SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor de reactie! Het debiet werd voor elke kring berekend op het plan voor de vvw. Het debiet schaalt met de lengte van elke de kring (langer = meer debiet), en zou moeten zorgen voor een gelijke temperatuur in de kamers (zie afbeelding). Ik zou vermoeden dat ik overal het debiet iets kan verhogen, en de aanvoertemperatuur verlagen, om zo toch aan voldoende debiet te komen, maar ik ben niet zeker. Het maximum debiet is nu 1.90l/min in de langste kring. Op plan zie je ook dat als alles beneden open staat (118m2), ik nog maar aan 11.7l/min zou komen, oftewel 702l/h. Met de badkamers boven kom ik dus nipt aan het minimum debiet voor de WP, is dat probleem?
De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie wegens geluid en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht.
[Afbeelding]
Je gebruikt thermostaat gestuurde groepen of iets dergelijks? Want bij mij haalt een groep met een lengte van tussen de 80-110m 16mm buis ruim 2l/min.
Ik draai hier nu met een 75/6 zonder buffervat en of naverwarming(afwachten hoe dat straks met lage temperaturen gaat) maar heb mijn bestaande mengverdeler met thermostaat vervangen voor een gesloten verdeler met grote 1inch koppelingen. Vanaf de warmtepomp tot aan die verdeler ligt 25mm geïsoleerd wavin. De meeste gebruiken zelfs 32mm maar dat was volgens een tabel over flow niet nodig en het moest nogal vreemde bochten maken door mijn kruipruimte. Kan je vertellen dat die 25mm al bijna niet te buigen is.
Een heel stuk terug in dit forum heeft iemand voor mij een berekening gemaakt voor wat betreft de inhoud van mijn systeem en dat was precies voldoende voor de 75/6 zonder naverwarming.
Ik zoek nog even naar die formule.
In jouw geval zou ik de benedenverdieping op zo’n gesloten verdeler zetten en een naverwarmer dan kom je altijd uit als je ook de naverwarming gebruikt. Je hebt dan helemaal niet veel inhoud nodig. Kijk de tabellen van Vaillant er maar op na.
Edit:
Ik had ergens deze berekening gezien van een vloerverwarming met 13mm binnendiameter.
Dan kwam je met 6,5*6,5*3,14=133mm2 buisoppervlakte uit.
Dan staat er in 1 meter leiding 133*1000=133000mm2 water is gelijk aan 133ml.
Ik ben toen gemaksgehalve bij 12mm binnenbuis ,wat ik heb, van 120ml de meter uitgegaan. Als je dan weet hoeveel lengte er per groep ligt kan je heel makkelijk de inhoud van je vloerverwarming berekenen.
Dan heb je nog de inhoud van je verdeler, leidingwerk naar de warmtepomp. Dat is vaak niet veel.
[
Voor 10% gewijzigd door
Kleuvert op 06-05-2022 09:15
]