Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dank je. Ik kan hier dus niet zo veel mee. Is het zaak om nu al contact op te nemen met de installateur? Of kan dit tot maandag wachten?
Ik ben geen expert, maar bij monoblocks bestaat de komende nacht bij stilstand de kans op ...ahbart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:54:
[...]
Dank je. Ik kan hier dus niet zo veel mee. Is het zaak om nu al contact op te nemen met de installateur? Of kan dit tot maandag wachten?
Of heb je goede vorstbeveiliging?
Bij vorstkleppen (Caleffi etc.) loopt een full-electric installatie waarschijnlijk leeg.
Jouw cv-ketel houdt de hybride installatie inclusief de warmtepomp gelukkig hopelijk wel op temperatuur.
Maar ik ben geen expert.
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 10-01-2026 18:10 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Oei. Geen idee. Het is een hybride opstelling. Vandaar dat ik zei dat hij nu op gas draait. Is dat voldoende?dunklefaser schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:59:
[...]
Ik ben geen expert, maar bij monoblocks bestaat de komende nacht bij stilstand de kans op ...
Of heb je goede vorstbeveiliging?
Bij vorstkleppen (Caleffi etc.) loopt de installatie waarschijnlijk leeg
en dan doet de cv-ketel niet meer zoveel . . . Maar ik ben geen expert.
Op de 'thermostaat' unit in de woonkamer staat nu de melding: Modus hulpverwarming bij fout. Warmtepomp (contact installateur). Modus: WW + verw.
Die modus stond op Uit.
Hmm. Ik maak me wel zorgen hierover. Net geprobeerd de installateur te bereiken. Voicemail.
Iemand met kennis van deze fout?
[ Voor 22% gewijzigd door ahbart op 10-01-2026 18:35 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat filtertje ga ik morgen opzoeken. Die zou ergens bij de leiding richting de warmtepomp moeten zitten.
Kijk in menu eens bij info of pomp draait of wat de interne temperaturen zijn, aanvoer en retour.ahbart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:03:
[...]
Oei. Geen idee. Het is een hybride opstelling. Vandaar dat ik zei dat hij nu op gas draait. Is dat voldoende?
Op de 'thermostaat' unit in de woonkamer staat nu de melding: Modus hulpverwarming bij fout. Warmtepomp (contact installateur). Modus: WW + verw.
Die modus stond op Uit.
Hmm. Ik maak me wel zorgen hierover. Net geprobeerd de installateur te bereiken. Voicemail.
Iemand met kennis van deze fout?
Ws zijn die lekker hoog en kun je rustig wachten tot maandag.
De warmtepomp draait weer zonder fout. Na de reset. En als hij de fout gaat, neemt de gas installatie het over. Als het goed is hoef ik me geen zorgen te maken over bevriezing. Maar dank voor de zorg!MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:02:
@ahbart Morgen? Als het niet zou vriezen wel. Anders nu gelijk doen. Mono's staan niet graag stil met vorst. Iets van kapot vriezen.
Loopt je cv water dan ook door de WP als de ketel het overneemt? Lijkt me sterk. @Technician- ?ahbart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]
De warmtepomp draait weer zonder fout. Na de reset. En als hij de fout gaat, neemt de gas installatie het over. Als het goed is hoef ik me geen zorgen te maken over bevriezing. Maar dank voor de zorg!
Kan ik dat in de sensocomfort vrc720f vinden?Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Kijk in menu eens bij info of pomp draait of wat de interne temperaturen zijn, aanvoer en retour.
Ws zijn die lekker hoog en kun je rustig wachten tot maandag.
Actuele aanvoertemperatuur vanwege warmtepomp is nu 41 graden. Retour kan ik daar niet vinden.
Dat is in elke hybride opstelling natuurlijk wel de bedoeling.MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:07:
[...]
Loopt je cv water dan ook door de WP als de ketel het overneemt? Lijkt me sterk. @Technician- ?
Dan loopt die er zoals Vaillant voorachrijft in serie overheen en hoef je je geen enkele zorgen te maken.ahbart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Kan ik dat in de sensocomfort vrc720f vinden?
Actuele aanvoertemperatuur vanwege warmtepomp is nu 41 graden. Retour kan ik daar niet vinden.
En de oven maakt zometeen ook de broodjes warm. All is good!
De opgewekte warmte is volgens de app weer drama (COP 1,4), maar inmiddels bekend dat dat op een kapotte sensor lijkt.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik wilde wel even experimenteren met de bijverwarming in de binnenunit (Arotherm split), maar krijg hem niet geactiveerd. Heb in de sensocomfort bijverwarmen ingeschakeld en bivalentiepunt op -5 gezet waar het buiten -6 is.
Binnenunit is ingesteld op 1kW bijverwarmen en ik zie daar niet een optie tot blokkeren of inschakelen. Maakt iemand gebruik van de BUH?
Mijn doel is om in de echte koude nachten de achterstand in TA niet te ver laten oplopen zodat hij na het uitkomen fluistermodus iets rustiger verder gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 11-01-2026 09:08 ]
Door stille modus kan ik zorgen dat hij daar niet komt, maar dan heeft hij wel vermogen te kort.
@Technician- over welke compressor beugel had jij het laatst?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het valt me wel op dat de afwijking van de buitentemperatuursensor bij deze kou groot is, zou deze teveel opgewarmd worden door warmtestraling van het huis? Hij meet 3 a 4 graden hoger dan een andere sensor in de tuin en het knmi. Bij hogere temperaturen is er nauwelijks verschil. De wp volgt daardoor nu een iets te lage ta, misschien valt er met een paar graden verschil nog wat meer vermogen uit te halen...
Hier hetzelfde (net als vorig jaar januari) met de 75/6. Na één dag regen/dooi en daarna weer vorst resonantie in een bepaald bereik. Ik heb het idee dat het bij mij meer rond de 70% zit. Met de SWW run gisteren op 100% geen probleem en verwarmen op 80% ook niet (behalve dat de WP iets meer geluid maakt, maar geen irritante brom).thido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:28:
Vermogen zat maar als het zo hard vriest dan maakt de 75/6 wel echt kabaal zeg. Lijkt wel of de boel vanbinnen aan elkaar vriest waardoor de trillingen van de compressor goed te horen zijn. Zit vooral tussen de 58 en 65% modulatie.
Door stille modus kan ik zorgen dat hij daar niet komt, maar dan heeft hij wel vermogen te kort.
Als daar een fix voor is dan lees ik het graag
was afgelopen nacht het met -7,1 °C misschien koud genoeg,
maar met ca. 2 uur waarschijnlijk niet lang genoeg.
Door het laag vochtigheidsgehalte van de lucht waren er natuurlijk niet zo veel defrosts (gelukkig).
Van middernacht tot 9 uur(aroTherm pure split 65/7.2 met VWL 107/7.2 IS):
Warmte: 33,9 kWh; elektr. energie: 10,32 kWh - aanvoer gemiddeld 27,5 °C
(COP ca. 3,3 - niet te verwarren bij mij met de "ENERGIE-EFFICIËNTIE" van 4,6)
Koude (defrosts): 1,0 kWh (Taanvoer < Tretour)
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2026 12:30 ]
Vandaag is het hier ongeveer -0.5°, wenstemperatuur staat op 20°. WP slaagt erin om die temperatuur mooi vast te houden met een aanvoer van ongeveer 26° op stooklijn 0.15, binnencompensatie actief, volledig vloerverwarming op eerste en tweede verdieping. Geen enkele defrost gezien.
App zegt efficiëntie 0.83...
Woning is uit 1987. Overal HR++ glas, vloer en dak zijn nageisoleerd. Extra spouwmuurisolatie staat nog op de planning. Ook is de woning voorzien van een wtw installatie. Momenteel gebruiken we alleen nog gas voor SWW ivm ruimtegebrek voor een grote boiler.
Ah ja, serre. Hier ook, 4 m² enkelglas en deuren, serredak met enkelglas en grote tochtgaten. Serre houden we in principe dicht, daar is niet tegenop te stokenMotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:56:
@Zwartoog Ik ga geen 39 graden redden omdat ik een open serre heb aan de woonkamer met heel veel glasoppervlakte en daar zit het grootste warmteverlies. Dat verlies maak ik dan wel weer goed als eind februari begin maart de zon zijn werk weer gaat doen en dan mijn kamer gratis wordt opgewarmd. Totale woonopp zo'n 140m2. HR++ en dak nageisoleerd en achter rabatdelen PIrplaten tegen gevel. Spouw originele glaswol uit 78.
SWW nu 1,5 uur onderweg en 0,9 graad daling in de woonkamer. Valt me nog mee.
Gemiddeld heb ik nu tot nu toe dit stookseizoen 19,3kWh gebruikt per dag incl SWW.
Dat is ook gelijk het laatste grote isolatieproject. Verder is er nog een paar m² oud dubbelglas dat makkelijk geüpgrade kan worden naar HR+++, maar de winst zal beperkt zijn aangezien we de rest van de karakteristieke glas-in-lood ramen in die ruimte willen behouden. Ofwel, de "natuurlijke ventilatie" blijft in stand (en is qua gezondheid eigenlijk ook helemaal niet erg).
Ik merk hier ook dat de buitensensor aardig afwijkt.shoof schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:40:
Hier vandaag gemiddeld -7 tot nu toe. De 55/6 levert gemiddeld nog 5kW met een ta van ca. 45gr. Verbruik gemiddeld 2kW, dus een cop van ca. 2,5. Volgens mij komt dat aardig overeen met de specs. Hij heeft ongeveer 1.7kWh per uur bijgestookt aan gas, tot nu toe 2m3. Dat klopt goed met het warmteverlies van het huis. Ik denk dat een 75/6 het alleen zou redden.
Het valt me wel op dat de afwijking van de buitentemperatuursensor bij deze kou groot is, zou deze teveel opgewarmd worden door warmtestraling van het huis? Hij meet 3 a 4 graden hoger dan een andere sensor in de tuin en het knmi. Bij hogere temperaturen is er nauwelijks verschil. De wp volgt daardoor nu een iets te lage ta, misschien valt er met een paar graden verschil nog wat meer vermogen uit te halen...
Sensor gaf - 3.8 aan in de app, mijn auto die er 2 meter achter staat gaf - 6 aan (deze geeft alleen hele graden aan) en het KNMI gaf - 9.7 aan (Enschede).
Mijn sensor zit gemonteerd aan een onverwarmde en niet geïsoleerde garage. Dit was trouwens om 00:25 uur. Ben benieuwd hoe koud het uiteindelijk is geworden.
Wel dik tevreden 75/5 split met alleen radiatoren. Srooklijn 0.65 met een begrensde TA van 44 graden. BUH uitgeschakeld. Gewenste temperatuur 21 graden en het was 20.8 graden.
Grappig dat veel zeggen: “de sensor wijkt af”Ensch053 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Ik merk hier ook dat de buitensensor aardig afwijkt.
Sensor gaf - 3.8 aan in de app, mijn auto die er 2 meter achter staat gaf - 6 aan (deze geeft alleen hele graden aan) en het KNMI gaf - 9.7 aan (Enschede).
Mijn sensor zit gemonteerd aan een onverwarmde en niet geïsoleerde garage. Dit was trouwens om 00:25 uur. Ben benieuwd hoe koud het uiteindelijk is geworden.
Wel dik tevreden 75/5 split met alleen radiatoren. Srooklijn 0.65 met een begrensde TA van 44 graden. BUH uitgeschakeld. Gewenste temperatuur 21 graden en het was 20.8 graden.
Terwijl de sensor niet afwijkt maar aan een muur hangt die wat warmte heeft geaccumuleerd.
De plek van de meting is van invloed welke temp je meet
De buitenvoeler aan de buitenmuur van ons huis gaf -5/-3C aan en die verder in de tuin vrij en op hout hangt -10/-7C
Dat is niet meer dan absoluut logisch.
Een buitensensor die in de zon hangt, zeg je toch ook niet “de sensor wijkt af”?
Zeg ik trouwens ook tegen mezelf.
Veel mensen vertrouwen te veel op wat o.a. het smartfoon via de een of andere (obscure) app "meet".
Bij warmtescans (ook met aparte IR-camera's) kom ik zoiets bijvoorbeeld heel vaak tegen.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2026 11:49 ]
Het is ook een bepaalde vorm van beroepsautisme.dunklefaser schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:48:
@Technician- Ik zeg ook altijd: "Meten is weten - maar weet wat je meet."
Zeg ik trouwens ook tegen mezelf.
Veel mensen vertrouwen te veel op wat o.a. het smartfoon via de een of andere (obscure) app "meet".
Bij warmtescans kom ik zoiets bijvoorbeeld heel vaak tegen.
Is dit een erkende beroepsziekte? - Je werkt nog, ik ben met pensioenTechnician- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:50:
[...]
Het is ook een bepaalde vorm van beroepsautisme.
Wat je zegt plek van meting is van invloed. Mijn installateur had hem in hem in de hoek tegen het dak van het platte dak gehangen op zo'n 50 cm achter de buitenunit. Vorig seizoen kreeg ik mijn stooklijn met geen mogelijkheid daarom kloppend. Hebben hem verhangen op zo'n 1.50 meter boven het platte dak en jawel hoor eindelijk stabiele meting. Meting van weerstation wijkt dan altijd weer af want die meten in vrije veld en binnen de bebouwde kom is het altijd warmer.Technician- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:37:
[...]
Grappig dat veel zeggen: “de sensor wijkt af”
Terwijl de sensor niet afwijkt maar aan een muur hangt die wat warmte heeft geaccumuleerd.
De plek van de meting is van invloed welke temp je meet
De buitenvoeler aan de buitenmuur van ons huis gaf -5/-3C aan en die verder in de tuin vrij en op hout hangt -10/-7C
Dat is niet meer dan absoluut logisch.
Een buitensensor die in de zon hangt, zeg je toch ook niet “de sensor wijkt af”?
@Technician- Klopt de buitensensor wijkt niet af, komt door de positie waar het hangt zoals stenen muur.
De sensoren in de buitenunit kloppen ook ben ik nu achter, wordt rechtgetrokken na 24h continue warmtepomp aan.
Komt waarschijnlijk door de dikke buisisolatie van/naar binnen wat nog niet is opgewarmd waardoor een tijd 2 graden afwijking zie met de sysvoeler binnen.
Alleen jammer dat CV bedrijf geen eco stand heeft, bij elke koude start moet het kennerlijk met donder en geweld gebeuren(CV maximaal temperatuur is al flink naar beneden gezet)...
Je kan het alleen tegenhouden door precies te starten in blokuur fluisterbedrijf.
[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2026 12:33 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Serre kan hier niet dicht open verbinding naar de woonkamer. Schat in 35m2 glas. Maar levert meer winst dan verlies op. Zon erop en huis warm. Vanaf eind maart gaat hier zelden de verwarming nog aan. Ieder nadeel heb zijn voordeel.Zwartoog schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Ah ja, serre. Hier ook, 4 m² enkelglas en deuren, serredak met enkelglas en grote tochtgaten. Serre houden we in principe dicht, daar is niet tegenop te stokenMaar onttrekt heel veel warmte uit de woonkamer. Hopelijk komend jaar renovatie naar HR++. Hopelijk blijft in het voor- en naseizoen de winst van zoninstraling.
Dat is ook gelijk het laatste grote isolatieproject. Verder is er nog een paar m² oud dubbelglas dat makkelijk geüpgrade kan worden naar HR+++, maar de winst zal beperkt zijn aangezien we de rest van de karakteristieke glas-in-lood ramen in die ruimte willen behouden. Ofwel, de "natuurlijke ventilatie" blijft in stand (en is qua gezondheid eigenlijk ook helemaal niet erg).
Kijk even of jouw gemeente en/of provincie subsidie geeft......hier ontvang ik 2.175 voor vervanging dubbel> HR++ glas. Daarnaast pak je ook nog de isde-subsidie en die telt dubbel als je al eerder een warmtepomp aangeschaft hebt.Zwartoog schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Ah ja, serre. Hier ook, 4 m² enkelglas en deuren, serredak met enkelglas en grote tochtgaten. Serre houden we in principe dicht, daar is niet tegenop te stokenMaar onttrekt heel veel warmte uit de woonkamer. Hopelijk komend jaar renovatie naar HR++. Hopelijk blijft in het voor- en naseizoen de winst van zoninstraling.
Het was hier in Almere-Hout 8.8 graden onder nul. Vanaf -8 heeft de unit op maximaal vermogen gedraaid (opgenomen vermogen 3kw), maar het huis is prima op 20.5 graden gebleven. Bij -10 wordt het misschien wel wat krap, maar dan is er nog een airco die bij kan springen. Test geslaagd!
Ik had hier vorig jaar januari ook erg veel last van. De warmtepomp staat bij mij op bigfoots in het grind en stond iets scheef. Ik heb 'm afgelopen najaar wat rechter gezet en het probleem is niet meer teruggekomen. Mogelijk staat de buitenunit bij jou ook scheef of staan de leidingen onder spanning?thido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:28:
Vermogen zat maar als het zo hard vriest dan maakt de 75/6 wel echt kabaal zeg. Lijkt wel of de boel vanbinnen aan elkaar vriest waardoor de trillingen van de compressor goed te horen zijn. Zit vooral tussen de 58 en 65% modulatie.
Als ik naar de historische waarden kijk, dan zie ik in dit tijdsbestek een compressor speed van 90:
/f/image/w2GdEV5nxPYiYurfxQ0X5tP1.png?f=fotoalbum_large)
De bekende tsjechische documentatie laat zien dat de unit tot 85RPS gaat (althans de tabel):
/f/image/b8aAqExGQXFQN09I6bKXFYrB.png?f=fotoalbum_large)
Mag ik om die reden de conclusie trekken dat de warmtepomp op zijn maximale capaciteit heeft gedraaid?
Aan de andere kant: volgens de tabel zou onze VWL105/6 bij een buitentemperatuur van -5 ongeveer moeten uitkomen op 10kW aan warmteafgifte (bij 85RPS). De waarden die ik uit HMU Yield lees houden wel op bij 7.8kW, zoals is te zien in de onderste grafiek van eerste screenshot. Zie ik iets over het hoofd?
Mijn even gekortwiekte 65/6 topt ook af op 90Hz.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Kaspers @Proton_Kaspers schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:33:
Ik wil graag concluderen of de warmtepomp (VWL 105/6) wel of niet op zijn maximale vermogen heeft gedraaid de afgelopen uren.
Als ik naar de historische waarden kijk, dan zie ik in dit tijdsbestek een compressor speed van 90:
[Afbeelding]
De bekende tsjechische documentatie laat zien dat de unit tot 85RPS gaat (althans de tabel):
[Afbeelding]
Mag ik om die reden de conclusie trekken dat de warmtepomp op zijn maximale capaciteit heeft gedraaid?
Aan de andere kant: volgens de tabel zou onze VWL105/6 bij een buitentemperatuur van -5 ongeveer moeten uitkomen op 10kW aan warmteafgifte (bij 85RPS). De waarden die ik uit HMU Yield lees houden wel op bij 7.8kW, zoals is te zien in de onderste grafiek van eerste screenshot. Zie ik iets over het hoofd?
Kan het zijn dat dit hem is?
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=4
Obv 6 tests heeft dat model rond het vriespunt en vlak daaronder een maximum thermisch vermogen van 9.5 kW, dat is o.b.v. gecertificeerde warmtemeters en kWh meters en inclusief defrost mania effect.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nee, hij staat niet scheef, dat was makkelijk geweest ;-). Het is echt de compressor die veel geweld maakt. Als je een zijpaneel erag hebt schrikk je er helemaal van. Is best goed geisoleerd nog dat ding.Sander-B schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik had hier vorig jaar januari ook erg veel last van. De warmtepomp staat bij mij op bigfoots in het grind en stond iets scheef. Ik heb 'm afgelopen najaar wat rechter gezet en het probleem is niet meer teruggekomen. Mogelijk staat de buitenunit bij jou ook scheef of staan de leidingen onder spanning?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Hoeveel flow haalt je buitenunit in l/h? Het maximumvermogen is ook afhankelijk van de stroming over de warmtewisselaar, hoe dichter bij de 2000l/h gewenste flow hoe hoger de warmteopbrengst. De 10KW ga je niet halen bij zeg 1500l/h (of een veel te hoge retourtemperatuur).Kaspers schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:33:
Ik wil graag concluderen of de warmtepomp (VWL 105/6) wel of niet op zijn maximale vermogen heeft gedraaid de afgelopen uren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat is ‘m! Geeft idd mooi vergelijkingsmateriaal.SebastiaanPs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:09:
[...]
@Kaspers @Proton_
Kan het zijn dat dit hem is?
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=4
Obv 6 tests heeft dat model rond het vriespunt en vlak daaronder een maximum thermisch vermogen van 9.5 kW, dat is o.b.v. gecertificeerde warmtemeters en kWh meters en inclusief defrost mania effect.
De flow van het systeem is eigenlijk vrij constant. Behalve bij een SWW-run voor de binnenunit (uniTOWER plus), dan is de flow iets hoger:Steyn_E schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:31:
Hoeveel flow haalt je buitenunit in l/h? Het maximumvermogen is ook afhankelijk van de stroming over de warmtewisselaar, hoe dichter bij de 2000l/h gewenste flow hoe hoger de warmteopbrengst. De 10KW ga je niet halen bij zeg 1500l/h (of een veel te hoge retourtemperatuur).
:strip_exif()/f/image/I9IjsAAogQCx2DLSX01kdVix.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter info, de buitenunit is een Monoblock, geen split, daar is het gedrag ongetwijfeld anders.
We hebben het over een Arotherm 105/6 toch? Die werkt op z'n best met 2000l/h over de warmtewisselaar. Hoe verder je daar onder zit hoe lager je maximumvermogen bij dezelfde buitentemperatuur. Deze 1250l/h is wat je voor de kleinere modellen (75/6) zou willen, maar de grote bakbeesten werken het liefst met 2000l/h over de monoblock.Kaspers schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:48:
[...]
Ja dat is ‘m! Geeft idd mooi vergelijkingsmateriaal.
[...]
De flow van het systeem is eigenlijk vrij constant. Behalve bij een SWW-run voor de binnenunit (uniTOWER plus), dan is de flow iets hoger:
[Afbeelding]
Ter info, de buitenunit is een Monoblock, geen split, daar is het gedrag ongetwijfeld anders.
Zie ook onderaan dezelfde pagina:
Min flow rate 16.6 L/min @ DT5 = 5.7 kW
Max/nominal flow rate 34.4 L/min @ DT5 = 11.9 kW
[ Voor 6% gewijzigd door Steyn_E op 11-01-2026 15:58 ]
Met hogere flow kan je stooklijn wel iets lager (eigenlijk wil je een stooklijn op het gemiddelde van Ta en Tr) wat een lager elektrisch vermogen oplevert bij gelijk thermisch vermogen: minder persdruk bij gelijk volume/koudemiddeldebiet. 90 rpm blijft zijn max.
Als je de bovenplaat en zijpaneel even loshaalt dan kijk je op de compressor.thido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Nee, hij staat niet scheef, dat was makkelijk geweest ;-). Het is echt de compressor die veel geweld maakt. Als je een zijpaneel erag hebt schrikk je er helemaal van. Is best goed geisoleerd nog dat ding.
Dit staat op een zware plaat die weer met veren op nog een plaat staat.
Kijk daar eens goed naar en wiebel met de compressor en kijk of alles soepel beweegt en kijk naar het beugeltje wat gemonteerd is of deze niets raakt, kan het niet precies uitleggen maar bekijk het gewoon en pas aan waar nodig.
Daarstraks even een uurtje zitten rommelen.Technician- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:48:
[...]
Als je de bovenplaat en zijpaneel even loshaalt dan kijk je op de compressor.
Dit staat op een zware plaat die weer met veren op nog een plaat staat.
Kijk daar eens goed naar en wiebel met de compressor en kijk of alles soepel beweegt en kijk naar het beugeltje wat gemonteerd is of deze niets raakt, kan het niet precies uitleggen maar bekijk het gewoon en pas aan waar nodig.
Beter maken lukt niet, nog veel erger wel ;-)
Weet niet welk beugeltje je bedoeld verder.
Ik heb het vermoeden dat de rubbers waarop de compressor staat, of die van de plaat eronder gewoon te stijf zijn/worden bij stenge vorst.
Leidingen boven de compressor zie je gewoon vibreren.
Rubber heeft een relatief hoge (interne) demping vergeleken met veren.
Dat betekent ook minder last van de resonanties welke bij veren kunnen optreden.
Er zijn ook rubbers voor lagere temperaturen verkrijgbaar.
@Proton_ De hogere flow lijkt ook nog een positief effect op de defrosts te hebben.
Bij mij gaat de aanvoer minder sterk dalen bij hogere flow - bij anderen ook.
@Steyn_E Afhankelijk van de weerstand in het circuit verbruikt de pomp snel meer
waarbij dubbele flow meer dan het dubbele elektrische vermogen kan kosten.
Voorbeeld: 860 l/h = 22 W 1055 l/h = 35,5 W; 1584 l/h = 71,4 W; etc.
Het e.e.a. is ook uit de weerstands/opvoerhoogte-curve af te lezen als ik me niet vergis.
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2026 19:03 ]
Veren eronder zetten. Rubbers dempen nauwelijks en wat je zegt zeker niet bij vorst. https://www.wasco.nl/merk/solecothido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:13:
[...]
Daarstraks even een uurtje zitten rommelen.
Beter maken lukt niet, nog veel erger wel ;-)
Weet niet welk beugeltje je bedoeld verder.
Ik heb het vermoeden dat de rubbers waarop de compressor staat, of die van de plaat eronder gewoon te stijf zijn/worden bij stenge vorst.
Leidingen boven de compressor zie je gewoon vibreren.
Er is recent vloerverwarming aangelegd in de woonkamer, boven is nog voorzien van radiotoren en het systeem staat nu voor het eerst echt weer aan. De toko is niet warm te krijgen! Er zou voldoende vraag moeten zijn om de cv ketel volop te laten branden, maar deze doet amper tot niks.
De vloerverwarming verdeler staat netjes te draaien, de flowmeters staan op ca. 3 l/min ingesteld en de radiatorknop op de verdelen is afgesteld op 35 graden. De thermometer op de aanvoer geeft aan dat het water 15-20 graden is. Daar krijg je de woning niet mee warm.
De instellingen van de VRC 720 ben ik door geweest en ik kan hier geen opvallende zaken vinden die kunnen verklaren waarom de cv ketel (of warmtepomp) niks doet. Met deze temp. is de WP uitgeschakeld. Er staat een stooklijn ingesteld op 0.65 . De minimale aanvoertemp. is 35 graden en max. is 55 graden.
Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
We vallen in herhaling, maar, verdeler met pomp en kleinere aamvoerdiameter toevallig?GerritGekke schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:15:
Een vriendin heeft recent een huis gekocht met een Vaillant aroTHERM mono in hybride opstelling met een Cv-ketel Vaillant EcoTEC plus VHR. Er zit een klein buffervat tussen, ik denk iets van 50 liter.
Er is recent vloerverwarming aangelegd in de woonkamer, boven is nog voorzien van radiotoren en het systeem staat nu voor het eerst echt weer aan. De toko is niet warm te krijgen! Er zou voldoende vraag moeten zijn om de cv ketel volop te laten branden, maar deze doet amper tot niks.
De vloerverwarming verdeler staat netjes te draaien, de flowmeters staan op ca. 3 l/min ingesteld en de radiatorknop op de verdelen is afgesteld op 35 graden. De thermometer op de aanvoer geeft aan dat het water 15-20 graden is. Daar krijg je de woning niet mee warm.
De instellingen van de VRC 720 ben ik door geweest en ik kan hier geen opvallende zaken vinden die kunnen verklaren waarom de cv ketel (of warmtepomp) niks doet. Met deze temp. is de WP uitgeschakeld. Er staat een stooklijn ingesteld op 0.65 . De minimale aanvoertemp. is 35 graden en max. is 55 graden.
Wat wordt dan überhaupt en wanneer warm? Wat zijn de temperaturen bij het buffervat?
Jouw lyrische beschrijving is een minimaal een beetje onduidelijk.
Instelling: profiel afwerklaagdroging nog actief?GerritGekke schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:15:
Een vriendin heeft recent een huis gekocht met een Vaillant aroTHERM mono in hybride opstelling met een Cv-ketel Vaillant EcoTEC plus VHR. Er zit een klein buffervat tussen, ik denk iets van 50 liter.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2026 20:44 ]
Veren zitten eronder, dat werkt goed voor trillingen/resonantie.MotorBeast schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:51:
[...]
Veren eronder zetten. Rubbers dempen nauwelijks en wat je zegt zeker niet bij vorst. https://www.wasco.nl/merk/soleco
Maar daarnaast maakt de unit zelf gewoon herrie, daar doen veren of massa of wat dan ook verder niets aan. Als je Google raadpleegt vind je genoeg filmpjes en geluidsfragmenten van de 75/6 met hetzelfde euvel als het vriest.
Inmiddels heb ik meer info. Als ik naar deze dag kijk dan kost een defrost ca 0,4kWh thermisch. De eerder genoemde 11% voor januari 2025 was dus geen 11% maar eerder rond de 5,5%.Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:33:
@Proton_ wellicht is mijn schatting van 0,75kWh per defrost te negatief en is daarom de berekende (worst case) 11% incorrect. Bij 0,5kWh per defrost zou het immers nog "maar" 7% zijn geweest in januari 2025.
Zoals gezegd hoop ik binnenkort was preciezere data te verkrijgen die het hopelijk beter inzichtelijk maakt.
Ook als het niet vriest maakt de 75/6 een bagger geluid.thido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Veren zitten eronder, dat werkt goed voor trillingen/resonantie.
Maar daarnaast maakt de unit zelf gewoon herrie, daar doen veren of massa of wat dan ook verder niets aan. Als je Google raadpleegt vind je genoeg filmpjes en geluidsfragmenten van de 75/6 met hetzelfde euvel als het vriest.
Hier is nu een zware brom ook hoorbaar weer. Als ik even "rammel" , met de WP dan gaat het weg, maar van korte duur. Hier staat hij buiten in grind op rubberen voeten. Maar deze brom valt natuurlijk niet binnen de toegestane marges, je hoort het overal, zelfs binnen.Sonja12s schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:09:
[...]
Ook als het niet vriest maakt de 75/6 een bagger geluid.
Water-Escape
Standaard waarde 7K.
Hogere waarde zou moeten betekenen minder aan/uit schakelingen of zie ik dat verkeerd?
Te hoog zetten zal comfort klachten geven.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2026 13:49 ]
Ik gok dat dit de compressor temperatuur uit is (waterzijde) die 7 graden boven de gewenste flow temperatuur wordt gestuurd in cv bedrijf.mr_evil08 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
Iemand de "Compr.hystereseVerw." (compressorhysterese CV bedrijf) al eens gewijzigd?
Standaard waarde 7K.
Hogere waarde zou moeten betekenen minder aan/uit schakelingen of zie ik dat verkeerd?
@Adriaan71 Heeft hier volgens mij mee geëxperimenteerd. Moet je even zoeken. Lees al lang mee hier en is volgens mij wel ruim 2 of 3 jaar geleden. Hij had het volgens mij juist op 4 gezet. Hij draagt zelf al een tijdje niet meer bij hier.mr_evil08 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
Iemand de "Compr.hystereseVerw." (compressorhysterese CV bedrijf) al eens gewijzigd?
Standaard waarde 7K.
Wat het begrip "hysterese" aangaat staat iets op wikipedia uitgelegd.aj_vdw schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:47:
[...]
Ik gok dat dit de compressor temperatuur uit is (waterzijde) die 7 graden boven de gewenste flow temperatuur wordt gestuurd in cv bedrijf.
@mr_evil08
Ik zou het opzoeken in "arotherm-plus-vwl-356-a-230v-vwl-756-a-gebruiksaanwijzing-installatie-en-onderhoudshandleiding-0020299005-09-2831162.pdf" - Volgens mij staat daar het e.e.a..
De radiatoren worden al weer lauw-warm en de vloerverdeler staat momenteel wat lager ingesteld omdat er recent pvc is geplakt, nu gestaag per 24 uur met max. 5 graden verhogen. Verwacht voor het weekend dat er voldoende temperatuur in de vloer zit en de kamer warm wordt.
Ik zie een heel kort stukje staan in de handleiding van de VWZ AI Plus.dunklefaser schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:25:
[...]
Ik zou het opzoeken in "arotherm-plus-vwl-356-a-230v-vwl-756-a-gebruiksaanwijzing-installatie-en-onderhoudshandleiding-0020299005-09-2831162.pdf" - Volgens mij staat daar het e.e.a..
Hier bij de Haustechnikdialog staat een vrij diepgaande discussie over die parameter: https://www.haustechnikdi...essorhysterese?PostSort=1
Goed gevonden - gebruik ik ook regelmatig - als Duitser leest dat voor mij makkelijk.martijnst schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Ik zie een heel kort stukje staan in de handleiding van de VWZ AI Plus.
Hier bij de Haustechnikdialog staat een vrij diepgaande discussie over die parameter: https://www.haustechnikdi...essorhysterese?PostSort=1
Nog iets algemeens over hysterese bij temperatuurregeling - ook op deze website.
P.S.: Het korte stukje staat volgens mij in alle handleidingen/instructies - kan je eigenlijk niet zo veel mee,
typisch Vaillant.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 12-01-2026 21:14 ]
Hier zou ik niet zo blij mee zijn, die leidingen zijn dus echt niet goed genoeg geïsoleerd.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[Afbeelding]
Wel leuk om te zien hoe de route van de Wp leiding ondergronds loopt(40cm diep ingegraven en geisoleerd door installateur)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De foto is slecht zichtbaar maar hebben ze de warmtepomp zo op de grond gepleurd ?Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[Afbeelding]
Wel leuk om te zien hoe de route van de Wp leiding ondergronds loopt(40cm diep ingegraven en geisoleerd door installateur)
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 09:23 ]
Wp staat op door een stratenmaker gelegde grote tegels. Daarachter ligt grind en daar loopt het water in.mr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:23:
[...]
De foto is slecht zichtbaar maar hebben ze de warmtepomp zo op de grond gepleurd ?
Ik zou er veertjes/rubbertjes tussen zetten, als het zandgrond is wil dat ook wel doordreunen tot aan de woning.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Wp staat op door een stratenmaker gelegde grote tegels. Daarachter ligt grind en daar loopt het water in.
Dat lijkt me weer iets voor haar eigen (slapend) topic over het verbruik.SebastiaanPs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Hier zou ik niet zo blij mee zijn, die leidingen zijn dus echt niet goed genoeg geïsoleerd.
P.S.: Echte tweakers zouden natuurlijk het verlies gaan meten.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2026 10:03 ]
De Wp staat op trillingsdempersmr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Ik zou er veertjes/rubbertjes tussen zetten, als het zandgrond is wil dat ook wel doordreunen tot aan de woning.
Als daar gegraven is dan kan dat ook het verschil in sneeuwbedekking veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een andere doorlatendheid van de grond. Zoiets lijkt me waarschijnlijker dan dat slecht-geisoleerde leidingen ervoor zorgen dat je dat bijna een halve meter grond hoger nog kan waarnemen.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[Afbeelding]
Waarom wil je dit nou "weg stoppen" in een kleine topic??dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Dat lijkt me weer iets voor haar eigen (slapend) topic over het verbruik.
P.S.: Echte tweakers zouden natuurlijk het verlies gaan meten.
Mogen de gebruikers niet weten dat de hedendaagse installateurs( de goeie uitgezonderd) alleen nog maar naar winstoptimalisatie kijken? en maling hebben aan de klant.
Gezien het energieverbruik wat door @Sonja12s is gemeld (zoals door @Andrehj verwoord: "3.4 kW elektrisch maal COP 4 = 13.6 kW thermisch"), zou het me niet verbazen dat een significant deel daarvan de tuin in stroomt. Maar verdere discussie lijkt me inderdaad beter in het eigen topic van @Sonja12s. Lijkt me wel goed om de post met de foto in ieder geval ook hier te houden als aandachtspuntje. Als ik Sonja was zou ik die isolatie toch eens (laten) controleren, gebrekkige isolatie van een lang traject tussen buiten unit en binnen unit zou zou maar eens een deel van het veel te hoge verbruik kunnen verklaren.Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Als daar gegraven is dan kan dat ook het verschil in sneeuwbedekking veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een andere doorlatendheid van de grond. Zoiets lijkt me waarschijnlijker dan dat slecht-geisoleerde leidingen ervoor zorgen dat je dat bijna een halve meter grond hoger nog kan waarnemen.
EDIT: ik heb niet het hele topic van Sonja doorgelezen, maar als ik zoek op afstand en tuin dan zie ik geen verwijzingen naar deze informatie. Alleen een opmerking van @Seafarer die het wellicht al bij het rechte eind had
[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 11:13 ]
Ik zou die foto van je ook maar eens naar je installateur sturen. Dat wordt opengraven en beter isoleren lijkt me. Voor je beeldvorming. Hier was de Armaflex HT op de naden niet verlijmd op de aan- en retourleiding naar binnenunit. Het werd met gemak 21 graden boven zonder radiatoren open daar. En dat was voor het grootste deel binnen de schil.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Waarom wil je dit nou "weg stoppen" in een kleine topic??
Mogen de gebruikers niet weten dat de hedendaagse installateurs( de goeie uitgezonderd) alleen nog maar naar winstoptimalisatie kijken? en maling hebben aan de klant.
Kan je niet gewoon het verschil zien? Aanvoertemp vs echte temp dat de vvw in gaat binnen. Alles wat minder is is verloren onderweg? Even goede temp sensor aan de buizen binnen maken en vergelijken met de aanvoertemp van de WP.Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Gezien het energieverbruik wat door @Sonja12s is gemeld (zoals door @Andrehj verwoord: "3.4 kW elektrisch maal COP 4 = 13.6 kW thermisch"), zou het me niet verbazen dat een significant deel daarvan de tuin in stroomt. Maar verdere discussie lijkt me inderdaad beter in het eigen topic van @Sonja12s. Lijkt me wel goed om de post met de foto in ieder geval ook hier te houden als aandachtspuntje. Als ik Sonja was zou ik die isolatie toch eens (laten) controleren, gebrekkige isolatie van een lang traject tussen buiten unit en binnen unit zou zou maar eens een deel van het veel te hoge verbruik kunnen verklaren.
EDIT: ik heb niet het hele topic van Sonja doorgelezen, maar als ik zoek op afstand en tuin dan zie ik geen verwijzingen naar deze informatie. Alleen een opmerking van @Seafarer die het wellicht al bij het rechte eind had
Water-Escape
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zou die foto van je ook maar eens naar je installateur sturen. Dat wordt opengraven en beter isoleren lijkt me. Voor je beeldvorming. Hier was de Armaflex HT op de naden niet verlijmd op de aan- en retourleiding naar binnenunit. Het werd met gemak 21 graden boven zonder radiatoren open daar. En dat was voor het grootste deel binnen de schil.
Dit alleen onder de voorwaarde dat weet hoeveel de extra sensoren van de wp sensoren verschillenwater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Kan je niet gewoon het verschil zien? Aanvoertemp vs echte temp dat de vvw in gaat binnen. Alles wat minder is is verloren onderweg? Even goede temp sensor aan de buizen binnen maken en vergelijken met de aanvoertemp van de WP.
(correctie-waarde).
Ik persoonlijk zou voor deze exercitie Heatmeisters misbruiken (genoeg hier in huis).
Als je dan nog de flow meet (=weet) kan iedereen het verlies berekenen.
Alles andere hier(boven) is speculatie.
Terrendis grondleiding heat zijn goede maar ze kosten ook wel wat...Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.
Bekijk anders eens hoeveel graden verlies je hebt, meet de aanvoertemperatuur buitenunit en de binnenvoeler die direct binnenkomt in huis(als die accuraat is).
(Als ik je foto zie lijkt het verlies wel meevallen want je straat is ook al ontdooit)
Mijn dak zijn ook al plekken ontdooit terwijl daar zeker weten geen koudebruggen zit.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 11:53 ]
Mee eens, had alvast een reactie geschreven in het topic van Sonja (tegen wil en dank begrijp ik). Met een ebusd adapter kan het debiet vrij precies uitgelezen worden, maar meen dat Sonja die niet heeft. Wellicht verder in het topic daar? De essenties van het (mogelijke) probleem zijn hier duidelijk en kunnen andere Tweakers helpen bij het ontwerp van hun installatie, en waar op te letten bij de plaatsing van de buitenunit (afstand en echt goede isolatie)dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Dit alleen onder de voorwaarde dat weet hoeveel de extra sensoren van de wp sensoren verschillen
(correctie-waarde).
Ik persoonlijk zou voor deze exercitie Heatmeisters misbruiken (genoeg hier in huis).
Als je dan nog de flow meet (=weet) kan iedereen het verlies berekenen.
Alles andere hier is speculatie.
Echt aanpakken want je verliest daar echt niet maar 1 graadje op je aanvoer en retour. Ik weet niet hoe diep hij ligt maar als je zo'n streep veroorzaakt in de sneeuw zegt dat genoeg.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 11:56 ]
Het straatwerk heb ik afgelopen week tijdens de sneeuwval geschovenmr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:49:
[...]
(Als ik je foto zie lijkt het verlies wel meevallen want je straat is ook al ontdooit)
Mijn dak zijn ook al plekken ontdooit terwijl daar zeker weten geen koudebruggen zit.
Zit op rond de 14 meterMotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:54:
[...]
Echt aanpakken want je verliest daar echt niet maar 1 graadje op je aanvoer en retour. Ik weet niet hoe diep hij ligt maar als je zo'n streep veroorzaakt in de sneeuw zegt dat genoeg.Je hebt toch een 75/6. Hoe lang zijn die leidingen? Mogen dacht ik niet langer zijn dan 20 meter enkel.
Droogrek daar zetten voor je kleding. Hoeft de warmtepompdroger niet meer aan.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:12:
Zelfs het stukje straatwerk waaronder de leidingen lopen is al opgedroogd !!
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat we het "lek" boven water hebben (letterlijk :-))Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:12:
Zelfs het stukje straatwerk waaronder de leidingen lopen is al opgedroogd !!
[Afbeelding]
(op zijn minst een deel daarvan), kun je eens een foto maken van het punt bij de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan. Zie ook het eigen topic, maar de suspense is nu inderdaad te groot om dit in je eigen topic te verbergen
[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 12:22 ]
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen
[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 13-01-2026 12:34 ]
Water-Escape
Warmteverlies < 2 kW zou ik zeggen.
Op "uitgebreid" zetten lukt je ook met de app niet - zit er voorlopig niet in (helaas).Gramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:04:
@dunklefaser bij mij ook, eigenlijk zou ik 'm op "uitgebreid" willen zetten. Maar als apploze eigenwijze holbewoner kan ik dat niet als ik niet thuis ben. Denk dat-ie morgen wel aanblijft, dan wordt het weer kouder.
Natuurlijk wel in de myVAILLANT Pro Service (voor connaisseurs).
Ik ben een holbewoner mèt app, maar volgens mij kan ik de binnentemperatuur compensatie modus niet wijzigen via de app (heb de instelling althans nog niet gevonden, maar wellicht is er hier iemand met betere zoekvaardighedenGramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:04:
@dunklefaser bij mij ook, eigenlijk zou ik 'm op "uitgebreid" willen zetten. Maar als apploze eigenwijze holbewoner kan ik dat niet als ik niet thuis ben. Denk dat-ie morgen wel aanblijft, dan wordt het weer kouder.
- stooklijn
- binnencompensatie
-...
Eigenlijk maar twee dus
Edit: energie-efficientie
[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 13-01-2026 13:15 ]
Zulke slang is bij mij ook gebruiktwater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:33:
@Sonja12s was je erbij toen het ingegraven werd? Heb je foto's? Het ligt in je gras, dus je kan het met 10 minuutjes graven erbij zijn en kijken hoe het eruit ziet en voelen hoe warm het is.
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen. Gat van 60cm had ik gegraven.
[Afbeelding]
De sleuf heb ik zelf gegraven.....
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
:strip_exif()/f/image/v2WuOFYaIDkxs3PV35lq23q4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VziplYt4IaCsJdCBqaj9yYBc.jpg?f=fotoalbum_large)