Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-10 19:19
@busscherski Midden-Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
Is dat meer of minder dan 1.5 uur rijden van Hengelo? (Overijssel)

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 12-04-2022 20:07 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
Minder, 75 min, 120 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:37
Marnix17 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:50:
Gisteren in gesprek met Vaillant installateur een grofe eerste indicatie gehad van de aanschaf prijs van een 6kW model en Arostor 150l: complete plaatje zo rond de 16k. Toch wel een flink bedrag en met het oog op termijn afbouw salderingsregeling en straks duur kopen van kW's om je huis te verwarmen nog wel een discussie. Ook als ik lees dat @koevlaas2 zelden een offerte van 15k uitschrijft.
Dat is een hele prijs voor een 6kw… gemiddeld zit ik tussen de 9 en 13k zonder aftrek van subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
123Arjan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:55:
[...]

Dat is een hele prijs voor een 6kw… gemiddeld zit ik tussen de 9 en 13k zonder aftrek van subsidie
Begrijp ik hieruit dat jij ook Vaillants installeert..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Steeds minder in verband met de levertijden wat er op bepaalde modellen zit, maar er zijn meer goede merken verkrijgbaar dan alleen Vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat geloof ik :+ Maar dan moeten we wel appels met appels vergelijken natuurlijk, die 9-13k is dus geen Vaillant..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:07:
[...]

Is dat meer of minder dan 1.5 uur rijden van Hengelo? (Overijssel)
Hier ook minder, volgens mij wonen @Marnix17 en ik in dezelfde provincie / plaats… 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Jawel dat is wel gebaseerd op Vaillant
We zitten hier toch in een Vaillant topic?😜(uiteindelijk is de prijs wel afhankelijk van de wensen van de klant…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah, omdat je nog over andere merken begon dacht ik even anders. Dat is dan inderdaad best een verschil, maar vergelijken nlijftblastig als je de exacte werkzaamheden en materialen niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
123Arjan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:55:
[...]

Dat scheel nogal, ik besef me dat elke situatie uniek is maar zoals net ook werd aangegeven is dat er soms uit overwegingen van zekerheid misschien onnodig zaken worden aangeboden zoals de vaak en net weer terugkomende buffer discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Gramser schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:21:
Ah, omdat je nog over andere merken begon dacht ik even anders. Dat is dan inderdaad best een verschil, maar vergelijken nlijftblastig als je de exacte werkzaamheden en materialen niet weet.
Dat klopt ik ken de situatie niet, maar wel de inkoop prijzen van de 2 hoofdzaken (en alle bijkomende componenten, enkele variabele kosten zijn montage en eventueel buffer(dan ook meteen pomp enz…)

Maar prijzen valt pas te vergelijken als je alles weet, en exact dezelfde materialen aanbied… daarnaast 16k na aftrek subsidie voor een 6kw met wpb vind ik toch schrikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27
123Arjan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:11:
Steeds minder in verband met de levertijden wat er op bepaalde modellen zit, maar er zijn meer goede merken verkrijgbaar dan alleen Vaillant
Vind het toch wel wisselend de berichten mbt levertijden, lees je ook in dit topic.

Kun je iets vertellen welke modellen momenteel langere levertijden hebben?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Op het moment is het zo erg dat als de leverancier ze niet heeft liggen, er geen leverdatum afgesproken kan worden, met Vaillant weet ik het niet zeker (volgens mij valt die altijd nog relatief mee, ik heb een ander merk in opdracht staan welke ik hopelijk q3 uitgeleverd zal krijgen 😒)
Daarom geef ik momenteel enkel prijzen van warmtepompen waarvan ik de levertijd redelijk kan garanderen, en ik denk dat ik niet de enige ben of er worden asociale marges opgezet om tussentijdse verhogingen goed te kunnen opvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:06
Marnix17 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:50:
Gisteren in gesprek met Vaillant installateur een grofe eerste indicatie gehad van de aanschaf prijs van een 6kW model en Arostor 150l: complete plaatje zo rond de 16k. Toch wel een flink bedrag en met het oog op termijn afbouw salderingsregeling en straks duur kopen van kW's om je huis te verwarmen nog wel een discussie. Ook als ik lees dat @koevlaas2 zelden een offerte van 15k uitschrijft.
De diverse Vaillant offertes die ik een tijde geleden ontvangen heb lagen tussen €16,5-€18k, maar daar ging dan de subsidie nog af.
Dat was dan voor een 7kW aroTHERM Plus (VWL 75/6), MEH 60 naverwarmer, AI Plus besturingsmodule, VRC720 thermostaat aroSTOR 150 wpb, nieuwe verdeler vloerverwarming en een goed geïsoleerde (en dus relatief kostbare) terreinleiding van 8 meter. Plus allerlei koppelingen, buizen, vuilfilter etc. Dit laatste tikt ook behoorlijk aan.

Wat weken terug heb ik een boodschappenlijst gepost die een beeld kan geven van de onderdelen die nodig kunnen zijn. Uiteraard afhankelijk van de configuratie, opstelling, eigen wensen etc. Maar het geeft je wellicht een beeld?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70674634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Zeker, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Franciesco schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:08:
[...]

De diverse Vaillant offertes die ik een tijde geleden ontvangen heb lagen tussen €16,5-€18k, maar daar ging dan de subsidie nog af.
Dat was dan voor een 7kW aroTHERM Plus (VWL 75/6), MEH 60 naverwarmer, AI Plus besturingsmodule, VRC720 thermostaat aroSTOR 150 wpb, nieuwe verdeler vloerverwarming en een goed geïsoleerde (en dus relatief kostbare) terreinleiding van 8 meter. Plus allerlei koppelingen, buizen, vuilfilter etc. Dit laatste tikt ook behoorlijk aan.

Wat weken terug heb ik een boodschappenlijst gepost die een beeld kan geven van de onderdelen die nodig kunnen zijn. Uiteraard afhankelijk van de configuratie, opstelling, eigen wensen etc. Maar het geeft je wellicht een beeld?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70674634
Zo zie je maar. Al met al tikt het aardig door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 21:23
123Arjan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:03:
Op het moment is het zo erg dat als de leverancier ze niet heeft liggen, er geen leverdatum afgesproken kan worden, met Vaillant weet ik het niet zeker (volgens mij valt die altijd nog relatief mee, ik heb een ander merk in opdracht staan welke ik hopelijk q3 uitgeleverd zal krijgen 😒)
Daarom geef ik momenteel enkel prijzen van warmtepompen waarvan ik de levertijd redelijk kan garanderen, en ik denk dat ik niet de enige ben of er worden asociale marges opgezet om tussentijdse verhogingen goed te kunnen opvangen
Wat ik niet snap (ben gewoon nieuwsgierig hoe dat werkt). Als je een apparaat besteld dan krijg je daar toch ook NU een factuur of in ieder geval een offerte voor (of je kiest daarvoor zou ik zeggen). Dan heb je toch niet te maken met gekke marges agv hyperinflatie van Oost-Duitse proporties.
Het komt op mij een beetje knullig en cowboy over. Als ik voor een klant (doe ik met dagelijkse regelmaat) offertes uitgeef en ze accepteren deze morgen dan geldt de prijs in de offerte. Dat ze de spullen pas met sinterklaas geleverd krijgen is van secundair belang. Idem met auto's. Vandaag besteld tegen prijs x. Geleverd volgend jaar januari. Maar die prijs blijft staan.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat geldt misschien voor de particuliere eindklant - maar geldt dat ook voor de prijs die de aannemer aan de leverancier moet betalen? Kan me voorstellen dat dat net anders werkt, zeker met leveringsissues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gramser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:31:
Dat geldt misschien voor de particuliere eindklant - maar geldt dat ook voor de prijs die de aannemer aan de leverancier moet betalen? Kan me voorstellen dat dat net anders werkt, zeker met leveringsissues.
Nou, dat is in ieder geval bij mijn leverancier niet zo. Die had tot een bepaalde datum een prijsgarantie. Voor dat moment moest ik beslissen als eindklant.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_b
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-05-2022
Adriaan71 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:12:
[...]

De tekeningen die jij zoek die heb ik.Gewoon mono blok aan installatie.

De reden waarom ze daar mee gestopt zijn is omdat er gewoon veel problemen zijn gekomen door mensen die niet nadenken wat ze bouwen. en op een geven moment toch veel gaan naregelen. Of te weinig waterflow.

De laatste tekeningen dateren uit 2015 zonder buffer. Daarom zijn ze ermee gestopt om een zekerheid in te bouwen dat een installatie altijd goed draait. Ongeacht wat mensen aanpassen aan de installatie.

Hier heb je er een van 2015

[Afbeelding]
Hallo,
Enkele posts geleden had ik een vraag over de module meh60, waar deze te plaatsten. Toevallig kwam dit schema te voorschijn wat ik eigenlijk zocht. Bedankt. Had het net ook gisteren van Sack zelfbouw ontvangen. Het enige wat ik nu zie is dat de 3-weg klep anders zit in mijn huidige setup. Nieuwe setup van Sack, zie hieronder.

Maakt het verschil uit of de 3-weg klep op de toevoerleiding zit of de terugvoerleiding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jTVf-W8KZu5HoVytkv2NVDCwcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbeqwOyj0sZclFQyPbc5lF8r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Adriaan71 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 06:51:
[...]

Zo zie je maar. Al met al tikt het aardig door. :)
Zeker, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. ;)

Als er b.v. geen nieuwe (gesloten) verdeler vloerverwarming en geen of slechts een hele korte terreinleiding nodig hebt scheelt dat zo al €1000 aan materialen t.o.v. mijn benodigheden.
De naverwarmer kan soms ook achterwege gelaten worden (ik gok daar op) en dat is dan weer iets van €500-€600 minder aan materiaal. Etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
pieter_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:03:
[...]

Hallo,
Enkele posts geleden had ik een vraag over de module meh60, waar deze te plaatsten. Toevallig kwam dit schema te voorschijn wat ik eigenlijk zocht. Bedankt. Had het net ook gisteren van Sack zelfbouw ontvangen. Het enige wat ik nu zie is dat de 3-weg klep anders zit in mijn huidige setup. Nieuwe setup van Sack, zie hieronder.

Maakt het verschil uit of de 3-weg klep op de toevoerleiding zit of de terugvoerleiding?
[Afbeelding]
Kan in de aanvoer als retour leiding.. Met hogere temperaturen is het beter in de retour ivm de klep is het verhaal erachter. Als hij retour van cv afsluit kan er ook geen warm water in retour van cv i.v.m. geen doorstroming omdat retour afgesloten is.

Dus gaat het automatische naar de boiler en visa versa.

IN de water water warmtepompen zit hij ook in de retour gebouwd van Vaillant.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 13-04-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
PaT schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:42:
[...]

Nou, dat is in ieder geval bij mijn leverancier niet zo. Die had tot een bepaalde datum een prijsgarantie. Voor dat moment moest ik beslissen als eindklant.
Die kan ik mij voorstellen. Een offerte is ook altijd 'slechts' beperkt geldig. Maar zodra jij (bij hem/haar) of hij de definitieve order plaatst (bij zijn/haar leverancier) tegen op dat moment prijs 'X' is 'ie verplicht voor die prijs te leveren. Zou wat zijn. Je hebt besteld en onderweg vanaf Bol.com wordt de inhoud van je pakketje duurder. Nu snap ik wel dat er een periode overheen gaat maar zo heeft het altijd gewerkt tenzij je dat soort prijswijzigingen (force majeur) niet expliciet uitsluit. Het ligt er volgens mij ook wel aan of de tussenhandel direct afrekent of 'm besteld en dan vervolgens bij of rond levering pas betaald. Ja, dan kan ik mij voorstellen dat handelaren dat risico doorschuiven naar de consument maar dat is juist wat je normaliter afdekt met een aanbetaling. Daarmee doe je een definitieve order en financier je een stuk voor. Maar goed, off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Websphinxie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:26:
[...]

Die kan ik mij voorstellen. Een offerte is ook altijd 'slechts' beperkt geldig. Maar zodra jij (bij hem/haar) of hij de definitieve order plaatst (bij zijn/haar leverancier) tegen op dat moment prijs 'X' is 'ie verplicht voor die prijs te leveren. Zou wat zijn. Je hebt besteld en onderweg vanaf Bol.com wordt de inhoud van je pakketje duurder. Nu snap ik wel dat er een periode overheen gaat maar zo heeft het altijd gewerkt tenzij je dat soort prijswijzigingen (force majeur) niet expliciet uitsluit. Het ligt er volgens mij ook wel aan of de tussenhandel direct afrekent of 'm besteld en dan vervolgens bij of rond levering pas betaald. Ja, dan kan ik mij voorstellen dat handelaren dat risico doorschuiven naar de consument maar dat is juist wat je normaliter afdekt met een aanbetaling. Daarmee doe je een definitieve order en financier je een stuk voor. Maar goed, off topic.
Als ik althans een order plaatst bij mijn leverancier laat ik inderdaad de prijs vast zetten. Dus ook voor de klant. Echter bestelling eind van het jaar moet je rekening houden met prijsstijgingen en deze kon ik dit jaar niet vast zetten tegen de oude prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Kies je dan bewust voor levering eind dit jaar? Dat kan ik mij nog voorstellen. Uitgestelde levering. Of bedoel je - als je later / eind dit jaar besteld dikke kans dat de prijzen hoger zijn? Ook die snap ik. Daar is niets vreemds aan - vervelend, maar niets vreemds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Websphinxie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:00:
Kies je dan bewust voor levering eind dit jaar? Dat kan ik mij nog voorstellen. Uitgestelde levering. Of bedoel je - als je later / eind dit jaar besteld dikke kans dat de prijzen hoger zijn? Ook die snap ik. Daar is niets vreemds aan - vervelend, maar niets vreemds.
Orders eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-10 12:09
Websphinxie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:26:
[...]

Die kan ik mij voorstellen. Een offerte is ook altijd 'slechts' beperkt geldig. Maar zodra jij (bij hem/haar) of hij de definitieve order plaatst (bij zijn/haar leverancier) tegen op dat moment prijs 'X' is 'ie verplicht voor die prijs te leveren.
Volgens mij is hier wel een clausule voor, dat als materiaal in die tijd veel duurder wordt, dit doorbelast mag worden. Zie dit draadje:
Matadores in "Aannemer verhoogt prijs met 5% na tekenen offerte."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Adriaan71
Vandaag de Vaillant VIH RW 400/3MR Unistore gehad.

Kan je zeggen een zware jongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nY3ocDNHbx2E2tp5QeQqqpbukI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rrKx4KB4LN1jZRTsC1tvwQUC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w9e7FWPdMS8iLUr5oYMYLjnZiQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BTbBiUjVFx0F63rUYBREztZa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcdVfkAGkdCy-zRlLwTJlFtoriI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VeZIxCvOItOHmO4DmDNmn7r8.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tBr84t1M1Jl5cRPuVG1CG6PKCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aVuWb4vmNTk0w2FDfbVOyQuY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUVQXQhsiW6jkk4-majzhzuau5Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6B3IvlcakmoL8wIlabP4ksJH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMBNWMoTaHP-RUSL-MtpuXAQciU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iZzlkWC59RQA2i73KheGLUSu.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jlrr072UHuIFAViqk-9kcx9RU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QAzrHsjhw7XBC32pi4jZhdkj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIcrv2ccP22TmcFFE19kO69WyxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/skSGN0FD0U0HbflAvjwVRFJZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5plrqIgZ3lf8qwShcP0owb-6SYA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8dWLxb1QoK63vOuK6dGP7qRB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOnbpBjttdIWpds5jyHN8d1wP34=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/auJmRXNCWsHdgaKIo1lfHkvH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXjdoJR30Ri1S3hsZ7OTDa-nFuw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/soO7hODGaD1lE5jhiXgjsuvu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMKSDOrZgb5Itvt_j_4Y1GeqUDo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9lRglKYhcRA47zly5JVvj9Lg.png?f=fotoalbum_tile

Inclusief een staal constructie onder de vloer gemaakt ivm met gewicht als hij gevuld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Interessante foto’s! En de gemaakte opstelling ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jeutje! Wat ligt er nou bovenop? Iets van eps parels ter isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunderbar
  • Laatst online: 26-02-2023
Hippe Lip schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:
[...]

@Adriaan71 en @Websphinxie
Aansluitschema? Evohome kan een ketel met opentherm aansturen of met een aan/uit-relais. Ik had opentherm en heb dat vervangen door een BDR91. Die stuurt nu de circulatiepomp in het secundaire circuit aan.
Die pomp wordt dus niet door iets anders aangestuurd.

[...]

Klopt, evohome wordt gewoon gebruikt zoals die ontworpen is. Een thermostaat van een zone vraagt en evohome zet de klep(pen) van die zone open en stuurt de BDR91 aan.

[...]

Uiteraard. Met een BDR91. Niet elke gasketel wordt met opentherm aangestuurd en daarin voorziet evohome. Je gebruikt dan de BDR91 om de ketel met aan/uit aan te sturen.

[...]

Ja. Het werkt prima. Het voordeel is dat de warmtepomp nu zelf bepaalt wanneer hij aan en weer uit gaat. Je leest nog wel eens van warmtepompen die door een thermostaat aangestuurd worden en dan te snel uitgeschakeld worden, waardoor die zijn warmte niet kwijt kan of zo. Dan krijgt de pomp een enorme opdonder en dat lijkt me niet bevorderlijk voor zijn levensduur.

[...]

Nee, dat zie ik niet. Let wel op de kanttekening dat de WP WAR draait. Dat had ik in het begin niet, waardoor ik inderdaad korte runs kon krijgen. Nu hij in WAR draait gaat de temperatuur omlaag als dat nodig/haalbaar is, waardoor de runs ook niet te kort worden.

Een opmerking moet ik er hier wel bij vermelden en dat is dat ik dit heb in combinatie met een Nibe S1255 W/W-WP (mijn aroTHERM Plus heb ik voor mijn bijgebouw). Maar dat lijkt me in deze context nix uitmaken.
Het gaat er hier om dat je evohome helemaal de sturing van de zones voor zijn rekening laat nemen en niets wijzigt aan de opbouw en principes ervan. Alleen stuurt die de circulatiepomp in het secundaire circuit aan in plaats van een gasketel. En de WP moet zelfstandig draaien, dat wil zeggen weersafhankelijk en aan/uit gaan op basis van zijn eigen metingen in het buffervat. De WP dus niet aansturen met een thermostaat of wat dan ook.
Ha mensen,

Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in deze materie en ik heb daarvoor dit hele draadje al doorgelezen. Het is echt top dat dit er is, iedereen bedankt voor al jullie bijdragen!

Bovenstaand bericht van Hippe Lip sprak me erg aan omdat ik mijn systeem (met Evohome) ook graag op deze manier in wil richten. Dus met een parallel buffer die het CV circuit voedt en de WP doet niets anders dan alleen maar de temperatuur in dat vat op peil houden (zij het via WAR of 'dom'). Uit het verhaal van Hippe Lip maak ik op dat dit met een Nibe WP kan maar ik vraag me af of het met een Arotherm+ ook kan. Theoretisch gezien uiteraard, maar kan je de VWZ AI+ zodanig instellen dat hij alleen maar regelt o.b.v. buffervat temperatuur?

I.t.t. de opstelling van Hippe Lip gaat het bij mij nog om een hybride opstelling. Dus vraag twee is dan; is het mogelijk om m.b.v. het bivalentie punt de ketel nog bij te laten schakelen om de buffer te verwarmen als de WP niet voldoende warmte kan geven?

Hiervoor heb ik al wel zitten spitten in de VWZ AI (non plus) handleiding maar dat gaf me nog geen uitsluitsel.

Ik ben bekend met de discussies van wel of geen buffer en dat de meningen daarover verschillen, net als over Evohome, maar het is niet mijn bedoeling om die discussies opnieuw op te starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Wunderbar schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:06:
[...]
Bovenstaand bericht van Hippe Lip sprak me erg aan omdat ik mijn systeem (met Evohome) ook graag op deze manier in wil richten. Dus met een parallel buffer die het CV circuit voedt en de WP doet niets anders dan alleen maar de temperatuur in dat vat op peil houden (zij het via WAR of 'dom'). Uit het verhaal van Hippe Lip maak ik op dat dit met een Nibe WP kan maar ik vraag me af of het met een Arotherm+ ook kan. Theoretisch gezien uiteraard, maar kan je de VWZ AI+ zodanig instellen dat hij alleen maar regelt o.b.v. buffervat temperatuur?
Ja, de twee weken dat ik nog geen thermostaat had, draaide het alleen op de buitentemperatuur-afhankelijke stooklijn (WAR) van de AI+.
Ik had ook nog geen buitenthermometer, dus ik vermoed dat hij dat op de sensor van de buitenunit deed.

De VRC720 heeft (helaas ;) ) wel echt de buitenthermometer nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunderbar
  • Laatst online: 26-02-2023
Oke, dat is goed om te horen. Stel je dan nog iets specifiek in of wijst het zichzelf wel bij in bedrijf nemen?
Ik was al wel van plan om de buitenthermometer er direct bij te bestellen.

De VRC720 zou ik juist niet willen gebruiken omdat ik de ruimteregeling van Evohome wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Laatst online: 20-10 11:33
Interessante informatie.
Ik ben mij er ook in aan het verdiepen en ga binnenkort een keuze maken.
Capaciteit is tussen de 8 en 12 KW. heb een vrijstaand huis uit 1992 en 600 m3 inhoud. Gasverbruik 2200 m3.

Ik twijfel nog wel tussen de 125/6 of tweemaal een 75/6 in cascade opstelling. De cascade opstelling is denk ik beter te moduleren omdat het minimaal vermogen van de 75/6 met 2,4 lager ligt dan die van de 125/6.

Zijn er ervaringen met een cascade opstelling? Ik hoor ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
adbeze schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:27:
Interessante informatie.
Ik ben mij er ook in aan het verdiepen en ga binnenkort een keuze maken.
Capaciteit is tussen de 8 en 12 KW. heb een vrijstaand huis uit 1992 en 600 m3 inhoud. Gasverbruik 2200 m3.
Kun je niet proberen je warmtevraag wat te verminderen door de isolatie te verbeteren? Voor een 600m³ woning uit 1992 is 2200m³ gasverbruik best hoog.

Wat voor afgiftesysteem heb je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Wunderbar dat wijst zichzelf.
@adbeze
Geen ervaring met cascade, het minimumvermogen is alleen een issue als je weinig buffer in de afgifte hebt en snelle afkoeling. Is dat het geval?

Ik denk dat een installateur iets kan doen met http://www.vaillant.nl/pr...apps-tools/cascadekiezer/ maar als ik uit ga van hoofdstuk 4.7.5 van de VR720 thermostaat wordt het vrij uitgebreid ondersteund, met aansturingsomkering etc om ze beide gelijk te belasten.
Nadeel is wel dat je niet om een evenwichtsfles heen kan. Cascade is sowieso de duurdere optie.
4.7.5 Cascade met warmtepompen
Maximaal 7 warmtepompen mogelijk
Met externe extra CV­ketel
Vanaf de 2e warmtepomp worden de warmtepompen en evt. de warmtepompregelingsmodules via VR 32 (B ) aangesloten
(adres 2…7).
Systeemschemacode 9.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
[quote]Proton_ schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:02:
@Wunderbar dat wijst zichzelf.
@adbeze

Ik denk dat een installateur iets kan doen met http://www.vaillant.nl/pr...apps-tools/cascadekiezer/

Er wordt aan gewerkt.

We werken momenteel aan een update van de Cascadekiezer, waardoor deze momenteel niet up-to-date is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Laatst online: 20-10 11:33
Mijn afgifte systeem is vv met radiatoren. Extra isolatie kan nog. Heb alleen deels hr++ glas.

Cascade is wel duurder, maar ik heb het idee dat ik dan meer kan moduleren nl vanaf 2,4 zodat een kleine warmtevraag beter in te vullen is.
Meerprijs valt door de subsidie denk ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
@Adriaan71 en @Verwijderd

Ik ben met de voorbereiding bezig om de 75/5 en 78/5 te installeren maar zit met een paar vragen waar jullie vast wel raad mee weten.

Aansluiten VRC 720F
In de handleiding van de 78/5 staat dat de draadloze ontvanger verbonden moet worden met de DIF-kabel bij de schakelkast.

In de handleiding van de 720F staat dat deze aangesloten moet worden middels e-bus in de schakelkast.

Wat is nu juist? Is alleen de Dif-kabel voldoende of moet beide? Als beide van toepassing is wat doe ik dan met de e-bus kabel die ook vanaf de 75-5 komt? Deze in een kabeldoos doorlussen en dan met 1 kabel naar de e-bus in de schakelkast?

230 V-kabel schakelkast
In de handleiding staat dat er een 230 V-kabel aangesloten wordt in de schakelkast. Iets verder staat dat deze verbonden wordt met X-11 voor een circulatiepomp. Ik neem aan dat dit optioneel is?

Ik ga werken met een enkele 230 V aansluiting.
Mij boerenverstand zegt dat er slechts één 230 V-kabel aangesloten wordt op de netaansluitingsprintplaat X300. Zie ik dit goed of moet er ook een 230 V-kabel aangesloten worden in de schakelkast?

Resumé: 1x 230 V- kabel naar netaansluitingsprint 78/5. E-bus van 75/5 naar E-bus in schakelkast 78/5. Indien ontvanger ook op E-bus aangesloten moet worden komt deze er nog bij. En dat is het dan eigenlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ensch053 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:20:
@Adriaan71 en @Verwijderd

Ik ben met de voorbereiding bezig om de 75/5 en 78/5 te installeren maar zit met een paar vragen waar jullie vast wel raad mee weten.

Aansluiten VRC 720F
In de handleiding van de 78/5 staat dat de draadloze ontvanger verbonden moet worden met de DIF-kabel bij de schakelkast.

In de handleiding van de 720F staat dat deze aangesloten moet worden middels e-bus in de schakelkast.

Wat is nu juist? Is alleen de Dif-kabel voldoende of moet beide? Als beide van toepassing is wat doe ik dan met de e-bus kabel die ook vanaf de 75-5 komt? Deze in een kabeldoos doorlussen en dan met 1 kabel naar de e-bus in de schakelkast?

230 V-kabel schakelkast
In de handleiding staat dat er een 230 V-kabel aangesloten wordt in de schakelkast. Iets verder staat dat deze verbonden wordt met X-11 voor een circulatiepomp. Ik neem aan dat dit optioneel is?

Ik ga werken met een enkele 230 V aansluiting.
Mij boerenverstand zegt dat er slechts één 230 V-kabel aangesloten wordt op de netaansluitingsprintplaat X300. Zie ik dit goed of moet er ook een 230 V-kabel aangesloten worden in de schakelkast?

Resumé: 1x 230 V- kabel naar netaansluitingsprint 78/5. E-bus van 75/5 naar E-bus in schakelkast 78/5. Indien ontvanger ook op E-bus aangesloten moet worden komt deze er nog bij. En dat is het dan eigenlijk wel.
De ebus besturingskabels kan je allemaal doorverbinden met elkaar. Dat communiceert zo en zo ongeacht hoeveel apparaten je aansluit. X206 volgens mij

En de 230v kabel sluit je aan in de schakelkast op je juiste polen. Fase nul en aarde. Volgens mij de X200

Van de X11 haal je stroom weg om je klep te besturen.

Als het goed is kan je ook de QR code scannen en dan wordt he door gelinkt naar installatie filmpje. Misschien kan je het daar uit halen.

Heb zelf nog nooit de unitower geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 18-04-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Adriaan71 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:54:
[...]

De ebus besturingskabels kan je allemaal doorverbinden met elkaar. Dat communiceert zo en zo ongeacht hoeveel apparaten je aansluit. X206 volgens mij

En de 230v kabel sluit je aan in de schakelkast op je juiste polen. Fase nul en aarde. Volgens mij de X200

Van de X11 haal je stroom weg om je klep te besturen.

Als het goed is kan je ook de QR code scannen en dan wordt he door gelinkt naar installatie filmpje. Misschien kan je het daar uit halen.

Heb zelf nog nooit de unitower geplaatst.
X206 is de bus aansluiting van de 75/5
X100 is de bus aansluiting in de Unitower.

X200 is 230v in de 75/5
X300 is 230v in de Unitower.

Maar jij weet dus ook niet of de bus voor de ontvanger noodzakelijk is, of dat ook alleen de de DIF- kabel voldoende is?

Ik heb geen extra klep, deze lijkt me dus niet van toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ensch053 schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:13:
[...]

X206 is de bus aansluiting van de 75/5
X100 is de bus aansluiting in de Unitower.

X200 is 230v in de 75/5
X300 is 230v in de Unitower.

Maar jij weet dus ook niet of de bus voor de ontvanger noodzakelijk is, of dat ook alleen de de DIF- kabel voldoende is?

Ik heb geen extra klep, deze lijkt me dus niet van toepassing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-wG1oxKxZYyvRAlNEKFy_3OuRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5aH2AQq1A3jkrkiiv1JvVBU1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TxzxyZBAEOgzWXLMrtUvOQtHkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/72zOVDDrLBDDxJXXPLAzlKVn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZbxls994i67LpLlmAWDJWrUcEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8l6AUMAoKxJXogs22X2iQ108.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Weet iemand misschien een goede installateur in de regio Eindhoven, die Vaillant levert, en in ieder geval tijd heeft om voor de bouwvak een offerte te maken en mee te kijken welke technische aanpassingen er gedaan moeten worden voor de warmtepomp. In september start namelijk de aannemer met onze verbouwing en ik wil graag de aanpassingen mee laten nemen in de verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 13:04
Heren,

Ik ga verhuizen en ben voornemens een een
Vwl 75/6 of vwl 105/6 te plaatsen in de garage.

Om dit voor te bereiden dien ik alvast 2x5x2,5mm2 de schuur in te leggen.
Ook de aftakking voor de sww en verwarming moet ik leggen. Dit omdar hierna de keuken geplaatst worden en het dan een stul lastiger word. En het direct netjes is weg gewerkt.

Zelf dacht ik aan het volgende meerlaagsbuis diameter:
- 20x2 aanvoer koud water
- 16x2 warm water
- 32x3 cv aanvoer
- 32x3 cv retour

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TimK1990 um, het beste advies is om 'm buiten de garage te zetten, denk ik (ik weet niet of je serieus bent, ik heb raardere dingen gelezen op dit forum).
Verder lijkt het me een aardig begin :)
Vergeet geen mantelbuis en/of communicatiekabel: ebus en buitenthermometer/dcf ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Proton_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:23:
@TimK1990 um, het beste advies is om 'm buiten de garage te zetten, denk ik (ik weet niet of je serieus bent, ik heb raardere dingen gelezen op dit forum).
Verder lijkt het me een aardig begin :)
Vergeet geen mantelbuis en/of communicatiekabel: ebus en buitenthermometer/dcf ontvanger.
Suf van mij.... Uiteraard de vwl 75/6 buiten maar de rest vam de techniek binnen. Dus het boilervat en de MEH 96/6. Daarnaast een vrc920f dus niet teveel draadjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:55
@Proton_
Hierheen gelokt door jouw reactie elders. Inmiddels even aan het zoeken geweest op Vaillant monoblock, ook hier kom ik een binnenunit tegen. Betekent dit dat er nog wat extra attributen als een circulatie pomp en expansievat aangeschaft moeten worden dit i.t.t. het aansluiten van een Panasonic monoblock waarbij je alleen nog de CV leiding en electra op aan hoeft te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobOnTour024
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-10 21:42
Hoi allemaal,

Wat een geweldig en ondertussen enorm topic! Ik vind het allemaal reuze interessant en begrijp de basics, maar merk toch dat er wel heel veel bomen in dit bos staan. Hopelijk kan men me hier wat verder op weg helpen.

Wij zijn ons huis uit 1985 aan het renoveren en uiteraard stappen we over op een warmtepomp met LTV (vloerverwarming op 2 verdiepingen met in totaal 5 zones).
Via een bekende installateur heb ik een offerte op basis van Vaillant apparatuur gekregen.
Ik heb de eerste pagina's van dit topic gelezen (alle 74 leek me wel heel erg tijdrovend _/-\o_ ) en volgens mij zit ik met dit merk zeker in de goede hoek!

De vragen die mij nog bezig houden hebben met name betrekking op het smart gedeelte en het aansturen van de vloerverwarming. Als de verbouwing achter de rug is wil ik graag middels Home Assistant (of een soortgelijk systeem) zaken in huis gaan aansturen.

De installateur het volgende op de factuur vermeld:
  • Vaillant WP Lucht/water R290 arotherm plus 75/6.230
  • Vaillant Unistor viH RW 300/3BR Boiler
  • Vaillant Hydraulische module VWZ
  • Efficientie pomp
  • Buffer 45 ltr
  • sensoComfort systeem regelaar/buiten vl
  • sensors/voelers
  • honeywell evohome set
  • vaillant airco 3,5 climavair
(Heb wat zaken als kleinmateriaal en montage weggelaten)
Om en nabij zo'n 15k ex BTW. Geen exorbitant hoog bedrag denk ik dan als noob, maar misschien denkt men daar hier heel anders over :9

Als airco zou ik sowieso graag een alternatief zien met zekere smart ondersteuning. Leuk als deze op basis van bepaalde events aangestuurd kan worden.

Wat betreft het aansturen van de WP / zones en het uitlezen van stats; moet ik perse nog een VR920 module aanschaffen, of is dit niet nodig?

Ik vraag me wel af wat de EvoHome set in dit rijtje doet. Kan de SensoComfort de zones niet zelf aansturen? Lijkt me een hoop kastjes bij elkaar als ik ze van Honeywell en Vaillant moet combineren..

Verder zie ik hier veel mensen met een 100ltr buffer. Is de 45ltr die mij worden aanbevolen wat aan de lage kant?

Tevens ben ik nieuwsgierig of iemand een soortgelijke opstelling i.c.m. Home Assistant (o.i.d.) heeft gekoppeld en daarmee bijvoorbeeld de zones apart kunnen worden aangestuurd.

Een hoop vragen... Alle tijd en moeite om me verder te helpen zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Signor Doekie circulatiepomp zit er in, het enige dat echt extern nodig is, is een expansievat (dat is mijn opstelling).
Hulpverwarming is m.i. optioneel, driewegklep alleen als je met de buitenunit SWW gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
@Proton_ Dat is mooi. Expansievat is al aanwezig in het systeem. Dan nog even over een defrost. Bij mijn pana worden alle defrosts gedaan door het verwarmings element omdat mijn ta beneden de 30 graden is. Hoe is dit bij de Valiant wp geregeld en dan m.n. een monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Proton_ & @Signor Doekie : de AI Plus module is toch ook minimaal verplicht bij de monoblocks?
Al is dit maar een klein kastje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Volgens de handleiding heb je zonder hulpelement bij de VWL 75/6 minimaal 55 liter CV water van 15 graden of warmer nodig voor de ontdooicyclus.

[ Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 20-04-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Franciesco schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:37:
@Proton_ & @Signor Doekie : de AI Plus module is toch ook minimaal verplicht bij de monoblocks?
Al is dit maar een klein kastje.
Ik heb geen idee. Ik ben me een beetje aan het oriënteren hoe andere monoblocks dan die van Panasonic werken ivm het plaatsen van een wp bij mijn zoon waar de Panasonic niet past op de uitverkoren plaats, maar dat valt nog niet mee in wp land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco dat is waar :) al moet het raar lopen dat je die niet kwijt kan.
De binnenunit is zo'n beetje conceptueel de AI Plus + driewegklep + hulpverwarming + expansievat voorgemonteerd.

@Signor Doekie zonder hulpverwarming is de benodigde minimale systeeminhoud groter, dus dat moet je in de gaten houden.
Je kunt ook hier een losse hulpverwarming van random fabrikaat ergens ophangen waar je wel plek hebt.
Had je al ergens een post met je situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Signor Doekie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:43:
[...]

Ik heb geen idee. Ik ben me een beetje aan het oriënteren hoe andere monoblocks dan die van Panasonic werken ivm het plaatsen van een wp bij mijn zoon waar de Panasonic niet past op de uitverkoren plaats, maar dat valt nog niet mee in wp land.
Bij mij is de ruimte ook beperkt. En mede daarom ben ik t.b.v. CV gegaan voor de VWL 75/6 met de AI Plus module en VRC720 thermostaat. Dat is lekker compact binnen: de AI Plus is qua formaat een wat groot uitgevallen thermostaat, dus bijna altijd wel ergens aan de muur te hangen. De VRC720 komt op de plek waar nu nog mijn Remeha thermostaat hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Proton_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:44:
De binnenunit is zo'n beetje conceptueel de AI Plus + driewegklep + hulpverwarming + expansievat voorgemonteerd.

@Signor Doekie zonder hulpverwarming is de benodigde minimale systeeminhoud groter, dus dat moet je in de gaten houden.
Je kunt ook hier een losse hulpverwarming van random fabrikaat ergens ophangen waar je wel plek hebt.
Had je al ergens een post met je situatie?
Nee, nog geen post met de situatie ter plekke. Hij woont er nog niet en alles moet nog verduurzaamt worden en nog droog bouw (fermacel) vvw beneden en boven moet nog worden aangelegd. We zijn even aan onderzoeken welke wp op de plaats kan staan waar schoondochter deze wil hebben. 160cm breed tussen huis en schutting met vrije uitblaas naar voren. Het is een huis uit 1924 waar nog wat uitdagingen in zitten. Gasverbruik van vorige bewoners was 1950m3 inclusief sww en het huis van onder tot boven op 21 graden met convector putten en oude radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKqyX_Nq184MfwTWO_HtJm70pXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbbDRkHAfN8zGRAfd3qXAoVa.jpg?f=fotoalbum_large.
De deur gaat weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Signor Doekie op 20-04-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[quote]Proton_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:44:

De expansie vat in de binnenunit is alleen voor het leidingwerk tussen monoblock en binnenmodule. Dus niet voor de afgifte systeem. Dus zo en zo een expansievat plaatsen in je afgifte systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71
random berekening geeft voor 500 liter vloerverwarming dat een 8 L expansievat zou voldoen (en dan ben ik genereus met de 35 graden).
MEH 97/6 heeft een 10L expansievat :)
nog iets dat in een standaardschema staat dat met wat nadenken soms/vaak weggelaten kan worden

Maar in de huidige discussie hangt die er nog van de ketel, geen issue dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NoobOnTour024 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:39:
  • Vaillant WP Lucht/water R290 arotherm plus 75/6.230
  • Vaillant Unistor viH RW 300/3BR Boiler
  • Vaillant Hydraulische module VWZ
  • Efficientie pomp
  • Buffer 45 ltr
  • sensoComfort systeem regelaar/buiten vl
  • sensors/voelers
  • honeywell evohome set
Is je huis zo groot / slecht geisoleerd dat je een zoneregeling + buffervat nodig hebt? Als je echt zuinig wilt stoken, en gaat voor een eenvoudige installatie en lage kosten, dan laat je die weg.

En kijk even in het Mitsubishi Ecodan of het algemene L/W topic naar de ervaringen met Honeywell en hun "fantastisch" PWM-regelingen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:14:
@Adriaan71
random berekening geeft voor 500 liter vloerverwarming dat een 8 L expansievat zou voldoen (en dan ben ik genereus met de 35 graden).
MEH 97/6 heeft een 10L expansievat :)
nog iets dat in een standaardschema staat dat met wat nadenken soms/vaak weggelaten kan worden

Maar in de huidige discussie hangt die er nog van de ketel, geen issue dus.
Toevallig afgelopen week nog besproken met TPA Vaillant betreft expansievat in binnenmodule toe welke grote systeem de expansievat voldoet.

En die gaven te kennen dat hij alleen voor het leidingwerk was tussen monoblock en binnenunit.

En wat denk ja als je SWW met met 65 a 70 graden met een AroTherm plus. Dat is iets neet de 35 graden.

Maar toch heb ik mijn twijfel. Ga hier verder achteraan. Hij zit namelijk rechtstreeks aangesloten om de aansluiting van retour cv en op de 3wegsklep.

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 21-04-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:21:
[...]

Is je huis zo groot / slecht geisoleerd dat je een zoneregeling + buffervat nodig hebt? Als je echt zuinig wilt stoken, en gaat voor een eenvoudige installatie en lage kosten, dan laat je die weg.

En kijk even in het Mitsubishi Ecodan of het algemene L/W topic naar de ervaringen met Honeywell en hun "fantastisch" PWM-regelingen...
Je kan ook zones aansturen zonder PWM regeling. bv Danfoss icon zoneregeling met elk vertrek eigen kamerthermostaat en op de verdeler de afsluiters bedraad of draadloos.
En dan i.c.m. met hydraulische scheiding als je je installatie teveel na regelt i.v.m te weinig flow of warmte afgifte.

Blijven en genoeg groepen openstaan dat je genoeg flow en afgifte hebt kan je je de hydraulische scheiding weg laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
[...]

De keuze voor zoneregeling heeft niet alleen te maken met grootte of 'gebreken' maar is juist een situatie die extra comfort en besparing kan opleveren.
Wij hebben zoneregeling zo in geregeld (met evohome en nu nog traditionele cv + vvw) dat kamers boven constant op 19 graden blijven. De gang 19,5. De woonkamer 20 graden. De keuken 19,5 graden. Badkamer 20 graden via vvw en de radiator zetten we een uur 'hoog' zodat ze handdoeken warm zijn. Ieder vertrek heeft een eigen thermostaat dus ieder vertrek krijgt ook naar behoefte warmte.

Dat levert je je juist extra comfort en verstandig stoken op ipv een heel vvw activeren met slechts 1 thermostaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Websphinxie op 20-04-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 23:21
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Allereerst sorry, tijdje niet meegelezen.

Qua omvormer kan ik SMA van harte aanbevelen; door EEBus integreert dat geweldig met de warmtepomp installatie, en met de Sunny Home Manager kun je met PV/SG-Ready de warmtepomp gaan aansturen op basis van eigen opwekking, wat met de versobering van het salderen gaat helpen om meer zelf te gebruiken - en duurzamer kan toch niet. 😃
Heb jij effectief deze setup? De aansturing voor SG-ready is niet via EEBus maar met een Modbus I/O module die je nog extra moet kopen en koppelen. Aansturing via EEBus is preciezer/genuanceerder. Althans in theorie.

Ik ben benieuwd hoe de praktijk is want wat ik er over vinden kan geeft aan dat het allesbehalve stabiel werkt?

Zie https://www.photovoltaikf...ostID=2282391#post2282391

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobOnTour024
[...]

Ik dacht dat je bij zoneregeling juist een buffervat nodig hebt omdat de kans bestaat dat maar 1 zone warmtevraag heeft en je WP dan dus overcapaciteit heeft. Die wil je dan in je buffervat kwijt. Ik zal de door jouw genoemde topics er ook eens even op naslaan, thanks.

Het huis wordt van onder tot boven nageïsoleerd met PIR. Kruipruimte is al geïsoleerd. Oud dubbel glas wordt vervangen door Triple glas, dus als het goed is zouden we er straks warmpjes bij moeten zitten.
Websphinxie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:37:
[...]

De keuze voor zoneregeling heeft niet alleen te maken met grootte of 'gebreken' maar is juist een situatie die extra comfort en besparing kan opleveren.
Wij hebben zoneregeling zo in geregeld (met evohome en nu nog traditionele cv + vvw) dat kamers boven constant op 19 graden blijven. De gang 19,5. De woonkamer 20 graden. De keuken 19,5 graden. Badkamer 20 graden via vvw en de radiator zetten we een uur 'hoog' zodat ze handdoeken warm zijn. Ieder vertrek heeft een eigen thermostaat dus ieder vertrek krijgt ook naar behoefte warmte.

Dat levert je je juist extra comfort en verstandig stoken op ipv een heel vvw activeren met slechts 1 thermostaat.
Dat is inderdaad de insteek. We zijn (nog) met z'n tweeën dus 3 van de 4 slaapkamers zullen niet altijd warm hoeven te zijn, maar ik wil deze wel eenvoudig kunnen verwarmen als er bijvoorbeeld een logee komt, of als ik een van die kamers als werk/hobbykamer inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobOnTour024
NoobOnTour024 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:39:
Als airco zou ik sowieso graag een alternatief zien met zekere smart ondersteuning. Leuk als deze op basis van bepaalde events aangestuurd kan worden.
Ik zie dat er een WiFi module is voor deze airco.
Deze zou bediend worden met een App genaamd Ewpe. Volgens dit HA topic is er Ewpe integration voor Cascade Bora en zouden ook andere merken hiermee moeten werken. Zie Vaillant er echter niet tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@NoobOnTour024 @Websphinxie zoneregeling kan prima werken, maar als je voor besparing gaat kom je bedrogen uit :)
Het gaat hier offtopic, maar het komt er op neer dat de gemiddelde Ta hoger komt te liggen en dat specifiek Evohome voor korte runs (=slechte COP) gaat zorgen. Zie ook mouse86 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Proton_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:14:
@NoobOnTour024 @Websphinxie zoneregeling kan prima werken, maar als je voor besparing gaat kom je bedrogen uit :)
Het gaat hier offtopic, maar het komt er op neer dat de gemiddelde Ta hoger komt te liggen en dat specifiek Evohome voor korte runs (=slechte COP) gaat zorgen. Zie ook mouse86 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1".
Hmm, ik draai sinds december op mijn WP. Ik stuur de warmtevraag al jaren aan met evohome en dat is onveranderd gebleven na de overstap op WP. Dat van die korte runs herken ik totaal niet. Het lijkt er dus op dat dit niet per definitie zo is. De WP draait WAR en dat gaat zo goed dat die (uitgezonderd de randseizoenen met vrijwel geen warmtevraag) de hele dag door pruttelt op een nauwelijks variërend vermogen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hippe Lip dat is natuurlijk goed nieuws :)
Als ik het goed begrijp doet de zoneregeling dan ook zelden (niet elk uur) een zone open of dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Badkamer 20 graden via vvw en de radiator zetten we een uur 'hoog' zodat ze handdoeken warm zijn.
Overweeg eens een IR-paneel achter je handdoekenrek. Als je die korte tijd op laag vermogen aan zet heb je snel warme handdoeken tegen een veel kleinere energievraag.

Als je badkamer goed geventileerd is (balansventilatie?) dan heb je die verwarming niet nodig om ze in 24 uur te drogen. Hier in huis niet in elk geval. Niet gekeken hoe snel, maar volgens mij zelfs binnen 12 uur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:10:
@Hippe Lip dat is natuurlijk goed nieuws :)
Als ik het goed begrijp doet de zoneregeling dan ook zelden (niet elk uur) een zone open of dicht?
Je kunt bij de nieuwe BDR91T’s het aantal schakelingen per uur erg laag instellen t.b.v. een WP. Ik heb het staan op 1x per uur en dat levert dus een prima situatie.

Let wel: dat WAR draaien lijkt me wel voorwaarde hiervoor. In de allereerste weken van de WP had ik een constante 35ºC voor mijn (100 liter) buffervat ingesteld en toen stuiterde de boel inderdaad wat. Verlagen naar 30ºC hielp wel iets, maar onvoldoende naar mijn gevoel. Na overschakeling op WAR en experimenteren met de juiste stooklijn draait het heel stabiel, rustig en als een zonnetje. Maar dat inregelen van de boel kost wel tijd en aandacht, maar daarna heb je ook wat.
Volgens mij is dit de zuinigste oplossing die ik me kan bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-04-2022 10:17 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Top, hoe meer spullen er warmtepompgeschikt worden hoe beter :)
Aandachtspuntje voor @NoobOnTour024 en @Websphinxie, hebben zij zo'n nieuwe?

Verder lijkt me de, wel interessante, nut-en-noodzaak-van-zoneregeling discussie iets om ergens anders te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:27:
[...]
Verder lijkt me de, wel interessante, nut-en-noodzaak-van-zoneregeling discussie iets om ergens anders te doen.
Klopt; die zit hier. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Dat kan, maar als je een goed geïsoleerde (tussen)woning hebt met WTW, dan heeft die hele zoneregeling niet veel (geen) zin. Dan is het een kwestie van eenmalig de VVW op flow inregelen en klaar ben je. Dan kun je prima af met één strategisch geplaatste thermostaat.
Ik doe dat zelfs in een vrijstaande woning, en het is hier overal prima op temperatuur, nergens te warm of te koud. En omdat nagenoeg overal de VVW open staat heb ik een supergroot afgifteoppervlak en haal daardoor hele hoge COP's en heb erg lage verwarmingskosten (dit stookseizoen nog maar 1152 kWh verbruikt).
En ook als je wel een zoneregeling hebt, moet je nog steeds zorgen dat de WP altijd zijn minimale vermogen (en flow) kwijt kan. Zones in badkamers en andere koudere delen van je huis kunnen immers altijd open blijven. Als je dat dan toch al geregeld hebt, kun je het buffervat ook wel weglaten. Dat voegt dan niets toe, geeft alleen rendementsverlies, plaatsverlies en extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NoobOnTour024 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:29:
Ik dacht dat je bij zoneregeling juist een buffervat nodig hebt omdat de kans bestaat dat maar 1 zone warmtevraag heeft en je WP dan dus overcapaciteit heeft. Die wil je dan in je buffervat kwijt. Ik zal de door jouw genoemde topics er ook eens even op naslaan, thanks.
Een WP verpompt rond de 15 à 20 lpm. En in dat buffervaatje zit altijd al wat warm water van de aanvoertemperatuur. Die vaatjes zijn 50 of op zijn best 100 liter. Die zijn dus in een paar minuten gevuld met warm water en dan slaat je WP alsnog uit. Eenvoudige conclusie: Zo'n vat helpt echt niet tegen pendelen. Het is gewoon een hydraulische scheiding.
Als je echt warmte wilt bufferen moet je denken aan >1000liter. Maar dat heeft weer andere praktische bezwaren.

En qua zoneregeling: Bedenk even of je die nodig hebt. Het grootste deel van de woningen blijkt die helemaal niet nodig te hebben. Sterker nog, daar voegt het alleen maar ellende toe.
En ook met een zoneregeling moet je dus zorgen dat er voldoende groepen altijd open staan, om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken. Dan kun je dus het buffervat net zo goed weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj de hint was om de Honeywell discussie niet in het Vaillant-topic te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:59
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:18:
Ik had tot voor kort hetzelfde: CV-ketel en evohome met 7 zones, verdeeld over 3 verdiepingen in huis.

De CV-ketel ging eruit en de WP kwam erin. En ertussen zit nu een 100 liter buffervat. De WP bewaakt het buffervat (WAR-gestuurd) en evohome stuurt de circulatiepomp van het secundaire circuit (van buffervat het huis in). Het contact van evohome dat anders de ketel (aan/uit) aanstuurt, stuurt nu die circulatiepomp.

Op deze manier behoud je alle functionaliteit. Als één van de ruimtes (zones) in huis vraagt, dan gaat de betreffende zoneklep open en gaat de circulatiepomp draaien. De zone krijgt z’n warmte uit het buffervat. De WP merkt nu dat het vat afkoelt en gaat meteen aan de slag. De WP wordt dus niet direct aangestuurd.
Zo heb ik deze winter gestookt en het werkt als een zonnetje!
Ik heb al een tijdje meegelezen op dir forum, heel interessant!
Ik reageer nu op dit bericht van Hippe Lip over de combinatie met EvoHome.

In november heeft een installateur een Arotherm Plus 75/6 + EvoHome geinstalleerd (met buffervat van 100liter). Ik ben erg tevreden met de warmtepomp, maar niet helemaal met de koppeling tussen EvoHome en de WP. Bij mij is de EvoHome (de BDR91 relais) aangesloten op het VR70 kastje.
Dit werkt niet lekker, met name bij modulatie van bv. 90% (want dan gaat de warmtepomp onnodig kort uit, wat uiteindelijk aanzienlijk capaciteitsverlies geeft), en bij modulatie van bv. 10% (want dan gaat de warmtepomp maar kort aan, en komt hij nooit lekker op toeren en geeft dus ook niet de gevraagde capaciteit).

Dus deze aanpak van Hippe Lip om de EvoHome op de circulatiepomp aan te sluiten lijkt me een goede verbetering, en wil ik gaan daarvoeren.
Maar dat leidt me wel tot de vraag: staat de VR70 dan altijd aangeschakeld?
Dit zou betekenen dat de WP het buffervat altijd op temperatuur houdt? Dat is ok als er gedurende de dag af en toe warmtevraag is, maar in de warmere maanden als er meerdere dagen geen warmtevraag is lijkt me dat energie-verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jan Zwanenburg7 nou OK, omdat dit vooral met de warmtepompsetup en niet specifiek Evohome is ;)

Je kunt een stookgrens instellen, boven welke buitentemperatuur de warmtepomp sowieso uit staat. Bij mij is dat 14°C (installateursniveau->circuit->BT uitschakeltemp). Dat scheelt al een hoop.
Je kunt ook een eenvoudig tijdvertragingsrelais toevoegen: meer dan 2 uur geen warmtevraag-> WP uit.

Het punt met het buffervat op temperatuur houden is precies waarom je eigenlijk een buffer van 500+ liter wil hebben, of beter nog: je huis zo verbeteren dat je de zoneregeling weg kan laten.
Een alternatief is een cascade met een kleine en grote warmtepomp om zo een groot modulatiebereik te hebben, maar ik weet niet of Vaillant dat ondersteunt. Met deze temperaturen levert de 75/6 bijvoorbeeld minimaal 2900 watt.

Overigens lees ik hierboven dat je met Evohome de BDR91T wil hebben omdat die precies dit soort runlengte geoptimaliseerde instellingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Goeie vraag voor @Adriaan71 Adriaan: kan je verschillende vermogens in cascade gebruiken?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:02:
Goeie vraag voor @Adriaan71 Adriaan: kan je verschillende vermogens in cascade gebruiken?
Advies van Vaillant is bij een cascade opstelling om warmtepompen van zelfde vermogen te nemen.

De VRC 720 ondersteunt dan de cascade opstelling bij zelfde vermogen en die gaat als volgt te werk.

Bij warmtevraag gaat er 1 warmtepomp draaien in modulatie en als hij meer vermogen nodig heeft gaat hij opschalen en als hij die dag genoeg vermogen kan leveren blijft de ander pomp uit.

De volgende dag begint hij met de andere pomp en blijft de eerste pomp uit en gebeurt elke dag visa versa

Zo houd de VRC 720 bij dat beide warmtepompen zelfde aantal draai dagen hebben i.v.m. slijtage

Als er kouder weer komt en de 1e warmtepomp red het niet met zijn maximale vermogen schakelt hij automatische warmtepomp 2 erbij die dan ook modulerend gaat bijtoeren tot er genoeg vermogen levert.

En uiteraard ook terug moduleren tot er weer een pomp uitgeschakeld wordt dat 1 pomp het weer genoeg vermogen levert.

Dus dat gaat inhouden dat als je 2 warmtepompen van Arothrem plus 7kw zal plaatsen dus 14kw. Welke samen 15,2kw kunnen leveren bij -10 kan dat moduleren met 1 pomp minimalen vermogen tot max vermogen bij 2 pompen.

Dus zo krijg je uiteraard een hele grote modulatie bereik van een 14kw installatie bv.

Gaat dus altijd met 1 pomp draaien en toert op en als hij het niet trekt schakelt hij pomp 2 erbij en zo ook weer terug. En elke dag start hij met ander pomp.

Ga je met verschillende vermogen pompen werken gaat dat verhaal hierboven geschreven niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
Proton_ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:59:
@Jan Zwanenburg7 nou OK, omdat dit vooral met de warmtepompsetup en niet specifiek Evohome is ;)

Je kunt een stookgrens instellen, boven welke buitentemperatuur de warmtepomp sowieso uit staat. Bij mij is dat 14°C (installateursniveau->circuit->BT uitschakeltemp). Dat scheelt al een hoop.
Je kunt ook een eenvoudig tijdvertragingsrelais toevoegen: meer dan 2 uur geen warmtevraag-> WP uit.
@Proton_ Bedankt, voor de suggesties! Ik ga een tijdsvertraging relais toevoegen, dat geeft de fijnste controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:11:
Dit zou betekenen dat de WP het buffervat altijd op temperatuur houdt?
Essentieel deel van mijn configuratie is dat de WP in WAR draait. Dus als het buiten warmer wordt, dan is dat ‘op temperatuur houden’ een steeds lagere temperatuur. Zo houd je de verliezen in de hand.
In het begin had ik een constante temperatuur ingesteld en had ik last van te veel starts per dag. Daarom ben ik WAR gaan stoken en heb de juiste stooklijn in de WP gezocht die het beste paste bij mijn situatie.

Heb (had) je dat ook ingesteld? WAR én de juiste (=laagste) stooklijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 23-04-2022 12:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Ik heb een vraag aan de zelf installateurs:
Wel type / merk buis hebben jullie gebruikt voor de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:40

HaTe

haat niet

TimK1990 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:19:
Ik heb een vraag aan de zelf installateurs:
Wel type / merk buis hebben jullie gebruikt voor de installatie?
Pipetec, oa te krijgen bij heima24. Kost een hele bult minder dan hier in Nederland
https://www.heima24.de/ro...u-verbundrohr-als-rollen/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
Hippe Lip schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:15:
[...]

Heb (had) je dat ook ingesteld? WAR én de juiste (=laagste) stooklijn?
Ja, ik heb de WAR ingesteld, en zit nu op stooklijn met 18,5 graden als basis en 1,1 als helling (huis uit 1939). Ik probeer ook bij verbeteringen in het huis (bv. glas of radiatoren) de stooklijn weer lager te krijgen.

Inmiddels heb ik een tijdsrelais met terugvalvertraging (van 1 uur) tussen de evoHome en de WP aansturing (VR 70) gezet. Het lijkt te werken, maar ik kijk uit naar de komende week die weer kouder wordt :+ om het in praktijk te ervaren of het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
HaTe schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:46:
[...]

Pipetec, oa te krijgen bij heima24. Kost een hele bult minder dan hier in Nederland
https://www.heima24.de/ro...u-verbundrohr-als-rollen/
Had je hierbij de handpers meebesteld en lukte dit goed met de grote diameters?

Gezien ik meer leidingen moet trekken ziet die er inderdaad zeer aantrekkelijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:40

HaTe

haat niet

TimK1990 schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:06:
[...]

Had je hierbij de handpers meebesteld en lukte dit goed met de grote diameters?

Gezien ik meer leidingen moet trekken ziet die er inderdaad zeer aantrekkelijk uit!
Ik moet het nog installeren. Voor 16 en 20 mm buis gebruik ik de steekfittingen van Pipetec (niet duur ook!) en voor 32mm uponor pers. Zie ook mijn post in het algemene lw topic

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 24-04-2022 15:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Tegenwoordig kan je bij warmteservice diverser soorten perstangen huren. Zoek een degelijk systeem en bouw hem daarmee.

En er zijn wel meerder leveranciers die tangen verhuren. Ook marktplaats staat er ook altijd eentje die diverse persen verhuren.

[ Voor 35% gewijzigd door Adriaan71 op 24-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 10:39
Om de volgende stap te zetten om te verduurzamen en van het gas af te kunnen. Akkoord al afgegeven voor het vervangen van de kozijnen medio oktober. Het glas van de beneden verdieping wordt voor 90% vervangen van dubbel (geen HR) naar triple. De overige 10% is HR++. Spouwmuurisolatie 1,5 jaar geleden gedaan en er ligt vloerverwarming. We wonen er nu 1,5 jaar jaar. Verbuik eerste jaar was 1450m3. Waarvan 250m3 SWW/koken.

Nu is mijn oog gevallen op de 75/6 + unitower 190L. Ik denk een prima situatie te hebben mbt het plaatsen van een warmtepomp. De CV staat in de bijkeuken. Daar kan de tank staan. En praktisch aan de andere kant van de muur kan de buitenunit geplaatst worden. Het betreft een kleine vrijstaande woning dus geen last van buren mbt overlast.

Nu heb ik de eerste offerte binnen. Ik ging ervanuit dat het om de vallaint ging, maar het werd een Biodom, zeer weinig over te vinden, dus een tegenvaller. 11k en kan op de korte termijn. Een voorwaarde is 50% aanbetalen is dit normaal? Als ik bijv. naar de kozijnen kijk. Geen aanbetaling, pas 70% op de dag dat men start de overige 30% achteraf.

1 afspraak heb ik nog staan begin mei. Met 2 partijen probeer ik nog een afspraak te maken. Maar gaat moeizaam dus niet positief. Zijn er tips qua installateurs voor de regio Nijmegen?

Is 10 a 12k range ook reëel voor een 75/6 incl. Installatie?

Is het overigens gangbaar om meteen een offerte op te vragen voor een specifieke warmtepomp merk etc zonder dat de expert de situatie gezien heeft?

Nog andere tips?

Aangezien ik geen andere isolatiemaatregelen meer kan nemen op de kozijnen na. Wil ik dit combineren met een warmtepomp ivm de subsidie.

[ Voor 4% gewijzigd door Jirure1984 op 25-04-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Laatst online: 15-03 07:50
Ik heb het volgende probleem, onze VWL125/6 draait een hele tijd prima, nu heeft hij een tijdje bijna uit gestaan omdat het buiten warm was. Nu begon hij ongelofelijk te pendelen. Kijk ik op de AI-plus module is de gewenste aanvoer 45.5, terwijl op de VRC720 de gewenste aanvoer van de zones max. 32 is.

Terug moduleren doet hij niet, hij blijft vol gas gaan totdat de AT boven 35 á 36 komt gaat de compressor helemaal uit.

Nu het vreemde: zet ik de installatie uit, maak alles spanningsloos en zet het zaakje weer aan doet hij weer normaal en is de gewenste AT op de AI-plus weer 33 en moduleert hij ook weer netjes terug. Heeft
@Adriaan71 of iemand anders enig idee hoe dit kan en wat de oplossing is.

Zelf heb ik het idee dat er een soort curve in memory opgeslagen word en niet (juist) bijgesteld word.
Verder zijn wij zeer content met de WP en heeft hij ons het hele winter warm gehouden :)

ps. in de AI plus module die we hebben zit ook een taalfout, er staat ergens waarm water i.p.v. warm water :9 maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jirure1984 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:
Ik heb geen offertes van installateurs gezien, maar alleen aan materiaal was ik bij de technische unie dat al zo'n beetje kwijt. WP inclusief unitower en een 100L buffervat+pomp.
Dus wellicht dat er een installateur is die hem voor 2000€ komt plaatsen, maar ik betwijfel het. Al kan ik natuurlijk niet in zijn agenda en marge kijken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
vicom147 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:31:
Ik heb het volgende probleem, onze VWL125/6 draait een hele tijd prima, nu heeft hij een tijdje bijna uit gestaan omdat het buiten warm was. Nu begon hij ongelofelijk te pendelen. Kijk ik op de AI-plus module is de gewenste aanvoer 45.5, terwijl op de VRC720 de gewenste aanvoer van de zones max. 32 is.

Terug moduleren doet hij niet, hij blijft vol gas gaan totdat de AT boven 35 á 36 komt gaat de compressor helemaal uit.

Nu het vreemde: zet ik de installatie uit, maak alles spanningsloos en zet het zaakje weer aan doet hij weer normaal en is de gewenste AT op de AI-plus weer 33 en moduleert hij ook weer netjes terug. Heeft
@Adriaan71 of iemand anders enig idee hoe dit kan en wat de oplossing is.

Zelf heb ik het idee dat er een soort curve in memory opgeslagen word en niet (juist) bijgesteld word.
Verder zijn wij zeer content met de WP en heeft hij ons het hele winter warm gehouden :)

ps. in de AI plus module die we hebben zit ook een taalfout, er staat ergens waarm water i.p.v. warm water :9 maar dat terzijde.
Heb je toevallig ook een buffervat in je installatie zitten dat deze per is afgekoeld omdat je installatie uit heeft gestaan. ?
En regel je ook nog je vertrekken na met zone regeling dat er enkele ook dicht hebben gestaan.
Het lijkt erom dat hij een grote temperatuur verschil heeft en dat hij daar snel naar toe wil en zodoende volgas gaat draaien.

Maar dat hij niet zijn warmte op tijd kwijt kan waardoor hij meteen weer uit gaat. Dus op dat moment teveel vermogen en te weinig afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
Adriaan71 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:13:
[...]

Heb je toevallig ook een buffervat in je installatie zitten dat deze per is afgekoeld omdat je installatie uit heeft gestaan. ?
En regel je ook nog je vertrekken na met zone regeling dat er enkele ook dicht hebben gestaan.
Het lijkt erom dat hij een grote temperatuur verschil heeft en dat hij daar snel naar toe wil en zodoende volgas gaat draaien.

Maar dat hij niet zijn warmte op tijd kwijt kan waardoor hij meteen weer uit gaat. Dus op dat moment teveel vermogen en te weinig afgifte.
Ja, er zit een buffervat in de installatie die koelt uiteindelijk wel af naar 19 graden. Afgifte lijkt mij sterk, volledige vloerverwarming en een stuk of 5 Jaga's staan standaard open. Dat hij volgas wil draaien om die 33 graden te halen kan ik inkomen, maar dan zou ik verwachten dat hij daarna terug moduleert zodra hij dat bereikt heeft.

Heb het wel een keer gehad toen lag de voeler uit het buffervat, toen leekt het mij logisch omdat de voeler niet een hogere temperatuur mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Jirure1984 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:

Afgaande op mijn recente ervaringen met offertes voor een 75/6 kan ca €12k haalbaar zijn mits:
  • hier de subsidie al (gedeeltelijk) van af gehaald is
  • het een redelijk eenvoudige installatie is zonder veel extra's als een dure terreinleiding, nieuwe verdeler vloerverwarming, buffervat etc.
De 75/6 + unitTower zijn samen ca €8500 incl BTW adviesprijs. Daar komt nog het e.e.a. bij aan materialen (trillingsdempers + opstelplaats buitenunit, thermostaat, koppelingen, buizen/leidingen, vuilfilter, ontluchter, installatiemateriaal elektra etc) en dan zit je waarschijnlijk al wel aan €10k materiaalkosten. Plus €2500-€3000 werkloon = €13k totaal wat ik minimaal zou verwachten als je het volledig uitbesteed.

Gezien de prijsontwikkelingen zou me €15k ook niet verbazen (waar de subsidie dan nog af gaat). Maar ik hoop natuurlijk dat het voor jou mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
vicom147 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:08:
[...]

Ja, er zit een buffervat in de installatie die koelt uiteindelijk wel af naar 19 graden. Afgifte lijkt mij sterk, volledige vloerverwarming en een stuk of 5 Jaga's staan standaard open. Dat hij volgas wil draaien om die 33 graden te halen kan ik inkomen, maar dan zou ik verwachten dat hij daarna terug moduleert zodra hij dat bereikt heeft.

Heb het wel een keer gehad toen lag de voeler uit het buffervat, toen leekt het mij logisch omdat de voeler niet een hogere temperatuur mat.
Mag ik vragen hoeveel m2 vv je hebt. Dat moet wel een aardige stukje zijn met 12kw

In die Jaga's gaat niet zoveel water in. Die heb ik zelf ook op 2 verdiepingen hangen. En 33 graden is ook al erg hoge Ta gisteren met deze temperaturen.

Dat draai ik rond de -6 a -8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
Adriaan71 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:11:
[...]

Mag ik vragen hoeveel m2 vv je hebt. Dat moet wel een aardige stukje zijn met 12kw

In die Jaga's gaat niet zoveel water in. Die heb ik zelf ook op 2 verdiepingen hangen. En 33 graden is ook al erg hoge Ta gisteren met deze temperaturen.

Dat draai ik rond de -6 a -8.
Uit mijn hoofd 125m2. Die 33 graden zou naar 30 kunnen maar niet gek veel lager. vv stamt uit 1987 was zijn tijd al ver vooruit. Het zijn wel allemaal twin jagas, enkele zelfs met fans, dus meer afgifte bij lage temperatuur.
Na de reset heeft hij nog geen 1x weer gependeld omdat hij netjes terug moduleert. Ik begrijp niet goed waar de vraag van 45.5 weg komt. Als hij het vermogen niet kwijt zou kunnen zou het probleem na reset er ook moeten zijn. Die 45.5 haalt hij namelijk ook nooit, hij schakelt bij een buffertemperatuur van ongeveer 36 á 37 al uit.

Ik heb het fenomeen wel een keer gehad maar toen lag de voeler van het buffervat ernaast >:) toen kon ik het verklaren, maar nu niet want die zit netjes op zijn plek :)

Er was twijfel tussen de 125/6 of de 75/6 voornamelijk de 3-fase aansluiting gaf de doorslag. Destijds nog telefonisch contact gehad met Vaillant die gaven a.d.h.v. ons historisch gasverbruik de 10kw versie aan. Verschil 105 en 125 is software voor zover mij bekend en de 105 was op dat moment niet leverbaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door vicom147 op 26-04-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10 23:49
Ik wil dankzij de goede info van @Proton_ gaan voor 55/6 om helemaal nu van t gas af te gaan dit jaar. Warmwater wordt al een aantal jaar gemaakt door een Auer Edel water/water WPB.
Is eigenlijk wel een behoorlijke uitdaging om een partij te vinden die een 55/6 op voorraad heeft.
Weet iemand hier toevallig een leverancier/webshop die ik misschien over t hoofd heb gezien? In het buitenland mag eventueel ook....

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon
Mijn google-fu geeft
https://www.heizungsdisco...-heizungswaermepumpe.html met 40 dagen levertijd. Wasco is goedkoper, maarja, die heeft ze niet :)

Met
site:de
in je zoektermen vind je meer Duitse shops.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 27-04-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
De kogel is hier ook door de kerk: bestelling geplaatst voor een 55/6, 75/6 en een 125/6. Jawel 3 stuks omdat ik 3 verschillende verwarmingssystemen heb.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10 23:49
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:29:
@Bart_Denon
Mijn google-fu geeft
https://www.heizungsdisco...-heizungswaermepumpe.html met 40 dagen levertijd. Wasco is goedkoper, maarja, die heeft ze niet :)

Met
site:de
in je zoektermen vind je meer Duitse shops.
Dank je, qua prijs wel flink hoger dan in NL/BE en moet dan nog verstuurd worden. Vreemd voor een Duits product? Wasco/Rensa levert helaas niet aan particulieren.... Ik blijf zoeken...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Pagina: 1 ... 19 ... 178 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic