Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:14
MisterMailman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:04:
[...]

Hm ja goed punt. Wij willen/hoeven geen quooker, maar worden nu wel gek van het wachten op warm water. Maar dat is dan wellicht meer de vertraging van de cv dan de afstand.
Ik was van plan om een kleine boiler op de ww aan te sluiten, maar misschien toch eerst maar zonder proberen.
Boiler komt op zolder trouwens, en leiding gaat rechtstreeks naar de keuken. Dus das niet heel erg lang.
Misschien nog eens testen door douche warm water te tappen, en dan in de keuken. Dan is de cv al warm en resteert alleen de leidinglengte als vertraging.
Dan is er toch eigenlijk maar één goede oplossing, een warmwater ringleiding aanleggen? Is wel veel werk, maar heb je niet overal close-in boilers en kan je nog iets van het voordeel van een warmtepompboiler benutten. Al denk ik dat accepteren van de situatie (wachten op warmwater) goedkoper is dan welke aanpassing dan ook ;)

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:08
Glashelder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:06:
Omdat je dan een grote hoeveelheden warm water kan tappen?

Volgens mij wordt het leeuwendeel zo aangesloten overigens.. ?
"Kan" ja, in dat geval is het gunstig. Maar hoe vaak komt dat voor? Bij ons staat de boiler op zolder en zijn de eerste 2 liter nog koud. Dus elke keer als we minder dan dat tappen, dan zou dat water 1 keer nutteloos opgewarmd worden. 's ochtends een pot thee (1L), 's middags nog een (1L), 's avonds voor het eten handen wassen (1L) en nadien afwassen (2L). Dan heb je inmiddels 5L voor niets opgewarmd. Voor grote hoeveelheden zou ik gewoon een aparte kraan gebruiken. Ben wel benieuwd waar je dat water voor zou willen gebruiken. Meer dan 2L heet/kokend water heb ik nog nooit in een keer getapt uit de keukenkraan.
Rzaan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Inderdaad. Want meestal ligt er een koud- en warmwaterleiding, dus waarom dan niet de warmwaterleiding aansluiten op de Quooker?
In ons huidige huis lag er geen warmwaterleiding in de keuken (werkte met zo'n boilertje in de het kastje) en dus is alleen de koudwaterleiding op de Quooker aangesloten. Werkt ook goed. Behalve als je heel vaak grote hoeveelheden warm water nodig zou hebben. Maar is nog nooit voorgekomen.
Dat snap ik niet. Dus het is nog nooit voorgekomen dat je een grote hoeveelheid warm water nodig had, wat misschien niet goed zou kunnen werken op een koudwateraansluiting? Dat is dan toch juist geen argument voor een warmwateraansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 17:47

Rzaan

Altijd zoekende

Martin7182 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:43:
[...]
Dat snap ik niet. Dus het is nog nooit voorgekomen dat je een grote hoeveelheid warm water nodig had, wat misschien niet goed zou kunnen werken op een koudwateraansluiting? Dat is dan toch juist geen argument voor een warmwateraansluiting?
Nog een keer lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:03
beestemans schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Dan is er toch eigenlijk maar één goede oplossing, een warmwater ringleiding aanleggen? Is wel veel werk, maar heb je niet overal close-in boilers en kan je nog iets van het voordeel van een warmtepompboiler benutten. Al denk ik dat accepteren van de situatie (wachten op warmwater) goedkoper is dan welke aanpassing dan ook ;)
Het hoeft niet altijd het goedkoopste te zijn natuurlijk: comfort (=snel warm water) is ook wat waard. Altijd een afweging :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:43:
[...]

"Kan" ja, in dat geval is het gunstig. Maar hoe vaak komt dat voor? Bij ons staat de boiler op zolder en zijn de eerste 2 liter nog koud. Dus elke keer als we minder dan dat tappen, dan zou dat water 1 keer nutteloos opgewarmd worden. 's ochtends een pot thee (1L), 's middags nog een (1L), 's avonds voor het eten handen wassen (1L) en nadien afwassen (2L). Dan heb je inmiddels 5L voor niets opgewarmd. Voor grote hoeveelheden zou ik gewoon een aparte kraan gebruiken. Ben wel benieuwd waar je dat water voor zou willen gebruiken. Meer dan 2L heet/kokend water heb ik nog nooit in een keer getapt uit de keukenkraan.
Met verjaardagen en feestdagen is een grote hoeveelheid warm water toch wel verdomd handig met afwassen.

Als ik die rommel met gourmetten in de vaatwasser moet gooien dan zijn drie runs verder :p

Een aparte kraan is het beste, mee eens. Maar vrijwel niemand doet dat volgens mij.. het ergste is dat ze niet eens weten dat de CV aanslaat voor dat kopje thee 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Ja eens hoor. Wij hadden vroeger een close-in boiler die met aparte kraantjes was aangesloten op zowel de koud- als warmwateraansluiting. Die laatste nooit gebruikt.
Met een WPB kost het niet veel, maar ik ben sowieso wel een beetje klaar met al die standby-verbruikers. Dus een close-in boiler of Quooker komt er niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb mijn vrouw ook uitgelegd dat wachten op warmwater uit de WPB goedkoper en milieuvriendelijker is dan de waterkoker aanzetten. Dat is nog niet zo duidelijk als je de details niet kent.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:04:
Ik heb mijn vrouw ook uitgelegd dat wachten op warmwater uit de WPB goedkoper en milieuvriendelijker is dan de waterkoker aanzetten. Dat is nog niet zo duidelijk als je de details niet kent.
Begrijp ik niet, water uit de waterkoker gebruik je voor de thee en warm water om je handen te wassen.

Gebruikt zij dan kokend water om te wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Wolly schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Begrijp ik niet, water uit de waterkoker gebruik je voor de thee en warm water om je handen te wassen.

Genoeg mensen die hun afwasteiltje vullen met de waterkoker.

Om te weten wat gunstiger is wanneer je boiler ver weg is zou je moeten kijken naar de leidinginhoud van boiler tot keukenkraan want daar verlies je natuurlijk wel degelijk een significante hoeveelheid warmte.
Niet erg in de winter omdat het meehelpt je woning te verwarmen maar wel verlies buiten het stookseizoen.
De uitkomst zou kunnen zijn in de winter uut de WPB tappen en daarbuiten een waterkoker oid gebruiken.
Hangt ook van de hoeveelheid af die je tapt, met kleine beetjes is het relatieve verlies in de leiding natuurlijk veel hoger dan wanneer je in 1x veel water tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:50:
[...]

In tegenstelling tot bij de Quooker, kun je met een waterkoker de eerste paar liter "warm water" van de WPB weggooien. Als ik hier meer dan 0.66 L kokend water nodig heb, dan is het qua stroomverbruik goedkoper om de waterkoker te vullen met warm water van de WPB, waarbij ik de eerste 2 L weggooi (op basis van COP = 4). 2.66 / 4 = 0.66.

Edit: bij het bovenstaande geen rekening gehouden met warmteverlies a.g.v. opwarmen v.d. leiding. Hier is het eigenlijk nooit voordeliger om te wachten op warm water van de WPB.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 01-06-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan ipv dat water weggooien het ook in een gieter of emmer doen en elders gebruiken.
Het vraagt alleen even je aandacht, het zal wel door de lage kosten komen dat bijna niemand er bij stil staat.
Een kokend waterkraan is behalve een duur ding een blijvende verliespost omdat je een vat warm houdt.
Ik gebruik de wpb liever in de keuken en plan het watergebruik gewoon even.

Mijn Grohe Red duo kan ik warm of koud vullen, wellicht gebruik ik hem weer als salderen opeens stopt en er geen alternatief voor komt of nog hogere boetes.
Een vaat afspoelen lukt maar net met de 8l van de Grohe die 0,7kWh verbruikt voor koud naar heet.
Ik schakel hem uit als ik weet dat hij langere tijd niet gebruikt wordt, hij is in 20min weer warm.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nice, er komt wel een vat bij maar je spoelt het tenminste niet weg :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
Morgen komt de Explorer V4 270 binnen, deze komt op de zolder te staan. Het wordt nog een beetje passen en meten waar deze komt te staan. De beste plaats heeft een hoogte van 201cm onder een plat dak, dit zou volgens de handleiding te laag zijn. opgave hoogte WPB is 196cm. Is dit echt een probleem en gaat dit niet passen? De uitblaas gaat via de achterzijde of zijkant, naar boven kan eventueel ook nog.

Volgende vraag is hoe krijg je zo`n boiler helemaal leeg indien nodig? Is het handig om tijdens installatie al een aftap en beluchting te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het past wel als je beide lucht aansluitingen horizontaal draait, een aftapkraan op warm en koud is handig als hij leeg moet of wordt verplaatst, let wel op dat inlaatcombinatie z'n werk blijft doen.
In de handleiding zie je hoe dat werkt en wat er nog meer bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
bmweetje3 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:53:
Volgende vraag is hoe krijg je zo`n boiler helemaal leeg indien nodig? Is het handig om tijdens installatie al een aftap en beluchting te voorzien?
Er moet sowieso een inlaatcombinatie op de koudwaterzijde.
Wanneer je de hoofdkraan sluit, kun je via het kraantje op de inlaatcombi de boiler leeg laten lopen door lucht toe te laten door ergens de warmwaterkraan open te zetten.
Bij plaatsing op zolder kun je het beste ook een kogelkraan aan de warmwaterzijde zetten, het komt voor dat bij werkzaamheden de onderdruk in de boiler zo hoog wordt dat het vat implodeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Wanneer je de hoofdkraan sluit, kun je via het kraantje op de inlaatcombi de boiler leeg laten lopen door lucht toe te laten door ergens de warmwaterkraan open te zetten.
Bij plaatsing op zolder kun je het beste ook een kogelkraan aan de warmwaterzijde zetten, het komt voor dat bij werkzaamheden de onderdruk in de boiler zo hoog wordt dat het vat implodeert.
Gewoon een beluchter installeren, kan je het ook niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Zou het eerder verwachten als de druk te laag wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:03
Olaf van der Spek schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Zou het eerder verwachten als de druk te laag wordt..
ASW1 zegt: als de onderdruk te hoog wordt.
Dus ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen ;)

Maar als ik alle tips optel:
koudwaterleiding > inlaat combinatie > beluchter > inlaat
Uitlaat > kogelkraan > warmwaterleiding

Dan heb je de perfecte opstelling?

[ Voor 26% gewijzigd door MisterMailman op 02-06-2024 14:25 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Speedy-Andre schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:05:
Het past wel als je beide lucht aansluitingen horizontaal draait, een aftapkraan op warm en koud is handig als hij leeg moet of wordt verplaatst, let wel op dat inlaatcombinatie z'n werk blijft doen.
In de handleiding zie je hoe dat werkt en wat er nog meer bij komt kijken.
Dat is mooi als dit past, luchtaansluiting afvoer gaat dan naar achter of de zijkant. Dan kan de lucht via de wand meteen naar buiten. Aftap op de warme afvoer is dat echt nodig, lijkt mij als je de stekker eruit trekt, aanvoer sluit dat je dan een beetje af kunt laten via de warme leiding afvoer maar dat zal toch niet veel zijn lijkt mij. En de rest via de inlaatcombi wat er uiteraard standaard op komt. zou een extra aftap kraan hier praktischer zijn ivm snelheid leeg laten, deze aftap dan ook op de afvoer condens zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik vraag me altijd af waarom je een boiler leeg zou willen laten lopen, behalve dan misschien wanneer je hem gaat vervangen.
Je plaatst een boiler als het goed is ook met een nieuwe inlaatcombi die minstens zo lang als de boiler zelf mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmweetje3
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:28:
Ik vraag me altijd af waarom je een boiler leeg zou willen laten lopen, behalve dan misschien wanneer je hem gaat vervangen.
Je plaatst een boiler als het goed is ook met een nieuwe inlaatcombi die minstens zo lang als de boiler zelf mee kan.
Ik ben meestal van het vooruit denken, wat kan ik nu meteen maken zodat het in de toekomst indien nodig makkelijker en eventueel sneller kan. Uiteraard komt er een nieuwe inlaatcombi bij.
Zo maak ik bijvoorbeeld bij zwembad filters een vaste afvoer met kraantje op de aflaat gekoppeld op de afvoerleiding waar de filter mee gespoeld wordt aan de afvoer leiding . Mensen zijn daar achteraf heel dankbaar voor als het tijd is om deze af te laten. Kraantje open zetten en de filter loopt netjes leeg zonder met slangen of opvang potjes te werken en geklieder van water. Dus ik probeer het altijd zo te maken dat het voor mij of andere makkelijker is als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:46
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:28:
Ik heb het "geluk" gehad dat mijn Calypso "dead on arrival" was. De tweede was niet goed geïsoleerd en had hotspots en is na een hoop gedoe met Atlantic retour gegaan. Wat was ik blij met de aftapkraan die ik gelijk geïnstalleerd had. Minder blij was ik met het feit dat ik drie boilers twee trappen op en af moest slepen.
Uiteindelijk is de eerste boiler opnieuw gevuld en doet deze het al weer een jaar of vier probleemloos. Deze boiler hoefde nl niet retour en het vullen koste mij €125,00 met €650,00 subsidie toe. Maar ja, ik had liever gelijk een goed werkende boiler gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Signor Doekie op 02-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bmweetje3 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Ik ben meestal van het vooruit denken, wat kan ik nu meteen maken zodat het in de toekomst indien nodig makkelijker en eventueel sneller kan. Uiteraard komt er een nieuwe inlaatcombi bij.
Zo maak ik bijvoorbeeld bij zwembad filters een vaste afvoer met kraantje op de aflaat gekoppeld op de afvoerleiding waar de filter mee gespoeld wordt aan de afvoer leiding . Mensen zijn daar achteraf heel dankbaar voor als het tijd is om deze af te laten. Kraantje open zetten en de filter loopt netjes leeg zonder met slangen of opvang potjes te werken en geklieder van water. Dus ik probeer het altijd zo te maken dat het voor mij of andere makkelijker is als dat mogelijk is.
Eens, maar in welk scenario wil je dan je boiler leeg laten lopen behalve als je hem na 10 of 15 jaar gaat vervangen?
En je kunt dit met een boiler op zolder toch ook gewoon middels een koudwaterkraan elders in huis doen wanneer je lucht toevoert via de warme kant en dus zonder geklieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Eens, maar in welk scenario wil je dan je boiler leeg laten lopen behalve als je hem na 10 of 15 jaar gaat vervangen?
En je kunt dit met een boiler op zolder toch ook gewoon middels een koudwaterkraan elders in huis doen wanneer je lucht toevoert via de warme kant en dus zonder geklieder.
Bedoel je nadat je de hoofdkraan gesloten hebt? Volgens mij kan dat niet want (elke?) inlaatcombinatie heeft een keerklep zodat koud water niet kan terugstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Signor Doekie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb het "geluk" gehad dat mijn Calypso "dead on arrival" was. De tweede was niet goed geïsoleerd en had hotspots en is na een hoop gedoe met Atlantic ook retour gegaan. Wat was ik blij met de aftapkraan die ik gelijk geïnstalleerd had. Minder blij was ik met het feit dat ik drie boilers twee trappen op en af moest slepen.
Haha, dat scenario had ik idd geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 06:23

timovd

Voorsprong door techniek

MisterMailman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:15:
[...]

ASW1 zegt: als de onderdruk te hoog wordt.
Dus ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen ;)

Kun je de beluchter niet beter op de warmwateraansluiting zetten? Ik zou verwachten dat je de lucht bovenin naar binnen wil laten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Niet iedereen heeft de boiler op zolder...
Ik heb hem bijvoorbeeld in de kelder staan. En moet hem inderdaad af en toe leegmaken. De Magnesium beschermingsanode moet ik af en toe controleren en helaas is het een zodanig dom geconstrueerd apparaat (Panasonic), dat de anode aan de onderkant van het vat zit. Dus het vat moet echt leeg. Als ik dan de onderkant van het vat demonteer (flens) dan blijkt er een hele hoop troep (kalk) onderin het vat te zitten. Waarschijnlijk valt dat van het elektrisch verwarmingselement, dat gebruikt wordt voor de twee-wekelijkse anti-legionella-runs.
Maar in elk geval moet ik dus voor onderhoud tweejaarlijks het vat leeg hebben. Ik heb daarvoor inderdaad een aftapkraantje gemonteerd in de koudwatertoevoerleiding (onder het vat). Maar omdat het leeg laten lopen van een drukloos vat nogal lang duurt, heb ik tevens aan de warm waterleiding (boven het vat) een kraantje gemaakt met een snelkoppeling, waarop ik even een slang van mijn (lucht)compressor kan aansluiten, zodat het vat nog binnen een redelijke tijd leeg loopt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezonno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-03 19:34
Ik ben nu een tijdje aan het kijken hoe ik de smart grid functionaliteit van mijn arostor kan gebruiken.

Ik ben geïnteresseerd ik homewizard omdat dit me redelijk simpel lijkt. En met zonnetaken en dynamische taken kan werken. Maar het is me nog niet goed duidelijk hoe ik een arostor kan aansturen om het element aan te sturen.

Kan dit wel met homewizard of kan ik beter naar iets anders kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
timovd schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Kun je de beluchter niet beter op de warmwateraansluiting zetten? Ik zou verwachten dat je de lucht bovenin naar binnen wil laten.
Dat is absoluut beter.
MisterMailman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Nee, je moet de beluchter niet op dezelfde aansluiting zetten als je aftapkraan. Dan blijft het water in het vat alsnog op vacuum hangen. Dus zoals @timovd zegt: beluchter op de uitlaat. Mijn inlaatcombinatie heeft trouwens een heel klein kraantje. Daar zou ik niet graag 270L mee laten leeglopen. Mijn opstelling:

koudwaterleiding > inlaat combinatie > t-stuk met aftapkraan > inlaat
uitlaat > beluchter > kogelkraan > warmwaterleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn er mensen hier die ook een watermeter (al dan niet smart) hebben geïnstalleerd bij hun boiler? Om te kunnen zien hoeveel warm water er daadwerkelijk wordt getapt. En bijvoorbeeld ook hoeveel water er de boiler in gaat.

Zo ja, welke? Ik heb vanuit Brabant water een Honeywell Elster, maar deze zijn, om zelf te kopen, toch nog redelijk prijzig. Of is er een andere manier om makkelijk het waterverbruik te monitoren?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:04
Tanuki schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:41:
Zijn er mensen hier die ook een watermeter (al dan niet smart) hebben geïnstalleerd bij hun boiler? Om te kunnen zien hoeveel warm water er daadwerkelijk wordt getapt. En bijvoorbeeld ook hoeveel water er de boiler in gaat.

Zo ja, welke? Ik heb vanuit Brabant water een Honeywell Elster, maar deze zijn, om zelf te kopen, toch nog redelijk prijzig. Of is er een andere manier om makkelijk het waterverbruik te monitoren?
Je zou eens kunnen kijken naar een Volumess VI warmtemeter. In Duitse webshops zijn deze te betalen. Deze meet de ingangstemperatuur, uitgangstemperatuur en de flow. Hiermee wordt uitgerekend hoeveel kWh warmte er uit de boiler gaat via de leidingen. Wanneer je dan tevens de opgenomen elektrische stroom meet met een kWh meter dan kan je het rendement van de warmtepomp meten. Let op dat stilstand verlies het rendement negatief beïnvloed. Zelf gebruik ik zo'n meter voor de warmtepomp voor de verwarming van het huis.

Voor de WPB gebruik ik bij mij een Aziatische flowmeter die pulsen afgeeft gecombineerd met 2 temperatuursensoren. Hiermee kan je iets vergelijkbaars meten. Belangrijk is wel dat de temperatuursensoren weinig van elkaar afwijken. Met behulp van de EspEasy wordt deze informatie via Wifi doorgegeven naar Domoticz.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Tanuki schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:41:

Ja hier een hobbyproject, meter op de ingang en de sensoren geven een puls naar Tasmota op een Wemos d1, van hieruit naar Domoticz en Pvoutput.
Op marktplaats staan genoeg meters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNaVxpFN9-fc8PNS2Q5YmBED-6Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zseaanEVtpp6svR4n8wElfv.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Zwerius schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Niet iedereen heeft de boiler op zolder...
Ik heb hem bijvoorbeeld in de kelder staan. En moet hem inderdaad af en toe leegmaken. De Magnesium beschermingsanode moet ik af en toe controleren en helaas is het een zodanig dom geconstrueerd apparaat (Panasonic), dat de anode aan de onderkant van het vat zit. Dus het vat moet echt leeg. Als ik dan de onderkant van het vat demonteer (flens) dan blijkt er een hele hoop troep (kalk) onderin het vat te zitten. Waarschijnlijk valt dat van het elektrisch verwarmingselement, dat gebruikt wordt voor de twee-wekelijkse anti-legionella-runs.
Maar in elk geval moet ik dus voor onderhoud tweejaarlijks het vat leeg hebben. Ik heb daarvoor inderdaad een aftapkraantje gemonteerd in de koudwatertoevoerleiding (onder het vat). Maar omdat het leeg laten lopen van een drukloos vat nogal lang duurt, heb ik tevens aan de warm waterleiding (boven het vat) een kraantje gemaakt met een snelkoppeling, waarop ik even een slang van mijn (lucht)compressor kan aansluiten, zodat het vat nog binnen een redelijke tijd leeg loopt.
Meestal zit de anode onderin aangezien daar de koud water invoer zit en de meeste ijzer deeltjes/mineralen die roest veroorzaken neerslaan bij stilstaand water. Dus echt dom qua ontwerp zou ik dat niet noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
beestemans schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Meestal zit de anode onderin aangezien daar de koud water invoer zit en de meeste ijzer deeltjes/mineralen die roest veroorzaken neerslaan bij stilstaand water. Dus echt dom qua ontwerp zou ik dat niet noemen :)
Bij een anode gaat het niet om ijzerdeeltjes of mineralen, maar gaat het er om om het staal van het vat te beschermen mochten er ergens kleine scheurtjes in de emaillelaag zitten.
De bedoeling is dat de minder edele magnesium electrode dan langzaam wordt opgevreten ipv het staal.
Dat werkt overal in het vat.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Zwerius schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:31:
[...]
Bij een anode gaat het niet om ijzerdeeltjes of mineralen, maar gaat het er om om het staal van het vat te beschermen mochten er ergens kleine scheurtjes in de emaillelaag zitten.
De bedoeling is dat de minder edele magnesium electrode dan langzaam wordt opgevreten ipv het staal.
Dat werkt overal in het vat.
Waar moet het vat tegen worden beschermd? Tegen kleine scheurtjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
beestemans schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Waar moet het vat tegen worden beschermd? Tegen kleine scheurtjes?
Tegen roest. Via kleine scheurtjes kan water en zuurstof bij de stalen mantel komen. Met een magnesium anode maak je van de stalen mantel automatisch een kathode die dan beschermd is tegen roest.

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/6912/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Martin7182 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Tegen roest. Via kleine scheurtjes kan water en zuurstof bij de stalen mantel komen. Met een magnesium anode maak je van de stalen mantel automatisch een kathode die dan beschermd is tegen roest.

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/6912/
Hoe groot is de kans dat er kleine scheurtjes in het vat zitten? En hoeveel vrijgebonden O2 komt er mee met drinkwater? Ik maak me meer zorgen om hetgeen wat met water meekomt dan om die kleine scheurtjes (al is het zeker een voordeel dat het effect daarvan ook wordt beperkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 23:54
Tanuki schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Dat is ook wat. Niet goed gekeken. Dus dan is het idd 3.45 vs 3.15. Dat is wat verwaarloosbaarder. Toch nog even wat extra research doen naar de LG boiler. Ook i.v.m. de hogere subsidie en lagere aanschafprijs kan deze interessanter zijn.

Al zie ik ook wel een verschil in de materialen die gebruikt worden. Dus kwaliteit is ook belangrijk.
Vandaag heb ik contact gehad met een winkel om een Atlantic Explorer V4 270L te bestellen zoals uitgelegd in mijn eerdere post. Deze leverancier raadde mij aan om voor de LG-WH27S.F5 te gaan ipv de Atlantic. Deze zou nog wat zuiniger zijn maar met name afwikkeling bij eventuele problemen was volgens hen een zeer groot verschil. Waar Atlantic vaak niet thuis gaf of zaken niet zo netjes afwikkelde was dat bij LG heel anders. Dat toestel heeft ook 10 jaar garantie. In dit topic vind je niet zoveel terug over dit model van LG.

Wat ik hier zo lees heeft Atlantic met de Explorer V4 zijn zaken wel goed op orde en koop je een goed uitgewerkte WPB. De vraag is dan ook: hoe groot is de kans dat je met service uberhaupt te maken krijgt?

Zijn er toch nog goede argumenten om beter voor de LG-WH27S.F5 te gaan? Ik heb nu immers nog niet besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb net een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een warmtepompboiler
op zolder boven de badkamer; merk Daikin - ik neem aan 200 l - dat staat er namelijk niet bij

Citaat:
"Wij hebben berekend
• Het leveren en bedrijfsklaar monteren van een nieuwe Daikin warmtepomp-boiler.
• Het leveren en bedrijfsklaar monteren van de benodigde appendages.
• Het boren van 2 gaten door de gevel. [niet nodig volgens mij]
• Het omkoppelen van het warme en koude water van de bestaande installatie naar de nieuwe
warmtepomp-boiler.
Alle werkzaamheden gebeuren volgens de voorschriften.
De Daikin EKHHE200PCV37 kunnen wij u aanbieden voor €6.697,= incl.BTW"

Is dit een concurrerende offerte? - Lijkt me "iets" aan de hoge kant :?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:20:
Ik heb net een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een warmtepompboiler
op zolder boven de badkamer; merk Daikin - ik neem aan 200 l - dat staat er namelijk niet bij

Citaat:
"Wij hebben berekend
• Het leveren en bedrijfsklaar monteren van een nieuwe Daikin warmtepomp-boiler.
• Het omkoppelen van het warme en koude water van de bestaande installatie naar de nieuwe
warmtepomp-boiler.

Pff, da's geld zat zeg. :X De Daikin zelf kost zo ongeveer 2500 euro, dus je betaalt ruim 4 mille voor installatie. Ik heb het als amateur zelf gedaan (samen met een gepensioneerd verwarmingsmonteur), heeft me in totaal minder dan een dag gekost (inclusief twee gaten in een peperkoek muur). Dus dit lijkt me royaal betaald.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Citaat:
"Wij hebben berekend
warmtepomp-boiler.

Die 200l boiler kost iets van €2400,00.

Dan is 4300 euro aan overige kosten wel veel. Staat de nieuwe boiler op een hele andere plek waar geen leidingen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Nee - helemaal geen afstand te overbruggen.
De afstand is minder dan 0,5 m, alle leidingen inclusief de condenswaterafvoer zijn al aanwezig
en lopen direct achter de beoogde opstelplek op ca. 30-50 cm hoogte.
Hier zitten volgens mij geen extra kosten verborgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afgezien van de absurde prijs die ik niet zou betalen voor bijna een milieudelict:
- R134A 1kg
- 2 magnesium anodes en tank legen om ze te kunnen checken
- 53dBA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre Interessante details - waar ik nog niet van op de hoogte was.
Ik vermoed maar dat het installatiebedrijf dit "iets" anders ziet,
als ze er überhaupt wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat bedrijf denkt alleen aan waar ze kunnen inkopen en duidelijk niet aan de situatie ter plekke.
Een dikke streep er door verdienen ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36

Citaat:
"Wij hebben berekend
warmtepomp-boiler.

Ik wil de installateur niet verdedigen, maar ik heb recent een gesprek gehad met een installateur die bijvoorbeeld een verhuisbedrijf moest inhuren om dat ding naar boven te tillen, mij is verteld dat ze dat zelf niet mogen doen i.v.m. ARBO regels o.i.d. Als deze installateur dat ook doet, dan tikt dat wel aan. Blijft dan nog steeds een hoop geld overigens!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Ik wil de installateur niet verdedigen, maar ik heb recent een gesprek gehad met een installateur die bijvoorbeeld een verhuisbedrijf moest inhuren om dat ding naar boven te tillen, mij is verteld dat ze dat zelf niet mogen doen i.v.m. ARBO regels o.i.d. Als deze installateur dat ook doet, dan tikt dat wel aan. Blijft dan nog steeds een hoop geld overigens!
Als je dat ding zelf koopt, de trap op laat sjouwen en een loodgieter vraagt om het te installeren ben je onder de duizend euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 06:23

timovd

Voorsprong door techniek

Tanuki schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:40:
Ik zie dat de LG 270L wpb een hogere cop heeft (3,85) vs de Atlantic explorer v4 270L (3,15).

Wat zou de reden zijn om dan toch voor de Atlantic te kiezen?
De LG heeft nog R134a koudemiddel, maar gelukkig niet zoveel als Daikin er in stopt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Dat zijn vermoedelijk de extremen:
Bijna alles zelf doen
ca. € 1.000??
en
ca. € 6.700
door een gerenommeerd? installatiebedrijf wat uitsluitend Daikin doet.
(ook "gewone" warmtepompen)

Trouwens - wpb kan door een dakraam - een hijskraan+machinist kost iets van max. € 500 - 600??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

<Ambtenaar>
Voor die € 5700 weet je in ieder geval wel zeker dat het apparaat kundig geïnstalleerd is!
</Ambtenaar>

Overigens moet gezegd worden dat je officieel geen subsidie mag aanvragen als je ook maar een klein deel van de installatie zelf hebt gedaan. Gelukkig slaap de RVO doorgaans. Evengoed blijft het belachelijk, een subsidie voor BV Nederland :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou eens realistisch naar de kosten (en de mogelijke besparing) kijken met dit soort bedragen.
Als hij 10 jaar z'n werk doet mag je €670/jaar afschrijven en dat zonder het verbruik of onderhoud.
Subsidie eraf scheelt bar weinig, dan is het nog €600/jaar :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:09:
@Wolly Dat zijn vermoedelijk de extremen:
Bijna alles zelf doen
ca. € 1.000??
en
ca. € 6.700
door een gerenommeerd? installatiebedrijf wat uitsluitend Daikin doet.
(ook "gewone" warmtepompen)

Trouwens - wpb kan door een dakraam - een hijskraan+machinist kost iets van max. € 500 - 600??
Die 1000 euro is gebaseerd op binnen/binnen.

Wpb de trap opsjouwen met 3 man, trakteren op pizza en bier.
Klein materiaal iets van 200 euro. Loodgieter 6 uur bezig 450.

En je hoeft niet erg gerenommeerd te zijn om de wpb aan te sluiten hoor, het is plug and play. Zelfs een gepensioneerde loodgieter die nooit met koelgassen te maken heeft gehad kan het, het is niet anders dan een kraan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre , @Wolly Laten we deze "fantastische" episode met een gerenommeerd installatiebedrijf maar eindigen, krijgt waarschijnlijk geen vervolg en wordt dus geen succes story.

De waarheid (in €'s) ligt ergens in het midden en hopelijk wat lager (voor mij dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Citaat:
"Wij hebben berekend
warmtepomp-boiler.

Iets?
Belachelijk gewoon.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben gisteren eens grondig gaan meten op mijn zolder. Het is een zolder met een hellend dak, 45 graden helling ongeveer. En daar natuurlijk dan ook gordingen:

Het is een dak dat er uit ziet zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3d87af389f1c824d2d17147160fc81f680f70ba1/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FLsybKiP.jpg

Resultaten:
Hoogte = 2,09 meter tot aan de onderkant van de gording (balk).
Breedte = 50 cm tot aan de zijkant van de onderkant van die balk.
Breedte (over dezelfde hoogte) naar links, door helling van dak en gording = nog +25 cm.

Dus effectief zou ik 2,09 meter hoogte hebben en +- 75 cm breedte.

Aan de linkerkant (links van de balk, waar het dak dus hoger begint te worden), heb ik een hogere hoogte (+- 25 cm extra).

Zien mensen in dit topic een probleem met deze afmetingen? Het is behoorlijk krap, maar volgens mij toch allemaal net genoeg om, met wat behelpen, een go te hebben voor het kunnen plaatsen van een Atlantic Explorer v4 270 liter. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian70
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik ben op zoek naar een installateur die de Atlantic V4 warmtepompboiler kan installeren. Ik woon in Terneuzen maar in de buurt zitten geen installateurs. De dichtsbijzijnde zat in Gent is is komen kijken, maar sindsdien heeft hij er volgens mij geen zin meer in want de offerte blijft uit, telefoon wordt niet opgenomen en mail nietop gereageerd. Atlantic België had deze geadviseerd, maar verwijst me nu naar Nederland. En ook die installateurs reageren niet. Volgens mij lopen de installateurs hier in Zeeland nog een beetje achter. Op een open dag van groot installatiebedrijf had men er ook weinig verstand van, toen ik over anodes begon vertelde men me zelfs dat dat onzin was…. Zij verkopen oa Daikin en die heeft toch echt een anode die regelmatig vervangen moet worden.🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️ Weten hier iemand toevallig een installateur die bereid is om deze warmtepompboiler in Terneuzen te willen installeren? Of weten jullie een betere warmtepompboiler inmiddels dan de Atlantic. Belangrijk voor mij is in elk geval dat er niet regelmatig de anode vervangen dient te worden. Dus electrisch of rvs vat… als ik het goed heb. Weten jullie trouwens ook al wat de specs zijn van de nieuwe Daikin die het eind vh jaar uit zou moeten komen? Alvast bedankt….

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Brian70 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:17:
Ik ben op zoek naar een installateur die de Atlantic V4 warmtepompboiler kan installeren. Ik woon in Terneuzen maar in de buurt zitten geen installateurs. De dichtsbijzijnde zat in Gent is is komen kijken, maar sindsdien heeft hij er volgens mij geen zin meer in want de offerte blijft uit, telefoon wordt niet opgenomen en mail nietop gereageerd. Atlantic België had deze geadviseerd, maar verwijst me nu naar Nederland. En ook die installateurs reageren niet. Volgens mij lopen de installateurs hier in Zeeland nog een beetje achter. Op een open dag van groot installatiebedrijf had men er ook weinig verstand van, toen ik over anodes begon vertelde men me zelfs dat dat onzin was…. Zij verkopen oa Daikin en die heeft toch echt een anode die regelmatig vervangen moet worden.🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️ Weten hier iemand toevallig een installateur die bereid is om deze warmtepompboiler in Terneuzen te willen installeren? Of weten jullie een betere warmtepompboiler inmiddels dan de Atlantic. Belangrijk voor mij is in elk geval dat er niet regelmatig de anode vervangen dient te worden. Dus electrisch of rvs vat… als ik het goed heb. Weten jullie trouwens ook al wat de specs zijn van de nieuwe Daikin die het eind vh jaar uit zou moeten komen? Alvast bedankt….
Wellicht een goede strategie is de volgende:
- Zoek eerst uit wat je wilt hebben met behulp van dit forum en maak een lijst van onderdelen en een schema voor het aansluiten.
- Ga dan eens praten met een lokale loodgieter (zzp-er) die klussen zoals leidingen persen en dakdoorvoeren maken op uurbasis uitvoert. Mocht er nog gesjouwd/gehesen moeten worden dan dit evt ook regelen met een lokale zzp-er als de loodgieter dit niet wil doen.
- Indien de loodgieter de wpb niet voor jou wil bestellen dan bestel je deze zelf via een betrouwbare Nederlandse webwinkel.
- Zorg dat het apparaat klaarstaat op de juiste locatie en vraag je loodgieter om de leidingen aan te leggen.
- Factuur van de loodgieter is voldoende voor de subsidie.
- Garantie op het apparaat loopt via Nederlandse webshop, als er iets is met de leidingen dan kan je terugvallen op je lokale loodgieter.

De grotere installateurs in de buurt van Terneuzen zijn waarschijnlijk druk met klussen waar meer marge op zit. En als je al een offerte krijgt dan is die waarschijnlijk pittig zoals je in de posts hierboven kan lezen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukers88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 21:06
Er stond hier ergens een lijstje waarop stond dat de Panasonic 270l en de atlantic v4 exacte kopiën zijn. Ik kan dat met de zoekfunctie echter nergens meer terugvinden?

Iemand die dit voor mij kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 07:36
Beukers88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:10:
Er stond hier ergens een lijstje waarop stond dat de Panasonic 270l en de atlantic v4 exacte kopiën zijn. Ik kan dat met de zoekfunctie echter nergens meer terugvinden?

Iemand die dit voor mij kan bevestigen?
Mijn pana 150L is een exacte kopie van de Calypso.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

stevenP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Mijn pana 150L is een exacte kopie van de Calypso.
@Beukers88 Klopt. Voor de Pana betaal je een paar honderd meer voor een stikker en een instructieboekje zonder merknaam :-) Dus verkoop ik alleen nog Atlantic Explorers.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukers88
Carboy54 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:13:
[...]

@Beukers88 Klopt. Voor de Pana betaal je een paar honderd meer voor een stikker en een instructieboekje zonder merknaam :-) Dus verkoop ik alleen nog Atlantic Explorers.
Duidelijk, nu kan ik via het werk de Panasonic bestellen, dus vandaar mijn keuze daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 11:46
Vraagje waar ik al wat langer mee zit is deze:
Ik overweeg een warmtepompboiler, deze zal dan op zolder geplaatst worden.
Om nu in de keuken/badkamer te voorkomen dat het lang duurt alvorens we warm water hebben, zit ik er aan te denken om tussen de boiler op zolder en de rest een klein keukenboilertje te plaatsen van ±10l.

Dus:
Warmtepompboiler => keukenboiler => badkamer/keuken.

Wat ik wil bereiken is:
  1. dat ik snel warm water heb. Tegen de tijd dat de boiler leeg raakt, heeft het warme water van zolder de boiler bereikt en stroomt dan door. De boiler wordt dan gevoed met warm water van zolder.
  2. dat we geen loze leidingen hebben die afgedopt zijn in de warme leidingen (alle leidingen liggen in de afwerkvloer, dus kunnen helaas niet op de juiste plek afgekoppeld worden)
Enkele vragen:
  1. Mag de boiler gevoed worden met warm water?
  2. Zijn er belangrijke dingen die ik over het hoofd zie?
  3. Normaliter zouden beide apparaten voorzien moeten zijn van een overstortventiel/inlaatcombinatie, mag dit ook met 1 (bij voorkeur net voor de boiler op zolder)?
  4. Moet er een terugslagklep tussen de zolder en de keukenboiler zitten?
Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@SPZ01 hoeveel liter zit er in de leiding van de zolder naar de keuken? Elke keer dat je max. die hoeveelheid warm water tapt uit je keukenboiler, met tussenpozen van 45 min. of langer, heb je dubbele kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:45
SPZ01 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:52:
Om nu in de keuken/badkamer te voorkomen dat het lang duurt alvorens we warm water hebben, zit ik er aan te denken om tussen de boiler op zolder en de rest een klein keukenboilertje te plaatsen van ±10l.

Dus:

Wat ik wil bereiken is:
  1. dat ik snel warm water heb. Tegen de tijd dat de boiler leeg raakt, heeft het warme water van zolder de boiler bereikt en stroomt dan door. De boiler wordt dan gevoed met warm water van zolder.
  2. dat we geen loze leidingen hebben die afgedopt zijn in de warme leidingen (alle leidingen liggen in de afwerkvloer, dus kunnen helaas niet op de juiste plek afgekoppeld worden)
Enkele vragen:
  3. Normaliter zouden beide apparaten voorzien moeten zijn van een overstortventiel/inlaatcombinatie, mag dit ook met 1 (bij voorkeur net voor de boiler op zolder)?
Bij ons hebben we gekozen voor een Quooker in de keuken te plaatsen. Daarmee kon ook de waterkoker de deur uit. Comfort is ook een aspect dat meegewogen mag worden.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 17:47

Rzaan

Altijd zoekende

Mjier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Bij ons hebben we gekozen voor een Quooker in de keuken te plaatsen. Daarmee kon ook de waterkoker de deur uit. Comfort is ook een aspect dat meegewogen mag worden.
Idem hier.
Ook theezetten doen we veel vaker. Minder handelingen. Het gaat schijnbaar nergens om, want een waterkoker heb je ook snel gevuld en aangezet. Maar met de Quoker ben je in 20 seconden klaar. Ook even een mok opwarmen voordat er koffie ingaat, doe ik met de Quooker. Normaliter ben ik geen luxe-kater maar hier blijkbaar wel.
Badkamers allemaal op WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
SPZ01 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:52:

Dus:

Wat ik wil bereiken is:
Enkele vragen:
Is dit uberhaupt een ding?

Als je kokend water uit de kraan wilt hebben (of warm water, is zo'n ding in te stellen qua temperatuur?) dan zou je een Quooker moeten installeren gok ik?

En als je warm water zou willen hebben in de keuken / douche? Dan zou je toch gewoon de WPB kunnen gebruiken? Ik gok dat deze sneller warm water levert dan een gemiddelde CV ketel, omdat daar de brander nog aan moet enz enz.

Ik zou toch zeggen dat het bij een lengte van minder dan 10 meter vanaf WPB tot keuken/douche geen enkel probleem moet zijn? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
Het is niet bedoelt voor kokend water, maar meer om de tijd voor we warm water in de keuken hebben te verkorten. Onze CV ketel staat op de 1e verdieping en daarmee neemt het al best wat tijd in beslag voor we warmm water in de keuken hebben.

Daarentegen had ik niet gedacht aan het feit dat het water niet meer verwarmd hoeft te worden, het IS simpelweg al op temperatuur. Daarmee zal de tijd hoogstwaarschijnlijk niet veel veranderen, ook al neemt de totale afstand toe.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05:19
Moet je voor een wpb een extra groep plaatsen?
Ben van plan binnen nu en een jaar er 1-tje op zolder te plaatsen, maar dat betekend ook dat er een extra groep getrokken moet worden vanuit m'n kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:06
Tanuki schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:52:
Ik ben gisteren eens grondig gaan meten op mijn zolder. Het is een zolder met een hellend dak, 45 graden helling ongeveer. En daar natuurlijk dan ook gordingen:

Het is een dak dat er uit ziet zoals dit:
[Afbeelding]

Resultaten:
Hoogte = 2,09 meter tot aan de onderkant van de gording (balk).
Breedte = 50 cm tot aan de zijkant van de onderkant van die balk.
Breedte (over dezelfde hoogte) naar links, door helling van dak en gording = nog +25 cm.

Dus effectief zou ik 2,09 meter hoogte hebben en +- 75 cm breedte.

Aan de linkerkant (links van de balk, waar het dak dus hoger begint te worden), heb ik een hogere hoogte (+- 25 cm extra).

Zien mensen in dit topic een probleem met deze afmetingen? Het is behoorlijk krap, maar volgens mij toch allemaal net genoeg om, met wat behelpen, een go te hebben voor het kunnen plaatsen van een Atlantic Explorer v4 270 liter. :)
Zo te zien al een wat ouder huis, wat voor vloer heb je daar in liggen? Als dit nog een houten vloer is, dan even goed uitzoeken of die het gewicht wel mag dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
fevo-1190 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:21:
Ben van plan binnen nu en een jaar er 1-tje op zolder te plaatsen, maar dat betekend ook dat er een extra groep getrokken moet worden vanuit m'n kelder.
mwa... 400~600W op de compressor, 1700 op het element.
Hij gaat hier samen met een ontvochtiger, koelkast, vrieskast, en vast nog wel iets wat ik vergeet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:33:
[...]

mwa... 400~600W op de compressor, 1700 op het element.
Hij gaat hier samen met een ontvochtiger, koelkast, vrieskast, en vast nog wel iets wat ik vergeet.
Moet even kijken, maar heb 2 groepen als goed is.
1 in gebruik door de zonnepanelen en de andere is gewoon voor de zolderkamer (in gebruik door zoon), maar hoe het precies zit weet ik niet meer.
Kan ook zomaar 1 groep zijn op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPZ01
fevo-1190 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:21:
Bij ons zijn er tijdens een verbouwing 2 extra groepen naar zolder getrokken. De kabels (YMVK) zijn gewoon langs de standpijp getrokken en daarmee was het een klein klusje al met al. Als jullie ook een standpijp hebben tot aan het dak, dan is dit misschien ook voor jullie niet veel werk.

Tip: als de kabel toch getrokken wordt, trek dan een extra kabel mee. Kost weinig meer en geeft je later extra ruimte voor bijv. zonnepanelen, een wasmachine en/of droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
SPZ01 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Bij ons zijn er tijdens een verbouwing 2 extra groepen naar zolder getrokken. De kabels (YMVK) zijn gewoon langs de standpijp getrokken en daarmee was het een klein klusje al met al. Als jullie ook een standpijp hebben tot aan het dak, dan is dit misschien ook voor jullie niet veel werk.

Tip: als de kabel toch getrokken wordt, trek dan een extra kabel mee. Kost weinig meer en geeft je later extra ruimte voor bijv. zonnepanelen, een wasmachine en/of droger.
Ik heb geen standpijp.
Woon 2 onder 1 kap dus zal een gootje aan de buitenzijde moeten plaatsen.
Of via de kast die vanuit kelder naar een schacht helemaal naar boven gaat, maar dan ben ik benieuwd of we daar nog bij kunnen.
Zonnepanelen staan al op een aparte groep die er wel al was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

fevo-1190 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Moet even kijken, maar heb 2 groepen als goed is.
1 in gebruik door de zonnepanelen en de andere is gewoon voor de zolderkamer (in gebruik door zoon), maar hoe het precies zit weet ik niet meer.
Kan ook zomaar 1 groep zijn op zolder.
De groep van de zonnepanelen mag je niet gebruiken tenzij je een PV verdeler kan plaatsen waar de WPB komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:06
fevo-1190 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Ik heb geen standpijp.
Woon 2 onder 1 kap dus zal een gootje aan de buitenzijde moeten plaatsen.
Of via de kast die vanuit kelder naar een schacht helemaal naar boven gaat, maar dan ben ik benieuwd of we daar nog bij kunnen.
Zonnepanelen staan al op een aparte groep die er wel al was.
Wat hierboven ook genoemd wordt, je groep van de zonnepanelen pakken met een PV verdeler. Heb ik ook zo, perfecte combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Knielen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:19:
[...]

Wat hierboven ook genoemd wordt, je groep van de zonnepanelen pakken met een PV verdeler. Heb ik ook zo, perfecte combinatie.
Top daar ga ik me even in verdiepen.
Het blijft weliswaar 1 groep , maar gebruikt dan direct van m'n opbrengst van m'n panelen of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Het werkt exact hetzelfde als een normaal stopcontact.
De PV verdeler werkt alleen als een stroombegrenzer zodat dit stopcontact niet overbelast kan raken door de extra zonnestroom.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
Ik heb nog 1 klein vraagje, bij de explorer V4 270l zijn 4 stelpoten bij geleverd. zijn deze echt nodig om er onder te plaatsen of kun je deze ook weg laten? Geen idee of de onderzijde dragend is of dat de stelpoten het stalen vat dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Knielen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Zo te zien al een wat ouder huis, wat voor vloer heb je daar in liggen? Als dit nog een houten vloer is, dan even goed uitzoeken of die het gewicht wel mag dragen
Bedankt voor de scherpe reactie! Had ik er even bij kunnen zetten; er zit een breedplaatvloer in, beton dus. :) dat lijkt me meer dan voldoende om het gewicht te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bmweetje3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 04:04:
Ik heb nog 1 klein vraagje, bij de explorer V4 270l zijn 4 stelpoten bij geleverd. zijn deze echt nodig om er onder te plaatsen of kun je deze ook weg laten? Geen idee of de onderzijde dragend is of dat de stelpoten het stalen vat dragen.
Ik denk dat deze wel prettig zijn om te gebruiken? Je kunt op die manier je boiler perfect waterpas zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@bmweetje3 Ik heb die pootjes niet gebruikt. Mijn WBP staat op een dempingsmat van rubber en ik was bang dat die pootjes daarin zouden drukken.

Vergeet ook niet om de vloerbeugel vast te zetten! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
RichieB schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:02:
@bmweetje3 Ik heb die pootjes niet gebruikt. Mijn WBP staat op een dempingsmat van rubber en ik was bang dat die pootjes daarin zouden drukken.

Vergeet ook niet om de vloerbeugel vast te zetten! })
Oke dan ga ik ze ook niet gebruiken, je hebt die mat uit voorzorg eronder of nadat je geluid ervaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@bmweetje3 Uit voorzorg, ivm de houten vloer waardoor er veel overspraak is tussen de verdiepingen. Lijkt me niet heel handig om naderhand nog te moeten doen. Het resultaat is prima: ik hoor de WPB totaal niet op de 1e verdieping maar alleen als ik op zolder ben. Of dat zonder die mat ook zo was geweest weet ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:49:
@bmweetje3 Uit voorzorg, ivm de houten vloer waardoor er veel overspraak is tussen de verdiepingen. Lijkt me niet heel handig om naderhand nog te moeten doen. Het resultaat is prima: ik hoor de WPB totaal niet op de 1e verdieping maar alleen als ik op zolder ben. Of dat zonder die mat ook zo was geweest weet ik natuurlijk niet.
Wat voor mat is dit precies? Hard of zacht rubber? Want met het gewicht van 300 kg (of meer) lijkt het me dat het best een serieus ding moet zijn dan. Zo een standaard rubberen matje daar gaat het met dat gewicht toch zo doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukers88
Carboy54 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:13:
[...]

Ik ben er nog even verder ingedoken. Er zit wel verschil in wattage van het elektrisch element. Die is bij de atlantic 1800w en bij de Panasonic 1600w.
Zal dit veel verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Beukers88 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Ik ben er nog even verder ingedoken. Er zit wel verschil in wattage van het elektrisch element. Die is bij de atlantic 1800w en bij de Panasonic 1600w.
Hier al 5 jaar een explorer v3 en element 1 maal aangehad uit noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beukers88 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:26:
[...]

De legionella run duurt wellicht iets langer.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Tanuki schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:23:
[...]
Wat voor mat is dit precies?
[…]
Het is deze van 2cm dik. Die is best hard en kan de Atlantic Explorer v4 270C goed hebben zonder serieus in te deuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:28:
[...]
De legionella run duurt wellicht iets langer.
Ik doe de legionella run gewoon op de compressor. Waarom zou je daar het element voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
RichieB schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:46:
[...]

Het is deze van 2cm dik. Die is best hard en kan de Atlantic Explorer v4 270C goed hebben zonder serieus in te deuken.
Die matten kan je in elke bouwmarkt kopen om je wasmachine op te zetten. Hier inderdaad ook gedaan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Nu hebben we precies een jaar de Atlantic Explorer V4 200L in huis (op zolder), in binnen/buiten configuratie, voor een gezin van 5.

Verbruik van 9 juni tot 9 juni is 635,79kWh. Ik kan in Home Assistant niet direct kwantificeren wat dit in geld betekent.
CurlyMo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Die matten kan je in elke bouwmarkt kopen om je wasmachine op te zetten. Hier inderdaad ook gedaan.
Helpt dat (bij een wasmachine) met geluidsproductie?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Die zijn een stuk dunner. 6mm vs 20mm van die van mij. Even op letten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sebazzz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:51:
Helpt dat (bij een wasmachine) met geluidsproductie?
Geen idee, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ook staat alleen de WPB erop om de vloer heel te houden.

De wasmachine staat gewoon direct op underlayment direct aan de balken geschroefd. Bovenop de wasmachine ligt een betonnen tegel van ~ 100x50cm. Die is daarmee muisstil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RichieB schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Die zijn een stuk dunner. 6mm vs 20mm van die van mij. Even op letten dus.
Ik zie het. Hier heb je hem ook, en goedkoper dan bij Amazon.
https://floordirekt.nl/pr...630352281703&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:50:
[...]

Ik doe de legionella run gewoon op de compressor. Waarom zou je daar het element voor gebruiken?
Indien je van buitenaf koude lucht aan zuigt onder 0 graden kan je de BUH nodig hebben voor de run.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmweetje3
RichieB schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:49:
Dankjewel, gisteren de wpb 2 verdiepingen omhoog gesjouwd, ging redelijk maar die ene handgreep bovenzijde heeft werkellijk geen functie. Daar mogen ze toch nog eens over nadenken in de V5 versie om deze beter verplaatsbaar te maken. Bovenzijde 2 ogen om een spanband of hijsband aan te bevestigen zou al mooi zijn ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eQqfgPiUyrzKqsQ3Tl35aWknhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQcxFm7arsqkx6ieQhjLMOpD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:51:
Nu hebben we precies een jaar de Atlantic Explorer V4 200L in huis (op zolder), in binnen/buiten configuratie, voor een gezin van 5.

Verbruik van 9 juni tot 9 juni is 635,79kWh. Ik kan in Home Assistant niet direct kwantificeren wat dit in geld betekent.
In de brochure staat jaarlijks verbruik van 879kWh. We zullen wel iets goed doen, of de COP en verbruik uit de brochure zijn erg pessimistisch :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

bmweetje3 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Dankjewel, gisteren de wpb 2 verdiepingen omhoog gesjouwd, ging redelijk maar die ene handgreep bovenzijde heeft werkellijk geen functie. Daar mogen ze toch nog eens over nadenken in de V5 versie om deze beter verplaatsbaar te maken. Bovenzijde 2 ogen om een spanband of hijsband aan te bevestigen zou al mooi zijn ;)
Ja ik heb ook met de installateur heerlijk lopen klooien om dit op een 180 graden wenteltrap omhoog te krijgen, we hebben wel even lopen uithijgen boven :D

Pagina: 1 ... 82 ... 115 Laatste