Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Seafarer

XXX

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:56:
[...]

3 fase heeft 2 fans ipv 1 en heeft een veel hoger minimum en veel hoger maximum vermogen.
Ah op die fiets. Duidelijk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Franciesco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:03:
Hoe groot is je huishouden dat je een 500 liter boiler overweegd @NovapaX?
Klinkt als erg veel voor een doorsnee gezin van zeg 4 of 5 personen.
Binnenkort 7 personen.

Allemaal nog vrij klein, dus ze zitten nu vaak nog gewoon samen in bad… maar ze worden snel groot.

Straks hebben we ook twee badkamers.
Wel douche-WTW overigens.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

Het geluidsvermogen bij vollast van een 3 fasemodel is wel wat hoger he. Ik weet even niet of de 105/6 daarnaast ook nog een 3 dB tonaliteit penalty heeft.
Voor je geluidsberekening is een enkelfasemodel veel beter.
De 105/6 en 125/6 hebben geen tonaliteit toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
De driefasen modellen hebben ook een ander soort compressor als ik het me goed herinner.
Rolzuigercomlressor vs scrollcompressor.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
NovapaX schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:06:
[...]

Binnenkort 7 personen.

Allemaal nog vrij klein, dus ze zitten nu vaak nog gewoon samen in bad… maar ze worden snel groot.

Straks hebben we ook twee badkamers.
Wel douche-WTW overigens.
Ok, dat is duidelijk meer personen dan een doorsnee gezin. :)
Met het spreiden van douche/bad momenten over de dag (sommige in de ochtend, anderen in de avond) + eventueel afspraken over acceptabele douchetijden zou je denk ik aan 300 liter toch ook voldoende kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Absoluut.
Als we dan allemaal korter dan 5 minuten douchen halen we het met 200 liter ook wel.
En als we dan om de dag gaan douchen en een goede waterbesparende douchekop gebruiken lukt het met 100 liter misschien ook.

Geintje natuurlijk :)

Ik heb nu één keer de kans om die boiler goed op zolder te zetten. Dus kies ik er een die qua comfort wel redelijk bij de (toekomstige) gezinssamenstelling past.
(Heb straks 4 kinderen tegelijk in de pubertijd)

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 20:05
NovapaX schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:54:
Ik heb nu één keer de kans om die boiler goed op zolder te zetten. Dus kies ik er een die qua comfort wel redelijk bij de (toekomstige) gezinssamenstelling past.
(Heb straks 4 kinderen tegelijk in de pubertijd)
Hou je wel rekening met het gewicht? Een 500 liter vat zal zo'n 650 kg wegen, dat kun je beslist niet zomaar op elke vloer zetten!
Hoe wil je zo'n vat trouwens op zolder krijgen? En stel dat ie ooit vervangen moet worden, lukt dat dan? Er zijn in het L/W WP topic nogal wat ervaringen met lekkende vaten...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:34:
[...]

Als het echt koud is en een 3 fase model op deellast draait zal die een hogere COP halen dan een enkelfasemodel die op vollast draait ja. Maar dat zijn een paar dagen per jaar. De rest van het jaar zal een enkelfase model ook op deellast draaien en minder start stops dus een minstens zo goede COP halen.
ik vertrouw de kierdichtheid van onze woning niet helemaal en zou het jammer vinden als een 75/6 vroeger in het seizoen moet afhaken of ondersteund moet worden door de CV ketel die ik anyhow achter de uittrede van de warmtepomp aansluit. Zo kan zonder kleppen de cv aanvullen als ik bij -10 de warmtepomp geen 45 maar bv 30 graden laat maken
[...]
Bij radiatoren kun je een defrost voelen als je hem aanraakt. En als je het weet zou je CV leidingen kunnen gaan horen. Maar verder merk je het niet als er eventje kamertemperatuur water wordt aangevoerd naar je radiatoren. Een buffervat voor defrost is nodig bij weinig CV inhoud. Dat heb je niet snel bij radiatoren.
Ik wil op JAGA's of minib convectoren overstappen om voldoende warmte in onze woonkamer te krijgen. Deze hebben een zeer lage inhoud, vandaar mijn keus voor een buffervat.
Ga wel eerst proberen de cv aanvoer tot 40-45 te laten zakken om te zien hoe laag ik kan gaan, het schijnt volgens een forumlid wel degelijk mogelijk te zijn met een soortgelijk huis als het onze.

[...]
Ja 1 zomer, daarna wordt salderen afgebouwd en kun je beter je eigen PV energie overdag gebruiken. Daarnaast moet je als je een buffer koud maakt alles dampdicht isoleren.
Koelen met radiatoren moet je sowieso erg weinig van verwachten.
Koelen met een teveel aan PV stroom is ook overdag juist gunstig: de zon levert de energie die anders toch maar het net in vloeit. zolang je naar 14-16 graden koelt - i.c.m. een dauwpunt bewaking - met actieve convector verwarmingen.

[...]
Als je geen vloerverwarming hebt maar alleen radiatoren is de koelafgifte van al je radiatoren samen nog geen 1 kW. Dat is minder dan het minimum vermogen van een enkelfase warmtepomp.
Met actieve convectoren haal je makkelijk enkele kilowatts heb ik al gecalculeerd met de tools van twee merken JAGA en MINIB

De CV buffer overdag extra verwarmen en snachts wat minder kan op zich wel. Doe ik ook door de warmtepomp zo in te stellen dat hij overdag als de zon schijnt en het een beetje warmer is iets harder werkt en als het snachts koud is iets minder. Zo krijg ik ook minder defrosts. Daar heb ik geen buffervat en geen grote warmtepomp voor nodig. De binnentemperatuur varieert dan een halve graad op een dag. Of een hele graad als ik in het voor en na seizoen snachts de warmtepomp uit heb en overdag op 50% van het vermogen draai.

[ Voor 15% gewijzigd door bioscrasher op 08-08-2022 11:29 ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja uiteraard. Dat gaan tijdens de renovatie een paar flinke balken onder. Staat ook in een hoek tussen twee gevels.
Verder is het een statische belasting, dus niet heel spannend.
Naar boven wordt hijsen (net als de warmtepompen op het dak) of over de trappen slepen. Daar wordt nog een ei over gelegd. Ik denk dat ik hem op de voorzolder zet als het dak er daar af is, en dan naar de achterzolder rij op een hondje.)

In geval van vervanging geldt hetzelfde… improviseren en voorzichtig zijn. Het past allemaal naar boven, maar het is gewoon errug zwaar.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

NovapaX schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:51:
De driefasen modellen hebben ook een ander soort compressor als ik het me goed herinner.
Rolzuigercomlressor vs scrollcompressor.
Dank voor je hint!
Wolde naar een 125/6 op drie fasen omdat ik de meterkast al voorbereid heb en met een paar meter kabel al op het dak bij de warmtepomp ben.
Voordeel van een (te?) kleine warmtepomp is dat ik hem op één fase kan laten draaien bij net uitval.
Als alternatief voor een 105/6 of 125/6 waar ik initieel aan dacht zou ik ook een cascade van twee 75/6 units kunnen nemen met fail safe als extraatje.
Je geeft maar één keer geld uit aan zo'n warmtepomp oplossing en dan wil ik het graag in één keer goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Seafarer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

Er zal wel iets zijn wat ik niet weet.

2,5kW motor eenfase of 2,5kW drie phase beide hetzelfde vermogen en dan een ander geluid?
Ik ga er gewoon even vanuit dat beiden ook dezelfde compressor en ventilator hebben met hetzelfde toerental.

Edit: Een motor zul je natuurlijk niet horen. Zal wel iets met toerentallen heel anders zijn. :)
Met een EC motor wordt één of driefase input gelijkgericht naar een hoge DC spanning.
Van daaruit wordt er met een drie fase omvormer een mooie drie fase spanning opgewekt die in fase en amplitude (handig voor een rustige ramp-up van de compressor zonder spikes in je verbruik) kan worden aangepast aan de behoefte en de grenzen van de compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
NovapaX schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:09:
Ja uiteraard. Dat gaan tijdens de renovatie een paar flinke balken onder. Staat ook in een hoek tussen twee gevels.
Verder is het een statische belasting, dus niet heel spannend.
Naar boven wordt hijsen (net als de warmtepompen op het dak) of over de trappen slepen. Daar wordt nog een ei over gelegd. Ik denk dat ik hem op de voorzolder zet als het dak er daar af is, en dan naar de achterzolder rij op een hondje.)

In geval van vervanging geldt hetzelfde… improviseren en voorzichtig zijn. Het past allemaal naar boven, maar het is gewoon errug zwaar.
Je moet eens kijken naar een de jong. WPSe 500 liter.

Is een stukkie lichter als van Vaillant, is van rvs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Vandaag is de installatie in bedrijf genomen, hieronder wat foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfbXnzM0oJaI9mSC0STIGz8AYJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2LcmOwfG6fEZYsUCJpxvwvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtLVvurxmky0XPDGVIOaE_he2-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvfNpoWQTpkF5ScPw7JH1JTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGAVT2nL--0yNqUHD52G4vAg_dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ91k0xUWFKw9eKHJtAdlegC.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen we vanavond eindelijk weer douchen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

AJA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er strak uit, weinig speling qua ruimte zeg.
De unit is groter dan hij eruit ziet op de folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ziet er als een kunstwerk uit @AJA :) !
Is de Flamco rechtsboven een vuilafscheider of een microbellen ontluchter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA

AJA

Franciesco schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:26:
Ziet er als een kunstwerk uit @AJA :) !
Is de Flamco rechtsboven een vuilafscheider of een microbellen ontluchter?
Thanks! Beide, de xstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Ziet er strak uit, weinig speling qua ruimte zeg.
De unit is groter dan hij eruit ziet op de folder.
Jep, er komt ook nog een 100L buffer te hangen en pomp groep. Vandaar alles dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

AJA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Jep, er komt ook nog een 100L buffer te hangen en pomp groep. Vandaar alles dicht bij elkaar.
AJA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Welke versie heb je van de Arotherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA

AJA

bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

[...]

Welke versie heb je van de Arotherm?
75/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
AJA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netje gemaakt hoor. Als mij maatje een keer ziek is bel ik je kan je mee 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ik heb n.a.v. een opmerking over de compressor ik de specs even opgezocht.
Ik kreeg de indruk dat de grotere modellen een rolzuiger compressor hebben maar het is juist andersom: de twee driefase modellen hebben een scrollcompressor die ook veel bij grotere koelmachines/warmtepompen worden ingezet.
Kijkend naar ons huis dat hoogstwaarschijnlijk 45 graden nodig gaat hebben denk ik dat ik toch naar een 105/6 of 125/6 ga die over een buffervat van 500 liter loopt.
Met een beetje geluk kunnen we dan het hele seizoen zonder gas.
Ik ben er nog niet uit of ik het warme water door de Vaillant laat maken, een platenwisselaar in het cv circuit of een warmtepomp boiler zijn twee goede optie (eventueel i.c.m. de CV ketel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TyqyLiBMKmx6VcabwwmtNY5DPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnqFZQWcCyUZBmPkStL3rman.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door bioscrasher op 08-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Adriaan71 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Netje gemaakt hoor. Als mij maatje een keer ziek is bel ik je kan je mee 😉
Eerlijk gezegd, vind ik altijd super leuk om te doen! Je hebt mijn nummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

AJA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Eerlijk gezegd, vind ik altijd super leuk om te doen! Je hebt mijn nummer!
+1, maar ik ben geen installateur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 14:29
bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

ik vertrouw de kierdichtheid van onze woning niet helemaal en zou het jammer vinden als een 75/6 vroeger in het seizoen moet afhaken of ondersteund moet worden door de CV ketel die ik anyhow achter de uittrede van de warmtepomp aansluit. Zo kan zonder kleppen de cv aanvullen als ik bij -10 de warmtepomp geen 45 maar bv 30 graden laat maken

[...]

Bij radiatoren kun je een defrost voelen als je hem aanraakt. En als je het weet zou je CV leidingen kunnen gaan horen. Maar verder merk je het niet als er eventje kamertemperatuur water wordt aangevoerd naar je radiatoren. Een buffervat voor defrost is nodig bij weinig CV inhoud. Dat heb je niet snel bij radiatoren.

[...]

Ja 1 zomer, daarna wordt salderen afgebouwd en kun je beter je eigen PV energie overdag gebruiken. Daarnaast moet je als je een buffer koud maakt alles dampdicht isoleren.
Koelen met radiatoren moet je sowieso erg weinig van verwachten.

[...]

Als je geen vloerverwarming hebt maar alleen radiatoren is de koelafgifte van al je radiatoren samen nog geen 1 kW. Dat is minder dan het minimum vermogen van een enkelfase warmtepomp.

[...]
Wat je ook doet, je krijgt de woning wel warm. Ik zal niet meer proberen je te sturen naar de meest kosteneffectieve optie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Wat je ook doet, je krijgt de woning wel warm. Ik zal niet meer proberen je te sturen naar de meest kosteneffectieve optie.
Dank voor je reactie en ja, ik zie het bordje "sarcasm sign" lichtjes oplichten als je op de post van een "licht" eigenwijs forumlid reageert :*)

Ik ga graag voor goed genoeg ipv perfect maar heb een enorme hekel aan achteraf beseffen dat ik met een zwaardere versie beter uit zou zijn geweest.
Ik ben inmiddels wel om naar een 105/6 i.p.v. de 125/6, dat heb je al voor elkaar gekregen _/-\o_ .

Ik houd me graag aanbevolen voor advies: ik nodig je uit om een bakje koffie te doen en me bij te praten om de juiste keuzes te maken.

Ik weet van een hoop een beetje en dit is echt een vakgebied waar mijn leercurve nogal steil is.

Kosten zijn niet mijn aller eerste belang, een goede installatie die voldoet tegen een acceptabele prijs (en dus niet de goedkoopste) vind ik belangrijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@bioscrasher
Soms moet ik me misschien wat beter inleven in de beleving van mensen voor wie het allemaal nieuw is.

Als je dan je ketel als back up wilt houden bij een full electric installatie dan moet je dat zelf weten, ik hoef daar niet over te oordelen. Niet iedereen is het zelfde.
Vergeet niet dat er een back up element gratis zit ingebouwd in de binnenunit.

Verder is alles wel geschreven denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Dank voor je reactie en ja, ik zie het bordje "sarcasm sign" lichtjes oplichten als je op de post van een "licht" eigenwijs forumlid reageert :*)

Ik ga graag voor goed genoeg ipv perfect maar heb een enorme hekel aan achteraf beseffen dat ik met een zwaardere versie beter uit zou zijn geweest.
Ik ben inmiddels wel om naar een 105/6 i.p.v. de 125/6, dat heb je al voor elkaar gekregen _/-\o_ .

Ik houd me graag aanbevolen voor advies: ik nodig je uit om een bakje koffie te doen en me bij te praten om de juiste keuzes te maken.

Ik weet van een hoop een beetje en dit is echt een vakgebied waar mijn leercurve nogal steil is.

Kosten zijn niet mijn aller eerste belang, een goede installatie die voldoet tegen een acceptabele prijs (en dus niet de goedkoopste) vind ik belangrijker!
Wat is eigenlijk je huidige gas verbruik van je woningen. En hoeveel m2 bestaat je woning uit.

En hoe staat met met de isolatie waarde van je woning en bouwjaar woning?

Heb ja al na geïsoleerd of ga je dat nog doen.

En met hoeveel mensen moet er gedouchte worden en wat is het gemiddelde douche verbruik per dag.

Vergeet niet dat de 10kw een minimale vermogen heeft van bijna 6kw bij 30rps bij 12 graden buiten. Lager kan hij niet terug moduleren .

Moet je wel kwijt kunnen in je afgifte

En bij -10 houd hij maar 8,8kw over

Met een 7kw heb je 7,6kw bij -10 en met de MEH erbij kan je op 1 fase nog 3kw erbij pakken

Maar je minimale vermogen bij de 7kw is 3,5 je bij 12 graden bij 30 rps.

Bovenstaande getallen zijn wel bij 35/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Adriaan71 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Wat is eigenlijk je huidige gas verbruik van je woningen. En hoeveel m2 bestaat je woning uit.

En met hoeveel mensen moet er gedouchte worden en wat is het gemiddelde douche verbruik per dag.

Vergeet niet dat de 10kw een minimale vermogen heeft van bijna 6kw bij 30rps bij 12 graden buiten. Lager kan hij niet terug moduleren .

Met een 7kw heb je 7,6kw bij -10 en met de MEH erbij kan je op 1 fase nog 3kw erbij pakken

Ik weet niet waarom maar ik vind het een mooi idee om een simpele warmtepomp een vat van 500 liter warm te laten stoken en daaruit de warmtevraag van het huis te voorzien.

Het minimale bereik is dan niet zo belangrijk omdat de compressor toch wel een tijd bezig is met het vat.
Ik heb ook een voorkeur om losse componenten te gebruiken die bij een storing aan het systeem uit te schakelen en redundant zijn; de laatste keer dat ik een koeltechnicus zocht voor onze lucht/lucht warmtepomp op zolder, heb ik drie maanden moeten wachten...

Aan de andere kant zie ik ook het voordeel van een wat kleinere machine die permanent moduleert en weinig start/stops heeft plus het feit dat er dan zuiniger kan worden gestookt.

Choices choices...

Goede tip van die 3kW heater waarvan ik dan hoop dat ie niet stiekum een maand lang staat mee te draaien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Ik weet niet waarom maar ik vind het een mooi idee om een simpele warmtepomp een vat van 500 liter warm te laten stoken en daaruit de warmtevraag van het huis te voorzien.

Het minimale bereik is dan niet zo belangrijk omdat de compressor toch wel een tijd bezig is met het vat.
Ik heb ook een voorkeur om losse componenten te gebruiken die bij een storing aan het systeem uit te schakelen en redundant zijn; de laatste keer dat ik een koeltechnicus zocht voor onze lucht/lucht warmtepomp op zolder, heb ik drie maanden moeten wachten...

Aan de andere kant zie ik ook het voordeel van een wat kleinere machine die permanent moduleert en weinig start/stops heeft plus het feit dat er dan zuiniger kan worden gestookt.

Choices choices...

Goede tip van die 3kW heater waarvan ik dan hoop dat ie niet stiekum een maand lang staat mee te draaien....
Betreft de heater is dat allemaal in te stellen bij welke temperatuur dat nodig is.

Maar een over gedemonstreerd warmtepomp komt zeker niet te gegoede.

Maar zoals je al zegt choose choose Your choose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Adriaan71 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

-10/W35 =9,6kW

Die 8,8 is bij aanvoertemperatuur van 65 graden.

Verder sluit ik mij er helemaal bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bioscrasher schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:15:
Had ik al geschreven dat ik bij mezelf thuis van 1000 m3 gas per jaar voor verwarming alleen kwam (dus excl SWW) en naar een warmtepomp ging die 4.5 kW haalt bij A-7/W35? In de laatste 2.5 jaar heeft het back up element 168 kWh verstookt. Waarvan bij de meeste defrosts een beetje en in die ene koude winterweek ook nog een keer 100 kWh.

Zie de tabel met betafactor https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Stoken via een parallel buffer is altijd minder efficient omdat je dan een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Had ik al geschreven dat ik bij mezelf thuis van 1000 m3 gas per jaar voor verwarming alleen kwam (dus excl SWW) en naar een warmtepomp ging die 4.5 kW haalt bij A-7/W35? In de laatste 2.5 jaar heeft het back up element 168 kWh verstookt. Waarvan bij de meeste defrosts een beetje en in die ene koude winterweek ook nog een keer 100 kWh.

Zie de tabel met betafactor https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Stoken via een parallel buffer is altijd minder efficient omdat je dan een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt.
Waarom heb je altijd een hogere aanvoertemperatuur nodig? Heb een buffer en draai op 30 graden in de winter. Dit is ook de temperatuur waar mijn vloerverwarming op uitgerekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:39:
[...]

Waarom heb je altijd een hogere aanvoertemperatuur nodig? Heb een buffer en draai op 30 graden in de winter. Dit is ook de temperatuur waar mijn vloerverwarming op uitgerekend is.
Ik start op minimale temperatuur van 27 graden en stooktabel 0.15 en uitgebreide kamerbijschakeling.

En soms zet ik de minimale ta 1 graadje hoger

En nachtverlaging 1 graad.

En begin smorgens met 20 en dan 20,5 en dan 21 en dan nacht verlaging terug naar 20.

Draait perfect zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:39:
[...]

Ja klopt indien de primaire en secundaire flow zo`n beetje gelijk is. Weinig pendelgedrag etc.

@bioscrasher heeft het over een warmtepomp met mogelijk te hoog minimum vermogen die dan kan pendelen op de grote buffer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Ja klopt indien de primaire en secundaire flow zo`n beetje gelijk is. Weinig pendelgedrag etc.

@bioscrasher heeft het over een warmtepomp met mogelijk te hoog minimum vermogen die dan kan pendelen op de grote buffer.
Maar dat is bij een serie als een parallel systeem toch een belangrijke voorwaarde voor een goede werking. Voordeel van buffer is dat je geen elektrisch element voor de ontdooi cyclus nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ik zag dat de thermostaat ook waardes bijhoudt, voor zowel warm water als cv water, als milieuopbrengst.
Als je deze twee simpelweg deelt, heb je dan de COP? Of is dit te simpel gedacht. Er wordt denk ik in dit geval geen onderscheid gemaakt tussen buitenunit en eventuele naverwarmer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@AJA
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Milieuopbrengst is zonder de compressorwarmte uit elektriciteit dus cop=(elektra+milieu)/elektra oftewel (milieu/elektra) + 1

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Proton_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:08:
@AJA
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Milieuopbrengst is zonder de compressorwarmte uit elektriciteit dus cop=(elektra+milieu)/elektra oftewel (milieu/elektra) + 1
Dank

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb recent een Vaillant Arotherm geplaatst, en momenteel enkel nog maar warm water gebruikt. Deze warmtepomp zou volgens de specificaties ook moeten kunnen koelen, maar ik heb nergens de optie dit te activeren? Op het display van de binnenunit kan ik enkel maar de geschatte besparing bekijken, en op de thermostaat (Sensocomfort) heb ik ook enkel de optie 'warmtevraag' voor zone 1/2, en warm water.

De verkoper/plaatser van dit toestel reageert niet op mijn vragen, ook het display van de Unistor werkt niet. Nuja dat is een ander probleem en als hij door heeft dat ik de rekening niet betaal zal hij wel snel genoeg de problemen oplossen, maar met deze warme dagen had ik de koel functie wel graag eens getest, iemand een idee? Heb de handleiding van binnen en buitenunit ook al gelezen maar hier staat niets in over de bediening, enkel installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:17:
Ik heb recent een Vaillant Arotherm geplaatst, en momenteel enkel nog maar warm water gebruikt. Deze warmtepomp zou volgens de specificaties ook moeten kunnen koelen, maar ik heb nergens de optie dit te activeren? Op het display van de binnenunit kan ik enkel maar de geschatte besparing bekijken, en op de thermostaat (Sensocomfort) heb ik ook enkel de optie 'warmtevraag' voor zone 1/2, en warm water.

De verkoper/plaatser van dit toestel reageert niet op mijn vragen, ook het display van de Unistor werkt niet. Nuja dat is een ander probleem en als hij door heeft dat ik de rekening niet betaal zal hij wel snel genoeg de problemen oplossen, maar met deze warme dagen had ik de koel functie wel graag eens getest, iemand een idee? Heb de handleiding van binnen en buitenunit ook al gelezen maar hier staat niets in over de bediening, enkel installatie.
In de installatie menu van je besturing van je warmtepomp moet koelen ook geactiveerd zijn. Dan verschijnt hij ook op je vrc720.

Daar kan je dan je instellingen aanpassen

• Xanthine
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

In de installatie menu van je besturing van je warmtepomp moet koelen ook geactiveerd zijn. Dan verschijnt hij ook op je vrc720.

Daar kan je dan je instellingen aanpassen
Oh ok, dan moet ik helaas op de installateur wachten. Ook die 2 zones kloppen niet want ik heb zo maar 1 toestel om aan te sturen volgens wat ik in de handleiding zie. Achja

• Adriaan71
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Oh ok, dan moet ik helaas op de installateur wachten. Ook die 2 zones kloppen niet want ik heb zo maar 1 toestel om aan te sturen volgens wat ik in de handleiding zie. Achja
zone 2 moet hij deactiveren.

Vraag me af hoe hij de rest allemaal ingeregend heeft. Het gaat al bij de basis instellingen fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Even aangenomen dat je aroTHERM (welk exact model?) inderdaad voorzien is van de koelfunctie: je kunt deze functie ook zelf activeren op de binnenunit:
Menu → Installateurniveau (code is 17) → Toestel configuratie → koelingstechnologie
Zie ook de installatiehandleiding van de binnenunit.

Zone 2 deactiveren zou je kunnen doen op de thermostaat:
Menu → Instellingen → Installateurniveau (code is 00) → Installatieconfiguratie → Zone
Zie ook de installatiehandleiding van de VRC720 thermostaat.

Maar uiteraard kun je ook wachten op de installateur.

@Adriaan71 uit interesse: wordt die "zone 2" in bepaalde configuraties of instellingen automatisch geactiveerd?

• Xanthine
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

zone 2 moet hij deactiveren.

Vraag me af hoe hij de rest allemaal ingeregend heeft. Het gaat al bij de basis instellingen fout.
Ik denk niet dat hij iets gedaan heeft buiten de wizard doorlopen die verschijnt als je het toestel voor de eerste maal inschakelt.
Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Even aangenomen dat je aroTHERM (welk exact model?) inderdaad voorzien is van de koelfunctie: je kunt deze functie ook zelf activeren op de binnenunit:
Menu → Installateurniveau (code is 17) → Toestel configuratie → koelingstechnologie

Menu → Instellingen → Installateurniveau (code is 00) → Installatieconfiguratie → Zone

@Adriaan71 uit interesse: wordt die "zone 2" in bepaalde configuraties of instellingen automatisch geactiveerd?
Bedankt, ik denk niet dat ik veel fout kan doen door dit te corrigeren dus ga dit vanavond aanpassen. Zal ook een foto plaatsen van de aansluiting van de Unistor, want dit ziet er ook niet echt netjes uit (en zou verklaren waarom het display niet werkt).

Het type is "Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 A Warmtepomp Lucht/Water 400 Volt". Deze zou koeling moeten hebben.

• Adriaan71
Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Ja denk het wel . Weet niet of het met elke systeem code is. Maar heb er al zat gedeactiveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Ik denk niet dat hij iets gedaan heeft buiten de wizard doorlopen die verschijnt als je het toestel voor de eerste maal inschakelt.

[...]

Bedankt, ik denk niet dat ik veel fout kan doen door dit te corrigeren dus ga dit vanavond aanpassen. Zal ook een foto plaatsen van de aansluiting van de Unistor, want dit ziet er ook niet echt netjes uit (en zou verklaren waarom het display niet werkt).

Het type is "Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 A Warmtepomp Lucht/Water 400 Volt". Deze zou koeling moeten hebben.
Elke AroTHERM kan koelen. Dat is geen probleem.

Maar dan ben ik ook wel benieuwd wat hij ingesteld heeft voor verwarmen.

Mini en Max temperatuur. Stooktabel. BT. Buiten uitschakel grens, stooktabel, bivalent punt meestoken element voor cv of warm water of allebei. Instelling waardes elektrische installatie. Tijdsvensters cv en sww run. Temperatuur sww. Legionella run

Om zo maar wat te noemen

En mag ik ook eens vragen hoeveel m2 je woning is en wat de isolatie waarde en bouwjaar is?

• Xanthine
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Mini en Max temperatuur. Stooktabel. BT. Buiten uitschakel grens, stooktabel, bivalent punt meestoken element voor cv of warm water of allebei. Instelling waardes elektrische installatie. Tijdsvensters cv en sww run. Temperatuur sww. Legionella run

Om zo maar wat te noemen

En mag ik ook eens vragen hoeveel m2 je woning is en wat de isolatie waarde en bouwjaar is?
Kan ik die waardes ook uitlezen in het installatiemenu? Dan zal ik ze vanavond meedelen.
& het is een nieuwbouw woning, bouwjaar 2022 :+ Bewoonbare oppervlakte is 360m2, maar op de slaapkamers is er geen verwarming.

• Artintel
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Kan ik die waardes ook uitlezen in het installatiemenu? Dan zal ik ze vanavond meedelen.
& het is een nieuwbouw woning, bouwjaar 2022 :+ Bewoonbare oppervlakte is 360m2, maar op de slaapkamers is er geen verwarming.
Is het systeem wel aangeboden en ontworpen met koeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Ja mij heeft men gezegd dat ik hiermee ook kan koelen, weliswaar beperkt (2 graden max).

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
ff een zijsprongetje, heeft iemand hier ooit de niet-condenserende koeling voor de gek gehouden door een ontvochtiger in de huiskamer te zetten?

De VRC720 meet de luchtvochtigheid en door deze te verlagen verlaag je ook het dauwpunt waardoor je harder moet kunnen koelen zonder condens.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Theoretisch zou dat kunnen alleen gebruikt je ontvochtiger dan weer extra energie...
Vocht is zeer hardnekkig en dringt ook snel in het huis binnen vanwege de dampspanning dus dit apparaat gaat wel heel lang blijven werken.
Heb je vloerverwarming en wil je hiermee koelen, dan loop je alsnog het risico dat je een natte vloer houdt denk ik.

• Adriaan71
WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:20:
ff een zijsprongetje, heeft iemand hier ooit de niet-condenserende koeling voor de gek gehouden door een ontvochtiger in de huiskamer te zetten?

De VRC720 meet de luchtvochtigheid en door deze te verlagen verlaag je ook het dauwpunt waardoor je harder moet kunnen koelen zonder condens.
Kan je doen maar je gaat vanzelf condens krijgen. dan weet je meteen wat je grens is betreft koelen.

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Je kan toch met elk systeem koelen. Behalve dat je badkamer en buffer afgesloten worden met kleppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Je kan toch met elk systeem koelen. Behalve dat je badkamer en buffer afgesloten worden met kleppen?
Gaat meer of koeling door de installateur ingesteld had moeten worden, sommige woningen werden zonder koeling aangeboden ivm de BENG berekeningen. De meeste woningen die nu worden opgeleverd wordt met koeling gerekend om aan de TO-juli te voldoen.

• WallyPower
bioscrasher schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
Theoretisch zou dat kunnen alleen gebruikt je ontvochtiger dan weer extra energie...
Vocht is zeer hardnekkig en dringt ook snel in het huis binnen vanwege de dampspanning dus dit apparaat gaat wel heel lang blijven werken.
Heb je vloerverwarming en wil je hiermee koelen, dan loop je alsnog het risico dat je een natte vloer houdt denk ik.
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Kan je doen maar je gaat vanzelf condens krijgen. dan weet je meteen wat je grens is betreft koelen.
T was ook meer nieuwgierigheid en weten of t kan. Ik heb zelf mn warmtepomp nog niet draaiende, anders had ik zelf geprobeerd hoe waardeloos dit hersenspinsel had uitgepakt. :P
Ik hoop m'n fancoils eind september binnen te krijgen zodat we vanaf volgend jaar vol condenserend kunnen koelen :)

• Adriaan71
WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

[...]

T was ook meer nieuwgierigheid en weten of t kan. Ik heb zelf mn warmtepomp nog niet draaiende, anders had ik zelf geprobeerd hoe waardeloos dit hersenspinsel had uitgepakt. :P
Ik hoop m'n fancoils eind september binnen te krijgen zodat we vanaf volgend jaar vol condenserend kunnen koelen :)
Moet jewel de rest afsluiten voor condens. Dan kan je met je fancoils met lager temperatuur koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Moet jewel de rest afsluiten voor condens. Dan kan je met je fancoils met lager temperatuur koelen.
Er zitten kogelkranen op de verdeler van de vloerverwarming, dus geen problemen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Hij koelt bij mij al weken. Heb hem op 21 graden staan en in de nacht staat die uit.
Vloer is lekker koel maar vochtig wordt die niet. Moet zeggen dat die het huis ook niet kouder krijgt dan 23 graden. Maar het voelt we lekker koel aan.

• Xanthine
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Om zo maar wat te noemen

Heb eens naar de instellingen gekeken, enkel zone 2 heb ik gedeactiveerd, de rest snap ik niet veel van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBGyea4xgoY5pSXX6KLfUjW4bQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/209cup5efcsgkea64nFTRziY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jme4o9hJDBOIoWE8-fxw0P7Llg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lag3X2QChpKO1piFYo85s0fX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeH60N-K01DRRR9e5UXQU9n94jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qqvRUY5lPSuokoVhiFv5mrk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYN-RZZHKhzcfcIqJ4Rlh_RyivQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NEHNBiMPblnuMwk34BPTdcT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7sSqWPr9LrlZ8DalC3DHH6qlBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zkr2qQUdZjK4qM9NOUh6addW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDdpYU3adYF2MIwaulobBKiANdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiALrqUJ5yJqKXzbSy7OK7VB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbhs506ST3IncsunrK_ZTdj7Fwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcIsr0Q6IlHJOd72J5uPUpEv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNUDzFf2QX3DdprPKMt_w-c-QoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUQXhBS3XW3XnbFLQ7EDvMQl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Heb eens naar de instellingen gekeken, enkel zone 2 heb ik gedeactiveerd, de rest snap ik niet veel van.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier is duidelijk ruimte voor verbetering.. :/

Ik zou beginnen om de aanvoertemp voor de boiler te verlagen, 70 graden is veels te hoog. 55 is al een stuk schappelijker. (Dan wel de legionella bescherming inschakelen om 1x per week te draaien).
De boilerlaadtijd mag wel wat langer dan 1 uur, als deze te kort staat gaat het systeem foutmeldingen spugen.
Daarnaast zie ik dat de adaptieve stooklijn gedeactiveerd is. Nu is er geen compensatie voor de buitentemperatuur Deze zou ik op uitgebreid en 0,4 zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door WallyPower op 11-08-2022 20:37 ]

• Artintel
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is een split uitvoering. Er zijn nog wel wat meer parameters die gecontroleerd dienen te worden.

• Artintel
WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Ik zou beginnen om de aanvoertemp voor de boiler te verlagen, 70 graden is veels te hoog. 55 is al een stuk schappelijker. (Dan wel de legionella bescherming inschakelen om 1x per week te draaien).
De boilerlaadtijd mag wel wat langer dan 1 uur, als deze te kort staat gaat het systeem foutmeldingen spugen.
Daarnaast zie ik dat de adaptieve stooklijn gedeactiveerd is. Nu is er geen compensatie voor de buitentemperatuur Deze zou ik op uitgebreid en 0,4 zetten.
Die 70 graden is de gewenste aanvoertemperatuur van het water naar de boiler, niet de gewenste temperatuur in de boiler. Wel een beetje raar dat op een andere foto de huidige temperatuur van het warmwater wel erg laag staat, heeft hij wel al voor warmwater in bedrijf gestaan?

• WallyPower
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Die 70 graden is de gewenste aanvoertemperatuur van het water naar de boiler, niet de gewenste temperatuur in de boiler. Wel een beetje raar dat op een andere foto de huidige temperatuur van het warmwater wel erg laag staat, heeft hij wel al voor warmwater in bedrijf gestaan?
Waarom zou je deze op de technische maximumtempertuur van het systeem instellen? :? Nu gaat de WP proberen om water van 70 graden te maken met de bijbehorende COP van -16..

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat blauwe expansievat is niet in orde. Lijkt op een Reflex Refix DE, en is niet geschikt voor drinkwaterinstallaties, omdat het geen doorstroomvat is. Geeft dus verhoogd risico op legionella. Moet een DD versie zijn (zijn groen).

* Zwartoog had die fout ook gemaakt

• Artintel
WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Waarom zou je deze op de technische maximumtempertuur van het systeem instellen? :? Nu gaat de WP proberen om water van 70 graden te maken met de bijbehorende COP van -16..
Dat ben ik met je eens, maar de temperatuur van 70 graden die je ziet, is de berekende aanvoertemperatuur voor het laden van de boiler. Deze berekend hij op de gewenste boiler temperatuur, kans is natuurlijk aanwezig dat de gewenste boiler temperatuur te hoog staat en deze zou je prima op 55 graden kunnen instellen.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

[...]

Now you've got me interested!
Welke fancoils ga je gebruiken?

Voor onze woonkamer komt er een JAGA of Minib geblazen radiator die de warme lucht door de lamellen trekt en er boven koud uitblaast.
wordt uiteraard in principe alleen gebruikt voor verwarmen maar het koelen is een extraatje.
Een van van 1000 of 500 liter geeft meteen de mogelijkheid om het surplus aan PV in koud water om te zetten maar voor niet condenserend koelen moet je dan weer met een meng-injectie opzet gaan werken die op basis van het actuele dauwpunt de juiste laagste temperatuur afgeeft en zie: het kind met spreekwoordelijke waterhoofd is geboren.

• Artintel
Zwartoog schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Dat blauwe expansievat is niet in orde. Lijkt op een Reflex Refix DE, en is niet geschikt voor drinkwaterinstallaties, omdat het geen doorstroomvat is. Geeft dus verhoogd risico op legionella. Moet een DD versie zijn (zijn groen).

* Zwartoog had die fout ook gemaakt
Misschien een domme vraag, waarom zou je een expansie toepassen , wanneer er al een inlaat combinatie aanwezig is?

Ben ook benieuwd of er een KIWA keur op de tapwater verdelers zit, deze heb ik na een lange speurtocht helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier gaat de installatie van de AroTherm Plus 75/6 in hybride opstelling de goede kant op.

Ik heb het volgens mij ontzettend getroffen met deze installateur. Alles moet netjes en recht en uit 1 stuk. Vandaag is hij 11(!)uur bezig geweest om de bestaand cv ketel te verplaatsen naar zijn nieuwe plek. Daarvoor moest het nodige via de kruipruimte en dat kan geen pretje zijn met deze temperaturen.

We hadden al vrij snel weer water, enkel de cv moest nog aangesloten worden. Toen was het al rond half 5 in de middag, maar de installateur wilde ons absoluut niet zonder warm water laten zitten (ondanks dat ik aangaf dat met deze temperaturen wel een dagje te overleven).

Cv dus tijdelijk los van de regelunits van de 75/6 en we hadden om half 7 warm water.

Ik denk dat morgen alles klaar is. Dit is wat er tot nu toe geplaatst is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfiD8okLJU0J8yz_znO8mp_uHbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtLgXBqqc4BDyMpJUqv1oqcm.jpg?f=fotoalbum_large

Enige minpuntje dat ik (nou ja, mijn vrouw) tot nu toe kan bedenken is dat de vrc720 niet wit, maar zwart is.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 11-08-2022 20:53 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• WallyPower
bioscrasher schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Now you've got me interested!
Welke fancoils ga je gebruiken?

Voor onze woonkamer komt er een JAGA of Minib geblazen radiator die de warme lucht door de lamellen trekt en er boven koud uitblaast.
wordt uiteraard in principe alleen gebruikt voor verwarmen maar het koelen is een extraatje.
Een van van 1000 of 500 liter geeft meteen de mogelijkheid om het surplus aan PV in koud water om te zetten maar voor niet condenserend koelen moet je dan weer met een meng-injectie opzet gaan werken die op basis van het actuele dauwpunt de juiste laagste temperatuur afgeeft en zie: het kind met spreekwoordelijke waterhoofd is geboren.
Ik ga 3 fancoils van Vaillant monteren, 2 "airco" modellen en 1 wand model.
Ik leg nu mijn gehele cv systeem opnieuw aan in meerlaagse buis met alles in de isolatie/armaflex om condensatie op de leidingen te voorkomen.
Twee fancoils komen boven te hangen om de bovenverdieping te verwarmen en koelen en 1 fancoil komt beneden te hangen puur voor het koelen. Verwarmen beneden word gedaan door de vloerverwarming welke tijdens het koelseizoen wordt dichtgezet met kogelkranen.

• Artintel
PaT schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:51:
Hier gaat de installatie van de AroTherm Plus 75/6 in hybride opstelling de goede kant op.

Ik heb het volgens mij ontzettend getroffen met deze installateur. Alles moet netjes en recht en uit 1 stuk. Vandaag is hij 11(!)uur bezig geweest om de bestaand cv ketel te verplaatsen naar zijn nieuwe plek. Daarvoor moest het nodige via de kruipruimte en dat kan geen pretje zijn met deze temperaturen.

We hadden al vrij snel weer water, enkel de cv moest nog aangesloten worden. Toen was het al rond half 5 in de middag, maar de installateur wilde ons absoluut niet zonder warm water laten zitten (ondanks dat ik aangaf dat met deze temperaturen wel een dagje te overleven).

Cv dus tijdelijk los van de regelunits van de 75/6 en we hadden om half 7 warm water.

[Afbeelding]

Enige minpuntje dat ik (nou ja, mijn vrouw) tot nu toe kan bedenken is dat de vrc720 niet wit, maar zwart is.
Misschien dat ik het niet goed zie, maar het lijkt alsof de rga niet helemaal goed zit. Verder keurige installatie en mooi dat het een installateur is die nog even doorpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Misschien dat ik het niet goed zie, maar het lijkt alsof de rga niet helemaal goed zit. Verder keurige installatie en mooi dat het een installateur is die nog even doorpakt.
Dat lijkt inderdaad zo omdat er een klein stukje grijze verbindingsbuis tussen zit. De installateur is daar vrij precies in en vertelde dat ook alles van 1 materiaal en 1 merk (in dit geval Ubbink) moet zijn.

Dat was namelijk nogal mis gegaan toen we het dak hebben vernieuwd. De dakdekker had toen een aluminium kap op een kunststof buis gezet en ook nog eens een kap voor een vr ketel. Die was vastgezet met een paar parkers die in de rga doorstaken en zo lekker roest aan het vormen waren wat in mijn ketel kon vallen. Gelukkig maar van korte duur geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Misschien een domme vraag, waarom zou je een expansie toepassen , wanneer er al een inlaat combinatie aanwezig is?

Ben ook benieuwd of er een KIWA keur op de tapwater verdelers zit, deze heb ik na een lange speurtocht helaas niet kunnen vinden.
Als je een sanitair expansie vat plaats met de juiste volume en 0,2 bar onder de werkdruk van koudwater komt de werkdruk niet boven de 3,5 bar in de installatie. De veiligheidsgroep is extra veiligheid betreft overstort op 6bar en meteen een afsluiter en keerklep.

Doe het altijd zo en dat gaat perfect. Wel een 100% doorstroom vat nemen van flamco airfix d. ivm legionella.

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Als je een sanitair expansie vat plaats met de juiste volume en 0,2 bar onder de werkdruk van koudwater komt de werkdruk niet boven de 3,5 bar in de installatie. De veiligheidsgroep is extra veiligheid betreft overstort op 6bar en meteen een afsluiter en keerklep.

Doe het altijd zo en dat gaat perfect. Wel een 100% doorstroom vat nemen van flamco airfix d. ivm legionella.
Weer wat geleerd, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Tsja, is elke keer weer een lange discussie :) Technisch is de directe noodzaak beperkt: het extra water wordt geloosd, en is qua kosten beperkt.

Maar ik vind dat een niet-nette oplossing. Bovendien komt na een SWW altijd het water met een hoge druk uit de kraan. Verder verlaagt een expansievat de drukvariaties van je vat, waardoor het vat langer mee zou moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qk6ZGnUlvnGx2lnMdpGC9NzHGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FqyahdBJL0rsLDSF2tzJR53H.jpg?f=user_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Seafarer

XXX

Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Maar waarom? Ik zie niet zo een voordeel met een sanitair expansie vat.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Seafarer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Maar waarom? Ik zie niet zo een voordeel met een sanitair expansie vat.
Zonder expansievat met legionella run loopt de druk op tot 6 bar en met een rvs boiler is dat aardig veel . Een stalen heeft daar minder last van .

Denk dat de levensduur van rvs veel langer meegaat.

Je kan ook een 3 bar inlaatcombinatie plaatsen maar dat adviseert flamco niet . Elke maat boiler heeft bepaalde inlaatcombinatie nodig en een 3 bar is volgens mij te laag voor een 300 liter.

Dus je gaat onnodig veel druk op je installatie zetten en als je je kraan open doet heb je ook even bijna 6 bar druk wat eruit komt.

Met expansievat blijft het allemaal veel vlakker de druk en je gooit geen druppel water weg.

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Zonder expansievat met legionella run loopt de druk op tot 6 bar en met een rvs boiler is dat aardig veel . Een stalen heeft daar minder last van .

Denk dat de levensduur van rvs veel langer meegaat.

Je kan ook een 3 bar inlaatcombinatie plaatsen maar dat adviseert flamco niet . Elke maat boiler heeft bepaalde inlaatcombinatie nodig en een 3 bar is volgens mij te laag voor een 300 liter.

Dus je gaat onnodig veel druk op je installatie zetten en als je je kraan open doet heb je ook even bijna 6 bar druk wat eruit komt.

Met expansievat blijft het allemaal veel vlakker de druk en je gooit geen druppel water weg.
Is dit dan ook gelijkt een bescherming tegen het imploderen van RVS boilers, weet dat er wel eens een beluchter wordt geadviseerd bij RVS boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Je installatie ziet er wel netjes aangelegd uit. Echter moet je nog wel wat dingen nalopen.

De boiler is niet goed aangesloten. Volgens mij zij die 2 die vrij zijn ebus

Kijk ook even of je warm water. Eerst een stukje naar beneden gaat voor dat hij horizontaal gaat of omhoog ivm warmte geleiding. Dan verlies je warmte uit je boiler ook als je niks aftapt. Kan zo een paar graden zijn.

Geld hetzelfde voor je bovenster spiraal aansluiting. Geld hetzelfde als hierboven

Voor de rest moeten de instelling nog zeker aangepast worden .

Nu gaat bij bij verwarmen bivalentiepunt 0 graden al het elektrische element aanspreken . Dat gaan duren winters worden.

Ik zou ik kijken of je de boiler kan laden met een temperatuur onder de 58 graden . Dan kan de split het zelf doen zonder de elektra te gebruiken.

En het bivalentiepunt warmwater kan naar -8 bv.

Boiler laadtijd moet na 90 minuten. 60 minuten ga je niet redden in de winter.

Boiler temperatuur zou ik beginnen op 52 graden en dan offset boiler laden met 6k. Dan wordt de boiler dus geladen met 58 graden.

Kijken of je genoeg warm water hebt en dan boiler temperatuur steeds met 1 graad verlagen.

Legionella run 1x per week instellen in tijdsvenster . Het liefst na SWW run.

En zo zullen er nog wel zat dingen zijn die niet goed staan.

Dat waren snel wat dingen die ik zag om de paar foto's .

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Is dit dan ook gelijkt een bescherming tegen het imploderen van RVS boilers, weet dat er wel eens een beluchter wordt geadviseerd bij RVS boilers
Met het imploderen moet je uitkijken als je de boiler laat leeg lopen en hij krijgt niet genoeg lucht.

Dan kan hij wel wat vacuüm trekken. Rvs boilers zijn sterk maar is niet erg dik materiaal.

Daarom wil ik hem ook niet steeds zwaar belasten met druk zonder expansievat met laden van boiler.

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Je installatie ziet er wel netjes aangelegd uit. Echter moet je nog wel wat dingen nalopen.

De boiler is niet goed aangesloten. Volgens mij zij die 2 die vrij zijn ebus

Kijk ook even of je warm water. Eerst een stukje naar beneden gaat voor dat hij horizontaal gaat of omhoog ivm warmte geleiding. Dan verlies je warmte uit je boiler ook als je niks aftapt. Kan zo een paar graden zijn.

Geld hetzelfde voor je bovenster spiraal aansluiting. Geld hetzelfde als hierboven

Voor de rest moeten de instelling nog zeker aangepast worden .

Nu gaat bij bij verwarmen bivalentiepunt 0 graden al het elektrische element aanspreken . Dat gaan duren winters worden.

Ik zou ik kijken of je de boiler kan laden met een temperatuur onder de 58 graden . Dan kan de split het zelf doen zonder de elektra te gebruiken.

En het bivalentiepunt warmwater kan naar -8 bv.

Boiler laadtijd moet na 90 minuten. 60 minuten ga je niet redden in de winter.

Boiler temperatuur zou ik beginnen op 52 graden en dan offset boiler laden met 6k. Dan wordt de boiler dus geladen met 58 graden.

Kijken of je genoeg warm water hebt en dan boiler temperatuur steeds met 1 graad verlagen.

Legionella run 1x per week instellen in tijdsvenster . Het liefst na SWW run.

En zo zullen er nog wel zat dingen zijn die niet goed staan.

Dat waren snel wat dingen die ik zag om de paar foto's .
De boiler offset instelling is alleen voor wanneer het elektrisch element wordt gebruikt en wordt niet gebruikt wanneer alleen de warmtepomp voor warmwater in bedrijf is.

Volgens mij kan een laadtijd van 60 minuten wel, dan gaat hij later weer verder na de ingestelde wachttijd.

Het bi-valent punt is dat hij vanaf dat punt het elektrisch element mag bij gaan schakelen, betekent niet dat hij dit dan ook standaard doet. Maar je punt klopt, hoe lager hoe beter en de kans kleiner is dat hij bijspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

De boiler offset instelling is alleen voor wanneer het elektrisch element wordt gebruikt en wordt niet gebruikt wanneer alleen de warmtepomp voor warmwater in bedrijf is.

Volgens mij kan een laadtijd van 60 minuten wel, dan gaat hij later weer verder na de ingestelde wachttijd.

Het bi-valent punt is dat hij vanaf dat punt het elektrisch element mag bij gaan schakelen, betekent niet dat hij dit dan ook standaard doet. Maar je punt klopt, hoe lager hoe beter en de kans kleiner is dat hij bijspringt.
Ik laad liever zelf de boiler in 1x door is kwa energie goedkoper dan inderdaad na wachttijd weer Max laten draaien voor laatste stukje wat je tekort kwam.

Ik heb bijverwarmen voor cv uitstaan heb toch niet meer ta nodig dan 35 graden.

En voor sww staat hij op -9 volgens mij. Daaronder moet de split het wel redden. Laad nu met 50 graden tot 45 gradenboiler .

Dacht dat ie bij de bivalentiepunt altijd mee ging draaien.
Nou heb ik weer wat geleerd 😉

• Xanthine
WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Van het moment ik de afwezigheidsmodus uitschakel begint hij als een gek stroom te verbruiken terwijl er nergens warmtevraag is. Als ik de modus inschakel verbruikt hij zo goed als niets en heb ik wel warm water. De andere instellingen snap ik niets van :/

Ik hoop dat ik de installateur aan de lijn krijg.

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Maar dan kan je net zo goed beide bivalentiepunten op 0 graden zetten als hij gaat bijschakelen als de pomp het niet trekt.

Dan hoef je het ook niet in te stellen.

Met jullie warmtepomp tool op installatienet krijg je bij ingevoerde gegevens een advies . En daar heeft hij ook altijd een dekking aan in % voor de verwarming en ook altijd een bivalentiepunt . Meestal stel ik hem daar 1 of 2 graden hoger in.

Maar dat is dan niet nodig . Of zie ik dat verkeerd

• Zwartoog
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Van het moment ik de afwezigheidsmodus uitschakel begint hij als een gek stroom te verbruiken terwijl er nergens warmtevraag is. Als ik de modus inschakel verbruikt hij zo goed als niets en heb ik wel warm water. De andere instellingen snap ik niets van :/

Ik hoop dat ik de installateur aan de lijn krijg.
Staat de binnencompensarie aan op de thermostaat? Toen die bij mij uit stond, begon hij ook te verwarmen ondanks 25 graden binnen.

• Xanthine
Zwartoog schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Staat de binnencompensarie aan op de thermostaat? Toen die bij mij uit stond, begon hij ook te verwarmen ondanks 25 graden binnen.
Geen idee waar ik dat kan vinden. Maar zie ook net dat ie op 230V staat terwijl hij op 3 fasen 400V aangesloten is. Hmmmm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVKxy3riDmPbX9xPpD48PNFYEok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svHrQ0SY9v7vwjQQ9FKpdu7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Xanthine op 11-08-2022 22:48 ]

• WallyPower
Xanthine schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Geen idee waar ik dat kan vinden. Maar zie ook net dat ie op 230V staat terwijl hij op 3 fasen 400V aangesloten is. Hmmmm

[Afbeelding]
Installateur menu van de VRC720. In de handleiding van de VRC720 staat de menustructuur uitgelegd, die zou je redelijk op weg moeten kunnen helpen om instellingen te vinden.
En meestal is alleen de buitenunit 400V. Een 3kW bijverwarming krijg een normale 230V 16A groep

[ Voor 10% gewijzigd door WallyPower op 11-08-2022 22:55 ]

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Maar dan kan je net zo goed beide bivalentiepunten op 0 graden zetten als hij gaat bijschakelen als de pomp het niet trekt.

Dan hoef je het ook niet in te stellen.

Met jullie warmtepomp tool op installatienet krijg je bij ingevoerde gegevens een advies . En daar heeft hij ook altijd een dekking aan in % voor de verwarming en ook altijd een bivalentiepunt . Meestal stel ik hem daar 1 of 2 graden hoger in.

Maar dat is dan niet nodig . Of zie ik dat verkeerd
Met het instellen van bi-valent punt zorg je ervoor dat het elektrisch element niet te snel bijspringt in een situatie waar de warmtepomp het eigenlijk prima zelf alles aan kan. Ik stuur je binnenkort wel een overzicht van de regelstrategie. Maar ben nu nog op vakantie en beperkt in toegang tot de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Met het instellen van bi-valent punt zorg je ervoor dat het elektrisch element niet te snel bijspringt in een situatie waar de warmtepomp het eigenlijk prima zelf alles aan kan. Ik stuur je binnenkort wel een overzicht van de regelstrategie. Maar ben nu nog op vakantie en beperkt in toegang tot de informatie.
Zit zelf ook nog op Kos 😂. Stuur je mijn mail adres wel ff. Nog veel plezier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PaT schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:51:

[Afbeelding]

Een spuitbus met witte verf lost veel op :)
Mooie installatie alleen lijkt het vat me zo klein (visueel he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Artintel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

+1 please!
Geniet van je vakantie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

WallyPower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Ik ga 3 fancoils van Vaillant monteren, 2 "airco" modellen en 1 wand model.
Ik leg nu mijn gehele cv systeem opnieuw aan in meerlaagse buis met alles in de isolatie/armaflex om condensatie op de leidingen te voorkomen.
Twee fancoils komen boven te hangen om de bovenverdieping te verwarmen en koelen en 1 fancoil komt beneden te hangen puur voor het koelen. Verwarmen beneden word gedaan door de vloerverwarming welke tijdens het koelseizoen wordt dichtgezet met kogelkranen.
Strak plan met die kogelkranen, dan kan ik de JAGA/Minib geblaze radiator als enige deelnemer in het hydraulisch circuit laten, de installatie staat nl aan de andere kant van de muur gepland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
bioscrasher schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Is de 45 liter vat. Voor hybride geen enkel probleem. Scheelt toch wat ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bioscrasher schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

100 liter is toch echt wel genoeg voor een buffervat toch?

Edit: hmm dat is dan toch gewijzigd sinds de offerte. Daar stond een 100l vat, maar daar stond al bij dat 45l ook kon.

[ Voor 17% gewijzigd door PaT op 12-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PaT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

100 liter is toch echt wel genoeg voor een buffervat toch?

Edit: hmm dat is dan toch gewijzigd sinds de offerte. Daar stond een 100l vat, maar daar stond al bij dat 45l ook kon.
In mijn tijd bij Carrier en Lennox heb ik geleerd dat - zonder heater - je per kW aan opgesteld vermogen circa 6-9 liter waterinhoud nodig hebt als defrost reserve.
7 kW x 6 liter kan dus nét.
Toch voel ik me er prettiger bij om een parallel buffervat te nemen van 500-1000 liter, al is het alleen maar om bij spanningsuitval en -10 graden genoeg warmte te hebben om een circulatiepomp over de warmtepomp te activeren als invries beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@bioscrasher inmiddels zijn er modulerende warmtepompen. Bufferen doe je, als het goed is, nooit op vol vermogen :)

Edit ah je hebt het over defrost buffer. Dat is inderdaad een andere overweging. Als de afgiftepomp blijft lopen heb je daar ook nog wat aan.

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2022 12:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:51:
@bioscrasher inmiddels zijn er modulerende warmtepompen. Bufferen doe je, als het goed is, nooit op vol vermogen :)
Met de 7kw heb je aan 42 liter inhoud voldoende met een delta T van 7 graden.

Dus een 45 liter buffer heb je meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ik zou hem maar vast leggen voor ze hem stelen. Tegenwoordig goud waard

🤪😜

En kan je de zij mantels er nog afschrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 13-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Adriaan71 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zou hem maar vast leggen voor ze hem stelen. Tegenwoordig goud waard

🤪😜

En kan je de zij mantels er nog afschrijven.
Ja, toch jammer dat er geen oog voor een ketting aan zit :P

Links kan de plaat er niet af, rechts net.
Pagina: 1 ... 32 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic