Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-06 14:09
Nilvo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:22:
[...]

Is dit een optie?
https://www.boels.com/nl-nl/huren/materiaallift-55-m/p/12090
Moet je hem alsnog wel op de lift zitten, maar dan hoef je de ladder in ieder geval niet op.
Als je dit topic terug leest dan hebben een aantal mensen het zo gedaan. Alleen is de reactie dat ze blij zijn dat het goed gegaan is. Zo'n reactie geeft niet veel vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:09
omweersbui schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
[...]

Dit is een interesante gedachten. Zal niet goedkoop zijn als ze alleen langs komen voor het plaatsen van een warmtepomp. Het navragen waard
Verhuizers zijn wel gewend om alleen ingeschakeld te worden voor grote onhandelbare objecten zoals piano's / kluizen etc. Dus ik zou er gewoon een paar bellen voor een prijsopgave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Omg omg mijn warmtepomp werkt! :o

2 problemen ontdekt:

- de sensor van het buffervat was niet aangesloten

- heel dom, maar de thermostaat heeft 2 zones (zone 1, zone 2), en standaard staat deze op zone 1. Gezien de pompgroep op multifunctionele ingang 2 is aangesloten is dit ook zone 2 volgens de thermostaat. Hiervoor moest ik EERST de thermostaat deselecteren in zone 1, dan zone 1 uitschakelen, en dan in zone 2 de thermostaat selecteren.

Nu lijkt het correct te werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Xanthine schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:25:
Omg omg mijn warmtepomp werkt! :o

2 problemen ontdekt:

- de sensor van het buffervat was niet aangesloten

- heel dom, maar de thermostaat heeft 2 zones (zone 1, zone 2), en standaard staat deze op zone 1. Gezien de pompgroep op multifunctionele ingang 2 is aangesloten is dit ook zone 2 volgens de thermostaat. Hiervoor moest ik EERST de thermostaat deselecteren in zone 1, dan zone 1 uitschakelen, en dan in zone 2 de thermostaat selecteren.

Nu lijkt het correct te werken :+
Je krijgt er met dank aan ons kabinet nog een probleem bij. Ik stook op dit moment al 3 jaar met L/L.

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag? 8)7

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X

Komt volgende week een installateur om te praten over een Vaillant systeem. Weet niet of dit nog laat doorgaan dus.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:20:
[...]

Je krijgt er met dank aan ons kabinet nog een probleem bij. Ik stook op dit moment al 3 jaar met L/L.

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X

Komt volgende week een installateur om te praten over een Vaillant systeem. Weet niet of dit nog laat doorgaan dus.
Heb je weer een kopzorg minder hahah.

Wp en een beetje panelen zit je verlopig goed. Gas sponsoring blijft ook niet eeuwig. Maar de spullen worden wel steeds duurder. En je vastrecht gas ben je ok kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:26:
[...]

Heb je weer een kopzorg minder hahah.

Wp en een beetje panelen zit je verlopig goed. Gas sponsoring blijft ook niet eeuwig. Maar de spullen worden wel steeds duurder. En je vastrecht gas ben je ok kwijt
Ja, maar het is wel een drama maatregel. Slaat als een tang op een varken. Rob Jetten onze groene minister. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:28:
[...]

Ja, maar het is wel een drama maatregel. Slaat als een tang op een varken. Rob Jetten onze groene minister. 8)7
Dat ben ik zeker met je eens. ~Je haalt de stimulatie inderdaad weg zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens, met een gedege investering, mits mogelijk, kun je enigszins energieneutraal worden. Deze verdien je dus dan ook terug. De maatregelen die nu mogelijk worden genomen gelden voor 1 jaar. Daarnaast is het juist een stimulans om verder te verduurzamen.

Daarnaast als vb: je verbruikt bijv. 3000 KWH = 2100,- en 1400kb gas = 2100,- totaal ruim 4000,- per jaar, dan kun een investering van 15000-20000,- vrij snel terug verdienen.

Ik ben altijd een voorstander van denken in mogelijkheden en oplossingen, terwijl ik het gevoel krijg dat het gros denkt in bezwaren en nadelen. Gas is nou eenmaal niet de toekomst, tenminste niet voor een schappelijke prijs zoals wij die jaren gekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens, met een gedege investering, mits mogelijk, kun je enigszins energieneutraal worden. Deze verdien je dus dan ook terug. De maatregelen die nu mogelijk worden genomen gelden voor 1 jaar. Daarnaast is het juist een stimulans om verder te verduurzamen.

Daarnaast als vb: je verbruikt bijv. 3000 KWH = 2100,- en 1400kb gas = 2100,- totaal ruim 4000,- per jaar, dan kun een investering van 15000-20000,- vrij snel terug verdienen.

Ik ben altijd een voorstander van denken in mogelijkheden en oplossingen, terwijl ik het gevoel krijg dat het gros denkt in bezwaren en nadelen. Gas is nou eenmaal niet de toekomst, tenminste niet voor een schappelijke prijs zoals wij die jaren gekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
AJA schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet hoe jij rekent maar in mijn verbruik kost het geld en verdien ik niets terug. We gaan het zien voor een jaar. Salderen op panelen gaat ook al naar de kelder op termijn. Niets zo betrouwbaar als Den Haag.

Ik denk in mijn geval dat ik nog eens ga nadenken wat te doen. Ik verbruik nog maar 400m3 gas voor SWW en stook al 3 jaar met L/L a ongeveer 1300 kWh en heb nog een vast contract voor 2 jaar. L/W is comfortabeler maar met een laatste offerte van 19 mille wordt het wel steeds meer ver van mijn bed show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opel Driver
  • Laatst online: 06-11-2022
Zijn er hier ook mensen die de Arotherm Plus full electric gebruiken dus zonder gas in combinatie met bestaande radiatoren?
Ik overweeg om dit in onze woning toe te passen. (vloerverwarming is geen optie nee)

[ Voor 3% gewijzigd door Opel Driver op 20-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 12:14
Ik heb hem in bestelling staan en gewoon bestaande radiatoren. Dus nog niet in bedrijf. Maar dan moet je eerst kijken met hoeveel graden water je huis warm kunt houden.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Opel Driver schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:18:
Zijn er hier ook mensen die de Arotherm Plus full electric gebruiken dus zonder gas in combinatie met bestaande radiatoren?
Ik overweeg om dit in onze woning toe te passen. (vloerverwarming is geen optie nee)
Ja dat is mogelijk. Maar inderdaad eerst kijken wat voor temperatuur je nodig hebt om je huis warm te krijgen en houden. Niet dat je straks zo hard moet stoken dat gas stoken goedkoper is.

Het zou het mooiste zijn als je niet boven de 45 a 50 graden moet bij -10

Je zal het een en ander moeten uitzoeken of deze winter testen. Zet je je ketel op 45 graden en kijken hoe het gaat.

Of begon op 40 graden en als hij het niet mee trekt zet je heb 5 graden hoger. Kijken hoe je zo de winter door komt.

De aroTHERM plus werkt ook met verschillende aanvoer temperaturen door zijn WAR regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-06 23:25
Opel Driver schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:18:
Ik heb er een in bestelling, voor mijn huis met enkel de bestaande radiatoren (geen vloerverwarming). Ik heb net de cv-ketel op 45 graden gezet. Die is nog niet aan geweest, maar ik hoop de komende weken te gaan zien hoe dat gaat. Heb er wel vertrouwen in. En voor de zekerheid ben ik wat radiatorventilatoren aan het knutselen (is ook een leuk topic over op tweakers) zodat ik ook als het buiten vriest met 45 graden (of minder?) kan blijven verwarmen.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-06 10:01
Hallo,

Ik ben wat onderzoek aan het doen naar de aanschaf van een warmte pomp en dan metname een vaillant. Als ik het goed begrijp is de Arotherm Plus (monobloc) efficiënter dan de Arotherm split klopt dat ?

Volgens de berekening hier zou ik 7 a 8 kW nodig hebben (1400m3 gas per jaar)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-06 10:03
Een vraag over het verzamelen van gebruiksgegevens van een aroTHERM plus VWL 125/6

Als onderdeel van een verbouwing hebben we deze laten plaatsen met als doel het verwarmen van onze nieuwe aanbouw en aanleuningwoning van mijn vader. Daarnaast hebben we één en ander ook zo laten installeren dat deze het bestaande woonhuis kan (bij)verwarmen. Er zijn 3 zones ingericht, 2x vloerverwarming met aparte thermostaat (in totaal ~200m2) en 1 zone die op de bestaande CV installatie is aangesloten.

Het bestaande woonhuis heeft radiatoren van 40-50 jaar oud, geen spouw aanwezig en buiten dubbel glas eigenlijk ook geen aangebrachte na-isolatie. Het is dus afwachten hoeveel de CV ketel bij zal springen bij winterse temperaturen.

Ik ben zelf redelijk onbekend met warmtepompen (tot nu toe laten adviseren door de installateur), maar ik zou wel graag zo veel mogelijk data verzamelen rondom het gebruik van de warmtegroep per zone. Ook in de hoop op termijn een goede afweging te kunnen maken tussen een hogere aanvoertemperatuur van de WP en het gebruik van gas.

Is het mogelijk om het verbruik per zone uit te lezen en wat is de meest praktische manier op deze data op te slaan?

Wat foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNy4JJE6iEyUz7ga_vfWtRz7HAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKasBjaItyhX44Or9pkxtNfD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkkVhFX5hecntaJsgtCDw8j2jjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TkZw1EygQ3z53FlXlSZJkuy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_Fcxyn_87pqpqDjzrlUC2-mLQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9UNk9pTMNyJHhgTp0bfDTPl.jpg?f=fotoalbum_large

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:20
Ik ben heel erg benieuwd wat er te optimaliseren is middels de sensocomfort systeemregelaar.
Ik heb een Vaillaint arotherm plus monobloc 7kw draaien i.c.m. 300 liter warmtepompboiler.
1 zone, vloerverwarming op alle etages.
Op dit moment staat de regeling, zowel verwarming als warmwater, op manueel.
Is het aan te bevelen hier een tijdsgestuurde regeling voor op te zetten? Of haalt dit onder de streep niet zoveel uit, omdat hij dan zo hard bij moet stoken?
Zijn er andere zaken die ik kan aanpassen om mijn installatie zo efficient mogelijk te laten werken?
Ik heb niet het volste vertrouwen dat de installateur tijd heeft gestoken in het zo efficiënt mogelijk inregelen van het geheel..
Wat ik al wel gedaan heb is de legionella run op een vrijdagmiddag gezet. Zo pakt hij het warmste buitentempratuur voor het opwarmen en maak ik zaterdag optimaal gebruik van de extra warmte uit de boiler.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@BroederT
Voor de (warmte)opbrengst moet het debiet en de aanvoer/retourtemperatuur bekend zijn. Volgens mij wordt het debiet per zone niet gemeten.
Je kunt hier een losse warmtemeter tussen laten zetten ( kamstrup multical is veel gebruikt, ~€200/stuk).
Die radiatoren verhogen de benodigde temperatuur en maken je vloerverwarming daarmee veel duurder, dat is jammer.

@Cyrus The Virus dat hangt van het temperatuurtraject af. Het ontloopt elkaar niet veel bij gematigde temperaturen.
Ik heb wel een mening over R410a (in 2022 niet meer gebruiken).

@j0ren aan het eind van de middag een half graadje hoger zorgt dat hij in ieder geval ook op het warmste moment draait.
Verder de stooklijn zo laag mogelijk (maar niet lager ;) zetten, 0.2-0.3 klopt met vloerverwarming.
De thermostaat verder op 'ruimtebijschakeling: uitgebreid' zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Aries.Mu
  • Laatst online: 27-06 21:01
Cyrus The Virus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:27:
Hallo,

Ik ben wat onderzoek aan het doen naar de aanschaf van een warmte pomp en dan metname een vaillant. Als ik het goed begrijp is de Arotherm Plus (monobloc) efficiënter dan de Arotherm split klopt dat ?

Volgens de berekening hier zou ik 7 a 8 kW nodig hebben (1400m3 gas per jaar)
op 3/10 beginnen we bij ons thuis aan de installatie. Had gelijkaardig gasverbruik en zijn ook voor een 75/6 mono gegaan.
Komt vast goed! Zeker niet onnodig zwaar kopen. De winters van -15graden zijn voorbij en komen niet meer terug. En een kleinere WP kan veel efficiënter terug moduleren bij lage vraag, ook niet onbelangrijk.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Adriaan71
BroederT schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:34:
Een vraag over het verzamelen van gebruiksgegevens van een aroTHERM plus VWL 125/6

Als onderdeel van een verbouwing hebben we deze laten plaatsen met als doel het verwarmen van onze nieuwe aanbouw en aanleuningwoning van mijn vader. Daarnaast hebben we één en ander ook zo laten installeren dat deze het bestaande woonhuis kan (bij)verwarmen. Er zijn 3 zones ingericht, 2x vloerverwarming met aparte thermostaat (in totaal ~200m2) en 1 zone die op de bestaande CV installatie is aangesloten.

Het bestaande woonhuis heeft radiatoren van 40-50 jaar oud, geen spouw aanwezig en buiten dubbel glas eigenlijk ook geen aangebrachte na-isolatie. Het is dus afwachten hoeveel de CV ketel bij zal springen bij winterse temperaturen.

Ik ben zelf redelijk onbekend met warmtepompen (tot nu toe laten adviseren door de installateur), maar ik zou wel graag zo veel mogelijk data verzamelen rondom het gebruik van de warmtegroep per zone. Ook in de hoop op termijn een goede afweging te kunnen maken tussen een hogere aanvoertemperatuur van de WP en het gebruik van gas.

Is het mogelijk om het verbruik per zone uit te lezen en wat is de meest praktische manier op deze data op te slaan?

Wat foto's van de installatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit die installatie. Ben wel benieuwt naar de verdeler boven de pompgroepen welke dat is?

• Cyrus The Virus
Aries.Mu schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:52:
[...]

op 3/10 beginnen we bij ons thuis aan de installatie. Had gelijkaardig gasverbruik en zijn ook voor een 75/6 mono gegaan.
Komt vast goed! Zeker niet onnodig zwaar kopen. De winters van -15graden zijn voorbij en komen niet meer terug. En een kleinere WP kan veel efficiënter terug moduleren bij lage vraag, ook niet onbelangrijk.
Ja ik kwam uit op de 105 3 fase die heeft hogere COP dan de 75. Alleen levertijd is probleem zou graag nog gebruik maken van de 3k subsidie in België :+ Vaillant is een van de meest problematische heb ik begrepen. LG schijnt stuk beter leverbaar te zijn. En spec wise ontlopen die 2 elkaar niet veel.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-09-2022 17:25 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• j0ren
@Proton_
Bedoel je daarmee een tijdgestuurde aansturing, of manueel elke dag even een halve graad opplussen zodra ik thuis ben van werk? Ik zie dit natuurlijk het liefst zo efficiënt mogelijk ingeregeld zonder dat ik elke dag aan de knoppen hoef te draaien.

Ik heb mijn instellingen even op de foto gezet. Misschien kunnen jullie aan de hand hiervan nog tips geven. Of wellicht leidt dat nog tot interessante discussies.
Staan de gewenste aanvoertemperaturen zo goed bijvoorbeeld?
Kunnen de offsets nog wat omlaag? Misschien iets anders dat ik over het hoofd zie?

Ben erg benieuwd in hoeverre hier nog winst uit te halen is d:)b

Instellingen verwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtduFZjFSBOYUyRZSbB0GfUT-vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m39L70DVlBVJgKCnJnNz570g.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen warmwater
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs3xs1NkCcR4hMMukuAxS9hl_b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axPfF0oqZ6i9aTfyGcAgJbaJ.jpg?f=fotoalbum_large

installatie configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dq_iW2Nwp20m2oSIGrpK1vh2Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0NluiYtgAquZse5HPOnI1Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDu9XepbyIgN9VvZ6I_zXNP4SHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GciYpTKnJR1pdYAEJOCLJTrb.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
j0ren schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:15:
Misschien iets anders dat ik over het hoofd zie?
Geen verstand van Vaillant, maar ik zou bijverwarmen (met het COP = 1 element) voor verwarmen uitzetten, en voor SWW alleen voor de legionellacyclus toestaan (maar geen idee hoe je dat laatste instelt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Adriaan71
j0ren schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:15:
@Proton_
Bedoel je daarmee een tijdgestuurde aansturing, of manueel elke dag even een halve graad opplussen zodra ik thuis ben van werk? Ik zie dit natuurlijk het liefst zo efficiënt mogelijk ingeregeld zonder dat ik elke dag aan de knoppen hoef te draaien.

Ik heb mijn instellingen even op de foto gezet. Misschien kunnen jullie aan de hand hiervan nog tips geven. Of wellicht leidt dat nog tot interessante discussies.
Staan de gewenste aanvoertemperaturen zo goed bijvoorbeeld?
Kunnen de offsets nog wat omlaag? Misschien iets anders dat ik over het hoofd zie?

Ben erg benieuwd in hoeverre hier nog winst uit te halen is d:)b

Instellingen verwarmen
[Afbeelding]

Instellingen warmwater
[Afbeelding]

installatie configuratie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een en ander hangt ook af van je woning betreft isolatie en je afgifte systeem in je woning. Als je daar wat meer duidelijkheid over geeft is er misschien wel wat aan te oppassen.

En wat voor temperatuur je nodig denkt te hebben bij -10 bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:18:
[...]

Geen verstand van Vaillant, maar ik zou bijverwarmen (met het COP = 1 element) voor verwarmen uitzetten, en voor SWW alleen voor de legionellacyclus toestaan (maar geen idee hoe je dat laatste instelt).
Bij Vaillant kan je inderdaad de bivalentie punt bij warm water en cv. invoeren bij bepaalde buiten temperatuur.

Dan geeft hij de mogelijkheid vrij om het element te pakken maar als de pomp het aankan pakt hij hem er niet bij.

Ligt ook aan zijn temperatuur wat hij nodig hebt voor zijn woning om het warm te houden waar je hem op instelt.

Ik zelf heb hem voor cv uit staan en SWW bij -8 dat het element vrij komt.

Je kan hem ook uitzetten voor SWW en met legionella run pakt hij hem er dan wel bij

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:46
@j0ren Mijn ervaring is nog erg beperkt, maar ik heb ook een VWL 75/6 sinds eind mei dit jaar.
Mijn stooklijn (in een redelijk goed nageisoleerd huis met voornamelijk vloerverwarming) staat ook op 0,30. Wat is jouw ingestelde kamertemperatuur? De hoogte van de stooklijn wordt namelijk ook bepaald door de temp die je op de thermostaat instelt. Zie handleiding van de VRC720.

De minimaal gewenste aanvoertemp kun je volgens mij net zo goed op bv 25 graden zetten. Daar onder heeft nauwelijks zin om een ruimte mee op te warmen. De max temp op 35 graden, je hebt immers alleen vloerverwarming begreep ik. Dus hoger wil je dan niet of nauwelijks gaan.

De elektrische bijverwarming zou ik voor de verwarming ook uitzetten. En kun je in extreme situaties nog handmatig inschakelen indien nodig.

Overigens zit ik ook nog te stoeien met het idee om wel/niet een nachtverlaging toe te passen en/of een programma te configureren. De afgelopen dagen heb ik al een paar keer gehad dat de wp juist ergens eind van de nacht gedurende de koudste periode aan het werk gaat en overdag niet of nauwelijks meer aan gaat. Dat is natuurlijk wat suboptimaal voor het rendement. Zo ook afgelopen nacht waar de wp aan ging bij 3 graden buitentemp en mist. Mijn eerste defrostervaring denk ik zo te zien! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5zfaDxVIKxZiSYS1Q4ohPc9Wos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRGcOQjC4uMxVbhdLWnao7ba.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: betere afbeelding toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door Franciesco op 21-09-2022 21:07 ]

• j0ren
Bedankt voor jullie reacties.

@Adriaan71 mijn woning betreft een vrijstaande nieuwbouw (2022) woning van 219m2 / 771m3.
Alles conform de huidige bouwbesluit eisen qua isolatie. Tripple glas, kunstof kozijnen, alles wat daarbij hoort.
Op alle 3 etages vloerverwarming. Ook in de bijkeuken/garage.
Dit alles op 1 zone en op elke verdieping een ventielenblok.
Mis je dan nog iets?

@Franciesco goed om te horen dat je er ook zo mee bezig bent.
Ik heb de temperatuur nu manueel op 20,5 graden staan. En stooklijn dus ook op 0,3.

Mij leek de temperatuur van 55 graden ook hoog voor de aanvoer van de vloerverwarming. Maar de installateur vertelde mij dat hij die temperatuur nooit zal halen en dat ik daar niet aan moest zitten??

[ Voor 31% gewijzigd door j0ren op 21-09-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
j0ren schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:07:
Bedankt voor jullie reacties.

@Adriaan71 mijn woning betreft een vrijstaande nieuwbouw (2022) woning van 219m2 / 771m3.
Alles conform de huidige bouwbesluit eisen qua isolatie. Tripple glas, kunstof kozijnen, alles wat daarbij hoort.
Op alle 3 etages vloerverwarming. Ook in de bijkeuken/garage.
Dit alles op 1 zone en op elke verdieping een ventielenblok.
Mis je dan nog iets?
Dan kan je nog wel het een en ander aanpassen.

- Buiten uitschakelgrens 15 graden
- Stooktabel 0.15
- Minmalen aanvoer temperatuur 26 of 27 graden
- Maximale temperatuur 35 graden
- Nachtmodus normaal
- Maximalen boiler lading 90 minuten. In de winter lukt je niet in 60 minuten
- Bij verwarmen allen warm water

Zo ben je een heel eind. :)

Draai zo zelf ook met huis uit 1946 . Wel nageisoleerd.

Kamer bijschakeling uitgebreid.

En ik heb een tijdvenster voor kamer temperatuur

20 graden van 07 tot 11.00
20,5 graden van 11.00 tot 16.00
21 graden van 16.00 tot 23.00

Dan weer nacht verlaging naar 20 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 21-09-2022 21:18 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Net van mijn installateur gehoord dat het in oktober niet meer gaat gebeuren :(

Wordt voor eind november met goede hoop voor begin november. Nou ja, dan heb ik alsnog eerder extra zonnepanelen dan een warmtepomp (al had ik het liever andersom gezien)…

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@j0ren je kan ook stooklijn 0.2 proberen, dat is ietsje zuiniger dan 0.3.
Het verschil tussen 0.3, 0.2 of zelfs 0.15 zie je in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• j0ren
@Adriaan71 Ga ik proberen. Bedankt. Heb je dat tijdvenster ingesteld op de vrc720? Of heb je een andere thermostaat? Misschien moet ik hem uitbreiden met de internetmodule voor meer uitgebreide regelingen?

• Adriaan71
j0ren schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:28:
@Adriaan71 Ga ik proberen. Bedankt. Heb je dat tijdvenster ingesteld op de vrc720? Of heb je een andere thermostaat? Misschien moet ik hem uitbreiden met de internetmodule voor meer uitgebreide regelingen?
VRC 720.

• j0ren
Bedankt voor jullie tips!

Nog een laatste vraag aan @Franciesco Op welke manier exporteer jij deze data uit jouw systeem?
Ik ben ook erg benieuwd naar het opgenomen vermogen. Op die manier kan ik natuurlijk zelf aan het proberen gaan met diverse instellingen :)

• Franciesco
@j0ren Ik heb een iungo systeem aangeschaft om het stroomverbruik in zijn algemeenheid en van de WP en WPboiler specifiek te kunnen monitoren. Zowel de WP als de WPboiler die ik heb zijn op een aparte groep gezet met bijhorende kWh meters waardoor ik deze dus onafhankelijk van elkaar kan inzien.

Daarnaast biedt de VRC720 en de AI Plus module ook inzicht in o.a. de warmteopbrengst en milieuopbrengst (=excl elektraverbruik) waardoor de COP uit te rekenen is. Het stroomverbruik kun je daar ook zien en is ook redelijk nauwkeurig voor zover ik nu gezien heb. En is dat ook volgens @Proton_ die dit een keer gecontroleerd heeft. Je kunt in de VRC720 en AI Plus echter niet het verloop over b.v. de dag etc. zien (grafieken) wat in iungo en vergelijkbare systemen wel kan.

De hoofdreden dat ik voor iungo gekozen heb is dat deze werkt zonder clouddiensten of abonnement en de data dus binnenshuis houdt. Overigens kun je optioneel ook een functie inschakelen waarbij je op afstand gegevens kan inzien.

• ben2513
  • Laatst online: 30-06 19:18
Mijn vrouw heeft net een foto gestuurd van de VRC 720 met daarop de melding 'Warmteopwekker 1 onderhoud nodig'. Wij zijn nog niet aan het verwarmen, en de melding verscheen voor het eerst tijdens de sww run. Ik zag vanochtend al dat de druk na 0.9 was gezakt, maar @Xanthine kreeg toen een andere melding i.v.m. lage waterdruk. De installateur heeft de installatie niet bijgevuld na het installeren van de wp denk ik, dus dat kan het zijn. Kort na installatie stand de druk nog op 1.3.

Ik fiets nu even naar huis om te kijken of ik nog meer kan achterhalen.

EDIT: de foutmelding is inmiddels verdwenen. De fouthistorie op zowel de VRC720 als de VWZ MEH 97/6 is leeg. De waterdruk staat nu opeens weer op 1.2 bar.

[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 22-09-2022 14:33 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Franciesco
@ben2513 Is dit niet de melding die je krijgt als de instelbare onderhoudsdatum bereikt is?

VRC720: Instellingen --> Installateursniveau --> Onderhoudsdatum?

• ben2513
  • Laatst online: 30-06 19:18
Franciesco schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:41:
@ben2513 Is dit niet de melding die je krijgt als de instelbare onderhoudsdatum bereikt is?

VRC720: Instellingen --> Installateursniveau --> Onderhoudsdatum?
Nee, tenzij de VEH 96/7 er een eigen onderhoudsdatum heeft. Mijn onderhoudsdatum op de VRC720 staat ingesteld op 2025.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51
Een klein feestje! Ook wij hebben een VWL 105/6 besteld om full electric te gaan, nu begint alleen het lange wachten. Naast de warmtepomp komen er ook 6,1 kWp aan zonnepanelen bij om het verbruik grotendeels te salderen. Hij komt bij ons aan de zijkant van de woning te staan in de tuin zonder directe buren. Om hem aan te sluiten worden de cv leidingen naar binnen gebracht. Nu zit ik heel erg te twijfelen welke maat gaten ik zal boren in de zijgevel naar de kruipruimte.

Omdat we hier op kleigrond zitten en 20 liter water na 6 uur nog niet eens half was weggelekt heb ik weinig vertrouwen in een grindkoffer. Ik heb in het verleden tot 130 cm onder het maaiveld gegraven en alles is en blijft vette klei. Om die reden wilde ik het condenswater weg laten lopen via de hemelwaterafvoer, die ligt toch al aan de andere kant van de fundering. Welke diameter wordt hier voor aanbevolen? Ik kon in de handleiding alleen de diameter van 100mm vinden voor de grindkoffer.

De flex aansluitslang 5/4" is 42 mm buitendiameter. Ik kan de isolatie van de Hornbach nemen, dan komt de slang op 60 mm. Ik kan ook een betere isolatie mee bestellen, maar dan is de diameter 150 mm. De reden dat ik twijfel is omdat ik ~20 cm kalkzandsteen tussen de fundering en de broodjesvloer heb om de gaten in weg te werken. Omdat er 3 grote gaten in de muur moeten en er behoorlijk wat gewicht op staat wil ik de muur niet teveel verzwakken. Ps. alle buitenleiding zal hoe dan ook 150 mm isolatie worden, het is dus alleen de vraag wat ik zal doen bij de wanddoorvoer. Wat adviseren jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Nilvo op 22-09-2022 20:14 ]

• Xanthine
Een laatste poging. De pompgroep werkt nu (hoera), maar hij blijft het water van de vloerverwarming opwarmen tot de maximale thermostaat de pompgroep uitzet als hij 40+ graden is. Ik snap niet waarom hij blijft warmen, het is binnen 22,5 graden en ik vraag 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNoVBeXmysSiBggRMsagRAJ0B8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HpI38MNI2iDfLC5uhE2KPKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA7YPhC1DggXyjV_E9j4_BhoSX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDB0CDNaYJH6wuKfa204FbIA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKbydnikg7M88EciyOTyiQiZkIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkJh5PLBr70FGFIBhJL9MbP9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oecfYuAupYlQAexUj667Y1r9HGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NG868cY4JfSo3idqpw7qNtX3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45_vGUfx-eo3GczXsclqh-bahWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9qnkmLiQRS6QwN9B21zZah9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyVAfrlqmxr8KObwwOIF2cg2Ayw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ysz8LJGH6stEB29h5ZAO7PR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA09Xbuov-ObVVE4DWXI6rsUDPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XrZq5wzkHu5ZM16mUpd9tE7.jpg?f=fotoalbum_tile

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nilvo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:57:
Om hem aan te sluiten worden de cv leidingen naar binnen gebracht. Nu zit ik heel erg te twijfelen welke maat gaten ik zal boren in de zijgevel naar de kruipruimte.
Als je onder de fundering door gaat hoef je helemaal niet te boren. Anders hangt het vooral van je isolatie af.
Vergeet ook stroom, data (ebus) en buitenvoeler niet. Dat kan wel door twee buisjes (of 40mm mantelbuis, of grondkabel onderdoor.
Omdat we hier op kleigrond zitten en 20 liter water na 6 uur nog niet eens half was weggelekt heb ik weinig vertrouwen in een grindkoffer. Ik heb in het verleden tot 130 cm onder het maaiveld gegraven en alles is en blijft vette klei. Om die reden wilde ik het condenswater weg laten lopen via de hemelwaterafvoer, die ligt toch al aan de andere kant van de fundering. Welke diameter wordt hier voor aanbevolen? Ik kon in de handleiding alleen de diameter van 100mm vinden voor de grindkoffer.
Anything goes, 32mm is qua hoeveelheid voldoende zolang het natuurlijk niet verstopt of bevriest. Is het alleen HWA of ook riool?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Xanthine denkt hij geen SWW te maken (fout in de 3wegklep)? Of is er misschien ook een circuit 2 geconfigureerd?

• Xanthine
Proton_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:51:
@Xanthine denkt hij geen SWW te maken (fout in de 3wegklep)? Of is er misschien ook een circuit 2 geconfigureerd?
Er is 1 circuit met 2 zones (wat ik ook al raar vind want ik heb 1 pompgroep voor de vloerverwarming, en een boilervat voor warm water). Het boilervat warmt wel correct op, het is enkel de vloerverwarming die veel te warm wordt :(

• Nilvo
Proton_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:45:
[...]

Als je onder de fundering door gaat hoef je helemaal niet te boren. Anders hangt het vooral van je isolatie af.
Vergeet ook stroom, data (ebus) en buitenvoeler niet. Dat kan wel door twee buisjes (of 40mm mantelbuis, of grondkabel onderdoor.

[...]

Anything goes, 32mm is qua hoeveelheid voldoende zolang het natuurlijk niet verstopt of bevriest. Is het alleen HWA of ook riool?
Onder fundering door heb ik ook zitten denken, maar door de kleigrond loopt ook het grondwater niet weg en dan moet ik nog 30cm dieper en dan ook onder de fundering door. Mijn voorkeur gaat dan ook naar een gat. Graven in grondwater en klei is gewoon een rotklus.

Is riool en hwa gecombineerd, al zitten alleen de keukenafvoer en de garage hwa daar nog voor. Wilde sowieso een sifon plaatsen aan de binnenzijde om ontluchten tegen te gaan, maar denk dat het dan een standaard 40 mm pvc wordt oid. Klopt het overigens dat het warmtelint zo'n 70 cm lang is? Want in dat geval verwacht ik geen problemen met ijs ondanks dat de afvoer niet zo diep ligt. Met 70 cm ligt het warmtelint immers al in de fundering.

• Franciesco
@Nilvo het verwarmingslint is volgens mij niet 70cm lang. Ik heb het niet nagemeten, maar ik denk hooguit 40cm waarvan een gedeelte nog in de wp zit.

Zelf heb ik 2x 110mm Terrendis leidingen gebruikt en een 40mm mantelbuis voor stroom en datakabel. Hiervoor zijn dan de gaten, vanuit binnen gezien, op vloerhoogte ca 45 graden schuin naar beneden geboord: 2x120mm en 1x50mm. In jouw geval zouden die gaten dan min of meer horizontaal geboord kunnen worden. Ik zie daar niet een probleem in. Desnoods spreid je de gaten in de breedte iets meer zodat er “vlees” tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb nu sinds augustus een 75/6 plus in hybride opstelling staan. Lijkt allemaal best te werken. Moest wel even de pompschakelaar er tussen uit halen, want de stook lijn van de 75/6 begint onder het minimum van de schakelaar. Die eerste stookdag stond hij dus lekker mijn badkamer op te warmen in plaats van mijn woonkamer.

Nu wilde ik op de vrc 720 instellen wat mijn gas en electra prijs is zodat het systeem zelf kan inschatten wat het voordeligst is. Netjes de handleiding erbij, maar op de vrc720 krijg ik die hele prijs instelling niet te zien? Is dat iets wat ook nog op de vwz ai ingesteld moet worden?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-06 21:44
flyingappel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:54:
In december de offerte aan gevraagd, in juli de warmtepomp geplaatst en nu was gisteren eindelijk de evohome sturing aan de beurt.
Rechtstreeks regelen via de evohome van de unitower lukt niet. En na contact van de technieker met Vaillant zelf zeggen ze dat met de warmtepomp een expansievat opwarmen en via de evohome een circulatiepomp sturen dat dan de efficiëntie van de wamtepomp teniet gedaan wordt.
Er zou misschien nog een mogelijkheid zijn maar die moest Vaillant zelf eerst onderzoeken.

Zij er hier mensen die hun evohome hebben laten werken met de vaillant warmtepomp?
Of zijn er andere slimme thermostaten die wel werken (vanop afstand en liefst met google home integratie)
Hoi @flyingappel ,

Wij hebben een Vaillant 75/6 WP met EvoHome besturing.
In eerste instantie heeft de installateur de EvoHome direct aangesloten op de warmtepomp, als externe thermostaat (aan/uit schakeling).
Dat werkte in het algemeneen redelijk goed, maar in bepaalde situaties niet.

Daarom de suggestie van HippeLip gevolgd, om de EvoHome de circulatie pomp aan te laten sturen:
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:18:
[...]

@Websphinxie
Ik had tot voor kort hetzelfde: CV-ketel en evohome met 7 zones, verdeeld over 3 verdiepingen in huis.

De CV-ketel ging eruit en de WP kwam erin. En ertussen zit nu een 100 liter buffervat. De WP bewaakt het buffervat (WAR-gestuurd) en evohome stuurt de circulatiepomp van het secundaire circuit (van buffervat het huis in). Het contact van evohome dat anders de ketel (aan/uit) aanstuurt, stuurt nu die circulatiepomp.

Op deze manier behoud je alle functionaliteit. Als één van de ruimtes (zones) in huis vraagt, dan gaat de betreffende zoneklep open en gaat de circulatiepomp draaien. De zone krijgt z’n warmte uit het buffervat. De WP merkt nu dat het vat afkoelt en gaat meteen aan de slag. De WP wordt dus niet direct aangestuurd.
Zo heb ik deze winter gestookt en het werkt als een zonnetje!

Heb je hier wat aan?
Wat ik tot nu toe heb ervaren (vanaf april dit jaar), werkt dit prima.
Met alle respect, de opmerking dat de efficient van de WP door EvoHome te niet wordt gedaan is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@PaT De tariefinstelling heb ik ook niet op mijn VRC720. In de AI Plus module handleiding kan ik niets daarover vinden. Dus geen idee, misschien is die functie niet geimplementeerd in Nederlandse VRC versie en puur door de vertaling in de handleiding terecht gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 13:52
Nilvo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:20:
[...]
Onder fundering door heb ik ook zitten denken, maar door de kleigrond loopt ook het grondwater niet weg en dan moet ik nog 30cm dieper en dan ook onder de fundering door. Mijn voorkeur gaat dan ook naar een gat. Graven in grondwater en klei is gewoon een rotklus.

Is riool en hwa gecombineerd, al zitten alleen de keukenafvoer en de garage hwa daar nog voor. Wilde sowieso een sifon plaatsen aan de binnenzijde om ontluchten tegen te gaan, maar denk dat het dan een standaard 40 mm pvc wordt oid. Klopt het overigens dat het warmtelint zo'n 70 cm lang is? Want in dat geval verwacht ik geen problemen met ijs ondanks dat de afvoer niet zo diep ligt. Met 70 cm ligt het warmtelint immers al in de fundering.
Maand geleden ben ik hier ook druk mee geweest. Hier (De Goorn, Westfriesland) ook veel kleigrond en dan even onder de fundering door is niet zo vanzelfsprekend. Gekozen om door de fundering te gaan.
Wel laten doen door een prof. bedrijf. Gekozen voor 3x 100mm; 2x aanvoer/retour en 1x voor stroom/data/toekomstige kabels etc..
De 32mm leiding heb ik met 20mm isolatie vooraf geïsoleerd en in 90mm mantelbuis getrokken. Daarna via t kruipluik de leidingen gelegd en door de gaten naar buiten gedrukt. Blij mee want het is stug spul en na-isoleren als je in de kruipruimte ligt, is (bijna) niet te doen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0oLntPVIfCR7D_tnjMyd5hOj1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdWMBF0n8ok2IPMASkeWFsQG.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[quote]PaT schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:44:
Ik heb nu sinds augustus een 75/6 plus in hybride opstelling staan. Lijkt allemaal best te werken. Moest wel even de pompschakelaar er tussen uit halen, want de stook lijn van de 75/6 begint onder het minimum van de schakelaar. Die eerste stookdag stond hij dus lekker mijn badkamer op te warmen in plaats van mijn woonkamer.

Nu wilde ik op de vrc 720 instellen wat mijn gas en electra prijs is zodat het systeem zelf kan inschatten wat het voordeligst is. Netjes de handleiding erbij, maar op de vrc720 krijg ik die hele prijs instelling niet te zien? Is dat iets wat ook nog op de vwz ai ingesteld moet worden?
[/quo

Hybride manager moet je instellen op triVAI , staan nu op bivalentie punt.
Als je insteld op triVAI komt die functie erbij om de eenheid prijzen in te voeren. Je moet de centen prijs invoeren.

Voor hybride opstelling moet je zo en zo die instelling nemen. Zo berekend hij altijd het goedkoopste stook manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 00:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:53:
[...]
Daarom de suggestie van HippeLip gevolgd, om de EvoHome de circulatie pomp aan te laten sturen:
[...]
Wat ik tot nu toe heb ervaren (vanaf april dit jaar), werkt dit prima.
Met alle respect, de opmerking dat de efficient van de WP door EvoHome te niet wordt gedaan is onzin.
Dit werkt idd perfect. Mooi ook dat het bij jou ook goed werkt, @Jan Zwanenburg7

Het mooie is namelijk dat je elk van de twee systemen preciet dát laat doen waar ze sterk in zijn:

1. De WP zorgt met z’n stooklijn en weersafhankelijke regeling voor zo koud (maar wel toereikend) mogelijk CV-water; en die stookt alleen als het buffervat afkoelt. De buffer zorgt ervoor dat de WP niet zomaar plotseling wordt afgekapt of zijn warmte niet kwijt kan.
2. evohome zorgt dat alleen bij vraag de circulatiepomp draait en dat water alleen terecht komt in de groepen die het nodig hebben. Die bemoeit zich niet met aan/uit van de WP; dat mag de WP lekker zelf doen.

Er zijn twee dingen die je wel moet inregelen:

a) de pompsnelheid van die (secundaire) circulatiepomp; als die te langzaam draait kan de WP z’n warmte niet goed kwijt en als die (veel) te hard draait dan wordt de warmte niet goed overgedragen aan de vloeren.
b) de stooklijn. Ik ben begonnen met een nogal ambitieus lage stooklijn. Dan loop je tegen een grens aan dat het niet warm genoeg wordt in huis als het buiten kouder wordt. Dan hoog je de stooklijn één stapje op. Dit proces herhaal je tot het niet meer nodig is om bij te stellen. Maak aantekeningen bij elke wijziging: datum, buitentemperatuur en oude + nieuwe stooklijnwaardes. Op die manier leer je een beetje wat gewenst is bij welke buitentemperatuur, zodat je ook de offset van die stooklijn kunt bepalen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Adriaan71 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:58:
[quote]PaT schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:44:

[/quo

Hybride manager moet je instellen op triVAI , staan nu op bivalentie punt.
Als je insteld op triVAI komt die functie erbij om de eenheid prijzen in te voeren. Je moet de centen prijs invoeren.

Voor hybride opstelling moet je zo en zo die instelling nemen. Zo berekend hij altijd het goedkoopste stook manier.
En die hybride manager stel je in op je vwz ai of op de vrc720? (dan weet ik in welke handleiding ik moet zoeken)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
VRC 720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
Hallo, sinds deze week eigenaar van een Vaillant warmtepomp en van het gas af. De config bestaat oa uit:

Vaillant aroTHERM VWL 75/5 AS
Split uniTOWER VWL 78/5 IS MB3
VRC 720
Vr 921

Bij de installatie van de sensoapp liep het vast bij de gateway update, daar blijft het hangen. Iemand idee wat hier aan te doen is. Binnen-, buitenunit en VR 921 al opnieuw opgestart maar zonder resultaat.

Edit: inmiddels opgelost, ethernet switch er tussenuit en rechtstreeks met modem verbonden van sensonet was de oplossing

[ Voor 13% gewijzigd door Marnix17 op 23-09-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 07:13
goeiemorgen,

iemand ervaring met bullex warmtepompen?
Ik zou 1 in hybride stand plaatsen naar mijn bullex thermacondens(cv ketel) verbonden met Ebus.
Nu heb ik deze cv ketel hangen aan een Tado met op elke radiator een tado knop wat wel fijn werkt.
Maar van Tado zelf heb ik gehoord dat hun systeem niet werkt met een warmtepomp dus mag ik iets anders zoeken ;w

huidige situatie: ongeisoleerd huis(wel dakisolatie) met nieuwe cv ketel en nieuwe radiatoren type 22 en type 33(living),overal hr++ glas.
voorziene situatie: 6cm glaswol in de spouw+ pv panelen en een warmtepomp.

mijn huidig energieverbruik op gas is 18000 kwh per jaar(verwarming).
is het dom om een 7kwh hybride warmtepomp te plaatsen?
in de zware winterdagen zal dit het niet trekken, maar dan zal de COP toch niet veel waard zijn.
ps dit is in belgie
Vaillant = bullex als in het goed zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

djoenee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:31:
mijn huidig energieverbruik op gas is 18000 kwh per jaar(verwarming).
is het dom om een 7kwh hybride warmtepomp te plaatsen?
Om te beginnen: je geeft het aantal kWh gas aan, maar kun je dat ook in m3 aangeven? We zijn hier meer gewend om daarmee te rekenen. We weten nu niet hoe je tot dit aantal kWh’s bent gekomen.

Als je 18000 kWh de (hoog)calorische waarde is van het Belgische gas dat je verbruikt hebt, dan kom ik op een kleine 10 kW warmtepomp:
(18000 x 0,9) /1650 = 9,82 kW (aangepaste Koevlaasberekening).

Maar of die ook toepasbaar is bij gebruik van uitsluitend T22 en T33 radiatoren weet ik niet.

Je 7 kW (en niet kWh) WP lijkt me sowieso te krap.

[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 23-09-2022 23:27 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenee
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:11:
[...]

Om te beginnen: je geeft het aantal kWh gas aan, maar kun je dat ook in m3 aangeven? We zijn hier meer gewend om daarmee te rekenen. We weten nu niet hoe je tot dit aantal kWh’s bent gekomen.

Als je 18000 kWh de (hoog)calorische waarde is van het Belgische gas dat je verbruikt hebt, dan kom ik op een kleine 10 kW warmtepomp:

Maar of die ook toepasbaar is bij gebruik van uitsluitend T22 en T33 radiatoren weet ik niet.

Sorry, op de engie app staat dit in kw bij jaaroverzicht. Als ik per maand kijk is dit 1462m3
Het is te krap bij dit verbruik, maar er komt nog spouwmuur vulling wat 30% reductie in verbruik resulteerd.(zeggen ze..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:11:
[...]

@djoenee

Hij geeft te kennen dat hij een hybride installatie wil hebben en Vaillant berekend een beta factoor van 0,5 bij hybride.
Dus bij de 9,82kw wat hij nodig heeft bij ALL Electric heeft hij bij een hybride 9,82kw x 0,5 beta = 4,91kw.

Het stukje wat hij te kort komt vult de cv ketel aan.

Dus bij een 7kw heeft hij bij een hybride installatie een dekking van 142%. Hij zou nog naar een 5kw kunnen gaan.

Echter als hij ooit over wil naar ALL Electric moet je wel een andere warmtepomp kopen omdat dan het vermogen te klein is.

Waar ik eerder bang voor ben is of zij zijn vermogen van de pomp wel kwijt kan in zijn afgifte systeem. Dat zou hij moeten controleren.

Zelf ben ik altijd een voorstander voor om ook ALL Electric te berekenen voor hybride. Als je dan de overstap wil maken hoef je niks aan te passen aan de warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 24-09-2022 09:49 ]

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 09:25
Zijn er hier een paar mensen die willen meedenken?

Volgens mij vertoont mijn WP langzaam pendel gedrag :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRAUeBjZ9Aa013bj6VjzAGglrq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcJVMyp1lTu7iqoglWmwxjvB.png?f=fotoalbum_large

Wat systeem feitjes:

Ta-: 27C
Ta+: 35C
Ta gemeten: 28C
Buitentemp 13C
Stooklijn: 0.20
Ruimtecompensatie en stooklijn staan op uitgebreid/adaptief.
De vloerpomp draait op stand 4 (ongeveer 500l/h)
Er zit een buffer van 200 liter in het systeem.
De vloerpomp blijft doordraaien als de WP "pauze" neemt.
Buffer is parallel aangesloten.

Volgens mij kan ik nu twee dingen doen;

- Pompsnelheid omlaag zetten zodat het water meer tijd heeft om de warmte over te dragen aan de vloer.
- Ta- verhogen waardoor de vloer de warmte beter/sneller opneemt.

Is dit daadwerkelijk langzaam pendelgedrag? en welke van de oplossingen is het beste?

• Andrehj
WallyPower schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:13:

[Afbeelding]

Wat systeem feitjes:

Buitentemp 13C

- Pompsnelheid omlaag zetten zodat het water meer tijd heeft om de warmte over te dragen aan de vloer.

Is dit daadwerkelijk langzaam pendelgedrag? en welke van de oplossingen is het beste?
Een WP pendelt als ie zijn vermogen niet kwijt kan. Pompsnelheid omlaag betekent minder vermogen. Die moet dus omhoog, of je Ta moet omhoog.
Maar het kan ook nog komen doordat er minder warmtevraag is dan het minimum vermogen, al zou je dan een veel lagere pendelfrequentie verwachten (bij mij 1 start per dag).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower 1 start per uur is niet zorgwekkend, maar als je er wat aan wil doen, dan zorg je voor meer afgifte (dus hogere vaste minimumtemperatuur, Vaillant kan geen stooklijn met negatieve helling) of je hobbyt zelf wat (Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzMRE0GZ8OnxCdFwfX9fVVDshN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RfFSxgSMJEqjC7ipW9XbpP2i.png?f=fotoalbum_large

• djoenee
Adriaan71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:43:
[...]

@djoenee

Hij geeft te kennen dat hij een hybride installatie wil hebben en Vaillant berekend een beta factoor van 0,5 bij hybride.
Dus bij de 9,82kw wat hij nodig heeft bij ALL Electric heeft hij bij een hybride 9,82kw x 0,5 beta = 4,91kw.

Het stukje wat hij te kort komt vult de cv ketel aan.

Dus bij een 7kw heeft hij bij een hybride installatie een dekking van 142%. Hij zou nog naar een 5kw kunnen gaan.

Echter als hij ooit over wil naar ALL Electric moet je wel een andere warmtepomp kopen omdat dan het vermogen te klein is.

Waar ik eerder bang voor ben is of zij zijn vermogen van de pomp wel kwijt kan in zijn afgifte systeem. Dat zou hij moeten controleren.

Zelf ben ik altijd een voorstander voor om ook ALL Electric te berekenen voor hybride. Als je dan de overstap wil maken hoef je niks aan te passen aan de warmtepomp.
hier heb ik even het vermogen van men radiatoren bij 55c aanvoer:
-woonkamer: 1618w
-bureau: 638w
-keuken: 1218w+1094w
-slaapkamer:1404w
-gang: 820w
-toilet: 528w
-badkamer: 996w
totaal: 8316w

Dus al ik de 30% reductie in gas bereken(kan wel ongeveer kloppen, want vorig jaar was ik bezig met werken in het huis en stond de deur naar de garage 50% van de tijd open, wat de warmte wegtrok.)
=12600 kwh (18000/100*70) - gas voor warm douchewater(((44m³*12maanden)=+- 4000kwh
==8600kwh (gas-warmwater) via de koevlaas berekening= (8600*0.9)/1650= 4.7Kw
Zal ik dan niet over dementioneren met een pomp van 7Kw?

[ Voor 16% gewijzigd door djoenee op 24-09-2022 15:24 ]

• WallyPower
@Andrehj @Proton_

Bedankt voor het meedenken :)

Ik heb de Ta- van 28 naar 33 en de Ta+ van 35 naar 38C gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqyXgKdZFZYhPfOwk5rgvootgMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8IfsxEjpk8KKTwibizb1pkM.png?f=fotoalbum_large

De 2 lage runs zijn nog op de oude settings, waar hij nu mee bezig is op de nieuwe settings.

Zoals jullie kunnen zien kreeg ie nogal haast om de buffer zo snel mogelijk op temp te krijgen en nu lijkt ie nog wat zoekende naar het ideale minimum vermogen. Huidige Ta is 33.

Maar deze run is al een heel stuk langer dat de voorgaande runs, dus het lijkt erop dat ie zijn vermogen een stuk beter kwijt kan. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
WallyPower schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:16:
@Andrehj @Proton_

Bedankt voor het meedenken :)

Ik heb de Ta- van 28 naar 33 en de Ta+ van 35 naar 38C gezet.

[Afbeelding]

De 2 lage runs zijn nog op de oude settings, waar hij nu mee bezig is op de nieuwe settings.

Zoals jullie kunnen zien kreeg ie nogal haast om de buffer zo snel mogelijk op temp te krijgen en nu lijkt ie nog wat zoekende naar het ideale minimum vermogen. Huidige Ta is 33.

Maar deze run is al een heel stuk langer dat de voorgaande runs, dus het lijkt erop dat ie zijn vermogen een stuk beter kwijt kan. :9
Die verhoging is wel erg ferm. Hogere Ta betekent namelijk ook hoger verbruik. Jouw uitdaging is nu om de minimale temperatuur te bepalen waarop ie niet pendelt. Ik denk dat dat dichter bij je oorspronkelijke instellingen zit dan bij de huidige. (Ik zou de Ta steeds met 1 graad verhogen vanaf het punt waarop je begon).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2022 15:23 ]

• WallyPower
Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:22:
[...]

Die verhoging is wel erg ferm. Hogere Ta betekent namelijk ook hoger verbruik. Jouw uitdaging is nu om de minimale temperatuur te bepalen waarop ie niet pendelt. Ik denk dat dat dichter bij je oorspronkelijke instellingen zit dan bij de huidige. (Ik zou de Ta steeds met 1 graad verhogen vanaf het punt waarop je begon).
Dan proberen we het verschil; Ta- naar 30 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower nogmaals, een start per uur is geen probleem.
Met 5 graden verhoging over de hele linie weet je zeker dat de WP nu ca 10% duurder loopt.

Sowieso kan je de maximumtemperatuur voorlopig met rust laten en als je het minimum aanpast, doe dat met een graad per keer (aanname: vloerverwarming).

Wat is de dT aan de afgiftekant? Kan die pomp harder?

• WallyPower
Proton_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:27:
@WallyPower nogmaals, een start per uur is geen probleem.
Met 5 graden verhoging over de hele linie weet je zeker dat de WP nu ca 10% duurder loopt.

Sowieso kan je de maximumtemperatuur voorlopig met rust laten en als je het minimum aanpast, doe dat met een graad per keer (aanname: vloerverwarming).

Wat is de dT aan de afgiftekant? Kan die pomp harder?
Ik zal nu eerst 30C testen, helaas is de WP nu afgeslagen vanwege het buffer welke nog warm is. Ik zal plaatjes posten zodra ik meer info heb.

dT is ietswat onbetrouwbaar, ik heb nu de voeler van de oude pompschakelaar op de retour geklemt.
VRC zegt dat de Ta zone 1 nu 28C is, de retourvoeler zegt 25,5C, dus dT is 2,5C.

De pomp zou nog harder kunnen, het is een OEM Wilo Yonos welke nu nog op 4/6 draait. Al zou 6/6 niet mijn voorkeur hebben ivm geluid.

• WallyPower
@Proton_

Ook bij een Ta- van 30C kan ie niet continue draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUvovPAAxwI-pN54g_4V9VWi9fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxRi1ijNHDPu3D5qzAargCrD.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking, tussen de roze strepen stond de Ta- op 27C, tussen de gele strepen Ta- op 33C en tussen de groene strepen Ta- op 30C.

De dT stabiliseerde zich uiteindelijk op 4C. (30-26)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower niets meer aan doen :) je beton is nu warm en je hebt nu 5 uur lang gedraaid. Ik mag hopen dat het intussen binnen comfortabel is.

• WallyPower
@Proton_

De ramen staan open om de WP niet af te laten slaan :P
Denk dat ik het voor nu hier dan bij laat en de boel monitor of het aantal starts niet uit de hand loopt.

Bedankt voor de input O+

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
WallyPower schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:59:
@Proton_

De ramen staan open om de WP niet af te laten slaan :P
Denk dat ik het voor nu hier dan bij laat en de boel monitor of het aantal starts niet uit de hand loopt.

Bedankt voor de input O+
Volgens mij heb ik eens in dit topic gelezen dat je wel drie starts per uur mag hebben volgens de normen van Vaillant. Of het dan zuinig is is een andere discussie.

En anders kun je nog blokken maken waarin je verwarmt? Bijv twee uur aan en twee uur uit, beetje afhankelijk van je woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Kees_frl op 24-09-2022 17:06 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Adriaan71
djoenee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:05:
[...]

hier heb ik even het vermogen van men radiatoren bij 55c aanvoer:
-woonkamer: 1618w
-bureau: 638w
-keuken: 1218w+1094w
-slaapkamer:1404w
-gang: 820w
-toilet: 528w
-badkamer: 996w
totaal: 8316w

Dus al ik de 30% reductie in gas bereken(kan wel ongeveer kloppen, want vorig jaar was ik bezig met werken in het huis en stond de deur naar de garage 50% van de tijd open, wat de warmte wegtrok.)
=12600 kwh (18000/100*70) - gas voor warm douchewater(((44m³*12maanden)=+- 4000kwh
==8600kwh (gas-warmwater) via de koevlaas berekening= (8600*0.9)/1650= 4.7Kw
Zal ik dan niet over dementioneren met een pomp van 7Kw?
Voor een hybride heb je genoeg aan een 5kw. Maar over dimensioneren kan ook zo en zo. Je kan je vermogen kwijt in je installatie dus dat zal ook geen probleem zijn.

Over dimensioneren bij All Electric moet je mee uitkijken. Dat kan problemen opleveren.

Met een 7kw heb je 7,6kw bij -10 bij Ta 35.

Ik weet niet op welk temperatuur je gaat werken straks.

Heb je die 55 graden nodig?

• WallyPower
Kees_frl schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:04:
[...]

Volgens mij heb ik eens in dit topic gelezen dat je wel drie starts per uur mag hebben volgens de normen van Vaillant. Of het dan zuinig is is een andere discussie.

En anders kun je nog blokken maken waarin je verwarmt? Bijv twee uur aan en twee uur uit, beetje afhankelijk van je woning.
Drie starts per uur, das wel erg veel. Denk niet dat je compressor een erg gelukkig leven zal hebben :/

Mn schema is vrij simpel, de nachttemperatuur is 19C, deze is gekozen om de WP snachts niet te laten draaien.

Ma-Vrij 13:30-21:30 met setpoint op 20,5
Za-Zo 09:00-22:00 met setpoint op 20,5

Doordeweeks net na de middag beginnen met opwarmen om het warmste moment van de dag te kunnen benutten. In de weekenden gewoon de hele dag voor het comfort.

• Hippe Lip

Hippe Lip

WallyPower schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:13:

[Afbeelding]

Wat systeem feitjes:

Buitentemp 13C

@WallyPower Ik had met mijn Vaillant een beetje vergelijkbaar plaatje. De WP kon zijn warmte niet kwijt omdat het maar een kleine ruimte is die (met vloerverwarming) verwarmd wordt. Elk uur een start (ca. 15-22 starts per etmaal) en hoewel dat officieel geen pendelen heet was ik er niet blij mee.

Veel settings getest (wel steeds opschrijven welke instellingen bij welke buitentemperatuur en welk resultaat) en volkomen tegen het gevoel in kreeg ik mooie resultaten bij een veel te hoge stooklijn; 2-3x de waarde die je verwacht. Eén keer per dag 3-4 starts en de rest van de dag nix meer.

Ik kan je helaas geen exacte waardes geven omdat ik nog met vakantie ben.
Als dingen niet lukken zou je dit eens kunnen proberen.

<John O`Mill>

• Cyrus The Virus
ik ben nog wat meer onderzoek aan het doen wat ik allemaal nodig heb voor de vaillant warmte pomp, wil nu gaan voor de VWL 105/6 400V in dan een unitower. Nu kwam ik er achter dat er nog een extra buffervat nodig is. Ik had een offerte aangevraagd en daar stond een 45 liter buffervat, maar dat lijkt wat weinig als ik de formules mag geloven op internet (https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/). Voornaamste redenen dat ik dit zou willen weten is de ruimte voor de installatie die wat beperkt is. De installatie is voor vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Iemand een idee wat ik mogelijk fout doe ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:27:
[...]

@WallyPower Ik had met mijn Vaillant een beetje vergelijkbaar plaatje. De WP kon zijn warmte niet kwijt omdat het maar een kleine ruimte is die (met vloerverwarming) verwarmd wordt. Elk uur een start (ca. 15-22 starts per etmaal) en hoewel dat officieel geen pendelen heet was ik er niet blij mee.

Veel settings getest (wel steeds opschrijven welke instellingen bij welke buitentemperatuur en welk resultaat) en volkomen tegen het gevoel in kreeg ik mooie resultaten bij een veel te hoge stooklijn; 2-3x de waarde die je verwacht. Eén keer per dag 3-4 starts en de rest van de dag nix meer.

Ik kan je helaas geen exacte waardes geven omdat ik nog met vakantie ben.
Als dingen niet lukken zou je dit eens kunnen proberen.
Bedankt voor het aanbod :)
Maar ik ga eerst nog wat verder testen met de huidige settings.
Ik merk dat je niet te snel kan testen; Het is hier nu 22 graden in de huiskamer omdat ik de hele dag met de ramen open heb getest en de vloer nu doorschiet :P
Waarschijnlijk heeft ook eerst 33 graden en daarna 30 graden testen ervoor gezorgd dat de vloer het water ging opwarmen waardoor de warmtepomp zn eigen warmte niet meer kwijt kon :F

• Nilvo
Welke middelen gebruiken jullie om de temperatuur te loggen?

• WallyPower
Nilvo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:17:
Sommige hebben losse meters van o.a. kamstrup, maar ik gebruik de VR10 thermokoppels welke ik met de VRC720 uitlees. Helaas geen logging op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Iemand die weet wat op een VRC720 het verschil is tussen circuit 1, zone 1 en zone 2?

In de handleiding vind ik hier geen info over terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Xanthine schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:33:
Iemand die weet wat op een VRC720 het verschil is tussen circuit 1, zone 1 en zone 2?

Dat zou ik ook wel willen weten.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:33:

De zone's zijn de kamerthermostaten . Dus bv

zone 1 afstand bediening 1 de VR 92 etage 1
Zone 2 afstandbediening 2 de VR 92 etage 2
Zone 3 VRC 720 begaande grond

hierbij heb je dus ook een buffer 200 liter nodig en 3 pomp groepen.

Dit is dus een installatie met 3 zone's bv 3 etage's die je dan apart kan schakelen.

En de circuit's kan je per circuit inschakelen wat daar de functies mogen zijn per zone's

Dus 3 zone's ook 3 circuits.

Zie hier onder voorbeeld instelling van eeninstallaties met 3 zone's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO5pmzc79L6mY2KDBFZPj9vUA9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uSV8j2yVo7nOkMEPzd8R81Vz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:32:
[...]

De zone's zijn de kamerthermostaten . Dus bv

zone 1 afstand bediening 1 de VR 92 etage 1
Zone 2 afstandbediening 2 de VR 92 etage 2
Zone 3 VRC 720 begaande grond

hierbij heb je dus ook een buffer 200 liter nodig en 3 pomp groepen.

Dit is dus een installatie met 3 zone's bv 3 etage's die je dan apart kan schakelen.

En de circuit's kan je per circuit inschakelen wat daar de functies mogen zijn per zone's

Dus 3 zone's ook 3 circuits.

Zie hier onder voorbeeld instelling van eeninstallaties met 3 zone's

[Afbeelding]
Thanks, is duidelijk. Dus voor mijn installatie (arotherm split, unistor 300L, 1 pompgroep) heb ik maar 1 circuit en 1 zone, waar de VRC720 als thermostaat voor dient.

Dien ik dan op de installatieassistant van de binnenuit te kiezen voor 1 direct circuit, of een circuit met 2 zones en zone 2 gewoon op inactief te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Thanks.
Maar als je nu maar 1 circuit hebt zoals ik,waarom dan circuit 1 en 2 zone's instellen?
Wat is de meerwaarde?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
[...]

Thanks, is duidelijk. Dus voor mijn installatie (arotherm split, unistor 300L, 1 pompgroep) heb ik maar 1 circuit en 1 zone, waar de VRC720 als thermostaat voor dient.

Dien ik dan op de installatieassistant van de binnenuit te kiezen voor 1 direct circuit, of een circuit met 2 zones en zone 2 gewoon op inactief te zetten?
Is bij jouw iets gecompliceerde wat ik ook niet helemaal weet. Normaal wel als je de VR70 erbij zou hebben. Maar die heb je niet en dan moest je weer een zone 2 activeren die je pompgroep herkend. Zo heb ik het zelf ook nog nooit aangesloten. Ik neem altijd de VR 70 of 71 erbij.

Dan is het wat makkelijker.,

Je moet gewoon regelen dat je installateur op zijn kosten Vaillant langs laat komen om je installatie goed in te regelen. Hij blijft in gebreken en moet dat dus gewoon goed oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hemaworstje schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
Thanks.
Maar als je nu maar 1 circuit hebt zoals ik,waarom dan circuit 1 en 2 zone's instellen?
Wat is de meerwaarde?

;)
Niks 1 thermostaat is 1 zone en 1 circuit. Kan gewoon uit, Staat bij mij ook zo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnK-RP3HHJtQPFcvY5mAmobJdHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jzlN2H0yg2cZjhrW6Wuwvmyq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b_eiLJcvQOL_qWihrZ0kurXkpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yub9NWfrEY2cuoLYiwN7RWKE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El4vtk_5o_cwbTbyOvmuLCRfBVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hutujKKxvUDxLMteZkcYS2IW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8wOWyzmqS-mw_h5EExfBPJfDz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFm3GslPojkgp4b9BtzBqzNX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hemaworstje schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
Thanks.
Wat is de meerwaarde?

;)
Maar staat het aan maak ook niks uit. Omdat er niks op aangesloten is. Wordt vaak vergeten uit te zetten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Wachttijd therapie: wie heeft er nu wat in bestelling staan? En verwachte leverdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-06 12:14
Een 75/6 vanaf 1 juni verwachte leverdatum week 51

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:13:
[...]

Is bij jouw iets gecompliceerde wat ik ook niet helemaal weet. Normaal wel als je de VR70 erbij zou hebben. Maar die heb je niet en dan moest je weer een zone 2 activeren die je pompgroep herkend. Zo heb ik het zelf ook nog nooit aangesloten. Ik neem altijd de VR 70 of 71 erbij.

Dan is het wat makkelijker.,

Je moet gewoon regelen dat je installateur op zijn kosten Vaillant langs laat komen om je installatie goed in te regelen. Hij blijft in gebreken en moet dat dus gewoon goed oplossen.
Gelukt, moest zone 1 op inactief zetten, en de thermostaat toewijzen aan zone 2.

Momenteel stopt de pompgroep als de gewenste temperatuur bereikt is. Is dit de beste optie of is het beter om de pompgroep continu te laten gaan met verlaagde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
  • Laatst online: 28-01 15:14
Kiwi_Kevin schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:28:
Wachttijd therapie: wie heeft er nu wat in bestelling staan? En verwachte leverdatum?
Ik had een bestelling in gedachte, installateur gevraagd naar verwachtte levertijd van een 75/6 met alles wat er bij hoort…

Vertegenwoordiger van Rensa zei tegen hem September…… 2023

De vraag is nu: gewoon bestellen of afwachten? Hebben de experts hier advies over?

[ Voor 9% gewijzigd door Kevaani op 25-09-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:43:
[...]

Gelukt, moest zone 1 op inactief zetten, en de thermostaat toewijzen aan zone 2.

Momenteel stopt de pompgroep als de gewenste temperatuur bereikt is. Is dit de beste optie of is het beter om de pompgroep continu te laten gaan met verlaagde temperatuur?
Kamer thermostaat op kamerbijschakeling op uitgebreid. Dan schakelt hij de pomp als woning op vragen en gaat uit als kamer op temperatuur is. De warmtepomp houd buffer op temperatuur.

Mits je installatie aan staat als het buiten niet te koud is.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 25-09-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kevaani schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:56:
[...]

Ik had een bestelling in gedachte, installateur gevraagd naar verwachtte levertijd van een 75/6 met alles wat er bij hoort…

Vertegenwoordiger van Rensa zei tegen hem September…… 2023

De vraag is nu: gewoon bestellen of afwachten? Hebben de experts hier advies over?
Hoe later je besteld hoe lange het gaat duren. De vraag wordt toch niet weg gewerkt verlopig.

Als je weet wat je moet hebben lekker bestellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nilvo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:17:
@Nilvo
Ik meet met 3 stuks DS18B20 (digitale temperatuursensor), aangesloten op een Shelly temperature add on die op een Shelly 1PM gestoken zit. Let op: deze combinatie werkt niet met een Shelly Plus 1 PM.

Die Shelly 1PM meet dan ook nog het verbruik van een apparaat. Of dat nou je hele WP is of, in mijn geval, alleen een circulatiepomp (die door de WP wordt aangestuurd) dat kun je gewoon zelf uitkiezen.

En de Shelly heb ik gekoppeld aan Home Assistant. Op die manier kan ik de boel bijhouden en grafiekjes maken. Dan zie ik (in mijn geval) hoe het temperatuurverloop is in de tijd, gerelateerd aan het aan of uit staan van de circulatiepomp.

Eenvoudig, goedkoop en betrouwbaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 13:52
Kiwi_Kevin schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:28:
VWL55/6, begin mei besteld, leverdatum: onbekend
Ik ga maar nergens meer vanuit. Ben nu maar weer begonnen om de ketel terug aan te sluiten.
Mn open verdeler had ik al verkocht, plan is om de reeds bestelde gesloten verdeler maar te monteren. Ketel op aanvoer max 30, dat zou wel moeten lukken toch?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Laatst online: 10-02 14:39
Bart_Denon schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:15:
[...]

Ik ga maar nergens meer vanuit. Ben nu maar weer begonnen om de ketel terug aan te sluiten.
Mn open verdeler had ik al verkocht, plan is om de reeds bestelde gesloten verdeler maar te monteren. Ketel op aanvoer max 30, dat zou wel moeten lukken toch?
Bij mij 75/6 op 27 april besteld, een week geleden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obilir
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik las hier en daar op tweakers dat iemand aan het experimenten was met de regeling rondom WP Arotherm om een goed geregeld gedrag te krijgen. Ik liep hier ook tegen aan. Op een Britse forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1 en S5 sensoren (of genaamd VF1) beter niet kunt aansluiten. Hiermee wordt de WP geforceerd zijn eigen T.aanvoer sensor te gebruiken. Dus in mijn geval heb ik alleen de noodzakelijke Temp sensoren aangesloten die aangegeven worden na de initiele setup van de SensoComfort (na een reset). Hierna zag ik meteen dat de regeling loopt zoals je het verwacht. Het is eigenlijk een bug in de hardware als ik zo terugkijk en aangezien deze hardware niet online verbonden is is een update van de software niet zo eenvoudig bedenk ik dan maar. Ik hoop dat dit de zorgen wegneemt van hen die eventueel vinden dat hun wp vaak op maximale last draait en niet goed op en neer regelt op basis van de warmtevraag. Herkent iemand dit gedrag? Ik zou Vaillant moeten bellen om het misschien te checken met de makers : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
obilir schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:10:
Ik las hier en daar op tweakers dat iemand aan het experimenten was met de regeling rondom WP Arotherm om een goed geregeld gedrag te krijgen. Ik liep hier ook tegen aan. Op een Britse forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1 en S5 sensoren (of genaamd VF1) beter niet kunt aansluiten. Hiermee wordt de WP geforceerd zijn eigen T.aanvoer sensor te gebruiken. Dus in mijn geval heb ik alleen de noodzakelijke Temp sensoren aangesloten die aangegeven worden na de initiele setup van de SensoComfort (na een reset). Hierna zag ik meteen dat de regeling loopt zoals je het verwacht. Het is eigenlijk een bug in de hardware als ik zo terugkijk en aangezien deze hardware niet online verbonden is is een update van de software niet zo eenvoudig bedenk ik dan maar. Ik hoop dat dit de zorgen wegneemt van hen die eventueel vinden dat hun wp vaak op maximale last draait en niet goed op en neer regelt op basis van de warmtevraag. Herkent iemand dit gedrag? Ik zou Vaillant moeten bellen om het misschien te checken met de makers : )
Waar zitten die sensoren of wat doen ze?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:15:
[...]

Als je cv deellast naar beneden zet in je parameters op bv 8 kw en je maximale cv temperatuur op 30 dan creëer je eigenlijk ook een warmtepomp Dat draait goed.

Heb 2 jaar een woning gemaakt met een nieuwen Vaillant ecotec exclusief, Max cv deellast op 8kw en War regeling erop. Minimale temperatuur 28 graden en max 35.

135m2 vloerverwarming resulteerde in een jaar gasverbruik van net onder de 1000m3 inclusief SWW 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
[/quote]
obilir schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:10:
Hier liep ik dus ook meerdere keren tegenaan met mijn VR71 en optionele sensoren.
zowel VR71 op schema 6 met de optionele buffersensoren onder en boven en de VR71 op schema 3 met de optionele buffer onder sensor gaven allebei raar gedrag. Als in volgas het buffer verwarmen, daarna afslaan. de vloer voeden met het warme buffer water en vervolgens 10 minuten later het hele grapje weer te herhalen.
Kees_frl schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:34:
[...]

Waar zitten die sensoren of wat doen ze?
Als je een VR70 of VR71 gebruikt sluit je de VR10 voelers aan op de S poorten. Deze moet je dan volgens het functieschema plaatsen en aansluiten. In het onderstaande schema is S1 de vertrekwatervoeler, S2 de ingang voor Zone 1 ect. Sommige sensoren zoals S5 retourwater zijn optioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vtKmUim83g5r1kUABdvGW9ljdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk2vrVH48lbTh0r45WZOX1mg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdniDm8TshNPs7KUOCM8anKCTNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klpgljFmAT3hIbEvjE4UM1qe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PyjM2t1vCz7-f_8pa21JJrXde4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yEve3b4BNz4REcPbVe2wscP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
adbeze schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:30:
[...]

Bij mij 75/6 op 27 april besteld, een week geleden geleverd.
Mooi! Hier 55/5 half april besteld, half nov is de verwachting. Zelf installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Adriaan71 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:28:
[...]

Kamer thermostaat op kamerbijschakeling op uitgebreid. Dan schakelt hij de pomp als woning op vragen en gaat uit als kamer op temperatuur is. De warmtepomp houd buffer op temperatuur.

Mits je installatie aan staat als het buiten niet te koud is.
Super zo had ik het staan. Deze morgen kwam ik onder en was het 22 graden binnen, joepie! Enkel heb ik niet het idee dat hij het buffervat van 45L op temperatuur houdt, de buizen er naartoe voelen koud aan, en de pompgroep geeft ook gewoon de kamertemperatuur (20 graden) weer. In de instellingen heb ik de gewenste temperatuur van de vloerverwarming tussen 27 en 35 graden staan, dus in principe zou hij niet onder de 27 mogen zakken toch?

Maar de verwarming werkt zoals het hoort, victory! Intussen ken ik er meer van dan mijn installateur :+
Pagina: 1 ... 38 ... 172 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic