Waarom wil je nog hybride? Met vloerverwarming zou je ook de stap naar full electric kunnen maken. Maakt het systeem een stuk simpeler.
Maar dat was de vraag niet toch? Maar je hebt wel een punt, het zou goed mogelijk zijn. Als de vloerverwarming er geschikt voor is(afgifte temperatuur en de juiste verdeler)WillemSuper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:48:
Waarom wil je nog hybride? Met vloerverwarming zou je ook de stap naar full electric kunnen maken. Maakt het systeem een stuk simpeler.
Iets met prijs misschien?WillemSuper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:48:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
@PaT deze discussie komt regelmatig terug; heb je een spreadsheet?
@Artintel je zou de ketel hydraulisch neutraal in serie kunnen zetten (dwz met volledige bypass), het afgiftesysteem is dan volledig afhankelijk van de circulatiepomp van de warmtepomp.
Met vloerverwarming en een gesloten verdeler heeft een buffervat dan geen functie.

De gasketel heeft dan qua sturing precies dezelfde rol als de elektrische naverwarmer.
@Artintel je zou de ketel hydraulisch neutraal in serie kunnen zetten (dwz met volledige bypass), het afgiftesysteem is dan volledig afhankelijk van de circulatiepomp van de warmtepomp.
Met vloerverwarming en een gesloten verdeler heeft een buffervat dan geen functie.

De gasketel heeft dan qua sturing precies dezelfde rol als de elektrische naverwarmer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De aangegeven warmtepomp zou voldoende zijn om het volledige gasverbruik te vervangen en de vloerverwarming is ook een geschikt afgifte systeem. Vandaar de vraag.
Mijn idee was om de ketel van 5 jaar oud nog voor warm water te gebruiken. Zou toch kapitaalvernietiging zijn. Wie weet in de toekomst over naar warmte batterij voor warm water. Zonder buffervat aansluiten zou wel kunnen begrijp ik. Is een extra expansievat ook nodig ?
Ja, dat snap ik. Dat bedoelde ik te zeggen: De pompinstelling van Mitsubishi heeft een vast debiet. Je hebt 5 standen, maar er wordt niet gemoduleerd op flow. Dus inderdaad, bij 7 kW zal de delta-T groter zijn en bij 2.8 kW zal de delta-T kleiner zijn. De vermogensgegevens gaan uit van 35/28, dus dat zal wel goed komen.
Uiteindelijk zal de kunst zijn om een zo hoog mogelijke flow te hebben zonder dat de leidingen gaan ruisen. Dat is een kwestie van uitproberen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen.
Sommige WP's moduleren op flow, dus op pompsnelheid. Die houden de delta-T constant en gaan sneller water verpompen als het vermogen omhoog gaat. (Dat doet mijn CV ketel in de standaardinstellingen ook, maar dat staat al een tijdje uit)..
dit lees ik in het algemene topic - Weet iemand hoe dat bij vaillant gaat?
Uiteindelijk zal de kunst zijn om een zo hoog mogelijke flow te hebben zonder dat de leidingen gaan ruisen. Dat is een kwestie van uitproberen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen.
Sommige WP's moduleren op flow, dus op pompsnelheid. Die houden de delta-T constant en gaan sneller water verpompen als het vermogen omhoog gaat. (Dat doet mijn CV ketel in de standaardinstellingen ook, maar dat staat al een tijdje uit)..
dit lees ik in het algemene topic - Weet iemand hoe dat bij vaillant gaat?
[ Voor 57% gewijzigd door Kees_frl op 12-05-2022 13:26 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zviw drukgestuurd. Bij zoneregeling gaat het debiet dus omhoog als er zones open lopen. Door de afgifte is het debiet constant.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dankjewel - dat betekent ook dat je op een lagere delta T kunt sturen?Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:33:
Zviw drukgestuurd. Bij zoneregeling gaat het debiet dus omhoog als er zones open lopen. Door de afgifte is het debiet constant.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik heb nog niet gezien dat er door de regeling op delta-T wordt gestuurd, ik zie bij het opstarten een dT van 4 K en steady-state op minimumvermogen 2.5 K.
dankjewel - ik lees dat een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur en kleine delta T goed is, zuinig.Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:46:
Ik heb nog niet gezien dat er door de regeling op delta-T wordt gestuurd, ik zie bij het opstarten een dT van 4 K en steady-state op minimumvermogen 2.5 K.
Als ik jouw bericht goed interpreteer dan kan de delta T dus kleiner zijn dan 5 wat positief is.
Sorry voor eventuele domme vragen/opmerkingen. Lees al een jaar mee en de hele handleiding al eens gelezen maar ben A-technisch. (maar wil het wel graag begrijpen)
@Kees_frl geeft niks, ik weet pas dat ik het begrijp als ik het uit kan leggen
Ligt er aan wat voor ketel je hebt hangen. Als je een intergas hebt hangen kan je heb in je parameter de cv uitschakelen en heb alleen voor tapwater gebruiken.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:44:
Mijn idee was om de ketel van 5 jaar oud nog voor warm water te gebruiken. Zou toch kapitaalvernietiging zijn. Wie weet in de toekomst over naar warmte batterij voor warm water. Zonder buffervat aansluiten zou wel kunnen begrijp ik. Is een extra expansievat ook nodig ?
En dan kan je een mono blok gebruiken voor je cv gedeelte
Als je een ander merk ketel gebruik icm met een mono block wordt de bestaande ketel alleen gestuurd met aan uit. Ben je het moduleren kwijt wat weer een beetje zonde is.
Heb je toevallig een Vaillant hangen kan dat samen mooi werken en moduleren.
Je heb ook nog de mogelijkheid om bij je bestaande ketel een kleine radiator te plaatsen en daar ook de kamerthermostaat en deze heel laag zetten dat hij nooit aanspringt. En dan in je aanvoer cv een keerklep. en dan je restante cv installatie aansluiten op monoblock.
Zo kan je ook je cv ketel alleen gebruiken voor tapwater en je monoblock voor verwarming
[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 12-05-2022 17:24 ]
Wat ik mij afvraag, wat de toegevoegde waarde van het opentherm aansturen nog is in hybride,( voor die paar keer dat hij nog bijkomt). Ketel regelt namelijk zelf ook al op zijn eigen sensoren.Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:22:toon volledige bericht
[...]
Ligt er aan wat voor ketel je hebt hangen. Als je een intergas hebt hangen kan je heb in je parameter de cv uitschakelen en heb alleen voor tapwater gebruiken.
En dan kan je een mono blok gebruiken voor je cv gedeelte
Als je een ander merk ketel gebruik icm met een mono block wordt de bestaande ketel alleen gestuurd met aan uit. Ben je het moduleren kwijt wat weer een beetje zonde is.
Heb je toevallig een Vaillant hangen kan dat samen mooi werken en moduleren.
Je heb ook nog de mogelijkheid om bij je bestaande ketel een kleine radiator te plaatsen en daar ook de kamerthermostaat en deze heel laag zetten dat hij nooit aanspringt. En dan in je aanvoer cv een keerklep. en dan je restante cv installatie aansluiten op monoblock.
Zo kan je ook je cv ketel alleen gebruiken voor tapwater en je monoblock voor verwarming
Ik heb een Nefit trendline 2 (5 jaar oud) waarop een zonneboiler (11 jaar oud)is aangesloten. Jammer om dit op te ruimen voor bijvoorbeeld een warmtepomp boiler of elektrische boiler. Mijn idee was om de kamerthermostaat van de cv ketel oo bijvoorbeeld 15 graden te laten staat en de Warmtepomp het werk te laten doen.
Is een mogelijkheid. Zou wel een keerklep plaatsen op je aanvoer van je cv ketel. Dan pompt hij geen water in je cv ketel. Dat wordt dan afgesloten dor die keerklep.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:15:
Ik heb een Nefit trendline 2 (5 jaar oud) waarop een zonneboiler (11 jaar oud)is aangesloten. Jammer om dit op te ruimen voor bijvoorbeeld een warmtepomp boiler of elektrische boiler. Mijn idee was om de kamerthermostaat van de cv ketel oo bijvoorbeeld 15 graden te laten staat en de Warmtepomp het werk te laten doen.
Is er bij een VWL125/6 icm VRC720 ook een VWZ-Al nodig? En wat is er qua aansturing specifiek nodig om dit icm een Vaillant hrExlcusief (2005) in hybride te laten draaien? Ebus koppelaar?Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:59:
[...]
Warmtepomp
VWZ-AI (aansturing warmtepomp)
VRC720(systeem regelaar/thermostaat)
Relais of Ebus Koppelaar (afhankelijk merk ketel)
Buffer VP RW 45/2
En uiteraard diverse koppelingen.
Heb je meer informatie nodig dan laat je het maar weten.
P8
bij een aroTHERM is er altijd een VWZ-AI nodig. Met de VRC720 kan je de stooklijn, programma en verdere parameters invoeren. voor het koppelen met een Vailant ketel heb je een buskoppelaar nodig;Pr8chtig schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
[...]
Is er bij een VWL125/6 icm VRC720 ook een VWZ-Al nodig? En wat is er qua aansturing specifiek nodig om dit icm een Vaillant hrExlcusief (2005) in hybride te laten draaien? Ebus koppelaar?
inbouw; VR32/3 art.nr. 0020139895
opbouw; VR32B art.nr. 0020235465
Let bij het bestellen van de VWZ-AI wel even op dat je de juiste besteld, de aroTHERM plus ../6 heeft een andere VWZ-AI dan de aroTHERM ../3
VWZ-AI voor de plus ../6 serie; art.nr. 0010031645
VWZ-AI voor ../2 en ../3 serie; art.nr.: 0020117049
Je hebt inderdaad een VRC720 nodig en een VWI-AI en een Ebus buskoppelaar om het systeem te koppelen.Pr8chtig schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
[...]
Is er bij een VWL125/6 icm VRC720 ook een VWZ-Al nodig? En wat is er qua aansturing specifiek nodig om dit icm een Vaillant hrExlcusief (2005) in hybride te laten draaien? Ebus koppelaar?
Dan moet je nog kijken of je systeem inhoud groot genoeg is en dat je je flow van je warmtepomp kwijt kan.
Als dat niet het geval is heb je nog buffer voor hydraulische scheiding en een pompgroep nodig.
Is je systeem inhoud wel groot genoeg en je kan je flow ook kwijt in je systeem dan kan je beide aansluiten zonder een buffer.
Maar moet je wel aan beide zijde cv en monoblock op de aanvoer een keerklep plaatsen. En een vuilfilter in je retour naar je monoblock.
Niet met de Vaillant Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 0010023611Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:50:
[...]
bij een aroTHERM is er altijd een VWZ-AI nodig. Met de VRC720 kan je de stooklijn, programma en verdere parameters invoeren. voor het koppelen met een Vailant ketel heb je een buskoppelaar nodig;
Let bij het bestellen van de VWZ-AI wel even op dat je de juiste besteld, de aroTHERM plus ../6 heeft een andere VWZ-AI dan de aroTHERM ../3
maar wel goed op letten dat je de juiste hydraulische module pakt, die fout is wel eens gemaakt.Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Niet met de Vaillant Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 0010023611Dan geen VWZ-AI
Dan zaten er zeker 3/8 en 5/8 aansluitingen op hahahahArtintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:58:
[...]
maar wel goed op letten dat je de juiste hydraulische module pakt, die fout is wel eens gemaakt.

dat nog net niet, maar de R410 monobloc heeft een andere hydraulische module dan de R290 monobloc, en datzelfde geldt ook voor de uniTOWERS.Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:59:
[...]
Dan zaten er zeker 3/8 en 5/8 aansluitingen op hahahah
maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen, met zo'n mooie score op Vaillant
We weten echt niet alles . Nog elke dag lerend.Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:01:
[...]
dat nog net niet, maar de R410 monobloc heeft een andere hydraulische module dan de R290 monobloc, en datzelfde geldt ook voor de uniTOWERS.
maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen, met zo'n mooie score op Vaillant
En dat maakt het juist leuk.
Helemaal mee eens, genoeg uitdagingen.Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:02:
[...]
We weten echt niet alles . Nog elke dag lerend.
En dat maakt het juist leuk.
Inderdaad. Meestal niet zelfs. @benolski , zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicds23man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:18:
Buffer is niet altijd nodig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Is er iemand in de provincie Groningen of Drenthe die mijn vriendin het geluid van de 75/6 wil laten horen. We hebben een kleine discussie over hoe hard het geluid van de Arotherm plus is.
Bij de huidige buitentemperaturen zijn alle warmtepompen stil. Zo'n luistersessie heeft pas echt zin bij strenge vorst, of op zijn minst bij temperaturen rond het vriespunt.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:22:
Is er iemand in de provincie Groningen of Drenthe die mijn vriendin het geluid van de 75/6 wil laten horen. We hebben een kleine discussie over hoe hard het geluid van de Arotherm plus is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Woon in veendam, heb een Mitsubishi die volgens de papieren iets meer geluid maakt. ik verwarm er alleen mee dus het geluid zal absoluut niet maximaal zijn maar dan heb je wel een eerste idee wat voor geluid een warmtepomp maakt. Je mag gerust een keer komen kijken/luisteren.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:22:
SWW run uitvoeren naar zo'n 60 graden en de compressor draait op 120 rps
0020235465 en 0010031645 staan nu ook in bestelling, word weer leuk knutselen in Juli, mooi op tijd voordat het weer kouder word. Dank voor de info! (Had natuurlijk zelf ook eerder in de installatiebundel kunnen kijken die netjes op de introductiepagina staat..)bij een aroTHERM is er altijd een VWZ-AI nodig. Met de VRC720 kan je de stooklijn, programma en verdere parameters invoeren. voor het koppelen met een Vailant ketel heb je een buskoppelaar nodig;
[ Voor 6% gewijzigd door Pr8chtig op 13-05-2022 12:26 ]
P8
Friesland ook een optie? Stuur mij anders maar even een prive bericht.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:22:
Ik heb ook wel interesse indien je dat goed vindtArtintel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Friesland ook een optie? Stuur mij anders maar even een prive bericht.
Altijd welkom, stuur maar even een prive bericht.Kees_frl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:52:
[...]
Ik heb ook wel interesse indien je dat goed vindt
Wij laten de 75/6 op 10 juni plaatsen (Groningen stad). Daarna ben je uiteraard van harte welkom! Maar veel geluid gaat ie nu in de bijna zomer sowieso niet maken denk ik.benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:22:
Korte update: de installateur heeft onze complete installatie op 9 maart bij Wasco besteld. Toen was er nog sprake van levertijden die zouden kunnen uitlopen tot volgend jaar. Inmiddels is alles geleverd maar zijn wij in het buitenland. Verrassend snel! Ze installeren de boel op 10 juni.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Bij mij mag iedereen ook komen luisteren (Z-H), maar ik doe geen SWW dus hier valt alleen bij vorst iets te horen.
Dit is wat mijn installateur ook hoorde van Wasco toen hij begin maart mijn installatie bestelde. Wasco ging toen nog uit van 4%. Omdat dit duidelijk naar mij is gecommuniceerd zou ik daar ook akkoord mee gaan, maar omdat mijn spullen nu dus gelukkig wel al zijn geleverd heb ik daar niks mee te maken.Adriaan71 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:28:
Vandaag in de wandelgangen te horen gekregen dat Vaillant de prijzen verhogen over het hele assortiment met 5% vanaf Juli,
Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier.
Verhoging wordt de leveranciers doorberekend. Ook al hebben hun de order ook al eerder geplaatst.
Ps. Alles gaat de komen maanden omhoog van alle leveranciers in de installatiebranche met sommige verhogingen van 20%.
Nibe kan pas leveren vanaf 2023 waarschijnlijk.
5% is best iets natuurlijk, maar zo erg is het ook niet. Jullie zeiden het al: alles wordt duurder en daardoor groeien ook onze besparingen dankzij de warmtepomp.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ik heb drie pompen in bestelling staan ( 55/6, 75/6 en 125/6), dan tikt 5% wel lekker aan met de besturingen erbij.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Nibe zit binnenkort al op 30% dit jaar. Heb een excel bestand gekregen waar alle prijsstijgingen van het hele assortiment van de leveranciers en alles gaat omhoog tussen de 5 en 30%. En dat is voor het eerste helft van 2022.ben2513 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:49:
[...]
Dit is wat mijn installateur ook hoorde van Wasco toen hij begin maart mijn installatie bestelde. Wasco ging toen nog uit van 4%. Omdat dit duidelijk naar mij is gecommuniceerd zou ik daar ook akkoord mee gaan, maar omdat mijn spullen nu dus gelukkig wel al zijn geleverd heb ik daar niks mee te maken.
5% is best iets natuurlijk, maar zo erg is het ook niet. Jullie zeiden het al: alles wordt duurder en daardoor groeien ook onze besparingen dankzij de warmtepomp.
RVS gaat volgende maand ook 18% omhoog.
Gaat volgend jaar nog gekker worden als de energie prijzen gaan stijgen als we afscheid nemen van Rusland betreft gas en olie. Let maar op.
Sommige prijzen veranderd per maand.
Drama Drama Drama
Ben benieuwd of en wanneer dit soort prijzen weer zakken. Verduurzamen is duur, maar bij gas blijven is nog duurder.
Gister is m'n 75/6 geleverd, iets meer dan 5 weken levertijd geweest sinds bestelling op 4-4. Viel me nog alles mee. Alle besturingsmodules zijn al binnen. Driewegklep wacht ik nog op, zat ineens een maand levertijd op
Moet alleen nog even vaart maken met het boilervat bestellen.
Knelkoppelstukken zijn ook de pan uit gerezen zeg. Met een beetje shoppen of B-merken is het nog te doen, maar voor een simpel 12x15x12 VSH vragen ze nu tegen de 15 euro. Gaat nog een flinke kostenpost worden met grote diameters.
Gister is m'n 75/6 geleverd, iets meer dan 5 weken levertijd geweest sinds bestelling op 4-4. Viel me nog alles mee. Alle besturingsmodules zijn al binnen. Driewegklep wacht ik nog op, zat ineens een maand levertijd op
Knelkoppelstukken zijn ook de pan uit gerezen zeg. Met een beetje shoppen of B-merken is het nog te doen, maar voor een simpel 12x15x12 VSH vragen ze nu tegen de 15 euro. Gaat nog een flinke kostenpost worden met grote diameters.
Ik begrijp dat het geluid met deze buitentemperaturen niet goed te testen is. Wat isjullie ervaring met de 75/6 en waar hebben jullie de buitenunit staan. Mijn voorkeur is aan de muur 1 meter naast het raam op de 1e verdieping. De leidingen zouden dan door een kast naar de 2de verdieping kunnen naar de ketel ruimte.
@benolski staat het raam standaard dicht in de winter? Dan zie ik niet echt bezwaar. Let wel op waar het condens/ defrostwater heen gaat.
Volgens de installatiehandleiding kan het net, 1000mm is de grens (paragraaf 4.1.4).
Ik zou zelf een voorkeur voor veren ipv rubbers hebben; rubber wordt harder als het kouder wordt en dempt dan minder.
Volgens de installatiehandleiding kan het net, 1000mm is de grens (paragraaf 4.1.4).
Ik zou zelf een voorkeur voor veren ipv rubbers hebben; rubber wordt harder als het kouder wordt en dempt dan minder.
Raam staat zeker niet open (eigenlijk nooit) zit ook geen rooster in. Ik wil de buitenunit op muurbeugels zetten. Anders zou deze op het platdak van de garage moeten, echter is de houten dakconstructie niet echt zwaar uitgevoerd en ben ik bang voor resonantie binnen. Er zijn 2 soorten beugels van Vaillant voor geïsoleerde en niet geïsoleerde muren ik heb geen idee of deze met veren of rubbers zijn. Wel weet ik dat deze beugels enorm prijzig zijn. Is er iemand met ervaring met deze beugels ? Condenswater komt op het platdak van de garage.
De beugels voor geïsoleerde muren is voor muren met de isolatie aan de buitenzijde met bijvoorbeeld stucwerk er tegen aan.benolski schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:38:
Raam staat zeker niet open (eigenlijk nooit) zit ook geen rooster in. Ik wil de buitenunit op muurbeugels zetten. Anders zou deze op het platdak van de garage moeten, echter is de houten dakconstructie niet echt zwaar uitgevoerd en ben ik bang voor resonantie binnen. Er zijn 2 soorten beugels van Vaillant voor geïsoleerde en niet geïsoleerde muren ik heb geen idee of deze met veren of rubbers zijn. Wel weet ik dat deze beugels enorm prijzig zijn. Is er iemand met ervaring met deze beugels ? Condenswater komt op het platdak van de garage.
Heb zelf de warmtepomp op een muurbeugel met de kleine dempers, en in mijn geval werkt dat prima.
Zulk soort veren werken perfect. En daar opeen goeie muurbeugel met resoneer pluggen in de muurbenolski schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:38:
https://www.wasco.nl/arti...chroef-m8-4st-16/99WA4010
:fill(white):strip_exif()/f/image/vuyrerDcPQibrmHq6opUL1rK.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 14-05-2022 21:13 ]
De 75/6 is links 43 kg en rechts 85, dus die specifieke zijn een tikkie te zwaar. Je wil dus veren voor ca 22 en 43 kg.
Was als voorbeeldProton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
De 75/6 is links 43 kg en rechts 85, dus die specifieke zijn een tikkie te zwaar. Je wil dus veren voor ca 22 en 43 kg.
Kijk dit is wel goede info, komt bij ons waarschijnlijk ook een 75/6 op de garage met zware houten balklaag en isolatie.Proton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
Zullen hopelijk de resonantie verminderen in combinatie met betonnen liggers.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Zit ik dan goed met 2x de AM-25 M en 2x AM-50 M?
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1400 AM-25
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 AM-50
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1400 AM-25
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 AM-50
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
@Denyo volgens mij wel.
De mijne stond eerst voor week 24 (begin april besteld), toen week 20 (had dus aankomende week geweest), maar nu terug op 25. Jammer maar hopelijk aankomende week wel alvast de vr70 en buffervat binnen zodat ik binnen wat zaken kan voorbereiden.Zwartoog schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:44:
Ben benieuwd of en wanneer dit soort prijzen weer zakken. Verduurzamen is duur, maar bij gas blijven is nog duurder.
Ook bij de Hornbach koppelingen gehaald, was goedkoper dan Warmteservice of technische unie, en B-merk zal vast ook wel werken.
:strip_exif()/f/image/U37hXRTfBgAKtVBFfG8Yqrlp.jpg?f=fotoalbum_large)
1 bakje koppelingen, en nog 2x22mm pijp en dan ben je 250€ verder

Moet nog een paar koppelingen bestellen, namelijk 1x1x1 T-stukken en 1" aansluitwartels voor de pomp.
Trouwens, op de wartels van de unitower, kunnen daar vervolgens gewoon normale koppelingen+bijgeleverde ring gebruikt worden om verder te gaan, of is dat een te grote kans op lekkage door het relatief smalle aanligvlak?
:strip_exif()/f/image/Jf4rzfQ7QoLQkNd7s4a0huf8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel 1x1 koppelstukken gevonden die een dikkere wand hebben (midden) en dus een betere vlak om af te dichten, maar de meeste koppelingen zijn zoals rechts, en dus wat dunner qua wand. Dicht dat wel voldoende af? Onze voorraad in de werkplaats was ruim voorzien van wartelmoeren, maar delen met buitendraad en een goed aanligvlak waren schaars. Meestal gebruik je die wartels namelijk op pompen of watermeters, en die hebben al een brede flens/aanligvlak.
Deze gebruik ik. Werkt perfect. is 1" x 22 en verloop meestal meteen naar 28._ferry_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:57:toon volledige bericht
[...]
De mijne stond eerst voor week 24 (begin april besteld), toen week 20 (had dus aankomende week geweest), maar nu terug op 25. Jammer maar hopelijk aankomende week wel alvast de vr70 en buffervat binnen zodat ik binnen wat zaken kan voorbereiden.
Ook bij de Hornbach koppelingen gehaald, was goedkoper dan Warmteservice of technische unie, en B-merk zal vast ook wel werken.
[Afbeelding]
1 bakje koppelingen, en nog 2x22mm pijp en dan ben je 250€ verderEn dan was er nog 2x15€ niet aangeslagen zag ik, want die barcodes op de zakjes werken waardeloos, waardoor heel veel met de hand ingevoerd moest worden. Dat duurde best wel even, sorry voor de 8 wachtende achter mij
Moet nog een paar koppelingen bestellen, namelijk 1x1x1 T-stukken en 1" aansluitwartels voor de pomp.
Trouwens, op de wartels van de unitower, kunnen daar vervolgens gewoon normale koppelingen+bijgeleverde ring gebruikt worden om verder te gaan, of is dat een te grote kans op lekkage door het relatief smalle aanligvlak?
[Afbeelding]
Ik heb wel 1x1 koppelstukken gevonden die een dikkere wand hebben (midden) en dus een betere vlak om af te dichten, maar de meeste koppelingen zijn zoals rechts, en dus wat dunner qua wand. Dicht dat wel voldoende af? Onze voorraad in de werkplaats was ruim voorzien van wartelmoeren, maar delen met buitendraad en een goed aanligvlak waren schaars. Meestal gebruik je die wartels namelijk op pompen of watermeters, en die hebben al een brede flens/aanligvlak.
Die andere puntstukken met conische draad. kan wel werken mar als je te strak aandraait snijd hij de ring kapot en kan de verbinding gaan zweten.
Worden trouwens gebruik in zonneboiler installatie's voor de ringafsluiting voor overgang naar rvs rib buis.
Zelf bestel ik ze bij https://www.solardirekt24...d-wellrohr-roa-v.roa07522
/f/image/XEiUMGiUeal0xXswr0DeqR6K.png?f=fotoalbum_large)
Deze is ook nog een mogelijkheid. Zelf nog niet gebruikt. Meteen 28mm x 1"
https://www.installatieva...1wfwHQEAQYASABEgLczvD_BwE
/f/image/Tg4p8ppV0nUEDL6nxBZpiBWG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 15-05-2022 09:04 ]
Die zijn wel bruikbaar ja, mooi. Die laatste is flink prijzig, maar ik kan in ieder geval op zoek 
Vlak boven de unitower ga ik horizontaal 28mm buizen plaatsen met daarop aftakkingen naar beneden van 22 voor de buffer, vloerverwarming en CV (worden 2 zones dus). Naar de tower zelf pak ik ook het liefste 28, omdat daar de flow het hoogste is.
Edit:

https://www.groene-energi...-dn20-rvs-ribbelbuis.html
Denk dat dat 'm gaat worden. misschien doe ik dan ook het T-stuk er direct op zetten achter de tower, en tak ik daar direct al af naar de 2 zones op de ene kant en de buffer aan de andere kant, als dat qua ruimte een beetje uitkomt.
Vlak boven de unitower ga ik horizontaal 28mm buizen plaatsen met daarop aftakkingen naar beneden van 22 voor de buffer, vloerverwarming en CV (worden 2 zones dus). Naar de tower zelf pak ik ook het liefste 28, omdat daar de flow het hoogste is.
Edit:

Denk dat dat 'm gaat worden. misschien doe ik dan ook het T-stuk er direct op zetten achter de tower, en tak ik daar direct al af naar de 2 zones op de ene kant en de buffer aan de andere kant, als dat qua ruimte een beetje uitkomt.
[ Voor 39% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2022 10:15 ]
Kan ook alleen beide zijde recht draad. Moet je goed verpakken als je die in een schroefbus wil draaien. Draad is niet conische dus je kan door blijven draaien tot het eind._ferry_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:57:
Die zijn wel bruikbaar ja, mooi. Die laatste is flink prijzig, maar ik kan in ieder geval op zoek
Edit:
Denk dat dat 'm gaat worden.
Vraag aan Adriaan71, Je schrijft dat een buffer niet nodig is als je de flow van de warmtepomp kwijt kan. Ik als leek kan dat niet helemaal volgen. Cv pomp geeft toch meer flow dan warmtepomp ??? Ik vraag mij okk af sls je wel een buffer zou doen, of de45 liter dan niet erg klein is. Ik ben me nog in de materie aan het verdiepen, en vindt jullie reacties heel erg nuttig, dank daarvoor.
Ik heb inmiddels de warmtepomp besteld en alle bijbehorende modules, met dank aan Adriaan!
Betreft een Vaillant aroTherm 75/6 met hydraulische module. 300L buffervat van De Jong en tevens een extra 100L buffer vat voor de vw.
Enkele vragen die in mij opkwamen:
Betreft een Vaillant aroTherm 75/6 met hydraulische module. 300L buffervat van De Jong en tevens een extra 100L buffer vat voor de vw.
Enkele vragen die in mij opkwamen:
- Terreinleiding, afstand tot kruipruimte is circa 2,5 meter, kan ik in de kruipruimte dan het beste naar een vaste 35 CV leiding gaan en uiteindelijk naar de technische ruimte? Of adviseren jullie de terreinleiding zover mogelijk door te leggen? Qua kosten is een CV leiding een stuk voordeliger.
- Terreinleiding: Terrendis 32mm of 40mm? Wat is jullie advies? Zelf neigde ik naar 40mm.
- 100L buffer vat voor CV; volgens de handleiding zit er een ophangbeugel bij, klopt dat? Ik wil hem namelijk zo hoog mogelijk hangen gezien de beperkte ruimte.
- Vuilfilter achter de 100L buffervat, raden jullie iets aan of zijn alle vuilfilters goed (genoeg)?
- Heb je bij de hydraulische module een afvoer nodig tbv overstortventiel?
- Leidingdikte, ik wilde met vaste cv leidingen van 28mm gaan werken, behalve dan tussen de WP en hydraulische module. Dan kan ik de leidingen netjes wegwerken. Vanaf de boiler met koper voor het sanitair water.
AJA, hydraulische module is toch alleen nodig bij de split uitvoering en niet bij de Monoblock ?
Monoblock in all-electric kan met een hydraulische module, daar zit dan de driewegklep, naverwarmer, expansievat en besturing in.benolski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:29:
AJA, hydraulische module is toch alleen nodig bij de split uitvoering en niet bij de Monoblock ?
Heb het hele topic doorgelezen, heel veel bruikbare informatie waarvoor dank.
Het meeste is wel duidelijk, maar ik zit nog met 2 vragen:
- Waar kan ik de aanbevolen leidingdiameter vinden van Vaillant?
Ik ken wel die van Nibe, ik neem aan dat ik voor de Vaillant hetzelfde aan kan houden?
In dat geval, welke leidingdiameter moet ik aanhouden voor de boiler? Met hoeveel kW laadt een monoblock de boiler? Is dat ergens te vinden? - Is er ook een Vaillant installatieschema voor een monoblock zonder boiler?
(voor de boiler probeer ik een aantal bestaande leidingen te hergebruiken, als dat niet lukt dan komt er een losse warmtepompboiler)
Welke componenten van Vaillant ga je toepassen? En welke leidinglengtes?Whazaer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:46:
Heb het hele topic doorgelezen, heel veel bruikbare informatie waarvoor dank.
- Waar kan ik de aanbevolen leidingdiameter vinden van Vaillant?
Ik ken wel die van Nibe, ik neem aan dat ik voor de Vaillant hetzelfde aan kan houden?
In dat geval, welke leidingdiameter moet ik aanhouden voor de boiler? Met hoeveel kW laadt een monoblock de boiler? Is dat ergens te vinden?- Is er ook een Vaillant installatieschema voor een monoblock zonder boiler?
(voor de boiler probeer ik een aantal bestaande leidingen te hergebruiken, als dat niet lukt dan komt er een losse warmtepompboiler)
Is er een overzicht of handleiding waarin dit terug te vinden is?
Ben momenteel met 2 verschillende locaties aan het uitzoeken, vandaar.
1 bij mij thuis, en 1 bij een kennis.
Heb nog geen exacte configuratie en leidinglengtes bedacht, heb net het hele topic doorgenomen
Als je dit nodig hebt, dan kom ik hier later op terug.
Heb nog geen exacte configuratie en leidinglengtes bedacht, heb net het hele topic doorgenomen
Op de site van Vaillant kan je een account aanmaken en kun je schema's vinden. Diameter leidingwerk is per situatie verschillend, daar zal je op de site weinig over terugvinden. Maar als de boiler dichtbij de hydraulische module hangt dan is 22mm vaak voldoende.Whazaer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
Is er een overzicht of handleiding waarin dit terug te vinden is?
Hij bedoelt denk ik dat je CV in huis meer energie kan afgeven dan de warmtepomp kan leveren. Maar stel dat je radiatoren hebt met een thermostaatkraan er op waardoor ruimtes geen warmtevraag meer hebben dan zal het afgiftevermogen afnemen en moet de pomp zich daarop aan (kunnen) passen.benolski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:03:
Vraag aan Adriaan71, Je schrijft dat een buffer niet nodig is als je de flow van de warmtepomp kwijt kan. Ik als leek kan dat niet helemaal volgen. Cv pomp geeft toch meer flow dan warmtepomp ??? Ik vraag mij okk af sls je wel een buffer zou doen, of de45 liter dan niet erg klein is. Ik ben me nog in de materie aan het verdiepen, en vindt jullie reacties heel erg nuttig, dank daarvoor.
Als er weinig water in het systeem zit reageert alles erg snel, en is het moeilijk om je systeem stabiel te regelen. Dan stabiliseert een buffer die regeling.
@ hierboven, dit handboek geeft veel tips en voorbeeld opstellingen. Hoef je je niet voor te registeren:
https://www.vaillant.nl/p...dingen/installatiebundel/
Voor een warmtepomp installatie zijn er 2 redenen om een buffer toe te passen.benolski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:03:
1e Buffer in serie
De rede hiervoor is als je te weinig water inhoud hebt in je installatie. Dan plaats je je buffer in je retour zodat de water volume groter wordt dan je bestaande installatie. En je installatie wordt aangestuurd d.m.v. 1 kamerthermostaat de VRC720 en verder bijna geen naregeling ( zone regeling ) in andere vertrekken. Zodat de warmtepomp zijn minimalen flow kwijt kan, dus ook zijn warmte die hij opwekt.
De hoeveelheid flow wat dat is ligt aan de vermogen warmtepomp die je voor ogen hebt.
Kan hij zijn minimale flow niet kwijt door b.v. teveel zone regeling kan de warmtepomp pendel gedrag kan gaan vertonen wat niet tegoeden komt van de warmtepomp.
De 45 liter buffer is her al vaak genoeg voor
2e Buffer parallel aangesloten
Dan wordt aan de ene zijde de aanvoer warmtepomp boven aangesloten en aan de zelfde zijde onder de retour warmtepomp.
Aan de andere zijde boven aanvoer afgifte en aan de onderzijde retour afgifte. Hierbij plaats je ook nog een pompgroep aan die zijde zodat hij het water rondpompt door je afgifte systeem.
Zo zou je ook meerdere pompgroepen kunnen maken met allemaal eigen kamerthermostaat aansturingen die de pompen aansturen.
Dus aan de warmtepomp zijde houd de warmtepomp de buffer op temperatuur en aan de andere zijde pompt de pompgroep warmte uit de buffer en de retour koelt als het ware weer de buffer af.
De buffer parallel pas je toe als je een aantal vertrekken gaat naregelen met zone regeling waardoor er de kans kan bestaan dat als er een aantal zones dicht zijn dat je de minimalen behoefte flow van de warmtepomp dan niet kwijt zou kunnen. Meestal vanaf 50% tot 100% naregeling in je installatie.
Voor een buffer parallel wordt meestel een 100 liter genomen en mocht het een grote installatie zijn kan je ook de 200 liter versie nemen.
Met dit systeem kan de warmtepomp dus altijd zijn minimalen flow kwijt ( hydraulische scheiding ) omdat hij alleen de buffer voed en geen last hebt van de zoenregeling als er veel dicht staan.
Hop dat het zo water duidelijker is voor je.
Adriaan71, dank je voor de uitleg. Naar mijn idee is een buffer in mijn situatie dan niet nodig. Radiatoren zijn wel allemaal van thermostaatknoppen voorzien maar staan op de beneden verdieping open. Boven heb ik de verwarming eigenlijk nooit aan. Beneden heb ik 50 m2 ingefreesde vloerverwarming. H op H 10 met 16mm buis.
Het hele verhaal over wanneer je wel of niet een buffervat nodig hebt is ook uitgebreid behandeld in de FAQ:benolski schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:07:
Adriaan71, dank je voor de uitleg. Naar mijn idee is een buffer in mijn situatie dan niet nodig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Hallo @Hippe LipHippe Lip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:46:
Gisteren eind van de middag de pompsnelheid van het secundaire circuit op maximaal gezet. Hij stond op ‘1’ en nu op ’6’.
@Anoniem: 1608730 Ongelooflijk hoe de warmtepomp nu anders reageert! Niet alleen veel minder starts (1 à 2 i.p.v. 10), maar ook op hoger vermogen (1400W bij start, daarna 600W i.p.v. 750W bij start en daarna 400W).
Links op de grafieken zie je hoe het was met de pomp in stand ‘1’, rechts in stand ‘6’.
Zonder goede monitoring kun je dit soort dingen toch nooit goed uitvogelen? En natuurlijk dankzij de hulp hier. Dank daarvoor!
Wel maakt die pomp nu een hoop herrie, dus ga ik de komende dagen die pompsnelheid nog wel in stapjes verlagen en kijken hoe de boel dan reageert. Hopelijk kan dat lager (lees: stiller) zonder terug te vallen op meer starts.
Glenn, je zegt :” De warmtepomp draait het liefst op een delta T van 5K”. Wat bedoel je daar precies mee? Welke delta T moet er dan 5 graden zijn?
[Afbeelding]
Ik zag bij zoektocht naar 'monitoring' in dit topic deze post van jou. Kan je aangeven hoe jij deze waardes uitleest?
Ik zag in het topic enkel een referentie naar ebusd, om temperaturen uit te lezen, maar jij leest ook het vermogen uit. Is dat ook via ebusd, of op een andere manier? Kan je ook de warmteopwekking uitlezen, en bijgevolg de COP bepalen?
Bedankt alvast!
@SoulShot ik kan niet voor @Hippe Lip spreken, maar die post beschrijft het elektrisch vermogen. Dat is voor een paar tientjes te loggen met een tussenmeter (modbus of pulsteller) en een thuisservertje of zelfs praktisch gratis met de P1 poort van de digitale meter als die fase geen sluipverbruik heeft.
Voor de warmte-opbrengst heeft de warmtepomp zelf een overzicht, maar zonder veel significante cijfers (maar wel vrij accuraat). Als je dat in detail wil loggen kun je beter een echte warmtemeter pakken (kamstrup multical, engelmann sensostar etc)
Voor de warmte-opbrengst heeft de warmtepomp zelf een overzicht, maar zonder veel significante cijfers (maar wel vrij accuraat). Als je dat in detail wil loggen kun je beter een echte warmtemeter pakken (kamstrup multical, engelmann sensostar etc)
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 18-05-2022 14:47 ]
Een koppeling met ebusd staat nog op mijn verlanglijstje. Dan kan ik tenminste een heleboel meer dingen inzien en wellicht aanpassen van mijn WP, waaronder de hoeveelheid opgewekte warmte. Dan kan ik ook de werkelijke COP bepalen. Dat doe ik met mijn andere WP (Nibe S1255) wel en kom daar tot een COP van ruim 6½ all-in, inclusief SWW en inclusief de pompen en elektronica in de WP dus!SoulShot schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:10:
[...]
Hallo @Hippe Lip
Ik zag bij zoektocht naar 'monitoring' in dit topic deze post van jou. Kan je aangeven hoe jij deze waardes uitleest?
Ik zag in het topic enkel een referentie naar ebusd, om temperaturen uit te lezen, maar jij leest ook het vermogen uit. Is dat ook via ebusd, of op een andere manier? Kan je ook de warmteopwekking uitlezen, en bijgevolg de COP bepalen?
Bedankt alvast!
Nu moet ik me behelpen met wat andere tools. Om te beginnen heb ik in de groepenkast de groep van de WP (eigen groep uiteraard) een eigen tussenmeter (of deze als je een driefasemeter nodig hebt) gegeven. Eenje met modubus, zodat ik de meetwaardes in mijn iungo bij kan houden. Daaruit haal ik dan mijn energieverbruik. Dat zijn die onderste plaatjes.
De temperaturen monitor ik met DS18B20 digitale sensors. Die heb ik via een Temperature Sensor AddOn aangesloten op een Shelly 1PM. En die Shelly 1PM zit in het circuit dat mijn secundaire circulatiepump aanstuurt. Zo kan ik zien a) wanneer die loopt en b) hoeveel energie die gebruikt.
De Shelly's houd ik in de gaten via Home Assistant, die ook de iungo uit kan lezen en dus de tussenmeter van de WP bij de andere waardes kan zetten.
Let op dat je een Shell 1PM gebruikt en niet de nieuwere Shelly Plus 1PM, want daar kun je die Temperature Sensor niet op prikken. Het handige van deze constructie is nou net dat je hiervoor geen losse voeding nodig hebt. Dat maakt de heleboel een stuk eenvoudiger qua opzet.
Heb je hier wat aan?
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2022 17:18 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je geeft aan vrij accuraat, interessant, heeft iemand de door Vaillant gerapporteerde waardes inderdaad al eens vergeleken met een warmtemeter?Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:46:
En is bijv. het debiet wat de VWZ AI+ aangeeft enigszins nauwkeurig? (kan me voorstellen dat dat geen gemeten maar berekende waarde is vanuit de pomp)
@Flail in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" klopte het best goed in ieder geval.
Het debiet klopte ook binnen 2% met de warmtemeter (dan mag jij zeggen welke van de twee beter zit), maar dat is op een zo goed als nieuwe unit. Mogelijk dat na een paar jaar de meting verloopt, al zie ik op de tekening dat er een 'doorstromingssensor' op zit die wellicht wel een echte meting doet. De ultrasoonmeter vertrouw ik in ieder geval qua stabiliteit.
Het debiet klopte ook binnen 2% met de warmtemeter (dan mag jij zeggen welke van de twee beter zit), maar dat is op een zo goed als nieuwe unit. Mogelijk dat na een paar jaar de meting verloopt, al zie ik op de tekening dat er een 'doorstromingssensor' op zit die wellicht wel een echte meting doet. De ultrasoonmeter vertrouw ik in ieder geval qua stabiliteit.
Als ik dat zo lees, ga ik lekker besparen op een warmtemeter. Is natuurlijk leuk om even mee te spelen, maar als de aroTherm hetzelfde meet, dan is het wat mij betreft best.
Wat misschien nog wel interessant is, is om CV en SWW uit elkaar te halen. Worden deze apart bijgehouden?
Wat misschien nog wel interessant is, is om CV en SWW uit elkaar te halen. Worden deze apart bijgehouden?
ok, nog een datapuntje van nu:
Thermostaat:
Milieu-opbrengst 5967 kWh
Elektriciteit 1470 kWh
(samen 7437 kWh)
Warmtemeter:
7489 kWh opbrengst
kWh meter:
1553.5 kWh
Afwijking warmte: 0.7%
Afwijking elektriciteit: 5.4%
Lifetime COP volgens Vaillant is dan 5.06, volgens de aparte meters 4.82.
Het verschil is mogelijk een sluipverbruik van 14 watt, wat wellicht de VWZ AI + thermostaat is, die dan niet meegerekend worden?
Thermostaat:
Milieu-opbrengst 5967 kWh
Elektriciteit 1470 kWh
(samen 7437 kWh)
Warmtemeter:
7489 kWh opbrengst
kWh meter:
1553.5 kWh
Lifetime COP volgens Vaillant is dan 5.06, volgens de aparte meters 4.82.
Het verschil is mogelijk een sluipverbruik van 14 watt, wat wellicht de VWZ AI + thermostaat is, die dan niet meegerekend worden?
@Zwartoog ja, verwarming, sww en koeling (en totaal) worden los bijgehouden.
Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:46:
@SoulShot ik kan niet voor @Hippe Lip spreken, maar die post beschrijft het elektrisch vermogen. Dat is voor een paar tientjes te loggen met een tussenmeter (modbus of pulsteller) en een thuisservertje of zelfs praktisch gratis met de P1 poort van de digitale meter als die fase geen sluipverbruik heeft.
Dank voor de reacties!Hippe Lip schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:56:toon volledige bericht
[...]
Een koppeling met ebusd staat nog op mijn verlanglijstje. Dan kan ik tenminste een heleboel meer dingen inzien en wellicht aanpassen van mijn WP, waaronder de hoeveelheid opgewekte warmte. Dan kan ik ook de werkelijke COP bepalen. Dat doe ik met mijn andere WP (Nibe S1255) wel en kom daar tot een COP van ruim 6½ all-in, inclusief SWW en inclusief de pompen en elektronica in de WP dus!
Nu moet ik me behelpen met wat andere tools. Om te beginnen heb ik in de groepenkast de groep van de WP (eigen groep uiteraard) een eigen tussenmeter (of deze als je een driefasemeter nodig hebt) gegeven. Eenje met modubus, zodat ik de meetwaardes in mijn iungo bij kan houden. Daaruit haal ik dan mijn energieverbruik. Dat zijn die onderste plaatjes.
De temperaturen monitor ik met DS18B20 digitale sensors. Die heb ik via een Temperature Sensor AddOn aangesloten op een Shelly 1PM. En die Shelly 1PM zit in het circuit dat mijn secundaire circulatiepump aanstuurt. Zo kan ik zien a) wanneer die loopt en b) hoeveel energie die gebruikt.
De Shelly's houd ik in de gaten via Home Assistant, die ook de iungo uit kan lezen en dus de tussenmeter van de WP bij de andere waardes kan zetten.
Let op dat je een Shell 1PM gebruikt en niet de nieuwere Shelly Plus 1PM, want daar kun je die Temperature Sensor niet op prikken. Het handige van deze constructie is nou net dat je hiervoor geen losse voeding nodig hebt. Dat maakt de heleboel een stuk eenvoudiger qua opzet.
Heb je hier wat aan?
Die Iungo 1 of 3-fase kWh meter (56 of 145 euro), modubus stick (35 euro) in combinatie met het basisstation (lite 135 euro) loopt wel op voor enkel de stroom monitoring. Gezien post van Proton, is de Vaillant app voor mij misschien wel voldoende.
@Proton_ Hoe kom jij aan een paar tientjes voor een kWh meter die gelinkt is aan server? Heb al even rondgezocht voor 'home assistant kwh meter', beste wat ik uitkwam was een clamp-gebasseerde methode als deze. Voor een tussenmeter met modbus gelinkt aan hassio vond ik precies niet meteen iets voor die prijs?Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:46:
Dat is voor een paar tientjes te loggen met een tussenmeter (modbus of pulsteller) en een thuisservertje
@Hippe Lip Bedankt voor uitleg over Shelly's, kende ik nog niet. Ik heb bij mijn huidige CV een Xiaomi Aqara Temperatuur sensor gestoken tussen de buisisolatie en de warmwater aanvoer. Op die manier vermoed ik dat er wel wat afwijking opzit, maar ik heb wel inzicht in het pendelgedrag zo. Die sensor kan je ook modden om een probe aan te steken, maar heb ik nog niet gedaan. Plak jij die probe dan gewoon tegen je aanvoerbuis aan?
[ Voor 3% gewijzigd door SoulShot op 19-05-2022 07:45 ]
@SoulShot
ik ben geen expert in HA, maar volgens mij kan elke pulsgever gewoon aan een GPIO, voor €20.
Modbusmeters werken ook met HA en zijn er voor ca €50.
Ik zag zelfs een SDM220 variant met wifi
Modbus kost €3.
ik ben geen expert in HA, maar volgens mij kan elke pulsgever gewoon aan een GPIO, voor €20.
Modbusmeters werken ook met HA en zijn er voor ca €50.
Ik zag zelfs een SDM220 variant met wifi
Modbus kost €3.
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2022 20:46 ]
Interessant, goed om te weten, dank!Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:50:
Hebben de ervaringsdeskundige nog advies mbt bovenstaande vragen?AJA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:22:toon volledige bericht
Ik heb inmiddels de warmtepomp besteld en alle bijbehorende modules, met dank aan Adriaan!
Enkele vragen die in mij opkwamen:De hydraulische module en 100L buffervat komen binnenkort binnen, deze wilde ik al gereed gaan maken.
- Terreinleiding, afstand tot kruipruimte is circa 2,5 meter, kan ik in de kruipruimte dan het beste naar een vaste 35 CV leiding gaan en uiteindelijk naar de technische ruimte? Of adviseren jullie de terreinleiding zover mogelijk door te leggen? Qua kosten is een CV leiding een stuk voordeliger.
- Terreinleiding: Terrendis 32mm of 40mm? Wat is jullie advies? Zelf neigde ik naar 40mm.
- 100L buffer vat voor CV; volgens de handleiding zit er een ophangbeugel bij, klopt dat? Ik wil hem namelijk zo hoog mogelijk hangen gezien de beperkte ruimte.
- Vuilfilter achter de 100L buffervat, raden jullie iets aan of zijn alle vuilfilters goed (genoeg)?
- Heb je bij de hydraulische module een afvoer nodig tbv overstortventiel?
- Leidingdikte, ik wilde met vaste cv leidingen van 28mm gaan werken, behalve dan tussen de WP en hydraulische module. Dan kan ik de leidingen netjes wegwerken. Vanaf de boiler met koper voor het sanitair water.
zo iets van kunststof nemen., Terrein leiding of zelf goed isoleren. i.v.m met roest met staalAJA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:34:
[...]
Hebben de ervaringsdeskundige nog advies mbt bovenstaande vragen?
32 is zat 40 zal nog mindere weerstand hebben.
Ja zit beugel bij om op te hangen
Vuilfilter op retour tussen buffer en monoblock. Een van 1"
Ik sluit ook alles aan met 28mm. draait perfect. En tapwater 22 koper.
Die iungo had ik al. Ik noemde ‘m meer zodat je ook van het bestaan daarvan weet. Ik vind ‘m vooral fijn omdat die helemaal zelfstandig en met een hoge uptime de waardes van mijn slimme meter bijhoudt. Daar kun je verder van alles bij aansluiten wat hij dan ook registreert. Bij mij ging het voor de Vaillant dus allen maar om een (eenfase) modbustussenmeter. De rest was er al.SoulShot schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:42:
Die Iungo 1 of 3-fase kWh meter (56 of 145 euro), modubus stick (35 euro) in combinatie met het basisstation (lite 135 euro) loopt wel op voor enkel de stroom monitoring. Gezien post van Proton, is de Vaillant app voor mij misschien wel voldoende.
De tussenmeteres die er zijn kun je in twee groepen indelen:
Meters die pulsen afgeven (lichtpulsen of elektrisch). Die had ik eventjes in het begin, maar daar ben ik snel vanaf gestapt. Probleem is dat als je server (waarop je de boel registreert) er eventjes niet is, dat je dan een lacune in je metingen hebt en je weet niet hoe groot die is.
Het andere type is een modbusmeter die de tellerstand communiceert. Ik denk dat de WiFi-variant die @Proton_ noemt dat ook doet, maar kijk het voor de zekerheid wel ff na.
Mijn sensors heb ik met isolatietape strak tegen de buis geklemd en er daarna isolatie omheen gedaan. Ook als het contact niet perfect is moet die (uiteindelijk) wel de juiste waarde meten omdat die zo dicht tegen de buis aanzit en er isolatie omheen zit. Zo kan niet nooit de omgevingstemperatuur meten. Maar in de praktijk zie ik de waardes gewoon snel volgen.@Hippe Lip Bedankt voor uitleg over Shelly's, kende ik nog niet. Ik heb bij mijn huidige CV een Xiaomi Aqara Temperatuur sensor gestoken tussen de buisisolatie en de warmwater aanvoer. Op die manier vermoed ik dat er wel wat afwijking opzit, maar ik heb wel inzicht in het pendelgedrag zo. Die sensor kan je ook modden om een probe aan te steken, maar heb ik nog niet gedaan. Plak jij die probe dan gewoon tegen je aanvoerbuis aan?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@SoulShot je kunt inderdaad kiezen uit de pulsmeters (19-25€ voor de Eastron SDM120) of modbus,
om de pulsjes uit te lezen in home assistant kun je een ESP met ESPhome gebruiken. Dan kun je er ook nog DS18B20 temperatuursensors aan hangen, eventueel nog zaken sturen of statuscontacten van bijvoorbeeld je pomp binnenhalen.
Hier heb ik nog de CV hangen, en ook daar sensors tegen de buis getaped. Wijken iets af ten opzichte van de CV meting, maar welke dichter bij de werkelijke waarde zit heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd. het ging mij met name om de dT. Eventueel nog wat koelpasta ertussen voor betere overdracht.
om de pulsjes uit te lezen in home assistant kun je een ESP met ESPhome gebruiken. Dan kun je er ook nog DS18B20 temperatuursensors aan hangen, eventueel nog zaken sturen of statuscontacten van bijvoorbeeld je pomp binnenhalen.
Hier heb ik nog de CV hangen, en ook daar sensors tegen de buis getaped. Wijken iets af ten opzichte van de CV meting, maar welke dichter bij de werkelijke waarde zit heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd. het ging mij met name om de dT. Eventueel nog wat koelpasta ertussen voor betere overdracht.
]
[ Voor 100% gewijzigd door Kriss0r op 13-06-2022 14:26 ]
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak geïsoleerd met steenwol. Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de woonkamer wordt binnenkort de laatste ramen vervangen voor HR++ glas. Misschien gaan we nog spouwmuurisolatie doen (van het oude gedeelte), al ben ik nog steeds huiverig voor de negatieve bijwerkingen (schimmel op de binnenmuren).
Wij zijn voornemens om op korte termijn (voor zover dat mogelijk is) een warmtepomp aan te schaffen. Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas en 3500 kWh stroom. We hebben op dit moment 14 zonnepanelen (320 Wp). Indien nodig kunnen we nog 10 zonnepanelen op onze garage kwijt, dit zal een op zichzelf staand circuit moeten worden, met eigen omvormer.
Onze gedachte is om (voorlopig) een hybride installatie te gaan gebruiken, waarbij de warmtepomp een dusdanig vermogen heeft, dat de cv-ketel in principe niet meer nodig is.
Onze installateur (waar wij onze gehele elektrische- en cv-installatie van hebben afgenomen) werkt voornamelijk met Vaillant en Nefit. Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:
Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6A 400V (11kw), deze heeft COP 2,40 (dit is een monobloc model), € 3600 subsidie;
Vaillant AroTHERM split VWL 125/5 AS 400V (12kw), deze heeft COP 4,54, € 3750 subsidie.
Ik heb hun ook gevraagd om van Nefit een vergelijkbaar model op te geven.
De monobloc heeft een lagere COP waarde maar heeft (indien nodig) de mogelijkheid tot aanvoertemperatuur van 75 gr. (Bij -10 kan deze nog aanvoertemperatuur van 65 gr. halen). Deze kan dus een cv ketel vervangen (tav het verwarmen). Ik durf het in onze woning nog niet aan om geheel van het gas te gaan, dan zou er een grote warmwaterboiler aangesloten op de warmtepomp bij moeten komen).
We moeten het eerst een (stevige) winter ervaren om te zien of een dergelijke warmtepomp het kan trekken voor onze (grotendeels) oude woning.
Heeft iemand van jullie ervaring met een Vaillant of Nefit warmtepomp? Hebben jullie tips?
Daarnaast hebben we ook een offerte opgevraagd voor een multisplit airco, met 2 of 3 binnen units. Nu kun je met moderne airco’s ook zuinig verwarmen. Wat ik dan lastig vind is hoe bepaal je wanneer het zuiniger wordt om met de cv installatie (met warmtepomp) te stoken en wanneer is het zuiniger om met een airco te verwarmen.
Wij zijn voornemens om op korte termijn (voor zover dat mogelijk is) een warmtepomp aan te schaffen. Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas en 3500 kWh stroom. We hebben op dit moment 14 zonnepanelen (320 Wp). Indien nodig kunnen we nog 10 zonnepanelen op onze garage kwijt, dit zal een op zichzelf staand circuit moeten worden, met eigen omvormer.
Onze gedachte is om (voorlopig) een hybride installatie te gaan gebruiken, waarbij de warmtepomp een dusdanig vermogen heeft, dat de cv-ketel in principe niet meer nodig is.
Onze installateur (waar wij onze gehele elektrische- en cv-installatie van hebben afgenomen) werkt voornamelijk met Vaillant en Nefit. Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:
Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6A 400V (11kw), deze heeft COP 2,40 (dit is een monobloc model), € 3600 subsidie;
Vaillant AroTHERM split VWL 125/5 AS 400V (12kw), deze heeft COP 4,54, € 3750 subsidie.
De monobloc heeft een lagere COP waarde maar heeft (indien nodig) de mogelijkheid tot aanvoertemperatuur van 75 gr. (Bij -10 kan deze nog aanvoertemperatuur van 65 gr. halen). Deze kan dus een cv ketel vervangen (tav het verwarmen). Ik durf het in onze woning nog niet aan om geheel van het gas te gaan, dan zou er een grote warmwaterboiler aangesloten op de warmtepomp bij moeten komen).
We moeten het eerst een (stevige) winter ervaren om te zien of een dergelijke warmtepomp het kan trekken voor onze (grotendeels) oude woning.
Heeft iemand van jullie ervaring met een Vaillant of Nefit warmtepomp? Hebben jullie tips?
Daarnaast hebben we ook een offerte opgevraagd voor een multisplit airco, met 2 of 3 binnen units. Nu kun je met moderne airco’s ook zuinig verwarmen. Wat ik dan lastig vind is hoe bepaal je wanneer het zuiniger wordt om met de cv installatie (met warmtepomp) te stoken en wanneer is het zuiniger om met een airco te verwarmen.
eeh welke COP's neem je nu? Want dit klopt niet. Bij welke temperatuur aanvoer en buiten horen deze COP's die jij noemt?hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:toon volledige bericht
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak geïsoleerd met steenwol. Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de woonkamer wordt binnenkort de laatste ramen vervangen voor HR++ glas. Misschien gaan we nog spouwmuurisolatie doen (van het oude gedeelte), al ben ik nog steeds huiverig voor de negatieve bijwerkingen (schimmel op de binnenmuren).
Volgens de site van Vaillant: COP A-7/W35 ∆T 5KKees_frl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:25:
[...]
eeh welke COP's neem je nu? Want dit klopt niet. Bij welke temperatuur aanvoer en buiten horen deze COP's die jij noemt?
mono: COP 2,7
split: COP 2.45
volgens de site Vaillant
Ik zie bij de VWL125/5 AS toch echt 4,54 staan: https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html. Of begrijp ik dan niet wat ze hier bedoelen?Kees_frl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
[...]
mono: COP 2,7
split: COP 2.45
volgens de site Vaillant
Het is allemaal nog wel nieuw voor mij, dus wellicht begrijp ik dan niet wat ze bedoelen…
Zijn deze toestellen gezien verbruik niet wat overkill? Heb een 125/6 in bestelling staan die 4000M3 moet gaan compenseren..[b] Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas
Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:
P8
Ga jij dan volledig van het gas af?Pr8chtig schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:38:
[...]
Zijn deze toestellen gezien verbruik niet wat overkill? Heb een 125/6 in bestelling staan die 4000M3 moet gaan compenseren..
Monoblock heb je de cop bij -7, bij de split +7hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:33:
[...]
Ik zie bij de VWL125/5 AS toch echt 4,54 staan: https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html. Of begrijp ik dan niet wat ze hier bedoelen?
Het is allemaal nog wel nieuw voor mij, dus wellicht begrijp ik dan niet wat ze bedoelen…
Dat verklaart het grote verschil (meestal is de cop bij monoblock een klein beetje beter dan bij een split, maar het daadwerkelijke haalbare cop hangt af van de situatie, als je direct de woning in kan is monoblock beter, moet je eerst een stuk buiten langs dan kan je vaak beter de monoblock split pakken)
Nog niet maar wil ook wel voorbereid zijn.
[ Voor 67% gewijzigd door Pr8chtig op 20-05-2022 10:41 ]
P8
Ik denk dat je een paar kw tekort komt als er weer een normale winter is, of je moet een 9kw elektrisch element erachter hangenPr8chtig schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:38:
[...]
Zijn deze toestellen gezien verbruik niet wat overkill? Heb een 125/6 in bestelling staan die 4000M3 moet gaan compenseren..
Daarom voorlopig in hybride. Kijk ik over een paar jaar hoe het zich ontwikkeld.123Arjan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat je een paar kw tekort komt als er weer een normale winter is, of je moet een 9kw elektrisch element erachter hangen
P8
Ik heb thuis ca 3500m3 gas vervangen voor een 11kw Wp, meestal gaat het goed maar af en toe maakt hij toch gebruik van mijn 6kw backup element (wel temperatuur nodig van 35-50 graden ivm radiatoren, dat telt ook wel wat mee… en geen buffervat aangesloten, wel aanwezig maar moet er nog steeds na 3 jaar tussen gezet worden)
En wat is de huidige aanvoertemperatuur van je radiatoren? 70 graden, 50 graden of anders?hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:20:
Nog even goed om te vermelden, wij verwarmen nog met traditionele radiatoren.
Puur op verbruik en m2's is een 75/6 volgens mij meer dan genoeg. Die staat bij mij ook in bestelling en ik heb in het slechtste jaar tot nu toe 1900m3 gas verbruikt waarvan 1300 voor verwarming en 600 voor SWW.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Jij verwarmt met vloerverwarming?PaT schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:53:
[...]
En wat is de huidige aanvoertemperatuur van je radiatoren? 70 graden, 50 graden of anders?
Puur op verbruik en m2's is een 75/6 volgens mij meer dan genoeg. Die staat bij mij ook in bestelling en ik heb in het slechtste jaar tot nu toe 1900m3 gas verbruikt waarvan 1300 voor verwarming en 600 voor SWW.
Ben benieuwd, zie veel bestaande woningen en wij denken de 75/6 aan te schaffen voor de nieuwbouwwoning.
De aanvoertemperatuur stond altijd op 65 gr. Ik heb in 1 van de laatste winter weken de temperatuur op 50 gr gezet. Wij hadden niet het idee dat dit een probleem is, echter hebben we niet de strengste vorst gehad met deze aanvoertemperatuur. Daarom denk ik ook dat we eerst die cv ketel laten hangen en als hybride systeem installeren. Mocht blijken dat we met het met een (nog lagere) temperatuur ook wel warm krijgen, dan zou de cv ketel eruit kunnen en moet er een Arostor oid bij komen.PaT schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:53:
[...]
En wat is de huidige aanvoertemperatuur van je radiatoren? 70 graden, 50 graden of anders?
hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd)
Oef, jammer. Gemiste kans, of ligt de nieuwe vloer er nog niet in?hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:20:
Nog even goed om te vermelden, wij verwarmen nog met traditionele radiatoren.
Kijk in de specs hoe de COP verloopt met buitentemperatuur. Bij L/W is dat ook erg afhankelijk van watertemperatuur; 60 graden is ca 2x zo duur als 30 graden.Daarnaast hebben we ook een offerte opgevraagd voor een multisplit airco, met 2 of 3 binnen units. Nu kun je met moderne airco’s ook zuinig verwarmen. Wat ik dan lastig vind is hoe bepaal je wanneer het zuiniger wordt om met de cv installatie (met warmtepomp) te stoken en wanneer is het zuiniger om met een airco te verwarmen.
In de omstandigeden waarbij de COP van de airco hoger is dan die van de warmtepomp, is de airco zuiniger.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic