Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:14
Niet iedereen heeft veel vrijheid om een wp te plaatsen. Dus fijn dat je voor jou toch een acceptabel plek gevonden hebt @WallyPower
Maar inderdaad: de unit vastzetten aan het beton zou ik sterk overwegen. Met de grote trillingsdempers van Vaillant kun hem vastzetten. Maar natuurlijk: de wp losschroeven van de trillingsdempers kan dan nog steeds. Dus dat is ook geen garantie, maar elke stap die extra gezet moet worden om hem los te krijgen lijkt me verstandig.

En hopelijk geen hooligans die er mee gaan klooien (stok of andere rommel in de ventilator steken)?
En ben je niet bang voor een ijsbaan over de stoep in de winter? Of heb je een condensafvoerpijp met het verwarmingslint geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:21:
Niet iedereen heeft veel vrijheid om een wp te plaatsen. Dus fijn dat je voor jou toch een acceptabel plek gevonden hebt @WallyPower
Maar inderdaad: de unit vastzetten aan het beton zou ik sterk overwegen. Met de grote trillingsdempers van Vaillant kun hem vastzetten. Maar natuurlijk: de wp losschroeven van de trillingsdempers kan dan nog steeds. Dus dat is ook geen garantie, maar elke stap die extra gezet moet worden om hem los te krijgen lijkt me verstandig.

En hopelijk geen hooligans die er mee gaan klooien (stok of andere rommel in de ventilator steken)?
En ben je niet bang voor een ijsbaan over de stoep in de winter? Of heb je een condensafvoerpijp met het verwarmingslint geplaatst?
Ik ben er niet zo heel bang voor dat ze hem weghalen, Het is geen slechte buurt met voldoende sociale controle. Hij staat nu op kleine trillingsdempers welke op de ingegoten draadeindes in het beton geschroefd zitten. Misschien kan ik ergens nog M10 slotmoeren vandaan halen om er zeker van te zijn dat ie nooit losgeschroefd kan worden.

Je tweede punt is wel wat reëler. Mogelijk baldadige buurtkinderen welke idd iets naar binnen kunnen duwen. Zit zelf aan een camera aan de gevel te denken zodat mogelijke daders na identificatie in de speeltuin aangehouden kunnen worden :P

Een ijsbaan ben ik niet bang voor; er gaat een filtratie pijp 1 meter de grond in voor het condens en door het open veld en de ligging van de huizen waait het altijd aan de voorkant welke bevriezing door de uitblaaslucht minimaliseert

[ Voor 7% gewijzigd door WallyPower op 13-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Denk eerder aan de postbode die nu je post in je wp gaat douwen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
Hier in de buurt heeft iemand zijn arotherm monobloc ook aan het trottoir geplaatst, maar er nog een haag van groenblijvende struiken vlak voor gezet (prunus dacht ik). Dat maakt het toch wat minder aantrekkelijk om eraan te zitten en voor de werking maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
Vistajevski schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:09:
Hier in de buurt heeft iemand zijn arotherm monobloc ook aan het trottoir geplaatst, maar er nog een haag van groenblijvende struiken vlak voor gezet (prunus dacht ik). Dat maakt het toch wat minder aantrekkelijk om eraan te zitten en voor de werking maakt het niet uit.
Ik heb er express geen haag of planten direct voor gezet vanwege dat ik ook condenserend wil koelen in de zomer. Dat zou betekenen dat die planten direct in de hete uitblaaslucht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
WallyPower schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb er express geen haag of planten direct voor gezet vanwege dat ik ook condenserend wil koelen in de zomer. Dat zou betekenen dat die planten direct in de hete uitblaaslucht staan.
Oleander plaatsen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Hier in de achtertuin voorbereidingen voor een Vaillant 125/5 gedaan.

Nu alles weer netjes dicht is, is van het meeste werk niets meer te zien, ik heb een afvoerbuis op de hemelwater afvoer aangesloten die een aantal meters van deze locatie op zo'n 80cm diepte loopt.

Een 3 fase aansluiting gemaakt met werkschakelaar voor de buiten unit.

Bij de opstel plaats de tegels waterpas gelegd (overige tegels lopen schuin af naar de lijngoot toe) met onder de tegels nog een aantal extra 60x40 grindtegels die met het midden van die tegels precies onder het punt zitten waar de buitenunit straks op de bigfoots rust zodat de gele tegels niet gaan kantelen.

Een aantal rode betonblokken geplaatst zodat de buitenunit straks ook boven de sneeuw staat mocht het een keer sneeuwen, dit is namelijk de hoek waar ik in het verleden heb gezien dat de sneeuw zich ophoopt in mijn achtertuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CODimz8LB8Bdn8Yf1EwtN-dDeMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKFulkrHWRpkeos7b3OLhfEF.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-06 08:33
Hier draait de 75/6 sinds 20 juli en ik weet niet wat ik van het verbruik moet vinden. Tijdens twee van de wekelijkse legionellarun blijkt dat de bijverwarming heeft geholpen (1 en 8 augustus), want opeens iets van 9-10 kWh verbruik op één dag terwijl wij op vakantie zaten (normaliter 2 kWh per dag tijdens de vakantie, ik weet helaas niet hoeveel daarvan de wp verbruikt. Eventueel toch maar kijken hoe ik het beter kan loggen.) Ook is er blijkbaar verwarmt, want de VR720 toont 5 kWh verwarmingsopbrengst.

Ik heb de bijverwarming nu uitgezet. Vaillant had hem op ww+verwarming staan. Dat de verwarming aan is gegaan terwijl de kamertemperatuur niet laag genoeg was vind ik ook niet zo leuk. Heeft vast met WAR te maken. Het liefst zet ik dat gewoon uit, maar ik lees me eerst nog een keer in.

De kWh meter (één meter voor beide groepen; model: ABB C11 110-301) toont 34 kWh sinds 18 juli. Voor de opbrengstwaarden zie bijgevoegde foto's. Spoiler: 34kwh verbruik voor 47 kWh milieuopbrengst.

Ook de temperatuurmeting in de boiler is raar. Soms meet de thermostaat aan de buitenzijde van de boiler een hogere temperatuur dan de VR720 sensor, soms andersom. Als ik het warmste water uit de kraan laat lopen en de temperatuur dan meet, is het meestal ook wat warmer dan wat beide tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At-Eq1gybOBQNYr5NNUrJciE3sY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jj9lWdknZVhuqhMvbHnwHYZk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PTurar9Np1VFR5JaP1UgorSfRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xDvu5tqlmy3oaPWwceND1mK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJA3VSSQkOCBf-L1AA2CqeE7JZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZGHfBpEUfhdP0xN1497NZnm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i80Zg0SfbHJa2HkHlT99E1Bp060=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxdzpM0WRTeUrufD5gGSiIdt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR0KhiltmU23laGJ6RWTBE6ltVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j9Ca88fxPWyNir7pkjTIiDH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruIuZ6oHWxNI9t2UtOxQfisghhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU6ccz9X47GLuVRbOTOYSYlm.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Hemaworstje die vertrouw ik nog niet met een soldeerbout.
@ben2513 standbyverbruik (9W, dus 6 kWh per maand) wordt dacht ik bij verwarmen gerekend.
Verder is eea natuurlijk afhankelijk van je setpoints en schema. Zonder SWW verbruik keldert de COP want hij doet dan alleen het hogetemperatuurbereik.

Er staan hier meer vragen open over elementgebruik bij SWW/antilegionella, het is eerder aan bod gekomen. Misschien vind je daar een antwoord?

Oja, warmteopbrengst is milieu plus elektra, vergeet dat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2022 20:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

PentaClover schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:36:

Nu alles weer netjes dicht is, is van het meeste werk niets meer te zien, ik heb een afvoerbuis op de hemelwater afvoer aangesloten die een aantal meters van deze locatie op zo'n 80cm diepte loopt.

Bij de opstel plaats de tegels waterpas gelegd (overige tegels lopen schuin af naar de lijngoot toe) met onder de tegels nog een aantal extra 60x40 grindtegels die met het midden van die tegels precies onder het punt zitten waar de buitenunit straks op de bigfoots rust zodat de gele tegels niet gaan kantelen.

Een aantal rode betonblokken geplaatst zodat de buitenunit straks ook boven de sneeuw staat mocht het een keer sneeuwen, dit is namelijk de hoek waar ik in het verleden heb gezien dat de sneeuw zich ophoopt in mijn achtertuin.

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Vaillant zal alleen de werkschakelaar niet goed vinden, deze mag niet achter de machine zitten. Kreeg hetzelfde kritiek puntje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover een mechanische schakelaar kan vonken, geldt dus als ontstekingsbron en moet daarom buiten het beschermingsbereik liggen (ca 1 meter, zie installatiehandleiding). Een nadeel van R290.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:06
AJA schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ziet er mooi uit! Vaillant zal alleen de werkschakelaar niet goed vinden, deze mag niet achter de machine zitten. Kreeg hetzelfde kritiek puntje O-)
Maar wel gewoon in bedrijf gesteld?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 & @Proton_ : mijn VWL 75/6 heeft afgelopen juli (dus in 31 dagen) 6,91kWh verbruikt. Dat is inderdaad de 9W standby maar ook incl de pomp die elke dag even gaat draaien tegen het vast gaan zitten van de pomp. De wp is die maand niet gebruikt voor verwarmen of koelen.

Edit: die 6,91kWh is ook inclusief de Ai Plus en VRC720.

[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 13-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Kees_frl schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Maar wel gewoon in bedrijf gesteld?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
...

[ Voor 98% gewijzigd door ben2513 op 13-08-2022 23:11 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:38:
@PentaClover een mechanische schakelaar kan vonken, geldt dus als ontstekingsbron en moet daarom buiten het beschermingsbereik liggen (ca 1 meter, zie installatiehandleiding). Een nadeel van R290.
Er komt hier een AroTherm Split, geen plus, dus ook geen R290. Dan lijkt me de locatie geen probleem toch ?
AJA schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Weet je ook waarom dat niet mag, of was dat ook in combinatie met een Plus R290 model ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:32:
[...]

Er komt hier een AroTherm Split, geen plus, dus ook geen R290. Dan lijkt me de locatie geen probleem toch ?

[...]

Weet je ook waarom dat niet mag, of was dat ook in combinatie met een Plus R290 model ?
Klopt . De split is veel minder explosief dan de R290. Dat is de rede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover dan heb ik niets gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-05 07:55
Toch bijzonder dat er bij zo’n buitenunit veel eisen zijn rondom r290. Terwijl er bij de warmtepompboiler met r290 er weinig over gemeld wordt. Mijn droger van Siemens heeft ook r290 en daar wordt helemaal niets gemeld en staat al een paar jaar op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kleuvert er is een verschil tussen 150 gram en 900 gram, de regelgeving is niet genuanceerd dus dan heb je wel of geen speciale maatregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Weet iemand of het verbruik van de 75/6 werkelijk rond de 3000 kWh per jaar zit voor verwarming zoals op de productkaart wordt vermeldt? Plus sww (300l) erbij. Natuurlijk komt er nog eea bij te kijken. Maar ik ben wel benieuwd. Wij hebben nu namelijk best wat zonnepanelen op het dak liggen (opbrengst hopelijk rond de 7000 kWh). Voor de zekerheid ben ik voor een Greenchoice contract van 3 jaar gegaan (salderen per jaar dan, ipv tariefperiode wat ze doen bij variabele tarieven). Ook is het dan ook redelijk goedkoop per kWh als wij meer verbruiken. Maar als opeens blijkt dat wij veel meer opwekken dan lopen wij echt enorm veel geld mis bij GC vanwege hun €0,11 tlv vs €0,56 ofzo.

Ik vraag me dus af wat ik ongeveer kan verwachten qua verbruik (laten wij even uitgaan van een harde winter). Eind jaren 70 tussenwoning van 110m2; spouw na-geïsoleerd (rc 1,78); vloer na-geïsoleerd (rd 5), dak na-geïsoleerd (helaas maar rd 3,5); HR++ glas; vloerverwarming in het hele huis. Dit alles kwam dan neer op de 75/6, maar ik zit dus nog steeds met de vraag wat het nu echt verbruikt.

Anders blijf ik gewoon even in het 3-jaar contract en koop hem af als na de winter blijkt dat wij veel meer opwekken. En ja, dit heb ik ook al besproken in de andere topics (tlv, etc) maar het gaat mij nu vooral om eigen ervaringen van jullie qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:49:
Weet iemand of het verbruik van de 75/6 werkelijk rond de 3000 kWh per jaar zit voor verwarming zoals op de productkaart wordt vermeldt? Plus sww (300l) erbij. Natuurlijk komt er nog eea bij te kijken. Maar ik ben wel benieuwd. Wij hebben nu namelijk best wat zonnepanelen op het dak liggen (opbrengst hopelijk rond de 7000 kWh). Voor de zekerheid ben ik voor een Greenchoice contract van 3 jaar gegaan (salderen per jaar dan, ipv tariefperiode wat ze doen bij variabele tarieven). Ook is het dan ook redelijk goedkoop per kWh als wij meer verbruiken. Maar als opeens blijkt dat wij veel meer opwekken dan lopen wij echt enorm veel geld mis bij GC vanwege hun €0,11 tlv vs €0,56 ofzo.

Ik vraag me dus af wat ik ongeveer kan verwachten qua verbruik (laten wij even uitgaan van een harde winter). Eind jaren 70 tussenwoning van 110m2; spouw na-geïsoleerd (rc 1,78); vloer na-geïsoleerd (rd 5), dak na-geïsoleerd (helaas maar rd 3,5); HR++ glas; vloerverwarming in het hele huis. Dit alles kwam dan neer op de 75/6, maar ik zit dus nog steeds met de vraag wat het nu echt verbruikt.

Anders blijf ik gewoon even in het 3-jaar contract en koop hem af als na de winter blijkt dat wij veel meer opwekken. En ja, dit heb ik ook al besproken in de andere topics (tlv, etc) maar het gaat mij nu vooral om eigen ervaringen van jullie qua verbruik.
Een en ander hangt uiteraard af van je stok gedrag en je SWW verbruik.

Als je je oude gasverbruik heb kan je aardig inschatten wat hje kwa strook gaat verbruiken voor cv.

Voorbeeld. 1500m3

1500m3 x 8,2kWh = 12.300 / COP 4,5 = 2.733 kWh voor je cv

Een COP van 4,5 moet je zeker kunnen halen mits je Ta laag is. Draai zelf met een split een sCOP van 4,8 nu sinds de pomp aanstaand.

SWW run per jaar hangt af van welk temperatuur je hanteert en hoevaak je je boiler laad en je Legionnella.

Hoe lager SWW temperatuur je hanteert hoe hoger je COP.

Ik draai zelf op 45 graden mijn boiler en de Legionella run doe ik ook niet omdat ik elke dag mijn boiler leeg trek en die wordt weer gevuld met koud water. ( hier boven staand op eigen risico ).

Ook 300ltr RVS de JONG

Maar hierdoor heb ik maand juli een COP gehaald van 4,9 voor SWW en een verbruik van 33kWh. En mijn jaarverbruik voor SWW tot nu toe is 468kWh.

Mijn sCOP voor SWW zit ik nu op 3,2 voor dit jaar.

Ik weet nog in het begin dat ik ook legionella run draaide dat dat bij mijn per keer 3kWH extra kosten per keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
ben2513 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:49:
Weet iemand of het verbruik van de 75/6 werkelijk rond de 3000 kWh per jaar zit voor verwarming zoals op de productkaart wordt vermeldt?
Die standaard verbruiken op de productkaartjes slaan nergens op, die kun je hooguit gebruiken om warmtepompen onderling te vergelijken, maar het absolute getal zegt precies helemaal niets, want is afhankelijk van je woning, isolatie, afgiftesysteem, persoonlijke stookgedrag, instellingen etc. Die hebben allemaal veel meer invloed dan merk of type warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PentaClover schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:36:

[Afbeelding]
Ziet er strak uit man! Mooi dat je op de HWA kunt aansluiten, die luxe heb ik niet onder het maaiveld.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
IvoB2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:24:
@bioscrasher

[...]

...

Maar ik ga me nu eerst eens inlezen over de voor- en nadelen van Vaillant WP'en. :)
Een hoop voordelen, en weinig nadelen.
Er is wel een groot nadeel, in het algemeen voor warmtepompen... de levertijd :X

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Welke zijn dan de grote voordelen van een Vaillant WP tov andere WP'en? En wat de nadelen?
Een samenvatting zou me een hoop inlezen besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 Voor mij waren de belangrijkste argumenten om voor Vaillant (aroTHERM Plus) te gaan:
  • Buitenunits stiller dan diverse concurrenten
  • Goede prestaties qua vermogen & sCOP. Al ontlopen de diverse merken elkaar niet heel erg veel hierin.
  • Goede Nederlandstalige documentatie beschikbaar: gebruikershandleidingen, installatiehandleidingen, systeemschema's etc
  • Mede door bovenstaande ook voor de niet-die-hard-tweaker, zoals ik mezelf zie, relatief gemakkelijk (gedeeltelijk) zelf te installeren en/of te configureren
  • aroTHERM Plus met relatief milieuvriendelijk R290 koudemiddel (GWP van 3)
  • Compacte binnenunit mogelijk: als er geen elektrisch hulpelement nodig is dan kun je i.c.m. de aroTHERM Plus de Ai Plus module als binnenunit inzetten (hxbxd = 124x272x52mm), aangevuld met een ruimtethermostaat
  • Moderne look
Bovenstaande in willekeurige volgorde.

Mogelijk nadelen:
  • Er zijn merken (Panasonic, Mitsubishi en Nibe) die in meer detail te tweaken zijn. Voor mij biedt Vaillant echter ruim voldoende opties voor zover ik het nu gezien heb.
  • Relatief grote buitenunits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx.
Opgesomde nadelen zijn hier geen punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05

bioscrasher

Wie leert, die groeit

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 15-08-2022 11:52 ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat posts gearchiveerd, dus als je wat mist dan klopt dat. En weer doooorrrrrr

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Franciesco schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:41:
@IvoB2 Voor mij waren de belangrijkste argumenten om voor Vaillant (aroTHERM Plus) te gaan:
  • Buitenunits stiller dan diverse concurrenten
  • Goede prestaties qua vermogen & sCOP. Al ontlopen de diverse merken elkaar niet heel erg veel hierin.
  • Goede Nederlandstalige documentatie beschikbaar: gebruikershandleidingen, installatiehandleidingen, systeemschema's etc
  • Mede door bovenstaande ook voor de niet-die-hard-tweaker, zoals ik mezelf zie, relatief gemakkelijk (gedeeltelijk) zelf te installeren en/of te configureren
  • aroTHERM Plus met relatief milieuvriendelijk R290 koudemiddel (GWP van 3)
  • Compacte binnenunit mogelijk: als er geen elektrisch hulpelement nodig is dan kun je i.c.m. de aroTHERM Plus de Ai Plus module als binnenunit inzetten (hxbxd = 124x272x52mm), aangevuld met een ruimtethermostaat
  • Moderne look
Bovenstaande in willekeurige volgorde.

Mogelijk nadelen:
  • Er zijn merken (Panasonic, Mitsubishi en Nibe) die in meer detail te tweaken zijn. Voor mij biedt Vaillant echter ruim voldoende opties voor zover ik het nu gezien heb.
  • Relatief grote buitenunits
Wat zou je dan graag willen tweaken aan de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb nog wel wat vragen over de aansturing:

Ik wil geen gebruik maken van een of meerdere kamerthermostaat in de ruimtes zelf.
Wel komen diverse thermostaat-achtige actoren/sensoren in de KNX installatie op diverse plaatsen in de woning.

Hoe kan ik het beste de boel aansturen? Via een KNX-ebus koppeling?
Wat ik, denk ik, wil:
- warmtevraag aan/uit (WAR-stooklijn wordt via de VWZ-AI of MEH 97/6 ingesteld)
- Koelvraag aan/uit.
- Override setpoint koelen (a.d.h.v. berekend dauwpunt)

Veel logica zal dus vanuit de KNX installatie komen, maar de basisfunctie verwarming moet blijven werken als de KNX installatie eruit ligt. (edit: zo te zien kan de KNX koppeling sowieso als override voor de VRC700/720 werken)

Of kan ik beter gewoon een ruimtethermostaat ergens verdekt ophangen. Kan ik de instellingen dan ook nog aansturen net een KNX-Ebus koppeling?

Nog een andere vraag: kunnen meerdere warmtepompen in eenzelfde ebus-netwerk worden aagesloten en onafhankelijk worden aangestuurd? (dan heb ik voor twee warmtepompen maar een koppeling naar KNX nodig)

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 15-08-2022 12:21 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
NovapaX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:20:
Ik heb nog wel wat vragen over de aansturing:

Ik wil geen gebruik maken van een of meerdere kamerthermostaat in de ruimtes zelf.
Wel komen diverse thermostaat-achtige actoren/sensoren in de KNX installatie op diverse plaatsen in de woning.

Hoe kan ik het beste de boel aansturen? Via een KNX-ebus koppeling?
Wat ik, denk ik, wil:
- warmtevraag aan/uit (WAR-stooklijn wordt via de VWZ-AI of MEH 97/6 ingesteld)
- Koelvraag aan/uit.
- Override setpoint koelen (a.d.h.v. berekend dauwpunt)

Veel logica zal dus vanuit de KNX installatie komen, maar de basisfunctie verwarming moet blijven werken als de KNX installatie eruit ligt. (edit: zo te zien kan de KNX koppeling sowieso als override voor de VRC700/720 werken)

Of kan ik beter gewoon een ruimtethermostaat ergens verdekt ophangen. Kan ik de instellingen dan ook nog aansturen net een KNX-Ebus koppeling?

Nog een andere vraag: kunnen meerdere warmtepompen in eenzelfde ebus-netwerk worden aagesloten en onafhankelijk worden aangestuurd? (dan heb ik voor twee warmtepompen maar een koppeling naar KNX nodig)
Gewoon een kamer thermostaat de VRC 720 die je instelt op kamer bijschakeling uitgebreid. Dan is die
ruimte de referentie ruimte die de warmtepomp aanstuurt. En de water temperatuur van je pomp gaat via WAR. Dan kan je nog een minimaal Ta invoeren en en maximale Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hier nog wat opwarm tijden betreft een split en een Plus voor SWW en de beschikbare liters bij de 55 graden instelling.

Bij de 5 en de 7kw is de split toch sneller met opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOxov23PNyeUjmGW7iap4fl_9dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRq28glrpUz1Bp7TVGBJzaKb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBQuql5BvKXjxirg6SUDiIAy5SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjCsxxXIDu0XWnKSyt73pBCg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 15-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:29:
Hier nog wat opwarm tijden betreft een split en een Plus voor SWW en de beschikbare liters bij de 55 graden instelling.

Bij de 5 en de 7kw is de split toch sneller met opwarmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder, enig idee waar dat verschil in zit? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is best een groot verschil inderdaad.
Dat zal wel een beperking van de compressor i.c.m. het koudemiddel zijn.

Ook best raar dat tussen de 3kW en de 7kW monoblocks amper verschil zit.
Dat snap ik niet helemaal eerlijk gezegd.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Artintel schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Wat zou je dan graag willen tweaken aan de warmtepomp?
Zoals gezegd: voor mij zijn de configuratieopties die Vaillant biedt tot nu toe ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
NovapaX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:45:
Dat is best een groot verschil inderdaad.
Dat zal wel een beperking van de compressor i.c.m. het koudemiddel zijn.

Ook best raar dat tussen de 3kW en de 7kW monoblocks amper verschil zit.
Dat snap ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Maar de plus kan juist hogere temperaturen maken, je zou zeggen dat deze er iig niet langer voor nodig heeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel ik ben tevreden met de opties, maar er is altijd iets te wensen natuurlijk.

* grotere of instelbare hysterese op overschrijden aanvoertemperatuur
* mqtt op VR921
* nog lager standbyverbruik
* specs van Ta 25°C

Door anderen al een paar keer genoemd:
* wit frontje voor de VRC720 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:14:
@Artintel ik ben tevreden met de opties, maar er is altijd iets te wensen natuurlijk.

* grotere of instelbare hysterese op overschrijden aanvoertemperatuur
* mqtt op VR921
* nog lager standbyverbruik
* specs van Ta 25°C

Door anderen al een paar keer genoemd:
* wit frontje voor de VRC720 ;)
Wit frontje heb ik inderdaad wel eens vragen naar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Kees_frl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Maar de plus kan juist hogere temperaturen maken, je zou zeggen dat deze er iig niet langer voor nodig heeft. :)
Zal het niet te maken hebben dat je verliezen hebt in je aanvoerleiding en ze ervan uit gaan dat de split direct naast het boilervat staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 22:03
Aries.Mu schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:35:
Na een paar maanden andere prioriteiten te hebben, vorige vrijdag opnieuw mijn vaste loodgieter laten komen voor offerte(s).

Ik ga voor een VWL 75/6, maar twijfel nog over een paar zaken.
The juicy stuff:
- We hebben overal (over gedimensioneerde) radiatoren met een totale inhoud incl leidingen van +- 120L
- Totale warmteafgifte (volgens radson calculator) bij vertrektemp 45° +- 6000W. 40° moet ook kunnen als de WP 24/7 kan draaien zonder nachtverlaging.

Offerte:
VWL 75/6 A 230V S2
MEH 97/6
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VIH RW 300/3 MR

Vragen:
De VWZ is niet nodig denk ik vermits deze in de MEH97 zit?
Is het buffervat nodig en groot genoeg gezien de totale inhoud van het syteem?

Verder zit ik ook te denken om zowel de WP als een WPB apart aan te schaffen. Dan draaien beide onafhankelijk van elkaar, met de gekende voor- en nadelen.
Welke zaken kan ik dan laten vallen uit de offerte? De loodgieter was daar niet helemaal up-to-date.

Ik vermoed dat het dan dit wordt:
VWL 75/6 A 230V S2
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VWL B270/5
De kogel is door de kerk, al het materiaal is vorige week besteld en is ondertussen reeds binnen. Installatiedatum midden september!
100x geluk gehad dat bij de (verschillende) groothandels de onderdelen ofwel op stock lagen, ofwel geleverd werden net na de bestelling.
Mijn installateur heeft goede contacten denk ik dan.

Het is dus de WP + aparte WPB geworden (maar met extra spiraal).
Dit is voor mij de zuinigste en meest betrouwbare oplossing op lange termijn.

Bedankt iedereen hier om mee te denken.

VWL 75/6 A
MEH 97/6
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720F
BM270/5

Ik post achteraf nog foto's van de installatie. 8)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Aries.Mu schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

De kogel is door de kerk, al het materiaal is vorige week besteld en is ondertussen reeds binnen. Installatiedatum midden september!
100x geluk gehad dat bij de (verschillende) groothandels de onderdelen ofwel op stock lagen, ofwel geleverd werden net na de bestelling.
Mijn installateur heeft goede contacten denk ik dan.

Het is dus de WP + aparte WPB geworden (maar met extra spiraal).
Dit is voor mij de zuinigste en meest betrouwbare oplossing op lange termijn.

Bedankt iedereen hier om mee te denken.

VWL 75/6 A
MEH 97/6
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720F
BM270/5

Ik post achteraf nog foto's van de installatie. 8)
Dat is goed nieuws. Wat ga je op die extra spiraal aansluiten?

Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 22:03
Artintel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Dat is goed nieuws. Wat ga je op die extra spiraal aansluiten?

Ben erg benieuwd naar het resultaat.
De WP :-)
Wanneer de WPB het niet trekt (bvb bij veelvuldig SWW-gebruik (regendouche(s)) zal de WP bijspringen om het water sneller dan de WPB op temp te krijgen.
95% van de tijd zal de WPB zelfstandig SWW aanmaken. Ondertussen kan de WP zich 100% concentreren op verwarming.
Deze blog was informatief en doorslaggevend.

[ Voor 18% gewijzigd door Aries.Mu op 16-08-2022 15:03 ]

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Gezien de vele nieuwe eigenaren van Vaillant WPs in dit topic is het misschien interessant om de start topic aan te vullen met deze Tweakers?

Als je wilt @Proton_ kun je mij toevoegen aan de tabel in de start post:

NaamModelIn gebruik sindsSWWKoelinglink
FranciescoaroTHERM Plus VWL 75/6 Amei 2022aroSTOR VWL B150/5 warmtepompboilerJa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artintel
Aries.Mu schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

De WP :-)
Wanneer de WPB het niet trekt (bvb bij veelvuldig SWW-gebruik (regendouche(s)) zal de WP bijspringen om het water sneller dan de WPB op temp te krijgen.
95% van de tijd zal de WPB zelfstandig SWW aanmaken. Ondertussen kan de WP zich 100% concentreren op verwarming.
Hou er dan wel rekening mee, dat spiraal van de WPB kleiner is dan die van de uniSTOR.

Geen optimale overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
_ferry_ schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:46:
Nou de legionella run zette gewoon weer het elektrische element aan, volgens mij gewoon een bug in de software ofzo.
Nu het element op max 1kWh gezet ipv 2. Dan neemt hij nog 700watt af, scheelt alvast weer wat tegenover de 1800 eerst. Binnenkort de binnenunit maar eens een reset geven ofzo.
Ik heb bijverwarming uitgeschakeld in het installatiemenu van de VRC720. Ik wou vandaag voor het eerst kijken tijdens de legionellarun. Hij stond eerst op maandag maar er gebeurde niks.. dus gisteren even aangepast op dinsdag 15.30 uur. De VWZ MEH 97/6 begon met het tonen van het warmwaterbereiding symbool en binnen een seconde of twee schakelde het elektrische element aan. Zie foto. Echter, na in totaal iets van 15 seconden was alles klaar en verdwenen alle symbolen.

Hij heeft dus geen legionella run gedaan, en ik weet niet waarom. Heeft iemand een idee? Als ik in de installateursopties naar fouten kijk is het lijstje leeg.

EDIT: Meer foto's: https://imgur.com/a/NHf4p4w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yVeqahHcWIGP-rNpQey1ZEU054=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1GYC7BkG1eHXH3H6tv2UHr7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEL1y--yInhBba_peZ-zTA-e3zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZlB6Wj9q1J3NEDNfpivlw69.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR0CAbIfBAiIihfehKXxMYGFGwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqflvsFMmSUAbQpoikMse81I.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR0KhiltmU23laGJ6RWTBE6ltVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j9Ca88fxPWyNir7pkjTIiDH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruIuZ6oHWxNI9t2UtOxQfisghhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU6ccz9X47GLuVRbOTOYSYlm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 ik denk dat een oorzaak in de gewenste aanvoer van 80 graden zit.
Mogelijk dat er iets verandert als de offset van 10 naar 3 wordt aangepast?
Verder zouden misschien de professionals @Anoniem: 1608730 en @Artintel een duiding kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:07:
@ben2513 ik denk dat een oorzaak in de gewenste aanvoer van 80 graden zit.
Mogelijk dat er iets verandert als de offset van 10 naar 3 wordt aangepast?
Verder zouden misschien de professionals @Anoniem: 1608730 en @Artintel een duiding kunnen geven :)
Waar staat de gewenste temperatuur voor het warmwater op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Artintel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Waar staat de gewenste temperatuur voor het warmwater op?
48 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Ik kan de gewenste temperatuur van 80 graden niet helemaal thuisbrengen. Dit is veel hoger dan wat ik had verwacht met de door jouw getoonde instellingen.

Welke temperatuur gaf hij aan in de boiler na de legionella run?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco @Adriaan71 verwerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Artintel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Ik kan de gewenste temperatuur van 80 graden niet helemaal thuisbrengen. Dit is veel hoger dan wat ik had verwacht met de door jouw getoonde instellingen.

Welke temperatuur gaf hij aan in de boiler na de legionella run?
Ik heb helaas niet direct gecheckt, maar volgens de VRC720 zit hij op 49 graden (dus een graad hoger dan gekozen). Of je het een run kunt noemen vraag ik mij dus nog af, hij stond maar een paar seconden aan. Het heeft ooit wel gefunctioneerd trouwens. Tijdens onze vakantie viel mij op dat er veel stroom is verbruikt op maandagen, en toen wij terugkwamen (maandagnacht) zat hij ook op iets van 65 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 16-08-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ben2513 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb helaas niet direct gecheckt, maar volgens de VRC720 zit hij op 49 graden (dus een graad hoger dan gekozen). Of je het een run kunt noemen vraag ik mij dus nog af, hij stond maar een paar seconden aan.
Klinkt niet echt als een run, temperatuur had dan hoger moeten zijn.

Moet hier even voor in de documentatie duiken, maar heb die nu even niet tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Artintel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Klinkt niet echt als een run, temperatuur had dan hoger moeten zijn.

Moet hier even voor in de documentatie duiken, maar heb die nu even niet tot mijn beschikking.
Dank je wel! Hier alle instellingen die ik via de VRC720 in kan zien, en ook wat foto's van mijn installatie. (de foto's van het opstookprotocol graag negeren, haha). Ik heb de offset wel even bijgesteld naar 3 zoals @Proton_ zei. Nu staat de gewenste temperatuur op 73 (uiteraard ;-)).

[ Voor 4% gewijzigd door ben2513 op 16-08-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De 73 graden zou hij tussen 0 en 20°C buitentemperatuur in ieder geval op de compressor moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:51:
De 73 graden zou hij tussen 0 en 20°C buitentemperatuur in ieder geval op de compressor moeten kunnen.
Zoals je in tijdsvenster kan zien haalt hij 75 graden bij 20 graden buiten. Ik denk dat het probleem juist is de hoge buiten temperatuur. Het is vandaag rond de 27 a 28 graden en dan haalt hij ongeveer 67 a 68 graden. En als hij aangaat meet hij via de buitenmeter meteen dat het warmer is dan dat hij de ingestelde temperatuur niet gaat halen en dat hij daarom meteen het element pakt denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5ltdu9Fb_aYqiVq__W8mObR_n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDj5RL5xXNWsWQSw4vEnWKw3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ben2513 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb bijverwarming uitgeschakeld in het installatiemenu van de VRC720. Ik wou vandaag voor het eerst kijken tijdens de legionellarun. Hij stond eerst op maandag maar er gebeurde niks.. dus gisteren even aangepast op dinsdag 15.30 uur. De VWZ MEH 97/6 begon met het tonen van het warmwaterbereiding symbool en binnen een seconde of twee schakelde het elektrische element aan. Zie foto. Echter, na in totaal iets van 15 seconden was alles klaar en verdwenen alle symbolen.

Hij heeft dus geen legionella run gedaan, en ik weet niet waarom. Heeft iemand een idee? Als ik in de installateursopties naar fouten kijk is het lijstje leeg.

EDIT: Meer foto's: https://imgur.com/a/NHf4p4w

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij ging het zondag nog niet goed, elektrisch meteen aan tijdens de WP. Dan WP en element uit, en daarna het element weer aan.
Maar ik heb daarna de thermostaat een reset gegeven. Pas de binnenunit al een reset gegeven, dat had geen effect. Maar de legionellabescherming wordt gedaan door de thermostaat, dus wellicht heeft dit effect.

Bovenstaande zou ook nog kunnen, ook omdat hij de buitentemperatuur wat te hoog meet. Hij hangt in de luwte, maar de zonnestralen in de ochtend hebben daar teveel vat op geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 16-08-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat ding hoort op het noorden te hangen op een plek waar geen zon komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@_ferry_ In de handleiding van de VRC 720 staat trouwens dat het elektrische element altijd bijspringt:

"CV-installaties met warmtepomp gebruiken de extra CV-ketel voor de legionellabescherming." (https://www.vaillant.nl/p...0020287842-00-1740814.pdf pagina 158).

Met extra CV ketel is het elektrische element bedoeld.

Mijn buitensensor hangt op noorden, 20 cm te hoog maar dat moet alsnog goed zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ben2513 op 16-08-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:36:
Klopt, hangt ie ook, maar onder de dakrand/boeideel, zon warmt het platte dak op, en daaronder wordt het dan uiteindelijk ook warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rikkiooo
  • Laatst online: 07-09-2023
Goedenavond Tweakers,

Na enige keuzestress een Vaillant 55/5 AS, 58/5 IS, VRC 720 en Sensonet Gateway besteld.
De overige opties waren Mitsubishi Electric en Viessmann.
Hopen dat hij gauw binnenkomt.

Bij deze ga ik het topic maar eens actief volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:36:
Bedoel je de buitenunit?
Bij ons wordt hij binnenkort geplaatst op een plat dak zo goed als vol in de zon.
Ik heb een andere plek evt waar veel schaduw is. Is dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ApC_IcE schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Bedoel je de buitenunit?
Bij ons wordt hij binnenkort geplaatst op een plat dak zo goed als vol in de zon.
Ik heb een andere plek evt waar veel schaduw is. Is dat beter?
De buitenvoeler van de regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Artintel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

De buitenvoeler van de regelaar
Ik schrok al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pugske207
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 17:48
Ik kan niet direct het antwoord in dit forum vinden, vandaar hoop ik dat iemand me een beetje kan verder helpen.

Samenvatting van mijn projectje: Ik wil een monoblock instaleren (+buffervat 100L) die ik met Home Assistant kan aansturen. Ik wil de status kunnen loggen, de WP aan/uit zetten en Taanvoer kunnen regelen zodanig dat ik het stroomverbruik (door de WP te laten moduleren) een beetje kan afstemmen op de opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik had op de andere forums gezien Panasonic en LG dit prima kunnen, echter kan ik geen aannemer vinden die die dingen plaatst en dat is in België een vereiste om subsidie te krijgen. Wel heb ik een aannemer die Vaillant plaatst...

Ik probeer een overzichtje te vinden van alle parameters die je met een ebusd-printje kunt uitlezen en/of schrijven. Dit kan ik nergens op de wiki's vinden van ebusd.

En moet er een Thermostaat of een VWZ AI geplaatst worden voor dit ebusd printje te laten werken of kan dit ook standalone? Ik wil liefst geen Vaillant thermostaat of iets dergelijks aangezien ik dit al met slimme thermostaatkranen in Home Assistant heb geïntegreerd.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Proton_ @Adriaan71 @_ferry_ @Artintel Vandaag is de legionella run wel begonnen. Gewenste aanvoertemperatuur staat echter nog steeds op 73.

Zoals eerder genoemd staat in de handleiding van de VRC720 dat het elektrische element er bij een warmtepomp altijd bijspringt (blz. 158.) Zo ook vandaag bij mij. Compressor staat op 1/3. Mij kWh meter toont een verbruik van 4500W (buiten- en binnenunit samen; wordt steeds hoger, begon bij 3200W). Wel jammer zo... eventueel schakel ik de legionella run dan compleet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JtU3xMJuLFVvtcccWUmWiJ5URw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvIwoFdvLbCrpkG4Tz6xyNOx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC3knMs9SeAgH5eAJ7e49QNXSyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH6XGBE8LBNgYtopWmpDU3nN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door ben2513 op 17-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:48:
@Proton_ @Adriaan71 @_ferry_ @Artintel Vandaag is de legionella run wel begonnen. Gewenste aanvoertemperatuur staat echter nog steeds op 73.

Zoals eerder genoemd staat in de handleiding van de VRC720 dat het elektrische element er bij een warmtepomp altijd bijspringt (blz. 158.) Zo ook vandaag bij mij. Compressor staat op 1/3. Mij kWh meter toont een verbruik van 4500W (buiten- en binnenunit samen; wordt steeds hoger, begon bij 3200W). Wel jammer zo... eventueel schakel ik de legionella run dan compleet uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Weet dat het voor sommigen een gevoelig onderwerp kan zijn. Als je de boiler op 55 graden zet en en regelmatig gebruik maakt, dan hoef je volgens sommige richtlijnen geen legionella run toe te passen. Voor de particulier zitten hier namelijk minder strengen eisen aan. Alleen naar lange afwezigheid even goed leidingen doorspoelen en een legionella run uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Weet dat het voor sommigen een gevoelig onderwerp kan zijn. Als je de boiler op 55 graden zet en en regelmatig gebruik maakt, dan hoef je volgens sommige richtlijnen geen legionella run toe te passen. Voor de particulier zitten hier namelijk minder strengen eisen aan. Alleen naar lange afwezigheid even goed leidingen doorspoelen en een legionella run uitvoeren.
Vraag me uberhaupt af of er wel regels zijn voor particuliere installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In België in elk geval al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
En als je geen binnendeel toepast heb je dus ook geen element wat bijspringt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Kees_frl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:07:
Je kunt altijd een doorstromer gebruiker als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Klopt. Maar bij een hybride opstelling ga ik dus ervan uit dat de cv ketel er dan bijvoorbeeld bijspring. In de handleiding wordt verwezen naar een "extra cv-ketel". In mijn geval is dat het elektrische element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik krijg dat binnendeel ook 😃 maar benieuwd dan naar totale verbruik van Legionella run om te bepalen wel of niet aan te zetten.

Kun je er nog iets mee spelen bij initiële setup waarbij je vermogen zo laag mogelijk in stelt?

Edit: of misschien plannen net na warm water maken? Maar daar zou ik liefst doen met bepaalde offset/daling temperatuur in het vat en niet op vaste tijd

[ Voor 25% gewijzigd door Kees_frl op 17-08-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Laatst online: 28-04 11:50
Kan ik ergens de aanbevolen/optimale instellingen vinden? Mijn installateur kent niets van de elektronische kant en wil niet helpen. Als ik nu mijn warmtepomp uit afwezigheidsmodus zet blijft hij non stop 5000-6000W verbruiken. Alle kringen van de vloerverwarming zijn gesloten. Ik heb de handleiding al een aantal maal gelezen, maar ik zoek gewoon een werkende basis configuratie, die ik dan nog eventueel kan aanpassen naargelang mijn situatie. Gaat om een vwl 105/5 as 400v met UniStor tank.

De oplossing nu is om elke dag de afwezigheidsmodus een half uurtje uit te zetten om warm water te hebben, maar dat is ook niet echt werkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71

[Afbeelding][Afbeelding]
Net even ingelogd bij een installatie die ik monitor van een klant van me en daar is het verbruik zo kwa element.

Is ook een AroTHERM plus 7kw met een MEH97 en een 400ltr. boiler.

De eerst legionella run was zaterdag 18 juni

Tot met verleden week zaterdag heeft hij er 9 runs gedaan.

18 x element schakelingen

Verbruik element 29 kWh sinds ingebruikname name warmtepomp. En dat is geweest 14 of 15 juni.

Dus verbruik gemiddeld zo'n 3,2kWh per legionella run extra buiten SWW run. Ik laat de legionella run starten als hij de SWW run gehad heeft. ( had ik met mijn split ook zodoende heb ik het uitgeschakeld )

Zelf heb ik de legionella run uitgeschakeld staan en heb mijn boiler op 45 graden staan die wek elke dag leeg trekken. Hij wordt ook weer elke dag geladen op tijdsvenster.

Dat scheelt op jaarbasis zo'n 160kWh aan legionella run.

Geen advies.

Uitvoering op eigen risico !!!!

Mijn advies zoal ik hier een beetje leest is dat er een aantal installateurs zijn die de warmtepomp niet goed instellen. En nog te beroerd zijn om het op te lossen.

Zorg dat je een installateur hebt die Vaillant inschakelt om de warmtepomp in bedrijf te nemen. Een Vaillant partner kan dat zo regelen en de kosten tegen over het geheel valt ook weg te strepen.

Voordeel is dat je installatie die voor 90% goed ingeregeld. En daarna kan jezelf nog wel wat uitvogelen.

En je hebt een ingebruikname formulier door Vaillant wat je installateur kan verstrekken aan je.

En hij kan ook nog een service cq onderhoudscontract afsluiten voor je. Wat Vaillant zelf uitvoert.

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 17-08-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Kun je voor de temperatuur voor de boiler per dag en moment kiezen maar ook een andere temperatuur?

Dan kun je voor de SWW run element uitzetten maar dan per week eens naar wat een hogere temperatuur toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Adriaan71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Net even ingelogd bij een installatie die ik monitor van een klant van me en daar is het verbruik zo kwa element.

Is ook een AroTHERM plus 7kw met een MEH97 en een 400ltr. boiler.

De eerst legionella run was zaterdag 18 juni

Tot met verleden week zaterdag heeft hij er 9 runs gedaan.

18 x element schakelingen

Verbruik element 29 kWh sinds ingebruikname name warmtepomp. En dat is geweest 14 of 15 juni.

Dus verbruik gemiddeld zo'n 3,2kWh per legionella run extra buiten SWW run. Ik laat de legionella run starten als hij de SWW run gehad heeft. ( had ik met mijn split ook zodoende heb ik het uitgeschakeld )

Zelf heb ik de legionella run uitgeschakeld staan en heb mijn boiler op 45 graden staan die wek elke dag leeg trekken. Hij wordt ook weer elke dag geladen op tijdsvenster.

Dat scheelt op jaarbasis zo'n 160kWh aan legionella run.

Geen advies.

Uitvoering op eigen risico !!!!
Kleine aanvulling uit de werkbladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03q1FMHc3NgB-Ome7d0j5AxiJsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ2zjWAs9VYrQHFvZdZniKNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:30:
Kun je voor de temperatuur voor de boiler per dag en moment kiezen maar ook een andere temperatuur?

Dan kun je voor de SWW run element uitzetten maar dan per week eens naar wat een hogere temperatuur toe.
Nee in je tijdsvenster wanneer je je boiler wil laden is dat gewoon je ingestelde temperatuur voor de hele week.

Als je gewoon je SWW laad gebruikt hij niet het element of hij moet het niet kunnen halen i.v.m. extreme kou bv. .

Ja dat kan maar dan moet je hem die dag handmatig aanpassen je boiler temperatuur en naar een temperatuur wat hij zelf haalt.

Dan zal hij het element niet pakken.

Heb boilers geladen in het begin naar 55 graden en gewoon op de pomp met de plus en een split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Kleine aanvulling uit de werkbladen

[Afbeelding]
Ja ik weet het. Zo stel ik hem ook altijd in . Maar in overleg met opdrachtgever passen we het vaak aan.

Legionella ontstaat volgens mij bij 35 graden stilstaat water en ik trek hem elke dag leeg tot 22 graden onder in en hij wordt elke weer geladen tot 45 onder in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Klopt maar dan kan je weer werk met losse drieweg klep, overstort, losse VWI AI besturing als je SWW boiler wil laden. En inderdaad geen naverwarmer mocht je vermogen te kort komen in extreme gevallen.

Vind het persoonlijk wel een lekker gevoel als je een back-up heater heb als je een installatie bouwt en met een MEH97 lekker alles in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513

[Afbeelding][Afbeelding]
Hij is nog steeds bezig, nu op 70 graden. Heeft al zeker 6 kWh verstookt. Dit is mijn laatste run!

Hier is Vaillant trouwens geweest om alles in bedrijf te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Hij is nog steeds bezig, nu op 70 graden. Heeft al zeker 6 kWh verstookt. Dit is mijn laatste run!

Hier is Vaillant trouwens geweest om alles in bedrijf te stellen.
Van welk temperatuur ben je nou begonnen met legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Adriaan71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Van welk temperatuur ben je nou begonnen met legionella run?
41 volgens mij. Eigenlijk stond de gewone sww run gepland voor 13:30 maar die is vandaag gewoon niet uitgevoerd.

Foto's instellingen (pardon, volgorde is verkeerd): https://imgur.io/a/NHf4p4w

[ Voor 30% gewijzigd door ben2513 op 17-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

41 volgens mij. Eigenlijk stond de gewone sww run gepland voor 13:30 maar die is vandaag gewoon niet uitgevoerd.

Je warm water temperatuur staat ingesteld op 47

Je offset buffer lading staat op 3K dus met een SWW run laad hij met max temperatuur van 47 + 3 = 50gr.

Die zou ik naar 5 zetten. De 3 graden extra om je buffer op 47 graden te krijgen met 50 graden is te weinig. Duurt te lang.

Je hysterese boiler staat op 5,0K dus hij gaat weer laden in tijdsvenster onder de 42 graden, anders doet hij niks.
Dus vermoedelijk stond hij vanmiddag op 42 graden. Als je elke dag wil laden kan je je hysterese naar bv 3K zetten. Dan zal hij wel elke dag aan gaan als je wat SWW getapt hebt.

Kan alleen niet de gewenste aanvoer temperatuur plaatsen van 73 graden waar hij die vandaan haalt. Of zijn die foto's van een legionellarun? of een gewone SWW run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Xanthine schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:22:
Kan ik ergens de aanbevolen/optimale instellingen vinden? Mijn installateur kent niets van de elektronische kant en wil niet helpen. Als ik nu mijn warmtepomp uit afwezigheidsmodus zet blijft hij non stop 5000-6000W verbruiken. Alle kringen van de vloerverwarming zijn gesloten. Ik heb de handleiding al een aantal maal gelezen, maar ik zoek gewoon een werkende basis configuratie, die ik dan nog eventueel kan aanpassen naargelang mijn situatie. Gaat om een vwl 105/5 as 400v met UniStor tank.

De oplossing nu is om elke dag de afwezigheidsmodus een half uurtje uit te zetten om warm water te hebben, maar dat is ook niet echt werkbaar.
Dus hij gaat fors verwarmen met deze zomertemperaturen? Heb je een ruimtethermostaat er bij (zoals de VRC720)?
Zo ja, dan zou iig minimaal de volgende dingen nakijken/instellen voor het CV gedeelte:
  • Gewenste ruimtetemperatuur op de thermostaat
Ook in de thermostaat: MENU→ INSTELLINGEN→ Installateurniveau (code 00) → Installatieconfiguratie
  • Bijverwarming: op warm water (voor verwarmen kun je dit in extreme situaties altijd weer inschakelen).
  • Kamerbijschakeling: op uitgebreid
  • Stooklijn en minimaal gewenste aanvoertemperatuur. Zonder info over je woning en afgiftesysteem is daar weinig over te zeggen. Maar misschien kun je dit zelf goed inschatten adhv de grafieken in de handleiding blz150
Check de handleiding voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 mijn gedachte bij een offset van 3 was dat vandaag (bij mij 21°C) de compressor het alleen moet kunnen en dus dat we daar mee uit kunnen sluiten dat de hoge temperatuur (vraag en buiten) de oorzaak is van het element inschakelen (hetzelfde idee als Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" , wat nu dus een onwaarschijnlijke oorzaak blijkt).
Dat het dan langer duurt is met testen niet erg, het is niet alsof er hard gestookt moet worden nu :)

Met domotica is hier natuurlijk eenvoudig omheen te werken (setpoint sww verhogen twee uur voor een antilegionella run) maar het is een goed idee om er een FR van te maken bij @Artintel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Xanthine wat @Franciesco zegt, plus de BT-uitschakeltemperatuur op een zinnige waarde zetten. Dat is de buitentemperatuur waarboven er helemaal geen verwarming meer nodig is. Afhankelijk van isolatie en ligging is ergens tussen 12 en 18 een zinvolle waarde, bij mij staat hij op 14.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Misschien dat je er wat aan hebt om een beetje te vergelijken.
Maar dit is het verbruik en tijd die mijn arostor 270 er over doet bij een normale run van 40-55graden en een legionella run en dan zie je ook dat die het elektrisch element in de warmtepompboiler bij schakelt.
Temperatuur voor legionella run heb ik op 62 graden gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWU3jlY3z6wyqW4WdYcKwUQnl7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwNNWjDniE0RDBxceNDm4x3J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAg7ujZ5L4G6TveUeXuF0UMbBs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xByljHJI7L7ZpCHJACEB0MGi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik had een rare gedachtekronkel.
Straks heb ik dus twee warmtepompen (Arotherm Plus) op het dak krijg, met elk hun eigen afgiftesysteem.
(een 75/6 op vloerverwarming, en een 35/6 voor de luchtbehandeling)

De worden in principe onafhankelijk aangestuurd, het is voor verwarming dus ook geen cascade-opstelling.

Wat gebeurt er als ik die twee parallel op mijn SWW boiler aansluit en wel samen laat werken voor het maken van warm water?

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZn-ypMBQWCsNSOMtt52u878IIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G820yZE6GkTkqmB3Ziqn3oVN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 17-08-2022 21:38 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
NovapaX schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:37:
Ik had een rare gedachtekronkel.
Straks heb ik dus twee warmtepompen (Arotherm Plus) op het dak krijg, met elk hun eigen afgiftesysteem.
(een 75/6 op vloerverwarming, en een 35/6 voor de luchtbehandeling)

De worden in principe onafhankelijk aangestuurd, het is voor verwarming dus ook geen cascade-opstelling.

Wat gebeurt er als ik die twee parallel op mijn SWW boiler aansluit en wel samen laat werken voor het maken van warm water?

Zoiets dus:
[Afbeelding]
Naar mijn idee gaat dat niet lekker werken, omdat ze elke met een ander vermogen gaan aanvoeren en met andere Flows. Ze gaan elkaar dan behoorlijk beïnvloeden in het negatieve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
pugske207 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:54:
Ik kan niet direct het antwoord in dit forum vinden, vandaar hoop ik dat iemand me een beetje kan verder helpen.

Samenvatting van mijn projectje: Ik wil een monoblock instaleren (+buffervat 100L) die ik met Home Assistant kan aansturen. Ik wil de status kunnen loggen, de WP aan/uit zetten en Taanvoer kunnen regelen zodanig dat ik het stroomverbruik (door de WP te laten moduleren) een beetje kan afstemmen op de opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik had op de andere forums gezien Panasonic en LG dit prima kunnen, echter kan ik geen aannemer vinden die die dingen plaatst en dat is in België een vereiste om subsidie te krijgen. Wel heb ik een aannemer die Vaillant plaatst...

Ik probeer een overzichtje te vinden van alle parameters die je met een ebusd-printje kunt uitlezen en/of schrijven. Dit kan ik nergens op de wiki's vinden van ebusd.

En moet er een Thermostaat of een VWZ AI geplaatst worden voor dit ebusd printje te laten werken of kan dit ook standalone? Ik wil liefst geen Vaillant thermostaat of iets dergelijks aangezien ik dit al met slimme thermostaatkranen in Home Assistant heb geïntegreerd.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Een VWZ-AI(zit standaard in de uniTOWER of hydraulische module)is altijd noodzakelijk, dit is de aansturing van de buitenunit. Je kan daar beperkt instellingen instellen.

De VRC720/2 kan je uitgebreide instellingen invoeren en meerdere circuits of zones invullen en makkelijker informatie uitlezen. Mijn ervaring is dat de WA regeling van Vaillant zeer goed werkt(WA regelingen in het algemeen hadden vroeger de reputatie van energie inefficiënt en niet comfort verhogend).

Wat je het makkelijkst kan doen is de warmtepomp op WA regeling zetten (en in de praktijk wat bij stellen ) en je huidige naregeling een pomp aan laten sturen die na het buffervat zit.

Mocht je hier een schema voor willen dan kan ik die wel opzoeken, maar ben nog even op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Artintel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:52:
[...]

Naar mijn idee gaat dat niet lekker werken, omdat ze elke met een ander vermogen gaan aanvoeren en met andere Flows. Ze gaan elkaar dan behoorlijk beïnvloeden in het negatieve
Ik verwacht ook niet dat het vlekkeloos zal gaan, maar weet nog niet helemaal waarom.
Zoals hier te lezen kan het soms allemaal wat onvoorspelbaar zijn.
Hydraulisch gezien zal het ook deze manier wel kunnen denk ik.

Hoe wordt het vermogen en de pompsnelheid in een SWW run bepaald?
Iemand toevallig een datalog van een 'normale' SWW run?

Sparql TV wiki

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:36
Zou je daar niet een boilervat met twee spiralen voor kunnen gebruiken? Of heb je al een vat staan?

• NovapaX
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:01:
Zou je daar niet een boilervat met twee spiralen voor kunnen gebruiken? Of heb je al een vat staan?
Ja dat zou natuurlijk ook kunnen, maar de tweede spiraal heeft vaak maar een beperkte oppervlakte (0,75 m² ofzo)

Sparql TV wiki

• Adriaan71
NovapaX schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Ik verwacht ook niet dat het vlekkeloos zal gaan, maar weet nog niet helemaal waarom.
Zoals hier te lezen kan het soms allemaal wat onvoorspelbaar zijn.
Hydraulisch gezien zal het ook deze manier wel kunnen denk ik.

Hoe wordt het vermogen en de pompsnelheid in een SWW run bepaald?
Iemand toevallig een datalog van een 'normale' SWW run?
Je flow wordt bepaald door de weerstand wat hij te verwerken heeft in het leidingwerk en door je SWW boiler. Die is niet aan te passen.

Je cv gedeelte is wel aan te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 18-08-2022 09:40 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:33
Ik lees nog steeds dagelijks mee en wat zit hier een verschrikkelijke hoop kennis. Je zou mensen bijna gaan aanraden om dit vooral
NIET te gaan lezen, omdat hier zo duidelijk wordt wat je allemaal kunt regelen - en dus verkeerd kunt doen. Je zou gewoon geen warmtepomp nemen…

Niettemin zie ik uit naar mijn eigen installatie. Ik denk dat ik me hier dan nog wel wat actiever zal gaan opstellen 😉

• Adriaan71
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Er moet toch iets fout zijn met je Legionella run kwa instellingen. Kan het ook niet zo gauw zeggen wat het is.

Dit heb ik gehaald uit beschrijving van de MEH967. Hij moet wel degelijk de legionella run doen zonder element tussen bepaalde temperatuur waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nmxCognKt_e_3zG3t66946AKW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qTXRMedECP645mh2kxdtlxe2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser als productontwikkelaar zit je altijd in een spagaat tussen iets instelbaar maken (waarbij het geoptimaliseerd kan worden, maar ook verkeerd kan staan), een zinnige default die meestal wel OK is, en een nieuw geoptimaliseerd product maken (wat weer veel impact heeft op productie en voorraadbeheer).
Vanuit dat perspectief maakt Vaillant het zich lastig door met hun produktreeks zowel gasketels als warmtepompen te ondersteunen. Maar die keuze is goed te begrijpen, omdat dat dingen als triVAI mogelijk maakt.
Het gevolg van die keuze is dat er meer van de installateur verwacht wordt :)

Misschien zou het al veel schelen als bij het ingeven van het systeemschema er andere defaults (voor boileroffset, stooklijn, gewenste boilertemperatuur) ingesteld zouden worden. Het zou kunnen dat dat ook al wel gebeurt :)

Overigens verwacht ik dat het antilegionellagedrag met hulpelement en compressor tegelijk hetzij een bug, hetzij een onduidelijke maar (soms) wel goede reden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Xanthine schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:22:

Wanneer de afwezigheidheid modus wordt afgebroken zal altijd een legionella run uitgevoerd worden wanneer legionella beheersing is ingeschakeld. De afwezigheid modus gebruik je wanneer je voor langere tijd weggaat, bijvoorbeeld vakantie, om te voorkomen dat eventuele legionella een gevaar opleverd zal hij daarom direct een legionella run doen.
Pagina: 1 ... 33 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic