• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:50
@MotorBeast Bij mij ontstaat er door het "energie-integraal" geen "pendelen" voor zover ik het correct begrijp wat @mr_evil08 hier schreef.
Wat ik zie lijkt me eerder iets als "low-load" of zoiets.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
@MotorBeast Bij mij ontstaat er door het "energie-integraal" geen "pendelen" voor zover ik het correct begrijp wat @mr_evil08 hier schreef.
De stand actief en uitgebreid heeft niks met pendelen van de warmtepomp te maken, enige wat stand uitgebreid doet dat de thermostaat sluit bij kamertemperatuur overschrijding.

Actief doet dat niet behalve de stooklijn omlaag trekken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:51
Zit een beetje met een dilemma:

Heb hier een hybride opstelling met een cv ketel en een arotherm 75/6.

Alles lekker warm en draait goed alleen heb ik nog een verdeler met pomp waardoor de arotherm hogere AT moet maken om de boel warm te krijgen dan wanneer ik een pomploze zou hebben.
boven heb ik nu nog standaard radiatoren. Die worden nu lauw is meer dan genoeg.

Ben alleen bang dat als ik de pompverdeler vervang voor een pomploze en de ketel evt bij zou springen er misschien te hoge temperatuur de vloer in gaat zonder beveiliging. Weet niet of de warmte pomp het volledig trekt zonder bijkomst ketel. (Tot nu toe vanaf 1 oktober wel)

Huidige cv ketel ( oud beestje Itho daalderop cube met 50L boiler) kan niet lager dan 60 AT ingesteld worden.

Nieuwere types ketels kan wel lager ingesteld worden.
Nieuwe type hybride verdeler een optie?
Of gewoon een pomploze verdeler?

Heb het gevoel dat ik er veel meer rendement uit kan halen dan wat ik nu eruit haal.

[ Voor 7% gewijzigd door Jansen1987 op 16-01-2026 13:45 ]

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-01 13:46
Jansen1987 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Zit een beetje met een dilemma:
...
Heb het gevoel dat ik er veel meer rendement uit kan halen dan wat ik nu eruit haal.
Heb je al overwogen om de CV-ketel helemaal de deur uit te doen?

• Jansen1987
thys schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Heb je al overwogen om de CV-ketel helemaal de deur uit te doen?
Nee zit met warm water en gasfornuis nog waar ik nog ketel voor nodig heb. Dus nog niet op de planning om alles helemaal om te gooien.

• mr_evil08
Jansen1987 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Huidige cv ketel ( oud beestje Itho daalderop cube met 50L boiler) kan niet lager dan 60 AT ingesteld worden.
Dat is het tapwater gedeelte, Kijk je zeker weten bij CV watertemperatuur?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 14:34 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Jansen1987 volgens een random handleiding die ik tegen kwam kun je 'm op 7 kW en 30 graden instellen - dan zou ik het wel pomploos durven, zeker met een extra brandervoorwaardethermostaat van €10 op 40°C op de aanvoerleiding.

Maar ik weet niet of dat ook voor jouw versie is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 17:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Technician- schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:18:
Mij valt trouwens op, bij meerdere units en types, dat soms na warmwater productie en wel warmtevraag dat de compressor een uur in stand-by modus staat.
Er gebeurt dan even niks (timer achtergrond?) en pakt de cv bedrijf weer op.
Iemand wel eens gezien?
Ik heb dat nog nooit meegemaakt. De status "standby" zie ik eigenlijk alleen maar voorbijkomen als ik "uitgebreid" draai in plaats van "actief". Bij de korte periodes van inactiviteit zie ik "shutdown". Status "standy" komt pas als de compressor meerdere uren niets te doen heeft.
MotorBeast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
@Technician- Komt dat wellicht door de graadminutenregeling. Vermoed van wel. @mr_evil08 Energie integraal is volgens mij ook de graadminutenregeling.
Het maken van warm water heeft geen impact op de energieintegraal. Tijdens het aanmaken van warm water blijft deze op dezelfde waarde staan, zie plaatje hieronder. De complete periode warm water maken blijft de energie-integraal op -36 graadminuten staan, pas als er weer gestart wordt met verwarmen loopt mijn integraal weer op naar "0".

Hier is ook goed op te zien dat na het maken van warm water, de compressor direct weer naar status "heating: compressor active" springt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbbf9OCwFCymzwZNAFTBjm_R4D4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJAErRQYobkkraAuyCfk41Og.png?f=fotoalbum_large

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Ja 100% tapwater kan ik lager instellen.
Cv water 60-75-90

• Jansen1987
Proton_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:57:
@Jansen1987 volgens een random handleiding die ik tegen kwam kun je 'm op 7 kW en 30 graden instellen - dan zou ik het wel pomploos durven, zeker met een extra brandervoorwaardethermostaat van €10 op 40°C op de aanvoerleiding.

Maar ik weet niet of dat ook voor jouw versie is.
7 kw klopt idd. De cv temperatuur kan op 3 standen: 60-75-90

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_suL_H22Df-2C3ppc6UP6IMtdto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8gKwAFMxQK8OoDdXV330aPye.png?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
@Technician- Komt dat wellicht door de graadminutenregeling. Vermoed van wel. @mr_evil08 Energie integraal is volgens mij ook de graadminutenregeling. Daardoor ontstaat bij mij ook bij hogere temperaturen buiten het pendelen.
Trouwens je kan nog spelen met CV debiet dat veranderd ook het gedrag.

i.p.v. vol 860 l/h kan richting 650 l/h beter zijn dan gaat de aanvoertemperatuur sneller omhoog en toert de compressor minder snel op bij koud water, kost beetje COP, in mijn geval vertaalde niet in meerverbruik met hoe ik stook want de compressor werkt nu vaker in efficient werkgebied, echter stooklijn wel een puntje verhogen vanwege iets minder afgifte.

Hier was de ΔT 2.5 bij de buitenunit oops... nu ΔT 4.
Warmtepomp kon het niet bijhouden tijdens koud CV water en ging meer optoeren.

In mijn geval kon de pompsnelheid niet lager dan moet je waterzijdig gaan knijpen.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 15:29 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
Met het koude weer bleef hij bij mij op -180 staan. Straks als het warmer wordt gaat hij op een gegeven moment naar 0 en slaat dan af. Standaard staat hij volgens mij op -60 en dan loopt de teller weer op en zodra -60 wordt aangetikt gaat hij weer stoken. Is dat pendelen? Tja. In ieder geval aan/uit.

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:44
Hoi allen, ik ben oriënterende op een aroTHERM plus VWL 75/6 all-electric oplossing ter vervanging van een stervende CV ketel. In voorloop op het openen van een uitgebreidere topic ben ik alvast erg benieuwd of er mensen met een gezin van 4 zijn met de 190liter unitower ervaringen.

Ik heb door het topic gezocht en ik zie veel advies vragen en antwoorden maar geen daadwerkelijke gebruikerservaringen, vandaar de vraag.

Mijn gevoel zegt me dat 190l genoeg is in 90% van de gevallen (dagen), en in die overige 10% van de gevallen er ook nog opties zijn met elektrisch bijverwarmen.

Wij zijn met 2 volwassenen en twee pubers, geen bad, normale thermostatische douche. Wij douchen zelden tot nooit achter elkaar. (ik wil nog testen hoeveel liter per minuut uit de warme douche komt).

De vraag is dus eigenlijk, is voor jullie de 190liter voldoende of heb je spijt dat er geen groter vat zit?

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:37
Edoll schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
Hoi allen, ik ben oriënterende op een aroTHERM plus VWL 75/6 all-electric oplossing ter vervanging van een stervende CV ketel. In voorloop op het openen van een uitgebreidere topic ben ik alvast erg benieuwd of er mensen met een gezin van 4 zijn met de 190liter unitower ervaringen.

Ik heb door het topic gezocht en ik zie veel advies vragen en antwoorden maar geen daadwerkelijke gebruikerservaringen, vandaar de vraag.

Mijn gevoel zegt me dat 190l genoeg is in 90% van de gevallen (dagen), en in die overige 10% van de gevallen er ook nog opties zijn met elektrisch bijverwarmen.

Wij zijn met 2 volwassenen en twee pubers, geen bad, normale thermostatische douche. Wij douchen zelden tot nooit achter elkaar. (ik wil nog testen hoeveel liter per minuut uit de warme douche komt).

De vraag is dus eigenlijk, is voor jullie de 190liter voldoende of heb je spijt dat er geen groter vat zit?
Wij hebben 190 liter in de Vaillant Unitower.

Gezin van 4. Wij verwarmen de boiler naar 45 graden. Als we alle vier douchen dan zijn er twee momenten per dag nodig om het water op te warmen. Als er twee douchen is 1 moment voldoende.

Douchekop met 9 lier per minuut.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
@Edoll Ik zou altijd voor een grotere boiler gaan. Voordeel: je plant de opwarming van de boiler op het warmste gedeelte van de dag. Hogere Cop en in de winter minder afkoeling van je woning ipv in de avond als het nodig is je SWW gaan bijverwarmen. Je kan dan in 1 run aaneengesloten opwarming SWW doen. Ik heb met mijn 300 liter boiler met een 55/6 op het koudste moment vorige week iets meer dan 1,5 uur nodig gehad naar 50 graden. Tevens met zonnepanelen kan je dan op zonnestroom verwarmen. Mooi meegenomen als salderen in 2027 verdwijnt. Vandaag een uurtje aan opwarming en ook met zonnestroom. Zon hield dan ook de woning nog eens gratis warm. WP net pas weer aangeslagen en morgen pas weer SWW maken.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2026 16:47 ]

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37

Ik zou voor wat groter gaan, of jullie moeten hele snelle douchers zijn.

Ik heb hier een 250 liter boiler op 50 graden (groter ging helaas niet passen), en het is me al een paar keer gelukt om die leeg te trekken als het allemaal even ongelukkig valt met 2 volwassenen en een peuter. Als de vrouw lekker lang met de kleine onder de douche heeft gestaan, en er veel warm water in de keuken is gebruikt is er nog maar een minuut of 10-15 aan warm water over. Ik hou van lekker lang douchen, dus dat is dan wel aan de korte kant.

Wat MotorBeast zegt: met een grote boiler kan je één keer per dag opwarmen en de boiler op een lagere temperatuur houden, wat weer efficiënter is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Lang douchen? DWTW :)
Eventueel met doorstromer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:51
Waterverbruik valt natuurlijk niet onder duurzame energie, dus daar kunnen we niks van zeggen - maar een kleine boiler is natuurlijk niet het probleem maar de oplossing voor lang douchen :+

270 liter hier voor 3 personen. 55 graden, 1-1,5kWh per dag. Nooit een lege boilert, maar na 5 minuten douchen heb ik het wel gezien. Vooruit, na een koude natte MTB tocht kan het wat langer zijn.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:50
Actueel doet mijn wp met ca. 325 W elektrisch ca. 2140 W thermisch het huis inpompen.
Net aan de grens van het warmteverlies - straks wat meer verlies - de badkamer wordt opgewarmd en het wordt wat kouder.
(Graadminuten actueel -60 tot -50) - Het lokale weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9QjhOmO7M-pgZYOkusQ_fPtUMQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT8FNB2WpMIuJBONdlgnVgJl.jpg?f=user_large
Trouwens - veel lager in vermogen kan de wp niet (ca. 240 W / ca. 1950 W)

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 16-01-2026 19:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:51
Hier staat-ie uit, maar vermoed dat-ie straks weer aanslaat. Ben overgegaan naar Uitgebreid en denk dat ik ‘m zondag weer naar Actief zet. Twijfelweer.

• mr_evil08
Proton_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:33:
@Technician- dan springt de stooklijn ook omhoog :)
Van uitgebreid naar actief heeft dat nadeel niet.
Inactief bedoel je.
Verschil tussen actief en uitgebreid.

Overschreiding temp>
Uitgebreid>Zone sluit
Actief>Naar minimaal CV watertemp>Graagminuutregeling ofwel alsnog uit tenzij je de minimaal CV watertemp omhoog hebt gezet.

Actief en uitgebreid zit weinig verschil, zet stooklijn bewust te laag op uitgebreid en je thermostaat bewust 1c te hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 20:38 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:40

Seafarer

XXX

Aan een douche WTW gedacht?
Wordt de boiler ook groter van.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:14:
[...]

Aan een douche WTW gedacht?
Wordt de boiler ook groter van.
euh, nee. daar wordt de boiler niet groter van. De inhoud van de boiler blijft gelijk. Het kost wel minder warm water uit de boiler om het douchewater op temperatuur te houden.
Pagina: 1 ... 196 197 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic