Intro
Zeer gewaardeerde mede tweakers!
Omdat ik naast Panasonic mij ook steeds meer heb ingelezen in Vaillant en op de VSK beurs extra enthousiast ben geworden: Vandaag mijn vrije zaterdagmorgen gestoken in het updaten van de data van mijn eerder besproken tool in progress “ALL Electric Warmtepomp vergelijken” (l/w topic) .
Aangezien er veel nieuws vanuit Vaillant is, deel ik graag deze data met jullie.ALL Electric Warmtepomp Vergelijken:
Voor iedereen die de aroTHERM pro en de aroTHERM plus oud en nieuw met elkaar willen vergelijken denk ik een handige tool.
https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijkenTodo:
Ps helaas is de subsidie voor de Vaillant aroTHERM pro (xxx/7.1) nog niet bekend, ik kan een schatting maken, voor nu even leeg gehouden.
Ook de dB(A) waarde van alle xx/7.1 niet en de kW a-7w35 specifiek van de van 115/7.1 mist nog. Mocht iemand die wel kunnen vinden dan houd ik mij aanbevolen. Svp
niet van een brochure maar uit datasheet of installatie handleidingen. Powerpoint en klanten brochure gebruik ik liever niet als bron om vervuiling te voorkomen.
Naast alle objectieve data ook mijn subjectieve mening:
Vaillant heeft zijn spulletjes goed voor elkaar op sales en aftersales gebied, dat is mij wel duidelijk. De nieuwe modellen zien er strak uit en de nieuwe kleur staat hem goed. De specs zijn zoals te verwachten: goed voor elkaar en de pro is duidelijk als scherper prijs alternatief in de markt gepositioneerd. Exacte positionering kunnen we nog niet inschatten om dat geluidsdata ontbreekt. Prijzen zijn in ieder geval concurrerend met scale-up concurrenten, zeker voor de 115/7.1
Over de 115/7.1 gesproken; met zijn afmetingen icm 11kW bij -7 (indicatief/voorlopig) een echte aanvulling in de markt nu tussen de enkel ventilator en dubbele ventilator modellen in.
De plus /8.1 is een stukje duurder geworden zeker de 3fase modellen maar heeft ook een nog betere efficiënte gekregen en is een fractie stiller in aantal omstandigheden. Ook natuurlijk de verbeterde propaan veiligheidszone (plus en pro) is een voordeel. Of dit alles de prijsverhoging rechtvaardigt is de vraag, ze positioneren hiermee financieel de aroTHERM plus wel richting de andere duitse toppers. Groot voordeel is natuurlijk ook dat je kan kiezen bij alle aroTHERM modellen welke van de drie binnen delen je plaatst. Van enkel een VWZ AI (control unit), naar Hydraulische module of de uniTOWER. Eventueel kun je de prijs van de plus hiermee drukken, mocht je al voorzien van appendages die in de hydraulische module zitten en/of als het uurloon laag is.
Minimale vermogen oftewel het modulatie bereik is wat mij betreft één van de grootste verbetering en zou wat mij betreft naast de COP verbetering (4.8 naar 4.94) genoeg reden zijn om prijsstijging te verantwoorden: minimaal vermogen van 3.0kW voor de VWL75/6 naar 1.93kW (A7/W35) voor de VWL75/8 .1 Sorry toch weer objectief in plaats van subjectief, ik ben nogal analytisch ingesteld....
Lang verhaal kort het blijft wel wennen nog al dat wel/niet hoofdletter en xx/x.x gebruik van Vaillant

Tips:
Bij tips stuur ze gerust via PM om dit topic niet vervuilen.
Bronnen:
-Installatiehandleidingen via
www.vaillant.nl en
www.vaillant.de
-
Catalogus 2026 Vaillant
-dubbel check en ERP data via
https://www.waermepumpe.de/werkzeuge/schallrechner/
[
Voor 100% gewijzigd door
ErikVers op 07-02-2026 17:31
]