• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Het lijkt er op dat we het "lek" boven water hebben (letterlijk :-))
(op zijn minst een deel daarvan), kun je eens een foto maken van het punt bij de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan. Zie ook het eigen topic, maar de suspense is nu inderdaad te groot om dit in je eigen topic te verbergen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkAkzLMcKaSM9ueT7aAgQi-d-iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj7psF7mGZrvCdQDHpTEvgcc.jpg?f=fotoalbum_large

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:25
Wat doet die buitensensor daar!
Dat kastje wat 'erop' gelijmd zit hoort op 2.5 meter hoogte op het noorden te zitten. ver weg van invloeden als ramen, deuren en ventilatieroosters.

De warmtepomp zelf heeft ook al een 'air inlet' temperatuursensor. de losse buitensensor gaat zo niet veel bijdragen aan de sturing gok ik zo

[ Voor 12% gewijzigd door gekke-gerrit op 13-01-2026 13:37 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• Sonja12s
moest 40cm zijn in opdracht installateur (had ik al geschreven)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:52
gekke-gerrit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Dat kastje wat 'erop' gelijmd zit hoort op 2.5 meter hoogte op het noorden te zitten. ver weg van invloeden als ramen, deuren en ventilatieroosters.

De warmtepomp zelf heeft ook al een 'air inlet' temperatuursensor. de losse buitensensor gaat zo niet veel bijdragen aan de sturing gok ik zo
Sterker. Meet verkeerde waardes. Had ik ook met mijn "fantastische" installateur. Hangt nu 1.50 meter vrij boven het dak en correcte waardes.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dat is wel een heel rare plek voor een buitensensor...

Edit: anderen zijn me voor. Volgens mij moest die (in mijn handleiding staat dat zo) op 1m80 hoog uit de wind en zon, liefst Noord of Noordoost.

Dit kan hele rare waarden veroorzaken zo, dat ding had ergens aan je gevel kunnen hangen. Heeft ook geen rechtstreekse aansluiting op je buitendeel nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 13-01-2026 13:42 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
OK, dat ziet er volgens mij wel goed uit qua "verpakking", er is blijkbaar wel mantelbuis gebruikt, maar het lijkt me dat de isolatie niet echt toereikend is gezien de effecten bovengronds. Die buitensensor zit inderdaad niet goed zoals @gekke-gerrit meldt.

• Sonja12s
gekke-gerrit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:36:
[...]

-Hij zit op een schaduwrijke plek
-Vrije luchtcirculatie
-En noordzijde

• Gramser
  • Nu online
... maar wordt mogelijk beïnvloed door de temperatuur van de warmtepomp zelf.

Het is aan jou. Ik heb nog niemand hier dit zien doen.

• Sonja12s
Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:42:
[...]

OK, dat ziet er volgens mij wel goed uit qua "verpakking", er is blijkbaar wel mantelbuis gebruikt, maar het lijkt me dat de isolatie niet echt toereikend is gezien de effecten bovengronds. Die buitensensor zit inderdaad niet goed zoals @gekke-gerrit meldt.
Er is hier 2x een Vaillant technicus geweest. Eentje heeft de buitenunit open gehad maar heeft niets over de plak van plaatsing van de buitensensor gezegd.

• Gramser
  • Nu online
Ik heb het aan ChatGPT gevraagd, dat is soms behulpzaam:

Als je de **buitentemperatuursensor aan de achterkant van de Vaillant aroTHERM plus 75/6 bevestigt**, dan krijg je **geen betrouwbare buitentemperatuurmeting**. Concreet gebeurt het volgende:

### ❌ Verkeerde temperatuurmeting

De achterkant van de warmtepomp wordt beïnvloed door:

* **Restwarmte van de compressor en elektronica**
* **Warme of koude luchtstromen** door het toestel (afhankelijk van bedrijfstoestand)
* **Ontdooicycli** (defrost), waarbij lokaal ineens veel koudere of juist warmere lucht ontstaat

Hierdoor meet de sensor vaak:

* **Te warm** tijdens normaal bedrijf
* **Sterk wisselend** bij starten, stoppen en ontdooien

### ⚠️ Gevolgen voor de regeling

Omdat de sensor wordt gebruikt voor **weersafhankelijke regeling**, leidt dit tot:

* ❌ **Te lage aanvoertemperatuur** → woning wordt niet goed warm
* ❌ **Te hoge aanvoertemperatuur** → onnodig energieverbruik
* ❌ **Onrustig gedrag van de warmtepomp** (veel moduleren / pendelen)
* ❌ **Lagere efficiëntie (COP)**
* In sommige gevallen zelfs **comfortklachten** in huis

### 🔧 Waarom Vaillant dit afraadt

Vaillant schrijft expliciet voor dat de buitensensor:

* **Los van de warmtepomp**
* **Aan een representatieve gevel**
* **Buiten invloed van warmtebronnen**

moet worden gemonteerd.
De warmtepomp “ziet” zijn eigen warmte en kou, en dat is **niet de echte buitentemperatuur**.

### ✅ Wanneer zou het *nog enigszins* werken?

Eerlijk antwoord: **bijna nooit goed**.
Alleen als:

* je **geen weersafhankelijke regeling** gebruikt
* én de sensor puur informatief is

Maar bij de aroTHERM plus wordt hij vrijwel altijd actief gebruikt door de regeling.

### ✔️ Beste alternatief

Monteer de sensor:

* Aan een **noord- of noordwestgevel**
* Uit de zon
* Minstens **1,5–2 m van de warmtepomp**
* Niet boven ramen, deuren of ventilatieopeningen

• MotorBeast
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:45:
[...]

-Hij zit op een schaduwrijke plek
-Vrije luchtcirculatie
-En noordzijde
Zo kort boven de grond is het tijdens koude periodes te koud gemeten en als het warmer wordt te warm. Tevens heb je invloed van de luchtflow ingaand van de unit. Altijd windkracht 10 of zo. Verder wordt de kast van de compressor volgens mij ook nog eens warm. Meten is weten. Ik kreeg mijn stooklijn in ieder geval nooit goed.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 14:17 ]

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:25
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Er is hier 2x een Vaillant technicus geweest. Eentje heeft de buitenunit open gehad maar heeft niets over de plak van plaatsing van de buitensensor gezegd.
Interessant.

Stel het is -10, en de wind staat 'ongunstig' dan krijgt de buiten temperatuur sensor ineens een hoop 'warmte' van een defrost cycle. De stoomwolken vlogen hier de oprit over tijdens defrost cycle's

Tuurlijk, de sensor werkt. maar dit is niet hoe het is bedoelt. De sensor is er om te sturen op buiten temperatuur. Die wordt beïnvloed.

Laden doe je met je zonnepanelen

• Sonja12s
En zou de (mogelijk) verkeerde plek van de buitensensor ook de reden kunnen zijn van de diverse foutmeldingen? bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Q1SnccIViWQf7RINlJQ_BlhUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NsQXvX4ArAX8ljFajVTPoeT.jpg?f=fotoalbum_large

Deze melding staat er al wel 5-7 keer in

[ Voor 4% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 15:28 ]

• MotorBeast
@Sonja12s What the f...? Sorry voor mijn taalgebruik. Gaat er wel iets goed bij je? Vind je het gek dat je WP niet lekker draait en hoog verbruik? Waar moet dat ding nog op regelen? Wellicht kleine kabelbreuk. Of verkeerde kabel met invloed van andere signalen. 3G/4G wie zal het zeggen. Installateur gaat het weer druk krijgen bij je.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 15:32 ]

• Gramser
  • Nu online
Werkelijk geen idee waarom een installateur hier niet op is getriggerd. Maar inderdaad, ook dit gaat niet goed.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:02
Was er nou maar een specifiek topic voor de warmtepompproblemen van Sonja...

• Sonja12s
Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:48:
Was er nou maar een specifiek topic voor de warmtepompproblemen van Sonja...
Nare/rare en vervelende opmerking.
De door mij aangehaalde punten zijn allen veroorzaakt door geldgeile installateurs. Rammen maar en zakken vullen(de goeie daar gelaten)
Als ik geïnformeerd was over de door mij aangehaalde punten had ik 3x achter de oren gekrabd alvorens ik in zee gegaan was met deze Vaillant-installateur welke me nu laat verrekken, eigenlijk al direct na plaatsing.
Het is dus niet correct om genoemde zaken ergens "weg te stoppen" maar juist daar te plaatsen waar de meeste, juist nieuwe lezers zitten.
En laten we wel zijn.....dit zijn toch andere zaken als een stooklijntje op 0.3 of 0.32 zetten

En hier begint dit topic op pagina 1 mee: " In dit topic kunnen we ervaringen kwijt over het installeren, inregelen, gebruiken en meten aan de Vaillant warmtepompen"

[ Voor 10% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 16:07 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
Gramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:04:
@dunklefaser bij mij ook, eigenlijk zou ik 'm op "uitgebreid" willen zetten. Maar als apploze eigenwijze holbewoner kan ik dat niet als ik niet thuis ben. Denk dat-ie morgen wel aanblijft, dan wordt het weer kouder.
Bij een flinke overstoot gaat de warmtepomp alsnog uit op actief regeling (nee niet de graadminuutregeling).

@Sonja12s Zou me niet teveel zorgen maken over de buitenvoeler, het is sterk afhankelijk van je configuratie.
Hier doet de buitenvoeler maar weinig want the thermostaat binnen compenseert de stooklijn ook.

Dat ding wijkt bij mij ook wel eens af een paar graden naar boven of beneden omdat die laag op Noord aan de woning is gemonteerd, heeft geen effect op de stooklijn hier daarvoor is de afwijking te klein, zolang de marge maar binnen 5 graden blijft hier.

@dunklefaser Tijdens opwarmen de warmtepomp uitvalt vanwege overschrijding van Ta door het minimaal vermogen bereikt is noem ik pendelen, tijdens opwarmen moet dat minimaal 20 minuten kunnen draaien, dan kan je weer de stooklijncurve of minimaal Ta gaan verhogen...

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 16:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:02
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
[...]

De door mij aangehaalde punten zijn allen veroorzaakt door geldgeile installateurs. Rammen maar en zakken vullen(de goeie daar gelaten)
Als ik geïnformeerd was over de door mij aangehaalde punten had ik 3x achter de oren gekrabd alvorens ik in zee gegaan was met deze Vaillant-installateur welke me nu laat verrekken, eigenlijk al direct na plaatsing.
Het is dus niet correct om genoemde zaken ergens "weg te stoppen" maar juist daar te plaatsen waar de meeste, juist nieuwe lezers zitten.
En laten we wel zijn.....dit zijn toch andere zaken als een stooklijntje op 0.3 of 0.32 zetten

En hier begint dit topic op pagina 1 mee: " In dit topic kunnen we ervaringen kwijt over het installeren, inregelen, gebruiken en meten aan de Vaillant warmtepompen"
Bij jou moet iemand met verstand van zaken (en dat lijkt me niet de oorspronkelijke installateur) de installatie van A tot Z doorlopen. Door alle flarden van informatie die hier in het topic verspreid staan heb ik in elk geval geen goed overzicht van hoe de boel bij jou precies in elkaar steekt.

En je gaat ook niet dichterbij een goedwerkende installatie komen door elke observatie in dit topic te plempen, juist omdat het bij jou niet een gevallatje stooklijn van 0.3 naar 0.35 is. Ik snap dus ook niet waarom per se alles in dit topic geplaatst moet worden. Of wil je simpelweg voor de zoveelste keer klagen over incapabele en geldgeile installateurs? Ja, die zitten er vast tussen. Water is nat.

De vraag is dus vooral: wil je de problemen oplossen of wil je erover zeuren?

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:40:
[...]

moest 40cm zijn in opdracht installateur (had ik al geschreven)
ok, maar heb je 40cm diep gegraven? Dan ligt hij op 20 cm.
Ik heb 60cm diep gegraven en daarin de buizen, is toch een stuk dieper.

Maar of dit het probleem is weet ik niet, maar ik zou eens goed de temperaturen meten.

Water-Escape

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Je hebt een 75/6 toch? Ik heb daar een draadloze buitentemp sensor voor. Deze lijkt bedraad?
Misschien de draadloze vragen en aan je gevel hangen.

Water-Escape

• Gramser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Bij een flinke overstoot gaat de warmtepomp alsnog uit op actief regeling
Weet ik - de compressor gaat uit maar de circulatiepomp draait wel door. Ik zie het ook niet als een probleem, maar het zijn m.i. onnodige startstops, die door “uitgebreid” eenvoudig kunnen worden voorkomen.

• MotorBeast
[...]

Bij een flinke overstoot gaat de warmtepomp alsnog uit op actief regeling (nee niet de graadminuutregeling).

@Sonja12s Zou me niet teveel zorgen maken over de buitenvoeler, het is sterk afhankelijk van je configuratie.
Hier doet de buitenvoeler maar weinig want the thermostaat binnen compenseert de stooklijn ook.

Dat ding wijkt bij mij ook wel eens af een paar graden naar boven of beneden omdat die laag op Noord aan de woning is gemonteerd, heeft geen effect op de stooklijn hier daarvoor is de afwijking te klein, zolang de marge maar binnen 5 graden blijft hier.
Met radiatoren stoken maakt de een juiste meting en stooklijn wel uit. Ik stook met een minimum van 32 graden tot en met 45 bij -10. Bij een vloerverwarming liggen die waardes veel dichter bij elkaar en zal 1 of 2 graden aanvoer geen wereld van verschil maken. Met radiatoren een kleine afwijking en je krijgt overschoot of je haalt je setpoint niet.

• Sonja12s
Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Bij jou moet iemand met verstand van zaken (en dat lijkt me niet de oorspronkelijke installateur) de installatie van A tot Z doorlopen. Door alle flarden van informatie die hier in het topic verspreid staan heb ik in elk geval geen goed overzicht van hoe de boel bij jou precies in elkaar steekt.

Of wil je simpelweg voor de zoveelste keer klagen over incapabele en geldgeile installateurs? Ja, die zitten er vast tussen. Water is nat.

De vraag is dus vooral: wil je de problemen oplossen of wil je erover zeuren?
Ik hoef jou geen volledige info te geven om een goed overzicht te verkrijgen. Waarom? ben je installateur?
En ik klaag niet over incapabele installateurs....ik waarschuw voor incapabele installateurs en overleg dat met voorbeelden en die van het sneeuw was wel een hele mooie, toch
Nogmaals: ik doe niets anders dan waar dit topic voor bedoeld is en daar hebben de nieuwkomers recht op. Als je nou zegt dat je tureluurs wordt van een stooklijn 0.3 of 0.31....dan zou ik dat begrijpen.
Wauw!! ik scoor een cob van 4.7 Is dat wat hier hier wilt lezen? :z

Ik heb een home-wizard Kwh meter gekocht en laten plaatsen en pas toen kwam ik achter het slechte functioneren van mijn Wp. Deze ervaring heb ik gedeeld en onderbouwd met keurige meting-overzichten en daar is dit topic voor bedoeld, zie pagina 1

[ Voor 9% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 17:16 ]

• Sonja12s
water_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:23:
[...]

ok, maar heb je 40cm diep gegraven? Dan ligt hij op 20 cm.
Ik heb 60cm diep gegraven en daarin de buizen, is toch een stuk dieper.

Maar of dit het probleem is weet ik niet, maar ik zou eens goed de temperaturen meten.
Mr.Evil 08 zegt dat het niet uitmaakt v.w.b buitensensor. En ja ik heb 45 diep gegraven

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:25
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik hoef jou geen volledige info te geven om een goed overzicht te verkrijgen. Waarom? ben je installateur?
...
Ik denk dat @Isdatzo probeert met je mee te denken. Nu klinkt het als "ik heb een probleem en ik wil mijn hart luchten, maar het probleem niet oplossen".

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Nogmaals: ik doe niets anders dan waar dit topic voor bedoeld is en daar hebben de nieuwkomers recht op.
Hi @Sonja12s , ik denk dat hier wel de crux zit want dit is topic bedoeld voor algemeen geneuzel over de Vaillant warmtepompen - in algemene zin.

Jij hebt een super specifiek probleem én een installatie die echt afwijkt van de meeste installaties hier. Vandaar dat de moderators van Tweakers je hebben proberen te helpen met een apart topic zodat we je beter kunnen helpen.

Dus nee, je doet niet waar dit topic voor bedoeld is en het is zelfs een beetje onhandig als je de hele tijd probeert jouw specifieke probleem te bespreken in dit algemene topic. Zullen we daarom jouw probleem goed verder bespreken in het eigen topic, daar krijgt het echt veel meer juiste aandacht en iedereen vind het leuk om als Sherlock Holmes jouw probleem in te duiken.

Het beste is dan ook dat je daar even een samenvatting met alle foto's zet zodat iedereen over dat specifieke probleem kan meedenken.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Even rustig ademhalen mensen, denk aan je bloeddruk...

Lijkt me dat Sonja hier terecht in dit topic vragen stelt; zou niet weten wat het probleem is. Het gaat over een (matig geinstalleerde) Arotherm, dat lijkt me on-topic.
En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dit soort problemen heel wat interessanter dan met ebusd je stooklijn op drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen. Die laatste 1,5% rendement, ach. Hier valt ten minste serieuze winst te behalen.

Om te beginnen met de buitentemperatuursensor; dit slaat nergens op. Er zit nota bene al een sensor achterop dat ding. Die hoort aan je huis te hangen waar 'ie niet wordt beïnvloed door de luchtstroming van de WP zelf.
En qua isolatie op de leidingen zou je willen meten wat het temperatuurverschil is tussen het water dat de WP verlaat en waar het de woning binnenkomt. Adhv de flowrate en het temperatuursverschil kun je dan bepalen hoeveel warmte je in de grond steekt.

• Gramser
  • Nu online
@Sonja12s heeft eerder een eigen topic gekregen omdat het vrij specifieke problemen waren, waar juist dieper op díe problemen in kon worden gegaan zonder dat het versnippert raakt.

Dit is allemaal een herhaling van zetten.

• MotorBeast
Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Mr.Evil 08 zegt dat het niet uitmaakt v.w.b buitensensor. En ja ik heb 45 diep gegraven
En ik zei van wel. Zeker met radiatoren.

• Gramser
  • Nu online
Chat zei het ook :+

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Steyn_E schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:

Lijkt me dat Sonja hier terecht in dit topic vragen stelt; zou niet weten wat het probleem is. Het gaat over een (matig geinstalleerde) Arotherm, dat lijkt me on-topic.
En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dit soort problemen heel wat interessanter dan met ebusd je stooklijn op drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen. Die laatste 1,5% rendement, ach. Hier valt ten minste serieuze winst te behalen.

Om te beginnen met de buitentemperatuursensor; dit slaat nergens op. Er zit nota bene al een sensor achterop dat ding. Die hoort aan je huis te hangen waar 'ie niet wordt beïnvloed door de luchtstroming van de WP zelf.
En qua isolatie op de leidingen zou je willen meten wat het temperatuurverschil is tussen het water dat de WP verlaat en waar het de woning binnenkomt. Adhv de flowrate en het temperatuursverschil kun je dan bepalen hoeveel warmte je in de grond steekt.
Volgens mij is het hier gebruikelijk dat zodra iets in een algemeen topic op een andere plek meer en betere aandacht verdient, dat het dan een los topic krijgt. Zie dus de 9 pagina's vol met hulp: Vaillant aroTHERM energieverbruik. Als we dan op twee plekken blijven discussiëren/helpen, dan wordt het nóg moeilijker te volgen :)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:36
[...]

@dunklefaser Tijdens opwarmen de warmtepomp uitvalt vanwege overschrijding van Ta door het minimaal vermogen bereikt is noem ik pendelen, tijdens opwarmen moet dat minimaal 20 minuten kunnen draaien, dan kan je weer de stooklijncurve of minimaal Ta gaan verhogen...
Ik kan jouw verhaal absoluut niet volgen - wat je schrijft maakt voor mij geen (Nederlandse) zin.
Jouw omschrijving van "pendelen" mag je gerust voor jezelf houden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
Gramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Weet ik - de compressor gaat uit maar de circulatiepomp draait wel door. Ik zie het ook niet als een probleem, maar het zijn m.i. onnodige startstops, die door “uitgebreid” eenvoudig kunnen worden voorkomen.
De circulatiepomp gaat ook uit op actief, mits de overstoot flink is, te zien aan de flowmeters hier.

Waar die grens zit ben ik nog niet achter.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 19:09 ]

• mr_evil08
dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Ik kan jouw verhaal absoluut niet volgen - wat je schrijft maakt voor mij geen (Nederlandse) zin.
Jouw omschrijving van "pendelen" mag je gerust voor jezelf houden.
Als de warmtepomp geen 20 minuten achtereen kan werken tijdens opwarmen van de ruimte wordt gezien als pendelen, zo moeilijk is dat niet te begrijpen.

Opwarmen betekent de ruimte temperatuur verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 19:12 ]

• Gramser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:05:
[...]

De circulatiepomp gaat ook uit op actief, mits de overstoot flink is, te zien aan de flowmeters hier.

Waar die grens zit ben ik nog niet achter.
Ik baseer me het opgenomen vermogen. Hij gaat niet uit bij mij, het wattage blijft hangen op zo’n 64-32W.

• NL-Kasper
  • Nu online
Steyn_E schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:

Het is duidelijk dat er veel zaken aan die installatie niet deugen. Een aantal zijn er al verbeterd (in het genoemde eigen topic), maar ik durf wel te stellen dat er in deze installatie zoveel fouten zijn gemaakt dat dit op afstand (door ons) niet is op te lossen. Zie daarvoor ook de foto’s in het betreffende topic. We kunnen adresseren, maar daar houdt het aardig op.. en dat is door een hoop van ons inmiddels gedaan.

Het vervelende is alleen dat de situatie niet verbeterd. Zo te lezen zijn er al verschillende keren monteurs langsgeweest en die hebben deze problemen niet geaddresseerd en/of opgelost. Dat is m.i. best zorgelijk. Dit lijkt mij ook de taak van de oorspronkelijke installateur, en niet Vaillant.

Als je zelf de kennis en handigheid niet bezit, dan is een derde partij inschakelen om dit op te laten lossen de enige oplossing. Anders blijven we rondjes lopen.

Overigens; drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen, en 1.5% beter rendement halen is ook leuk! Je bent een Tweaker of niet ;) 8)
Pagina: 1 ... 195 196 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic