Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 12:14
dicespark schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:11:
[...]

beetje oude koeien uit de sloot, maar ben er benieuwd naar @hansvk's ervaring met support na deze foutmelding? Kun je inmiddels (sinds 31 dec.) weer douchen Hans?
Support was goed. De leverancier had daarvoor een ander bedrijf ingeschakeld. Uiteindelijk bleek na het herstarten van de WPB met normale instellingen dat deze weer normaal functioneert. Blijkbaar een incidentele fout geweest. Sindsdien niet meer voorgekomen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 12:14
RichieB schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:18:
@dicespark Ik hoop het voor @hansvk en zijn directe omgeving!
Het was even een tijdje verwarmen met het elektrisch element. Dus douchen was gelukkig gewoon mogelijk.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Goed om te horen @hansvk! Fijn dat het elektrisch element dan in ieder geval van pas komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
YouTube: Atlantic Explorer V4 200L heatpump boiler humming noise

Ik ben mijn Atlantic Explorer V4 200L flink aan het leegtappen om een zwembad te vullen en dit geluid ontstond op een gegeven moment.
Boiler was iets van 3 graden onder setpoint.
Nu is de ventilator en compressor aangeslagen en is het geluid weg.

Iemand dit al eens gehad?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een mooie video die wat inzicht geeft in wat kalk enz. kan doen met je boiler: https://www.facebook.com/share/r/LRU4YNxahb4YVzGj/

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik sluit me aan bij de eerste reactie.
Oh no, minerals
:+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14
Binnenkort komt hier als het goed is ook een Atlantic Explorer v4 270L op zolder.
Maar ik ben nog aan het dubben over aan- en afvoer qua lucht, eventueel in combinatie met mechanische ventilatie (warme lucht die ik ook kwijt moet): Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:47

Rzaan

Altijd zoekende

MisterMailman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:13:
Binnenkort komt hier als het goed is ook een Atlantic Explorer v4 270L op zolder.
Maar ik ben nog aan het dubben over aan- en afvoer qua lucht, eventueel in combinatie met mechanische ventilatie (warme lucht die ik ook kwijt moet): Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd
Ik heb dat ook ooit als plan gehad. Is vast nog ergens terug te vinden, met tekeningen zelfs.
Dan ging het om combinatie WPB met WTW.
Uiteindelijk toch van af gezien omdat ik niet voor problemen wilde komen te staan die ik op dat moment nog niet kon voorzien. Bijvoorbeeld met condens, geluid, veranderende luchtstromen.
Uiteindelijk gewoon ieder systeem op zichzelf staand geinstalleerd.
Wel zuig ik voor de WPB gewoon binnen aan en blaas ik ook binnen uit. Resultaat is wel dat in de zomer het op zolder iets koeler wordt, en in de winter ook.
In de ruimte waar aangezogen wordt, hangt ook de omvormer van de zonnepanelen die warmte afgeeft.
Ik moet de afvoer nog door de muur naar de overloop maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 14-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:28
Rzaan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb dat ook ooit als plan gehad. Is vast nog ergens terug te vinden, met tekeningen zelfs.
Dan ging het om combinatie WPB met WTW.
Uiteindelijk toch van af gezien omdat ik niet voor problemen wilde komen te staan die ik op dat moment nog niet kon voorzien. Bijvoorbeeld met condens, geluid, veranderende luchtstromen.
Uiteindelijk gewoon ieder systeem op zichzelf staand geinstalleerd.
Wel zuig ik voor de WPB gewoon binnen aan en blaas ik ook binnen uit. Resultaat is wel dat in de zomer het op zolder iets koeler wordt, en in de winter ook.
In de ruimte waar aangezogen wordt, hangt ook de omvormer van de zonnepanelen die warmte afgeeft.
Ik moet de afvoer nog door de muur naar de overloop maken.
Hoe veel geluid maakt jouw opstelling? Zou het hinderlijk zijn als je de ruimte ook gebruikt als werkkamer?

Ik ben me ook aan het oriënteren en overweeg ook een split systeem. Dit is echter veel meer werk en ik ben bang dat de buren last gaan hebben van zo'n warmtepompje die richting hun woning blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Voggy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:03:
[...]
Hoe veel geluid maakt jouw opstelling? Zou het hinderlijk zijn als je de ruimte ook gebruikt als werkkamer?
Ik vind dat ie aardig wat geluid maakt. Ik zou daar niet bij kunnen werken.
Maar je kan hem zo instellen dat ie niet draait als jij er werkt, toch?

Wij slapen nog een paar maanden naast de technische ruimte en de muur is nog niet dicht. Best veel geluid in de slaapkamer. We hebben hem nu zo ingesteld dat ie alleen draait op 'wakkere uren'.
Overigens vooral omdat ie dan draait als de zonnepanelen hun werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Als spielerei heb ik vanmorgen ruim een half uur met ChatGPT gevochten in een poging om een formule op te stellen voor de resterende douche-tijd. Geïnspireerd op de post van @ConQuestador, maar hij gebruikt er o.a. een watermeter voor.

In mijn hoofd had ik de theorie klaar: Om een douche temperatuur van 37C te bereiken, en een initiële boiler temperatuur van 52C en een koud water toevoer van 15C zou je zo'n 460 liter water van 37C hebben. Met een douche flow van 5l/m zou je hier ruim 90 minuten mee kunnen douchen. Logisch, maar niet realistisch. Want zoals we allemaal weten neemt de boiler temperatuur sterk af naarmate er warm water uitvloeit. Alles aan 'chat' uitgelegd, maar hij bakt er zo weinig van... frustrerend, maar het was spielerei zoals ik al schreef.

Is wat ik wil echt zo complex of niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 14:55
Goedemorgen,

vraagje waarop ik hopelijk hier een antwoord kan krijgen.
wij gaan een nieuwe badkamer plaatsen, hier wordt een regendouche en een normale douche geplaatst.
Deze zullen tegelijk gebruikt worden, wat een gezamelijk verbruik van +- 20 tot 23 liter per minuut zou verbruiken.

er worden 2 douchegoten geplaatst, beide met een wtw gootsysteem.
om de douches van genoeg druk te voorzien wordt een hydrofoor geplaatst ivm de waterontharder (en zelfs zonder leek hij me nodig) en een minimale buisdikte van 25mm vanaf de binnenkomst van het water.
ivm de ruimte beschikbaar wouden we dan deze warmtepompboiler nemen (werd ons natuurlijk geadviseerd door de partij die hem verkoopt, staan open voor suggesties mits de prijs niet te extreem wordt).
https://www.warmteservice...rmtepompboiler/p/18301850

graag zou ik wat advies krijgen hoe jullie dit eventueel zouden aanpakken.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46
Heb je door de WTW's niet een veel lagere warmwater vraag? En hoe ga je deze aansluiten tov de hydrofoor?

Een tekening van de beoogde situatie is wellicht verhelderend. Klinkt als horizontale WTW's? Of is er ruimte voor een verticale oplossing. Goedkoper en hoger rendement. Geen bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
Weet iemand of het mogelijk is om het element wat in de Atlantic WPB zit apart te schakelen? Nu kan dit alleen via de draai knop om de boost in te schakelen, maar het zou mooi zijn als het overtollige zonnestroom hiermee de boiler op kan warmen (na 2027) ;)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@furian88
Dat is een versie met 2 spiralen die daardoor minder inhoud heeft (240l) dan een zonder spiralen (250l).
Deze zou ik alleen kiezen als je een andere warmtebron wil aansluiten zoals zonnecollectors, een warmtepomp of een cv-ketel.
Ik weet niet waarom je 2 douches gelijktijdig zou moeten gebruiken, plan je dit anders dan is er minder inhoud nodig.
Verder is bijna elk ander merk net zo groot als deze dus ik snap de keus van WS niet behalve dat het de duurste is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:49
Heb mijn struggle in het shelly topic voorgelegd en dit advies en aansluitschema gevolgd.
Wat ik nu (via Home Assistant / Shelly app) kan doen is de shelly aan/uit zetten waarbij de Atlantic Explorer 270l idd reageert door de WPB op verwarmen te zetten, via dus de warmtepomp functie (400-500 Watt).

Op zich fijn maar ik zocht eigenlijk (ook) een methode om de boost functie (element) aan/uit te kunnen zetten. Zodat ik de PV opbrengst nuttiger kan inzetten. Instelling op de WPB staat bij photovoltatisch op 'Ja'

Toch nog ander schema volgen hiervoor ? Of ....?
Hangover_ohoo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:11:
Ja, volgens mij staat dat allemaal goed.

De Shelly hangt er nu zo in, ik hoor schakeling (klik) bij aan/uit zetten, krijg temp sensor waarden door:

Voeding: A1 en A2 naar L en N
SW op A2
0 op B1
1(of i?) op B2

Ik meet geen spanning op 0 en 1 en ook niet op B1 en B2 (bij aan / uit van de shelly)

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Hangover_ohoo op 16-05-2024 13:45 ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 14:55
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:52:
@furian88
Dat is een versie met 2 spiralen die daardoor minder inhoud heeft (240l) dan een zonder spiralen (250l).
Deze zou ik alleen kiezen als je een andere warmtebron wil aansluiten zoals zonnecollectors, een warmtepomp of een cv-ketel.
Ik weet niet waarom je 2 douches gelijktijdig zou moeten gebruiken, plan je dit anders dan is er minder inhoud nodig.
Verder is bijna elk ander merk net zo groot als deze dus ik snap de keus van WS niet behalve dat het de duurste is.
Ik zou een slag om de arm willen houden met een warmtepomp voor eventueel in de toekomst. maar dan zou de 1 spiraal ook kunnen idd.
heb je eventuele adviezen voor een andere die net zo goed/of beter is?

de 2 douches is puur omdat de vrouw en ik altijd samen douchen ( :+ ) ) en voorheen altijd 1 iemand koud stond.
Jannibal23 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:42:
Heb je door de WTW's niet een veel lagere warmwater vraag? En hoe ga je deze aansluiten tov de hydrofoor?

Een tekening van de beoogde situatie is wellicht verhelderend. Klinkt als horizontale WTW's? Of is er ruimte voor een verticale oplossing. Goedkoper en hoger rendement. Geen bad?
er is geen ruimte voor verticale oplossing, de badkamer komt op de begane grond. er is geen bad in gedachten.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59
dicespark schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:57:
Als spielerei heb ik vanmorgen ruim een half uur met ChatGPT gevochten in een poging om een formule op te stellen voor de resterende douche-tijd. Geïnspireerd op de post van @ConQuestador, maar hij gebruikt er o.a. een watermeter voor.

In mijn hoofd had ik de theorie klaar: Om een douche temperatuur van 37C te bereiken, en een initiële boiler temperatuur van 52C en een koud water toevoer van 15C zou je zo'n 460 liter water van 37C hebben. Met een douche flow van 5l/m zou je hier ruim 90 minuten mee kunnen douchen. Logisch, maar niet realistisch. Want zoals we allemaal weten neemt de boiler temperatuur sterk af naarmate er warm water uitvloeit. Alles aan 'chat' uitgelegd, maar hij bakt er zo weinig van... frustrerend, maar het was spielerei zoals ik al schreef.

Is wat ik wil echt zo complex of niet mogelijk?
"De boiler temperatuur" bestaat niet zodra je warm water getapt hebt. Wel een gemiddelde boiler temperatuur, maar daar zit het tapwater altijd boven. Alles hangt af van de gelaagdheid van de boiler. Bij een perfecte gelaagdheid start je met X liter op 52C die je er helemaal uit trekt en eindig je met X liter op 15C.
Ook bij een minder perfecte gelaagdheid kan het lang duren voordat de temperatuur van het tapwater lager wordt; na een paar keer douchen is hier het tapwater nog steeds 50C en onderin de boiler is het 25C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nids64
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:12
Na 1 jaar zonder problemen en in comfort in een hybride opstelling WP+CV-ketel te hebben geleeft (fyi: Daikin Altherma 3, wandmodel + Remeha Tzerra Ace CV) gaan we nu een volgende stap zetten door de CV te verwijderen en voor warmwater te vervangen door een Atlantic Voyager V4 270L unit geplaatst in onze garage in binnen-buiten opstelling, direct grenzend aan de badkamer. Inmiddels heb ik de leidingen in de muur vrijgemaakt (vanuit de garage) en kan eenvoudig een aansluiting maken op onze waterleidingen.

Echter, ik kan niet goed bepalen wat het merk van de aansluiting is en heb een paar fotos genomen, tesamen met een foto van de aansluiting in de badkamer, tijdens de bouw.

Wie kan mij zeggen welk waterleiding 'systeem' dit is? Uponor?? Leiding diameter is 16mm..

Bijkomende vraag: Unit is te koop bij 'aircoshopnl.nl' voor 1900 euro. Is dit een vertrouwd adres? ook voor garantie en onderhoud?

Thanx!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GmuPamWYuZl7VcXc4QZDJbpAds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rVcFHoVHQ9bTq2jNNFufXB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_2m7IAy0hGp2xV59aFL1bYt_lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwACw0L1CEWOIfeqczMpP1uX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be4CCFbZOk-IYErmmalgQ1ByiPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K0ObHaNOt6mvzV0I0MlRaGcH.jpg?f=user_large

MTVenus V151 5.1 kWh - HWP1 - Lilygo Modbus HA integration + Solaredge 3000Wp/Enphase 1600Wp + Daikin WP + Remeha Azora Ace 250L + Peugeot e2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Nids64 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:25:
Bijkomende vraag: Unit is te koop bij 'aircoshopnl.nl' voor 1900 euro. Is dit een vertrouwd adres? ook voor garantie en onderhoud?

Thanx!!
Komt de WPB aan de muuraansluitingen van de laatste foto? Zo ja, dan is het toch niet relevant het huidige leidingsysteem te weten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Na 1 jaar zonder problemen en in comfort in een hybride opstelling WP+CV-ketel te hebben geleeft (fyi: Daikin Altherma 3, wandmodel + Remeha Tzerra Ace CV) gaan we nu een volgende stap zetten door de CV te verwijderen en voor warmwater te vervangen door een Atlantic Voyager V4 270L unit geplaatst in onze garage in binnen-buiten opstelling, direct grenzend aan de badkamer. Inmiddels heb ik de leidingen in de muur vrijgemaakt (vanuit de garage) en kan eenvoudig een aansluiting maken op onze waterleidingen.

Echter, ik kan niet goed bepalen wat het merk van de aansluiting is en heb een paar fotos genomen, tesamen met een foto van de aansluiting in de badkamer, tijdens de bouw.

Wie kan mij zeggen welk waterleiding 'systeem' dit is? Uponor?? Leiding diameter is 16mm..

Thanx!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt me geen uponor zo aan die muurplaten te zien, kan je niet meer tekst op de leiding zien? Er moet een merkje op staan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Possible schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:51:
Weet iemand of het mogelijk is om het element wat in de Atlantic WPB zit apart te schakelen? Nu kan dit alleen via de draai knop om de boost in te schakelen, maar het zou mooi zijn als het overtollige zonnestroom hiermee de boiler op kan warmen (na 2027) ;)
Iemand dit al eens geprobeerd? Ik neem
Aan dat je zelf wel de temp moet blijven meten. Anders zal de wpb door blijven verwarmen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
Possible schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Aan dat je zelf wel de temp moet blijven meten. Anders zal de wpb door blijven verwarmen?
Ivm een 25 Amp. hoofdzekering en 8530wp aan panelen meet ik de totale stroom die opgewekt wordt door de panelen, komt deze boven de 20 Amp. dan heb ik een schakeling die de E-Boiler inschakelt deze wordt bewaakt via een meting met een Sonoff TH10 en is dus in te stellen.
Deze schakeling is natuurlijk ook te gebruiken om het element van de Atlantic buiten de sturing om in te schakelen.
Tegen de tijd dat dit nodig is zal ik nog wel zo'n schakeling maken voor het element van de Atlantic.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVLwo1gAGizEZIKU3s1Me4NCS9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J6ayM5KXKJtmJep5RkZEI8C.png?f=fotoalbum_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Ik heb zojuist maar eens wat onderhoud gepleegd aan de Atlantic explorer.
Vormt toch best wat troep op de bodem van warmtepomp.
Heb zo goed als ik daar bij kon komen de condensor gereinigd met airco reiniger en enkele plantengieters met warm water de bodem proberen schoon te spoelen icm een borstel.
Liefst zou ik de WPB wat willen kantelen zodat alle troep ook de afvoer inloopt :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
paQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:04:
Heb zo goed als ik daar bij kon komen de condensor gereinigd met airco reiniger en enkele plantengieters met warm water de bodem proberen schoon te spoelen icm een borstel.
Liefst zou ik de WPB wat willen kantelen zodat alle troep ook de afvoer inloopt :D
Heb je er een tapkraantje op gemonteerd om hem
Leeg te laten lopen? Of doe je het via overdrukventiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 17:44

timovd

Voorsprong door techniek

Possible schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Of bedoelt @paQ bodem van de "warmtepomp", dus dat ding boven de tank?
Even met een doekje het vuile water opnemen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
[...]

Ik neem aan dat @paQ het vat niet heeft leeg laten lopen, hij bedoeld met de bodem het deel op het vat, waar de techniek zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
paQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:04:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jubHhA7_ny3ZvFbzfj6REf1W1lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmRl4zm0GspCGZGAQNaT8MtH.jpg?f=fotoalbum_large
Daarom gebruik ik filters :*)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
[...]

Nee ik bedoel het deel waar de warmtepomp zit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Ivm een 25 Amp. hoofdzekering en 8530wp aan panelen meet ik de totale stroom die opgewekt wordt door de panelen, komt deze boven de 20 Amp. dan heb ik een schakeling die de E-Boiler inschakelt deze wordt bewaakt via een meting met een Sonoff TH10 en is dus in te stellen.
Deze schakeling is natuurlijk ook te gebruiken om het element van de Atlantic buiten de sturing om in te schakelen.
Tegen de tijd dat dit nodig is zal ik nog wel zo'n schakeling maken voor het element van de Atlantic.[Afbeelding]
Het e element schake gedeelte zit ook gewoon in de kap naast het pv contact?

Is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om hem verder te verwarmen dan de 62 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
Possible schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Het e element schake gedeelte zit ook gewoon in de kap naast het pv contact?

Is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om hem verder te verwarmen dan de 62 graden?
Hier het schema https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpeg en de print https://i.imgur.com/tYnegwt.jpeg en het element met max thermostaat. https://i.imgur.com/jGxNMyo.jpeg. Voor het aansturen zal je achter de lange kap moeten zijn. In principe kan je verder verwarmen dan 62 graden, echter dan zal ook de druk in je warmtepomp circuit stijgen, ik heb daar geen cijfers van wat daar toe laatbaar is.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Possible schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ikzelf dump overtollige PV stroom via een solid state relais rechtstreeks in het verwarmingselement van Explorer V4. Deze heb ik wel los gekoppeld van de besturingsprint natuurlijk. Dus de Explorer zelf kan het element niet meer aansturen. Dat is geen probleem in mijn geval want stuur sowieso alles al zelf aan via Node Red en een Wemos D1 mini. Werkt prima verder op die manier.

Ja... Je moet dus zeker wel zelf ook de temperatuur meten in de tank. En ja... je kan dus ook gewoon naar 70 graden stoken. Dat is geloof ik de maximale temperatuur aangegeven door Atlantic. Ook zit er een mechanische maximum thermostaat in serie met het verwarmingselement. Die heb ik dus ook meegenomen in mijn schakeling (just to be sure) E.e.a. Werkt naar volle tevredenheid. Ik stuur de boel om een bepaalde reden op stroom overschot. Dus bij een instelbare waarde in m'n dashboard dump ik PV in het element. Maar dit kan natuurlijk ook een bepaald vermogen zijn bij terug levering. Net wat je wilt.

Ik heb hem nu op -25 ampere staan. Dit was toen handig omdat ik toen nog een 25 ampère hoofdzekering had. Ik tikte regelmatig de -30 ampere bijnteruglevering aan dus wilde m'n hoofzekering wat beschermen op die manier. Werkte zo goed en mooi dat ik het zo heb gelaten.

Je kunt op die manier dus ook zelf bepalen of en wanneer je een legionella run doet. Op tijd of op temperatuur of beide. Ligt er een beetje aan of je handig bent met Node Red. Maar ik zie niet in waarom dit ook niet zou werken in HA. Al ben ik daar zelf niet zo in thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 19-05-2024 21:17 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Volgens mij is dit een zeer mooie deal? Ik zie de 270 liter Atlantic explorer nergens goedkoper.

Wellicht dat ik hem daar ook ga halen. :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Doggieman
Stuur je dan ook een recirculatiepompje aan?
Het element zit ergens halverwege het vat toch? Dan kan je heel het vat doorwarmen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdqdE3gtGjh2Jfkk1usz0xWJOv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WhFUPgkBUzn7tybiKiTJckGu.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 22:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:15:
@Doggieman
Stuur je dan ook een recirculatiepompje aan?
Het element zit ergens halverwege het vat toch? Dan kan je heel het vat doorwarmen,
Nee... geen (re)circulatiepompje. Klopt dat het element ongeveer in het midden zit. Ik heb daar met enige moeite m'n eigen voeler nog naast kunnen krijgen. Dus ik meet inderdaad de zelfde temperatuur die de originele voeler ook meet.
Maar je hebt gelijk. Met een circulatiepompje zou ik inderdaad meer PV in de tank kwijt kunnen. Maar dit was in mijn geval niet nodig. Had hier dan een pompje voor aan moeten schaffen waar ik eigenlijk de kosten niet voor wilde maken.

Wat ik waarschijnlijk nog wel ga doen is een "gewone" electrische boiler in serie zetten met de atlantic explorer. Dan kan de Explorer zelf helemaal orgineel blijven.

Ook wil ik dan nog eens gaan rekenen of een buffervat verwarmen met overtollige PV niet uit zou kunnen. Dit dan met name voor de momenten dat het nog wat fris is in de avond tijdens het voor en na jaar. Ik heb dan wel geen gas meer maar al het leidingwerk van m'n CV en radiatoren zijn, en hangen er nog. Als m'n PV dan straks na salderen toch niets meer waard is dan kan ik het overschot beter op die manier gebruiken. Dan hoef ik op die momenten (nog) niet met m'n L/L warmtepompen te verwarmen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Doggieman
Al dat cop=1 geweld doet wel een beetje het warmtepomp zuinig gevoel teniet ;-)
(ik gebruik al een aantal jaar de Aton power to heat op pv overschot in mijn hygienebuffer)

AUijtdehaag in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Er is hier nog een relais over. Misschien ga ik nog eens wat knutselen bij die vriend van mij met een Atlantic
Het esp relais kan dan een solid state aansturen voor het e-element.

E-Verwarming op overschot van je huis gaat vaak niet tesamen met de zon opbrengst.
Er zijn een aantal goede dagen, maar die zijn op 1 hand wel te tellen.
Ik heb hier ook alles aan mekaar geknoopt maar is onnodig complex geworden (maar meer omdat het kan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:51:
@Doggieman
Al dat cop=1 geweld doet wel een beetje het warmtepomp zuinig gevoel teniet ;-)
(ik gebruik al een aantal jaar de Aton power to heat op pv overschot in mijn hygienebuffer)
Tja...snap wat je bedoeld. Zag het liever ook anders, maar het is wat het is. Ik gebruik het uiteindelijk dan toch liever zelf. Ik stuur tevens niets "extra" terug het net op en het is ook groen opgewekt. Allemaal goede dingen dacht ik.
Natuurlijk... ik kan straks m'n PV ook terug regelen of uitzetten. Maar waarom zou ik als ik het zelf kan gebruiken? Dit alles zijn voor nu nog brain farts voor als het salderen er echt af gaat en ik voor terugleveren moet gaan betalen. Dat is voorlopig nog niet zover, maar loop graag voor de muziek aan zeg maar😉

[ Voor 31% gewijzigd door Doggieman op 19-05-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-09 19:47
Ik snap dat dit Tweakers is, maar al dat gedoe om niets terug te leveren is m.i. wel een beetje gerommel in de marge (pardon my French ;)) Als salderen er zodadelijk afgaat, is een dynamisch energiecontract als zonnepanelen bezitter erg logisch. Als de prijs dan negatief wordt, schakel je je omvormer uit. Het enige optimalisatie puntje zit hem er dan in, als de bruto prijs negatief is, maar positief is wanneer je de belasting erbij optelt. Op dat moment wil je je eigen stroom zoveel mogelijk gebruiken en tegelijkertijd niets terugleveren. Ik heb er niet aan gerekend, maar kan me niet voorstellen dat dit echt flinke voordelen op gaat leveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarcianoH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2024
Nog even een update betreffende mijn Energie Aquapura 200 die lekte. Na 2 mislukte laspogingen een dikke laag Bison Combi Stick Metaal en daarna Bison Combi metaal epoxy aangebracht. Nog steeds geen druppel gelekt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFUOg8blVuOhb8pRTR_gVnD_cqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSmCq2vsJPKkFfO861XfXFdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Jim423 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:53:
@MarcianoH Je hebt wel een 6 bar inlaatcombinatie voor de boiler zitten?
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ach... fraai is anders, maar het werkt wel! Beetje PUR er op met daaroverheen een mooi afdekplaatje en het is weer toonbaar. Goedkoper dan een nieuwe i.i.g!

Goed en creatief gedaan. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het zelf niet aan zou durven na de filmpjes uit Mythbusters en dat recente incident uit Castricum :X

Dat iets nú werkt wil niet zeggen dat het op lange termijn een constructief goede en veilige optie is.

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 20-05-2024 18:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcianoH
Glashelder schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:29:
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het zelf niet aan zou durven na de filmpjes uit Mythbusters en dat recente incident uit Castricum :X

Dat iets nú werkt wil niet zeggen dat het op lange termijn een constructief goede en veilige optie is.
Mythbusters ook gezien 🤣 Nee hoor als een inlaatcombi kapot gaat dan gaat ie meestal gewoon lekken..
En de inlaatcombi loost gewoon water.
Geval Casticum staat op zich en is wss door een falende thermostaat en falende sensoren gebeurd. Hierdoor is het water gewoon gaan koken en dan klapt de boiler.
Zoals al gezegd was dit een laatste poging voor dat ik de boiler moet weggooien. Mss doet hij het nog een paar jaar!
Deze post is gepost voor mensen die mss ook in mijn situatie ooit terecht komen als de garantie is vervallen voor hun boiler.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcianoH op 20-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Glashelder schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:29:

Gewoon uit nieuwschierigheid: waarom zo dit geen veilige oplossing zijn dan?

Er is een inlaat combinatie geplaatst. De reparatie plek zal altijd zwakker zijn dan een "echte" vol las. Dus zal weer gaan lekken zodra de druk te hoog oploopt.

Ik zie even zo gauw niet wat dit nu onveiliger maakt dan een orginele boiler. Of mis ik iets?

Als je (extra) kans op waterschade door lekken bedoeld..... ja.. snap ik. Maar goed.... zet je hem in een lekbak toch. Afhankelijk van waar hij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcianoH
Een ketel ontploft niet als het water nog meer uit zet dan de ketel aan kan. Een ketel ontploft wanneer het water gaat koken en plotseling veel meer ruimte wil. Als het water tot boven 100 graden verwarmd wordt en door de druk nog niet gaat koken en er ontstaat dan een scheur, ja dan krijg je het cola effect. Een warmtepompboiler verwarmd ver onder 100 graden. Als elke inlaatcombi die kapot gaat voor een explosie zou kunnen zorgen dan zou er wekelijks een explosie in het nieuws zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Doggieman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Gewoon uit nieuwschierigheid: waarom zo dit geen veilige oplossing zijn dan?

Er is een inlaat combinatie geplaatst. De reparatie plek zal altijd zwakker zijn dan een "echte" vol las. Dus zal weer gaan lekken zodra de druk te hoog oploopt.

Ik zie even zo gauw niet wat dit nu onveiliger maakt dan een orginele boiler. Of mis ik iets?

Als je (extra) kans op waterschade door lekken bedoeld..... ja.. snap ik. Maar goed.... zet je hem in een lekbak toch. Afhankelijk van waar hij staat.
Met drukvaten zou ik gewoon geen risico willen nemen. Niet in huis :)

Wat als dat ding wel een keer ploft als gevolg van scheurvorming? De druk in zo’n boiler varieert en als het vat niet helemaal OK is..

Ben echt geen expert maar mijn gevoel zegt me dat dit niet lekker zit ;) Ik snap de financiële pijn.. maar een knallende boiler is pas echt pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
"ploffen" kan een boiler zonder reparatie ook natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat deze boiler zelfs veiliger is. Want z'n zwakke (reparatie) plek begeeft het dan eerst mocht de overdrukklep weigeren.

En echt ploffen van zo'n tank gebeurd alleen bij stoom vorming. Tanks worden niet voor niets afgeperst met alleen hoge waterdruk voor testen. Scheurt de tank valt de druk weg. Geen explosieve uitzetting van stoom in dat geval. Een water ballet... ja dat wel. Maar dat kan bij iedere boiler gebeuren.

Hiermee onderschrijf ik wel het belang van een deugelijke druk beveiliging op een boiler, en een regelmatige controle daarop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerisp
  • Laatst online: 30-09 14:45
Doggieman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Ja... Je moet dus zeker wel zelf ook de temperatuur meten in de tank. En ja... je kan dus ook gewoon naar 70 graden stoken. Dat is geloof ik de maximale temperatuur aangegeven door Atlantic.
...
Ik heb gemerkt dat de Atlantic explorer V4 bij 80 graden een alarm geeft.
Bij mij zit een oude Luingjes zonnecollector aangesloten op de tweede warmtewisselaar van de Atlantic explorer. De Luingjes regeling wil standaard verwarmen tot 80 graden waardoor de Atlantic explorer in storing gaat. De Luingjes regeling heb ik aangepast zodat deze maar tot 75 graden verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@rogerisp

Geen idee, maar geloof je op je woord. Had ook wel verwacht dat Atlantic iets van een beveiliging op temperatuur zou inbouwen.
Maar dit zelf nog niet geconstateerd omdat ik eigenlijk nooit hoger heb gestookt dan die 70 graden. In de praktijk hou ik het nu bij 62 of 65 graden. Dat is voor mij meer dan genoeg. Maar dank voor de heads-up. Nu weet ik het in iedergeval zeker dat 80 de max is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
Ter info mbt drukvat gevuld met vloeistof (zoals een wpb) of een gas (stroom of lucht).
YouTube: Pneumatic vs hydraulic explosion! What are the differences? [DON...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 15:49
Ik heb een Auer Edel Air 200, deze werkt doorgaans zonder enig probleem. De boiler verwarmt elke dag van 11.00 tot 16.00 het water tot 55 graden. Echter zo nu en dan heb ik de volgende storing op deze boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV2y-yZuTTTarI019Aa2O5drEiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kr14ns6ZDACDqzMMVoB1z2T0.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik heb kunnen herleiden is dat de storing komt als er 3 - 4 dagen niet gedoucht is en dat het water dan 2 - 3 graden warmer is dan de ingestelde temperatuur, 57-58 graden.

De tank zit vol met water en merk ook niet dat er te veel lucht in de tank zit. Het warm water werkt gewoon en geen gesputter uit de kraan. Aan de temperatuursensoren heb ik nooit gezeten en zitten op de goede plek (naar ik aanneem omdat er niks verandert is na installatie). Als de sensor defect zou zijn, dan verwachtte ik dat er elke dag deze fout zou optreden.

Als ik de storing reset, dan werkt de boiler weer zoals gewoon, totdat dezelfde storing er weer is.

Iemand bekend met deze storing? Als tweaker duik ik natuurlijk er het liefst zelf even in voordat ik de installateur bel.

[ Voor 4% gewijzigd door Misanthropia op 20-05-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22
@Misanthropia Als je wpb verwarmt tot 55 °C hoe kan de temperatuur dan na 4 dagen 58 °C zijn? Je hebt altijd wat verlies en i.v.m. de gelaagdheid kan de temperatuur nog iets oplopen boven setpoint maar 3 graden na 4 dagen kan niet zonder dat er bijverwarmd wordt.

Heb je gecontroleerd dat je inlaatcombinatie goed werkt? Die zorgt er normaliter voor dat de druk in het vat niet teveel oploopt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
RichieB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:55:
[

Heb je gecontroleerd dat je inlaatcombinatie goed werkt? Die zorgt er normaliter voor dat de druk in het vat niet teveel oploopt.
Nu je dat noemt, Ik heb ook gemerkt dat het syphon van de afvoer van de inlaatcombinatie helemaal droog staat. Hier heb ik niet eerder aangedachte omdat de inlaatcombinatie 1,5 jaar geleden is vervangen omdat deze lekte. Ik zal daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Misanthropia schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:01:
[...]
Hier heb ik niet eerder aangedachte omdat de inlaatcombinatie 1,5 jaar geleden is vervangen omdat deze lekte. Ik zal daar eens naar kijken.
En dat is geen eufemisme voor ‘deed wat het moest doen’?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
CurlyMo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:48:
[...]

En dat is geen eufemisme voor ‘deed wat het moest doen’?
dat was nodig toen, bij de oude liep er constant water doorheen en toen was het nog met de gas gestookte boiler, ook als deze uitstond. Voor en na vervanging werkte de gasboiler uitstekend, het scheelde wel 10+ liter waterverbruik op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misanthropia schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:47:
Ik heb een Auer Edel Air 200, deze werkt doorgaans zonder enig probleem. De boiler verwarmt elke dag van 11.00 tot 16.00 het water tot 55 graden. Echter zo nu en dan heb ik de volgende storing op deze boiler.

[Afbeelding]

Het enige wat ik heb kunnen herleiden is dat de storing komt als er 3 - 4 dagen niet gedoucht is en dat het water dan 2 - 3 graden warmer is dan de ingestelde temperatuur, 57-58 graden.

De tank zit vol met water en merk ook niet dat er te veel lucht in de tank zit. Het warm water werkt gewoon en geen gesputter uit de kraan. Aan de temperatuursensoren heb ik nooit gezeten en zitten op de goede plek (naar ik aanneem omdat er niks verandert is na installatie). Als de sensor defect zou zijn, dan verwachtte ik dat er elke dag deze fout zou optreden.

Als ik de storing reset, dan werkt de boiler weer zoals gewoon, totdat dezelfde storing er weer is.

Iemand bekend met deze storing? Als tweaker duik ik natuurlijk er het liefst zelf even in voordat ik de installateur bel.
Volgens mij heeft die melding niets te maken met sensoren of een inlaatcombinatie maar meer met een gebrek aan koudemiddel. Die Aeur Edel komt uit dezelfde fabriek als de Vaillant en die dingen vallen met bosjes uit met dezelfde foutmelding als de jouwe.

Die dingen deugen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Glashelder schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Volgens mij heeft die melding niets te maken met sensoren of een inlaatcombinatie maar meer met een gebrek aan koudemiddel.
Met te weinig koudemiddel zou het toch veel langer moeten duren voordat deze zijn ingestelde temperatuur haalt?
Het water wordt wel vrij vlot op temperatuur gebracht en het stroomverbruik is een mooie continu oplopende lijn van 350watt naar 500watt tijdens de opwarmperiode.

Zal ook een de kap van de boiler halen en de condensator bekijken of daar roest zit, wat ik zie op foto's in het door jou gelinkt topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misanthropia schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Met te weinig koudemiddel zou het toch veel langer moeten duren voordat deze zijn ingestelde temperatuur haalt?
Het water wordt wel vrij vlot op temperatuur gebracht en het stroomverbruik is een mooie continu oplopende lijn van 350watt naar 500watt tijdens de opwarmperiode.

Zal ook een de kap van de boiler halen en de condensator bekijken of daar roest zit, wat ik zie op foto's in het door jou gelinkt topic.
Als dit het probleem is dan is er natuurlijk een moment dat je qua koudemiddel op het randje zit en dan kan het denk ik best zijn dat het probleem nog niet zo vaak op treedt? Denk ik hoor.

Maar die high pressure melding is een compressor melding. En gezien de hoeveelheid gevallen die we inmiddels kennen zou het apart zijn als het bij jou iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Glashelder schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Als dit het probleem is dan is er natuurlijk een moment dat je qua koudemiddel op het randje zit en dan kan het denk ik best zijn dat het probleem nog niet zo vaak op treedt? Denk ik hoor.
Het probleem is er inderdaad nog niet zo vaak/regelmatig, maar ik heb wel gemerkt dat het nu sneller weer gebeurt na resetten van de error. Ik zat te denken dat dat te maken had met de hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 23:38
Heb je aanvoer van binnen of van buiten?
Als de aangezogen lucht echt te warm is krijg je dit ook dacht ik.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dan krijg je AFAIK niet die melding maar dan gaat de boiler simpelweg over op het elektrisch element.

Zo staat het bij de mijne in de handleiding in ieder geval.. zou raar zijn om in storing te schieten bij een conditie waarvan men logica heeft ingebouwd om er normaal mee om te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
snameroc schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:06:
Heb je aanvoer van binnen of van buiten?
Als de aangezogen lucht echt te warm is krijg je dit ook dacht ik.
Aanvoer van binnen, uitvoer naar buiten. boiler staat op zolder, aan de zuid-kant. Het wordt daar in de zomer wel aangenaam warm.
Deze storing gebeurde ook al een paar keer toen het nog winter was. Nu komt de storing wel vaker.

Wil je niet juist wat warmere lucht voor een warmtepomp omdat in warme lucht meer energie in zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
Ik wil even waarschuwen voor de beluchter die ik had geplaatst. Goedkoop blijkt duurkoop. Na een paar weken zonder problemen is deze gaan lekken tijdens het verwarmen en dan met name de anti legionella run (62 °C). Kennelijk is 7 bar waarop de uitlaatcombinatie open gaat te veel voor deze prul. 8)7 Kan er ook geen specs van vinden.

Dus nu ben ik overstapt op een Watts Backflow - N36 Vacuümklep. Deze is gespecificeerd tot 14 bar. Interssant genoeg moet je volgens de installatie instructies hem in de koude leiding zetten op het hoogste punt (dus boven de warmwater uitvoer). Dat heb ik niet gedaan en gelukkig werkt deze vooralsnog prima.

Hij ziet er ook een stuk serieuzer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRh_XBPXnh3jjJLBZrOtNEphPzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0ZiQQ7eh9YiMeCJ002iCQH1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 23:54
In onze nieuwe woning willen we een oude electrische 120 liter boiler die nu voor het warmwater zorgt laten vervangen door een warmtepompboiler. Een 270L model (gezin van 4).

Het lijkt erop dat de Atlantic Explorer V4 een goede keuze is van wat ik hier zo lees. Er is al een installateur komen kijken in de woning en de warmtepomp komt in een ruimte van ongeveer 2,4m bij 1,4m die deels schuinplafond heeft en een recht deel door een dakkapel. Hier 2 foto's die de ruimte goed laten zien, met achterin de hoek de huidige 120 liter electische boiler en daarnaast een Renovent HR WTW unit.

De warmtepomp zou dan in het hoge deel van de dakkapel komen, deels het raam blokkeren, maar verder is dit toch een utility ruimte dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwRpnYb6TmeZvtYB2_0z3zIiUZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NawmQ0PJvLP9p75KS8BF8ac8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_UWok9_8HIVtylwQcUqSdIa_wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b42AQByLY6Ut8I1QFPlCVFct.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur heeft zelf een aantal Bosch warmtepompboilers geinstalleerd. We hebben nu afgesproken dat ik deze Atlantic Explorer V4 bestel en hij hem vervolgens komt installeren.

Ik heb een paar vragen aan de kenners hier:
- Is deze Atlantic Explorer V4 op dit moment inderdaad de beste keuze om voor te gaan?
- Ik lees dat bij sommige modellen soms een diode/anode nog wordt aangepast om corrosie tegen te gaan: is er nog wat speciaals nodig bij dit model of is alles bijgeleverd wat nodig is voor installatie?
- Gezien de ruimte niet al te groot is leek het mij verstandig om 2 dak doorvoeren te maken, voor de aan- en afvoer van lucht, klopt dat?

Voor het bestellen, bij deze 2 shops lijkt hij voor de beste prijs te krijgen op het moment:
https://www.solyd.be/nl/a...-v4-270-liter-986087.html
https://www.hybride-verwa...atlantic-explorer-v4-270/

De eerste shop komt wel betrouwbaar over, iemand ervaringen daarmee, of een andere shop die aan te bevelen is?

Verder nog op of aanmerkingen voordat ik overga tot bestellen?

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamer-1982 op 25-05-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Dreamer-1982 je wil dus licht buiten aanzuigen en naar buiten uitblazen.
Vraag de installateur naar de mogelijkheden om er een klep tussen te doen om naar en van binnen uit te blazen en aan te zuigen. Kan fijn zijn in de verschillende seizoenen. Ik neem aan dat de installateur geïsoleerde buizen gebruikt voor uitblaas?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RichieB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:59:
Ik wil even waarschuwen voor de beluchter die ik had geplaatst. Goedkoop blijkt duurkoop. Na een paar weken zonder problemen is deze gaan lekken tijdens het verwarmen en dan met name de anti legionella run (62 °C). Kennelijk is 7 bar waarop de uitlaatcombinatie open gaat te veel voor deze prul. 8)7 Kan er ook geen specs van vinden.

Dus nu ben ik overstapt op een Watts Backflow - N36 Vacuümklep. Deze is gespecificeerd tot 14 bar. Interssant genoeg moet je volgens de installatie instructies hem in de koude leiding zetten op het hoogste punt (dus boven de warmwater uitvoer). Dat heb ik niet gedaan en gelukkig werkt deze vooralsnog prima.

Hij ziet er ook een stuk serieuzer uit:
[Afbeelding]
Weet je zeker dat dit goed "werkt"? Ik kan me voorstellen dat hij pas gaat beluchten bij een flink vacuüm omdat hij niet op het hoogste punt zit. Dan is je vat misschien al stuk gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Martin7182 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Weet je zeker dat dit goed "werkt"? Ik kan me voorstellen dat hij pas gaat beluchten bij een flink vacuüm omdat hij niet op het hoogste punt zit. Dan is je vat misschien al stuk gegaan.
Ja, ik heb het getest door de aanvoer dicht te zetten en dan de warmwater kraan van het bad open te zetten. Dan wordt er al wat lucht aangezogen. Dus de bescherming voor implosie werkt. Ook kan ik nu het vat leeg laten lopen (via een aftapkraan die na de aanvoer zit). Dat lukte zonder de vacuümklep niet.

Als het op deze positie niet had gewerkt dan had ik de leidingen moeten aanpassen, dat was ook een optie geweest maar is gelukkig niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 26-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekiwoeki
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 22:52
karine1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:20:
Van die prijzen wordt je toch even misselijk.
Ik heb een winkel in België waar de Vaillant AroSTOR VWL B 270/5 €2109 kost.
https://www.boiler-shop.be/c-3908835/300-liter/

Net dezelfde winkel verkoopt onder een andere naam website dezelfde boiler voor €1999.
https://www.va-shop.be/c-...pboilers/#verder-winkelen

Hoe valt zoiets te begrijpen ?
En ze zitten (nu) ook op hetzelfde adres. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nids64
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:12
Wie heeft er ervaring met de Remeha azorra ace 250?

Specs lijkt erg op die van de voyager, maar welke is beter?

MTVenus V151 5.1 kWh - HWP1 - Lilygo Modbus HA integration + Solaredge 3000Wp/Enphase 1600Wp + Daikin WP + Remeha Azora Ace 250L + Peugeot e2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

oekiwoeki schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:35:
[...]

En ze zitten (nu) ook op hetzelfde adres. ?
Dat is leuk als je problemen krijgt. De NL vestigingen helpen je niet.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
timovd schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:15:
@Dreamer-1982 je wil dus licht buiten aanzuigen en naar buiten uitblazen.
Vraag de installateur naar de mogelijkheden om er een klep tussen te doen om naar en van binnen uit te blazen en aan te zuigen. Kan fijn zijn in de verschillende seizoenen. Ik neem aan dat de installateur geïsoleerde buizen gebruikt voor uitblaas?
De ruimte waar deze warmtepompboiler komt te staan is zo'n 3,5m3 schat ik, er is wel een kleine gleuf onder de deur. Maar zo uit die ruimte zuigen of uitblazen lijkt me niet zo'n goed idee. Naast deze ruimte komt mijn kantoor en de overloop zit naast de andere muur. Zou het van grote meerwaarde zijn om naar kantoor of overloop een schakelbare uitgang en ingang te maken om in de seizoenen daarmee te schakelen? Raakt de centrale balansventilatie daarvan niet "uit balans"?

Verder over de geïsoleerde buis voor uitblazen, is dat ook nodig in een goed geïsoleerde ruimte in huis waar deze warmtepompboiler komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Dreamer-1982 geen ervaring met balansventilatie. Dan lijkt mij dat je ze tegelijkertijd moet schakelen.
Isolerende buizen voor uitgaande lucht is tegen condens op de leidingen. Is echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
timovd schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:51:
@Dreamer-1982 geen ervaring met balansventilatie. Dan lijkt mij dat je ze tegelijkertijd moet schakelen.
Isolerende buizen voor uitgaande lucht is tegen condens op de leidingen. Is echt nodig.
Duidelijk, ik geef dat nog even aan de installateur door van de uitgaande buis qua isolatie (hopelijk zegt hij dan: dat klopt, dat wist ik al :P). Verder denk ik dat ik het maar even niet ingewikkelde maak dan nodig en de buizen gewoon beide naar buiten laat gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

timovd schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:51:
Ik heb 2 jaar met pvc buizen gedraaid, nog nooit condens gehad op de buizen.
Vervangen door geïsoleerde aluminium slang i.v.m. geluid op de buiteningang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8qX2ddu2Wpy5CfhVu-iji1s88Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6gePDRn9DvHFE2w5ikzokLG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w0bFr4qWckYZUqm6R6HknkTLsk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m2tq7GRmfxDQfaqwkYenavh.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 26-05-2024 18:44 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Ik heb 2 jaar met pvc buizen gedraaid, nog nooit condens gehad op de buizen.
Vervangen door geïsoleerde aluminium slang i.v.m. geluid op de buiteningang.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik gewoon Aerofoam topspul.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Gebruik gewoon Aerofoam topspul.
Ik heb geen klachten, draait prima.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik zie dat de LG 270L wpb een hogere cop heeft (3,85) vs de Atlantic explorer v4 270L (3,15).

Wat zou de reden zijn om dan toch voor de Atlantic te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
De LG heeft bij 7 °C een COP van 3.45. COP 3.85 geldt bij 15 °C. Er kunnen nog andere redenen zijn; het vermogen verschilt b.v. ook. Met 700 W opgenomen vermogen zal de Explorer harder draaien dan de LG met 500 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:14:
De LG heeft bij 7 °C een COP van 3.45. COP 3.85 geldt bij 15 °C. Er kunnen nog andere redenen zijn; het vermogen verschilt b.v. ook. Met 700 W opgenomen vermogen zal de Explorer harder draaien dan de LG met 500 W.
Dat is ook wat. Niet goed gekeken. Dus dan is het idd 3.45 vs 3.15. Dat is wat verwaarloosbaarder. Toch nog even wat extra research doen naar de LG boiler. Ook i.v.m. de hogere subsidie en lagere aanschafprijs kan deze interessanter zijn.

Al zie ik ook wel een verschil in de materialen die gebruikt worden. Dus kwaliteit is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Atlantic heeft zich natuurlijk ook wel bewezen, zeker met de explorer. Volgens mij heeft LG ook niet echt horrorverhalen maar er is dus een ander (sub)merk waar nu een hele groep gebruikers de boiler kan weggooien na een jaar. Dan is de winst voor het klimaat en milieu wel weg kan ik je vertellen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36
Wat betreft LG zijn er volgens mij niet zo'n goede ervaringen wat betreft hun lucht/lucht warmtepompen, met name op het gebied van de software. Je kan even zoeken in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 daar heb ik in het verleden wel eens wat voorbij zien komen. Wellicht enigzins gerelateerd met een wpb aangezien deels dezelfde techniek gebruikt wordt en ik vermoed ook deels de software voor aansturing.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 07:36
@Martin7182 wat ook goed kan schelen is het verschil binnen/binnen of buiten/buiten bijvoorbeeld. Ik draai bi/bui en heb dus altijd een Ta > 18C. Dat komt de COP natuurlijk wel ten goede..

Ook de ingestelde temperatuur heeft er invloed op; hoe hoger je WP moet stoken, hoe slechter het COP. Mijn kleine 150L keteltje naar 55C zal slechter COP hebben overall dan bijvoorbeeld een explorer met een 270L tank op 40C.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekiwoeki
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 22:52
Nids64 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:09:
Wie heeft er ervaring met de Remeha azorra ace 250?

Specs lijkt erg op die van de voyager, maar welke is beter?
Ja, ik ben ook benieuwd of er ervaringen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
stevenP schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:44:
@Martin7182 wat ook goed kan schelen is het verschil binnen/binnen of buiten/buiten bijvoorbeeld. Ik draai bi/bui en heb dus altijd een Ta > 18C. Dat komt de COP natuurlijk wel ten goede..

Ook de ingestelde temperatuur heeft er invloed op; hoe hoger je WP moet stoken, hoe slechter het COP. Mijn kleine 150L keteltje naar 55C zal slechter COP hebben overall dan bijvoorbeeld een explorer met een 270L tank op 40C.
Mee eens, maar het ging hier primair om een vergelijking tussen 2 WPB's.
Los daarvan hangt het van veel details af wat 'de beste' WPB is voor welke situatie. Als je water van 55 °C wilt, dan kan een 150L beter zijn. Maar als je 55 °C instelt omdat je zo meer koud kunt bijmengen, dan is dat zonde van de slechtere COP. Maar met regelmatige legionella runs met een elektrisch element, kan het toch weer gunstig uitpakken. Het gaat om het totaalplaatje. Een kleiner vat heeft ook minder stilstandverlies, wat een grotere impact heeft als je weinig water tapt. Sommigen hebben geen plek voor een groot vat; de keus tussen een klein vat of geen vat is dan toch snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb even een vraag waar ik mee zit maar het lukt mij niet echt om de uitgebreide informatie te vinden bij de fabrikanten of actuele informatie in topics hier op tweakers.
Ik wil een 200+L warmtepomp boiler gaan kopen voor alleen het warme water voor de douche en bad. Transportverliezen richting keuken en andere tapwaterpunten met warmwater zijn dusdanig dat het interessanter is om die plekken gewoon te voorzien van een close-in boiler zonder hot-fill.
Maar deze WPB moet eigenlijk een beetje gaan samenwerken met de PV.
Ik zoek nu eigenlijk een WPB waarbij ik het setpoint extern kan aansturen. Ik wil kunnen switchen tussen een soort van 'minimum vulniveau' als de WPB gewoon in gebruik is omdat er iemand heeft staan douchen en een hoog setpoint als er stroom over is van de PV. Ook de anti-legionella moet eigenlijk overdags op zondag vastgezet kunnen worden.
Weten jullie welke WPB dit standaard kunnen?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NBK schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:55:
Transportverliezen richting keuken en andere tapwaterpunten met warmwater zijn dusdanig dat het interessanter is om die plekken gewoon te voorzien van een close-in boiler zonder hot-fill.
Heb je dat uitgerekend of is dat een aanname? Die leidingen bevatten vaak minder water dan je denkt. Als je dan meeneemt de aanschaf van een close-in boiler(s), het feit dat ze COP1 verwarmen en vaak zijn ze ook zeer slecht geïsoleerd.

Ik waag te betwijfelen of het financieel voordeliger is om voor een of meerdere COP1 boilertjes te gaan naast een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Heb je dat uitgerekend of is dat een aanname? Die leidingen bevatten vaak minder water dan je denkt. Als je dan meeneemt de aanschaf van een close-in boiler(s), het feit dat ze COP1 verwarmen en vaak zijn ze ook zeer slecht geïsoleerd.

Ik waag te betwijfelen of het financieel voordeliger is om voor een of meerdere COP1 boilertjes te gaan naast een WPB.
In de keuken hebben we dat eens uitgerekend maar dat was toen nog met de CV ketel. Daar hing/hangt al een close-in boiler omdat het te lang duurde voor er warm water was in de keuken vanuit de boiler van de ketel. Die close-in was toen nog wel met hot-fill. Toen er PV op het dak kwam hebben we de hot-fill eraf gehaald. De close-in heeft maar beperkt vermogen maar waterverbruik is dusdanig dat hij het met dit vermogen prima red om het water heet genoeg te houden. Voor mij is dat wel een indicatie dat het geen zin heeft om weer met water direct uit de WPB te gaan werken.
Overige tappunten is inderdaad een ander verhaal, daar moet de close-in nog geplaatst worden. Wasbak in de slaapkamer (is er nu nog maar 1 maar worden er uiteindelijk wel of 3) zit nog verder weg dan de keuken maar hij word waarschijnlijk dusdanig weinig gebruikt dat daar wel stilstandverlies is. Een goed geïsoleerde close-in is inderdaad wat duurder maar dat zou zich daar dus wel terugverdienen.
Een doorstroomverwarmer trekt eigenlijk teveel stroom. Dan zou andere apparatuur uitgeschakeld moeten gaan worden om te voorkomen dat de hoofdzekering ploft.
Maar het huis heeft nog geen slimme meter dus stroomverbruik mag ook weer niet te laag worden want dan gaan ze zeuren dat er een slimme meter moet komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik blijf skeptisch: als ik zoek op het verbruik van een gemidddelde close-in boiler dan doen kom ik uit op zo'n 460 kWh per jaar. Dat is net zoveel als mijn WPB voor een heel jaar verbruikt en dat is dan inclusief douchen.

Met die cijfers is er echt no-way dat een close-in dan terugverdiend kan worden, sterker nog, het kost je geld. En let wel: mijn douche zit op zo'n 15 meter afstand van de boiler omdat de boiler in de schuur staat. De keuken zit daardoor wel dichtbij. En vergeet ook niet dat een WPB direct warm water levert, je CV ketel moest eerst opwarmen. Dat scheelt al aanzienlijk in de tijd dat het kost voor het warme water om de tappunten te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ik heb in de kueken een Quooker geinstalleerd zonder SWW-aansluiting. Ook met dagelijks thee pakken en pannen afspoelen, pastawater etc doe ik ~1kwh per dag. Trek daar nog een paar weken vakantie / dagjes weg etc vanaf en je hebt met 300kwh/jaar ook veel meer comfort & geen energiesleurpende waterkoker meer op het aanrecht.

Aangezien wij voornamelijk kortstondig warm water gebruiken vond ik het niet 'vervelend' om alles uit die quooker te trekken. Ik vermoed dat wij vaker <1L tappen en daarmee nooit warm water uit het vat onze keuken bereikt. Vul je een emmer, ja dan kan het beter uit je WPB komen dan een quooker.

ik beaam @Glashelder wel;
Inhoud pijp => pi*r2*h => 1meter 15mm koperpijp heeft 133ml waterinhoud. Dus 7.5m pijp is één liter warmw water.
Vooral het opstarten van een CV kost tijd maar relatief veel gas. Dus het 'even handen wassen met warm water' kost veel gas, maar een WPB voelt daar niks van en is instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:37:
Ik blijf skeptisch: als ik zoek op het verbruik van een gemidddelde close-in boiler dan doen kom ik uit op zo'n 460 kWh per jaar. Dat is net zoveel als mijn WPB voor een heel jaar verbruikt en dat is dan inclusief douchen.

Met die cijfers is er echt no-way dat een close-in dan terugverdiend kan worden, sterker nog, het kost je geld. En let wel: mijn douche zit op zo'n 15 meter afstand van de boiler omdat de boiler in de schuur staat. De keuken zit daardoor wel dichtbij. En vergeet ook niet dat een WPB direct warm water levert, je CV ketel moest eerst opwarmen. Dat scheelt al aanzienlijk in de tijd dat het kost voor het warme water om de tappunten te bereiken.
Bij ons duurde het ook erg lang voordat er warm water was in de keuken.
Ik heb een Itho Daalderop 10 liter boiler van Marktplaats gehaald (2 jaar oud) voor 80 euro.
Met een homewizard plug er tussen staat hij dagelijks aan van 9:00 tot 18:00. (500 watt element dus eigenlijk altijd op zonnestroom)

Stilstandverlies is ongeveer 25 watt continu.
Met ons gebruik (s'avond voorspoelen en sopje maken) gebruikt de boiler 0,5 a 0,7 kWh per dag. En gemiddeld 20 kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14
stevenP schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:45:
ik beaam @Glashelder wel;
Inhoud pijp => pi*r2*h => 1meter 15mm koperpijp heeft 133ml waterinhoud. Dus 7.5m pijp is één liter warmw water.
Vooral het opstarten van een CV kost tijd maar relatief veel gas. Dus het 'even handen wassen met warm water' kost veel gas, maar een WPB voelt daar niks van en is instant.
Hm ja goed punt. Wij willen/hoeven geen quooker, maar worden nu wel gek van het wachten op warm water. Maar dat is dan wellicht meer de vertraging van de cv dan de afstand.
Ik was van plan om een kleine boiler op de ww aan te sluiten, maar misschien toch eerst maar zonder proberen.
Boiler komt op zolder trouwens, en leiding gaat rechtstreeks naar de keuken. Dus das niet heel erg lang.
Misschien nog eens testen door douche warm water te tappen, en dan in de keuken. Dan is de cv al warm en resteert alleen de leidinglengte als vertraging.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterMailman op 30-05-2024 19:06 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Deze CV combiketel heeft nog een boiler die altijd warm is dus geen doorstromer zoals tegenwoordig. Weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd maar het kostte een paar liter water voor er warmer water uit de kraan begon te komen. Je moet namelijk niet alleen het water in de leiding opwarmen maar ook de (koper)leiding zelf.
Keuken is heel vaak even snel handen wassen met iets warm water bijmengen en dan is het vervelend als je lang op warm water moet wachten. Douchen is maar 1 keer per dag een flinke lading water.
Nou was ik mijn handen het liefst eigenlijk altijd met koud water, zelfs in de winter, maar de WAF daarvan is niet goed.
De staat van de combiketel dusdanig dat hij vrij letterlijk uit elkaar begint te vallen dus wil een WPB neerzetten voor warm water richting badkamer en dan een ketel neerhangen die puur CV moet gaan doen. Zit met radiatoren als hoofdverwarming dus voorlopig word een WP niks voor de CV.
Gasverbruik is wel heel laag. Iets onder de 800m3/jaar voor een redelijk ruime 2 onder 1 kap. Ik verbruik nu zelfs in mijn rijtjeshuis nog meer gas en die is al redelijk energiezuinig.

[ Voor 17% gewijzigd door NBK op 30-05-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Het lijkt wel of je in mijn huis hebt gekeken.
Quooker per jaar 450kWh
Atlantic 270l per jaar 470kWh.

En die quooker is dan ook nog eens een combi die ook op de warmwater leiding is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Het lijkt wel of je in mijn huis hebt gekeken.
Quooker per jaar 450kWh
Atlantic 270l per jaar 470kWh.

En die quooker is dan ook nog eens een combi die ook op de warmwater leiding is aangesloten.
Waarom zou je een quooker op de warmwater leiding aansluiten? Je gebruikt hem toch vaak voor kleine hoeveelheden, of staat je WPB er vlak naast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat je dan een grote hoeveelheden warm water kan tappen?

Volgens mij wordt het leeuwendeel zo aangesloten overigens.. ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:35
Martin7182 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:16:
[...]

Waarom zou je een quooker op de warmwater leiding aansluiten? Je gebruikt hem toch vaak voor kleine hoeveelheden, of staat je WPB er vlak naast?
Legionella. Ik kan de warmwater leiding niet dichtbij genoeg afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Glashelder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:06:
Omdat je dan een grote hoeveelheden warm water kan tappen?

Volgens mij wordt het leeuwendeel zo aangesloten overigens.. ?
Inderdaad. Want meestal ligt er een koud- en warmwaterleiding, dus waarom dan niet de warmwaterleiding aansluiten op de Quooker?
In ons huidige huis lag er geen warmwaterleiding in de keuken (werkte met zo'n boilertje in de het kastje) en dus is alleen de koudwaterleiding op de Quooker aangesloten. Werkt ook goed. Behalve als je heel vaak grote hoeveelheden warm water nodig zou hebben. Maar is nog nooit voorgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frypMbRUiualLiCnIl5kmA51Vho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV9TcT10useh0LBj2KcLDBYp.jpg?f=fotoalbum_large
Het belang van filters heb ik - voor mezelf in ieder geval - bewezen. Deze vervang ik nu na een klein half jaar. Hangt naast de wasmachine/droger en draai bi/bui dus heb relatief veel stof erin natuurlijk. Ook heb ik wat geklust in de buurt, maar altijd met goede stofafzuiging erbij etc. Grote zaagwerk deed ik in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 17:18
Vandaag is mijn Atlantic explorer v4 270l geleverd. Ik heb een mooie kernboor om door een muur de inlaat/uitlaat voor de lucht naar buiten te brengen. Hoe ver hebben jullie deze 2 gaten uit elkaar gepositioneerd (voor degenen met een buiten/buiten configuratie)?

Of komt het allemaal niet zo nauw aangezien je ook met een binnen/binnen opstelling kunt werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij luistert dat niet zo nauw, maar ik meen dat er bij mij in de handleiding 30 centimeter wordt aangeraden (is wel een ander merk). Alternatief kan zijn boven elkaar. Als de uitlaat dan onder zit dan zuig je denk ik nooit de uitlaat aan? Koude lucht zakt immers.

Mijne staat in de schuur. Inlaat op het dak, uitlaat in de muur.

Pagina: 1 ... 81 ... 115 Laatste