Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
Bart_Denon schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:04:
[...]

Dank je, qua prijs wel flink hoger dan in NL/BE en moet dan nog verstuurd worden. Vreemd voor een Duits product? Wasco/Rensa levert helaas niet aan particulieren.... Ik blijf zoeken...
Is niet vreemd, de subsidie in Duitsland ligt hoger ik meende 35% van de installatie. In Oostenrijk kost de alleen de unit 125/6 ong. 9500 euro, ook daar veel meer subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door vicom147 op 28-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
België lijkt nog redelijk.
https://www.solyd.be/nl/v...a-s2-230v-0010021117.html
Geen levertijd indicatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 28-04-2022 15:48 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:23
Dat is wel het S2 model --> dus zonder koelmodule (die je wel weer los kan bijkopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Heb gisteren mijn cv ketel eruit gehaald en vandaag de arostor 270 geplaatst en aangesloten. Maakt minder geluid dan ik had gedacht. In de nacht zal die wel hoorbaar zijn maar dan wil ik ook niet dat die draait. De menu’s vinden en wat waar ingesteld kan worden was nog wat zoeken. Ik hoop dat die nu goed staat. Morgenavond alle cv leidingen persen. De rest is allemaal al klaar gelegd, de 75/6 staat op zijn plek. Net in bad geweest, koste maar een paar graden. Gaan de 32 zonnepanelen tenminste ook wat doen ipv alleen maar terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Bart_Denon schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:04:
[...]

Dank je, qua prijs wel flink hoger dan in NL/BE en moet dan nog verstuurd worden. Vreemd voor een Duits product? Wasco/Rensa levert helaas niet aan particulieren.... Ik blijf zoeken...
Heb je niet een bevriend/familielid/collega met kvk inschrijving? Dat is vaak al voldoende om te kopen bij dergelijke winkels.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Hoeveel graden zakt zo’n boilervat eigenlijk over één nacht? Gisteravond 20:00 was de arostor hier 55 graden, vanochtend stond die op 52,5.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Dat klinkt als 2,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Websphinxie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:20:
[...]

Heb je niet een bevriend/familielid/collega met kvk inschrijving? Dat is vaak al voldoende om te kopen bij dergelijke winkels.
https://www.warmtepompen-webshop.nl/ leverde mijn 75/5 via Wasco.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:20
Websphinxie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:20:
[...]

Bij Wasco dan. Ik had me ingeschreven bij kvk en aangemeld bij Rensa, maar die zeiden dat ik eerst maar een jaar ketels moet gaan installeren en een diploma moest halen. Op de vraag wat voor diploma ik dan nodig heb voor monoblock warmtepompen kreeg ik uiteraard geen antwoord.

Wasco was aanmelden en bestellen, toevallig eergister gebeld. Maar hun levertijd betreft maanden had de meneer het over. Vaillant zelf had het over "deze zomer". Dus ik vermoed een maand of 2 a 3? Backorders waren er in ieder geval genoeg

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Ja haha dat snap ik.
Wat is normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kleuvert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:31:
[...]

Ja haha dat snap ik.
Wat is normaal?
Flauw, sorry. Ik weet het antwoord niet - maar jij hebt ‘m blijkbaar zo ingesteld dat hij alleen overdag verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:20
Kleuvert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:31:
[...]

Ja haha dat snap ik.
Wat is normaal?
Als ik even aanneem dat je de 270L variant hebt:

4*2.5*270/3600 = 0.75kWh. Volgens mij klopt dat wel redelijk?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
kevineppo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:44:
[...]

Als ik even aanneem dat je de 270L variant hebt:

4*2.5*270/3600 = 0.75kWh. Volgens mij klopt dat wel redelijk?
Klopt gaat om de 270L variant.
Dan lijkt het wel te kloppen. Ik heb geen idee en vond 2,5 graad voor 12uur niet aan erg weinig. Aangezien ik nog geen vermogensmeter heb gekoppeld kan ik niet zien of die vannacht toch is gaan verwarmen. Heb ingesteld dat die van 8:00-22:00 op zonnetje staat en alles daaromheen een maantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 07:32
Iemand die mij kan helpen kiezen tussen deze?

Ik zie volgende voor/nadelen:
* De goedkoopste is een split bovenaan
* Daaronder ook een split, maar met aparte binnenunit en boiler, voordeel is 300 liter tov 200 liter. Ook is het fijn dat ik waarschijnlijk de boiler kan behouden indien bijv. de binnenunit stuk is na 10-15 jaar.
* Daaronder de duurste versie met een monobloc uitvoering. Ik denk voornamelijk dat hierbij het voordeel is dat de COP iets beter is bij A10 (maar minder goed bij A2/7).

Vaillant aroTHERM Split VWL 105/5 AS, uniTOWER VWL 128/5 IS 8.629,00 EUR
https://www.heizungsdisco...-heizungswaermepumpe.html

Vaillant Paket 4.022 aroTHERM Split VWL 105/5 AS 9.249,00 EUR
https://www.heizungsdisco...h-rw-3003-br-vrc-720.html

Vaillant Paket 4.33 aroTHERM plus VWL 105/6 A 10.409,00 EUR
https://www.heizungsdisco...erm-plus-vwz-meh-976.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot een split installeer je niet zelf (want stek). Wat kost dat? Welke installateur wil de boel in bedrijf stellen zonder het zelf te leveren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
SoulShot schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:54:
Iemand die mij kan helpen kiezen tussen deze?

Ik zie volgende voor/nadelen:
* De goedkoopste is een split bovenaan
* Daaronder ook een split, maar met aparte binnenunit en boiler, voordeel is 300 liter tov 200 liter. Ook is het fijn dat ik waarschijnlijk de boiler kan behouden indien bijv. de binnenunit stuk is na 10-15 jaar.
* Daaronder de duurste versie met een monobloc uitvoering. Ik denk voornamelijk dat hierbij het voordeel is dat de COP iets beter is bij A10 (maar minder goed bij A2/7).

Vaillant aroTHERM Split VWL 105/5 AS, uniTOWER VWL 128/5 IS 8.629,00 EUR
https://www.heizungsdisco...-heizungswaermepumpe.html

Vaillant Paket 4.022 aroTHERM Split VWL 105/5 AS 9.249,00 EUR
https://www.heizungsdisco...h-rw-3003-br-vrc-720.html

Vaillant Paket 4.33 aroTHERM plus VWL 105/6 A 10.409,00 EUR
https://www.heizungsdisco...erm-plus-vwz-meh-976.html
Beste Soulshot,

Er zijn nog wel een paar dingen.

Bij de split heb je een stekmonteur nodig. En bij een mono niet.

Ga je voor een losstaande boiler zou ik voor een RVS gaan van de Jong WPS 200 of 300 ltr. Stuk lichter dan die van Vaillant. Laatst nog een 400ltr geplaatst . Staal 165kilo . Rvs 300 liter 68 kilo.

Dus bij losstaande boiler meer watervoorraad dan bij unitower.

Losse spullen heb je meer ruimte nodig en meerder materialen om alles aan ter sluiten. Unitower stuk makkelijker. Je heb ook een unitower mono plus. Heb je ook geen stek monteur nodig

Kijken wat je nodig hebt kwa warm water en wat voor ruimte je ter beschikking hebt. Dan een keuze maken.

Vaillant uniSTOR plus VIH RW 300/3 BR is de energieklasse B de MR is de A klasse boiler. In de unitower zit ook een A klasse boiler in.

Prijzen kunnen ook beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 29-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japio2
  • Laatst online: 18-04 20:30
Kleuvert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:13:
Hoeveel graden zakt zo’n boilervat eigenlijk over één nacht? Gisteravond 20:00 was de arostor hier 55 graden, vanochtend stond die op 52,5.
Ik heb zo'n WP boiler nog nooit van dichtbij gezien. Ben me aan het oriënteren en vroeg me in dat verband af hoe lang zo'n apparaat gemiddeld eigenlijk draait op een dag. Dit i.v.m. de geluidsproduktie. Als hij om het kwartier aanslaat dan is het wat anders dan drie keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Voor de VWL 75/6 buitenunit ben ik begonnen met het maken van de opstelplaats. Nu is de plaatsing van de 100mm afvoerpijp tbv condensafvoer mij niet helemaal duidelijk. De afstand in de breedte vanaf de bielsen is helder: deze is 270mm hoh. Vanaf de achterzijde gezien staat er 106mm hoh in de tekening. Maar 106mm vanaf welk punt? Wordt er 106mm bedoeld vanaf het verankeringsoog van de buitenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HVh-jfGPAkdKIZtiVQXEI1o5DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNlcBpPq8StaYBEKjjzTaycr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
106 vanaf het verankeringspunt van de linker ligger, zo lees ik ‘m. En 270 vanaf het midden van diezelfde ligger.

Zijn dat betonnen liggers, in zand ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Japio2 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:15:
[...]

Ik heb zo'n WP boiler nog nooit van dichtbij gezien. Ben me aan het oriënteren en vroeg me in dat verband af hoe lang zo'n apparaat gemiddeld eigenlijk draait op een dag. Dit i.v.m. de geluidsproduktie. Als hij om het kwartier aanslaat dan is het wat anders dan drie keer per dag.
Ik denk dat, net als met een warmtepomp voor verwarming, een WPB gebaat is bij lange runs op laag vermogen. Maar wat het geluid dan is, is een beetje de vraag ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:17:
Voor de VWL 75/6 buitenunit ben ik begonnen met het maken van de opstelplaats. Nu is de plaatsing van de 100mm afvoerpijp tbv condensafvoer mij niet helemaal duidelijk. De afstand in de breedte vanaf de bielsen is helder: deze is 270mm hoh. Vanaf de achterzijde gezien staat er 106mm hoh in de tekening. Maar 106mm vanaf welk punt? Wordt er 106mm bedoeld vanaf het verankeringsoog van de buitenunit?

[Afbeelding]
Je moet meten van de bevestigingspunten op je warmtepomp. Dan kan je hem zo uittekenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Vb33PRIEnwju7sOlT1pxoPtf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5d53RdLSU1IqRIhgN8hI9CDV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Adriaan71 op 29-04-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
[...]
Een wpb doet doorgaans 1 run van een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

Heeft met meerder zakken te maken.

Je warm water verbruik ( als ie meerdere keren moet bijverwarmer per dag )
Buiten temperatuur lucht
Ingestelde boiler water temperatuur maximaal
Ingestelde boiler water temperatuur minimaal

Maar hij zal altijd 1 run doen tot de ingestelde waardes.

Geef hem wel de tijd om op te warmen. Als je de opwarm tijd verkort pakt hij ook verwarmingselement erbij omdat hij op tijd klaar moet zijn wat duur stoken is. COP van 1

Bij legionella run pakt hij zo en zo het elektrische element erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Adriaan71 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:29:
[...]

Je moet meten van de bevestigingspunten op je warmtepomp. Dan kan je hem zo uittekenen

[Afbeelding]
Dank je wel!
Dan is het inderdaad vanaf het oog/bevestigingspunt wat ik dacht. Dat hadden ze wat mij betreft wel wat duidelijker kunnen aangeven.
Maar fijn dat ik het nu zeker weet. :)

Edit: ik zie nu jouw afbeelding in de handleiding staan. Had ik blijkbaar over heen gekeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Franciesco op 29-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Morgen ga ik de 75/5 en Unitower installeren. De F-gassen monteur komt maandag.

Weet iemand of ik de ontluchting van het CV circuit alvast kan uitvoeren zonder de gasleidingen tussen buiten en binnen? Dus alleen spanning op de 78/5 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:19:
@SoulShot een split installeer je niet zelf (want stek). Wat kost dat? Welke installateur wil de boel in bedrijf stellen zonder het zelf te leveren?
Adriaan71 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:21:
[...]

Beste Soulshot,

Er zijn nog wel een paar dingen.

Bij de split heb je een stekmonteur nodig. En bij een mono niet.

Ga je voor een losstaande boiler zou ik voor een RVS gaan van de Jong WPS 200 of 300 ltr. Stuk lichter dan die van Vaillant. Laatst nog een 400ltr geplaatst . Staal 165kilo . Rvs 300 liter 68 kilo.

Dus bij losstaande boiler meer watervoorraad dan bij unitower.

Losse spullen heb je meer ruimte nodig en meerder materialen om alles aan ter sluiten. Unitower stuk makkelijker. Je heb ook een unitower mono plus. Heb je ook geen stek monteur nodig

Kijken wat je nodig hebt kwa warm water en wat voor ruimte je ter beschikking hebt. Dan een keuze maken.

Vaillant uniSTOR plus VIH RW 300/3 BR is de energieklasse B de MR is de A klasse boiler. In de unitower zit ook een A klasse boiler in.

Prijzen kunnen ook beter.
Hartelijk dank voor reacties! Ik ben zelf wat aan het opzoeken, maar idee is wel om volledig door installateur te laten doen (sleutel op deur project).

Ik heb de COPs eens vergeleken, de mono doet het zoals verwacht wat beter, maar ik zou nog moeten bekijken of dat de meerprijs verantwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUrTuyxyx6kRdXvOB5HPK7dvGgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sgIl81sofMNpzXvc0ylrGh5f.png?f=user_large

Kan iemand mij ook zeggen wat het toestel in het midden zou moeten voorstellen? Ik dacht dat de pomp/naverwarmer rechtstreeks op de boiler en vvw werd aangesloten, maar deze setup is wel wat anders precies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltu1B3Y2206ipVxdE9JaSYdUDzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DX48uFc8bjbFT7ukOfZixfbX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:59

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

SoulShot schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:34:
[...]

[...]

Kan iemand mij ook zeggen wat het toestel in het midden zou moeten voorstellen? Ik dacht dat de pomp/naverwarmer rechtstreeks op de boiler en vvw werd aangesloten, maar deze setup is wel wat anders precies.
een buffervat van 40ltr

https://www.warmtebeheer....vat-vwz-mps-40-liter.html

[ Voor 10% gewijzigd door Speedyace op 30-04-2022 14:50 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot of dat buffervat iets toevoegt kan je nog uitrekenen adhv de ongeregelde systeeminhoud, anders gewoon weglaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Dat is en buffervat in serie.

Kan je zien dat hij alleen op zijn retour is aangesloten.
Dat doe je alleen als je water volume in je installatie niet groot genoeg is. Anders heb je die inderdaad niet nodig.

[Afbeelding]
[/quote]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
ShowPOINT app van Vaillant kan je je geselecteerde warmtepomp plaatsen met je telefoon op de locatie waar je heb wil hebben. Misschien wel leuk om te kijken hoe hij komt te staan.

Ontdek het productportfolio van Vaillant warmtepompen op een meeslepende manier en krijg een indruk hoe een warmtepomp in uw huis past.

Ervaar uw nieuwe verwarmingssysteem voor uw huis in slechts één tik. Vaillant showPOINT heeft nieuwe en spannende manieren om het Vaillant warmtepompenportfolio en meer te verkennen.

Met showPOINT kunt u warmtepompen digitaal in uw eigen huis plaatsen. Met behulp van de nieuwste AR-technologie kunt u de producten van Vaillant als nooit tevoren ervaren wanneer u maar wilt.

De app bevat 3D-modellen op ware schaal van de binnen- en buitenunits van een Vaillant warmtepompsysteem. Zo geeft Vaillant showPOINT u een nauwkeurige indruk van de grootte en functionaliteit van een warmtepompsysteem en hoe het in uw woning past. Ook laat de app u ervaren hoe stil een buitenunit zou zijn. En natuurlijk kunt u een foto maken van 'uw' warmtepomp voor uw documentatie.

Wat Vaillant showPOINT u biedt:
- Ontdek het Vaillant warmtepomp portfolio
- Plaats onze warmtepompen in AR
- Controleer of het product in uw woning past
- Ervaar het geluid van de buitenunit
- Bekijk informatieve video's om te begrijpen hoe een warmtepomp werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gedownload. Had gehoopt dat er ook WPB’s in zouden staan. Bij daglicht maar eens buiten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Vandaag heb ik de Vaillant 75/5 met de Unitower 78/5 geïnstalleerd en is de CV ketel ook verwijderd.

De F-gassen monteur zou eigenlijk maandag komen, maar dit is door omstandigheden verplaatst naar woensdagavond. Met 2 jonge kinderen is een gebrek aan warm water tot woensdagavond niet echt handig.

Is er een mogelijkheid om de boiler in de Unitower te verwarmen met het element, zonder dat deze in verbinding staat met de 75/5?

In de handleiding staat vermeld dat het noodbedrijf ingesteld kan worden. Zou het mogelijk zijn om de Unitower op te starten zonder verbinding met de 75/5 en dan het noodbedrijf in te stellen op alleen warm water van 38 graden? Ik kan me voorstellen als er geen verbinding is met de 75/5 de Unitower gelijk in noodbedrijf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1608730

Ensch053 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:
Vandaag heb ik de Vaillant 75/5 met de Unitower 78/5 geïnstalleerd en is de CV ketel ook verwijderd.

De F-gassen monteur zou eigenlijk maandag komen, maar dit is door omstandigheden verplaatst naar woensdagavond. Met 2 jonge kinderen is een gebrek aan warm water tot woensdagavond niet echt handig.

Is er een mogelijkheid om de boiler in de Unitower te verwarmen met het element, zonder dat deze in verbinding staat met de 75/5?

In de handleiding staat vermeld dat het noodbedrijf ingesteld kan worden. Zou het mogelijk zijn om de Unitower op te starten zonder verbinding met de 75/5 en dan het noodbedrijf in te stellen op alleen warm water van 38 graden? Ik kan me voorstellen als er geen verbinding is met de 75/5 de Unitower gelijk in noodbedrijf gaat.
Zonder ebus verbinding heb ik dit trucje al een keer succesvol toegepast; zet de driewegklep handmatig op het boiler bedrijf en laat hem daarop staan.

8.19.1 Drogendekvloeractiveren
1. Druk op de ontstoringstoets. (Resetknop)
2. Houd bij opnieuw starten van het display de + toets net zolang ingedrukt, tot de taalkeuze wordt geopend.
3. Stel de gewenste taal in. (→ Pagina 38)
4. Druk op de -toets, om de voedingsspanning van de hulpverwarming te selecteren.
Etcetc, wijst verder vanzelf of zie de handleiding van de uniTOWER.

Stel vervolgens dag 5 in, dan zal hij de boiler een 7 tal dagen op 45 graden houden (of tot annuleren).

Let op! Erg goed handmatig ontluchten om doorbranden naverwarmer te voorkomen, geen automatisch programma aanwezig in deze stand.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensch053
Anoniem: 1608730 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Zonder ebus verbinding heb ik dit trucje al een keer succesvol toegepast; zet de driewegklep handmatig op het boiler bedrijf en laat hem daarop staan.

8.19.1 Drogendekvloeractiveren
1. Druk op de ontstoringstoets. (Resetknop)
2. Houd bij opnieuw starten van het display de + toets net zolang ingedrukt, tot de taalkeuze wordt geopend.
3. Stel de gewenste taal in. (→ Pagina 38)
4. Druk op de -toets, om de voedingsspanning van de hulpverwarming te selecteren.
Etcetc, wijst verder vanzelf of zie de handleiding van de uniTOWER.

Stel vervolgens dag 5 in, dan zal hij de boiler een 7 tal dagen op 45 graden houden (of tot annuleren).

Let op! Erg goed handmatig ontluchten om doorbranden naverwarmer te voorkomen, geen automatisch programma aanwezig in deze stand.

Succes!
Heel erg bedankt Glenn!

Dat handmatig ontluchten is nog wel een dingetje dus. Is het ook mogelijk om zonder buitenunit het ontluchtingsprogramma te starten ( pagina 37, 8.5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ensch053 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Heel erg bedankt Glenn!

Dat handmatig ontluchten is nog wel een dingetje dus. Is het ook mogelijk om zonder buitenunit het ontluchtingsprogramma te starten ( pagina 37, 8.5)?
Nee helaas niet, maar draai een koppeling ergens wat losser hoger gelegen en komt vast goed! Normaliter is zou de veiligheid bij oververhitting nog wel resetbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frutelaken
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
Misschien is er hier iemand die me kan helpen en een gelijkaardige opstelling heeft... Vorige week heeft een technieker van een zelfbouwfirma mijn AroTherm plus 75/6 komen installeren met MEH 97/6 binnenunit, buffervat en aparte boiler. Vanuit het buffervat is er een Grundfos Magna1 pomp om de vloerverwarming aan te drijven. Het is een nieuwbouw woning en een nieuwe installatie, dus Vaillant moest de opstart komen doen. Afgelopen donderdag technieker van Vaillant over de vloer: "ah ik kan niet opstarten want de elektriciteitskast is nog niet definitief en op een werfkast mogen wij niet opstarten". Ik was op voorhand gewaarschuwd, maar had nu niet verwacht dat ze er zo moeilijk over zouden doen.

Long story short, aangezien ze binnen 2 weken komen tegelen moet ik echt de vvw draaiende hebben en de definitieve kast komt pas binnen 3 weken. Dus ik heb de installatie op eigen risico zelf opgestart.

Alles start proper op, ik volg de indienstelling procedure, SWW warmt op rustig op, goeie druk etc. Maar de Magna pomp springt niet aan / krijgt geen stroom. Na lang prullen met de instellingen ben ik toch eens gaan kijken op de printplaat en de technieker heeft de Magna pomp en aquastaat op de binnenunit aangesloten, maar het lijkt toch dat die nog niet finaal werd aangesloten (zie foto: de 2 fasedraden - 1 komt van pomp en 1 van aquastaat zijn afgezekerd maar niet verbonden)

Iemand die dezelfde opstelling heeft en weet hoe die verbonden moeten worden? Alle tips zijn welkom :)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAiL-uk_nXbyhu3MRxA4ZFDh1os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbzwgX6phJf26IFskhCpNeQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glIw3KqTAh3Ux11XTNIsTM7xy7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Kt79wD0zd0Sb2CUGegAdc99.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Frutelaken
Zeker weten doe ik het niet, maar als ik zo kijk dan valt me op dat de fasedraad niet is aangesloten aan het witte voedingsblokje bovenaan en dat de wagoklem niet gevoed lijkt te worden. Ik denk dat er nog een bruine draad (die ik rood tekende) van de L in dat witte blokje naar de vrije positie van die wagoklem moet.

Edit:
Waar gaat die blauwe draad van de linker grijze kabel naartoe? Toch niet naar die L-aansluiting hoop ik? Dan worden de kleuren niet gerespecteerd.
De rechter kabel komt van ‘het stopcontact’? En waar gaat de linker heen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7pBu0pkxQr9FW4Uv4RGynJ9jVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v19QD2EB9qi69AoMvQ3IDvt9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 01-05-2022 22:17 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Frutelaken schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:25:
Misschien is er hier iemand die me kan helpen en een gelijkaardige opstelling heeft... Vorige week heeft een technieker van een zelfbouwfirma mijn AroTherm plus 75/6 komen installeren met MEH 97/6 binnenunit, buffervat en aparte boiler. Vanuit het buffervat is er een Grundfos Magna1 pomp om de vloerverwarming aan te drijven. Het is een nieuwbouw woning en een nieuwe installatie, dus Vaillant moest de opstart komen doen. Afgelopen donderdag technieker van Vaillant over de vloer: "ah ik kan niet opstarten want de elektriciteitskast is nog niet definitief en op een werfkast mogen wij niet opstarten". Ik was op voorhand gewaarschuwd, maar had nu niet verwacht dat ze er zo moeilijk over zouden doen.

Long story short, aangezien ze binnen 2 weken komen tegelen moet ik echt de vvw draaiende hebben en de definitieve kast komt pas binnen 3 weken. Dus ik heb de installatie op eigen risico zelf opgestart.

Alles start proper op, ik volg de indienstelling procedure, SWW warmt op rustig op, goeie druk etc. Maar de Magna pomp springt niet aan / krijgt geen stroom. Na lang prullen met de instellingen ben ik toch eens gaan kijken op de printplaat en de technieker heeft de Magna pomp en aquastaat op de binnenunit aangesloten, maar het lijkt toch dat die nog niet finaal werd aangesloten (zie foto: de 2 fasedraden - 1 komt van pomp en 1 van aquastaat zijn afgezekerd maar niet verbonden)

Iemand die dezelfde opstelling heeft en weet hoe die verbonden moeten worden? Alle tips zijn welkom :)!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HLsHA_arvW3mQ_tn5JDs02sQrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydMJtsEDhf5IIXlCo13ZaoTn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7hQ6naoN9fuvzZ-Omwal90DevU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxsxyWBiSFieSUC7GR4sVRDF.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb je dit systeem. En moet het pompgroep F3 van vloerverwarming op binnenunit x16 aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Adriaan71 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij heb je dit systeem. En moet het pompgroep F3 van vloerverwarming op binnenunit x16 aangesloten worden.
En vergeet het schemanummer niet aan te passen naar 11 anders komt er geen spanning op de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Ik heb de Arotherm sinds vrijdagnacht ook draaien. Gisteren heeft de installatie een normale dag meegemaakt.
Wat mij opvalt in de app van Vaillant is dat deze aangeeft 5kw stroomverbruik gehad te hebben terwijl die in de SMA home manager amper 1,4kw verbruik aangeeft.
Weet iemand hoe ik de app van Vaillant moet lezen? Want 5kw stroomverbruik voor een dag als gisteren lijkt mij wat veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbRHPYOPBSgPoSGccVnipe-z3FQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I0kVGRtK1gaj1csjtHgS0stV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2efBh9yE8ZgpTkXIB2CFMdZ0rE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yfUrwK7mOsi5zlgxuRkwOYZ8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G29L82Y0lmHOZr2kK7NCTiZ-T6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQGmKdv6hIZG2rc6QbLjRYt8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frutelaken
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
@Anoniem: 1608730 @Adriaan71 dat heeft gewerkt! Life savers, enorm bedankt, de pomp draait op deze manier.

Weten jullie toevallig ook waar ik de maximum aquastaat moet aansluiten? Volgens de technische fiche op slot S20, maar ik dacht ik vraag het toch maar even...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleuvert
Frutelaken schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:48:
@Anoniem: 1608730 @Adriaan71 dat heeft gewerkt! Life savers, enorm bedankt, de pomp draait op deze manier.

Weten jullie toevallig ook waar ik de maximum aquastaat moet aansluiten? Volgens de technische fiche op slot S20, maar ik dacht ik vraag het toch maar even...
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Anoniem: 1608730 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:04:
[...]

En vergeet het schemanummer niet aan te passen naar 11 anders komt er geen spanning op de pomp.
Werkt hierbij schema nummer 8 ook niet bij? Ik heb zelfde installatie de Split 7kw , hydraulische gescheiden en pompgroep. En boiler SWW uiteraard.

Trouwens heb een mengmodule ertussen . Dan zal het daar aan liggen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 02-05-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-07 13:02
Adriaan71 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:15:
ShowPOINT app van Vaillant kan je je geselecteerde warmtepomp plaatsen met je telefoon op de locatie waar je heb wil hebben. Misschien wel leuk om te kijken hoe hij komt te staan.

Ontdek het productportfolio van Vaillant warmtepompen op een meeslepende manier en krijg een indruk hoe een warmtepomp in uw huis past.....
Heeft iemand een idee hoe je het geluid van een buiten unit te horen krijgt? Ik kan mijn buitenunit in de app op de juiste plek neerzetten en er foto's van maken, maar dan lijkt het alsof de app niet verder gaat want geen knop met volgende oid :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Vandaag in de wandelgangen te horen gekregen dat Vaillant de prijzen verhogen over het hele assortiment met 5% vanaf Juli,
Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier.

Verhoging wordt de leveranciers doorberekend. Ook al hebben hun de order ook al eerder geplaatst.

Ps. Alles gaat de komen maanden omhoog van alle leveranciers in de installatiebranche met sommige verhogingen van 20%.

Nibe kan pas leveren vanaf 2023 waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Adriaan71 op 03-05-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
Poe, en het is al niet goedkoop allemaal. Bedankt voor de waarschuwing, toch dat boilervat maar eens gaan bestellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Hier maakt een jurist gehakt mee:

"Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier."

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Adriaan71 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:28:
Vandaag in de wandelgangen te horen gekregen dat Vaillant de prijzen verhogen over het hele assortiment met 5% vanaf Juli,
Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier.

Verhoging wordt de leveranciers doorberekend. Ook al hebben hun de order ook al eerder geplaatst.

Ps. Alles gaat de komen maanden omhoog van alle leveranciers in de installatiebranche met sommige verhogingen van 20%.

Nibe kan pas leveren vanaf 2023 waarschijnlijk.
Eigenlijk ook schandalig. Dus omdat je als producent niet goed/voldoende/tijdig hebt ingekocht ga je dat doorberekenen aan je klant? Ergens vind ik dat te belachelijk voor woorden. Nu maar hopen dat mijn spullen voor juli geleverd worden, maar daar geloof ik ook weinig van... Weer een paar honderd euro duurder uit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Don't shot the messenger.

Krijgt het vandaag ook op mijn bord.

Dus had 2 keuzes.

Ik kon mijn bestellingen annuleren i.v.m. verhogingen

Of akkoord gaan met verhoging vanaf juli.

Zelf zeggen ze dat ze ook de verhogingen moeten betalen als er pas na juni geleverd gaat worden.

Vaillant is niet het enigste.

Brandstof en energie kosten en grondstoffen . Alles explodeert.

[ Voor 23% gewijzigd door Adriaan71 op 03-05-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:10:
Hier maakt een jurist gehakt mee:

"Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier."
Toevallig werkt mijn vrouw op een advocaten kantoor. Zal het eens vragen of ze daar eens na kan vragen hoe dat zit.

Maarja energie bedrijven passen ook tussendoor aan. Extreme markt omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Adriaan71 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:39:
[...]

Werkt hierbij schema nummer 8 ook niet bij? Ik heb zelfde installatie de Split 7kw , hydraulische gescheiden en pompgroep. En boiler SWW uiteraard.

Trouwens heb een mengmodule ertussen . Dan zal het daar aan liggen denk ik.
Klopt, dat komt door de mengmodule VR70/71. 10 was orgineel voor een glycol pompjes bij een scheiding, beetje valsspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Daar is de wetgeving heel duidelijk over. Als ik als partij A een overeenkomst sluit met partij B voor een afgesproken bedrag is partij A daar aan gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:55
ds23man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:08:
Daar is de wetgeving heel duidelijk over. Als ik als partij A een overeenkomst sluit met partij B voor een afgesproken bedrag is partij A daar aan gebonden.
Er zal vast iets staan in de voorwaarden van Vaillant en dan is het puur afhankelijk welke voorwaarden iemand met zijn leverancier/installateur heeft afgesproken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zelf nieuwbouw huizen vallen duurder uit dan wat er afgesproken is

Hoe zit dat dan,.

Contract breuken met energie leveranciers, tussen tijdige verhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:38
Leveranciers hebben sinds een jaar(misschien al langer maar daarvoor viel het mij nooit op) een heel mooi zinnetje onder aan de offerte...
Dit is van 1 van mijn leveranciers:

"Deze offerte is prijsvast bij afname voor ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als in de algemene voorwaarden (behorende bij de koopovereenkomst) is opgenomen dat de overeengekomen prijs mag worden verhoogd (en ga daar maar van uit) dan kun je niets doen. Behalve de overeenkomst ontbinden. Maar dan zit je zonder warmtepomp.

Hier geldt dus een beetje “graag of niet”.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Hallo

Graag had ik van de experten hier nog wat advies over mijn keuze.

Situatie: Vrijstaande nieuwbouw met isolatie volgens Belgische eisen tijdens vergunning in 2020 (S31/E35) met ventilatie D. Overval vvw 16x2 buizen voornamelijk op 15 HOH, tenzij in badkamers en bij groot raam in living op 10 HOH.

Oppervlakte: GV en verdiep en zolder (ook vvw) opgeteld is 324 m2. Echter zullen we initieel enkel de benedenverdieping en badkamers verwarmen, dat is 140 m2 met 936 l/h vvw (debiet zo vermeld op ons plan) en 150 liter volume in vvw. Later zitten we met studerende kinderen in de slaapkamers, en zouden we komen op 170 m2 met 1146 l/h vvw met 200 liter volume in vvw.

Berekening vermogen: Uitgaande van een webinar van Vaillant, kom ik op 42W/m2 om een vrijstaande nieuwbouw te onderhouden op -10 graden. Dat komt overeen met 7.1 kW voor 170 m2. Aangezien we ook een sww boiler van 300 liter voorzien zou daar, aldus het webinar, 1.5 kW bij moeten worden opgeteld, en komen we op 8.6 kW. Ik zit daarmee tussen Vaillant 75/6 en 105/6 in. De installateur had 105/6 voorgesteld, maar zonder veel motivatie, en is waarschijnlijk berekend om de volledige woning te verwarmen.

Huidige samenstelling
Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 A
Vaillant aroTHERM plus VWZ MEH 97/6
Vaillant uniSTOR plus VIH RW 300/3 BR. > Niet de MR (A klasse) gezien plaatsgebrek (4 cm breder)

Ik zit met volgende vragen:
• Welk vermogen zouden jullie voorstellen in deze situatie?
• Ik zie dat bij de 105/6 minimaal 995 l/h CV debiet nodig is, terwijl ik voor de 140m2 initieel slechts 936 l/h kwijt kan. Is dit een probleem? Het scheelt niet veel, maar sowieso lijkt mij aan de ondergrens hangen niet optimaal?
• Is het nodig om de verwarming te berekenen op -10°C? Ik heb een pomp met naverwarming, en die kan misschien bijspringen op die enkele dagen dat het weer zo extreem is? Als dat gewoon kan, is een 75/6 misschien voldoende en lijkt deze mij meer geschikt om pendelen te voorkomen bij normaal weer?
• Ik zou een buffervat willen mijden wegens plaatsgebrek, tenzij het echt een meerwaarde zou zijn. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 nipt wel/niet nodig zijn. Lijkt me dus OK zonder?

Alle andere dingen die te binnen schieten zijn welkom :-)

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 11-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[

[ Voor 99% gewijzigd door Adriaan71 op 11-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat ligt eraan wat voor inkoopcondities de groothandel heeft. Wel is het redelijk normaal dat groothandels schommelingen in inkoopprijzen binnen hun marge kunnen opvangen. Die kunnen beide kanten op werken. Je ziet wel dat vooral groothandels in bouwmaterialen voor bepaalde producten alleen nog met dagprijzen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 11-05-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dus ik zit veilig met de 3 pompen die afgelopen maandag besteld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
{

[ Voor 158% gewijzigd door Adriaan71 op 11-05-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:54:
Hallo

Graag had ik van de experten hier nog wat advies over mijn keuze.

Situatie: Vrijstaande nieuwbouw met isolatie volgens Belgische eisen tijdens vergunning in 2020 (S31/E35) met ventilatie D. Overval vvw 16x2 buizen voornamelijk op 15 HOH, tenzij in badkamers en bij groot raam in living op 10 HOH.

Oppervlakte: GV en verdiep en zolder (ook vvw) opgeteld is 324 m2. Echter zullen we initieel enkel de benedenverdieping en badkamers verwarmen, dat is 140 m2 met 936 l/h vvw (debiet zo vermeld op ons plan) en 150 liter volume in vvw. Later zitten we met studerende kinderen in de slaapkamers, en zouden we komen op 170 m2 met 1146 l/h vvw met 200 liter volume in vvw.

Berekening vermogen: Uitgaande van een webinar van Vaillant, kom ik op 42W/m2 om een vrijstaande nieuwbouw te onderhouden op -10 graden. Dat komt overeen met 7.1 kW voor 170 m2. Aangezien we ook een sww boiler van 300 liter voorzien zou daar, aldus het webinar, 1.5 kW bij moeten worden opgeteld, en komen we op 8.6 kW. Ik zit daarmee tussen Vaillant 75/6 en 105/6 in. De installateur had 105/6 voorgesteld, maar zonder veel motivatie, en is waarschijnlijk berekend om de volledige woning te verwarmen.

Huidige samenstelling
Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 A
Vaillant aroTHERM plus VWZ MEH 97/6
Vaillant uniSTOR plus VIH RW 300/3 BR. > Niet de MR (A klasse) gezien plaatsgebrek (4 cm breder)

Ik zit met volgende vragen:
• Welk vermogen zouden jullie voorstellen in deze situatie?
• Ik zie dat bij de 105/6 minimaal 995 l/h CV debiet nodig is, terwijl ik voor de 140m2 initieel slechts 936 l/h kwijt kan. Is dit een probleem? Het scheelt niet veel, maar sowieso lijkt mij aan de ondergrens hangen niet optimaal?
• Is het nodig om de verwarming te berekenen op -10°C? Ik heb een pomp met naverwarming, en die kan misschien bijspringen op die enkele dagen dat het weer zo extreem is? Als dat gewoon kan, is een 75/6 misschien voldoende en lijkt deze mij meer geschikt om pendelen te voorkomen bij normaal weer?
• Ik zou een buffervat willen mijden wegens plaatsgebrek, tenzij het echt een meerwaarde zou zijn. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 nipt wel/niet nodig zijn. Lijkt me dus OK zonder?

Alle andere dingen die te binnen schieten zijn welkom :-)

Veel dank!
Hoezo maar 936l/h?
In mijn systeem met 60m2 vloeroppervlak en 6 groeps verdeler haalt die al 1200l/h volgens de unit zelf.
Mijn vloer ligt wel 9 HOH.
Waar staat die 300l boiler? Is een losse warmteboiler geen optie?
Dan kan je verwarmingssysteem minder uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:37:
[...]

Hoezo maar 936l/h?
In mijn systeem met 60m2 vloeroppervlak en 6 groeps verdeler haalt die al 1200l/h volgens de unit zelf.
Mijn vloer ligt wel 9 HOH.
Waar staat die 300l boiler? Is een losse warmteboiler geen optie?
Dan kan je verwarmingssysteem minder uitgebreid.
Bedankt voor de reactie! Het debiet werd voor elke kring berekend op het plan voor de vvw. Het debiet schaalt met de lengte van elke de kring (langer = meer debiet), en zou moeten zorgen voor een gelijke temperatuur in de kamers (zie afbeelding). Ik zou vermoeden dat ik overal het debiet iets kan verhogen, en de aanvoertemperatuur verlagen, om zo toch aan voldoende debiet te komen, maar ik ben niet zeker. Het maximum debiet is nu 1.90l/min in de langste kring. Op plan zie je ook dat als alles beneden open staat (118m2), ik nog maar aan 11.7l/min zou komen, oftewel 702l/h. Met de badkamers boven kom ik dus nipt aan het minimum debiet voor de WP, is dat een probleem?

De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie wegens geluid en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2JXf-wBAegDqg_fwSXxVvshlC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AqmMV5OTyBNfRzXiO2uCCpTG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door SoulShot op 06-05-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Bedankt voor de reactie! Het debiet werd voor elke kring berekend op het plan voor de vvw. Het debiet schaalt met de lengte van elke de kring (langer = meer debiet), en zou moeten zorgen voor een gelijke temperatuur in de kamers (zie afbeelding). Ik zou vermoeden dat ik overal het debiet iets kan verhogen, en de aanvoertemperatuur verlagen, om zo toch aan voldoende debiet te komen, maar ik ben niet zeker. Het maximum debiet is nu 1.90l/min in de langste kring. Op plan zie je ook dat als alles beneden open staat (118m2), ik nog maar aan 11.7l/min zou komen, oftewel 702l/h. Met de badkamers boven kom ik dus nipt aan het minimum debiet voor de WP, is dat probleem?

De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie wegens geluid en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht.

[Afbeelding]
Je gebruikt thermostaat gestuurde groepen of iets dergelijks? Want bij mij haalt een groep met een lengte van tussen de 80-110m 16mm buis ruim 2l/min.
Ik draai hier nu met een 75/6 zonder buffervat en of naverwarming(afwachten hoe dat straks met lage temperaturen gaat) maar heb mijn bestaande mengverdeler met thermostaat vervangen voor een gesloten verdeler met grote 1inch koppelingen. Vanaf de warmtepomp tot aan die verdeler ligt 25mm geïsoleerd wavin. De meeste gebruiken zelfs 32mm maar dat was volgens een tabel over flow niet nodig en het moest nogal vreemde bochten maken door mijn kruipruimte. Kan je vertellen dat die 25mm al bijna niet te buigen is.
Een heel stuk terug in dit forum heeft iemand voor mij een berekening gemaakt voor wat betreft de inhoud van mijn systeem en dat was precies voldoende voor de 75/6 zonder naverwarming.
Ik zoek nog even naar die formule.
In jouw geval zou ik de benedenverdieping op zo’n gesloten verdeler zetten en een naverwarmer dan kom je altijd uit als je ook de naverwarming gebruikt. Je hebt dan helemaal niet veel inhoud nodig. Kijk de tabellen van Vaillant er maar op na.

Edit:

Ik had ergens deze berekening gezien van een vloerverwarming met 13mm binnendiameter.
Dan kwam je met 6,5*6,5*3,14=133mm2 buisoppervlakte uit.
Dan staat er in 1 meter leiding 133*1000=133000mm2 water is gelijk aan 133ml.
Ik ben toen gemaksgehalve bij 12mm binnenbuis ,wat ik heb, van 120ml de meter uitgegaan. Als je dan weet hoeveel lengte er per groep ligt kan je heel makkelijk de inhoud van je vloerverwarming berekenen.
Dan heb je nog de inhoud van je verdeler, leidingwerk naar de warmtepomp. Dat is vaak niet veel.

[ Voor 10% gewijzigd door Kleuvert op 06-05-2022 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kleuvert inhoud gaat kwadratisch met diameter; 12mm heeft 113 ml/meter
Een meter 32/3 pexbuis heeft 530 ml/m dus dat kan hard gaan: 10 meter heen en terug is ook 10 liter.

@SoulShot ik denk dat het debiet wel hoger kan :)

@Ensch053 heb je geen temperatuurtest gedaan?
Stooklijn 1.0 is 55 graden bij -10, dat is best duur stoken.
Je kunt beter beginnen bij 0.7 of 0.8 en verhogen wanneer nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tREFOl0ytIFAshp7DQ5xuCXpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:54:
[...]
Je gebruikt thermostaat gestuurde groepen of iets dergelijks? Want bij mij haalt een groep met een lengte van tussen de 80-110m 16mm buis ruim 2l/min.
Geen thermostaat gestuurde groepen, gaan gewoon standaard debiet kraantjes worden volgens mij. Ik weet ook niet waarom je dat verondersteld. Hier wordt het ø26/3 naar de verdeler, en de vvw zelf is ø16/2.
In jouw geval zou ik de benedenverdieping op zo’n gesloten verdeler zetten en een naverwarmer dan kom je altijd uit als je ook de naverwarming gebruikt. Je hebt dan helemaal niet veel inhoud nodig. Kijk de tabellen van Vaillant er maar op na.
Kan je dit even verduidelijken aub? Ik zit dus ook met een normale (niet thermostatische) verdeler. Maar wat bedoel je met "met een naverwarmer kom je altijd uit"? Hoezo "helamaal niet veel inhoud nodig"? We praten over het feit dat ik tegen de ondergrens van het debiet zit, niet over systeeminhoud?
Ik had ergens deze berekening gezien van een vloerverwarming met 13mm binnendiameter.
Dan kwam je met 6,5*6,5*3,14=133mm2 buisoppervlakte uit.
Dan staat er in 1 meter leiding 133*1000=133000mm2 water is gelijk aan 133ml.
Ik ben toen gemaksgehalve bij 12mm binnenbuis ,wat ik heb, van 120ml de meter uitgegaan. Als je dan weet hoeveel lengte er per groep ligt kan je heel makkelijk de inhoud van je vloerverwarming berekenen.
Dan heb je nog de inhoud van je verdeler, leidingwerk naar de warmtepomp. Dat is vaak niet veel.
Ik had hierboven al de inhoud van mijn systeem weergegeven: 150-200 liter afhankelijk of de slaapkamers/studeerkamers open staan. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 op 184 liter komen (uitgaande van vermogen 9.2 kW op A-7/W35). Hiermee zitten we dus rond het minimum. Maar dit gaat dan weer over systeeminhoud, en niet debiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:39:

@SoulShot ik denk dat het debiet wel hoger kan :)
Bedankt voor dat voorzichtig inzicht. Afgaande op mijn initiele post, voor de 105/6 gaan naar jouw gevoel?

Had ook nog gezien dat 105/6 een wat betere COP heeft dan 75/6, maar vraag me af hoe zeer dat reeel is als de 105/6 meer gaat pendelen (en dus rendement verliest door de opstarts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdCgi07puy3z0d_03MpPCAiGaBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i94enFwu46fBaOXW9bUH6Ifj.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door SoulShot op 06-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Anoniem: 1608730 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:28:
Hi allen,

Wat een leuk topic, volg hem met veel plezier en interesse en dank aan @Domosapiens voor alle verzamelde informatie. Zelf werk ik als techniek gekkie bij Vaillant en als er technische vragen zijn geef dan vooral een @ of een pb en ik zal er zo goed mogelijk antwoord op proberen te geven. Adviezen "waarom Vaillant" zoals in de Tweakers regelementen zal ik niet geven maar waar ik op technisch vlak kan helpen met info doe ik dat graag.
Hey Glen,

jij ook hier.

Groeten,
Andries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Kleuvert schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:40:
Ik heb de Arotherm sinds vrijdagnacht ook draaien. Gisteren heeft de installatie een normale dag meegemaakt.
Wat mij opvalt in de app van Vaillant is dat deze aangeeft 5kw stroomverbruik gehad te hebben terwijl die in de SMA home manager amper 1,4kw verbruik aangeeft.
Weet iemand hoe ik de app van Vaillant moet lezen? Want 5kw stroomverbruik voor een dag als gisteren lijkt mij wat veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je hier nog iets verder mee gekomen? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Kees_frl schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Ben je hier nog iets verder mee gekomen? :)
Mijn vermoeden is dat aangezien het systeem zonnepanelen gestuurd kan werken maar ik het op 50/50 gezet hebt. Oftewel 50 uit het net en 50 zonne-energie dat die hetgeen erbuiten zit ook niet laat zien met een kleurtje als gestuurde gebruiker. Want hij laat verbruik zien vanaf 6:00 in de ochtend terwijl wij dan nog echt niet wakker waren. Oftewel de warmtepomp is dan al bezig maar zonder sturing vanuit zonne-energie.
Wat dat betreft moet ik aangeven dat voor mij de Home manager 2.0 van sma steeds meer dommer wordt.
Dat ligt denk ik met name aan de software kant. Het koppelen van mijn witgoed apparaten is een ramp terwijl de vr921 zonder dat ik erom gevraagd heb al mijn eebus aangesloten apparaten ziet. Ook de witgoed apparaten. Een compliment voor Vaillant.
Sterker nog de app van Vaillant laat ook mijn zonnepanelen en netaansluiting waarden zien met grafieken van de hele dag.
De 5kw uit de grafiek van Vaillant klopt en de sma laat het halve verhaal zien.
De reden dat mijn warmtepomp zo enthousiast werkte was omdat ik de binnentemp. compensatie op de 720 niet op uitgebreid had staan. Was hier na een dag net een bejaardenhuis, 22,7 graden.
Weet nu wel dat het allemaal goed draait. :F

Leuk spul dat sma en werkt prima in hun eigen eco systeem maar hetgeen erbuiten valt tegen terwijl zij zelf de eebus alliantie hebben opgezet.
Maar de app van Vaillant werkt mooi, had graag nog meer data gehad maar hetgeen er is werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Geen thermostaat gestuurde groepen, gaan gewoon standaard debiet kraantjes worden volgens mij. Ik weet ook niet waarom je dat verondersteld. Hier wordt het ø26/3 naar de verdeler, en de vvw zelf is ø16/2.

[...]

Kan je dit even verduidelijken aub? Ik zit dus ook met een normale (niet thermostatische) verdeler. Maar wat bedoel je met "met een naverwarmer kom je altijd uit"? Hoezo "helamaal niet veel inhoud nodig"? We praten over het feit dat ik tegen de ondergrens van het debiet zit, niet over systeeminhoud?

[...]

Ik had hierboven al de inhoud van mijn systeem weergegeven: 150-200 liter afhankelijk of de slaapkamers/studeerkamers open staan. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 op 184 liter komen (uitgaande van vermogen 9.2 kW op A-7/W35). Hiermee zitten we dus rond het minimum. Maar dit gaat dan weer over systeeminhoud, en niet debiet...
Sorry, heb je hele verhaal verkeerd geïnterpreteerd.

Ik begrijp nu dat je door verschillende groep lengtes een plan hebt waarmee je gelijk debiet hebt voor gelijke verdeling van warmte?
Daardoor zou je nu aan de grens zitten van het minimaal vereisten debiet bij een 105/6 warmtepomp?
Maar ik lees ook dat desondanks beneden alles vol open staat je niet hoger komt dan 1,9L/min.

Ik snap alleen niet dat je op 1,9 blijft hangen als ik 7 kringen/groepen tel met een gemiddelde lengte van 90m.
Hier heb ik 6 kringen/groepen met ongeveer een gelijke lengte en haal met gemak 2l/min.
Dit ligt toch ook aan het toerental van de circulatiepomp in de unit zelf?

Stel je sluit het in eerste instantie aan zonder buffervat rechtstreeks op je huidige verdeler en het blijkt niet voldoende te zijn dan is het toch een kwestie van later een buffervat toevoegen met eigen pomp.
Als je rekening houdt met dat dit later simpel toe te voegen is.

Maar heb je mijn suggestie nog gezien omtrent een losse warmtepompboiler?
Dan kan je naar een 75/6 als ik jou verhaal begrijp en heb je dat hele debiet verhaal ook niet en tevens het eventueel vele in- en uitschakelen.
Laat die boiler het dan maar zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Sorry, heb je hele verhaal verkeerd geïnterpreteerd.

Ik begrijp nu dat je door verschillende groep lengtes een plan hebt waarmee je gelijk debiet hebt voor gelijke verdeling van warmte? Daardoor zou je nu aan de grens zitten van het minimaal vereisten debiet bij een 105/6 warmtepomp?
Maar ik lees ook dat desondanks beneden alles vol open staat je niet hoger komt dan 1,9L/min.
Correct, en correct, maar laatste is fout: beneden alles open is 12.3 l/min (738 l/h), maar is samen met badkamers boven (936 l/h) dus nog nipt onder ondergrens debiet van 105/6 (995 l/h).
Stel je sluit het in eerste instantie aan zonder buffervat rechtstreeks op je huidige verdeler en het blijkt niet voldoende te zijn dan is het toch een kwestie van later een buffervat toevoegen met eigen pomp.
Als je rekening houdt met dat dit later simpel toe te voegen is.
achteraf is idd een optie. Maar als deze debiet ondergrens een harde cutoff zou zijn voor een goedwerkend systeem doe ik het liever nu. Ik kan zelf niet goed inschatten hoe 'fout' het is om aan de ondergrens te hangen.
Maar heb je mijn suggestie nog gezien omtrent een losse warmtepompboiler?
Dan kan je naar een 75/6 als ik jou verhaal begrijp en heb je dat hele debiet verhaal ook niet en tevens het eventueel vele in- en uitschakelen.
Laat die boiler het dan maar zelf uitzoeken.
Ja, had al gezegd "De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie voor mij wegens geluid in die ruimte en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht."

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig naar de 105/6 om zeker te zijn van voldoende warmtetoever, en heeft ook iets betere COP (zie mijn vorige post). Alvast dank om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Correct, en correct, maar laatste is fout: beneden alles open is 12.3 l/min (738 l/h), maar is samen met badkamers boven (936 l/h) dus nog nipt onder ondergrens debiet van 105/6 (995 l/h).

[...]

achteraf is idd een optie. Maar als deze debiet ondergrens een harde cutoff zou zijn voor een goedwerkend systeem doe ik het liever nu. Ik kan zelf niet goed inschatten hoe 'fout' het is om aan de ondergrens te hangen.

[...]

Ja, had al gezegd "De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie voor mij wegens geluid in die ruimte en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht."

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig naar de 105/6 om zeker te zijn van voldoende warmtetoever, en heeft ook iets betere COP (zie mijn vorige post). Alvast dank om mee te denken.
Geen dank,
Iedere woning is ook totaal verschillend en als het op het debiet verhaal aankomt zijn de meningen vaak veel verdeeld.
Je debiet kan al anders zijn van hoe strak de bochten van de slak gelegd zijn.
Ik vraag mij ook af hoe nauwkeurig dit ook te berekenen is.

Wel snap ik dat je niet zit te wachten op een slecht of half werkend systeem.
Daarom werk ik liever in stappen, simpel beginnen en later eventueel uitbreiden met hulp toevoegingen als deze nodig blijken. Niet uitvoerbaar als je als installateur direct bij de klant een kant en klaar systeem wilt afleveren maar wel goed te doen als tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot Als het nog gebouwd moet worden kan je misschien een paar groepen erbij maken en ze wat korter houden.

Ik vermoed dat de 105/6 met twee vingers in zijn neus de tijdelijke 140 m² warm kan houden. Er zit ook best een dikke pomp in als ik dat vergelijk met mijn 65/6. Als je iets van domotica hebt, zou ik minimaal een stroommeter erbij doen, die grafiekjes maken het vinden van de minimale afgiftetemperatuur makkelijker. Die zou bij jou best hoog kunnen zijn om pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Gisteren mijn vragen in het verkeerde topic gesteld, stel ze hier ook even.

Sinds woensdagavond draait onze warmtepomp ook! Nog bedankt voor jullie hulp!

Het inregelen van de verwarming is nogal lastig met deze temperaturen. Kan iemand mij vast op weg helpen met de stooklijn en eventuele andere instellingen? De stooklijn is nu ingesteld op 1.0.

Het hele huis is voorzien van jaren 60 overmaatse radiatoren. Wat is een stooklijn die past bij deze radiatoren?

De delta P staat op 900 mbar.
De minimale gewenste aanvoertemperatuur staat op 30 graden en maximaal 38 graden.
Kamerbijschakeling op uitgebreid en adaptieve stooklijn is gedeactiveerd.

Ik merk dat de onderkant van de radiatoren een stuk kouder is dan de bovenkant. Hoe ga ik dit verschil zo klein mogelijk krijgen? Kan nergens vinden hoe ik de flow kan verhogen of ik kijk er overheen

[ Voor 4% gewijzigd door Ensch053 op 06-05-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Hoe verwarmt men de boiler met een Vaillant? Bij het doornemen van de handleiding zie ik:

1 automatisch - is tussen bepaald tijdstip naar X temperatuur

2 handmatig - dan geef je bepaalde temperatuur op

Hoe werkt die tweede? Zit daar nog een bepaalde deta op? Dus je geeft bijvoorbeeld aan 50 graden en bij een temperatuur van 40 graden in de boiler gaat de WP verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Kees_frl schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:17:
Hoe verwarmt men de boiler met een Vaillant? Bij het doornemen van de handleiding zie ik:

1 automatisch - is tussen bepaald tijdstip naar X temperatuur

2 handmatig - dan geef je bepaalde temperatuur op

Hoe werkt die tweede? Zit daar nog een bepaalde deta op? Dus je geeft bijvoorbeeld aan 50 graden en bij een temperatuur van 40 graden in de boiler gaat de WP verwarmen?
Kan je met de offset en hysterese van de boiler instellen. Deze kan je zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Bedankt Proton.
De temperatuur test heb ik gedaan toen de CV er nog hing.

Dacht dat door het verhogen van de stooklijn ook de flow omhoog gaat. Heb wel een minimale en maximale temperatuur ingesteld.

Zie dat de doorstroming op 1024 l/h staat. De doorstroming verandert niet als ik de CV max delta P wijzig van 900 mbar naar 600 mbar.

Betreft trouwens een VWL 75/5 met Unitower 78/5.

Stooklijn nu op 0.7 gezet met minimale TA van 30 maximale TA van 38.

[ Voor 18% gewijzigd door Ensch053 op 06-05-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Heb heel het sma sunny home manager ding hier ook staan en is een drama

Heb nu ook zoals vele anderen laten verleiden tot Home Assistant, works like a charm, alles erop en eraan, maar wel veel complexer
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Mijn vermoeden is dat aangezien het systeem zonnepanelen gestuurd kan werken maar ik het op 50/50 gezet hebt. Oftewel 50 uit het net en 50 zonne-energie dat die hetgeen erbuiten zit ook niet laat zien met een kleurtje als gestuurde gebruiker. Want hij laat verbruik zien vanaf 6:00 in de ochtend terwijl wij dan nog echt niet wakker waren. Oftewel de warmtepomp is dan al bezig maar zonder sturing vanuit zonne-energie.
Wat dat betreft moet ik aangeven dat voor mij de Home manager 2.0 van sma steeds meer dommer wordt.
Dat ligt denk ik met name aan de software kant. Het koppelen van mijn witgoed apparaten is een ramp terwijl de vr921 zonder dat ik erom gevraagd heb al mijn eebus aangesloten apparaten ziet. Ook de witgoed apparaten. Een compliment voor Vaillant.
Sterker nog de app van Vaillant laat ook mijn zonnepanelen en netaansluiting waarden zien met grafieken van de hele dag.
De 5kw uit de grafiek van Vaillant klopt en de sma laat het halve verhaal zien.
De reden dat mijn warmtepomp zo enthousiast werkte was omdat ik de binnentemp. compensatie op de 720 niet op uitgebreid had staan. Was hier na een dag net een bejaardenhuis, 22,7 graden.
Weet nu wel dat het allemaal goed draait. :F

Leuk spul dat sma en werkt prima in hun eigen eco systeem maar hetgeen erbuiten valt tegen terwijl zij zelf de eebus alliantie hebben opgezet.
Maar de app van Vaillant werkt mooi, had graag nog meer data gehad maar hetgeen er is werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van het weekend mijn mooie wandje met opbergplanken weggehaald, en alvast de unitower een plekje gegevenbin de garage, want met een beetje geluk komt de buitenunit over 2 weken binnen :)
Stoken hoeven we toch al niet meer, dus alvast eens kijken wat ik aan leidingen kan voorbereiden.

Alleen initieel was ik van plan om de leiding tussen warmtepomp en unitower met 35mm buis te doen, nu zie ik echter dat de flexibele stukken voor de buitenunit 35 zijn, en de tower 28 heeft. (En 22mm voor de CV zijde trouwens).

Zou het veel uitmaken als ik richting warmtepomp met 28mm pijp doe? De rest van de installatie doe ik daar ook mee. En dan verloop ik naar 35 dichtbij de buitenunit. 28mm buizen, koppelingen, filters en en duimse koppelingen zijn allemaal een stuk gangbaarder.

Ik weet dat 35 het advies is, maar de lengte is natuurlijk ook een factor, en die valt imho best mee. Zo'n 3,5 a 4m. Dat wel 2x natuurlijk.

Voor de CV kant neem ik ook 28mm, boven de unitower komen T-stukken, links richting buffer, en rechts richting het huis.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 08-05-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
_ferry_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:02:
Van het weekend mijn mooie wandje met opbergplanken weggehaald, en alvast de unitower een plekje gegevenbin de garage, want met een beetje geluk komt de buitenunit over 2 weken binnen :)
Stoken hoeven we toch al niet meer, dus alvast eens kijken wat ik aan leidingen kan voorbereiden.

Alleen initieel was ik van plan om de leiding tussen warmtepomp en unitower met 35mm buis te doen, nu zie ik echter dat de flexibele stukken voor de buitenunit 35 zijn, en de tower 28 heeft. (En 22mm voor de CV zijde trouwens).

Zou het veel uitmaken als ik richting warmtepomp met 28mm pijp doe? De rest van de installatie doe ik daar ook mee. En dan verloop ik naar 35 dichtbij de buitenunit. 28mm buizen, koppelingen, filters en en duimse koppelingen zijn allemaal een stuk gangbaarder.

Ik weet dat 35 het advies is, maar de lengte is natuurlijk ook een factor, en die valt imho best mee. Zo'n 3,5 a 4m. Dat wel 2x natuurlijk.

Voor de CV kant neem ik ook 28mm, boven de unitower komen T-stukken, links richting buffer, en rechts richting het huis.
28mm is met een lengte van 3,5 a 4 meter prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vicom147
Hier heb ik DN25 rvs ribbelbuis gebruikt, hier zijn koppelingen voor verkrijgbaar die je rechtstreeks op de buitenunit kunt draaien, zelfs zonder speciaal gereedschap.

De binnendiameter is nagenoeg hetzelfde als 28mm CV buis, werkt perfect!
Heb het hier weggehaald: https://edelstahlwellrohr...dn12-bis-dn32-20m-30m-50m

Koppeling: https://edelstahlwellrohr...gs-set-dn25-1-1/4-messing
_ferry_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:02:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Interresant! Ik heb de aansluitset van Vaillant al liggen, maar anders was die slang een goeie optie geweest. Scheelt ook weer een stel koppelingen en bochten, en makkelijk door de dakdoorvoer heen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
vicom147 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:42:
Hier heb ik DN25 rvs ribbelbuis gebruikt, hier zijn koppelingen voor verkrijgbaar die je rechtstreeks op de buitenunit kunt draaien, zelfs zonder speciaal gereedschap.

De binnendiameter is nagenoeg hetzelfde als 28mm CV buis, werkt perfect!
Heb het hier weggehaald: https://edelstahlwellrohr...dn12-bis-dn32-20m-30m-50m

Koppeling: https://edelstahlwellrohr...gs-set-dn25-1-1/4-messing

[...]
Hoeveel weerstand heeft deze buis, een geribbelde slang heeft meer weerstand dan een gladde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
Geen idee, maar een paar haakse koppelingen in een gladde buis doen er ook geen goed aan denk ik. Die heb je met deze buis niet want die radius kun je groter maken.

Deze buis word ook veel gebruikt bij zonneboilers daar is de flow ook hoog. Bij ons zitten de leidingen niet in het zicht en het was ook makkelijker aan te leggen dan buizen buigen.
Artintel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 06:43:
[...]

Hoeveel weerstand heeft deze buis, een geribbelde slang heeft meer weerstand dan een gladde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Hoe erg zijn die haakse bochten? Ik zou graag de slang in de breedplaat willen storten maar die zijn weinig buigbaar heb ik begrepen. En ik moet wel een aantal bochten/hoeken maken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Zover ik het kon aflezen in de gegevens heb je 1000pa per meter bij 1205 l/h. Je hebt 440 mbar aan rest opvoerhoogte bij de VWL 75/6. Dus zou moeten werken.
vicom147 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:54:
Geen idee, maar een paar haakse koppelingen in een gladde buis doen er ook geen goed aan denk ik. Die heb je met deze buis niet want die radius kun je groter maken.

Deze buis word ook veel gebruikt bij zonneboilers daar is de flow ook hoog. Bij ons zitten de leidingen niet in het zicht en het was ook makkelijker aan te leggen dan buizen buigen.

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En anders zou ik daar nog wel de 32mm variant van kunnen nemen.
Het gaat mij 6-8 haakse koppelingen schelen, en een koppelstuk tussen de vaillant aansluitset en vaste leiding. Die messing koppelingen kosten tegenwoordig ook al gauw 15-25€, dus qua kosten gaat het waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Straks maar eens verder inlezen en de specs checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artintel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Hey Glen,

jij ook hier.

Groeten,
Andries :)
Ha Andries,

Ja jij ook zie ik, topper! Niet al te veel tijd meer voor helaas, hoop dat jij af en toe ook kunt bijspringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Anoniem: 1608730 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Ha Andries,

Ja jij ook zie ik, topper! Niet al te veel tijd meer voor helaas, hoop dat jij af en toe ook kunt bijspringen ;)
Deze week nog wel, volgende week wordt lastig 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Artintel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Deze week nog wel, volgende week wordt lastig 😉
Voor mij ook, mooi VSK weekje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:42
Kan iemand mij vertellen wat er zoal benodigd is om een arotherm plus vwl 75/6 Soort van hybride naast de cv ketel te laten draaien ? Dit om te kijken of ik de cv een jaar alleen voor warm water kan gebruiken. Volgens de Koevlaas2 methode zou ik met een jaarverbruik van 1300 m3 gas op een 7 kw warmtepomp uitkomen. Ik heb beneden vloerverwarming en 2 radiatoren en boven heb ik de verwarming de laatste 10 jaar nog niet gebruikt. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
Kan iemand mij vertellen wat er zoal benodigd is om een arotherm plus vwl 75/6 Soort van hybride naast de cv ketel te laten draaien ? Dit om te kijken of ik de cv een jaar alleen voor warm water kan gebruiken. Volgens de Koevlaas2 methode zou ik met een jaarverbruik van 1300 m3 gas op een 7 kw warmtepomp uitkomen. Ik heb beneden vloerverwarming en 2 radiatoren en boven heb ik de verwarming de laatste 10 jaar nog niet gebruikt. Alvast bedankt.
Warmtepomp
VWZ-AI (aansturing warmtepomp)
VRC720(systeem regelaar/thermostaat)
Relais of Ebus Koppelaar (afhankelijk merk ketel)
Buffer VP RW 45/2
En uiteraard diverse koppelingen.

Heb je meer informatie nodig dan laat je het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
Ik ga exact hetzelfde doen en ook qua verbruik en setup redelijk vergelijkbaar. Ik weet niet meer zeker of ik nu mijn lijstje onderdelen van de installateur hier eens gedeeld had.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Buffer is niet altijd nodig. Verder nog de buitentemperatuursensor en een vuilfilter. Dat relais voor de ketel is schreeuwend duur trouwens voor een relaitje in een plastic doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:18:
Buffer is niet altijd nodig. Verder nog de buitentemperatuursensor en een vuilfilter. Dat relais voor de ketel is schreeuwend duur trouwens voor een relaitje in een plastic doosje.
Buitensensor zit bij de systeemregelaar in de doos. Hoe ga je hem hydraulische aansluiten in hybride zonder buffer?
Pagina: 1 ... 20 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic