Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

@Anoniem: 1608730 of iemand anders, weet jij hoe je de sensocomfort VRC 720F moet installeren/koppelen op de VR70? Je kunt de ontvanger via het bijgeleverde stekkertje koppelen op de VR70, echter gaat het lampje (koppelingslampje) niet branden, ook niet als je er opdrukt. De thermostaat gaat wel aan, maar geeft aan geen verbinding.

Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
AJA schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:57:
@Anoniem: 1608730 of iemand anders, weet jij hoe je de sensocomfort VRC 720F moet installeren/koppelen op de VR70? Je kunt de ontvanger via het bijgeleverde stekkertje koppelen op de VR70, echter gaat het lampje (koppelingslampje) niet branden, ook niet als je er opdrukt. De thermostaat gaat wel aan, maar geeft aan geen verbinding.

Iemand ervaring?
Je hangt de ontvanger toch gewoon aan de Ebus? Zover ik weet is de stekker voor ketels.

https://www.vaillant.nl/p...0020288147-00-1740815.pdf Pagina 130

[ Voor 11% gewijzigd door WallyPower op 04-08-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
AJA schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:57:

Iemand ervaring?
Ik zal morgen even bellen voor de zekerheid. Maar zoals ik al zei moet hij inderdaad volgens mij gewoon gekoppeld worden aan de ebus.

Je hoort morgen van me via watchapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IXcmKkXiwDwlt9mzk_GUk22d-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPGNcmM9aBt9YxC4HN0Ip6re.jpg?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking, dacht dat hij rechts in de VR70 kon/moest. Stekkertje past precies.

Zal morgen eerst eens even alle ebus aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
AJA schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:33:
[Afbeelding]

Ter verduidelijking, dacht dat hij rechts in de VR70 kon/moest. Stekkertje past precies.

Zal morgen eerst eens even alle ebus aansluiten.
Ik mag hopen dat je er nog wat meer op aansluit, want nu oogt het wel erg leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ds23man schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:52:
De kogel is hier ook door de kerk: bestelling geplaatst voor een 55/6, 75/6 en een 125/6. Jawel 3 stuks omdat ik 3 verschillende verwarmingssystemen heb.
Ik ben erg benieuwd naar je opzet.
Ik ga voor de 125/6 om ook bij -10 nog een redelike temperatuur te halen voor de nog aan te schaffen Jaga's.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Kleuvert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:13:
Hoeveel graden zakt zo’n boilervat eigenlijk over één nacht? Gisteravond 20:00 was de arostor hier 55 graden, vanochtend stond die op 52,5.
Beste Kleuvert,

Ik lees55 graden, gebruik jij je oude radiatoren nog?
Heb je een buffervat gepland waarover de Arotherm lekker met een goede flow kan verwarmen?
Hier ligt dit in onze planning: een vat van 500-1.000 liter on 's nachts zonder warmtepomp (of op fluisterstand) het huis op temperatuur te houden.
Heb je al gerekend aan de extra kwh's die je voor 55 graden nodig gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
Voor de geïnteresseerden, er is een bedrijf in België (Brussel) die nog een stuk of 20 Arotherm Plus 75/6 (mono) op voorraad heeft.

Marketing zijn ze niet zo best hun (al hun bol advertenties met een paar dagen verwijderd door bol), maar ze hebben dus wel voorraad.

Gisteren de mijne opgehaald. Ze hebben volgens mij alleen de prijs iets omhoog gegooid naar 5400.

Vermoed dat ik niet zo een naam mag noemen van het bedrijf, dus stuur maar een pb voor meer info als je de naam wilt.

Voor nu:
Rustig de rest van de puzzel bij elkaar sprokkelen. We zouden eerst voor een panasonic gaan, maar uitverkocht. En daarna terugvallen op een LG, alleen wegens het geluid toch maar voor de Vaillant gegaan. En daarnaast komt die redelijk in het zicht te staan, en ziet die er gewoon beduidend mooier uit dan de andere 2 merken.

Word een redelijk simpele opstelling met paralel buffervat, nageregelde vloerverwarming en een losse wpboiler.

Kan het daarvoor kloppen dat er dan alleen de MEH 60 VRC 720 en een VR921 voor wifi toegang nodig is? (Los van het normale aansluit materiaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:29
bioscrasher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je opzet.
Ik ga voor de 125/6 om ook bij -10 nog een redelike temperatuur te halen voor de nog aan te schaffen Jaga's.
Elke /6 haalt 65 graden aanvoer bij -10 graden buitentemperatuur. Bij maximale belasting halen ze dan volgens het prestatiediagram een COP van 1.

Kunnen die Jaga's niet beter een maatje groter?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WallyPower
RubenZuid schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:49:
Voor de geïnteresseerden, er is een bedrijf in België (Brussel) die nog een stuk of 20 Arotherm Plus 75/6 (mono) op voorraad heeft.

Marketing zijn ze niet zo best hun (al hun bol advertenties met een paar dagen verwijderd door bol), maar ze hebben dus wel voorraad.

Gisteren de mijne opgehaald. Ze hebben volgens mij alleen de prijs iets omhoog gegooid naar 5400.

Vermoed dat ik niet zo een naam mag noemen van het bedrijf, dus stuur maar een pb voor meer info als je de naam wilt.

Voor nu:
Rustig de rest van de puzzel bij elkaar sprokkelen. We zouden eerst voor een panasonic gaan, maar uitverkocht. En daarna terugvallen op een LG, alleen wegens het geluid toch maar voor de Vaillant gegaan. En daarnaast komt die redelijk in het zicht te staan, en ziet die er gewoon beduidend mooier uit dan de andere 2 merken.

Word een redelijk simpele opstelling met paralel buffervat, nageregelde vloerverwarming en een losse wpboiler.

Kan het daarvoor kloppen dat er dan alleen de MEH 60 VRC 720 en een VR921 voor wifi toegang nodig is? (Los van het normale aansluit materiaal)
Ik snap het bijna dat ze er nog 20 op voorraad hebben staan met die prijs.. :/ Dat is €1300 meer dan ik voor mijn 75/6 heb betaald.

Verder nog wel ff rekening mee houden dat het waarschijnlijk S2 modellen zijn welke nog een speciale stekker nodig hebben op de printplaat om te kunnen koelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
bioscrasher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Beste Kleuvert,

Ik lees55 graden, gebruik jij je oude radiatoren nog?
Heb je een buffervat gepland waarover de Arotherm lekker met een goede flow kan verwarmen?
Hier ligt dit in onze planning: een vat van 500-1.000 liter on 's nachts zonder warmtepomp (of op fluisterstand) het huis op temperatuur te houden.
Heb je al gerekend aan de extra kwh's die je voor 55 graden nodig gaat hebben?
Ik heb 2 gescheiden systemen. Je haalt nu wat door elkaar. Ik heb een Arotherm om te verwarmen en een Arostor voor warmwater. Deze laatste staat op 55 graden. De Arotherm draait rechtstreeks op mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
WallyPower schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Ik snap het bijna dat ze er nog 20 op voorraad hebben staan met die prijs.. :/ Dat is €1300 meer dan ik voor mijn 75/6 heb betaald.

Verder nog wel ff rekening mee houden dat het waarschijnlijk S2 modellen zijn welke nog een speciale stekker nodig hebben op de printplaat om te kunnen koelen..
Het is inderdaad een S2. Geen idee dat daar een verschil in zat. Heb dit ook nog nergens gevonden.

Kun je mij misschien de juiste kant op wijzen om dit te kunnen vinden, zodat ik weet welke onderdelen er nodig gaan zijn?

En dat prijsverschil is best fors inderdaad. Maar goed, bij ons komt die op een geluids gevoelige plek te staan, en hadden we anders direct een geluidsdempende kast moeten kopen voor de LG. Dus dan was dit even duur, en zijn we nog niet uitgespeeld. Maar pijnlijk is het wel.
En iedere maand langer op het gas blijven is voor ons 450 euro, dus met een levertijd van 4 maanden spelen we daar ook al aardig vlot quitte (dik overschot zonnepanelen).

Dus voor mensen in een gelijksoortige situatie kan die dure nog wel een optie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
RubenZuid schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:05:
[...]

Het is inderdaad een S2. Geen idee dat daar een verschil in zat. Heb dit ook nog nergens gevonden.

Kun je mij misschien de juiste kant op wijzen om dit te kunnen vinden, zodat ik weet welke onderdelen er nodig gaan zijn?

En dat prijsverschil is best fors inderdaad. Maar goed, bij ons komt die op een geluids gevoelige plek te staan, en hadden we anders direct een geluidsdempende kast moeten kopen voor de LG. Dus dan was dit even duur, en zijn we nog niet uitgespeeld. Maar pijnlijk is het wel.
En iedere maand langer op het gas blijven is voor ons 450 euro, dus met een levertijd van 4 maanden spelen we daar ook al aardig vlot quitte (dik overschot zonnepanelen).

Dus voor mensen in een gelijksoortige situatie kan die dure nog wel een optie zijn
Ik heb zelf ook een S2 model, al was dat niet helemaal vooraf bekend.. :X Gelukkig heb je verder niks anders nodig dan een stekkertje welke je op de printplaat drukt.
Het lijkt mij puur een software/hardware dingetje om aan lokale regels te kunnen voldoen zonder een los model op de markt te hoeven brengen. Waarschijnlijk hebben niet-S2 modellen gewoon dat stekkertje er vanaf de fabriek al inzitten. (Zou iemand dat voor de lol eens kunnen controleren?)

Het stekkertje heeft 0020269259 als product code en is bij een hoop sites online te krijgen.

Vaillant heeft zelfs een video waarin de plaatsing staat uitgelegd:
YouTube: aroTHERM plus: how to install the cooling resistor for the S2 version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RubenZuid schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:49:

Voor degene die een btw nr heeft (ZZP of bedrijf ) ,je kunt de pomp dan ex btw importeren naar NL.
Onze leveranciers uit Belgie leveren allemaal ex btw.
Scheelt je een ieder geval al bijna 900 e.
Hoe je dat verder regelt met je subsidie enz weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Elke /6 haalt 65 graden aanvoer bij -10 graden buitentemperatuur. Bij maximale belasting halen ze dan volgens het prestatiediagram een COP van 1.

Kunnen die Jaga's niet beter een maatje groter?
Ik heb de maximale afmetingen (de versie onder het raam als vervanging voor een 40 cm hoge en 180cm brede is bijna een meter langer)

Zelfs gedacht aan de berging uit te rusten met een overmaatse batterij en met een gat door de muur warme lucht in te blazen....

De vloerverwarming bij de aanschaf was zo'n belachelik hoge meerprijs waar de aannemer (nu failliet) op wilde binnenlopen dat we deze hebben wegbezuinigd.....
Transport van warm water van buiten, via buffervat en vanuit buffervat naar binnen gat hem nog wel wat improviseren kosten maar uiteindelijk gaat alles wel goedkomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
WallyPower schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:16:
[...]
Waarschijnlijk hebben niet-S2 modellen gewoon dat stekkertje er vanaf de fabriek al inzitten. (Zou iemand dat voor de lol eens kunnen controleren?)
Klopt. De connector heb je waarschijnlijk al in de rommelbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W7Xaz0dobSz0lU2guGTeL4qZmo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Kg3Ebm7vwWgUOQ552l8rse7Z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uZ-U8Exh0z-okgyqT8G42Y4KNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teRumFDIcJW4DJnPjqcSLM3Z.jpg?f=fotoalbum_tile
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
Proton_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Klopt. De connector heb je waarschijnlijk al in de rommelbak.
[Afbeelding][Afbeelding]
***members only***
Dat is een goede!
Ik heb nog wel ergens een oude voeding liggen die ik eens heb gebruikt voor een elektrolyse opstelling, dus daar kan ik die stekker wel vanaf knippen.

Morgen maar eens in de rommelbak zoeken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Woei, subsidie goedgekeurd!

Bestellijstje voor de geïnsteresseerden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62SrKqxeSkg76orfFO8X2QPZtGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/seMING2GSISs7vviX6Ef3h5W.png?f=user_large

Minus subsidie à 2850 kom je dus uit op 4555 euro als investering. CV-ketel liep ook op z'n eind, dus de meerprijs van de WP ten opzichte van een nieuwe CV-ketel is "slechts" 2000 euro, als je het CV-ketel-onderhoud voor de komende 15 jaar meeneemt.

Kosten voor materiaal liepen nog hard op, ondanks dat ik nog best wel wat dingetjes had liggen.

Oude ketel+thermostaat+rookgasafvoer bracht ook nog 135 euro op. Compenseert mooi de miskoop van het niet-doorstroom-expansievat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Zwartoog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:41:

[Afbeelding]

Minus subsidie à 2850 kom je dus uit op 4555 euro als investering. CV-ketel liep ook op z'n eind, dus de meerprijs van de WP ten opzichte van een nieuwe CV-ketel is "slechts" 2000 euro, als je het CV-ketel-onderhoud voor de komende 15 jaar meeneemt.

Kosten voor materiaal liepen nog hard op, ondanks dat ik nog best wel wat dingetjes had liggen.

Oude ketel+thermostaat+rookgasafvoer bracht ook nog 135 euro op. Compenseert mooi de miskoop van het niet-doorstroom-expansievat |:(
Gefeliciteerd :) Heb je de subsidie toegekend gekregen zonder factuur van een installateur? Zo ja, wat heb je daar allemaal voor ingediend?

Verder is je lijstje met spullen een heel stuk korter dan die van mij. :P Maar ik moet mn hele CV systeem vervangen omdat ik zonodig condenserend wil kunnen koelen.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WallyPower schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Gefeliciteerd :) Heb je de subsidie toegekend gekregen zonder factuur van een installateur? Zo ja, wat heb je daar allemaal voor ingediend?

Verder is je lijstje met spullen een heel stuk korter dan die van mij. :P Maar ik moet mn hele CV systeem vervangen omdat ik zonodig condenserend wil kunnen koelen.. :')
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hemaworstje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Voor degene die een btw nr heeft (ZZP of bedrijf ) ,je kunt de pomp dan ex btw importeren naar NL.
Onze leveranciers uit Belgie leveren allemaal ex btw.
Scheelt je een ieder geval al bijna 900 e.
Hoe je dat verder regelt met je subsidie enz weet ik niet.
Dit kan niet zomaar.

Btw mag alleen verlegd worden naar een als zodanig handelende (art. 17a lid 1 wet OB) btw ondernemer. Als dat ding bij je eigen woning komt te staan handel je niet als btw ondernemer maar als particulier. Daar ga je eigenlijk al de mist in.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Dit kan niet zomaar.

Btw mag alleen verlegd worden naar een als zodanig handelende (art. 17a lid 1 wet OB) btw ondernemer. Als dat ding bij je eigen woning komt te staan handel je niet als btw ondernemer maar als particulier. Daar ga je eigenlijk al de mist in.
Woning was niet ter sprake,veel ondernemers hebben een zakelijk pand cq kantoor.
Maar bedankt voor het meedenken.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hemaworstje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Woning was niet ter sprake,veel ondernemers hebben een zakelijk pand cq kantoor.
Maar bedankt voor het meedenken.

:)
Dan kun je dus net zo goed in Nederland kopen, heb je ook recht op aftrek van voorbelasting... ;)

Er is geen 'loophole' of iets dergelijks om zonder btw een warmtepomp in je eigen woning te krijgen. Ook niet als je btw ondernemer bent.

Heeft niet zoveel met 'meedenken' te maken. Slechts met rechtzetten wat wordt geïnsinueerd...

Nog even voor de duidelijkheid:
Er is geen sprake van 900 euro voordeel. Er is geen enkel voordeel.
Voor ondernemers is btw immers geen factor.
Voor particulieren maakt het niet uit of ze 21% in NL of 21% in BE betalen. Tarief is ook gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door JanHenk op 05-08-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Compenseert mooi de miskoop van het niet-doorstroom-expansievat |:(
Sinds wanneer bestaan er doorstroom expansie vaten? Help aub mijn kennis te verrijken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:52
Seafarer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Sinds wanneer bestaan er doorstroom expansie vaten? Help aub mijn kennis te verrijken.
AJA in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Heeft er een toegepast. Voor sanitair koud water dus.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:48

[Afbeelding]

Erg netjes qua kosten!
Mijn subsidieaanvraag moet nog goedgekeurd worden. Daarna kan ik ook de definitieve balans opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Dan kun je dus net zo goed in Nederland kopen, heb je ook recht op aftrek van voorbelasting... ;)

Er is geen 'loophole' of iets dergelijks om zonder btw een warmtepomp in je eigen woning te krijgen. Ook niet als je btw ondernemer bent.

Heeft niet zoveel met 'meedenken' te maken. Slechts met rechtzetten wat wordt geïnsinueerd...

Voor particulieren maakt het niet uit of ze 21% in NL of 21% in BE betalen. Tarief is ook gelijk.
Je doet allerlei aannames.
Ik laat het hierbij.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VreemdeVogel
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08-2022
JanHenk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Niet correct wat je zegt,er zijn legio ondernemers die niks met de btw kunnen of verrekenen.
Dan is die 900e wel interessant.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Ze zijn moeilijk te vinden voor een schappelijke prijs. Je hebt de Flamco Airfix A of de Reflex Refix DD. Ik had eerst een DE, maar dat is dus een sanitair expansievat die niet doorstroomt. Zoals brandblusinstallaties. Dat deze in consumentenwebshops worden aangeboden is mij een raadsel.

Hier een helder filmpje:
YouTube: Sanitaire expansievaten

Verder moet je de inhoud en voordruk goed afstellen. Zoek even op posts van @Adriaan71 op hier van afgelopen maand, die heeft een mooie how-to gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Ze zijn moeilijk te vinden voor een schappelijke prijs. Je hebt de Flamco Airfix A of de Reflex Refix DD. Ik had eerst een DE, maar dat is dus een sanitair expansievat die niet doorstroomt. Zoals brandblusinstallaties. Dat deze in consumentenwebshops worden aangeboden is mij een raadsel.

Hier een helder filmpje:
YouTube: Sanitaire expansievaten

Verder moet je de inhoud en voordruk goed afstellen. Zoek even op posts van @Adriaan71 op hier van afgelopen maand, die heeft een mooie how-to gepost.
Dank.
Ga ik straks bekijken.
Eerst even naar huis vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VreemdeVogel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Niet correct wat je zegt,er zijn legio ondernemers die niks met de btw kunnen of verrekenen.
Dan is die 900e wel interessant.

8)
Dan moet je in je aangifte ICV doen en die 900 afdragen, zonder dat je deze weer in aftrek kunt brengen als voorbelasting.

Het maakt écht niet uit.

Een levering met btw verlegd wil nooit zeggen dat je maar geen btw hoeft te betalen. Dat is gewoon onjuiste informatie.

Kortom, of je nu een warmtepomp uit China importeert, België of gewoon in NL koopt. Er is geen btw voordeel te behalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZWuviOkBGpV9zrk9G67zFVxF_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TADJI3TdtTgnpPIopgk3GYXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Woehoe, dit torentje spullen werd vanmorgen afgeleverd. Maandag begint de installatie. Ik ben heel benieuwd!

De AroTherm Plus 75/6 staat al op het dak. Zal aan de buitengevel opgehangen worden zodat eventueel onderhoud aan het platte dak ook gewoon kan zonder alles opzij te moeten schuiven.

Al met al 4 maanden tussen bestelling en aflevering.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PaT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:51:
[Afbeelding]

Woehoe, dit torentje spullen werd vanmorgen afgeleverd. Maandag begint de installatie. Ik ben heel benieuwd!

De AroTherm Plus 75/6 staat al op het dak. Zal aan de buitengevel opgehangen worden zodat eventueel onderhoud aan het platte dak ook gewoon kan zonder alles opzij te moeten schuiven.

Al met al 4 maanden tussen bestelling en aflevering.
Veel plezier ermee!
Voor ons wordt het Q1 2023... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:18
Domosapiens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Mogelijk dat je op basis van deze diagrammen een schatting kunt maken ?

[Afbeelding]

https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf
Dankjewel - maar dan is het nog handiger te rekenen met de specificatie tabel op de site van Vaillant zelf die 7/65 terug toont naar 7/35 .... Maar dan nog blijft het gokken. :)

Was mooi geweest wanneer iemand het overzicht zou hebben van 30 graden en/of 25 graden :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 16:58
Ik lees al een poosje mee, maar nu maar eens een bijdrage van mij. Heb vorige week een installateur op bezoek gehad, en inmiddels ook een offerte van hem gehad.

Eerst een beetje achtergrondinformatie:
Het betreft een redelijk goed geisoleerde geschakelde woning van 140 m2 uit 1993 met (nu nog) een CV-ketel op zolder en in alle ruimtes standaard radiatoren. De ketel is oud en ik wil van het gas af. Verder relevant is dat we een bad hebben (welke vrouw en twee dochters geregeld gebruiken). Ik werk sinds twee jaar veel thuis, en ons typische jaarverbruik aan gas is sindsdien ongeveer 1600 m3, waarvan naar schatting ca. 250 m3 voor tapwater (koken en tapwater keuken is elektrisch).

De ruimte op zolder is te laag voor een nieuwe installatie (met Vaillant-spul, waarvoor 1,90 m hoogte nodig is!), dus het voorstel van de installateur is om de uniTower VIH QW 190/6 in de (voormalige) garage te zetten, en een AroTHERM VWL 75/6A aan de voorkant van het huis onder het keukenraam te plaatsen.

Hiervoor moet dan wel een koppeling worden gemaakt van de verdeler op de begane grond (die in de trapkast zit) via de kruipruimte naar de garage. Puntje hierbij is dat er onder de garage geen kruipruimte zit, dus het laatste stukje moet met een hoekje in de woonkamer, of schuin door de muur. Anyway, daar vinden ze vast een nette oplossing voor (zei hij...).

De offerte die ik inmiddels gehad heb bevat naast bovengenoemde AroTHERM VWL 75/6 en UniTOWER het leveren en aansluiten inclusief benodigde leidingwerk van:
- een Vaillant Systeemregelaar Sensocomfort VRC720
- een Vaillant VRC aanlegthermostaat
- een buffer van 18 liter
- Spirotech vuilafscheider en luchtafscheider

Ik vind het totaalbedrag dat hiervoor gevraagd wordt echter wel erg hoog, namelijk 14.400 euro incl. BTW, zonder rekening te houden met subsidie (gaat nog 2850 euro vanaf).
Is dit een goed aanbod, of loont het om nog even verder te zoeken? Twee andere installateurs die ik benaderd heb, lijken geen interesse te tonen. Deze kan eind dit jaar leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@NHL19 anno nu lijkt het een redelijke offerte :)
Zelf doen is nog steeds een stuk goedkoper natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@NHL19 Het is natuurlijk veel geld, maar mijn eerste indruk is dat het best een redelijk aanbod is. Zeker voor deze tijd.
Even snel op een bierviltje heb je al ca €9500 aan Vaillant spullen (adviesprijzen). Daar komen dan nog allerlei koppelingen, leidingen, vuilfilter, luchtfilter, elektramaterialen etc bij. Die tikken ook flink aan en kan zo rond de €1000 zijn.
Ik ken het trace dat aangelegd gaat worden niet exact en ook niet hoeveel werk dat het precies gaat zijn. Maar werkloon van €2500-€3000 zou me niet verbazen. Dan zit je totaal al rond €13500. Een kleine €1000 onder het geoffreerde bedrag.

Niet specifiek benoemd door jou en misschien ten overvloede: zorg er iig voor dat je een dedicated kWh meter gemonteerd krijgt voor de warmtepomp groep. Dan kun je tzt het stroomverbruik van de wp monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
NHL19 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:15:
Ik lees al een poosje mee, maar nu maar eens een bijdrage van mij. Heb vorige week een installateur op bezoek gehad, en inmiddels ook een offerte van hem gehad.

Het betreft een redelijk goed geisoleerde geschakelde woning van 140 m2 uit 1993 met (nu nog) een CV-ketel op zolder en in alle ruimtes standaard radiatoren. De ketel is oud en ik wil van het gas af. Verder relevant is dat we een bad hebben (welke vrouw en twee dochters geregeld gebruiken). Ik werk sinds twee jaar veel thuis, en ons typische jaarverbruik aan gas is sindsdien ongeveer 1600 m3, waarvan naar schatting ca. 250 m3 voor tapwater (koken en tapwater keuken is elektrisch).

De ruimte op zolder is te laag voor een nieuwe installatie (met Vaillant-spul, waarvoor 1,90 m hoogte nodig is!), dus het voorstel van de installateur is om de uniTower VIH QW 190/6 in de (voormalige) garage te zetten, en een AroTHERM VWL 75/6A aan de voorkant van het huis onder het keukenraam te plaatsen.

Hiervoor moet dan wel een koppeling worden gemaakt van de verdeler op de begane grond (die in de trapkast zit) via de kruipruimte naar de garage. Puntje hierbij is dat er onder de garage geen kruipruimte zit, dus het laatste stukje moet met een hoekje in de woonkamer, of schuin door de muur. Anyway, daar vinden ze vast een nette oplossing voor (zei hij...).

De offerte die ik inmiddels gehad heb bevat naast bovengenoemde AroTHERM VWL 75/6 en UniTOWER het leveren en aansluiten inclusief benodigde leidingwerk van:

Ik vind het totaalbedrag dat hiervoor gevraagd wordt echter wel erg hoog, namelijk 14.400 euro incl. BTW, zonder rekening te houden met subsidie (gaat nog 2850 euro vanaf).
Is dit een goed aanbod, of loont het om nog even verder te zoeken? Twee andere installateurs die ik benaderd heb, lijken geen interesse te tonen. Deze kan eind dit jaar leveren.
Hier vergelijkbaar. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Adriaan71 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:38:
Afgelopen vrijdag weer even bij Vaillant geweest en met een paar klanten wat opstellingen doorgenomen .

Mocht helaas niks meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bekende opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bioscrasher schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb de maximale afmetingen (de versie onder het raam als vervanging voor een 40 cm hoge en 180cm brede is bijna een meter langer)

Zelfs gedacht aan de berging uit te rusten met een overmaatse batterij en met een gat door de muur warme lucht in te blazen....

De vloerverwarming bij de aanschaf was zo'n belachelik hoge meerprijs waar de aannemer (nu failliet) op wilde binnenlopen dat we deze hebben wegbezuinigd.....
Transport van warm water van buiten, via buffervat en vanuit buffervat naar binnen gat hem nog wel wat improviseren kosten maar uiteindelijk gaat alles wel goedkomen!
Bij mezelf thuis heb ik ook geen vloerverwarming en de standaard (kleine) radiatoren die er vanuit de bouw in 2004 bij waren nog. De hoogste aanvoertemperatuur die hier nodig was is 41 graden C. (vorig winter was het buiten behoorlijk koud). Afgelopen winter niet boven 35 graden geweest.

Als ik het theoretisch benader zou ik boven 45 graden nodig hebben, kennelijk valt het in mijn geval mee.
Welke aanvoertemperatuur heb jij nodig?

Denk er ook aan dat je afgifte systeem nu geschikt is om met hoge aanvoertemperatuur nachtverlaging mogelijk te maken. Straks heb je bij koud weer geen nachtverlaging meer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Toby-Wan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:14:
[...]

Ik lees in datablad dat MEH60 voor series ../2 & ../3 is, maar kan blijkbaar dus ook voor ../6 gebruikt worden?
Misschien beetje 'leken' opmerking, maar ben me aan het oriënteren of ik wellicht een MEH97/6 nodig zou hebben en bovenstaand zou betekenen dat een MEH60 (of MEH61) dus ook zouden kunnen (nog de vraag of SWW via WP of via WPB).
Ik zou de MEH61 niet toepassen met een aroTHERM ../6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
@Proton_ , @Franciesco en @Kees_frl , bedankt voor de geruststelling. Ik ben wel handig maar geen ervaring met warmte-installaties. Maar ik zal zeker nog even overleggen om te kijken wat ik eventueel wel zelf kan doen. En die kWh-meter is een goede suggestie, als wetenschapper/data-analist zie ik het nut en de lol daar wel van in :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50
NHL19 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:57:
@Proton_ , @Franciesco en @Kees_frl , bedankt voor de geruststelling. Ik ben wel handig maar geen ervaring met warmte-installaties. Maar ik zal zeker nog even overleggen om te kijken wat ik eventueel wel zelf kan doen. En die kWh-meter is een goede suggestie, als wetenschapper/data-analist zie ik het nut en de lol daar wel van in :-)
Neem meteen een kWh meter met een S0 puls uitgang of modbus uitgang, dat geeft je mogelijkheid om deze uit lezen. Ik maak gebruik van meerdere Youless uitlees loggers. Die loggen het verbruik en kan je via een eenvoudige web interface uitlezen of via de youless app op je telefoon.
Heb inmiddels 2 LS110 en 1 LS120 in gebruik, werkt super goed en echt easy plug and play.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
NHL19 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:15:

Ik zou eerst eens bekijken of je aan de 190ltr wel genoeg hebt voor je SWW gebruik. Heeft hij een berekening gemaakt voor je dagelijks verbruiken

Mijn gevoel zegt eerder een 300 Ltr.

Jullie zijn met 4 personen en nog regelmatig bad gebruik. Liever teveel water en de temperatuur naar beneden brengen dan net genoeg en je boiler op max stoken.

En voor die offerte bedrag ben je ook bijna klaar met losse componenten en een 300ltr. boiler. Als installatie niet te gecompliceerd is. Maar zoals ik lees valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja uit mijn hoofd is dat de opstelling met 'zonnecollector' aangesloten op een extra spiraal en die SWW vat recirculatiepomp die aan gaat bij de legionellarun. Toevallig de opstelling die ik toen mede 'in bedrijf heb gesteld'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
bij mij is de bestelling voor de warmtepompen (een 75 en een 35) alvast de deur uit (via de Wasco)
De MEH 97/6 en de VWZ AI moet ik nog wel bestellen, maar de levertijd daarop is een stuk beter.

Overigens voor de Zehnder Q600 WTW unit die ik heb besteld geven ze ook een levertijd van bijna een jaar. Dat had ik niet aan zien komen....

Nu eerst de boel maar eens gaan isoleren, want voorlopig houd ik het met de 75 amper vorstvrij :+

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 05-08-2022 22:01 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
Adriaan71 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Ik zou eerst eens bekijken of je aan de 190ltr wel genoeg hebt voor je SWW gebruik. Heeft hij een berekening gemaakt voor je dagelijks verbruiken

Mijn gevoel zegt eerder een 300 Ltr.

Jullie zijn met 4 personen en nog regelmatig bad gebruik. Liever teveel water en de temperatuur naar beneden brengen dan net genoeg en je boiler op max stoken.

En voor die offerte bedrag ben je ook bijna klaar met losse componenten en een 300ltr. boiler. Als installatie niet te gecompliceerd is. Maar zoals ik lees valt dat wel mee.
Als je zegt "losse componenten" bedoel je dan in plaats van de uniTOWER een uniSTOR boiler (bijvoorbeeld de VIH RW 300/3) samen met een hydraulische module (VWZ MEH 97/6)? Ik neem aan dat dat meer ruimte inneemt, maar zijn er verder nog nadelen aan?

Ik heb geen berekening van die 190 ltr, maar goed om daar nog even naar door te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
NHL19 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Als je zegt "losse componenten" bedoel je dan in plaats van de uniTOWER een uniSTOR boiler (bijvoorbeeld de VIH RW 300/3) samen met een hydraulische module (VWZ MEH 97/6)? Ik neem aan dat dat meer ruimte inneemt, maar zijn er verder nog nadelen aan?

Ik heb geen berekening van die 190 ltr, maar goed om daar nog even naar door te vragen.
Als je compact bouwt neemt het niet veel meer ruimte in. Maar het wordt meer maatwerk naar de wensen van een klant. Jammer als je geld uitgeeft en het is net niet wat je wenste.

Nadelen zijn er helemaal niet:

unitower is makkelijker installeren omdat alles in een is. En vaak makkelijker voor installateurs. Twee producten plaatsen en aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@NHL19 Het lijkt mij ook een nette offerte.

Bij mij moet er ook van alles verplaatst worden en ik heb geen Arostor en ben ook al bijna 10k kwijt excl subsidie.

De verplaatsing bij mij is vrij simpel. Waarbij er wel gewoon een vrije kruipruimte is. Als je de centen hebt, zou ik het doen.

@Bart_DenonIk heb ook gevraagd om een losse kWh meter, gaan we ook doen. Uitlezen lijkt mij ook wel leuk, heb jij misschien een linkje welke handig is hiervoor?

[ Voor 21% gewijzigd door PaT op 06-08-2022 08:54 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

190L SWW kan op zich wel volstaan, maar ik vind het zelf wel redelijk minimaal. Vooral als je aangeeft regelmatig een bad te gebruiken. Dan is 300L denk ik verstandiger.

Heb zelf de unitower, en je zal er wel echt dagelijks een SWW run moeten maken.
Ik red het namelijk met om de dag een run (met 2 pers.)* Dus met 4 personen zal je dagelijks een run nodig zijn. Als er nog een bad vol moet is er wellicht een extra run nodig, of de temperatuur hoger instellen.

*Waarbij ik wel het idee heb dat de boiler vooral afkoelt en het niet zozeer SWW verbruik is waardoor de temperatuur daalt.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 06-08-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50
PaT schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:51:

@Bart_DenonIk heb ook gevraagd om een losse kWh meter, gaan we ook doen. Uitlezen lijkt mij ook wel leuk, heb jij misschien een linkje welke handig is hiervoor?
Ik heb 3 kWh meters allemaal van Eastron. 2x voor 2 PV-systemen de wat luxere versie met m-bus en s0. Voor de Warmtepomp die hopelijk binnenkort geleverd wordt heb ik nu een iets simpelere versie gekocht met alleen S0 puls uitgang. Dat is deze: LINK
Ik log met getweakte LS110 Youless loggers. Vaak voor een ok prijs te vinden op Marktplaats.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bart_Denon schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb 3 kWh meters allemaal van Eastron. 2x voor 2 PV-systemen de wat luxere versie met m-bus en s0. Voor de Warmtepomp die hopelijk binnenkort geleverd wordt heb ik nu een iets simpelere versie gekocht met alleen S0 puls uitgang. Dat is deze: LINK
Ik log met getweakte LS110 Youless loggers. Vaak voor een ok prijs te vinden op Marktplaats.
Ik gebruik ook Eastron tussenmeters. De eerst waren meters met alleen een pulsuitgang. Prima dingen, maar als je even om wat voor reden ook wat pulsen mist weet je niet hoeveel je gemist hebt. Daarom ben ik overgestapt op de mobusversie van de Eastrons. Daarbij lees je altijd het telwerk uit en heb je dus altijd correcte waardes.

Als het je niet uitmaakt, dan is een meter met alleen pulsuitgang prima. Ik heb er nu dus 3 liggen voor de liefhebber… :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Wat is het voordeel van een aparte meter, naast de data die je al op de regelaar van de warmtepomp krijgt? Of is het vooral voor de hobby in het loggen makkelijker te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rubbergrover1 Het is nauwkeuriger en het is inderdaad eenvoudiger realtime te loggen waardoor je pendelen, runlengte en defrosts beter kunt zien, wat inregelen makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je die meters uitleest zie je inderdaad een stuk beter wat de unit doet qua opgenomen vermogen. En je kunt natuurlijk mooi maandelijks je verbruik vergelijken met wat je vroeger aan gas wegstookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:37:
Als je die meters uitleest zie je inderdaad een stuk beter wat de unit doet qua opgenomen vermogen. En je kunt natuurlijk mooi maandelijks je verbruik vergelijken met wat je vroeger aan gas wegstookte.
Ik had het idee dat je die informatie eigenlijk ook al op de regeleenheid zou kunnen aflezen. Maar het is natuurlijk wel leuker en misschien makkelijker om het via een aparte (gekoppelde) meter te doen.
(Beetje zelfde als wat genoemd werd over een aparte meter voor de zonnepanelen. Bij mij houdt de omvormer een en ander ook al bij. Best grappig om incidenteel eens in die app te kijken, maar ik zou er niet speciaal een meter voor aanleggen.)

Ik vroeg me vooral af of het daarnaast nog toegevoegde waarde zou hebben. Uit de post van Proton lijkt het bij het inregelen wel nuttig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Ik had het idee dat je die informatie eigenlijk ook al op de regeleenheid zou kunnen aflezen. Maar het is natuurlijk wel leuker en misschien makkelijker om het via een aparte (gekoppelde) meter te doen.
(Beetje zelfde als wat genoemd werd over een aparte meter voor de zonnepanelen. Bij mij houdt de omvormer een en ander ook al bij. Best grappig om incidenteel eens in die app te kijken, maar ik zou er niet speciaal een meter voor aanleggen.)

Ik vroeg me vooral af of het daarnaast nog toegevoegde waarde zou hebben. Uit de post van Proton lijkt het bij het inregelen wel nuttig te zijn.
Ik weet niet of de app+bijbehorende controller daar meer inzicht in geeft, die heb ik niet dus geen ervaring mee.
Maar wat je op de thermostaat ziet aan statistieken is niet heel uitgebreid. Het geeft inderdaad wel een uitlezing wat hij per week/maand/jaar gebruikt. Maar als je dan bijvoorbeeld 2 maanden terug wilt kijken gaat dat niet. En daar is een pulsmeter+home assistant bijvoorbeeld wel handig voor.
Kun je ook zien op welk vermogen hij draait,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
_ferry_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Ik weet niet of de app+bijbehorende controller daar meer inzicht in geeft, die heb ik niet dus geen ervaring mee.
Maar wat je op de thermostaat ziet aan statistieken is niet heel uitgebreid. Het geeft inderdaad wel een uitlezing wat hij per week/maand/jaar gebruikt. Maar als je dan bijvoorbeeld 2 maanden terug wilt kijken gaat dat niet. En daar is een pulsmeter+home assistant bijvoorbeeld wel handig voor.
Heb je voor vermogen ook niet een warmte meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kees_frl schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Heb je voor vermogen ook niet een warmte meter nodig?
Het geleverde vermogen wel inderdaad, klopt. Maar doelde op het actuele opgenomen elektrische vermogen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Ongeacht het apparaat. De programmeur van dit apparaat bepaald wat je te zien krijgt.
Met software kun je van alles laten zien en ook niet laten zien. :)

Een goede externe meter voorkomt absoluut iedere twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Kan wel in de app icm de 921. Dan kan je terug kijken wat je verbruik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Uit de dagtotalen haal je niet of hij 1x 4 uur draait (=ok) of 8x 30 minuten (stooklijn te hoog) of 16x 15 minuten (pendelen, minimum temperatuur te laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik las hier eens dat drie starts per uur nog kon. Zou 20 minuten zijn haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
1650 draaiuren x3 start stops = 4950 + 1650 Draaiuren is = 6600 + even gemiddeld 2 uur sww run per dag ruim = 730 uur per jaar is veel.

Totaal 8330 120000 / 8330 = levensduur van 14,4 jaar voor een Vaillant warmtepomp.

Hun geven bij een uitgebreide onderhoudscontract 100% garantie op onderdelen , uurloon en voorrij kosten tot 120000 draaiuren start stops compressor.

Dus geen enkele probleem 3 start stops per uur

. Hoewel je met een goeie installatie makkelijk veel langer runs kan maken. Als de vermogen maar goed is berekend en er genoeg afgifte is in de woning.

[ Voor 15% gewijzigd door Adriaan71 op 06-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
"Een goed ingeregelde installatie" betekent meer dan "houdt de warmtepomp heel" :)

Zo heeft een te hoge stooklijn eigenlijk alleen consequenties voor de elektriciteitsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:07:
"Een goed ingeregelde installatie" betekent meer dan "houdt de warmtepomp heel" :)

Zo heeft een te hoge stooklijn eigenlijk alleen consequenties voor de elektriciteitsrekening.
Stroom verbruik kan je niet vergelijk met elkaar elk woning is anders en wordt andere manier gebruikt.

Zelfde met SWW gebruik . Ook bij iedereen anders

Gaat erom of je zelf tevreden bent met je verbruik en warmte.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 06-08-2022 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71
Mijn insteek was hoe een nauwkeurige elektriciteitsmeting kan helpen met inregelen.
Merk op dat voor mijn voorbeelden het elektriciteitsverbruik niet van belang is. Je hoeft het alleen maar te gebruiken om te zien of en hoe lang de compressor draait. Met het vermogen erbij kan je ook nog zien of er niet te snel wordt teruggegrepen naar het hulp element, nog iets dat je anders alleen aan de rekening ziet.

Het gaat dus ook niet om een COP wedstrijd maar om maximaal comfort met minimaal verbruik, dat is inderdaad persoonlijk dus de afwegingen en in regeling is dat dus ook.

Ik ben het dus hartgrondig met je oneens: ik denk dat niemand meer verbruik wil als dat niet ook meer comfort oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 06-08-2022 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:33:
@Adriaan71
Mijn insteek was hoe een nauwkeurige elektriciteitsmeting kan helpen met inregelen.
Merk op dat voor mijn voorbeelden het elektriciteitsverbruik niet van belang is. Je hoeft het alleen maar te gebruiken om te zien of en hoe lang de compressor draait. Met het vermogen erbij kan je ook nog zien of er niet te snel wordt teruggegrepen naar het hulp element, nog iets dat je anders alleen aan de rekening ziet.

Het gaat dus ook niet om een COP wedstrijd maar om maximaal comfort met minimaal verbruik, dat is inderdaad persoonlijk dus de afwegingen en in regeling is dat dus ook.

Ik ben het dus hartgrondig met je oneens: ik denk dat niemand meer verbruik wil als dat niet ook meer comfort oplevert.
Dat begrijp ik ook wel dat niemand een hoger rekening wil hebben voor zijn stookkosten

En inderdaad met een kWh meter kunnen jullie zo veel meer zien in het gedrag van de pomp en daarop inregelen.

Maar daar heb ik andere manier voor wat helaas voor installateurs is.

Misschien komt daar nog verandering in de toekomst dat particulieren daar ook gebruik van kunnen maken.

Dat weet ik niet.

Maar wie had het over meer verbruik en minder comfort.

Dat was niet mijn bedoeling in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Bij mezelf thuis heb ik ook geen vloerverwarming en de standaard (kleine) radiatoren die er vanuit de bouw in 2004 bij waren nog. De hoogste aanvoertemperatuur die hier nodig was is 41 graden C. (vorig winter was het buiten behoorlijk koud). Afgelopen winter niet boven 35 graden geweest.

Als ik het theoretisch benader zou ik boven 45 graden nodig hebben, kennelijk valt het in mijn geval mee.
Welke aanvoertemperatuur heb jij nodig?

Denk er ook aan dat je afgifte systeem nu geschikt is om met hoge aanvoertemperatuur nachtverlaging mogelijk te maken. Straks heb je bij koud weer geen nachtverlaging meer.
Ik heb getest met 50 graden en de bestaande radiatoren en dit ging bij -10 graden buiten uitstekend.

Gebruik je nog steeds dezelfde radiatoren dan?
Ik heb geen moeite met een regelmatig snorrende (overmaatse) warmtepomp om het huis permanent op 20 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bioscrasher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Ik heb getest met 50 graden en de bestaande radiatoren en dit ging bij -10 graden buiten uitstekend.

Gebruik je nog steeds dezelfde radiatoren dan?
Ik heb geen moeite met een regelmatig snorrende (overmaatse) warmtepomp om het huis permanent op 20 graden te houden.
Een warmtepomp heeft wat meer flow dus de onderkant van de radiatoren wordt bij gelijke aanvoer wat warmer.

En pendelt bij koud weer niet.

Ja originele radiatoren die je bij projectbouw kreeg in 2004.

Waarvoor is een overmaatse warmtepomp een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Een warmtepomp heeft wat meer flow dus de onderkant van de radiatoren wordt bij gelijke aanvoer wat warmer.

En pendelt bij koud weer niet.

Ja originele radiatoren die je bij projectbouw kreeg in 2004.

Waarvoor is een overmaatse warmtepomp een oplossing?
Om bij erg lage temperaturen nog voldoende warmte te halen uit de buitenlucht.
Er komt een 500 of 1000 liter vat zodat de warmtepomp weinig start/stops hoeft te maken.

Welk type woning en welke oppervlakte verwarm je?
Alleen de woonkamer of ook de 1e verdieping?

Voor de primaire verwarming staat in de EPC berekening van ons huis dat er 47.000 MJ aan energie gebruikt wordt op jaarbasis bij een aanvoertemperatuur van 55+ graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:48
bioscrasher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:06:
Daarvoor koop je een warmtepomp met het juiste vermogen. Je rekent gewoon uit (voor de methodes zie de faq) hoe groot je WP moet zijn, checkt of je afgiftesysteem dat met WP-vriendelijke temperaturen kwijt kan, en koopt een passende WP.
Overmaats geeft vooral bij gebruik van radiatoren snel problemen met een te hoog minimum vermogen. Bij vvw (vooral als je erg veel vvw hebt) is het allemaal wat minder kritisch.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Ja die redenatie volg ik ook niet. Eentje met voldoende vermogen bij de benodigde aanvoer en buitentemperatuur is juist. Bij een Vaillant beta factor > 0.8. Groter voegt niets positiefs toe.
Er komt een 500 of 1000 liter vat zodat de warmtepomp weinig start/stops hoeft te maken.

Welk type woning en welke oppervlakte verwarm je?
Ik heb geen buffer, tapwater met een warmtepompboiler. Aantal start stops 1138 in 2.5 jaar. 11415 bedrijfsuren.
Dus de gemiddelde run duurt 10 uur. En bedenk dat een defrost ook meegeteld wordt als een start stop bij een Panasonic. En dat ik bij koelbedrijf relatief veel start stops heb. Nu is het vergelijk niet geheel eerlijk omdat ik er wel een klein beetje mee geoptimaliseerd heb en het een H-serie is met kleine compressor. (Panasonic zou hier overigens met de huidige geluidseisen niet meer passen) Maar ik denk niet dat je met een overmaatse warmtepomp en wat voor buffer ook gemiddeld langere runs gaat zien dan ik met mijn beta factor 0.8.

'vrijstaand' alleen de garage zit vast aan de buren, binnen de thermische schil zit zo`n 500 m3 woning. Boven wordt 1 slaapkamer verwarmd (die geen 20 graden wordt met de radiator 24/7 helemaal open) en de badkamer die een retourlus in de vloerverwarming heeft.
Alleen de woonkamer of ook de 1e verdieping?

Voor de primaire verwarming staat in de EPC berekening van ons huis dat er 47.000 MJ aan energie gebruikt wordt op jaarbasis bij een aanvoertemperatuur van 55+ graden.
Opgewekt vermogen weet ik niet. Maar mijn jaarverbruik is gemiddeld per jaar 2120 kWh voor de compressor, 67 kWh voor back up element, 400 kWh voor warmtepompboiler (gemeten met DIN rail energiemeters). Dat is 9.3 GJ elektrisch, bij een gemiddelde COP van 3.5 is dat 32.6 GJ thermisch. De warmtepomp haalt 4.5 kW thermisch bij A-7/W35 (maar hoeft dus geen tapwater te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
47000 MJ = 13056 kWh thermisch
Bij nieuwbouw deel je dat door 1500 vollasturen en dan kom je op 8.7 kW benodigd. Bij een beta factor van 0.8 is je benodigd warmtepomp vermogen 7 kW. Dat is een Vaillant 75/6 enkelfase model.

Bij bestaande bouw deel je eerder door 1650 vollasturen en dan kom je op 7.9 kW benodigd. Kan dus ook makkelijk met een 7 kW Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

47000 MJ = 13056 kWh thermisch
Bij nieuwbouw deel je dat door 1500 vollasturen en dan kom je op 8.7 kW benodigd. Bij een beta factor van 0.8 is je benodigd warmtepomp vermogen 7 kW. Dat is een Vaillant 75/6 enkelfase model.

Bij bestaande bouw deel je eerder door 1650 vollasturen en dan kom je op 7.9 kW benodigd. Kan dus ook makkelijk met een 7 kW Vaillant.
Ik reken altijd met 1500 bij bestaande bouw en bij nieuwbouw kun je nog wel met minder uren rekenen. Zelfs dan kan je nog steeds de 75/6 prima toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Ik reken altijd met 1500 bij bestaande bouw en bij nieuwbouw kun je nog wel met minder uren rekenen. Zelfs dan kan je nog steeds de 75/6 prima toepassen.
Ja kan wel, maar dan is je berekende betafactor onder de 0.8 die Vaillant aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Ja kan wel, maar dan is je berekende betafactor onder de 0.8 die Vaillant aanraadt.
13056/1500=8,7 kW

De aanvoertemperatuur is hier uiteraard wel van belang;

Bij -10/W35
7,6/8,7=0,87

Bij -10/W45
7,1/8,7=0,81

Bij -10/W55
6,6/8,7=0,75(is onder de geadviseerde 0,8 maar in sommige gevallen zou dit nog wel acceptabel zijn, omdat je anders gelijk naar een 3-fase toestel gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

13056/1500=8,7 kW

Bij -10/W35
7,6/8,7=0,87

Bij -10/W45
7,1/8,7=0,81

Bij -10/W55
6,6/8,7=0,75(is onder de geadviseerde 0,8 maar in sommige gevallen zou dit nog wel acceptabel zijn, omdat je anders gelijk naar een 3-fase toestel gaat)
Volgens de prestatie grafiek haalt een 75/6 inderdaad 7.9 of 8.0 kW bij A-7/W35. Dat is heel wat anders dan de 7.0 kW die in de manual staat. Bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik vind het in grensgevallen ook een beetje onhandig om een driefasenmodel aan te bieden.

Bijvoorbeeld een klant die afgelopen jaar van juni tot juni 1500 M3 gas heeft verbruikt maar het jaar ervoor met de koude winter 2000 m3.
Voor een 3 fase model moet er dan nieuw leidingwerk van zolder naar beneden worden aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Volgens de prestatie grafiek haalt een 75/6 inderdaad 7.9 of 8.0 kW bij A-7/W35. Dat is heel wat anders dan de 7.0 kW die in de manual staat. Bedoel je dat?
Klopt, de grafieken kun je aanhouden. De data die in de catalogus staat is een optimale waarde met het meest gunstige rendement.

Als je kunt inloggen op de Vaillant site zou je de snelgids van de aroTHERM plus kunnen downloaden. Daar staat de meeste precieze data in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Klopt, de grafieken kun je aanhouden. De data die in de catalogus staat is een optimale waarde met het meest gunstige rendement.

Als je kunt inloggen op de Vaillant site zou je de snelgids van de aroTHERM plus kunnen downloaden. Daar staat de meeste precieze data in.
Ah nu leer ik iets dat ik in de cursus niet geleerd heb.

Ik kan wel inloggen bij Vaillant maar als ik snelgids intype vind ik niets. Welke zoekterm gebruik je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Ik kan wel inloggen bij Vaillant maar als ik snelgids intype vind ik niets. Welke zoekterm gebruik je precies?
Zoekterm "snelgids" of bij de aroTHERM plus bij documentatie.

Kan je hem zo wel vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Snelgids (inloggen niet nodig):

https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Zoekterm "snelgids" of bij de aroTHERM plus bij documentatie.

Kan je hem zo wel vinden?
O ik zocht bij de installatiemanuals. Heb het gevonden. Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bedankt daarvoor.
Twijfel nu wel over mijn 500l boiler i.c.m. een 75/6. Hoewel ik 70 minuten opwarmen nog mee vindt vallen.

Ik heb ook eigenlijk maar 300 nodig nu, maar dat vat kan ik maar 1 keer op zolder zetten….
En straks worden de kinderen groot, en dan is het eenvoudiger om het elektrisch element in te schakelen en/of de boilertemperatuur nog wat te verhogen dan een nieuwe boiler boven te zetten…

Bovendien is het bijna goedkoper om een nieuwe warmtepomp te komen dan een nieuw boilervat.

Iemand hier ervaringen met een hygiëneboiler?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
NovapaX schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:08:
Bedankt daarvoor.
Twijfel nu wel over mijn 500l boiler i.c.m. een 75/6. Hoewel ik 70 minuten opwarmen nog mee vindt vallen.

Ik heb ook eigenlijk maar 300 nodig nu, maar dat vat kan ik maar 1 keer op zolder zetten….
En straks worden de kinderen groot, en dan is het eenvoudiger om het elektrisch element in te schakelen en/of de boilertemperatuur nog wat te verhogen dan een nieuwe boiler boven te zetten…

Bovendien is het bijna goedkoper om een nieuwe warmtepomp te komen dan een nieuw boilervat.

Iemand hier ervaringen met een hygiëneboiler?
De 500 liter in combinatie met de 75/6 wordt zonder toepassing van een zonnecollector niet aanbevolen. Maar werkt in de praktijk wel. De 500 liter heeft standaard een extra spiraal voor een zonnecollector systeem, let hier ook op bij het aansluiten van de warmtepomp, aansluit fout is snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Werken zal het wel. Je moet alleen wat meer geduld hebben, en je verwarming is wat langere tijd ‘buitenspel’.
Maar met vloerverwarming een zeer goede isolatie verwacht ik geen probleem.
En bovendien wil je ook weer niet een te hoog vermogen zodat je in het tussenseizoen je minimale vermogen niet goed kwijt kan.

Beetje schipperen in dat geval.
In plaats van een zonnecollector gebruik ik trouwens liever energie uit de zonnepanelen met het elektrisch element. Iets minder efficiënt misschien, maar veel eenvoudiger en diverser.
Die collectoren doen 90% van de tijd niets, omdat alles al op temperatuur is, terwijl in de zomer je de energie uit de zonnepanelen kan gebruiken om te koelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
NovapaX schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:20:
Werken zal het wel. Je moet alleen wat meer geduld hebben, en je verwarming is wat langere tijd ‘buitenspel’.
Maar met vloerverwarming een zeer goede isolatie verwacht ik geen probleem.
En bovendien wil je ook weer niet een te hoog vermogen zodat je in het tussenseizoen je minimale vermogen niet goed kwijt kan.

Beetje schipperen in dat geval.
In plaats van een zonnecollector gebruik ik trouwens liever energie uit de zonnepanelen met het elektrisch element. Iets minder efficiënt misschien, maar veel eenvoudiger en diverser.
Die collectoren doen 90% van de tijd niets, omdat alles al op temperatuur is, terwijl in de zomer je de energie uit de zonnepanelen kan gebruiken om te koelen.
Je moet niet vergeten als hij in de winter de SWW boiler verwarmt en het is aardig koud buiten dat je woning ook een tijdje geen warmte krijg.

Hier met een 7kw split 6,3kw bij -10 op een 300 liter boiler is bij -7 wel een minuut of 75 a 80 bezig.

Een en ander hand ook nog wel af naar wel temperatuur je wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zeker. Dat weet ik (zie eerste zin van die post)
Maar het zij zo, in het ergste geval zet ik op dat moment de luchtverwarming via de tweede warmtepomp aan, of gaat het elektrische element erbij. Dat zal alleen bij extreme temperaturen nodig zijn, en dat komt gewoon niet vaak genoeg voor om daar de installatie volledig op te ontwerpen. (Daar zijn die backup-voorzieningen zoals het elektrisch element zo fijn voor)

Dat is het voordeel van zelf je installatie ontwerpen, deze keuzes maak je zelf, en je hoeft niet altijd ‘aan de veilige kant’ te gaan zitten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Hoe groot is je huishouden dat je een 500 liter boiler overweegd @NovapaX?
Klinkt als erg veel voor een doorsnee gezin van zeg 4 of 5 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:48
NovapaX schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:08:
Bedankt daarvoor.

En straks worden de kinderen groot,
Hier een gezin met twee puberdochters en een 300 liter vat. SWW setpoint is 47 graden, en de SWWrun loopt maar 1x per twee dagen. Oftewel, 300 liter is prima. Mocht je het daar ooit een dag niet mee redden, dan is dat toch ook niet erg? De WP kan in dat incidentele geval toch gewoon een tweede SWWrun doen? Ik snap niet zo goed waarom iedereen in alle gevallen maar één SWWrun per dag wil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Ja die redenatie volg ik ook niet. Eentje met voldoende vermogen bij de benodigde aanvoer en buitentemperatuur is juist. Bij een Vaillant beta factor > 0.8. Groter voegt niets positiefs toe.

[...]

Ik heb geen buffer, tapwater met een warmtepompboiler. Aantal start stops 1138 in 2.5 jaar. 11415 bedrijfsuren.
Dus de gemiddelde run duurt 10 uur. En bedenk dat een defrost ook meegeteld wordt als een start stop bij een Panasonic. En dat ik bij koelbedrijf relatief veel start stops heb. Nu is het vergelijk niet geheel eerlijk omdat ik er wel een klein beetje mee geoptimaliseerd heb en het een H-serie is met kleine compressor. (Panasonic zou hier overigens met de huidige geluidseisen niet meer passen) Maar ik denk niet dat je met een overmaatse warmtepomp en wat voor buffer ook gemiddeld langere runs gaat zien dan ik met mijn beta factor 0.8.

'vrijstaand' alleen de garage zit vast aan de buren, binnen de thermische schil zit zo`n 500 m3 woning. Boven wordt 1 slaapkamer verwarmd (die geen 20 graden wordt met de radiator 24/7 helemaal open) en de badkamer die een retourlus in de vloerverwarming heeft.

[...]

Opgewekt vermogen weet ik niet. Maar mijn jaarverbruik is gemiddeld per jaar 2120 kWh voor de compressor, 67 kWh voor back up element, 400 kWh voor warmtepompboiler (gemeten met DIN rail energiemeters). Dat is 9.3 GJ elektrisch, bij een gemiddelde COP van 3.5 is dat 32.6 GJ thermisch. De warmtepomp haalt 4.5 kW thermisch bij A-7/W35 (maar hoeft dus geen tapwater te doen)
Dank voor je reactie, ziet er wat zonniger uit!
Mijn gedachten gang is dat je met een overmaatse verdamper makkelijker energie uit de lucht haalt bij warmtebedrijf.
De compressordruk bepaalt echter uiteindelijk de temperatuur aan de afgiftekant.
Het buffervat is handig voor defrost in de winter en in de zomer om koud water op te slaan in de nacht om met een gunstige COP te kunnen koelen overdag.
Een wat grotere warmtepomp is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Artintel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

13056/1500=8,7 kW

Bij -10/W35
7,6/8,7=0,87

Bij -10/W45
7,1/8,7=0,81

Bij -10/W55
Fijn zo'n forum om je kennis aan te vullen!

Ik ga het altijd redden met 50 graden bij -10 dus dan zou de 75/6 op 1 fase samen met een buffervat voor de defrost wel handig zijn.
Neig echter naar overdimensioneren al is het dan vanwege het lagere toerental van de fans om de buren niet te irriteren en extra vermogen (al duikt de cop dan onder de 2) als het nodig is om het vat versneld op te warmen voor de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bioscrasher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:03:
[...]
Dank voor je reactie, ziet er wat zonniger uit!
Mijn gedachten gang is dat je met een overmaatse verdamper makkelijker energie uit de lucht haalt bij warmtebedrijf.
De compressordruk bepaalt echter uiteindelijk de temperatuur aan de afgiftekant.
Als het echt koud is en een 3 fase model op deellast draait zal die een hogere COP halen dan een enkelfasemodel die op vollast draait ja. Maar dat zijn een paar dagen per jaar. De rest van het jaar zal een enkelfase model ook op deellast draaien en minder start stops dus een minstens zo goede COP halen.
Het buffervat is handig voor defrost in de winter
Bij radiatoren kun je een defrost voelen als je hem aanraakt. En als je het weet zou je CV leidingen kunnen gaan horen. Maar verder merk je het niet als er eventje kamertemperatuur water wordt aangevoerd naar je radiatoren. Een buffervat voor defrost is nodig bij weinig CV inhoud. Dat heb je niet snel bij radiatoren.
en in de zomer om koud water op te slaan in de nacht om met een gunstige COP te kunnen koelen overdag.
Ja 1 zomer, daarna wordt salderen afgebouwd en kun je beter je eigen PV energie overdag gebruiken. Daarnaast moet je als je een buffer koud maakt alles dampdicht isoleren.
Koelen met radiatoren moet je sowieso erg weinig van verwachten.
Een wat grotere warmtepomp is dan wel handig.
Als je geen vloerverwarming hebt maar alleen radiatoren is de koelafgifte van al je radiatoren samen nog geen 1 kW. Dat is minder dan het minimum vermogen van een enkelfase warmtepomp.

De CV buffer overdag extra verwarmen en snachts wat minder kan op zich wel. Doe ik ook door de warmtepomp zo in te stellen dat hij overdag als de zon schijnt en het een beetje warmer is iets harder werkt en als het snachts koud is iets minder. Zo krijg ik ook minder defrosts. Daar heb ik geen buffervat en geen grote warmtepomp voor nodig. De binnentemperatuur varieert dan een halve graad op een dag. Of een hele graad als ik in het voor en na seizoen snachts de warmtepomp uit heb en overdag op 50% van het vermogen draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bioscrasher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:14:
Neig echter naar overdimensioneren al is het dan vanwege het lagere toerental van de fans om de buren niet te irriteren en extra vermogen (al duikt de cop dan onder de 2)
Het geluidsvermogen bij vollast van een 3 fasemodel is wel wat hoger he. Ik weet even niet of de 105/6 daarnaast ook nog een 3 dB tonaliteit penalty heeft.
Voor je geluidsberekening is een enkelfasemodel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:34:

Als je geen vloerverwarming hebt maar alleen radiatoren is de koelafgifte van al je radiatoren samen nog geen 1 kW. Dat is minder dan het minimum vermogen van een enkelfase warmtepomp.
Je gaat dan uit van radiatoren zonder DBE? Want dat zou toch wel een flink verschil moeten uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

Het geluidsvermogen bij vollast van een 3 fasemodel is wel wat hoger he. Ik weet even niet of de 105/6 daarnaast ook nog een 3 dB tonaliteit penalty heeft.
Voor je geluidsberekening is een enkelfasemodel veel beter.
Er zal wel iets zijn wat ik niet weet.

2,5kW motor eenfase of 2,5kW drie phase beide hetzelfde vermogen en dan een ander geluid?
Ik ga er gewoon even vanuit dat beiden ook dezelfde compressor en ventilator hebben met hetzelfde toerental.

Edit: Een motor zul je natuurlijk niet horen. Zal wel iets met toerentallen heel anders zijn. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 07-08-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Seafarer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Je gaat dan uit van radiatoren zonder DBE? Want dat zou toch wel een flink verschil moeten uitmaken?
Ja zonder. Uit mijn hoofd scheelt DBE 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Seafarer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

Er zal wel iets zijn wat ik niet weet.

2,5kW motor eenfase of 2,5kW drie phase beide hetzelfde vermogen en dan een ander geluid?
Ik ga er gewoon even vanuit dat beiden ook dezelfde compressor en ventilator hebben met hetzelfde toerental.

Edit: Een motor zul je natuurlijk niet horen. Zal wel iets met toerentallen heel anders zijn. :)
3 fase heeft 2 fans ipv 1 en heeft een veel hoger minimum en veel hoger maximum vermogen.

Pagina: 1 ... 31 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic