Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 13:31
Wij hebben onze woning 10 jaar geleden verbouwd, achteraf hadden we toen vloerverwarming moeten doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@hnrlu ah, dat maakt het wat minder zonde :) ik kreeg de indruk dat je echt net verbouwd had.
Misschien is Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic nog interessant om door te lezen voor een beetje context.
Om met een hybride opstelling het meest uit de warmtepomp te halen is het zaak weinig temperatuurschommelingen te veroorzaken (een halve graad per uur of helemaal geen nachtverlaging) en de stooklijn zo laag mogelijk te zetten (maar niet lager ;) ).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 17:09
hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak geïsoleerd met steenwol. Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de woonkamer wordt binnenkort de laatste ramen vervangen voor HR++ glas. Misschien gaan we nog spouwmuurisolatie doen (van het oude gedeelte), al ben ik nog steeds huiverig voor de negatieve bijwerkingen (schimmel op de binnenmuren).

Wij zijn voornemens om op korte termijn (voor zover dat mogelijk is) een warmtepomp aan te schaffen. Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas en 3500 kWh stroom. We hebben op dit moment 14 zonnepanelen (320 Wp). Indien nodig kunnen we nog 10 zonnepanelen op onze garage kwijt, dit zal een op zichzelf staand circuit moeten worden, met eigen omvormer.

Onze gedachte is om (voorlopig) een hybride installatie te gaan gebruiken, waarbij de warmtepomp een dusdanig vermogen heeft, dat de cv-ketel in principe niet meer nodig is.

Onze installateur (waar wij onze gehele elektrische- en cv-installatie van hebben afgenomen) werkt voornamelijk met Vaillant en Nefit. Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:

Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6A 400V (11kw), deze heeft COP 2,40 (dit is een monobloc model), € 3600 subsidie;
Vaillant AroTHERM split VWL 125/5 AS 400V (12kw), deze heeft COP 4,54, € 3750 subsidie.

Ik heb hun ook gevraagd om van Nefit een vergelijkbaar model op te geven.

De monobloc heeft een lagere COP waarde maar heeft (indien nodig) de mogelijkheid tot aanvoertemperatuur van 75 gr. (Bij -10 kan deze nog aanvoertemperatuur van 65 gr. halen). Deze kan dus een cv ketel vervangen (tav het verwarmen). Ik durf het in onze woning nog niet aan om geheel van het gas te gaan, dan zou er een grote warmwaterboiler aangesloten op de warmtepomp bij moeten komen).

We moeten het eerst een (stevige) winter ervaren om te zien of een dergelijke warmtepomp het kan trekken voor onze (grotendeels) oude woning.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Vaillant of Nefit warmtepomp? Hebben jullie tips?

Daarnaast hebben we ook een offerte opgevraagd voor een multisplit airco, met 2 of 3 binnen units. Nu kun je met moderne airco’s ook zuinig verwarmen. Wat ik dan lastig vind is hoe bepaal je wanneer het zuiniger wordt om met de cv installatie (met warmtepomp) te stoken en wanneer is het zuiniger om met een airco te verwarmen.
toon volledige bericht
Zoals anderen: de WP lijkt me veel te groot. Jammer dat je niet al zeker weet of je full-electric kunt ipv hybride.

Wat is je huidige watertemperatuur van je CV?

En je schrijft "traditionele radiatoren". Hoe traditioneel? Jaren '60/'70 met behoorlijke inhoud, of moderne radiatoren zonder inhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak geïsoleerd met steenwol. Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de woonkamer wordt binnenkort de laatste ramen vervangen voor HR++ glas. Misschien gaan we nog spouwmuurisolatie doen (van het oude gedeelte), al ben ik nog steeds huiverig voor de negatieve bijwerkingen (schimmel op de binnenmuren).

Wij zijn voornemens om op korte termijn (voor zover dat mogelijk is) een warmtepomp aan te schaffen. Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas en 3500 kWh stroom. We hebben op dit moment 14 zonnepanelen (320 Wp). Indien nodig kunnen we nog 10 zonnepanelen op onze garage kwijt, dit zal een op zichzelf staand circuit moeten worden, met eigen omvormer.

Onze gedachte is om (voorlopig) een hybride installatie te gaan gebruiken, waarbij de warmtepomp een dusdanig vermogen heeft, dat de cv-ketel in principe niet meer nodig is.

Onze installateur (waar wij onze gehele elektrische- en cv-installatie van hebben afgenomen) werkt voornamelijk met Vaillant en Nefit. Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:

Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6A 400V (11kw), deze heeft COP 2,40 (dit is een monobloc model), € 3600 subsidie;
Vaillant AroTHERM split VWL 125/5 AS 400V (12kw), deze heeft COP 4,54, € 3750 subsidie.

Ik heb hun ook gevraagd om van Nefit een vergelijkbaar model op te geven.

De monobloc heeft een lagere COP waarde maar heeft (indien nodig) de mogelijkheid tot aanvoertemperatuur van 75 gr. (Bij -10 kan deze nog aanvoertemperatuur van 65 gr. halen). Deze kan dus een cv ketel vervangen (tav het verwarmen). Ik durf het in onze woning nog niet aan om geheel van het gas te gaan, dan zou er een grote warmwaterboiler aangesloten op de warmtepomp bij moeten komen).

We moeten het eerst een (stevige) winter ervaren om te zien of een dergelijke warmtepomp het kan trekken voor onze (grotendeels) oude woning.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Vaillant of Nefit warmtepomp? Hebben jullie tips?

Daarnaast hebben we ook een offerte opgevraagd voor een multisplit airco, met 2 of 3 binnen units. Nu kun je met moderne airco’s ook zuinig verwarmen. Wat ik dan lastig vind is hoe bepaal je wanneer het zuiniger wordt om met de cv installatie (met warmtepomp) te stoken en wanneer is het zuiniger om met een airco te verwarmen.
toon volledige bericht
Mert je huidige gasverbruik heb je aan een AroTherm plus 7kw genoeg vermogen. 12 kw is echt overkil. En zal waarschijnlijk problemen geven in het voor en najaar dat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kees_frl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Jij verwarmt met vloerverwarming?

Ben benieuwd, zie veel bestaande woningen en wij denken de 75/6 aan te schaffen voor de nieuwbouwwoning. :)
Begane grond wel, badkamer kan zowel electrisch als via radiator. Rest van het huis heeft nog klassieke radiatoren maar die staan nauwelijks aan.

In theorie zou de warmtepomp er over 1,5 maand moeten zijn, maar ik durf het nog niet aan om de installateur over een update te vragen. :)

Ik wacht het maar af. Hopelijk lukt het voor de winter.

[ Voor 19% gewijzigd door PaT op 20-05-2022 16:36 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Wij hebben moderne radiatoren (Henrad softline). Die hebben inderdaad niet veel inhoud. We zouden wel radiatorventilatoren kunnen aanschaffen als dat de warmteafgifte verbeterd op lagere aanvoertemperatuur.

Onze motivatie om voor een warmtepomp met groot vermogen te gaan is om te kijken of dit voldoende kan werken in onze woning. Mocht in de winter blijken dat de warmtepomp het toch niet alleen kan doen, kan de cv ketel bijgeschakeld worden. Ik zou in de cv ketel dan eerst ook het verwarmingscircuit uit willen schakelen. Het idee tav overcapaciteit zou dan zijn om een grotere buffervat te plaatsen om problemen te voorkomen.

Als uiteindelijk blijkt dat een warmtepomp het wel voldoende warm kan krijgen, dan zou ik alsnog om willen bouwen naar full electric (binnen hooguit enkele jaren). Bijkomend voordeel is dat we nu al zonnepanelen hebben en de mogelijkheid hebben om sowieso nog 10 te kunnen bijplaatsen op onze garage.

Verder is onze situatie zo dat wij op de rand van de regio van het aardbevingsgebied wonen en aanspraak op € 10 k subsidie hebben gedaan. Dit maakt de keuze om extra zonnepanelen en eventueel airco’s een stuk eenvoudiger.

[ Voor 77% gewijzigd door hnrlu op 20-05-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50
PaT schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Begane grond wel, badkamer kan zowel electrisch als via radiator. Rest van het huis heeft nog klassieke radiatoren maar die staan nauwelijks aan.

In theorie zou de warmtepomp er over 1,5 maand moeten zijn, maar ik durf het nog niet aan om de installateur over een update te vragen. :)

Ik wacht het maar af. Hopelijk lukt het voor de winter.
ook de 75/6?

zal benieuwen - wij hebben de WP redelijk vlotjes nodig. :) - Anders wordt het een mitsu.

jij april besteld?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hnrlu te kleine radiatoren los je niet op met een grotere warmtepomp.
Echt, lees de FAQ door, dan snap je beter hoe en waarom :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:33:
@hnrlu te kleine radiatoren los je niet op met een grotere warmtepomp.
Echt, lees de FAQ door, dan snap je beter hoe en waarom :)
Grote warmtepomp met kleine radiatoren dus minder volume werkt juist A van rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zijn wel "moderne" radiatoren, maar qua vermogen zal een Jaga met fans vast veel beter presteren. Jaga heeft tabellen waarin je kunt zien wat ze aan vermogen leveren, en kun je dus ook uitrekenen of je de pakweg 2,5 a 3kw (uit mijn hoofd) aan warmte op de laagste stand kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bij leuke COP-temperaturen, dus max 40 graden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Wat is er technisch exact anders aan echt ltv radiatoren? Is dat enkel fans over verschilt er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Veel meer afgifteoppervlak door meer en grotere lamellen van aluminium, dat ook veel beter warmte geleidt dan staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:21:
Het zijn wel "moderne" radiatoren, maar qua vermogen zal een Jaga met fans vast veel beter presteren. Jaga heeft tabellen waarin je kunt zien wat ze aan vermogen leveren, en kun je dus ook uitrekenen of je de pakweg 2,5 a 3kw (uit mijn hoofd) aan warmte op de laagste stand kwijt kunt.
https://www.jaga.nl/tools/

Selectiemodel Jaga downloaden. `excelbestand.

Daar staat alles is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:43
Ons huis is berekend op een warmte verlies van 7Kw bij -10°C. Zou de VW75/5 dan voldoende zijn? Op -7°C kan hij max 6.7Kw leveren voor zover ik kan terug vinden. Cijfers voor -10°C vind ik niet, maar ik gok net ietsje lager dan 6.7Kw.

De berekende 7Kw is voor het gelijkvloers, eerste verdiep en zolder die ook verwarmd kan worden. Op zolder komt 1 ventilo convector en zal het grootste deel van de tijd uitgeschakeld zijn. Betekend dat als het eens -10°C wordt en we zetten de verwarming op zolder uit, dan we genoeg vermogen hebben? Of werkt dat zo niet?

Als we naar de 105/5 kijken, hebben we redelijk wat overschot en dan weet ik niet als die al z'n warmte kwijt kan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Broodro0ster
Dat is misschien wat krap. Aan de andere kant, hoe vaak hebben we nou -10, we hebben vooral global warming :+
In week 5/6 2021 hadden we strenge vorst met veel wind, toen ging er bij mij 20m3/dag doorheen. Dat heb ik als worst-case aangehouden. Dat komt qua energie aardig overeen met wat de 7kW unit kan leveren. Energie uit gas was ietsjes meer, maar sindsdien hebben we diverse Isolerende maatregelen getroffen, waaronder spouwmuurisolatie (pakweg 25% besparing?), dus de inschatting gemaakt dat 7kW volstaat. En mocht het nou echt te krap worden kunnen we die 5 dagen in een jaar ook nog een elektrisch kacheltje in de woonkamer zetten, zo was mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Broodro0ster schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:25:
Ons huis is berekend op een warmte verlies van 7Kw bij -10°C. Zou de VW75/5 dan voldoende zijn? Op -7°C kan hij max 6.7Kw leveren voor zover ik kan terug vinden. Cijfers voor -10°C vind ik niet, maar ik gok net ietsje lager dan 6.7Kw.

De berekende 7Kw is voor het gelijkvloers, eerste verdiep en zolder die ook verwarmd kan worden. Op zolder komt 1 ventilo convector en zal het grootste deel van de tijd uitgeschakeld zijn. Betekend dat als het eens -10°C wordt en we zetten de verwarming op zolder uit, dan we genoeg vermogen hebben? Of werkt dat zo niet?

Als we naar de 105/5 kijken, hebben we redelijk wat overschot en dan weet ik niet als die al z'n warmte kwijt kan.
Dan is de 75/5 voldoende, en anders pakt de back-up verwarming het laatste stukje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Waar vinden we eigenlijk de levertijden van de monoblocks? Of voor anderen de split varianten?
Wij hebben een 76/6 besteld met een unitower 190/6E. We hebben hem pas nodig rond oktober. (als backup hebben we nog een houtkachel en een Nibe 50L boiler als hotfil ;)) (hotfill wordt aangesloten op de WP)
Ze geven aan 3 maanden, echter is dat realistisch? of wordt het veel later?

Totaal hebben we bijna 70m2 VVW (alleen beneden) (totale huis is 177m2)
Boven hebben we electrische radiatoren (we verwarmen boven nooit)
In de keuken hebben we een quooker voor warm water.
We hebben een kleine stortdouche boven en dus Tap water daar (geen bad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kees_frl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:07:
[...]

ook de 75/6?

zal benieuwen - wij hebben de WP redelijk vlotjes nodig. :) - Anders wordt het een mitsu.

jij april besteld?
Yes, de 75/6 en besteld begin april. Ik heb in zoverre geen haast dat het simpelweg heel fijn zou zijn als hij er voor de winter in zit. Heb echter een energiecontract dat tot eind maart loopt dus tot die tijd heb ik zekerheid wat betreft mijn energieprijzen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Vraagje(s)

Ik lees in het algemene topic dat er nogal negatief wordt gekeken naar een monoblock voor een nieuwbouw woning omdat deze bij lagere temperaturen alleen maar warmte uit de woning zou halen om niet te bevriezen. Zijn er gebruikers die hier ervaring / mening over hebben?

Daarnaast heb ik begrepen dat Vaillant de pomp druk gestuurd heeft - hoe kun je dan eventueel nog op detaT sturen? Kun je zelf nog instellingen aan de WP doen om te 'spelen' met de pomp snelheid/debiet om een lagere delta te maken?

Bedankt en een fijne (zonnige) zondag :-)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:08:
Vraagje(s)

Ik lees in het algemene topic dat er nogal negatief wordt gekeken naar een monoblock voor een nieuwbouw woning omdat deze bij lagere temperaturen alleen maar warmte uit de woning zou halen om niet te bevriezen. Zijn er gebruikers die hier ervaring / mening over hebben?

Daarnaast heb ik begrepen dat Vaillant de pomp druk gestuurd heeft - hoe kun je dan eventueel nog op detaT sturen? Kun je zelf nog instellingen aan de WP doen om te 'spelen' met de pomp snelheid/debiet om een lagere delta te maken?

Bedankt en een fijne (zonnige) zondag :-)
Volgens mij gaat de pomp maar af en toe even aan en dan haalt een monoblock inderdaad warmte uit je huis. Maar of je daar last an zal hebben betwijfel ik. Of je moet een huis in Madurodam hebben. Dan is je warmte zo weg.

En je snelheid van je pomp kan je aanpassen dus ook zo je flow uiteraard wat resulteerd in een andere Delta T.

Persoonlijk zou ik een Split nemen voor een nieuwbouw woning. Gezien je bijna geen warmteverlies hebt. Dus wat resulteert in dat je pomp ook langer uit zal staan.

Door de monoblock niet te laten bevriezen trekt hij warmte ( dus energie uit je woning ) Daar heb je met een split geen last van.

En bij de split kan je bij je binnen module ook de pompsnelheid aanpassen.

Aan de andere kant kan je met een monoblock zo spelen dat je bij zo laag mogelijk temperatuur je woning warm houd en dat de pomp dus niet vaak uit zal staan als het koud is.

Lekker langere runs maken met en Ta van 25 a 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Volgens mij gaat de pomp maar af en toe even aan en dan haalt een monoblock inderdaad warmte uit je huis. Maar of je daar last an zal hebben betwijfel ik. Of je moet een huis in Madurodam hebben. Dan is je warmte zo weg.

En je snelheid van je pomp kan je aanpassen dus ook zo je flow uiteraard wat resulteerd in een andere Delta T.

Persoonlijk zou ik een Split nemen voor een nieuwbouw woning. Gezien je bijna geen warmteverlies hebt. Dus wat resulteert in dat je pomp ook langer uit zal staan.

Door de monoblock niet te laten bevriezen trekt hij warmte ( dus energie uit je woning ) Daar heb je met een split geen last van.

En bij de split kan je bij je binnen module ook de pompsnelheid aanpassen.

Aan de andere kant kan je met een monoblock zo spelen dat je bij zo laag mogelijk temperatuur je woning warm houd en dat de pomp dus niet vaak uit zal staan als het koud is.

Lekker langere runs maken met en Ta van 25 a 26 graden.
toon volledige bericht
Dankjewel - ik moet nu echt een keuze maken gezien de levertijden en de bouw. :)

Waarom ik bij de mono 75/6 uitkwam is door de warmteverliesberekening. Die geeft aan 7,2 kw bij -10 en de mono 75/6 zit daar net mooi boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Dankjewel - ik moet nu echt een keuze maken gezien de levertijden en de bouw. :)

Waarom ik bij de mono 75/6 uitkwam is door de warmteverliesberekening. Die geeft aan 7,2 kw bij -10 en de mono 75/6 zit daar net mooi boven :)
Dan is de keus toch al gemaakt. Mooie monoblock met goeie prestatie's. En je komt echt niet in de kou te zitten hoor.

Maar als je nog moet bestellen zal ik maar erg snel zij . Zijn al leveranciers die dit jaar niks meer kunnen leveren. Vaillant gaat nog wel met leveringen komen maar hoe het daarna gaat of wat nog niet besteld is kan niemand je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Dan is de keus toch al gemaakt. Mooie monoblock met goeie prestatie's. En je komt echt niet in de kou te zitten hoor.

Maar als je nog moet bestellen zal ik maar erg snel zij . Zijn al leveranciers die dit jaar niks meer kunnen leveren. Vaillant gaat nog wel met leveringen komen maar hoe het daarna gaat of wat nog niet besteld is kan niemand je zeggen.
Dankjewel. Zal morgen mijn zwager vragen naar de levertijden. Die werkt op kantoor bij een installatie bedrijf.

Heb ook nog offerte liggen voor een Mitsubishi split, SUZ80.

Vind het als leek lastig, dacht zoek ik zelf allemaal wel even uit maar in de diverse topics hier gelukkig veel informatie gekregen.

Vind het lastig om te kwantificeren hoeveel warmte ik er mee verlies. Geen Madurodam huis, ook geen paleis trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Dankjewel. Zal morgen mijn zwager vragen naar de levertijden. Die werkt op kantoor bij een installatie bedrijf.

Heb ook nog offerte liggen voor een Mitsubishi split, SUZ80.

Vind het als leek lastig, dacht zoek ik zelf allemaal wel even uit maar in de diverse topics hier gelukkig veel informatie gekregen.

Vind het lastig om te kwantificeren hoeveel warmte ik er mee verlies. Geen Madurodam huis, ook geen paleis trouwens :P
Geloof me. Ik heb rechtstreekse lijnen naar Vaillant. Niemand kan je het vertellen en niemand doet er uitspraak over.

Raadpleeg je 100 man krijg je 100 verschillende antwoorden. Gewoon kijken wat je nodig hebt kwa vermogen bij -10. En zorgen dat je genoeg SWW water hebt voor je verbruik. Anders worden de vrouwen gek thuis met jouw hobby ;) . Dan zit je altijd goed. En of de ene keus beter is als de andere weet je toch niet. Je kan ze toch niet tegelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kan de Vaillant Arotherm Split 75/5 met Unitower eigenlijk een aanvoer temperatuur van 30°C doen? Ik zie altijd specificaties van 35 en 45°C omdat wellicht het meest gangbare is. Maar haal je niet nog een hoger rendement als je voor 30°C gaat? Of krijg je het daarmee niet warm genoeg in huis?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:43:
Kan de Vaillant Arotherm Split 75/5 met Unitower eigenlijk een aanvoer temperatuur van 30°C doen? Ik zie altijd specificaties van 35 en 45°C omdat wellicht het meest gangbare is. Maar haal je niet nog een hoger rendement als je voor 30°C gaat? Of krijg je het daarmee niet warm genoeg in huis?
Of je jouw huis daar mee warm krijgt hangt ook van jouw woning af. :) Is de woning goed geïsoleerd en heb je voldoende afgifte.

Hoe lager de temperatuur hoe zuiniger, de Vaillant loopt van 20 graden tot bij monoblocks 75 dacht ik.
Ik lees in het algemene L/W topic en dacht ook hier dat een aantal verwarmen met temperaturen rond de 25 a 27 graden aanvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 23-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Of je jouw huis daar mee warm krijgt hangt ook van jouw woning af. :) Is de woning goed geïsoleerd en heb je voldoende afgifte.

Hoe lager de temperatuur hoe zuiniger, de Vaillant loopt van 20 graden tot bij monoblocks 75 dacht ik.
Ik lees in het algemene L/W topic en dacht ook hier dat een aantal verwarmen met temperaturen rond de 25 a 27 graden aanvoer.
Thanks! De woning is nieuwbouw houtskelet woning die aan de Belgische BEN normen van 2022 voldoet.
Het gelijkvloers is met vloerverwarming dus dat zal geen probleem zijn vermoed ik dan. Op de kamers boven zijn het lage temperatuur ventiloconvectoren, maar dat zou ik moeten nagaan als die nog voldoende verwarmen op 30°C aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:19:
[...]

Thanks! De woning is nieuwbouw houtskelet woning die aan de Belgische BEN normen van 2022 voldoet.
Het gelijkvloers is met vloerverwarming dus dat zal geen probleem zijn vermoed ik dan. Op de kamers boven zijn het lage temperatuur ventiloconvectoren, maar dat zou ik moeten nagaan als die nog voldoende verwarmen op 30°C aanvoertemperatuur.
Dat gaat helemaal goed komen. Denk een Ta van 26 a 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat gaat prima, mijn huis heeft volledig vloerverwarming en heeft afgelopen "winter" niet meer dan 29 graden gezien (minimaal heb ik ingesteld op 25°C, bij minder kan hij het minimale vermogen niet kwijt in m'n vloer)
Het is inderdaad wel jammer dat die publieke cijfers niet doorlopen tot 25 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Proton_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Dat gaat prima, mijn huis heeft volledig vloerverwarming en heeft afgelopen "winter" niet meer dan 29 graden gezien (minimaal heb ik ingesteld op 25°C, bij minder kan hij het minimale vermogen niet kwijt in m'n vloer)
Het is inderdaad wel jammer dat die publieke cijfers niet doorlopen tot 25 graden :)
Super om te horen dat dit goed gaat!
Adriaan71 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Dat gaat helemaal goed komen. Denk een Ta van 26 a 27.
Bedankt! Ik vermoed dat installateur het systeem wellicht zal afregelen op 35°C, maar wellicht kan ik de temperatuur tijdens de winter laten zakken zolang we genoeg comfort hebben.

Kan je ergens de COP waardes terug vinden bij 25° en 30°C aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:07:
[...]

[...]

Bedankt! Ik vermoed dat installateur het systeem wellicht zal afregelen op 35°C, maar wellicht kan ik de temperatuur tijdens de winter laten zakken zolang we genoeg comfort hebben.

en dan liefst met minimale vermogens bij 25 en 30 graden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:07:
[...]

[...]

Is lastig te zeggen. De COP resultaat heeft weer te maken met de buiten temperaturen . Maar als je je installatie goed inregelt moet je wel op een SCOP komen van rond de 5.

Stook tabel op 1,5 en minimalen temperatuur Ta beginnen op 26. Als het niet warm genoeg wordt in de winter kan je altijd nog je minimalen temperatuur 1 graadje hoger zetten je minimalen Ta

En je kamer bijschakeling op uitgebreid dat je vertrek waar de VRC720 je referentie punt is en je pomp op schakelt

En zo je hele installatie waterzijdig inregelen op je flowmeters op je verdeler. En ook je convectoren waterzijde inregelen op de thermostaat kranen.

Verdeler rond de 1,5 a 2 liter per minuut. Confectoren even kijken hoeveel water ze nodig hebben per uur . E zo kan je weer bereken hoeveel flow je in je installatie nodig hebt. En daar kan je weer je pomp op afstellen.

Dan komt het hele maal goed;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:40
Nou, vandaag komt er een bedrijf langs voor een Vaillant warmtepomp. Ik heb er goede verwachtingen bij, evenals bij een traject dat ik met een van de tweakers hier heb lopen. Wordt nog moeilijk keuzes maken maar ik durf te zeggen dat ik me goed heb voorbereid en ingelezen... wish me luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 14:49
Misschien beetje off topic maar hier is een heleboel Vaillant kennis. Ik heb de Vaillant arostor 270. Bevalt tot nu toe prima maar heb lukt alleen niet om de legionella functie aan de praat te krijgen. Ik heb nu ingesteld staan dat de boiler tussen 8 uur s'morgens en 6 uur s'avonds mag verwarmen. Tot 2uur s'middags in de eco mode en daarna comfort. Heb de legionella functie ingesteld op 30 dagen. Nu krijg ik de melding anti legionella error. Wat ook vreemd is dat ik nog nooit gezien heb dat hij het electrisch element bijschakeld. Iemand ideeën of tips waar naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@WillemSuper draait het anti legionella programma bij de aroSTOR ook standaard om 22hr? Bij de 150 liter variant is dat namelijk het geval. En dan zou op die tijd dus geen blokkering ingesteld moeten zijn voor het gebruik van het elektrische element (door ingestelde modus of tariefinstelling).

Misschien is bovenstaande een aanknopingspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 14:49
Inderdaad ook 22hr ik ging ervan uit dat hij dan zou starten als het mocht. Meende dat het binnen 24hr gelukt moest zijn. Ga dit eens aanpassen en kijken of het helpt.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
Graag jullie advies/hulp gevraagd m.b.t. een Arotherm (Plus) warmtepomp:
Wij wonen in een vrijstaand huis uit 1902 dat in 2013 is gerenoveerd. Tijdens deze renovatie zijn alle dubbelsteens buitenmuren voorzien van een kleine spouw (3cm) en zijn isolatie pir+gips platen (7cm) aangebracht. Tevens is er vloer- en zoldervloer/plafondisolatie (niet dak) isolatie aangebracht waardoor het leefgedeelte geheel geïsoleerd is en voorzien is van HR+(+)glas. De oppervlakte van het leefgedeelte is ongeveer 150m2. Het gasverbruik is gemiddeld 1800m3 per jaar en hier zit ook koken op gas en warmwater in. Het afgiftesysteem met radiatoren is bij de verbouwing niet aangepast en stamt uit waardoor er waarschijnlijk sprake is van overcapaciteit, er is geen vloerverwarming. Wel is het systeem nu nog gezoneerd m.b.v. tado (maar dit werkt niet samen met de Arotherm heb ik gelezen…).

Op basis van het zomerverbruik kom ik uit op een geschat gemiddeld gasverbruik voor verwarmen van ong. 1500m3 met op de echt koude dagen (in februari 2021) een maximaal gemiddeld verbruik van 17,5m3. Vorig jaar is er nog een nieuwe CV geplaatst (Vaillant Ecotec Exclusive). Deze ketel heeft eigenlijk alleen na de nachtverlaging in de ochtend een watertemperatuur van 55 graden nodig om aan de warmtevraag te voldoen en blijft daarna op ong. 40 graden hangen. Onze wijk is in 2021 in de transitievisie warmte van de gemeente aangewezen als wijk met ‘duurzaam gas in combinatie met hybride warmtepomp’ voor de toekomst. De twee adviezen/offertes die er nu liggen zijn heel verschillend namelijk een Arotherm Plus VWL 55/6 en eentje met een 75/6 (beiden in hybride opstelling). Vanwege het grote verschil in vermogen vraag ik me af wat hier nu de ‘juiste’ keuze is en hoop ik dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Zijn er nog aan het koelen? Enige tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@rabe83 Ik weet niet hoeveel gasgebruik je voor SWW+koken hebt, als dat 400m³ is kan je met de 75/6, een inductieplaat en een flinke warmtepompboiler gasloos. De 55/6 gaat dan tekort schieten.
Wel de nachtverlaging eraf halen.
De installatie en arbeid zal vergelijkbaar zijn en de 75/6 is niet bijzonder veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:40:
@rabe83 Ik weet niet hoeveel gasgebruik je voor SWW+koken hebt, als dat 400m³ is kan je met de 75/6, een inductieplaat en een flinke warmtepompboiler gasloos. De 55/6 gaat dan tekort schieten.
Wel de nachtverlaging eraf halen.
De installatie en arbeid zal vergelijkbaar zijn en de 75/6 is niet bijzonder veel duurder.
Dank. SWW en koken is inderdaad 300-400m3. Dus als ik het goed begrijp is het verschil de toekomstbestendig. De 55/6 zou in mijn situatie altijd hybride moeten werken terwijl we met de 75/6 nog naar gasloos zouden kunnen (op termijn). Ik neem aan dat de grotere capaciteit niet uitmaakt qua pendelen e.d. Vanwege het buffervat (ook hier twee versies aangeboden nl. 45l en 100l).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
En er zit maar 500 euro bruto prijsverschil tussen die twee.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
rabe83 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:27:
Graag jullie advies/hulp gevraagd m.b.t. een Arotherm (Plus) warmtepomp:
Wij wonen in een vrijstaand huis uit 1902 dat in 2013 is gerenoveerd. Tijdens deze renovatie zijn alle dubbelsteens buitenmuren voorzien van een kleine spouw (3cm) en zijn isolatie pir+gips platen (7cm) aangebracht. Tevens is er vloer- en zoldervloer/plafondisolatie (niet dak) isolatie aangebracht waardoor het leefgedeelte geheel geïsoleerd is en voorzien is van HR+(+)glas. De oppervlakte van het leefgedeelte is ongeveer 150m2. Het gasverbruik is gemiddeld 1800m3 per jaar en hier zit ook koken op gas en warmwater in. Het afgiftesysteem met radiatoren is bij de verbouwing niet aangepast en stamt uit waardoor er waarschijnlijk sprake is van overcapaciteit, er is geen vloerverwarming. Wel is het systeem nu nog gezoneerd m.b.v. tado (maar dit werkt niet samen met de Arotherm heb ik gelezen…).

Op basis van het zomerverbruik kom ik uit op een geschat gemiddeld gasverbruik voor verwarmen van ong. 1500m3 met op de echt koude dagen (in februari 2021) een maximaal gemiddeld verbruik van 17,5m3. Vorig jaar is er nog een nieuwe CV geplaatst (Vaillant Ecotec Exclusive). Deze ketel heeft eigenlijk alleen na de nachtverlaging in de ochtend een watertemperatuur van 55 graden nodig om aan de warmtevraag te voldoen en blijft daarna op ong. 40 graden hangen. Onze wijk is in 2021 in de transitievisie warmte van de gemeente aangewezen als wijk met ‘duurzaam gas in combinatie met hybride warmtepomp’ voor de toekomst. De twee adviezen/offertes die er nu liggen zijn heel verschillend namelijk een Arotherm Plus VWL 55/6 en eentje met een 75/6 (beiden in hybride opstelling). Vanwege het grote verschil in vermogen vraag ik me af wat hier nu de ‘juiste’ keuze is en hoop ik dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
toon volledige bericht
Zou zo en zo de 7kw nemen. Zeker zodat je zo de laatste stap kan nemen om volledig gasloos te gaan.
En pomp die rustig draait op 40 a 50% vermogen levert een beter COP dan een die vol vermogen moet toeren.

Kijk wel even of je je minimale vermogen kwijt kan. Dat is 3,7kw bij 20 graden met 30 RPS compressor speed.
Dus kijk of je dat aan vermogen kwijt kan in je radiatoren die je hebt hangen bij een laag temperatuur.

Maar denk dat dat geen probleem zal zijn gezien je grote van je woning.

Is het geen optie om meteen full electric te gaan gezien uiteraard de hogere kosten. Met de 7kw zal je je woning warm, houden dus het douche water wordt wel duur zo. Met de gasprijs en vastrecht. Die ketel kan je nog altijd verkopen . Dat is niet zo een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ander vraagje; hoe is de hysterese op aanvoertemperatuur in te stellen?
Ik heb de logging er weer even bijgepakt. Na een paar warme dagen is mijn vloer nog lekker warm en we hebben 's nachts een raampje open om te zorgen dat het huis zo koel mogelijk de nieuwe dag in gaat.
De warmepomp ging weer even aan (ik zal 'm uitzetten) maar zo zag ik wel dat ook de minimale temperatuur van 26 graden nu niet voldoende is voor een aaneengesloten run.

Zie ook de interactieve grafieken met meer context op snapshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBedcnRR0ign4BUhRjAmxOuyTA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg6dGFfAjwhiIbsJknjUcwXa.png?f=fotoalbum_large

De minimale temperatuur omhoog gooien is een strategie, maar liever heb ik dat hij laag begint en tot zekere hoogte op minimale modulatie de temperatuur op laat lopen: dat is beter voor de levensduur en COP.
Ik dacht dat de compressor-graadminuten instelling daar voor was, of anders de CV hysterese, beide in te stellen op de VWZ AI. De graadminuten staan nu op hun maximum van 100, de CV hysterese staat op de default van 7K.
Het gedrag van de warmtepomp is nu dat de compressor een kwartier uit staat (dT met setpoint 2.5K, dus ~37 graadminuten), weer aanslaat en na 40 minuten weer uit gaat (10 minuten dT 1K, 30 minuten dT 0.5K dus ~25 graadminuten).
Dus dT en graadminuten lijken in niets op wat er ingesteld is, die settings doen dus wat anders (wellicht bepalen wanneer de hulpverwarming inkomt).
@Anoniem: 1608730 @Artintel is iets aan dit gedrag instelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Zou zo en zo de 7kw nemen. Zeker zodat je zo de laatste stap kan nemen om volledig gasloos te gaan.
En pomp die rustig draait op 40 a 50% vermogen levert een beter COP dan een die vol vermogen moet toeren.

Kijk wel even of je je minimale vermogen kwijt kan. Dat is 3,7kw bij 20 graden met 30 RPS compressor speed.
Dus kijk of je dat aan vermogen kwijt kan in je radiatoren die je hebt hangen bij een laag temperatuur.

Maar denk dat dat geen probleem zal zijn gezien je grote van je woning.

Is het geen optie om meteen full electric te gaan gezien uiteraard de hogere kosten. Met de 7kw zal je je woning warm, houden dus het douche water wordt wel duur zo. Met de gasprijs en vastrecht. Die ketel kan je nog altijd verkopen . Dat is niet zo een probleem.
Met het minimale vermogen is nog wel een dingetje bij Vaillant, die zijn vrij hoog. Maar ik het voor en najaar denk ik ook niet dat je het hele huis stookt. Woonkamer / keuken is bij ons 50 a 55 M2. VVW HOH 10 met 18x2 maar dan moet ik denk ik wel de TA aardig omhoog gooien om het minimale vermogen kwijt te kunnen. Hoewel ik bij 20 graden in de nieuwbouwwoning niet verwacht te stoken is het mogelijk ook al een issue bij 12 graden etc :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Met het minimale vermogen is nog wel een dingetje bij Vaillant, die zijn vrij hoog. Maar ik het voor en najaar denk ik ook niet dat je het hele huis stookt. Woonkamer / keuken is bij ons 50 a 55 M2. VVW HOH 10 met 18x2 maar dan moet ik denk ik wel de TA aardig omhoog gooien om het minimale vermogen kwijt te kunnen. Hoewel ik bij 20 graden in de nieuwbouwwoning niet verwacht te stoken is het mogelijk ook al een issue bij 12 graden etc :)
Mijn pomp staat al weer wat weken uit hier. Althans ik zet het zelf uit . En mocht het toch iets te ver afkoelen schakel ik hem weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:56:
Ander vraagje; hoe is de hysterese op aanvoertemperatuur in te stellen?
Ik heb de logging er weer even bijgepakt. Na een paar warme dagen is mijn vloer nog lekker warm en we hebben 's nachts een raampje open om te zorgen dat het huis zo koel mogelijk de nieuwe dag in gaat.
De warmepomp ging weer even aan (ik zal 'm uitzetten) maar zo zag ik wel dat ook de minimale temperatuur van 26 graden nu niet voldoende is voor een aaneengesloten run.

Zie ook de interactieve grafieken met meer context op snapshot.
[Afbeelding]

De minimale temperatuur omhoog gooien is een strategie, maar liever heb ik dat hij laag begint en tot zekere hoogte op minimale modulatie de temperatuur op laat lopen: dat is beter voor de levensduur en COP.
Ik dacht dat de compressor-graadminuten instelling daar voor was, of anders de CV hysterese, beide in te stellen op de VWZ AI. De graadminuten staan nu op hun maximum van 100, de CV hysterese staat op de default van 7K.
Het gedrag van de warmtepomp is nu dat de compressor een kwartier uit staat (dT met setpoint 2.5K, dus ~37 graadminuten), weer aanslaat en na 40 minuten weer uit gaat (10 minuten dT 1K, 30 minuten dT 0.5K dus ~25 graadminuten).
Dus dT en graadminuten lijken in niets op wat er ingesteld is, die settings doen dus wat anders (wellicht bepalen wanneer de hulpverwarming inkomt).
@Anoniem: 1608730 @Artintel is iets aan dit gedrag instelbaar?
toon volledige bericht
Hier overvraag je mij op het moment een beetje mee, maar wil hier wel even voor je induiken of ik wat meer duidelijkheid kan krijgen over deze werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Kees_frl schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:14:
[...]

je kan ook bij een bepaalde buitentemperatuur de warmtepomp uitschakelen, deze staat standaard op 21graden, heb hem zelf thuis op 18 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Via de thermostaat kan je het circuit instellen en de maximale aanvoertemperatuur instellen, deze kan zelfs lager dan 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel nee is ook een antwoord hoor :)
Het zou een mooie workaround zijn voor het vrij hoge minimumvermogen bij lage aanvoertemperaturen (ik meet 3.7 kW op het moment van de grafiek, Ta 26°C staat niet in de documentatie).
Als er geen elegantere manier is, dan heb ik er weer een mooi hobbyprojectje bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Excuses als deze vragen te simpel zijn maar ik zit momenteel met het volgende:

Ik wil een Arotherm Plus aanschaffen in monobloc vorm. Vervolgens moet ik iets met SWW. Als ik in de Vaillant familie blijf kan ik een Unistor boiler aanschaffen of een unitower.
Ik snap niet goed wat het verschil is behalve het uiterlijk. Ik zie dat de unitower ruimtebesparend zou kunnen zijn maar ik denk met twee personen wel uit te kunnen met een 100 of 120 liter boiler.

Ik bedacht dat ik ook een Arostar warmtepomp boiler kan kopen. Ik heb dan twee gescheiden systemen en krijg dan twee keer subsidie ;-) Dan kun je volgens mij die Arotherm Plus warmtepomp 's zomers helemaal uitzetten. In de winter hoeft de warmtepomp alleen voor de ruimteverwarming te zorgen. Zou dat niet efficienter (goedkoper) zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Even je telraam van stal halen en berekenen wat je netto investeringskosten zijn in beider situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Japio2 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:27:

Ik wil een Arotherm Plus aanschaffen in monobloc vorm. Vervolgens moet ik iets met SWW. Als ik in de Vaillant familie blijf kan ik een Unistor boiler aanschaffen of een unitower.
Ik snap niet goed wat het verschil is behalve het uiterlijk. Ik zie dat de unitower ruimtebesparend zou kunnen zijn maar ik denk met twee personen wel uit te kunnen met een 100 of 120 liter boiler.

Ik bedacht dat ik ook een Arostar warmtepomp boiler kan kopen. Ik heb dan twee gescheiden systemen en krijg dan twee keer subsidie ;-) Dan kun je volgens mij die Arotherm Plus warmtepomp 's zomers helemaal uitzetten. In de winter hoeft de warmtepomp alleen voor de ruimteverwarming te zorgen. Zou dat niet efficienter (goedkoper) zijn?
Bij de uniSTOR heb je nog een hydraulische module nodig. De uniTOWER is een combinatie van boiler en hydraulische module in omkasting.

De aroSTOR heeft een langere laadtijd van de boiler en je hebt nog weer extra doorvoeren naar buiten. Verder kan je het beste de kosten even naast elkaar leggen en daarop een keuze maken.

Als je de warmtepomp alleen voor verwarming gaat gebruiken kan je ook een losse VWZ-AI met een MEH 60(naverwarmer/backup) toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Japio2 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:27:

De arostor is een optie. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.
Bij ons staat deze op zolder en heb ik de luchtuitlaat via Ubbink Aerfoam via de oude cv doorvoer naar buiten gebracht. Op die manier maak ik nog gebruik van de warmte die onze woning verliest naar boven.
Wij hebben de 270L uitvoering en die is nu 2,5uur per dag aan het draaien om 2x bad per dag te voorzien. Aanzuig temp. 20graden. In de winter is het bij ons op zolder 15graden.
Dan zal die er nauwelijks langer over doen.
De Arotherm staat al weken niks te doen. Heb hem wel in bedrijf staan maar het is telkens 20 of warmer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Kleuvert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Bij ons staat deze op zolder en heb ik de luchtuitlaat via Ubbink Aerfoam via de oude cv doorvoer naar buiten gebracht. Op die manier maak ik nog gebruik van de warmte die onze woning verliest naar boven.
Wij hebben de 270L uitvoering en die is nu 2,5uur per dag aan het draaien om 2x bad per dag te voorzien. Aanzuig temp. 20graden. In de winter is het bij ons op zolder 15graden.
De Arotherm staat al weken niks te doen. Heb hem wel in bedrijf staan maar het is telkens 20 of warmer binnen.
Geeft dit niet meer geluid? Ik zou om die reden zelf zo min mogelijk 'mechanisch' binnen willen hebben en dan lijkt mij een warmtepompboiler geen logische keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Kleuvert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Heb je dan geen last van overventilatie? 300m3/h per uur is namelijk nogal wat als ventilatie voor een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Geeft dit niet meer geluid? Ik zou om die reden zelf zo min mogelijk 'mechanisch' binnen willen hebben en dan lijkt mij een warmtepompboiler geen logische keus.
Hij maakt zeker geluid. Hij staat achter een deur en op de 1e verdieping is ook nog een deur en dan hoor je hem niet meer. Als er iemand op zolder zou leven dan wordt die droevig.
Wat bij ons wel lastig is dat de zolder uit een houten vloer op stalen balken bestaat waardoor die dreunt in de slaapkamer eronder. Dit geeft uiteindelijk niet want hij staat snachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Artintel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Heb je dan geen last van overventilatie? 300m3/h per uur is namelijk nogal wat als ventilatie voor een woning.
Geen idee, de woning is natuurlijk geventileerd zoals ze dat zo prachtig noemen. Jaren 80 woning.
Zowel op zolder als alle verdiepingen eronder zitten ventilatieroosters. Alleen in de winter als het onder 0 wordt zet ik deze op de begane grond dicht. Maar er moet sowieso gelucht worden anders gaat het binnen no-time schimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Kleuvert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Hij maakt zeker geluid. Hij staat achter een deur en op de 1e verdieping is ook nog een deur en dan hoor je hem niet meer. Als er iemand op zolder zou leven dan wordt die droevig.
Wat bij ons wel lastig is dat de zolder uit een houten vloer op stalen balken bestaat waardoor die dreunt in de slaapkamer eronder. Dit geeft uiteindelijk niet want hij staat snachts uit.
Bedankt voor de informatie. Vanwege een 'overgevoelige' huisgenoot is dit dan een no-go 🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kleuvert
Ik heb voor het gemak maar even een video gemaakt.
Is gedaan met een iPhone 11pro.
Let niet op de zooi, ben de wc’s aan het schoonmaken. Vrouw moet werken en ik ben lekker vrij.
Zoals ik in de video aangeef ik kan erg slecht tegen geluiden en met name resonanties.
Mij valt het geluid op het dreunen in de slaapkamer na, alles mee. De droger of wasmachine maken meer lawaai als deze aanstaan dan de warmtepomp.

YouTube: Geluid arostor 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Bedankt voor de informatie. Vanwege een 'overgevoelige' huisgenoot is dit dan een no-go 🙂
Check mijn video even, als je toevallig ergens in het midden van het land woont ben je welkom om het te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Kleuvert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Geen idee, de woning is natuurlijk geventileerd zoals ze dat zo prachtig noemen. Jaren 80 woning.
Zowel op zolder als alle verdiepingen eronder zitten ventilatieroosters. Alleen in de winter als het onder 0 wordt zet ik deze op de begane grond dicht. Maar er moet sowieso gelucht worden anders gaat het binnen no-time schimmelen.
Ventilatie is belangrijk, maar als je teveel ventileert trek je ook de warmte uit je woning waardoor de warmtepomp weer meer warmte moet leveren aan de woning. Maar als het voor jou goed werkt dan zou ik er niks aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Artintel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Ventilatie is belangrijk, maar als je teveel ventileert trek je ook de warmte uit je woning waardoor de warmtepomp weer meer warmte moet leveren aan de woning. Maar als het voor jou goed werkt dan zou ik er niks aan veranderen.
Dat weet ik nog niet. Kom ik van de winter achter.
Ik ga er niet vanuit dat die op zolder vacuüm gaat trekken. Er zitten deuren tussen de verdiepingen waar uiteraard door de spleet onder de deur warmte verloren kan gaan. Maar ik denk niet dat dit een probleem wordt. Onze bovenverdieping verwarmen wij eigenlijk nooit, behalve de badkamer.
Die warmte zal gedeeltelijk verloren gaan naar de zolder. De ruimte waar de warmtepompboiler staat is onze washok. Er wordt daar redelijk wat warmte gegenereerd door de wasmachine en droger. Leuk detail de droger is ook een R290 gevuld apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
WillemSuper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:47:
Inderdaad ook 22hr ik ging ervan uit dat hij dan zou starten als het mocht. Meende dat het binnen 24hr gelukt moest zijn. Ga dit eens aanpassen en kijken of het helpt.👍
Ik wilde hier al op reageren, maar aangezien ik nog maar 1 legionella run had gehad wilde ik een 2e afwachten.
Deze heeft die vandaag automatisch gedaan en vorige week donderdag ook1. Ik heb de mijne (270) ook ingesteld staan dat die van 21:00 tot 9:00 niks mag doen. Maar hij draait die legionella dus gewoon overdag.
Instellingen zijn 63graden en 7 dagen voor wat betreft de legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Laatst online: 16-06 23:32
Ik heb sind een paar weken een Vaillant aroTherm monoblock warmtepomp draaien:
  • Vaillant aroTHERM plus 75/6
  • Unitower VIH QW 190/6 E
  • Buffervat 150L (parallel aangesloten) met temp sensor
  • Vaillant VDM 10 CV circulatiepomp
  • Vaillant VR70 communicatiemodule
  • Vaillant Thermostaat sensoCOMFORT VRC 720
  • Communicatiemodule VR921 sensoNET
Ik heb een LT afgiftesysteem met vloerverwarming (en 1 convector).
Ik heb het systeem (obv van een grond/water warmtepomp in ons huis in Zweden) zo geconfigureerd dat De warmtepomp in principe alleen het buffervat (op 35gr) en het boilervat (op51gr) houdt. Mijn 'stooklijn is dus een vlakke grafiek. Met deze temperaturen moet eea ook in koude periode goed gaan (beperkt al gemerkt begin maart).
Dat maakt het mogelijk om in het afgifte systeem altijd per ruimte (thermostaat in iedere ruimte) warmte naar behoefte te kunnen afnemen.
De VRC270 hangt naast de warmtepomp en is voor mij dus eigenlijk een veredelde afstandbediening.

Omdat we nog wel eens niet thuis zijn (maar in Zweden), wil ik op afstand van de warmtepomp kunnen aflezen en instellen (via mijn eigen Domoticz domotica systeem):
  • Temperatuur buffervat
  • Temperatuur boilervat
  • Wanneer de circulatiepomp VDM10 loopt
Daarnaast wil ik op afstand kunnen uitlezen
  • Wanneer en hoe lang de compressor loopt
  • Wat de aanvoer en retourtemperatuur is van mijn afgiftesysteem
Via de Vaillant sensoNet app is dit allemaal (op boilervat temperatuur na) NIET mogelijk. Bovendien wil ik ook niet afhankelijk zijn van een externe, onbetaalde service (die kan immers 'ieder moment' worden gestopt of gewijzigd.

Liefst zou ik dus via een API eea uit de VR920 trekken. ==> Wie heeft hier ervaring mee?

Maar ik lees hier ook al dat een aantal zaken lokaal beschikbaar zijn via Ebus (ebusd.eu gateway nodig, maar mij is nog onduideljk of dat ook bij mij gaat werken. De aroTherm lijkt te communiceren via Eebus, en niet via Ebus....) ==> Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik dacht en verwacht dat je op zijn minst aanvoer en retour kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@edsub mijn 65/6 is prima via ebus uitleesbaar.
Zie ook een voorbeeld van het dashboard (nb: zelfbouw wat niet universeel bruikbaar is) ; dat is een samenstelling van de setpoints en gemeten temperatuur uit de VRC720 thermostaat, modulatie/aanvoer/retourtemperaturen van de warmtepomp en buitentemperatuur, allemaal van de ebus geplukt.
Daarnaast het elektriciteitsverbruik van een SDM120 (modbus), warmteproductie volgens een warmtemeter (mbus) en binnentemperatuur en luchtvochtigheid van een weerstation. Ik weet niet wat Domoticz daar allemaal van ondersteunt :)

Maar de ebus dongles zijn geloof ik moeilijk verkrijgbaar. Als iemand de VR921 of andere gateway wil reverse engineeren wil ik best helpen (heb 'm zelf niet). Misschien kom je met wat wireshark of portscan al een eind.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
edsub schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:40:
Ik heb het systeem (obv van een grond/water warmtepomp in ons huis in Zweden) zo geconfigureerd dat De warmtepomp in principe alleen het buffervat (op 35gr) en het boilervat (op51gr) houdt. Mijn 'stooklijn is dus een vlakke grafiek. Met deze temperaturen moet eea ook in koude periode goed gaan (beperkt al gemerkt begin maart).
Dat maakt het mogelijk om in het afgifte systeem altijd per ruimte (thermostaat in iedere ruimte) warmte naar behoefte te kunnen afnemen.
De VRC270 hangt naast de warmtepomp en is voor mij dus eigenlijk een veredelde afstandbediening.

Omdat we nog wel eens niet thuis zijn (maar in Zweden), wil ik op afstand van de warmtepomp kunnen aflezen en instellen (via mijn eigen Domoticz domotica systeem):
  • Temperatuur buffervat
  • Temperatuur boilervat
Via de Vaillant sensoNet app is dit allemaal (op boilervat temperatuur na) NIET mogelijk. Bovendien wil ik ook niet afhankelijk zijn van een externe, onbetaalde service (die kan immers 'ieder moment' worden gestopt of gewijzigd.

Liefst zou ik dus via een API eea uit de VR920 trekken. ==> Wie heeft hier ervaring mee?

Maar ik lees hier ook al dat een aantal zaken lokaal beschikbaar zijn via Ebus (ebusd.eu gateway nodig, maar mij is nog onduideljk of dat ook bij mij gaat werken. De aroTherm lijkt te communiceren via Eebus, en niet via Ebus....) ==> Wie heeft hier ervaring mee?
toon volledige bericht
Vaillant communiceert tussen zijn apparaten met Ebus.

De communicatie met andere apparaten via de Vr920/921 gaan via Eebus. Dit is een apart protocol tussen een aantal fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Voor Home Assistant lijkt al wat reverse engineering gedaan te zijn:
https://github.com/thomasgermain/vaillant-component
Dit gebruikt dezelfde API als de Android app en is dus wel cloud-afhankelijk.
It’s compatible with the multiMATIC application NOT with the sensoAPP.
It’s working will all gateway (VR900, VR920, VR921 etc.) and with VRC700. (VRC720 is not compatible, since it requires sensoAPP).

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Maar zonder HA of zelf ebus uit te lezen... Ergens moet je toch wel de aanvoer en retour temperaturen uit kunnen lezen? de VRC 720 misschien?

Edit: ik dacht dat iemand die werkt bij Vaillant aangaf dat de apps ook een grote update zouden krijgen? Misschien dat daar dan meer mogelijk is?

:)

[ Voor 35% gewijzigd door Kees_frl op 30-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Op de VWZ AI of andere besturing kan je in installermode zo'n beetje elke sensor monitoren.
Maar voor de samenhang wil je kunnen loggen naar een timeseries database, anders is het erg lastig conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
Proton_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:13:
Op de VWZ AI of andere besturing kan je in installermode zo'n beetje elke sensor monitoren.
Maar voor de samenhang wil je kunnen loggen naar een timeseries database, anders is het erg lastig conclusies te trekken.
"VWZ AI" ??
Kan ik daar als gebruiker ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
Proton_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:09:
Voor Home Assistant lijkt al wat reverse engineering gedaan te zijn:
https://github.com/thomasgermain/vaillant-component
Dit gebruikt dezelfde API als de Android app en is dus wel cloud-afhankelijk.

[...]
Die had ik al gevonden, maar lijkt dus niet compatible met sensoNET / sensoAPP (VR920 dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@edsub de vwz ai is de besturingsmodule, die print (of iets met dezelfde functie) zit ook in de hydraulische module en/of unitower. Het heeft een schermpje en wat knoppen en de contacten voor externe thermometers, hulppompen, driewegklep etc.
Zie hier pagina 24:
https://drive.google.com/...OGK3QJm9/view?usp=sharing
Op dat schermpje kan je de sensorwaarden zien (mits de installercode niet gewijzigd is, zie hoofdstuk 7.5 voor default).

Van eebus krijg ik geen activatielink op een gmail adres, dus daar kom ik niet echt verder mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
edsub schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:40:

• Temperatuur buffervat
  • Temperatuur boilervat

toon volledige bericht
Er is een traject bezig voor het uitlezen via API. Maar dit zal meer voor de service/installatie partijen zijn. Als je de VRC 720 instelt dat hij aan het circuit/zone zit dan kan je wel de aanvoertemperatuur en luchtvochtigheid uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQkfVXoMM0yYDnPTOb7p6vXLaHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zrOXTvR0LDAoqkgHNnZoXoS.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt binnenkort ook een update van de app, de sensoapp wordt dan de "my Vaillant" app. Deze is al te downloaden en kun je alvast in een demo omgeving kijken wat de mogelijkheden zijn.

Voor de installateur komt er de "my Vaillant pro" app. Waar je meer mee uit kunt lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-mso8XQWlhp-xx0n1a9aDM0wWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuhQejyMNKBtBhTfvacvHCNP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Artintel op 30-05-2022 20:58 . Reden: Afbeelding myVaillant pro toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Artintel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Er is een traject bezig voor het uitlezen via API. Maar dit zal meer voor de service/installatie partijen zijn. Als je de VRC 720 instelt dat hij aan het circuit/zone zit dan kan je wel de aanvoertemperatuur en luchtvochtigheid uitlezen.
[Afbeelding]

Er komt binnenkort ook een update van de app, de sensoapp wordt dan de "my Vaillant" app. Deze is al te downloaden en kun je alvast in een demo omgeving kijken wat de mogelijkheden zijn.

Voor de installateur komt er de "my Vaillant pro" app. Waar je meer mee uit kunt lezen.

[Afbeelding]
Dankjewel :)

teleurstellend, vind ik dan, dat ze zoveel weg laten uit de basis app.

Zal dan de installateur vragen of ze een account kunnen aanmaken voor mij, geen idee of dat een optie is en werkt.

Hoe stel je de WP goed af dan voor je eigen specifieke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Kees_frl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Dankjewel :)

teleurstellend, vind ik dan, dat ze zoveel weg laten uit de basis app.

Zal dan de installateur vragen of ze een account kunnen aanmaken voor mij, geen idee of dat een optie is en werkt.

Hoe stel je de WP goed af dan voor je eigen specifieke situatie?
door middel van de waardes die je via de VWZ-AI(interface op hydraulische module) hier kun je alles op uitlezen wat het toestel doet, geen extra software of laptop voor nodig en op de VRC720 kun je de parameters instellen met betrekking tot stooklijnen, maximale en minimale temperaturen, circuits, zones, koeling enz. enz.

de basis app is voor de gemiddelde eindgebruiker, die wil vaak alleen maar de temperatuur in kunnen stellen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Artintel op 30-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik vindt dit ook een gemiste kans. Heb nu 3 pompen in bestelling staan voor drie separate installaties die een meter of 40 uit elkaar liggen. Die zullen tegelijkertijd in gebruik genomen worden, dat wordt dan een hoop geloop om eerst de gegevens in de VWZAi uit te lezen en dan daar de desbetreffende thermostaat lopen om instellingen aan te passen. Kan natuurlijk ook alle VWZAi bij elkaar hangen maar moet dan alsnog aan de wandel om instellingen aan te passen. Heb expres geen gateways besteld omdat de functionaliteit gewoon ruk is en als je wel bij je gegevens wil komen je effe 50 euro per jaar mag aftikken waardoor je installateur wel bij de gegevens kan komen maar de eindgebruiker dus niet. Waarom zo moeilijk allemaal, neem een voorbeeld aan Solaredge, Lan ingebouwd, server is gratis en afhankelijk van wat de gebruiker wil kunnen levels in de monitoring ingesteld worden en als je een paar cursusjes doet kan je zelfs installateur worden en volledig baas over je systeem worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Het gebeurt niet vaak dat iemand zegt “neem een voorbeeld aan solaredge” :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Het concept van Solaredge is gewoon goed, monitoring kan gewoon toegesneden worden op wat de gebruiker wil. Vervelende is dat hun servers er wel eens uit liggen, maar de data gaat niet verloren omdat de omvormers de gegevens opslaan en later alsnog versturen.

Ik hou niet zo van pedante gedrag van fabrikanten: omdat je eindgebruiker bent zal je wel dom zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@ds23man
Offtopic, I know: 8)
Het jammere aan SolarEdge daarentegen is dat álles via de servers van SE moet. Er zit geen display op en de local API die ooit in de firmware zat is eruit gesloopt. Waarom moet dat nou? Zo duur is een display niet (maak er desnoods een meerprijs voor) en waarom mag je die dingen niet meer lokaal benaderen? Een betrouwbaardere en snellere verbinding bestaat niet en die is dan áltijd beschikbaar.
[/offtopic]

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 31-05-2022 23:04 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Waarom ze dat gedaan hebben is mij ook een raadsel. Maar je kan altijd terugvallen op RS458 en zelf een netwerk met logging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:20:
Ik vindt dit ook een gemiste kans. Heb nu 3 pompen in bestelling staan voor drie separate installaties die een meter of 40 uit elkaar liggen. Die zullen tegelijkertijd in gebruik genomen worden, dat wordt dan een hoop geloop om eerst de gegevens in de VWZAi uit te lezen en dan daar de desbetreffende thermostaat lopen om instellingen aan te passen. Kan natuurlijk ook alle VWZAi bij elkaar hangen maar moet dan alsnog aan de wandel om instellingen aan te passen. Heb expres geen gateways besteld omdat de functionaliteit gewoon ruk is en als je wel bij je gegevens wil komen je effe 50 euro per jaar mag aftikken waardoor je installateur wel bij de gegevens kan komen maar de eindgebruiker dus niet. Waarom zo moeilijk allemaal, neem een voorbeeld aan Solaredge, Lan ingebouwd, server is gratis en afhankelijk van wat de gebruiker wil kunnen levels in de monitoring ingesteld worden en als je een paar cursusjes doet kan je zelfs installateur worden en volledig baas over je systeem worden.
In de VWZ-AI hoef je alleen de stappen door te nemen tijdens de eerste opstart, daarna loop je de stappen door die de VRC720 je aangeeft. Je hoeft de VWZ-AI niet uit te lezen om daar data uit te halen om die vervolgens weer in te moeten voeren.

De VWZ-AI en de VRC720 communiceren met elkaar door middel van Ebus.

Voor de meeste situaties zijn de standaard parameters al voldoende.

Het contract van 50 komt ook te vervallen en komt een nieuwe omgeving voor terug(die ook goedkoper is). Verder komt er een mogelijkheid om via API informatie uit te lezen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
@Artintel

Volgens mij vertelde je net dat je op de VWZAI het gedrag van de pomp kan uitlezen maar aanpassingen op VRC moet maken. Zo begrijp ik het ook uit de gebruiksaanwijzingen ( die nou niet bepaald duidelijk zijn, neem eens een voorbeeld aan Nefit of Nibe!). Ik wil gewoon graag vanuit mijn luie stoel achter de PC het gedrag zien van mijn installaties, dus niet alleen een aanvoertemperatuur. Ik wil gewoon alle parameters zien zonder enige bijkomende kosten voor een externe server. Dat je daar dan weer een extra 250 euro moet betalen voor een gateway is helemaal niet meer van deze tijd, waar zit tegenwoordig geen Lan aansluiting meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:40:
@Artintel

Volgens mij vertelde je net dat je op de VWZAI het gedrag van de pomp kan uitlezen maar aanpassingen op VRC moet maken. Zo begrijp ik het ook uit de gebruiksaanwijzingen ( die nou niet bepaald duidelijk zijn, neem eens een voorbeeld aan Nefit of Nibe!). Ik wil gewoon graag vanuit mijn luie stoel achter de PC het gedrag zien van mijn installaties, dus niet alleen een aanvoertemperatuur. Ik wil gewoon alle parameters zien zonder enige bijkomende kosten voor een externe server. Dat je daar dan weer een extra 250 euro moet betalen voor een gateway is helemaal niet meer van deze tijd, waar zit tegenwoordig geen Lan aansluiting meer op?
Mag ik je het advies geven om dit te bespreken met je accountmanager van Vaillant.

Als je naar de aanschaf kijkt van een losse VRC720 en een VR921 ben je volgens mij goedkoper uit dan een besturing van NIBE. Zoals in een eerdere post al aangegeven komt er een nieuwe omgeving waar je meer kunt uitlezen. Ook bij de andere merken moet je voor uitgebreide opties een abonnement afsluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel dat er betaald moet worden voor de cloudinfra die nodig is om vanaf het strand je warmtepomp te monitoren: akkoord.
Het punt dat hier gemaakt wordt, is dat lokaal beschikbare data vrij te gebruiken zou mogen zijn - dus dat er op de gateway bijvoorbeeld een api/mqtt endpoint beschikbaar is voor lokale domotica.
De developers hebben daar al ervaring mee, immers lijkt het er op dat de communicatie tussen VR921 en de cloud ook al MQTT is ;)
(bron: https://forum.fhem.de/ind...sg1100912.html#msg1100912).

Er zijn al goede initiatieven, zie https://developer.vaillant-group.com/products , dus ik heb hoop :)

Cijfergekken/Tweakers willen dit kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj4cosnjRVCjKvGeEe5vaoIXD8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hGfbwd1tofvzHzzKrEr94byL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:01:
@Artintel dat er betaald moet worden voor de cloudinfra die nodig is om vanaf het strand je warmtepomp te monitoren: akkoord.
Het punt dat hier gemaakt wordt, is dat lokaal beschikbare data vrij te gebruiken zou mogen zijn - dus dat er op de gateway bijvoorbeeld een api/mqtt endpoint beschikbaar is voor lokale domotica.
De developers hebben daar al ervaring mee, immers lijkt het er op dat de communicatie tussen VR921 en de cloud ook al MQTT is ;)
(bron: https://forum.fhem.de/ind...sg1100912.html#msg1100912).

Er zijn al goede initiatieven, zie https://developer.vaillant-group.com/products , dus ik heb hoop :)

Cijfergekken/Tweakers willen dit kunnen maken:
[Afbeelding]
Kan dit wel eens navragen of dit beschikbaar komt. Bedankt voor je feedback, altijd goed om te zien dat er mensen vindingrijk zijn om data te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Overigens; grote kans dat met een comparator en twee weerstandjes een werkende read-only ebus converter te maken is.
Zie ook https://ebus-wiki.org/lib/exe/fetch.php/ebus/arduinoebus.pdf
Geen idee wat je daar dan mee kan, ebusd deed bij mij niet veel toen hij geen discovery kon sturen. YMMV :)

De verkrijgbaarheid van de ebus-usb v3 adapter lijkt te hangen op de isolatoren. Er is niet voor een simpele optocoupler gekozen maar voor een hele luxe variant met DC/DC converter.
https://github.com/john30/ebusd/discussions/554

Vergelijk het schema van de ebuzzz-adapter (fromeijn) met de ebus adapter v3 (john30)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-06 22:36
ben2513 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Korte update: de installateur heeft onze complete installatie op 9 maart bij Wasco besteld. Toen was er nog sprake van levertijden die zouden kunnen uitlopen tot volgend jaar. Inmiddels is alles geleverd maar zijn wij in het buitenland. Verrassend snel! Ze installeren de boel op 10 juni.
Nou, alles behalve de boiler zo lijkt het. Deze wordt nu pas einde juni verwacht. Zonnepanelen zijn ook vertraagd, en ons vaste energieconract bijna verlopen. Nu nog even duimen, haha. Ik heb wel afgesproken dat ik voor de resterende spullen geen prijsverhoging betaal; ze zijn immers al voor ons gereserveerd. Als ze de prijs van de boiler willen verhogen dan kan dat uiteraard, maar ja.. nog even wachten.

Btw, mijn monteur zei dat hij de boiler aan de muur moet bevestigen. Nu wil ik eerst nog een voorzetwand plaatsen om het schuurtje waar de boiler komt te staan te isoleren (is nu slechts halfsteens). Het wordt PIR met wat erop. Is 9mm OSB voldoende of toch liever fermacell? Of kan gips ook? Ik denk dat het grootste deel van het gewicht gewoon op de vloer rust, toch? Ik zal uiteraard ook nog met hem contact opnemen, maar wellicht hebben jullie hier ook ervaring mee.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ben2513 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Nou, alles behalve de boiler zo lijkt het. Deze wordt nu pas einde juni verwacht. Zonnepanelen zijn ook vertraagd, en ons vaste energieconract bijna verlopen. Nu nog even duimen, haha. Ik heb wel afgesproken dat ik voor de resterende spullen geen prijsverhoging betaal; ze zijn immers al voor ons gereserveerd. Als ze de prijs van de boiler willen verhogen dan kan dat uiteraard, maar ja.. nog even wachten.

Btw, mijn monteur zei dat hij de boiler aan de muur moet bevestigen. Nu wil ik eerst nog een voorzetwand plaatsen om het schuurtje waar de boiler komt te staan te isoleren (is nu slechts halfsteens). Het wordt PIR met wat erop. Is 9mm OSB voldoende of toch liever fermacell? Of kan gips ook? Ik denk dat het grootste deel van het gewicht gewoon op de vloer rust, toch? Ik zal uiteraard ook nog met hem contact opnemen, maar wellicht hebben jullie hier ook ervaring mee.
Boiler of buffer? Boiler wordt op de grond geplaatst. Welke inhoud buffer is er bij besteld? De 45liter kan het beste aan een stevige wand opgehangen worden(evt 2x9mm OSB) met voldoende CLS erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Boiler of buffer? Boiler wordt op de grond geplaatst. Welke inhoud buffer is er bij besteld? De 45liter kan het beste aan een stevige wand opgehangen worden(evt 2x9mm OSB) met voldoende CLS erin.
Voor 2x 9mm pak je gewoon 18mm OSb platen tong groef 61 x 2,44. SLS delen zijn 38 mm breed. CLS is een mercedes ;) .

ja kan ook 2 x 3" nemen 44 x 69. Of 2 x 4" 44 x 95 isolatie rockwoon 70mm od 90mm ertussen en HoH 31 zetten. Afschieten met 18mm OSb en 12mm AK gispplaat.

Dan heb je en stevige wand. Ja kan nog tussen je regels extra 18mm schieten waar je zwaar spul op wil hangen. Dan kom je op 36mm OSB. Daar kan zat aan hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Adriaan71 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Voor 2x 9mm pak je gewoon 18mm OSb platen tong groef 61 x 2,44. SLS delen zijn 38 mm breed. CLS is een mercedes ;) .

ja kan ook 2 x 3" nemen 44 x 69. Of 2 x 4" 44 x 95 isolatie rockwoon 70mm od 90mm ertussen en HoH 31 zetten. Afschieten met 18mm OSb en 12mm AK gispplaat.

Dan heb je en stevige wand. Ja kan nog tussen je regels extra 18mm schieten waar je zwaar spul op wil hangen. Dan kom je op 36mm OSB. Daar kan zat aan hangen. ;)
https://www.dehoutgroothandel.nl/blog/wat-is-sls-hout ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:54:
@ds23man
Offtopic, I know: 8)
Het jammere aan SolarEdge daarentegen is dat álles via de servers van SE moet. Er zit geen display op en de local API die ooit in de firmware zat is eruit gesloopt. Waarom moet dat nou? Zo duur is een display niet (maak er desnoods een meerprijs voor) en waarom mag je die dingen niet meer lokaal benaderen? Een betrouwbaardere en snellere verbinding bestaat niet en die is dan áltijd beschikbaar.
[/offtopic]
Hier nog even over nagedacht, denk dat het een veiligheidsgevalletje is. Een lokale API zou via je internetverbinding gehackt kunnen worden waardoor op afstand de configuratie veranderd kan worden met als gevolg gevaarlijke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man Dat is geen argument; lokaal is niet hetzelfde als unencrypted/unauthenticated. Technisch is dat goed te doen (is een beetje mijn vak), daar zijn api keys voor.
Readonly had overigens ook een optie geweest.
Of zoals Fronius het doet: een fatsoenlijke webinterface waardoor elke tablet een leuk display kan worden :)

In de context van Vaillant lijkt het me sowieso matig interessant, want ik denk niet dat ebus ooit encrypted wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03

lonkhuijzen

100% ADH

Ik zit te kijken naar de arotherm plus 105/6 maar zit met een vraag over de buitenleiding. De locatie waar ik de buitenunit wil hebben zou vanuit daar langs de buitenmuur ongeveer 2,5 meter omhoog moeten voordat deze de woning in gaat.

Heeft iemand ervaring met lange buitenleidingen?

Ik kwam online dit soort leidingen tegen: Aerogel geisoleerde leiding

Maar wellicht is dit een beetje teveel van het goede en helemaal niet nodig.

Een alternatief is direct de woning naar binnen maar dan zal ik een koof moeten maken in de woonkamer waar ik eigenlijk geen trek in heb.

Vanwege het formaat zie ik het niet zitten deze op hoogte aan de muur te hangen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Je kan ook grondleiding nemen, is wat goedkoper geloof ik, maar ik weet niet hoe je dan netjes de haakse bocht het huis in kan maken.
https://www.instalplus.nl...232-150-mm-zwart-9311199/
of terrendis.

Of gewoon 4-9mm geisoleerde meerlagenbuis, extra armaflex eromheen en zelf een koofje timmeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Inmiddels is de kogel hier ook door de kerk. Als alles goed gaat, wordt er nog voor de winter een AroTHERM Plus 55/6 icm een Auer Edel Eau geïnstalleerd.

Erg benieuwd naar de praktijk...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
lonkhuijzen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:28:
Ik zit te kijken naar de arotherm plus 105/6 maar zit met een vraag over de buitenleiding. De locatie waar ik de buitenunit wil hebben zou vanuit daar langs de buitenmuur ongeveer 2,5 meter omhoog moeten voordat deze de woning in gaat.

Heeft iemand ervaring met lange buitenleidingen?

Ik kwam online dit soort leidingen tegen: Aerogel geisoleerde leiding

Maar wellicht is dit een beetje teveel van het goede en helemaal niet nodig.

Een alternatief is direct de woning naar binnen maar dan zal ik een koof moeten maken in de woonkamer waar ik eigenlijk geen trek in heb.

Vanwege het formaat zie ik het niet zitten deze op hoogte aan de muur te hangen.
Als je strak wil werken is een terrein leiding niks gezien de grote straal die je krijgt met buigen. Dan zou ik gewoon een kunststof leiding systeem nemen 32 of 40mm en deze zelf goed dubbel isoleren en eventueel nog afplakken met armaflex zelfklevend.

Kijken hoeveel hulpstukken je nodig hebt en dan een keuze maken 32 of 40mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ds23man schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Hier nog even over nagedacht, denk dat het een veiligheidsgevalletje is. Een lokale API zou via je internetverbinding gehackt kunnen worden waardoor op afstand de configuratie veranderd kan worden met als gevolg gevaarlijke situaties.
Nou nee, de lol van een lokale API is nou juist dat die lokaal is en dus de deur niet uitkomt. Da's dus niet te hacken...
Tenzij jij ergens een poort openzet, maar ja, dan ligt het niet aan die API maar aan jou zelluf...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:35
Zelf ben ik van plan om de buitenunit van de 75/6 tegen de garagemuur te zetten en dan door de muur langs de muur omhoog en dan een doorvoer door het dak. Vervolgens door de buitenmuur naar binnen door een koof naar de ketelruimte. De cv ketel wil ik nog naast de warmtepomp houden. Ik heb 55 m2 vloerverwarming en nog enkele radiatoren. Een buffer lijkt mij niet nodig. Daarom wil ik gebruik maken van een open verdeler. Ik zit nog met de leiding diameter vanaf de warmtepomp naar de open verdeler. Omdat de CV 22 mm leiding heeft en naar 16 mm gaat voor de vv.
Pagina: 1 ... 22 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic