Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
LG Therma V Monobloc R32 HM071MR.U44 warmtepomp een goede vervanging voor mijn combiketel is. De ene site zegt geen buffervat en de ander weer wel. heeft iemand hier ervaring mee ? Bij voorbaat dank voor de reactie, mijn mail is a.quak2@chello.nl
Intussen is dat uitgesloten; je kan hem weer omhoog zetten naar een waarde die verbruik en vermogen (laadtijd) balanceert. 10 wordt door Vaillant aangeraden maar lijkt mij wel wat hoog. Kanttekening is dat ik zelf geen SWW maak met mijn Vaillant warmtepomp dus dat je alles wat ik daar over zeg beter dubbelcheckt
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als het goed is is de offset alleen voor wanneer het elektrische element wordt gebruikt.(bijvoorbeeld bij legionella run)Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:40:
@ben2513 ik had hetzelfde idee als Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en de offset van 3 was bedoeld om dat uit te sluiten.
Intussen is dat uitgesloten; je kan hem weer omhoog zetten naar een waarde die verbruik en vermogen (laadtijd) balanceert. 10 wordt door Vaillant aangeraden maar lijkt mij wel wat hoog. Kanttekening is dat ik zelf geen SWW maak met mijn Vaillant warmtepomp dus dat je alles wat ik daar over zeg beter dubbelcheckt
Gezien je vraag is Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ook een aanrader.
Veel succes!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Immers is 60 graden gedurende een uur al voldoende voor desinfectie en is 70 dus al met een ruime marge en geeft het niet als het lang duurt of niet helemaal bereikt wordt.
Nogmaals: dat is mijn gedachte erbij die niet door de praktijk getest wordt
De offset + gewenste watertemperatuur boiler = aanvoertemperatuur naar de boiler.Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:46:
@Artintel ah, dan is 3 dus wel een prima waarde voor als je een lekker grote spiraal hebt.
Immers is 60 graden gedurende een uur al voldoende voor desinfectie en is 70 dus al met een ruime marge en geeft het niet als het lang duurt of niet helemaal bereikt wordt.
Nogmaals: dat is mijn gedachte erbij die niet door de praktijk getest wordt
Ik neem aan dat er een modulerende pomp in zit, en dat hij bij weinig weerstand ook met minder vermogen gaat pompen.Adriaan71 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Je flow wordt bepaald door de weerstand wat hij te verwerken heeft in het leidingwerk en door je SWW boiler. Die is niet aan te passen.
Je cv gedeelte is wel aan te passen.
Anders wordt je flow veel te hoog en warmt het water amper op in de wisselaar van de warmtepomp.
Ik neem dus aan dat hij het vermogen van de pomp op gewenste flow ofwel op delta-T tussen retour een aanvoer stuurt.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Deze stond niet aan, maar ik vermoed dat het ook te maken heeft dat de buitenvoeler instelling op 25 graden staat. Dus eigenlijk blijft hij constant verwarmen. Ik ga dit vanavond eens verlagen zoals hier aangeraden.Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Wanneer de afwezigheidheid modus wordt afgebroken zal altijd een legionella run uitgevoerd worden wanneer legionella beheersing is ingeschakeld. De afwezigheid modus gebruik je wanneer je voor langere tijd weggaat, bijvoorbeeld vakantie, om te voorkomen dat eventuele legionella een gevaar opleverd zal hij daarom direct een legionella run doen.
Wat een gedoe, heb wel mijn eigen domotica geprogrammeerd en aangesloten maar een warmtepompje lukt me niet
Buiten uitschakeltemperatuur op 20 graden en de binnentemperatuurcompensatie op uitgebreid. Dan zou hij niet aan mogen gaan, bij deze buitentemperaturen.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:47:
[...]
Deze stond niet aan, maar ik vermoed dat het ook te maken heeft dat de buitenvoeler instelling op 25 graden staat. Dus eigenlijk blijft hij constant verwarmen. Ik ga dit vanavond eens verlagen zoals hier aangeraden.
Wat een gedoe, heb wel mijn eigen domotica geprogrammeerd en aangesloten maar een warmtepompje lukt me niet
Voor SWW denk ik nu aan een AroSTOR, waarvan ik hoopte hem op de badkamer te gaan plaatsen. In de installatiehandleiding lees ik echter dat hij in een droge kamer geplaatst moet worden. Is dit echt essentieel? Op de productplaatjes van de Auer Edel Air (volgens mij technisch hetzelfde product) zie je hem nota bene altijd in een washok staan. Op zolder hebben we ook plaats, maar daar hebben we een houten vloer en ligt er een slaapkamer naast.
Wat betreft constructie: is een lewis/betonvloer (op plafond met gording 75x175 in een uitbouw van zo'n 15 jaar oud) eigenlijk altijd wel oké voor een 200l, of is het toch zaak om dit na te laten gaan door een constructeur? Zoals misschien uit mijn vraag wel blijkt heb ik van constructies absoluut geen verstand.
Aha dat kan, heb net de afwezigheidsmodus uitgezet, en de instellingen aangepast zoals hier vermeld. Ik laat hem nu even doen, maar hoop dat hij niet de hele tijd 5000W gaat verbruiken. Op het display staat dat er geen warmtevraag is, dus enkel warm water hoort ie iets te doen.Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:31:
@Xanthine je offset zal op 25 staan of gestaan hebben, het is de dag van antilegionella
Je kan eens proberen wanneer je legionella uitzet of hij dan nog steeds het verbruik heeftXanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:34:
[...]
Aha dat kan, heb net de afwezigheidsmodus uitgezet, en de instellingen aangepast zoals hier vermeld. Ik laat hem nu even doen, maar hoop dat hij niet de hele tijd 5000W gaat verbruiken. Op het display staat dat er geen warmtevraag is, dus enkel warm water hoort ie iets te doen.
Wat geluidsproductie betreft zou ik me niet zo’n zorgen maken: je kunt hem inprogrammeren dat hij bv alleen overdag een aantal uren mag draaien en dus niet tijdens het slapen.Anomi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:48:
Ik probeer al sinds eind 2021 een warmtepomp te laten plaatsen. Schiet niet op. Al maanden spijt dat ik niet in het voorjaar zelf iets heb besteld en nu toch maar aan het kijken naar Vaillant om zelf (met hulp van vrienden met relevante ervaring) te installeren.
Voor SWW denk ik nu aan een AroSTOR, waarvan ik hoopte hem op de badkamer te gaan plaatsen. In de installatiehandleiding lees ik echter dat hij in een droge kamer geplaatst moet worden. Is dit echt essentieel? Op de productplaatjes van de Auer Edel Air (volgens mij technisch hetzelfde product) zie je hem nota bene altijd in een washok staan. Op zolder hebben we ook plaats, maar daar hebben we een houten vloer en ligt er een slaapkamer naast.
Wat betreft constructie: is een lewis/betonvloer (op plafond met gording 75x175 in een uitbouw van zo'n 15 jaar oud) eigenlijk altijd wel oké voor een 200l, of is het toch zaak om dit na te laten gaan door een constructeur? Zoals misschien uit mijn vraag wel blijkt heb ik van constructies absoluut geen verstand.
Evt kun je met een grote en voldoende dikke multiplex oid het gewicht verdelen over een grote oppervlak.
Momenteel staat er dit op het display en verbruikt hij +- 1500W.Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:44:
[...]
Je kan eens proberen wanneer je legionella uitzet of hij dan nog steeds het verbruik heeft
:strip_exif()/f/image/yjlGOcbwbektcsFY6fbEk3jR.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand ergens een schema vinden hoe ik het display van de Unistor moet aansluiten op de binnenunit? Is een VIH RW 300/3 MR. de installateur heeft de kabel niet zo erg netjes aangesloten en het display doet niets. Als ik dit werkend krijg ben ik rond denk ik.
:strip_exif()/f/image/lag3X2QChpKO1piFYo85s0fX.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de buitenunit nu ook in werking?Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:41:
[...]
Momenteel staat er dit op het display en verbruikt hij +- 1500W.
[Afbeelding]
Kan iemand ergens een schema vinden hoe ik het display van de Unistor moet aansluiten op de binnenunit? Is een VIH RW 300/3 MR. de installateur heeft de kabel niet zo erg netjes aangesloten en het display doet niets. Als ik dit werkend krijg ben ik rond denk ik.
[Afbeelding]
Zal eens kijken of ik de informatie over de bedrading kan vinden
De buiten unit draait momenteel niet, maar heb hem wel al weten werken.Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Is de buitenunit nu ook in werking?
Zal eens kijken of ik de informatie over de bedrading kan vinden
Denk trouwens dat ik de oorzaak ontdekt heb, maar geen idee waar ik deze sensor moet zoeken:
& sorry voor de vele vragen maar de installateur heeft me in de steek gelaten
:strip_exif()/f/image/DuDg4dwds5oseN0ui7sK6UH3.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je nu op het groene vinkje zou drukken, kan je de temperatuur aanpassen.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
De buiten unit draait momenteel niet, maar heb hem wel al weten werken.
Denk trouwens dat ik de oorzaak ontdekt heb, maar geen idee waar ik deze sensor moet zoeken:
[Afbeelding]
De boiler moet als het goed is 3 draden hebben.
1e - sensor van de boiler
2e - e-bus kabel die kan bij de e-bus van de hydraulische module aangesloten worden
3e - voeding van het display, daar dit als goed is een adapter op die naar een wandcontactdoos gaat
Hangt die sensor buiten de boiler?Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
De buiten unit draait momenteel niet, maar heb hem wel al weten werken.
[Afbeelding]
En nu ben ik niet technisch maar wel elk Vaillant filmpje gezien en de handleiding gelezen, maar staat de driewegklep wel weer op automatisch?
Want zo te zien krijgt ie niet de correcte temperatuur door of warmt de boiler niet op
Hij heeft de MR versie, dan ook nog kabel voor de elektrische anode?Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Als je nu op het groene vinkje zou drukken, kan je de temperatuur aanpassen.
2e - e-bus kabel die kan bij de e-bus van de hydraulische module aangesloten worden
3e - voeding van het display, daar dit als goed is een adapter op die naar een wandcontactdoos gaat
[ Voor 23% gewijzigd door Kees_frl op 18-08-2022 20:53 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
En: waar blijft dat vermogen dan. Of je huis/vloerverwarmingsslangen worden warm, of je watertank.
Zoals al eerder opgemerkt zal de besturing (elke keer) na het uitschakelen van de afwezigheidsmodus het douchewater vreselijk heet maken om te desinfecteren (antilegionella). Daar zal je even doorheen moeten, duurt hooguit twee of drie uur geloof ik.
Edit: mits de meting klopt natuurlijk, wat @Kees_frl zegt
Anders zal dat het probleem zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2022 20:56 ]
Ik heb enkel het kabeltje dat op de foto staat uit de boiler komen, verder niets. Om te wenen hoe deze “vakmannen” dit aangesloten hebben.Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Als je nu op het groene vinkje zou drukken, kan je de temperatuur aanpassen.
Excuus de 12v gaat naar de anode. Het display krijgt de voeding vanuit de e-bus.Kees_frl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
Hangt die sensor buiten de boiler?
En nu ben ik niet technisch maar wel elk Vaillant filmpje gezien en de handleiding gelezen, maar staat de driewegklep wel weer op automatisch?
Want zo te zien krijgt ie niet de correcte temperatuur door of warmt de boiler niet op
[...]
Hij heeft de MR versie, dan ook nog kabel voor de elektrische anode?
Geen idee waar ik de drie weg klep kan nakijken. & ze hebben de isolatie niet rond de boiler uit gehad dus ben bijna zeker dat die sensor daar nog ergens hangt, wat ik volgens de handleiding kan zien.Kees_frl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
Hangt die sensor buiten de boiler?
[...]
Hij heeft de MR versie, dan ook nog kabel voor de elektrische anode?
12 VOLT STEKKER op adapter die erbij zat en in stopcontact
en de ander ebus doorkoppelen.
/f/image/OauysatgOuMt6opgFk6I2dhK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2TGmq1MrU40MOYfFZCZiiED8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 18-08-2022 21:08 ]
Waar woon je eigelijkXanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Geen idee waar ik de drie weg klep kan nakijken. & ze hebben de isolatie niet rond de boiler uit gehad dus ben bijna zeker dat die sensor daar nog ergens hangt, wat ik volgens de handleiding kan zien.
Hoe heeft ie de boiler eigelijk geplaatst. Heeft hij hem helemaal lam uitgepakt tot aan het vat en toen geplaatst.
Zo bedoel ik. Anders kan je nooit alles plaatsen
/f/image/BTbBiUjVFx0F63rUYBREztZa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VeZIxCvOItOHmO4DmDNmn7r8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aVuWb4vmNTk0w2FDfbVOyQuY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6B3IvlcakmoL8wIlabP4ksJH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iZzlkWC59RQA2i73KheGLUSu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QAzrHsjhw7XBC32pi4jZhdkj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/skSGN0FD0U0HbflAvjwVRFJZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Adriaan71 op 18-08-2022 21:12 ]
Heeft de buitenunit wel gewerkt?Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:57:
[...]
Ik heb enkel het kabeltje dat op de foto staat uit de boiler komen, verder niets. Om te wenen hoe deze “vakmannen” dit aangesloten hebben.
Zou je eens willen kijken in het installateursmenu en dan bij e- bus componenten en wat daar dan staat?
Gewoon een t----- zooitjeArtintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:12:
[...]
Heeft de buitenunit wel gewerkt?
Zou je eens willen kijken in het installateursmenu en dan bij e- bus componenten en wat daar dan staat?
Artintel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:12:
[...]
Heeft de buitenunit wel gewerkt?
:strip_exif()/f/image/njoymC3tAuF901vkiDQpNm6R.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo zien de kabels in de boiler eruit: ik zie geen 12V stekker, de adapter heb ik wel in een doosje gevonden.
:strip_exif()/f/image/OPTxbOTXkYSiEbhnPGoKE2Ag.jpg?f=fotoalbum_large)
De adapter moest hierop aangesloten worden buiten de boiler. En je elektrische anode is ook niet aangesloten.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:26:
[...]
[Afbeelding]
En zo zien de kabels in de boiler eruit: ik zie geen 12V stekker, de adapter heb ik wel in een doosje gevonden.
[Afbeelding]
Volgens mij heeft u die eraf geknipt als je hem niet kan vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ChftolhKcwLOr8BeOqx0w6Rz.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 18-08-2022 21:30 ]
Alles aanwezig. Maar die bedrading klopt voor geen meter. Sensoren niet op de juiste plaats en de elektrische anode niet aangesloten.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Xanthine sanity check: waar is de 6 kW/1.5 kW gebleven? Voelt de boiler warm (ergens onder de isolatie natuurlijk) ja -> de sensor is fout, nee -> het vermogen is waarschijnlijk het cv circuit ingegaan:
Voel/meet de aanvoer en retour van de verwarming, is aanvoer warmer dan retour? Ja-> er zit een fout bij de driewegklep of zijn sturing
Nee -> ik sta paf

Kan zijn dat na vullen installatie etc de driewegklep niet op auto terug is gezetProton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:30:
Alles loshalen, uithuilen en opnieuw beginnen... De foto's helpen wel zo.
@Xanthine sanity check: waar is de 6 kW/1.5 kW gebleven? Voelt de boiler warm (ergens onder de isolatie natuurlijk) ja -> de sensor is fout, nee -> het vermogen is waarschijnlijk het cv circuit ingegaan:
Voel/meet de aanvoer en retour van de verwarming, is aanvoer warmer dan retour? Ja-> er zit een fout bij de driewegklep of zijn sturing
Nee -> ik sta paf6 kW verdwenen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De installateur heeft die eraf geknipt. Was niet nodig volgens hun. Clowns zijn hetAdriaan71 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
Volgens mij heeft u die eraf geknipt als je hem niet kan vinden.
Dat dacht ik al.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
De installateur heeft die eraf geknipt. Was niet nodig volgens hun. Clowns zijn het
En zeker al alles betaald. Lekker aansprakelijk stellen die badgasten
De boiler is warm. & ik denk dat ik mijn rechtsbijstand ga inschakelen, en een andere partij ga zoeken om de installatie na te kijken.Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:30:
Alles loshalen, uithuilen en opnieuw beginnen... De foto's helpen wel zo.
Nee -> ik sta paf6 kW verdwenen.
Gelukkig heb ik de eindfactuur nog niet betaald.Adriaan71 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
Dat dacht ik al.
En zeker al alles betaald. Lekker aansprakelijk stellen die badgasten
Lekker niet betalen en eerst de kans geven om op te lossen en anders ander installateur en die kosten ervan af halen. En hele installatie na laten lopen.Xanthine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Gelukkig heb ik de eindfactuur nog niet betaald.
De partij die de 35/6 aanbiedt zou hem nog dit jaar kunnen leveren en doet ook de inbedrijfstelling, voor overige aanbieders gaat het allemaal naar volgend jaar toe.
Na deze en aanverwante topics doorgenomen te hebben, zelf aan de slag gegaan en kom ik op het volgende:-
- Gasverbruik 750 m3 gemiddeld per over laatste 4 winters (minimum 650m3, maximum 800m3), dit is inclusief 120 m3 voor warm water
- Koevlaas2 formule geeft 750*8/1650 = 3.6 kW benodigd bij -10°C
- Graaddagenmethode (uit Panasonic topic) geeft 3.7 kW benodigd bij -10°C
Afgiftesysteem: 2*T33+ventilators, 2*T22, 2*T20. Afgelopen jaren huis warmgehouden op 55 graden CV-aanvoertemperatuur.
Afgiftevermogen = 5.1 kW (55/45/20) / 2.9 kW (45/35/20)
Waterinhoud CV systeem = 60 L (incl. bedachte leiding traject vanaf WP met 28mm koper en/of 32mm meerlagenbuis).
Sinds maart HR++ & extra bodemisolatie, dus is mijn verwachting dat aanvoertemperatuur nog wel omlaag kan (richting 45 graden)
Volgens onderstaande grafiek zou de 35/6 bij -10 net kunnen, maar zit die wel tegen zijn limiet aan (neem aan dat de maximale vermogens weergegeven worden). In hoeverre zou het slimmer zijn om toch voor een 55/6 te gaan?
:strip_exif()/f/image/qlGZDJQQcYYMGXVehnhSEJf9.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
In principe heb je voor het vermogen voldoende aan de 35/6 en wat eventueel tekort pak je met het elektrische element wel.Toby-Wan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:52:toon volledige bericht
In aantal ontvangen offertes worden mij warmtepompen aangeboden van 4.4 tot 5 kW in hybride opstelling (waaronder een Arotherm Plus 55/6). Nu kreeg ik van de week een offerte van een Arotherm Plus 35/6 in all-electric opstelling (met MEH97/6), in eerste instantie vond ik toch dat best een verschil in 'potentieel' vermogen.
De partij die de 35/6 aanbiedt zou hem nog dit jaar kunnen leveren en doet ook de inbedrijfstelling, voor overige aanbieders gaat het allemaal naar volgend jaar toe.
Na deze en aanverwante topics doorgenomen te hebben, zelf aan de slag gegaan en kom ik op het volgende:-
- Gasverbruik 750 m3 gemiddeld per over laatste 4 winters (minimum 650m3, maximum 800m3), dit is inclusief 120 m3 voor warm water
Afgiftesysteem: 2*T33+ventilators, 2*T22, 2*T20. Afgelopen jaren huis warmgehouden op 55 graden CV-aanvoertemperatuur.
Waterinhoud CV systeem = 60 L (incl. bedachte leiding traject vanaf WP met 28mm koper en/of 32mm meerlagenbuis).
Sinds maart HR++ & extra bodemisolatie, dus is mijn verwachting dat aanvoertemperatuur nog wel omlaag kan (richting 45 graden)
Volgens onderstaande grafiek zou de 35/6 bij -10 net kunnen, maar zit die wel tegen zijn limiet aan (neem aan dat de maximale vermogens weergegeven worden). In hoeverre zou het slimmer zijn om toch voor een 55/6 te gaan?
[Afbeelding]
De 35/6 en 55/6 moduleren beide bijna gelijk terug en gezien de subsidie betaal je dan in verhouding niet veel meer voor de 55/6. Heb je iets meer vermogen en dat is wel prettig voor het opwarmen van de boiler.
Hij voldoet namelijk wel en is op 55 graden alsnog goedkoper aan het stoken dan je gasketel.
Met jouw inhoud is ook een buffer niet noodzakelijk.
De flow over radiatoren is behoorlijk anders bij een lagere temperaturen en delta T. Ik(en dat is mijn mening) zou ik hier wel een 45 liter buffer tussen zetten. Was het vloerverwarming geweest dan was het nog een opties geweest.Proton_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:59:
@Toby-Wan 35/6 en 55/6 hebben dezelfde compressor dus dezelfde modulatieondergrens, maar als 35/6 eerder leverbaar is dan is dat een heel sterk argument
Hij voldoet namelijk wel en is op 55 graden alsnog goedkoper aan het stoken dan je gasketel.
Met jouw inhoud is ook een buffer niet noodzakelijk.
Je moet ook even rekening houden of je een SWW vat wil gaan opwarmen met je pomp. En hoeveel liter die is wat je nodig hebt. Als je dat gaat doen is het wel lekker als je een iets zwaarder pomp hebt betreft opwarming SWW boiler. Dus dan zou ik voor de 55/6 gaan.Toby-Wan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:52:toon volledige bericht
In aantal ontvangen offertes worden mij warmtepompen aangeboden van 4.4 tot 5 kW in hybride opstelling (waaronder een Arotherm Plus 55/6). Nu kreeg ik van de week een offerte van een Arotherm Plus 35/6 in all-electric opstelling (met MEH97/6), in eerste instantie vond ik toch dat best een verschil in 'potentieel' vermogen.
[Afbeelding]
Betreft buffers blijft een discussie die nooit uitgesproken zal worden. Misschien over een jaar of 10
Buffer is ook niet voor de inhoud, maar om de flow over de warmtepomp en de radiatoren goed te houden.Proton_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:41:
@Artintel zelfs met T33 en 32mm buis, wat @Toby-Wan aangeeft?
Over beide zit een andere volume stroom.
Een in serie aangesloten buffervat zit ik al inbegrepen in de offerte, en de ruimte die het buffervat nodig heeft is niet echt een probleem.
SWW wil ik pas later aansluiten, om ruimte te maken voor buffervat moet ik nog e.e.a. verbouwen & m'n CV ketel is nog maar 1.5 jaar oud, dus noodzaak is wat minder. in de offerte van de 35/6 zit wel een optie voor een 200 liter boiler (dus dat zou die erbij moeten kunnen draaien), maar ik weet niet in hoeverre dit toekomstig extra verbruik dekt (opgroeiende kinderen, in toekomst bad en/of regendouche), dus een 300L De Jong RVS zit ook in mijn achterhoofd. maar ik ga dit eens voorleggen.
Volgens tabel Vaillant zou het wel gewoon moeten kunnen en lijkt er niet eens een verschil te zijn tussen 36/6 & 55/6
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pweKITWxSYRKZSKYgECFusPu.jpg?f=user_large)
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Kern is
Hier zet ik de volgende vraagtekens bij:
Wat is het optimale debiet door een radiator?
Wat gebeurt er als het debiet hoger of lager is?
Wat is het optimale debiet door een warmtepomp?
Wat gebeurt er als het hoger of lager is?
Laten we aannemen dat het debiet dat de warmtepomp wil ca 500 liter/uur is (3.5 kW is immers niet zo veel, dT van 6K lijkt me netjes, zeker bij 50 graden aanvoer).
Radson geeft als vermogen bij een enkele 3 meter T33 maar liefst 7 kW aan bij dT 10, en TS heeft er twee. Dat debiet gaat wel lukken dus
Volgens de datasheet (in de handleiding) hebben de 55 en 35 hebben beide ongeveer hetzelfde vermogen in het 'warmwaterbereik' A7/W65Adriaan71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
Je moet ook even rekening houden of je een SWW vat wil gaan opwarmen met je pomp. En hoeveel liter die is wat je nodig hebt. Als je dat gaat doen is het wel lekker als je een iets zwaarder pomp hebt betreft opwarming SWW boiler. Dus dan zou ik voor de 55/6 gaan.
Betreft buffers blijft een discussie die nooit uitgesproken zal worden. Misschien over een jaar of 10. Zelf zal ik een 45 liter in serie zetten i.v..m defrostt. Je hebt immers geen buffer van warmte in je vloer zitten.
Alleen bij A-7 lijkt het vermogen (softwarematig) beperkt.
/f/image/D1B7T21kRWfb4MmQA4B7Nq8b.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 19-08-2022 10:49 ]
Sparql TV wiki
Tja maakt inderdaad niks uitToby-Wan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:22:
@Adriaan71 @Proton_ @Artintel Erg bedankt voor jullie reactie hier kan ik wat mee!
Een in serie aangesloten buffervat zit ik al inbegrepen in de offerte, en de ruimte die het buffervat nodig heeft is niet echt een probleem.
SWW wil ik pas later aansluiten, om ruimte te maken voor buffervat moet ik nog e.e.a. verbouwen & m'n CV ketel is nog maar 1.5 jaar oud, dus noodzaak is wat minder. in de offerte van de 35/6 zit wel een optie voor een 200 liter boiler (dus dat zou die erbij moeten kunnen draaien), maar ik weet niet in hoeverre dit toekomstig extra verbruik dekt (opgroeiende kinderen, in toekomst bad en/of regendouche), dus een 300L De Jong RVS zit ook in mijn achterhoofd. maar ik ga dit eens voorleggen.
Volgens tabel Vaillant zou het wel gewoon moeten kunnen en lijkt er niet eens een verschil te zijn tussen 36/6 & 55/6
[Afbeelding]

Dan zou ik de keuze maken welke het beste bij je berekening past.
Ik zou eerder op de levertijd kijken dan, en of je mogelijk iets meer marge hebt met de 55.Adriaan71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Tja maakt inderdaad niks uit. Dacht van wel .
Qua inkoop scheelt het ongeveer 50 hele euro's (tussen de 35 en 55 monoblock unit)
Sparql TV wiki
Ik vraag me af hoe iemand kan zeggen betreft levertijd terwijl Vaillant dat zelf niet kan.NovapaX schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Ik zou eerder op de levertijd kijken dan, en of je mogelijk iets meer marge hebt met de 55.
Qua inkoop scheelt het ongeveer 50 hele euro's (tussen de 35 en 55 monoblock unit)
Het is jezelf lekker makkelijk indekken, want ze zijn bang dat ze er anders aan opgehangen worden.Helaas de trend van deze tijd. Chips tekort, oorlog Oekraïne, personeelstekort etc... Wel wordt de prijs hoger, maar ze durven niet te zeggen wanneer er geleverd gaat worden.....
Zeg dan op z'n minst begin Q4 of einde Q1 23, dan weet je tenminste nog iets te plannen. Maar ja we gaan t zien..... We kunnen er helaas geen invloed op uitoefenen.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Nu afwachten hoe lang het duurt voordat de spulleboel geleverd kan worden. We komen van een gasketel in een huis van 1994 met 160m2 vloeroppervlak. Gaan de bovenverdieping vooraf ook voorzien van vloerverwarming en hebben dit jaar de isolatie geheel voor elkaar gemaakt. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen!
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Omdat Vaillant aan de groothandels levert en die bestellen vaak in het vooruit, het kan dus zijn dat er groot verschil zit in levering afhankelijk van welke groothandel je het besteld. Als je meer over levertijden wil weten moet je dit bij de groothandel vragen en die hebben direct contact met Vaillant.Bart_Denon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:35:
Het blijft wel vreemd dat een organisatie als Vaillant van die omvang helemaal niks kan zeggen over leveringen. Ze weten ergens echt wel hoe het zit aan de productie-zijde en het distributie-kanaal wat daaraan vastzit. Het zal vast niet zo zijn dat er opeens out of the blue 3 vrachtwagens aankomen vol met warmtepompen en niemand weet wat er eigenlijk in zit...
Het is jezelf lekker makkelijk indekken, want ze zijn bang dat ze er anders aan opgehangen worden.Helaas de trend van deze tijd. Chips tekort, oorlog Oekraïne, personeelstekort etc... Wel wordt de prijs hoger, maar ze durven niet te zeggen wanneer er geleverd gaat worden.....
Zeg dan op z'n minst begin Q4 of einde Q1 23, dan weet je tenminste nog iets te plannen. Maar ja we gaan t zien..... We kunnen er helaas geen invloed op uitoefenen.
Ik leg de vraag van grootte van toekomstig SWW vat gewoon even voor aan installateur en zie wel met wat voor reactie hij komt.Adriaan71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Tja maakt inderdaad niks uit. Dacht van wel .
Gewoon zelf bereken en kijk waar hij mee komt.Toby-Wan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
Ik leg de vraag van grootte van toekomstig SWW vat gewoon even voor aan installateur en zie wel met wat voor reactie hij komt.
Douchegedrag per dan a minuten totaal x uitstroom snelheid douchekop.
Zo bepaald je je boiler grote.
Afgesproken leveringen werden last minute geannuleerd, komen maandenlang "morgen", waren incompleet of opnieuw verkocht aan een hogere bieder en kon je dan terugkopen tegen een nog hoger bedrag.
Of waren gejat bij de douane, die hebben we ook nog gehad.
Dan kan je een rechtszaak starten, maar je wil spullen en geen advocaat.
Bovendien kan je niet met de voeten stemmen want het alternatief kan ook niet leveren.
Nu heb ik niets met Vaillant, maar dat ze geen valse verwachtingen wekken vind ik alleen maar eerlijk.
Volgens de installatiehandleiding van de AroSTOR moet deze in een droge kamer geplaatst worden. Is dat echt essentieel, en hoe droog is droog? De ideale plek bij ons is de badkamer. Moet ik dat uit mijn hoofd zetten, of is het, mits goed geventileerd, wel een optie? We willen zowel de luchtinlaat als de luchtuitlaat naar buiten doorvoeren.
(Frappant: de installatiehandleiding van de Auer Edel Air is nagenoeg identiek (logisch, want technisch identiek apparaat voor zover ik weet), maar op productplaatjes staat dat ding altijd in een washok...)
Het vat zelf is rvs voor de 200 L variant, dus voor roest van buiten hoef je ook niet bang te zijn.
Mijn Auer Eau 200L zal grotendeels vergelijkbaar zijn en heeft een extra kap over de elektronica, ik verwacht daar geen condens.
Dat is het hele verhaal juist, Vaillant meld dit dus niet aan haar leveranciers.. De leveranciers weten dus ook van niks. Er wordt gezegd, het kan elke dag zijn... maar de maand en jaartal vooralsnog onbekend.Artintel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:44:
[...]
Omdat Vaillant aan de groothandels levert en die bestellen vaak in het vooruit, het kan dus zijn dat er groot verschil zit in levering afhankelijk van welke groothandel je het besteld. Als je meer over levertijden wil weten moet je dit bij de groothandel vragen en die hebben direct contact met Vaillant.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
En uit betrouwbare bron kan ik je melden dat dat niet waar is. Als de groothandel belt met Vaillant krijgen ze een prognose van de verwachte levertijd.Bart_Denon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
Dat is het hele verhaal juist, Vaillant meld dit dus niet aan haar leveranciers.. De leveranciers weten dus ook van niks. Er wordt gezegd, het kan elke dag zijn... maar de maand en jaartal vooralsnog onbekend.
Die is vaak op een maand na nauwkeurig. Omdat ze vaak in het vooruit bestellen weten ze niet voor wie ze wat precies binnen krijgen en dan is het altijd makkelijker om met de vinger naar iemand te wijzen.
Er zijn een aantal groothandels die in het vooruit bestellen, waardoor de afgegeven levertijd door Vaillant anders kan zijn dan die de groothandel aan de afnemer afgeeft. Om verwarring te voorkomen is het aan de groothandel om aan te geven hoe lang het duurt, als ook Vaillant door nog in gaat mengen krijg je veel afwijkende informatie.
kan ik helaas nu nog niet goed bepalen (kinderen zijn 4 & 2, die hebben ander douchegedrag dan 2 pubersAdriaan71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
Gewoon zelf bereken en kijk waar hij mee komt.
Douchegedrag per dan a minuten totaal x uitstroom snelheid douchekop.
Zo bepaald je je boiler grote.
Maarja, daarom ook deels mijn insteek om het warm water nu even te laten voor wat het is. Neem aan dat je warm water bereiding gewoon kan uitzetten bij instellingen van de MEH97/6
Jep dat kan inderdaad. Kan je later boiler bijplaasten en aansluiten. Douche wtw zou ik zo en zo plaatsen. Zo wordt je tapwater n van je boiler vergroot. Zou ik zeker doen.Toby-Wan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:21:
[...]
kan ik helaas nu nog niet goed bepalen (kinderen zijn 4 & 2, die hebben ander douchegedrag dan 2 pubers), daarnaast weet ik niet of bij nieuwe badkamer een bad en/of regendouche komt, al zou ik bij die laatste wel een douchegoot-WTW plaatsen.
Maarja, daarom ook deels mijn insteek om het warm water nu even te laten voor wat het is. Neem aan dat je warm water bereiding gewoon kan uitzetten bij instellingen van de MEH97/6
Ben even benieuwd naar jullie inzichten waar ik qua grootte warmtepomp ik mijn warmtebehoefte kan afdekken als ik voor een vaillant warmtepomp zou gaan.
Gegevens:
Vrijstaand huis, bouwjaar 2004. Isolatie conform de toen geldende normen. Meer dan gemiddeld aan raampartijen, wel Hr++. Samenstelling gezin 2 volwassen, 2 kinderen. Vloeroppervlak 150m2, bg 100m2, 1e vd 50m2. Bg heeft vloerverwarming en 1e vd radiatoren. Gasverbruik gemiddeld over de laatste 3 jaren: 1500m3 waarvan 250m3 voor sww.
Ik wil eerst alleen all-elec over naar verwarmen. Sww blijft voorlopig via de cv-ketel lopen +/- 3 jaar oud dus nog niet aan vervanging toe. In later stadium via wpb of unit ook sww overstap maken.
Ben benieuwd naar jullie inzichten en of er mensen met een vergelijkebare situatie als de mijn overgegaan zijn op een warmtepomp en zo ja welke. Voorkeur heeft monoblock.
Als je alleen voor verwarming gaat gebruiken kan het vrij simpel. Als je weet hoeveel meter vloerverwarming leiding erin ligt kun je uitrekenen of je voldoende liters haalt om zonder buffer te werken. Dan heb je in jou geval aan een 75/6 voldoende om rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming. Ik neem aan dat je de radiatoren boven eigenlijk altijd uit hebt staan? of verwarm je daar ook? Want die combineren niet echt met een dergelijk systeem of je moet enorm over bemeten radiatoren hebben. Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je nu? Hoeveel groepen zitten hierop? Dat geeft een indicatie of je een beetje meters in de vloer hebt liggen. Heb je al een winter gedraaid met lage temperatuur? Het verwarmingswater van de cv ketel naar bijv. 40 of 35 graden zetten en kijken of de woning warm blijft/wordt.wimcaz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:19:toon volledige bericht
Met veel interesse lees ik jullie berichten over de vaillant warmtepomp. Ben mezelf inmiddels ook aan het oriënteren en al het offertetraject ingegaan met een installateur die alleen vaillant warmtepompen plaatst. Als het goed is ga ik die volgende week ontvangen. Ben geen handige doe het zelfer, maar probeer wel zo goed mogelijk voorbereid op pad te gaan. Heb de volgende vraag
Ben even benieuwd naar jullie inzichten waar ik qua grootte warmtepomp ik mijn warmtebehoefte kan afdekken als ik voor een vaillant warmtepomp zou gaan.
Gegevens:
Vrijstaand huis, bouwjaar 2004. Isolatie conform de toen geldende normen. Meer dan gemiddeld aan raampartijen, wel Hr++. Samenstelling gezin 2 volwassen, 2 kinderen. Vloeroppervlak 150m2, bg 100m2, 1e vd 50m2. Bg heeft vloerverwarming en 1e vd radiatoren. Gasverbruik gemiddeld over de laatste 3 jaren: 1500m3 waarvan 250m3 voor sww.
Ik wil eerst alleen all-elec over naar verwarmen. Sww blijft voorlopig via de cv-ketel lopen +/- 3 jaar oud dus nog niet aan vervanging toe. In later stadium via wpb of unit ook sww overstap maken.
Ben benieuwd naar jullie inzichten en of er mensen met een vergelijkebare situatie als de mijn overgegaan zijn op een warmtepomp en zo ja welke. Voorkeur heeft monoblock.
Boven staan ze inderdaad altijd uit. Boven verwarmen we niet. We hebben open verdeler met pomp en er zitten 7 groepen op. Installateur gaf al aan dat er een andere verdeler op moet indien ik met warmtepomp ga verwarmen. Van het winter hebben we op 45 graden gedraaid en daarmee bleef de kamer warm dus voor die test zijn we geslaagd.Kleuvert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:40:
[...]
Als je alleen voor verwarming gaat gebruiken kan het vrij simpel. Als je weet hoeveel meter vloerverwarming leiding erin ligt kun je uitrekenen of je voldoende liters haalt om zonder buffer te werken. Dan heb je in jou geval aan een 75/6 voldoende om rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming. Ik neem aan dat je de radiatoren boven eigenlijk altijd uit hebt staan? of verwarm je daar ook? Want die combineren niet echt met een dergelijk systeem of je moet enorm over bemeten radiatoren hebben. Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je nu? Hoeveel groepen zitten hierop? Dat geeft een indicatie of je een beetje meters in de vloer hebt liggen. Heb je al een winter gedraaid met lage temperatuur? Het verwarmingswater van de cv ketel naar bijv. 40 of 35 graden zetten en kijken of de woning warm blijft/wordt.
De volgende vraag is waarschijnlijk zinloos, maar er wordt hier vaak gezegd dat het per groothandel / webshop enorm kan variëren wanneer warmtepompen geleverd worden. Ik neem aan dat er niets te zeggen valt over de vraag waar ik als ik nu bestel het beste kan bestellen? Het is een pure gok, of niet?
Maar dan moet Wasco je ook kunnen vertellen wat het beleid bij hun leverancier is.
Het stomme van zo'n subsidieregeling is dat een tweedehands WP van een particulier ineens bijna waardeloos is, omdat je daarop geen subsidie meer kan krijgen.Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:36:
@Anomi ben je bang dat je met een onverkoopbare warmtepomp blijft zitten?
Iets dergelijks is er momenteel bij elektrische auto's ook aan de hand. Als je een elektrische auto probeert in te ruilen is ie maar weinig waard, want de handelaar trekt de subsidie die een klant daarna krijgt eerst van de inruilprijs af, omdat je als klant geen subsidie krijgt bij particuliere aanschaf.
Weer een voorbeeld van hoe marktverstorend subsidie werkt.
Ook bij warmtepompen trouwens. Ook zonder subsidie zouden er momenteel zat warmtepompen verkocht worden en zouden de installatiebedrijven barstensvol werk zitten. Die subsidieregeling kan zo in de prullenbak, want kost ons met z'n allen netto alleen maar geld.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daar was ik me niet van bewust.Andrehj schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
Het stomme van zo'n subsidieregeling is dat een tweedehands WP van een particulier ineens bijna waardeloos is, omdat je daarop geen subsidie meer kan krijgen.
Ja, wat @Andrehj zegt. Kan me voorstellen dat er toch wel geïnteresseerden zijn, maar die subsidie (en garantie?) compliceert de zaak behoorlijk.Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:36:
@Anomi ben je bang dat je met een onverkoopbare warmtepomp blijft zitten?
Maar dan moet Wasco je ook kunnen vertellen wat het beleid bij hun leverancier is.
Oh boy... Ze noemden vandaag tegenover mij een schatting van 3-6 maanden voor de VWL 75/6. Maar met de opmerking dat er eigenlijk geen peil op te trekken is.l3p schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:12:
Gister toevallig aan de telefoon gehangen met Wasco.
Er staan alleen al van de VWL 55/6 450 stuks in bestelling sinds Februari waar Vaillant nog geen bevestiging op gegeven heeft qua levertijd.
geven inderdaad geen informatie over de levertijden.
De Zehnder Q600 WTW unit staat op 1 jaar levertijd.
Echt wel bizarre marktomstandigheden eigenlijk.
Overigens denk ik dat die laatste een 'placeholder' is, aangezien de TU en andere winkels leverbaarheid vanaf over ca. 3 weken aangeven.
[ Voor 52% gewijzigd door NovapaX op 23-08-2022 16:58 ]
Sparql TV wiki
Kan je zeggen dat er in februari al meer dan 2000 backorders stonden. Laat staan wat er staat begin augustus.NovapaX schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:52:
Ik heb een arotherm plus 35/6 en 75/6 op 3 augustus besteld via Wasco,
geven inderdaad geen informatie over de levertijden.
De Zehnder Q600 WTW unit staat op 1 jaar levertijd.
Echt wel bizarre marktomstandigheden eigenlijk.
Overigens denk ik dat die laatste een 'placeholder' is, aangezien de TU en andere winkels leverbaarheid vanaf over ca. 3 weken aangeven.
Dat gaat nog wel even duren.
Normaal zou een huis met jouw grootte en bouwjaar en gasverbruik het met een 7kw versie afkunnen.wimcaz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Boven staan ze inderdaad altijd uit. Boven verwarmen we niet. We hebben open verdeler met pomp en er zitten 7 groepen op. Installateur gaf al aan dat er een andere verdeler op moet indien ik met warmtepomp ga verwarmen. Van het winter hebben we op 45 graden gedraaid en daarmee bleef de kamer warm dus voor die test zijn we geslaagd.
Als je nou de inhoud van de vloer weet dan kan je het misschien af zonder buffer wat tot een hoger rendement kan leiden maar misschien meer moet tweaken tussen seizoen overgangen.
Ik heb wat dat betreft een soort kopie gedaan van @Proton_. De warmtepomp rechtstreeks op de vloer verdeler en een losse warmtepompboiler. Boiler werkt perfect en de warmtepomp voor aan de vloer koelt perfect. Verwarmen heeft die maar 2 weken gedaan in april/mei dus daar kan ik voor bij mij nog niets over zeggen. Maar ik hou van simpele installaties met weinig kans op onverklaarbaar gedrag. Warmtepomp zonder buffer en hulpelement kan niet spontaan meer energie gebruiken dan de pomp maximaal kan vragen. Dergelijke apparaten zijn met een simpele smart stekker al te monitoren wat het verbruik doet.
Bedankt voor het advies. Mijn gevoel ligt ook bij de 7 kw. Ben benieuwd waar de installateur mee komt. Ik weet niet of ik het aandurf zonder boiler. Heb er hier het een en ander over gelezen, maar denk dat ik in dit geval op safe speel kijkend naar de voors en tegens en mijn eigen technisch kennisniveauKleuvert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Normaal zou een huis met jouw grootte en bouwjaar en gasverbruik het met een 7kw versie afkunnen.
Als je nou de inhoud van de vloer weet dan kan je het misschien af zonder buffer wat tot een hoger rendement kan leiden maar misschien meer moet tweaken tussen seizoen overgangen.
Ik heb wat dat betreft een soort kopie gedaan van @Proton_. De warmtepomp rechtstreeks op de vloer verdeler en een losse warmtepompboiler. Boiler werkt perfect en de warmtepomp voor aan de vloer koelt perfect. Verwarmen heeft die maar 2 weken gedaan in april/mei dus daar kan ik voor bij mij nog niets over zeggen. Maar ik hou van simpele installaties met weinig kans op onverklaarbaar gedrag. Warmtepomp zonder buffer en hulpelement kan niet spontaan meer energie gebruiken dan de pomp maximaal kan vragen. Dergelijke apparaten zijn met een simpele smart stekker al te monitoren wat het verbruik doet.
Wat bedoel je met aandurven boiler? Je schreef toch dat je het SWW nog met je cv ketel wilt doen?wimcaz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:07:
[...]
Bedankt voor het advies. Mijn gevoel ligt ook bij de 7 kw. Ben benieuwd waar de installateur mee komt. Ik weet niet of ik het aandurf zonder boiler. Heb er hier het een en ander over gelezen, maar denk dat ik in dit geval op safe speel kijkend naar de voors en tegens en mijn eigen technisch kennisniveau.
Als ik dan hierboven nog steeds (recent afgegeven) indicaties van 3-6 maanden hoor, valt het me eerlijk gezegd nog mee.Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:16:
[...]
Kan je zeggen dat er in februari al meer dan 2000 backorders stonden. Laat staan wat er staat begin augustus.
Sparql TV wiki
Met boiler bedoel ik buffervat. Bij 7 kw wordt standaard de 45l dacht ik voorgeschreven.Kleuvert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Wat bedoel je met aandurven boiler? Je schreef toch dat je het SWW nog met je cv ketel wilt doen?
Ik heb hem hier niet want met 6 groepen van tegen de 100M zit ik prima aan de verplichte inhoud voor een defrost. Maar je kan altijd een buffer in serie zetten om je inhoud te vergroten.wimcaz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
Met boiler bedoel ik buffervat. Bij 7 kw wordt standaard de 45l dacht ik voorgeschreven.
Je besparing zal minder zijn, aangezien je met een boiler op 60 graden weer langer kan douchen. Die extra energie gaat niet volledig verloren.Adriaan71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Zelf heb ik de legionella run uitgeschakeld staan en heb mijn boiler op 45 graden staan die wek elke dag leeg trekken. Hij wordt ook weer elke dag geladen op tijdsvenster.
Dat scheelt op jaarbasis zo'n 160kWh aan legionella run.
Geen advies.
Uitvoering op eigen risico !!!!
Ziet er netjes uit, maar waarom zit dat deksel van het buffervat zo beun-de-haas erop? Conflicteert nogal met de rest. Dat kan echt heel makkelijk veel beter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
haha, dat zag ik pas nadat ik de foto had gemaakt. Inmiddels is dat gecorrigeerd hoorAndrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:59:
[...]
Ziet er netjes uit, maar waarom zit dat deksel van het buffervat zo beun-de-haas erop? Conflicteert nogal met de rest. Dat kan echt heel makkelijk veel beter.
Ik hoop wel dat de boel voor de winter geplaatst is. Anders gaat het nog lonen de houtkachel meer te gaan gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 25-08-2022 11:14 ]
Mooie installatie!AJA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
haha, dat zag ik pas nadat ik de foto had gemaakt. Inmiddels is dat gecorrigeerd hoor
Ik zag dat jij een De Jong buffervat hebt, waar heb jij het besteld?
Bij de wasco hebben ze die niet, en zie zo gauw ook geen andere groothandel die deze vaten voeren.
Qua RVS kan ik alleen de Inventum Maxtank vinden bij de 'reguliere' groothandels.
Kan natuurlijk ook altijd nog de Vaillant uniSTOR exclusive (VIH SW 500/3 MR) neerzetten, en het extra gewicht voor lief nemen. Die heeft een deftig energielabel en een vrij grote tweede warmtewisselaar waarmee ik veel eenvoudiger de tweede warmtepomp kan aansluiten als ik dat wil.
Ook een stukje goedkoper dan die van de De Jong. (maar geen RVS natuurlijk)
[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 25-08-2022 12:48 ]
Sparql TV wiki
Ik heb de boiler via Adriaan gekocht, denk dat deze goedkoper is dan de 500L versie van Vaillant.. Daarnaast wilde ik hem eerst ophangen, maar heb uiteindelijk gekozen om hem boven te plaatsen. Qua gewicht was het goed te doen, geen idee of je een Vaillant boiler naar boven getild krijgt, wellicht ook niet van toepassing?NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Mooie installatie!
Bij de wasco hebben ze die niet, en zie zo gauw ook geen andere groothandel die deze vaten voeren.
Qua RVS kan ik alleen de Inventum Maxtank vinden bij de 'reguliere' groothandels.
Kan natuurlijk ook altijd nog de Vaillant uniSTOR exclusive (VIH SW 500/3 MR) neerzetten, en het extra gewicht voor lief nemen. Die heeft een deftig energielabel en een vrij grote tweede warmtewisselaar waarmee ik veel eenvoudiger de tweede warmtepomp kan aansluiten als ik dat wil.
Mocht je of iemand de installatie zelf gaan doen en met vaste leidingen gaan werken, ik verkoop binnenkort mijn Xpress perstang met alle bekmaten.
De 2e spiraal heeft weinig nut voor een 2e warmtepomp. Omdat de oppervlak veel te klein is.NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Mooie installatie!
Je kan hem wel gebruiken voor zonne boiler of houtkachel zou ook nog kunnen.
Heel vriendelijk maar is niet nodig, ik ben mee met wat je bedoeld, thanks voor de tip en geniet nog van je vakantieArtintel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:04:
[...]
Een VWZ-AI(zit standaard in de uniTOWER of hydraulische module)is altijd noodzakelijk, dit is de aansturing van de buitenunit. Je kan daar beperkt instellingen instellen.
De VRC720/2 kan je uitgebreide instellingen invoeren en meerdere circuits of zones invullen en makkelijker informatie uitlezen. Mijn ervaring is dat de WA regeling van Vaillant zeer goed werkt(WA regelingen in het algemeen hadden vroeger de reputatie van energie inefficiënt en niet comfort verhogend).
Wat je het makkelijkst kan doen is de warmtepomp op WA regeling zetten (en in de praktijk wat bij stellen ) en je huidige naregeling een pomp aan laten sturen die na het buffervat zit.
Mocht je hier een schema voor willen dan kan ik die wel opzoeken, maar ben nog even op vakantie.
Die tweede spiraal in de uniStor VIH SW 500/3 MR heeft een oppervlakte van 2 m². (de grote spiraal is 4 m²)Adriaan71 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
De 2e spiraal heeft weinig nut voor een 2e warmtepomp. Omdat de oppervlak veel te klein is.
Je kan hem wel gebruiken voor zonne boiler of houtkachel zou ook nog kunnen.
Dat is niet echt klein te noemen eerlijk gezegd. Daar kun je prima wat vermogen mee kwijt bij een lage boilertemperatuur.
(in de DJG boilers is deze maar 0,75 m²)
Ik zou die tweede warmptepomp via deze spiraal ook alleen gebruiken bij lagere boilertemperaturen om deze zo snel mogelijk weer boven de 45 te krijgen.
Het aansluiten is in ieder geval een stuk eenvoudiger dan de paralel opstelling die ik eerder postte. (dat was hydraulisch gezien niet echt ideaal)
[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 25-08-2022 14:29 ]
Sparql TV wiki
Daar is hij niet voor ontwikkeld de tweede spiraal. De grote is voor de warmtepomp.NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:26:
[...]
Die tweede spiraal in de uniStor VIH SW 500/3 MR heeft een oppervlakte van 2 m². (de grote spiraal is 4 m²)
Dat is niet echt klein te noemen eerlijk gezegd. Daar kun je prima wat vermogen mee kwijt bij een lage boilertemperatuur.
(in de DJG boilers is deze maar 0,75 m²)
Maar je kan er alles op aansluiten wat je wilt.
Daarom heet de boiler van de Jong ook warmtepomp zonne boiler. WPS 300 -500 Solar. En dat is bij Vaillant precies hetzelfde met de boilers met 2 spiralen.
Ben ik zeker met je eens.Adriaan71 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:29:
[...]
Daar is hij niet voor ontwikkeld de tweede spiraal. De grote is voor de warmtepomp.
Maar je kan er alles op aansluiten wat je wilt.
Daarom heet de boiler van de Jong ook warmtepomp zonne boiler. WPS 300 -500 Solar. En dat is bij Vaillant precies hetzelfde met de boilers met 2 spiralen.
Maar doordat het oppervlak van die tweede wisselaar best aanzienlijk is, is het bij lagere boilertemperaturen (Wanneer ik hem wil gebruiken om zo snel mogelijk weer op een bruikbare temperatuur te komen) best een optie volgens mij.
Zeker als je bedenkt dat de 200 liter Unistor een 'hoofdwarmtewisselaar' heeft die kleiner is (1,81 m²) dan de tweede spiraal in deze 500 liter Unistor. (2,07 m²)
Edit: ik maak hier een foutje i.r.t deze Unistor zo te zien. Deze heeft de kleine wisselaar bovenin zitten... dat verandert de zaak wel een beetje natuurlijk.
Edit 2: de kleinere wisselaar zit wel degelijk onderin (zie afbeelding). maar sluiten je dan normaal gesproken de beide wisselaars in serie aan bij dit soort boilers? anders verwarm je toch het onderste deel van de boiler helemaal niet goed vanwege de gelaagdheid? of valt dat wel mee?
/f/image/2dHCW5meihfU4ie4mxVzNo7e.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 25-08-2022 15:08 ]
Sparql TV wiki
Als ik een 500 liter zou nemen met 2 spiralen zou ik die van de jong nemen. Daar loopt de warmtepomp spiraal tot beneden in de boiler en de 2e spiraal loopt onder daar omheen.NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:35:toon volledige bericht
[...]
Ben ik zeker met je eens.
Maar doordat het oppervlak van die tweede wisselaar best aanzienlijk is, is het bij lagere boilertemperaturen (Wanneer ik hem wil gebruiken om zo snel mogelijk weer op een bruikbare temperatuur te komen) best een optie volgens mij.
Zeker als je bedenkt dat de 200 liter Unistor een 'hoofdwarmtewisselaar' heeft die kleiner is (1,81 m²) dan de tweede spiraal in deze 500 liter Unistor. (2,07 m²)
Edit: ik maak hier een foutje i.r.t deze Unistor zo te zien. Deze heeft de kleine wisselaar bovenin zitten... dat verandert de zaak wel een beetje natuurlijk.
Edit 2: de kleinere wisselaar zit wel degelijk onderin (zie afbeelding). maar sluiten je dan normaal gesproken de beide wisselaars in serie aan bij dit soort boilers? anders verwarm je toch het onderste deel van de boiler helemaal niet goed vanwege de gelaagdheid? of valt dat wel mee?
[Afbeelding]
Als ik die van Vaillant zou nemen dan zou ik hem in serie zetten als er alleen een warmtepomp op komt.
De gewone warmtepomp boilers met 1 spiraal lopen wel door tot onder in het vat.
De jong
/f/image/KJ42tQC2X6SqSIRcrQnWgf7z.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt. Zoiets dacht ik al.Adriaan71 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Als ik een 500 liter zou nemen met 2 spiralen zou ik die van de jong nemen. Daar loopt de warmtepomp spiraal tot beneden in de boiler en de 2e spiraal loopt onder daar omheen.
Als ik die van Vaillant zou nemen dan zou ik hem in serie zetten als er alleen een warmtepomp op komt.
De gewone warmtepomp boilers met 1 spiraal lopen wel door tot onder in het vat.
De jong
[Afbeelding]
Het datablad van de WPS 500 ligt hier al op het bureau, die is zeker in beeld.
ik denk toch dat ik die maar moet nemen.
Kan ik, als ik zin heb, proberen de extra spiraal op de kleine warmtepomp aan te sluiten. En anders altijd nog de parallel aansluiting proberen. Ik hou wel van een beetje expirimenteren. 😅
Sparql TV wiki
Druppelen er nu überhaupt modellen binnen bij jou? Of staat het echt helemaal stil qua leveringen?Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:16:
[...]
Kan je zeggen dat er in februari al meer dan 2000 backorders stonden. Laat staan wat er staat begin augustus.
Levering gaan gewoon door, alleen de vraag is op het moment groter dan er producten gemaakt kan worden.Bart_Denon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Druppelen er nu überhaupt modellen binnen bij jou? Of staat het echt helemaal stil qua leveringen?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic