Schaaferr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Ik heb een Adlar Castra 10 kw warmtepomp gekocht die geïnstalleerd gaat worden voor 200 m2 vloerverwarming.
Hierbij wordt geen aansluiting gemaakt voor warm tapwater. Daarvoor is dus een separate warmtepompboiler aangeraden die Adlar Castra liever niet zelf installeert.
Moet ik aandringen bij Adlar om gewoon een 270 liter te installeren en de warmtepomp hierop aan te sluiten?
10kw warmtepomp (full-electric, i assume?) is een beste jongen voor LTV vloerverwarming, maar ik ken je situatie natuurlijk niet.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel water je nu nodig gaat hebben? Ik hoor je over 2 badkamers - het aantal badkamers maakt niet zo gek veel uit, maar vooral het aantal minuten dat er (semi)continue gedoucht wordt op spitsuur. Is dat één ligbad vol + 3 man douchen tussen 8 en 10? Of is een tweede badkamer praktischer qua indeling, maar eigenlijk wordt er maar door 2p in de ochtend gedoucht, en dan 2p in de avond.
Ook regendouche / ligbad / regeliere douchekop is van belang ivm waterverbuik.
Ter illustratie: 150L op 55graden geeft ons ongeveer 30min aanééngesloten doucheplezier (regendouche, met begrenzing om 7L/min).
Maar even jouw argumenten op een rijtje:
1. Warmtepomp moet dan ook grotere capaciteit hebben wegens t tapwater
Vaak gemaakte denkfout. Een WPB heeft vaak zelfs <1kw aan vermogen, een split draait op een standaard airco buitenunit en heeft daarom meestal 2.5-3.5kw. Toch zal de WP nóóit beiden tegelijk bedienen. Met een driewegklep doet hij óf SWW, óf VVW. 10kw is het 14voudige van de 700w Explorer. Nu gaat het niet 14x zo snel, maar het is wel goed voor het perspectief.
2. Warmtepomp zal vaker in gebruik staan wat levensduur verkort
Tsja, of je nu de WP of de WPB het werk laat doen, ergens moet een compressor aanstaan. En eigenlijk, daar waar de WP in een uurtje je vat opwarmt, moet de WPB er een paar uur over rammelen. Als het je echt gaat om draai-uren ben je dus verkeerd aan het rekenen.
3. Installatie op deze manier is complexer en duurder
Complexer, ja. Duurder? Hangt er echt maar net van af.
-10m extra leiding, handje koppelingen
-3wegklep
-RVS vat 300L
-sensoren en wat kabel
-paar manuren extra
of
-aanschaf WPB
-dak- of geveldoorvoer
-leidingen, kabel + kabelgaat tbv buitenunit
-extra groep + benodigd electrawerk
-gecertificeerd airco-monteur
4. Wegens 2e subsidie op warmtepompboiler kan het rendabel zijn
al het bovenstaande tegen elkaar wegzetten en daar -725euro subsidie (uit 't hoofd, kan bij split misschien iets anders liggen) in meerekenen. Als het niet-split is en veel zelf gedaan wordt, was het vaker lood-om-oud-ijzer. Maar én split, én laten doen kan het roer omgooien.
Bij mij was het wél rendabel om te splitsen, aangezien de WP in de achtertuin staat, en het boilervat naar zolder ging. Dan zou nog een hele set extra leidingen door het huis getrokken moeten worden, wat ik niet zag zitten cq de mogelijkheden niet voor zag (zelf geïnstalleerd). Het openen van muren, koofjes etc en daarna weer dichtbouwen, stucen en sauzen maakte het inderdaad goedkoper een WPB neer te zetten.
[
Voor 19% gewijzigd door
stevenP op 01-05-2024 15:00
]