Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 29
Acties:

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Topicstarter
Mede-auteur:
  • ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

ZieMaar!

Algemeen

Vanaf 25 september komt er een einde aan de 1,5m regel die sinds maart 2020 geldt. Dat is bekend gemaakt in de persconferentie van 14 september.

De vaccinatiegraad ligt nu rond de 80%, mede daarom is voor de horeca en uitgaansgelegenheden nog een coronatoegangsbewijs nodig. Dit houdt in dat je dit bewijs kan laten maken als je volledig bent gevaccineerd of de afgelopen 24h een test hebt gedaan of je bent genezen van corona.

Huidige stand van de volledige vaccinatie:

Modbreak:

Dit topic (de regels)

In lijn met Themaforum: Coronavirus - Beleid verwachten we dat je constructief reageert. Dat betekent (onder andere):Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het De Covid kroeg.

Er is een nieuw topic omtrent politiek gerelateerde zaken met corona, zie: De politieke aspecten van Corona

En voor de overige politiek is er: De landelijke Nederlandse politiek 2021

Informatie omtrent de vaccins

Verdere ondersteuning

Het Coronavirus en de maatregelen zorgen bij veel mensen voor letterlijke of figuurlijke hoofdpijn. Voor verder ondersteuning:
  • Rode Kruis Hulplijn - 070 4455 888 - Hulp en advies bij quarantaine en een luisterend oor. Maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur.
  • Luisterlijn - 0900 0767 - Voor een luisterend oor. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon, chat en e-mail.
  • Stichting MIND - 0900 1450 - Voor ondersteuning bij psychische klachten en lotgenotencontact. Elke werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 18:00 uur.
  • 113 Zelfmoordpreventie - 0800 0113 - Voor hulp bij acute zelfmoordgedachten op anonieme basis. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon en chat.
  • iPractice - 020 2444 889 - Voor een telefonisch consult door een psycholoog op donatiebasis. Bereikbaar op afspraak.
  • Mantelzorglijn - 030 760 6055 - Voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via telefoon en WhatsApp. Bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.
  • Coronahulp.nl - Verwijzingen naar websites voor praktische hulpvragen.

[Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 14-09-2021 20:30]

Tweakers Discord

• nocalimero
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:31
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:18:
[...]

Dat is wel zo, ik begrijp en ben content met het nut van de invoering voor nu, maar ben absoluut geen voorstander van een blijvende vorm en daarom wel sceptisch. Lijkt me gezond toch? Er is in die anderhalf jaar wel meer gedraaikont, gezegd en van teruggekomen. Met name over de invoering van dit coronapas waren de afgelopen dagen leuke compilaties van Hugo de Jonge te vinden ;)

Mocht de pandemie aanhouden en dat noodzakelijk zijn verwacht ik overigens dat de coronawet verlengt zal gaan worden. Dat zal dan toch ook gewoon nodig zijn. Corona is niet voorbij eind dit jaar vermoed ik.

[...]

Mag de toon wat minder? Ik ben er niet op tegen, alleen sceptisch.
Sceptisch zijn mag natuurlijk, maar volgens mij is het in de huidige politieke situatie niet heel handig als ze de Coronapas te lang gebruiken. Je ziet dat ook landen om ons heen (met ongeveer gelijke vaccinatiegraad) vergelijkbare maatregelen hebben.
En ook daar is er politieke druk om deze maatregelen niet te lang te houden. Ik denk dat het niet gewaardeerd wordt als ze te lang hieraan vasthouden. En dus ben ik niet bang dat dit een blijvertje wordt.

Zeker als de vaccinatiegraad gaat stijgen ( kan zo maar stiekem een mooie bijvangst worden van de aangekondigde maatregelen).

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:36
Wie heeft er verzonnen dat je in een gesloten topic de quote functie niet meer kunt gebruiken (maar alleen en copy en pasten, (maar uiteindelijk geen post meer kunt indienen want gesloten) ?

Ahwel:
@CMD-Snake
Waarom is het nu aan de ondernemers of de klanten om de tekortkomingen in het beleid op te lossen? De Jonge beschikt over een enorm ambtenaren apparaat om deze regels voor hem uit te schrijven, hij zou dit soort zaken ook mee moeten wegen. Dat doet hij niet, hij koerst recht op zijn eigen gekozen doel af.
Waarom vind je het een tekortkoming in het beleid ?
Als de branche vindt dat het puur de taak is van de overheid en aan elke deur moet controleren is dat wat mij betreft ook prima, loten we wie open mag op basis van de capaciteit van de overheid en de rest blijft gesloten.

We doen wel meer controles gedistribueerd, banken moeten controleren op witwassen bijvb., kun je ook vinden dat de overheid zelf iedere overboeking maar moet gaan controleren, maar goed dan zal het wat meer kosten, wat trager gaan en voor je het weet zitten mensen weer met allerlei godwins in hun hoofd. Zo vreselijk apart is dat nou ook weer niet.

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:56:
[...]

Die coronapas eraf halen ligt bovenop de stapel. :+

Het probleem is dat zijn motivatie erg wankel is. Duitsland zit nu met een eigen Aspen Valley momenteel in Münster na een 2G feestje. De teller blijft oplopen in Münster en dat terwijl dat avondje dansen aan strenge regels gebonden was. Is Nederland dan zo speciaal dat een dergelijk iets hier niet gaat gebeuren? Minsten 44 van de 72 besmette personen waren volledig gevaccineerd. Van de overige moeten de Duitse gezondheidsautoriteiten nog te weten komen of ze gevaccineerd of genezen waren.
Het feit dat het een keer misgaat betekent niet meteen dat een plan waardeloos is, alleen dat het niet fullproof is, wat we al wisten.

Autovergelijking, altijd leuk :) goh die weg geeft wel erg veel mensen die tegen een boom aanklappen. Ja, laten we de max snelheid daar van 100 naar 60 verlagen. Oh, er klapt er eentje tegen een boom, ja, nee, maar nu is de regel stom want hij werkt niet wat er klapt er alsnog eentje tegen de boom (even voor het gemak vergetend dat het er nu maar eentje is)

• 42erik
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:38:
Wie heeft er verzonnen dat je in een gesloten topic de quote functie niet meer kunt gebruiken (maar alleen en copy en pasten, (maar uiteindelijk geen post meer kunt indienen want gesloten) ?
even op "bekijk" klikken en dan zie je oa een quote-veld

• gekkie
42erik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:48:
[...]
ik weet niet hoe het plan hier precies is, maar in la France deden ze de id-check er niet bij. QR bliepen en volgende. Ja, dat betekent een potentieel lek (zo had ik de QR-app op 2 telefoons draaien, 1 kan ik aan pietje geven om bliepen), maar of dat nu meteen zulke problemen geeft... Beetje hetzelfde al met de avondklok of quarantaine pakkans, de meeste mensen zijn geen grens-brekende-idioot
Achja het beste zou zijn als mensen zelf eens niet zo eigenwijs zouden zijn en steeds over de grens zouden gaan, die toch onderhand best wel duidelijk is qua wat, waar, waarom zou je zeggen (al kun je daar na die vragen van de journalisten toch wel weer over twijfelen na zo'n persco.).

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:02
YakuzA schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:40:
[...]

Zelfde gevoel als vorig jaar zomer? ;)
Was vorig jaar zomer dat gevoel van groepsimmuniteit aanwezig ? Zo ja, dan was dat wel erg naïef.
Nu zijn we vele besmettingen en vaccinaties verder.

• nocalimero
  • Laatst online: 12:31
BarôZZa schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:45:
[...]

Wat is te lang? Ik ga er vanuit dat het minstens een half jaar tot een jaar in gebruik zal zijn.
Dat hangt met name af van hoe de besmettingen, ziekenhuisopnames en IC opnames zich gaan ontwikkelen de komende tijd.
Gelukkig kunnen ongeveer 1,8miljoen mensen er iets aan doen om deze indicaties niet te laten stijgen: als zij zich laten vaccineren dan zullen er wellicht nog wat besmettingen zijn, maar er komen veel minder ziekenhuisopnames vanwege Covid-19 en al bijna helemaal geen IC opnames door Corona.

Zij, die 1,8 miljoen mensen, kunnen het bijna onmogelijk maken om deze Coronapas te handhaven!

Ik zou zeggen: doe je best!! Ik ben voor!

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• 42erik
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:47:
[...]

Ik zal het proberen te onthouden voor mochten we onverhoopt toch een deel-10 krijgen :p
analyse tijd :)

Deel 8 gestart op zondag 11 juli 2021 11:47.
Einde op dinsdag 14 september 2021 20:27.

Dat is 65 days, 8 hours, 40 minutes and 0 seconds, met dank aan https://www.timeanddate.c...1=47&s1=&h2=20&i2=27&s2=0

Aangenomen dat de gemiddelde postcount/min gelijk blijft... 1 november, de gehoopte datum (nog steeds? Persco niet volledig gekeken) is 48 dagen ver.

Geluk afdwingen... welkom allen in het laatste corona-topic :) *O* :Y

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

squaddie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:51:
Interessant dat Hugo de Jonge ook tussen neus en lippen door aangeeft te kijken naar de mogelijkheid om werkgevers toe te staan het coronatoegangsbewijs van medewerkers te gaan scannen.
Blijft ook wel krom dat je een feesttent hebt en de bezoekers theoretisch allemaal een groen vinkje op de scanner moeten hebben, maar de man aan de deur en de barvrouw gewoon naar binnen lopen voor hun werk en alle mensen aankunnen hoesten.

• gekkie
BarôZZa schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:45:
[...]
Wat is te lang? Ik ga er vanuit dat het minstens een half jaar tot een jaar in gebruik zal zijn.
Zou kunnen, als zie ik wel de mogelijkheid dat het voor steeds minder plaatsen kan gaan gelden afhankelijk van het verdere verloop en in hoeverre er zicht is / komt op waar besmettingen zich eventueel concentreren (of niet). Al denk ik wel dat het best zou kunnen dat het zicht hebben op waar besmettingen zich voor doen steeds lastiger zo niet onmogelijk gaat worden.

[Voor 13% gewijzigd door gekkie op 14-09-2021 21:23]

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:29
gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:57:
[...]

Niet alleen de mogelijkheid, ook de afweging of het überhaupt wenselijke zou zijn in een bredere context (qua precedent en noodzakelijkheid en verdere mogelijke juridische complicaties en implicaties).
Vervolgens zal daar ook nog de raad van state weer een advies over gaan geven mocht daar uitkomen dat ze het toch echt willen overwegen, vervolgens beide kamers nog. Denk dat de hoop wederom is dat het dan inmiddels ingehaald is door de tijd en situatie dan.
De glijdende schaal waar zo voor is gewaarschuwd. En nee, de hoop is niet dat het dan inmiddels is ingehaald door de tijd en situatie. Het is gewoon een excuus geworden om het maar in te voeren. Het inmasseren is alweer begonnen van de volgende reeks maatregelen.
Zeker als de vaccinatiegraad gaat stijgen ( kan zo maar stiekem een mooie bijvangst worden van de aangekondigde maatregelen).
Het is zeer zeker geen bijvangst, maar het beoogde doel.

[Voor 10% gewijzigd door arbraxas op 14-09-2021 21:36]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• arbraxas
@gekkie

Hoezo? Er word toch gewoon gezegd dat er gekeken word of de privacyregels niet wat opgerekt kunnen worden zodat alle HR managers coronavaccinatiedossiers kunnen gaan aanleggen.
De Jonge in 2020: Er komt geen vacinatieplicht, ook geen indirecte. Met de coronapas en bovenstaande zie ik er alle aanleiding toe om dit met argusogen te volgen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

arbraxas schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:42:
@gekkie

Hoezo? Er word toch gewoon gezegd dat er gekeken word of de privacyregels niet wat opgerekt kunnen worden zodat alle HR managers coronavaccinatiedossiers kunnen gaan aanleggen.
De Jonge in 2020: Er komt geen vacinatieplicht, ook geen indirecte. Met de coronapas en bovenstaande zie ik er alle aanleiding toe om dit met argusogen te volgen.
Er wordt altijd gezegd dat het glijdende schaal argument een drogreden is. In zekere zin is het ook zo, maar omgekeerd gebruiken politici het juist als instrument om over een langere tijd vrij extreme maatregelen in te wrijven door steeds kleine stapjes te zetten. Ik ga er dan ook niet in mee dat het een drogreden is. Function creep is echt, ook voor een coronapas, en voor je het weet leven we in een maatschappij die je eerder niet voor mogelijk hield.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tegelijkertijd zijn alle eerdere maatregelen een voor een afgeschaft. Welke glijdende schaal?

• gekkie
arbraxas schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:42:
@gekkie
Nee dat is niet wat ik gehoord heb wat de status is.
Er ligt een vraag vanuit werkgevers hoe die met hun zorgplicht moeten omgaan, dit is daar een aspect van waar een conflict is tussen belangen tussen zowel tussen werknemers onderling als tussen werknemers en de werkgever. Er is aangegeven dat dit momenteel slechts in uitzonderingen mogelijk is en dat de bestaande regelgeving die dat beperkt er op zich met goede redenen is. Toch wil de minister onderzoeken of er mogelijkheden zijn om zowel geheel of voor een zo groot mogelijk deel aan de goede redenen te voldoen en toch ook een oplossing te bieden voor het dilemma van werkgevers (en werknemers onderling).

Hij heeft zelf een aantal malen herhaald dat het uberhaupt de vraag is of daar een voorstel uit gaan vloeien richting de kamer of dat men zelf al tot de conclusie komt dat het verstandig is om geen wijzigingen te willen aanbrengen. Dus waar jij dan vandaal haalt dat het al in kannen en kruiken is dat ontgaat mij, de enige voedingsbodem die ik daar voor kan zien is een groot en diep wantrouwen tegens alles wat overheid is.

• gekkie
Mfpower schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:47:
Er wordt altijd gezegd dat het glijdende schaal argument een drogreden is. In zekere zin is het ook zo, maar omgekeerd gebruiken politici het juist als instrument om over een langere tijd vrij extreme maatregelen in te wrijven door steeds kleine stapjes te zetten. Ik ga er dan ook niet in mee dat het een drogreden is. Function creep is echt, ook voor een coronapas, en voor je het weet leven we in een maatschappij die je eerder niet voor mogelijk hield.
Dat leven we al, op zich is alles altijd mogelijk, maar ik had het ook niet verwacht toen in in januari 2020 lag te ijlen van wellicht een pre-patient-zero-corona infectie (of een griep dat zal ik nooit meer te weten komen), maar tot nu toe is in mijn opinie gebleken dat de meeste maatregelen aardig proportioneel worden afgeschaald of gewijzigd als daar aanleiding (en enige zekerheid) over is.
Deels heeft men het ook zelf in de hand, als men wat meer doet wat (in mijn optiek) verstandig is, hoe sneller enige maatregel z'n proportionaliteit verliest en je het wel zowel moreel als vermoedelijk juridisch (mocht dat noodzakelijk zijn) succesvol zou kunnen aanvechten. Maar goed dermate pragmatisch lijkt een aardig deel van de bevolking niet (meer) te zijn.

[Voor 3% gewijzigd door gekkie op 14-09-2021 22:01]

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:29
Ik wissel ook graag af. Ben inmiddels aardig gewend/verwend geraakt aan thuiswerken. Voor het werk zelf vind ik het niet ideaal, maar voor de prive planning.... ik zou niet meer weten hoe ik het in zou moeten plannen om de hele week van huis te zijn.

(Overigens, ik ben er wel van overtuigd dat je collega's regelmatig zien erg belangrijk is. )

alles kan off-topic

• arbraxas
gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:53:
[...]

Nee dat is niet wat ik gehoord heb wat de status is.
Er ligt een vraag vanuit werkgevers hoe die met hun zorgplicht moeten omgaan, dit is daar een aspect van waar een conflict is tussen belangen tussen zowel tussen werknemers onderling als tussen werknemers en de werkgever. Er is aangegeven dat dit momenteel slechts in uitzonderingen mogelijk is en dat de bestaande regelgeving die dat beperkt er op zich met goede redenen is. Toch wil de minister onderzoeken of er mogelijkheden zijn om zowel geheel of voor een zo groot mogelijk deel aan de goede redenen te voldoen en toch ook een oplossing te bieden voor het dilemma van werkgevers (en werknemers onderling).

Hij heeft zelf een aantal malen herhaald dat het uberhaupt de vraag is of daar een voorstel uit gaan vloeien richting de kamer of dat men zelf al tot de conclusie komt dat het verstandig is om geen wijzigingen te willen aanbrengen. Dus waar jij dan vandaal haalt dat het al in kannen en kruiken is dat ontgaat mij, de enige voedingsbodem die ik daar voor kan zien is een groot en diep wantrouwen tegens alles wat overheid is.
Ik help het je hopen, maar hier op het forum ben ik al gemod vanwege "hyperbole speculatie" omtrent een coronapaspoort. Zie waar we staan na de persco.

• gekkie
arbraxas schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:04:
[...]
Ik help het je hopen, maar hier op het forum ben ik al gemod vanwege "hyperbole speculatie" omtrent een coronapaspoort. Zie waar we staan na de persco.
Staat weer tegenover dat er een avondklok was die nooit geschaft zou worden, altijd overal met mondkapjes op moeten lopen, nooit meer naar school. Tot nu toe is die "glijdende schaal" met de tijd eigenlijk altijd weer mooi terug gegleden.

En ik denk dat ik een deel van de motivatie voor de huidige wijziging ook wel vanuit een economische centen knijper motivatie zou kunnen vinden. Vanuit de VVD / Rutte zie ik wel een vrij intrinsieke wens om weer zo snel mogelijk zoveel mogelijk op volle capaciteit te komen zodat hij alle steun af kan schaffen of in ieder geval beter en eenvoudiger te reguleren en controleren kan maken (bijvb die 25% kaartjes vergoeding).

[Voor 29% gewijzigd door gekkie op 14-09-2021 22:15]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:19
arbraxas schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:23:
Maar goed, als ongevaccineerde mag je wel samen sporten, maar niet na afloop de 3e helft doen in de kantine? 8)7
Wil je ook bij sporten een bewijs moeten tonen dan?

[removed]

• 42erik
  • Nu online
Maar goed, als ongevaccineerde mag je wel samen sporten, maar niet na afloop de 3e helft doen in de kantine? 8)7
jawel, dat mag wel degelijk.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Met een negatieve test die je een qr code geeft mag dat prima

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:58
@QSYS: Wikipedia: Base rate fallacy

[Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 14-09-2021 22:35]

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• gekkie
Heb je de persco. inclusief de vragen aan het einde gevolgd, daar heeft Rutte die specifiek beantwoord, uit mijn herinnering geparafraseerd is het onmogelijk om op detailniveau alle regels overal en altijd volledig consistent te maken. Het is bedoeld om te remmen, niet om volledig te voorkomen. Vandaar dat soms bij enigszins vergelijkbare zaken tijdelijk het ene wel mag en het andere niet.

Omdat een altijd volledig consistente scheidslijn vinden in onze complexe samenleving maar op twee uitkomsten uit kan komen: Volledige quarantaine, of helemaal geen maatregelen nemen. Beide zijn naar hun en mijn mening onwenselijk en onredelijk op dit moment.

Dus als je nu eens niet alleen naar de letter maar ook naar de geest van de maatregelen kijkt en daar naar zou handelen dan is het mijns inziens eigenlijk niet zo onredelijk en inconsistent als je het doet voorkomen.

• 42erik
  • Nu online
QSYS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:30:
Ik heb de persconferentie gezien, maar ja dat heb ik een persoonlijke mening over, die sommige al weten, buiten dat, aangezien data zo belangrijk is en leidinggevend is, hoe moet ik dit het volgende stukje dan interpreteren, krijgen we straks dan dat iedereen zich niet gaan testen?

Want als ik het onderstaande stuk lees sterven er meer gevaccineerde mensen aan het Delta virus als ongevaccineerde, kan zijn dat ik het verkeerd lees, want ik heb veel last van brainfog.

https://blogs.bmj.com/bmj...n-the-vaccines-dont-work/
Het punt is dat vergelijken van aantal gevaccineerde doden vs aantal ongevaccineerde doden niks zegt. Je moet meenemen hoeveel mensen er gevaccineerd zijn en hoeveel ongevaccineerd.

Extreem geval: als 100% van de mensen gevaccineerd is, zal 100% van de doden gevaccineerd zijn.

Minder extreem, stel 90% heeft een vaccin, 10% dus niet. Groep van 1000 man. Stel dat de 900 gevaccineerden 21 doden geven en de ongevaccineerden 100 geven er 20. Ja, dan overlijden er meer feitelijk gevaccineerden, maar 21 van de 900 (2.3% death rate) is heel veel beter dan 20 van de 100 (20% death rate).

• QSYS
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
42erik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:36:
[...]

Het punt is dat vergelijken van aantal gevaccineerde doden vs aantal ongevaccineerde doden niks zegt. Je moet meenemen hoeveel mensen er gevaccineerd zijn en hoeveel ongevaccineerd.

Extreem geval: als 100% van de mensen gevaccineerd is, zal 100% van de doden gevaccineerd zijn.

Minder extreem, stel 90% heeft een vaccin, 10% dus niet. Groep van 1000 man. Stel dat de 900 gevaccineerden 21 doden geven en de ongevaccineerden 100 geven er 20. Ja, dan overlijden er meer feitelijk gevaccineerden, maar 21 van de 900 (2.3% death rate) is heel veel beter dan 20 van de 100 (20% death rate).
Ah ok, dat was mijn dus onduidelijk, soms maakt brainfog het er niet makkelijker op. Vandaar dat het ook een vraag was voor mij. Thanx voor de uitleg.

• gekkie
Ik heb de persconferentie gezien, maar ja dat heb ik een persoonlijke mening over, die sommige al weten, buiten dat, aangezien data zo belangrijk is en leidinggevend is, hoe moet ik dit het volgende stukje dan interpreteren, krijgen we straks dan dat iedereen zich niet gaan testen?

Want als ik het onderstaande stuk lees sterven er meer gevaccineerde mensen aan het Delta virus als ongevaccineerde, kan zijn dat ik het verkeerd lees, want ik heb veel last van brainfog.

Ik vraag dit ivm tvt en dat soort dingen.
In absolute zin wellicht, in relatieve zin (dus als je schaalt voor de grootte van de groep en samenstelling van de groep) niet, dat probeert dat artikel nou net uit te leggen, dus je kunt wel spreken van enige mist ja.
(er zijn immers inmiddels ruim meer gevaccineerden dan ongevaccineerde en een hoop mensen met een kwetsbare gezondheid zullen zich hebben laten vaccineren. Vandaar dat vergelijken op alleen absolute aantallen geen goed inzicht geeft.

Wat wellicht toch weer doet wedijveren voor een verplicht herhalend onderdeel in alle opleidingen en niveau's voor praktische interpretatie van statistiek, visualisaties daarvan en de valkuilen daarbij. Het is zo'n belangrijke basisvaardigheid en zo'n enorme basis voor de meest gekke aannames, met onderhand vrij maatschappij ontwrichtende proporties.

[Voor 11% gewijzigd door gekkie op 14-09-2021 22:49]

• 42erik
  • Nu online
QSYS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:39:
[...]

Ah ok, dat was mijn dus onduidelijk, soms maakt brainfog het er niet makkelijker op. Vandaar dat het ook een vraag was voor mij. Thanx voor de uitleg.
Graag gedaan!

Wiskundedocent hier, die lullen graag over cijfers :)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 22:58
gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:38:
Waarom vind je het een tekortkoming in het beleid ?
Het is nogal makkelijk elke keer voor De Jonge. Idee komt op, idee wordt werkelijkheid en het daadwerkelijke handhaven is voor degene die de maatregel opgelegd krijgen. De handhaving van de mondkapjesplicht werd ook uitbesteed aan de bedrijven, alsof die 16 jarige vakkenvullers nog even politieagentje gaan spelen voor minimumloon.
42erik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:39:
Het feit dat het een keer misgaat betekent niet meteen dat een plan waardeloos is, alleen dat het niet fullproof is, wat we al wisten.
De discotheek in Münster maakt wel nogal wat los in Duitsland. Het wensdenken was nog eerst dat de discotheek en slecht deurbeleid voerde of dat er op grote schaal fraude gepleegd was met vaccinatiebewijzen, maar de autoriteiten hebben daar geen bewijs voor gevonden. Het 2G beleid heeft een flinke opdoffer gekregen nu er zo'n groot cluster kon ontstaan en ze geen externe reden konden aanwijzen.

We kunnen gerust het plan als waardeloos bestempelen. De besmettingen gaan straks omhoog, De Jonge zoekt een of ander excuus waar het aan kan liggen en voilà meteen reden om de coronapas te verlengen. Waarom zou die discotheek in Münster zo uitzonderlijk zijn dat het hier niet kan gebeuren? Ik durf het wel aan om te voorspellen dat in november de coronapas tot een eclatant succes wordt verklaard.
Number10 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:37:
Gaan ze daar nog steeds vanuit dan? Hoe moet ik dat voorstellen met Delta en deze VE?
Het lijkt erop. Die cordon sanitaire opmerking maakte Van Dissel al afgelopen weekend in een interview met NOS:
Het verhogen van de vaccinatiegraad als oplossing voor alle door SARS-CoV-2 veroorzaakte problemen?
Van Dissel: "Het is belangrijk om te begrijpen dat we het weer openen van de maatschappij samen moeten doen. Om dat mogelijk te maken is er behoefte aan solidariteit. En ook hier weer, hoe hoger de vaccinatiegraad is, hoe makkelijker de maatschappij te openen is. We hebben daarnaast te maken met een groep kwetsbaren die minder goed reageren op vaccinaties, maar die wel gevaccineerd zijn. Ook die beschermen we het beste met een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad, een cordon sanitaire om hen heen."
(bron)

Deze opmerking staat haaks op een eerdere technische briefing waarbij Van Dissel het ontstaan van groepsimmuniteit in twijfel trok toen hij bevraagd werd.

De meeste experts hebben de hoop op groepsimmuniteit al opgegeven, alleen het kabinet werkt nog met een veronderstelling dat corona zal verdwijnen zoals polio en mazelen als de vaccinatiegraad hoog genoeg is. Althans het beleid krijgt deze ideeën nog altijd mee als onderbouwing.

• 42erik
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:47:
[...]
We kunnen gerust het plan als waardeloos bestempelen
"Ja, er is nog steeds iemand tegen de boom aangeklapt, het plan van 100 naar 60 is waardeloos"

"Denk eens aan alle ongelukken die wel voorkomen zijn. Maar ok, i'll humor you, heb je een alternatief, want de hele weg afsluiten of terug naar de 100 zijn beide niet echt beter idee"

"neuh, ik ben vooral tegen"

PS als die gevaccineerden zich nu gewoon eens naar de straat haasten, misschien is dit nudge genoeg, kunnen we binnenkort weer 100 rijden, want dan zijn alle bomen gekapt. Ok, misschien dat ik nu de vergelijking wat te ver doortrek :p :X

[Voor 19% gewijzigd door 42erik op 14-09-2021 23:58]

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:41

Ik vraag dit ivm tvt en dat soort dingen.
Als iedereen een autogordel draagt, dan is 100% van de dodelijke slachtoffers van auto-ongelukken tussen auto's een gordeldrager.

Met andere woorden: je moet corrigeren voor de groepsgroottes.

• gekkie
Het is nogal makkelijk elke keer voor De Jonge. Idee komt op, idee wordt werkelijkheid en het daadwerkelijke handhaven is voor degene die de maatregel opgelegd krijgen. De handhaving van de mondkapjesplicht werd ook uitbesteed aan de bedrijven, alsof die 16 jarige vakkenvullers nog even politieagentje gaan spelen voor minimumloon.
Tsja ik heb ook al jaren een bijbaan als belastinginner, zoals zo velen.
Je zou ook kunnen vinden dat er bij iedere transactie die iedereen doet een belastingambtenaar ter plekke komt om de af te dragen BTW te innen. Draaien we een paar honderd zo niet duizend jaar aan gedistribueerde en vrij efficiente inning mee terug. En aangezien dit hopelijk een tijdelijke situatie is lijkt het mij allemaal niet zo gek, een deel van de horeca moest het al, bijvb leeftijdscheck op alcohol. Of toegangscontrole of je wel betaald hebt om te gaan zwemmen of dat je geweigerd bent vanwege eerdere misdragingen om maar wat te noemen. Maar voor sommige delen van de horeca zal het nieuw zijn.
De discotheek in Münster maakt wel nogal wat los in Duitsland. Het wensdenken was nog eerst dat de discotheek en slecht deurbeleid voerde of dat er op grote schaal fraude gepleegd was met vaccinatiebewijzen, maar de autoriteiten hebben daar geen bewijs voor gevonden. Het 2G beleid heeft een flinke opdoffer gekregen nu er zo'n groot cluster kon ontstaan en ze geen externe reden konden aanwijzen.

We kunnen gerust het plan als waardeloos bestempelen. De besmettingen gaan straks omhoog, De Jonge zoekt een of ander excuus waar het aan kan liggen en voilà meteen reden om de coronapas te verlengen. Waarom zou die discotheek in Münster zo uitzonderlijk zijn dat het hier niet kan gebeuren? Ik durf het wel aan om te voorspellen dat in november de coronapas tot een eclatant succes wordt verklaard.
Zoals ik al aan heb gegeven denk ik niet dat die uitzonderlijk is, nog dat onze situatie in juli dat was.
Omdat nog steeds iets te veel mensen het hoofd nog steeds niet uit hun kont hebben gehaald, aangezien vaccins niet 100% werken gaat het nog steeds om gedrag en de optelsom van al die individuele gedragingen. In die optelsom lijkt er onderhand wel weer een hoop te kunnen (anders hadden we nog wel beroerdere cijfers gezien), maar nog niet alles. En als te grote getale mensen onverstandige dingen doen kan het nog steeds weer rap de verkeerde kant op gaan. En zowel gevaccineerden als ongevaccineerden kunnen onverstandige dingen doen. Soms bewust soms onbewust. Ik denk dat we met dat onbewuste nog wel weg zouden kunnen komen, met het bewuste minder.
En bij gevaccineerden zie ik o.a. als bewust:
  • Toch dingen gaan doen ondanks dat je het vermoeden of de wetenschap hebt besmet te zijn.
  • In korte tijd hele grote groepen mensen langs gaan en daar op een manier contact mee hebben met een grote kans op overdracht.
En bij de ongevaccineerden:
  • hetzelfde als bovenstaande bij gevaccineerden
  • je niet laten vaccineren als dat medisch gezien wel zou kunnen
  • je actief aan maatregelen zowel in letter als in geest proberen te onttrekken
En het fijne daarvan zou dan weer zijn dat die controles in de horeca niet zo moeilijk zijn, want er is dan eigenlijk nooit wat mis, maar men maakt het graag bij herhaling moeilijker dan het is.

[Voor 7% gewijzigd door gekkie op 15-09-2021 00:08]

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
[...]

Deze opmerking staat haaks op een eerdere technische briefing waarbij Van Dissel het ontstaan van groepsimmuniteit in twijfel trok toen hij bevraagd werd.

De meeste experts hebben de hoop op groepsimmuniteit al opgegeven, alleen het kabinet werkt nog met een veronderstelling dat corona zal verdwijnen zoals polio en mazelen als de vaccinatiegraad hoog genoeg is. Althans het beleid krijgt deze ideeën nog altijd mee als onderbouwing.
Volgens mij zegt de Jonge ook niet dat we met een hogere vaccinatienatiegraad groepsimmuniteit gaan bereiken als ie het over die cordon sanitaire heeft. Hij zegt gewoon dat we met een vaccinatiegraad van stel 95% ipv 85% minder besmettelijke mensen hebben rondlopen in de samenleving en het daardoor een stukje veiliger is voor de kwetsbare mensen.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 22:58
42erik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:57:
PS als die gevaccineerden zich nu gewoon eens naar de straat haasten, misschien is dit nudge genoeg, kunnen we binnenkort weer 100 rijden, want dan zijn alle bomen gekapt. Ok, misschien dat ik nu de vergelijking wat te ver doortrek :p :X
De auto vergelijkingen laat ik bewust weg, we gaan nooit de ultieme vergelijking vinden die perfect past op deze situatie. Net als dat je het aantal ongelukken of verkeersdoden nooit naar nul kan krijgen is dat hier net zo goed van toepassing.

Die brede coronapas is schijnveiligheid. Het werkelijk doel is om de vaccinatiegraad nog hoger te krijgen, de NCTV suggereert een brede coronapas als maatregel als de 1,5 meter vervalt om ons te herinneren dat corona er nog altijd is. (Dia nummer 6). Veiligheid komt eigen weinig aan bod, vooral de gunstige neveneffect worden belicht.
gekkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:03:
Tsja ik heb ook al jaren een bijbaan als belastinginner, zoals zo velen.
Je zou ook kunnen vinden dat er bij iedere transactie die iedereen doet een belastingambtenaar ter plekke komt om de af te dragen BTW te innen. Draaien we een paar honderd zo niet duizend jaar aan gedistribueerde en vrij efficiente inning mee terug. En aangezien dit hopelijk een tijdelijke situatie is lijkt het mij allemaal niet zo gek.
Dat hoeft niet, de Belastingdienst heeft al inzicht in alle bankrekeningen. Banken zijn verplicht om informatie over bankrekeningen op te sturen naar Apeldoorn. Hoe denk je dat ze bij de voor ingevulde aangifte wisten hoeveel geld je hebt op 1 januari? ;)

De Belastingdienst is een stuk effectiever dan Hugo. :+
Sebastiaannn schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:10:
Volgens mij zegt de Jonge ook niet dat we met een hogere vaccinatienatiegraad groepsimmuniteit gaan bereiken als ie het over die cordon sanitaire heeft. Hij zegt gewoon dat we met een vaccinatiegraad van stel 95% ipv 85% minder besmettelijke mensen hebben rondlopen in de samenleving en het daardoor een stukje veiliger is voor de kwetsbare mensen.
Dat valt dus te betwijfelen. Een cordon sanitaire is een barrière waar niets doorheen komt en met de nieuwste inzichten is dat niet het geval meer. De gevaccineerde kan geen last hebben, maar potentieel wel het virus bij zich dragen en overdragen. De kwetsbare persoon waant zich dan veilig.

• Number10
  • Registratie: oktober 2020
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:15:
[...]
Dat was inderdaad wat hij aangaf. (…)
Kijk even naar Nieuwsuur, want daarin noemt een van de OMT leden ook die 95% en noemt tijdens het interview volgens mij dat het getal in het OMT advies staat als grens waarna alle maatregelen losgelaten zouden kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan, mede ervan uitgaande dat kinderen tot 12 jaar nu (nog) niet gevaccineerd kunnen worden en de VE voor overdracht hooguit 85% is, maar in sommige onderzoeken veel lager. Bij een VG van 95% en een een VE van 85% kom ik op een Rt van 1,15 exclusief eventuele effecten van doorgemaakte besmettingen. Maar dan moet die VE ook nog langdurig aanhouden en de R0 gelijk blijven of niet veel meer stijgen.

Hieronder overigens het transcript van de persco inclusief vraag/antwoorden. Welk deel bedoel je? Er staat wel iets over een doel, maar dat is >90%:
(…) De ambitie is om boven de 90% uit te komen (…)
https://www.rijksoverheid...e-jonge-14-september-2021

[Voor 2% gewijzigd door Number10 op 15-09-2021 00:29. Reden: d]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:14:
Dat valt dus te betwijfelen. Een cordon sanitaire is een barrière waar niets doorheen komt en met de nieuwste inzichten is dat niet het geval meer. De gevaccineerde kan geen last hebben, maar potentieel wel het virus bij zich dragen en overdragen. De kwetsbare persoon waant zich dan veilig.
Hangt er vanaf hoe streng je bent in die definitie lijkt me.
Bij mazelen zou je kunnen betogen dat we dat op de meeste plekken wel bereikt hebben.
Echter in specifieke gebieden niet en daar steekt het dan ook nog wel eens kortstondig de kop op, maar voor kwestbare personen buiten die specifieke gebieden is het risico bij benadering zo klein dat je toch zou kunnen spreken van dat cordon sanitaire op populatie niveau ondanks dat het niet volledig is (en dat eigenlijk nooit is tenzij je het overal op de wereld hebt weten uit te roeien als je een echt strikte definitie hanteert en de vraag is of dat ooit met iets is gelukt, misschien is een virus waarvan we denken dat dat is gelukt ook nog wel ergens, hebben we dat alleen nog niet (her)ontdekt).

• Number10
  • Niet online
42erik schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:30:
[...]
mijn afkortingenkennis is net opgehouden.... waar staat VG en VE voor? Ik snap de lijn van je verhaal wel, maar ken die afk niet
vaccinatiegraad
vaccineffectiviteit

[Voor 6% gewijzigd door Number10 op 15-09-2021 01:21]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:28:
[...]

ik ga natuurlijk geen pdf van 16 pagina's lezen als je niet zegt waar te kijken he...

Er is al vaak zat uitgelegd dat door een QR je simpelweg het risico op een "besmetter" binnen veel een veel kleiner maakt, aangezien de negatieve tester een flink verkleinde kans heeft en de gevaccineerde dat ook al heeft. Is het 100%, nee, dat zegt ook niemand.

En al zou dit effect niet bestaan, dan nog werkt het want de graad zal geheid weer wat omhoog gaan, wat sowieso al oplossing 1.0 is.

En al zou dat effect niet bestaan, is het een leuke reminder dat corona nog steeds een ding is

Maar ik vertel je niks nieuws, want dit weet je allemaal best, laten we eerlijk zijn...
En nogmaals in de aanvulling; voor die ene bezoeker of ene kroeg maakt het niet uit. Maar als er door een positieve test wekelijks 10k bezoekers thuis blijven is het effect alsnog vrij groot

Maargoed, lekker op microniveau blijven keuvelen.

• squaddie
  • Laatst online: 17:36
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:21:
[...]

En nogmaals in de aanvulling; voor die ene bezoeker of ene kroeg maakt het niet uit. Maar als er door een positieve test wekelijks 10k bezoekers thuis blijven is het effect alsnog vrij groot

Maargoed, lekker op microniveau blijven keuvelen.
Maar gevaccineerden die corona klachten ontwikkelen gaan zij zich laten testen of op zn minst thuis blijven ter voorkoming dat ze anderen besmetten. De testbereidheid onder gevaccineerden is laag en ik verwacht dat de discipline om in zelf isolatie te gaan zo mogelijk nog lager is. De overheid legt immers deze groep geen strobreed in de weg. Kortom de kwetsbaren die met het coronatoegangsbewijs beschermt zouden moeten worden staan met lege handen met loslaten van de 1,5m.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:13

Wailing_Banshee

You're Next

squaddie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:23:
[...]
De testbereidheid onder gevaccineerden is laag en ik verwacht dat de discipline om in zelf isolatie te gaan zo mogelijk nog lager is.
Als ik corona klachten zou hebben, zou ik me zeker niet laten testen nee. Het is of/of in mijn boek, en niet en/en.

Maar als ik me niet lekker voel, ga ik niet naar het werk. Heb ik nooit gedaan, ga ik ook niet mee beginnen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:37:
[...]

Als ik corona klachten zou hebben, zou ik me zeker niet laten testen nee. Het is of/of in mijn boek, en niet en/en.

Maar als ik me niet lekker voel, ga ik niet naar het werk. Heb ik nooit gedaan, ga ik ook niet mee beginnen.
Niet naar kroeg of restaurant ook hoop ik?

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:02

Snow_King

Konijn is stoer!

Same story, different day. Zo gaat het de gehele tijd al.

Ik keek gisteren ook Op1 en daar kwam iedere keer weer het argument: Ja, maar het virus!

Ja? Waarom stellen we nog steeds niet die de vraag voor wie het virus nu echt gevaarlijk is. Dit sluipt er wel eens tussendoor met wat vragen, maar ik snap het niet:

- Risicogroepen hebben hun prikken gehad
- Iedereen die de prikken wil kan hem krijgen

Verder is Covid-19 voor het overgrote deel van de mensen altijd een zeer beperkt risico geweest. Nu iedereen zijn prikken heeft gehad is het risico nog kleiner.

Klaar!

Niet vaccineren en dan zware klachten krijgen of eventueel overlijden? Tja, dat is je eigen keuze.

Ik heb mij laten vaccineren om van al dit gedoe af te zijn. De solidariteit is voor mij echt al een tijd verdwenen. Ik ben niet meer solidair.

Mondkapjes in het OV blijven omdat het voor sommige mensen een veilig gevoel geeft. Mijn gedachte is dan: Blijf lekker thuis, je hoeft de straat niet op! (Evenals mensen zeggen dat je niet naar de horeca hoeft, naar het theater, etc).

Iedere keer maar recht blijven praten dat maatregelen geoorloofd zijn. Nu kijken we al weer naar november voor we van die coronapas af zouden zijn, maar ik vrees er voor, we gaan gewoon weer een winter in met al die irritante en naar mijn mening onnodige maatregelen.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:37:
[...]

Zo sta ik er ook in. Ik heb mijn prikken gehad. Mijn bijdrage is geleverd tot zo ver. (Snel)testen doe ik gewoon niet meer aan mee.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
squaddie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:23:
[...]

Maar gevaccineerden die corona klachten ontwikkelen gaan zij zich laten testen of op zn minst thuis blijven ter voorkoming dat ze anderen besmetten. De testbereidheid onder gevaccineerden is laag en ik verwacht dat de discipline om in zelf isolatie te gaan zo mogelijk nog lager is. De overheid legt immers deze groep geen strobreed in de weg. Kortom de kwetsbaren die met het coronatoegangsbewijs beschermt zouden moeten worden staan met lege handen met loslaten van de 1,5m.
het coronabewijs is ook niks anders dan een pressiemiddel om mensen een vaccin te laten halen. En ik denk dat het werk om de niet-principiele weigeraars over de streep te trekken. De grootste groep niet-gevaccineerde zijn nog altijd de "onwetende" en "we zien wel'" groep.. niet de schreeuwende anit-vaxers.. Het coronabewijs heeft maar een erg beperkte toevoeging voor de reductie van verspreiding.

Ik moet zeggen dat ik nu ook niet thuis ga blijven bij een verkoudheidje. Grote groepen bezoeken zal ik dan niet doen, maar voor de rest leef ik mijn leven.

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

redwing schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:52:
[...]

Tja, tot nu toe is het nogal vaak fout gegaan nadat de regering veel meer versoepelde dan wat het OMT wilde.

Ik vind er ook wat rare keuzes tussen zitten. We zien b.v. momenteel dat er heel besmettingen vanuit het onderwijs komen en dat die lijn ook aardig stijgt. Waarom vervalt dan toch de quarantaineplicht van een klas als er iemand ziek is? Die kinderen zitten de hele dag bij en door elkaar.

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Ik schat op de korte termijn best ok, maar ik vraag me sterk af of we zo de winter door kunnen komen. Zeker omdat je ziet dat er in de zorg steeds meer mensen weg lopen. We krijgen dus minder bedden, maar wel meer patiënten.
Sterker nog, alles vervalt in het onderwijs, dus ook groepsgrootte. Nu ga ik er maar even gemakshalve vanuit dat de gemiddelde onderwijsinstelling ook wel snapt dat het niet handig is om grote (hoor)colleges te geven dus het zal wat dat betreft niet heel veel uitmaken. Toch denk ik dat het een verkeerde boodschap is, ook naar studenten/scholieren. Ik begrijp dat het belangrijk is dat school/opleiding zo normaal mogelijk verloopt, maar op de thuisomgeving na komen veruit de meeste besmettingen voort uit school volgens het RIVM. Dan is het toch eigenlijk absurd dat ze juist daar de teugels laten vieren?

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow_King schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:52:
[...]

Ja? Waarom stellen we nog steeds niet die de vraag voor wie het virus nu echt gevaarlijk is. Dit sluipt er wel eens tussendoor met wat vragen, maar ik snap het niet:
Het maakt helemaal niks uit wíe het zijn. Het maakt uit hoeveel het er zijn.
End dat zijn er op dit moment gewoon nog teveel.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:02

Snow_King

Konijn is stoer!

redwing schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:52:
[...]

Tja, tot nu toe is het nogal vaak fout gegaan nadat de regering veel meer versoepelde dan wat het OMT wilde.

Ik vind er ook wat rare keuzes tussen zitten. We zien b.v. momenteel dat er heel besmettingen vanuit het onderwijs komen en dat die lijn ook aardig stijgt. Waarom vervalt dan toch de quarantaineplicht van een klas als er iemand ziek is? Die kinderen zitten de hele dag bij en door elkaar.

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Ik schat op de korte termijn best ok, maar ik vraag me sterk af of we zo de winter door kunnen komen. Zeker omdat je ziet dat er in de zorg steeds meer mensen weg lopen. We krijgen dus minder bedden, maar wel meer patiënten.
We kunnen toch niet eindeloos maar kinderen hun onderwijs blijven afnemen?

Docenten hebben allemaal hun prikken al gehad, dus wat is nu het echte probleem dan nog? Voor de kinderen was het sowieso al geen gevaar en voor de docenten is het dat nu niet meer.
Schildpadje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:58:
[...]

het coronabewijs is ook niks anders dan een pressiemiddel om mensen een vaccin te laten halen. En ik denk dat het werk om de niet-principiele weigeraars over de streep te trekken. De grootste groep niet-gevaccineerde zijn nog altijd de "onwetende" en "we zien wel'" groep.. niet de schreeuwende anit-vaxers.. Het coronabewijs heeft maar een erg beperkte toevoeging voor de reductie van verspreiding.
Het is niets anders dan een verkapte vaccinatie-drang. Je kan er allemaal mooie verhalen bij verzinnen, maar dat is het inderdaad gewoon.

Zeg dat dan ook gewoon eerlijk.
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:04:
[...]

Dat is toch iedereen zijn eigen keuze? Niet vaccineren is een risico, tja, daar leef je dan ook maar mee.

En 'teveel' is een mening. Daar zijn lang niet alle mensen het over eens dat het er nu nog te veel zijn.

Dit lijkt nog steeds op een voetbalwedstrijd waar de overheid de doelpalen verplaatst tijdens de wedstrijd.

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:51
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:04:
[...]

Dit dus. De inschatting is dat van de groep nog niet gevaccineerden (nog altijd ruim anderhalf miljoen, kinderen onder de 12 niet meegerekend) tussen de 2000 en 3500 op de IC gaan belanden, omdat die linksom of rechtsom uiteindelijk besmet raken (het kan lager uitvallen als een deel zich alsnog laat vaccineren).

Het is zaak om die groep niet te kort op elkaar op de IC te laten komen, dat is het enige doel. 'Flatten the curve' geldt nog steeds.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow_King schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:06:
[...]

Dat is toch iedereen zijn eigen keuze? Niet vaccineren is een risico, tja, daar leef je dan ook maar mee.

En 'teveel' is een mening. Daar zijn lang niet alle mensen het over eens dat het er nu nog te veel zijn.

Dit lijkt nog steeds op een voetbalwedstrijd waar de overheid de doelpalen verplaatst tijdens de wedstrijd.
Nee. Gewoon simpelweg nee.

Vaccineren is wellicht een eigen keuze, maar de gevolgen van niet vaccineren zijn niet voor eigen rekening.

Er is geen enkele discussie mogelijk dat het er teveel zijn zolang reguliere zorg is afgeschaald.
Maar dan komt je nu vast met een verhaal over te weinig IC capaciteit.

Zoals ik eerder zei; de doelpalen staan nog prima op dezelfde plek. Alleen is de bal inmiddels twee keer zo zwaar, en begint het te schemeren. En er beginnen wat mensen kramp te krijgen na de eerste verlenging.

• redwing
Snow_King schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:06:
[...]

We kunnen toch niet eindeloos maar kinderen hun onderwijs blijven afnemen?
De huidige regels en komende versoepelingen hebben niets te maken met onderwijs afpakken. Ze hebben alleen te maken met veilig op school zijn. Iets wat juist een prio zou moeten zijn. Ik zie liever dat de kinderen een keertje remote onderwijs krijgen dan dat we straks weer maatregelen moeten nemen waar ze wel echt last van hebben.
Docenten hebben allemaal hun prikken al gehad, dus wat is nu het echte probleem dan nog? Voor de kinderen was het sowieso al geen gevaar en voor de docenten is het dat nu niet meer.
Het gaat er om dat heel veel besmettingen voortkomen uit het onderwijs. Die kinderen gaan weer naar huis/opa's en oma's en verspreiden het weer verder. Ze zijn dus een grote bron van verspreiding, en die verspreiding wil je juist voorkomen. Als je dan ook nog bedenkt dat de maatregelen die er waren amper impact op de kinderen heeft is het raar om die toch weg te halen.

Daarnaast is het niet zo dat een corona-infectie voor alle kinderen leuk uitpakt. Ik heb er hier 2 gehad die 2 weken met longontsteking thuis hebben gezeten. En dan kun je zeggen dat het geen gevaar is omdat ze geen ziekenhuis nodig hebben, maar leuk is het zeker niet.
[...]
Het is niets anders dan een verkapte vaccinatie-drang. Je kan er allemaal mooie verhalen bij verzinnen, maar dat is het inderdaad gewoon.

Zeg dat dan ook gewoon eerlijk.
Het zal een combinatie van een hoop dingen zijn waaronder dit. 1 punt daaruit halen en stellen dat dat de enige reden is, is net zo kortzichtig als zeggen dat het helemaal niet meespeelt.
[...]
Was het maar zo simpel dat alleen de niet gevaccineerden er last van zouden hebben.
Wat mij betreft is er maar 1 groep die dat echt kan bepalen en die zitten in het ziekenhuis. En zolang je ziet dat het ziekteverzuim daar veel hoger ligt dan in het bedrijfsleven, er amper aanwas is en er wel steeds meer weglopen lijkt mij dat het wel duidelijk is.
En dan kunnen andere groepen wel zeggen dat het meevalt, maar uiteindelijk krijgen we steeds minder bedden terwijl het aantal bezette bedden niet afneemt.
Nee, we hebben te maken met een bal die allerlei obstakels moet ontwijken en daarbij om allerlei verschillende redenen ook nog eens alle kanten op gaat. Die doelpalen staan stevig alleen zijn nogal lastig te bereiken.

[removed]

• Jurgen1989
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:44
ericplan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:10:
Mij nog niet helemaal duidelijk hoe het met sportscholen/klimhallen e.d. gaat. Bij de klimhal moet ik nu reserveren in Toplogger en krijg ik een tijdslot. Het aantal plaatsen per tijdslot is beperkt.

Wordt dat na 25 september ingeruild voor een QR-toegang zonder limieten?
Ik zag van mijn sportschool dat je wel moet blijven reserveren, maar dat de 1,5m maatregel niet meer nodig is en daardoor meer apparaten beschikbaar worden en meer mensen toegelaten worden.
Dat reserveren is voornamelijk voor de gezondheidscheck en ik denk om mensen te kunnen contacten als er een besmetting is ofzo?

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:29
Niets mis mee, hij staat voor zijn verantwoordelijkheid. Natuurlijk is het aan hem om door zijn bril naar de situatie te kijken en zijn zorgen te uiten. Alleen jammer dat hij het via de media doet waardoor iedereen zich er als pseudo deskundige ook mee gaat bemoeien. Hou die kritische blik lekker op de plek waar hij hoort, aan de vergadertafel van de adviescommissies.

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:06

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Snow_King schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:52:
[...]
Niet vaccineren en dan zware klachten krijgen of eventueel overlijden? Tja, dat is je eigen keuze.
Als dat kon....

Helaas staan/liggen ze dan huilend bij de poort van het ziekenhuis om hun ligplekje te claimen en krijgen ze die ook en kan de zorg nog steeds overbelast raken.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• redwing
Ankona schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:40:
[...]
Niets mis mee, hij staat voor zijn verantwoordelijkheid. Natuurlijk is het aan hem om door zijn bril naar de situatie te kijken en zijn zorgen te uiten. Alleen jammer dat hij het via de media doet waardoor iedereen zich er als pseudo deskundige ook mee gaat bemoeien. Hou die kritische blik lekker op de plek waar hij hoort, aan de vergadertafel van de adviescommissies.
Tja, misschien moet de regering daar dan eerst zelf eens mee beginnen? Alles wordt vooraf gelekt om te kijken wat de impact is, daarna wordt het nog een beetje bijgeschaaft en officieel gemaakt. Uiteindelijk betekent dat simpelweg dat ook daar een groot gedeelte via de media wordt gedaan.

Maar zoals hij het doet vind ik het ook helemaal niet zo erg. Hij geeft weliswaar aan wat er in het advies gegeven is, maar geeft ook duidelijk aan dat de regering de beslissing neemt en hij daarin meegaat. Daarnaast benoemt hij de zorgen in de zorg, iets wat de regering maar amper heeft gedaan maar wat wel een grote impact heeft op de komende jaren. Ik zie iig niets gebeuren waardoor de instroom van verplegend personeel weer groter wordt dan de uitstroom.

[removed]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijdag schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:58:
[...]

Hoeven ze dacht ik niet te doen. Is natuurlijk wel afhankelijk van wat ze zelf willen gaan doen. Mijn sportschool (Sportcity) werkt op basis van reserveren in hun app, verder niks. Behalve dan een doekje en een flesje schoonmaakmiddel, maar dat vind ik eigenlijk wel fijn, heb je tenminste niet meer van die vieze, naar zweet meurende toestellen enzo.

Je kan het beste je klimhal eens vragen wat ze van plan zijn :)
Werkt inderdaad in sommige gevallen meer dan prima. Met sporten is er wat regulering, maar ook bij de vuilstort bijvoorbeeld. Hoop dat ze dat er lekker in houden. Waar je vroege weleens een half uur stond te wachten stroomt het nu de hele dag lekker door. Zelfs op zaterdag.

@redwing gefeliciteerd *O*

• Number10
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:35:
[...]
Dit blijf je zo af en toe weer poneren, het aantal besmettingen zo laag mogelijk houden. Hoe zie je dit nou eigenlijk voor je? Ik vind het totaal onrealistisch.
Maar het laten voortgaan van besmettingen blijkbaar wel?

Het is wat mij betreft irrelevant of een willekeurige deelnemer in dit topic het laag houden van besmettingen onrealistisch 'vindt', want het maakt zaken als het inbeeldingsvermogen of de kennis en competentie over de (on)mogelijkheden daarvan bij die deelnemer tot het criterium. Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat een van ons beiden over dezelfde informatie of middelen beschikt die de overheid wel heeft bijvoorbeeld.

Stel dat ik een en ander zou beschrijven dat tot een situatie van R<1 zou kunnen leiden als ik al de middelen zou hebben dat uitgebreid te onderbouwen, dan wordt een simpele opmerking dat jij of een ander het 'onrealistisch' vindt in dit topic doorgaans als adequate weerlegging gezien, wat het natuurlijk niet is.

Het is dus logischer om te weerleggen waarom het staartrisico op sterfte dat ik hier al meerdere keren heb besproken niet zou bestaan, en het gevoerde beleid dus logisch is in dat kader.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:21:
[...]

Maar dat is voor een deel ook zo bij mensen waar je tegen zegt: stop nu met roken dat is ongezond. Of je eet alleen maar ongezond voedsel, eet een blad sla.

Ook die groep mensen blijven we in ziekenhuizen helpen.
Liggen er daar volcontinu 200 van op de ic voor 17 dagen?
Is dat besmettelijk.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

horizon1978 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:21:
[...]

Maar dat is voor een deel ook zo bij mensen waar je tegen zegt: stop nu met roken dat is ongezond. Of je eet alleen maar ongezond voedsel, eet een blad sla.

Ook die groep mensen blijven we in ziekenhuizen helpen.
Stel dat we met wat drang mensen inderdaad veel gezonder laten leven. Dan is er ook veel minder vraag naar ziekenhuisopnames, laten we dan die bedden toch inclusief personeel staan voor als er weer een pandemie komt ?

Of schaalt dat ook dan af en dan zitten we bij een volgende pandemie, die maar de helft zoveel IC opnames eist maar waar we ook maar de helft aan IC bedden hebben, weer in de stress.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• bug53
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:20:
[...]

Het is wat mij betreft irrelevant of een willekeurige deelnemer in dit topic het laag houden van besmettingen onrealistisch 'vindt', want het maakt zaken als het inbeeldingsvermogen of de kennis en competentie over de (on)mogelijkheden daarvan bij die deelnemer tot het criterium. Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat een van ons beiden over dezelfde informatie of middelen beschikt die de overheid wel heeft bijvoorbeeld.

Stel dat ik een en ander zou beschrijven dat tot een situatie van R<1 zou kunnen leiden als ik al de middelen zou hebben dat uitgebreid te onderbouwen, dan wordt een simpele opmerking dat jij of een ander het 'onrealistisch' vindt in dit topic doorgaans als adequate weerlegging gezien, wat het natuurlijk niet is.

Het is dus logischer om te weerleggen waarom het staartrisico op sterfte dat ik hier al meerdere keren heb besproken niet zou bestaan, en het gevoerde beleid dus logisch is in dat kader.
het laten voortgaan van besmettingen, met inachtneming van de zorgcapaciteit lijkt me uitermate realistisch. Dat is namelijk precies wat er gebeurt, en niet alleen in Nederland. Realistischer dan de realiteit is niet verkrijgbaar.

lurkt sinds 1999, account sinds 2019

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:25:
[...]

Wellicht is dat de komende tijd wel de nieuwe normaal?
Dat kan, maar dan is de kostprijs daarvan wel enkele tienduizenden andere operaties.
Geloof 8 dat ik laatst openhart operaties voor elke Covid patient langs hoorde komen?

• Number10
  • Niet online
bug53 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:24:
[...]
het laten voortgaan van besmettingen, met inachtneming van de zorgcapaciteit lijkt me uitermate realistisch. Dat is namelijk precies wat er gebeurt, en niet alleen in Nederland. Realistischer dan de realiteit is niet verkrijgbaar.
Maar mijn punt is dus dat het niet gaat om wat iemand realistisch 'vindt', maar weerlegt wat ik o.a. aanvoer als argument dat het geen logische risicostrategie is.

Scenario 4 op de dia's van de Catshuisbijeenkomst die ik hierboven noem beschrijft bijvoorbeeld een situatie van 'continue strijd' en niemand heeft mij nog een onderbouwing kunnen geven waarom die uitkomst zo onwaarschijnlijk is dat we er geen rekening mee hoeven te houden. Want dat is wel wat er lijkt te gebeuren namelijk.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien goed om te weten dat het OMT zelf ook adviseert het meest risicovolle scenario uit te voeren:

https://www.nu.nl/coronav...isicovolste-scenario.html

Twee van de drie scenario's spraken over het continueren van de 1,5 meter.

Van: https://www.tweedekamer.n...2021D33290&did=2021D33290

[Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2021 10:44]

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:12

Señor Sjon

Magnificent bastard

Meer duiding: https://www.nu.nl/coronav...er-dan-95-procent-is.html
Het Outbreak Management Team (OMT), dat het kabinet adviseert over de bestrijding van de corona-epidemie, streeft naar een vaccinatiegraad van 95 procent. De vaccinatiegraad blijft echter hangen rond 86 procent, zei arts-microbioloog en OMT-lid Marc Bonten dinsdagavond in Nieuwsuur. Daarom zijn volgens het OMT-lid versoepelingen van de coronamaatregelen alleen mogelijk met een extra controle via de coronapas.
95%?! Dat lukt het Rijksvaccinatieprogramma al nauwelijks.
Bonten blijft ondanks een vaccinatiebereidheid van 91 procent hopen op een vaccinatiegraad van 95 procent. "Dat is ook de vaccinatiegraad van onze kleinste kinderen voor mazelen", aldus Bonten. "Bij de kleine kinderen lukt het dus wel. Als wij als groep volwassen in Nederland op die 95 procent komen, hebben we geen maatregelen meer nodig."
|:( :F

Ik dacht dat vergelijkingen met andere ziektes not done waren? Elk jaar ca 150.000 kinderen vaccineren is wat anders dan ca. 15m volwassenen.

[Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2021 10:50]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 42erik
  • Nu online
Schildpadje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:58:
[...]
Ik moet zeggen dat ik nu ook niet thuis ga blijven bij een verkoudheidje. Grote groepen bezoeken zal ik dan niet doen, maar voor de rest leef ik mijn leven.
Wel zelftest mag ik hopen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Nox schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:50:
[...]

Vinden we dat als maatschappij dan ook acceptabel? Het pleegt een kaalslag op onze zorg.
De zorg is al kaalgeslagen, dit is de uitkomst daarvan. Degenen die nu met maatregelen strooien hebben ook het aantal bedden ongeveer een factor drie verlaagd de laatste jaren; met medewerking van alle talking heads bij de talkshows (Kuipers c.s.) Los het dan ook zelf weer op zonder het volk allerlei maatregelen op te dringen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:37:
Misschien goed om te weten dat het OMT zelf ook adviseert het meest risicovolle scenario uit te voeren:

[Twitter]

https://www.nu.nl/coronav...isicovolste-scenario.html

Twee van de drie scenario's spraken over het continueren van de 1,5 meter.

[Afbeelding]

Van: https://www.tweedekamer.n...2021D33290&did=2021D33290
Wait wut:
Om die reden streeft het OMT een hogere vaccinatiegraad na. De deskundigen hopen nu op een immunisatiegraad van minstens 95 procent. Op dit moment is circa 82 procent van de Nederlandse volwassenen volledig tegen COVID-19 ingeënt. 86 procent heeft één prik gehad. Volgens het RIVM is 91 procent van de Nederlanders van zestien jaar en ouder bereid om zich te laten vaccineren.
Dit is onderdeel van het afschaffen. Maar de 95% wordt al bijna niet gehaald met ernstige kinderziektes, waarom wordt dit wel verwacht bij Corona? Zo kom je er nooit vanaf.

• MTFDarkEagle
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:56
Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:52:
[...]

De zorg is al kaalgeslagen, dit is de uitkomst daarvan. Degenen die nu met maatregelen strooien hebben ook het aantal bedden ongeveer een factor drie verlaagd de laatste jaren; met medewerking van alle talking heads bij de talkshows (Kuipers c.s.) Los het dan ook zelf weer op zonder het volk allerlei maatregelen op te dringen.
En je denkt dat het een zonder het andere kan?
Denk je werkelijk dat de kaalslag nu "ff opgelost" kan worden zonder medewerking van het volk?

Dat deze kaalslag niet goed is/was, lijkt mij dat iedereen het daar wel mee eens is...
Maar het is zo super makkelijk om nu maar te wijzen en roepen "ja dan lossen ze het zelf ook maar op, screw you I'm going home"...

Drie keer raden; het volk moet de vacatures dan gaan vullen.. En als ze zien dat het alleen maar hoge druk werk is, wie raakt dan geïnspireerd om de zorg in te gaan?
Ik in elk geval niet... Heb er wel eens over gepraktiseerd, maar ik zou er niet over peinzen momenteel.

Het is een geweldig goeie catch-22.
Er is nu een grote druk op de zorg, o.a. door personeelstekorten (for whatever reason). En door die grote druk zullen minder mensen zich geroepen voelen om de zorg in te gaan (aanname van mij...). En die druk wordt dan (op korte termijn ten minste) niet kleiner..

Gegroet! Lukas

• Emgeebee
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Number10 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:20:
[...]

Pfoeh lekker toontje hoor. Volgens mij zit je heel erg vast in het theoretische model.

Even concreet dan: we gaan beleid invoeren om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden. Wat houdt dit beleid dan concreet in volgens jou?

Scenario: we zitten vandaag plots op 0 besmettingen. Hoera! Nederland zit helaas niet in isolatie, dus vanuit het buitenland komen er hoe dan ook besmettingen binnen. Wat gaan we dan doen als we sturen op besmettingen? Gaan we net als AUS en NZ bij elke besmetting compleet in lockdown? En gaat dat dan elke 2 weken gebeuren?

Oprecht, ik vraag het me af, want alhoewel ik natuurlijk ook het liefst heb dat helemaal niemand meer besmet raakt met dat vervelende virus, zie ik het inderdaad als compleet onrealistisch.

• Number10
  • Niet online
bug53 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat je best terechte punten hebt, maar dat deze bij de overheid een andere weging krijgen tussen andere aspecten dan jij ze toekent.
Dat denk ik ook, maar daarom ben ik het er nog niet mee eens en onderbouw daarom met zoiets als het vaker genoemde artikel over het staartrisico op sterfte dat de keuze van de overheid onjuist is.

Het gaat simpel gezegd uit van optimistische scenario's i.p.v. worst case en dat is aantoonbaar onlogisch.

Ik ben een groot voorstander van vaccineren en de kans op een gunstige uitkomst is uiteraard met een hoge vaccinatiegraad eerder hoger dan lager. Maar sommige aannames komen op mij als onrealistisch over, zoals deze passage uit het 126e OMT advies (p. 5):
(…) Het OMT zou graag zien dat een vaccinatiegraad wordt nagestreefd die ten minste vergelijkbaar is met die van vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma (rond 95%). Het verhogen van de vaccinatiegraad in subgroepen waarin de vaccinatiegraad achterblijft, waaronder jongeren van 12-18 jaar, heeft de hoogste prioriteit om het virus onder controle te krijgen en de kwetsbaren te beschermen, en versoepelingen in alle sectoren te kunnen adviseren zonder zorg voor oplevingen (…)
We hebben in 1,5 jaar ondertussen twee varianten voor onze kiezen gekregen, waarbij de R0 stapsgewijs hoger is gebleken van oorspronkelijk 2-3 naar nu 6-7. Waarom zou dat proces ineens tot stilstand komen? Want dat lijkt een aanname te zijn als ik bovenstaande lees, maar een onderbouwing lijkt te ontbreken. Het advies vervolgt met deze paragraaf:
(…) Het OMT merkt op dat dit een kritisch moment van de pandemie is ten aanzien van versoepelingen, omdat de vaccinatiegraad op populatieniveau achterblijft bij de minimaal benodigde vaccinatiegraad om alle maatregelen te laten vallen zonder dat dit leidt tot oplevingen of een epidemische verheffing in de winter. Daarom heeft het OMT enkele scenario’s beschouwd, waaruit een beleidskeuze kan worden gemaakt (…)
Het zou best kunnen dat een vaccinatiegraad van 95% geen oplevingen meer geeft, maar als je rekent met een optimistische 85% vaccineffectiviteit en 95% vaccinaties, dan kom je nog op een R>1 volgens mij. Dat is weliswaar exclusief een effect van eerdere besmettingen, die wellicht tot R<1 kunnen leiden. Dat zou heel mooi zijn uiteraard, maar haal je die 95% als kinderen tot 12 jaar nog niet gevaccineerd zijn? En wat is het effect van eerdere besmettingen?

Het held verhaal ademt dat het OMT uitgaat van langdurige aanhoudende effecten van de vaccins om verspreiding te remmen en dat is gezien diverse resultaten, maar ook het soort besmetting (van de luchtwegen) volgens mij juist weinig aannemelijk.

Het omgekeerde moet m.i. dus (door het OMT wel te verstaan) bewezen worden, niet de veel logischer aanname dat er een nieuwe variant met hogere R0 opduikt of de vaccineffectiviteit afneemt door een effect van het lichaam of ontwijking van de afweer bijvoorbeeld.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Number10 Volgens mij heeft helemaal niemand het meer over verspreiding. Enige waar nog aandacht voor is, is die verspreiding enigszins te spreiden over de tijd om de impact op de zorg te spreiden.

Beperken van de verspreiding is een station dat we al heel erg lang en breed gepasseerd zijn.

• Fuujii
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16:50
Is er eigenlijk al duidelijkheid of er meer geïnvesteerd gaat worden in de zorg/IC?
Corona zal namelijk een structureel probleem blijven. Waardoor er simpelweg altijd een deel van de zorg naartoe zal blijven gaan.

Nee, je je hebt niet iemand in een paar maanden opgeleid en nee, een simpele salarisverhoging lost niet alles op. Maar inmiddels zouden er wel eerste stappen gezet kunnen zijn. Vandaag ook een semi-relevant bericht dat het huidige zorgbeleid niet houdbaar is. Corona wordt niet specifiek genoemd, maar er wordt wel op gehint.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

stylezzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:56:
[...]

Check. Misschien heb je Jinek gisteren nog gezien? Diederik Gommers mocht ook weer eens aanschuiven. Met de originele covid van vorig jaar hadden we aan 60-70% genoeg gehad. Met Delta moeten we inderdaad tot ver over de 90% zien te komen....
Nee, ik krijg D66-TV niet meer weg. :P

Wel heb ik de eerdere Catshuisrapporten gelezen dat 65-75% nodig was voor de Britse variant (overigens compleet verdwenen) en dat 85% wenselijk was voor Delta. Daar zitten we nu op, cijfers nemen af, maar dan alsnog dit invoeren? Absurd
gekkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:59:
[...]

Op zich een prima streven dan toch om te proberen zo'n zelfde percentage te bereiken.
Kennelijk beschouwen ze die 5% resterende als niet bereikbaar omdat ze andere vaccinaties ook niet nemen.
Al het overige zou je grofweg kunnen beschouwen als in potentie overtuigbaar kunnen zijn van nut en noodzaak in je streven. Men lijkt te suggereren dat tot 91% bereid zou zijn maar het kennelijk om uit een liggende redenen nog niet gedaan heeft, wellicht gebeurd dat nu omdat een een gevaccineerd leven wat makkelijker wordt gemaakt dan een ongevaccineerd leven op de leuke dingen des levens.
De overige procenten zouden dan dus actievere overtuiging vereisen, of dat gaat lukken is uiteraard twijfelachtig, maar kan niettemin wel het streven zijn.
Die hoge cijfers komen van het wens-onderzoek van het RIVM, zie: https://www.rivm.nl/gedra...nden/vaccinatiebereidheid en de disclaimer dat dit NIET representatief is.

Voor het dashboard wordt een ander onderzoek gebruikt, maar de 95% is ver uit zicht.

Eenvandaag is al lager, terwijl hun doelgroep toch vaak beleidsgezind is:
https://eenvandaag.avrotr...ona/vaccinatiebereidheid/

Opvallend dat de blauwe groep weg is, niet + zeker niet = 17%. Ook is het aantal mensen dat zeker/gevaccineerd is aan het dalen. Kan aan de samenstelling van de poll liggen, maar toch apart.

Werkelijke prikken zijn zelfs bij de groep die het meest profiteert niet hoger dan 91% (bv groep 75-80) en zit al bijna 10 weken op 90-91%.
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2021 11:57]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:
Is er eigenlijk al duidelijkheid of er meer geïnvesteerd gaat worden in de zorg/IC?
Corona zal namelijk een structureel probleem blijven. Waardoor er simpelweg altijd een deel van de zorg naartoe zal blijven gaan.

Nee, je je hebt niet iemand in een paar maanden opgeleid en nee, een simpele salarisverhoging lost niet alles op. Maar inmiddels zouden er wel eerste stappen gezet kunnen zijn. Vandaag ook een semi-relevant bericht dat het huidige zorgbeleid niet houdbaar is. Corona wordt niet specifiek genoemd, maar er wordt wel op gehint.
Vrees dat dat iets blijft voor een volgend kabinet. Whenever that may be.

@Señor Sjon Ik herhaal het nog eens: (1-1)/R0.
Nogmaals; bij heterogene verspreiding onder de samenleving.

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2021 11:10]

• Schildpadje
  • Niet online
Op dit moment nog wel.. meer omdat ze hier (op mijn werk) in bakken ongebruikt liggen. Ik heb er geen moeite mee ff een stokje door mijn neus te halen. En het geeft een beter gevoel (+ bij een niestbui kan je in ieder geval zeggen, "negatief getest :)" vraag me af of dit in de winter zo blijft. Corona is op mijn werk echt nergens nog merkbaar.. en niemand heeft het er nig over.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

gekkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:13:
[...]

Neemt toch niet weg dat het wel het steven kan zijn ?
Of had je liever gehad dat als het streven nu X is, dat het nieuwe streven voor deze week X+0,00001 % wordt en zo iedere week verder ?
Aangezien 95% gekoppeld werd aan het afschaffen van de 1,5m en als tussenoplossing de coronapas is bedacht, weet je vrijwel zeker dat dit (in theorie) dus nooit meer afgeschaft kan worden. Het zal er natuurlijk wel een keer af gaan, maar het raamwerk wat er nu omheen bedacht is, laat dat niet zonder tegenstrijdigheid toe. Wat ik al zei, als de 70+ al niet eens op 95% komt en al 10 weken op 90-91% bungelt, die gaan niet opeens allemaal naar de prikstraat rennen.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:02
Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:08:
[...]

Die hoge cijfers komen van het wens-onderzoek van het RIVM, zie: https://www.rivm.nl/gedra...nden/vaccinatiebereidheid en de disclaimer dat dit NIET representatief is.

Die worden ook op het dashboard gebruikt, 95% ver uit zicht.
Je haalt twee verschillende onderzoeken door elkaar. De gegevens op het dashboard zijn WEL representatief.

• stylezzz
  • Nu online
Fuujii schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:

True.... Gommers bracht het weer echt als zichzelf gisteren. Personeel is het helemaal beu, ze komen nu terug van vakantie allemaal en het eerste wat je voor ze voor hun kiezen krijgen is een hoop versoepelingen en onzekerheid. Loonsverhoging? Forget it.... Uberhaupt een plan om iets aan de IC capaciteit te doen? Is er niet.... Ik snap wel dat er mensen zijn die inmiddels hun conclusies hebben getrokken.

SPECS

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De nieuwe routekaart is ook gepubliceerd:

https://www.rijksoverheid.../2021/09/14/aanpak-najaar

Met indicatoren:

Dacht dat @gekkie hier gisteren vroeg om signaalwaarden voor de bezetting?

• Dennis
  • Laatst online: 15:59
stylezzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:24:
True.... Gommers bracht het weer echt als zichzelf gisteren. Personeel is het helemaal beu, ze komen nu terug van vakantie allemaal en het eerste wat je voor je kiezen krijgt is een hoop versoepelingen en onzekerheid. Loonsverhoging? Forget it.... Uberhaupt een plan om iets aan de IC capaciteit te doen? Is er niet.... Ik snap wel dat er mensen zijn die inmiddels hun conclusies hebben getrokken.
Mijn vrouw gaat in ieder geval ontslag nemen als vaccinatie voor zorgpersoneel verplicht wordt. En ze is echt niet de enige. Zal het ook niet beter van worden.

• stylezzz
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:26:
[...]

Mijn vrouw gaat in ieder geval ontslag nemen als vaccinatie voor zorgpersoneel verplicht wordt. En ze is echt niet de enige. Zal het ook niet beter van worden.
Dat is een andere discussie. Mijn vrouw was overigens superblij toen ze al in februari aangeboden kreeg om te vaccineren.... Zo kan het ook. :)

SPECS

• MTFDarkEagle
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:56
[...]

Mijn vrouw gaat in ieder geval ontslag nemen als vaccinatie voor zorgpersoneel verplicht wordt.
Waarom? (oprecht geïnteresseerd )

Gegroet! Lukas

• autje
[...]

Is het vreemd als ik niet begrijp waarom iemand die in de zorg werkt (in ieder geval als het directe zorg betreft, dus handjes aan het bed) zich niet laat vaccineren, tenzij medisch onmogelijk?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

[...]

Ik vindt dit wrang, ze heeft, als ze echt de opleiding heeft gedaan, dan wel de hepatitis genomen, want zonder kom je niet aan je stage.

https://www.dus-i.nl/subsidies/vaccinatie
Wat gebeurt er als ik me niet wil laten inenten?
Dan vul je “de verklaring bezwaar inenting hepatitis B” in en geeft dat aan je studieloopbaanbegeleider. Bedenk wel dat je dan mogelijk niet op stage kunt gaan!
Voor het downloaden van deze verklaring klik op deze link: Verklaring bezwaar inenting hepatitis B.doc 448.5 kb
Ervaring leert, ze laten je niet toe.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Tom-Z schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:23:
[...]

Je haalt twee verschillende onderzoeken door elkaar. De gegevens op het dashboard zijn WEL representatief.
Laten we dan even naar de cijfers kijken, met name de groep 60+ aangezien zij het grootse risico lopen (bezetten helft zorg)

Daar zie ik niet opeens de groei naar 95% spontaan komen, laat staan in doelgroepen eronder.
redwing schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:22:
[...]

Inderdaad, als er niet voldoende mensen zich vaccineren kom je voorlopig nog niet van alle maatregelen af. Gelukkig zorgt een hoge vaccinatiegraad (maar nog geen 95%) wel al dat de meeste maatregelen kunnen verdwijnen.

Ik snap alleen niet zo wat je met deze post wil? Die 95% geeft simpelweg aan wat er nodig is om weer naar 100% normaal te gaan. Maar doordat we mensen de keuze geven om wel/niet te vaccineren lijken we dat niet te halen en zullen we dus niet snel naar 100% normaal gaan. Puur oorzaak-gevolg, maar niet iets waar de regering iets aan kan doen. Dat is puur een gevolg dat we hier vrijjheid hebben.

En voor de duidelijkheid, die 95% is een gegeven, niet een keuze. Voordeel is natuurlijk wel dat als iemand besmet is geweest diegene ook beschermd is, dus je moet ook bedenken dat die 95% ook bereikt kan worden doordat mensen covid krijgen..
Het is een verschoven doelpaal en de regering heeft alles in handen. Ze kunnen net als GB en Denemarken met gelijke cijfers zeggen dat het een keer klaar is. Maar dat doen ze niet. Hieronder een slide uit een catshuisoverleg toen de 12+ erbij moest komen, want Delta. Zie je hier 95% staan? Deze grafiek is nota bene geplot MET Delta, ZONDER maatregelen.

EDIT
De enkele prikken tabel is iets gunstiger, maar staat ook vrijwel stil

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2021 11:40]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:32:
[...]

Is het vreemd als ik niet begrijp waarom iemand die in de zorg werkt (in ieder geval als het directe zorg betreft, dus handjes aan het bed) zich niet laat vaccineren, tenzij medisch onmogelijk?
Er staat niet dat ze niet gevaccineerd is, maar ontslag neemt bij plicht. Dat kunnen twee losstaande zaken zijn ;)

Maar heel anders dan de genoemde Hepatitis is het inderdaad niet.

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2021 11:37]

• Dennis
Omdat we beiden niet achter de dwang staan die nu gecreëerd wordt.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:50

Nox

Noxiuz

MTFDarkEagle schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:31:
[...]

Waarom? (oprecht geïnteresseerd )
Gezien eerdere reacties verwacht ik irrationele bezwaren. Het is dan ook niet vreemd als huisgenoten dezelfde fabeltjesfuik krijgen.(Afkeur jegens mensen die kinderen voor de mazelen vaccineren).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• autje
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:35:
[...]

Er staat niet dat ze niet gevaccineerd is, maar ontslag neemt bij plicht. Dat kunnen twee losstaande zaken zijn ;)
Fair, maar ik geloof niet zo in dit altruïsme :) .

• Dennis
Nox schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:37:
Gezien eerdere reacties verwacht ik irrationele bezwaren. Het is dan ook niet vreemd als huisgenoten dezelfde fabeltjesfuik krijgen.(Afkeur jegens mensen die kinderen voor de mazelen vaccineren).
Lekker over één kam scheren hè. Hoezo irrationele bezwaren? Onze bezwaren zijn gelijk aan die van anderen hier, zoals wat Senor Sjon hierboven schrijft. Ik geloof wel dat het vaccin op zich veilig is, maar ik geloof niet in een langdurige werking en ik wil niet in een maatschappij belanden waar we straks van alles gaan controleren met een QR-code.

Kijk anders even naar Khalid + Sophie van gisteravond, daar wordt perfect uitgelegd hoe we hier met z'n allen in worden getrokken en hoe klein de kans is dat deze wetten en maatregelen uiteindelijk weer verdwijnen.

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:35:
Het is een verschoven doelpaal en de regering heeft alles in handen. Ze kunnen net als GB en Denemarken met gelijke cijfers zeggen dat het een keer klaar is. Maar dat doen ze niet.
Gelijke cijfers? Onze ICs hebben zeker drie keer zoveel covid patiënten als in Denemarken (gecorrigeerd voor kleinere bevolking daar). Alles loslaten in één ferme stap zou je dan roekeloos kunnen noemen.

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

[...]

In de vs is zoiets al gaande. Door ontslag van personeel werd de zorgdruk alleen maar hoger.

• Dennis
user109731 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:41:
Gelijke cijfers? Onze ICs hebben zeker drie keer zoveel covid patiënten als in Denemarken (gecorrigeerd voor kleinere bevolking daar). Alles loslaten in één ferme stap zou je dan roekeloos kunnen noemen.
Dan zouden ze ook kunnen zeggen: dit is het doel en dán heffen we de maatregelen op. Maar dát doen ze ook niet! Het is allemaal tijdelijk, maar we kunnen niet zeggen hoe tijdelijk.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:42:
[...]

Dan zouden ze ook kunnen zeggen: dit is het doel en dán heffen we de maatregelen op. Maar dát doen ze ook niet! Het is allemaal tijdelijk, maar we kunnen niet zeggen hoe tijdelijk.
Dat zou iets zijn als 4 weken onder de 100 op de IC. Dat haal je dit jaar niet meer zonder grote stijging in vaccinaties, lente 2022 gok ik dat je daar bent.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• gekkie
Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:17:
[...]
Aangezien 95% gekoppeld werd aan het afschaffen van de 1,5m en als tussenoplossing de coronapas is bedacht, weet je vrijwel zeker dat dit (in theorie) dus nooit meer afgeschaft kan worden. Het zal er natuurlijk wel een keer af gaan, maar het raamwerk wat er nu omheen bedacht is, laat dat niet zonder tegenstrijdigheid toe. Wat ik al zei, als de 70+ al niet eens op 95% komt en al 10 weken op 90-91% bungelt, die gaan niet opeens allemaal naar de prikstraat rennen.
Die causatie zit er volgens mij niet en is ook niet als zodanig geuit.
Dat de verwachting is dat je, onder de huidige virale condities, met 95% vaccinatiegraad een aardige kans maakt dat omstandigheden zich dan zo veranderen dat de zaken kunnen worden afgeschaft, wil niet zeggen dat dat een absolute precursor is voor het kunnen afschaffen van maatregelen en dat als dat niet behaald wordt het dus nooit zou kunnen. Dan zal het pas geschieden als we die omstandigheden hebben weten te bereiken middels natuurlijke infecties (met of zonder nog enige ellende afhankelijk van het tempo waarin dat zal geschieden).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:42:
[...]

Nee, we kunnen namelijk ook niet zeggen hoe het virus zich verder gedraag.

Doel behaald, maatregelen opgeheven, zorg alsnog onderuit lijkt me niet wenselijk toch?

Waarom zo blind staren op een binair antwoord op een vraag die zich hier niet voor leent?

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:02
Señor Sjon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:35:
[...]

Laten we dan even naar de cijfers kijken, met name de groep 60+ aangezien zij het grootse risico lopen (bezetten helft zorg)
Het gaat mij erom dat je een disclaimer over niet-representativiteit pakt die bij een heel ander onderzoek hoort dan het onderzoek waarop de gegevens op het dashboard zijn gebaseed. Dat er veel meer mensen zeggen vaccinatiebereid zijn dan zich daadwerkelijk laten prikken klopt, en ik weet niet waardoor dat komt, maar het komt niet doordat ze willens-en-wetens een niet-representatief onderzoek doen.

• autje
user109731 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:41:
[...]

Daarnaast is de vaccinatiegraad in beide landen hoger dan hier.

• autje
Number10 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:42:
[...]

Waar blijft die weerlegging van het staartrisico @Emgeebee? Waarom zouden we de adviezen van de WHO nu per direct niet gaan volgen?
De WHO adviezen zijn vooral epidemiologisch. De vraag is: wat zijn de kosten om het staartrisico (wat reëel is) te negeren en die 2-10% langdurig zieken en meer doden voor lief te nemen, en hoe verhoudt zich dat tot de kosten om nog voor langere tijd indammende maatregelen te nemen? Ik heb het antwoord op die vraag niet, maar ik sluit niet uit dat er wel op die manier naar het vraagstuk gekeken wordt.

• Dennis
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:49:
Nee, we kunnen namelijk ook niet zeggen hoe het virus zich verder gedraag.

Doel behaald, maatregelen opgeheven, zorg alsnog onderuit lijkt me niet wenselijk toch?

Waarom zo blind staren op een binair antwoord op een vraag die zich hier niet voor leent?
Omdat ik het gevaarlijk vind dat er allerlei maatregelen door een (demissionair) kabinet worden ingevoerd die (grond)rechten inperken en waarvan maar hoogst onzeker is of die ook weer worden afgeschaft.

Maar daar gaan wij elkaar niet vinden, want jij gelooft dat uiteindelijk alles ook weer wordt afgeschaald als de tijd daar klaar voor is en ik geloof dat niet. En de reden dat ik dat niet geloof, is dat er in de afgelopen anderhalf jaar allerlei beloftes niet nagekomen zijn. En dat wetenschappelijke onderbouwingen, zoals voor een avondklok, voor geen meter deugden.

En dat geldt voor deze QR-pas wat mij betreft nu ook. Ik begrijp heel goed de uitleg die al eerder is gegeven. Maar het kabinet zegt nu: we schaffen de anderhalve meter af. Daardoor gaan meer mensen dicht op elkaar zitten. En daardoor zullen meer besmettingen optreden. En dat geeft een enorme druk op de zorg (of kán dat geven). Die redenering volg ik, maar ik heb daar mijn kanttekeningen bij. Zoals bijvoorbeeld dat dit ook voor de jeugd gaat gelden terwijl die nóóit op de IC terecht komen. En die anderhalve meter die er in theorie nog is, is er in de praktijk al lang niet meer! Overal op terrasjes zit iedereen dicht op elkaar. In de supermarkt is het net zo druk als vroeger. Daarom vind ik het een valse uitruil tegen iets wat in de praktijk effectief een zwaardere maatregel is.

• gekkie
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:52:
[...]
Oepsie... Dacht dat er bezetting stond, maar er staat opnames. Excuus :X
En ik een keer of 5 staren op al die kleine lettertjes B)
Pagina: 1 2 3 ... 29

Let op:
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee