Je verbruikscijfers zijn dus best ok. Kan het zijn dat je warmteopbrengst verstoord wordt door een verkeerd geplaatste VR10? Ik snap bijvoorbeeld niet wat je bedoeld met “geplaatst op de aanvoer waar hij de woning verlaat”. Heb je de VR10 wel goed geplaatst? Bij mij zit hij namelijk op de aanvoer waar deze de woning binnenkomt. Als deze bijvoorbeeld op de retour geplaatst is dan zou dat kunnen verklaren waarom je warmteopbrengst niet goed wordt geschat.John_Otters schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Hmm, goede vraag. Mijn verbruikscijfers komen van een Shelly PM, maar die komen ook overeen met de verbruikscijfers van de WP zelf. Is dat naar verwachting?
Graaddagen december 2024 en 2025 zijn nagenoeg gelijk geweest (406, de Bilt). In 2024 stookte ik ong. 100m3 gas weg en in 2025 was dat net iets meer dan 200 kWh voor de warmtepomp.
Grof gezegd dus 0.25m3 gas per DD en 0.5kWh stroom per DD. Een kuub gas is ong. 8 kWh warmte, dus dat zou 800 kWh warmte in 2024 zijn en 2 kWh per DD. Isolatieschil is niet veranderd, en warmtevraag ook niet. De WP maakt het huis juist wat warmer, doordat ik loop te klooien met stooklijn en andere instellingen.
Ga ik er dan van uit dat ik december 2025 ook 800kWh warmte het huis in gepompt heb, dan klopt de COP wél. Echter volgens de WP (via Home Assistant/Ebusd) was de Yield 574kWh.
Stel dat het klopt wat je zegt en de interne sensor (is het niet een softwarematige berekening op basis van temps?) voor de yield afwijkt, hoe kan ik dat controleren?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
:strip_exif()/f/image/r1wmaqV6AO9csmqW1fTh6YcF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bhbcnpjGAK5bxGf4r7xLOjbl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5jR47C3kJXlKlm7m2JuwUGjv.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3RWL433bbdkCDuhGW5dsDKqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hkM62qvfVHSwkdLOs3xgqnLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oWvw9ZRCbXrXFyqo4Kfka9fs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KaMmVIzvr2mTLiipXDpbPpWa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/izg5bYOXZxaZyLCLn0yQUXkt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nmel7ulVn0d4ITxdMAbnp0HR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hl6ugdPNJwFutjbZxZsKt924.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QXxICLVWtX1kFcewR1wRigeP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OmwH5wwZwGLfLg4ccboQqCh4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UvuApaJNcpTx2EfM7wcYOoQQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/C5PbwlRa4Xo3qRRZBozXXsN3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Khop4BKvsBzvQ7Wdx8pGxkba.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GBG2hxyZ0hMUrNzyCKzuaXfY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6eobEtiAXU0kdpSsyA1vnmhb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large)