jepcwegh schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:18:
[...]
Misschien een link waar je zo een lasdoos voor ebus kan kopen? Er is is zoveel keuze dat ik niet meteen een goeie oplossing vind die handig is. Ik was nu hier aan het kijken: https://www.bengshop.nl/zwakstroom-lasdoos-class/
Of gewoon simpele lasdoos en verbinden met een wago snelklem?
Kun je niet gewoon 2 draadjes onder de schroef in de AI doen?
Tuurlijk kan dat. Maar soms komen er meer ebus draden bij elkaar. Dan is het makkelijker om een doosje te plaatsen en alles bij elkaar te koppelen.Zwartoog schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:02:
Kun je niet gewoon 2 draadjes onder de schroef in de AI doen?
@PaT Ik begreep dat je een voorstel van je installateur/Vaillant hebt gekregen voor je installatie. Klopt het als ik zeg dat er bij jou dan 1 pompgroep naar beide afgiftesystemen gaat (radiatoren en vloerverwarming (met open verdeler))?
Ik vraag het omdat ik in een vergelijkbare situatie zit. Een vloerverwarming met open verdeler en voor het grootste deel radiatoren. Eén pompgroep om het warme water te sturen naar beide is misschien niet ideaal, maar anders lopen de kosten weer flink op. Is dat het waard...?
"Oude" open verdeler er uit, nieuwe gesloten verdeler er in, extra pompgroep voor de vloerverwarming,... Pfff.
Ik vraag het omdat ik in een vergelijkbare situatie zit. Een vloerverwarming met open verdeler en voor het grootste deel radiatoren. Eén pompgroep om het warme water te sturen naar beide is misschien niet ideaal, maar anders lopen de kosten weer flink op. Is dat het waard...?
"Oude" open verdeler er uit, nieuwe gesloten verdeler er in, extra pompgroep voor de vloerverwarming,... Pfff.
[ Voor 9% gewijzigd door MaartenP68 op 04-04-2022 07:19 ]
Het is inderdaad op compensatie ingesteldjorne123 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:52:
Heb je de instelling bij 'binnencompensatie' op Compensatie of Thermostaat staan?
Igv Compensatie, dat zie ik bij mij ook dan
[...]
Hydraulische unit zou je met unitower idd niet nodig hebben. Mij lijkt die ook wel makkelijk, en de boilerinhoud lijkt me voor drie personen goed te doen. Ze hebben het effectief over 350liter van 40 graden beschikbaar (als je dus de volledige inhoud van 70(?) mengt met koud water tot op gebruiksklaar niveau.Zwartoog schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:25:
[...]
Ik heb hier wel naar gekeken, want lekker makkelijk, maar ik vond de boilerinhoud te klein. Leuk voor met z'n 2en, maar voor meer personen lijkt het me vrij krap. Verder komt deze unitower ook bijna 10 cm verder naar voren dan een losse 200 liter boiler. Ik heb dus gekozen voor losse onderdelen.
In je andere post heb je het over een hydrolische unit. Die heb je toch niet nodig bij een unitower?
Ik heb werkelijk geen idee hoe dit uitgevoerd gaat worden. Juist dit punt is voor mij ook erg onduidelijk.MaartenP68 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:12:
@PaT Ik begreep dat je een voorstel van je installateur/Vaillant hebt gekregen voor je installatie. Klopt het als ik zeg dat er bij jou dan 1 pompgroep naar beide afgiftesystemen gaat (radiatoren en vloerverwarming (met open verdeler))?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik vermoed (hoop, omdat ik dezelfde combi van vvw en radiatoren heb) eigenlijk dat de pomp van de WP sterk genoeg is om beide te kunnen bedienen. Dus gesloten verdeler voor de vvw en ergens in de aanvoerleiding een aftakking richting de radiatoren. Ofzo?
Interessant topic! Ga ik volgen.
Zonnepanelen was eerste prioriteit. Die liggen nu en produceren (vandaag dan even niet) op 'volle toeren'.
Oriënteer mij op een WP Vaillant aroTHERM plus (105/6) icm een uniTOWER plus.
Flink ding maar we hebben er prima plek voor op de begane grond. Leidingen kunnen door de kruipruimte naar de stookruimte (afstand ca 7 meter).
Huis is van 2003. Split-level bungalow vrijstaand. Isolatie is goed. Dubbelglas HR++ en vloer/dak geïsoleerd (muren volgens bouwbesluit, volgens mij ook OK).
Vloerverwarming (12 groepen/lussen) over 100m2 beneden verdieping + 15m2 badkamer.
Eerste verdieping slaapkamers met radiatoren. Deze wil ik vervangen voor convector/LT-radioteren. Gaat nu nog max 55/60 graden doorheen als het EXTREEM koud is. Stooklijn staat verder afgesteld op 43 graden.
Met name omdat de mengverdeler op de vloerverwarming een ingewikkeld, irritant Honeywell systeem is wat op zich prima comfort geeft maar weinig efficiënt draait.
De lussen zijn vrij lang en ik heb dus liever geen meng verdeler meer maar gewoon een systeem dat put uit een buffer. Die stond er vroeger ook maar is door de vorige bewoners weggesloopt (en toen begon de ellende).
Verbruik is 1750m3 maar vooral door de inefficiënte mengverdeling/afstelling CV/Honeywell Evohome die niet lekker met elkaar werkt.
Waar ik vooral - in het algemeen - nog mee worstel is hoeveel capaciteit ik nu zoek. Ieder merk voert een eigen methode. Begrijpelijk maar soms kom ik op 7kW, dan weer een 9kW systeem (bv Nefit Bosch) en bij Vaillant dus weer op een nog forsere jongen. Wat overcapaciteit heb ik geen moeite mee. Liever comfortabel bij (extreem) lage temperatuur dan koude voeten. Verbruik is uiteraard relevant maar nog belangrijker is gebruiksgemak en comfort.
Ik ga dit topic volgen.
Zonnepanelen was eerste prioriteit. Die liggen nu en produceren (vandaag dan even niet) op 'volle toeren'.
Oriënteer mij op een WP Vaillant aroTHERM plus (105/6) icm een uniTOWER plus.
Flink ding maar we hebben er prima plek voor op de begane grond. Leidingen kunnen door de kruipruimte naar de stookruimte (afstand ca 7 meter).
Huis is van 2003. Split-level bungalow vrijstaand. Isolatie is goed. Dubbelglas HR++ en vloer/dak geïsoleerd (muren volgens bouwbesluit, volgens mij ook OK).
Vloerverwarming (12 groepen/lussen) over 100m2 beneden verdieping + 15m2 badkamer.
Eerste verdieping slaapkamers met radiatoren. Deze wil ik vervangen voor convector/LT-radioteren. Gaat nu nog max 55/60 graden doorheen als het EXTREEM koud is. Stooklijn staat verder afgesteld op 43 graden.
Met name omdat de mengverdeler op de vloerverwarming een ingewikkeld, irritant Honeywell systeem is wat op zich prima comfort geeft maar weinig efficiënt draait.
De lussen zijn vrij lang en ik heb dus liever geen meng verdeler meer maar gewoon een systeem dat put uit een buffer. Die stond er vroeger ook maar is door de vorige bewoners weggesloopt (en toen begon de ellende).
Verbruik is 1750m3 maar vooral door de inefficiënte mengverdeling/afstelling CV/Honeywell Evohome die niet lekker met elkaar werkt.
Waar ik vooral - in het algemeen - nog mee worstel is hoeveel capaciteit ik nu zoek. Ieder merk voert een eigen methode. Begrijpelijk maar soms kom ik op 7kW, dan weer een 9kW systeem (bv Nefit Bosch) en bij Vaillant dus weer op een nog forsere jongen. Wat overcapaciteit heb ik geen moeite mee. Liever comfortabel bij (extreem) lage temperatuur dan koude voeten. Verbruik is uiteraard relevant maar nog belangrijker is gebruiksgemak en comfort.
Ik ga dit topic volgen.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Ik kom bij jou middels de koevlaasformule op een WP van 8,5. Maar als je dus aangeeft veel meer gas te verstoken dan je zou mogen verwachten, kun je denk ik downsizen. Kom je uit op de 75/6. En gezien de leeftijd van je woning met bijbehorende isolatiegraad, zou ik die ook wel durven te kiezen denk ik.
@Gramser Maar waarvoor is dan die pompgroep die in zijn lijstje staat? Vandaar dat ik denk dat die er in zit om de hoeveelheid warm water uit de buffer nauwkeurig naar beide afgiftesystemen te kunnen sturen. En vermoedelijk idealiter allebei een eigen pompgroep... Maar ja, extra kosten... @PaT misschien wil de installateur ook het bijbehorende installatieschema delen. Dan weet je een beetje hoe je installatie er uit komt te zien.
MaartenP68 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:57:
@Gramser Maar waarvoor is dan die pompgroep die in zijn lijstje staat? Vandaar dat ik denk dat die er in zit om de hoeveelheid warm water uit de buffer nauwkeurig naar beide afgiftesystemen te kunnen sturen. En vermoedelijk idealiter allebei een eigen pompgroep... Maar ja, extra kosten... @PaT misschien wil de installateur ook het bijbehorende installatieschema delen. Dan weet je een beetje hoe je installatie er uit komt te zien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit is het installatieschema wat er bij de offerte zat (zie ik nu pas, blijkbaar over het hoofd gezien)
Goedemiddag allemaal,
Ik was mij aan het oriënteren op een Elga Ace en kwam bij toeval op dit topic terecht, leuk en interessant om alle info te lezen! Bij nader inzien begin ik toch wel erg te twijfelen of een Elga Ace (6kw) wel de juiste keuze is. Wellicht kunnen jullie mij wat verder helpen en adviseren.
Wij hebben een vrijstaand huis, circa 160m2 in 2020 volledig gerenoveerd, d.w.z. dakisolatie 30cm, vloerisolatie 20cm, spouwmuur isolatie en triple glas. Huis wordt volledig verwarmt door vloerverwarming tussen de 30-35 graden. Bovenverdieping is aangesloten op een aparte pomp met eigen groepen. Jaarverbruik gas is circa 1200m3.
In eerste instantie was het idee om een Elga Ace aan te schaffen en deze het huis volledig te laten verwarmen, SWW via de ketel, met name douche en badderen. Warm water in de keuken wordt via de Quooker Combi+ aangevoerd. Echter is het wellicht veel interessanter om naar een volledige elektrische oplossing te gaan. Zodoende mijn interesse in de Vaillant aroTHERM, interesse gaat naar de VWL 75/6 A 230V. Denken jullie dat deze voldoende warmte afgeeft om het hele jaar door het huis te voorzien van 20,5 graden?
Boven is er ruimte voor 200/300L buffervat, beneden in het washok is er ruimte voor de overige installatie. Gezien de drukte in installatieland zit ik er aan te denken om zelf de warmtepomp te plaatsen.
- Is het zinvol om eerst de installatie hybride te laten draaien alvorens over naar All eletric?
- Zelf installeren haalbaar als men zelf handig is? Of raden jullie dan eerst hybride aan?
Zijn er aansluitschema's beschikbaar voor mijn situatie?
Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Ik was mij aan het oriënteren op een Elga Ace en kwam bij toeval op dit topic terecht, leuk en interessant om alle info te lezen! Bij nader inzien begin ik toch wel erg te twijfelen of een Elga Ace (6kw) wel de juiste keuze is. Wellicht kunnen jullie mij wat verder helpen en adviseren.
Wij hebben een vrijstaand huis, circa 160m2 in 2020 volledig gerenoveerd, d.w.z. dakisolatie 30cm, vloerisolatie 20cm, spouwmuur isolatie en triple glas. Huis wordt volledig verwarmt door vloerverwarming tussen de 30-35 graden. Bovenverdieping is aangesloten op een aparte pomp met eigen groepen. Jaarverbruik gas is circa 1200m3.
In eerste instantie was het idee om een Elga Ace aan te schaffen en deze het huis volledig te laten verwarmen, SWW via de ketel, met name douche en badderen. Warm water in de keuken wordt via de Quooker Combi+ aangevoerd. Echter is het wellicht veel interessanter om naar een volledige elektrische oplossing te gaan. Zodoende mijn interesse in de Vaillant aroTHERM, interesse gaat naar de VWL 75/6 A 230V. Denken jullie dat deze voldoende warmte afgeeft om het hele jaar door het huis te voorzien van 20,5 graden?
Boven is er ruimte voor 200/300L buffervat, beneden in het washok is er ruimte voor de overige installatie. Gezien de drukte in installatieland zit ik er aan te denken om zelf de warmtepomp te plaatsen.
- Is het zinvol om eerst de installatie hybride te laten draaien alvorens over naar All eletric?
- Zelf installeren haalbaar als men zelf handig is? Of raden jullie dan eerst hybride aan?
@AJA hybride is ingewikkelder dan all-electric, dus voor dhz zou ik hybride afraden.
Als je wil kan je wel met een t-stuk en wat kogelkranen de boel omschakelbaar maken.
Er zijn een boel aansluitschemas te vinden, maar voor jouw situatie (100% ongeregelde vloerverwarming, hetzelfde als bij mij) niet.
Je kunt namelijk zonder meer de warmtepomp direct op de vloerverwarming zetten
Om extra leidingwerk te voorkomen, kan je het makkelijkst een losse warmtepompboiler (270L?) op zolder neerzetten, maar de VWL75/6 kan het natuurlijk ook.
Een klein voordeel van een losse boiler is dat je in delen gasloos kan worden, eerst SWW en dan de verwarming, of andersom.
Als je wil kan je wel met een t-stuk en wat kogelkranen de boel omschakelbaar maken.
Er zijn een boel aansluitschemas te vinden, maar voor jouw situatie (100% ongeregelde vloerverwarming, hetzelfde als bij mij) niet.
Om extra leidingwerk te voorkomen, kan je het makkelijkst een losse warmtepompboiler (270L?) op zolder neerzetten, maar de VWL75/6 kan het natuurlijk ook.
Een klein voordeel van een losse boiler is dat je in delen gasloos kan worden, eerst SWW en dan de verwarming, of andersom.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je kan helemaal los gaan met verschillende warmteverliesberekeningen. Bijv deze https://www.zuinigerverwa...esberekening--rekenmodule. Of methodes van Vaillant, Remeha, of van "Warmtepomp weetjes". Het kan dan wat meer of minder variëren. Officieel is het beste als je een warmteverliesberekening laat maken door een bedrijf, maar volgens mij is dat lastig bij bestaande bouw. Ik denk dat ik me er maar niet aan ga wagen met m'n huis uit 1928.
Heb je de aanvoertemp. al heel laag gezet? Met deze buitentemperatuur zou ik t gewoon eens proberen met 35 of zelfs 30 graden zonder nachtverlaging. Heb je misschien een beter beeld van hoe t huis reageerd
Heb je de aanvoertemp. al heel laag gezet? Met deze buitentemperatuur zou ik t gewoon eens proberen met 35 of zelfs 30 graden zonder nachtverlaging. Heb je misschien een beter beeld van hoe t huis reageerd
Hij pompt water van 30-35 graden rond in de vvw. Dan heeft het lager zetten van de ketel niet zoveel nut meer, als test.
Ik denk dat @AJA zo over kan op een WP. En sla dan die hybride stap lekker over, anders ben je op enig moment dubbel aan het betalen. Zonde.
Ik denk dat @AJA zo over kan op een WP. En sla dan die hybride stap lekker over, anders ben je op enig moment dubbel aan het betalen. Zonde.
Hoi Proton,Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:19:
@AJA hybride is ingewikkelder dan all-electric, dus voor dhz zou ik hybride afraden.
Dan doe ik het liever in een keer goed. Als ik het goed heb gelezen heb jij ook de installatie zelf gedaan. Hoe heb je het geregeld met de subsidieregeling? Heb jij een bedrijf gevonden die de IBS deed/factureerde?
Gezien de levertijd/drukte kan ik het beter zelf doen verwacht ik, heb meerdere installateurs gesproken en de meeste spreken over Q3/Q4 en qua indicatieve prijzen rond de 15K. Lijkt mij als ik een snelle rekensom maak, vrij hoog. Klopt dat?
Wat vragen:
- Ik dacht dat ik de warmtepomp niet rechtstreeks kon aansluiten op de vloerverwarmingspompen (Robot pompen zijn het). Heb ik dat verkeerd begrepen?
- Bedoel jij met een warmtepompboiler bijv. uniSTOR of juist een aroSTOR?
Ik wil het liefst de verwarming zo snel mogelijk afkoppelen, hiermee kan ik het snelst een besparing realiseren.
Ja, met 35 graden of zelfs 30 graden krijgen wij het prima op temperatuur. Raden jullie in deze situatie een 7,5Kw aan? Groter wil ik niet, gezien de afmetingen.MaartenP68 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:20:
Je kan helemaal los gaan met verschillende warmteverliesberekeningen. Bijv deze https://www.zuinigerverwa...esberekening--rekenmodule. Of methodes van Vaillant, Remeha, of van "Warmtepomp weetjes". Het kan dan wat meer of minder variëren. Officieel is het beste als je een warmteverliesberekening laat maken door een bedrijf, maar volgens mij is dat lastig bij bestaande bouw. Ik denk dat ik me er maar niet aan ga wagen met m'n huis uit 1928.
@AJA Als je al zeker weet dat het Vaillant wordt, ben je welkom om hier uitgebreid je installatie uit te denken, anders raad ik je aan een eigen topic te maken 
Re vloerverwarming; de verdeler kan het beste niet mengend en pomploos gemaakt worden. Dan kan de temperatuur nog verder omlaag. Foto's helpen dan om te beoordelen of dat ombouwen of vervangen wordt. Kan ook later.
Re boiler: een aroSTOR is inderdaad een losse installatie. De uniSTOR wordt opgewarmd door de buitenunit.
Gezien je gasverbruik zou een 6.5 kW unit ook passen, maar die heeft dezelfde modulatieondergrens dus heeft weinig voordelen tov van de VWL75/6.
Re vloerverwarming; de verdeler kan het beste niet mengend en pomploos gemaakt worden. Dan kan de temperatuur nog verder omlaag. Foto's helpen dan om te beoordelen of dat ombouwen of vervangen wordt. Kan ook later.
Re boiler: een aroSTOR is inderdaad een losse installatie. De uniSTOR wordt opgewarmd door de buitenunit.
Gezien je gasverbruik zou een 6.5 kW unit ook passen, maar die heeft dezelfde modulatieondergrens dus heeft weinig voordelen tov van de VWL75/6.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij jouw komt er een hydraulische scheiding en dan een pompgroep die je afgifte systeem gaat voor zien.PaT schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:14:
[...]
Ik heb werkelijk geen idee hoe dit uitgevoerd gaat worden. Juist dit punt is voor mij ook erg onduidelijk.
Op je buffer komen zowel de warmtepomp en cv ketel aan de zelfde kant en aan de ander kant wordt je buffer aangesloten op de pompgroep met die aanvoer en retour. En andere zijde van je pompgroep word je afgifte systeem aangesloten.
De pompgroep is sterk zat om alles rond te pompen. Wel je afgifte system water zijdig inregelen als je die mogelijkheden hebt.
Beste AJA,AJA schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:57:
Goedemiddag allemaal,
Gezien jou grondige renovatie in 2020 en triple glas wat er geplaatst is kan je wel 45 watt per m2 aanhouden kwa gebruikersoppervlak.
Wat neer komt op 45Watt x 160m2 = 7200Watt / 1000 + 7,2kw
De VWL 75/6 A 230V die je voor ogen heb lever bij -10 nog 7,3kw dus je heb een dekking van zeer 100% voor je woning.
Jij kan meteen vol electric gaan met je woning met de beoogde warmtepomp.
Ik draai zelf met een split 7kw welke 6,3kw levert bij -10 met een woning uit 1946 welke niet zo goed geïsoleerd is als jouw woning. En ik draai op mijn slofjes 100% electric.
Dus bij jouw gaat het zeker goed. Zonder om eerst een hybride installatie te bouwen.
@Adriaan71 waar kunnen we vinden hoeveel vermogen de aroTHERM plus levert bij -10? De beschikbare documentatie gaat zover niet terug toch?
Ook benieuwd naar, ik kan twee verschillende data vinden:
Productpagina met 7 graden: https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html
PDF brochure met -7 graden: https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf
Productpagina met 7 graden: https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html
PDF brochure met -7 graden: https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf
Die bezit ik allemaal van alle warmtepompen van Vaillant. Heb nou contact met zeGramser schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:34:
@Adriaan71 waar kunnen we vinden hoeveel vermogen de aroTHERM plus levert bij -10? De beschikbare documentatie gaat zover niet terug toch?
Maar kan niet alles vrij publiceren.
[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 04-04-2022 19:51 ]
@Kiwi_Kevin @Gramser hier vind je wel de -15 datapunten:
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Mijn aroTHERM 75/5 warmt SWW op aan ongeveer 3kW.
Gebeurt het opwarmgen van SWW altijd aan 100% vermogen? Of is het mogelijk om dit op een lager vermogen in te stellen?
In het menu op de VR71 vind ik de aanvoer temperatuur, maar niet de retour temperatuur.
Kan ik de delta T uitlezen?
Is de delta T iets wat mechanisch wordt afgeregeld? Of past de warmtepomp zijn snelheid aan om een bepaalde delta T te bekomen? Werkt de pomp bvb naar een delta T van 5K bij het opladen van de boiler?
Bij de instellingen van het SWW kan ik hysteresis instellen.
Is er een soortgelijke instelling voor de VVW?
Gebeurt het opwarmgen van SWW altijd aan 100% vermogen? Of is het mogelijk om dit op een lager vermogen in te stellen?
In het menu op de VR71 vind ik de aanvoer temperatuur, maar niet de retour temperatuur.
Kan ik de delta T uitlezen?
Is de delta T iets wat mechanisch wordt afgeregeld? Of past de warmtepomp zijn snelheid aan om een bepaalde delta T te bekomen? Werkt de pomp bvb naar een delta T van 5K bij het opladen van de boiler?
Bij de instellingen van het SWW kan ik hysteresis instellen.
Is er een soortgelijke instelling voor de VVW?
Ik ben inderdaad weg van de Vaillant en lijkt mij de juiste oplossing. In de bijlage een foto van de vloerverwarmingspomp (Grundfos UPM3X Auto), boven is idem alleen uitgevoerd met 4 groepen. Ook foto van de huidige cv installatie.Proton_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:58:
@AJA Als je al zeker weet dat het Vaillant wordt, ben je welkom om hier uitgebreid je installatie uit te denken, anders raad ik je aan een eigen topic te maken
:strip_exif()/f/image/S3UaJuOqEWAlJeXQPHiiZ3KM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jHug3SWnBdvThXBh1GC8rmnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens situatieschets van de installatie gemaakt. Kunnen jullie beoordelen of ik op de goede weg zit? Kan iemand ook aangeven wat het verschil is tussen de UniSTORVIH RW 300/3 BR en de MR versie?
:strip_exif()/f/image/6SUXMOkQ90BxvJsXRbZQuruK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door AJA op 05-04-2022 15:06 ]
Hoi Adriaan, dank voor je reactie. Kun jij controleren wat de levertermijn is van de Arotherm VWL 75/6 mijn installateur had het over 2023, terwijl een bepaalde internetshop aangeeft week 23.Adriaan71 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:25:
[...]
Beste AJA,
Gezien jou grondige renovatie in 2020 en triple glas wat er geplaatst is kan je wel 45 watt per m2 aanhouden kwa gebruikersoppervlak.
Wat neer komt op 45Watt x 160m2 = 7200Watt / 1000 + 7,2kw
De VWL 75/6 A 230V die je voor ogen heb lever bij -10 nog 7,3kw dus je heb een dekking van zeer 100% voor je woning.
Jij kan meteen vol electric gaan met je woning met de beoogde warmtepomp.
Ik draai zelf met een split 7kw welke 6,3kw levert bij -10 met een woning uit 1946 welke niet zo goed geïsoleerd is als jouw woning. En ik draai op mijn slofjes 100% electric.
Dus bij jouw gaat het zeker goed. Zonder om eerst een hybride installatie te bouwen.
@AJA kan je niet beter een unitower neerzetten in plaats van binnenunit+losse boiler?
Met zo veel vloerverwarming kom je ruimschoots aan de minimale systeeminhoud en nominaal debiet, dus is een buffervat overbodig. Op die plek kan dan mooi de tower
Of deze verdeler LTV geschikt te maken is, durf ik zo niet te zeggen. Zonder thermostaatkraan zal het al beter gaan, die beperkt het debiet nogal.
Met zo veel vloerverwarming kom je ruimschoots aan de minimale systeeminhoud en nominaal debiet, dus is een buffervat overbodig. Op die plek kan dan mooi de tower
Of deze verdeler LTV geschikt te maken is, durf ik zo niet te zeggen. Zonder thermostaatkraan zal het al beter gaan, die beperkt het debiet nogal.
Op de tekening staat-ie al genoemd als unitower zelfs...Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:13:
@AJA kan je niet beter een unitower neerzetten in plaats van binnenunit+losse boiler?
Lezend door het forum begreep ik dat Adriaan een 100L buffervat aanraadde voor tegen het pendelen. Is dit dan bij mij overbodig? Boven plaats ik inderdaad een UniStor, Unitower is niet handig, gezien ik dan een split versie moet nemen en niet zelf kan installeren.Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:13:
Toch?
Volgens mij werkt de uniTOWER prima met de aroTHERM Plus, welke een monobloc is... check dit document vanaf pag. 48: https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2213886.pdf
[ Voor 50% gewijzigd door Gramser op 05-04-2022 16:33 ]
Er is ook een unitower voor monoblocs inderdaad.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dee laatste 2 had ik binnen 7 weken geleverd gekregen. Maar dat is geen garantieAJA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:01:
[...]
Hoi Adriaan, dank voor je reactie. Kun jij controleren wat de levertermijn is van de Arotherm VWL 75/6 mijn installateur had het over 2023, terwijl een bepaalde internetshop aangeeft week 23.
Waarom ik een 100 liter buffer vat aanraad is omdat je het systeem hydraulische kan scheiden. En mijn eigen ondervindingen zijn dat ik het systeem beter kan afstellen zodat ik inderdaad lange runs kan maken. Ongeacht het weer buiten.AJA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:46:
[...]
Lezend door het forum begreep ik dat Adriaan een 100L buffervat aanraadde voor tegen het pendelen. Is dit dan bij mij overbodig? Boven plaats ik inderdaad een UniStor, Unitower is niet handig, gezien ik dan een split versie moet nemen en niet zelf kan installeren.
Toch?
En als je ook nog met gedeelte naregeling gaat werken met zones blijf je ook je flow behouden van je warmtepomp.
En warmtepomp die gaat pendelen is of te groot berekend en dat hij zijn warmte niet kwijt kan of zijn flow niet kwijt kan dus dan uiteraard weer zijn warmte.
Een 100 liter buffervat vangt dat niet op het pendelen. Maar je kan wel je systeem beter inregelen.
@Adriaan71 je mag me dat toch nog eens uitleggen, de dT en debiet boeit de vloerverwarming totaal niet dus waarom zou je die ooit anders willen dan van de warmtepomp? Dat zou immers de enige reden zijn voor hydraulische scheiding. Wat valt er beter in te regelen dan "Restdruk instellen zodat debiet minimaal 1000 liter/uur is"?
Als het debiet in orde is, maar de afgifte niet, dan draait de boel hoe dan ook niet lekker
@AJA heeft net als de meeste mensen geen zoneregeling, dus dat hoeven we er niet bij te halen.
Als het debiet in orde is, maar de afgifte niet, dan draait de boel hoe dan ook niet lekker
@AJA heeft net als de meeste mensen geen zoneregeling, dus dat hoeven we er niet bij te halen.
Vandaag mijn Vaillant 75/5 en 78/5 binnengekregen. Nu bezig om de installatiematerialen te bestellen maar ik loop een beetje vast op het leidingwerk.
Aan de Unitower zijn de CV aansluitingen G 1" en de bestaande CV leidingen zijn 22mm.
Aan de Unitower zijn de SWW aansluitingen 3/8 en mijn bestaande waterleidingen zijn 15mm.
Ik zat te denken om dit te gaan doen met een alupex buis. Nu kan ik de overgangen wel vinden van bestaande leiding naar alupex buis maar ik loop vast op de aansluiting bij de Unitower.
Weet iemand hoe ik het beste de aansluiting maak van alupex naar de Unitower? De Unitower heeft wartels met binnendraad. Ik kan geen adapter vinden van alupex 20.2 naar puntstuk 1"
Het leidingwerk van Unitower naar bestaande leidingwerk is slechts 80cm. Zijn er ook omvlochten flexibele leidingen te krijgen die geschikt zijn voor 22mm CV leiding? Zo ja, weet iemand hiervoor een leverancier?
Aan de Unitower zijn de CV aansluitingen G 1" en de bestaande CV leidingen zijn 22mm.
Aan de Unitower zijn de SWW aansluitingen 3/8 en mijn bestaande waterleidingen zijn 15mm.
Ik zat te denken om dit te gaan doen met een alupex buis. Nu kan ik de overgangen wel vinden van bestaande leiding naar alupex buis maar ik loop vast op de aansluiting bij de Unitower.
Weet iemand hoe ik het beste de aansluiting maak van alupex naar de Unitower? De Unitower heeft wartels met binnendraad. Ik kan geen adapter vinden van alupex 20.2 naar puntstuk 1"
Het leidingwerk van Unitower naar bestaande leidingwerk is slechts 80cm. Zijn er ook omvlochten flexibele leidingen te krijgen die geschikt zijn voor 22mm CV leiding? Zo ja, weet iemand hiervoor een leverancier?
@Ensch053 moet het een perskoppeling zijn of knel?
deze wellicht?
deze wellicht?
[ Voor 61% gewijzigd door Websphinxie op 05-04-2022 21:07 ]
KnelWebsphinxie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:05:
@Ensch053 moet het een perskoppeling zijn of knel?
deze wellicht?
Deze linkje + deze linkje en je bent er ook (als je niets kunt vinden).
En hier de omvlochten rvs buizen.
[ Voor 20% gewijzigd door Websphinxie op 05-04-2022 23:37 ]
Mijn zwager melde gisteren dat zijn AROTHERM PLUS VWL 75/6 binnen was, 2 maanden geleden besteld.
Viel hem erg mee.
Volgens mij via Wasco.
Viel hem erg mee.
Volgens mij via Wasco.
De UniTower is 190L, dat lijkt mij wat beperkt, vandaar de voorkeur voor een Unistor.Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:13:
Leidingen tussen de binnenunit en Unistor kan gewoon bijv. 16mm Uponor zijn?
Ik heb even gemist met hoeveel personen jullie in het huis wonen?AJA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:56:
[...]
De UniTower is 190L, dat lijkt mij wat beperkt, vandaar de voorkeur voor een Unistor.
2 personen, wij hebben echter wel twee badkamers. In de nabije toekomst is gezinsuitbreiding wel de wens.Gramser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:15:
[...]
Ik heb even gemist met hoeveel personen jullie in het huis wonen?
Beneden betreft alleen een douche. Boven een bad en douche. Bad wordt sporadisch gebruikt, lees nooit.
@AJA Blijft dat sporadisch bad-gebruik er ook bij eventuele succesvolle gezinsuitbreiding? 190 liter voor 2/3 personen is echt meer dan genoeg omdat je het water uit de boiler mengt. Je komt dan op ruim 350 liter douchewater. Dat is sowieso al voldoende voorraad voor ongeveer 45 minuten onafgebroken douchen.
Tenzij je natuurlijk je boiler op bijvoorbeeld 40/45 graden instelt. Dan blijft je voorraad 190 liter maar meng je minder aan. De boiler levert dan echter zonder enige moeite je eventuele additioneel benodigde liters. Die 40/45 graden is relatief eenvoudig bereikbaar en zonder al te veel belasting met een elektrisch element. MAAR/EN dat is dus alleen als je dus door je voorraad heen bent.
Nu zijn er natuurlijk heuse douche-verslaafden maar dagelijks 45 minuten douchen...ik zou mij er zorgen over gaan maken
(m.a.w. KRAAAAAAAAAAAN UIT!
Tenzij je natuurlijk je boiler op bijvoorbeeld 40/45 graden instelt. Dan blijft je voorraad 190 liter maar meng je minder aan. De boiler levert dan echter zonder enige moeite je eventuele additioneel benodigde liters. Die 40/45 graden is relatief eenvoudig bereikbaar en zonder al te veel belasting met een elektrisch element. MAAR/EN dat is dus alleen als je dus door je voorraad heen bent.
Nu zijn er natuurlijk heuse douche-verslaafden maar dagelijks 45 minuten douchen...ik zou mij er zorgen over gaan maken

[ Voor 47% gewijzigd door Websphinxie op 06-04-2022 13:13 ]
Dan is je uniTOWER nog steeds een mogelijkheid. Zoals @Websphinxie ook aangeeft.AJA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:36:
[...]
2 personen, wij hebben echter wel twee badkamers. In de nabije toekomst is gezinsuitbreiding wel de wens.
Beneden betreft alleen een douche. Boven een bad en douche. Bad wordt sporadisch gebruikt, lees nooit.
Misschien een brutale vraag, maar hoe is het prijsverschil onder de streep tussen de unitower of een combinatie van unistor en hydraulische module? Is het installeren bv ook veel lastiger en daarmee duurder of zijn beide varianten in totaalprijs enigszins vergelijkbaar? Ik ben zelf nl wat in twijfel of 190 liter voldoende is (o.a. meerdere mensen en ook een bad) en of ik niet voor 300 liter zou kiezen.AJA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:56:
[...]
De UniTower is 190L, dat lijkt mij wat beperkt, vandaar de voorkeur voor een Unistor.
Kun je eventueel ook een andere 'boiler' met de Arotherm Plus combineren (bv ander merk) als dat beter zou zijn? (En zijn er dan specifieke merken/types die dan 'beter' zouden kunnen zijn dan de unistor?)
@Rubbergrover1 Voor zover ik het begrijp, is een uniTower wel makkelijker en dus sneller te installeren. Een groot deel van de techniek is immers al aangesloten in de Tower. Wat het exacte prijsverschil is, durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ruimte voor een Tower..
Gezien je eerdere berichten heb je een relatief stevig SWW verbruik. Een 190liter ga je m.i. spijt van krijgen. Vrienden van mij met opgroeiende kinderen hebben hem ook met enige regelmaat leeg. Zelf denk ik ook dat ik een 300 liter nodig zou hebben. Het merk maakt m.i. niet uit, in de vaten zelf zit niet veel techniek behalve een sensor om de temperatuur uit te lezen.
Gezien je eerdere berichten heb je een relatief stevig SWW verbruik. Een 190liter ga je m.i. spijt van krijgen. Vrienden van mij met opgroeiende kinderen hebben hem ook met enige regelmaat leeg. Zelf denk ik ook dat ik een 300 liter nodig zou hebben. Het merk maakt m.i. niet uit, in de vaten zelf zit niet veel techniek behalve een sensor om de temperatuur uit te lezen.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Kosten van de verschillende configuraties staan -met dank aan @Domosapiens - allemaal netjes vermeld in de installatiegids. Wel exclusief BTW en installatiekosten natuurlijk.
https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2213886.pdf
Ja, ik was dus vooral benieuwd wat de impact van die installatiekosten zou zijnGramser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:43:
Kosten van de verschillende configuraties staan -met dank aan @Domosapiens - allemaal netjes vermeld in de installatiegids. Wel exclusief BTW en installatiekosten natuurlijk.
Dat is natuurlijk ook goeddeels afhankelijk van hoe goed bereikbaar alles is, hoeveel buizen er getrokken moeten worden en waardoorheen, kan ik me zo voorstellen. Dat wordt offertes vragen
Beide varianten zouden bij mij op de zelfde plek komen. Dus wat betreft buizen trekken en bereikbaarheid zou dat volgens mij niet zo veel verschillen.Gramser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:12:
Dat is natuurlijk ook goeddeels afhankelijk van hoe goed bereikbaar alles is, hoeveel buizen er getrokken moeten worden en waardoorheen, kan ik me zo voorstellen. Dat wordt offertes vragen
Offertes heb ik al geprobeerd te vragen. Zou inderdaad handig zijn als er iemand langs zou komen. Maar zowel direct via Vaillant als rechtstreeks via een installateur geeft tot nu toe geen reactie...
Dat is op z’n zachtst gezegd irritant. Dan wil je wel maar reageert er niemand.
Ik neem aan van wel, het bad wordt nu niet gebruikt door vrouwlief, verwacht niet dat daar veel verandering in komt.Websphinxie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:04:
@AJA Blijft dat sporadisch bad-gebruik er ook bij eventuele succesvolle gezinsuitbreiding? 190 liter voor 2/3 personen is echt meer dan genoeg omdat je het water uit de boiler mengt. Je komt dan op ruim 350 liter douchewater. Dat is sowieso al voldoende voorraad voor ongeveer 45 minuten onafgebroken douchen.
Nu zijn er natuurlijk heuse douche-verslaafden maar dagelijks 45 minuten douchen...ik zou mij er zorgen over gaan maken(m.a.w. KRAAAAAAAAAAAN UIT!
![]()
![]()
Wat ik even niet begrijp, excuus daarvoor, jij hebt het over: "tenzij je de boiler op bijvoorbeeld 40/45 graden instelt."Je bedoelt hiermee dat ik hem naar beneden heb bijgesteld? Wat is doorgaans de temperatuur in een boiler? Over een naverwarmer, heb je het dan over bijv. een elektrische naverwarmer van Vaillant?
Volgens mij -maar ik leer hier ook nog elke dag bij- is een normale boilertemperatuur iets van 50 graden met af en toe een elektrische naverwarming naar 60, tegen legionella.
En dan zijn er ook nog de 11 kW doorstroomverwarmers die je na de boiler kan zetten om voor €3/uur te douchen als de boiler leeg is 
Voorbeeld
Voorbeeld
Beetje OT misschien, maar je schreef over gewenste gezinsuitbreiding. Met kleine kinderen vind ik een bad juist erg prettig (als ze het babybadje ontgroeid zijnAJA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:19:
[...]
Ik neem aan van wel, het bad wordt nu niet gebruikt door vrouwlief, verwacht niet dat daar veel verandering in komt.
offtopic:
@Rubbergrover1 met kleine kinderen wil je het bad al helemaal niet vol hebben, dus dat scheelt weer. Of je moet van dweilen houden.
@Rubbergrover1 met kleine kinderen wil je het bad al helemaal niet vol hebben, dus dat scheelt weer. Of je moet van dweilen houden.
Ook offtopic: het is maar net hoe je het aanpakt. Wij hebben ervoor gekozen om geen bad in te bouwen tijdens onze verbouwing twee jaar terug en onze zoon vermaakte zich tot een jaar of 7 nog prima in het kinderbad onder de douche. En nu hij dat is ontgroeid, hebben we dit:Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:57:
[...]
Beetje OT misschien, maar je schreef over gewenste gezinsuitbreiding. Met kleine kinderen vind ik een bad juist erg prettig (als ze het babybadje ontgroeid zijn). En andersom is douchen met een peuter niet altijd heel relaxed. Ik kan mij voorstellen dat je dus in de toekomst het bad toch iets meer gaat gebruiken dan je nu denkt.

Wel knap hoe ze die handdoek droog houdt

Hier bewust de keuze gemaakt voor een 300l boiler. 2 volwassenen, kleine van 4 en zal nog uitbreiding komen. Momenteel geen bad, maar gaat er wel komen als we de badkamer vernieuwen.
Kleine kinderen worden ook pubers, en die willen ook allemaal achter elkaar.
(En stiekem zijn wij zelf ook geen korte douchers)
De kleine is vier. Tijd genoeg om kort douchen aan te leren - maar dat begint dan wel bij jezelfBertusB404 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:33:
Hier bewust de keuze gemaakt voor een 300l boiler. 2 volwassenen, kleine van 4 en zal nog uitbreiding komen. Momenteel geen bad, maar gaat er wel komen als we de badkamer vernieuwen.
Of je neemt juist een kleine boiler, dan willen ze niet eens lang douchen.
Geloof mij, zeker kleine kinderen zet je sneller in een bad dan in een douche. In mijn vorige woning had ik ook een bad dat ik nagenoeg nooit gebruikte, totdat die kleine parasieten schatten er kwamen. Toen zaten ze er bijna iedere avond in. Die laat je dan wel niet zo vol lopen, maar toch....AJA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:19:
[...]
Ik neem aan van wel, het bad wordt nu niet gebruikt door vrouwlief, verwacht niet dat daar veel verandering in komt.
Korter douchen is natuurlijk niet onmogelijk met een grotere boiler. Langer douchen met een te kleine is wel lastiger.Gramser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:37:
[...]
De kleine is vier. Tijd genoeg om kort douchen aan te leren - maar dat begint dan wel bij jezelf![]()
Of je neemt juist een kleine boiler, dan willen ze niet eens lang douchen.
Ieder zijn keuze uiteraard, hier is het een grotere geworden. (Naast het feit dat de boiler van RVS is en beter geïsoleerd dan de boiler in een unitower)
Snap ik hoor - en dat is natuurlijk prima. Ik wilde gewoon even benadrukken dat de beste verduurzaming begint bij gedragsverandering 👍🏻
Dat vroeg ik mij ook af. Bij de boilers heb je een klasse B en een klasse A boiler, bij de unitower volgens mij maar één variant. Is die dus vergelijkbaar met de energieklasse B boiler?BertusB404 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:58:
[...]
(Naast het feit dat de boiler van RVS is en beter geïsoleerd dan de boiler in een unitower)
De Unitower plus is een A klasse boiler.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:09:
[...]
Dat vroeg ik mij ook af. Bij de boilers heb je een klasse B en een klasse A boiler, bij de unitower volgens mij maar één variant. Is die dus vergelijkbaar met de energieklasse B boiler?
/f/image/s0MlOszfPP9LLGJtHNU9C9sA.png?f=fotoalbum_large)
Het staat allemaal in die documentatie die @Domosapiens heeft gepost. Interessante materie.
Bedankt voor de tip! Via het Panasonic topic heb ik de volgende website gevonden: https://www.sani-flex.de/...lex-panzerschlaeuche/?p=1Websphinxie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:30:
Deze linkje + deze linkje en je bent er ook (als je niets kunt vinden).
Worden veel gebruikt bij installatie van de Panasonic monobloc
Lijkt me inderdaad heel handig, maar de binnenslang is zo te zien van HDPE wat niet diffusiedicht is waardoor zuurstof naar binnen kan. In principe wil je dat niet, hoewel ik niet weet of dat bij korte lengtes ook problematisch is.Ensch053 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:48:
[...]
Bedankt voor de tip! Via het Panasonic topic heb ik de volgende website gevonden: https://www.sani-flex.de/...lex-panzerschlaeuche/?p=1
Worden veel gebruikt bij installatie van de Panasonic monobloc
Daar heb je wel een punt. Zag dat ze regelmatig gebruikt worden door andere Tweakers.Flail schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:26:
[...]
Lijkt me inderdaad heel handig, maar de binnenslang is zo te zien van HDPE wat niet diffusiedicht is waardoor zuurstof naar binnen kan. In principe wil je dat niet, hoewel ik niet weet of dat bij korte lengtes ook problematisch is.
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn: https://www.sani-flex.de/rohre/edelstahlwellrohr/?p=1
https://rvsslangen.nl/koeling-en-verwarming/o2-stopp/Flail schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:26:
[...]
Lijkt me inderdaad heel handig, maar de binnenslang is zo te zien van HDPE wat niet diffusiedicht is waardoor zuurstof naar binnen kan. In principe wil je dat niet, hoewel ik niet weet of dat bij korte lengtes ook problematisch is.
Nog beter
https://rvsslangen.nl/koeling-en-verwarming/oxyban/
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 06-04-2022 21:12 ]
Dank je, voor de unitower was ik dit nog niet tegen gekomen.Adriaan71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:36:
[...]
De Unitower plus is een A klasse boiler.
[Afbeelding]
Hallo allemaal,
Ook op zoek naar een all electric oplossing waarbij de Vaillant mij positief opviel vanwege de geluidsproductie. Inmiddels aan het pogen met een installateur in contact te komen. Tot nu toe alleen contact gehad met Schimmel uit Barneveld (waar eerde in dit topic naar verwezen werd ivm advies voor Vaillant). Mag in september langskomen voor adviesgesprek! Wat mij opviel is dat zij geen Vaillant meer installeren met het argument dat dit geen modulerende pomp is. Doen eigenlijk alleen Daikin en Panasonic. Nou heb ik met het lezen van dit topic wel begrepen dat de instelling van Vaillant wel wat geduld vraagt met stooklijn etc. wil je een goed rendement halen maar ik kan het argument toch niet goed plaatsen. Nou sprak ik met iemand van admin dus die kon ook geen verdere toelichting geven dus vandaar hier dan de vraag of dit argument valide is.
Ook op zoek naar een all electric oplossing waarbij de Vaillant mij positief opviel vanwege de geluidsproductie. Inmiddels aan het pogen met een installateur in contact te komen. Tot nu toe alleen contact gehad met Schimmel uit Barneveld (waar eerde in dit topic naar verwezen werd ivm advies voor Vaillant). Mag in september langskomen voor adviesgesprek! Wat mij opviel is dat zij geen Vaillant meer installeren met het argument dat dit geen modulerende pomp is. Doen eigenlijk alleen Daikin en Panasonic. Nou heb ik met het lezen van dit topic wel begrepen dat de instelling van Vaillant wel wat geduld vraagt met stooklijn etc. wil je een goed rendement halen maar ik kan het argument toch niet goed plaatsen. Nou sprak ik met iemand van admin dus die kon ook geen verdere toelichting geven dus vandaar hier dan de vraag of dit argument valide is.
@Marnix17 De /5 en /6 serie moduleren helemaal prima 
Het tunen van de stooklijn komt bij elk merk warmtepomp terug.
Het tunen van de stooklijn komt bij elk merk warmtepomp terug.
Wow, goede tip! Zat eerder te kijken naar deze:
https://www.bengshop.nl/V...LrjLQ0ZmqG0QaAqoFEALw_wcB
maar 40 cm is vrij kort. Met slangen van 1 meter kan ik makkelijk een platdakdoorvoer door en binnen aansluiten op buis. Qua prijs is de o2-stopp nagenoeg net zo duur als het Vaillant pakket.
Maar heeft de oxyban echt zoveel voordelen tov o2-stopp?
Nou, ik heb zowaar m'n aanstaande zover dat ik offertes voor een warmtepompoplossing mag gaan vragen.
Ik denk dat ik al een groot gedeelte van de oplossing uitgedacht heb. Een aroTHERM Plus 55/6 in combinatie met een uniTOWER. Dat moet voldoende zijn om het huis warm te krijgen met een aanvoertemperatuur van pak 'm beet 35 graden, en uitgaande van koevlaas2-formule kom ik met een gemiddeld gasverbruik van 1200kuub (ruim genomen) over de laatste drie jaar uit op net geen 6kW. De unitower van 188 liter moet ons drieën met een waterverbruik van 75m3 op jaarbasis ook makkelijk kunnen voorzien van voldoende SWW.
Daarom dus de 55/6. Ik vraag me wel af wat nou het grote verschil is met de 65/6. Beide lijken nogal veel op elkaar alleen kan de 55/6 iets verder terug moduleren en heeft de 65/6 een iets betere COP bij verschillende aanvoertemperaturen en buitentemperaturen. Het max vermogen scheelt dan weer niet zoveel.
Plus dat in combinatie met een uniTOWER de 55/6 een buffertankje in de uniTOWER zelf geplaatst kjan worden, terwijl de 65/6 alweer een externe buffer van 45l aan de muur zou moeten hebben. Dan kom je al gauw goedkoper uit met de 55/6. Mocht-ie net tekort komen in de écht koude temperaturen, zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen. De vraag aangaande de buffer is dan: heb ik met max 80m2 vloerverwarming zo'n buffer nodig? Ik heb nog één kleine badkamerradiator die meelift op de aanvoer van de vvw. Ik wil de mengverdeler vervangen door een pomploze variant.
Wie kan me hier nog een beetje op weg helpen met die verschillen tussen de twee verschillende warmtepompen? @Adriaan71 of @Proton_ of @Verwijderd misschien?
Installatie hoeft hier niet ingewikkeld te zijn - de warmtepomp komt tegen de muur waar de technische ruimte zich bevindt, dus leidingen en elektra kan direct door de muur. Aangezien het een monobloc betreft, is vermoedelijk een zo kort mogelijke aan- en afvoerleiding het beste. Maar als dit een meter of 4 is, langs de gevel of onder de grond langs die gevel zou dit ook wel moeten gaan, mits goed geïsoleerd?
Nog een laatste vraag - komt de uniTOWER ook op een aparte groep of kan die eventueel gebruik maken van een wasmachine-aansluiting (ik heb geen idee of er een stekker aan dat ding zit).
Nabrander: subsidie. Ik zie wel een subsidiebedrag voor de WP zelf, maar niet voor de uniTOWER. Wel voor de aroSTOR. Zit er wel subsidie op een uniTOWER..?
Ik denk dat ik al een groot gedeelte van de oplossing uitgedacht heb. Een aroTHERM Plus 55/6 in combinatie met een uniTOWER. Dat moet voldoende zijn om het huis warm te krijgen met een aanvoertemperatuur van pak 'm beet 35 graden, en uitgaande van koevlaas2-formule kom ik met een gemiddeld gasverbruik van 1200kuub (ruim genomen) over de laatste drie jaar uit op net geen 6kW. De unitower van 188 liter moet ons drieën met een waterverbruik van 75m3 op jaarbasis ook makkelijk kunnen voorzien van voldoende SWW.
Daarom dus de 55/6. Ik vraag me wel af wat nou het grote verschil is met de 65/6. Beide lijken nogal veel op elkaar alleen kan de 55/6 iets verder terug moduleren en heeft de 65/6 een iets betere COP bij verschillende aanvoertemperaturen en buitentemperaturen. Het max vermogen scheelt dan weer niet zoveel.
Plus dat in combinatie met een uniTOWER de 55/6 een buffertankje in de uniTOWER zelf geplaatst kjan worden, terwijl de 65/6 alweer een externe buffer van 45l aan de muur zou moeten hebben. Dan kom je al gauw goedkoper uit met de 55/6. Mocht-ie net tekort komen in de écht koude temperaturen, zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen. De vraag aangaande de buffer is dan: heb ik met max 80m2 vloerverwarming zo'n buffer nodig? Ik heb nog één kleine badkamerradiator die meelift op de aanvoer van de vvw. Ik wil de mengverdeler vervangen door een pomploze variant.
Wie kan me hier nog een beetje op weg helpen met die verschillen tussen de twee verschillende warmtepompen? @Adriaan71 of @Proton_ of @Verwijderd misschien?
Installatie hoeft hier niet ingewikkeld te zijn - de warmtepomp komt tegen de muur waar de technische ruimte zich bevindt, dus leidingen en elektra kan direct door de muur. Aangezien het een monobloc betreft, is vermoedelijk een zo kort mogelijke aan- en afvoerleiding het beste. Maar als dit een meter of 4 is, langs de gevel of onder de grond langs die gevel zou dit ook wel moeten gaan, mits goed geïsoleerd?
Nog een laatste vraag - komt de uniTOWER ook op een aparte groep of kan die eventueel gebruik maken van een wasmachine-aansluiting (ik heb geen idee of er een stekker aan dat ding zit).
Nabrander: subsidie. Ik zie wel een subsidiebedrag voor de WP zelf, maar niet voor de uniTOWER. Wel voor de aroSTOR. Zit er wel subsidie op een uniTOWER..?
[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 07-04-2022 15:29 ]
Ben wel benieuwd, situatie lijkt behoorlijk op die van ons. 1260m3, 90m2 vv en nog wat radiotoren boven die merendeels uitstaan. Ook zo'n 75m3 water verbruik. Zat zelf nog aan de 75 variant te denken om wat meer zekerheid te hebben dat het huis echt wel warmt blijft. Is nu namelijk niet helemaal duidelijk omdat de huidige over-gedimensioneerde Daalderop Combifort 180+ met een min vermogen van 10kW staat te draaien. Verdeler moet waarschijnlijk ook vervangen worden door pomploze versie. Wij hebben nog zone-regeling dus een buffervat waarschijnlijk nodig.Gramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:24:
Nou, ik heb zowaar m'n aanstaande zover dat ik offertes voor een warmtepompoplossing mag gaan vragen.
Hopen dat je offertes krijgt!
@Adriaan71 Ben je installateur? Dit is niet je eigen installatie, toch?
Netjes uitgetekend, mooi aangelegd, kan er wel van genieten
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Ziet er inderdaad keurig uit - hou je ons op de hoogte met verdere foto’s @Adriaan71 ?
Afhankelijk van wat een installateur hier zou aanraden, is de 75/6 ook nog een optie. Maar dan komen we op het punt van een huisbezoekje.Marnix17 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:31:
[...]
Ben wel benieuwd, situatie lijkt behoorlijk op die van ons. 1260m3, 90m2 vv en nog wat radiotoren boven die merendeels uitstaan. Ook zo'n 75m3 water verbruik. Zat zelf nog aan de 75 variant te denken om wat meer zekerheid te hebben dat het huis echt wel warmt blijft. Is nu namelijk niet helemaal duidelijk omdat de huidige over-gedimensioneerde Daalderop Combifort 180+ met een min vermogen van 10kW staat te draaien. Verdeler moet waarschijnlijk ook vervangen worden door pomploze versie. Wij hebben nog zone-regeling dus een buffervat waarschijnlijk nodig.
Hopen dat je offertes krijgt!
Je eerste vraag klopt ja.JanHenk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:14:
@Adriaan71 Ben je installateur? Dit is niet je eigen installatie, toch?
Nee is een installatie die ik aan het maken ben bij een woning renovatie welke van het gas afgaat.
Woning is vrijstaand en alles wordt geïsoleerd . Komt 160m2 droogbouw vloerverwarming in in fermacell vloerelementen.
Heb zelf thuis ook zo'n installatie alleen met een split 7kw. Dat heb ik allemaal weg gebouwd op mijn vliering van 1,35mtr hoog . En 1 verdieping lager de WPS 300ltr boiler van de Jong.
Ook gasvrij.
Woning uit 1946.
Komt goedGramser schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:30:
Ziet er inderdaad keurig uit - hou je ons op de hoogte met verdere foto’s @Adriaan71 ?
AJA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:59:
[...]
Ik ben inderdaad weg van de Vaillant en lijkt mij de juiste oplossing. In de bijlage een foto van de vloerverwarmingspomp (Grundfos UPM3X Auto), boven is idem alleen uitgevoerd met 4 groepen. Ook foto van de huidige cv installatie.
Geschiktheid van Robot verdelers voor LTV (Lage Temperatuur Verwarmng)
Op jouw 2e plaatje is net niet te zien of jouw verdeler geschikt is voor een LTV inregelventiel (de modernere Robot Pro Verdeler)
Hiermee wordt de retourwater-menging afgesloten

Zo werkt dat ongeveer van binnen.
In dat geval moet je de thermostaatknop verwijderen.
Ook het retour-ventiel daarnaast vervangen door een directe aansluiting en alle flow belemmeringen eruit halen.
De VV pomp snelheid moet je dan in evenwicht met de WP-pomp brengen.
Zonder LTV inregelventiel ?
Op de eerste foto is aan de rechterzijde van de verdeler een afdekstop te zien.
Als deze gebruikt wordt inplaats van de retour (die afdichten) dan wordt de verdeler hydraulisch actief, d.w.z. ook op die manier staan beide pompen in serie.
Hoe dat van binnen werkt is mij nog onduidelijk.
Actief aangesloten: https://gathering.tweaker...message/60660012#60660012
Hoor graag van iemand die dit snapt.
Form-Fit-Function vervanging.
De derde mogelijkheid is een mechanisch gelijk ogende, Robot LT verdeler

Aansluiting, links of rechts versie, voorzien van een kogelkraan.
Gezien de profiel opbouw en kranen, zouden de VV slangen precies moeten passen (maar nog geen tekening bewijs gevonden)
Nadeel: nog steeds geen flow meters!
Voorbeeld 10 groeps verdeler:
https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links
Robot PDF catalog:
https://4heat.nl/nl/index...achment&id_attachment=290
Topics over verdeler aanpassing:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983694
Robot verdeler.omgebouwd
Possible in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zou de pomp door een afdekplaat te vervangen zijn ?

Andere pomp foto
https://gathering.tweaker...message/60661756#60661756
[ Voor 10% gewijzigd door Domosapiens op 08-04-2022 16:21 ]
Je hebt mij net weer wat leesvoer gegeven @Domosapiens. Dit is precies het punt wat ik uit wilde zoeken.
Form-Fit-Function vervanging.
https://4heat.nl/1487-lar...rdeelunit-zonder-pomp.jpg
Daar kan je ook nog losse flowmeters voor kopen om er tussen te zetten
https://www.robotclimate....-3-4-euroconus-vernikkeld
Kan je trouwens bij elke verdeler er tussen zetten.
https://4heat.nl/1487-lar...rdeelunit-zonder-pomp.jpg
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 08-04-2022 06:51 ]
@Adriaan71 losse flowmeters ..Adriaan71 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:50:
Dat klopt, maar dan moet je toch nog een stukje van de retourslangen knippen.
Mijn gevoel zegt: bij oudere slangen ...zo minmogelijk aankomen.
of,
een dummy vinden voor de andere leiding om de verdeler hoger te hangen.
.met 20€/st. fors aan de prijs ...voor 2 per kring

.
.
Mijn eigen situatie was redelijk simpel: pomp eruit, thermostaatkraan eruit, bypass dicht:
:strip_exif()/f/image/HIq21qhfSIqAU9ju2dVGCoTa.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een soortgelijke verdeler in oorspronkelijke configuratie:
:strip_exif()/f/image/BVKbjQUY813T3gQ4LXhFPLbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoekterm: Igrova, Igrova-Jet
Overige posts:
https://gathering.tweaker...message/57989590#57989590
[ Voor 9% gewijzigd door Domosapiens op 08-04-2022 16:45 ]
Nou, eind mei komt er bij mij iemand kijken die een offerte voor een AroTHERM Plus en een uniTOWER of aroSTOR gaat uitbrengen. Ik ben echt heel benieuwd. In mijn hoofd heb ik een uniTOWER, maar telefonisch werd aangegeven dat in hun ervaring betere resultaten te behalen zijn met een losse WPB. De WP is dan puur voor verwarming en de WPB voor SWW. Je hebt dan wel weer een extra geluidsbron in huis denk ik? En klopt het dat het in sommige gevallen mogelijk is de WPB aan te sluiten op het rookgaskanaal van de CV-ketel..?
Dat doen er wel meer. Dan heb je geen onderbreking in je cv warmte als er warm water gemaakt wordt.Gramser schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:48:
Nou, eind mei komt er bij mij iemand kijken die een offerte voor een AroTHERM Plus en een uniTOWER of aroSTOR gaat uitbrengen. Ik ben echt heel benieuwd. In mijn hoofd heb ik een uniTOWER, maar telefonisch werd aangegeven dat in hun ervaring betere resultaten te behalen zijn met een losse WPB. De WP is dan puur voor verwarming en de WPB voor SWW. Je hebt dan wel weer een extra geluidsbron in huis denk ik? En klopt het dat het in sommige gevallen mogelijk is de WPB aan te sluiten op het rookgaskanaal van de CV-ketel..?
Zijn gewoon bang dat je in de kou kom te zitten als je vat op temperatuur gemaakt wordt door je warmtepomp.
Als je huis snel afkoelt in de winter en je warmtepomp is lang bezig om warm water te maken voor je SWW kan je dat wel voelen in je huis.
Koelt je huis niet snel af is er geen enkel probleem en kan je gewoon een SWW boiler op je warmtepomp aansluiten. Maakt ook sneller warm water.
Thanks @Adriaan71 , zo redeneerden ze inderdaad hier ook. Maar met vloerverwarming als afgiftesysteem zal de temperatuur niet supersnel dalen denk ik. Want hoe lang zou zo’n SWW run duren?
Maar weet jij of je voor het aantrekken van lucht voor zo’n losse WPB gebruik kunt maken van de rookgasafvoer van de CV ketel die weggaat?
Maar weet jij of je voor het aantrekken van lucht voor zo’n losse WPB gebruik kunt maken van de rookgasafvoer van de CV ketel die weggaat?
Ligt een beetje aan je boiler temperatuur wat je wilt bereiken en hoeveel liter je boiler is.Gramser schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:39:
Thanks @Adriaan71 , zo redeneerden ze inderdaad hier ook. Maar met vloerverwarming als afgiftesysteem zal de temperatuur niet supersnel dalen denk ik. Want hoe lang zou zo’n SWW run duren?
Als het een paar graad of 3 a 4 vriest doen ik er zo'n 1,5 uur over om het vat op 53 graden te krijgen op 1/3 van onderen. En dat is dan een 300 ltr van de Jong.
Betreft de warmtepomp boiler is tot 150 ltr 125/80 nodig. Dat is inderdaad een rookgas maat van cv ketel.
Ga je voor heet grotere boiler dan heb je 160mm nodig.
Wat je zou kunnen kijken is dat je je lucht aanzuiging kan mengen met je binnen temperatuur dmc een klep die je handmatig kan regelen.
Dan trek je wat warmer lucht in je warmtepomp dan alleen van buiten in de winter. Dat komt ten goede van je cop van je boiler.
En zomers zou je kunnen koelen met je uitblaas. Maar dan moet je ook een klep plaatsen dan je in je huis uitblaast.
Maar dat zou je later ook zelf kunnen aanpassen. En als het mogelijk is uiteraard.
Helder verhaal, wat ik goed kan meenemen naar mijn gesprek! Dank!
Ja zo is het geen probleem.Domosapiens schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:15:
[...]
@Adriaan71 losse flowmeters ..
Dat klopt, maar dan moet je toch nog een stukje van de retourslangen knippen.
Mijn gevoel zegt: bij oudere slangen ...zo minmogelijk aankomen.
of,
een dummy vinden voor de andere leiding om de verdeler hoger te hangen.
.met 20€/st. fors aan de prijs ...voor 2 per kring![]()
.
.
Mijn eigen situatie was redelijk simpel: pomp eruit, thermostaatkraan eruit, bypass dicht:
[Afbeelding]
Voorbeeld van een soortgelijke verdeler in oorspronkelijke configuratie:
[Afbeelding]
Zoekterm: Igrova, Igrova-Jet
Overige posts:
https://gathering.tweaker...message/57989590#57989590
Gewoon past stuk met 2x 5/4" voor vlakke koppelingen er tussen en aandraaien. ( met ringen ertussen )
Dat gaat snel, geen idee welke regio je woont maar ik hoor helemaal niets op mijn uitvraag via Vaillant (midden-NL)Gramser schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:48:

Ik heb deze jongens dan ook zelf gebeld, ze zitten in de buurt en ik wist dat ze Vaillant leveren. Enne, Energie Techniek ZEIST… dan weet je ongeveer waar ik zit
Ben spullen aan het samenstellen om een Vaillant te gaan bestellen, indicatie qua levertijd was een stuk beter dan Panasonic. (Technische unie zegt week 24, Panasonic kan wel eens oktober gaan worden, dan moet je gaan ombouwen tijdens het stookseizoen)
Maar nou een simpele vraag.
Ik ben van plan er een parallelbuffer tussen te plaatsen tegen het pendelen (heb met name verwarming via Jaga's. En daarbij dus een circulatiepomp. Maar hoe schakel ik die pomp? Wanneer het huis/thermostaat dus zijn temperatuur heeft bereikt mag de pomp tenslotte uit om de kamer niet te warm te laten worden of buffer leeg te trekken.
Ik zie in de installatiebundel dat ze een mengmodule VR70 gebruiken voor die vloerverwarmingsgroep bestaande uit voeler+mengkraan+pomp, maar ik hoef alleen de "transportpomp" te sturen. Die uitgang kwam ik zogauw niet tegen. Wel X11 voor een circulatiepomp. Maar dat lijkt circulatiepomp warm water te zijn. Hoewel het in de manual van de hydraulische module er ook gewoon op lijkt dat X11 correct is.
Ik ben van plan er een parallelbuffer tussen te plaatsen tegen het pendelen (heb met name verwarming via Jaga's. En daarbij dus een circulatiepomp. Maar hoe schakel ik die pomp? Wanneer het huis/thermostaat dus zijn temperatuur heeft bereikt mag de pomp tenslotte uit om de kamer niet te warm te laten worden of buffer leeg te trekken.
Ik zie in de installatiebundel dat ze een mengmodule VR70 gebruiken voor die vloerverwarmingsgroep bestaande uit voeler+mengkraan+pomp, maar ik hoef alleen de "transportpomp" te sturen. Die uitgang kwam ik zogauw niet tegen. Wel X11 voor een circulatiepomp. Maar dat lijkt circulatiepomp warm water te zijn. Hoewel het in de manual van de hydraulische module er ook gewoon op lijkt dat X11 correct is.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 08-04-2022 18:56 ]
Bij een buffer parallel ( hydraulische scheiding dus ) heb je de vr70 nodig met voeler in vat en een pompgroep voor je afgifte systeem._ferry_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:18:
Ben spullen aan het samenstellen om een Vaillant te gaan bestellen, indicatie qua levertijd was een stuk beter dan Panasonic. (Technische unie zegt week 24, Panasonic kan wel eens oktober gaan worden, dan moet je gaan ombouwen tijdens het stookseizoen)
Je kamer thermostaat stel je in op uitgebreid en dan heb je dus WAR regeling met je kamer thermostaat als referentie punt die het systeem ( dus je pomp ) aanstuurt.
Als je kamer op temperatuur is gaat je pompgroep uit en als de kamer thermostaat vraagt gaat hij aan.
Zo kan je ook meerder tijdszones maken met verschillende temperaturen.
De WAR regeling bepaald de temperatuur van je cv water welke je met stooktabel kan instellen en ook minimalen aanvoer temperatuur kan je vast zetten.
@Gramser Thx, das om de hoek bijna, ga er achteraan.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic