Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 15:14
Adriaan71 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:03:
[...]

Voor een boiler zou ik een de Jong 300WPS nemen. Die is van rvs en weegt al een 100 kilo lichter. Ook wat makkelijker om boven te krijgen.

Betreft je vermogen warmtepomp moet je goed nagaan wat voor temperatuur je nodig hebt bij -10 buiten.

En dan kijken of die warmtepomp dat ook kan leveren kwa vermogen bij je temperatuur die je nodig hebt.
Die de Jong heb ik idd al vaker voorbij zien komen.

Misschien het vermelden waard: we stoken is de koude avonden/dagen bij met een houtkachel, dat verklaart misschien ook het redelijk lage gasverbruik.

CV staat op 19 overdag (kort) en in de avonden en snachts op 17 ivm vloerverwarming.

Volgens de warmteverliesberekening kom ik op 9KW uit. De 105 levert 9,2KW.
Ik heb de zolder laten vervallen, deze wordt nu ook niet verwarmd. Beetje lastig te bepalen ivm gedeeltelijk naisoleren.

[ Voor 21% gewijzigd door Kevaani op 05-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Kleuvert schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:27:
[...]

Dit is precies waarom je op een forum als tweakers zit.
Wil je kwaliteit en het eeuwige leven dan ga je naar een installateur met een goede naam en de juiste certificaten van de fabrikant. Dan weet je dat het werkt zoals het bedoelt is en altijd de meest veilige optie gekozen is met de daar bijhorend kosten.

Als tweaker wil je dingen omzeilen of anders doen met een succesvol resultaat en wetende dat het misschien niet de meest veilige optie is.
Of de installateur dan meteen als lomperik wordt weggezet betwijfel ik. Zo ervaar ik dit niet.
Het is de discussie wat je wel en niet wilt.

Het lijkt er nu alleen meer op vanwege de populariteit van de Vaillant warmtepompen dat er regulieren zich aanmelden op dit forum om hun offerte te bespreken.
Ook prima maar daardoor hoeft de discussie om systemen anders uit te voeren dan de fabrikant bedoelt heeft niet uit de weg te gaan.
Eens. Althans, ik ben niet een die-hard tweaker, maar kritisch genoeg om niet zo maar uit te gaan van hetgeen de installateur of de fabrikant zegt. Er moet een argument zijn waarom men dingen roept en het fijne aan dit forum is dat er altijd wel een paar van die bijdehande gasten die toch iets anders proberen _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-07 13:02
Fase 2 is afgerond *O*

De 75/6 en de vloerverwarming beneden zijn nu operationeel. Ik ben nu officieel van het gas af :)

Fase 3 is het monteren van de fancoils en alles netjes afwerken/isoleren, maar de fancoils komen op zn vroegst pas eind september..

Nog een paar plaatjes:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Ziet er strak uit @WallyPower ! Echt jaloers op de mensen die 'm nu al voor de winter geïnstalleerd hebben, ik wacht ook al een aantal maanden... ergens deze of volgende maand zou mijn 55/6 geplaatst moeten worden.

Mag ik vragen waar de pomp bij de vvw-verdeler nog voor dient? Ik was in de veronderstelling dat de pomp in de buitenunit krachtig genoeg zou zijn?

Enne, de houtkachel.. van jou of van de buren (schoorsteen op eerste foto)?

Ik hoop echt voor je dat er geen bijdehandte voorbijgangers komen en geintjes met je WP uithalen. Je zou er een camera in bouwen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Gramser schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:54:
Ziet er strak uit @WallyPower ! Echt jaloers op de mensen die 'm nu al voor de winter geïnstalleerd hebben, ik wacht ook al een aantal maanden... ergens deze of volgende maand zou mijn 55/6 geplaatst moeten worden.

Mag ik vragen waar de pomp bij de vvw-verdeler nog voor dient? Ik was in de veronderstelling dat de pomp in de buitenunit krachtig genoeg zou zijn?

Enne, de houtkachel.. van jou of van de buren (schoorsteen op eerste foto)?

Ik hoop echt voor je dat er geen bijdehandte voorbijgangers komen en geintjes met je WP uithalen. Je zou er een camera in bouwen... :+
Dank u :)

Ja het is wel een redelijk proces geweest, had de spullen al in maart besteld, in juli geleverd gekregen en nu dan fase 2 operationeel.

De losse pomp is voor dat ik 2 zones heb i.c.m. een buffervat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvBX3eDoaw4l1OBu3stz9Q-hKls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3RI5prcKKAiBUkyiGiHWRgYW.jpg?f=user_large

Op deze manier kan ik beide zones onafhankelijk van elkaar schakelen.

De houtkachel is van de buren, maar die is al in geen jaren meer gestookt.

Verder ben ik niet echt bang voor mensen die geintjes uithalen. Ons huis ligt best ver van de straat dus er komt alleen bestemmingsverkeer voorlangs; pakketbezorger & postbode. Al zou een camera op de gevel wel een afschrikwekkende werking kunnen hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank voor je uitleg - en die houtkachel was meer een geintje, dacht dat je misschien voor de zekerheid een alternatieve warmtebron achter de hand had (heb ik zelf ook) ;)

Maart besteld? Ik in mei, dus als dat een beetje gelijk opgaat, klopt de inschatting van mijn installateur nog steeds.

Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-07 11:25
@WallyPower Niet bang voor aanvriezend vocht op de stoep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ikkeja33 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:23:
Als hij de installatiehandleiding heeft gevolgd, loopt er een buis in kiezels iets van 60-100cm de grond in. Dus ik denk het niet maar ik hoor niet voor m'n beurt te spreken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Ikkeja33 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:23:
Gramser schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:24:
[...]

Als hij de installatiehandleiding heeft gevolgd, loopt er een buis in kiezels iets van 60-100cm de grond in. Dus ik denk het niet maar ik hoor niet voor m'n beurt te spreken O-)
Er loopt idd een bronfilterbuis 1 meter de grond in. op de foto's staat er net een blaadje voor, al kun je nog wel de ontdooidraad zien hangen.

Voor de stoep zelf, ik heb een zak met split staan mocht het glad worden. Maar ik verwacht dat het mee valt, aan de voorkant is het nogal een windvanger dus waait het er eigenlijk altijd. Dit zou aanvriezen net boven het vriespunt moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
WallyPower schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:46:
Fase 2 is afgerond *O*

De 75/6 en de vloerverwarming beneden zijn nu operationeel. Ik ben nu officieel van het gas af :)

Fase 3 is het monteren van de fancoils en alles netjes afwerken/isoleren, maar de fancoils komen op zn vroegst pas eind september..

Nog een paar plaatjes:

***members only***
Dat klopt met rehau. Andere wanddikte SDR11 koppelingen Rauvitherm zijn dat. Maar wel kwaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

WallyPower schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:46:
Fase 2 is afgerond *O*

Nog een paar plaatjes:

***members only***
Ziet er tof uit.
Gebruik je nog iets van een vorst beschermer in het water?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24
WallyPower schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:30:
Voor de stoep zelf, ik heb een zak met split staan mocht het glad worden. Maar ik verwacht dat het mee valt, aan de voorkant is het nogal een windvanger dus waait het er eigenlijk altijd. Dit zou aanvriezen net boven het vriespunt moeten voorkomen.
Die wind gaat niet helpen. Elke warmtepomp vriest (als ie de woning verwarmt of SWW maakt) onder een graad of 4 à 5 aan, omdat dan de verdamper onder nul komt. Is gewoon natuurkunde. Dan zal ie dus ook periodiek (zo'n 1x per uur) gaan ontdooien.
Overigens zou ik de WP een metertje verder naar achteren hebben gezet. Al was het alleen maar om te voorkomen dat een willekeurige bezorger of bezoeker zijn fiets er tegenaan zet.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2022 17:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Seafarer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:45:
[...]

Ziet er tof uit.
Gebruik je nog iets van een vorst beschermer in het water?
Nee, is gewoon kraanwater. Glycol en andere toevoegingen zijn slecht voor de CoP door verminderde warmtecapaciteit. Vaillant heeft een vorstbescherming ingebouwd welke de circulatiepomp aanzet wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:14:
[...]

Die wind gaat niet helpen. Elke warmtepomp vriest (als ie de woning verwarmt of SWW maakt) onder een graad of 4 à 5 aan, omdat dan de verdamper onder nul komt. Is gewoon natuurkunde. Dan zal ie dus ook periodiek (zo'n 1x per uur) gaan ontdooien.
Overigens zou ik de WP een metertje verder naar achteren hebben gezet. Al was het alleen maar om te voorkomen dat een willekeurige bezorger of bezoeker zijn fiets er tegenaan zet.
Ik denk dat we elkaar net niet helemaal begrijpen, ik doelde op gladheid op stoep die mogelijk kan ontstaan door de koude uitblaaslucht. De warmtepomp staat zelf haaks op de windrichting om inblazen te voorkomen.

Ik ben me er zeker van bewust dat hij op een ietswat kwetsbare positie staat. Ik heb er echter voor gekozen om de geluidsdruk op de gevel te minimaliseren door de warmtepomp zo ver mogelijk van mijn en het huis van de buren af te zetten.
Bovendien is de stoep voor het huis niet roelstoelvriendelijk }) . Er zitten tredes in de stoep aan de straatkant, dus een fiets komt hier niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Adriaan71 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:53:
[...]

Aangezien tegenwoordig een nieuwbouwwoning bijna een micro lab is zonder enige warmte verlies bestaat de mogelijkheid dat de warmtepomp lange tijd uitstaat. Met een split heb je geen enkel probleem met bevriezing gevaar omdat de gas niet kan bevriezen bij die temperaturen.

De meeste tweakers willen ook zo goedkoop mogelijk een systeem hebben en vinden een stek monteur al gauw zonde geld. En willen alles zelf aan leggen als het even kan.

Maar als kijk naar een goeie terrein leiding met de benodigde koppelingen vraag ik me af wat duurder is. Laat staat al het gemak van aanleggen van een split tegenover een monoblock met de dikken geïsoleerde leidingen. Recht toe recht aan is makkelijk maar zo gauw er bochten komen loop je te stoeien.

En mono block zal regelmatig zijn pomp aangooien onder een bepaald temperatuur om bevriezing gevaar tegen te gaan. Dat doet een split niet.

Zelfs bij stroom uitval is er niks aan de hand met een split. Dat kan bij een monoblock wel anders zijn als het lang is en het vriest hard.

Dan kan je weer een bepaalde klep toepassen die het water eruit gooit.

En het stroom netwerk gaat steeds groter probleem worden .
toon volledige bericht
Helder, dankjewel, @Adriaan71! _/-\o_

Ik ga het sowieso niet zelf plaatsen. Want hier is het wat complexer: in het midden van de stad (geen tuin/buitenmuur voor de buitenunit) en de leiding moet door het dak (ik zit in het bovenste appartement).

Nog één follow-up vraag: een split vindt het dus prima om urenlang bevroren te zijn en om daarna vrolijk weer in gang te schieten? Nog steeds een defrost voor de buiten unit nodig lijkt me, maar a) niet periodiek (bvb elk uur zoals @Andrehj een paar posts geleden zei, want aanvriezen leidingen is geen issue), en b) dat haalt geen warmte uit je huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Kleuvert schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat ze bij de Arotherm doelen op een home manager. Die van mij was verbonden via de EEbus met mijn SMA home manager en daar kon ik hem dan bij overproductie extra laten draaien. Maar ik heb geen boiler op de Arotherm. Daarnaast sinds ik naar Ubiquiti netwerk apparatuur gestapt ben heb ik de Arotherm niet meer zichtbaar gekregen in het systeem van SMA. Andersom ziet die hem wel naar daar heb ik geen fluit aan. Na contact met SMA is het van zoek maar naar een installateur die hier ervaring mee heeft. Dat wordt hard zoeken. Na contact met Vaillant is het dat deze functie in Nederland niet ondersteund wordt en ze geen flauw idee hebben wat een EEbus verbinding is met SMA. Ik heb meer plezier van de Edimax stopcontacten die verbonden zijn met de manager dan de spullen van Bosch en Vaillant. Dat ligt niet aan de laatst 2 genoemden. Hoe geweldig SMA met zijn eigen spullen is zo’n drama om te connecten met een ander merk.
Hier ook SMA Home Manager.

Bosch wasmachine & droger zijn verbonden via EEBus. Was een gedoe om verbonden te krijgen, maar ze blijven nu wel verbonden. Ze sturen helaas niet hun verbruik door: ik zie ze verschijnen als "actief" in Sunny Portal, maar ze verbruiken zogezegd 0 Watt :F Verder lijkt het "slimme plannen" absoluut niet te werken. Over een week komt de installateur langs om er eens naar te kijken … want ook hier (Gent, België) hebben ze nul ervaring met EEBus: ik ben hun eerste klant!

Als ik je verhaal goed begrijp zeg je dat dat óóit (pre-Ubiquiti-netwerk) wél goed werkte, het PV-surplus omzetten naar extra SWW (en op hogere temperatuur?) aanmaken in de Arotherm, via EEbus (dus niet via SG-ready relais), begrijp ik dat juist? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Wim Leers schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:51:
Nog één follow-up vraag: een split vindt het dus prima om urenlang bevroren te zijn en om daarna vrolijk weer in gang te schieten? Nog steeds een defrost voor de buiten unit nodig lijkt me, maar a) niet periodiek (bvb elk uur zoals @Andrehj een paar posts geleden zei, want aanvriezen leidingen is geen issue), en b) dat haalt geen warmte uit je huis dan?
Je haalt van alles door elkaar. Voor het aantal defrosts van een WP maakt het niet uit of het een monoblock of een split is. Principe van aanvriezen van de verdamper is precies gelijk.
Het nadeel van een monoblock is dat de waterleidingen kunnen bevriezen als je hem uitzet (door bijvoorbeeld nachtverlaging) als het buiten vriest.
Daarvoor hebben de fabrikanten dan weer wat bedacht. Ze zetten de waterpomp onder een bepaalde buitentemperatuur aan, waardoor het water gaat circuleren en je de WP dus met warmte uit je huis boven het vriespunt houdt. Afhankelijk van de fabrikant staat die waterpomp dan permanent aan (= het veiligst), of met intervallen (= het zuinigst).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troefel
  • Laatst online: 27-03-2024
Dag allen

Ik ben momenteel ook op de markt voor een warmtepomp en werd een Vaillant Arotherm Split aangeraden.
Bij een 2de installateur die tevens ook Vaillant aanbied, bied dit toestel niet meer aan wegens problemen van veel hoger verbruik en storingen. Hij bood wel een Daikin Altherma 3 aan.

Hebben jullie ook deze negatieve ervaringen met de Vaillant Arotherm Split?

Mvg,

Jens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11
troefel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:12:
Dag allen

Ik ben momenteel ook op de markt voor een warmtepomp en werd een Vaillant Arotherm Split aangeraden.
Bij een 2de installateur die tevens ook Vaillant aanbied, bied dit toestel niet meer aan wegens problemen van veel hoger verbruik en storingen. Hij bood wel een Daikin Altherma 3 aan.

Hebben jullie ook deze negatieve ervaringen met de Vaillant Arotherm Split?

Mvg,

Jens
klinkt erg als een kul verhaal en waarschijnlijk heeft hij die daikin liggen/kan er sneller aan komen omdat er leverproblemen (grote vraag) naar Vaillant is.
Het feit dat ze structureel uitverkocht zijn, is volgens mij een contra indicatie van wat de installateur vertelt.. :)

Ik ben heel blij met mijn vaillant split in ieder geval.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met mijn zoektocht naar een WP kwam ik er achter dat veel installateurs wel monoblocken verkopen,en geen split.
Ik kreeg een vermoeden dat degene die geen split verkopen ook geen FF gassen certificaat hebben,maw , ze kunnen ze niet installeren.
Mocht dat een foute aanname zijn dan hoor ik dat graag.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hemaworstje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:24:
Met mijn zoektocht naar een WP kwam ik er achter dat veel installateurs wel monoblocken verkopen,en geen split.
Ik kreeg een vermoeden dat degene die geen split verkopen ook geen FF gassen certificaat hebben,maw , ze kunnen ze niet installeren.
Mocht dat een foute aanname zijn dan hoor ik dat graag.

;)
Wat let je hen dat te vragen? En een monoblock kan ook goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:47:
[...]

Wat let je hen dat te vragen? En een monoblock kan ook goed werken.
Neuh,ben reeds voorzien,
Monoblock werkt prima.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Andrehj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:59:
[...]

Je haalt van alles door elkaar. Voor het aantal defrosts van een WP maakt het niet uit of het een monoblock of een split is. Principe van aanvriezen van de verdamper is precies gelijk.
Het nadeel van een monoblock is dat de waterleidingen kunnen bevriezen als je hem uitzet (door bijvoorbeeld nachtverlaging) als het buiten vriest.
Daarvoor hebben de fabrikanten dan weer wat bedacht. Ze zetten de waterpomp onder een bepaalde buitentemperatuur aan, waardoor het water gaat circuleren en je de WP dus met warmte uit je huis boven het vriespunt houdt. Afhankelijk van de fabrikant staat die waterpomp dan permanent aan (= het veiligst), of met intervallen (= het zuinigst).
Ik haal het dan toch net níet door elkaar? (Maar ik had het wel duidelijker kunnen schrijven O-) :+ )

De buiten unit moet bij split én mono ijsvrij gemaakt worden vooraleer ie warmte kan genereren. Maar bij split maakt het niet uit of dat periodiek gebeurt (omdat er geen leidingen zijn die kunnen bevriezen) of gewoon vooraleer er aan een warmtevraag kan voldaan worden.

Dat is wat ik vroeg en ook wat jij nu zegt, dus ik had @Adriaan71 tóch goed geïnterpreteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Ook bij een monoblock hoeft niet constant de hele buitenunit ijsvrij te blijven.
Enkel de waterpomp moet zeer geregeld aan om te voorkomen dat de (water)leidingen naar de unit bevriezen.

Hij hoeft dus niet steeds een defrost van de hele unit te doen als vorstbeveiliging.
Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Nog een vraagje daarover: Stel nou dat je antivries in je CV circuit hebt zitten, kun je die beveiliging ook aanpassen naar bijvoorbeeld -5 of -10 graden?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Wim Leers ik heb nog steeds het idee dat je een defrost van de lucht/koudemiddel-warmtewisselaar (het is onvermijdelijk dat die af en toe een blok ijs wordt) en het vorstvrij houden van de buiten-cv leidingen (die heeft een split gewoon niet) door elkaar haalt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Proton_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:24:
@Wim Leers ik heb nog steeds het idee dat je een defrost van de lucht/koudemiddel-warmtewisselaar (het is onvermijdelijk dat die af en toe een blok ijs wordt) en het vorstvrij houden van de buiten-cv leidingen (die heeft een split gewoon niet) door elkaar haalt :)
Som ik het zo juist op?

- warmtewisselaar (ik schreef "buiten unit") moet bij zowel mono als split ijsvrij gemaakt worden
- leidingen naar buiten moeten bij split níet vorstvrij gehouden worden
- leidingen naar buiten moeten bij mono wél vorstvrij gehouden worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Omdat een topic leuker is met plaatjes (vind ik) O-)

Na lang wachten (4 maanden is relatief)
Hangt onze VWL 75/6 met Unitower 190.
Ik weet niet alle precieze benamingen hoor maar vandaag Vaillant over de vloer gehad en had niets dan complimenten voor onze installateurs.
Ik heb voor de buitenunit en de binnenunit aparte kWh meters opgehangen om te zien wat ze in een jaar gaan doen.

Met dank aan hier de buitenvoeler op Noord opgehangen 8)

Een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeLPxdlrNfskk83sLUFra3Jx2e4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWii1DJrJb7GLjTwc6OltGnY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ6O8krl8ssvi3zPO2UIzutUOgQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMX1BtZVeotIYURpqVzeJt3U.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNcFYJhQOjOL26tfjwU4E4s5ww4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmTH8QWBflv6ySbkImmdSX8d.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zit nog een apart putje onder met kiezels voor de afvoer.
Hij heeft al 2 testruns gehad om het vloerverwarmingssysteem te ontluchten en niks lekt. (ook lekker)
Ik heb ontzettend veel geleerd hier door te lezen. Dank daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Wim Leers schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:56:
[...]

Hier ook SMA Home Manager.

Bosch wasmachine & droger zijn verbonden via EEBus. Was een gedoe om verbonden te krijgen, maar ze blijven nu wel verbonden. Ze sturen helaas niet hun verbruik door: ik zie ze verschijnen als "actief" in Sunny Portal, maar ze verbruiken zogezegd 0 Watt :F Verder lijkt het "slimme plannen" absoluut niet te werken. Over een week komt de installateur langs om er eens naar te kijken … want ook hier (Gent, België) hebben ze nul ervaring met EEBus: ik ben hun eerste klant!

Als ik je verhaal goed begrijp zeg je dat dat óóit (pre-Ubiquiti-netwerk) wél goed werkte, het PV-surplus omzetten naar extra SWW (en op hogere temperatuur?) aanmaken in de Arotherm, via EEbus (dus niet via SG-ready relais), begrijp ik dat juist? :)
Ik heb geen sww op mijn Arotherm. Maar zo wordt het beschreven door Vaillant in een apart document wat op internet zwerft voor het koppelen van de Vaillant en SMA.
De Bosch apparaten geven idd geen vermogen weer omdat daar simpelweg geen meter inzit.
Als je in het sunny portal de vermogens waarden van de machines correct zet en de machine op bedien op afstand en een timer. Dan schakelt de Home manager het apparaat tussentijds in als er overschot is.
Zo niet dan gaat hij alsnog aan als de timer bereikt is.
De Vaillant zou intelligenter moeten zijn deze gaf bij mij ook vermogenswaarde door.
Maar dat is dus helaas alweer geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kleuvert schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:09:
[...]

Ik heb geen sww op mijn Arotherm. Maar zo wordt het beschreven door Vaillant in een apart document wat op internet zwerft voor het koppelen van de Vaillant en SMA.
De Bosch apparaten geven idd geen vermogen weer omdat daar simpelweg geen meter inzit.
Als je in het sunny portal de vermogens waarden van de machines correct zet en de machine op bedien op afstand en een timer. Dan schakelt de Home manager het apparaat tussentijds in als er overschot is.
De Vaillant zou intelligenter moeten zijn deze gaf bij mij ook vermogenswaarde door.
Bij mij is het dus zo ingesteld dat de Vaillant met de omvormer (SolarEdge) communiceerd om de verwarming uit de zonneperiode te halen. Maar ik heb hem niet gesproken dus weet ook niet hoe.
Ik zal vd week even de monteur bellen om te vragen hoe dat is gedaan.

• Wim Leers
Kleuvert schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:09:
[...]

👍
… maar dan zou ik veronderstellen dat SMA Home Manager toch op z'n minst het *gemiddelde* verbruik van de wasmachine registreert.
En hoe start jij de wasmachine/droogkast? Op het toestel zelf? Of via de app?

Via de app ziet het er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFOfRaHfO15xYB4-ZFZVcOeCbok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rwj8Ln5ALS6ypaZj78mFLnIw.png?f=fotoalbum_large

… maar tot nu toe lijkt ie dat helemaal niet te plannen: hij doet het gewoon telkens op het laatst mogelijke moment van het tijdslot? En het is ook bijzonder knullig dat je telkens de app er moet bijhalen om het "slim" te starten.

Dit is vooral belangrijk wanneer er ook een warmtepomp zal zijn: de loads moeten dan goed gepland worden op basis van verwachte PV opbrengst. Misschien is dat omdat bij mij de "load planning"/"verbruikerplanning" … leeg is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXoCHmQwGC2iVb-s6gew3nsQXL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plpgfy0l788DbcX1Mn64v6aW.png?f=fotoalbum_large
(Ik lijk dus geen toegang te hebben tot deze functionaliteit: ik kán simpelweg geen planning maken. Dit zou het bovenstaande verdrag kunnen verklaren |:( )
IIRC heb je multicast en meer specifiek IGMPv3 nodig om EEBus te laten werken. Ik vermoed dat je Ubiquiti netwerk hardware dat blokkeert. Zie https://manuals.sma.de/EDMM-10/en-US/967285899.html.

P.S.: excuses als dit licht off-topic is. Maar … gezien warmtepompen op elektriciteit draaien en in België salderen ("terugdraaiende teller" zeggen we in BE) al niet meer bestaat, gaat dit ook in Nederland steeds belangrijker worden! Kortweg: NL heeft een "gratis batterij", BE niet. Dus dan is surplus zonnepanelen elektriciteit gebruiken om warmte op te slaan in je woning (en SWW in boiler) dus echt wel essentieel. Daar vond ik nog bitter weinig over terug in de 141 pagina's die ik las }:O Hopelijk helpt dit anderen! O+

• Wim Leers
ApC_IcE schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:30:
[...]

Bij mij is het dus zo ingesteld dat de Vaillant met de omvormer (SolarEdge) communiceerd om de verwarming uit de zonneperiode te halen. Maar ik heb hem niet gesproken dus weet ook niet hoe.
Ik zal vd week even de monteur bellen om te vragen hoe dat is gedaan.
Alright, dus gewoon "wanneer de zon er is", en niet zozeer "surplus PV energie"? Want in dat geval zou 't eenvoudigweg op basis van de tijd kunnen zijn. Hopelijk niet natuurlijk! :+ Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Wim Leers schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:13:
[...]

👍

[...]

… maar dan zou ik veronderstellen dat SMA Home Manager toch op z'n minst het *gemiddelde* verbruik van de wasmachine registreert.

[...]

En hoe start jij de wasmachine/droogkast? Op het toestel zelf? Of via de app?

Via de app ziet het er zo uit: [Afbeelding]

… maar tot nu toe lijkt ie dat helemaal niet te plannen: hij doet het gewoon telkens op het laatst mogelijke moment van het tijdslot? En het is ook bijzonder knullig dat je telkens de app er moet bijhalen om het "slim" te starten.

Dit is vooral belangrijk wanneer er ook een warmtepomp zal zijn: de loads moeten dan goed gepland worden op basis van verwachte PV opbrengst. Misschien is dat omdat bij mij de "load planning"/"verbruikerplanning" … leeg is?

[Afbeelding]
(Ik lijk dus geen toegang te hebben tot deze functionaliteit: ik kán simpelweg geen planning maken. Dit zou het bovenstaande verdrag kunnen verklaren |:( )

[...]

IIRC heb je multicast en meer specifiek IGMPv3 nodig om EEBus te laten werken. Ik vermoed dat je Ubiquiti netwerk hardware dat blokkeert. Zie https://manuals.sma.de/EDMM-10/en-US/967285899.html.

P.S.: excuses als dit licht off-topic is. Maar … gezien warmtepompen op elektriciteit draaien en in België salderen ("terugdraaiende teller" zeggen we in BE) al niet meer bestaat, gaat dit ook in Nederland steeds belangrijker worden! Kortweg: NL heeft een "gratis batterij", BE niet. Dus dan is surplus zonnepanelen elektriciteit gebruiken om warmte op te slaan in je woning (en SWW in boiler) dus echt wel essentieel. Daar vond ik nog bitter weinig over terug in de 141 pagina's die ik las }:O Hopelijk helpt dit anderen! O+
toon volledige bericht
Ik ben voor sma gegaan vanwege het hoge rendement van hun omvormers en kwaliteit. Daarnaast heb ik de Home manager voor de sma wallbox zodat ik het nog steeds red met 3*25a hoofd aansluiting. De rest is toeval dat het met elkaar zou moeten werken. Igmp heb ik al eens ingeschakeld maar mag niet baten.
Bij mij liet hij bij energiebalans de kleuren in een lijn zien onder de opbrengst en bij de plekken waar overproductie was werd de lijn dik. Daar schakelt hij de apparaten. Geen idee hoe dit bij jou zit maar ik moet zeggen dat ik de Home manager ingesteld heb na veel filmpjes te kijken van sma via YouTube.
Daar is een dame uit jouw land die keurig met alle stappen uitlegt hoe deze ingesteld moet worden.

• Wim Leers
Adriaan71 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:19:
[...]

Artikelnummer Vaillant 0020230738
Elektrische naverwarmer 0,5..3,5kW voor PV 230/400V

Hiermee kan je je overschot aan pv panelen in je boiler laden,.

Even uitzoeken hoe een en ander aan te sluiten
@Adriaan71 Heb je dat artikel ook nodig als je een Unitower koopt? Daarin zit immers toch al een weerstand (0–5,4 kW)? Want @asulon heeft een VWZ AI, geen Unitower.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Wim Leers schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:30:
[...]

@Adriaan71 Heb je dat artikel ook nodig als je een Unitower koopt? Daarin zit immers toch al een weerstand (0–5,4 kW)? Want @asulon heeft een VWZ AI, geen Unitower.
Nee, in de unitower zit ook een elektrische element die je kan inschakelen als je dat wil.

• Wim Leers
Adriaan71 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:11:
[...]

Nee, in de unitower zit ook een elektrische element die je kan inschakelen als je dat wil.
En hoe stuur je dan dat elektrisch element aan met overschot van PV panelen?

In de VRC720f handleiding, pagina 131: "Configuratie WP-regelmodule → ME: is Fotovoltaïek geactiveerd.", en op pagina 132 staat hoe je dat aanzet. Maar er staat gewoon "een signaal":
Bij overtollige stroom is een signaal aanwezig en activeert de systeem- thermostaat eenmalig de functie Boost warm water. Als het signaal aanwezig blijft, wordt het buffervat met aanvoertemperatuur + offset buf- fervat zolang geladen, tot het signaal bij de warmtepomp weggaat.
… waar komt dat signaal vandaan?

• Adriaan71
Wim Leers schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:06:
[...]

In de VRC720f handleiding, pagina 131: "Configuratie WP-regelmodule → ME: is Fotovoltaïek geactiveerd.", en op pagina 132 staat hoe je dat aanzet. Maar er staat gewoon "een signaal":

[...]

Dat weet ik ook niet. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Joepie, na wat aandringen zijn ze eindelijk mijn installatie komen afwerken. Tot mijn verbazing was de baas + technieker enorm vriendelijk, en hebben ze hun best gedaan om na het oplossen van de issues ook uitleg te geven over alle functies/instellingen.

Het display op de boiler werkt nu ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBWbdz3pMZvahRzlf8iBHi77bB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z99yWlzUSvUf7ouA7Gvdz3Tu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel volgende instellingen:

stooklijn 0.30
BT uitschakeltemperatuur: 16 graden
Boiler temperatuur 48 graden

Een weekschema gemaakt om tussen 09:00 en 18:00 voor warm water te zorgen, dit wil ik eigenlijk nog wat inkorten zodat dit opgevangen kan worden met de zonnepanelen. Het boilervat van 300L koelt toch niet zo snel af.

De legionella run is volgens hun niet nodig, enkel na een vakantieperiode als het water even stilgestaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Wim Leers schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:06:
[...]

[...]

SMA omvormer in combinatie met de Homemanager 2.0 kan smart plugs aansturen van Edimax. Sluit een relais aan op de smartplug en koppel het relais met de WP. Er vanuit gaande zoals ik een aantal posts terug ook schreef dat het aansluitpunt op de WP een NO (normally open) aansluiting is zoals op de Arostor warmtepompboiler. Als SMA de Edimax aan zet zal het relais sluiten en zal er een contact gemaakt worden op de NO aansluiting op de WP, en daar is je " signaal". Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Job1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
[...]

SMA omvormer in combinatie met de Homemanager 2.0 kan smart plugs aansturen van Edimax. Sluit een relais aan op de smartplug en koppel het relais met de WP. Er vanuit gaande zoals ik een aantal posts terug ook schreef dat het aansluitpunt op de WP een NO (normally open) aansluiting is zoals op de Arostor warmtepompboiler. Als SMA de Edimax aan zet zal het relais sluiten en zal er een contact gemaakt worden op de NO aansluiting op de WP, en daar is je " signaal". Werkt top.
Maar dat is de "Smart Grid ready"-functionaliteit die elke warmtepomp heeft. Dat moduleert niet.

Ik heb ondertussen zelf het antwoord gevonden: je hebt geen thermostaat (VRC700 of de nieuwere VRC720) nodig, enkel de communicatiemodule VR920 of de nieuwere VR921. Zie https://www.sma-benelux.c...aillant-warmtepompen.html, waarop deze twee video's te vinden zijn:
- YouTube: EEBus: Universeel communicatieprotocol
- YouTube: Fotovoltaïsche systemen van SMA

En precíes dezelfde twee video's zijn te vinden op https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/

Dus … in principe zou jij dat ook moeten kunnen gebruiken zonder die stekker, @Job1985! Misschien eens proberen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
@Wim Leers Fimpjes zien er fancy uit! Misschien een manier om mijn legionella-run zelf in te stellen, iets dat me niet via het PV-contact op de AI lukt.

Anderzijds: 200+ euro voor zo'n apparaatje vind ik ook erg duur. Denk dat je met een beetje zelf tunen (juiste stooklijn, zinnnige SWW-tijden) ook een heel eind kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Zwartoog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:53:
@Wim Leers Fimpjes zien er fancy uit! Misschien een manier om mijn legionella-run zelf in te stellen, iets dat me niet via het PV-contact op de AI lukt.

Anderzijds: 200+ euro voor zo'n apparaatje vind ik ook erg duur. Denk dat je met een beetje zelf tunen (juiste stooklijn, zinnnige SWW-tijden) ook een heel eind kunt komen.
>€200 voor de Home Manager … is niet genoeg helaas, ik had 'm voor €533 inclusief plaatsing. Ik heb de gok gewaagd omdat het op termijn hopelijk zichzelf terugverdiend.

Immers, met een stooklijn en goed ingeschatte tijden kan je je basisenergieverbruik wel goed krijgen, maar dat houdt nog steeds geen rekening met weer noch met surplus PV. Als de WP geen SWW run meer moet doen omdat surplus PV reeds voldoende SWW heeft gemaakt, dan zou dat wel eens kunnen lukken op een paar jaar tijd met de huidige energieprijzen!

De Home Manager zóu andere apparaten ook slim schakelen (wasmachine/droogkast/vaatwasser/EV laden) én een goed overzicht van opbrengst, verbruik (inclusief per apparaat) … hopelijk maakt het dat waar🤞 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wim Leers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:54:
[...]

>€200 voor de Home Manager … is niet genoeg helaas, ik had 'm voor €533 inclusief plaatsing. Ik heb de gok gewaagd omdat het op termijn hopelijk zichzelf terugverdiend.

Immers, met een stooklijn en goed ingeschatte tijden kan je je basisenergieverbruik wel goed krijgen, maar dat houdt nog steeds geen rekening met weer noch met surplus PV. Als de WP geen SWW run meer moet doen omdat surplus PV reeds voldoende SWW heeft gemaakt, dan zou dat wel eens kunnen lukken op een paar jaar tijd met de huidige energieprijzen!

De Home Manager zóu andere apparaten ook slim schakelen (wasmachine/droogkast/vaatwasser/EV laden) én een goed overzicht van opbrengst, verbruik (inclusief per apparaat) … hopelijk maakt het dat waar🤞 }:O
Ik hoop het! In NL is het vooralsnog voor het "goede doel" zolang de salderingsregeling enigszins wat oplevert. Zonder saldering zie ik inderdaad wel een nuttige use-case, mits de investering niet te groot is.

Maar waar kwam die 300+ euro voor de plaatsing vandaan? Is toch gewoon een kastje ophangen en aan de eBus hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:05:
Joepie, na wat aandringen zijn ze eindelijk mijn installatie komen afwerken. Tot mijn verbazing was de baas + technieker enorm vriendelijk, en hebben ze hun best gedaan om na het oplossen van de issues ook uitleg te geven over alle functies/instellingen.

Het display op de boiler werkt nu ook:

[Afbeelding]

Ik heb momenteel volgende instellingen:

stooklijn 0.30
BT uitschakeltemperatuur: 16 graden
Boiler temperatuur 48 graden

Een weekschema gemaakt om tussen 09:00 en 18:00 voor warm water te zorgen, dit wil ik eigenlijk nog wat inkorten zodat dit opgevangen kan worden met de zonnepanelen. Het boilervat van 300L koelt toch niet zo snel af.

De legionella run is volgens hun niet nodig, enkel na een vakantieperiode als het water even stilgestaan heeft.
toon volledige bericht
Vriendelijk. Ze moeten de ogen uit hun kop schamen wat ze afgeleverd hebben. Maar goed is opgelost. Dat is het belangrijkste.

Stooklijn kan je nog wel iets aanpassen als je LTV verwarming het naar 0.15.

En minimale aanvoer temperatuur naar 27 graden. En ook je maximale temperatuur vast zetten op 35.

Is allemaal op aan te passen als je huis het niet trekt.

Zou inderdaad de tijdsvenster aanpassen naar het warmste van de dag. Zo tussen 13.00 en 15.00.

De boiler koelt niet zo snel af mits ze de leidingen goed aangesloten hebben. Dus eerst een stukje baar beneden toe de warm water en de aanvoer van spiraal. Anders trekt hij er warmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:37:
[...]

Vriendelijk. Ze moeten de ogen uit hun kop schamen wat ze afgeleverd hebben. Maar goed is opgelost. Dat is het belangrijkste.

Stooklijn kan je nog wel iets aanpassen als je LTV verwarming het naar 0.15.

En minimale aanvoer temperatuur naar 27 graden. En ook je maximale temperatuur vast zetten op 35.

Is allemaal op aan te passen als je huis het niet trekt.

Zou inderdaad de tijdsvenster aanpassen naar het warmste van de dag. Zo tussen 13.00 en 15.00.

De boiler koelt niet zo snel af mits ze de leidingen goed aangesloten hebben. Dus eerst een stukje baar beneden toe de warm water en de aanvoer van spiraal. Anders trekt hij er warmte uit.
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips, nu kan ik ein-de-lijk de installatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Zwartoog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:34:
[...]
Maar waar kwam die 300+ euro voor de plaatsing vandaan? Is toch gewoon een kastje ophangen en aan de eBus hangen?
Waar vind je 'm voor €200? Ik zie 'm nu overal te koop voor nog meer dan ik 'm 3 maanden geleden heb laten plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wim Leers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:21:
[...]

Waar vind je 'm voor €200? Ik zie 'm nu overal te koop voor nog meer dan ik 'm 3 maanden geleden heb laten plaatsen…
Deze toch?

https://www.warmteservice...YSbHobdOzyQ4aAhsVEALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Toch nog even melden dat ik enkel problemen heb gehad met de SMA sunny home manager (en energie meter). De link tussen vaillant en sma valt te maken met heel veel geprul, maar je verliest hem ook vaak. Om de een of andere reden registeerde het sunny portal het verbruik van de warmtepomp ook niet. (Ik kon wel zien hoeveel er op een bepaald moment verbruikt werd maar dit werd niet opgeslaan dus achteraf kon ik niets zien in de verbruiksgrafiek). Ook de service vanuit SMA laat hier te wensen over.
De edimax toestelletje zijn ook best duur

Ik zou eigenlijk sterk tegen SMA adviseren tot ze hun platform verbeteren

Voor diegene die zich er wat in willen verdiepen, kijken best een naar Home Assistant + Shelly meters. Goedkoper, en werkt perfect, maar is iets technischer. But google is your friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Nee, ik had het over de SMA Home Manager 😅 Heb nog geen warmtepomp, dus ook niet dat wat je linkte.

• Weasel851
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 20:17
Wij hebben gisteren akkoord gegeven op een 105/6 400v warmtepomp. Omdat alle radiatoren, met uitzondering die in de badkamer, zullen worden verwijderd wil ik dan ook een nieuwe aanvoer en retourleiding in de muren en in de vloer van de begane grond (ik wil sleuven frezen tot in de bijkeuken) wegwerken.

Er komen drie verdelers: 1 op zolder (hier hangt de cv ketel), 1 op de 1e verdieping en de laatste in de bijkeuken (hier komt de warmtepomp te staan). Ik heb een vereenvoudigde tekening bijgevoegd die de situatie weergeeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ef4ANM1bTOmKt06nyBLM-_y7YA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AYdbqRxoWP6HdpxSfDCGUuss.png?f=user_large

Het bedrijf dat de vloerverwarming en verdelers gaat plaatsen gaat niets doen aan het cv gedeelte. Dit pak ik dus zelf op.

Nu is mijn vraag welke diameter en soort leiding (flexibele?) ik het beste kan aanhouden voor de aanvoer en retourleiding? Deze leiding wordt tijdelijk gekoppeld aan de cv ketel en uiteindelijk (medio april 2023) aangesloten op de warmtepomp. Dit bedrijf heeft mij geadviseerd om 32 mm of 33 mm aan te houden.

Ik schat dat zowel de aan- en retourleiding elk 20 tot 30 meter in lengte zullen zijn. Kan ik inderdaad het beste 32 mm of 33 mm aanhouden? En kom ik dan eventueel problemen tegen, zoals aansluitproblemen vanwege afwijkende afmetingen of niet bestaande koppelstukken? Het dichtsmeren van de muur zal gebeuren met Knauf goudband en de vloer zal worden afgewerkt met Uzin 182 en aansluitend met Uzin 160. Dien ik mantelbuizen te gebruiken als bescherming?

Dank je wel voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Weasel851 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:56:
Wij hebben gisteren akkoord gegeven op een 105/6 400v warmtepomp. Omdat alle radiatoren, met uitzondering die in de badkamer, zullen worden verwijderd wil ik dan ook een nieuwe aanvoer en retourleiding in de muren en in de vloer van de begane grond (ik wil sleuven frezen tot in de bijkeuken) wegwerken.

Er komen drie verdelers: 1 op zolder (hier hangt de cv ketel), 1 op de 1e verdieping en de laatste in de bijkeuken (hier komt de warmtepomp te staan). Ik heb een vereenvoudigde tekening bijgevoegd die de situatie weergeeft. [Afbeelding]

Het bedrijf dat de vloerverwarming en verdelers gaat plaatsen gaat niets doen aan het cv gedeelte. Dit pak ik dus zelf op.

Nu is mijn vraag welke diameter en soort leiding (flexibele?) ik het beste kan aanhouden voor de aanvoer en retourleiding? Deze leiding wordt tijdelijk gekoppeld aan de cv ketel en uiteindelijk (medio april 2023) aangesloten op de warmtepomp. Dit bedrijf heeft mij geadviseerd om 32 mm of 33 mm aan te houden.

Ik schat dat zowel de aan- en retourleiding elk 20 tot 30 meter in lengte zullen zijn. Kan ik inderdaad het beste 32 mm of 33 mm aanhouden? En kom ik dan eventueel problemen tegen, zoals aansluitproblemen vanwege afwijkende afmetingen of niet bestaande koppelstukken? Het dichtsmeren van de muur zal gebeuren met Knauf goudband en de vloer zal worden afgewerkt met Uzin 182 en aansluitend met Uzin 160. Dien ik mantelbuizen te gebruiken als bescherming?

toon volledige bericht
En 10kw pomp zou ik aansluiten met 40mm kunstsof vanaf de pomp naar de verdelers. En 10kw heeft 28mm inwendig nodig en dan zit je met 40 mm goed.

Zorg dat er op de verdelers ook afsluiters zitten dat je die een beetje kan knijpen zodat je de druk een beetje kan verdelen over je verdiepingen dat je overal een benodigde flow hebt.

Met 40mm kan je naar 1" of 5/4 toe. Zo kan je alles aansluiten.
En vuilfilter moet je 6/4" nemen op retour.

De meeste kunststof kan zo de vloer in gestort worden. Even naar de koppelingen kijken wat de fabrikant zegt daarover.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 10-09-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Weasel851 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:56:

Er komen drie verdelers: 1 op zolder (hier hangt de cv ketel), 1 op de 1e verdieping en de laatste in de bijkeuken (hier komt de warmtepomp te staan). Ik heb een vereenvoudigde tekening bijgevoegd die de situatie weergeeft. [Afbeelding]

toon volledige bericht
Voor het eerste stukje zou je idd 40mm moeten nemen, maar die is erg lastig te verwerken, dus het kan ook slimmer:
Splits de aanvoer direct na de WP in drieën. Eentje gaat direct naar de verdeler op zolder (kan wel met 26mm (22mm koper), eentje van 32 (of evt 26) gaat naar de 1e verdieping, en de verdeler op de bgg sluit je aan met een eigen buis van 32, want die zal de meeste flow moeten verwerken.
Let vooral op de bochten. 32 buigt er lastig, en de bochtstukjes zijn vaak haaks met veel weerstand. Vaak kun je dan bij de verdelers beter met koper en persbochten (met grote straal) werken, om de weerstand te verlagen.

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Kan iemand mij vertellen wat een goede flow is voor een Aerotherm split met radiatoren en zonder buffervat?

Mijn gebouwcircuit doorstroming schommelt rond de 1044l/h.

De waarde van rond de 1044l/h wijzigt niet als ik de cv max delta aanpas van 200 naar 900mbar. Als de warmtepomp begint met verwarmen start hij rond de 1400l/h maar regelt dan vrij snel terug.

Zou graag de flow wat willen verhogen om zo de temperatuur tussen bovenzijde en onderzijde radiatoren wat kleiner te krijgen.

Bij de sensor/werkingtest staat het afgiftesysteem pomp vermogen op 50% dit kan hoger gezet worden maar is niet op te slaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ensch053 op 10-09-2022 22:28 ]

• Adriaan71
Ensch053 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:23:
Kan iemand mij vertellen wat een goede flow is voor een Aerotherm split met radiatoren en zonder buffervat?

Mijn gebouwcircuit doorstroming schommelt rond de 1044l/h.

De waarde van rond de 1044l/h wijzigt niet als ik de cv max delta aanpas van 200 naar 900mbar. Als de warmtepomp begint met verwarmen start hij rond de 1400l/h maar regelt dan vrij snel terug.

Zou graag de flow wat willen verhogen om zo de temperatuur tussen bovenzijde en onderzijde radiatoren wat kleiner te krijgen.

Bij de sensor/werkingtest staat het afgiftesysteem pomp vermogen op 50% dit kan hoger gezet worden maar is niet op te slaan.
Dan heb je aardig wat weerstand in je afgifte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFG6sgUyAol_WNNKbWpwj-1X62s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b705P7z3YKIzNa3v17SYFDti.jpg?f=user_large

• Ensch053
Adriaan71 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:29:
[...]

Dan heb je aardig wat weerstand in je afgifte

[Afbeelding]
Enigste optie is dan de weerstand verminderen? Een buffervat met eventueel een extra pomp zal dan ook wel geen optie zijn?

Dan zit ik met mijn 75/5 aan het absolute minimum

[ Voor 4% gewijzigd door Ensch053 op 10-09-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Lijkt er juist op dat hij terugmoduleert om op het nominale debiet te komen.
Die 1044 zit namelijk opvallend dichtbij de nominale waarde van 1020. Kan ook toeval zijn natuurlijk.

Stuurt hij niet gewoon op delta-t (ofwel retourtemperatuur)?

En nominaal is natuurlijk wat anders dan ‘absolute minimum’

Sparql TV wiki

• Ensch053
NovapaX schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:57:
Lijkt er juist op dat hij terugmoduleert om op het nominale debiet te komen.
Die 1044 zit namelijk opvallend dichtbij de nominale waarde van 1020. Kan ook toeval zijn natuurlijk.

Stuurt hij niet gewoon op delta-t (ofwel retourtemperatuur)?

En nominaal is natuurlijk wat anders dan ‘absolute minimum’
Vindt het ook vreemd dat hij wel op een hoger debiet start en dan gaat terug regelen. Net nog even gekeken en staat nu op 1024l/h.

Als ik in het testmenu het afgiftesysteem pompvermogen verhoog, hoor ik het toerental omhoog gaan, dit kan alleen niet opgeslagen worden. Als ik dit verhoog naar 75% staat in het testmenu de circulatie rond de 1500l/h.
Na het verlaten van het testmenu loopt deze weer terug naar de 1024l/h.

Hoe kan ik controleren of hij stuurt op delta-t?

Op de thermostaat staat hij nu ingesteld onder circuit , soort circuit: verwarmen.

Kamerbijschakeling staat op actief en de adaptieve stooklijn is geactiveerd.

Mijn leidingen ruisen ook niet, ik hoor geen water stromen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ensch053 op 11-09-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ensch053 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:27:
[...]

Vindt het ook vreemd dat hij wel op een hoger debiet start en dan gaat terug regelen. Net nog even gekeken en staat nu op 1024l/h.

Als ik in het testmenu het afgiftesysteem pompvermogen verhoog, hoor ik het toerental omhoog gaan, dit kan alleen niet opgeslagen worden. Als ik dit verhoog naar 75% staat in het testmenu de circulatie rond de 1500l/h.
Na het verlaten van het testmenu loopt deze weer terug naar de 1024l/h.

Hoe kan ik controleren of hij stuurt op delta-t?

Op de thermostaat staat hij nu ingesteld onder circuit , soort circuit: verwarmen.

Kamerbijschakeling staat op actief en de adaptieve stooklijn is geactiveerd.

Mijn leidingen ruisen ook niet, ik hoor geen water stromen.
toon volledige bericht
De Delta t houd hij volgens mij in de gaten op de Ta en Tr sensoren in de pomp. En daarop moduleert hij het RPS van de compressor terug. Pomp blijft volgens mij constant.

Misschien zit die sensor dicht bij de pomp dat hij eerst hoger waarde aangeeft.

Ik heb zelf wel een split 7kw met hydraulische scheiding en heb mijn pomp op 200mbar staat van binnenmodule en dan pompt hij nog rond de 1280ltr/uur erin.

Die heb ik nu geknepen naar 1028 ltr/uur. Als ik hem op 900mbar zet pomp hij er rond de 1600 ltr/uur.

Met mijn andere pomp verzorg ik de flow voor mijn afgifte die ik traploos kan inregelen.

Zou trouwens die adaptieve stooklijn uitzetten. Omdat het hier nog wel eens heen en weer gaat met de temperaturen in korte tijd. Ik ervaarde het dat de stooklijn wel eens te hoog was. Gaan de buiten temperaturen geldelijk kan het goed werken. Maar de buiten temperaturen stuiteren nog wel eens heen en weer en dan werkt het niet echt goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Adriaan71 op 11-09-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weasel851
Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:02:
[...]

Voor het eerste stukje zou je idd 40mm moeten nemen, maar die is erg lastig te verwerken, dus het kan ook slimmer:
Splits de aanvoer direct na de WP in drieën. Eentje gaat direct naar de verdeler op zolder (kan wel met 26mm (22mm koper), eentje van 32 (of evt 26) gaat naar de 1e verdieping, en de verdeler op de bgg sluit je aan met een eigen buis van 32, want die zal de meeste flow moeten verwerken.
Let vooral op de bochten. 32 buigt er lastig, en de bochtstukjes zijn vaak haaks met veel weerstand. Vaak kun je dan bij de verdelers beter met koper en persbochten (met grote straal) werken, om de weerstand te verlagen.
Dank je wel voor je tips! Ik stel het op prijs. Wel heb ik nog wat vragen, ik probeer het te doorgronden.
Begrijp ik je zo goed:
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de zolder 26 mm henco / uponor (of 22 mm koper)
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de 1e verdieping 32 mm henco / uponor (of 26 mm koper)
En als de warmtepomp er staat, wordt de verdeler (in de bijkeuken) gekoppeld aan de warmtepomp middels een 32 mm koperen buis
De buis van de zolder en 1e verdieping worden ook gekoppeld aan de 32 mm buis, correct?
Retourleiding kan dan gewoon één buis á 32 mm zijn of is deze bij voorkeur ook 40 mm?

Als ik je zo hoor zou het weleens wat ingewikkeld kunnen worden. Laat ik het versimpelde voorbeeld naast de feitelijke praktijk zetten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUn2zKcU1KwGas7SMRxpgcItCo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2A5FFW2G3gXXXHoXCR6pFJsB.png?f=fotoalbum_large

Ik voorzie met deze setup wellicht wel issues:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIC1DsmyoFynWoENmgZoVMEg62g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/511VKpAgbzFlHOLuHn2pnRog.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het slim bedacht. Wel zit ik met een vraag. De verdeler op de 1e verdieping en BGG zijn, zoals ik de situatie heb geschetst, niet gekoppeld aan de cv ketel? Koppel ik oranje aan rood op de 1e verdieping? En in de bijkeuken worden rood, oranje en groen met elkaar gekoppeld?

Dit wordt de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnntJf9kZcpwBwPhJMudvrvqJGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hzziErlshu37ZhYtkWD8nihY.png?f=user_large

Ik heb de kruipruimte nog niet kunnen inspecteren. Eén ding is zeker, de bijkeuken staat in de tuin (ik zal moeten frezen door de bestaande zandcementvloer). Het is even bezien of de kruipruimte onder de keuken zit (lijkt mij sterk als dit niet het geval zou zijn). Om gedoe met bochten en dergelijke te voorkomen dacht ik eraan om de aanvoer- en retourleidingen naar de kruipruimte toe trekken en vanuit de woonkamervloer naar boven trekken.

@Adriaan71 bedankt voor je tip! Het 'afknijpen' is zeker mogelijk met de verdeler. Ik ga ook even nadenken om alles eventueel 40 mm te doen. Weet jij allicht of er ook 40 mm buizen zijn van zo'n 20 - 25 meter lengte? Ik kon alleen 5 meter vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Weasel851 schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:09:
Wel zit ik met een vraag. De verdeler op de 1e verdieping en BGG zijn, zoals ik de situatie heb geschetst, niet gekoppeld aan de cv ketel?
Wacht even, wil je een hybride systeem bouwen? Dat had ik niet meegekregen. Mijn voorstel sloeg op een binnenunit van een WP op de plek van de CV-ketel.
Een hybride op zo'n afstand levert vast andere uitdagingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Weasel851 schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:09:
[...]

Dank je wel voor je tips! Ik stel het op prijs. Wel heb ik nog wat vragen, ik probeer het te doorgronden.
Begrijp ik je zo goed:
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de zolder 26 mm henco / uponor (of 22 mm koper)
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de 1e verdieping 32 mm henco / uponor (of 26 mm koper)
En als de warmtepomp er staat, wordt de verdeler (in de bijkeuken) gekoppeld aan de warmtepomp middels een 32 mm koperen buis
De buis van de zolder en 1e verdieping worden ook gekoppeld aan de 32 mm buis, correct?
Retourleiding kan dan gewoon één buis á 32 mm zijn of is deze bij voorkeur ook 40 mm?

Als ik je zo hoor zou het weleens wat ingewikkeld kunnen worden. Laat ik het versimpelde voorbeeld naast de feitelijke praktijk zetten:[Afbeelding]

Ik voorzie met deze setup wellicht wel issues:
[Afbeelding]

Ik vind het slim bedacht. Wel zit ik met een vraag. De verdeler op de 1e verdieping en BGG zijn, zoals ik de situatie heb geschetst, niet gekoppeld aan de cv ketel? Koppel ik oranje aan rood op de 1e verdieping? En in de bijkeuken worden rood, oranje en groen met elkaar gekoppeld?

Dit wordt de verdeler:
[Afbeelding]

Ik heb de kruipruimte nog niet kunnen inspecteren. Eén ding is zeker, de bijkeuken staat in de tuin (ik zal moeten frezen door de bestaande zandcementvloer). Het is even bezien of de kruipruimte onder de keuken zit (lijkt mij sterk als dit niet het geval zou zijn). Om gedoe met bochten en dergelijke te voorkomen dacht ik eraan om de aanvoer- en retourleidingen naar de kruipruimte toe trekken en vanuit de woonkamervloer naar boven trekken.

@Adriaan71 bedankt voor je tip! Het 'afknijpen' is zeker mogelijk met de verdeler. Ik ga ook even nadenken om alles eventueel 40 mm te doen. Weet jij allicht of er ook 40 mm buizen zijn van zo'n 20 - 25 meter lengte? Ik kon alleen 5 meter vinden.
toon volledige bericht
Rehau RAUTHERM-FW SDR11 rood 40x3,7mm REHAU 50mtr.

https://rensa.nl/Product/0ET4723

Als je Rehau belt in Amersfoort die weten een bedrijf die de perstang verhuurd met deze maten.

Zijn Rehau SDR 11 koppelingen. De buis is 40mm x 3,7mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weasel851
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:57:
[...]

Wacht even, wil je een hybride systeem bouwen? Dat had ik niet meegekregen. Mijn voorstel sloeg op een binnenunit van een WP op de plek van de CV-ketel.
Een hybride op zo'n afstand levert vast andere uitdagingen op.
Nee, geen hybride systeem. De cv ketel wordt verwijderd zodra de (full electric) warmtepomp is geïnstalleerd. We gaan uiteindelijk van het gas af. De cv ketel staat dus op zolder, en de warmtepomp komt op de BGG (bijkeuken) te staan.
Adriaan71 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:53:
[...]

Rehau RAUTHERM-FW SDR11 rood 40x3,7mm REHAU 50mtr.

https://rensa.nl/Product/0ET4723

Als je Rehau belt in Amersfoort die weten een bedrijf die de perstang verhuurd met deze maten.

Zijn Rehau SDR 11 koppelingen. De buis is 40mm x 3,7mm
Ahh.. thanks! Deze had ik niet zelf kunnen vinden. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Weasel851 op 11-09-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Weasel851 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:55:
[...]

Nee, geen hybride systeem. De cv ketel wordt verwijderd zodra de (full electric) warmtepomp is geïnstalleerd. We gaan uiteindelijk van het gas af. De cv ketel staat dus op zolder, en de warmtepomp komt op de BGG (bijkeuken) te staan.

[...]

Ahh.. thanks! Deze had ik niet zelf kunnen vinden. _/-\o_
Als je nog eventueel de leiding warm maak met een föhn kan je nog wel redelijke bochten buigen met de hand. zomers leg je de ledig in de zon. Wordt hij ook al een stuk beter behandelbaar. Hij wordt stugger door d kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:28
Sinds juli deze zomer heb ik een hybride setup (huis is van 2016). Echter vraag ik me af of de setup correct is.

Vragen
  1. De zonneboiler is niet op eBus is aangesloten omdat ik niet de VR71 heb in mijn systeem. Is dit wel OK?
  2. Het lijkt me interessant om de zonnepanelen opbrengst het SWW bij te warmen met de Vaillant elektrische na-verwarmer. Dit onderdeel is wel aan de prijs, dus ik vermoed niet dat het economisch rendabel is, iemand ervaring/advies hiermee?
  3. Wat zijn de meest zuinige instellingen? Ik heb hier op het forum al wat waardes gezien, maar ik zou liever gewoon zo laag mogelijk starten en dan ophogen tot het comfortabel is, omgekeerd dus zoals meestal wordt voorgesteld
  4. Als ik "Warm water" op "UIT" zet heb ik geen gasverbruik (zie grafiek augustus waar ik het uitgezet heb op 02/08/2022). Dat is OK omdat ik in deze periode voldoende SWW heb van de zon. Als ik "Warm water" op "35 graden" zet (voor legionella-run zie hieronder), zie ik toch nog af en toe minimaal gasverbruik op eigenaardige tijdstippen (niet op de legionella-run tijdstippen). Ik zou graag willen begrijpen waarom dat zo is, mijn installateur kon daar niet duidelijk op antwoorden. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Warmtepomp
  1. AroTherm Split VWL AS 75/5 AS 230V S2
  2. Hydraulische binnenunit VWL 77/5 IS
  3. Buffervat van 50 liter van Bosch
Bestaande setup die geïntegreerd is in bovenstaande
  1. Gasketel: Vaillant ecoTEC plus VC BE 306/5-5 R4
  2. SWW = Zonneboiler type bivalent (2 warmtewisselaars), drukloos (VMS8D) en leegloop, 250 liter: Vaillant auroSTEP plus VIH S2 250/4 B + met zonnecollectors (7,05 m² - helling 45° - oriëntatie -140° tov zuiden)
Regeling (de waardes die ik vermoed die relevant zijn :S)
  1. Thermostaat sensoComfort 720/2 op de gelijkvloers (als referentie ruimte)
  2. sensoNET 921
  3. WAR
  4. Geen VR71 (dat wilde de installateur vermijden)
  5. Systeemschemacode: 8
  6. Boiler staat actief. Legionalla run loopt via gasketel 1x per week, echter zie ik dat niet terugkomen in mijn gasverbruik (meet ik apart).
  7. Temperatuur SWW staat nu op 35 graden omdat ik toch de legionalla-run wil laten lopen. Ik vermoed dat die niet loopt als ik "Warm water" op "UIT" zet.
  8. Hybridemanager: triVAI
Bijkomende informatie, Belgisch getint ;)
  1. Energieprestatiecertificaat (waardes voor ik de warmtepomp geplaatst heb): BEN (Bijna Energie Neutraal) E-peil 21, 35.85 kWh/m2 jaarlijkse netto-energiebehoefte voor verwarming
  2. Vloerverwarming beneden en op de verdieping (en wandverwarming in de douche), geen radiatoren
  3. Zonnepanelen met 5KVA omvormer (tussen 5.8 en 6 MW per jaar opbrengst)
  4. Momenteel heb ik nog geen digitale meter (dus ik heb nog het voordeel van de mechanische terugdraaiende teller)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9shqglA36UOFIKubKSPFA-VMyRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZA9NFw8E4AM6nJ3WmH6P9TGG.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68_fKSpRW0mTYyzkZ3xZ35IpHtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzYeii5DOBV8qfuiRotHR5d8.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aro2iIqAgBfq3-5RGbNQgH4eAKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/92Cw9OQOILpNLJTKcXPSiavT.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door cwegh op 12-09-2022 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-07 22:04
Dat kleine gas verbruik kan ik wel verklaren, dat is de comfort stand van je ecotech. Dan houd hij het mini voorraadje in de ecotech op temperatuur. Onwenselijk in mijn ogen, meer verbruik en starts om een litertje kouder water te voorkomen.
Helaas kun je die niet verstellen als die ook aan de ebus hangt. Dan even los koppelen uitzetten en daarna zal het probleem weg zijn.

Ik zou hopen dat de zon in deze tijd van het jaar de temperatuur in de boiler wel legionella veilig zou kunnen houden.

Als je een tweaker bent zou je er eens een ebusd adapter aan kunnen hangen, en er leuke grafiekjes van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
cwegh schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:23:
Sinds juli deze zomer heb ik een hybride setup (huis is van 2016). Echter vraag ik me af of de setup correct is.

AroTherm Split VWL AS 75/5 AS 230V S2

Energieprestatiecertificaat (waardes voor ik de warmtepomp geplaatst heb): BEN (Bijna Energie Neutraal) E-peil 21, 35.85 kWh/m2 jaarlijkse netto-energiebehoefte voor verwarming
Groot te verwarmen volume, als je de 75/5 hebt voor een BEN-woning? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:24
cwegh schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:23:
Waarom heb je een hybride setup in een BEN woning? Zo'n woning zou je perfect op uitsluitend de warmtepomp moeten kunnen trekken.

Of is die gasketel uitsluitend voor het warmwater zodat je nog niet hoefde te investeren in een warmtepomp boiler?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
copy-paste schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
Als je een tweaker bent zou je er eens een ebusd adapter aan kunnen hangen, en er leuke grafiekjes van maken.
Bedankt voor de uitleg! En ebusd besteld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Wim Leers schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:23:
[...]

Groot te verwarmen volume, als je de 75/5 hebt voor een BEN-woning? 🤔
Valt mee, 257m2 bruto vloeroppervlakte. Geen idee of die te zwaar is. Gasketel is ook veel te zwaar. Installateurs hebben nogal eens de neiging om te oversizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Broodro0ster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:03:
[...]

Waarom heb je een hybride setup in een BEN woning? Zo'n woning zou je perfect op uitsluitend de warmtepomp moeten kunnen trekken.

Of is die gasketel uitsluitend voor het warmwater zodat je nog niet hoefde te investeren in een warmtepomp boiler?
Meerdere redenen
1) Primair idd vanwege de boiler die nog maar 6 jaar is. Ook nog maar net de zonnepomp moeten vervangen. Daarnaast is de gasketel ook nog maar van 2016. Veel gas zal ik niet meer verstoken, enkel als er geen zon is om het water van de zonneboiler op te warmen.
2) Premie voor hybride wijkt niet veel af van full-electric, 1000 EUR uit mijn hoofd. Weegt niet op tov de boiler investering.
3) 6% BTW tarief ipv 21% BTW tarief voor huizen jonger dan 10 jaar vanuit de federale overheid sinds april geld ook voor hybride (die hebben ze echter wel sinds 1 juli uitgesloten)
4) Als we terug dikke vrienden zijn met de Russen over 5 jaar, zullen de gasprijzen ook wel terug dalen

Ik kan nog steeds full electric gaan als ik wil natuurlijk, maar ik wilde minimaal investeren.

[ Voor 5% gewijzigd door cwegh op 13-09-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
Vandaag even op de vakbeurs geweest en hier was Vaillant ook aanwezig, hier werd aangegeven dat je met de Vaillant Sensonet gateway de firmware/software kunt updaten van de warmtepomp via de app. Klopt dat? Ik kan dat namelijk nergens vinden verder.

Momenteel hebben we deze er nog niet aan zitten omdat wij de meerwaarde er niet van inzagen. Als de firmware van de warmtepomp hiermee valt te updaten is dit de investering wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
copy-paste schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:

Is er een adapter die aan te raden is voor de Vaillant warmtepompen?
En is dit makkelijk te koppelen met home assistant bijvoorbeeld of gebruik je andere software om die uit te lezen?

Ik zou graag als we verhuizen de gegevens van de data van de warmtepomp in InfluxDB krijgen om zo te zien hoe we kunnen optimaliseren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
cwegh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:17:
[...]

Valt mee, 257m2 bruto vloeroppervlakte. Geen idee of die te zwaar is. Gasketel is ook veel te zwaar. Installateurs hebben nogal eens de neiging om te oversizen.
Gas ketel is nooit te zwaar als je maar de cv deellast aanpast naar de behoefte van je woning. De meeste ketel kan je aanpassen in installatie menu, dan terug draaien naar zo'n 10kw. Dan heb je echt wel genoeg voor je woning.

En water temperatuur cv ook aanpassen. Staat ook vaak veel te hoog voor een woning. Denk dat die bij jou wel terug kan naar 35 graden met je beng woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster zie Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" . De adapter werkt met ebusd, die het vervolgens als mqtt beschikbaar maakt, waar home assistant weer iets mee kan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kevaani
Adriaan71 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Hoe gaat je installatie eruit zien in het geheel. Krijg je ook nog een MEH97 en ga je ook warm water bereiding.

Gezien je bouwjaar woning heb je een b-label denk ik? En is je woning goed tocht dicht,. En met wel temperatuur hoe je nu je woning warm.

De HR++ gaat ook nog een bezuiniging opleveren dus je gasverbruik zal nog wel wat zakken.

Met een aroTHERM plus 7 kw kan je ongeveer zo'n 1600m3 gas verbruiken bij een Ta van 35 graden. Gezien je vv en de rest dat wordt moet dat wel gaan.

Mits je huis niet zo lek is als een mandje dat je er uit waait :)

1600m3 x 8 / 1650 = 7,76kw x beta 0,8 = 6,2kw bij -10. Dat geeft je een dekking voor verwarming van 96%

De 7kw aroTHERM plus heeft een vermogen van 7,6kw bij -10 bij een Ta van 35 graden. Dus je heb een dekking van over de 100%

Moet je een MEH97 nemen heb je ook nog een Backup theater achter de hand die je kan instellen bij een bepaalde temperatuur dat hij mag mee verwarmen. Dat doen je dan bij extreme kou mits dat nodig is.

Wordt vaak weg bezuinigd maar op 1 fase kan je een backup instellen van 3kw ( wat je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben ) . Zo kom je totaal op 10,76kw bij zeer extreme gevallen.

En hoe vaak wordt het extreem koud in Nederland.

Dus mijn advies zou inderdaad 7kw AroTHERM plus zijn met een MEW97. Kan je ook meteen je boiler op aansluiten voor warm water en je hebt een accu theater voor verwarmen en warm water.

Net ook een woning gemaakt met 180m2 BVG en 150m2 VV HoH10 en ook een 7KW.

Ik draai zelf thuis met een 7kw split welke 6,3kw leveret bij -10 op 128m2. Nog nooit mijn backup theater nodig gehad.
toon volledige bericht
Naar aanleiding van deze post toch nog maar even gaan rekenen.

Ik denk dat in ons geval de 105/6 ook wel te zwaar is. Wij hebben minder m2 maar ook iets mindere isolatie (waar nog wel wat aan gaat gebeuren).

Gas verbruik 1850m3 met veel hout stook erbij (oktober tm april in de avonden en weekenden ook overdag soms), ongeveer 40m3 SWW per maand = 480m3.
Koevlaas zegt dan idd: 1850-480=1380m3
1380 x 8 / 1650 = 6,7 KW

Dan kom ik met de 75/6 prima uit en met de MEH97 nog wat achter de hand voor als we geen hout meer (mogen) stoken.
Verder 300l boiler en buffervat van 100l ivm beperkte vvw m2.

@Adriaan71 jij zet ze in de meeste gevallen parallel met aparte pompgroep, hoe zou je dat in mijn geval dan doen? Met die vdm10 erbij? Hoe ziet de rest van mijn boodschappenlijstje er dan uit en welk schema zou dan van toepassing zijn?

Ik wil graag de bestelling plaatsen zodat ik niet pas in 2024 aan de beurt ben.

Alvast bedankt

• Wim Leers
cwegh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:17:
[...]

257 vierkante meter is wel al behoorlijk bovengemiddeld natuurlijk. Een volume van 620-650 kubieke meter vermoed ik?

Hier zijn er heel hoge plafonds (dakappartement), waardoor ik met 158 vierkante meter toch aan een volume van 624 kubieke meter kom.

• Andrehj
Wim Leers schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:55:
257 vierkante meter is wel al behoorlijk bovengemiddeld natuurlijk. Een volume van 620-650 kubieke meter vermoed ik?
Vierkante meters is binnenoppervlak, en kubieke meters is de inhoud van de totale woning, inclusief muren, dak en vloeren. Daardoor past 257 m² nooit in 650 m³. De inhoud van die woning zal zeker 1000 m³ zijn.

• Wim Leers
Andrehj schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:58:
[...]

Vierkante meters is binnenoppervlak, en kubieke meters is de inhoud van de totale woning, inclusief muren, dak en vloeren. Daardoor past 257 m² nooit in 650 m³. De inhoud van die woning zal zeker 1000 m³ zijn.
Aha, ik ging er van uit dat beschermd volume alles bínnen het dak en buitenmuren betekende. Blijkbaar niet: https://www.energiesparen.be/EPB-pedia/beschermd-volume.

(Ik had dus 257 vermenigvuldigd met 2,4–2,5 — duidelijk niet juist!)

• Wim Leers
Ik heb al voorstellen ontvangen voor warmtepompen. Maar de rekenwijze die ze hanteren wordt meestal niet meegegeven. Het lijkt dat ze enkel kijken naar het gasverbruik.

Het zou me gerust stellen als ik via een andere rekenmethode een gelijkaardige conclusie zou bereiken. Dus: is het mogelijk om van een (Belgisch) EPC een ruwe warmteverliesberekening te maken?

EPC:
  • Gemiddelde U-waarde: 0,43 W/(m^2K)
  • Verliesoppervlakte: 303 m^2
⇒ gemiddeld warmteverlies van 303*0,43=130,29 W/K
⇒ bij 20ºC binnen en -10ºC buiten geeft dat 130,29*30= 3900 W/h warmteverlies

Dit houdt nog geen rekening met ventilatie noch met mogelijke fouten in de EPC-berekening. Maar zelfs bij een onderschatting van 50% zou het nog steeds "maar" 5,8 kW/h warmteverlies zijn.

Bij 35ºC aanvoertemperatuur en -10ºC buitentemperatuur kan de Arotherm Split 55/5 op max vermogen ongeveer 5 kW warmte genereren, de 75/5 ongeveer 6. Op min vermogen respectievelijk 2 en 3. Op 50% vermogen respectievelijk 2,5 en 3,5.

Dan lijkt me:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:55
Kevaani schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:55:
[...]

Gas verbruik 1850m3 met veel hout stook erbij (oktober tm april in de avonden en weekenden ook overdag soms), ongeveer 40m3 SWW per maand = 480m3.
Koevlaas zegt dan idd: 1850-480=1380m3
1380 x 8 / 1650 = 6,7 KW

Dan kom ik met de 75/6 prima uit en met de MEH97 nog wat achter de hand voor als we geen hout meer (mogen) stoken.
Verder 300l boiler en buffervat van 100l ivm beperkte vvw m2.
De Koevlaas rekenmethode gaat uit van het gasverbruik inclusief SWW. Als je het boilervat wilt opwarmen via de WP, dan zou je het SWW gasverbruik er dus niet vanaf moeten halen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Wim Leers @Kevaani Hebben jullie hier wat aan ter referentie? https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2022 11:10 ]

• Broodro0ster
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:59:
@PentaClover
om de bus te lezen de usual suspects:
https://www.esera.de/shop...ebus/135/ebus-coupler-usb
https://ebusd.eu/myadapter/

De schakeling lijkt eenvoudig genoeg dat het met een usb-ttl kabel ook op gaatjesprint zou kunnen :)
https://gitlab.com/fromei...master/ebuzzz-adapter.pdf
Dankjewel voor deze linkjes. Wat betreft ebus ben ik een complete noob en ik heb nog enkele vragen:

- Is dit om het even waar ik de ebusd aansluit? Mag dit ook aan de binnenunit zijn?
- Moet ik iets met de schakeling op de gitlab link als ik een USB of ethernet adapter van ebusd.eu koop?
- Kunnen er problemen optreden als je ebusd aansluiten en ook de Vaillant internet module (VR920)?

Mijn voorkeur zou de genieten om ebusd naar ethernet te nemen, zodat ik geen USB kabel hoef te trekken tussen de Raspberry PI en de adapter. Gaat dit voor HA even goed via ethernet als USB?
Sorry als er domme vragen tussen zitten, maar ik zou graag in een keer de juiste onderdelen bestellen zodat ik aan de slag kan. Alvast bedankt om me op weg te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
vicom147 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:23:
Vandaag even op de vakbeurs geweest en hier was Vaillant ook aanwezig, hier werd aangegeven dat je met de Vaillant Sensonet gateway de firmware/software kunt updaten van de warmtepomp via de app. Klopt dat? Ik kan dat namelijk nergens vinden verder.

Momenteel hebben we deze er nog niet aan zitten omdat wij de meerwaarde er niet van inzagen. Als de firmware van de warmtepomp hiermee valt te updaten is dit de investering wel waard.
Dit heb ik nog niet eerder gehoord, dus weet niet of het klopt. Wellicht @Adriaan71 of @Anoniem: 1608730?

Wel is de vraag of er überhaupt regelmatig firmware updates uitgegeven worden of gaan worden en wat hier dan in verbeterd zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Broodro0ster schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:14:
[...]
- Is dit om het even waar ik de ebusd aansluit? Mag dit ook aan de binnenunit zijn?
Ja, maakt niet uit. Een verlengkabel is ook OK tot iets van 200 meter ofzo.
- Moet ik iets met de schakeling op de gitlab link als ik een USB of ethernet adapter van ebusd.eu koop?
Nee, die is alleen voor mensen die het zelf willen solderen :)
- Kunnen er problemen optreden als je ebusd aansluiten en ook de Vaillant internet module (VR920)?
Dat is onwaarschijnlijk. Zeker de ebusd.eu variant gedraagt zich netjes op de bus.
Mijn voorkeur zou de genieten om ebusd naar ethernet te nemen, zodat ik geen USB kabel hoef te trekken tussen de Raspberry PI en de adapter. Gaat dit voor HA even goed via ethernet als USB?
Ja, want HA praat niet direct met de adapter maar met de ebusd software :) Als ebusd er mee overweg kan, zal HA het ook kunnen.

• Broodro0ster
Proton_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:42:
[...]

Ja, maakt niet uit. Een verlengkabel is ook OK tot iets van 200 meter ofzo.

[...]

Nee, die is alleen voor mensen die het zelf willen solderen :)

[...]

Dat is onwaarschijnlijk. Zeker de ebusd.eu variant gedraagt zich netjes op de bus.

[...]

Ja, want HA praat niet direct met de adapter maar met de ebusd software :) Als ebusd er mee overweg kan, zal HA het ook kunnen.
toon volledige bericht
Hartelijk dank! Duidelijk zo.
Enkel nog eens kijken hoe ik het dan moet aansluiten, maar ik vermoed dat er al veel meer duidelijk zal worden eens ik bij het systeem kan. Over 1 a 2 maand zal de installatie gebeuren.

• Kevaani
@Franciesco

Oef sorry idd ja... Miscalculatie.

Dan kom ik uiteindelijk op:

1850 x 8 / 1650 = 8,97
8,97 x betafactor 0,8 =7,15

De 7KW geeft bij -10 nog 7,6 KW, dus ook net meer als 100 % dekking.
De MEH97/6 MB3 heeft ook nog 3KW in noodgevallen.

Dan zou ik toch met een 75/6 + MEH echt wel voldoende moeten hebben.
Ben gewoon bang dat als er straks een 105/6 staat, dat ie 90% van de tijd staat te pendelen omdat hij te groot is (in voor- en najaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Kevaani schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:53:
@Franciesco

Oef sorry idd ja... Miscalculatie.

Dan kom ik uiteindelijk op:

1850 x 8 / 1650 = 8,97
8,97 x betafactor 0,8 =7,15

De 7KW geeft bij -10 nog 7,6 KW, dus ook net meer als 100 % dekking.
De MEH97/6 MB3 heeft ook nog 3KW in noodgevallen.

Dan zou ik toch met een 75/6 + MEH echt wel voldoende moeten hebben.
Ben gewoon bang dat als er straks een 105/6 staat, dat ie 90% van de tijd staat te pendelen omdat hij te groot is (in voor- en najaar).
Ehm 100% dekking als je eerste een betafactor van 0.8 hebt toegepast? :? Is het niet verstandiger om gewoon een WP te kopen die de benodigde 9 kW ook kan leveren?
De koevlaasformule wordt normaliter toegepast zonder betafactor.

• Kevaani
@Andrehj

Sorry,

die 7,15 was de 96% berekend op basis van de betafactor 0,8 die Adriaan opperde in mijn qoute van Adriaan
7,47 zou dan 100% zijn, vandaar.

Ik zit hier als een gek het forum door te spitten naar een situatie die op de mijne lijkt en kwam die post tegen.

Het maakt mij ook niet uit of ik nou een 75/6 of een105/6 aan moet schaffen.
Als het maar niet te groot of te klein is. Daarom vraag ik het ook hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevaani op 14-09-2022 14:25 ]

• Franciesco
@Kevaani Omdat je aangeeft ook veel hout te stoken lijkt me de 105/6 een betere keuze. Want met de 75/6 kom je (op basis van je gegevens) bij echte kou alleen uit als je zowel het backup element gebruikt als met veel hout bijstookt. Persoonlijk zou ik één van de twee i.c.m. de 75/6 acceptabel vinden, maar beide tegelijkertijd niet.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 22:30
Hier nieuwbouwhuis 2016. 1050m3 gas per jaar incl sww. 150m2 zonder opbouw.
Nu een Calenta 40c afgeregeld. Onder vv en boven rads. CV temp staat 2 winters nu op 50gr.

Er komt een opbouw op, 8x8m, maar dit gaat wsl met 1 of 2 airco's worden verwarmd. Is ook incidenteel een logeerkamer, rest is opslag en 1 werkkamer.

1050m3x8/1650= 5,1kW.

Voor de safe een 6kW als doel pakken? Ben aan het kijken naar een split, met all-in binnen unit of een losse boiler, iets van 200-300 L. Mis ik verder nog wat? Wil even in het hoofd up to date zijn alvoor allemaal installateurs met hun vehaal komen...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Adriaan71
Kevaani schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:24:
@Andrehj

Sorry,

die 7,15 was de 96% berekend op basis van de betafactor 0,8 die Adriaan opperde in mijn qoute van Adriaan
7,47 zou dan 100% zijn, vandaar.

Ik zit hier als een gek het forum door te spitten naar een situatie die op de mijne lijkt en kwam die post tegen.

Het maakt mij ook niet uit of ik nou een 75/6 of een105/6 aan moet schaffen.
Als het maar niet te groot of te klein is. Daarom vraag ik het ook hier.
Jij heb aan een aroTHERM plus 7kw genoeg, Bij -10 heb je 7,6 kw. En je heb een back Up in je MEH97/6 van 3kw op 1 fase aansluiting. Maar je moet ook kijken naar je minimale kw wat je pomp kwijt moet bij 12 graden bv. Dat is bij een 7kw maar 3,5kw en bij een 10kw nog 6,5. Dat is wel veel bij zulke temperaturen.

Met de 7kw kan je ongeveer 1600m3 gas vervangen.

Dit zijn trouwens wel vermogens bij een Ta 35/30. Weet niet wat je afgifte is in je woning en op welk temperatuur je nu draait. Anders wordt het verhaaltje weer anders. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Adriaan71 op 14-09-2022 18:30 ]

• Adriaan71
Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:30:
[...]

De Koevlaas rekenmethode gaat uit van het gasverbruik inclusief SWW. Als je het boilervat wilt opwarmen via de WP, dan zou je het SWW gasverbruik er dus niet vanaf moeten halen.
Waarom niet.

En cv ketel verwarmt je woning toch ook niet als je warm water tapt. Een warmtepomp doet precies hetzelfde.

Dus met de berekening kan je daar best nog wel rekening mee houden.

• Franciesco
Omdat een WP doorgaans langer bezig is met SWW verwarmen dan de ad-hoc actie van een CV ketel tijdens douchen/bad vullen.
Tenminste: dat is mijn redenatie om gasverbruik incl SWW ook toe te passen voor de conversie naar WP vermogen.

• Adriaan71
Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:41:
Omdat een WP doorgaans langer bezig is met SWW verwarmen dan de ad-hoc actie van een CV ketel tijdens douchen/bad vullen.
Tenminste: dat is mijn redenatie om gasverbruik incl SWW ook toe te passen voor de conversie naar WP vermogen.
Ik had hier 1600m3 x 8,2 / 1650 = 7,95kw.

Ik draai hier nu iets meer dan 2 jaar met een 7kw split. 6,3kw

Gaat perfect. Dus pak ik op die 7,95kw x 0,8 beta kom ik op de 6,36kw bij -10. En uiteraard nog een backup van 3kw.

Die ik nooit gebruikt hebt.

En draai ook gewoon SWW 300 liter erop.

Vaillant geeft aan bij een all electric bij een beta van 0,8 dat je 96% dekking heb en als het moet kan de element bijspringen voor die laatst %

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 15-09-2022 06:49 ]

• Kevaani
Cv temperatuur staat nu op 40.

Draai op vloerverwarming 2-groeps 50m2 en 1 grote T33 en 3 T22s voor de begane grond, hier kunnen evt nog fans op en de vloerververwarming wordt pomploos.

1ste en 2de verdieping allemaal T21 met thermostaatknoppen die af en toe aangepast worden, badkamer een designradiator voor de handdoeken en electrische vloerverwarming. Op zolder hangt ook een airco die ook kan verwarmen.

• Adriaan71
Kevaani schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:08:
Cv temperatuur staat nu op 40.

Draai op vloerverwarming 2-groeps 50m2 en 1 grote T33 en 3 T22s voor de begane grond, hier kunnen evt nog fans op en de vloerververwarming wordt pomploos.

1ste en 2de verdieping allemaal T21 met thermostaatknoppen die af en toe aangepast worden, badkamer een designradiator voor de handdoeken en electrische vloerverwarming. Op zolder hangt ook een airco die ook kan verwarmen.
Dan moet je een selectie maken met je benodigde vermogen bij -10 met 40 graden Ta.

• Kevaani
Het gaat vooral om de woonkamer, alleen de badkamer staat aan voor de handdoeken.

Ik wil toch proberen richting 35 te gaan.

Bodem van de kruipruimte ga ik nog isoleren en een stukje van het bijhok. Verder alles al HR++ en “gewoon” geisoleerd en gewoon tochtdicht.

Kijken of het lukt zonder nachtverlaging en anders iets hoger op de koudste dagen of blokje hout erbij😎

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Hallo, ik ben al een tijdje aan het zoeken van wat de mogelijkheden zijn voor een warmtepomp bij ons thuis. Ik zit dit forum met veel interesse te lezen.

Wij hebben nu voor een deel beneden op vloerverwarming maar ook nog grootste deel van het huis op radiatoren. Nu lukt het me om met de CV de aanvoer temp van 55graden alles goed warm te houden. Vrijstaande woning met jaar verbruik van ongeveer 2000m3 gas.

Meeste radiatoren zijn van het type jaga dus met dbe hier nog op toe te passen verwacht ik de aanvoertemp nog wel meer na beneden te kunnen brengen.

Wat ik eigenlijk begrijp door het forum hier door te lezen is dat aroTHERM warmtepomp niet echt geschikt is voor hogere aanvoertemp door bijv mijn huidige aanvoer temp van 55graden toe te passen. Hierdoor zou de COP erg benadeeld worden. Terwijl in de brochure van Vaillant dit wel als optie wordt gepromoot.

Is er een manier om te ontdekken wat voor COP-waarde je gemiddeld op uitkomt bij een hogere aanvoertemp dan de ideale stooklijn/aanvoertemp? Ik zou graag willen uitvinden in hoeverre het voor ons toch een intressante keus kan zijn.

• Anomi
  • Laatst online: 08:31
JZ5 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:18:
Is er een manier om te ontdekken wat voor COP-waarde je gemiddeld op uitkomt bij een hogere aanvoertemp dan de ideale stooklijn/aanvoertemp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v__m9OrhrnP3OsEL0MZImCWRY6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgdLUucmES6ciCxsURYjf3xK.png?f=fotoalbum_large

Zie de brochure.

Toevoeging: er wordt hier alleen een aanvoertemperatuur van 55ºC gespecificeerd bij 7ºC buitentemperatuur. Maar je hoeft maar de COP van A7/W35 te vergelijken met A2/W35 en A-7/W35 om snel te zien dat de COP van W55 bij lagere temperaturen niet heel rooskleurig gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Anomi op 15-09-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
JZ5 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:18:
Hallo, ik ben al een tijdje aan het zoeken van wat de mogelijkheden zijn voor een warmtepomp bij ons thuis. Ik zit dit forum met veel interesse te lezen.

Wij hebben nu voor een deel beneden op vloerverwarming maar ook nog grootste deel van het huis op radiatoren. Nu lukt het me om met de CV de aanvoer temp van 55graden alles goed warm te houden. Vrijstaande woning met jaar verbruik van ongeveer 2000m3 gas.

Meeste radiatoren zijn van het type jaga dus met dbe hier nog op toe te passen verwacht ik de aanvoertemp nog wel meer na beneden te kunnen brengen.

Wat ik eigenlijk begrijp door het forum hier door te lezen is dat aroTHERM warmtepomp niet echt geschikt is voor hogere aanvoertemp door bijv mijn huidige aanvoer temp van 55graden toe te passen. Hierdoor zou de COP erg benadeeld worden. Terwijl in de brochure van Vaillant dit wel als optie wordt gepromoot.

Is er een manier om te ontdekken wat voor COP-waarde je gemiddeld op uitkomt bij een hogere aanvoertemp dan de ideale stooklijn/aanvoertemp? Ik zou graag willen uitvinden in hoeverre het voor ons toch een intressante keus kan zijn.
toon volledige bericht
Ta 55 Tr 47 bij een 7kw aroTHERM plus 6,2kw en een COP van 1,9 bij -10
TA 55 Tr 47 bij een 10kw aroTHERM plus 7,8kw en een COP van 1,5 bij -10

Je zal dan niet altijd op die temperatuur draaien omdat je WAR draait dus je sCOP zal hoger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 16-09-2022 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zou me inderdaad niet teveel laten leiden door de extremen.
Het gemiddelde is wat telt.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het maximum vermogen. Ik vind dat je er bij temperaturen van -10 en lager best vanuit mag gaan dat er een 3-6kW elektrisch hulpelement bijspringt voor die paar uur dat het nodig is.
Dat gaat echt geen enorme grote deuk maken in je sCOP, omdat je COP bij die temperaturen toch al laag is. (dan kan een beetje bijstoken met een COP van 1 er ook nog wel bij :P )

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Ik heb toch jullie hulp nog een keer nodig :'(

Het warm water inclusief boiler werken perfect na de afwerking van mijn installateur, maar vandaag is de temperatuur binnenshuis pas gezakt en zou de vloerverwarming moeten werken. Ik zie op de binnenunit wel het icoontje van de radiator, dus de binnenunit lijkt me correct te werken. De warm water buizen voelen ook warm aan, tot in het bakje waar de pomp in zit (zie gekleurde lijntjes op de foto). Verder zijn alle buizen koud, dus het lijkt me dat deze pomp niet werkt? Kan ik dit in de instellingen aanpassen?

Hieronder enkele fotos, zo zie je dat ik 22 graden vraag, het buiten slechts 11 graden is (en de verwarming gaat pas uit als het buiten +17 graden is volgens de instellingen). De zoneklep staat open, dus dit lijkt me ook correct.

Wel zie ik in de instellingen "energiebedrijf: WP + BV uit", is dit correct?
Met mijn beperkte kennis denk ik dat ofwel de pomp defect is, niet juist aangesloten is, of er een instelling ivm met deze pomp niet juist staat :?

Dank bij voorbaat voor enige info/tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56QTQWphWStIEB7QosF1OoGD2FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUyT2w4u6XZIzcYZTebsKtFG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC1cg_FQ13jbbpgmKOZuI8KBeiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTgzwYuXD6TqWNbjerbhkAPz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ch2l9CRE5Cm6aXGEGmYT9TmXq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfiSzZEyNLmHagXgXsbQkXEi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GF7HHckY2Tyr9d99SO29HO1fbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAZp5M2W3stJuV6OGZ2uHcuB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoqjoTorlG8kO4lNFMVVx58du9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrPcDqjM8BSL9qPIkTuJ4MAm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4VaCcpf68cxVGAttNWqR5v4NdY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/84mKeKLJHWXpTtcCbru9Lmcd.png?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 36 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic