in ieder geval geen losse ventilatiebox. Geen idee welk merk WPB dat is trouwens. Wellicht dat anderen hier weten welke WP-boiler altijd kan blijven ventileren?RonJ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:58:
Dat is dus echt een functie die ik mis op warmtepomp boilers. Als de ventilator(en) gewoon door konden blijven draaien buiten de compressor run dan was het een veel makkelijkere drop-in installatie in huizen die nu een type C ventilatiebox hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 16:54 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja heel fijn met 310m3/uur of meerRichieB schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:27:
@Andrehj De Atlantic Explorer v4 heeft een ventilatie modes met 2 snelheden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De nibe MT-WH 21 kan dit. Je kunt er, als het goed is, ook losse afstandsbedieningen voor kopen zodat je de ventilatiesnelheid op afstand kunt aanpassen.Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:54:
Maar even een antwoord in het juiste topic:
[...]
Volgens mij hebben vrienden van ons een WPB die precies dat doet. Zij hebben in ieder geval geen losse ventilatiebox. Geen idee welk merk WPB dat is trouwens. Wellicht dat anderen hier weten welke WP-boiler altijd kan blijven ventileren?
Ik denk eigenlijk dat ze het allemaal wel kunnen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
geïnstalleerd. Hij gooit het warme water eruit bij de overdruk uitlaat. Er komt helemaal geen warmwater uit? Iemand nog een tip.
Nu lekker koud douchen💪
Misschien eens beginnen met meer info te geven, onze glazen bol heeft weekend.JagerS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:51:
Goedenavond, vandaag mijn Haier wpb 200l
geïnstalleerd. Hij gooit het warme water eruit bij de overdruk uitlaat. Er komt helemaal geen warmwater uit? Iemand nog een tip.
Nu lekker koud douchen💪
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Wat komt er uit je warme kraan? Niets? Gepruttel van lucht? Koud water?JagerS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:51:
Nu lekker koud douchen💪
Dat is normaal. Als je dat niet wilt dan moet je een voor drinkwater geschikt expansievat installeren.JagerS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:51:
Nu lekker koud douchen💪
Water dat opwarmt zet uit, en dat moet ergens heen.. uit het overdruk ventiel
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Koud douchen met een warm vat is niet normaal.Glashelder schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:16:
[...]
Dat is normaal. Als je dat niet wilt dan moet je een voor drinkwater geschikt expansievat installeren.
Water dat opwarmt zet uit, en dat moet ergens heen.. uit het overdruk ventiel
- Je kan iets van tijden waarop de boiler moet werken instellen. Dat heb ik niet aangezet, hij zorgt nu voor 24/7 warm water. Heeft het nog zin om dat te tunen?
- De temperatuur staat nu op 54C. Is het nog zinnig te verlagen naar 52 of 50?
- Ik heb een filterbox op de inlaat en blaas uit via een 1,5 meter lang kanaal recht omhoog. Kan ik hem beter op buiten/buiten zetten, of is binnen/buiten ook prima?
- De legionella heb ik op 2x per maand gezet. Is dat voldoende?
Verder vindt ik het wel leuk om waardes in Home Assistent uit te lezen of misschien wel sommige functies aan te sturen. Ik zag dat er een integration voor bestaat, maar heb je daar perse een hub bij nodig? Ik vindt die dingen best duur! Heeft het zin, of voegt het weinig toe?
dat er water uitkomt tijdens opwarmen is normaal en hoort zo.JagerS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:51:
Nu lekker koud douchen💪
je overstort hoort op de koude zijde geinstalleerd te zijn zodat er koud water uitkomt ipv warm water. das dus niet goed en moet je aanpassen. de terugslagklep zit dus ook verkeerd als je een combiklep hebt.
begin met instellen tussen 12 en 8 overdag.SuperKris schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:38:
Zojuist mijn Explorer V4 voor het eerst aangezet (alles zelf geïnstalleerd). Qua instelling valt er niet heel veel te kiezen, maar toch even een double check:
- Je kan iets van tijden waarop de boiler moet werken instellen. Dat heb ik niet aangezet, hij zorgt nu voor 24/7 warm water. Heeft het nog zin om dat te tunen?
- De temperatuur staat nu op 54C. Is het nog zinnig te verlagen naar 52 of 50?
- Ik heb een filterbox op de inlaat en blaas uit via een 1,5 meter lang kanaal recht omhoog. Kan ik hem beter op buiten/buiten zetten, of is binnen/buiten ook prima?
- De legionella heb ik op 2x per maand gezet. Is dat voldoende?
Verder vindt ik het wel leuk om waardes in Home Assistent uit te lezen of misschien wel sommige functies aan te sturen. Ik zag dat er een integration voor bestaat, maar heb je daar perse een hub bij nodig? Ik vindt die dingen best duur! Heeft het zin, of voegt het weinig toe?
je moet verlagen tot je geklaag hoort over een koude douche en dan 2 graden erbij. dan zit je redelijk goed qua capaciteit.
lager is zuiniger.
wat is het nut van die filterbox behalve de lucht tegenhouden?
en ja, op buiten buiten is beter, dan blaast ie harder. al is het nog beter als de machine daadwerkelijk gewoon echt buizen naar buiten heeft en niet je dure warmte uit je huis haalt. nu betaal je om het huis op te warmen en nog een keer om die warmte eruit te halen en in de tank te vrotten wat je huis weer aan moet vullen en je dus dubbel geld kost.
1x per maand is trouwens zat.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 23:09 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zou de overstort in de warmwater zitten ja?flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:08:
[...]
dat er water uitkomt tijdens opwarmen is normaal en hoort zo.
je overstort hoort op de koude zijde geinstalleerd te zijn zodat er koud water uitkomt ipv warm water. das dus niet goed en moet je aanpassen. de terugslagklep zit dus ook verkeerd als je een combiklep hebt.
Trouwens schiet me te binnen heb laatst een V4 ergens aangesloten en zag een ontharder staan.
Volgens de handleiding moet er minimaal 8f (Frans voor 4-5 Duitse hardheid) water zijn.
Is dat zo? Wat als dat niet zo is? Eerder de magnesium elektrode eraan?
En iets de bijmenging van de ontharder aanpassen?
Zal eens de hardheid meten nu.
De v4 heeft een electriche anode van titanium of zo. Hoeft nooit vervangen te worden eant er gaat stroom doorheen wat "offert" ipv het metaal zelf.Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:22:
[...]
Zou de overstort in de warmwater zitten ja?![]()
Trouwens schiet me te binnen heb laatst een V4 ergens aangesloten en zag een ontharder staan.
Volgens de handleiding moet er minimaal 8f (Frans voor 4-5 Duitse hardheid) water zijn.
Is dat zo? Wat als dat niet zo is? Eerder de magnesium elektrode eraan?
En iets de bijmenging van de ontharder aanpassen?
Zal eens de hardheid meten nu.
Potentieel risico volgens hun is dat als je superdupermegaschoon water hebt (niet haalbaar in nederland) is er onvoldoende geleiding voor de anode. Dat is de logica van de frabrikant. Al is die logica nogal vreemd want als er geen geleiding is dan vind er ook geen galvanische corrosie plaats. Kip ei situatie dus.
Ik heb een v4 achter volledige ontharding en een koolstoffilterblok en die tank is nog steeds perfect van binnen.
Als die tank inderdaad slijt ervan (lijkt me stug, fabrikant wilt zich gewoon indekken) dan haal ik over paar jaar wel een nieuwe met rvs of zo als de subsidies minder worden.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 12-02-2024 00:33 ]
Ok dan laat ik hem volop ontharden. Goed om te weten.flippy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:32:
[...]
De v4 heeft een electriche anode van titanium of zo. Hoeft nooit vervangen te worden eant er gaat stroom doorheen wat "offert" ipv het metaal zelf.
Potentieel risico volgens hun is dat als je superdupermegaschoon water hebt (niet haalbaar in nederland) is er onvoldoende geleiding voor de anode. Dat is de logica van de frabrikant. Al is die logica nogal vreemd want als er geen geleiding is dan vind er ook geen galvanische corrosie plaats. Kip ei situatie dus.
Ik heb een v4 achter volledige ontharding en een koolstoffilterblok en die tank is nog steeds perfect van binnen.
Als die tank inderdaad slijt ervan (lijkt me stug, fabrikant wilt zich gewoon indekken) dan haal ik over paar jaar wel een nieuwe met rvs of zo als de subsidies minder worden.
Zit me ook te bedenken wat onthard water van schade kan veroorzaken.
Demiwater is heel agressief dat vreet metaal zo op. (Geen minerale vereffening)
Onthard water met een ionenwisselaar bevat nog de zelfde inhoud aan ionen alleen zijn ze gewisseld voor een ander type.
Door de lage temp van opwarmen ontstaat er geen ketelsteen (CA2+) in de boiler dus ontkalken is niet nodig.mister_muller schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:44:
Bovenstaande discussie over ontharder zet me wel aan het denken, wat te doen als je geen interesse hebt bij een WPB? Dient deze dan eens in de zoveel tijd ontkalkt te worden? Zo ja, hoe doe je dit dan het beste/eenvoudigst?
Dit kan wel ontstaan aan het electrische element.
Die van atlantic is ervoor behandeld.
Dede boilers hebben ook geen grote opening nabij de bodem waarmee je de kalk eruit kan halen.
In tegenstelling tot bv gasboilers.
En das maar goed ook, (wat een pokkewerk en dure pakkingen nodig)
Volgens mij heeft de V3 en de V4 een droog verwarmingselement. Dan zul je van kalkafzetting op het element zelf niet veel last hebben.Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Door de lage temp van opwarmen ontstaat er geen ketelsteen (CA2+) in de boiler dus ontkalken is niet nodig.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Lage temperatuur tijdens bedrijf ja, maar tijdens legionella run tik je toch wel de 60+ aan wat voor kalkafzetting zorgt?Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Door de lage temp van opwarmen ontstaat er geen ketelsteen (CA2+) in de boiler dus ontkalken is niet nodig.
Dede boilers hebben ook geen grote opening nabij de bodem waarmee je de kalk eruit kan halen.
In tegenstelling tot bv gasboilers.
En das maar goed ook, (wat een pokkewerk en dure pakkingen nodig)
Sorry begin van een jetlag. Koud water uit de overdruk is wel normaalWolly schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:27:
[...]
Koud douchen met een warm vat is niet normaal.
bij mij zit het als volg:
koud water -> watermeter -> inlaatcombi -> T-stuk met aftapkraan -> vat
vat -> kraan
Dat er, na tijdje draaien, druppels uit je inlaatcombi komen is volkomen normaal. zoals @Glashelder al uitgelegd heeft.
Weet je zeker dat je WPB draait? Merk je verschil in temperatuur als je warm volledig opendraait? Wat gebeurt er als je het element geforceerd aanzet, warmt het dan wel op? Hoe lang heb je het apparaat de tijd gegeven op te warmen? etc etc
Nee gebeurt met veel hogere temperaturen.mister_muller schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Lage temperatuur tijdens bedrijf ja, maar tijdens legionella run tik je toch wel de 60+ aan wat voor kalkafzetting zorgt?
Alleen bij een nat electrisch element kan plaatselijk wat ketelsteen ontstaan.
Atlantic heeft een droog systeem.
Misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar ik heb onlangs onze wasmachine uit elkaar getrokken i.v.m. een versleten lager. Deze heeft 15 jaar z'n werk gedaan en een redelijk deel van de tijd ook met 60° wassen. Wat mij best verbaasde was dat het verwarmingselement letterlijk nog als nieuw was. Het element is nooit vervangen en werkte tot op het laatste moment prima.mister_muller schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:31:
Lage temperatuur tijdens bedrijf ja, maar tijdens legionella run tik je toch wel de 60+ aan wat voor kalkafzetting zorgt?
We hebben geen waterontharder en ook onze wasmachine is niet voorzien van enige vorm van ontharding.
De water hardheid is hier 7,7 °dH / 13,7 °f (volgens Vitens, niet zelf gemeten). Ook hebben we nooit iets als Calgon o.i.d. gebruikt.
Dus ik zou me nog niet zo snel zorgen maken over kalksteen op een verwarmingselement (geef overigens geen garantie
Installatie als volgt gedaan.
Inlaat opbouw: watermeter, hoofd afsluiter, ontharder , overdrukventiel, afsluiter met terugslagklep, inlaat wpb.
Uitlaat, afsluiter en dan op de ww leidingen naar de tappunten in het huis.
Bij de instalatie de commissioning zoals omschreven in handleiding gewerkt. Dus na het fitten koud water gevuld. Ook toen kwam er al niets uit de normale uitlaat (links boven leiding). Ook niet toen ik de uitgaande leiding even had losgemaakt. Het koud water kwam wel uit de overdruk (safetyvalve) uitlaat (rechts boven) van de boiler. Bij het op druk zetten van de ketel met koud water. Dus er komt geen water uit het overdrukventiel van de aanvoer koudwater leiding.
Daarna de boiler, gevuld met water, aangezet. Deze had het water vrij snel netjes op de 55 graden. Weer de inlaat open gezet maar nog steeds geen water uit de uitlaat/kranen. Wel weer via het overdruk uitlaat al het water uit de boiler (rechts boven op foto). Ik denk dat de safety klep van de boiler niet juist functioneert.
:strip_exif()/f/image/mlBwoO0J5MzDbwB59PVeIrz5.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie als volgt gedaan.
Inlaat opbouw: watermeter, hoofd afsluiter, ontharder , overdrukventiel, afsluiter met terugslagklep, inlaat wpb.
Uitlaat, afsluiter en dan op de ww leidingen naar de tappunten in het huis.
Bij de instalatie de commissioning zoals omschreven in handleiding gewerkt. Dus na het fitten koud water gevuld. Ook toen kwam er al niets uit de normale uitlaat. Ook niet toen ik de uitgaande leiding even had losgemaakt. Het koud water kwam wel uit de overdruk (safetyvalve) uitlaat van de boiler. Bij het op druk zetten van de ketel met koud water. Dus er komt geen water uit het overdrukventiel van de aanvoer koudwater leiding.
Daarna de boiler, gevuld met water, aangezet, deze had het water vrij snel netjes op de 55 graden. Weer de inlaat open gezet maar nog steeds geen water uit de uitlaat/kranen. Wel via het overdrukventiel al het water uit de boiler rechts op foto. Ik denk dat de safety klep van de boiler niet juist functioneert.
:strip_exif()/f/image/mlBwoO0J5MzDbwB59PVeIrz5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het overdrukventiel zit namelijk niet ingebouwd (want je moet er bij kunnen), maar dien je op die plek te monteren:
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:In accordance with safety rules, a safety valve(7bar,99°C,G3/4M) must be installed on the
tank. For France, we recommend hydraulic safety units fitted with a membrane with the NF
marking
:fill(white):strip_exif()/f/image/SHYE5HiSzKdyQJd9Bx1QMXaS.png?f=user_large)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Een veiligheidventiel (of inlaat combinatie) installeer je doorgaans op de koude ingang zodat je koud water weg laat lopen ipv warm water.
[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 13-02-2024 00:09 ]
:strip_exif()/f/image/jx55HzHcrO8F9K5030VVLZHR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Beetje vreemde constructie, zit er een diëlektrische koppeling op de warme aansluiting?
Deze wpb heeft een magnesium anode die slijt, goedkope wpb met duurder onderhoud.
Leuke klus ook, de wpb moet leeg om de anode te vervangen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
(installation A althans)
[ Voor 5% gewijzigd door Lieuwe15 op 13-02-2024 08:31 ]
Rimco schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:54:
@JagerS Ben ik nou gek of heb je een stuk koperen leiding direct aangesloten op de aansluiting waar je zelf een "safety valve" dient te installeren? Dan is het inderdaad niet gek dat je meteen je water kwijt bent.
Het overdrukventiel zit namelijk niet ingebouwd (want je moet er bij kunnen), maar dien je op die plek te monteren:
Duidelijk. Staat alleen niet duidelijk op de schematische tekening en in de handleiding. Of ik lees het niet goed.
Dank je wel! Ga het vanavond zo aansluiten.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
[Afbeelding]
Dit heb ik ook geconstateerd op een AroStor met (zo te zien) zelfde type dïelektrische koppeling op de warmwater aansluiting. Op de koudwater aansluiting waren er geen issues, zat ook geen dïelektrische koppeling op...midas00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:53:
Heb zojuist een Arostor losgemaakt en kwam dit tegen in de dielektrische koppelingen. De prut is magnetisch dus ijzer. Waar zou dat vandaan komen? Leidingwerk is koper met rvs flexibele slangen. De prut zat aan de kant van de arostor. Zowel koude als warme aansluiting. Arostor is 20 maanden oud[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar de oorzaak zit...don't know
Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Het verwarrende is dat ze met die pressure relief valve eigenlijk een drukregelaar bedoelen. Die was nodig als je meer dan 6 bar had volgens de handleiding? De grap is dus dat zowel met en zonder een inlaatcombinatie je alsnog een overdrukventiel op de boiler dient te installeren.Lieuwe15 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:29:
Waarschijnlijk is die nodig omdat in de tekening de check valve en de pressure relieve valve omgedraaid zitten. Nu drukt de boiler bij het opwarmen de check valve dicht en moet de safety valve open gaan met z'n eigen uitgang.
(installation A althans)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Hier gaat toch wat mis. Doordat je tussen overdrukventiel (is dit een drukregelaar, of een inlaatcombi?) en WPB een terugslagklep hebt, kan het water dat druk opbouwt niet druk aflaten. Dan zal op gegeven moment de safety valve ingrijpen en daar inderdaad druk aflaten. Maar goed ook, anders heb je een bommetje op zolder staan..
Als er 0 water of lucht uit je warmte kraan komt zal er een vacuum ontstaan zijn in je systeem. Als je de warmwaterkraan (of douche) opendraait, kan er dan ook koud water je boiler instromen? Immers water uit == water in.
Ik zou hem wel graag aan home assistant willen koppelen maar heb niets kunnen vinden over de modbus.
Ik heb Nibe gemaild en heb de volgende reactie ontvangen:
Denk dat ik hier wel wat mee kan.De handleiding vermeld dat het mogelijk is om met modbus te werken, echter is dit nooit uitvoerig getest in Nederland en kunnen we de werking ervan niet garanderen. Ook wordt er geen modbus-ondersteuning aangeboden door ons in een latere fase.
Er is wel een adressenlijst beschikbaar, deze voeg ik toe in de bijlage. Let wel op dat het werken met modbus dus onder eigen verantwoordelijkheid valt.
Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hier de tabel met modbus registers.
MODBUS table - DHWHP P607
In grey the setpoints and datapoints that can be found described in the manual
The corrected MODBUS setpoints number are in red
Modbus Code Parameter Read / Write Data Value Format Unit Comment
Modbus Modify Range Range
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0000 P Mode (0=AUTO 1=ECO 2=BOOST 3=BACKUP 4=SILENT 5=HOLIDAY) R R/W 0 ~ 5 *1 -
4x0001 D16.3 Low tariff weekday start hour #2 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0002 D16.4 Low tariff weekday end hour #2 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0003 D16.5 Low tariff weekday start hour #3 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0004 D16.6 Low tariff weekday end hour #3 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0005 D17.3 Low tariff weekend start hour #2 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0006 D17.4 Low tariff weekend end hour #2 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0007 Um8 R R/W - 0 *1 -
4x0008 A1 T Auto R R/W 500 ~ 650 50 ~ 65 *10 °C Temperature setpoint in AUT mode.
4x0009 A2 T ECO R R/W 500 ~ 550 50 ~ 55 *10 °C Temperature setpoint in ECO mode.
4x0010 A3 BOOST R R/W 500 ~ 650 50 ~ 65 *10 °C Temperature setpoint in BOOST mode.
4x0011 D17.5 Low tariff weekend start #3 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0012 D17.6 Low tariff weekend end hour #3 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0013 B01 Ventilation (0=OFF 1=Single speed 2=2xSpeed) R R/W - 0 ~ 2 *1 -
4x0014 B02 Ventilation Speed (0=LOW 1=Medium 2=High) R R/W - 0 ~ 2 *1 -
4x0015 B03 Low tariff (0=OFF, 1=Standart,2=EL optimal 1, 3=EL optimal 2) R R/W - 0 ~ 3 *1 -
4x0016 B04 Hot on time R R/W - 0 ~ 30 *1 Days
4x0017 B05 PV (0=OFF 1=ECO 2=STORAGE) R R/W - 0 ~ 2 *1 -
4x0018 B06 Solar 1( = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
Modbus Code Parameter Read / Write Data Value Format Unit
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0019 B07 Floor (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0020 B08 Floor temperature R R/W 50 ~ 500 5 ~ 50 *10 °C
4x0021 B09 Cooling (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0022 B10 Cooling temperature R R/W 100 ~ 300 10 ~ 30 *10 °C
4x0023 Um24 R R/W - 0 *1
4x0024 Sm1 R R/W - 0 *1
4x0025 C0 Reset (1 = Reset) R R/W - 0 ~ 1 *1 NO/YES
4x0026 C1.1 Model R R - 0 ~ 65535 *1 Seconds
4x0027 C1.2 Software R R 0 ~ 65530 0 ~ 6553 *10 Seconds
4x0028 C1.3 Version R R - 0 ~ 65535 *1 -
4x0029 C2.1 Hour R R/W - 0 ~ 23 *1 Hours
4x0030 C2.2 Minutes R R/W - 0 ~ 23 *1 Minutes
4x0031 C3.1 Date R R/W - 0 ~ 31 *1 Days
4x0032 C3.2 Month R R/W - 0 ~ 12 *1 Month
4x0033 C3.3 Year R R/W - 0 ~ 99 *1 Year
4x0034 C4 Day (1=Monday 7=Sunday) R R/W - 1 ~ 7 *1 DoW
4x0035 C5 Language (0=UK, 1=DE, 2=FR, 3=DK, 4=NL, 5=PL, 6=ITA) R R/W - 0 ~ 6 *1 - *
4x0036 C6 Contrast R R/W - 0 ~ 8 *1 -
4x0038 D0 Reset All (1 = Reset) R R/W - 0 ~ 1 *1 NO/YES
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0039 D02.0 Modbus address R R/W - 0 ~ 247 *1 -
4x0040 D02.1 Modbus baud rate (0=9600 1=19200) R R/W - 0 ~ 1 *1
4x0041 D02.2 Modbus parity (0=None 1=Even 2=Odd) R R/W - 0 ~ 2 *1
4x0042 D02.3 Modbus modify (0=Write Disabled) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0043 D03 Ventilation min speed R R/W - 0 ~ 100 *1 %
4x0044 D05 Ventilation max speed R R/W - 0 ~ 100 *1 %
4x0045 D06 AUTO speed R R/W - 0 ~ 100 *1 % Setting of fan speed in %
4x0046 D07 Air Temperature max R R/W -70 ~ 100 -7 ~ 10 *10 °C
4x0047 D08 Air temperature min R R/W 300 ~ 400 30 ~ 40 *10 °C
4x0048 D09 Water temperature max R R/W 550 ~ 650 55 ~ 65 *10 °C
4x0049 D10 Defrosting temperature stop R R/W 0 ~ 100 0 ~ 10 *10 °C
4x0050 D11 Evaporator temperature max R R/W 100 ~ 400 10 ~ 40 *10 °C
4x0051 D12 Temperature Backup R R/W 0 ~ 650 0 ~ 65 *10 °C
4x0052 D13 Legionella (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON Legionella function
4x0053 D14 Legionella temperature R R/W 600 ~ 650 60 ~ 65 *10 °C
4x0054 D15 Legionella date (1=Monday 7=Sunday) R R/W - 1 ~ 7 *1 Day
4x0055 D16 Forced operation (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0056 D17.1 Low tariff weekday start hour #1 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hour
4x0057 D17.2 Low tariff weekday end hour #1 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hour
4x0058 D18.1 Low tariff weekend start hour #1 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hour
4x0059 D18.2 Low tariff weekend end hour #1 R R/W - 0 ~ 23 *1 Hour
4x0060 D04 Ventilation medium speed R R/W - 0 ~ 100 *1 %
4x0061 D19 Daylight saving (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0062 D20 PV voltage HP R R/W 0 ~ 100 0 ~ 10 *10 Volt
4x0063 D21 PV voltage EL R R/W 0 ~ 100 0 ~ 10 *10 Volt
4x0064 D22 PV min time R R/W - 1 ~ 120 *1 Minutes
4x0065 D23 Solar temperature max R R/W 550 ~ 890 55 ~ 89 *10 °C
4x0066 D24 Solar DT min R R/W 10 ~ 50 1 ~ 5 *10 °C
4x0067 D25 Floor temperature start R R/W 250 ~ 450 25 ~ 45 *10 °C
4x0068 D26 Extra function (0=OFF 1=Solar 2=Floor 3=Cooling R R/W - 0 ~ 3 *1 -
4x0069 D27 SG ready (1 = ON) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0070 D28 Cooling type (0=Normal 1=Inverted) R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
4x0071 D29 External control (0=OFF 1=Hygrostat 2=Max 3=ON/OFF R R/W - 0 ~ 3 *1 -
4x0072 D30 Filter timer R R/W - 0 ~ 1 *1 OFF/ON
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0073 D31 Filter interval R R/W - 1 ~ 9 *1 Months
4x0074 D32 Filter reset (1 = YES) R R/W - 0 ~ 1 *1 NO/YES
4x0075 D33 Temperature HP max R R/W 500 ~ 650 50 ~ 65 *10 °C
4x0081 M01 Minimum time defrosting R R/W - 0 ~ 999 *1 Minutes
4x0082 M02 Timer 1 R R/W - 0 ~ 999 *1 Minutes
4x0083 M03 max interval defrosting R R/W - 0 ~ 999 *1 Minutes
4x0084 M04 Admitted variation defrosting R R/W 0 ~ 100 0 ~ 10 *10 °C
4x0085 M05 Delta T defrosting min R R/W 0 ~ 100 0 ~ 10 *10 °C
4x0086 M06 Fan defrosting temperature R R/W -50 ~ 150 -5 ~ 15 *10 °C
4x0087 M07 Max time defrosting R R/W - 0 ~ 30 *1 Minutes
4x0088 M08 Temperature water for max fan R R/W 0 ~ 1000 0 ~ 100 *10 °C
4x0089 M09 Delta T heat on R R/W 10 ~ 100 1 ~ 10 *10 °C
4x0090 M10 Password R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0091 M11 Reset event log (1 = YES) R R/W - 0 ~ 1 *1 NO/YES
4x0092 M12 Save restore set points (1=Restore 2=Save) R R/W - 0 ~ 2 *1
4x0096 HP MWHe R R/W - 0 ~ 65535 *1 W
4x0097 HP MWHt R R/W - 0 ~ 65535 *1 W
D02.4 = 0 D02.4 = 1
4x0098 EL MWHe R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0099 EL Start / Stops R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0100 E2 HP hours (2 hours) R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0101 E3 EL hours (2 hours) R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0102 E4 Fan hours (2 hours) R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0103 Back up mode rest time R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0104 Hot on rest time R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0105 Power on count R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0106 Back up mode on time R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x107 Filter (2 hours) R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
4x0115 Last Legionella (date / month) R R/W - 0 ~ 65535 *1 -
Hoor graag van jullie
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ik begrijp de vraagstelling niet geheel, maar:Rob roelofs 1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:49:
Wellicht stomme vraag maar toch stel ik deze jullie. Een wpb in mijn geval van 270 liter kan een bepaalde hvh warm water leveren voordat deze leeg is. Deze hoeveelheid warm water die men verwarmd kan afgeven; is dat mede afhankelijk van het afgenomen koud water? Ofwel moet ik het koud water mee tellen van de dag om te komen tot een inschatting van het nog resterende warm? Of gaat dit via de koud water leiding en enkel het warme water via de warmtepomp boiler?
Hoor graag van jullie
Koud water komt uit de koud waterleidingen. Heet water uit de warmwaterleidingen. Deze laatste komen uit de boiler. Bij de douche/wasbakken meng je koud en heet water tot 'warm'.
De hoeveelheid 'warm' hangt af van de temperatuur van 'heet' water uit de boiler. Als 'warm' voor jou 40 graden is, koud is 10 graden en heet water in de boiler 70 graden, dan heb je voor 10 liter 'warm', 5 liter heet uit de boiler, en 5 liter koud water nodig. Overigens loopt de boiler dan tegelijkertijd ook weer vol met 5 liter koud water wat dan tijdens de volgende run weer wordt opgewarmd.
Weet niet of dit antwoord is op je vraag, maar ik hoop het
Nu ben ik benieuwd op welke temperatuur iedereen zijn l-w warmtepomp/boiler heeft staan. Die van mij staat op de standaard ingestelde 60 graden, maar ik vraag mij af heeft het zin om hem op 40-45 te zetten? Warmer douche je toch niet en beneden heb ik een cooker.
De auer heeft een legionella programma. Heeft het echter zin om hem op bijvoorbeeld 45 te zetten? Of verbruikt dit dermate minder stroom dat dit weer teniet gedaan wordt door de enorme piek die het legionella programma dan weer teweegbrengt?
Afgelopen jaar 447kWh stroom verbruikt om 20,5m3 warmwater te gebruiken.
Lager kan wel met het 'geheime' menu, je kunt dan zo laag als 40 grklump4u schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:34:
Onze Explorer v3 staat op 50 graden ingesteld, begint bij 45 graden weer te verwarmen. Lager gaat niet. Met 2 personen meer dan genoeg warmwater en 1 keer per week naar 62 graden.
Afgelopen jaar 447kWh stroom verbruikt om 20,5m3 warmwater te gebruiken.
De V3 niet voor zover ik weet.maharens schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:40:
[...]
Lager kan wel met het 'geheime' menu, je kunt dan zo laag als 40 gr
Ok, ik meen me te herinneren dat iemand het met V3 ook was gelukt, helaas.
snameroc
Boost functie heb ik nog nooit gebruikt eigenlijk, start die automatisch?snameroc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:06:
Onze dimplex edel 200ltr staat op 54 graden. Dat is voldoende behalve bij gebruik ban ons niet grote ligbad. Dan wil ik wel eens de boost funktie gebruiken om niet te kort te komen.
snameroc
Op internet lees ik onderstaand, in dat geval heb ik aan de factuur van het bouwbedrijf niet voldoende?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën
Mijn leverancier (die ook erkend installateur is) heeft op de factuur incl. Installatie gezet, installatie is vervolgens gebeurd door mijn eigen loodgieter.Brokencore schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:58:
Mag een bouwbedrijf mijn WPB installeren i.v.m. subsidie? Of moet daar echt een "erkend installateur" voor langskomen? Bouwbedrijf heeft SBI-code: 4120 - Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw.
Op internet lees ik onderstaand, in dat geval heb ik aan de factuur van het bouwbedrijf niet voldoende?
[...]
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Gebruikt ie dan het elektrische element?snameroc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:18:
Nee die kun je aanzetten als de compressor loopt. Dan gaat de opwarm fase 2,5 keer zo snel. Hij gaat weer uit als het setpunt bereikt is. Of als je hem zelf weer uit zet.
Ja idd.Olaf van der Spek schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:01:
[...]
Gebruikt ie dan het elektrische element?
Als dat niet was gebruikte je die functie altijd natuurlijk
snameroc
Thanks! Wat betekend die tijd nou dan precies? Is 12 tot 8 dan de tijd waarin hij het warme water paraat moet hebben, of de tijd waarop hij gaat opwarmen? Wij douchen voornamelijk in de ochtend, maar in de avond moet natuurlijk ook kunnen wanneer dit zo uit komt.flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:08:
[...]
begin met instellen tussen 12 en 8 overdag.
je moet verlagen tot je geklaag hoort over een koude douche en dan 2 graden erbij. dan zit je redelijk goed qua capaciteit.
lager is zuiniger.
wat is het nut van die filterbox behalve de lucht tegenhouden?
en ja, op buiten buiten is beter, dan blaast ie harder. al is het nog beter als de machine daadwerkelijk gewoon echt buizen naar buiten heeft en niet je dure warmte uit je huis haalt. nu betaal je om het huis op te warmen en nog een keer om die warmte eruit te halen en in de tank te vrotten wat je huis weer aan moet vullen en je dus dubbel geld kost.
1x per maand is trouwens zat.
Ik ga eens met die temperatuur spelen. Het valt mij trouwens op dat als je 54 graden in stelt, dit niet persee de temperatuur is die mijn boiler aanhoudt. Ik heb igg al 51 graden op de display gezien zonder dat de boiler dan gaan bij verwarmen, en het kan goed zijn dat het verschil tot de setpoint nog hoger is op andere momenten. Iemand enig idee hoe dit mechanisme werkt? Ik zou niet verwachten dat de temperatuur zo ver terug mag vallen voordat de boiler aan slaat.
En waar wordt de temperatuur op de display eigenlijk gemeten? Is dit bovenin het vat waar veel vaker warm water zit, onderin waar soms veel koud water zit, of in het midden waardoor het ene soort gemiddelde temperatuur van het vat is ofzo?
Betreffende de filter box; Ik snap dat dit geen vereiste is, maar ik hoop dat dit de hoeveelheid stof een beetje uit de warmtewisselaar houdt. De ruimte waar de boiler staat kan soms ook best stoffig zijn. Ik hoop dat het filter de levensduur wat verlengt, en wie weet doet het zelfs wat voor de efficiëntie omdat de lamellen verdamper meer vrij blijven van stof. Het filter dat ik heb geplaatst is vrij groot, (voor 250mm kanalen) en heeft een hele hoge doorstroom.
De boiler staat bij mij in een soort overdekte gang naast mijn huis. Deze gang is niet verwarmd. De gang is tevens gekoppeld aan een kleine loods. De temperatuur hier ligt meestal hoger dan buiten, aardwarmte en het kleine beetje zon dat misschien de loods nog iets opwarmen zorgen dus voor een iets hogere aanvoer temperatuur voor de boiler, dan als ik alles van buiten zal halen.
Nieuw is een kopje over anodes vervangen.
De sensor zit vaak op 2/3 hoogte midden in de bel met warm water, soms zitten er meer sensors in maar die gebruikt een wpb intern om te regelen.
Mijn idee is om in de inpandige garage/berging een WPB te plaatsen en dan een deel van de benodigde lucht uit de woonkamer te zuigen? En de rest uit de berging of van buiten? Krijg ik en meer ventilatie in de woonkamer en wordt de warmte nog een beetje hergebruikt door de WPB. Met een beetje fantasie zou je in de zomer de uitblaas gedeeltelijk naar de woonkamer kunnen sturen om wat te koelen.
Echter ik vraag me af in hoeverre het geluid van de WPB wordt doorgegeven via het ventilatiekanaal naar de woonkamer. Want ik wil het niet kunnen horen in de woonkamer.
WPB als airco gebruiken loont niet. Daarvoor teweinig draaiuren in de zomer om echt verschil te maken in temperatuur. Die tank inhoud is in no time warm en dan stopt de WPB weer.raven22 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:48:
In mijn huis is ventilatie C, maar niet tot aan de begane grond. Dat is er met een verbouwing een keer uitgehaald.
Mijn idee is om in de inpandige garage/berging een WPB te plaatsen en dan een deel van de benodigde lucht uit de woonkamer te zuigen? En de rest uit de berging of van buiten? Krijg ik en meer ventilatie in de woonkamer en wordt de warmte nog een beetje hergebruikt door de WPB. Met een beetje fantasie zou je in de zomer de uitblaas gedeeltelijk naar de woonkamer kunnen sturen om wat te koelen.
Echter ik vraag me af in hoeverre het geluid van de WPB wordt doorgegeven via het ventilatiekanaal naar de woonkamer. Want ik wil het niet kunnen horen in de woonkamer.
WPB gebruiken als MV daar zijn de meningen over verdeeld. Dat ding zuigt echt een bak lucht aan hoor! Leuk dat je de warmte weer kunt gebruiken in je warmwater maar moet ook weer aangevuld worden op de plek waar het vandaan komt. Ikzelf zeg... Loont ook niet echt. Met een beetje pech trek er tocht door bovenlichtjes en/of kieren of onder deuren door. Maar ik heb ook een andere situatie thuis als jij.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
En als dat op is dan zit er ook nog wel minimaal 10 liter in de stortbak van je WC. Dat zijn heel wat kopjes thee! 👍Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:34:
Vandaag het bijkomend voordeel van een WPB meegemaakt: als je zonder water zit, heb je altijd nog een reservevoorraad van 270l warm water bij de hand. Daar zing je het wel even mee uit 🙂
En hoeveel liter zit er in de vloerverwarming…? Gatver 🤦♂️
[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 15-02-2024 16:53 ]
Nee joh! Afdekplaat van de spoelknop er even af en met een slangetje er uithevelen in een emmer. 😁Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:52:
Dan moet ik die wel eerst achter de tegels vandaan slopen, maar anders staan er in de tuin nog een paar watertonnen. Beetje filteren, koken, jodiumtabletje en slobberen maar.
Sorry... kon het niet laten. Erg niet on topic.
Ik zal het onthouden…;). Back on-topic, mijn schuld!Doggieman schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Nee joh! Afdekplaat van de spoelknop er even af en met een slangetje er uithevelen in een emmer. 😁
Sorry... kon het niet laten. Erg niet on topic.
Moet je wel letten op implosie van jouw boilervat :-)Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:34:
Vandaag het bijkomend voordeel van een WPB meegemaakt: als je zonder water zit, heb je altijd nog een reservevoorraad van 270l warm water bij de hand. Daar zing je het wel even mee uit 🙂
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Oh ja, oeps. Hoe zou je dat kunnen voorkomen? Ergens iets opendraaien…Carboy54 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:42:
[...]
Moet je wel letten op implosie van jouw boilervat :-)
Zal wel moeten anders krijg je er sowieso niks uit lijkt mij.Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Oh ja, oeps. Hoe zou je dat kunnen voorkomen? Ergens iets opendraaien…
Nou dat schijnt dus wel een dingetje te zijn als de boiler hoger staat dan het tappunt.klump4u schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Zal wel moeten anders krijg je er sowieso niks uit lijkt mij.
Wat voor dingetje dan? Geen druk betekent geen water uit de kraan.Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Nou dat schijnt dus wel een dingetje te zijn als de boiler hoger staat dan het tappunt.
Jij bedoelt waarschijnlijk een leidingbreuk in het waternet, dan kan je wpb vacuum zuigen en imploderen als je geen beluchter hebt?
Kan ook als je hoofdkraannis afgesloten en je wpb koelt af bedenk ik mij net, misschien bedoel je dat?
[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 15-02-2024 18:46 ]
Dan stopt t water toch gewoon met stromen?Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Nou dat schijnt dus wel een dingetje te zijn als de boiler hoger staat dan het tappunt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/
Toch was dat vandaag wel (even als test) het geval. Maar waarschijnlijk was dat niet langdurig zo gebleven.klump4u schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Zal wel moeten anders krijg je er sowieso niks uit lijkt mij.
Tot de druk weg is dan stopt het.Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:20:
[...]
Toch was dat vandaag wel (even als test) het geval. Maar waarschijnlijk was dat niet langdurig zo gebleven.
Maar nu heb je toch zeker weer water.
Had verwacht dat t water gewoon zou stoppen als er geen water in de boiler stroomt. Goed om te weten dit 👌Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:37:
Nou omdat je boiler hoger staat dan het tappunt dan heb je te maken met het gewicht van het water wat naar beneden wil. En dan krijg je dit soort taferelen:
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja hoor. Paar uur al. Maar wel weer wat geleerd!klump4u schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:29:
[...]
Tot de druk weg is dan stopt het.
Maar nu heb je toch zeker weer water.
die valt nog mee. poosje geleden nog eentje gezien van 700 liter die 6 verdeipingen lager een lekkage had toen ze de kranen dichtdraaiden om de lekkage te stoppen. die tank was daarna meer een mislukte taco geworden en lag ook ineens aan de verkeerde kant van de technische ruimte....Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:37:
Nou omdat je boiler hoger staat dan het tappunt dan heb je te maken met het gewicht van het water wat naar beneden wil. En dan krijg je dit soort taferelen:
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-02-2024 21:36 ]
Het is ook niet de bedoeling om alles uit de woonkamer te zuigen, maar bv 50-75m3/uur (en de rest van buiten of uit de garage zelf, die lekt voldoende naar buiten. Dat geeft weinig tocht in de woonkamer, maar ververst daar wel de lucht. Lucht zal dan voornamelijk uit de gang komen onder de deur door.Doggieman schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:58:
[...]
WPB als airco gebruiken loont niet. Daarvoor teweinig draaiuren in de zomer om echt verschil te maken in temperatuur. Die tank inhoud is in no time warm en dan stopt de WPB weer.
WPB gebruiken als MV daar zijn de meningen over verdeeld. Dat ding zuigt echt een bak lucht aan hoor! Leuk dat je de warmte weer kunt gebruiken in je warmwater maar moet ook weer aangevuld worden op de plek waar het vandaan komt. Ikzelf zeg... Loont ook niet echt. Met een beetje pech trek er tocht door bovenlichtjes en/of kieren of onder deuren door. Maar ik heb ook een andere situatie thuis als jij.
Het is natuurlijk geheel aan jezelf. Van een Atlantic Explorer weet ik dat je hem kan gebruiken voor wat jij wil. Die functie heeft hij al standaard ingebouwd af fabriek zover als ik weet. Zelfs 2 standen geloof ik. Heb er zelf al jaren 1 maar nooit zo gebruikt dus geen ervaring mee.raven22 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:32:
[...]
Het is ook niet de bedoeling om alles uit de woonkamer te zuigen, maar bv 50-75m3/uur (en de rest van buiten of uit de garage zelf, die lekt voldoende naar buiten. Dat geeft weinig tocht in de woonkamer, maar ververst daar wel de lucht. Lucht zal dan voornamelijk uit de gang komen onder de deur door.
Jij wilt hem tevens niet kunnen horen. Ik ben bang dat afhankelijk van waar je zit in de kamer en waar je de lucht in en uit blaast in die kamer hem toch wel een beetje gaat horen. Al is het ervaren van geluid iets heel persoonlijks natuurlijk, en voor iedereen weer anders.
In de winter moet dat ding echt wel even draaien om z'n temperatuur te halen. Helemaal afhankelijk van hoe "leeg" de boiler is. Dus je trekt een bult warmte uit de rest van je huis die toch aangevuld moet worden. Ik kan dat niet berekenen hoeveel dat is maar het voelt voor mij gewoon niet ok. Ik gooi overdag een bovenlichtje open om even flink te ventileren. Na een half uurtje dat ding weer dicht.
Die van mij staat in een goed geisoleerde utility ruimte met plat dak. Als ik daar in uitblaas in de zomer (wat ik gewoon doe) koelt de boel daar heel even een beetje af. Een uur later is het er weer net zo warm als daarvoor. Dat is dan even meegenomen voor zo lang als het duurt maar loont gewoon niet. Het is gewoonweg geen airco. Helemaal niet in een grotere kamer.
Ah dank! Maar ik ben op zoek naar een single unit. Vergeten bij de vraag erbij te zetten, pardon.perslucht schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:04:
Van de Atlantic Calypso Split is er een 200L versie die je aan de muur kan hangen. Deze heeft een binnen en een buitenunit.
Koop gewoon een calypso split en neem die buitenunit kop de koop toe of ga exht gasloos en zet een losse sww tank erneer die je opwarmt met de warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 09:41 ]
wat @flippy ook zegt inderdaad; inhoud van een cilinder gaat natuurlijk kwadratisch t.o.v. de diameter. Dus een smalle boiler geeft een gigaveel hogere boiler om dezelfde inhoud te halen. Ter vergelijking, mijn calypso 150L WPB (mono) hangt al op zo'n 170cm vanaf de vloer en dat is de bare minimum aangezien de aansluitingen onderop zitten. Wil je dat maatje (522mm breedte) voor 200L dan zal je ver over de 2m hoogte uitkomen en dan beginnen je buizen pas.Nul_op_de_Meter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Ah dank! Maar ik ben op zoek naar een single unit. Vergeten bij de vraag erbij te zetten, pardon.
Je kan nog kijken naar een Hewalex en een los vat? Dus inderdaad een seperate unit, al zou deze binnen staan, en dan een vat die via spiraal opwarmt.
M'n huis heeft een schuindak en de CV hangt installatie hangt daar nu onder en zou het liefst een horizontale unit in de buurt willen plaatsen (zonder buitenunit) want 2 meter gaat hem niet worden op zolder. Maar ik zie voornamelijk verticale units... zijn er goede horizontale units te koop? Zat te denken aan een 200L vat (ook al woon ik alleen).
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-02-2024 13:05 ]
Met z'n 4en kunnen we eindeloos douchen met 200L (op 55gr C). Als we met z'n 2en of alleen waren zou ik voor 150L of minder hebben gekozen. Enige voordeel van 200L is dat je hem tamelijk koud kan zetten en minder stilstandsverlies hebt misschien.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:02:
Ik overweeg eventueel een WPB te nemen als ik deze relatief makkelijk kan plaatsen voor tapwater en evt. bijverwarming van de CV.
M'n huis heeft een schuindak en de CV hangt installatie hangt daar nu onder en zou het liefst een horizontale unit in de buurt willen plaatsen (zonder buitenunit) want 2 meter gaat hem niet worden op zolder. Maar ik zie voornamelijk verticale units... zijn er goede horizontale units te koop? Zat te denken aan een 200L vat (ook al woon ik alleen).
Ik heb de Calypso split 200L op de plek van de CV onder het schuine dak. Wel een probleem als ik ooit de anode eruit moet halen ofzo, boiler leeg, van de muur, op z'n kant, vraag me af of de koelleidingen dat leuk gaan vinden. Maar een andere plek had ik simpelweg niet zonder het hele huis te strippen. Als de anode eruit moet denk dat ik beter de vloer weg kan zagen en een luikje maak in het plafond eronder.

:strip_exif()/f/image/TcL6BkxrfZ8uktXFN53M5zsw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0iMSC1L3gtc8Jh8a9FlYWmRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja zoveel hoogte heb ik niet. In m'n dakkapel is die ruimte wel aanwezig maar dat is m'n slaapkamer dus heb het liefst een wbp onder het lagere schuine deel waar ik deels opslag ruimte van heb gemaakt. Daar kan ik ook makkelijk aansluiten op de leidingen.Pixal schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:18:
[...]
Met z'n 4en kunnen we eindeloos douchen met 200L (op 55gr C). Als we met z'n 2en of alleen waren zou ik voor 150L of minder hebben gekozen. Enige voordeel van 200L is dat je hem tamelijk koud kan zetten en minder stilstandsverlies hebt misschien.
Ik heb de Calypso split 200L op de plek van de CV onder het schuine dak. Wel een probleem als ik ooit de anode eruit moet halen ofzo, boiler leeg, van de muur, op z'n kant, vraag me af of de koelleidingen dat leuk gaan vinden. Maar een andere plek had ik simpelweg niet zonder het hele huis te strippen. Als de anode eruit moet denk dat ik beter de vloer weg kan zagen en een luikje maak in het plafond eronder.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hooguit 1,4m hoogte als die moet staan...
150L is wel een optie ja.
Er zijn oplossingen met horizontale vaten, onder andere: https://www.123installati...rizontale-boiler-30002006ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:38:
Ik heb hooguit 1,4m hoogte als die moet staan...
Olaf van der Spek schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Er zijn oplossingen met horizontale vaten, onder andere: https://www.123installati...rizontale-boiler-30002006
absoluut nooit een horizontaal vat installeren.ArcticWolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:02:
Ik overweeg eventueel een WPB te nemen als ik deze relatief makkelijk kan plaatsen voor tapwater en evt. bijverwarming van de CV.
[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 15:31 ]
Want?flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:30:
[...]
[...]
absoluut nooit een horizontaal vat installeren.
ze zijn extreem inefficient en oncomfortabel door de slechte/bijna niet aanwezige gelaagdheid. om 100 liter nuttig warm water eruit te krijgen kan je makkelijk 300+ liter tank nodig hebben. als je hard trekt aan een horizontale tank zoals met een regendouche dan word het alleen maar nog minder.
aanpassingen maken om een kleinere tank zoals de calypso hierboven op te hangen is verreweg de betere oplossing.
ik heb nog nergens een horizontale installatie gezien waar de eindgebruikers niet over klagen.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 15:45 ]
Ik heb later een WTW ingebouwd, gekozen voor dempers en buizen van burgerhout hybalans systeem omdat die een extra kleine diameter hadden die ik op sommige plekken zonder breken door het plafond kon steken. Op de grotere kamers komen twee buizen weer samen in één afzuigpunt.Olaf van der Spek schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Wat voor buizen zijn die dikke schuin naar het dak?
Pics:
:strip_exif()/f/image/xtPbYGeB4FRubZZFRgUHMN9b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2zxJU9hf1gU1RIyv7szzHXCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanpassingen maken kan niet, er is gewoon beperkt hoogte tov dak beschikbaar. Enige wat ik kan doen is dat ding in m'n slaapkamer hangen of bovenaan de trap (maar dan ben ik m'n kledingkast kwijt)... en dat doe ik liever niet. En wand hangend wordt ook wel een dingetje...flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:44:
[...]
ze zijn extreem inefficient en oncomfortabel door de slechte/bijna niet aanwezige gelaagdheid. om 100 liter nuttig warm water eruit te krijgen kan je makkelijk 300+ liter tank nodig hebben. als je hard trekt aan een horizontale tank zoals met een regendouche dan word het alleen maar nog minder.
aanpassingen maken om een kleinere tank zoals de calypso hierboven op te hangen is verreweg de betere oplossing.
ik heb nog nergens een horizontale installatie gezien waar de eindgebruikers niet over klagen.
1,5m van vloer tot hoogste punt, meer ruimte is er gewoon niet (voor waar ik dat ding zou willen hebben):

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-02-2024 16:51 ]
je gaat daar ook geen horizontale tank kwijtraken dus dat heeft ook geen zin.
[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 17:04 ]
Horizontaal zou ik hem achterin die berging ruimte plaatsen. Zag idd dat de 100L ca. 1,2m is, dat moet wel lukken en ook wel voldoende voor mijzelf.flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:58:
daar kan je dus een calypso split van 150 liter kwijt of een calypso VM 100, die zijn maar 1.20 hoog of zo. de laatste is wel makkelijkste qua installeren.
je gaat daar ook geen horizontale tank kwijtraken dus dat heeft ook geen zin.
nog afgezien van het feit dat die houten vloer dat gewicht van 2 grote tanks niet gaat trekken op lange duur.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 19:58 ]