Ja die redenatie volg ik ook niet. Eentje met voldoende vermogen bij de benodigde aanvoer en buitentemperatuur is juist. Bij een Vaillant beta factor > 0.8. Groter voegt niets positiefs toe.
Er komt een 500 of 1000 liter vat zodat de warmtepomp weinig start/stops hoeft te maken.
Welk type woning en welke oppervlakte verwarm je?
Ik heb geen buffer, tapwater met een warmtepompboiler. Aantal start stops 1138 in 2.5 jaar. 11415 bedrijfsuren.
Dus de gemiddelde run duurt 10 uur. En bedenk dat een defrost ook meegeteld wordt als een start stop bij een Panasonic. En dat ik bij koelbedrijf relatief veel start stops heb. Nu is het vergelijk niet geheel eerlijk omdat ik er wel een klein beetje mee geoptimaliseerd heb en het een H-serie is met kleine compressor. (Panasonic zou hier overigens met de huidige geluidseisen niet meer passen) Maar ik denk niet dat je met een overmaatse warmtepomp en wat voor buffer ook gemiddeld langere runs gaat zien dan ik met mijn beta factor 0.8.
'vrijstaand' alleen de garage zit vast aan de buren, binnen de thermische schil zit zo`n 500 m3 woning. Boven wordt 1 slaapkamer verwarmd (die geen 20 graden wordt met de radiator 24/7 helemaal open) en de badkamer die een retourlus in de vloerverwarming heeft.
Alleen de woonkamer of ook de 1e verdieping?
Voor de primaire verwarming staat in de EPC berekening van ons huis dat er 47.000 MJ aan energie gebruikt wordt op jaarbasis bij een aanvoertemperatuur van 55+ graden.
Opgewekt vermogen weet ik niet. Maar mijn jaarverbruik is gemiddeld per jaar 2120 kWh voor de compressor, 67 kWh voor back up element, 400 kWh voor warmtepompboiler (gemeten met DIN rail energiemeters). Dat is 9.3 GJ elektrisch, bij een gemiddelde COP van 3.5 is dat 32.6 GJ thermisch. De warmtepomp haalt 4.5 kW thermisch bij A-7/W35 (maar hoeft dus geen tapwater te doen)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)