Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:39
lonkhuijzen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:28:
Ik zit te kijken naar de arotherm plus 105/6 maar zit met een vraag over de buitenleiding. De locatie waar ik de buitenunit wil hebben zou vanuit daar langs de buitenmuur ongeveer 2,5 meter omhoog moeten voordat deze de woning in gaat.

Heeft iemand ervaring met lange buitenleidingen?

Ik kwam online dit soort leidingen tegen: Aerogel geisoleerde leiding

Maar wellicht is dit een beetje teveel van het goede en helemaal niet nodig.

Een alternatief is direct de woning naar binnen maar dan zal ik een koof moeten maken in de woonkamer waar ik eigenlijk geen trek in heb.

Vanwege het formaat zie ik het niet zitten deze op hoogte aan de muur te hangen.
Als het om 2,5 m gaat zou ik buiten gewoon een koof om je leiding heen maken en die goed isoleren (en voor de zekerheid een verwarmingslint eromheen wikkelen)
Koof goed isoleren (leiding uiteraard ook)

Anders een split pakken maar dan alsnog een koof met isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik ben op zoek naar een schema voor de aansluiting van de arotherm plus 75/6 met de MEH 97/6 met 2 pompgroepen, 1 gemengde VVW en 1 ongemengde voor ventilo convectoren. Ik heb de VR71 voor de sturing. Zou graag het hydraulisch schema en het elektrisch schema willen hebben. Heb ook een buffervat van 200L en een sanitaire boiler van 300 liter. Ik ga het helemaal zelf installeren. De leidingen Alpex 32 heb ik allemaal in de isolatie/chape ingewerkt omdat deze mekaar allemaal kruisen, ik ga over van de alpex naar dunne verzinkte staalwandige buis van 28mm. Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy8810
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09-2024
Beste Tweakers,

Even een vraag vanuit mij. Ik beschik over een aroTherm plus VWL 125/6 A (3fase variant) welk een buffervat op moet gaan warmen (direct dus niet via spiraal) van 600 liter.

Wat is de bedoeling?
De bedoeling is dat de warmtepomp het buffvat op een constante temperatuur houdt. Wanneer er CV vraag is stuurt de domotica de CV pomp aan. Eigenlijk mag de WP dus standalone draaien op basis van retour/aanvoer temp.

De arotherm zit aangesloten op de AI unit en heb hier de kamerthermostaat (vrc720) tussenuit gehaald (aangezien ik ruimtetemperatuur van diverse ruimtes uit domoticasysteem haal -> Loxone). Op de bus zit ook een sensoNET module waar ik had bedacht de koppeling middels EEbus te maken met domotica-Loxone.

De domotica kon over de EEbus data uitlezen toen ik de thermostaat er wel in had zitten, maar dit was minimaal:
Status van uit/automaat/handmatig
Status kamer temp
Status ingestelde kamer temp
Maar ook aansturing van:
Status: Uit/Automaat/handmatig
Instellen kamertemp.
Hier kan dus geen min.aanvoer min retour ingesteld worden.

Nadat ik de vrc 720 ertussenuit heb gehaald, alle modulen gereset en ingesteld zonder thermostaat (confrom AI handleiding -> instellen zonder thermostaat), werkt de senoapp niet meer, en ook de EEbus niet meer....

Hoe kan ik nu dus het resultaat behalen om de WP het buffervat op temperatuur te houden? Danwel standalone, danwel middels domoticasysteem -> eebus?

Iemand die hier een ervaring/oplossing voor heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Benpon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:54:
Ik ben op zoek naar een schema voor de aansluiting van de arotherm plus 75/6 met de MEH 97/6 met 2 pompgroepen, 1 gemengde VVW en 1 ongemengde voor ventilo convectoren. Ik heb de VR71 voor de sturing. Zou graag het hydraulisch schema en het elektrisch schema willen hebben. Heb ook een buffervat van 200L en een sanitaire boiler van 300 liter. Ik ga het helemaal zelf installeren. De leidingen Alpex 32 heb ik allemaal in de isolatie/chape ingewerkt omdat deze mekaar allemaal kruisen, ik ga over van de alpex naar dunne verzinkte staalwandige buis van 28mm. Alvast bedankt voor de reacties.
Denk dat je hier wel wat mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0TUV-djpit5iIgbDPPLBQZTD_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMMZBR20tPrraR8GTtzw7naU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d_3l4n1XK1ooWLznUIyDu855-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bwE6bczvQpbRAMFMR5zhjBb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RlXnHmFxBbfd0AdoWrW_oXwViI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iClpgaB7Uk4mKEXvh2MTi94q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdk8q5adFeq_IT-b9kKLSJTQzHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OOZk4XphXYLKWyINYW4gpFEF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
Bedankt Adriaan, lijkt me een zeer goed schema voor mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@jeremy8810 De VWZ AI kan je instellen op vaste aanvoertemperatuur (al is het echt zuiniger om weersafhankelijk te werken, desnoods met een hoog minimum).
Zover ik weet leest/schrijft de VR921 gateway registers in de thermostaat, dus daarom werkt het zonder thermostaat niet.

Domotica-integratie op het niveau dat jij wil gaat eigenlijk alleen met ebusd (niet eebus) koppeling, zo verhoog ik de minimumtemperatuur als de aanvoer oploopt op minimale modulatie. Maar ook dat loopt via de VR720.
Bash:
1
ebusctl write -c 720 Hc1MinFlowTempDesired $1

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy8810
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09-2024
Proton_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:12:
@jeremy8810 De VWZ AI kan je instellen op vaste aanvoertemperatuur (al is het echt zuiniger om weersafhankelijk te werken, desnoods met een hoog minimum).
Zover ik weet leest/schrijft de VR921 gateway registers in de thermostaat, dus daarom werkt het zonder thermostaat niet.

Domotica-integratie op het niveau dat jij wil gaat eigenlijk alleen met ebusd (niet eebus) koppeling, zo verhoog ik de minimumtemperatuur als de aanvoer oploopt op minimale modulatie. Maar ook dat loopt via de VR720.
Bash:
1
ebusctl write -c 720 Hc1MinFlowTempDesired $1
Oke helder, bedankt, ga ik daar nog eens verder naar kijken. Ik heb nu de thermostaat weer terug geinstalleerd, dan kan ik in iedergeval manueel de WP starten (niet efficient, maar iig al iets... even verder zoeken).

Thnx!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Na diverse voorbereidingen van de de laatste weken (oa maken opstelplaats buitenunit en vervangen van de verdeler vloerverwarming) is de WP (de VWL 75/6) en de WPboiler (aroSTOR 150) nu ook geinstalleerd.

De verwarming hoeft natuurlijk niet aan bij de huidige temperaturen, maar door de relatief koude dagen en harde wind van vorige week kon ik hem laatst toch een avond en nacht enigszins testen. En de woning was daarna 2 graden warmer, dus dat is een goed teken neem ik aan.
Straks met de winter wordt het natuurlijk (weer) spannend. :) En dan zal er vast ook nog wel wat verdere afregeling nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ7IjEbd7rRwk81StitdmySDSmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4RpJkzObxnwEXOL6IzVuGUl.jpg?f=fotoalbum_large

De WPboiler bevalt tot nu toe goed: lijkt (ruim) voldoende warm water te bevatten voor ons gebruik en de opwarmtijd en geluidsproductie (met dakdoorvoer) valt me mee. Ook dat (mn opwarmtijd) zal straks in de winter beter getest kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QV1NaYm_0J6FzCuHD0C0ljm-r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0HkbPH9oxKfoJ1SQ4JKDXCO.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn her en der nog wat afrondings werkzaamheden nodig zoals maken afvoer voor de overloop van de boiler en plaatsen van een nieuw keukenblok in de bijkeuken, maar het grootste gedeelte is in ieder geval klaar.

Edit: onderstaand een link naar het bericht met foto's waarbij een nieuw (bij)keukenblok geplaatst is rondom de WPboiler
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72181492

[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 25-08-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:53
Ziet er goed uit, stiekem een beetje jaloers hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Franciesco
Ziet er allemaal keurig netjes afgewerkt uit. Complimenten!

Waarom heb je je WP zo ver van de gevel af gezet? Dat geeft toch meer verliezen onderweg?
En het neemt meer ruimte in in de tuin?

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2022 13:38 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Hippe Lip : ook al is de Vaillant van nature al stil, ik wilde de buitenunit iets van het huis af hebben staan omdat daarmee de geluidsproductie verlaagd wordt (door ontbreken muurreflecties). Daarnaast wilde ik hem vanwege cosmetische redenen liever niet direct naast de voordeur hebben (waar de leidingen naar binnen komen en ook de nieuwe gesloten verdeler van de vloerverwarming hangt). Uiteindelijk staat hij een kleine 4 meter van de gevel en zijn de terreinleidingen door het schuine traject en de diepte waarop ze liggen ca 6 meter lang.
Dat deze opstelling wat extra ruimte in de tuin kost speelt hier geen rol (groot perceel in het buitengebied).

Ik heb goed geïsoleerde Terrendis terreinleidingen genomen die 11cm dik zijn. En daarvan zijn de aanvoer en retour gescheiden. Dus warmteverlies zal beperkt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43b-jWtmulXKnoRpqm8_xf5nt1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5u9Nnlz7kefVpDys4FVdf7u.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik niet alles zelf gedaan: een installateur heeft m.n. de leidingen aangesloten en de elektrische installatie verzorgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Ik doe trouwens de monitoring van het elektrische verbruik, net als jij @Hippe Lip, via iungo en kWh meters voor de WP+AI Plus en een aparte voor de WPboiler.
Het viel me daarbij op dat het stand-by verbruik van de WP+AI module 9 Watt is. Dat is minder dan ik had verwacht en vind ik netjes.
De WPboiler verbruikt 0 Watt als die het water niet aan het (bij)verwarmen is. Dat had ik helemaal niet verwacht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwshdPBfXg7tfLCDzDjHnwmQCaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBEmxvoavojHXJ3ccBW1yqYq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 17:09
Adriaan71 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 06:49:
[...]

Waar het om gaat is dat als je waterleiding meteen omhoog gaat dat hij de warmte uit je boiler trekt door geleiding van water en materiaal. Als je eerst naar beneden gaat met slecht geleidend materiaal dan gebeurt dat niet meer.
Warmte geleid ook bijna niet naar beneden toe omdat het de alleen maar omhoog geleid. Zodoende ook de gelaagdheid in je boiler. Boven is ie altijd heter dan in de bodem.
Komt ook omdat het water de warmte omhoog geleid.

En met die sifon die je dan creëert ( die ik vergeten was ) los je dat probleem op.
Krijg vandaag mijn slang binnen en als het genoteerd is zal ik een goeie foto plaatsen O-)
Ik zit toch nog een beetje over dit concept te dubben. Je hebt nu de thermosifon opgelost voor de SWW, maar heb je niet eenzelfde probleem hier met de aanvoer? Ook deze gaat redelijk snel omhoog, en is qua temperatuur even hoog als de SWW.

En hoe zit dat met de onderkant? Die zijn wel "koud" maar gezien de inwendige temperatuur van het vat alsnog aanzienlijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:15:
@Hippe Lip : ook al is de Vaillant van nature al stil, ik wilde de buitenunit iets van het huis af hebben staan omdat daarmee de geluidsproductie verlaagd wordt (door ontbreken muurreflecties).
Wat velen lijken te vergeten is dat je zo’n WP ook dwars op de gevel kunt plaatsen. Dan heb je ‘m wél vlakbij huis staan (en dus korte leidingen buiten), maar géén muurreflecties.
Daarnaast wilde ik hem vanwege cosmetische redenen liever niet direct naast de voordeur hebben
Tja, das een heel ander verhaal. Dan is ook een dwarse opstelling geen oplossing…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:01:
Wat velen lijken te vergeten is dat je zo’n WP ook dwars op de gevel kunt plaatsen. Dan heb je ‘m wél vlakbij huis staan (en dus korte leidingen buiten), maar géén muurreflecties.
Maar dat is een configuratie door de meeste fabrikanten met klem wordt ontraden, omdat er dan bij harde wind teveel lucht door de WP kan blazen, waardoor een defrost niet meer lukt of onnodig veel energie kost.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Is dit je verbruik voor verwarming ? 250 a 350w?

Dat is wel zeer weinig en haal ik met mijn split systeem absoluut niet.
Franciesco schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:29:
Ik doe trouwens de monitoring van het elektrische verbruik, net als jij @Hippe Lip, via iungo en kWh meters voor de WP+AI Plus en een aparte voor de WPboiler.
Het viel me daarbij op dat het stand-by verbruik van de WP+AI module 9 Watt is. Dat is minder dan ik had verwacht en vind ik netjes.
De WPboiler verbruikt 0 Watt als die het water niet aan het (bij)verwarmen is. Dat had ik helemaal niet verwacht!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 dat is het typische verloop van het opwarmen van een volledig koude boiler met een warmtepompboiler :)
Merk op dat het 5 uur duurt, gemiddeld ca 300W, dus 1,5 kWh.
De compressor gaat steeds harder werken als het water warmer wordt, dat zie je ook goed.
Bij een dT van 40K en op het oog 150L is dat 7 kWh geproduceerd: beter dan COP 4, netjes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:25:
@jorne123 dat is het typische verloop van het opwarmen van een volledig koude boiler met een warmtepompboiler :)
De compressor gaat steeds harder werken als het water warmer wordt, dat zie je ook goed.
Bij een dT van 40K en op het oog 150L is dat 7 kWh geproduceerd: beter dan COP 4, netjes.
Dat gebeurt bij de Vaillant warmtepomp ook. Hij gaat modulerend op toeren dat hij steeds zijn temperaturen haalt met zo min mogelijk vermogen wat hij op dat moment nog heeft.

Daarom is het ook zo lonend om je boiler temperatuur zo laag mogelijk te houden. Dat bereikt hij dan met minder vermogen. Maar uiteraard ook minder douche minuten. Daar moet je een balans in vinden.

( hou wel rekening legionella )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Klopt, ik zie het verschil vooral aan de 250W - mijn 65/6 doet minimaal het dubbele.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Intussen heb ik ook een lange-run-maker geknutseld waarbij de aanvoertemperatuur mag oplopen als het minimaal vermogen te hoog is. Het gebruikt alleen informatie die op ebus beschikbaar is (en een maximum en minimum om gekke dingen te voorkomen).
(zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )
Ik denk dat het vrij aardig vertaalt naar willekeurige domotica-oplossingen, maar eigenlijk kan het over een half jaar pas goed getest worden.
Dus ter info :)

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
        public void UpdateMinimumFlowTemp(EbusMeter settings, double currentMinimum, double actualFlowTemp, double desiredFlowTemp, double modulation)
        {
            if (currentMinimum < settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                _logger.LogInformation("Reset temperature, it was lower than the configured minimum.");
                SetMinimumFlowTemp(settings.MinimumFlowTemperature);
            }
            else if (desiredFlowTemp < currentMinimum && currentMinimum > settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                _logger.LogInformation("Reset temperature, it was higher and there is no longer heat requested.");
                SetMinimumFlowTemp(settings.MinimumFlowTemperature);
            }
            else if (actualFlowTemp > desiredFlowTemp &&
                     modulation < 2 &&
                     actualFlowTemp < settings.MaximumFlowTemperature &&
                     desiredFlowTemp >= settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                // The flow temperature overshoots the setpoint while on minimum modulation;
                // make the setpoint at least the acual temperature to extend the run.
                _logger.LogInformation("Extend the run");
                SetMinimumFlowTemp(actualFlowTemp);
            }
            else
            {
                _logger.LogDebug("Nothing to do, all is well");
            }
        }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:46:
[...]

Maar dat is een configuratie door de meeste fabrikanten met klem wordt ontraden, omdat er dan bij harde wind teveel lucht door de WP kan blazen, waardoor een defrost niet meer lukt of onnodig veel energie kost.
Ah, oh. Die kende ik nog niet. Een dergelijke tekst ben ik nog nergens tegengekomen, maar dat zal aan mij liggen… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip bijvoorbeeld uit de Arotherm installatiehandleiding pagina 166:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZU-nHn9Kko1AF40825S7Qc1v5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRRYuoUplqqTTJ6m4A8JoNM9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:25:
De dT zal geen 40 graden geweest zijn, maar minder (hoeveel weet ik niet precies). Een COP van 4 haalt de aroSTOR 150 ook niet. Met een buiten temperatuur van 20 graden zou de COP ongeveer 2,8 moeten zijn volgens de opgave van Vaillant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
Ik had het al in het algemene lw warmtepomp topic gevraagd maar daar is het ondergesneeuwd. Ik zit te denken aan een vaillant 75 6 in eerste instantie voor verwarming. Eventueel in de toekomst een apparte warmtepomp boiler. Nu hebben wij sinds 3 jaar een Savent ventilatie warmtepomp en gebruiken sindsdien nog maar een kleine 600m3 per jaar. Van die 600 is een kleine 200 voor warm water als ik naar het zomer verbruik kijk. Die willen we graag behouden. De vragen
1. Is de cop van een ventilatie warmtepomp beter dan van de Vaillant, hij gebruikt immers binnen lucht van 20 graden.
2. Zijn er meer mensen die een ventilatie warmtepomp naast een warmtepomp gebruiken hier.
3. De eeuwige roep hier voor zo min mogelijke starts begrijp ik niet immers bij defrost keert de compressor ook om en dat geeft toch ook net zo veel slijtage als een start. Daarnaast start iedere koelkast 3 a 4 keer per uur zijn leven lang zonder problemen

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
snameroc schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:58:
3. De eeuwige roep hier voor zo min mogelijke starts begrijp ik niet immers bij defrost keert de compressor ook om en dat geeft toch ook net zo veel slijtage als een start. Daarnaast start iedere koelkast 3 a 4 keer per uur zijn leven lang zonder problemen
2021 info van hier: https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ku5nkx1u1R-elVCjuEx4iG05o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABWW0JUtvE0lZuvLPYfoE3Wg.jpg?f=user_large

In 10 jaar:
maximale belasting van de compressor: aantal draaiuren + aantal starts < 120.000 (b.v. 30.000 draaiuren + 90.000 starts).
Daar kun je wat mee rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat is bij 10 jaar altijd nog 9000 starts per jaar. Hij draait de helft van het jaar dus 175 dagen en dan mag hij 51 keer per dag starten. Blijft de vraag of je een defrost als een start moet zien.

Kortom het komt niet zo heel nauw in mijn ogen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc het gaat me ook niet om compressorlevensduur, dat geloof ik ook wel :)
De belangrijkste reden is dat metingen bij andere warmtepompen laten zien dat de COP een kwartier/ half uur lang blijft stijgen. Als de compressor na tien minuten al uit gaat bereik je dat punt dus nooit.
Het is een goede vraag waarom dat is, dat weet ik ook niet, mogelijk iets met smering of koudemiddel verdeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c0084b2a26ddb32d5530e7d01f12568d779dfb71/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FeSTrAaz.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3faacbab60f6dca0ef470fe37de4b4ad8a84a158/?url=http%3A%2F%2Fgallery.svitterzon.nl%2Fthumb.php%3Fsrc%3Dcache%252Falbums%252Fwarmtepomp%252Fgrafiek_cop_21-08-14.jpg%26size%3D550%26ratio%3DOAR%26save%3D1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqSGcHP0H-MiEDiEy4Q5iBzo--I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSGWPoTHBZusmHirzCBNvKjJ.png?f=fotoalbum_large

Ook wordt er altijd op iets van 20% modulatie gestart (dat zal vast een goede reden hebben) waardoor er meteen al een overshoot is.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 06-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:27:
De belangrijkste reden is dat metingen bij andere warmtepompen laten zien dat de COP een kwartier/ half uur lang blijft stijgen. Als de compressor na tien minuten al uit gaat bereik je dat punt dus nooit.
Het is een goede vraag waarom dat is, dat weet ik ook niet, mogelijk iets met smering of koudemiddel verdeling.
[Afbeelding]
Yep. Dat stijgen van de COP zie ik hier ook altijd. En die laatste grafiek komt mij overigens uitermate bekend voor... ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Oke de eerste paar minuten moet er druk opgebouwd worden. Maar na 2 minuten zit je al op cop 3 en het word op de lange duur 3,3 in de grafiek dus zo groot is die winst niet. Waar het mij om gaat is dat wij in februari en maart veel plezier hebben van de zon als verwarming en dan mag de cv gewoon uit. Die besparing is veel groter dan dat beetje cop verschil als hij weer start als de ze n achter de bomen gaat en dus is een ruimte thermostaat zinvol. Wat me hier een beetje stoort is de eeuwige roep om zo min mogelijk starts en dat is in mijn ogen niet voldoende onderbouwd met feiten. Waarmee niet gezegd vele starts per uur maar daar zit wat tussen. De Savent die ik nu heb heeft een nadraaitijd van een half uur en een start vertraging van 5 minuten, en dat voldoet prima. Dat moet bij de vaillant toch ook gewoon kunnen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc volgens mij bedoelen we hetzelfde :)
Pendelen = wel warmtevraag (thermostaat, kamer te koud), maar geen compressor wegens overshoot van Ta.
Standaard heeft Vaillant geen nadraaitijd (of een hele korte misschien).
Wat mijn stukje code doet is zorgen dat zolang er warmtevraag is, de aanvoertemperatuur meeloopt met het minimumvermogen.
Het doel is lager verbruik (door hogere COP), rustiger lopen, eerder op kamer-setpoint.
Zodra de kamer op temperatuur is, mag hij meteen uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Is er dan een mogelijkheid om de ta te verhogen zolang de kamer niet op temperatuur is. Dat de cop dan wat lager is zie ik niet als een probleem. Immers is dat een uitzondelijke situatie dat de kamer niet op temperatuur is terwijl de ta bereikt is immers dat stabiliseert uiteindelijk en dan zou de ta naar 35 graden kunnen of nog minder.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc Dat is inderdaad de standaard'oplossing'.
Nadeel daarvan is dat een warmtepomp die op Ta regelt, dan met hoger vermogen start dan nodig is.
Vloerverwarming is toch traag dus die paar minuutjes opwarmen kunnen er ook wel bij.
En 10 graden warmer stoken ~ 20% hogere stookkosten bij gelijke warmtevraag.

Mijn Ta komt volgens de stooklijn bij -10°C pas richting de 35. Met deze regeling begint de stooklijn bij 24 graden en loopt dan in een uurtje of twee op naar 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bij vloer verwarming geloof ik dat maar ik heb gewoon radiatoren. Wel zitten alle buizen in de vloer lang de gevels, bij elkaar behoorlijk wat meters. en is het ook met cv een traag huis zowel in afkoelen als opwarmen. Bij de nachtverlaging van nu koelt het nooit meer dan 1 graad af ook al staat de cv uit. Maar om die graad er weer bij te krijgen duurt ook lang. Dat is alleen vervelend als je terug komt van vakantie in bijv. December. Het lukt om met 35 graden de boel op temperatuur te houden. Aan de noordkant zitten dan ook t33 radiatoren.

Ben van plan om een vaillant aan te schaffen en eerste instantie de savent te gebruiken als die het niet meer trekt, zo gaat het nu ook met de gas cv. Voor warmwater zou ik later gewoon een apparte wp boiler aan te schaffen.
Eerst maar een winter alleen de verwarming.

[ Voor 24% gewijzigd door snameroc op 06-06-2022 18:03 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
Beste,

Ik ben bezig aan de installatie van de warmtepomp, Ik heb mijn expansievat van de verwarming zo hoog mogelijk gehangen want ik heb nergens anders plaats, mag dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/preFZKNdy5TJlAaOHny6px-vEVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drl5GRBwoIoCSQV5NdOV8T5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Benpon ja, mits je hem nog kan ontluchten.
Wel goed aan denken dat je hem 0,02 bar minder oppompt ;)
Mijn expansievat is toevallig ook op het hoogste punt terecht gekomen, zes meter boven de buitenunit. Daar hing de gasketel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het was weer even fris :)
(nb: wel goed geïsoleerd, maar weinig instraling want geen zuidgevel en het was grijs weer. Bovendien onttrekt de Edel Eau warmte uit het huis).

Wat laat dit log zien:
(1) de run is flink langer, nu de aanvoer op mag lopen, maar stopt nog wel na 3,5 uur. Nouja, niets aan te doen (@Artintel :) ).
(2) een COP meting kan alleen tijdens steady state. De pieken die je ziet tijdens terugmoduleren en als de warmtepomp uit gaat, vertekenen: de gemeten warmte op dat moment is even eerder opgewekt met een hoger elektriciteitsverbruik.
(3) een kwartier na de herstart is de COP een half punt lager dan tijdens steady state een uur eerder, bij gelijke aanvoer- en buitentemperatuur.

Wat je ook ziet is dat het oplopen van de Ta ook al meetbaar is in de COP :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UZwt3Hq8y0LblaIHRQJSzuisW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pHzx3unM47hb8XyTLBh34jDu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 08-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:26:
(nb: wel goed geïsoleerd, maar weinig instraling want geen zuidgevel en het was grijs weer. Bovendien onttrekt de Edel Eau warmte uit het huis).

Wat laat dit log zien:
(1) de run is flink langer, nu de aanvoer op mag lopen, maar stopt nog wel na 3,5 uur. Nouja, niets aan te doen.
(2) een COP meting kan alleen tijdens steady state. De pieken die je ziet tijdens terugmoduleren en als de warmtepomp uit gaat, vertekenen: de gemeten warmte op dat moment is even eerder opgewekt met een hoger elektriciteitsverbruik.
(3) een kwartier na de herstart is de COP een half punt lager dan tijdens steady state een uur eerder, bij gelijke aanvoer- en buitentemperatuur.

[Afbeelding]
je draait met een COP van een dikke 7? :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het is juni, wat wil je :)
De vorige run was alweer bijna een week geleden, de betonplaat was ook afgekoeld.
Vannacht 7.3 gemiddeld met 13 graden buiten, maar de maand-COP wordt gedrukt door het standbyverbruik, dat staat op 5.5.
Van de 7,2 kWh die deze maand in de warmtepomp is gegaan is 1,6 kWh standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Beste allemaal,

Tegenwoordig kwam een van de Vaillant -installateurs naar mijn huis en wijzen erop dat het onmogelijk is om een Arostor -warmtepompketel of een unitower op mijn zolder te plaatsen. De reden is dat mijn vloer van hout is gemaakt. Het geluid en de trillingen van de ketel/toren zijn te luid voor de slaapkamers hieronder. Ook is de high van de zolder (1,9 m) niet voldoende voor die apparaten (ik heb een grote nodig voor 5 mensen die douchen). Is het waar?
Is er een oplossing voor deze situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
hainv201 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:00:
Beste allemaal,

Tegenwoordig kwam een van de Vaillant -installateurs naar mijn huis en wijzen erop dat het onmogelijk is om een Arostor -warmtepompketel of een unitower op mijn zolder te plaatsen. De reden is dat mijn vloer van hout is gemaakt. Het geluid en de trillingen van de ketel/toren zijn te luid voor de slaapkamers hieronder. Ook is de high van de zolder (1,9 m) niet voldoende voor die apparaten (ik heb een grote nodig voor 5 mensen die douchen). Is het waar?
Verhuizen of je kinderen het huis uitschoppen :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
hainv201 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:00:
Beste allemaal,

Alles kan, maar je moet dan concessies doen.
Een professioneel bedrijf zal geen opties noemen die in de toekomst problemen op kan leveren met geluid en dergelijke. Heeft van alles met garantie en aansprakelijkheid te maken.
Ik heb bij ons de Arostor 270 gewoon op zolder geplaatst met een houten vloer.
Als die overdag draait dan is er een lichte dreun waarneembaar in het bed aan de kant waar mijn vrouw slaapt
:+ Daar heb ik geen last van. Met de deur naar de zolder dicht is de pomp niet hoorbaar in het huis.
Maar in de nacht draait hij niet want ik heb ingesteld dat die alleen van 9:00-21:00 mag draaien.
Voor het geluid kan je mijn filmpje bekijken die een paar bladzijden terug in dit draadje geplaatst is.

Let wel dat onze zolder vloer op een stalen kruis rust wat door alle draagmuren loopt. Het gaat bij ons niet om een volledig houten gedragen constructie. Ruim 300kg op en vierkante meter op een alleen door hout gedragen constructie weet ik niet of dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Kleuvert schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Alles kan, maar je moet dan concessies doen.
Een professioneel bedrijf zal geen opties noemen die in de toekomst problemen op kan leveren met geluid en dergelijke. Heeft van alles met garantie en aansprakelijkheid te maken.
Ik heb bij ons de Arostor 270 gewoon op zolder geplaatst met een houten vloer.
Als die overdag draait dan is er een lichte dreun waarneembaar in het bed aan de kant waar mijn vrouw slaapt
:+ Daar heb ik geen last van. Met de deur naar de zolder dicht is de pomp niet hoorbaar in het huis.
Maar in de nacht draait hij niet want ik heb ingesteld dat die alleen van 9:00-21:00 mag draaien.
Voor het geluid kan je mijn filmpje bekijken die een paar bladzijden terug in dit draadje geplaatst is.

Let wel dat onze zolder vloer op een stalen kruis rust wat door alle draagmuren loopt. Het gaat bij ons niet om een volledig houten gedragen constructie. Ruim 300kg op en vierkante meter op een alleen door hout gedragen constructie weet ik niet of dat zomaar kan.
Bedankt. Ik wil helemaal van het gas van het gas. Ik was van plan om een warmtepomp te hebben. Zoals ik echter in mijn vorige opmerking beschrijf, kunnen we de ketel/toren niet op zolder plaatsen. Het zoldergebied voor de huidige CV is volledig open. De mogelijke locatie voor die apparaten (gebaseerd op de high van de zolder) blokkeert de weg naar de zolder.
Hij zei dat we het misschien buiten in onze tuin naast het huis konden plaatsen als we een veranda hebben om de regen voor de machine te bedekken. Maar het is nu een dure oplossing. :(.
Dus ik ben op zoek naar advies om nu de beste oplossing voor mij te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqeszLNSnOp1pTih86F9SesqgNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGiqTcRlm7tIF4y14mwq5pF7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxSSYRhGKRdXCgGk2YKsdu1gJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j01yfSbZnN2TIShFw89GiPpA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:35
Zjn er ook mensen die ervaring hebben met plaatsing op een houten plat garagedak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@hainv201 : is er bepaald dat je daadwerkelijk 270 liter nodig hebt? Of kun je ook met de 200 liter versie uit de voeten. Desnoods met wat inschikken in gebruik door bv niet alle 5 achter elkaar te willen douchen, maar 2 in de ochtend en de rest in de avond.
Voor de 200 liter aroSTOR zou je namelijk minimaal 30cm ruimte moeten hebben boven de boiler. Dus dat is dan 142+30=172cm minimale benodigde hoogte. Zie de installatiehandleiding.

https://www.vaillant.nl/p...0020285057-01-1878933.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvullend: bovenstaande is wel bij gebruik van een doorvoer naar buiten. Zonder dat zou je minimaal 220cm hoogte nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hainv201
Franciesco schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:17:
@hainv201 : is er bepaald dat je daadwerkelijk 270 liter nodig hebt? Of kun je ook met de 200 liter versie uit de voeten. Desnoods met wat inschikken in gebruik door bv niet alle 5 achter elkaar te willen douchen, maar 2 in de ochtend en de rest in de avond.
Voor de 200 liter aroSTOR zou je namelijk minimaal 30cm ruimte moeten hebben boven de boiler. Dus dat is dan 142+30=172cm minimale benodigde hoogte. Zie de installatiehandleiding.

https://www.vaillant.nl/p...0020285057-01-1878933.pdf
we hebben 4 mensen die altijd 's avonds douchen. En maar één in de ochtend. maar hij gaat 's avonds ook wel eens douchen, na het sporten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
hainv201 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:58:
[...]

we hebben 4 mensen die altijd 's avonds douchen. En maar één in de ochtend. maar hij gaat 's avonds ook wel eens douchen, na het sporten
Bij zo'n verbruik heb je echt 300 liter boiler nodig, of je wil op het water letten dat de laatste ook nog normaal kan douche.

Als je een RVS boiler neemt van de Jong die weet 61 kilo en gevuld en er kan 283 liter in.

Denk als je en deurpaneel plaat van 40mm multi garantplaat neemt van 95 x220cm en die over je vloer legt zodat het gewicht verdeeld wordt over meerdere balken zo het misschien wel kunnen die boiler.

Wil je zekerheid laat je er even een constructeur na kijken.

En meet ook even hoe hoog je balken zijn en wat de overspanning is van de balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
hainv201 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Dan gaat als je hem snachts niet laat lopen degene die in de ochtend doucht een koude douche krijgen. Had hier laatst de boiler temp. naar 50 graden verlaagt. Dat resulteerde na 2 baden meteen in een koude douche.
Heb hem weer teruggezet op 55. Mijn vrouw en zoontje moeten zo nodig een erg warm bad en een boiler zakt in temperatuur. Dus ja dan gaan ze de kraan nog verder opdraaien naar warm.
Ik moet nog zien of ik het van de winter ga halen met de 270L versie. Wij zijn met z’n vieren. Als het mij niet zint zet ik er gewoon een doorstroomverwarmer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
benolski schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:14:
Zjn er ook mensen die ervaring hebben met plaatsing op een houten plat garagedak ?
Is een heel topic over :)

Trillingen warmtepomp dempen

Ervaringen variëren sterk. Ik heb net een 75/6 op het dak staan, maar nog niet aangesloten. Dus voorlopig is hij stil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

benolski schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:14:
Binnenkort :P

Wat ik van plan ben:
Reeds 2 lateien gehaald van 1m6 lang bij de bouwmarkt.
Daar monteer ik dan de rubberen voeten op van Vaillant.
En onder de lateien nog rubberen mat voor wasmachines. Ook tegen het beschadigen van het bitumen dak.
Hopelijk geven de lateien voldoende massa en spreiding van het gewicht over het dak.

Overigens zijn de voeten qua montage gaten 11cm breed, de lateien 10cm, dus ik neem draadeinden die ik dan om de latei heen buig en daar bout ik dan de rubberen voeten op vast.

Misschien geeft het toevoegen van extra tegels op de lateien ook nog meer demping. Volgens mij is bron-ontkoppeling-massa-ontkoppeling-woning wel de beste manier. De energie wordt dan in de massa geabsorbeerd zeg maar.

Als het in de garage hoorbaar is is het niet zo'n ramp, en op de 1e etage staat hij dan naast de gevel van de badkamer, ook daar is wat geluid niet zo'n ramp. Al wil je het natuurlijk wel minimaliseren.

Mocht het onverhoopt toch een drama zijn, dan kan ik de unit ook nog aan de gevel ophangen vlak boven het dak, maar die 100kg met de 30cm afstand tot de muur is een flinke kracht op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:26:

Wat laat dit log zien:
(1) de run is flink langer, nu de aanvoer op mag lopen, maar stopt nog wel na 3,5 uur. Nouja, niets aan te doen (@Artintel :) ).

[Afbeelding]
Mooi om te zien. Misschien heb je het al eens eerder uitgelegd, maar hoe verzamel/krijg je deze gegevens? Ben namelijk ook wel benieuwd wat mijn eigen warmtepomp doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:21:
[...]

En onder de lateien nog rubberen mat voor wasmachines.
Ik heb dit ook gedaan, en betwijfelde direct of het een slimme keuze is geweest. Dat rubber is erg "fragiel", scheurt makkelijk e.d. Ofwel, hoeveel blijft ervan over na een paar jaar buitengebruik.

Ik snap je keuze wel: 8 euro voor een plakje 10x10 cm zijn bizarre prijzen voor een trilmatje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:39
Zwartoog schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Ik heb dit ook gedaan, en betwijfelde direct of het een slimme keuze is geweest. Dat rubber is erg "fragiel", scheurt makkelijk e.d. Ofwel, hoeveel blijft ervan over na een paar jaar buitengebruik.

Ik snap je keuze wel: 8 euro voor een plakje 10x10 cm zijn bizarre prijzen voor een trilmatje :)
Gebruik gewoon rubberen tegeldragers van minimaal 1cm dik, kosten nog geen 50 cent per stuk(10x10cm)
Zijn goed weersbestendig en dempen ook nog goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel Ik heb uiteindelijk een wat complexe setup, het kan veel eenvoudiger maar een doel voor mij was ervaring opdoen met de softwaretechnieken (dat is mijn vak): in de trapkast een Raspberry Pi met daaraan een ebus-usb stick (voor de warmtepomp data) en een mbus-usb stick voor aan de warmtemeter.
Op de pi draait ebusd voor de ebus communicatie. Dat is een open source project dat door de community gedecodeerde ebus berichten ontsluit naar json of mqtt.
Samen met libmbus en een zelfbouw C# service gaat alle data in een lokale RavenDB 5.3 database.
In de meterkast hangt een Tinkerboard (soort van Pi, ander merk) aan de modbus kWh meter en de P1 poort van de DSMR5 hoofdmeter.
Op vergelijkbare manier stopt die ook alle data in een lokale RavenDB database.
De databases vormen samen een cluster, dus data die naar de ene database wordt weggeschreven verschijnt ook in de andere.
Op de Tinkerboard staat ook Grafana waarmee ik de data van de verschillende bronnen kan visualiseren in dashboards, om zo bijvoorbeeld de COP te berekenen uit losse kWh- en warmtemeter data.

Dit kan veel eenvoudiger door op een thuisservertje Home Assistant, Domoticz of andere domoticatool te installeren, dan hoef je zelf niets te programmeren, maar voor mij was dat juist het punt :)
Inspiratie voor anderen:
Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
en het hele subforum Smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:08:
@Artintel Ik heb uiteindelijk een wat complexe setup, het kan veel eenvoudiger maar een doel voor mij was ervaring opdoen met de softwaretechnieken (dat is mijn vak): in de trapkast een Raspberry Pi met daaraan een ebus-usb stick (voor de warmtepomp data) en een mbus-usb stick voor aan de warmtemeter.
Op de pi draait ebusd voor de ebus communicatie. Dat is een open source project dat door de community gedecodeerde ebus berichten ontsluit naar json of mqtt.
Samen met libmbus en een zelfbouw C# service gaat alle data in een lokale RavenDB 5.3 database.
In de meterkast hangt een Tinkerboard (soort van Pi, ander merk) aan de modbus kWh meter en de P1 poort van de DSMR5 hoofdmeter.
Op vergelijkbare manier stopt die ook alle data in een lokale RavenDB database.
De databases vormen samen een cluster, dus data die naar de ene database wordt weggeschreven verschijnt ook in de andere.
Op de Tinkerboard staat ook Grafana waarmee ik de data van de verschillende bronnen kan visualiseren in dashboards, om zo bijvoorbeeld de COP te berekenen uit losse kWh- en warmtemeter data.

Dit kan veel eenvoudiger door op een thuisservertje Home Assistant, Domoticz of andere domoticatool te installeren, dan hoef je zelf niets te programmeren, maar voor mij was dat juist het punt :)
Inspiratie voor anderen:
Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
en het hele subforum Smarthome
Dat gaat mijn huidige kennis te boven. Heb zelf een installatietechnische(W kant) achtergrond. Maar vindt het altijd knap wat iemand kan maken en programmeren, ooit wel eens wat met raspberry en Arduino geprobeerd maar ben er nooit ver mee gekomen.

Maar zal mij er weer eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:43
Hmmm, als ik dit zo lees krijg ik al schrik. Wij zijn voor de VWL 75/5 met Unitower 78/5 gegaan. Die heeft een ingebouwde boiler van 190l voor SSW. De verhuis is pas voor begin 2023 en we zijn nu met 2 volwassen en 1 baby. Wellicht komt er na de verhuis nog een 2e kind.

Het bad dat we gekozen hebben is een duo bad waar zo'n 220l water in gaat. Dus dan is het warm water wel zo goed als op denk ik. Wij nemen niet vaak een bad, maar met kinderen zal het wellicht vaker gebruikt worden.

In de spec sheet van Vaillant zag ik dat de boiler terug opgewarmd kan worden in 40 minuten van 40°C naar 55°C met de warmtepomp, dus dat is vrij snel vind ik.
Kan je de verwarming van de boiler manueel aanvragen/forceren via de app als het bad aan het vullen is indien je er na ook nog wil douchen?

En mocht de Unitower boiler niet voldoende zijn, kan je die makkelijk achteraf uitbreiden?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:40
Die 40 minuten zal we zijn met gebruikmaking van het elektrisch element...? Dan gaat je COP hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Broodro0ster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:26:
Hmmm, als ik dit zo lees krijg ik al schrik. Wij zijn voor de VWL 75/5 met Unitower 78/5 gegaan. Die heeft een ingebouwde boiler van 190l voor SSW. De verhuis is pas voor begin 2023 en we zijn nu met 2 volwassen en 1 baby. Wellicht komt er na de verhuis nog een 2e kind.

Het bad dat we gekozen hebben is een duo bad waar zo'n 220l water in gaat. Dus dan is het warm water wel zo goed als op denk ik. Wij nemen niet vaak een bad, maar met kinderen zal het wellicht vaker gebruikt worden.

In de spec sheet van Vaillant zag ik dat de boiler terug opgewarmd kan worden in 40 minuten van 40°C naar 55°C met de warmtepomp, dus dat is vrij snel vind ik.
Kan je de verwarming van de boiler manueel aanvragen/forceren via de app als het bad aan het vullen is indien je er na ook nog wil douchen?

En mocht de Unitower boiler niet voldoende zijn, kan je die makkelijk achteraf uitbreiden?
Warmwater kan sneller opgewarmd worden, normaal gesproken gaat het toestel op zijn ideale stand de boiler opwarmen. Je kan op de VWZ-AI voor warmwater van de eco modus halen en dan zal hij op maximaal vermogen de boiler gaan verwarmen.

De uniTOWER uitbreiden gaat helaas niet makkelijk, enige oplossing is een andere warmwater opwekken in serie plaatsen met de boiler.

De isso zegt het volgende;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgjUkzSn04WZIj0CrFFQHs6S0eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djIKalXHwJTo9dSaUznB6hsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:33:
Die 40 minuten zal we zijn met gebruikmaking van het elektrisch element...? Dan gaat je COP hard achteruit.
Nee, dat zou zonder gebruik van het warmte element moeten zijn en bij 7°C buitentemperatuur.
Op pagina 12 van deze PDF staat de info: https://www.vaillant.be/d...t-snelgids-00-2120052.pdf

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zwartoog schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Hmm ik heb hem nog niet afgerold om te kijken of het inderdaad duurzaam is. Maar anders heb ik in de werkplaats nog wel sterker rubber liggen, wat ik ook op de assteun leg als ik bijvoorbeeld geen schade wil maken aan de onderkant van de auto.
Gramser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:33:
Wat natuurlijk ook geen enorme ramp is als dat 1x in de maand voorkomt dat je de boiler leeg trekt.

Of wellicht een extra warme run maken als je van plan bent het bad te gaan vullen?

Altijd 400L warm water op voorraad hebben voor die ene keer in de maand kost onder de streep misschien nog wel meer in aanschaf en warmteverlies. De losse binnenunit en een losse 200L boiler met klep en dergelijke was geloof ik al iets van 1000€ duurder dan de unitower. Ik had ook liever iets meer warm water gehad, ivm aanwezigheid bad, maar ik zie het wel...

Qua uitbreiding van die unitower, als je erg handig bent gaat dat wel, dan haal je de bovenste helft er af, (dat kan ivm transport) en zul je een losse boiler daarop moeten aansluiten. Niet de allermooiste oplossing natuurlijk.
Artintel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Warmwater kan sneller opgewarmd worden, normaal gesproken gaat het toestel op zijn ideale stand de boiler opwarmen. Je kan op de VWZ-AI voor warmwater van de eco modus halen en dan zal hij op maximaal vermogen de boiler gaan verwarmen.

De uniTOWER uitbreiden gaat helaas niet makkelijk, enige oplossing is een andere warmwater opwekken in serie plaatsen met de boiler.

De isso zegt het volgende;
[Afbeelding]
Zijn natuurlijk wel gemiddelde waardes, want als 1 persoon een bad neemt gaat er nog steeds xxx liter in dat bad.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
7 kW is best een hoop, dus een unitower warmt veel sneller op dan een warmtepompboiler (de mijne doet 2 kW thermisch).

Voor de twee keer per jaar dat de 190 liter tekort schiet kan je het makkelijkst een doorstromer erachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
_ferry_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:56:

Wat natuurlijk ook geen enorme ramp is als dat 1x in de maand voorkomt dat je de boiler leeg trekt.

Of wellicht een extra warme run maken als je van plan bent het bad te gaan vullen?
Inderdaad. Daar zat ik ook aan te denken. Voor douchen is het sowieso geen probleem. Onze huidige douche loopt aan 6l/min, dus als we dat ook zo kunnen regelen in het nieuwe huis, dan kan er lang gedouched worden voordat het warm water op is.

Er is een HA component voor Vaillant, maar het is me nog niet duidelijk wat ik daarmee allemaal kan sturen. Maar moest je daar on demand de verwarming van de boiler kunnen vragen en ook een boiler temperatuur instellen, zou dat heeeel handig zijn. Dan kan het systeem altijd op eco werken en bv 47°C. En wanneer je in bad wil en daarna nog wil douchen, zou je hem op 55°C kunnen zetten en direct laten bijverwarmen zodra het boiler vat onder de 50°C komt.

Dat lijkt me in theorie een ideale oplossing, alleen weet ik niet als dit ook in de praktijk haalbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
_ferry_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Mocht het onverhoopt toch een drama zijn, dan kan ik de unit ook nog aan de gevel ophangen vlak boven het dak, maar die 100kg met de 30cm afstand tot de muur is een flinke kracht op de gevel.
Is dit iets wat een 'normale' gevel zou moeten kunnen hebben, of is dit belangrijk om rekening mee te houden?
Ik kom wel overal vragen tegen over draagvermogen van een houten vloer, maar eigenlijk geen vragen over het bevestigen van een warmtepomp aan een gevel.

In mijn geval zou het om de 75/6 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
Overweeg een Vaillant Arotherm Plus VWL55/6 A230V toe te passen in combinatie met de UniTower VIHQW190/6 E voor een All electric opstelling.

Ik maak me een beetje zorgen over lagere COP waarden bij hogere aanvoertemperaturen.

Zie ik het goed, dat het mogelijk is om de hydr. binnenunit van de wp de hogere temp SWW alléén te laten maken als het SWW in de UniTower opgewarmd dient te worden, en dat daarna via de 3-wegklep (7) weer lagere temp cv water gemaakt kan worden (met hogere COP) die vervolgens weer -direct of indirect via een extra buffervat- door het cv-systeem loopt?

Of is het zo dat je cv water bij gebruik van de UniTower per sé altijd nog door de tower moet lopen? Want in dat geval koelt het boilervat m.i. weer af waardoor er weer hoog temperatuur water gemaakt moet worden om het vat aan te vullen - met een lagere COP.
In dat geval lijkt het verstandiger een separaat buffervat te plaatsen voor het LT cv water, of vergis ik me?

Kortom: moet je de UniTower spiraal per sé gebruiken voor CV water, of kan je deze ook reserveren voor - evt in later stadium bij te plaatsen- heat pipes/zonneboiler op het dak?
Of kan ik de tower beter gewoon vergeten en gaan voor een separaat buffervat + UniStor boilervat met verwarmingsspiraal? (of maar gelijk zonneboiler ivm extra subsidie op het hele zonnboiler systeem incl boilervat :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9UIMdUQQ3S0iMDPuW2e8vu9r6A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6azuDD3Kwg0NONVezdGLFI9d.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owHuYS9UU8M-iKFYX6HrIAgW9PU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vBWphqqu72XTKdo0D6DlxFe0.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

HaTe

haat niet

scarfoot schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:03:
Overweeg een Vaillant Arotherm Plus VWL55/6 A230V toe te passen in combinatie met de UniTower VIHQW190/6 E voor een All electric opstelling.

Ik maak me een beetje zorgen over lagere COP waarden bij hogere aanvoertemperaturen.

Zie ik het goed, dat het mogelijk is om de hydr. binnenunit van de wp de hogere temp SWW alléén te laten maken als het SWW in de UniTower opgewarmd dient te worden, en dat daarna via de 3-wegklep (7) weer lagere temp cv water gemaakt kan worden (met hogere COP) die vervolgens weer -direct of indirect via een extra buffervat- door het cv-systeem loopt?

Of is het zo dat je cv water bij gebruik van de UniTower per sé altijd nog door de tower moet lopen? Want in dat geval koelt het boilervat m.i. weer af waardoor er weer hoog temperatuur water gemaakt moet worden om het vat aan te vullen - met een lagere COP.
In dat geval lijkt het verstandiger een separaat buffervat te plaatsen voor het LT cv water, of vergis ik me?

Kortom: moet je de UniTower spiraal per sé gebruiken voor CV water, of kan je deze ook reserveren voor - evt in later stadium bij te plaatsen- heat pipes/zonneboiler op het dak?
Of kan ik de tower beter gewoon vergeten en gaan voor een separaat buffervat + UniStor boilervat met verwarmingsspiraal? (of maar gelijk zonneboiler ivm extra subsidie op het hele zonnboiler systeem incl boilervat :) )

[Afbeelding][Afbeelding]
Je vergist je. De driewegklep zorgt er inderdaad voor dat water óf door de boiler gaat, óf door het cv circuit. Je gaat dus nooit de boiler afkoelen met het opwarmen van CV water.
In het 2e plaatje mis ik eigenlijk de locatie van de pomp..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
HaTe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Je vergist je. De driewegklep zorgt er inderdaad voor dat water óf door de boiler gaat, óf door het cv circuit. Je gaat dus nooit de boiler afkoelen met het opwarmen van CV water.
In het 2e plaatje mis ik eigenlijk de locatie van de pomp..
Helder.
Ik concludeer uit bovenstaande, dat bij koud weer de gemiddelde COP dus helemaal niet zo ver hoeft in te zakken, enkel tijdelijk voor het opwarmen van SWW en legionella cyclus.

Edit: Moet dan nog wel een buffervat bij voor het cv water overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 08-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Als je een VWL75 nodig hebt qua vermogen dan heb je een huis met genoeg systeeminhoud en kan het cv buffervat vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Mooi om te zien. Misschien heb je het al eens eerder uitgelegd, maar hoe verzamel/krijg je deze gegevens? Ben namelijk ook wel benieuwd wat mijn eigen warmtepomp doet.
@Artintel

Als jij profiDIALOG afsluit op je werk kan je alles monitoren en inregelen via je laptop van wat er maar te meten valt in je Vaillant setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:35
Ferry, op het platdak of aan de gevel op beugels is ook een dilemma voor mij. Allereerst nog de warmtepomp op het platdak krijgen is al een uitdaging. Naast de garage is volgens de installateur de beste plaats. En dan de leidingen langs de onderkant van heg plafond. Naar de cv ruimte op zolder. Echter kost het dan een kapitaal aan leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
benolski schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:46:
Ferry, op het platdak of aan de gevel op beugels is ook een dilemma voor mij. Allereerst nog de warmtepomp op het platdak krijgen is al een uitdaging. Naast de garage is volgens de installateur de beste plaats. En dan de leidingen langs de onderkant van heg plafond. Naar de cv ruimte op zolder. Echter kost het dan een kapitaal aan leiding
Dat laatste probleem is bij een split een stuk kleiner....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorne123
vicom147 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:31:
Ik heb het volgende probleem, onze VWL125/6 draait een hele tijd prima, nu heeft hij een tijdje bijna uit gestaan omdat het buiten warm was. Nu begon hij ongelofelijk te pendelen. Kijk ik op de AI-plus module is de gewenste aanvoer 45.5, terwijl op de VRC720 de gewenste aanvoer van de zones max. 32 is.

Terug moduleren doet hij niet, hij blijft vol gas gaan totdat de AT boven 35 á 36 komt gaat de compressor helemaal uit.

Nu het vreemde: zet ik de installatie uit, maak alles spanningsloos en zet het zaakje weer aan doet hij weer normaal en is de gewenste AT op de AI-plus weer 33 en moduleert hij ook weer netjes terug. Heeft
@Adriaan71 of iemand anders enig idee hoe dit kan en wat de oplossing is.

Zelf heb ik het idee dat er een soort curve in memory opgeslagen word en niet (juist) bijgesteld word.
Verder zijn wij zeer content met de WP en heeft hij ons het hele winter warm gehouden :)

ps. in de AI plus module die we hebben zit ook een taalfout, er staat ergens waarm water i.p.v. warm water :9 maar dat terzijde.
Ik had dit ook. Heb je het ondertussen opgelost?

Bij mij heeft het geholpen om stooklijn op 0.1 te zetten en TA max op 27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zulk soort problemen zijn bijna onmogelijk op te lossen als ze niet reproduceerbaar zijn, het kan helpen om als het optreedt zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Dus op de VWZ AI alle sensoren nalopen en overschrijven (foto), buitentemperatuur en binnentemperatuur, driewegklep fysiek checken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Proton_

Ik heb na al jouw tips een redelijke setup kunnen maken qua informatie te verzamelen (wel in Home Assistant, met shelly's om vermogen en temperatuur te meten).

Ik ga ervan uit dat om de live COP te berekenen de warmtemeter een noodzaak is? Daar ga ik me niet aan wagen om die tussen mijn leidingen te installeren. In opbouw lijkt dit niet te bestaan en ik ga ervan uit dat er geen andere manier is om aan die data te geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 in opbouw is het voor dat doel niet nauwkeurig genoeg, bovendien moet je ook het debiet weten voor een thermische vermogensmeting. Bij 700 liter/uur geeft een fout van 0.05 graad al 40 watt afwijking.

Heb je een ebus koppeling? De warmtepomp is (bij mij) ook vrij nauwkeurig, maar geeft het maar in 100W precies. Voor een indicatie is dat goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:30:
@jorne123 in opbouw is het voor dat doel niet nauwkeurig genoeg, bovendien moet je ook het debiet weten voor een thermische vermogensmeting. Bij 700 liter/uur geeft een fout van 0.05 graad al 40 watt afwijking.

Heb je een ebus koppeling? De warmtepomp is (bij mij) ook vrij nauwkeurig, maar geeft het maar in 100W precies. Voor een indicatie is dat goed genoeg
Neen, die jij hebt aangeraden is niet meer te krijgen (https://www.tindie.com/pr...b-adapter-ebuzzz-adapter/) en ik mis net de kennis om te weten welke een andere goede is

ik had ook niet door dat je live COP eruit kon trekken.

Via de multimatic integration van Home Assistant kan ik wel data voor een volledige dag trekken (1 enkel data punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik heb nog geen Vaillant installatie, maar ze is wel besteld. Ondertussen zitten rond kijken en met die Multimatic HA integratie zou je moeten het verbruik en de opbrengst er uit kunnen halen. Of dat live is en met kleine intervals weet ik niet. Maar mocht je hiermee genoeg data hebben, dan zou je wel met Graphana de COP kunnen plotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gaat dat in hele kWh ? Dat is in de winter wel nauwkeurig genoeg, maar met 8 kWh opwek in de zomer zit je er zo half COP punt naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
De data is ongeveer dagelijks, dus niet op kleine intervals zoals ik het zie. Op zich kan dit voldoende zijn om een algemeen idee te krijgen van je rendement, maar niet om de scherpe analyse te maken die @Proton_ maakt door bijv te kijken na hoelang draaien de beste COP wordt behaald

Kan zo een usb adapter dienen ? https://www.reichelt.nl/n...pi-usb-rs485-p242783.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_GolHp75GTlU_MSaL0P703OSrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea3bmf0pDlJoXVVPYYt2BJj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02urgHt7XYkQx98SoloOtpOWKJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnruFQY52GymCaAsXpdaLSnn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EmALMHkmYFyFQYNTAP8pmDzHgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQajvHBZIwdddOiB06G18jGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 helaas, ebus is elektrisch iets heel anders dan rs485.
Ik hoop dat de ebus-v3-adapter mensen het ontwerp+firmware open source maken, dan zou ik daar wat mee kunnen (flink vereenvoudigen in ieder geval).
Het fromeijn ontwerp kan je op zich vrij simpel bestellen bij jlcpcb (daar ontbreekt alleen de usb connector -> klein herontwerp nodig naar bijvoorbeeld micro-usb), maar dan heb je er gelijk 10 voor €200 ofzo ;) Ik heb daar in ieder geval geen trek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb vandaag een arotherm+wvl75/6 besteld samen met een arotherm+ vwz ai.
Vooralsnog geven ze 5 maanden levertijd op bij de technische unie. Even had ik zo iets ik doe het niet maar uiteindelijk wil ik toch om eerst voor verwarming en later met een externe boiler van het gas af als het zich bewezen heeft dat de gasketel misbaar is

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Nee, zie mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
@jorne123 @Proton_
Ik liep hier ook tegenaan, ebusv3 is al tijden niet te krijgen, de enige die leverbaar lijkt te zijn is de eBus Adapter van Esera.
Is best prijzig, en heb er wisselende ervaringen over gelezen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Dag allen, ik heb advies nodig. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik woon in een 2-onder-1 kap woning uit 2008, met vloerverwarming en gewone radiatoren. Zonnepanelen zijn ook aanwezig. Verder is de woning goed geïsoleerd en zit er ook een luchtwarmtepomp van Stiebel Eltron (dus zonder buitenunit). Nu heb ik tweetal offertes om all electric warmtepomp te plaatsen incl buffervat ivm Evo Home van Honeywell. Één offerte is voor Nibe F2120-16 en één offerte voor aroTHERM (VWL 125/6 A) 400V. Ik heb een warmteverliesberekening laten maken. Transmissie is 8212W en ventilatie 5682W. De roosters in de ramen heb ik dicht gezet en ik ventileer door de ramen zelf dagelijks open te zetten. Verder gaat de warmtepomp van Stiebel Eltron eruit en komt een mechanische ventilatie voor terug.

In beide offertes wordt er uit gegaan van behoorlijk grote units. Ik vraag mij af of die niet te groot is. Mede omdat mijn gasverbruik afgelopen jaar 1700m3, de roosters dicht zijn en de warmtepomp (Stiebel Eltron) eruit gaat.

Verder weet ik niet wat wijsheid mbt tot de keuze tussen de merken. Volgens beide installateurs zijn de verschillen qua geluid en prestatie vrijwel nihil. Prijs daarentegen is wel aanzienlijk: Nibe €22k en Vaillant €17k, beide incl installatie.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 16:20
Wat is de maximale leidinglengte tussen het hydrolisch station en buiten unit?

Mag het blok in de tuin staan en het hydrolisch station op de tweede etage bijvoorbeeld? Dat is pakweg 20meter aan geïsoleerde leidingen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rainesh volgens de installatiehandleiding 20m (blz 188). Daar staat nog meer in waar je rekening mee dient te houden, dus tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Rainesh schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:22:
Wat is de maximale leidinglengte tussen het hydrolisch station en buiten unit?

Mag het blok in de tuin staan en het hydrolisch station op de tweede etage bijvoorbeeld? Dat is pakweg 20meter aan geïsoleerde leidingen.
Bij een AroTHERM split is dat 25mtr max. Boven de 25 meter moet hij bijgevuld worden. Dus je zou ook verder kunnen als dat nodig is.

Alleen laten bijvullen.

Betref de hoogte tussen de 3 em 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Freo hier staat een hoop info om een geïnformeerde keuze te maken:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor 1700 m³ gas zou je een 9 kW unit kunnen overwegen, maar bij Vaillant wordt dat de 105/6 en die heeft dezelfde maat en compressor als de 125/6 en ze zijn praktisch even duur :)
Waarom gaat de wpb eruit? Herrie, te weinig water?
Het scheelt nogal op het bedrag namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Freo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:59:
Dag allen, ik heb advies nodig. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik woon in een 2-onder-1 kap woning uit 2008, met vloerverwarming en gewone radiatoren. Zonnepanelen zijn ook aanwezig. Verder is de woning goed geïsoleerd en zit er ook een luchtwarmtepomp van Stiebel Eltron (dus zonder buitenunit). Nu heb ik tweetal offertes om all electric warmtepomp te plaatsen incl buffervat ivm Evo Home van Honeywell. Één offerte is voor Nibe F2120-16 en één offerte voor aroTHERM (VWL 125/6 A) 400V. Ik heb een warmteverliesberekening laten maken. Transmissie is 8212W en ventilatie 5682W. De roosters in de ramen heb ik dicht gezet en ik ventileer door de ramen zelf dagelijks open te zetten. Verder gaat de warmtepomp van Stiebel Eltron eruit en komt een mechanische ventilatie voor terug.

In beide offertes wordt er uit gegaan van behoorlijk grote units. Ik vraag mij af of die niet te groot is. Mede omdat mijn gasverbruik afgelopen jaar 1700m3, de roosters dicht zijn en de warmtepomp (Stiebel Eltron) eruit gaat.

Verder weet ik niet wat wijsheid mbt tot de keuze tussen de merken. Volgens beide installateurs zijn de verschillen qua geluid en prestatie vrijwel nihil. Prijs daarentegen is wel aanzienlijk: Nibe €22k en Vaillant €17k, beide incl installatie.

Dank alvast!
Paar opmerkingen:
  • Je hebt een vrij hoog gasverbruik (en dus warmtebehoefte) voor verwarmen met radiatoren, zeker gezien het bouwjaar van je woning. Ik geloof er niks van dat jij met WP-vriendelijke temperaturen (dus <35°C) je huis kunt verwarmen. Heb je daar al aan gerekend en getest?
  • Ventilatieroosters dichtzetten en dat vervangen door zo nu en dan de ramen open te zetten is voor je gezondheid een erg slecht idee. De CO2-waardes lopen dan binnen veel te hoog op. Tip: Koop een CO2-meter (liever nog een logger) en laat die eens een dag in de woonkamer meelopen, en een nachtje in je slaapkamer. Als ie boven de 1000 ppm komt ventileer je te weinig.
Verder eens met @Proton_ hierboven: Lees de faq en open op basis daarvan een eigen topic volgens de instructies in de faq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:10:
@Freo hier staat een hoop info om een geïnformeerde keuze te maken:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor 1700 m³ gas zou je een 9 kW unit kunnen overwegen, maar bij Vaillant wordt dat de 105/6 en die heeft dezelfde maat en compressor als de 125/6 en ze zijn praktisch even duur :)
Waarom gaat de wpb eruit? Herrie, te weinig water?
Het scheelt nogal op het bedrag namelijk.
Dank!

Ik heb het topic doorgelezen en de reden dat ik twijfel is omdat ik heb gelezen hoe belangrijk het is om niet te grote warmtepomp te hebben vanwege het pingelen.

De wpb gaat eruit omdat het een oud ding is (2009), maakt inderdaad veel herrie en ik mij bedenkingen heb over het rendement. Maar ben benieuwd, wat bedoel je met: 'Het scheelt op het bedrag namelijk?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Freo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Ik heb het topic doorgelezen en de reden dat ik twijfel is omdat ik heb gelezen hoe belangrijk het is om niet te grote warmtepomp te hebben vanwege het pingelen.
Zoals gezegd: de 105/6 en 125/6 hebben dezefde compressor en dus minimumvermogen. De 125 pendelt dus evenveel als de 105.
De wpb gaat eruit omdat het een oud ding is (2009), maakt inderdaad veel herrie en ik mij bedenkingen heb over het rendement. Maar ben benieuwd, wat bedoel je met: 'Het scheelt op het bedrag namelijk?'
Het vat zelf kost ca €2k (ligt aan de maat), kost ca 4 uur arbeid (plaatsen, aansluiten, leidingwerk) en een installateur kiest dan voor een unitower of binnenunit (€1200) die je niet nodig hebt met alleen verwarming.
Bovendien zit op een warmtepompboiler ook subsidie :)
Maar goed, het heeft ook wel echt voordelen: douchen op een 12 kW warmtepomp betekent onbeperkt warm water (met een spaardouche) en het enige geluid zit buiten. Dat kan een meerprijs prima waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 01:08
Broodro0ster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:26:

Ik heb deze setup voor 2 volwassenen die lang douchen en dat gaat prima. De Vaillant app kun je met 1 druk een sww boost doen, dan heb je inderdaad binnen 40 minuten ruim voldoende water. Verder niet blind staren op cop en 1x per dag des maken op optimale moment van de dag, maar gewoon een kleine delta t instellen, dan wordt er vrij snel weer een nieuwe run gedraaid. Als je dit doet met een lage sww temp. Dan heb je minder verbruik dan 1x per dag 55 graden maken in de middaguren.

Doorstromers e.d. Absoluut niet doen, is echt niet nodig voor deze setup. :)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Zoals gezegd: de 105/6 en 125/6 hebben dezefde compressor en dus minimumvermogen. De 125 pendelt dus evenveel als de 105.
Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar wat is dan het verschil tussen de 105 en de 125? En waarom zou je voor de 105 kiezen, wat is het voordeel van die 105 tov de 125?

Even voor de context, ik denk zelf dat ik aan de 105 genoeg heb, maar misschien dat de extra capaciteit van de 125 toch prettig zou kunnen zijn. Is er dan een reden om bij twijfel niet gewoon voor de 125 te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rubbergrover1 ik denk de prijs, misschien de waterzijdige warmtewisselaar, misschien de software.
Misschien kan iemand met de reserveonderdelenlijst uitsluitsel geven :)
De specs voor koeling zijn identiek.
Domosapiens in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Maar het verschil in prijs wordt weer goed gemaakt door de subsidie...

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 11-06-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Freo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Dank!

Maar is die 1700m3 alleen voor verwarmen of voor verwarming en warm water?
Want alleen 1700m3 voor verwarming van een woning uit 2006 zou serieus veel zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kird03 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb deze setup voor 2 volwassenen die lang douchen en dat gaat prima. De Vaillant app kun je met 1 druk een sww boost doen, dan heb je inderdaad binnen 40 minuten ruim voldoende water. Verder niet blind staren op cop en 1x per dag des maken op optimale moment van de dag, maar gewoon een kleine delta t instellen, dan wordt er vrij snel weer een nieuwe run gedraaid. Als je dit doet met een lage sww temp. Dan heb je minder verbruik dan 1x per dag 55 graden maken in de middaguren.

Doorstromers e.d. Absoluut niet doen, is echt niet nodig voor deze setup. :)
Dankjewel voor jouw reactie! Komt helemaal goed dan.
Die module om netwerk verbinding te hebben zit bij ons niet in de offerte, maar ik vraag als ze dat er nog aan toe kunnen voegen. Of evt. zelf achteraf toevoegen als dat makkelijk te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
PaT schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Maar is die 1700m3 alleen voor verwarmen of voor verwarming en warm water?
Want alleen 1700m3 voor verwarming van een woning uit 2006 zou serieus veel zijn.
Ben niet duidelijke geweest zie ik :F 1700m3 is voor verwarming en warm water, dus totaal gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:14:
[...]

[...]

Het vat zelf kost ca €2k (ligt aan de maat), kost ca 4 uur arbeid (plaatsen, aansluiten, leidingwerk) en een installateur kiest dan voor een unitower of binnenunit (€1200) die je niet nodig hebt met alleen verwarming.
Bovendien zit op een warmtepompboiler ook subsidie :)
Maar goed, het heeft ook wel echt voordelen: douchen op een 12 kW warmtepomp betekent onbeperkt warm water (met een spaardouche) en het enige geluid zit buiten. Dat kan een meerprijs prima waard zijn.
Goed om te weten dat op de boiler ook subsidie zit, thnx!

Dit is de configuratie:
- Vaillant - aroTHERM (VWL 125/6 A) 400V
- Vaillant - Elektrische naverwarmer VWZ MEH 97/6
- Vaillant Binnen unit - uniSTOR VIH RW 300/3 BR
- Buffervat - Vaillant - VPS R 100/1 M

Is dit geen overkill voor een totaal verbruik van 1700m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Freo op een boiler zit alleen aparte subsidie als hij een eigen compressor heeft - dus een aroSTOR bij Vaillant. Die zou in jouw plaatje op de plek komen van de uniSTOR.

Over buffervaten is al teveel geschreven - ik houd het bij de FAQ. Je kunt dan zelf uitrekenen of hij meerwaarde of minderwaarde biedt.

Vervolgens ligt het aan je eigen risicotolerantie/vertrouwen of je voor de VWZ MEH (€1200, met noodverwarming) gaat of voor de VWZ AI (€200, met niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Freo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Ben niet duidelijke geweest zie ik :F 1700m3 is voor verwarming en warm water, dus totaal gasverbruik
Is een 105 of 125 dan geen overkill? Nou ga ik wel naar een hybride-setup, maar hier wordt een 75/6 geplaatst (ooit :) ) 2-onder-1-kapper van ca 180m2 uit 1996. Worst case 1300m3 gas voor verwarming en 600m3 voor sww.

Mijn radiatoren boven staan nauwelijks aan en de vloerverwarming mag nu ook al niet warmer dan 40 graden worden. Ik heb dus goede hoop dat ik mijn gasverbruik voor verwarming volledig of grotendeels elimineer met de AroTherm.

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 11-06-2022 16:19 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 23 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic