Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Xanthine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:36:
Ik heb toch jullie hulp nog een keer nodig :'(

Het warm water inclusief boiler werken perfect na de afwerking van mijn installateur, maar vandaag is de temperatuur binnenshuis pas gezakt en zou de vloerverwarming moeten werken. Ik zie op de binnenunit wel het icoontje van de radiator, dus de binnenunit lijkt me correct te werken. De warm water buizen voelen ook warm aan, tot in het bakje waar de pomp in zit (zie gekleurde lijntjes op de foto). Verder zijn alle buizen koud, dus het lijkt me dat deze pomp niet werkt? Kan ik dit in de instellingen aanpassen?

Hieronder enkele fotos, zo zie je dat ik 22 graden vraag, het buiten slechts 11 graden is (en de verwarming gaat pas uit als het buiten +17 graden is volgens de instellingen). De zoneklep staat open, dus dit lijkt me ook correct.

Wel zie ik in de instellingen "energiebedrijf: WP + BV uit", is dit correct?
Met mijn beperkte kennis denk ik dat ofwel de pomp defect is, niet juist aangesloten is, of er een instelling ivm met deze pomp niet juist staat :?

Dank bij voorbaat voor enige info/tips.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als de installatie op vragend staat voel je dan ook dat de pomp draait. Loopt de stroomkabel van de pomp wel aangesloten op de VR70 of in de binnenunit.
En als is op de binnen unit is aangesloten hebben ze hem dan wel in de VRC720 toegewezen . Als de pomp is aangesloten op de binnenunit moet dat op de X13 zijn multy functionele uitgang. En die moet je op de VRC toewijzen aan cvpomp.

Als de pomp op de VR70 is aangesloten moet hij op de R1in de VR70.

Zou dat even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-07 13:02
Kan iemand mij vertellen of de VRC 720 rekening houdt met de opwarmcurve van het huis?

In de handleiding staat dat er een voorlooptijd bepaald wordt aan de hand van de buitentemperatuur, maar ik kan nergens vinden of de opwarmkarakteristiek van mijn huis ook bepaald en meegewogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
WallyPower schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:50:
Kan iemand mij vertellen of de VRC 720 rekening houdt met de opwarmcurve van het huis?

In de handleiding staat dat er een voorlooptijd bepaald wordt aan de hand van de buitentemperatuur, maar ik kan nergens vinden of de opwarmkarakteristiek van mijn huis ook bepaald en meegewogen wordt.
Is dat niet de stooklijn? Volgens wat mijn installateur me verteld heeft toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Xanthine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:52:
[...]

Is dat niet de stooklijn? Volgens wat mijn installateur me verteld heeft toch :+
Nee, dat is niet de stooklijn ;)

De stooklijn is dat de Ta aangepast wordt aan de hand van de buitentemperatuur om zo de kunnen compenseren voor extra of minder warmtevraag vanwege het weer buiten.

Ik wil weten of de VRC uiteindelijk snapt dat het 3 uur duurt om een halve graad bij te stoken vanwege mijn langzame vloerverwarming en daarom ook 3 uur voor het setpoint begint zodat de temperatuur ook daadwerkelijk op het ingestelde tijdstip bereikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower Nee, de VRC is default voorspelbaar in zijn gedrag :)
(mits ruimtecompensatie op uitgebreid).
Onder setpoint aan, boven setpoint uit met hysterese van 2/16 graad.
Met 'adaptieve stooklijn' schroeft hij de stooklijn uiteindelijk wel op als het te lang duurt, maar dat werkt met vloerverwarming niet lekker omdat dat nou eenmaal niet zo snel kan als hij wil en dan eindig je met een veel te hoge stooklijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingappel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-07 17:21
In december de offerte aan gevraagd, in juli de warmtepomp geplaatst en nu was gisteren eindelijk de evohome sturing aan de beurt.
Rechtstreeks regelen via de evohome van de unitower lukt niet. En na contact van de technieker met Vaillant zelf zeggen ze dat met de warmtepomp een expansievat opwarmen en via de evohome een circulatiepomp sturen dat dan de efficiëntie van de wamtepomp teniet gedaan wordt.
Er zou misschien nog een mogelijkheid zijn maar die moest Vaillant zelf eerst onderzoeken.

Zij er hier mensen die hun evohome hebben laten werken met de vaillant warmtepomp?
Of zijn er andere slimme thermostaten die wel werken (vanop afstand en liefst met google home integratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:05

Seafarer

XXX

flyingappel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:54:
In december de offerte aan gevraagd, in juli de warmtepomp geplaatst en nu was gisteren eindelijk de evohome sturing aan de beurt.
Rechtstreeks regelen via de evohome van de unitower lukt niet. En na contact van de technieker met Vaillant zelf zeggen ze dat met de warmtepomp een expansievat opwarmen en via de evohome een circulatiepomp sturen dat dan de efficiëntie van de wamtepomp teniet gedaan wordt.
Er zou misschien nog een mogelijkheid zijn maar die moest Vaillant zelf eerst onderzoeken.

Zij er hier mensen die hun evohome hebben laten werken met de vaillant warmtepomp?
Of zijn er andere slimme thermostaten die wel werken (vanop afstand en liefst met google home integratie)
Buffervat bedoel je denk ik? :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@flyingappel in mijn optiek (nb: mening) kan een warmtepomp nooit zijn maximale efficiëntie halen als je ook een zoneregeling hebt. Het wordt in ieder geval veel moeilijker.
Wat is je afgiftesysteem? Je hebt een buffervat (ook een expansievat, maar dat is hopelijk een ander ding), die wordt door de warmtepomp opgewarmd naar de temperatuur gedicteerd door de stooklijn.
De warmtepomp weet dan niets van warmtevraag maar stopt dan pas als het buffervat op temperatuur is.

De afgiftepomp wordt door Evohome gestuurd als er ergens een zone met warmtevraag is. Daardoor gaat de temperatuur in het buffervat dalen en de warmtepomp weer aan (of harder werken).

Als je ook wil dat de warmtepomp direct uit gaat als er nergens warmtevraag is, dan kom je in de knoop met de default PWM regelingen die de WP niet de kans geven lang aan te staan: slijtage, inefficiëntie. Of dat een enkele zone te weinig afgifte heeft voor het minimumvermogen van de WP: overshoot, pendelen, inefficiëntie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:04:
[...]

Als de installatie op vragend staat voel je dan ook dat de pomp draait. Loopt de stroomkabel van de pomp wel aangesloten op de VR70 of in de binnenunit.
En als is op de binnen unit is aangesloten hebben ze hem dan wel in de VRC720 toegewezen . Als de pomp is aangesloten op de binnenunit moet dat op de X13 zijn multy functionele uitgang. En die moet je op de VRC toewijzen aan cvpomp.

Als de pomp op de VR70 is aangesloten moet hij op de R1in de VR70.

Zou dat even controleren.
Installateur is meteen ter plaatse gekomen, blijkbaar had het toestel nog een update nodig om te kunnen werken :? In ieder geval zou nu wel alles moeten werken. Wat een avontuur, zo'n warmtepomp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:37:
[...]

Installateur is meteen ter plaatse gekomen, blijkbaar had het toestel nog een update nodig om te kunnen werken :? In ieder geval zou nu wel alles moeten werken. Wat een avontuur, zo'n warmtepomp :+
Nog nooit van gehoord. Heb je dan ook een VR921 hangen om via internet verbinding te maken?

Is er dan niet meteen proef gedraaid dat het wel allemaal functioneert? Hadden ze ook al meteen moeten doen bij oplevering.

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 16-09-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:41:
[...]

Nog nooit van gehoord. Heb je dan ook een VR921 hangen om via internet verbinding te maken?

Is er dan niet meteen proef gedraaid dat het wel allemaal functioneert? Hadden ze ook al meteen moeten doen bij oplevering.
Nee enkel een VRC720. Vloerverwarming hebben ze niet getest de vorige keer, enkel de warm water boiler. Dit is al de 4de keer dat ze ter plaatse zijn gekomen. Achja, 4de keer goede keer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:45:
[...]

Nee enkel een VRC720. Vloerverwarming hebben ze niet getest de vorige keer, enkel de warm water boiler. Dit is al de 4de keer dat ze ter plaatse zijn gekomen. Achja, 4de keer goede keer? :+
Maar willen ze dan een update uitvoeren. Hoeft ook niet.

Maar hebben ze nu getest dat de pomp draait als hij op verwarming staat. Of hebben ze dat weer niet gedaan.

Als het nu werkt stond er nog gewoon een instelling fout. Update is onzin.

Als het maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Ik heb wat hulp nodig want ik snap mijn warmtepomp niet meer. |:(

ik heb een 75/6 met AI, VR 71 en VRC720. Systeemschema is 8 met SWW uitgeschakeld. Ta- is 25 en TA+ is 35. Stooklijn is 0,30.
VR71 is schema 6 met 2 zones en sensoren voor Ta, Taz1, Taz2, Buffer boven en Buffer onder.
Buffervat is 200L
Zone 1 is vv beneden met Wilos pomp op stand 4.

Wanneer ik warmtevraag in zone 1 maak door de VRC720 naar 22C te zetten schakelen de 75/6 en de Wilos in. Ik kan in homewizard zien dat de 75/6 op hoog vermogen (2200-2400W) begint te draaien icm met een vrij hoge buitentemp (13,5C).

De verdeler voelt warm aan en het systeem lijkt goed te draaien. Na 20 minuten schakelt de warmtepomp echter af. Wanneer ik de sensoren uitlees zie ik dat het buffervat boven en onder op bijna Ta temp is. De Wilos pomp blijft dan nog eens 20 min doordraaien en slaat daarna af. Vervolgens draait niks meer terwijl er nog wel warmtevraag is uitvan de VRC720.

Wat doe ik hier verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:49:
[...]

Maar willen ze dan een update uitvoeren. Hoeft ook niet.

Maar hebben ze nu getest dat de pomp draait als hij op verwarming staat. Of hebben ze dat weer niet gedaan.

Als het nu werkt stond er nog gewoon een instelling fout. Update is onzin.

Als het maar werkt.
Dacht thuis te komen in een warm huis, nee hoor :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJxjQmluCtfSbTefflq65yswv5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtcNMOo1FsEOujMC8zBvYJpY.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een ellende zo’n warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:34:
[...]

[Afbeelding]

Zo'n warmtepomp is echt geen ellende. Dat zijn de personen die het gemaakt hebben en inbedrijfstelling genomen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06

[Afbeelding]

Dus er zit ergens een waterlek (waarschijnlijk in je afgiftesysteem) of het systeem is niet goed op druk gebracht en dan is dat de schuld van de warmtepomp? :? 8)7

Bovendien, als je na één dag iets lagere temperaturen (en nog wel veel zon) al je verwarming nodig hebt, is wat aandacht besteden aan je isolatie misschien ook niet verkeerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

[Afbeelding]

Ik kom gewoon thuis in een huis uit 1978 en het is binnen gewoon 21,5 graad ....... zonder verwarming. O-) Als je nu al moet stoken zou ik je isolatie maar onderhanden gaan nemen. Anders stook je je straks nog te pletter maar dan aan stroom. Wat een feest isolatie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Anomi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:38:
[...]

[Afbeelding]

Zie de brochure.

Toevoeging: er wordt hier alleen een aanvoertemperatuur van 55ºC gespecificeerd bij 7ºC buitentemperatuur. Maar je hoeft maar de COP van A7/W35 te vergelijken met A2/W35 en A-7/W35 om snel te zien dat de COP van W55 bij lagere temperaturen niet heel rooskleurig gaat zijn.
Bedankt voor je antwoord.

Hoe moet ik die 3 COP waardes in de brochure nu lezen dan is dat: Max. Min en gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:55
JZ5 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:28:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Hoe moet ik die 3 COP waardes in de brochure nu lezen dan is dat: Max. Min en gemiddeld?
Ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar ik denk dat het erbij staat: de waarden zijn achtereenvolgens verwarmingsvermogen / opgenomen vermogen / COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj bij mij ging de verwarming vandaag ook aan.
Bouwjaar 2018, maar geen wtw ventilatie, hoekhuis op het noorden, afgelopen dagen 2 kWh/kWp zoninstraling (niks dus), buiten 13 graden met wind...
Wel COP 7 ;)

• Andrehj
Proton_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:18:
@Andrehj bij mij ging de verwarming vandaag ook aan.
Bouwjaar 2018, maar geen wtw ventilatie, hoekhuis op het noorden, afgelopen dagen 2 kWh/kWp zoninstraling (niks dus), buiten 13 graden met wind...
Wel COP 7 ;)
Toch een groot verschil tussen de huizen dan. Ons huis is maar 2 jaar nieuwer (heeft wel WTW), maar hier moest gisteren de zonwering nog naar beneden om te voorkomen dat het binnen boven de 24 werd.
En als ik zo naar buiten kijk zal dat ook vandaag weer nodig zijn.
Vorig jaar ging de WP rond 28 oktober voor het eerst aan. Doel voor dit jaar is om 1 november te halen.
Overigens was mijn PV-opbrengst donderdag 1.8 kWh/kWp, maar gisteren maar liefst 3.6 kWh/kWp. Dus wellicht dat ook het erg zonnige weer gisteren hier in het oosten nogal sterk meespeelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Xanthine
MotorBeast schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:19:
[...]

Ik kom gewoon thuis in een huis uit 1978 en het is binnen gewoon 21,5 graad ....... zonder verwarming. O-) Als je nu al moet stoken zou ik je isolatie maar onderhanden gaan nemen. Anders stook je je straks nog te pletter maar dan aan stroom. Wat een feest isolatie. 8)
Mijn verwarming heeft nog niet gewerkt. En na enkele dagen regen en slechts 10-15 graden is het nu binnen 20 graden. Het ligt heus niet aan de isolatie hoor.

• MotorBeast
Xanthine schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:43:
[...]

Mijn verwarming heeft nog niet gewerkt. En na enkele dagen regen en slechts 10-15 graden is het nu binnen 20 graden. Het ligt heus niet aan de isolatie hoor.
Waar ligt het dan aan dat het afkoelt? :? Bij mij is het weken rond de 23 graden binnen geweest en nu 21 graden, dus koelt het af en dat lijkt me logisch. Goede isolatie zorgt dat het minder snel gaat en je nu nog niet hoeft te stoken en als het straks echt koud wordt je minder stookt. Gezien de energieproblematiek zou ik bij 20 graden dat ding ook niet laten stoken maar gewoon wennen aan deze temperatuur. Is comfortabel genoeg. 21/22 graden binnen is zo oldschool "we hebben gas zat" en het klimaat "het zal wel meevallen" gedachte. Iets om over na te denken wellicht. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Tja, ik heb dus geen ramen op het zuiden en als de zon goed in het westen staat dan is hij al zo laag dat het huis van de overburen in de weg staat. Van de zon moet ik het in dit huis niet hebben.

Maar nu kan ik wel de run-verlenglogica testen die in juni net te laat af was :)

• WallyPower
WallyPower schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:31:
Ik heb wat hulp nodig want ik snap mijn warmtepomp niet meer. |:(

ik heb een 75/6 met AI, VR 71 en VRC720. Systeemschema is 8 met SWW uitgeschakeld. Ta- is 25 en TA+ is 35. Stooklijn is 0,30.
VR71 is schema 6 met 2 zones en sensoren voor Ta, Taz1, Taz2, Buffer boven en Buffer onder.
Buffervat is 200L
Zone 1 is vv beneden met Wilos pomp op stand 4.

Wanneer ik warmtevraag in zone 1 maak door de VRC720 naar 22C te zetten schakelen de 75/6 en de Wilos in. Ik kan in homewizard zien dat de 75/6 op hoog vermogen (2200-2400W) begint te draaien icm met een vrij hoge buitentemp (13,5C).

De verdeler voelt warm aan en het systeem lijkt goed te draaien. Na 20 minuten schakelt de warmtepomp echter af. Wanneer ik de sensoren uitlees zie ik dat het buffervat boven en onder op bijna Ta temp is. De Wilos pomp blijft dan nog eens 20 min doordraaien en slaat daarna af. Vervolgens draait niks meer terwijl er nog wel warmtevraag is uitvan de VRC720.

Wat doe ik hier verkeerd?
Probleem lijkt opgelost. :)
Heb voor de VR71 schema 3 gekozen ipv 6 en een paar temp sensoren omgestoken zodat het weer klopt.
Helaas kan ik niet verklaren waarom het nu wel werkt :X , maar hij lijkt met schema 6 prioriteit aan het buffervat te geven zonder dat hier instellingen voor staan in de VRC720. (Dat zou iig het volgas de buffer verwarmen en daarna afschakelen kunnen verklaren).

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Die kende ik al, helpt helaas niet. Dan moet ik alles zelf lopen ingeven terwijl ik niet alle detail info heb. Vandaar mijn vraag. Bizar dat zulke essentiële informatie niet duidelijk beschikbaar is :X

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Adriaan71 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:25:
[...]
Met de 7kw kan je ongeveer 1600m3 gas vervangen.
[...]
Eerste keer dat ik zo'n rule of thumb zie hier!

En met de 5kw?

Verder: in België wordt quasi uitsluitend hoogcalorisch gas gebruikt. Dus elke kubieke meter bevat ongeveer 10% meer energie in België.

• MotorBeast
Wim Leers schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

En met de 5kw?

Verder: in België wordt quasi uitsluitend hoogcalorisch gas gebruikt. Dus elke kubieke meter bevat ongeveer 10% meer energie in België.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Wim Leers schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

En met de 5kw?

ALs het in België 10% hoger calorische waarde heeft kan je 9kWh aanhouden voor 1m3 gas.

Voor België

1100m3 x 9 = 9900 / 1650 = 6kw x beta 0,8 = 4,8kw dus 5kw. Bij deze berekening hanteert Vaillant wel een elektrische naverwarmer.
Beta 0,8 geeft een dekking van 96% en als het moet kan de elektrische naverwarmer de laatste %tjes erbij stoken bij extreme kou.

1600m3 x 9 =14400 / 1650 = 8,7 x Beta 0,8 = 6,98kw. Bij deze berekening hanteert Vaillant wel een elektrische naverwarmer.
Beta 0,8 geeft een dekking van 96% en als het moet kan de elektrische naverwarmer de laatset %tjes erbij stoken bij extreme kou.

Waardes bij -10. Wel kijken naar het ontwerp met welk aanvoer temperatuur je gaat werken.

Elektrische element zit in alle binnen modules standaard van Vaillant . Alleen niet in de VWI AI.

Je heb ook nog de MEH 60 . Is alleen een naverwarmer kan je er ook tussen bouwen als je met een VWI AI werkt.

Zelf altijd voorkeur aan de MEH 97/6 als je ook SWW wil bereiden. Dan heb je alles in 1 zitten.

En je hoeft dan ook geen element in je boiler te hebben voor legionella run. Dan wordt het element gebruikt van de binnen module.

Bij de meeste andere merken moet je weer een element draaien in je boiler voor legionella run.

[ Voor 22% gewijzigd door Adriaan71 op 17-09-2022 14:44 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:56
Bij mij is de WP (75/6) gisteravond ook voor het eerst aangegaan.

Oud (redelijk goed nageisoleerd) vrijstaand woonboerderijtje, midden tussen de weilanden en dus goed in de wind, waarbij de keuken op het Westen en Noorden zit en daar ook de thermostaat hangt. In de woonkamer is het al snel warm met een beetje zon en was de verwarming waarschijnlijk nog niet nodig geweest, maar de keuken krijgt nauwelijks zon en is dan dus vaak kouder.

Wel spannend, want dit wordt mijn eerste winter met WP (installatie was eind mei 2022)! :)

De run van vannacht (de enige van vandaag tot nu toe) zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYyDKwQvqAr01Ubk41l6EvpMnoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZuL3IR1zUeQT6Z37sbdxCYG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsFaqK2CB8viENUGDFOsOHQq_pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLrpdkL47MkWgLMNuCDIpntw.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de Ai Plus module was er 11,4kWh warmte geproduceerd. Ik neem aan dat dat incl elektrisch verbruik is? En dus niet zoals de millieuopbrengst op de VRC720 exclusief elektrisch verbruik?

Indien inclusief elektrisch verbruik: dan is de COP 6,03 (incl standby verbruik van vandaag). De minimale temp was bij ons vannacht trouwens 9 graden, dus grote kans dat de WP aan het werk was op ca het koudste moment van de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:04:
De run van vannacht (de enige van vandaag tot nu toe) zag er zo uit:
Tip om energie te besparen: Werk met nachtverlaging, zodat je WP zoveel mogelijk overdag draait, met (veel) hogere COP. Nu ging je WP aan in de koudste vier uren van de dag, dat is niet zo efficiënt.
Meer tips voor zuinig WP-gebruik: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-07 19:22
Hallo,

Ik ben ook aan het kijken voor een aroTHERM plus warmtepomp. Mijn vraag is hoe krijgen jullie dat ding op zijn plek. 115kg (VWL 55/6 A 230V) is niet heel makkelijk te manoeuvreren.
Ik zou heb op de 1e verdieping tegen de muur met muurbeugels willen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiV1eJ8kTegyEQiPoTSZvFftpqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joItH5c8X5qXdHPEg5SWo682.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen hoe ga je hem daar krijgen?
Hoe is jullie warmtepomp geplaatst?
Hebben jullie daar een hijskraan voor gehuurd, want dat is een nogal prijzigen grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
omweersbui schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:27:
Hallo,

Ik ben ook aan het kijken voor een aroTHERM plus warmtepomp. Mijn vraag is hoe krijgen jullie dat ding op zijn plek. 115kg (VWL 55/6 A 230V) is niet heel makkelijk te manoeuvreren.
[Afbeelding]
Hebben jullie daar een hijskraan voor gehuurd, want dat is een nogal prijzigen grap.
Aan de muur? Zou je hem niet gewoon op de grond plaatsen? Ik hoor de klachten over resonantie al komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omweersbui
MotorBeast schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:38:
[...]

Aan de muur? Zou je hem niet gewoon op de grond plaatsen? Ik hoor de klachten over resonantie al komen.
Ruimte is een probleem. Op de BG heb ik geen ruimte en van BG naar zolder is meer hoogte dan is toegestaan.

Mijn huis is houtskelet dus ik mag hem niet op dit dak plaatsen. Dus dan maar aan de muur was mijn gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hallo,

[Afbeelding]
Hoe hoog zou de wp gehesen moeten worden en kan een eventuele lift direct naast het dakterras staan? Zo ja, dan is een materiaallift huren misschien een optie.
Zoiets als dit:

https://www.boels.com/nl-nl/huren/materiaallift-75-m/p/12040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:24:
[...]

Hoe hoog zou de wp gehesen moeten worden en kan een eventuele lift direct naast het dakterras staan? Zo ja, dan is een materiaallift huren misschien een optie.
Zoiets als dit:

https://www.boels.com/nl-nl/huren/materiaallift-75-m/p/12040
Mijn uitbouw is 3 meter hoog en dan 3 meter ver geplaatst worden.
Dat is een optie met een palletwagen. Je kan hem niet op het platdak zetten. Dus je zal hem in de lucht over moeten schuiven naar de pelletwagen. En dat zie het nog niet helemaal zitten.
Dus ik wil graag wat succes verhalen horen van andere. Hoe hebben zij de buiten unit geplaast hebben of zien plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Het ding weegt pakweg 120kg, dat krijg je met twee man toch wel verplaatst?
(niet meer dan ca. 30 centimeter omhoog natuurlijk, maar horizontaal lijkt me niet zo'n probleem te zijn.)

Dus inderdaad met een lift/kraan omhoog, en dan gewoon spierkracht gebruiken om het ding op z'n plek te krijgen en op de beugels te zetten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
NovapaX schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:40:
Het ding weegt pakweg 120kg, dat krijg je met twee man toch wel verplaatst?
(niet meer dan ca. 30 centimeter omhoog natuurlijk, maar horizontaal lijkt me niet zo'n probleem te zijn.)

Dus inderdaad met een lift/kraan omhoog, en dan gewoon spierkracht gebruiken om het ding op z'n plek te krijgen en op de beugels te zetten.
Tegenwoordig kan niets meer. Had hier van de week een installateur die is gestopt met het plaatsen van WP Boilers op zolders. Want? Ja, die dingen zijn zo zwaar. Dat doen we niet meer. 8)7 Dan til ik hem wel met mijn zoon. Nee daar beginnen we niet aan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
omweersbui schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:35:
[...]

Mijn uitbouw is 3 meter hoog en dan 3 meter ver geplaatst worden.
Dat is een optie met een palletwagen. Je kan hem niet op het platdak zetten. Dus je zal hem in de lucht over moeten schuiven naar de pelletwagen. En dat zie het nog niet helemaal zitten.
Dus ik wil graag wat succes verhalen horen van andere. Hoe hebben zij de buiten unit geplaast hebben of zien plaatsen.
Zo lang je hem “in de lucht” over kan schuiven naar iets wat er direct naast en ongeveer dezelfde hoogte heeft lijkt me dat best te doen. Maar ik ken je situatie niet precies. Foto’s helpen misschien om het e.e.a. beter in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Hallo,

[Afbeelding]
Met een kanalenlift omhoog draaien en dan uitpakken. Zitten lussen aan kan je met 2 man makkelijk tillen en op zijn plaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
Voor de boiler zijn er varianten te koop die leeg met 2 man goed een trap op te krijgen zjn. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn.

Een foto. Waar zal ik dan een foto van maken. Ik heb even geknipt en geplakt uit google maps denk dat het meest duidelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3bPbjFXlXBxxYFEg18Dng9ZDuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBgenMufgal9hXU4RJnOLVjy.jpg?f=user_large
Dan zie je dat het best wel ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Moet de wp over een muurtje heen op de eerste verdieping?

Die materialenlift die ik eerder aangaf is (uiteraard) verrijdbaar. Misschien kun je zelfs nadat je de wp omhoog gedraaid hebt een stukje vooruit rijden (half naar binnen door bv tuindeuren op de begane grond) zodat de wp al gedeeltelijk boven het dak hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 21:34
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:30:
Moet de wp over een muurtje heen op de eerste verdieping?

Die materialenlift die ik eerder aangaf is (uiteraard) verrijdbaar. Misschien kun je zelfs nadat je de wp omhoog gedraaid hebt een stukje vooruit rijden (half naar binnen door bv tuindeuren op de begane grond) zodat de wp al gedeeltelijk boven het dak hangt?
Ik heb precies dit gedaan, maar zou het niet direct aanraden, er zit toch altijd een drempel/rand onder de deur.
Bij mij ging het net goed met twee man beneden (duwen) en 1 man op het dak.

Ik zou een volgende keer met minimaal 4 man werken (twee beneden en twee boven) dan en iets bedenken zodat de WP niet kan gaan wankelen als hij tegen de drempel/rand komt. Stabiliseren met wat touwen ofzo.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zeker! Als je hem gaat verrijden zorgen dat je een vlakke ondergrond hebt die ook ruim breder is dan de wielen van de lift. B.v. met wat grote houten platen oid.
Maar afgezien daarvan, en van voldoende hulp, was het wel veilig te doen op deze manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 21:34
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:08:
Zeker! Als je hem gaat verrijden zorgen dat je een vlakke ondergrond hebt die ook ruim breder is dan de wielen van de lift. B.v. met wat grote houten platen oid.
Maar afgezien daarvan, en van voldoende hulp, was het wel veilig te doen op deze manier?
Het is zonder ongelukken goedgekomen ja. Maar nogmaals, meer man en extra stabiliteit creëren is echt geen overbodige luxe.

Ik heb hem overigens op het platte dak geplaatst (betonnen dak) en niet op muurbeugels aan de muur. Ik weet eigenlijk niet of elke (1-steens) muur dit zomaar kan houden. Het is toch ruim 100-150kg, afhankelijk van het type wat je aanschaft. En resonantie-geluid is mogelijk ook nog een ding om rekening mee te houden bij ophangen.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: ik heb zelf vorig jaar ook zo’n materialenlift gehuurd via een bedrijfje in de buurt. Niet voor de plaatsing van een wp, maar om dikke Douglas balken van ca 5 meter lang 2,5m omhoog te takelen om een pergola mee te maken. Was erg handig zo’n lift! Maar idd: het verrijden terwijl het te takelen object in de lucht hangt moet je voorzichtigheid en op vlakke ondergrond doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:08:
Beter op 2 hondjes tillen en schroeven door de pallet zetten in de hoeken in de hondjes. Kan je hem makkelijk trekken en om zijn as draaien. Uiteraard wel vlakke ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
Adriaan71 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:28:
[...]

Beter op 2 hondjes tillen en schroeven door de pallet zetten in de hoeken in de hondjes. Kan je hem makkelijk trekken en om zijn as draaien. Uiteraard wel vlakke ondergrond.
Dit is een intersant idee.
Het feit dat ik hem niet op het plat dak kan zetten. omdat de wielen aan de onderkant in de weg zitten vind ik nog wel een groot probleem.

Heeft iemand een foto van een warmtepomp op een pallet voor het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@omweersbui op deze pallet werd mijn VWL75/6 geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZoRO7hs5-6hN3T9hiqODnRzE04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS9c58DIvmbYr499C9qnEPzN.jpg?f=fotoalbum_large

Het horizontale transport op je dak zal het probleem niet zijn lijkt me (bij mij ook met een hondje gedaan, maar dan over stoep en gras). De verticale verplaatsing en vervolgens de wp van een lift afkrijgen zal het voornaamste zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:27
Hier een kleine materiaallift gehuurd. Met z'n drieën redelijk te doen: nummer één slingert de lift omhoog, nummer twee houdt de WP stabiel totdat hij halverwege is, nummer drie pakt hem dan over, waarbij nummer 2 naar boven rent om mee te helpen.

Eenmaal op z'n hoogste punt met z'n drieën op z'n plaats tillen. Er zitten tilbanden aan, en dat is goed te doen. Zelfs met z'n tweeën.

Maar zo'n liftje wiebelt alle kanten op, en 125 kg houdt je niet in je eentje in bedwang mocht het gaan schuiven/hellen/etc. Vier man is geen overbodige luxe.

Let op: de lamellen aan de achterkant zijn zeer kwetsbaar. Let daarop als je gaat hannessen met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
@Franciesco dank voor de info. Dat is best groot en vierkant

@Zwartoog Dank voor de info. Het stelt me nog niet helemaal gerust.
Ga ook maar even langs biij boels kijken wat ze kunnen bieden om een pallet naar 3 meter te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:45
https://www.boels.com/nl-...e-ladderlift-13-m/p/11805

Zoiets? Wel even kijken wat de minimale hoogte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Ik heb eindelijk de vloerverwarming werkend gekregen door de pomp rechtstreeks op het stopcontact aan te sluiten. Normaal zou deze stroom moeten krijgen via een kabel die uit de binnenunit komt, maar dit is niet het geval.

Ik vind de doorlussing op zn minst bizar te noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o31CbQuVX-UCaY8JBJ6dvOS1kIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VatS470TGDcOXDfo0wPwL8Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel de pomp rechtstreeks aangesloten, enige nadeel is dat deze nu 24/7 blijft draaien en veel stroom verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F6oVYBrKQaBJqk-JMsRrby002g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YDam1R3puWaQw6j3JRIEBAh.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur gaat nog een keer langskomen, de 5de keer al intussen. Bij zijn laatste bezoek heeft hij een software update gedaan van de unit, en de instellingen weer fout gezet want de 2de zone stond ook actief, terwijl ik maar 1 zone heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:35:
Ik heb eindelijk de vloerverwarming werkend gekregen door de pomp rechtstreeks op het stopcontact aan te sluiten. Normaal zou deze stroom moeten krijgen via een kabel die uit de binnenunit komt, maar dit is niet het geval.

[Afbeelding]

Momenteel de pomp rechtstreeks aangesloten, enige nadeel is dat deze nu 24/7 blijft draaien en veel stroom verbruikt.

[Afbeelding]

De installateur gaat nog een keer langskomen, de 5de keer al intussen. Bij zijn laatste bezoek heeft hij een software update gedaan van de unit, en de instellingen weer fout gezet want de 2de zone stond ook actief, terwijl ik maar 1 zone heb.
Ik kan je niet helpen @Xanthine , maar ik heb bewondering voor je volhardendheid. Ik hoop dat je snel een correct en naar wens werkende installatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Gramser schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:54:
[...]

Ik kan je niet helpen @Xanthine , maar ik heb bewondering voor je volhardendheid. Ik hoop dat je snel een correct en naar wens werkende installatie hebt.
Bedankt :) Ik leer elke dag een beetje meer bij over de installatie. Het is jammer dat het op deze manier moet.
Gisteren ook het display van de boiler rechtstreeks aangesloten in de stroomkast op een 12V voeding ipv met een aparte stekker te werken. Als nu de pomp nog correct aangesloten kan worden is de hele installatie in orde denk ik. Intussen lekker 22 graden in huis, tegels voelen warm aan, zalig :9

Verder is het wel een nette installatie, ziet er indrukwekkend uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxy_-LSbJGN7lL9vhAAsTOkHLTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scOSmXaLzj8hamWmmdKnilcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 20:33

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nou mijn buitenunit gaat vervangen worden. Deze is niet te herstellen door vaillant. :(
Ik had al het idee dat ik een maandagochtend modelletje heb gekregen :+

[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 19-09-2022 10:17 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
mydogisgone schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
Nou mijn buitenunit gaat vervangen worden. Deze is niet te herstellen door vaillant. :(
Ik had al het idee dat ik een maandagochtend modelletje heb gekregen :+
Wat was er mis mee? Zal vast ergens terug te lezen zijn, maar da's zoveel werk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Gramser schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:18:
[...]

Wat was er mis mee? Zal vast ergens terug te lezen zijn, maar da's zoveel werk :).
Het lijkt er op dat er iets kapot is in de compressor. Ze hebben alle prints al vervangen, bekabeling doorgemeten en getest en dit heeft allemaal niet geholpen. Dus is er besloten om deze in zijn geheel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
mydogisgone schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:20:
[...]

Het lijkt er op dat er iets kapot is in de compressor. Ze hebben alle prints al vervangen, bekabeling doorgemeten en getest en dit heeft allemaal niet geholpen. Dus is er besloten om deze in zijn geheel te vervangen.
Hopelijk kunnen ze snel leveren...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Gramser schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
[...]

Hopelijk kunnen ze snel leveren...!
Ja dat hoop ik ook. Ik ben er alleen wel bang voor dat dit langer gaat duren dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:45
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:04:
[...]

Bedankt :) Ik leer elke dag een beetje meer bij over de installatie. Het is jammer dat het op deze manier moet.
Gisteren ook het display van de boiler rechtstreeks aangesloten in de stroomkast op een 12V voeding ipv met een aparte stekker te werken. Als nu de pomp nog correct aangesloten kan worden is de hele installatie in orde denk ik. Intussen lekker 22 graden in huis, tegels voelen warm aan, zalig :9

Verder is het wel een nette installatie, ziet er indrukwekkend uit.

[Afbeelding]
Mooi! Moet de condens afvoer van de binnenunit niet ergens op aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@omweersbui met een verreiker (https://www.boels.com/nl-...rreiker-7-m-3-ton/p/13506) moet het sowieso wel lukken maar dan wordt het wel een dure warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Als Boels e.a. drones zou hebben die het gewicht kunnen optillen, dan zou het helemaal een peulenschilletje worden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Als het nou te lastig is, kun je prima even een (relatief kleine) kraan laten komen.
Neem gewoon even contact op met een lokaal transportbedrijf.
Die hebben meestal wel een vrachtwagen met een kraan waar een zgn. 'JIB' op zit, daar kun je vrij ver mee hijsen, mits het niet te zwaar wordt. (maar dat is hier niet het geval)
En anders weten ze wel wie je hiervoor kunt bellen.

Dat hoeft echt niet meer dan een twee/driehonderd euro te kosten. (en dat is al vrij veel voor een uurtje werk)

zie bijv. hier wat ik bedoel: https://www.vandongen-tld...bel-HMF5020K6FJ1000K5.pdf
Dat hijst nog meer dan 500kg tot 28 meter reikwijdte.

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 19-09-2022 12:17 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Kiwi_Kevin schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:46:
[...]

Mooi! Moet de condens afvoer van de binnenunit niet ergens op aangesloten worden?
Geen idee, er is nog niets uitgekomen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De pomp moet je aansluiten op de X13 aansluiting in je hydraulische module. En die moet je toewijzen in je VRC720 de MA aan cv pomp. Dan moet het goed gaan. Anders moet ze een VR70 plaatsen en daar op aansluiten. Dan werkt het ook.

Zit er trouwens ook een voeler in de buffer. Die moet er ook in zitten. `Die stuurt de warmtepomp aan of hij de buffer moet verwarmen of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1qWs8_r80CD4oqz_vyuZdBqQeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UkbH9xRGimiB7DQjWyJTQCGt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 19-09-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:06:
[...]

De pomp moet je aansluiten op de X13 aansluiting in je hydraulische module. En die moet je toewijzen in je VRC720 de MA aan cv pomp. Dan moet het goed gaan. Anders moet ze een VR70 plaatsen en daar op aansluiten. Dan werkt het ook.

Zit er trouwens ook een voeler in de buffer. Die moet er ook in zitten. `Die stuurt de warmtepomp aan of hij de buffer moet verwarmen of niet.

[Afbeelding]
De voeler zit inderdaad ook in de buffer van 45L. De binnenunit heb ik zelf nog niet open geschroefd, zal even nakijken waar de installateur de kabeltjes ingestoken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
NovapaX schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:12:
Als het nou te lastig is, kun je prima even een (relatief kleine) kraan laten komen.
Neem gewoon even contact op met een lokaal transportbedrijf.
Die hebben meestal wel een vrachtwagen met een kraan waar een zgn. 'JIB' op zit, daar kun je vrij ver mee hijsen, mits het niet te zwaar wordt. (maar dat is hier niet het geval)
En anders weten ze wel wie je hiervoor kunt bellen.

Dat hoeft echt niet meer dan een twee/driehonderd euro te kosten. (en dat is al vrij veel voor een uurtje werk)

zie bijv. hier wat ik bedoel: https://www.vandongen-tld...bel-HMF5020K6FJ1000K5.pdf
Dat hijst nog meer dan 500kg tot 28 meter reikwijdte.
Dat had ik al eens uitgezocht. Je moet over mijn huis, de straat moet afgesloten worden. Daarvoor heb je een verguning nodig. Zou me denk ik 1000-1500 euro kosten voor 5-10 minuren hijsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:00:
[...]

De voeler zit inderdaad ook in de buffer van 45L. De binnenunit heb ik zelf nog niet open geschroefd, zal even nakijken waar de installateur de kabeltjes ingestoken heeft.
Dan ben ik ook benieuwd waar de voeler naar toe gaat, Als je geen VR70 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:51
copy-paste schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
Dat kleine gas verbruik kan ik wel verklaren, dat is de comfort stand van je ecotech. Dan houd hij het mini voorraadje in de ecotech op temperatuur. Onwenselijk in mijn ogen, meer verbruik en starts om een litertje kouder water te voorkomen.
Helaas kun je die niet verstellen als die ook aan de ebus hangt. Dan even los koppelen uitzetten en daarna zal het probleem weg zijn.

Ik zou hopen dat de zon in deze tijd van het jaar de temperatuur in de boiler wel legionella veilig zou kunnen houden.

Als je een tweaker bent zou je er eens een ebusd adapter aan kunnen hangen, en er leuke grafiekjes van maken.
Ik vond het niet meteen terug in het menu. Ik heb ook geen C op het display staan dat moet aanduiden dat ik in comfortstand sta? Ik heb ook geen tapwater symbool staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnT2JZHjJODwBEn15brCOOBXTuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WQJp2GWRknru8JKd23GTMWMF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45fY2OwBHqq4ijQC36XyzRuoWSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CsqwcufoGWh0Yil37lXGY5p8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DqCQaCGV9R83CJ8DrmhAC3U8cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqs82lrwPCmln5fVTr333diY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door cwegh op 19-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Adriaan71 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:56:
[...]

Gas ketel is nooit te zwaar als je maar de cv deellast aanpast naar de behoefte van je woning. De meeste ketel kan je aanpassen in installatie menu, dan terug draaien naar zo'n 10kw. Dan heb je echt wel genoeg voor je woning.
Gisteren voor een andere reden mijn installateur aan de telefoon gehad en dit vermeld. Hij zegt het volgende: "Neen. Niet aankomen. Dan gaat je ketel steeds dat vermogen hanteren. Ook wanneer je dit niet wenst." Dus hij zou de instelling gewoon op "Auto" laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
cwegh schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:25:
[...]

Gisteren voor een andere reden mijn installateur aan de telefoon gehad en dit vermeld. Hij zegt het volgende: "Neen. Niet aankomen. Dan gaat je ketel steeds dat vermogen hanteren. Ook wanneer je dit niet wenst." Dus hij zou de instelling gewoon op "Auto" laten staan.
Ik wil het nog voor je checken maar hij blijft altijd zijn modulatie bereik houden vanaf de ingestelde waarden cv deellast.
Heb nu de laatste 2 jaar zo'n 7 cv ketels zo ingelegd en die hadden aardige besparingen. Gemiddelde instelling tussen den 10 en 13 kw en max cv water 50 graden en nachtverlaging maar 1 graad.

Dat werkt perfect.

Heb zo meerder bevestigingen gehad van opdrachtgevers waar ik dat geïnstalleerd heb en zo ingeregeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Lijkt me ook dat dat besparing oplevert. Anders gaat hij toch zo snel mogelijk naar de ingestelde temperatuur (staat nu op 45 bij mij btw) en als je het aftopt gaat het meer geleidelijk veronderstel ik? Ik had 8kwh in gedachten ipv 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
cwegh schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:51:
Lijkt me ook dat dat besparing oplevert. Anders gaat hij toch zo snel mogelijk naar de ingestelde temperatuur (staat nu op 45 bij mij btw) en als je het aftopt gaat het meer geleidelijk veronderstel ik? Ik had 8kwh in gedachten ipv 10.
Hoe geleidelijker hoe beter. Kijk maar eens hoe rustig de ketel gaat draaien,. Stel je in bij D.000 cv deellast en bij D.0071 kan je maximale cv temperatuur instellen.

Tapwater ook naar 50 graden. Kan je ook nog instellen bij D 0078.

Althans bij de ecoTEC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:06:
[...]

[Afbeelding]
Hoort deze temperatuur sensor op poort X22 te hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j10qbhZcxnxqcT8U1bewBWTeq-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EToZk41kOpHxmRd4Bq194glN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:12:
[...]

Hoort deze temperatuur sensor op poort X22 te hangen?

[Afbeelding]
Dat is de maximaal thermostaat die kan je pomp uitschakelen als de temperatuur te hoog is waar die op ingesteld staat, K12 is dat. Die moet op de X 100 blauwe s20 24v.

De voeler van de buffer moet ergens halverwege de buffer zitten, en die moet ook aangesloten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrghD5CiVs6UdCDdSioH3mhA44s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AksM9gnZdynRwZZuKEQeIBZK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:07
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:18:
[...]

Dat is de maximaal thermostaat die kan je pomp uitschakelen als de temperatuur te hoog is waar die op ingesteld staat, K12 is dat. Die moet op de X 100 blauwe s20 24v.

De voeler van de buffer moet ergens halverwege de buffer zitten, en die moet ook aangesloten zijn.

[Afbeelding]
binnendeel of buitendeel - puur nieuwsgierigheid :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:20:
[...]

binnendeel of buitendeel - puur nieuwsgierigheid :P
Bij split binnendeel. Bij een aroTHERM plus kan je hem ook aansluiten op je buiten unit. En in de MEH97/6 zit die aansluiting ook in de buiten unit. Zelfde S20 blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:22:
[...]

Bij split binnendeel. Bij een aroTHERM plus kan je hem ook aansluiten op je buiten unit. En in de MEH97/6 zit die aansluiting ook in de buiten unit. Zelfde S20 blauw
Ah - ik krijg ook een MEH97/6 dus dan kan ik het binnen aansluiten - nouja de installateur dan. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]
Hah nou nog mooier, de thermostaat van het buffervat is niet aangesloten, kabel ligt gewoon los in de binnenunit.

De pomp van de vloerverwarming is momenteel op X11 aangesloten.

De maximale thermostaat is met wago klemmetjes verbonden met de kabel van de pomp die op X11 aangesloten is. (Vorige foto met de wago klemmetjes).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA33TNJbFrZTshB-H0DSKPqQv9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBsEmvtOIAzuVn71IqtxsqoD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Xanthine op 19-09-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:26:
[...]

Ah - ik krijg ook een MEH97/6 dus dan kan ik het binnen aansluiten - nouja de installateur dan. :)
Zou gewoon een 4 aderige thermostaat draad trekken naar buiten unit. Kan je 2 gebruiken voor ebus en eventueel 2 extra voor max thermostaat of je gebruik ze niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:31:
[...]

Hah nou nog mooier, de thermostaat van het buffervat is niet aangesloten, kabel ligt gewoon los in de binnenunit.

De pomp van de vloerverwarming is momenteel op X11 aangesloten.

De maximale thermostaat is met wago klemmetjes verbonden met de kabel van de pomp die op X11 aangesloten is. (Vorige foto met de wago klemmetjes).

[Afbeelding]
Daar was ik al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofik
  • Registratie: Oktober 2016
Kan je een aroTherm plus warmtepomp in bedrijf nemen zonder de VWZ AI module? De warmtepomp is binnen, maar op de module zit een wachttijd van bijna twee maanden.

Ik heb wel een ebusd module ontvangen. Is ebusd te gebruiken om de warmtepomp aan/uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:40:
[...]

Zou gewoon een 4 aderige thermostaat draad trekken naar buiten unit. Kan je 2 gebruiken voor ebus en eventueel 2 extra voor max thermostaat of je gebruik ze niet. ;)
wat is het voordeel dan ten opzichte van verbinden met binnendeel dan wel buitendeel?

Er is al een Ebuskabel geplaatst voor het plafond werd gestort, maar weet niet 2 of 4 draden

[ Voor 11% gewijzigd door Kees_frl op 19-09-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Weet er iemand waar ik de sensor kan aansluiten die in het kleine 45L vat van de vloerverwarming zit? De rest is gelukt denk ik.

Hoeveel uur ik hieral ingestoken heb, niet normaal ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkJ4CMUgT98MeOdfb-RazgLxSFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDXNhxyd4blMaP0WCVg6PjDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
tofik schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:56:
Kan je een aroTherm plus warmtepomp in bedrijf nemen zonder de VWZ AI module? De warmtepomp is binnen, maar op de module zit een wachttijd van bijna twee maanden.

Ik heb wel een ebusd module ontvangen. Is ebusd te gebruiken om de warmtepomp aan/uit te zetten?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:56:
[...]

wat is het voordeel dan ten opzichte van verbinden met binnendeel dan wel buitendeel?

Er is al een Ebuskabel geplaatst voor het plafond werd gestort, maar weet niet 2 of 4 draden
Geen voordeel. reserve vind ik altijd wel lekker. En in de schema's zie je altijd dat hij buiten is aangesloten de maxi thermostaat. Maar de aansluiting zit ook binnen op de MEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:59:
Weet er iemand waar ik de sensor kan aansluiten die in het kleine 45L vat van de vloerverwarming zit? De rest is gelukt denk ik.

Hoeveel uur ik hieral ingestoken heb, niet normaal ;(
Je had hem toch door een installateur laten aansluiten?

Je hebt het dan wel lekker getroffen :(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:06:
[...]

Je had hem toch door een installateur laten aansluiten?

Je hebt het dan wel lekker getroffen :(
De installateur is al 4x opnieuw gekomen, ik denk dat ik dankzij jullie er intussen meer van ken als hem haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xanthine schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:07:
[...]

De installateur is al 4x opnieuw gekomen, ik denk dat ik dankzij jullie er intussen meer van ken als hem haha.
Zou sowieso even tegen Vaillant zeggen dat ze best wel hun service partners een schop onder hun kont mogen geven, of 2x strike = de laan uit.

Ze mogen best wel compenseren in de rekening, zeker als je via Vaillant bij hun terecht bent gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 21:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
DutchWing schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:17:
[...]

Zou sowieso even tegen Vaillant zeggen dat ze best wel hun service partners een schop onder hun kont mogen geven, of 2x strike = de laan uit.

Ze mogen best wel compenseren in de rekening, zeker als je via Vaillant bij hun terecht bent gekomen.
Heb al gekeken om klacht in te dienen bij Vaillant, maar blijkbaar kan je daar enkel klagen over hun eigen techniekers, en niet externe verdelers.

Kan iemand me vertellen waar deze temperaturen op slaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsqE42y3FmJVKsIsv4UmRHpvIgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huDQEBur0v7kOvEouKu1HaNq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de verwarmingsstaaf aangepast van 230V naar 400V (is een 3fase warmtepomp), nu heb ik ook dit extra icoontje van de elektrische bijverwarming dat ik eerst niet had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDxegAo5zfyHN-JKMdkWMO1Ding=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZDWdbnQNlKy1US3ZJ5b27o3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ja de pomp van de vloerverwarming geeft nog altijd geen kick.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanthine op 20-09-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwalter
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 18:48
Beste.

Ik ben ook bezig om mijn toekomstige systeem in te richten. Warmtepomp is inmiddels al besteld de Arotherm plus 75/6.

Het idee is als volgt: Monoblock met een buffetvat ivm een volledige naregeling van Evohome. Het hele huis bestaat nu nog uit radiatoren, maar ga dit op sommige punten uitbreiden/vervangen door fancoils, zodat er in de zomer ook gekoeld mee kan worden.

Voor nu wil ik eigenlijk twee groepen/kringen maken die vanaf het buffervat lopen.
Groep 1 beneden verdieping, omdat ik deze groep al vrij snel wil voorzien van fancoils
Groep 2 rest van het huis

Aantal zaken waar ik nog niet geheel uit ben:
- Om twee groepen te maken kan ik gebruik maken van 2 pompgroepen van Vaillant, maar ik kan ook kiezen voor 2 losse circulatiepompen met proportionele druk mogelijkheden. Wat heeft de voorkeur?
- Stel ik kies wel voor 2 pompgroepen van Vaillant hoe stuur ik deze dan het beste aan in combinatie met Evohome?

Mocht iemand een idee hebben of ervaring mee hebben, dan lees ik het graag!
Alvast bedankt.

Thanzk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hallo,

[Afbeelding]
Ik las eens van een WP-installateur die daarvoor een verhuizer inschakelde. Die jongens zijn gewend om spullen te verplaatsen. Dat tillen ze zolang het kan en verantwoord is. En verder beschikken ze over liften, kraantjes en andere handige hulpmiddelen. Wie weet kan het dan zelfs binnendoor over de trap?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07 11:58
Hallo,

[Afbeelding]
Is dit een optie?
https://www.boels.com/nl-nl/huren/materiaallift-55-m/p/12090
Moet je hem alsnog wel op de lift zitten, maar dan hoef je de ladder in ieder geval niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 21:20
Wwalter schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:17:
Beste.

Ik ben ook bezig om mijn toekomstige systeem in te richten. Warmtepomp is inmiddels al besteld de Arotherm plus 75/6.

Het idee is als volgt: Monoblock met een buffetvat ivm een volledige naregeling van Evohome. Het hele huis bestaat nu nog uit radiatoren, maar ga dit op sommige punten uitbreiden/vervangen door fancoils, zodat er in de zomer ook gekoeld mee kan worden.

Voor nu wil ik eigenlijk twee groepen/kringen maken die vanaf het buffervat lopen.
Groep 1 beneden verdieping, omdat ik deze groep al vrij snel wil voorzien van fancoils
Groep 2 rest van het huis

Aantal zaken waar ik nog niet geheel uit ben:
- Om twee groepen te maken kan ik gebruik maken van 2 pompgroepen van Vaillant, maar ik kan ook kiezen voor 2 losse circulatiepompen met proportionele druk mogelijkheden. Wat heeft de voorkeur?
- Stel ik kies wel voor 2 pompgroepen van Vaillant hoe stuur ik deze dan het beste aan in combinatie met Evohome?

Mocht iemand een idee hebben of ervaring mee hebben, dan lees ik het graag!
Alvast bedankt.
Ik ben geen expert, maar ik lees veel mee en lees ook vaak, om de installatie zo simpel mogelijk te houden. Onnodig complex meerdere zones en meerdere pompen, gaat denk ik niet werken met een WP die z'n minimale vermogen kwijt moet kunnen en het systeem wat warmte vragend is moet voldoende inhoud hebben (liters). Bovendien alleen radiatoren is op zichzelf al voldoende uitdaging. Waarom niet het hele huis in 1 zone, de radiatoren beneden altijd open en boven eventueel met thermostaat knoppen?
Hoe ga je het SWW doen? Ook met deze WP of ga je voor een aparte WPB?

PS: als je de WP recent besteld hebt, heb je in ieder geval genoeg tijd om het allemaal goed uit te denken, wachttijd van 8 maanden is geen uitzondering....ik wacht nog op die van mij, die in mei besteld is.... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Bart_Denon op 20-09-2022 14:49 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Bart_Denon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:46:
[...]

Ik ben geen expert, maar ik lees veel mee en lees ook vaak, om de installatie zo simpel mogelijk te houden. Onnodig complex meerdere zones en meerdere pompen, gaat denk ik niet werken met een WP die z'n minimale vermogen kwijt moet kunnen en het systeem wat warmte vragend is moet voldoende inhoud hebben (liters). Bovendien alleen radiatoren is op zichzelf al voldoende uitdaging. Waarom niet het hele huis in 1 zone, de radiatoren beneden altijd open en boven eventueel met thermostaat knoppen?

PS: als je de WP recent besteld hebt, heb je in ieder geval genoeg tijd om het allemaal goed uit te denken, wachttijd van 8 maanden is geen uitzondering....ik wacht nog op die van mij, die in mei besteld is.... 8)7
hier inmiddels alles binnen heb ik begrepen behalve de WP zelf :) :P - kreeg vandaag fotootje van de installateur .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
Nou, dan weet je ook hoe je installateur eruit ziet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwalter
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 18:48
Bart_Denon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:46:
[...]

Bedankt voor de feedback. Voor SWW maak ik al reeds 2 jaar gebruik van een WPB.
Ik begrijp het idee van zo simpel mogelijk houden wel, maar juist omdat ik in groep 1 ook wil gaan koelen leek mij dit een goeie oplossing.

Thanzk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:36:
Nou, dan weet je ook hoe je installateur eruit ziet :+
:D hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omweersbui
Hippe Lip schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:32:
[...]

Ik las eens van een WP-installateur die daarvoor een verhuizer inschakelde. Die jongens zijn gewend om spullen te verplaatsen. Dat tillen ze zolang het kan en verantwoord is. En verder beschikken ze over liften, kraantjes en andere handige hulpmiddelen. Wie weet kan het dan zelfs binnendoor over de trap?
Dit is een interesante gedachten. Zal niet goedkoop zijn als ze alleen langs komen voor het plaatsen van een warmtepomp. Het navragen waard
Pagina: 1 ... 37 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic