• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-01 22:08
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Op dag niveau is het effect groter dan op een hele maand, eens. Maar, als je weken lang defrosts hebt, dan ontstaat er een significante afwijking in het absolute aantal kWh thermische energie dat je ten onjuiste optelt.
Op papier zijn ze er, in de werkelijkheid niet.

Als je die oranje grafiek dagen lang zo zou laten lopen, dus elke defrost de optelling te staken, maar niet terug ta lten lopen, dan zit je er vet naast. Die 10% die @Andrehj aanhaalt kan zomaar.

Je COP 4 is dan ineens nog COP 3.6, net zo lang als dat je (in dit geval) 10% minder thermische opwek hebt dan voorgehouden.
Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde is dat vrij uitzonderlijk en heb ik dat alleen in Jan 2025 gezien met bijna 2 weken defrosten, waarbij je dan nog steeds dagen hebt zonder defrosts in die maand.

Ik zie wel dat ik een rekenfout heb gemaakt in het %, dit was geen 5.19%.

Mijn COP incl. defrost energie (207.8 kWh) eraf kwam op 3846.4 kWh / 955.997 kWh = 4.02
Zonder deze eraf op 4054.2 kWh / 955.997 kWh = 4.24.
Het verschil 0.22 op 4.02 betekend dat hij 5.5% te hoog was.

Begrijp me niet verkeerd, dat is significant. In de andere maanden met defrosts zie ik nooit
veel meer dan 1.1% verschil, meestal minder dan 1%, dat vind ik niet significant.
Mijn Kamstrup en Eastron meters zijn best accuraat, maar ook niet oneindig nauwkeurig dus die 1% valt dan
volgens mij gewoon in de meetruis weg.
(En dan houd ik mijn mond maar even over de nauwkeurigheid van de WP interne meters)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:00
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Er hoeft maar 1 sensor af te wijken om ervoor te zorgen dat de Yield (en dus COP) in de Vaillant statistieken incorrect is. Het kan irritant zijn als de data niet klopt, maar volgens mij draait jouw installatie helemaal niet slecht.

Mijn ervaring is dat die temperatuur-meters op de verdeler niet erg accuraat zijn. Geef er maar eens een tik tegen met je nagel, en ze zullen bij wijze van spreken nog verspringen. Het kan wel zijn dat de meeste flow naar je verdeler boven gaat (vandaar zeer kleine delta) en minder flow naar je verdeler beneden. Dat zou je meer in balans kunnen brengen door je flowmeters per groep in te regelen.

Ook kun je e.e.a. nameten met een simpele IR thermometer. Is ook erg handig om je individuele groepen wat meer in balans te krijgen.
Ik denk dat dat inderdaad de eerste stap moet zijn nu. Lijkt er gewoon op dat er boven meer warmteafgifte is dan beneden.

Het is misschien alleen wat lastig te doen met zoveel defrosts momenteel, dat weet ik niet. Maar goede afstelling/knijpen van de flow op sommige groepen zal denk ik zeker impact hebben. Hoeft niet in dit topic, maar is er ergens een handleiding hoe dit goed te doen?

Ik heb een IR thermometer dus kan er een dezer dagen even voor gaan zitten.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
silverball schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:27:
Nou vaderlief paar weken geleden voorzien van een Arotherm 75/6. Bleef maar gedoe.

De eerste weken heeft hij met adaptieve stooklijn gewerkt, deze vond ik vrij hoog uiteindelijk maar toch het voordeel van de twijfel gegeven.

Eerst klachten dat de warmtepomp niet uitging wanneer de houtkachel aanstond waardoor hij bang werd voor een hoge stroomrekening en ging hanessen met de stroomtoevoer. Ruimtetemperatuur compensatie op uitgebreid gezet.

Toen werd uiteraard het verbruik hoger, want er werd 's nachts op het koudste moment een zwaar afgekoelde vloer verwarmd.

Omdat het verbruik te temperen heeft hij, tegen mijn aanraden in, behoorlijk nachtverlaging toegepast. Dit 'werkt', maar nu kreeg ik de vraag om de "watertemperatuur te verhogen want het is niet lekker 's ochtends"

En meneer blijft maar draaien aan de thermostaat. Voordat de houtkachel aangaat, wanneer de zon schijnt, wanneer de houtkachel uitgaat....

Ik heb uiteindelijk precies gedaan wat hij niet wilde. Ruimtetemperatuur compensatie Uit, stooklijn flink omlaag, de houtkachel staat toch semi permanent aan.

En nu is hij de afgelopen dagen zeer tevreden. Stroomverbruik per dag gezakt, comfort hoger vanwege continu verwarmde vloer en eigenlijk altijd rond de 20 graden .

"Hij reageert eindelijk goed op de thermostaat nu" -> die doet nu helemaal niks :P en maar doordraaien aan dat ding de hele dag
Zo herkenbaar! _O-

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:03
@ervh Ja, en let er vooral ook op dat je flow in secundair circuit hoog blijft. Als je primaire circuit (warmtepomp) nu 2.000 l/h pompt, dan wil je secundair het liefst ook een hoge flow hebben, dus afhankelijk van hoe die DAB staat ingesteld kan die wellicht harder.

In de ideale situatie wordt de flow per groep berekend op basis van het legplan en warmteverlies. Een handleiding weet ik niet 1,2,3 en alles beschrijven gaat teveel offtopic, maar wat belangrijk is in jouw situatie:

Stel, jouw thermostaat hangt in de woonkamer, en de verdeler daar heeft het langste (en misschien zelfs dunste?) leidingtracé naar je WP, dan wil je de bovenverdieping meer knijpen zodat je beneden meer flow krijgt. Zodra dit in balans ligt, kun je proberen de stooklijn te verlagen doordat je beneden meer afgifte creeërt. Op zijn beurt zal dan ook je verbruik gaan dalen.

Houdt er voor het inregelen wel rekening mee dat je eerst alles openzet. Want als er nu al groepen geknepen staan waar juist veel weerstand is regel je vanuit een verkeerde basis. Je begint altijd met het knijpen van de groepen met de minste weerstand. Je wilt de totale flow immers zo hoog mogelijk houden.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:27
Aardig fenomeen hier. Ik heb de stooklijn verhoogd omdat de woonkamer net niet lekker op temperatuur kwam. Dat werkte. Maar een bij-effect lijkt te zijn dat de WP veel minder vermogen vraagt. Zat-ie eerst tegen de 2kW te stampen, nu zo rond de 1600W. De tijd tussen defrosts is ook langer.

Is dat verklaarbaar door verhogen van de stooklijn, als in: er komt warmer water retour bij de WP wat net het verschil maakt..?

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
silverball schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:27:
Nou vaderlief paar weken geleden voorzien van een Arotherm 75/6. Bleef maar gedoe.

De eerste weken heeft hij met adaptieve stooklijn gewerkt, deze vond ik vrij hoog uiteindelijk maar toch het voordeel van de twijfel gegeven.

Eerst klachten dat de warmtepomp niet uitging wanneer de houtkachel aanstond waardoor hij bang werd voor een hoge stroomrekening en ging hanessen met de stroomtoevoer. Ruimtetemperatuur compensatie op uitgebreid gezet.

Toen werd uiteraard het verbruik hoger, want er werd 's nachts op het koudste moment een zwaar afgekoelde vloer verwarmd.

Omdat het verbruik te temperen heeft hij, tegen mijn aanraden in, behoorlijk nachtverlaging toegepast. Dit 'werkt', maar nu kreeg ik de vraag om de "watertemperatuur te verhogen want het is niet lekker 's ochtends"

En meneer blijft maar draaien aan de thermostaat. Voordat de houtkachel aangaat, wanneer de zon schijnt, wanneer de houtkachel uitgaat....

Ik heb uiteindelijk precies gedaan wat hij niet wilde. Ruimtetemperatuur compensatie Uit, stooklijn flink omlaag, de houtkachel staat toch semi permanent aan.

En nu is hij de afgelopen dagen zeer tevreden. Stroomverbruik per dag gezakt, comfort hoger vanwege continu verwarmde vloer en eigenlijk altijd rond de 20 graden .

"Hij reageert eindelijk goed op de thermostaat nu" -> die doet nu helemaal niks :P en maar doordraaien aan dat ding de hele dag
Heel herkenbaar inderdaad 8)7 . Ik denk dat er nog heel wat postbus 51 reclames nodig zijn om alle vaders en moeders in Nederland te overtuigen dat het beter is om niet telkens een slinger aan de thermostaat te geven alsof het een rad van fortuin is.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ervh
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:38:
@ervh Ja, en let er vooral ook op dat je flow in secundair circuit hoog blijft. Als je primaire circuit (warmtepomp) nu 2.000 l/h pompt, dan wil je secundair het liefst ook een hoge flow hebben, dus afhankelijk van hoe die DAB staat ingesteld kan die wellicht harder.

In de ideale situatie wordt de flow per groep berekend op basis van het legplan en warmteverlies. Een handleiding weet ik niet 1,2,3 en alles beschrijven gaat teveel offtopic, maar wat belangrijk is in jouw situatie:

Stel, jouw thermostaat hangt in de woonkamer, en de verdeler daar heeft het langste (en misschien zelfs dunste?) leidingtracé naar je WP, dan wil je de bovenverdieping meer knijpen zodat je beneden meer flow krijgt. Zodra dit in balans ligt, kun je proberen de stooklijn te verlagen doordat je beneden meer afgifte creeërt. Op zijn beurt zal dan ook je verbruik gaan dalen.

Houdt er voor het inregelen wel rekening mee dat je eerst alles openzet. Want als er nu al groepen geknepen staan waar juist veel weerstand is regel je vanuit een verkeerde basis. Je begint altijd met het knijpen van de groepen met de minste weerstand. Je wilt de totale flow immers zo hoog mogelijk houden.
Dank hiervoor, ik ga er mee bezig. Even een praktische vraag: Op dit moment staat elke groep open en heb ik vooral met de flowmeters al wat lopen spelen in de hoop e.e.a. in balans te krijgen. Alle retouren staan volledig open.
Je kunt de flow beperken met de flow meters of je kunt de retouren per groep dicht draaien volgens mij. Wat is de juiste manier om te "knijpen"?

Als alles "open" moet staan, betekent dit dan dat er overal flow is, retouren volledig open moeten staan of betekent het dat elke flowmeter bij wijze van zo ver mogelijk open gedraaid moet?

Thermostaat hangt inderdaad in de woonkamer en leidingen naar die verdeler zijn 16 of 22 (moet ik ff checken), een meter of 5 met 1 knie.
Legplan van boven heb ik in elk geval, zie foto. Leidingen naar bovenverdeler zijn 28mm en een meter of 8 met aardig wat knietjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0Psclw0pCtJrCQCentza9H4pWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k2zMMDu9FVVZRbADi49XxuQ.jpg?f=fotoalbum_tile

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• NL-Kasper
Retourventielen maximaal open houden. Knijpen doe je inderdaad door aan de flowmeters te draaien.

Als je de installatie wilt inregelen moet je ook alle flowmeters weer allemaal opendraaien, met name die in je woonkamer. Ik zou daarna dus ook echt bij je verdeler boven beginnen met knijpen.

Het klinkt namelijk alsof de verdeler in de woonkamer veel meer weerstand heeft in zijn traject (vanwege de krappe leiding). 22 is eigenlijk al erg krap bemeten met zoveel groepen..

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
:D

Hier doet de (nest) thermostaat ook "niks".
Vrouwlief draait hem ook graag hoger, maar hij schakelt alleen maar het relais aan de VWZAI dat de Vaillant 'thermostaat' vervolgens zijn ding mag doen met stooklijn en binnentemp compensatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde is dat vrij uitzonderlijk en heb ik dat alleen in Jan 2025 gezien met bijna 2 weken defrosten, waarbij je dan nog steeds dagen hebt zonder defrosts in die maand.

Ik zie wel dat ik een rekenfout heb gemaakt in het %, dit was geen 5.19%.

Mijn COP incl. defrost energie (207.8 kWh) eraf kwam op 3846.4 kWh / 955.997 kWh = 4.02
Zonder deze eraf op 4054.2 kWh / 955.997 kWh = 4.24.
Het verschil 0.22 op 4.02 betekend dat hij 5.5% te hoog was.

Begrijp me niet verkeerd, dat is significant. In de andere maanden met defrosts zie ik nooit
veel meer dan 1.1% verschil, meestal minder dan 1%, dat vind ik niet significant.
Mijn Kamstrup en Eastron meters zijn best accuraat, maar ook niet oneindig nauwkeurig dus die 1% valt dan
volgens mij gewoon in de meetruis weg.
(En dan houd ik mijn mond maar even over de nauwkeurigheid van de WP interne meters)
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoeveel (thermische) energie kost een defrost bij jou zo'n beetje?
Ik heb hier zelf nog geen statisteieken van, maar monitor al wel het aantal defrosts. En dat was bij mij:
  • November 2024: 67
  • December 2024: 92
  • Januari 2025: 296
  • Februari 2025: 157
  • Maart 2025: 66
  • November 2025: 54
  • December 2025: 59
  • Januari 2026 (tot nu toe): 97
Net als bij jou had ik in januari 2025 dus ook veel defrosts (en januari 2026 zal dat ook gebeuren als het weer zo blijft).

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-01 22:08
Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoeveel (thermische) energie kost een defrost bij jou zo'n beetje?
Ik heb hier zelf nog geen statisteieken van, maar monitor al wel het aantal defrosts. En dat was bij mij:
Net als bij jou had ik in januari 2025 dus ook veel defrosts (en januari 2026 zal dat ook gebeuren als het weer zo blijft).
Een defrost trekt bij mij zo'n 1kWh (soms net een paar Wh minder soms net een paar Wh meer) aan warmte uit mijn CV water, dus dan zal ik zo'n 207-208 defrosts gehad hebben in Jan 2025.

Deze maand heb ik tot nu toe 62kWh aan defrost energy gemeten en 958.5 kWh aan warmte het huis in gepompt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Franciesco
  • Nu online
Ok.
Ik heb een VWL 75/6 dus waarschijnlijk zal de benodigde energie voor een defrost in mijn geval lager zijn dan met jouw grotere 125/5? Stel dat is bij mij 0,75kWh per defrost. In december 2025 was er voor ca 1400kWh thermisch opgewekt en had ik 59 defrosts. Dat zou dan ca 3% geweest zijn.
Met dezelfde aanname van 0,75kWh per defrost zou dat in januari 2025 11% geweest zijn. Dat is significant in mijn ogen.

Hopelijk heb ik tzt wat meer info om een betrouwbaardere berekening te maken.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Leuk, ik monitor ook het aantal defrosts. Ik probeer op een later moment even een grafiekje te maken met de gemiddelde RV van KNMI station hier in de buurt en het aantal defrosts. Vooral januari 2025 was idd bij mij ook een slechte maand met als gevolg ook relatief hele slechte COP.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ervh
NL-Kasper schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:00:
Retourventielen maximaal open houden. Knijpen doe je inderdaad door aan de flowmeters te draaien.

Als je de installatie wilt inregelen moet je ook alle flowmeters weer allemaal opendraaien, met name die in je woonkamer. Ik zou daarna dus ook echt bij je verdeler boven beginnen met knijpen.

Het klinkt namelijk alsof de verdeler in de woonkamer veel meer weerstand heeft in zijn traject (vanwege de krappe leiding). 22 is eigenlijk al erg krap bemeten met zoveel groepen..
Dank hier voor. Verdeler in de woonkamer zijn 7 groepen met 16mm leiding. Aanvoer net gecheckt, is gelukkig 22mm. Verdeler met zoveel groepen is degene boven met een 28mm aanvoer.

Ik ga straks even lekker aan de slag 8)

• mr_evil08
  • Laatst online: 08:05
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:03:
Net even de binnen unit doorlopen. Ik weet niet van alles wat het betekent, maar mogelijk geeft het nog wat meer context.

T0.01 afgiftesysteem pomp vermogen = 79%
T.017 Ventilator 1 = 72%
T0.18 ventilator 2 = 68%
T? Condensbak verwarming = uit
T? 4WV = uit
T? EEV stand = 8%
T? Verw. Spiraal compressor = uit
T.040 = 28,0c
T.041 = 27,4c
T0.42 gebouw circuit waterdruk = 1,5 bar
T0.43 afgiftesyst. Circuit circulatie = 2075l/h
T0.48 luchtinlaat temp = -2,2c
T0.55 compressor uitlaat temp = 34,9c
T0.56 compressor inlaat temp = -4,1c
T0.57 temperatuur EEV circuit = -3.0c
T0.59 temperatuur condensoruitlaat = 26,4c
T0.63 hoge druk = 9.9 bar
T0.64 lage druk = 3.1 bar
T0.67 hogedrukschakelaar dicht
T0.85 verdampingstemperatuur = -4,5c
T0.86 kondensatietemperatuur = 30,3c
T0.87 gewenst oververhitting = 0,0K
T0.88 waarde oververhitting = 0,2K
T0.89 nominale waarde onderkoeling = 4.0K
T0.90 waarde onderkoeling = 3,9K
T0.93 compressor toerental = 29,9 rps
T0.123 temperatuurschakelaar compressor uitlaat = dicht
T.1.02 Driewegklep warm water = verwarmen
T.1.44 boilertemperatuur = 47,9c
T.1.46 Sper contakt s20 = dicht
T.1.69 buitentemperatuur = -0,7c
T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
T.1.71 DCF status = goed dcf signaal
T.1.72 sper contakt s21 = open
T.1.119 MA1 uitgang = uit
T.1.124 veiligheidstemp. Begr. Verwarmingselement = dicht
T.1.125 ME ingang = open
T.1.126 ma2 uitgang = uit
T.1.127 ma uitgang = uit
T.1.130 aanvoertemperatuur verw. Element = 29,3c
Deze voeler is defect:
T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
Bij mij is dat:
T.1.70 systeemtemperatuur = 28,8c

Volgensmij is dat je sysvoeler die kun je eenvoudig vervangen.
Voor de COP berekening weet ik niet of deze voeler mee doet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2026 13:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• NL-Kasper
ervh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Dank hier voor. Verdeler in de woonkamer zijn 7 groepen met 16mm leiding. Aanvoer net gecheckt, is gelukkig 22mm. Verdeler met zoveel groepen is degene boven met een 28mm aanvoer.

Ik ga straks even lekker aan de slag 8)
Top! Dat moet lukken, succes. :)

Als het alleen die 7-groeps verdeler is (op 22) dan krijg je er nog wel genoeg doorheen schat ik in.

• Termike
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 10:50
Hallo iedereen.

Ik heb hier thuis een A+ geïsoleerde woning (net afgewerkt qua isolatie sinds 2 maanden), met een negatief EPC, buitengevel ingepakt met 20 cm isolatie.
De warmtepomp (lucht/water) is Vaillant.
Buitenunit Arotherm 105/5, binnenunit 127/5
Er is een buffervat van 45L.

Het valt me op dat ik overal lees dat bij een warmtepomp, zelfs in vriestemperaturen er een rendement (COP) van rond de 3 gehaald moet worden.
Sinds een week meet ik nu met een Shelly module de voedingskabels naar mijn binnenunit en buitenunit.
Gisteren stond er op het scherm dat de verwarming (niet het warm water) 60 kW warmte was, maar in mijn Shelly module zie ik dat dat me 30 kW elektriciteit heeft gekost, wat ik toch wel veel vindt.

De stooklijn heb ik ondertussen op 0.25 staan, wat volgens de installateur erg laag is, en het verbaasde hem dat het zo laag qua stooklijn, nog warm in huis is.

De woning is 260 m² , en de temperatuur staat binnen op 20 graden, geen programma, constant 20 graden dus.
De elektrische weerstand staat ook uit.

Kunnen jullie even toelichten welke COP waardes jullie halen met dit weer, sneeuw etc?
En tegen welk verbruik dan?

Vandaag bv, met sneeuw erbij waarbij ik wel weet dat dat een negatieve invloed zal hebben, zitten we in huis al aan 20 kW energie voor de warmtepomp.

Ik woon in België, en overal lees je dat een warmtepomp ideaal is voor het capaciteitstarief (een extra te betalen som is op het totale vermogen dat je op een kwartier van het net haalt).
Zoals ik dat nu ervaar is een warmtepomp zeer nefast voor het capaciteitstarief ;)

Graag jullie meningen en ervaringen met deze omstandigheden.
Over een langere periode kan ik nog niets zeggen want de woning is nog maar recentelijk volledig "ingepakt" qua isolatie.

• mr_evil08
  • Laatst online: 08:05
@Termike Vandaag: 3,95
Valliant 55/6 actueel aanvoer 29 graden, buiten 0.1 graden.
Werklast laag, hogere werklast ondanks zelfs aanvoer geeft ook lager COP.
COP komt uit de Valliant, bij mij klopt die aardig.

Stooklijn 0.30 21 graden binnen.
Zit rond 13kw warmte maar dat zegt niks.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2026 13:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:47
Een product review/video van de nieuwe Arotherm Plus geinstalleerd in het Duits:
YouTube: Vaillant aroTherm Plus im 100 Jahre alten Haus: Effizienz, Sanierung...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco 11% is veel maar kan wel.
Mijn warmtemeter telt geen koel-energie :( maar rapporteert wel het actuele vermogen negatief tijdens koeling. Dat actuele vermogen wordt ook elke minuut gelogd.
Hierdoor kan ik over een periode wel een schatting maken.
De totalen meten bijvoorbeeld over een periode van zes uur (vandaag 06:00-12:00) 18.8 kWh warmte, 5.23 kWh elektriciteit.
Dat komt op COP 3.61.
In die tijd is het gemiddelde van alle thermische metingen (positief en negatief dus) 2.82 kW en het gemiddelde van alle elektrische metingen 871 W.
Vermenigvuldigd met 6h is dat inderdaad weer 5.23 kWh elektrisch maar slechts 16.9 kWh warmte. Het gat van 1.9 kWh thermisch zijn dus defrosts. Dat waren er in deze periode vijf. De echte COP is daarmee 16.9/5.23 = 3.24.

@Andrehj de reden dat ik die "echtere" cijfers niet voor de rapportage van TomExergie gebruik is omdat ik nu niet afhankelijk ben van een ononderbroken meetreeks (een reboot van de logger of communicatiestoring b.v. verstoort de meting terwijl de tellers wel gewoon doorlopen) en ik niet weet hoe nauwkeurig het allemaal is, beter een meting met bekende tekortkomingen dan een mogelijk betere met onbekende tekortkomingen. In een periode zonder defrosts of vorstbeveiliging zitten de twee uitkomsten wel binnen 1% overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2026 13:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Termike de cijfers in de app/scherm zijn verwarrend (bron-warmteopbrengst of totale warmteopbrengst?) en onnauwkeurig, want ze zijn afhankelijk van -voor dat doel- ongeschikte en ongekalibreerde sensoren. Meer dan een schatting is het niet, de werkelijke waarde ligt ongeveer binnen een factor 2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Franciesco
  • Nu online
@Termike als je 260m2 verwarmd en je hebt dan 30kWh dagverbruik voor 20 graden ruimtetemperatuur klinkt dat niet extreem voor mij met de huidige weersomstandigheden.

Ter vergelijk: ik zit zo'n beetje op ca 18-20kWh per dag tijdens de laatste 2 dagen waarbij de gemiddelde buitentemperatuur over 48hr gemeten -1,8 graden en het erg vochtig was (98% RLV gemiddeld). Dit verbruik is voor alle componenten van het verwarmingssyteem samen (excl SWW) en ik verwarm ca 130m2 in een vrijstaande woning tussen de weilanden op 19 graden. Daarbij werd ongeveer 75kWh warmte per dag geproduceerd en dat betekent een COP van ~4.

Net zoals hier vaker besproken is kan het zomaar zijn dat de thermische opwek die je ziet in Vaillant niet klopt en in jouw geval te negatief is.

• Franciesco
  • Nu online
@Proton_ wellicht is mijn schatting van 0,75kWh per defrost te negatief en is daarom de berekende (worst case) 11% incorrect. Bij 0,5kWh per defrost zou het immers nog "maar" 7% zijn geweest in januari 2025.
Zoals gezegd hoop ik binnenkort was preciezere data te verkrijgen die het hopelijk beter inzichtelijk maakt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mooi, maar qua specs ben ik wel benieuwd wat nu verbeterd is:
https://www.vaillant.de/produkte/arothermplus/
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Buiten dat het nominale vermogen bij A7/W35 nog beroerder is dan de huidige serie (2kW bij de 55/8.1vs 3,4kW bij de 55/6) zie ik weinig verschillen. Ook de dikkere units hebben zo te zien minder nominaal vermogen. Geluid is ook praktisch hetzelfde.

Ik zal wel iets missen? Dat geheel zwarte uiterlijk moet natuurlijk ook maar passen ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Eskiya
Ik heb zelf nog geen warmtepomp en komt dat ergens in maart/april in de nieuwe woning. Marketing zegt natuurlijk dat het nog stiller is. Buiten de estetische argumenten waarom de nieuwe is gekozen heb ik geen overtuigende argument gehoord.

• Kuusj

Kuusj

Eskiya schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
Ik heb zelf nog geen warmtepomp en komt dat ergens in maart/april in de nieuwe woning. Marketing zegt natuurlijk dat het nog stiller is. Buiten de estetische argumenten waarom de nieuwe is gekozen heb ik geen overtuigende argument gehoord.
Ja 1dB hier en daar. Dat is natuurlijk wel een verschil maar laten we eerlijk zijn, dat stelt eigenlijk niks voor natuurlijk. De /6 serie is gewoon al erg stil. Relatief dan, ik vind het af en toe nog steeds een lawaaibak.

• Franciesco
  • Nu online
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Mooi, maar qua specs ben ik wel benieuwd wat nu verbeterd is:
https://www.vaillant.de/produkte/arothermplus/
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Buiten dat het nominale vermogen bij A7/W35 nog beroerder is dan de huidige serie (2kW bij de 55/8.1vs 3,4kW bij de 55/6) zie ik weinig verschillen. Ook de dikkere units hebben zo te zien minder nominaal vermogen. Geluid is ook praktisch hetzelfde.

Ik zal wel iets missen? Dat geheel zwarte uiterlijk moet natuurlijk ook maar passen ;)
Is er een bepaalde reden waarom je naar nominaal vermogen kijkt?

Laatst is er op basis van de specs Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" al een vergelijk gemaakt tussen de 55/6 en de 55/8.1 in thys in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

• Eskiya
De Vaillant arotherm is voor mij nog steeds de warmtepomp waar ik voor wil gaan. Voor mij dus ultieme (test) weersomstandigheden om de forum af te gaan en kijken hoe de Vaillant en andere merken presteren.

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Is er een bepaalde reden waarom je naar nominaal vermogen kijkt?

Laatst is er op basis van de specs Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" al een vergelijk gemaakt tussen de 55/6 en de 55/8.1 in thys in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Het maximale vermogen houdt geen rekening met defrosts. Daar zijn hier in het verleden ook al meerdere posts over geweest en installateurs op YouTube in Engeland hebben er ook het e.e.a. over gezegd. Mooi dat hij 20 minuten 6kW kan leveren maar als hij vervolgens 10 minuten lang 1kW onttrekt heb je gemiddeld heel wat minder 'echt' vermogen.

Dus vandaar :)

Maarja, voornamelijk geluid dus zo te zien. Apart dat de geluidsdruk bij fluisterbedrijf dan praktisch hetzelfde is.

• Franciesco
  • Nu online
@Kuusj maar wat zegt het nominale vermogen dan? Als het maximale vermogen bij de voor defrost beruchte buitentemperaturen (grofweg -2 tot +2 graden) ruim voldoende is voor de woning/gewenste situatie, dan lijkt mij dat een belangrijkere specificatie dan een zogenaamd "nominaal vermogen".

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:14:
@Kuusj maar wat zegt het nominale vermogen dan? Als het maximale vermogen bij de voor defrost beruchte buitentemperaturen (grofweg -2 tot +2 graden) ruim voldoende is voor de woning/gewenste situatie, dan lijkt mij dat een belangrijkere specificatie dan een zogenaamd "nominaal vermogen".
Ook niet veel :+ Het is gewoon goed ons ervan bewust te zijn dat die vermogens niet het hele verhaal vertellen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:24
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Ja 1dB hier en daar. Dat is natuurlijk wel een verschil maar laten we eerlijk zijn, dat stelt eigenlijk niks voor natuurlijk. De /6 serie is gewoon al erg stil. Relatief dan, ik vind het af en toe nog steeds een lawaaibak.
Lawaaibak? De mijne staat hier nu te stampen om SWW te maken. Staat op plat dak bij mijn voordeur. Moet toch echt mijn best doen hem te horen.

• MotorBeast
Weet iemand als je de BUH erbij aan zou zetten of deze bij alleen een defrost gaat/kan ondersteunen? Om te verwarmen heb ik het niet nodig maar een versnelling van defrost cyclus zou wel mooi zijn. Vanochtend tijdens de sneeuwaanval om de 40 minuten prijs. :X Of gaat die BUH er alleen in als je op de max van vermogen zit met verwarmen en vult dan aan?

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2026 14:43 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36
@Proton_ @Franciesco Defrosts
Bij mijn aroTherm pure split 65/7.2 vandaag tussen 00 uur en 12 uur
44,7 kWh warmte (Kamstrup M302) met 13,51 kWh (13.09 kWh wp + 0,42 kWh binnendeel - ext. kWh-meters)
11 defrosts en 1,3 kWh "koel-energie" (Kamstrup M302)
Aanvoer max. 29°C actueel

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 07-01-2026 15:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:59

Mipatje

Petrolhead

Termike schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:08:
Hallo iedereen.

Ik heb hier thuis een A+ geïsoleerde woning (net afgewerkt qua isolatie sinds 2 maanden), met een negatief EPC, buitengevel ingepakt met 20 cm isolatie.
De warmtepomp (lucht/water) is Vaillant.
Buitenunit Arotherm 105/5, binnenunit 127/5
Er is een buffervat van 45L.

Het valt me op dat ik overal lees dat bij een warmtepomp, zelfs in vriestemperaturen er een rendement (COP) van rond de 3 gehaald moet worden.
Sinds een week meet ik nu met een Shelly module de voedingskabels naar mijn binnenunit en buitenunit.
Gisteren stond er op het scherm dat de verwarming (niet het warm water) 60 kW warmte was, maar in mijn Shelly module zie ik dat dat me 30 kW elektriciteit heeft gekost, wat ik toch wel veel vindt.

De stooklijn heb ik ondertussen op 0.25 staan, wat volgens de installateur erg laag is, en het verbaasde hem dat het zo laag qua stooklijn, nog warm in huis is.

De woning is 260 m² , en de temperatuur staat binnen op 20 graden, geen programma, constant 20 graden dus.
De elektrische weerstand staat ook uit.

Kunnen jullie even toelichten welke COP waardes jullie halen met dit weer, sneeuw etc?
En tegen welk verbruik dan?

Vandaag bv, met sneeuw erbij waarbij ik wel weet dat dat een negatieve invloed zal hebben, zitten we in huis al aan 20 kW energie voor de warmtepomp.

Ik woon in België, en overal lees je dat een warmtepomp ideaal is voor het capaciteitstarief (een extra te betalen som is op het totale vermogen dat je op een kwartier van het net haalt).
Zoals ik dat nu ervaar is een warmtepomp zeer nefast voor het capaciteitstarief ;)

Graag jullie meningen en ervaringen met deze omstandigheden.
Over een langere periode kan ik nog niets zeggen want de woning is nog maar recentelijk volledig "ingepakt" qua isolatie.
Ik heb ook 250 m2 VV gisteren een verbruik van 72kwh huis is A+++ stooklijn op 0,2 opgewekte warmte 237 geef COP van 3,36 . ik stook wel op 22 graden.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Kuusj

Kuusj

MotorBeast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Lawaaibak? De mijne staat hier nu te stampen om SWW te maken. Staat op plat dak bij mijn voordeur. Moet toch echt mijn best doen hem te horen.
Dat kan, ik ervaar dat anders ;) Ik heb hier in de buurt meerdere AroTherm Plus units staan (van 55/6 tot 105/125/6) als ik mijn wandeling maak en het is bij allen hetzelfde. De ventilator hoor je niet, maar een zeurend toontje van de compressor wel degelijk. Objectief gezien is de geluidsproductie in vergelijking met andere merken natuurlijk goed maar dat wil niet zeggen dat ze vanaf 50% modulatie 'niet te horen' zijn. Alles daaronder moet ik inderdaad ook mijn best doen om het te horen boven ambient. Op 25% is fluisteren al harder dan het geluid van de unit. Ik heb gewoon het idee dat als er een cm dikkere isolatie om de compressor zat dit al een hoop zou helpen. Ruimte genoeg, maar het zal vanwege warmte wel niet kunnen, denk ik.

Wat betreft je vraag. Ik had voor de grap het element eens mee laten lopen (biv. punt naar 2 graden gezet) en het is niet helemaal voorspelbaar wat hij doet.. Lijkt met defrost wel mee te lopen maar daarna gaat de unit terug in vermogen (750-1000W opgenomen vermogen) om dan het element op 1100W mee te laten draaien :+ 8)7 Ik heb het dus maar weer uitgezet.

• jastheman
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-01 12:04
Heeft iemand een idee van de algoritmes die Frank Energie gebruikt om je Vaillant aan te sturen? Krijgt Frank geen ruzie met de (ook al best lastig te doorgeonden) algoritmes van je WP?
Frank is momenteel 4 weken van het gedrag van mijn installatie aan het ‘leren’. Ik ben reuze nieuwsgierig…..

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Dat kan, ik ervaar dat anders ;) Ik heb hier in de buurt meerdere AroTherm Plus units staan (van 55/6 tot 105/125/6) als ik mijn wandeling maak en het is bij allen hetzelfde. De ventilator hoor je niet, maar een zeurend toontje van de compressor wel degelijk. Objectief gezien is de geluidsproductie in vergelijking met andere merken natuurlijk goed maar dat wil niet zeggen dat ze vanaf 50% modulatie 'niet te horen' zijn. Alles daaronder moet ik inderdaad ook mijn best doen om het te horen boven ambient. Op 25% is fluisteren al harder dan het geluid van de unit. Ik heb gewoon het idee dat als er een cm dikkere isolatie om de compressor zat dit al een hoop zou helpen. Ruimte genoeg, maar het zal vanwege warmte wel niet kunnen, denk ik.
...
Heel veel hangt ook af van de hoeveelheid achtergrondgeluid. In een stad of in de buurt van een snelweg, heb je zoweel continue ruis dat je goed moet luisteren. In dorpen of meer afgelegen, kan het nog echt stil zijn. Dan hoor je een brom/blaas veel sneller.

Los van doofheid, verschilt de geluidsgevoeligheid per persoon ook veel. Ikzelf bijvoorbeeld filter veel minder, ik hoor passief dus van alles. Ook dan gaan beperkte geluiden irriteren.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 15:46
De afgelopen dagen de vele topics over Defrosts en Cop's, etc. hier meegelezen. Wel ben ik daardoor wat onzeker over het kWh gebruik per dag en de Cop die de Vaillant app aangeeft voor mijn systeem 75/6 plus. Nu weet ik wel dat die kan afwijken maar dan nog is het kWh verbruik voor mijn gevoel erg hoog. Wellicht kan er nog wat verbetert worden :)

Om even een idee te geven:
Ik zit vandaag al op 32,7 kWh bij circa 0 graden buiten en een wens temperatuur van 20 graden in de woonkamer is die nu gemiddeld zo'n 19 tot 19,5 graden) wat een prima temperatuur is. Veel meer wordt veel te warm hier.
Actieve stook lijn nu op 0.35. minimale aanvoer 25 graden. Ik heb circa 70 m2 vloerverwarming beneden en boven enkele oudere radiatoren (badkamer en overloop waskamer en een hele kleine die in een slaapkamer(kast) hangt). Worden warm genoeg.
Ta is gemiddeld tussen de 34 en 38 graden nu. Retour is gemiddeld genomen zo'n 32 graden. (ik heb het sww deel even niet meegenomen in het verbruik en de cop).
Gisteren was het verbruik bij de zelfde temperaturen 52,4 kWh en de cop nog maar 1,8 ...
De dag daarvoor 47,7 kwH met een Cop van 2,19 en op 4 januari een stuk beter nl. 3,23 als Cop (38,9 kWh).

Het lijkt wel alsof de Wp vrijwel continue op vol vermogen aan het werk is (rond de 3000 w). Wellicht ook door veel defrosts. Of is dit juist normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kihc_uTU7U_MYcz3F5NYwhyTMoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqLDczZt2bP2vNnSabj1lg8x.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• MotorBeast
Zwartoog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Heel veel hangt ook af van de hoeveelheid achtergrondgeluid. In een stad of in de buurt van een snelweg, heb je zoweel continue ruis dat je goed moet luisteren. In dorpen of meer afgelegen, kan het nog echt stil zijn. Dan hoor je een brom/blaas veel sneller.

Los van doofheid, verschilt de geluidsgevoeligheid per persoon ook veel. Ikzelf bijvoorbeeld filter veel minder, ik hoor passief dus van alles. Ook dan gaan beperkte geluiden irriteren.
Staat hier op een plat dak tegen de gevel. Daar kan gewoon probleemloos iemand slapen. Toen ik er nog geen veren onder had was het een ander verhaal. En ik hoor juist alles. Werd gek van verwarmen met L/L vanwege het continue geruis van dat ding in mijn woonkamer. Dus mijn gehoor ligt het niet aan.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:39
Wat voor veren heb je toegepast? Ik vind ook dat mijn 55/5 erg laagfrequent kan dreunen, maar dan op hele specifieke vermogens. In de nacht met fluistermodus geen probleem, het is juist de 20 minuten als de fluistermodus voorbij is en dat integraal te ver is ingezakt, dan gaat hij inhalen.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:59

Mipatje

Petrolhead

pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
De afgelopen dagen de vele topics over Defrosts en Cop's, etc. hier meegelezen. Wel ben ik daardoor wat onzeker over het kWh gebruik per dag en de Cop die de Vaillant app aangeeft voor mijn systeem 75/6 plus. Nu weet ik wel dat die kan afwijken maar dan nog is het kWh verbruik voor mijn gevoel erg hoog. Wellicht kan er nog wat verbetert worden :)

Ik zit vandaag al op 32,7 kWh bij circa 0 graden buiten en een wens temperatuur van 20 graden in de woonkamer is die nu gemiddeld zo'n 19 tot 19,5 graden) wat een prima temperatuur is. Veel meer wordt veel te warm hier.
Actieve stook lijn nu op 0.35. minimale aanvoer 25 graden. Ik heb circa 70 m2 vloerverwarming beneden en boven enkele oudere radiatoren (badkamer en overloop waskamer en een hele kleine die in een slaapkamer(kast) hangt). Worden warm genoeg.
Ta is gemiddeld tussen de 34 en 38 graden nu. Retour is gemiddeld genomen zo'n 32 graden. (ik heb het sww deel even niet meegenomen in het verbruik en de cop).
Gisteren was het verbruik bij de zelfde temperaturen 52,4 kWh en de cop nog maar 1,8 ...
De dag daarvoor 47,7 kwH met een Cop van 2,19 en op 4 januari een stuk beter nl. 3,23 als Cop (38,9 kWh).

Het lijkt wel alsof de Wp vrijwel continue op vol vermogen aan het werk is (rond de 3000 w). Wellicht ook door veel defrosts. Of is dit juist normaal?
[Afbeelding]
Als je kijk naar wat de WP aan kwh aan warmte oplevert, bij mij was dat gisteren 237KWH .Als ik dat deel door 9,77=24,3 dit zijn de kuub gas die ik hiervoor nodig zou hebben bij de huidige aardgas prijs is dat €27.89. Ik had 75.3 kwh stroom mat een prijs van 21,09. Dus zelfs nu bij koud weer 6,8euro goedkoper dan aardgas. Zo kijk ik erna. Een lucht water WP verlies natuurlijk wel wat efficiencie bij deze omstandigheden.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Gramser
pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]
Het plaatje geeft een vrij onrustig beeld en het is moeilijk te zien zo hoeveel defrosts er op een dag langskomen. Maar het lijkt er inderdaad op alsof ie meteen naar vol vermogen gaat. Volgens mij wil je dat niet. Is er nog een BUH in het spel?

Hoe ziet het beeld eruit als je je stooklijn verhoogt met, zeg, 0,1? Dat zou je eens een dagje kunnen proberen. Mij viel op dat sinds ik dat deed, de WP veel rustiger en op een lagere modulatie zijn werk doet.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 15:46
Gramser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Het plaatje geeft een vrij onrustig beeld en het is moeilijk te zien zo hoeveel defrosts er op een dag langskomen. Maar het lijkt er inderdaad op alsof ie meteen naar vol vermogen gaat. Volgens mij wil je dat niet. Is er nog een BUH in het spel?

Hoe ziet het beeld eruit als je je stooklijn verhoogt met, zeg, 0,1? Dat zou je eens een dagje kunnen proberen. Mij viel op dat sinds ik dat deed, de WP veel rustiger en op een lagere modulatie zijn werk doet.
Geen BUH alles met de WP. Ga de hogere stooklijn nog eens proberen. Maar klopt het als ik denk dat je bij een hogere stooklijn ook hogere aanvoer temperatuur krijgt? Heb via de nodeRed flow van @Kaspers bij temperaturen onder 0 zelfs op 0,55 gedraaid. Maar had het idee dat dat wat te veel van het goede was. Dan worden je voeten wel erg heet op de vloer :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• MotorBeast
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:33:
Wat voor veren heb je toegepast? Ik vind ook dat mijn 55/5 erg laagfrequent kan dreunen, maar dan op hele specifieke vermogens. In de nacht met fluistermodus geen probleem, het is juist de 20 minuten als de fluistermodus voorbij is en dat integraal te ver is ingezakt, dan gaat hij inhalen.
https://www.wasco.nl/merk/soleco

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01
pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Geen BUH alles met de WP. Ga de hogere stooklijn nog eens proberen. Maar klopt het als ik denk dat je bij een hogere stooklijn ook hogere aanvoer temperatuur krijgt?
Absoluut! Hoe hoger de stooklijn, des te hoger de aanvoertemperatuur bij dezelfde buitentemperatuur.

Ter info, Vaillant schrijft voor dat de stooklijn voor vloerverwarming niet hoger ingesteld zou moeten worden dan 0.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xysm8Mnn7ix15Q1_RmOh7OcZZ3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOFxwWtndecnBdmAcw4PgkYN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Kaspers op 07-01-2026 19:51 ]

• Gramser
pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Geen BUH alles met de WP. Ga de hogere stooklijn nog eens proberen. Maar klopt het als ik denk dat je bij een hogere stooklijn ook hogere aanvoer temperatuur krijgt? Heb via de nodeRed flow van @Kaspers bij temperaturen onder 0 zelfs op 0,55 gedraaid. Maar had het idee dat dat wat te veel van het goede was. Dan worden je voeten wel erg heet op de vloer :)
Ja, da’s een beetje een manco van de stooklijn van Vaillant: dat is een vaste lijn, geen curve waar er tussenpunten te bepalen zijn. Dus: spelen…

• Kaspers
Gramser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Ja, da’s een beetje een manco van de stooklijn van Vaillant: dat is een vaste lijn, geen curve waar er tussenpunten te bepalen zijn. Dus: spelen…
Als onderbouwing op @Gramser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95FIimZtx9tmJi5u1uDdcSdcqtM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VlqpVthSdFjsMY1UY2utUzMG.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Je quote de verkeerde. Ik heb geen probleem meer met geluid.

• MotorBeast
Gramser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Beetje manco? Hier groot manco. Ik heb Vaillant een bericht gestuurd via de app of ze dat kunnen veranderen. Wellicht idee als meerdere dat gaan doen zodat ze een aanpassing doen in de app. Volgens mij heeft geen enkel huis een lineair warmteverlies als het kouder wordt en is dat heel erg afhankelijk van hoe warm je het binnen wil hebben en warmteverlies.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2026 20:04 ]

• MotorBeast
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Wat betreft je vraag. Ik had voor de grap het element eens mee laten lopen (biv. punt naar 2 graden gezet) en het is niet helemaal voorspelbaar wat hij doet.. Lijkt met defrost wel mee te lopen maar daarna gaat de unit terug in vermogen (750-1000W opgenomen vermogen) om dan het element op 1100W mee te laten draaien :+ 8)7 Ik heb het dus maar weer uitgezet.
Ik had als idee om de BUH te maximeren op 1kW en dan eens te bekijken of dat defrosts zou versnellen door even bij te springen bij ontdooien en sneller weer het water op te warmen. Ik heb tot op heden geen problemen gehad met defrosts maar vanochtend met die sneeuwaanval hier in Zuid-West werden de intervals wel erg kort en verloor 1 graad binnentemperatuur. Luxe probleem natuurlijk. Maar dat gaat dus niet werken volgens jou.

• Kaspers
Franciesco schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Zonder buffervat inderdaad, naast de ca 130m2 vloerverwarming ook nog een drietal radiatoren (boven). Maar die doen met een Ta van 24-25 graden natuurlijk niet erg veel wat betreft afgifte.
Flow is ca 1200 liter per uur.
Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:29:
@Termike als je 260m2 verwarmd en je hebt dan 30kWh dagverbruik voor 20 graden ruimtetemperatuur klinkt dat niet extreem voor mij met de huidige weersomstandigheden.

Ter vergelijk: ik zit zo'n beetje op ca 18-20kWh per dag tijdens de laatste 2 dagen waarbij de gemiddelde buitentemperatuur over 48hr gemeten -1,8 graden en het erg vochtig was (98% RLV gemiddeld). Dit verbruik is voor alle componenten van het verwarmingssyteem samen (excl SWW) en ik verwarm ca 130m2 in een vrijstaande woning tussen de weilanden op 19 graden. Daarbij werd ongeveer 75kWh warmte per dag geproduceerd en dat betekent een COP van ~4.

Net zoals hier vaker besproken is kan het zomaar zijn dat de thermische opwek die je ziet in Vaillant niet klopt en in jouw geval te negatief is.
Netjes verbruik. Onze situatie een klein beetje vergelijkbaar:
- 120m2 vloerverwarming
- vrijstaand
- 3 radiatoren boven
- aroTHERM plus VWL 105/6

Afgelopen dagen was het verbruik 55 tot 60 kWh, stooklijn 0.5, wenstemperatuur 20.5. Jouw cijfers een stuk netter!

• dunklefaser
Bij mijn huis is het warmteverlies proportioneel met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten
bij buitentemperaturen onder de ca. 10°C - daarboven verstoren de interne warmtebronnen het beeld.
De meest recente bepaling, voordat de warmtepomp kwam, leverde ongeveer 180 W/K
met een stookgrens van ca. 15 °C.
Tot nu toe blijft de afwijking tussen gewenste en gemeten kamertemperaturen in de referentieruimte
(meestal) < 0,2K.
Ik heb dus geen problemen met de (adaptieve) stooklijn.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 07-01-2026 21:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:44
MotorBeast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Beetje manco? Hier groot manco. Ik heb Vaillant een bericht gestuurd via de app of ze dat kunnen veranderen. Wellicht idee als meerdere dat gaan doen zodat ze een aanpassing doen in de app. Volgens mij heeft geen enkel huis een lineair warmteverlies als het kouder wordt en is dat heel erg afhankelijk van hoe warm je het binnen wil hebben en warmteverlies.
Eens, een 'knik' zou al helpen, waardoor de steilheid van de curve verschilt bij lage buitentemperaturen tovvde gemiddelde buitentemperatuur in de winter (zeg 4°C als knikpunt)

• Franciesco
  • Nu online
Kaspers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:59:
[...]

[...]

Netjes verbruik. Onze situatie een klein beetje vergelijkbaar:
- 120m2 vloerverwarming
- vrijstaand
- 3 radiatoren boven
- aroTHERM plus VWL 105/6

Afgelopen dagen was het verbruik 55 tot 60 kWh, stooklijn 0.5, wenstemperatuur 20.5. Jouw cijfers een stuk netter!
Klopt, ik ben dan ook blij met dit relatief lage verbruik.
Vergelijken blijft altijd lastig of beter gezegd beperkt mogelijk vanwege talrijke factoren die van invloed zijn.

De stooklijn die ik nu hanteer (ik ben nog wat aan het tunen) is 0.13 i.c.m. een gewenste temperatuur van 19-19,5 graden. Dat scheelt flink wat t.o.v. jouw 0.50 en 20,5 graad wat zeker voor een flink deel het verschil in verbruik zal verklaren.
Met koud en tegelijkertijd vochtig weer zoals nu zou die stooklijn wel eens te laag kunnen gaan zijn op het moment dat het matig vriest. Na komend weekend weet ik waarschijnlijk meer.

Overigens is dit verbruik ook niet vanzelf gekomen: stap voor stap ben ik de isolatiegraad en kierdichtheid van mijn woning uit 1938 verder aan het verbeteren. Maar inmiddels zit daar niet zo heel veel rek meer in c.q. heb ik het meeste wat redelijkerwijs kan (bijna) gedaan. Maar wie weet bedenk ik nog wat of zie ik "redelijkerwijs" anders in de toekomst. :)

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
[...]

In principe (wat @dunklefaser ook zegt) stelt de natuurkunde dat warmteverlies lineair is met het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten. Dat is dus een rechte lijn. Die schuift wat omlaag door de interne warmtebronnen (mensen, TV, oven, etc..), waardoor hij niet "bij 0 begint" op de binnentemperatuur, maar bijv. 5 graden eronder.

Het is natuurlijk genuanceerder dan dat, en hoe complexer je huis is (groter, veel kamers, zonering, verschil in isolatiegraad tussen stukken van het huis) hoe meer het begint af te wijken. Maar in essentie zou een rechte lijn wel een goede approximatie of basis voor je stookgedrag zijn.

Wat wel een redelijke invloed kan hebben daarbuiten nog, is de wind; Als je bij -10 windstil buiten staat heb je het minder koud dan met wind, omdat je een klein luchtlaagje om je heen bouwt wat warmer is, een soort eigen isolatielaagje. Bij wind wordt dat luchtlaagje steeds weggeblazen en verlies je dus meer energie. Hoe harder het waait, hoe erger dat effect is. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je huis in elkaar zit (tussenwoning of vrijstaand, in een weiland of dicht bebouwd, etc.), maar ook hier zit wel weer een kern van waarheid in ook voor je huis. En het kan goed dat dit de component is die je nu mist in je stooklijn.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-01 15:21
jastheman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:
Heeft iemand een idee van de algoritmes die Frank Energie gebruikt om je Vaillant aan te sturen? Krijgt Frank geen ruzie met de (ook al best lastig te doorgeonden) algoritmes van je WP?
Frank is momenteel 4 weken van het gedrag van mijn installatie aan het ‘leren’. Ik ben reuze nieuwsgierig…..
Ik heb daar zelf en met andere mensen over nagedacht. Helaas geen scenario gevonden waarbij het wenselijk is dat de energie leverancier aan je WP gaat zitten draaien. Misschien het tijdstip van SWW? Of wanneer het warmteverlies van de woning kleiner is dan het minimale vermogen van de WP, dan kan je met uit- en aanzetten spelen. Maar of een partij als Frank Energie dat goed gaat doen heb ik mijn twijfels bij. Zij kunnen namelijk de efficientie (of het verlies daarvan) moeilijk meenemen in de beslissingen.

• NL-Kasper
Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:50:
[...]

Klopt, ik ben dan ook blij met dit relatief lage verbruik.
Vergelijken blijft altijd lastig of beter gezegd beperkt mogelijk vanwege talrijke factoren die van invloed zijn.

De stooklijn die ik nu hanteer (ik ben nog wat aan het tunen) is 0.13 i.c.m. een gewenste temperatuur van 19-19,5 graden. Dat scheelt flink wat t.o.v. jouw 0.50 en 20,5 graad wat zeker voor een flink deel het verschil in verbruik zal verklaren.
Met koud en tegelijkertijd vochtig weer zoals nu zou die stooklijn wel eens te laag kunnen gaan zijn op het moment dat het matig vriest. Na komend weekend weet ik waarschijnlijk meer.

Overigens is dit verbruik ook niet vanzelf gekomen: stap voor stap ben ik de isolatiegraad en kierdichtheid van mijn woning uit 1938 verder aan het verbeteren. Maar inmiddels zit daar niet zo heel veel rek meer in c.q. heb ik het meeste wat redelijkerwijs kan (bijna) gedaan. Maar wie weet bedenk ik nog wat of zie ik "redelijkerwijs" anders in de toekomst. :)
Ik merk dat onze installaties erg vergelijkbaar draaien. Hier ook een 75 model en stooklijn tussen de 0.10 en 0.15. Mijn woonkamer setpoint is alleen 0.5 graad hoger en ik heb minder vvw oppervlak.

Ik zit zelf op 14.4 kWh voor 6 jan. en 14.5 kWh op 7 jan. Puur uit interesse: Welke COPs rapporteert bij jou de Vaillant app op die dagen?

Ik heb namelijk het idee dat Vaillant wel de Defrosts meerekent, want ze zijn bij mij nu lager dan toen ik geen defrosts had. (met vergelijkbare buitentemperatuur dagen vorig jaar)

COP op 6 jan is bij mij: 4.29
COP op 7 jan is bij mij: 4.78

Ik verwarm 24/7 met alleen een onderbreking door SWW run in de nacht. Andere vraag die ik had: hoe heb je de stooklijn op 0.13 gekregen? Doe je dat met ebusd of gebruik je de Adaptieve stooklijn?

• Gramser
Ik heb geen app - en die hoef ik ook niet - maar ik meende ergens gelezen te hebben dat je in de app met stapjes van 0,01 kon instellen?

Misschien heb ik het verkeerd hoor.

• NL-Kasper
Bij mij niet in ieder geval, zowel in de app als op de VRC 720 alleen in stappen van 0.05.

• Technician-
[...]

Ik heb al vaker gezegd dat het advies is om met radiatoren voor een grote volumizer (buffervat) te gaan, liever 100-150l misschien wel 200L.
Dan hoef je regeltechnisch niets aan te passen ook en gaan defrost sneller met nauwelijks tempdaling op de retour, dus na defrost vrij snel weer op Tset. Nu wil je iets compenseren met regeltechniek.
Wat ws ook niet lukt, want na defrost gaat de compressor normaliter toch al min 15min op maximale frequentie, vaak is de WP niet groot genoeg qua vermogen dat die dat kan “inhalen”
Weet ook dat Vaillant daarom niets met je verzoek doet.

• Technician-
McRizzo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb daar zelf en met andere mensen over nagedacht. Helaas geen scenario gevonden waarbij het wenselijk is dat de energie leverancier aan je WP gaat zitten draaien. Misschien het tijdstip van SWW? Of wanneer het warmteverlies van de woning kleiner is dan het minimale vermogen van de WP, dan kan je met uit- en aanzetten spelen. Maar of een partij als Frank Energie dat goed gaat doen heb ik mijn twijfels bij. Zij kunnen namelijk de efficientie (of het verlies daarvan) moeilijk meenemen in de beslissingen.
Idd dat wordt niks.
In buurlanden is vaak wel een blokkade contact verplicht, dan kan de energieleverancier de WP op afstand uitzetten, alleen in geval van dreigende overbelasting van het (wijk) net. (Frankrijk)

• Franciesco
  • Nu online
NL-Kasper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Ik merk dat onze installaties erg vergelijkbaar draaien. Hier ook een 75 model en stooklijn tussen de 0.10 en 0.15. Mijn woonkamer setpoint is alleen 0.5 graad hoger en ik heb minder vvw oppervlak.

Ik zit zelf op 14.4 kWh voor 6 jan. en 14.5 kWh op 7 jan. Puur uit interesse: Welke COPs rapporteert bij jou de Vaillant app op die dagen?

Ik heb namelijk het idee dat Vaillant wel de Defrosts meerekent, want ze zijn bij mij nu lager dan toen ik geen defrosts had. (met vergelijkbare buitentemperatuur dagen vorig jaar)

COP op 6 jan is bij mij: 4.29
COP op 7 jan is bij mij: 4.78

Ik verwarm 24/7 met alleen een onderbreking door SWW run in de nacht. Andere vraag die ik had: hoe heb je de stooklijn op 0.13 gekregen? Doe je dat met ebusd of gebruik je de Adaptieve stooklijn?
Ik heb de Vaillant app niet. Maar zit op een COP van rond de 4 de laatste dagen.
De aanpassing van de stooklijn naar 0.13 heb ik inderdaad via eBUS gedaan omdat de VRC720 alleen stapjes van 0.05 mogelijk maakt. De app idem heb ik eerder begrepen.
Op dezelfde wijze (via eBUS) heb ik ook de minimale Ta op 24,5 graden ingesteld.

• NL-Kasper
Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik heb de Vaillant app niet. Maar zit op een COP van rond de 4 de laatste dagen.
De aanpassing van de stooklijn naar 0.13 heb ik inderdaad via eBUS gedaan omdat de VRC720 alleen stapjes van 0.05 mogelijk maakt. De app idem heb ik eerder begrepen.
Op dezelfde wijze (via eBUS) heb ik ook de minimale Ta op 24,5 graden ingesteld.
Dank voor de info :) Dan klopt mijn gevoel dat de COPs in de Vaillant app in mijn geval redelijk lijken te kloppen.

Ik draaide die dagen op een stooklijn van 0.10 op stand Inactief. Draai wel nog constant op fluisterbedrijf, dat lijkt tot nu toe nog geen nadelen te geven.

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb al vaker gezegd dat het advies is om met radiatoren voor een grote volumizer (buffervat) te gaan, liever 100-150l misschien wel 200L.
Dan hoef je regeltechnisch niets aan te passen ook en gaan defrost sneller met nauwelijks tempdaling op de retour, dus na defrost vrij snel weer op Tset. Nu wil je iets compenseren met regeltechniek.
Wat ws ook niet lukt, want na defrost gaat de compressor normaliter toch al min 15min op maximale frequentie, vaak is de WP niet groot genoeg qua vermogen dat die dat kan “inhalen”
Weet ook dat Vaillant daarom niets met je verzoek doet.
Wat heeft dit te maken met de aanvoertemperatuur die nodig is voor temperatuurbehoud (ook zonder defrost bij 10 graden buiten)? Ik draai op precies dezelfde aanvoer als met mijn oude HR Ketel destijds. Geen enkel verschil. Verschil is dat de thermostaat van de ketel gewoon op basis van verschil van temperatuur ging opschalen. De stooklijn is gewoon te star en wordt gewoonweg niet genoeg gecompenseerd door de thermostaat. Als ik 38 graden nodig heb bij 0 graden is de stooklijn bij 10 graden weer te hoog en omgekeerd. Heeft helemaal niets met een buffervat te maken.

Defrosts zijn hier normaal gesproken ook geen probleem (overigens ander onderwerp en volgens mij haal je die 2 door elkaar) afgezien van de sneeuwaanval van een paar uur van de week. 1 graadje verval in huis. Tja.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

4VAlien

Intarweb!

Ik ben op dit moment bezig om de stooklijn af te stellen voor 'actief' en heb wat triggers gemaakt met Home Assistant en myVaillant. Nu lijkt de 'aan' trigger het wel te doen : "Indien temperatuur onder X zet Operating Mode op TIME_CONTROLLED' . Dit werkt voor 'uitgebreid' en 'actief'. Bij het uitzetten (in geval van hoge overshoot ) daarentegen lijkt 'actief' de stand 'OFF' te negeren.

Zijn er mensen die hier al iets voor hebben? Misschien de zone op koelen zetten ?
Of is het beter om naast de zone ook het circuit actief uit te zetten? Ik hoor het graag!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32
4VAlien schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:22:
Ik ben op dit moment bezig om de stooklijn af te stellen voor 'actief' en heb wat triggers gemaakt met Home Assistant en myVaillant. Nu lijkt de 'aan' trigger het wel te doen : "Indien temperatuur onder X zet Operating Mode op TIME_CONTROLLED' . Dit werkt voor 'uitgebreid' en 'actief'. Bij het uitzetten (in geval van hoge overshoot ) daarentegen lijkt 'actief' de stand 'OFF' te negeren.

Zijn er mensen die hier al iets voor hebben? Misschien de zone op koelen zetten ?
Of is het beter om naast de zone ook het circuit actief uit te zetten? Ik hoor het graag!
MyVaillant app is toch veel te langzaam mbt updates in HA, heb deze hoger moeten zetten omdat hij anders in time out gaat omdat de quota exceeded op de api.? Is EbusD niet handiger dan?

Water-Escape

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

4VAlien

Intarweb!

water_escape schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:50:
[...]

MyVaillant app is toch veel te langzaam mbt updates in HA, heb deze hoger moeten zetten omdat hij anders in time out gaat omdat de quota exceeded op de api.? Is EbusD niet handiger dan?
In principe is het een traag systeem, dus updates om de 5 minuten zouden goed genoeg moeten zijn. Maar ik zie wel steeds meer dat ebusd veel meer kan. EEBUS lijkt ook helemaal dichtgetimmerd dus dan is ebusd de enige directe controller.

• dunklefaser
Vergelijken met mijn overleden AWB Thermomaster 2HR is lastig.
Minimum vermogen ca. 8,1 kW b.w. vs. 1,9 kW aroTherm pure split 65/7.2

De Honeywell thermostaat moduleerde in de tijd aka "low-load" met soms maar 6 x 1,5 min looptijd per uur
("Opschalen" hoefde mijn ketel eigenlijk nooit gelet op de 8,1 kW b.w.
en zelf 3/4 februari 2012 niet continu branden - max. cv-vermogen was sowieso op 10 kW begrensd).

De Sensocomfort werkt in eerste instantie via de stooklijn (met modificaties o.a. ook als ruimtethermostaat)
en de wp kan geen vergelijkbare "low-load" met korte looptijden bij hogere buitentemperaturen.
(Bij mij vanaf ca. 8 - 10 °C is het warmteverlies meestal lager dan 2 kW)

Trouwens - de "adaptieve stooklijn" deed het de afgelopen dagen volgens mijn verwachting:
komend van 0,25 -> 0,22 -> 0,20 -> 0,24 en nu weer even 0,20
in het weekend verwacht ik weer iets van 0,25.
De resterende parameters van de stooklijn: min. aanvoer 22°C; stookgrens 15 °C

Waarschijnlijk gaat bijna elke vergelijking (of analogie) tussen wp en cv-ketel vroeger of later de mist in.
(aardappels vergelijken met aardperen o.i.d.)

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic