Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:02:
[...]
Voor het eerste stukje zou je idd 40mm moeten nemen, maar die is erg lastig te verwerken, dus het kan ook slimmer:
Splits de aanvoer direct na de WP in drieën. Eentje gaat direct naar de verdeler op zolder (kan wel met 26mm (22mm koper), eentje van 32 (of evt 26) gaat naar de 1e verdieping, en de verdeler op de bgg sluit je aan met een eigen buis van 32, want die zal de meeste flow moeten verwerken.
Let vooral op de bochten. 32 buigt er lastig, en de bochtstukjes zijn vaak haaks met veel weerstand. Vaak kun je dan bij de verdelers beter met koper en persbochten (met grote straal) werken, om de weerstand te verlagen.
Dank je wel voor je tips! Ik stel het op prijs. Wel heb ik nog wat vragen, ik probeer het te doorgronden.
Begrijp ik je zo goed:
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de zolder 26 mm henco / uponor (of 22 mm koper)
1x aparte aanvoerleiding vanaf de bijkeuken naar de 1e verdieping 32 mm henco / uponor (of 26 mm koper)
En als de warmtepomp er staat, wordt de verdeler (in de bijkeuken) gekoppeld aan de warmtepomp middels een 32 mm koperen buis
De buis van de zolder en 1e verdieping worden ook gekoppeld aan de 32 mm buis, correct?
Retourleiding kan dan gewoon één buis á 32 mm zijn of is deze bij voorkeur ook 40 mm?
Als ik je zo hoor zou het weleens wat ingewikkeld kunnen worden. Laat ik het versimpelde voorbeeld naast de feitelijke praktijk zetten:
Ik voorzie met deze setup wellicht wel issues:
Ik vind het slim bedacht. Wel zit ik met een vraag. De verdeler op de 1e verdieping en BGG zijn, zoals ik de situatie heb geschetst, niet gekoppeld aan de cv ketel? Koppel ik oranje aan rood op de 1e verdieping? En in de bijkeuken worden rood, oranje en groen met elkaar gekoppeld?
Dit wordt de verdeler:
Ik heb de kruipruimte nog niet kunnen inspecteren. Eén ding is zeker, de bijkeuken staat in de tuin (ik zal moeten frezen door de bestaande zandcementvloer). Het is even bezien of de kruipruimte onder de keuken zit (lijkt mij sterk als dit niet het geval zou zijn). Om gedoe met bochten en dergelijke te voorkomen dacht ik eraan om de aanvoer- en retourleidingen naar de kruipruimte toe trekken en vanuit de woonkamervloer naar boven trekken.
@
Adriaan71 bedankt voor je tip! Het 'afknijpen' is zeker mogelijk met de verdeler. Ik ga ook even nadenken om alles eventueel 40 mm te doen. Weet jij allicht of er ook 40 mm buizen zijn van zo'n 20 - 25 meter lengte? Ik kon alleen 5 meter vinden.