Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 12:06
stevenP schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:58:
[...]

sorry, maar wát voor advies kreeg je? :o De levensduur van je warmtepomp verhogen door je sww op andere manier te doen, tsja technisch gezien heeft'ie gelijk. Maargoed, mijn auto gaat ook langer mee als ik vaker de fiets pak naar werk 8)7

Dus ik zou 'm om willen draaien; wat heb je exact gekocht en wat is hun argument? Zeker als hij naast slaapkamers komt te staan is een Split eigenlijk wel de meest logische keuze voor een losse WPB. Nog veel logischer is dan een vat voor je WP waarmee je SWW-runs doet om die te verwarmen. Geluidsloos, geen extra kast buiten etc.

Ik heb zelf veel van de installatie gedaan en tjsa, dan heb ik uiteindelijk gekozen voor twee losse systemen maar dat had meerdere kanten.
Ik heb een Adlar Castra 10 kw warmtepomp gekocht die geïnstalleerd gaat worden voor 200 m2 vloerverwarming.

Hierbij wordt geen aansluiting gemaakt voor warm tapwater. Daarvoor is dus een separate warmtepompboiler aangeraden die Adlar Castra liever niet zelf installeert.

Moet ik aandringen bij Adlar om gewoon een 270 liter te installeren en de warmtepomp hierop aan te sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Schaaferr op 01-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schaaferr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Er zijn meerdere redenen om dat niet te doen:
1. Warmtepomp moet dan ook grotere capaciteit hebben wegens t tapwater
2. Warmtepomp zal vaker in gebruik staan wat levensduur verkort
3. Installatie op deze manier is complexer en duurder
4. Wegens 2e subsidie op warmtepompboiler kan het rendabel zijn
1: je wp draait nooit 24x7, er is normaal gesproken altijd capaciteit voor sww.
2. Daar heb je zo’n ding voor. En wat maakt dat uurtje per dag uit voor sww als hij voor de verwarming van je huis 12 uur draait in de winter?
3. Dat is waar, er komt een driewegklep bij.
4. True.

Als je snel water wilt verwarmen met een hoge cop heb je aan een wpb niks, zeker niet met twee badkamers in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Zoals ik al eerder meldde is mijn arostor gaan lekken en heb ik een nieuwe gekregen. Nu overweeg ik om er een expansievat tussen te okaatsen om een nieuwe lekkage te voorkomen. Of is dat flauwekul en is een inlaatcombinatie van 6 bar voldoende? De meningen lopen nogal uiteen. Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
midas00 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:22:
Zoals ik al eerder meldde is mijn arostor gaan lekken en heb ik een nieuwe gekregen. Nu overweeg ik om er een expansievat tussen te okaatsen om een nieuwe lekkage te voorkomen. Of is dat flauwekul en is een inlaatcombinatie van 6 bar voldoende? De meningen lopen nogal uiteen. Wat doen jullie?
Wat staat er in de handleiding van dat apparaat? meestal alleen een inlaatcombinatie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Zijn de WPB fabrikanten niet bekend met dat advies?
Lijkt mij van wel.
vast wel, maar blijkbaar is er geen wettelijke verplichting of in ieder geval geen controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:44

timovd

Voorsprong door techniek

midas00 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:22:
Zoals ik al eerder meldde is mijn arostor gaan lekken en heb ik een nieuwe gekregen. Nu overweeg ik om er een expansievat tussen te okaatsen plaatsen om een nieuwe lekkage te voorkomen. Of is dat flauwekul en is een inlaatcombinatie van 6 bar voldoende? De meningen lopen nogal uiteen. Wat doen jullie?
Pak vooral de (installatie)handleiding er bij. Waarom zou het vat niet kunnen lekken met een expansievat (geschikt voor SWW) en wel met een inlaatcombi?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:36:
Als je snel water wilt verwarmen met een hoge cop heb je aan een wpb niks, zeker niet met twee badkamers in gebruik.
Doet een WP (zonder B) dat beter?
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:26:
[...]

vast wel, maar blijkbaar is er geen wettelijke verplichting of in ieder geval geen controle.
Of de legionella runs zijn voldoende..

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-05-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b]Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:34:

Of de legionella runs zijn voldoende..
We weten uit diverse metingen (hier gedaan door tweakers met sensoren) dat dat niet het geval is. Een deel van de boiler wordt niet warm genoeg. Dat wil niet zeggen dat er direct een gevaar is, maar wel dat er niet wordt voldaan aan de geldende richtlijnen. De zekerheid dat je veilig zit, neemt iets af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 07:36
Schaaferr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb een Adlar Castra 10 kw warmtepomp gekocht die geïnstalleerd gaat worden voor 200 m2 vloerverwarming.

Hierbij wordt geen aansluiting gemaakt voor warm tapwater. Daarvoor is dus een separate warmtepompboiler aangeraden die Adlar Castra liever niet zelf installeert.

Moet ik aandringen bij Adlar om gewoon een 270 liter te installeren en de warmtepomp hierop aan te sluiten?
10kw warmtepomp (full-electric, i assume?) is een beste jongen voor LTV vloerverwarming, maar ik ken je situatie natuurlijk niet.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel water je nu nodig gaat hebben? Ik hoor je over 2 badkamers - het aantal badkamers maakt niet zo gek veel uit, maar vooral het aantal minuten dat er (semi)continue gedoucht wordt op spitsuur. Is dat één ligbad vol + 3 man douchen tussen 8 en 10? Of is een tweede badkamer praktischer qua indeling, maar eigenlijk wordt er maar door 2p in de ochtend gedoucht, en dan 2p in de avond.
Ook regendouche / ligbad / regeliere douchekop is van belang ivm waterverbuik.

Ter illustratie: 150L op 55graden geeft ons ongeveer 30min aanééngesloten doucheplezier (regendouche, met begrenzing om 7L/min).

Maar even jouw argumenten op een rijtje:
1. Warmtepomp moet dan ook grotere capaciteit hebben wegens t tapwater
Vaak gemaakte denkfout. Een WPB heeft vaak zelfs <1kw aan vermogen, een split draait op een standaard airco buitenunit en heeft daarom meestal 2.5-3.5kw. Toch zal de WP nóóit beiden tegelijk bedienen. Met een driewegklep doet hij óf SWW, óf VVW. 10kw is het 14voudige van de 700w Explorer. Nu gaat het niet 14x zo snel, maar het is wel goed voor het perspectief.
2. Warmtepomp zal vaker in gebruik staan wat levensduur verkort
Tsja, of je nu de WP of de WPB het werk laat doen, ergens moet een compressor aanstaan. En eigenlijk, daar waar de WP in een uurtje je vat opwarmt, moet de WPB er een paar uur over rammelen. Als het je echt gaat om draai-uren ben je dus verkeerd aan het rekenen.
3. Installatie op deze manier is complexer en duurder
Complexer, ja. Duurder? Hangt er echt maar net van af.
-10m extra leiding, handje koppelingen
-3wegklep
-RVS vat 300L
-sensoren en wat kabel
-paar manuren extra

of

-aanschaf WPB
-dak- of geveldoorvoer
-leidingen, kabel + kabelgaat tbv buitenunit
-extra groep + benodigd electrawerk
-gecertificeerd airco-monteur
4. Wegens 2e subsidie op warmtepompboiler kan het rendabel zijn
al het bovenstaande tegen elkaar wegzetten en daar -725euro subsidie (uit 't hoofd, kan bij split misschien iets anders liggen) in meerekenen. Als het niet-split is en veel zelf gedaan wordt, was het vaker lood-om-oud-ijzer. Maar én split, én laten doen kan het roer omgooien.

Bij mij was het wél rendabel om te splitsen, aangezien de WP in de achtertuin staat, en het boilervat naar zolder ging. Dan zou nog een hele set extra leidingen door het huis getrokken moeten worden, wat ik niet zag zitten cq de mogelijkheden niet voor zag (zelf geïnstalleerd). Het openen van muren, koofjes etc en daarna weer dichtbouwen, stucen en sauzen maakte het inderdaad goedkoper een WPB neer te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door stevenP op 01-05-2024 15:00 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:34:
[...]

Doet een WP (zonder B) dat beter?
Kijk naar het vermogen. Atlantic explorer 700watt, een beetje warmtepomp in NL is 5-10kw.
Is niet een simpel rekensommetje met "oh dan is het 14x zo snel!" maar scheelt wel serieus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9jgCfH0d7-pJgLc7C_qxOGc02c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmILaqrgKQFfDXNhYdyBwPpf.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaande komt van de site van Atlantic, gaat om opwarmen vanaf 10C leidingwater naar de max instelbarer temp (55C dacht ik). Split heeft 3.5kW, Explorer 0.7kW

[ Voor 5% gewijzigd door stevenP op 01-05-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:41:
[...]

We weten uit diverse metingen (hier gedaan door tweakers met sensoren) dat dat niet het geval is. Een deel van de boiler wordt niet warm genoeg. Dat wil niet zeggen dat er direct een gevaar is, maar wel dat er niet wordt voldaan aan de geldende richtlijnen. De zekerheid dat je veilig zit, neemt iets af.
Heb je dat al eens voorgelegd aan fabrikant en instanties?
stevenP schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Kijk naar het vermogen. Atlantic explorer 700watt, een beetje warmtepomp in NL is 5-10kw.
Is niet een simpel rekensommetje met "oh dan is het 14x zo snel!" maar scheelt wel serieus.[Afbeelding]
Bovenstaande komt van de site van Atlantic, gaat om opwarmen vanaf 10C leidingwater naar de max instelbarer temp (55C dacht ik). Split heeft 3.5kW, Explorer 0.7kW
Dat scheelt, maar vaak maakt het niet uit of je nu 3 uur of 7 uur moet 'wachten' toch? En is dat bij vergelijkbare COP?

[ Voor 45% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-05-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:17:
[...]

Nee. Ik heb het voor mezelf geregeld door installatie van een pomp. en in dit topic hebben we er de nodige discussie over gehad. Ik herinner me dat leveranciers zich vooral verschuilen achter 'hij heeft een legionellarun' maar dat er blijkbaar niet gekeken wordt naar wat dat inhoudt.
Zo zijn er ook WPB's zonder legionellarun en WPB's die om de 2 weken zo'n run doen ipv 1 x per week. Dat voldoet officieel dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Dat scheelt, maar vaak maakt het niet uit of je nu 3 uur of 7 uur moet 'wachten' toch? En is dat bij vergelijkbare COP?
Wij nemen inderdaad genoegen met het feit dat als wij 's ochtends douchen dat er dan tot na de lunch een licht gezoem te horen is. Als we een grotere WPB kwijt konden dan had ik graag bijvoorbeeld een explorer neergezet en dan op lagere temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager je COP. Meer vermogen in de compressor was ook lekker geweest. Maar zoals ik ooit eerder geroepen heb, die van ons hangt op de gang en we zijn dolbij met hoe stil het is - een explorer had echt niet leuk geweest pal naast je slaapkamerdeur.

Zoals in andere situaties kan het lekker zijn als hij sneller opwarmd, want dan kan je wel met meerdere mensen douchen bijvoorbeeld. Als je een "hersteltijd" hebt van +-1 uur van 2 douchers kan je dus na 20-30min nog iemand douchen. Kortom, dan kan het bijna achter elkaar door.

Overigens, bron waar de tabel vandaan kwam: Atlantic Website, Calypso Split -> Specificaties tabje openen

[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 01-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:22:
[...]

Zo zijn er ook WPB's zonder legionellarun en WPB's die om de 2 weken zo'n run doen ipv 1 x per week. Dat voldoet officieel dus ook niet.
In de handleiding van mijn calyso split staat doodleuk dat legionellarun overbodig is wanneer er dagelijks warm water getapt wordt, met als uitzondering wanneer er een SWW expanievat geplaatst is.
Ben het daar eigenlijk wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:53:
[...]

In de handleiding van mijn calyso split staat doodleuk dat legionellarun overbodig is wanneer er dagelijks warm water getapt wordt, met als uitzondering wanneer er een SWW expanievat geplaatst is.
Ben het daar eigenlijk wel mee eens.
Reëel gezien is het risico ook heel beperkt. Maar het is niet volgens de richtlijnen. En als elke leverancier zelf gaat bepalen wat (volgens hen) wel of niet veilig is vind ik dat geen goede ontwikkeling.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Reëel gezien is het risico ook heel beperkt. Maar het is niet volgens de richtlijnen. En als elke leverancier zelf gaat bepalen wat (volgens hen) wel of niet veilig is vind ik dat geen goede ontwikkeling.
Ik heb de mijne zelf geïmporteerd uit Frankrijk.
Misschien is de manual daarom anders wanneer je een exemplaar van de officiële Nederlandse distributeur haalt, dat zou ook nog kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEqJDQJgZ5xo0KLQ9Nj-it4kPDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27WXF7sS3kShA2dUAxwLTRUv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Misschien is de manual daarom anders wanneer je een exemplaar van de officiële Nederlandse distributeur haalt, dat zou ook nog kunnen.
[Afbeelding]
Ik denk het ook. Nederland heeft strengere regels dan andere landen en daar zullen ze dus geen rekening mee houden bij verkoop in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:13
ASW1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]
Er staat vast ergens dat je aan de richtlijnen van het land ter plekke moet voldoen.
De installateurs die ze plaatsen zijn volledig op de hoogte en Kiwa gecertificeerd dus dat is zo geborgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heb een Aristona Hybrid 80L hybride boiler staan (warmtepompboiler met WP aan de onderzijde, vrij compact hangend apparaat).
Is voor plaatsing bij een eenpersoonshuishouden.

Heeft iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze?

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 01-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
stevenP schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:46:
[...]

10kw warmtepomp (full-electric, i assume?) is een beste jongen voor LTV vloerverwarming, maar ik ken je situatie natuurlijk niet.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel water je nu nodig gaat hebben? Ik hoor je over 2 badkamers - het aantal badkamers maakt niet zo gek veel uit, maar vooral het aantal minuten dat er (semi)continue gedoucht wordt op spitsuur. Is dat één ligbad vol + 3 man douchen tussen 8 en 10? Of is een tweede badkamer praktischer qua indeling, maar eigenlijk wordt er maar door 2p in de ochtend gedoucht, en dan 2p in de avond.
Ook regendouche / ligbad / regeliere douchekop is van belang ivm waterverbuik.

Ter illustratie: 150L op 55graden geeft ons ongeveer 30min aanééngesloten doucheplezier (regendouche, met begrenzing om 7L/min).

Maar even jouw argumenten op een rijtje:

[...]
Vaak gemaakte denkfout. Een WPB heeft vaak zelfs <1kw aan vermogen, een split draait op een standaard airco buitenunit en heeft daarom meestal 2.5-3.5kw. Toch zal de WP nóóit beiden tegelijk bedienen. Met een driewegklep doet hij óf SWW, óf VVW. 10kw is het 14voudige van de 700w Explorer. Nu gaat het niet 14x zo snel, maar het is wel goed voor het perspectief.

[...]

Tsja, of je nu de WP of de WPB het werk laat doen, ergens moet een compressor aanstaan. En eigenlijk, daar waar de WP in een uurtje je vat opwarmt, moet de WPB er een paar uur over rammelen. Als het je echt gaat om draai-uren ben je dus verkeerd aan het rekenen.

[...]

Complexer, ja. Duurder? Hangt er echt maar net van af.
-10m extra leiding, handje koppelingen
-3wegklep
-RVS vat 300L
-sensoren en wat kabel
-paar manuren extra

of

-aanschaf WPB
-dak- of geveldoorvoer
-leidingen, kabel + kabelgaat tbv buitenunit
-extra groep + benodigd electrawerk
-gecertificeerd airco-monteur

[...]

al het bovenstaande tegen elkaar wegzetten en daar -725euro subsidie (uit 't hoofd, kan bij split misschien iets anders liggen) in meerekenen. Als het niet-split is en veel zelf gedaan wordt, was het vaker lood-om-oud-ijzer. Maar én split, én laten doen kan het roer omgooien.

Bij mij was het wél rendabel om te splitsen, aangezien de WP in de achtertuin staat, en het boilervat naar zolder ging. Dan zou nog een hele set extra leidingen door het huis getrokken moeten worden, wat ik niet zag zitten cq de mogelijkheden niet voor zag (zelf geïnstalleerd). Het openen van muren, koofjes etc en daarna weer dichtbouwen, stucen en sauzen maakte het inderdaad goedkoper een WPB neer te zetten.
Ik ben helemaal overtuigd door je antwoord, helaas doet Adlar het gewoon niet wegens storing gevoeligheid in hun tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
mister_muller schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:43:
[...]

Het draaien op enkel het element ging dus prima door het niet elektrisch aansluiten van de buitenunit? Was er nog een aanpassing nodig in het menu om foutmeldingen weg te krijgen?

Overweeg namelijk hetzelfde te doen als tussenoplossing. Dan wat minder afhankelijk om alle werkzaamheden ineens uit te voeren (cv ketel verwijderen, boiler plaatsen, boiler aansluiten waterzijdig, boiler elektrisch aansluiten, gat
dichtmaken dak etc etc)

Ja hoor, dit gaat prima!
Alleen even het menu instellen, verwarmen via element..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Nou, het is dus echt niet makkelijk om warmwater te krijgen in combinatie met een WP:

1. Adlar Castra voorziet warmwater met de Atlantic Explorer V4, dit is voor mij geen optie want ik wil geen geluid naast mijn slaapkamer en geen extra dakdoorvoer. Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp wegens storingsgevoeligheid van de driewegklep.

2. Quatt doet nog geen full-electric. Je moet eerst drie wintermaanden hybride proberen, en dan kom je op de wachtlijst voor de full electric upgrade.

3. De Warmtepomp AO bied hun eigen water-water WPB aan maar kan dit pas vanaf september leveren. Ook Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp.

Meerdere tweakers hebben mij nu het advies gegeven om tapwater direct te laten leveren door de warmtepomp. Maar geen van de Nederlandse aanbieders doet dit dus?

Heeft iemand een sugestie bij wie ik moet aankloppen om dit wel geregeld te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Schaaferr op 02-05-2024 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je zegt dat je die wp gekocht hebt, dan zit je toch vast aan hun flexibiliteit als een plank?
Er is een Atlantic Calypso split 270l, dan heb je binnen geen geluid maar er is wel montage met STEK nodig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:58:
Je zegt dat je die wp gekocht hebt, dan zit je toch vast aan hun flexibiliteit als een plank?
Er is een Atlantic Calypso split 270l, dan heb je binnen geen geluid maar er is wel montage met STEK nodig.
Ik heb nog 14 dagen retour termijn dus als ik wil kan ik naar een andere aanbieder toestappen.

Atlantic Calypso split 270l zou een redelijke optie zijn, maar dan krijg je er wel weer een lelijke 60 dB buitenunit bij waar mn buren niet blij mee zullen zijn. En ik vind het ook niet mooi, 3 buitenunit met leidingwerk langs mn gevel voor Wp, Airco, en WPB.

Ik heb ook nog geen installateur van een CALYPSO kunnen vinden. Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:39
Schaaferr schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:43:
Nou, het is dus echt niet makkelijk om warmwater te krijgen in combinatie met een WP:

1. Adlar Castra voorziet warmwater met de Atlantic Explorer V4, dit is voor mij geen optie want ik wil geen geluid naast mijn slaapkamer en geen extra dakdoorvoer. Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp wegens storingsgevoeligheid van de driewegklep.

2. Quatt doet nog geen full-electric. Je moet eerst drie wintermaanden hybride proberen, en dan kom je op de wachtlijst voor de full electric upgrade.

3. De Warmtepomp AO bied hun eigen water-water WPB aan maar kan dit pas vanaf september leveren. Ook Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp.

Meerdere tweakers hebben mij nu het advies gegeven om tapwater direct te laten leveren door de warmtepomp. Maar geen van de Nederlandse aanbieders doet dit dus?

Heeft iemand een sugestie bij wie ik moet aankloppen om dit wel geregeld te krijgen?
Panasonic Aquarea, Nibe, Daikin, zelfs Remeha hebben toch all electric warmtepompen met tapwater en verwarming?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Vreemd om daar niet te kijken en elke andere oplossing schiet je af, dan houdt het snel op natuurlijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:31:
Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Vreemd om daar niet te kijken en elke andere oplossing schiet je af, dan houdt het snel op natuurlijk.
Niet zo vreemd hoor. Ik had de wp al besteld denkende dat ik de beste oplossing met de Adlar Castra, en daarbij een een Atlantic Explorer V4 of Atlantic Calypso Split. Zo was mij geadviseerd door Adlar Castra. Ik kwam daarom in het WPB forum terecht voor advies waar ik deze WPB het beste kon bestellen.

Toen werd mij in dit topic geadviseerd om niet voor een WPB te gaan, maar de WP direct het tapwater te laten voorzien. Dus ik schiet de oplossingen zeker niet af, integendeel ik ben op zoek naar een warmtepomp leverancier die de voorgestelde oplossing kan leveren.

Inmiddels heb ik Adlar Castra, Quatt, en de Pomp AO gevraagd, en die kunnen geen van allen tapwater voorzien met een driewegklep. Nu ben ik dus op zoek naar een installateur die een goede warmtepomp kan leveren die wel het tapwater kan leveren met een driewegklep.

Ook wordt mij aangeraden om voor de Atlantic Calypso split te gaan, die oplossing schiet ik niet af, integendeel vraag ik if iemand daar een goede installateur voor kent.

[ Voor 7% gewijzigd door Schaaferr op 02-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je schiet de EX V4 af vanwege het geluid binnen cq de dak doorvoer en de Calypso split buiten vanwege het geluid (en de wp) buiten, maar dat zie je kennelijk anders :)
Vreemde volgorde van werken, iets bestellen dat je niet kent en de aangeboden opties wil je ook niet.
Net als vele anderen hier kan ik alles met een monoblock doen, echter ga je opeens kijken bij hybride wp's die dat uiteraard niet kunnen.

Verdiep je eerst eens in de materie, dan weet je tenminste wat je nodig hebt en kan bestellen.
In dit topic kom je er denk ik niet, er zijn zat wp's die tapwater verwarmen en niet over een klepje zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieveahmet
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Dag allen,
ik ben toe aan een nieuwe boiler. Dit wordt mijn 4de in dertig jaar. Ik had een ACV boiler, een mix zodat ik elektrisch en via CV ketel kon verwarmen. In combinatie met de zonnepanelen verwarmde ik nagenoeg alleen elektrisch.
Er wordt me nu een warmtepomp boiler geadviseerd maar ze slaan me met verschillende merken om de oren.
-Viesmann Vitocal060-A
- Ariston Nuos Plus wifi
- Ariston Nuos EVO WH
- Atlantic Explorer V4

Met welk merk zou ik verder gaan, welk is als merk een beetje duurzamer als de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 21:03
Als ik eerdere berichten lees (bericht 1, bericht 2) dan kan je een tijdswindow instellen wanneer hij verwarmt. Volgens de handleiding moet die periode minimaal 8 uur zijn, dus blijft er nog 16 uur over om te slapen want dan maakt hij geen geluid.

"geen extra dakdoorvoer" dat kan je realiseren door binnen-binnen te draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Vandaag voor een klant een Atlantic Calypso 100L geïnstalleerd op zolder, mensen wonen zonder kinderen en douchen beide totaal 12 minuten dus dit is voldoende.

Nieuwe dakdoorvoer geplaatst op het dak en een t stuk gemaakt met kleppen zodat de klant kan kiezen voor binnen of buitenlucht aanzuigende of een combinatie daarvan.
Ivm de draagkracht van de wand gekozen voo een boilerstoel, uiteraard staat de boiler ook nog aan de wand zodat deze nooit kan kantelen.

Moet zeggen dat de Calypso wel een stuk stiller is dan de Explorer, deze is natuurlijk maar 125mm dus wat minder luchtflow maar ook de compressor is een stuk stiller.

Het de trap op sjouwen van slecht 57 kg viel best tegen, slecht vast te houden en door de bolle onderkant kun je de boiler niet lekker tussentijds op een tree neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecbe64vMjPAr30ot-a9S_1oLX60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV8XcAzNPobbHRw8vcZAzCxR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af5D8v2kZuqXMxzv74H5X0Ue9q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQXAfCKpMMxmQBLZmek1h6Be.jpg?f=fotoalbum_large

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:45:
Vandaag voor een klant een Atlantic Calypso 100L geïnstalleerd op zolder, mensen wonen zonder kinderen en douchen beide totaal 12 minuten dus dit is voldoende.

Nieuwe dakdoorvoer geplaatst op het dak en een t stuk gemaakt met kleppen zodat de klant kan kiezen voor binnen of buitenlucht aanzuigende of een combinatie daarvan.
Ivm de draagkracht van de wand gekozen voo een boilerstoel, uiteraard staat de boiler ook nog aan de wand zodat deze nooit kan kantelen.

Moet zeggen dat de Calypso wel een stuk stiller is dan de Explorer, deze is natuurlijk maar 125mm dus wat minder luchtflow maar ook de compressor is een stuk stiller.

Het de trap op sjouwen van slecht 57 kg viel best tegen, slecht vast te houden en door de bolle onderkant kun je de boiler niet lekker tussentijds op een tree neerzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Boilerstoel vind ik een mooie oplossing.

Dat spiro t stuk had je toch ook kunnen krijgen in geïsoleerde buis? Dit gaat condenseren mits niet geïsoleerd.

Of is dat de aanzuig? Ik zou juist de afblaas middels een T-stuk doen mooi de zolder koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 02-05-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Technician- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Boilerstoel vind ik een mooie oplossing.

Dat spiro t stuk had je toch ook kunnen krijgen in geïsoleerde buis? Dit gaat condenseren mits niet geïsoleerd.

Of is dat de aanzuig? Ik zou juist de afblaas middels een T-stuk doen mooi de zolder koelen.
Is niet nodig voor inlaat
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:45:
...
...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Is inderdaad de inlaat.
Die wpb staat op een zolder die als opslag wordt gebruikt en zal in praktijk 2-3 uurtjes per dag draaien.
Daarom niet heel interessant als koeling.
Daarnaast heeft de klant al airco 🙂

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 09:07
Tijdje terug hier geweest en had de focus op een Atlantic Calypso VM 150 liter. Helaas moet ik daarvoor veel doen voor de luchtafvoer die ik niet heb. Ze moeten dan door de woonkamer en muur naar buiten boren.

Wat wel kan is een rooster maken in de techniekruimte van 6m3 om ervoor te zorgen dat het 13m3 volume heeft met de gang erbij. Ik kwam namelijk uit bij de: LYDOS HYBRID WIFI
https://www.ariston.com/n...rmer/hybride/lydos-hybrid

Heeft iemand hier ervaring mee? Het nadeel van dit apparaat is dat het alsnog lucht uit de woning gaat gebruiken in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:46:
Is inderdaad de inlaat.
Die wpb staat op een zolder die als opslag wordt gebruikt en zal in praktijk 2-3 uurtjes per dag draaien.
Daarom niet heel interessant als koeling.
Daarnaast heeft de klant al airco 🙂
Aaah zo, mijn idee is dat ik altijd binnen aanzuig en buiten uitblaas bij oude lekke zolders. Altijd iets verwarmde lucht en iets ventileren moet je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:17

ehm nefit? verder mitshubishi, lg, nibe, panasonic, viessman en iedereen die geen startup is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Lochnes schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:23:
[...]

ehm nefit? verder mitshubishi, lg, nibe, panasonic, viessman en iedereen die geen startup is
Haha idd, wat voorgaande user meldt aan merken zijn allemaal popi jopi startups die geen complete installaties kunnen bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rrrrichhh
Ok, hierbij nog even het verbruik van de maand april zoals beloofd..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A45x5643b3cjYinzPBeUxbuDA0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UkHzIOjLhNdjysmL4ZwAD70.jpg?f=fotoalbum_large
Inderdaad geen 0.3kWh per dag zoals ik dacht, oorzaak was defecte 'slimme' stekker... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwz-_y1P6SAgpnKY7YqvQGKl-7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoCgj3jQ8qv2iiPo4vlEIIVb.jpg?f=fotoalbum_large
Maar desalniettemin superblij met mijn Atlantic Calypso split!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

330 wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@rrrrichhh heeft moeite met eenheden, dat was eerder in het topic ook al.
Destijds dacht hij dat zijn wpb 0,3kWh per dag verbruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrichhh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrrrichhh
Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:18:
[...]

@rrrrichhh heeft moeite met eenheden, dat was eerder in het topic ook al.
Destijds dacht hij dat zijn wpb 0,3kWh per dag verbruikte.
Oorzaak: verkeerde meting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Lochnes schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Ik heb een offerte gekregen voor een Valiant, 22k euro tov. de Adlar offerte van 10k. Ik blijft denk ik toch nog even doorzoeken bij de startups als je me begrijpt. :)

Nu in overleg met Weheat, goede hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Schaaferr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb een offerte gekregen voor een Valiant, 22k euro tov. de Adlar offerte van 10k. Ik blijft denk ik toch nog even doorzoeken bij de startups als je me begrijpt. :)

Tsja, zoek hier op GoT goed verder, er zijn vele "is dit een normale offerte?"-vragen. Een all-electric systeem voor 10-15k (factuurwaarde, daarna subsidie) is echt te doen. Alleen ja, hete markt, vele cowboys etc etc.
Een goede installateur die bekend met een Daikin, Panasonic of Vaillant bijvooorbeeld moet dat echt kunnen, Adlar zal natuurlijk ten alle tijden Adlar aanraden en aanbieden.

met zelf het leeuwendeel doen kan het voor 6K €

Maar, als een partij als Adlar (wil hier niet alleen maar 1partij zwartmaken) met een nieuw product in de markt stapt en op prijs wil concureren is natuurlijk niet gek. Dat ze vervolgens éigenlijk niet zus, niet zo en ook niet A of B doen, tsja dat zijn keuzes die ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14
Hier ook uitermate geïnteresseerd in de Atlantic Explorer. Eerst gekeken naar de Hewalex (goedkoper, meer subsidie, maar ook stuk complexer om zelf te doen).
Het topic al aardig doorgespit, maar toch nog een paar vragen:

1. Hoeveel liter voor 4 personen (en bad)? Ik zou dan zeggen 270L, maar dat is wel flinke unit. De eerste installateur rekent met 100L per persoon, dat vond ik helemaal fors. Als het met 200 ook uit kan, scheelt dat wel natuurlijk.

2. Ervaring met zo'n ding naar zolder krijgen (zonder hijskraan :P )? Ik zie daar wel tegenop, al zou het met 4 sterke mannen toch wel moeten lukken hoop ik?

3. Lucht... Ik zie heel veel verschillende oplossingen voor waar je de lucht vandaan haalt (en heen blaast). De MV-unit hangt (uiteraard) op zolder, vanuit keuken en badkamer. Ergens zonde om die warme lucht ongebruikt naar buiten te blazen. Maar de MV staat ook vaak laag, en dan zal de lucht van zolder moeten komen (lokaal), of van buiten (als het niet te koud is buiten, of bewust van buiten als het heel warm is). Ik zag hier allemaal oplossingen met kleppen, bypasses etc., maar geldt KISS in dit geval ook niet? Of zit er echt winst in de 'juiste' lucht door de WPB halen?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:17
Schaaferr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:02:
[...]

dat is ook een beetje de ellende, installateurs met goede installaties die schrijven met een vork omdat ze eigenlijk werk zat hebben vs startups die de investeerder moeten laten zien dat ze omzet hebben maar maar 1 kunstje kunnen.

zoek eens op gebruiker koevlas en stuur hem een pb, ik weet niet of jij in zijn regio zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lochnes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:39:
[...]

dat is ook een beetje de ellende, installateurs met goede installaties die schrijven met een vork omdat ze eigenlijk werk zat hebben vs startups die de investeerder moeten laten zien dat ze omzet hebben maar maar 1 kunstje kunnen.

zoek eens op gebruiker koevlas en stuur hem een pb, ik weet niet of jij in zijn regio zit.
@koevlaas2 is zijn naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De cijfertjes tot nu toe dit jaar, 2 personen en boilertemp op 50gr. max. aanzuiging van binnen naar buiten.
1x per week een legionellarun.
maandTotaalWarmKoudkWh
jan7,6211,4566,16543,6
feb7,4051,535,87538,4
mrt7,7641,496,27438,7
apr8,2871,5316,75637

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 03-05-2024 17:30 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@klump4u zeer netjes!
Wij doen met de 200l waarschijnlijk zo'n 60 kwh per maand met 4 personen waarvan 2 kleine kinderen die 2x per week douchen.

De koud en warm tabel zijn de liters water?

[ Voor 13% gewijzigd door -Junkiexp- op 03-05-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

-Junkiexp- schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:09:
@klump4u zeer netjes!
Wij doen met de 200l waarschijnlijk zo'n 60 kwh per maand met 4 personen waarvan 2 kleine kinderen die 2x per week douchen.

De koud en warm tabel zijn de liters water?
Eigenlijk M3 maar je kunt het ook als liters lezen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

klump4u schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:26:
De cijfertjes tot nu toe dit jaar, 2 personen en boilertemp op 50gr. max. aanzuiging van binnen naar buiten.
1x per week een legionellarun.
maandTotaalWarmKoudkWh
jan7,6211,4566,16543,6
feb7,4051,535,87538,4
mrt7,7641,496,27438,7
apr8,2871,5316,75637
Vergelijkbaar hier. 52 graden. Ook 2 personen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OrMWn_PJM6_2PzRjQ-Fd6wcwv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZmQbwHjZjXE4aducusWxPHk.png?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
JoKo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Vergelijkbaar hier. 52 graden. Ook 2 personen.
[Afbeelding]
Netjes allemaal hoor. Hier redden we het er niet mee. We zijn met z’n drieën, maar onze kleine (5 maanden) gaat slechts 1 keer per week in bad.

50 graden en 1 keer per dag douchen. 80% buiten en 20% binnen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAt-8eNCwy8okOGZyGt7HSnj-lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIyOh5sVPPgFwWdryL4wGUyi.jpg?f=fotoalbum_large

Januari was de WPB overigens kapot dus die is niet representatief 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 10:46

iichel

Gazoooo

MisterMailman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:36:
Hier ook uitermate geïnteresseerd in de Atlantic Explorer. Eerst gekeken naar de Hewalex (goedkoper, meer subsidie, maar ook stuk complexer om zelf te doen).

1. Hoeveel liter voor 4 personen (en bad)? Ik zou dan zeggen 270L, maar dat is wel flinke unit. De eerste installateur rekent met 100L per persoon, dat vond ik helemaal fors. Als het met 200 ook uit kan, scheelt dat wel natuurlijk.

2. Ervaring met zo'n ding naar zolder krijgen (zonder hijskraan :P )? Ik zie daar wel tegenop, al zou het met 4 sterke mannen toch wel moeten lukken hoop ik?

3. Lucht... Ik zie heel veel verschillende oplossingen voor waar je de lucht vandaan haalt (en heen blaast). De MV-unit hangt (uiteraard) op zolder, vanuit keuken en badkamer. Ergens zonde om die warme lucht ongebruikt naar buiten te blazen. Maar de MV staat ook vaak laag, en dan zal de lucht van zolder moeten komen (lokaal), of van buiten (als het niet te koud is buiten, of bewust van buiten als het heel warm is). Ik zag hier allemaal oplossingen met kleppen, bypasses etc., maar geldt KISS in dit geval ook niet? Of zit er echt winst in de 'juiste' lucht door de WPB halen?
Met dezelfde samenstelling heb ik een 200L explorer staan. Gaat heel prima, ik heb de backup doorstroomboiler niet nodig gehad die erachter hangt. Ik heb een houten frame gemaakt om hem op te leggen en de trap op te sjouwen met 2 mensen. Zo rond heb je er 0 grip op en dan is 70kg best veel.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP

1) kijk vooral naar je spitsuur. Hoeveel minuten wordt er (semi) onafgebroken gedoucht op een piekmoment? Is dit met een normale douchekop, of regenkop? Wat is de inhoud van het bad? En, als deze gebruikt wordt is dat enkele losse momenten of wordt er "omheen" ook gedoucht?

2) Calypso 150L op twee houten latten vastgemaakt (hangend model) en als een brancard omhoog gelopen.

3) ligt aan je huis maar inderdaad, de MV blaast warme, maar vooral vochtige, lucht naar buiten. Je kan buiten/buiten draaien, dan heb je binnen geen luchtverplaatsing maar iets lagere COP (in winter, koude lucht). Ik draai bi/bui zodat ik lucht uit het huis pak, waardoor rendement iets hoger ligt en er maar één dakdoorvoer nodig is.

Je kan met terugslagkleppen je mv erop aansluiten maar ik twijfel of dat het extra gedoe & onderdelen terugverdiend gaat worden met die 2gram extra warme lucht - ik vond het de moeite niet waard in ieder geval. Anderen denken hier (natuurlijk) anders over.

@MisterMailman Betere uitleg gegeven

[ Voor 23% gewijzigd door stevenP op 04-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Schaaferr schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb nog 14 dagen retour termijn dus als ik wil kan ik naar een andere aanbieder toestappen.
Je hebt geen koelkast besteld, dit is een stukje maatwerk waar tijd in is gestopt.
Ik ben benieuwd of je er echt zo makkelijk van af komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 15:52

Thorne

Forrester

Op basis van dit topic heb ik ook zo'n Atlantic Explorer gekocht. Draait inmiddels naar volle tevredenheid.

Wat ik uitgesteld heb ik het contactje aansluiten van de PV-installatie (boost o.b.v. teruglevering). Daar is al veel over geschreven, blijkt voor mij echter nog niet helemaal duidelijk hoe dit nou moet gaan werken...

Anyway, ik mijn zoektoch kwam ik ook dit tegen:

https://www.ecosoftenergi...-smart-grid-controller-2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMj3Ak_NBBa33nq6ZLm9QVP6Am4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pV26BUdAMLoOdCdI4E6JmM35.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand geprobeerd of je deze kan aansluiten op het moederbord van de Atlantic?

Ik heb dynamisch terief, zonnepanelen, thuisaccu (zonneplan) en lijkt me een leuke aanvulling.

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat ding blijft geld kosten vanwege de licentie.
Het lijkt me lastig om daar met het al lage verbruik van de wpb (300-600kWh/jaar) voordeel uit te halen, of je moet er daarnaast een wp mee aansturen.
Kijk eens of je met dat Zonneplan ding extra opties hebt om dit te doen ipv met nog een partij.
Het pv contact is trouwens simpel, 2 klemmen waar je 230V op zet (aan/uit) en de wpb heeft een plek waar je een snoertje naar buiten kan voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Volgens mij als je hem in de zomer tussen 12.00 en 16.00u laat draaien (beste COP) heb je vrijwel altijd de laagste stroomprijs met een dynamisch contract. Scheelt weer geld voor zo'n kastje.
In de winter evt. in de nacht goedkoop alleen dan zal de COP ook weer wat lager zijn als je buiten/buiten hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Thorne
Je maakt geen gebruik van home assistant?
De basis voor de aansturing kan je makkelijk zelf maken zonder solderen met esphome.
Neem een esp32s3 met een relais en een thermocouple om de boiler temperatuur te meten (in bestaand thermostaat gat bij de heater)
Een M5stack switch-D kan 230V gevoed worden en direct met het relais aangesloten worden op pinnen B1 en B2 van de atlantic

Onderdelen:
M5stack Switch-D
2 mtr i2c grove kabeltje tussen switch-d en thermocouple
Thermocouple

Code:
https://github.com/fonske.../main/atlantic_boost.yaml

Heb het zo bij een vriend geinstalleerd, de aansturing van het kontakt werkt (en is te zien op het atlantic display)
Er moet nog ergens een instelling gedaan worden in het menu volgens mij voordat het ook werkt. (zover was ik nog niet gekomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xlujGmpi-hpLvrKU0-3GWTxZrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjZXe6P9ivIVnQ4GMIfhYowY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqzvGyoauEG65utEMVf547Mb89A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNzE9kb20taVEkDnDGqyYkxw.jpg?f=fotoalbum_tile

Indien er meer interesse is wil ik wel de onderdelen bestellen eventueel (Bestel toch regelmatig bij digi-key)
Een tweede thermokoppel zou je de condensor verdamper temperatuur mee kunnen meten eventueel
Er zijn 2 i2c grove poortjes aanwezig op de switch-d

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2024 13:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Pv contact gewoon schakelen met een slimme plug
Legionellaprogramma uitschakelen en dan op de dag waar het meeste water wordt gebruikt laten schakelen.
Of op de dag met het mooiste weer of de goedkoopste stroom.

Ook handig als je als bv samen met je vriendin een langere tijd gepland wilt gaan douchen, laat je gewoon het PV contact schakelen en heb je meer warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01
...

...
Ik heb mijn 270 liter wpb met 2 man vrij makkelijk boven gekregen met zo'n traploper steekwagen (zoiets: https://nl.bauhaus/transp...IYF8dt1axJhEaAsTnEALw_wcB)

Spannendste was of de bocht gehaald kon worden, lukte precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnzz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik ben sinds gister de trotse eigenaar van een atlantic explorer warmtepompboiler. Het valt me op dat zowel de inlaat als de uitlaat ietwat warm zijn, zonder tapwatervraag. De rest van de leidingen zijn koud. Volgens de installateur is dat normaal om legionella tegen te gaan. Klopt dit? Het lijkt mij onnodig warmteverlies namelijk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysLLzKCbPmlpAVCUdqnWsSS98dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnvZedRNYcZ19jJEhZBK7XMI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Tijnzz op 04-05-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Dat is normaal, is gewoon geleiding van je boilervat naar je leidingwerk.
De link met legionella tegen te gaan is er niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:31:
Dat is normaal, is gewoon geleiding van je boilervat naar je leidingwerk.
De link met legionella tegen te gaan is er niet.
Hij zal bedoeld hebben dat de leidingen niet geisoleerd mogen worden ivm legionella gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnzz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Dat zal hij bedoeld hebben inderdaad. Helder zo 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 15:52

Thorne

Forrester

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:08:
@Thorne
Je maakt geen gebruik van home assistant?
De basis voor de aansturing kan je makkelijk zelf maken zonder solderen met esphome.
Neem een esp32s3 met een relais en een thermocouple om de boiler temperatuur te meten (in bestaand thermostaat gat bij de heater)
Een M5stack switch-D kan 230V gevoed worden en direct met het relais aangesloten worden op pinnen B1 en B2 van de atlantic

Onderdelen:
M5stack Switch-D
2 mtr i2c grove kabeltje tussen switch-d en thermocouple
Thermocouple

Code:
https://github.com/fonske.../main/atlantic_boost.yaml

Heb het zo bij een vriend geinstalleerd, de aansturing van het kontakt werkt (en is te zien op het atlantic display)
Er moet nog ergens een instelling gedaan worden in het menu volgens mij voordat het ook werkt. (zover was ik nog niet gekomen)

[Afbeelding][Afbeelding]

Indien er meer interesse is wil ik wel de onderdelen bestellen eventueel (Bestel toch regelmatig bij digi-key)
Een tweede thermokoppel zou je de condensor verdamper temperatuur mee kunnen meten eventueel
Er zijn 2 i2c grove poortjes aanwezig op de switch-d
Dat is een aardig voorstel… bedankt! Ik heb echter nu maar Niko smart home controller gekocht… kijken of dat het gaat worden.

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@klump4u
Klopt mijn onderstaande schatting een beetje:
1500 l x 40 K x 1,156 = ca. 69,4 kWh thermisch (in het water gestopt)
hiervoor nodig ca. 39 kWh (januari/februari) => 1,78 geschatte "COP"

Lijkt dan in de winter niet veel beter te kunnen voor sww
(incl. warmteverliezen & wekelijkse legionellarun)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dunklefaser schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:11:
@klump4u
Klopt mijn onderstaande schatting een beetje:
1500 l x 40 K x 1,156 = ca. 69,4 kWh thermisch (in het water gestopt)
hiervoor nodig ca. 39 kWh (januari/februari) => 1,78 geschatte "COP"

Lijkt dan in de winter niet veel beter te kunnen voor sww
(incl. warmteverliezen & wekelijkse legionellarun)
Het kan wel kloppen, COP van die apparaten is al niet bijster hoog af fabriek, terwijl de lucht gedeeltelijk van binnenuit wordt aangezogen en van buiten via een rooster aan de andere kant van de ruimte. Nu draait hij wanneer nodig maar eigenlijk moet ik hem instellen zodat hij alleen rond de middag draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:49
Wie kan even een foto posten van hoe zijn shelly plus 1 relay is aangesloten ?
Ik kom er niet uit. De Shelly heb ik gevoed met 230v via A1 en A2 op L en N. Vervolgens de 0 en 1 op B1 en B2 gezet. De shelly werkt, ik kan in de shelly app de switch bedienen, de addon met 2 temp sensors worden netjes geregistreerd en geven temp door. Maar de Explorer V4 komt niet in beweging (boost modus) bij het AAN zetten van de shelly switch.

Ook geprobeerd. Voeding via A1 en A2 op L en N en nog eens de L op de SW. Vervolgens de 0 en 1 op B1 en B2. Zelfde verhaal als hierboven.....Ik doe vast wat fout ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heb je in het menu (zie handleiding H10.4) wel ingesteld dat het PV contact gebruikt mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Ja, volgens mij staat dat allemaal goed.

De Shelly hangt er nu zo in, ik hoor schakeling (klik) bij aan/uit zetten, krijg temp sensor waarden door:

Voeding: A1 en A2 naar L en N
SW op A2
0 op B1
1(of i?) op B2

Ik meet geen spanning op 0 en 1 en ook niet op B1 en B2 (bij aan / uit van de shelly)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtGjPL8lsyxZfd6i6S_r-Xcmit0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1NV0BMxF8d9v5LNJBK7FDG0r.jpg?f=user_large

[ Voor 184% gewijzigd door Hangover_ohoo op 06-05-2024 18:32 ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 09:46
Ik wil een Atlantic explorer 270l plaatsen thuis boven de trap in de gang, maar twijfel nog over de plaatsing vanwege het geluid en trillingen. Mag ik bij iemand die deze al heeft in regio Dem Haag / Rotterdam even luisteren hoe dat gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hangover_ohoo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:11:

De Shelly hangt er nu zo in, ik hoor schakeling (klik) bij aan/uit zetten, krijg temp sensor waarden door:

SW op A2
0 op B1
1(of i?) op B2

Ik meet geen spanning op 0 en 1 en ook niet op B1 en B2 (bij aan / uit van de shelly)

[Afbeelding]
Ik zou hem niet onder de kap monteren omdat het daar erg vochtig is.
Zo veel (bruine) draden onder 1 klem raad ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Speedy-Andre schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Ik zou hem niet onder de kap monteren omdat het daar erg vochtig is.
Zo veel (bruine) draden onder 1 klem raad ik niet aan.
Goeie, pas ik aan! Maar dan moet t het eerst werken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De SW ingang van de Shelly is niet nodig tenzij je hem handmatig wil bedienen.
12V idem, je voedt hem toch met 230V (mogelijk blies je de 12V ingang al op)?
Op B1 en B2 komt 230V, B1 blauw (vast) en en B2 is de geschakelde bruine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Hangover_ohoo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:11:

SW op A2
0 op B1
1(of i?) op B2

[Afbeelding]
Je meet niks omdat je ook niets aanbied, je zal van L naar B1 moeten en van B2 naar de O op de Shelly, dan van de I op de Shelly naar de N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Speedy-Andre schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:19:
De SW ingang van de Shelly is niet nodig tenzij je hem handmatig wil bedienen.
12V idem, je voedt hem toch met 230V (mogelijk blies je de 12V ingang al op)?
Op B1 en B2 komt 230V, B1 blauw (vast) en en B2 is de geschakelde bruine.
Volgens mij zit op 12V niets aangesloten dus dat gaat wel goed.
Ik moet wel bekennen als ik dit kastje zo zie zou ik ook niet verwachten dat O en I een maakcontact is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Volgens mij zit op 12V niets aangesloten dus dat gaat wel goed.
Ik moet wel bekennen als ik dit kastje zo zie zou ik ook niet verwachten dat O en I een maakcontact is.
Er zit een handleiding bij de Shelly en online staat ie ook, het lijkt erop dat ie al in een prullenbak ligt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Ik heb geprobeerd volgens fig 1 uit de handleiding aan te sluiten, zie de foto. Maar toch werkt het dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Hangover_ohoo Spannend dat je dit toch er zo in klust :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUdOS9Ih1NQTqLkNpZi4ZRhrL5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aNgloNkIybFK7mQ2McZXuNXK.png?f=user_large

L = bruine draad met voeding
N = blauwe nuldraad
B1 en B2 op respectievelijk I en O

Als dat niet werkt, dan pak je het als volgt aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LniHoODLN93MaWrD7LAaKZsWIDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6qAlPXbpG8t54rRj3QgoFIN.png?f=user_large
Dus een stroomkring van weten te maken.
Bruin op I, O aan B2 & A2 naar B1

hate to say it, maar rtfm :> Ik heb dit gewoon uit de shelly knowledgebase en de installatiehandleiding van explorer.

[ Voor 39% gewijzigd door stevenP op 06-05-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
stevenP schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:37:

L = bruine draad met voeding
N = blauwe nuldraad
B1 en B2 op respectievelijk I en O

Als dat niet werkt, dan pak je het als volgt aan:

hate to say it, maar rtfm :> Ik heb dit gewoon uit de shelly knowledgebase en de installatiehandleiding van explorer.
Het zal mijn onkunde zijn, aangesloten zoals hierboven maar hoewel ik de Shelly temps zie en de switch relay hoor klikken schakelt er niks op b1 en;2, geen spanning ook te meten op deze klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Hangover_ohoo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Het zal mijn onkunde zijn, aangesloten zoals hierboven maar hoewel ik de Shelly temps zie en de switch relay hoor klikken schakelt er niks op b1 en;2, geen spanning ook te meten op deze klemmen
Laatste poging: Je moet de voeding nog doorschakelen, lees even iets aandachtiger de bovenstaande 5 berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Hangover_ohoo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Ik heb mijn post aangepast (alsin: uitgebreid) maar volgens mij was je al aan het quoten voordat die verwerkt was :) Lees dat tweede deel, inderdaad wat @Knielen zegt, er moet wel stroom aan de kring toegevoegd worden. Voor verdere vragen over Shelly even naar het eigen topic, houden we het hier ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Hangover_ohoo Pas je wel op dat je alleen hieraan werkt met de WPB stekker uit het stopcontact? Alleen meten mag natuurlijk wel met de stekker in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 19:57
Hier toevallig mensen met een Ariston Nuos Plus Wifi 200l? Ik zie al een week geen data meer in de app, deze blijft op verversen staan. De integratie met Home Assistant waarmee ik stuur krijgt ook geen data meer. Inloggen via de web browser in Remote Thermo werkt gewoon nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
Schaaferr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:40:
Wie kan mij helpen?

Ik heb zojuist een warmtepomp van Adlar Castra aangeschaft. Zij adviseren wegens complexiteit en levensduur, en capaciteit, om het tapwater met een eigen warmtepompboiler te verwarmen. Ze geven aan dat Atlantic Explorer V4 270 liter (2 badkamers in regio Utrecht) het beste is, maar dat ik dat beter via een andere installateur kan doen omdat het niet hun expertise aan. Hierbij loop ik tegen de volgende problemen/vragen aan:

1. Installateurs bieden vaak 1 of 2 merken aan en zeggen dan dat dat betere merken zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij wijzen naar een goede expert op de installatie van een Atlantic? In regio Utrecht.

2. Installatie wordt geplaatst in een kamer naast mijn slaapkamer. Ik overweeg de Calypso split ipv de exploreren. Wie kan mij vertellen hoeveel lawaai de Explorer V4 binnen heeft? Als ik gewoon echt stilte wil, moet ik dan niet sowieso voor de calypso split gaan? Wat zijn de nadelen van de calypso split? Ik las hier dat er geen PV aansluiting is?

3. Een slimme installateur zei ook nog dat ik een water/water warmtepomp boiler kan kiezen, Auer Eau 270 Liter. Ik zie er wel voordelen in omdat het stil is, en ik hoef geen leiding naar een 3e buiten unit (warmtepomp, airco, en warmtepompboiler) te trekken. Maar is dit echt efficient als het water uit m'n vloerverwarming retour trekt? In de winter zal m'n Adlar Castra harder moeten werken? En in de zomer, als de Adlar castra uitstaat, is er wel genoeg warmte aanwezig in de vloerverwarming retour? Zeker als ik ga koelen met de airco's en Adlar castra?

Graag hulp, zou al het meest geholpen zijn als iemand me kan verwijzen naar een goede Atlantic installateur.
Als antwoord op punt 3, hoeveel vloerverwarming heb je? En is het een open verdeler? Ik gebruik altijd als vuistregel dat je 50m2 altijd open moet staan. Dat gaat in de lente/zomer/herfst prima. In de winter werkt de warmtepomp voor de vloerverwarming iets harder, al is de praktijk dat je daar helemaal niks van merkt :)
Ik heb zelf een Metroterm staan van 190ltr water/water warmtepomp...

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcianoH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedenavond allen, hier een update van mijn lekkende boiler.
Zoals al eerder vertelt heb ik last van een lekkende boiler bij de lasnaad van een pijp die dient voor een evt. Zonnecollector die ik er niet op aangesloten heb. Eerdere foto’s heb van mijn lekkende Energie Aquapura 200. Zelf geïmporteerd uit Portugal en daarmee ook een risico genomen.
Heel bijzonder hoe mensen reageerden om de boiler te lassen. Mensen die je niet kennen nemen de moeite om je probleem op te lossen, geweldig!
2 maal is geprobeerd de boiler te lassen door ervaren RVS lassers. Helaas ging de boiler weer lekken.
Door het lassen nam de spanning op het metaal zo toe dat er elders “scheurtjes” begonnen te komen.
Niet echt scheurtjes, het metaal begon te zweten zo leek het. Heel langzaam kwam er een minuscule druppel uit het metaal zonder dat je een gaatje zag.
Ten einde raad de laatste oplossing die ik hier met jullie wil delen mochten jullie ooit in mijn situatie komen.
Het gebruik van vloeibaar metaal. Het wordt overal afgeraden omdat een las beter zou zijn. Is waarschijnlijk onder ideale omstandigheden ook zo (als de las goed pakt en dat er geen fouten zitten in de oorspronkelijke las, wat bij mij dus wel het geval was).
Kortom mijn situatie is nu zo dat de isolatie van mijn ketel nu voor 15 x 15 cm is weggesneden en er ruimte is om het vloeibaar metaal heel dik aan te brengen (verschillende lagen) op het rvs. Ik heb zelfs hier 2 verschillende soorten voor gebruikt. De eerste 2 lagen zijn van Bison combi stick metaal 2 componenten en de 3e laag is Bison combi metaal epoxyljm.
Alles of niets dus. 20 euro wil ik er nog wel tegen aan gooien eer ik de ketel vaarwel moet zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFUOg8blVuOhb8pRTR_gVnD_cqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSmCq2vsJPKkFfO861XfXFdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 11:46
@MarcianoH Zitten die scheurtjes vlak naast de lasnaad, of meer dan 10cm verderop?
Top trouwens dat je nog terugkoppelt. Iets wat lang niet altijd gebeurt maar waardoor een forum juist wel meerwaarde krijgt nu. Vraag => oplossing!

Ik heb overigens ooit eens een carter van een auto op deze manier gerepareert (oude BMW E30 - carter was het laagste punt van de auto... met slijtplekken en olielekkage tot gevolg). Heeft daarna nog jaren gehouden. Dus ik hoop dat je dezelfde ervaring gaat hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door SPZ01 op 08-05-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Mijn warmtepompboiler nu tijdens haar keizersnede 🥲😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
5 mm er naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@MarcianoH Je hebt wel een 6 bar inlaatcombinatie voor de boiler zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcianoH
Bijzonder aan de Bison 2 componenten is dat het bikkelhard is, het glanst als zwart porselein. Ik heb in verschillende lagen in totaal ongeveer 1 cm aangebracht. De hechting aan het rvs lijkt mij het grootste ding. We zullen zien. De boiler staat nu na 24 uur “drogen” (2 componenten) lekker te draaien en druk op te bouwen. Ik heb het oppervlak van de 2 componenten pasta maximaal vergroot tot 15 x 15 cm om de druk / hechting aan te kunnen.
Ondertussen hoop ik extra tijd te hebben om te kijken welke stappen ik nu verder ga doen. Een gewone boiler of weer een warmtepompboiler. Maar dan gekocht in Nederland.
En wie weet mss doet hij het langer dan gedacht.. na morgen ga ik de keizersnede dichtten met purschuim om warmteverlies te beperken. Dit was de laaste operatie. Zo lang hij het doet hou ik hem ik heb iig mijn best gedaan en mijn les geleerd.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcianoH
6 bar inlaatcombi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaaferr
beestemans schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Als antwoord op punt 3, hoeveel vloerverwarming heb je? En is het een open verdeler? Ik gebruik altijd als vuistregel dat je 50m2 altijd open moet staan. Dat gaat in de lente/zomer/herfst prima. In de winter werkt de warmtepomp voor de vloerverwarming iets harder, al is de praktijk dat je daar helemaal niks van merkt :)
Ik heb zelf een Metroterm staan van 190ltr water/water warmtepomp...
200 m2 vloerverwarming :)

Ik ga het nu wagen met de oplossing van Weheat. Die WP kan zowel vloerverwarming als SWW voorzien middels een binnenunit met 2 pompjes. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarcianoH schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:28:
Goedenavond allen, hier een update van mijn lekkende boiler.
Zoals al eerder vertelt heb ik last van een lekkende boiler bij de lasnaad van een pijp die dient voor een evt. Zonnecollector die ik er niet op aangesloten heb. Eerdere foto’s heb van mijn lekkende Energie Aquapura 200. Zelf geïmporteerd uit Portugal en daarmee ook een risico genomen.
Heel bijzonder hoe mensen reageerden om de boiler te lassen. Mensen die je niet kennen nemen de moeite om je probleem op te lossen, geweldig!
2 maal is geprobeerd de boiler te lassen door ervaren RVS lassers. Helaas ging de boiler weer lekken.
Door het lassen nam de spanning op het metaal zo toe dat er elders “scheurtjes” begonnen te komen.
Niet echt scheurtjes, het metaal begon te zweten zo leek het. Heel langzaam kwam er een minuscule druppel uit het metaal zonder dat je een gaatje zag.
Ten einde raad de laatste oplossing die ik hier met jullie wil delen mochten jullie ooit in mijn situatie komen.
Het gebruik van vloeibaar metaal. Het wordt overal afgeraden omdat een las beter zou zijn. Is waarschijnlijk onder ideale omstandigheden ook zo (als de las goed pakt en dat er geen fouten zitten in de oorspronkelijke las, wat bij mij dus wel het geval was).
Kortom mijn situatie is nu zo dat de isolatie van mijn ketel nu voor 15 x 15 cm is weggesneden en er ruimte is om het vloeibaar metaal heel dik aan te brengen (verschillende lagen) op het rvs. Ik heb zelfs hier 2 verschillende soorten voor gebruikt. De eerste 2 lagen zijn van Bison combi stick metaal 2 componenten en de 3e laag is Bison combi metaal epoxyljm.
Alles of niets dus. 20 euro wil ik er nog wel tegen aan gooien eer ik de ketel vaarwel moet zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Even een vraagje, hebben die ervaren rvs lassers de boiler gevuld met formeer gas en een zuurstof meting gedaan alvorens te lassen? Of hebben ze gewoon de scheurtjes dicht gelast en klaar?
En hebben ze daarna de las gebeitst en gepasiveerd?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
Als het door de poriën heen zweet is het materiaal te dun geworden. Ik hoop dat het lokaal is en je hiermee inderdaad tijd hebt gekocht! Ziet er in ieder geval tweaker waardig uit.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
hansvk schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:01:
Nog geen reactie gehad van de leverancier van de Atlantic Explorer V4 op het doorgeven van de foutmelding. Met de feestdagen zal dat misschien niet zo raar zijn. Hoop toch dat ik komende week wat hoor.
Iemand ervaring met de service van Aircodruten?
beetje oude koeien uit de sloot, maar ben er benieuwd naar @hansvk's ervaring met support na deze foutmelding? Kun je inmiddels (sinds 31 dec.) weer douchen Hans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22
@dicespark Ik hoop het voor @hansvk en zijn directe omgeving!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 80 ... 115 Laatste