Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde is dat vrij uitzonderlijk en heb ik dat alleen in Jan 2025 gezien met bijna 2 weken defrosten, waarbij je dan nog steeds dagen hebt zonder defrosts in die maand.paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Op dag niveau is het effect groter dan op een hele maand, eens. Maar, als je weken lang defrosts hebt, dan ontstaat er een significante afwijking in het absolute aantal kWh thermische energie dat je ten onjuiste optelt.
Op papier zijn ze er, in de werkelijkheid niet.
Als je die oranje grafiek dagen lang zo zou laten lopen, dus elke defrost de optelling te staken, maar niet terug ta lten lopen, dan zit je er vet naast. Die 10% die @Andrehj aanhaalt kan zomaar.
Je COP 4 is dan ineens nog COP 3.6, net zo lang als dat je (in dit geval) 10% minder thermische opwek hebt dan voorgehouden.
Ik zie wel dat ik een rekenfout heb gemaakt in het %, dit was geen 5.19%.
Mijn COP incl. defrost energie (207.8 kWh) eraf kwam op 3846.4 kWh / 955.997 kWh = 4.02
Zonder deze eraf op 4054.2 kWh / 955.997 kWh = 4.24.
Het verschil 0.22 op 4.02 betekend dat hij 5.5% te hoog was.
Begrijp me niet verkeerd, dat is significant. In de andere maanden met defrosts zie ik nooit
veel meer dan 1.1% verschil, meestal minder dan 1%, dat vind ik niet significant.
Mijn Kamstrup en Eastron meters zijn best accuraat, maar ook niet oneindig nauwkeurig dus die 1% valt dan
volgens mij gewoon in de meetruis weg.
(En dan houd ik mijn mond maar even over de nauwkeurigheid van de WP interne meters)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
:strip_exif()/f/image/8k2zMMDu9FVVZRbADi49XxuQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aqLDczZt2bP2vNnSabj1lg8x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rOFxwWtndecnBdmAcw4PgkYN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VlqpVthSdFjsMY1UY2utUzMG.png?f=fotoalbum_large)