Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste
Acties:
  • 294.740 views

• sh4d0wman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:36

sh4d0wman

Long live the King!

https://www.ad.nl/politie...k-qr-code-tonen~afa7bbba/
"Maar wie kort een kroeg in gaat voor toiletbezoek moet alsnog een coronabewijs laten zien. ‘Het is een kleine moeite."
Tja dit is wel een dingetje want voor sommige mensen is het medische noodzaak/ouderdom. Er zijn al zeer slechte openbare voorzieningen en meneer agent schrijft er ook graag een prent voor uit. Bij terras bezoek is het normaal dat je op zijn minst ergens naar een toilet kan. Benieuwd of de horeca een plastuit onder elke tafel gaat hangen.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:14
sh4d0wman schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:56:
[...]

Tja dit is wel een dingetje want voor sommige mensen is het medische noodzaak/ouderdom. Er zijn al zeer slechte openbare voorzieningen en meneer agent schrijft er ook graag een prent voor uit. Bij terras bezoek is het normaal dat je op zijn minst ergens naar een toilet kan. Benieuwd of de horeca een plastuit onder elke tafel gaat hangen.
Ik schat eerder dat ze je gewoon naar de WC laten lopen.

[removed]

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:22
Ik vrees dat het voor de horeca een soort papieren tijger gaat worden met de QR codes. Als de handhaving nu al op diverse plaatsen zegt er 'met charme' op te gaan controleren kun je beter zeggen dat je liever parkeerboetes uitdeelt ;)

https://www.bd.nl/tilburg...aven-met-charme~a7576f4d/

SPECS

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02:41
Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:33:
[...]

Ik wijs zaken aan die in het buitenland spelen bij het verplicht gebruik van de qr pas, inclusief bronnen. Zo ook Italie wat volgens mij niet heel ver van ons af staat.

Waar zie jij complot theorieën? Denk jij dat zulke maatregelen niet mogelijk zijn in NL? Tot nu toe zie ik vooral dat dingen die in het buitenland verzonnen worden een paar maanden later ook in NL gemeengoed zijn.
Ach kom, je probeert alles zo in te kleden alsof de regering alle uitwassen per se wil gaan toepassen, puur omdat ze het leuk vinden om het volk te onderdrukken

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:51
Schildpadje schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:37:
En vergeet de verplichte ffp2 maskertjes in de lift :|
En dan zeker bij elke lift een nieuwe? ;)
Dat gaat toch niet werken, zeker als je in de apres-ski als gevaccineerde zonder masker mag rondlopen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• LuckyLuke
  • Laatst online: 27-11 15:45

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Wel weer typisch Nederlands allemaal he. Klagen, klagen en nog eens klagen. Nu kan er deels thuis gewerkt worden. Wat in mijn optiek meer voordelen dan nadelen heeft. Milieu, meer eigen tijd, langer in bed blijven liggen etc. is het weer niet goed.

Wat me wel heel erg is opgevallen in deze tijd is hoe de Nederlander in elkaar steekt. IK moet op vakantie dus IK ga. Er komt een lockdown dus IK moet asociaal 10 pakken pasta meenemen. Meters lange rijen voor de coffeeshops want ik kan niet zonder m'n wiet.

Er wordt een meisje uitgeloot om op een proefvakantie te gaan, dat meisje is voor hoer en alles uitgemaakt omdat ze er " ff tussenuit kon" en anderen niet.

Een jaar schreeuwen dat er een oplossing moet komen, die er grotendeels is --> Vaccinatie. " Neu die neem ik niet, zit gif in" Maar wel lekker op je vrije zondag lopen rellen in Eindhoven terwijl je in Groningen woont :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-11 14:31

Indien er geen storing is, is dit een erg mooie daling.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• LuckyLuke

LuckyLuke

Moi_in_actie schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:17:
[Twitter]
Dat is wel heel weinig :D

• 42erik
stylezzz schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:34:
Ondertussen in oostenrijk :

https://www.nu.nl/coronav...skiliften-laten-zien.html

- Momenteel : QR code scannen bij toegang restaurant (3G). Vanaf begin Skiseizoen ook voor toegang ski-liften
- Vanaf 300 personen op de IC : Ongevaccineerden niet meer in de Apre-Ski
- Vanaf 400 personen op de IC : Ongevaccineerden moeten een PCR-test laten zien in ski-liften, restaurants en hotels.

Dat word goed checken bij vertrek voor sommige mensen.
Telefoon, handschoenen, board aan je voeten... OK, ik ga nu alvast oefenen met vallen ;)

• geenstijl
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
[Twitter]
Er is als goed is geen storing, data ligt prima in lijn met wat te verwachten valt.
Zie hieronder (2e kolom = ziektedag, percentage 5e kolom is aantal t.o.v. 1 jaar geleden en de laatste kolom is het aantal van de afgelopen 10 ziektedagen bij elkaar opgeteld t.o.v. hetzelfde een week geleden)
Hier zie je dus prima de daling netjes oplopen.

• LZ86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:40
42erik schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:18:
[...]

Telefoon, handschoenen, board aan je voeten... OK, ik ga nu alvast oefenen met vallen ;)
En dan huilen als er geen plek is in het ziekenhuis voor non en semi spoed met de gebroken poot omdat het vol ligt met inhaalzorg en covidzorg (ongevaccineerd natuurlijk) Kijken wat er dan gebeurt in NL, als de wintersporters ineens weken langer in het gips moeten wachten op hun OK. :P

• LZ86
[Twitter]
Dat zijn erg mooie cijfers zeg *O*

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:27

Nox

Noxiuz

hoevenpe schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:13:
[...]

En dan zeker bij elke lift een nieuwe? ;)
Dat gaat toch niet werken, zeker als je in de apres-ski als gevaccineerde zonder masker mag rondlopen.
Zat locaties waar ik kom waar dat verplicht is. Ergens een verdwaalde user gezien met kapje, maar >95% zonder. In de lift zoek ik wel altijd een hoekje op overigens.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:16
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:27:
[...]

En dan huilen als er geen plek is in het ziekenhuis met de gebroken poot omdat het vol ligt met inhaalzorg en covidzorg (ongevaccineerd natuurlijk) Kijken wat er dan gebeurt in NL, als de wintersporters ineens weken langer in het gips moeten wachten op hun OK. :P
Alsof corona ervoor zorgt dat je buiten op de stoep ligt te kreperen bij het ziekehuis...
https://regionieuwshoogev...nhuis-te-wachten-op-hulp/

• 42erik
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:27:
[...]

En dan huilen als er geen plek is in het ziekenhuis met de gebroken poot omdat het vol ligt met inhaalzorg en covidzorg (ongevaccineerd natuurlijk) Kijken wat er dan gebeurt in NL, als de wintersporters ineens weken langer in het gips moeten wachten op hun OK. :P
Ho wacht, ik ben gevaccineerd hoor... Oh, je bedoelt de ongevaccineerden die 'mijn' plek innemen... Ja, maar vaccineren deed je toch puur en alleen voor jezelf, niet voor de groep... Hoe kan dat dan invloed hebben... Oh... Wacht... Je doet het wèl voor de groep? Als onderdeel van de SAMENleving... Om de zorg lucht te geven... Om maatregelen af te kunnen schaffen...

Ok, mijn sarcastische momentje hebben we ook weer gehad :p

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-11 11:33
Er wordt ook weer (flink) minder getest. Aantal afgenomen testen afgelopen zaterdag lag met 15k testen 16% lager dan de week ervoor.
Sinds half augustus was het aantal testen elke zaterdag gegroeid met 50% van zo'n 12k tot 18/19k.

Zolang de positiviteistratio meedaalt, en dat doet het, is er geen probleem als er minder getest wordt. Mocht de positiviteitsratio gaan toenemen wordt het beeld een stuk diffuser.

• LZ86
Jovatov schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:38:
Er wordt ook weer (flink) minder getest. Aantal afgenomen testen afgelopen zaterdag lag met 15k testen 16% lager dan de week ervoor.
Sinds half augustus was het aantal testen elke zaterdag met 50% van zo'n 12k tot 18/19k.

Zolang de positiviteistratio meedaalt, en dat doet het, is er geen probleem als er minder getest wordt. Mocht de positiviteitsratio gaan toenemen wordt het beeld een stuk diffuser.
Zal nog wel lager worden nu er niet meer hele klassen naar huis worden gestuurd.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 27-11 15:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vj_slof schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:32:
[...]

Alsof corona ervoor zorgt dat je buiten op de stoep ligt te kreperen bij het ziekehuis...
https://regionieuwshoogev...nhuis-te-wachten-op-hulp/
Je maakt denk ik het tegenovergestelde punt dan je van plan was.

@LZ86 Die worden nog steeds wel getest toch? Zou dan geen verschil moeten maken lijkt me.

[Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2021 15:39]

• LZ86
MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:39:
[...]

Sssst, verklap het nou niet _O-

@MikeyMan Weet ik niet. Als ze gewoon mogen komen zonder test vanaf nu zou ik mijn kinderen ook niet zomaar meer laten testen tbh. Wel goed in de gaten houden en bij klachten wellicht wel, maar niet meer standaard na 5 dagen om van die thuisblijfplicht ontslagen te zijn.

[Voor 37% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 15:41]

• geenstijl
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Sinds half augustus was het aantal testen elke zaterdag gegroeid met 50% van zo'n 12k tot 18/19k.

Eind augustus/begin september werd er massaal getest rondom Universiteiten etc. (zie bijvoorbeeld ook de toelichting op het corona dashboard), dus de cijfers zijn sowieso al lastig te vergelijken.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:07
MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:39:

Volgens mij is zijn punt dat corona er (nu) niet voor zorgt dat men geen plek heeft in het ziekenhuis, omdat de persoon in dat artikel afgelopen weekend (zonder drukke coronazorg) ook slecht/niet terecht kon.

Maarja, iets met inhaalzorg misschien ? Maar waarschijnlijk meer personeelsgebrek.

• vj_slof
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:39:
[...]

Sssst, verklap het nou niet _O-
De IC's liggen toch vol en het ziekenhuis verderop was zelfs gesloten...? Dan is er toch wel iemand aanwezig om iemand die ligt te kreperen voor de deur ff binnen te laten? Dit is gewoon slechte zorg en een uitwas van bezuinigingen en achterlijke regelgeving. Dit heeft niks met overbezetting te maken, eerder met een structurele onderbezetting welke nu pijnlijk duidelijk aan het worden is. Voor corona was het al mis.

• LZ86
Plenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:44:
[...]

Volgens mij is zijn punt dat corona er (nu) niet voor zorgt dat men geen plek heeft in het ziekenhuis, omdat de persoon in dat artikel afgelopen weekend (zonder drukke coronazorg) ook slecht/niet terecht kon.

Maarja, iets met inhaalzorg misschien ? Maar waarschijnlijk meer personeelsgebrek.
Tja, en dat personeelsgebrek wat nu heftiger is dan ooit is op dit moment grotendeels te danken aan corona. En ook bij ons ligt het constant propvol. Inhaalzorg gaat hard, maar levert hoge bedden en werkdruk op.

Zowieso zien we bij veel patienten dat ze, door het langere wachten, ingewikkelder ingrepen moeten ondergaan en wat langer liggen daardoor.

• LZ86
vj_slof schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:45:
[...]

De IC's liggen toch vol en het ziekenhuis verderop was zelfs gesloten...? Dan is er toch wel iemand aanwezig om iemand die ligt te kreperen voor de deur ff binnen te laten? Dit is gewoon slechte zorg en een uitwas van bezuinigingen en achterlijke regelgeving. Dit heeft niks met overbezetting te maken, eerder met een structurele onderbezetting welke nu pijnlijk duidelijk aan het worden is. Voor corona was het al mis.
Corona heeft het wel veel en veel erger gemaakt. Zonder corona was dat artikel never nooit gebeurt

• vj_slof
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:47:
[...]

Tja, en dat personeelsgebrek wat nu heftiger is dan ooit is op dit moment grotendeels te danken aan corona.
...en de VVD ;)

• LZ86
En het CDA ;)
(hernoemen naar Covid Democratisch Appel?)

Maar natuurlijk was er voor corona al een probleem aan het aankomen, maar dat de boel zo snel geimplodeerd is geraakt komt natuurlijk volledig door Covid.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:44:
[...]

Volgens mij zitten we nog steeds boven de 'behapbare' 100 volle IC bedden. Dus in die zin lijkt dit me toch gewoon te veel, door Covid.

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:27

Mfpower

In dubio

r_bleumer schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Wat ik me ondanks alle commentaar dan wel afvraag, waarom is dit in pak m beet Duitsland geen enkel probleem, en lopen we in NL de hele boel bij elkaar te janken?

Afgelopen week met dochterlief gaan zwemmen, moest QR code tonen (en de kortingspas van het Stadtwerk, maar die was ik nou net vergeten, kreeg desalniettemin de korting :-) ). Geen centje pijn.

En dat terwijl juist Duitsers absoluut panisch zijn voor inbreuken op hun privacy, maar toch het belang inzien van testen/vaccineren.

Nederlanders moeten zich zo nodig weer als kleine kinderen opstellen, een andere uitleg kan ik er niet aan geven. En de argumenten worden er met de haren bij gesleept.
In Duitsland zie je niemand moeilijk doen, net zoals je dat in NL niemand ziet gaan doen bij een restaurant. Mensen zonder een QR code gaan natuurlijk nergens naar binnen. Een deel zal volksaard zijn. Blij dat ik geen Duitser ben en in een land woon waar men nog kritisch is. Misschien zijn ze dat daar ook maar kanaliseert het zich anders of krijg je het niet mee. Wmb is de controlestaat in elk land een slecht idee. En in landen waar dat al gemeengoed is (controlestaat, China) zie je natuurlijk nooit iemand moeilijk doen. Gek hè.

In Frankrijk staan nog elk weekend tienduizenden te demonstreren dus het is wel een beetje cherry-picking.

[Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 20-09-2021 15:53]

• user109731
  • Niet online
Aan de andere kant vraag ik me af of ongevaccineerden zich nu meer laten testen om een herstelbewijs te krijgen voor de winter? Eerder zou je na contact, positieve zelftest en de standaard symptomen kunnen uitzieken maar nu heeft een officiële test een herstelbewijs als groot voordeel...

• Plenkske
MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

Volgens mij zitten we nog steeds boven de 'behapbare' 100 volle IC bedden. Dus in die zin lijkt dit me toch gewoon te veel, door Covid.
Ik kan me niet voorstellen dat er IC personeel gemoeid is bij het probleem in het artikel. Het personeelsgebrek zit dus blijkbaar niet alleen bij de IC bedden.

• Dazzler2120
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:58
Mfpower schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

In Frankrijk staan nog elk weekend tienduizenden te demonstreren dus het is wel een beetje cherry-picking.
Kleine kanttekening, in Frankrijk staat praktisch ieder weekend wel ergens een demonstratie van een groep mensen. Dit was ook al het geval vóór Covid als ik het me goed kan herinneren :+

PS4 PSN: Dazzler2120

• stylezzz
  • Laatst online: 00:22
[...]

In Duitsland zie je niemand moeilijk doen, net zoals je dat in NL niemand ziet gaan doen bij een restaurant. Mensen zonder een QR code gaan natuurlijk nergens naar binnen. Een deel zal volksaard zijn. Blij dat ik geen Duitser ben en in een land woon waar men nog kritisch is. Wmb is de controlestaat in elk land een slecht idee. En in landen waar dat al gemeengoed is (controlestaat, China) zie je natuurlijk nooit iemand moeilijk doen. Gek hè.

En fransozen demonstreren al als ze over 3 dagen regen verwachten... Is ook een stukje volksaard ;)

SPECS

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:57:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat er IC personeel gemoeid is bij het probleem in het artikel. Het personeelsgebrek zit dus blijkbaar niet alleen bij de IC bedden.
Nee uiteraard. Maar de hele keten is uitgewrongen. Uitval is groot van huisarts tot thuiszorg en vrij veel ziekenhuisafdelingen.
Die 100 genoemde IC bedden zijn niets anders dan een kengetal om aan te geven hoe druk het is. Daar horen namelijk ook een X-aantal opnames, huisartsbezoeken, ambulanceritten etc bij. In een andere verhouding.

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:45
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:01:
[...]

Nu doe je weer alsof 'die paar stappen vooruit plan' een logisch gevolg zijn. Er zijn 0 aanknopingspunten daarvoor, want zoals gezegd, dan moet je eerst een corrupte overheid hebben die de grondwet aan zn laars gaat lappen. Lijkt mij een brug te ver, geen paar stappen.

Sowieso wel gek dat jij trouwens een vrij ondemocratische en redelijk totalitaire manier voorstelt:
Waar heb je het over? Jij maakt dat ervan. Het lijkt erop dat je simpelweg een probleem hebt met logica. Heb je ooit een beslissingsboom gezien?

Er zijn meerdere mogelijke scenario's. Allemaal kunnen ze een logisch gevolg zijn van een bepaalde beslissing.

Het gaat nul over corruptie of wat dan ook, het gaat puur om de mogelijke toekomstige scenario's die je kan bedenken en voorkomen dat je in ongewenste scenario's komt.
[...]

Wat is hier exact het verschil? Je bent boos dat we met een QR code besmettelijken harder aanpakken, maar stelt dat wel voor bij de volgende pandemie?
Ik ben nergens boos over, ik constateer alleen dat als we iets nu implementeren, dat we daar waarschijnlijk in de toekomst op voortbouwen, gebruik van maken of opnieuw naar grijpen. Er is ook een optie dat we er helemaal niks mee gaan doen.

Misschien dat jij heel emotioneel wordt bij QR codes, maar mij doet het eerlijk gezegd niet zoveel.

Ik snap je laatste zin ook niet. Ik heb het over dat iedereen er gebruik van moet maken en jij kjomt met besmettelijken.

• LZ86
Plenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:57:
[...]

Nee, dat druppelt door. Covidpatienten houden bedden langer bezet, waardoor je uiteindelijk volligt. Voor elke 100 covidpatienten op IC ligt er natuurlijk een veelvoud op de normale afdelingen.
Daarnaast staan de planningen propvol inhaalzorg die in sommige gevallen zelfs al spoedzorg is geworden omdat echt niet langer gewacht kan worden.

Er zijn inmiddels vrij vaak opnamestops in specifieke ziekenhuizen voor regulier en niet spoed. Je zal dat een ander ziekenhuis moeten opzoeken. In sommige gevallen een flink stuk rijden.

Daarbij is er nog steeds het probleem dat sommige mensen maar niet lijken te snappen dat er ook nog zoiets is als een huisarts of HAP als je een niet spoed iets hebt, en je niet voor alles zomaar zelf naar het ziekenhuis moet gaan.

[Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 16:02]

• LZ86
[...]
Tja, die staan ook al snelwegen af te sluiten en binnensteden te slopen met tienduizenden als de benzine of melk 1 cent duurder wordt. Om van pensioenzaken maar niet te spreken. Ook niet echt een goed voorbeeld, want ze doen niets anders dan normaal :P

Zoals dit 1vandaag artikel uit 2018 al meldde:
https://eenvandaag.avrotr...ionale-dna-van-frankrijk/

https://eenvandaag.avrotr...nkrijk-lopen-uit-de-hand/

[Voor 25% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 16:07]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:08
stylezzz schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:10:
Ik vrees dat het voor de horeca een soort papieren tijger gaat worden met de QR codes. Als de handhaving nu al op diverse plaatsen zegt er 'met charme' op te gaan controleren kun je beter zeggen dat je liever parkeerboetes uitdeelt ;)

https://www.bd.nl/tilburg...aven-met-charme~a7576f4d/
Alsof je met 45 miljoen euro opeens 2394-miljard Boa's uit het juiste domein tevoorschijn tovert. 8)7 Leuk voor wie even wat overuren wil draaien, maar verder zet het geen zoden aan de dijk. Gezien de rest van het artikel lijkt de bereidwilligheid voor die overuren er ook niet helemaal te zijn.

• jadjong
[Twitter]
Als dit klopt ga ik weer in Sinterklaas geloven. :D

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-11 11:33
user109731 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:56:
[...]

Aan de andere kant vraag ik me af of ongevaccineerden zich nu meer laten testen om een herstelbewijs te krijgen voor de winter? Eerder zou je na contact, positieve zelftest en de standaard symptomen kunnen uitzieken maar nu heeft een officiële test een herstelbewijs als groot voordeel...
Dat lijkt me wel een niche en weinig invloed op het geheel.
Sowieso zijn de ongevaccineerden al flink in de minderheid. Binnen die groep is vervolgens een aandeel dat helemaal niets te maken wil hebben met overheid RIVM, ofwel uit puur wantrouwen, ofwel vanwege taalbarrières en überhaupt afstand tot de samenleving, deze groep zal zich nooit laten testen.
En dan is er ook een groep ongevaccineerden voor wie vaccinatie een brug te ver is, maar ook voorzichtig zijn wat betreft corona.
Ik zeg niet dat de ongevaccineerde die doelbewust op zoek is naar de positieve test niet bestaat, maar dat zijn er niet veel.

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03:44
BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:00:
[...]

Waar heb je het over? Jij maakt dat ervan. Het lijkt erop dat je simpelweg een probleem hebt met logica. Heb je ooit een beslissingsboom gezien?

Er zijn meerdere mogelijke scenario's. Allemaal kunnen ze een logisch gevolg zijn van een bepaalde beslissing.

Het gaat nul over corruptie of wat dan ook, het gaat puur om de mogelijke toekomstige scenario's die je kan bedenken en voorkomen dat je in ongewenste scenario's komt.
Tja, jammer dat je het op de persoonlijke tour gaat gooien, ik ga daar maar niet op in,

Ik heb nog geen 1 argument gezien waarom de overheid bijvoorbeeld QR codes zou hanteren als er geen corona meer is. Het is allemaal compleet speculeren, daarnaast heb je niet eens benoemd welke extreme scenario's er nu mogelijk zijn voor de overheid (ben ik oprecht benieuwd naar).

En ik snapte je laatste gedeelte niet hoe jij vind dat men een toekomstige pandemie moest aanpakken. Het leek er op dat je vond dat de overheid alle besmette personen strenger moest aanpakken.

[Voor 7% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 16:10]

• jadjong
r_bleumer schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:02:
[...]

Die QR code kun je, in tegenstelling tot het gele boekje wél snel scannen en controleren. Bij het gele boekje is dat een stuk lastiger om dat te doen terwijl er vijftig man in de rij staan.

Bovendien slaat die app niks op, maar valideert alleen maar het certificaat inde QR. En zoals hieronder al gezegd, en door jezelf al aangegeven, voor opsporing zijn er al zat mogelijkheden, daar hebben ze die QR echt niet voor nodig.
Wolly verwoord het misschien net iets beter:
Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:37:
[...]

Daar sta ik toch echt anders in, dat iets is afgeschaft/afgezwakt wil toch niet zeggen dat er geen basis is gelegd?

Voorheen was het voor iedereen een grote shock toen een maatregel als avondklok of mondkapjesplicht werd ingevoerd, als het in de toekomst weer aangezet zou worden dan ben ik ervan overtuigd dat het merendeel van de mensen die shock niet meer zullen ervaren en de maatregel makkelijker accepteren.

Die basis bedoel ik als ik zeg dat de basis is gelegd.
En weet je, 3G en 2G gaat eigenlijk helemaal niet om het beschermen van de gevaccineerden, die zijn al beschermd. Het gaat om het beschermen van de vaccin-weigeraars tegen elkaar, en daarmee het in stand houden van onze medische zorg. Natuurlijk zien de niet-gevaccineerden dat heel anders.
Jep, zorgen dat iedereen zonder vaccin gereguleerd ziek wordt, zo ver was ik al en vind ik een goede strategie. Het is vaccineren of ziek worden en dat laatste moeten we een beetje spreiden over de komende maanden/jaren zodat mensen in witte/groene jassen een normale werkdag hebben.

• Plenkske
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:01:
[...]

Nee, dat druppelt door. Covidpatienten houden bedden langer bezet, waardoor je uiteindelijk volligt. Voor elke 100 covidpatienten op IC ligt er natuurlijk een veelvoud op de normale afdelingen.
Daarnaast staan de planningen propvol inhaalzorg die in sommige gevallen zelfs al spoedzorg is geworden omdat echt niet langer gewacht kan worden.

Er zijn inmiddels vrij vaak opnamestops in specifieke ziekenhuizen voor regulier en niet spoed. Je zal dat een ander ziekenhuis moeten opzoeken. In sommige gevallen een flink stuk rijden.

Daarbij is er nog steeds het probleem dat sommige mensen maar niet lijken te snappen dat er ook nog zoiets is als een huisarts of HAP als je een niet spoed iets hebt, en je niet voor alles zomaar zelf naar het ziekenhuis moet gaan.
Duidelijk.
Dat laatste is inderdaad vreemd. Zover ik weet dien je altijd (bij niet spoed) eerst de huisarts te bellen, of in avond/weekend de HAP. Soms kom je dan alsnog bij de HAP in een ziekenhuis ;)
Maar ik denk dat vooral veel mensen niet direct weten wanneer iets spoed is. Soms is dat ook lastig denk ik.

• jadjong
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:01:
Ook spoed gaat dagelijks dicht, ambulances mochten ook voor maart 2020 doorrijden naar de volgende SEH als hun thuisbasis weer eens vol was op een doordeweekse ochtend. Wat logisch is omdat je geen oneindig aantal behandelplekken hebt. Heeft jouw ziekenhuis in de nachtelijk uren nog het juiste personeel klaar staan of zitten daar enkel nog artsen in opleiding die bij een calamiteit de chirurg van dienst laat komen? Meen mij te herinneren dat je in de randstad sowieso door mag naar Amsterdam/Leiden/Den Haag of Rotterdam als je in de nachtelijke uren bijna dood gaat.

• Kevinp
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-11 07:07
Waarom zou je ook in de zorg terug gaan werken.

Je weet dat je weer ontlagen zou worden immers is er geen sctructureel budget.

Je krijgt vast prima betaald, maar er wordt continue bezuinigd waardoor je nog niet echt baan zeker bent.

Het probleem is niet het werk, maar continue onzeker zijn van je baan (onder andere).

Er is meer en meer behoefte aan zorg toch is er bezuinigd.

mensen hebben een nieuwe (soms beter betaalde) baan waarom zou je terug gaan?

Er waren voldoende oplossingen bv regelingen waardoor je je oude salaris (andere) baan zou houden en je na de crisis gegarandeerd weer die baan zou kunnen krijgen. Of je door de overheid betaald zou blijven met de andere voorwaarde.

Maar er is nog steeds een soort gebrek aan respect ofzo vanuit de overheid.

Overigens gisteren in een dierentuin geweest. En nu snap ik wel dat er meer wordt gezegd mensen houden zich nergens aan. Als ik kijk hoe mensen zich daar als tokkies gedragen ten opzichte van waar ik woon dat is echt vreselijk. Afstand houden was zo weinig dat ik met of zonder corona niet eens het prettig zou vinden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• jadjong
Plenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:15:
[...]

Duidelijk.
Dat laatste is inderdaad vreemd. Zover ik weet dien je altijd (bij niet spoed) eerst de huisarts te bellen, of in avond/weekend de HAP. Soms kom je dan alsnog bij de HAP in een ziekenhuis ;)
Maar ik denk dat vooral veel mensen niet direct weten wanneer iets spoed is. Soms is dat ook lastig denk ik.
Is ook een beetje onze cultuur. Waar je in het buitenland (hallo USA) al een ambulance belt voor een gescheurde nagel stapten we hier nog op de fiets met een gebroken enkel en gaan we zelf wel even naar het ziekenhuis. Ik ken daar een mooi Youtube filmpje over, die ik natuurlijk nu niet terug kan vinden. |:(

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:09
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:01:
[...]

Nu doe je weer alsof 'die paar stappen vooruit plan' een logisch gevolg zijn. Er zijn 0 aanknopingspunten daarvoor, want zoals gezegd, dan moet je eerst een corrupte overheid hebben die de grondwet aan zn laars gaat lappen. Lijkt mij een brug te ver, geen paar stappen.

Sowieso wel gek dat jij trouwens een vrij ondemocratische en redelijk totalitaire manier voorstelt:

[...]

Wat is hier exact het verschil? Je bent boos dat we met een QR code besmettelijken harder aanpakken, maar stelt dat wel voor bij de volgende pandemie?
Aan de ene kant kan ik het commentaar wel begrijpen maar aan de andere kant kun je je ook afvragen of een toekomstige corrupte overheid zich zal laten weerhouden door het (nog) niet bestaan van regels/wetten die men nodig heeft om hun doel te bereiken.
Als we nu bepaalde vrijheden niet (tijdelijk) opgeven, is het dan een gegeven dat deze worst case in de toekomst sowieso niet afgepakt zullen worden.

• BarôZZa
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:07:
[...]

Tja, jammer dat je het op de persoonlijke tour gaat gooien, ik ga daar maar niet op in,

Ik heb nog geen 1 argument gezien waarom de overheid bijvoorbeeld QR codes zou hanteren als er geen corona meer is. Het is allemaal compleet speculeren, daarnaast heb je niet eens benoemd welke extreme scenario's er nu mogelijk zijn voor de overheid (ben ik oprecht benieuwd naar).
Je legt me eerst van alles in de mond en noemt het persoonlijk als ik aangeef wat er niet aan klopt, dat is bijzonder. Ik heb het puur over de logica die je hanteert.

Ik heb het nergens gehad over waarom de overheid QR codes zou hanteren als er geen corona is. Dat soort onzin blijf jij telkens verzinnen.

Wat ik zeg is dat als als je een beslissing moet maken en uit optie 1 komen mogelijke scenario's A B of C en uit optie 2 komen scenario's D E of F, dat je mogelijk niet voor optie 1 moet gaan als scenario C je niet aanstaat. Dat is heel wat anders dan maar blijven roepen dat ik zeg dat het altijd scenario C wordt als logische uitkomst. Het gaat om vroeg ongewenste scenario's uit te sluiten in de toekomst.

Of die er zijn bij QR codes? Ik zou ze best kunnen bedenken. Wat als die gebruikt wordt en de besmettingen stijgen dankzij variant Epsilon? OMT concludeert dat er toch teveel besmettingen zijn bij grote evenementen waarbij geteste maar ongevaccineerde mensen komen. Wat dan? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de volgende opties:

A. Je doet niks totdat je weer moet ingrijpen met gedeeltelijke lockdown
B. Je verbiedt de grote evenementen voor iedereen
C. Je past de app aan waardoor alleen gevaccineerde mensen binnen komen en sluit de ongevaccineerde mensen uit.

Misschien dat jij nog meer opties kan bedenken, maar ik vermoed dat scenario C dan best een mogelijkheidje wordt, terwijl nu iedereen nog roept dat dat niet mag gebeuren.

Ik zeg niet dat het gebeurt of dat ik tegen de QR ben, maar als iemand daarvoor vreest en daarom niet voor de QR codes is, dan lijkt me dat gewoon een reële vrees en dat heeft niks te maken met doemdenken of complottheorieën
En ik snapte je laatste gedeelte niet hoe jij vind dat men een toekomstige pandemie moest aanpakken. Het leek er op dat je vond dat de overheid alle besmette personen strenger moest aanpakken.
Ik heb het over dat we hier overduidelijk kiezen voor maatregelen die iedereen raakt (iedereen kan niks meer zonder app/testen/vaccinatie), terwijl bijvoorbeeld Aziatische landen strengere quarantaines hadden voor mensen die positief getest waren, maar minder voor de rest (minder lockdowns, vaccinatiedrang etc).

• LZ86
jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:18:
[...]

Ook spoed gaat dagelijks dicht, ambulances mochten ook voor maart 2020 doorrijden naar de volgende SEH als hun thuisbasis weer eens vol was op een doordeweekse ochtend. Wat logisch is omdat je geen oneindig aantal behandelplekken hebt. Heeft jouw ziekenhuis in de nachtelijk uren nog het juiste personeel klaar staan of zitten daar enkel nog artsen in opleiding die bij een calamiteit de chirurg van dienst laat komen? Meen mij te herinneren dat je in de randstad sowieso door mag naar Amsterdam/Leiden/Den Haag of Rotterdam als je in de nachtelijke uren bijna dood gaat.
SEH artsen hebben we daarvoor (allround specialist SEH zorg). Naast de artsen in opleiding en de dienstdoend specialist die in het ziekenhuis is.

Het klopt dat het precorona ook al gebeurde dat de SEH sloot (vooral vanwege al die zelfverwijzers die gewoon naar de HAP hadden gemoeten) Je hoeft niet perse door naar Amsterdam/Leiden/DH/Roffa. Hangt ervan af wat je hebt.

Maar het is door corona bijna dagelijkse business geworden. En dat was absoluut niet zo. En na corona zal het nog wel even duren aangezien er heel veel personeel genokt is.

Ze hebben flink wat te fixen, het kabinet. Maar dat doen ze niet, want demissionair. Ondertussen gaan de UMC's waarschijnlijk staken en ziet het er voor de NVZ ziekenhuizen niet veel beter uit.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:26:
[...]

Aan de ene kant kan ik het commentaar wel begrijpen maar aan de andere kant kun je je ook afvragen of een toekomstige corrupte overheid zich zal laten weerhouden door het (nog) niet bestaan van regels/wetten die men nodig heeft om hun doel te bereiken.
Als we nu bepaalde vrijheden niet (tijdelijk) opgeven, is het dan een gegeven dat deze worst case in de toekomst sowieso niet afgepakt zullen worden.
Ik begrijp niet goed waar het "corrupte overheid" vandaan komt :? Waarom zou je een corrupte overheid moeten hebben om wetten te implementeren die op zichzelf staand een tijdelijk legitieme reden kunnen hebben?

Het gaat om de toolset die geintroduceerd wordt waar je als overheid dondersgoed moet opletten of deze wordt gebruikt zoals bedoeld is.

Voorbeeld: Het testen van mensen is geintroduceerd, er kwam een QR app zodat mensen op vakantie konden. Nu wordt de QR app ook nog verplicht voor sociale deelname aan de maatschappij. Inmiddels is Hugo de Jonge ook bezig om te kijken of de QR app ook door werkgevers gebruikt kan worden.

Dus van het initiele doel waarmee de Tweede Kamer die QR app heeft toegelaten is inmiddels wel een flink stuk afgeweken. Qua tijdslijn weet ik niet of het helemaal klopt, maar destijds heeft Hugo bijv. gezegd dat de app natuurlijk niet gebruikt zou worden voor toegang tot theaters, het is maar de vraag of de app er uberhaupt geweest zou zijn als hij toen al had voorzien dat het ook voor dit soort zaken gebruikt zou worden.

• SemperFidelis
BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:32:
[...]

Je legt me eerst van alles in de mond en noemt het persoonlijk als ik aangeef wat er niet aan klopt, dat is bijzonder. Ik heb het puur over de logica die je hanteert.

Ik heb het nergens gehad over waarom de overheid QR codes zou hanteren als er geen corona is. Dat soort onzin blijf jij telkens verzinnen.

Wat ik zeg is dat als als je een beslissing moet maken en uit optie 1 komen mogelijke scenario's A B of C en uit optie 2 komen scenario's D E of F, dat je mogelijk niet voor optie 1 moet gaan als scenario C je niet aanstaat. Dat is heel wat anders dan maar blijven roepen dat ik zeg dat het altijd scenario C wordt als logische uitkomst. Het gaat om vroeg ongewenste scenario's uit te sluiten in de toekomst.

Of die er zijn bij QR codes? Ik zou ze best kunnen bedenken. Wat als die gebruikt wordt en de besmettingen stijgen dankzij variant Epsilon? OMT concludeert dat er toch teveel besmettingen zijn bij grote evenementen waarbij geteste maar ongevaccineerde mensen komen. Wat dan? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij de volgende opties:

A. Je doet niks totdat je weer moet ingrijpen met gedeeltelijke lockdown
B. Je verbiedt de grote evenementen voor iedereen
C. Je past de app aan waardoor alleen gevaccineerde mensen binnen komen en sluit de ongevaccineerde mensen uit.

Misschien dat jij nog meer opties kan bedenken, maar ik vermoed dat scenario C dan best een mogelijkheidje wordt, terwijl nu iedereen nog roept dat dat niet mag gebeuren.

Ik zeg niet dat het gebeurt of dat ik tegen de QR ben, maar als iemand daarvoor vreest en daarom niet voor de QR codes is, dan lijkt me dat gewoon een reële vrees en dat heeft niks te maken met doemdenken of complottheorieën
Tja ik ben het toch met je oneens. De overheid heeft nu een overgrote meerderheid gevaccineerd en wil daarom het land weer meer kunnen laten doen. Om dat op een veilige manier te laten gebeuren wil je de kans dat besmette personen anderen (ook gevaccineerden ja) kunnen besmetten zo klein mogelijk houden. Daarom kiest de overheid er voor om weer festivals mogelijk te maken, maar daarvoor moet je wel gevaccineerd zijn. Om de keuze voor vaccineren vrij te houden krijg je ook nog eens toegang als je een negatieve test laat zien.

Dit beleid is gemaakt voor de 85% gevaccineerden en die weer langzaam in de maatschappij te brengen. Dat hele testen voor toegang is puur voor die 15% die een vaccin weigert.

Ik ben iig blij dat de overheid daarin kijkt naar wat mogelijk is, ipv alles voor iedereen te verbieden. Want terwijl ik deze zomer niet naar een festival mocht, lagen de IC's vooral vol met ongevaccineerden. Dus dat beperkte mijn vrijheid. :) En daarom ben ik blij met deze regelgeving.
[...]
Ik heb het over dat we hier overduidelijk kiezen voor maatregelen die iedereen raakt (iedereen kan niks meer zonder app/testen/vaccinatie), terwijl bijvoorbeeld Aziatische landen strengere quarantaines hadden voor mensen die positief getest waren, maar minder voor de rest (minder lockdowns, vaccinatiedrang etc).
Dit zorgt voor een veel gevaarlijkere tweedeling. Je hebt een keuze om je te vaccineren, geen keuze om besmet te zijn. Dat is dus een veel totalitairder besluit dan hier, waar iedereen de kans heeft om van vrijheden te genieten waar mogelijk. In Aziatische landen worden besmette personen gewoon opgesloten in hotels. Erg fijne oplossing, dat krijg je in dit calvinistische land er nooit doorheen (gelukkig).

In Azië is de enige oplossing ook vaccineren trouwens. Dus daar zul je toch echt naartoe moeten. Daarom kun je niet besmette mensen (die daar echt niet voor gekozen hebben) blijven straffen en dan maar hopen dat corona verdwijnt. Dat is geen beleid.
[...]

Ik zeg alleen dat ik het niet nodig vind om zo op de persoon te spelen (je hebt zeker nooit een beslissingsboom gezien, je hebt een probleem met logica). Dat doe ik ook niet, dus lijkt me wederom een argumentatietechniek die je beter kunt skippen ;)

[Voor 9% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 16:50]

• BarôZZa
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:40:
[...]

Tja ik ben het toch met je oneens. De overheid heeft nu een overgrote meerderheid gevaccineerd en wil daarom het land weer meer kunnen laten doen. Om dat op een veilige manier te laten gebeuren wil je de kans dat besmette personen anderen (ook gevaccineerden ja) kunnen besmetten zo klein mogelijk houden. Daarom kiest de overheid er voor om weer festivals mogelijk te maken, maar daarvoor moet je wel gevaccineerd zijn. Om de keuze voor vaccineren vrij te houden krijg je ook nog eens toegang als je een negatieve test laat zien.

Dit beleid is gemaakt voor de 85% gevaccineerden en die weer langzaam in de maatschappij te brengen. Dat hele testen voor toegang is puur voor die 15% die een vaccin weigert.

Ik ben iig blij dat de overheid daarin kijkt naar wat mogelijk is, ipv alles voor iedereen te verbieden. Want terwijl ik deze zomer niet naar een festival mocht, lagen de IC's vooral vol met ongevaccineerden. Dus dat beperkte mijn vrijheid. :) En daarom ben ik blij met deze regelgeving.
Je mist totaal het punt. Geen probleem.

Je had het over dat de glijdende schaal een drogreden was. Ik geef een reëel scenario waarbij het voor kan komen dat ongevaccineerde mensen in de toekomst buitengesloten worden met de QR code en je begint een heel verhaal over wat het nut is van de QR code en hoe blij je met de overheid bent.
Ik ben niet eens tegen de QR code.
Dit zorgt voor een veel gevaarlijkere tweedeling. Je hebt een keuze om je te vaccineren, geen keuze om besmet te zijn. Dat is dus een veel totalitairder besluit dan hier, waar iedereen de kans heeft om van vrijheden te genieten waar mogelijk. In Aziatische landen worden besmette personen gewoon opgesloten in hotels. Erg fijne oplossing, dat krijg je in dit calvinistische land er nooit doorheen (gelukkig).

In Azië is de enige oplossing ook vaccineren trouwens. Dus daar zul je toch echt naartoe moeten. Daarom kun je niet besmette mensen (die daar echt niet voor gekozen hebben) blijven straffen en dan maar hopen dat corona verdwijnt. Dat is geen beleid.
Dus de paar besmette mensen twee weken in quarantaine houden is totalitairder gebleken dan maanden lange lockdowns, avondklokken en vaccinatiecontroles voor miljoenen mensen? Dat is een bijzondere gedachtengang.

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:27

Mfpower

In dubio

LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:03:
[...]

Tja, die staan ook al snelwegen af te sluiten en binnensteden te slopen met tienduizenden als de benzine of melk 1 cent duurder wordt. Om van pensioenzaken maar niet te spreken. Ook niet echt een goed voorbeeld, want ze doen niets anders dan normaal :P

Zoals dit 1vandaag artikel uit 2018 al meldde:
https://eenvandaag.avrotr...ionale-dna-van-frankrijk/

https://eenvandaag.avrotr...nkrijk-lopen-uit-de-hand/
Ja dat is toch precies wat ik zeg. Volksaard geeft aan of er geklaagd/gedemonstreerd wordt. Maar als dat laatste niet gebeurt wil dat niet zeggen dat iedereen het ermee eens is. Het ene volk is nou eenmaal lijdzamer dan het andere. Ik moet me nu inhouden een te generalistische opmerking over Duitsers hier te plaatsen ;)

• SemperFidelis
BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:53:

Je had het over dat de glijdende schaal een drogreden was. Ik geef een reëel scenario waarbij het voor kan komen dat ongevaccineerde mensen in de toekomst buitengesloten worden met de QR code en je begint een heel verhaal over wat het nut is van de QR code en hoe blij je met de overheid bent.
Stel er komt een E-variant, dan moet je kijken of de huidig gevaccineerden daar tegen beschermd zijn. Als dat zo is, lijkt het mij verstandig om die mensen gewoon nog lekker de maatschappij in te gaan.
Mocht dat niet zo zijn, dan kun je toch met alle beste wil van de wereld niet de maatschappij open gooien?

Dus ook in die scenario's zijn de QR codes een goede uitkomst. Mijn punt is dat in een pandemie het fantastisch is als je kunt onderscheiden wie een groter gevaar leveren om bijv op de IC te komen en wie niet, en op basis daarvan je beleid aan te passen.
[...]

Dus de paar besmette mensen twee weken in quarantaine houden is totalitairder gebleken dan maanden lange lockdowns, avondklokken en vaccinatiecontroles voor miljoenen mensen? Dat is een bijzondere gedachtengang.
Al die dingen hebben ze in Azië ook gehad, en erger. Misschien wil je even specifieker zijn welk land jij vind dat een humaan goede aanpak heeft gehanteerd, Azië is beetje groot. Maar daar zijn ze wat minder kieskeurig als het gaat om burgervrijheden dan hier hoor.

Ik vind het daarnaast apart dat je je in het eerste deel van je post verzet tegen het feit dat ongevaccineerden worden tegengewerkt, maar in het tweede deel wel pleit dat besmette mensen worden tegenwerkt. Dat is toch net zo goed inperking van vrijheden? En dan nog wel op basis van iets waar je geen controle over hebt als burger zijnde. Dat vind ik beetje krom.

[Voor 18% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 17:06]

• redwing
[...]

Het grote probleem is dat er regelmatig het ergste scenario als meest waarschijnlijk wordt gebruikt. Terwijl als je naar eerdere maatregelen kijkt het juist eerder andersom is.
[...]
Ik denk dat jij niet helemaal door hebt wat een Chinese quarantaine inhoudt en hoeveel het verschilt met de quarantaine die we hier hebben gehad. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de manier waarop het afgedwongen wordt.

[removed]

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:09
Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:35:
[...]

Ik begrijp niet goed waar het "corrupte overheid" vandaan komt :? Waarom zou je een corrupte overheid moeten hebben om wetten te implementeren die op zichzelf staand een tijdelijk legitieme reden kunnen hebben?
Als je niet begrijpt waar dat vandaan komt moet je misschien lezen waar ik op reageer?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 26-11 23:08

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

sh4d0wman schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:56:

[...]

Of jonge kinderen met hun ouders? Als het kind moet plassen, gaat er dan bediening mee naar binnen? Dit is toch gedoemd te mislukken, zeker gezien de cijfers ZONDER dat er enig QR-code nodig is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:10:
[...]

Of jonge kinderen met hun ouders? Als het kind moet plassen, gaat er dan bediening mee naar binnen? Dit is toch gedoemd te mislukken, zeker gezien de cijfers ZONDER dat er enig QR-code nodig is.
Je stapt er wel erg makkelijk over de andere wijzigingen heen.

Alles houden zoals het nu is, was ook niet goed volgens sommigen.

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:04:
[...]

Als je niet begrijpt waar dat vandaan komt moet je misschien lezen waar ik op reageer?
Het was niet zozeer dat ik jou verweet deze term te bezigen, ik zag hem al meerdere keren langskomen en jouw post was toevallig de laatste dus vandaar mijn reactie :*)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 26-11 23:08

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:12:
[...]

Je stapt er wel erg makkelijk over de andere wijzigingen heen.

Alles houden zoals het nu is, was ook niet goed volgens sommigen.
Die 1,5m houdt niemand zich meer aan, dus dat is echt een papieren afschaffing. Je krijgt er een reële maatregel voor terug.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:10:
[...]

Het is weer eens Hugoiaans onbegrijpelijk. In Duitsland mag je op het terras zonder QR pass en als je naar de wc moet dan doe je je mondkapje op (net als alle anderen die zich bewegen binnen het restaurant).

Hier hebben we een minister die een meurende Dixi zonder ventilatie of handwas mogelijkheid als serieus alternatief voorstelt. En dan als argument 'het was de wens van de kamer', volgens mij zijn er ook een paar moties geweest met wensen van de kamer maar die tellen dan blijkbaar niet mee :X

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:14:
[...]

Die 1,5m houdt niemand zich meer aan, dus dat is echt een papieren afschaffing. Je krijgt er een reële maatregel voor terug.
Maximale capaciteit? Binnen activiteit? Danskroegen? Festivals? Thuis werken? Vrijwel alle aanwijzingen voor eenrichtingsverkeer en afstand? En dan vergeet ik vast nog e.e.a.

Het is niet alsof daadwerkelijk iedereen er met z'n pet naar gooide.

[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2021 17:28]

• LZ86
Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:15:
[...]

Het is weer eens Hugoiaans onbegrijpelijk. In Duitsland mag je op het terras zonder QR pass en als je naar de wc moet dan doe je je mondkapje op (net als alle anderen die zich bewegen binnen het restaurant).

Hier hebben we een minister die een meurende Dixi zonder ventilatie of handwas mogelijkheid als serieus alternatief voorstelt. En dan als argument 'het was de wens van de kamer', volgens mij zijn er ook een paar moties geweest met wensen van de kamer maar die tellen dan blijkbaar niet mee :X
Tja, dat is omdat men hier geen mondkapjes wenst te dragen. Dát is namelijk het alternatief voor binnen het restaurant.

Als ie had gezegt, pas voor binnen, wc bezoek van terras mag zonder pas maar dan met mondkapje was het namelijk ook weer niet goed.

• LZ86
Señor Sjon schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:14:
[...]

Tja, dat je bijna overal weer binnen mag zonder afstand en voor bijna alle plekken geen maximumcapaciteit meer en je weer mag feesten als vroeger telt blijkbaar niet als versoepeling? Er staat zat tegenover die pas. En net zoals alle maatregelen is die pas een tijdelijk iets. Ik hoop ook dat we er snel weer vanaf zijn, maar tot dan is het een prima alternatief. Liever de boel open met pas dan dicht zonder.

[Voor 24% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 17:30]

• BarôZZa
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:59:
[...]

Stel er komt een E-variant, dan moet je kijken of de huidig gevaccineerden daar tegen beschermd zijn. Als dat zo is, lijkt het mij verstandig om die mensen gewoon nog lekker de maatschappij in te gaan.
Mocht dat niet zo zijn, dan kun je toch met alle beste wil van de wereld niet de maatschappij open gooien?

Dus ook in die scenario's zijn de QR codes een goede uitkomst. Mijn punt is dat in een pandemie het fantastisch is als je kunt onderscheiden wie een groter gevaar leveren om bijv op de IC te komen en wie niet, en op basis daarvan je beleid aan te passen.
Mooi, dus je bent het met me eens dat je wel verder mag kijken dan nu en dat het geen drogreden is. Dat is precies wat je nu doet.

Dankjewel.
[...]

Al die dingen hebben ze in Azië ook gehad, en erger. Misschien wil je even specifieker zijn welk land jij vind dat een humaan goede aanpak heeft gehanteerd, Azië is beetje groot. Maar daar zijn ze wat minder kieskeurig als het gaat om burgervrijheden dan hier hoor.

Ik vind het daarnaast apart dat je je in het eerste deel van je post verzet tegen het feit dat ongevaccineerden worden tegengewerkt, maar in het tweede deel wel pleit dat besmette mensen worden tegenwerkt. Dat is toch net zo goed inperking van vrijheden? En dan nog wel op basis van iets waar je geen controle over hebt als burger zijnde. Dat vind ik beetje krom.
Taiwan, Japan, Zuid-Korea, Hong Kong, Singapore. Allemaal stukken beter.

Het lijkt mij verder vrij irrelevant of je ergens controle over hebt, het gaat erom wat voor gevaar je vormt voor een ander en over hoe groot de groep is.
redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:00:
[...]

Het grote probleem is dat er regelmatig het ergste scenario als meest waarschijnlijk wordt gebruikt. Terwijl als je naar eerdere maatregelen kijkt het juist eerder andersom is.
De meeste maatregelen namen ze op basis van de best case scenario, om vervolgens erachter te komen dat de realiteit een stuk zuurder was.
Ik denk dat jij niet helemaal door hebt wat een Chinese quarantaine inhoudt en hoeveel het verschilt met de quarantaine die we hier hebben gehad. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de manier waarop het afgedwongen wordt.
Ik had het niet over China, maar over de democratische landen die ik eerder noemde.

• redwing
BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:29:
[...]

Taiwan, Japan, Zuid-Korea, Hong Kong, Singapore. Allemaal stukken beter.
Hmm, ik ben in Z-Korea geweest tijdens de lockdown en daar krijg je op het vliegveld een telefoon die je altijd bij moet hebben. Je wordt random gebeld om te kijken of je hem echt hebt en collega's van mij die een sigaretje gingen roken op de binnenplaats van het hotel werden binnen 5 minuten aangesproken door een agent die melde dat ze 1 waarschuwing kregen en de volgende keer opgesloten zouden worden.

Nu mag jij dat goed vinden, maar ik ben blij dat we dat soort dingen hier er niet door krijgen. En dan heb je inderdaad gelijk dat Z-Korea een van de betere landen hiervoor in Azië is.
Het lijkt mij verder vrij irrelevant of je ergens controle over hebt, het gaat erom wat voor gevaar je vormt voor een ander en over hoe groot de groep is.
Je discusieert nogal tegenstrijdig. Ik kan eerlijk gezegd niet echt volgen waarom je iets voor de ene groep not done vind om het een heel goede stap te vinden voor een andere groep. En zo zitten er wel meer rare tegenstrijdigheden in je betoog.
[...]

De meeste maatregelen namen ze op basis van de best case scenario, om vervolgens erachter te komen dat de realiteit een stuk zuurder was.
En daarom counter jij dat met worst-case scenario's want je verwacht dat ze van te vroeg alles vrijgeven over zullen gaan naar zolang mogelijk alle maatregelen te houden :?
[...]
Ik had het niet over China, maar over de democratische landen die ik eerder noemde.
Zie hierboven wat ik daarvan vind. Toevallig heb ik nl. wat ervaring met die regio, vooral met Z-Korea (tijdje gewoond)

[removed]

• BarôZZa
redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:41:
[...]

Hmm, ik ben in Z-Korea geweest tijdens de lockdown en daar krijg je op het vliegveld een telefoon die je altijd bij moet hebben. Je wordt random gebeld om te kijken of je hem echt hebt en collega's van mij die een sigaretje gingen roken op de binnenplaats van het hotel werden binnen 5 minuten aangesproken door een agent die melde dat ze 1 waarschuwing kregen en de volgende keer opgesloten zouden worden.

Nu mag jij dat goed vinden, maar ik ben blij dat we dat soort dingen hier er niet door krijgen. En dan heb je inderdaad gelijk dat Z-Korea een van de betere landen hiervoor in Azië is.
Dus inreizigers controleren is een ingrijpender maatregel dan een half jaar het land op slot gooien?

Ik ben in Taiwan, Hong Kong en Sri Lanka geweest. Landen waren grotendeels open terwijl je in Nederland alleen de supermarkt open was.
[...]

Je discusieert nogal tegenstrijdig. Ik kan eerlijk gezegd niet echt volgen waarom je iets voor de ene groep not done vind om het een heel goede stap te vinden voor een andere groep. En zo zitten er wel meer rare tegenstrijdigheden in je betoog.
Wat is er tegenstrijdig aan? Zo min mogelijk mensen het leven belemmeren is de optimale situatie.
En daarom counter jij dat met worst-case scenario's want je verwacht dat ze van te vroeg alles vrijgeven over zullen gaan naar zolang mogelijk alle maatregelen te houden :?
Geen worst-case scenario, er waren simpelweg een heleboel slechtere scenario's. De worst-case hebben we niet gehad.
Zie hierboven wat ik daarvan vind. Toevallig heb ik nl. wat ervaring met die regio, vooral met Z-Korea (tijdje gewoond)
Ik heb ook ervaring met de regio, maar vooral ook met hoe slecht het hier was.

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:27:
[...]

Tja, dat is omdat men hier geen mondkapjes wenst te dragen. Dát is namelijk het alternatief voor binnen het restaurant.

Als ie had gezegt, pas voor binnen, wc bezoek van terras mag zonder pas maar dan met mondkapje was het namelijk ook weer niet goed.
En hoe bevordert het ontzeggen van de toegang tot toiletten de volksgezondheid?

• Emgeebee
  • Laatst online: 18:15
Kevinp schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:20:
Waarom zou je ook in de zorg terug gaan werken.

Je weet dat je weer ontlagen zou worden immers is er geen sctructureel budget.

Je krijgt vast prima betaald, maar er wordt continue bezuinigd waardoor je nog niet echt baan zeker bent.

Het probleem is niet het werk, maar continue onzeker zijn van je baan (onder andere).

Er is meer en meer behoefte aan zorg toch is er bezuinigd.

mensen hebben een nieuwe (soms beter betaalde) baan waarom zou je terug gaan?

Er waren voldoende oplossingen bv regelingen waardoor je je oude salaris (andere) baan zou houden en je na de crisis gegarandeerd weer die baan zou kunnen krijgen. Of je door de overheid betaald zou blijven met de andere voorwaarde.

Maar er is nog steeds een soort gebrek aan respect ofzo vanuit de overheid.
Je hebt zeker goede punten, maar ik wil even 1 ding voor je verhelderen; er gaat elk jaar weer meer en meer geld naar de zorg. Sinds 1998 is het non-stop van €40 miljard naar nu meer dan €100 miljard gegroeid, er is nooit bezuindigd.

• QSYS
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01
Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:59:
[...]

Je hebt zeker goede punten, maar ik wil even 1 ding voor je verhelderen; er gaat elk jaar weer meer en meer geld naar de zorg. Sinds 1998 is het non-stop van €40 miljard naar nu meer dan €100 miljard gegroeid, er is nooit bezuindigd.
Is dat niet de schuld van de regering zelf, verkeerde investeringen in onderzoeken?

*knip* ontopic blijven graag

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 20-09-2021 18:15]

• Kevinp
  • Laatst online: 01-11 07:07
Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:59:
[...]

fair point. Dat gezegd hebbende afhankelijk van de inflatie is die 40 miljard gecorrigeerd tussen de 60 en 80 miljard nu (80 bij 3% inflatie).

Toch zijn er ziekenhuizen gesloten en zijn er minder IC bedden. Zijn er de laatste jaren vele "handjes" ontslagen.

Het geld is misschien dan wel naar de zorg gegaan. Maar niet naar de door ons zichtbare zorg.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kevinp schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:15:
[...]

fair point. Dat gezegd hebbende afhankelijk van de inflatie is die 40 miljard gecorrigeerd tussen de 60 en 80 miljard nu (80 bij 3% inflatie).

Toch zijn er ziekenhuizen gesloten en zijn er minder IC bedden. Zijn er de laatste jaren vele "handjes" ontslagen.

Het geld is misschien dan wel naar de zorg gegaan. Maar niet naar de door ons zichtbare zorg.
Och, steeds exotischer behandelingen, apparatuur en medicijnen kosten klauwen met geld.

Tis een beetje kiezen tussen veel basiscapaciteit of steeds verder door behandelen.
Maargoed, aangezien tante Truus van 95 toch echt nog een nieuwe heup en vijf chemo's moet hebben, zal het ergens anders vandaan moeten komen.

Dacht overigens dat kinderopvang ook in die totaalberekening zat.

[Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2021 18:36]

• gekkie
  • Laatst online: 00:21
MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:31:
[...]

Och, steeds exotischer behandelingen, apparatuur en medicijnen kosten klauwen met geld.

Tis een beetje kiezen tussen veel basiscapaciteit of steeds verder door behandelen.
Maargoed, aangezien tante Truus van 95 toch echt nog een nieuwe heup en vijf chemo's moet hebben, zal het ergens anders vandaan moeten komen.
Plus relatief meer ouderen die steeds ouder worden, uberhaupt meer mensen, etc.
Er is best een waslijstje te geven van waar het heen gegaan zou kunnen zijn.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kevinp schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:15:
[...]

Er zijn ziekenhuizen gesloten omdat men gemiddeld gezonder is geworden de afgelopen decennia. Als je naar een aantal kijkt als 'hoeveel overlijden er in de leeftijd 35-40' zie je de trend en ook de trendbreuk in 2020 voor deze groep die zogenaamd niets van covid te vrezen heeft. Bij de cijfers van het CBS kan je nog veel verder inzoomen op de oorzaken waarin een aantal soorten kanker spectaculair veel minder doden eist maar helaas psychische problemen wel meer voorkomen.

jaar 1 op de
1990 989
1991 936
1992 956
1993 949
1994 962
1995 946
1996 1007
1997 1027
1998 1156
1999 1019
2000 1110
2001 1112
2002 1106
2003 1168
2004 1223
2005 1256
2006 1349
2007 1377
2008 1375
2009 1451
2010 1487
2011 1454
2012 1620
2013 1574
2014 1640
2015 1612
2016 1667
2017 1617
2018 1656
2019 1674
2020 1516

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:42:
[...]

Er zijn ziekenhuizen gesloten omdat men gemiddeld gezonder is geworden de afgelopen decennia. Als je naar een aantal kijkt als 'hoeveel overlijden er in de leeftijd 35-40' zie je de trend en ook de trendbreuk in 2020 voor deze groep die zogenaamd niets van covid te vrezen heeft. Bij de cijfers van het CBS kan je nog veel verder inzoomen op de oorzaken waarin een aantal soorten kanker spectaculair veel minder doden eist maar helaas psychische problemen wel meer voorkomen.

jaar 1 op de
1990 989
1991 936
1992 956
1993 949
1994 962
1995 946
1996 1007
1997 1027
1998 1156
1999 1019
2000 1110
2001 1112
2002 1106
2003 1168
2004 1223
2005 1256
2006 1349
2007 1377
2008 1375
2009 1451
2010 1487
2011 1454
2012 1620
2013 1574
2014 1640
2015 1612
2016 1667
2017 1617
2018 1656
2019 1674
2020 1516
Minder sterfte aan kanker houdt automatisch in dat je hogere kosten maakt.

• LZ86
MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:39:
[...]

Minder sterfte aan kanker houdt automatisch in dat je hogere kosten maakt.
En innoveren ook.

Zo bestaat er de da VInci Operatierobot. Heeft zeker enkele voordelen. Maar dat ding is echt belachelijk bizar duur. (Aanschaf ongeveer 1,5 tot 2 miljoen euro en dan daarna vele tonnen aan onderhoud en disposables per jaar, https://www.scienceguide....is-waarde-robotchirurgie/)

heeft dat ding zoveel meerwaarde dat je er zulke prijzen mee goedmaakt? Daar zijn de meningen heel erg verdeeld over. Maar het wordt allemaal wel gedaan.

De zorg is inderdaad duur, maar dat is bijna altijd marktwerkingproblematiek (dure medicijnen zoals voor Pompe a 8 ton per patient per jaar en innovaties) met daarna overbehandeling van die tante Truus van 95 met nieuwe heup en 6 ronden chemo.

[Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 20:03]

• jadjong
LZ86 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:52:

De zorg is inderdaad duur, maar dat is bijna altijd marktwerkingproblematiek (dure medicijnen en innovaties) met daarna overbehandeling van die tante Truus van 95 met nieuwe heup en 6 ronden chemo.
Je moet ergens op oefenen.... :X

• r_bleumer
  • Laatst online: 23:47
jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:56:
[...]

Je moet ergens op oefenen.... :X
Da's wel een hele oude fiets.... >:)

Nonsensical line goes here <---

• eamelink
  • Laatst online: 23:57

eamelink

Droptikkels

Nou, alle cijfers weer op groen. Coronapas kan weer afgeschaft worden voor hij is ingevoerd :)

Wel een flink aantal mensen dat niet komt opdagen voor de tweede vaccinatie: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Hier is het ook al enkele keren genoemd; er zijn toch wel wat mensen met dusdanige bijwerkingen / bijwerkingbelevenis dat ze een tweede prik liever overslaan.

• LZ86
eamelink schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:43:
Nou, alle cijfers weer op groen. Coronapas kan weer afgeschaft worden voor hij is ingevoerd :)

Wel een flink aantal mensen dat niet komt opdagen voor de tweede vaccinatie: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Hier is het ook al enkele keren genoemd; er zijn toch wel wat mensen met dusdanige bijwerkingen / bijwerkingbelevenis dat ze een tweede prik liever overslaan.
Òch, die eerste prik beschermt al flink tegen ernstige ziekte, dus fijn dat er iig 1 inzit.

• Emgeebee
  • Laatst online: 18:15
[...]

Mooi, dus je bent het met me eens dat je wel verder mag kijken dan nu en dat het geen drogreden is. Dat is precies wat je nu doet.

Dankjewel.
Dit is zo´n onwijs zwaktebod, volgens mij zit je niet eerlijk in de discussie. Enkel je gelijk halen.

Nogmaals; je moet de huidige wetgeving beoordelen op de inhoud, en niet op toekomstig mogelijke wetten. Dat je vervolgens anticipeert op mogelijke scenario's, of extra wetten in het leven roept om te voorkomen dat je die glijdende schaal-richting niet opgaat, dat is toch helemaal prima? Dat heeft niks met de oorspronkelijke drogredenering van hellend vlak te maken.

Echt een onwijs oneerlijke manier van discussieren dit. :|

• SemperFidelis
[...]

Dankjewel.
Ik beschreef letterlijk de situatie zoals die nu is lol.

• Fuujii
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17:32
Is dit artikel over de coronapas al langsgekomen? In het artikel wordt gesteld dat er weinig (geen?) bewijs is dat zo'n pas werkt. Terwijl de nadelen vrij groot zijn. KPMG - die het plan heeft bedacht voor de coronapas - pleitte zelfs voor een puntensysteem.

Ben oprecht benieuwd hoe anderen er hier over denken. :)
Ik duik in de medische literatuur, op zoek naar eerdere ervaringen. Officiële studies naar wat immuniteitspaspoorten precies aan het R-getal of het aantal besmettingen veranderen, blijken inderdaad niet te vinden. Academische verhandelingen die gehakt maken van het paspoort wél. Zo’n coronapaspoort zou ‘antistoffen monetariseren’, een wig tussen groepen drijven en zorgen voor nieuwe vormen van discriminatie, lees ik.

...

En toch, als ijverige overheidsdienaren systeempjes gaan bedenken, pas dan op. KPMG speelde met het idee voor een puntensysteem, zo lees ik: ‘Iedereen met een negatieve test zou een aantal punten krijgen die kunnen worden ingezet voor deelname aan activiteiten, waarbij meer risicovolle activiteiten meer punten kosten’.

• redwing
BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:50:
[...]

Dus inreizigers controleren is een ingrijpender maatregel dan een half jaar het land op slot gooien?
Je hebt dus duidelijk tgeen flauw idee hoe het daar gaat.
Ik ben in Taiwan, Hong Kong en Sri Lanka geweest. Landen waren grotendeels open terwijl je in Nederland alleen de supermarkt open was.
Dan ben je er duidelijk niet tijdens de lockdowns geweest die ze aan het begin hadden, maar ook tussendoor zodra er een geval is gevonden (iig Taiwan, Sri Lanka en Hong Kong ben ik niet geweest tijdens corona). En dan is alles inderdaad gewoon open, alleen heb je wel hele huizenblokken/wijken die gedurende een paar weken niet buiten mogen komen.
[...]
Wat is er tegenstrijdig aan? Zo min mogelijk mensen het leven belemmeren is de optimale situatie.
Dat je het aan de ene kant te ver vind gaan om mensen te beperken, maar als het mensen uit een andere groep zijn omet je ze juis tzoveel mogelijk beperken. Gelukkig zijn dat dingen waar we in Nederland nogal op tegen zijn.
[...]
Geen worst-case scenario, er waren simpelweg een heleboel slechtere scenario's. De worst-case hebben we niet gehad.
Och, je komt iig met scenario's die veel slechter zijn dan wat we hebben gehad of wat je kunt verwachten.
[...]
Ik heb ook ervaring met de regio, maar vooral ook met hoe slecht het hier was.
Dus ben je er duidelijk niet tijdens een van de lockdowns geweest. Het voordeel is inderdaad dat tussendoor alles open is, het nadeel is dat op het moment dat er een coronageval gevonden wordt je ook helemaal niets meer kunt. En dan wordt je dus getracked en staat de politie in de straat te controleren of iedereen binnen blijft. Wat mij betreft is het dat niet waard, zeker omdat je in Nederland tijdens de 'lockdown' ook nog heel veel kon en mocht doen.

En je mag van mij gerust een strenge tijdelijke lockdown beter vinden, maar dan moet je wel goed bekijken hoe de lockdowns die je daarvoor nodig hebt er daadwerkelijk uit zien. Want dat is daar dus gewoon onder dwang thuis zitten.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:54:
[...]

Dit is zo´n onwijs zwaktebod, volgens mij zit je niet eerlijk in de discussie. Enkel je gelijk halen.

Nogmaals; je moet de huidige wetgeving beoordelen op de inhoud, en niet op toekomstig mogelijke wetten. Dat je vervolgens anticipeert op mogelijke scenario's, of extra wetten in het leven roept om te voorkomen dat je die glijdende schaal-richting niet opgaat, dat is toch helemaal prima? Dat heeft niks met de oorspronkelijke drogredenering van hellend vlak te maken.

Echt een onwijs oneerlijke manier van discussieren dit. :|
Voor diegenen in dit topic die menen dat het kijken naar de toekomst onder doemdenken, drogredenering of complot theorieen valt is dit Twitter draadje wel lezenswaardig.

Draadje gaat verder, het beschrijft wat mij betreft treffend de situatie waarin we nu verkeren als het over de langere termijngevolgen gaat.

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Veel mensen hebben een eerste prik genomen voor de vakantie. Bleken alsnog allerlei tests te moeten doen voor ze het land konden verlaten en hebben daarna bedankt voor de tweede prik.
Vergeet de onderbouwing / bronvermelding voor dergelijke stellingen niet aub. Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Dat krijg je met al die valse beloftes. Mensen hebben zich vooral laten prikken om hun vrijheid terug te krijgen. Nu zien ze dat dat toch niet zo werkt. Waarom denk je dat Hugo zo zit te drammen met die coronapas? Omdat het vaccinatiepercentage op papier heel anders is dan de werkelijkheid.

En ze blijven maar random regels bedenken... niet te geloven: Efteling moet wél coronabewijzen vragen bij attracties, zegt Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie.

[Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 21-09-2021 10:10]

Twitter

• redwing
Dennahz schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:22:
[...]
Veel mensen hebben een eerste prik genomen voor de vakantie. Bleken alsnog allerlei tests te moeten doen voor ze het land konden verlaten en hebben daarna bedankt voor de tweede prik.

Dat krijg je met al die valse beloftes. Mensen hebben zich vooral laten prikken om hun vrijheid terug te krijgen. Nu zien ze dat dat toch niet zo werkt. Waarom denk je dat Hugo zo zit te drammen met die coronapas? Omdat het vaccinatiepercentage op papier heel anders is dan de werkelijkheid.
Tja, alleen is dat wel een self-fulfilling profecy. Juist doordat er nog veel mensen zijn die zich niet laten vaccineren hebben we nog niet alle vrijheid terug. Als iedereen die zich had kunnen vaccineren dat ook had gedaan was er nu geen enkele mogelijkheid voor de regering geweest om een coronapas te gebruiken.

[removed]

• redwing
Dat zijn geen random regels, dat is de uitleg van de regels die iedere keer niet eenduidig is. Wat communicatie betreft is en blijft het gewoon een zooitje.

[removed]

• user109731
  • Niet online
Het RIVM telt pas vanaf afgelopen dinsdag besmetting + 1 prik als volledig gevaccineerd. De cijfers op het dashboard zijn van zondag 12 september. Het kan dus zijn dat dit deze week iets beter is.
[...]

Heb je hier ook een bron voor? Met één prik ben je gewoon niet volledig gevaccineerd dus is het heel logisch dat je nog moet testen. Mensen die dat niet door hadden, hebben niet echt opgelet.
Omdat het vaccinatiepercentage op papier heel anders is dan de werkelijkheid.
Bedoel je dat de databases van GGD en RIVM niet kloppen? Dat lijkt me wederom een uitspraak die een bron verdient.

edit: er zullen vast wat foutjes in zitten, maar voor een grote afwijking in percentage is grootschalige fraude nodig.

[Voor 42% gewijzigd door user109731 op 20-09-2021 23:10]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:53

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fuujii schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:23:
Is dit artikel over de coronapas al langsgekomen? In het artikel wordt gesteld dat er weinig (geen?) bewijs is dat zo'n pas werkt.
Tenzij er bewijs is dat er meer besmettingen ontstaan door de coronapas werkt ie toch?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LZ86
[...]

I call BS. Onderbouw eens met cijfers voordat je zo'n claim maakt....

4,9% van de mensen die een 1e prik hebben gehad hebben nog geen 2e, waar ook nog een flink deel gewoon nog niet aan de verplichte wachttijd tussen de 2 prikken zit voor 18+

Als je naar 12+ kijkt zelfs nog minder, namelijk 4,1%

[Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 20-09-2021 23:03]

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:44
Fuujii schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:23:
Is dit artikel over de coronapas al langsgekomen? In het artikel wordt gesteld dat er weinig (geen?) bewijs is dat zo'n pas werkt.
Het lijkt erop dat hij de bronnen waar hij naar verwijst maar half gelezen heeft:
Academische verhandelingen die gehakt maken van het paspoort wél. Zo’n coronapaspoort zou ‘antistoffen monetariseren’, een wig tussen groepen drijven en zorgen voor nieuwe vormen van discriminatie, lees ik.
Ik lees iets anders, sterker nog, ze schrijven het tegenovergestelde:
Immunity passports have been frequently objected to on the basis that their introduction would exacerbate existing inequalities. The main concerns are that, if immunity passports were introduced, marginalised groups would be subject to more scrutiny because of existing inequities and racism (eg, police checks for lockdown regulations) and would be less likely to access testing (and establish immunity) than non-marginalised groups would be. [...]
As frequently noted, such unequal experiences are not new. Factors, such as race and socioeconomic status, influence the health care that people access and the treatment they receive. Yet, this issue is rarely interpreted as a reason to remove health-care treatments or refuse to introduce new ones, assuming these therapies are considered cost-effective and net beneficial. Instead, such patterns point us to areas in which more effort must be made to improve the care of the most deprived, to look for solutions to the inequitable distribution of resources, and to tackle the upstream causes of inequality. This same reasoning should be applied to immunity passports. [...]

Immunity passports are a potentially valuable and ethical tool. As further evidence relating to the immune response to COVID-19 accumulates, and the capacity to reliably identify immune individuals develops, immunity passports could be appropriately adopted.
Het artikel dat "gehakt maakt" van het coronapaspoort is extreem verouderd verwijst nog naar een verouderde WHO-stellingname uit 2020:
24 April 2020
This scientific brief is outdated. For the latest information on natural immunity from COVID-19, please see: COVID-19 natural immunity - 10 May 2021.
Verder schrijft 'ie:
En in ons land wil het OMT onderzoeken of het hebben van antistoffen niet ook een criterium moet zijn om de QR-code te krijgen. Is de volgende stap dat mensen die toevallig geen antistoffen aanmaken zich extra moeten laten testen?
Dit is een verkeerde lezing van de OMT-brief. Hij doet het voorkomen alsof het een verzwaring van de criterea betreft, terwijl het just gaat om een extra mogelijkheid (naast test, vaccinatie of bevestigde besmetting) een bewijs te krijgen.
In Slovenië mag men zonder coronapas de supermarkt niet meer in.
Dat is dus gewoon niet waar.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Ach.. de Efteling moet gewoon ja en amen zeggen en voor de rest halve bak controleren (of niet). Geen haan die wrnnaar kraait. die 1.5 boa die loon op zand heeft, is al lang blij als ie op kosten van gemeenschap de.pyrhon in mag :9. Het zal de burgemeester een zorg zijn.. kan je boa's beter parkeerbonnen uit laten schrijven, dat spekt de geneentekas tenminste.

(Zelfde geldt voor de horeca, zolang je niet recalcitrant overal roeptoetert dat je niks gaat controleren, kan de burgemeester de andere kant opkijken.)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 00:19
GGD-medewerkers op non-actief op verdenking van QR-fraude

Medewerkers van de GGD verkochten registraties in het vaccinatiesysteem zodat mensen een vaccinatiebewijs konden krijgen zonder daadwerkelijk gevaccineerd te worden.

Hoe meer er af hangt van die QR codes, hoe lucratiever deze handel wordt.
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:15:
Wat leidt tot een verplichte quarantaine, geen ouders bezoeken etc, dus snap de zorgen wel.
Gevaccineerden zijn vrijgesteld van het quarantaine advies door De Jonge.
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:48:
Maar het idee wat soms wordt geschapen dat Rutte en co bezig zijn met een proces om alle burgers te pesten, dat zit mij wel dwars.
Dat het kabinet wil pesten is geen geheim:
"Als je naar het toilet wil, moet je de QR-code alsnog laten zien", zei De Jonge. Dat is onhandig, erkende de minister, maar "de Kamer is de baas, wij volgen die overweging".
(NOS)

Dat is simpelweg een pesterijtje van De Jonge omdat er een motie is aangenomen die hem niet bevalt.
SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:59:
Het is bijzonder dat we niet twee stappen vooruit mogen denken over zaken als de coronapas, maar hier doe je het zelf?

Nu moet je een coronapas hebben om naar het theater of de kroeg te mogen. De Jonge is nu al aan het kijken om bepaalde werkgevers de mogelijkheid te geven hun werknemers naar hun QR code te vragen. Hij werkt dus zelf al een stap verder. De stap daarna is dat mogelijk alle werkgevers deze mogelijkheid gaan krijgen.
Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:32:
Het is imo de basis van alle herrie en ophef die je hier leest; het wantrouwen naar de overheid. Op zich is er niks mis met een gezonde dosis wantrouwen richting een overheid, maar als je het glijdende schaal argument erbij haalt ("maar dit is pas het begin, straks mag je niet meer naar de tandarts") in combinatie met de herhaling (we zagen precies hetzelfde geroeptoeter over de avondklok, de mondkapjesplicht, de 1,5m afstand, de scholen, en zie nu die zijn allemaal afgeschaft/afgezwakt) dan riekt het inderdaad naar ongefundeerd complotdenken.
En toch is dat in Italië, Frankrijk en Litouwen dus al het geval. Italianen mogen als ze geen QR code hebben op non-actief gesteld worden en komen zonder salaris thuis te zitten. Fransen zonder pass sanitaire hebben alleen nog toegang tot spoedeisende hulp. Litouwen voegt deze voorbeelden samen. Het is zeker geen geheim dat landen bij elkaar leentjebuur spelen als het om maatregelen gaat. De Jonge zal goed opletten wat omringende landen doen, zeker voor het geval zijn 1,8 miljoen er nog steeds zijn in november.

Nederlandse werkgevers willen graag inzicht hebben in de vaccinatiestatus van hun werknemers en De Jonge wijst ze niet resoluut af. Hij heeft al gezegd te willen onderzoeken of de coronapas als toegangsbewijs voor je werk kan dienen in bepaalde sectoren.

De glijdende schaal is geen drogreden. Elke stap die je neemt, maakt de volgende week makkelijker. Zelden gaan landen in een keer van nu naar honderd in één keer. Hier stapelden maatregelen ook op tot ze met de avondklok op een hoogtepunt kwamen.

Je wijst op afgeschafte maatregelen, maar bedenk dat de wetgeving ervoor nog altijd bestaat. De mondkapjesplicht is enkel in slaapstand momenteel. De Jonge kan die zo weer activeren. Het enige wat ze hebben laten vervallen was avondklok 2.0. Alle overige afgeschafte regels kunnen zo weer ingezet worden.
redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:01:
En ook hiervan, als ze dat masseren niet zouden doen zou er ook iets heel erg fout gaan. Dat is nl. een standaard stap om te zorgen voor voldoende draagvlak. Het geeft dus eerder aan dat ze het standaard proces gebruiken ipv dat ze dingen er door aan het drukken zijn.
Het masseren is trouwens een knappe manier om het parlement te omzeilen voor het kabinet. Eerst lekken, dan persconferentie en tegen de tijd dat het debat (of de groepstherapie sessie zo je wil) er is hebben ze al voldoende steun weten te kweken. De Tweede Kamer wordt altijd met een fait accompli geconfronteerd.
Fuujii schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:31:
De samenleving wordt steeds individualistischer. Geen mensen aan de kassa's meer, in een restaurant bestellen met een QR-code, online meetings etc... Op microniveau fijn: het is veel efficiënter. Maar op macroniveau is het niet per se een positieve ontwikkeling. Het 'ontmensen' van de samenleving. Terwijl juist kleine sociale interacties belangrijk zijn. Dat nu ook een QR-code voor je gezondheid erbij komt dat draagt bij aan dat idee.

Daarnaast zijn denk ik een hoop mensen bang voor de 'controle' die er heerst. Zie ook 9/11 met alle maatregelen tegen terrorisme, waaruit het complot waar bleek te zijn dat de overheid je bespioneert. Om een potentiële terrorist eruit te vissen: is het waard om iedereen daarvoor al te pre-screenen?
Een andere factor is dat de overheid zich al jarenlang aan het wegcijferen is. Steeds kleiner en steeds meer op de achtergrond. Mensen moeten zelf hun boontjes doppen en de markt regelt alles. Nu in een jaar is de overheid weer terug, grootser als ooit met micromanagement wat tot onder je huid gaat. Er wordt gevraagd om blind vertrouwen en blinde gehoorzaamheid, terwijl de overheid niet genoeg sociaal krediet heeft om zo'n vraag redelijkerwijs te stellen. De afgelopen jaren is er vooral wantrouwen gezaaid.
r_bleumer schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Wat ik me ondanks alle commentaar dan wel afvraag, waarom is dit in pak m beet Duitsland geen enkel probleem, en lopen we in NL de hele boel bij elkaar te janken?
Verwar stilte niet met acceptatie. De onvrede in Duitsland is erg groot:
In Germany, the political system has long been categorised as a “consensus democracy” rather than one that is polarised between parties. ECFR’s data indicate that there is no strong public opposition to the level of restrictions or the motivations for introducing them. However, this superficial consensus hides very high levels of discontent. Germany is the country where the biggest share of the population feels unfree (49 per cent, as noted above) – which is a significant change compared to how respondents say they felt two years ago, with only 9 per cent saying they did not feel free then. Even among the supporters of parties in the coalition government feel unfree – 42 per cent (CDU/CSU) and 43 per cent (Social Democrats) – while 71 per cent of Alternative for Germany voters feel unfree.
Hoewel Duitsland het land van de regeltjes is, zijn Duitsers erg allergisch voor dingen die ingrijpen in hoe ze hun leven leiden. De Duitsers stellen alleen niet zo hun ongenoegen ten toon, maar het is er weldegelijk.
Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:54:
Je kan huidige wetgeving niet los zien van een nieuw toekomstige toepassing. Neem bijvoorbeeld de (online) complotdenkers die nu vervolgd worden, de wetgeving die daarvoor gebruikt wordt was oorspronkelijk bedoeld om terrorisme te bestrijden. (Opruiing specifiek. Dit strafbare feit is erg breed geformuleerd. Het was ooit bedoeld om verheerlijking van terroristische organisaties aan te pakken, maar nu leent het zich dankbaar voor andere doelen.)

De Jonge is bezig om te kijken of sommige werknemers de coronapas nodig gaan hebben om toegang te krijgen tot de werkplek. Zo ondenkbaar is het niet dat dit werkelijkheid gaat worden, zeker met een koor aan werkgeversorganisaties die hierom roepen.

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 00:19:
Het masseren is trouwens een knappe manier om het parlement te omzeilen voor het kabinet. Eerst lekken, dan persconferentie en tegen de tijd dat het debat (of de groepstherapie sessie zo je wil) er is hebben ze al voldoende steun weten te kweken. De Tweede Kamer wordt altijd met een fait accompli geconfronteerd.
Dat is natuurlijk onzin, De Tweede Kamer kan gewoon nee zeggen als ze het er niet mee eens zijn. De Tweede Kamer gaat niet over draagvlak maar of iets wel of niet mag.
Je kan huidige wetgeving niet los zien van een nieuw toekomstige toepassing. Neem bijvoorbeeld de (online) complotdenkers die nu vervolgd worden, de wetgeving die daarvoor gebruikt wordt was oorspronkelijk bedoeld om terrorisme te bestrijden. (Opruiing specifiek. Dit strafbare feit is erg breed geformuleerd. Het was ooit bedoeld om verheerlijking van terroristische organisaties aan te pakken, maar nu leent het zich dankbaar voor andere doelen.)
Was die wet er niet geweest hadden ze die nu wel ingevoerd. Het lijkt me nogal logisch dat die complotdenkers nogal eens veel te ver gaan en misinformatie heel erg schadelijk is. Zo zijn er wel meer wetten die nu gebruikt worden voor digitale doelen, dingen die er toen de wetten ingevoerd werden nog niet eens waren.
Nogmaals, je moet niet zo zeer kijken of iets anders gebruikt wordt dan oorspronkelijk bedoelt, maar of iets echt voor verkeerde doeleingen wordt gebruikt.
De Jonge is bezig om te kijken of sommige werknemers de coronapas nodig gaan hebben om toegang te krijgen tot de werkplek. Zo ondenkbaar is het niet dat dit werkelijkheid gaat worden, zeker met een koor aan werkgeversorganisaties die hierom roepen.
Beter gezegd, met het VVD aan het roer dat er vooral voor werkgevers is. En toch vinden we nog steeds massaal dat Rutte/VVD het goed doet. Je ontkomt er dus niet aan dat dit schijnbaar is wat we als democratie willen.

[removed]

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Ik kan me niet meer herinneren wanneer de kamer voor het laatst echt kritisch was. Op het end werd er gewoon lekker politiek bedreven, compromisje gesloten en getekend bij het kruisje.

Verder hoop ik niet dat wat @CMD-Snake zegt waarheid gaat worden, maar De Jonge lijkt maar wat te genieten van z'n verworven macht. Zeker met zo'n slappe Tweede Kamer.

[Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2021 08:15]

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RodeStabilo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:14:
Ik kan me niet meer herinneren wanneer de kamer voor het laatst echt kritisch was. Op het end werd er gewoon lekker politiek bedreven, compromisje gesloten en getekend bij het kruisje.

Verder hoop ik niet dat wat @CMD-Snake zegt waarheid gaat worden, maar De Jonge lijkt maar wat te genieten van z'n verworven macht. Zeker met zo'n slappe Tweede Kamer.
Er is kritiek zat in de kamer van Baudet en de rest van FVD. Elke briefing wordt van Dissel wel weer met een nieuwe scoop van het internet geconfronteerd die alles wat hij zegt tegenspreekt. Maar dat is een minderheid, net zoals in de rest van de samenleving.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• LuckyLuke

LuckyLuke

Toch apart om te zien. Een jaar geleden was er paniek om corona vanwege de cijfers. Nu is er paniek omdat er zogenaamd niks meer mag en de cijfers gaan nu juist goed ( vanwege de vaccinaties) :+

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:37

Dennahz

Life feels like hell should.

LuckyLuke schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:07:
Toch apart om te zien. Een jaar geleden was er paniek om corona vanwege de cijfers. Nu is er paniek omdat er zogenaamd niks meer mag en de cijfers gaan nu juist goed ( vanwege de vaccinaties) :+
Nu is het vooral telkens de vraag: "wat gaat de overheid nu weer regeltjes bedenken". We zullen in de herfst en winter zien of de situatie echt zo slecht gaat worden als ze ons voorhouden. Iets zegt me dat het wel mee gaat vallen :)

Moet overigens wel zeggen dat er al een aantal kinderen besmet zijn op de school van m'n kinderen. En dit is pas de 2de week dat ze weer gaan :X

Ach ja... goed voor de immuniteit laten we maar zeggen.

Twitter

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 00:19
redwing schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:10:
Dat is natuurlijk onzin, De Tweede Kamer kan gewoon nee zeggen als ze het er niet mee eens zijn. De Tweede Kamer gaat niet over draagvlak maar of iets wel of niet mag.
Ze staan alleen achteraan in de rij. Eerst een week of twee lekken naar de media, vervolgens nog een Catshuis sessie waarbij de plannen aangepast worden indien er te sterke reacties op kwamen en daarna de persconferentie. De plannen leven dan zeker als twee of drie weken in de media. Genoeg tijd voor een massage.

De Tweede Kamer zegt overigens "nee". Het is hakken de over sloot de laatste tijd voor De Jonge. Alleen dankzij de ijzeren discipline van VVD/D66/CDA bij het stemmen komt hij zo ver. Slechts een enkele partij buiten de coalitie is nodig nu CU afgehaakt is. Daarvoor had hij standaard al steun, ongeacht uitkomst. Beetje ruimte inbouwen voor wisselgeld (avondklok 30 minuten later, geen coronapas op terras) en gaan met die banaan.
Was die wet er niet geweest hadden ze die nu wel ingevoerd. Het lijkt me nogal logisch dat die complotdenkers nogal eens veel te ver gaan en misinformatie heel erg schadelijk is. Zo zijn er wel meer wetten die nu gebruikt worden voor digitale doelen, dingen die er toen de wetten ingevoerd werden nog niet eens waren.
Nogmaals, je moet niet zo zeer kijken of iets anders gebruikt wordt dan oorspronkelijk bedoelt, maar of iets echt voor verkeerde doeleingen wordt gebruikt.
Het probleem met die wetgeving tegen terrorisme is dat die zo breed gemaakt is dat je die overal kan gebruiken met wat creatieve redenatie.
Je ontkomt er dus niet aan dat dit schijnbaar is wat we als democratie willen.
Leuk dat je dit zegt. Momenteel lijkt het meer als een 'first past the post' te werken waarbij de meerderheid, hoe miniem die ook mag zijn, hun complete zin krijgen.

Leesvoer: Aan de flanken radicaliseert een deel van de kiezers

Het is een vrij groot verdiepingsartikel over de stand van het Nederlandse politieke bestel. Daar komt ook aan bod wat jij stelt, dat we dit als democratie willen.
Politici vragen van alles van burgers. Ze moeten zich laten vaccineren tegen het coronavirus. Ze moeten meedoen aan de energietransitie en hun woning van het gas halen of elektrisch gaan rijden. Ze moeten zich netjes gedragen. Ook deze Prinsjesdag zullen in de Troonrede en de kabinetsplannen de welwillende burgers centraal staan.

Daarbij, zegt onderzoeker Peter Kanne van I&O Research, gaan politiek en bestuur volledig uit van „de macht van de meerderheid”. „De meeste mensen doen toch wel mee, denken bestuurders, en in de rest leven ze zich niet in. Maar hun beleidskeuzes stralen uit dat ze geloven dat de burger een enorm vertrouwen in de politiek heeft. En dat is steeds meer ten onrechte.”
Kanne: „Deze kiezers zien de gevolgen van de Toeslagenaffaire of de gasboringen in Groningen en denken: de overheid is er niet meer voor ons. Het kabinet is zich gaan richten op de meerderheid, de rest mag het uitzoeken. Dat zie je bijvoorbeeld in de manier waarop Hugo de Jonge [Volksgezondheid, CDA] over ongevaccineerden praat.” Minister De Jonge had gezegd dat hij er „met mijn verstand niet bij kan” dat mensen zich niet laten vaccineren.
Als overheid, denkt Segers, krijg je alleen vertrouwen van mensen als je die zelf ook vertrouwt. „Dat zetten we nu op het spel door de coronapas: de duimschroeven worden aangehaald om mensen naar een vaccinatie te duwen. Maar als jij burgers wantrouwt, krijgen die sluipenderwijs een afkeer van de overheid. Dat kan na corona weer wegebben, maar dan is er wel wantrouwen gezaaid dat zomaar weer de kop kan opsteken bij iets nieuws wat zich voordoet.”
Ik kan het aanraden om het hele artikel te lezen.
IJzerlijm schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:39:
Er is kritiek zat in de kamer van Baudet en de rest van FVD.
Nou, jippie. -O- Baudet staat zo ver buiten de werkelijkheid dat hij weinig indruk maakt.

Er is wel meer weerstand, uit serieuzere hoek. CU, SGP en GroenLinks hebben zich ook tegen de coronapas uitgesproken. Ook zij stellen scherpere vragen tijdens de technische briefings.

• SemperFidelis

Gevaccineerden zijn vrijgesteld van het quarantaine advies door De Jonge.
Positief geteste personen echter niet ;)

Het is bijzonder dat we niet twee stappen vooruit mogen denken over zaken als de coronapas, maar hier doe je het zelf?
Helemaal niet. Doe niet zo flauw. Ik zeg nergens dat je niet 2 stappen vooruit mag denken. Het is echter niet ok om een wet/maatregel af te schieten op basis van wat er men hypothetisch zou mee kunnen doen.
Nu moet je een coronapas hebben om naar het theater of de kroeg te mogen. De Jonge is nu al aan het kijken om bepaalde werkgevers de mogelijkheid te geven hun werknemers naar hun QR code te vragen. Hij werkt dus zelf al een stap verder. De stap daarna is dat mogelijk alle werkgevers deze mogelijkheid gaan krijgen.
Een vaccinatieplicht is uitgesloten zei hij ook.
Dat het voor bepaalde werkgebieden goed is lijkt mij niet heel gek.
En toch is dat in Italië, Frankrijk en Litouwen dus al het geval. Italianen mogen als ze geen QR code hebben op non-actief gesteld worden en komen zonder salaris thuis te zitten. Fransen zonder pass sanitaire hebben alleen nog toegang tot spoedeisende hulp. Litouwen voegt deze voorbeelden samen. Het is zeker geen geheim dat landen bij elkaar leentjebuur spelen als het om maatregelen gaat. De Jonge zal goed opletten wat omringende landen doen, zeker voor het geval zijn 1,8 miljoen er nog steeds zijn in november.

Nederlandse werkgevers willen graag inzicht hebben in de vaccinatiestatus van hun werknemers en De Jonge wijst ze niet resoluut af. Hij heeft al gezegd te willen onderzoeken of de coronapas als toegangsbewijs voor je werk kan dienen in bepaalde sectoren.

De glijdende schaal is geen drogreden. Elke stap die je neemt, maakt de volgende week makkelijker. Zelden gaan landen in een keer van nu naar honderd in één keer. Hier stapelden maatregelen ook op tot ze met de avondklok op een hoogtepunt kwamen.
Het is altijd cherry picken van bepaalde landen. We moeten ook maar dienstplicht afschaffen want in Noord Korea loopt dat niet goed af. We moeten staatsmedia afschaffen want in China loopt dat niet goed af.
Je wijst op afgeschafte maatregelen, maar bedenk dat de wetgeving ervoor nog altijd bestaat. De mondkapjesplicht is enkel in slaapstand momenteel. De Jonge kan die zo weer activeren. Het enige wat ze hebben laten vervallen was avondklok 2.0. Alle overige afgeschafte regels kunnen zo weer ingezet worden.
Waarom zou men bijv. de mondkapjesplicht weer invoeren als daar geen medische grondslag voor is?
Wie zit daar in godsnaam op te wachten?
Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee