Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat zien we hier eigenlijk? Ik kan alleen de aanvoer en de retour eenduidig identificeren. Geel is waarschijnlijk de buitentemperatuur.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:54:
[...]
10 kW op 185 m² nieuwbouw is fors. Het zou kunnen dat er überhaupt geen probleem is als wat jij pendelen noemt neerkomt op 2 starts per uur oid ("pendelt bijna elk half uur").
Bleef hij met het weekje vorst wel doordraaien?
Wat bedoel je met "energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60"?
Een pendelende warmtepomp ziet er zo uit:
[Afbeelding]
@RaptorKid Misschien helpt het een beetje de startwaarde van het energieintegraal van -60° naar -90° te verlagen?
Staat ergens in het installateurs menu van de binnenunit als ik me niet vergis (handleiding)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat is "te warm" wat is jullie kamertemperatuur.
Ik kan het minimaal vermogen van het apparaat niet vinden, de symptonen lijken sterk op te lomp geplaatst als met dit weer nog pendelt.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2026 19:09 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja denk je?Technician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:51:
[...]
WP is gewoon te groot verwacht ik.
Krijg je nooit zoals je wil.
goh hangt van de buitentemperatuur af, de ene keer is het 3 keer per uur, dan is het een 10 minuten af, hop weer aan.. maar dan zakt de Ta al wel ineens 4 graden, mijn retour blijft steeds rond de 23 graden hangen.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:54:
[...]
10 kW op 185 m² nieuwbouw is fors. Het zou kunnen dat er überhaupt geen probleem is als wat jij pendelen noemt neerkomt op 2 starts per uur oid ("pendelt bijna elk half uur").
Bleef hij met het weekje vorst wel doordraaien?
Wat bedoel je met "energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60"?
Een pendelende warmtepomp ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Die eneergie integraal kan ik aflezen onder "monitor"
ik kan die niet aanpassen denk ik, ik kan enkel de compressor start up -60° naar -90° aanpassendunklefaser schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Wat zien we hier eigenlijk? Ik kan alleen de aanvoer en de retour eenduidig identificeren. Geel is waarschijnlijk de buitentemperatuur.
@RaptorKid Misschien helpt het een beetje het energieintegraal van -60° naar -90° te verlagen?
Staat ergens in het installateurs menu van de binnenunit als ik me niet vergis (handleiding)
Uit je verhaal werd me ook niet duidelijk of het nu behaaglijk is. VVW+zon blijft lastig.
ik vraag 21 graden wegens dhet nog vele zonlichtm anders wordt het te warm binnen, de regelaar VRC700/6 hangt wel in de binnenunit en in de technische ruimte, die kan niet de kamertemperatuur meten wat het weer lastig maakt.mr_evil08 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:08:
@RaptorKid Werkelijk alles waterzijdig ingeregeld?
Wat is "te warm" wat is jullie kamertemperatuur.
Ik kan het minimaal vermogen van het apparaat niet vinden, de symptonen lijken sterk op te lomp geplaatst als met dit weer nog pendelt.
Ja dat inregelen is gebeurd door 2 vakmannen van Vaillant, hebben ze veel tijd aan besteed moet ik zeggen.
Dat wordt bedoelt - met een lagere waarde duurt het wat langer voordat de compressor weer start met het doel het energieintegraal op 0 te brengen (en weer uit te schakelen). De "uit" periodes worden hiermee langer en de aan periodes hopelijk ook. YMMVRaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:15:
[...]
ik kan die niet aanpassen denk ik, ik kan enkel de compressor start up -60° naar -90° aanpassen
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 23-01-2026 19:22 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja hier is de grafiek van het vermogen, zoals ik al zei, maar enkele van die entiteiten zie ik.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:16:
@RaptorKid je gaf een verbruik bij het moduleren, heb je een grafiek van het verbruik?
Uit je verhaal werd me ook niet duidelijk of het nu behaaglijk is. VVW+zon blijft lastig.
:strip_exif()/f/image/CUF8RmqNvvO7y3ZqNXd5u1RR.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het behaaglijk gevoel, voor mij is het goed, voor de dames iets minder, daarom een verhoging aan de regelaar, maar dat brengt geen verbetering, het blijft aan/uit schakelen, ook al staat hij op WAR te regelen
Je kunt een klokprogramma proberen van een uur 21 graden en dan een uur 15 met kamerbijschakeling "uitgebreid" om de vloer tussentijds te laten afkoelen, maar je kunt ook voor een draadloze thermostaat gaan.
Heb je ook zo'n plaatje van een halve dag? Hier zitten wat langere runs tussen en misschien ook defrosts die we niet kunnen onderscheiden.
Verandert niets aan de eerste indruk van een te grote unit, trouwens. Nieuwbouw, dus je hebt een warmteverliesberekening? Kwam daar 12 kW uit?
[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2026 19:29 ]
Heb ook het idee dat er geen grote massa water doorheen draait.RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Ja hier is de grafiek van het vermogen, zoals ik al zei, maar enkele van die entiteiten zie ik.
[Afbeelding]
Over het behaaglijk gevoel, voor mij is het goed, voor de dames iets minder, daarom een verhoging aan de regelaar, maar dat brengt geen verbetering, het blijft aan/uit schakelen, ook al staat hij op WAR te regelen
Staan de vloergroepen en flowmeters wel 100% open allemaal? Voor al die groepen moet je zo op 400L water zitten, dat moet als geheel “ronddraaien”
Je hebt er ook servomotoren op zitten, soms is de slag niet goed en blijven ze half dicht hangen.
Haal die er eens helemaal af.
Zit ook ook nog ergens een bypass? Die wordt vaak geïnstalleerd als er naregeling is.
Die instellen op de hoogste weerstand 0,5 kPa
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 23-01-2026 19:39 ]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:17:
[...]
de regelaar VRC700/6 hangt wel in de binnenunit
Boilervat vraag. Eerdaags wordt bij ons een Vaillant arotherm plus 75/6 geinstalleerd. Nu werkt mijn installateur het liefst met boilervatten van Daikin (Oso) en staat een 250L EKHWS-D3V3 geoffreerd. Echter vraag ik mij af of ik daarmee het meest efficiënte systeem te pakken heb. Zo zag ik hier vaker de nexus PAWT-300 XL-LE1 voorbij komen. Wel de juiste maat en (veel) groter spiraal maar ik twijfel aan de kwaliteit tov de Oso vaten. Weet Iemand wellicht een kwalitatief goed vat voor mijn situatie of gewoon voor de Daikin gaan?
situatie:
- beperkte hoogte voor boilervat van 160cm (liggend kan niet)
- huishouden met 4 waarvan 2 kleine kinderen
- badinhoud 370L (nooit helemaal gevuld)
- regendouche 8l/min
Misschien dan sowieso een goed idee om die naregeling uit te schakelen met INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Binnentemp.comp. → Inactief ?Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:44:
[...]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.
Hier is het dagverloop van gisteren:Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:24:
@RaptorKid hmm, ook geen goede referentieruimte dus.
Je kunt een klokprogramma proberen van een uur 21 graden en dan een uur 15 met kamerbijschakeling "uitgebreid" om de vloer tussentijds te laten afkoelen, maar je kunt ook voor een draadloze thermostaat gaan.
Heb je ook zo'n plaatje van een halve dag? Hier zitten wat langere runs tussen en misschien ook defrosts die we niet kunnen onderscheiden.
Verandert niets aan de eerste indruk van een te grote unit, trouwens. Nieuwbouw, dus je hebt een warmteverliesberekening? Kwam daar 12 kW uit?
De doorstroming varieert tussen de 1200 en 1400l/h, alle groepen staat open, de motors getest en staan degelijk volledig open, kan ze er nog eens afhalen om te checken, de bypass staat er in is ingesteld op 0,5 kPa, stond eerst op 0.6kPaTechnician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Heb ook het idee dat er geen grote massa water doorheen draait.
Staan de vloergroepen en flowmeters wel 100% open allemaal? Voor al die groepen moet je zo op 400L water zitten, dat moet als geheel “ronddraaien”
Je hebt er ook servomotoren op zitten, soms is de slag niet goed en blijven ze half dicht hangen.
Haal die er eens helemaal af.
Zit ook ook nog ergens een bypass? Die wordt vaak geïnstalleerd als er naregeling is.
Die instellen op de hoogste weerstand 0,5 kPa
En kan ik dit oplossen zonder breekwerk?Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:44:
[...]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.
Deze staat uit volgens mijmartijnst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Misschien dan sowieso een goed idee om die naregeling uit te schakelen met INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Binnentemp.comp. → Inactief ?
Misschien handig om even exact te checken, want dat sluit uit wat @Proton_ noemt. Het zou ook wel raar zijn als het aan staat als 'ie in de stookruimte hangt, maar toch...
Het minimumvermogen van je pomp lijkt bij de temperatuur van gisteren ongeveer 4-5 kW te zijn. Dat lijkt te kloppen met de grafiek: steeds eerst even wat hoger om op te starten, dan daling naar ~4 en dan uit.
[ Voor 9% gewijzigd door martijnst op 23-01-2026 21:06 ]
ik controleer het meteen, trouwens deze grafiek, ik zie het nu pas is heatingyield, maar volgt hetzelfde verloop natuurlijk als het vermogen, deze piekt tot max 1.6kW en zakt dan naar 0.9kWmartijnst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Misschien handig om even exact te checken, want dat sluit uit wat @Proton_ noemt. Het zou ook wel raar zijn als het aan staat als 'ie in de stookruimte hangt, maar toch...
Het minimumvermogen van je pomp lijkt bij de temperatuur van gisteren ongeveer 4-5 kW te zijn. Dat lijkt te kloppen met de grafiek: steeds eerst even wat hoger om op te starten, dan daling naar ~4 en dan uit.
Ik keek net eens in de settings, hoe moet ik dat gaan instellen een uur aan en dan uit.. en dan met kamerbijschakeling (ruimtecompensatie actief), ik kan maar 3 tijden ingevenProton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:24:
@RaptorKid hmm, ook geen goede referentieruimte dus.
Dan heb ik niks gezegd wat dit betreft, ik ken het verschil niet!RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:
[...]
trouwens deze grafiek, ik zie het nu pas is heatingyield
Uit is logisch, houden zo :-)RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:36:
Hij staat momenteel op uit, ik kan kiezen tussen uit/thermostaat of ruimtecompensatie
Voor mijn beeldvorming;RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:39:
Nu de hamvraag, wat kan ik doen aan mijn pendeld systeem? Opstart is 1.5kW, dan zakt hij naar 0.9kW waarop hij dan een tijdje blijft hangen, dan schakelt hij af, (energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60) en zo gaat het dagen door.
Als jullie meer info nodig hebben, laat gerust weten, ik zorg ervoor, en ik kijk uit naar een eindelijk goed werkend systeem.
Bedankt 😅
1- De vloerverwarming staat over gehele 185m2 open?
2- Er ligt overal parket?
3- Is dit parket verlijmd of zwevend (zo ja met wat er tussen) gelegd?
Ik ben geen vaillant nerd, wel warmtepomp nerd; afgifte is waar dit vermoedelijk wringt. Gelukkig is daar nog wel wat aan te doen maar moet ik eerst zeker weten dat dat het “probleem” is. Je kan dan je minimale gem watertemp verhogen en/of je draaiuren beperken.
4- Kun je aangeven wat de actuele gem water temp (aanvoer+retour/2) of aanvoer en retour temp, was ten tijde van het te veel in en uitschakelen? De stooklijn codering zeggen mij niet zoveel omdat ik niet weet hoe warm bij jou buiten was ten tijde van de problemen.
5- Wat is de huidige waarde bij de instelling “minimale aanvoer temperatuur” ?
Sowieso durf ik al wel te zeggen dat je niet ontkomt aan beperken van je stook/draai uren. Dit kan door enkel overdag te gaan vrijgeven voor verwarmen om maar eens mee te beginnen of later met een thermostaat te sturen in je referentie ruimte.
Veel nieuwbouw woningen hebben te weinig warmteverlies om 24/7 de warmtepomp te kunnen laten draaien zeker een 105/5 met relatief hoog minimaal vermogen (>4.5kW).
Voor je beeldvorming ik woon in een “nieuwbouw” woning 2/1kap van 2012 met 198m2 en heb een Pana 5H welke grootste gedeelte van het stookseizoen 12uren per dag (10:00/24:00) draait en altijd maar max 4kW afgeeft (terug getuned) en in het voor en najaar nog veel minder kW. Op een winterdag gaat er een 40-50kWh thermisch de woning in. En met echte kou met wind een keer max 75kWh bij grote uitzondering.
[ Voor 46% gewijzigd door ErikVers op 24-01-2026 00:39 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Zit er ergens een bypass? Is er deze winter geen enkel moment geweest dat hij netjes liep (bij -7 of zo)?RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:39:
Nu de hamvraag, wat kan ik doen aan mijn pendeld systeem? Opstart is 1.5kW, dan zakt hij naar 0.9kW waarop hij dan een tijdje blijft hangen, dan schakelt hij af, (energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60) en zo gaat het dagen door.
Als jullie meer info nodig hebben, laat gerust weten, ik zorg ervoor, en ik kijk uit naar een eindelijk goed werkend systeem.
Bedankt 😅
Verder helpt het om nachtverlaging toe te passen. Dan heeft de WP 's-ochtends wat te doen.
Energie integraal is in te stellen. Hij lijkt nu op -60 te staan. Je kunt naar -90. Dan duurt het wat langer voor hij weer aangaat.
Ik denk dat je de fan speed uitleest. Ik lees de compressor_speed uit met dit commando: 08b51405055d03ffff.Question Mark schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Die 30rps haal ik ook (compressorspeedsensor). Maar dat vertaalt naar 43,6% load als ik sensor.ebusd_hmu00_ebusd_hmu00_compressorsensor_percent uitlees.
Ik ben benieuwd wat jij uitleest wat 27% aangeeft.
30rps van max 120rps zou rond de 25% liggen. Jouw meting is dan veel aannemelijk dan mijn 43,6%, maar dan ben ik benieuwd waar het verschil vandaan komt.
Ik weet dat de VRC720/3 thermostaat bij ruimtecompensatie op inactief nog steeds beperkt invloed op de stooklijn heeft, andere types geen ervaring mee.RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:36:
Hij staat momenteel op uit, ik kan kiezen tussen uit/thermostaat of ruimtecompensatie
Ontdekt bij WAR uitproberen, compensatie is wel minder dan stand actief.
Sindsdien is het hier stand inactief(winter) of uitgebreid(tussenseizoen).
[ Voor 194% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2026 10:43 ]
Dan de korte versie met wat aannames (wacht even @RaptorKid zijn reactie op mijn eerdere bericht af) minimale aanvoertemperatuur moet waarschijnlijk omhoog om de 4.5kW kwijt te kunnen. Ga maar uit van >28gr afhankelijk van aantal m2 beschikbare vvw afgifte.Rijo038 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:51:
Is het niet beter om dit in een apart topic te behandelen? Dit lijkt me wat te groot worden voor een algemeen 'ervaringen' topic
Via deze link kun je exact zien wat vvw met parket kan afgeven met welke ruimte EN water temperatuur. Met aanvoer 28 retour 24 en een actuele ruimtetemperatuur van 20 dan doet vvw 23W/m2
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Hoi,ErikVers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:39:
[...]
Voor mijn beeldvorming;
1- De vloerverwarming staat over gehele 185m2 open?
2- Er ligt overal parket?
3- Is dit parket verlijmd of zwevend (zo ja met wat er tussen) gelegd?
Ik ben geen vaillant nerd, wel warmtepomp nerd; afgifte is waar dit vermoedelijk wringt. Gelukkig is daar nog wel wat aan te doen maar moet ik eerst zeker weten dat dat het “probleem” is. Je kan dan je minimale gem watertemp verhogen en/of je draaiuren beperken.
4- Kun je aangeven wat de actuele gem water temp (aanvoer+retour/2) of aanvoer en retour temp, was ten tijde van het te veel in en uitschakelen? De stooklijn codering zeggen mij niet zoveel omdat ik niet weet hoe warm bij jou buiten was ten tijde van de problemen.
5- Wat is de huidige waarde bij de instelling “minimale aanvoer temperatuur” ?
Sowieso durf ik al wel te zeggen dat je niet ontkomt aan beperken van je stook/draai uren. Dit kan door enkel overdag te gaan vrijgeven voor verwarmen om maar eens mee te beginnen of later met een thermostaat te sturen in je referentie ruimte.
Veel nieuwbouw woningen hebben te weinig warmteverlies om 24/7 de warmtepomp te kunnen laten draaien zeker een 105/5 met relatief hoog minimaal vermogen (>4.5kW).
Voor je beeldvorming ik woon in een “nieuwbouw” woning 2/1kap van 2012 met 198m2 en heb een Pana 5H welke grootste gedeelte van het stookseizoen 12uren per dag (10:00/24:00) draait en altijd maar max 4kW afgeeft (terug getuned) en in het voor en najaar nog veel minder kW. Op een winterdag gaat er een 40-50kWh thermisch de woning in. En met echte kou met wind een keer max 75kWh bij grote uitzondering.
[Afbeelding]
hieronder het antwoord op uw vragen:
1. Ja ze staan helemaal open
2. Overal parket behalve in de badkamer, daar ligt een tegelvloer
3. Dit zit in mijn PID
:strip_exif()/f/image/WlRRWo4cjWrGZwwZ5PCdBhqb.jpg?f=fotoalbum_large)
4. Aanvoer temp 28 Retour 23 (buitentemp was 6 graden)
5. 28 graden op het moment
Ik kan u alle infor geven van de displays als u wil
Ja er zit een bypass, die is ingesteld op 0.5kPa, die kan nog naar 0.6kPa gezet worden door middel van een draaiknop.aj_vdw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:44:
[...]
Zit er ergens een bypass? Is er deze winter geen enkel moment geweest dat hij netjes liep (bij -7 of zo)?
Verder helpt het om nachtverlaging toe te passen. Dan heeft de WP 's-ochtends wat te doen.
Energie integraal is in te stellen. Hij lijkt nu op -60 te staan. Je kunt naar -90. Dan duurt het wat langer voor hij weer aangaat.
Nachtverlaging kan, maar de VRC700 hangt in de technische ruimte in de binnenunit, ik weet niet goed hoe ik die dan moet gaan instellen (meet niet de woonkamer)
De energie integraal staat (compressor hyst curve) op -100, dit bedoel je toch eh? Maar ik heb de indruk dat die niet lager zakt dan -60, als ik de monitor van de warmtepomp bekijk
[ Voor 5% gewijzigd door RaptorKid op 24-01-2026 14:21 ]
De instellingen (display) moet ik mij nog eigen maken, daar zijn er hier die daar zeker meer van weten.RaptorKid schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:18:
[...]
Hoi,
hieronder het antwoord op uw vragen:
1. Ja ze staan helemaal open
2. Overal parket behalve in de badkamer, daar ligt een tegelvloer
3. Dit zit in mijn PID
[Afbeelding]
4. Aanvoer temp 28 Retour 23 (buitentemp was 6 graden)
5. 28 graden op het moment
Ik kan u alle infor geven van de displays als u wil
Wat betreft je aanvoer-retour icm je flow zou je normaal redelijk tot goed uit moeten komen. 1200liter met een deltaT van 5 is namelijk gewoon netjes 7kW en dus genoeg afgifte op dat moment. Toch zie je korte runs. De deltaT en ta blijven ook richting het “afslaan” gelijk en is compressor al naar minimaal terug gemoduleerd?
Stel dat al wel is terug gemoduleerd en deltaT is kleiner geworden/ta is opgelopen dan zou ik eens testen met 1 of 2 graden hogere minimale aanvoertemperatuur maar zou met 185m2 denken dat 28 goed is.
Wellicht toch beter indd een los topic waar ik dan het zeker verder volg 👌
Ps je afbeelding van 22-01 laat veel kw rond 4kW en eronder zien. Dat komt niet overeen met bovenstaand (1200L/h*deltaT5) waaruit je kan opmaken dat er 7kw wordt afgegeven?
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 24-01-2026 14:38 ]
Hoi Erik,ErikVers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:30:
[...]
De instellingen (display) moet ik mij nog eigen maken, daar zijn er hier die daar zeker meer van weten.
Wat betreft je aanvoer-retour icm je flow zou je normaal redelijk tot goed uit moeten komen. 1200liter met een deltaT van 5 is namelijk gewoon netjes 7kW en dus genoeg afgifte op dat moment. Toch zie je korte runs. De deltaT en ta blijven ook richting het “afslaan” gelijk en is compressor al naar minimaal terug gemoduleerd?
Stel dat al wel is terug gemoduleerd en deltaT is kleiner geworden/ta is opgelopen dan zou ik eens testen met 1 of 2 graden hogere minimale aanvoertemperatuur maar zou met 185m2 denken dat 28 goed is.
Wellicht toch beter indd een los topic waar ik dan het zeker verder volg 👌
Ps je afbeelding van 22-01 laat veel kw rond 4kW en eronder zien. Dat komt niet overeen met bovenstaand (1200L/h*deltaT5) waaruit je kan opmaken dat er 7kw wordt afgegeven?
Ik heb net mijn doorstroom nog eens nagekeken en nu is het meer dann 2000l/h dat hij verpompt, onder de 1200l/h heb ik hem nog niet weten gaan. Vannacht tot nu heeft hij al 16 keer aan uit gegaan, altijd een half uurtje draaien, dan weer een tijdje uit, dan zakt de toevoer temperatuur wel weer, daar de pomp nog even blijft nadraaien (warmte in de vloer bufferen neem ik aan?)
De afbeelding die ik eerder stuurde is niet het opgenomen vermogen maar de yield, ik had een foutieve entiteit geselecteerd, mijn euro viel pas nadien. Als u wil post ik de vermogen grafiek even, btw: ik ben jaloers op uw grafieken, u heeft die mooi voor elkaar gebracht, zou ik ook willen
Ik snap dat die eerdere data thermische vermogen is indd. Alleen je ziet daar in afbeelding dus 4/4.5kW afgeven terwijl in je voorbeeld van ta tr icm flow ik met een rekensom uitkom op 7kW vandaar dat ik mij afvroeg waar dit mis gaat.RaptorKid schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Hoi Erik,
Ik heb net mijn doorstroom nog eens nagekeken en nu is het meer dann 2000l/h dat hij verpompt, onder de 1200l/h heb ik hem nog niet weten gaan. Vannacht tot nu heeft hij al 16 keer aan uit gegaan, altijd een half uurtje draaien, dan weer een tijdje uit, dan zakt de toevoer temperatuur wel weer, daar de pomp nog even blijft nadraaien (warmte in de vloer bufferen neem ik aan?)
De afbeelding die ik eerder stuurde is niet het opgenomen vermogen maar de yield, ik had een foutieve entiteit geselecteerd, mijn euro viel pas nadien. Als u wil post ik de vermogen grafiek even, btw: ik ben jaloers op uw grafieken, u heeft die mooi voor elkaar gebracht, zou ik ook willen
Normaal zou ik denken je kan afgifte niet kwijt , maar strookt niet met geen oplopende ta en een deltaT van 5 die je zojuist door gaf. Het kan haast niet dat je >1500l/h met deltaT5 draait en dan op je productie een thermisch vermogen van de helft ziet.
Als je zeker weet dat minimale water temperatuur, flow en deltaT goed zijn dan zou je afgifte kant kloppend zijn. Je instellingen kant heb ik minder kaas van gegeten welke trigger de Vaillant kunnen stoppen behalve het niet kwijt kunnen van vermogen.
Stuur anders in een pb eens al je settings uit display en huidige grafieken. Vermoed dat toch iets je gewenste water temperatuur naar beneden drukt.
Offtopic
Dank voor je compliment wat betreft mijn grafieken; dat is uren youtube en home assistant knutselen. Is nog gemaakt voordat chatgpt bestond 🫣😉 Probeer het zelf eens icm met een goede chatbott en wat creativiteit via tutorials. Je kunt ook op diverse topics dashboards van elkaar delen 👍
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 24-01-2026 15:09 ]
Nee, dat zijn aparte entiteiten bij mij. Ik vermoed dat er ergens een foutje in mijn (toch al wat oudere) ebusd csv-file voor mijn buitenunit zit.aj_vdw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:29:
[...]
Ik denk dat je de fan speed uitleest. Ik lees de compressor_speed uit met dit commando: 08b51405055d03ffff.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
WiFi in AP-modus doet mijn Goodwe bijvoorbeeld naast de connectie met de chinese cloud
prima lokaal uit te lezen via een app.
Met de WiFi in (permanente) AP-modus is de ebusd adapter en een raspi-achtige o.i.d. vermoedelijk niet nodig. Waarschijnlijk wil Vaillant dit niet - waarom vertellen ze natuurlijk niet.
Ik merk de laatste dagen dat de WP vaak gewoon in standby blijft staan, ook als de gevraagde warmwater temp niet gehaald wordt. Meestal blijft hij rond de 45 graden hangen terwijl we normaal 51 graden vragen. Enig idee of andere instellingen hier ook een invloed op hebben?
WW instellingen:
Comfort met modus manueel.
Legio. bescherming staat uit
Hysterese boilerlading 7.0K
Offset boilerlading 10K
Max laadtijd 90 min
Blokkertijd 60 min
Parallel nee
Algemene stooklijn WP staat op 0.20
Alvast bedankt
Waarschijnlijk omdat hij binnen die 90 minuten dat setpoint niet haalt en je volgens mij hebt ingesteld dat hij bij 7 graden eronder pas weer mag gaan opwarmen. 51-7 = 44 graden en hij is 45 dus niet meer verwarmen. Laadtijd iets verlengen (120) en hysterese verkleinen.Siro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
Vraagje ivm warm water:
Ik merk de laatste dagen dat de WP vaak gewoon in standby blijft staan, ook als de gevraagde warmwater temp niet gehaald wordt. Meestal blijft hij rond de 45 graden hangen terwijl we normaal 51 graden vragen. Enig idee of andere instellingen hier ook een invloed op hebben?
WW instellingen:
Offset boilerlading 10K
Max laadtijd 90 min
Blokkertijd 60 min
Parallel nee
Algemene stooklijn WP staat op 0.20
Alvast bedankt
Dan moeten ze weer support leveren, voor hun is het geen business case.dunklefaser schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
Retorische vraag: Waarom kan de Internet gateway niet ook lokaal gelezen worden?
WiFi in AP-modus doet mijn Goodwe bijvoorbeeld naast de connectie met de chinese cloud
prima lokaal uit te lezen via een app.
Met de WiFi in (permanente) AP-modus is de ebusd adapter en een raspi-achtige o.i.d. vermoedelijk niet nodig. Waarschijnlijk wil Vaillant dit niet - waarom vertellen ze natuurlijk niet.
Erg jammer idd, voor mij zou het monitoring maar tijdelijk zijn, speciaal apparatuur aanschaffen voor tijdelijk gaat me te ver.
Raspi kun je ook onder Vmware draaien op een oude Windows laptop, het is alleen de ebus adapter die je zou moeten aanschaffen.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2026 20:49 ]
VMware op een oude Windows-laptop - zoiets gaat niet gebeuren - kost me teveel energie,mr_evil08 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Dan moeten ze weer support leveren, voor hun is het geen business case.
Erg jammer idd, voor mij zou het monitoring maar tijdelijk zijn, speciaal apparatuur aanschaffen voor tijdelijk gaat me te ver.
Raspi kun je ook onder Vmware draaien op een oude Windows laptop, het is alleen de ebus adapter die je zou moeten aanschaffen.
letterlijk en figuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2026 09:45 . Reden: dubbele energie verlies ]
Niet om verder offtopic te gaan maar VMware workstation, binnen 2 minuten geregeld, er zijn kant en klare raspb pi images, niet meest energiezuinige oplossing maar voor tijdelijk prima.dunklefaser schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:31:
[...]
VMware op een oude laptop - zoiets gaat niet - kost me teveel energie.
Voor mij voelt het ook nogal omslachtig als je al een internet gateway hebt deze niet kan gebruiken daarvoor.
Moet perse via apparte ebus module.
Of bedoelde je ook apparaat energie i.p.v eigen energie?
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2026 22:34 ]
Als je vloerverwarming op een open verdeler zonder naregeling zit, heb je geen bypass nodig. Die -60 is een bekend probleem van oude firmware. Zie https://energy-stats.uk/v...problems-energy-integral/RaptorKid schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Ja er zit een bypass, die is ingesteld op 0.5kPa, die kan nog naar 0.6kPa gezet worden door middel van een draaiknop.
Nachtverlaging kan, maar de VRC700 hangt in de technische ruimte in de binnenunit, ik weet niet goed hoe ik die dan moet gaan instellen (meet niet de woonkamer)
De energie integraal staat (compressor hyst curve) op -100, dit bedoel je toch eh? Maar ik heb de indruk dat die niet lager zakt dan -60, als ik de monitor van de warmtepomp bekijk
elke 60 sec in de app ververst (statuspagina). Met welke vertraging dit gebeurt weet ik niet.
Maar de afwijking met het gemeten vermogen via externe meters is te groot,
zoals al eerder vastgesteld. Bij constant vermogen bijvoorbeeld ca. 400 W vs. ca. 550 W extern gemeten.
Van de 20-21 W voor de verwarming van de "lekbak?" laat de app maar 2 W zien.
De Vaillant "Elektrische energie" in de app wijkt natuurlijk behoorlijk af.
De displaywaarden op de binnenunit zijn niet beter, dus de ebus data ook niet.
Mag ik vragen hoe je dat doet? Via een commando uitlezen van een entitiet?aj_vdw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:29:
[...]
Ik denk dat je de fan speed uitleest. Ik lees de compressor_speed uit met dit commando: 08b51405055d03ffff.
Ik heb gisteren als test geprobeerd om de "default" online repository te gebruiken ipv mijn lokaal verzamelde configfiles (oude types, nog gebasseerd op csv), maar ik merk dat ik dan veel entiteiten mis die ik niet meer kan uitlezen/configureren. Dus toch maar weer terug naar mijn lokale configfiles....
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Gerelateerd aan deze oude post. Zijn er beperkingen op de driewegkleppen die je kunt gebruiken met een Arotherm Plus? Ik kan me voorstellen dat als je een heel langzame klep hebt en de pomp hier tegenaan blijft werken, dit niet per se goed is voor het systeem.DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Elke driewegklep met een kvs waarde van ≥6.0 is voldoende.
Alleen de Honeywell kleppen zou ik links laten liggen…
Zelf gebruik ik de caleffi Z-one 1” of de ESBE VZD162 driewegkleppen.
De specs van de standaard-driewegkleppen (bijv. in de binnenunit) blijven onzichtbaar in alle documentatie helaas. In de docs van de VWZ AI staat natuurlijk dat je er eentje kunt aansluiten op de UV1-poort, maar geen enkele eis voor looptijd/draaitijd.
Wat opvalt in de post van DutchWing is dat de Z-one een openingstijd heeft van 70-75s, de ESBE mogelijk maar 3 seconden. De ook weleens genoemde JP Fluid staat op 15s.
Kortom: weet iemand of hier nou beperkingen op zitten, óf wat grofweg de looptijd is van de driewegklep in de standaard-binnenunit?
Wat ik weet is dat in de UK, ze bij Heat Geek deze klep aanbevelen (met 28klem fitting)martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Gerelateerd aan deze oude post. Zijn er beperkingen op de driewegkleppen die je kunt gebruiken met een Arotherm Plus? Ik kan me voorstellen dat als je een heel langzame klep hebt en de pomp hier tegenaan blijft werken, dit niet per se goed is voor het systeem.
De specs van de standaard-driewegkleppen (bijv. in de binnenunit) blijven onzichtbaar in alle documentatie helaas. In de docs van de VWZ AI staat natuurlijk dat je er eentje kunt aansluiten op de UV1-poort, maar geen enkele eis voor looptijd/draaitijd.
Wat opvalt in de post van DutchWing is dat de Z-one een openingstijd heeft van 70-75s, de ESBE mogelijk maar 3 seconden. De ook weleens genoemde JP Fluid staat op 15s.
Kortom: weet iemand of hier nou beperkingen op zitten, óf wat grofweg de looptijd is van de driewegklep in de standaard-binnenunit?
Dat betreft de LK-525-MultiZone-3W
Deze klep wordt ook door andere merken onder hun eigen naam verkocht. Ik zag zo in Nederland geen leverancier hiervan maar wellicht heb je hier wat aan. Deze lijkt er wel aardig op maar is echt een ander LK type
https://www.lkarmatur.com...5-multizone-3w-555104384/
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 25-01-2026 12:14 ]
Ik heb laatst eens onderzoek gedaan naar de beste driewegklep.martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Gerelateerd aan deze oude post. Zijn er beperkingen op de driewegkleppen die je kunt gebruiken met een Arotherm Plus? Ik kan me voorstellen dat als je een heel langzame klep hebt en de pomp hier tegenaan blijft werken, dit niet per se goed is voor het systeem.
Eigenlijk is ESBE gewoon heel goed. Kwalitatief gaan ze nooit kapot alleen de messing halve maan in de 3 wegkleppen heeft nou eenmaal een lekverlies omdat ze gemaakt zijn voor mengverdelen.
Maar ESBE heeft ook een bubletight versie, die is echt 100% lekdicht.
Dat zijn deze types:
https://www.bolasystems.c...32-g-1-1-4-m-m-m-43102600
Ik lees met grote interesse mee. Ik was altijd gefocust op oneindige runs maar het doel is uiteindelijk een stabiele/comfortabele binnentemperatuur. Mijn hart zegt dus “actief” mijn verstand “uitgebreid” met dan 1 of 2 tijdblokken in de thermostaat naar jouw wens.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
Ik word ondertussen echt een beetje ziek van de stooklijn en thermostaat compensatie (die laatste is veel te minimaal zowel met remmen als opstoken). Zet ik de stooklijn op 21 heb ik met vorst toch 0,6 nodig. Vrouw heeft het koud dus thermostaat naar 21,5 in de avond haalt hij het weer niet dus moet stooklijn naar boven (adaptief reageert veel te traag dus handmatig stooklijn naar boven). Zet hem met slapen weer op 21 of 20,5 is stooklijn weer te hoog en slaat de WP weer af gedurende de nacht en heb onderbroken runs met bij aanslaan weer hoge pieken in stroomverbruik. Actief ipv uitgebreid tegen afslaan is dan weer geen oplossing want dan blijft het te warm binnen als 21 graden wordt bereikt omdat hij dan weer teveel door blijft stoken en vind een temperatuur boven de 21 veel te warm in de ochtend en middag. Eigenlijk zou 19 voldoende zijn in de ochtend maar dan ben ik weer uren bezig naar 21 te komen (het nadeel van een WP). Hoe ga ik dit oplossen? Iemand een idee want heb al veel geprobeerd.
Benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundige.
Denk ook dat er twee soorten gebruikers zijn, 1) die altijd leuk vinden om iets te tunen en gebruikers die 2) gewoon willen dat warmtepomp het zelf lekker oplost. Prive kies ik voor 1 zakelijk voor 2 👌
Vannacht ruim 3kWh meer verbruik onder dezelfde omstandigheden als gisteren bijna door de onderbroken runs. Vreet gewoon stroom. En dat vind ik niet lollig.ErikVers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Ik lees met grote interesse mee. Ik was altijd gefocust op oneindige runs maar het doel is uiteindelijk een stabiele/comfortabele binnentemperatuur. Mijn hart zegt dus “actief” mijn verstand “uitgebreid” met dan 1 of 2 tijdblokken in de thermostaat naar jouw wens.
Benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundige.
Denk ook dat er twee soorten gebruikers zijn, 1) die altijd leuk vinden om iets te tunen en gebruikers die 2) gewoon willen dat warmtepomp het zelf lekker oplost. Prive kies ik voor 1 zakelijk voor 2 👌
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2026 12:37 ]
Hier is de folder met vooraankondiging en ik las dat de prijzen/specs op de VSK-E bekend worden gemaakt (bijna dus). Mijn indruk van de nieuwe Arotherm Plus is dat hij heel vergelijkbaar is met de oude, maar iets verder terugmoduleert in sommige omstandigheden en soms iets meer opbrengst heeft. Ben wel benieuwd naar de Pro die echt "nieuw" is. Die heeft wel een opengewerkte linkerkant, zag ik in een perspectieffoto, dus ik vraag me af of het eigenlijk een Midea is, want die hebben dat ook.marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:35:
Ik hoor van een installateur dat ze nieuwe Arotherm Pro vanaf april beschikbaar is, en de nieuwe Arotherm Plus lijn vanaf juni. Is dit ook wat jullie horen?
Nee dat wil je uiteraard niet. En icm een goede stooklijn icm “uitgebreid” heb je ook geen lange runs?MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
[...]
Vannacht ruim 3kWh meer verbruik onder dezelfde omstandigheden als gisteren bijna door de onderbroken runs. Vreet gewoon stroom. En dat vind ik niet lollig.Kan moeilijk iedere dag handmatig de stooklijn maar aanpassen.
Stooklijn voor 21 is 0,6. Probleem is dat als ik hem op 21,5 zet de thermostaat blijkbaar de stooklijn dan niet voldoende op plust en/of compenseert en dan wordt het geen 21,5. Zet je de stooklijn dan passend voor 21,5 wordt het bij instellen 21 weer te warm. De thermostaat moduleert blijkbaar gewoonweg niet genoeg. Je zou bijna willen dat je een gewone opentherm themostaat hebt die gewoon op ruimte compenseert. Mijn HR Ketel deed dit veel makkelijker met een Lyric T6.ErikVers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Nee dat wil je uiteraard niet. En icm een goede stooklijn icm “uitgebreid” heb je ook geen lange runs?
Deze heeft een looptijd van 40 seconden, werkt dat gewoon?Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik heb laatst eens onderzoek gedaan naar de beste driewegklep.
Eigenlijk is ESBE gewoon heel goed. Kwalitatief gaan ze nooit kapot alleen de messing halve maan in de 3 wegkleppen heeft nou eenmaal een lekverlies omdat ze gemaakt zijn voor mengverdelen.
Maar ESBE heeft ook een bubletight versie, die is echt 100% lekdicht.
Dat zijn deze types:
https://www.bolasystems.c...32-g-1-1-4-m-m-m-43102600
Maar op een gegeven moment houd het soms op, zeker als Vaillant niet wil/kan leren van gebruikerservaringen. Zou interessant zijn bij welk merk/type warmtepomp relatief de meeste "klachten" hier op tweakers te vinden zijn.
@MotorBeast Wat de combinatie stooklijn uitgebreid + adaptief betreft heb ik hier geen extreme afwijkingen in de binnentemperatuur bij de thermostaat gezien. Altijd tussen de 19,5 °C (23 uur - 14 uur) en 20,0 °C (14 uur - 23 uur). En de CoP is nog steeds redelijk, ook als de runs tijdelijk wat korter zijn.
Januari tot nu toe ca. 4,4 (aanvoer tussen de 25°C en max. 28°C - buitentemp. Wijchen)
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2026 13:59 ]
@Ronald heeft eerder in dit topic een folder uit Oostenrijk of Duitsland gevonden waaruit zou blijken dat de nieuwe Arotherm Plus-lijn geen tonaliteitstoeslag meer heeft. Die tonaliteitstoeslag maakt de Arotherm niet bruikbaar in situaties waar geluid kritiek is, zoals tussenwoningen, itt bv de Nefit Bosch Compress 5800i. Dat zou wel mooi zijn, benieuwd of dat inderdaad ook het geval is als alle info hier in NL publiek gemaakt wordt.martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
Hier is de folder met vooraankondiging en ik las dat de prijzen/specs op de VSK-E bekend worden gemaakt (bijna dus). Mijn indruk van de nieuwe Arotherm Plus is dat hij heel vergelijkbaar is met de oude, maar iets verder terugmoduleert in sommige omstandigheden en soms iets meer opbrengst heeft. Ben wel benieuwd naar de Pro die echt "nieuw" is. Die heeft wel een opengewerkte linkerkant, zag ik in een perspectieffoto, dus ik vraag me af of het eigenlijk een Midea is, want die hebben dat ook.
Daarnaast zou deze versie ook OTA updates kunnen ontvangen, wat ook mooi meegenomen is.
[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 25-01-2026 13:22 ]
Heb jij deze berekening voor jezelf gedaan en zo ja, heb je daar een topic van? Ik kom namelijk uit op "toegestaan" als ik centrum van de pomp plaats op 2,4m van de buren met die 55dB(A) + 2db(A). Maar voert misschien te ver om in dit topic over uit te wisselen.marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:19:
[...]
@Ronald heeft eerder in dit topic een folder uit Oostenrijk of Duitsland gevonden waaruit zou blijken dat de nieuwe Arotherm Plus-lijn geen tonaliteitstoeslag meer heeft. Die tonaliteitstoeslag maakt de Arotherm niet bruikbaar in situaties waar geluid kritiek is, zoals tussenwoningen, itt bv de Nefit Bosch Compress 5800i. Dat zou wel mooi zijn, benieuwd of dat inderdaad ook het geval is als alle info hier in NL publiek gemaakt wordt.
Daarnaast zou deze versie ook OTA updates kunnen ontvangen, wat ook mooi meegenomen is.
edit: Ik heb mijn berekening hier geplaatst.
[ Voor 6% gewijzigd door martijnst op 25-01-2026 13:34 ]
Je moet de "hysterese boilerlading" verlagen. De boiler gaat pas verwarmen als de temperatuur lager is dan het setpoint minus die hysterese, dus bij jou 51 - 7 = 44 graden. Zie de handleiding:Siro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
Vraagje ivm warm water:
WW instellingen:
Offset boilerlading 10K
De boilerlading start, zodra de boilertemperatuur < gewenste temperatuur - hysteresewaarde is.
Fabrieksinstelling: 5 K
Ik heb die JP Fluid Control driewegklep. De tijd dat de stroming volledig geblokkeerd wordt, is best klein. Ik denk hooguit enkele seconden. De warmtepomp heeft er hier geen probleem mee.martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Situaties kunnen verschillen natuurlijk. Ik had het laatst nog eens uitgerekend met een 75, die uit mijn hoofd een paar db hoger geluidsvermogen heeft, én een toeslag van 3db tonaliteit ipv 2 voor de 55. Daarmee lukte het niet meer. Maar wellicht dat de 55 achteraan in het midden van een standaard rijtjeshuis nog zou kunnen werken.martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:30:
Heb jij deze berekening voor jezelf gedaan en zo ja, heb je daar een topic van? Ik kom namelijk uit op "toegestaan" als ik centrum van de pomp plaats op 2,4m van de buren met die 55dB(A) + 2db(A). Maar voert misschien te ver om in dit topic over uit te wisselen.
edit: Ik heb mijn berekening hier geplaatst.
Ja is prima, de unit houdt toch een ruime wachttijd aan voor omlopen van de klep,martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Deze heeft een looptijd van 40 seconden, werkt dat gewoon?
Persoonlijk betwijfel ik of je het in alle situaties goed krijgt. Want zoals we hier allemaal wel weten is buitentemperatuur alleen niet de enige factor die het warmteverlies bepaald, maar ook de zon en de wind niet te vergeten. Ook de gemoedstoestand zelf speelt een rol in hoe de kamertemperatuur ervaren wordt.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
Ik word ondertussen echt een beetje ziek van de stooklijn (of te hoog of te laag) en thermostaat compensatie (die laatste is veel te minimaal zowel met remmen als opstoken). Zet ik de stooklijn op 21 heb ik met vorst toch 0,6 nodig. Vrouw heeft het koud dus thermostaat naar 21,5 in de avond haalt hij het weer niet dus moet stooklijn naar boven (adaptief reageert veel te traag dus handmatig stooklijn naar boven). Zet hem met slapen weer op 21 of 20,5 is stooklijn weer te hoog en slaat de WP weer af gedurende de nacht en heb onderbroken runs met bij aanslaan weer hoge pieken in stroomverbruik. Actief ipv uitgebreid tegen afslaan is dan weer geen oplossing want dan blijft het te warm binnen als 21 graden wordt bereikt omdat hij dan weer teveel door blijft stoken en vind een temperatuur boven de 21 veel te warm in de ochtend en middag. Eigenlijk zou 19 voldoende zijn in de ochtend maar dan ben ik weer uren bezig naar 21 te komen (het nadeel van een WP). Hoe ga ik dit oplossen? Iemand een idee want heb al veel geprobeerd.
Door het weer varieert bij mij de referentieruimte ook enigszins terwijl de instellingen en ingestelde wenstemperatuur constant zijn. B.v. met harde koude wind en ook met een hoge RLV buiten (meer defrosts) is de referentieruimte wat kouder (max een halve graad, meestal iets minder) t.o.v. een meer normalere situatie. Dit is uiteraard afhankelijk van de woning en ligging (mijn huis ligt tussen de weilanden).
Ik krijg niet helemaal mee of bij jou de variatie duidelijk groter is of niet.
Vroeger had ik trouwens een grotere variatie door m.n. de wind, maar deze heb ik door mijn woning beter te isoleren en de kierdichtheid te verhogen verkleind tot wat het nu is. Wellicht lukt me dat nog meer in de toekomst.
Als ik het in de beschreven situatie wat aan de frisse kant vind, dan trek ik simpel maar doeltreffend een dikkere trui aan. Mijn vrouw idem. Probleem opgelost
Oeps ja, welk model maakt natuurlijk nogal uit!marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Situaties kunnen verschillen natuurlijk. Ik had het laatst nog eens uitgerekend met een 75, die uit mijn hoofd een paar db hoger geluidsvermogen heeft, én een toeslag van 3db tonaliteit ipv 2 voor de 55. Daarmee lukte het niet meer. Maar wellicht dat de 55 achteraan in het midden van een standaard rijtjeshuis nog zou kunnen werken.
Ik gebruik de 'internal' firmware van de ebus adapter. Mijn configuratie heb ik zelf samengesteld uit de csv files.Question Mark schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat doet? Via een commando uitlezen van een entitiet?
Ik heb gisteren als test geprobeerd om de "default" online repository te gebruiken ipv mijn lokaal verzamelde configfiles (oude types, nog gebasseerd op csv), maar ik merk dat ik dan veel entiteiten mis die ik niet meer kan uitlezen/configureren. Dus toch maar weer terug naar mijn lokale configfiles....
Het voordeel van deze firmware is dat alle software op de adapter draait (dus geen ebusd nodig). Via MQTT wordt HomeAssistant automatisch geconfigureerd....
[ Voor 5% gewijzigd door aj_vdw op 25-01-2026 14:35 ]
@martijnstmartijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
Hier is de folder met vooraankondiging en ik las dat de prijzen/specs op de VSK-E bekend worden gemaakt (bijna dus). Mijn indruk van de nieuwe Arotherm Plus is dat hij heel vergelijkbaar is met de oude, maar iets verder terugmoduleert in sommige omstandigheden en soms iets meer opbrengst heeft. Ben wel benieuwd naar de Pro die echt "nieuw" is. Die heeft wel een opengewerkte linkerkant, zag ik in een perspectieffoto, dus ik vraag me af of het eigenlijk een Midea is, want die hebben dat ook.
Interessante info.
Wat me opvalt is dat de aroTHERM plus leverbaar is in een 3kW-versie! Zo klein heb ik een monoblock nog niet gezien.
Die had ik graag gehad toen ik een aantal jaar geleden mijn aroTHERM bij de schuur hier installeerde. Daar heb ik maar 1,5 tot hooguit 2kW nodig.
Wel opvallend dat zulke kleine (2kW) WP’s er nog niet zijn. Zeker in verband met de moderne, steeds beter geïsoleerde huizen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 15:34 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik hoor hetzelfde.marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:35:
Ik hoor van een installateur dat ze nieuwe Arotherm Pro vanaf april beschikbaar is, en de nieuwe Arotherm Plus lijn vanaf juni. Is dit ook wat jullie horen?
In Duitsland is de nieuwe plus al beschikbaar als VWL 85/8.1
Waar de pro en plus van elkaar verschillen weet ik nog niet goed, daar ik nog geen data van de pro zie.
Vlg mij is de pro de budgetlijn toch?
Dat is logisch denk ik dat jij minder afwijking hebt want je werkt met een veel minder verschil in aanvoer omdat je VV hebt en ik radiatoren. Ik stook met 30/32 graden minimaal en max 45 bij keiharde vorst. Bij VV ligt dat veel dichter bij elkaar. Als je SWW maakt zal je ook veel minder terugval in binnentemperatuur hebben en dus minder compensatie nodig hebben. De thermostaat zou zelflerend moeten zijn hoeveel compensatie er nodig is.dunklefaser schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:50:
@ErikVers Een tijd lang "tunen" of "fröbelen" of zoiets is leuk vooral om de Vaillant quirks te leren kennen.
Maar op een gegeven moment houd het soms op, zeker als Vaillant niet wil/kan leren van gebruikerservaringen. Zou interessant zijn bij welk merk/type warmtepomp relatief de meeste "klachten" hier op tweakers te vinden zijn.
@MotorBeast Wat de combinatie stooklijn uitgebreid + adaptief betreft heb ik hier geen extreme afwijkingen in de binnentemperatuur bij de thermostaat gezien. Altijd tussen de 19,5 °C (23 uur - 14 uur) en 20,0 °C (14 uur - 23 uur). En de CoP is nog steeds redelijk, ook als de runs tijdelijk wat korter zijn.
Januari tot nu toe ca. 4,4 (aanvoer tussen de 25°C en max. 28°C - buitentemp. Wijchen)
Meeste klachten lees ik overigens bij WeHeat en Daikin. Blij dat ik zo'n ding niet heb. Ik ben over de hele linie gewoon blij met Vaillant maar we willen het hier graag tot op het naadje perfect hebben. Tweakers.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2026 16:12 ]
Je bent wel een beetje aan het teuten hoor.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Dat is logisch denk ik dat jij minder afwijking hebt want je werkt met een veel minder verschil in aanvoer omdat je VV hebt en ik radiatoren. Ik stook met 30/32 graden minimaal en max 45 bij keiharde vorst. Bij VV ligt dat veel dichter bij elkaar. Als je SWW maakt zal je ook veel minder terugval in binnentemperatuur hebben en dus minder compensatie nodig hebben. De thermostaat zou zelflerend moeten zijn hoeveel compensatie er nodig is.
Meeste klachten lees ik overigens bij WeHeat en Daikin. Blij dat ik zo'n ding niet heb. Ik ben over de hele linie gewoon blij met Vaillant maar we willen het hier graag tot op het naadje perfect hebben. Tweakers.Als iemand mij zou vragen welk merk te nemen......Vaillant.
Je wil iets wat enorm huisspecifiek is en dan ook nog binnen door jou zelf bedachte voorwaarden dat de unit niet mag afslaan e.d.
zet gewoon de stooklijn hoog genoeg en regel op setpoint 21,5 en dan 20,5 en ja dan slaat die soms af, dat is ook de bedoeling.
En dan jezelf beheersen door gewoon te stoppen met grafiekjes te kijken. Lees eens een goed boek daarvoor in de plaats.
Teuten?Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Je bent wel een beetje aan het teuten hoor.
Je wil iets wat enorm huisspecifiek is en dan ook nog binnen door jou zelf bedachte voorwaarden dat de unit niet mag afslaan e.d.
zet gewoon de stooklijn hoog genoeg en regel op setpoint 21,5 en dan 20,5 en ja dan slaat die soms af, dat is ook de bedoeling.
En dan jezelf beheersen door gewoon te stoppen met grafiekjes te kijken. Lees eens een goed boek daarvoor in de plaats.
Nee hoor dat is heel specifiek bij jou dan zo, bij andere installaties zie ik dit nooit.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Teuten?Leuk woord. De thermostaat doet gewoon zijn werk niet zoals het hoort. Hij hoort te compenseren op de stooklijn. Anders kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. En verder staat hij hier 9 van de 10 keer op 21 en incidenteel wil ik eens naar 21,5 dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet. Het probleem van niet voldoende compenseren deed zich hier ook voor met vorst om in te halen na maken van SWW. Het is en blijft helaas dus een tekortkoming van de thermostaat met radiatoren. VV zal het niet hebben denk ik.
Noem 1 ander merk die kan wat jij hier specifiek wil?
En als je zoiets specifieks wil waarom bouw je dan niet wat in HA.
Heb klanten die helemaal dynamisch aansturen via HA Ebusd
Even om mee te kunnen lezen: als jij de thermostaat 0,5 hoger zet, dan verschuift de stooklijn iets en je aanvoertemp dus ook (gegeven de huidige buitentemperatuur). Maar op dat moment is de aanvoer dus niet voldoende hoger om het hele systeem binnen redelijke tijd warmer te krijgen?MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:30:
[...]
dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet
Joh, je hebt -zo lees ik geregeld in jouw posts- een prima functionerende installatie op basis van radiatoren. Ik zie je vaak het vergelijk maken met vloerverwarming, maar ook dat kent z’n beperkingen. Er zijn geregeld topics hier over regelproblemen met vloerverwarming, dus volgens mij heb je het prima voor elkaar. Niet de radiator-calimero spelen hoorMotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Teuten?Leuk woord. De thermostaat doet gewoon zijn werk niet zoals het hoort. Hij hoort te compenseren op de stooklijn. Anders kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. En verder staat hij hier 9 van de 10 keer op 21 en incidenteel wil ik eens naar 21,5 dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet. Het probleem van niet voldoende compenseren deed zich hier ook voor met vorst om in te halen na maken van SWW. Het is en blijft helaas dus een tekortkoming van de thermostaat met radiatoren. VV zal het niet hebben denk ik.
@martijnst Precies dat.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2026 16:48 ]
Interessant! Doe je dat met een shield c6? Welke uitvoering heb je? Een /6? Ik heb net de ebus aangesloten met de john30 cdn oplossing, maar daar mist nog wel het nodige in. Ben wel blij dat ik zo kan stoppen met de API integratie van Vaillant. De getallen tussen de ebus uitlezen en de app zijn trouwens best groot. Heel apartaj_vdw schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ik gebruik de 'internal' firmware van de ebus adapter. Mijn configuratie heb ik zelf samengesteld uit de csv files.
Het voordeel van deze firmware is dat alle software op de adapter draait (dus geen ebusd nodig). Via MQTT wordt HomeAssistant automatisch geconfigureerd....
Zelf heb ik ook een warmtepomp met radiatoren (grote jagas)MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:47:
@Gramser Die 21,5 kan ik wel mee leven maar het niet voldoende compenseren bij vorst na maken SWW vond ik niet echt lollig. Terwijl vermogen leveren het probleem niet was.
@martijnst Precies dat.
SWW maken merk je gelijk, je voelt het direct iets frisser worden.
Daarom doe ik dat ‘s nachts in de winter.
Lijkt me logisch toch ook eigenlijk.
En als er veel douchen en ‘s avonds willen er ook wat dan gebruik ik de boost op een moment dat we even weggaan.
Zo hebben we met een 185L all in one warmtepomp voldoende warm water.
Hier precies hetzelfde, daarom ook overgeschakeld naar boiler ‘‘s nachts opwarmen in de winter. Hebben wij mooi geen last van de temperatuurdaling.Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Zelf heb ik ook een warmtepomp met radiatoren (grote jagas)
En als er veel douchen en ‘s avonds willen er ook wat dan gebruik ik de boost op een moment dat we even weggaan.
Ik heb de adapter van Daniel Kucera. Die is gebaseerd op de C3. Maar gebruikt wel andere pinnen voor ebus als de adapter die je noemt.Rijo038 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Interessant! Doe je dat met een shield c6? Welke uitvoering heb je? Een /6? Ik heb net de ebus aangesloten met de john30 cdn oplossing, maar daar mist nog wel het nodige in. Ben wel blij dat ik zo kan stoppen met de API integratie van Vaillant. De getallen tussen de ebus uitlezen en de app zijn trouwens best groot. Heel apart
Bedankt voor de info! Hoe hebben jullie dit juist ingesteld staan bij jullie om bij het douchen zeker altijd warm water te hebben? We zijn voorlopig met 3 thuis en 4e onderweg en de vrouw douchet nogal graag heet 😋MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Waarschijnlijk omdat hij binnen die 90 minuten dat setpoint niet haalt en je volgens mij hebt ingesteld dat hij bij 7 graden eronder pas weer mag gaan opwarmen. 51-7 = 44 graden en hij is 45 dus niet meer verwarmen. Laadtijd iets verlengen (120) en hysterese verkleinen.
Dank! Ik ga eens proberen om mijn huidige John-30 basis aan te vullen met jonesPD files om wat meer gegevens beschikbaar te krijgen.aj_vdw schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:57:
[...]
Ik heb de adapter van Daniel Kucera. Die is gebaseerd op de C3. Maar gebruikt wel andere pinnen voor ebus als de adapter die je noemt.
Als je altijd warm water wil hebben stel je je boiler in op manueel en niet op tijdschema en wat ik al zei je tijdsspanne zo ruim mogelijk en je hysterese zo klein mogelijk. Ik heb een boiler van 300 liter en warm maar 1 keer per dag op (tijdschema start om 13.30 uur) en heb daar ruim voldoende aan.Siro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Bedankt voor de info! Hoe hebben jullie dit juist ingesteld staan bij jullie om bij het douchen zeker altijd warm water te hebben? We zijn voorlopig met 3 thuis en 4e onderweg en de vrouw douchet nogal graag heet 😋
Dat valt hier wel mee dat het gelijk frisser wordt. Radiatoren hebben meer waterinhoud dan Jaga's en verloor maar 1 graad tijdens opwarmen SWW. Alleen het duurt veel te lang eer die achterstand met vorst werd ingehaald. Ik ga echt niet om 21.00 uur en zeker niet in de nacht wanneer het op zijn koudst is een 300 liter boiler opwarmen. Dondert de Cop echt helemaal in elkaar tijdens opwarmen SWW en zeker als ik dan achterstand moet gaan inhalen. Heb nog L/L en heb die 2 dagen ernaast maar aangezet maar het zou niet nodig moeten zijn. WP moet gewoon 1 uurtje of zo even een graadje of 2 a 3 op de stooklijn moeten gooien. Het is veel te veel ingericht denk ik op VV.Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Zelf heb ik ook een warmtepomp met radiatoren (grote jagas)
Echter kijk ik er niet continue naar als het 0,00001 graad afwijkt.
Op stand uitgebreid doet die precies wat een gasketel thermostaat doet, ik zelf gebruik stand inactief in de winter, werkt ook prima met nachtverlaging.
Ik heb ook snel afgifte.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2026 20:38 ]
Dan 'moet' je de stooklijn verhogen zodat je die 21.5 haalt. Vervolgens binnentemperatuurcompensatie op uitgebreid en je hebt wat je wil.MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:08:
@mr_evil08 Ik kijk ook niet naar 0,00001 graad maar wel naar 1 graad die niet opplust. Blijkt na vannacht ook wel dat thermostaat geen moer doet aan compensatie. Stooklijn ingesteld op 21 graden en bewust op 21,5 gezet en heel de nacht laten staan. Het is nu 21,1 graad beneden en geen 21,5 op standje uitgebreid. Was als test want 21,5 vind ik te warm in de ochtend maar ding doet dus niets aan het juiste setpoint halen. Enige wat dan werkt is stooklijn handmatig verhogen.
Het enige dat er gebeurt wanneer je de thermostaat hoger of lager zet bij een ingestelde stooklijn is dat daar een kleine verschuiving op wordt toegepast. Dat ding weet verder ook niet hoever hij de stooklijn moet verhogen of verlagen om aan jouw wensen te voldoen. Wat moet je met een stooklijn als je continu aan de thermostaat gaat zitten plussen en minnen?
En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid.Isdatzo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Dan 'moet' je de stooklijn verhogen zodat je die 21.5 haalt. Vervolgens binnentemperatuurcompensatie op uitgebreid en je hebt wat je wil.
Het enige dat er gebeurt wanneer je de thermostaat hoger of lager zet bij een ingestelde stooklijn is dat daar een kleine verschuiving op wordt toegepast. Dat ding weet verder ook niet hoever hij de stooklijn moet verhogen of verlagen om aan jouw wensen te voldoen. Wat moet je met een stooklijn als je continu aan de thermostaat gaat zitten plussen en minnen?
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2026 11:21 ]
De thermostaat plust de stooklijn sowieso een beetje bij bij een hogere wenstemperatuur (omdat een hogere kamertemperatuur sowieso een hogere aanvoertemperatuur vereist om hetzelfde afgiftevermogen te houden), plus een extra toeslag omdat de huidige kamertemperatuur onder de setpoint zit. Monitor de gewenste temperatuur in de Ebus maar, de gewenste temp springt wat omhoog als je de gewenste kamertemp verhoogt.MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:16:
[...]
En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid.Zet je hem dan op actief blijft hij weer stoken naar hogere temperaturen. De thermostaat is dus zoals ik zei totaal zinloos want dan kan je net zo goed puur WAR gaan draaien.
Ja, het kan zijn dat je die tweede toeslag net weinig is om vlotjes naar de gewenste kamertemperatuur te convegeren. Maar de thermostaat doet wel meer dan "helemaal niks".
Bij radiatoren en convectoren moeten altijd diverse kunstgrepen toegepast worden.
Helaas is er meestal geen uniforme oplossing voor de diverse scenario's en wensen.
Daarnaast heb je nog het normale verwachtingspatroon van mensen uit het gasketeltijdperk
en natuurlijk nog de kennis en ervaring van de installateur (of het ontbreken daarvan).
P.S.: Ik heb een deel van de uitdagingen van convectoren/radiatoren door gebruik van Heatmeisters opgelost.
Voorlopig resultaat: (Bijna) altijd de gewenste temperatuur binnen +/-0,05 K.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2026 13:13 ]
Waar zie jij dat?MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:16:
[...]
En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid.Zet je hem dan op actief blijft hij weer stoken naar hogere temperaturen. De thermostaat is dus zoals ik zei totaal zinloos want dan kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. Er zit in de thermostaat een functie waarin je kan aangeven hoeveel K hij erbij moet plussen als setpoint niet gehaald wordt en daar doet hij dus ook niets mee.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2026 13:29 ]
Nu werkt dit prima, behalve dat de hysterese vrij groot blijkt te zijn. Hij staat nu bijvoorbeeld ingesteld op 2 graden Celsius, maar inmiddels geeft de buitenvoeler 3.3C aan maar blijft de cv branden.
Is het mogelijk de hysterese van de gemeten buitentemperatuur en ingestelde alternatief punt te verkleinen, zodat er sneller omgeschakeld wordt?
Misschien kan je dan toch iets met een eBus-adapter klussen. Dat kan simpelweg een scriptje zijn die elke 5 minuten dit doet:MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:58:
@marcop23 Ik zie 1 graad plus ongeveer in de app. Dat is dus te weinig om het verschil goed te maken. Dat zal wellicht werken met VV maar met radiatoren hier niet helaas. 1 graad verhoging is niets met radiatoren. Schat in dat ik snel 3 graden nodig heb. Zodra setpoint dan gehaald zou zijn kan hij dan wat terug moeten moduleren en stooklijn weer aanhouden.
1
2
3
4
| if wenstemperatuur - kamertemperatuur < 0.1:
stooklijn = 0.3
else:
stooklijn = 0.5 |
Je kan natuurlijk ook 'gewoon" automatiseringsplatforms als HomeAssistant of NodeRed gebruiken, daarover zijn er andere voorbeelden te vinden.
Ik snap dat het tof is als de Vaillant hier zelf meer instelbaar is, maar dat is die helaas niet.
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 26-01-2026 13:36 ]
Max. waarde VL-temp.correctie: K Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker.
Je geeft zelf al aan dat het nadeel van een warmtepomp het trage reageren is. Wat hier prima werkt is een stooklijn zoeken die het bij iedere buitentemp en situatie (veel wind, weinig zon) warm krijgt. Hier blijkt dat met radiatoren 0.6 te zijn en een minimale aanvoer van 34 graden. Thermostaat op stand uitgebreid. In veel gevallen werkt een stooklijn van 0.5 ook en bij een buitentemp. van > 10 graden zou de aanvoertemp. naar beneden kunnen. Wil ik er in de avond een half graadje bij dan werkt dat prima. Nachtverlaging bij >0 gr. 1,5 graden, <0 gr. 0,5. Niet voor iedere buitentemperatuur en situatie de meest zuinige of meest effectieve optie maar wel altijd comfort en geen omkijken meer.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
Ik word ondertussen echt een beetje ziek van de stooklijn (of te hoog of te laag) en thermostaat compensatie (die laatste is veel te minimaal zowel met remmen als opstoken). Zet ik de stooklijn op 21 heb ik met vorst toch 0,6 nodig. Vrouw heeft het koud dus thermostaat naar 21,5 in de avond haalt hij het weer niet dus moet stooklijn naar boven (adaptief reageert veel te traag dus handmatig stooklijn naar boven). Zet hem met slapen weer op 21 of 20,5 is stooklijn weer te hoog en slaat de WP weer af gedurende de nacht en heb onderbroken runs met bij aanslaan weer hoge pieken in stroomverbruik. Actief i.p.v. uitgebreid tegen afslaan is dan weer geen oplossing want dan blijft het te warm binnen als 21 graden wordt bereikt omdat hij dan weer teveel door blijft stoken en vind een temperatuur boven de 21 veel te warm in de ochtend en middag. Eigenlijk zou 19 voldoende zijn in de ochtend maar dan ben ik weer uren bezig naar 21 te komen (het nadeel van een WP). Hoe ga ik dit oplossen? Iemand een idee want heb al veel geprobeerd.
Eens tijd voor vrij maken. Al een tijd niets gedaan met in mijn geval Domoticz. Wil al een tijdje over naar HA. Maar daar gaat weer veel tijd en energie in zitten.marcop23 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:34:
[...]
Misschien kan je dan toch iets met een eBus-adapter klussen. Dat kan simpelweg een scriptje zijn die elke 5 minuten dit doet:code:Ik kan je eventueel een Python-klasse toesturen om met de ebus deamon te praten.
1 2 3 4if wenstemperatuur - kamertemperatuur < 0.1: stooklijn = 0.3 else: stooklijn = 0.5
Je kan natuurlijk ook 'gewoon" automatiseringsplatforms als HomeAssistant of NodeRed gebruiken, daarover zijn er andere voorbeelden te vinden.
Ik snap dat het tof is als de Vaillant hier zelf meer instelbaar is, maar dat is die helaas niet.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic