Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 131 Laatste
Acties:
  • 463.677 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Mede-auteur:
  • ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32

ZieMaar!

Algemeen

Vanaf 26 juni is stap 4 van het openingsplan ingegaan. Veel mag dus weer, bijna het nieuwe normaal.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E53t_SZXEAImD9y?format=png&name=large

Echter moet er in bepaalde sectoren weer op de rem worden getrapt. De horeca moet weer op 1,5m en sluitingstijden worden aangepast. De steunpakketten ademen mee, aldus Rutte. bron.

Nederland kleurt volgens de laatste berichten in rap tempo roder. Wat gaat dit betekenen voor de komende tijd? Houdt wel in het achterhoofd dat er gelukkig goed wordt gevaccineerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1JMQZRw9hwMXpeup9hD_1zqzb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3eRLCYVfzVlVZzy41zys5Bxh.png?f=user_large

Dit topic (de regels)

Corona houdt ons allemaal heel erg bezig. Helaas zorgt dat soms voor korte lontjes, veel frustraties en daarmee soms discussies die nogal uit de bocht vliegen.
In lijn met Themaforum: Coronavirus - Beleid verwachten we dat je constructief reageert. Dat betekent (onder andere):
  • Niet op de man reageren. Nooit
  • Niet alleen je frustratie uiten
  • Geen flames, dus ook niet naar de politiek.
  • Geen slowchat (en berichten met 1 regel zijn dat vaak wel)
  • Geen statements dumpen zonder enige onderbouwing.
  • Onderbouw je claims, extraordinary claims require extraordinary evidence
  • Geen complottheorieën of alles wat daar tegenaan schurkt (angstcampagnes etc)
  • Geen generalisaties en/of naamsverbasteringen (dus ook geen wappies, staatsomroep, experimenteel vaccin ed
Modbreak:We hebben allemaal onze emoties en ergernissen omtrent deze nieuwe tegenvaller, maar het is nog steeds niet de bedoeling reacties te plaatsen die puur uit frustratie worden geplaatst. Kritiek over de lockdown en gevoerd beleid van de regering mag, mits goed onderbouwd en geargumenteerd. Dit is niet de plek om je ergernis maar te uiten.

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het De Covid kroeg.

Informatie omtrent de vaccins

Verdere ondersteuning

Het Coronavirus en de maatregelen zorgen bij veel mensen voor letterlijke of figuurlijke hoofdpijn. Voor verder ondersteuning:
  • Rode Kruis Hulplijn - 070 4455 888 - Hulp en advies bij quarantaine en een luisterend oor. Maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur.
  • Luisterlijn - 0900 0767 - Voor een luisterend oor. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon, chat en e-mail.
  • Stichting MIND - 0900 1450 - Voor ondersteuning bij psychische klachten en lotgenotencontact. Elke werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 18:00 uur.
  • 113 Zelfmoordpreventie - 0800 0113 - Voor hulp bij acute zelfmoordgedachten op anonieme basis. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon en chat.
  • iPractice - 020 2444 889 - Voor een telefonisch consult door een psycholoog op donatiebasis. Bereikbaar op afspraak.
  • Mantelzorglijn - 030 760 6055 - Voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via telefoon en WhatsApp. Bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.
  • Coronahulp.nl - Verwijzingen naar websites voor praktische hulpvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2021 12:37 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Regeltechnisch word het natuurlijk erg lastig op die manier.Wat is nou een singer songwriter? Iemand die zijn eigen muziek schrijft, en er nog bij zingt ook.... ok. Maar waarom die wel? En dan jan smit weer niet? En als we jan smit dan ook maar toestaan, waarom dan geen guus meeuwis? En bands zijn dan ook uitgesloten? Zat die hun eigen muziek maken.... coverbands? Dat worden eindeloze discussies....
Dat maakt niet uit, ik bedoel vooral te zeggen "Live entertainment in een risicovolle omgeving" is toegestaan, maar elke vorm van entertainment op terrassen is nog steeds verboden terwijl daarvan het risico betrekkelijk laag is. En de industrie het wel nodig heeft, want die geluidsman wil ook zijn rekeningen kunnen betalen.

Wat voor "entertainment" het dan om gaat is niet zo relevant, maar entertainment op terrassen met vaste zitplaatsen lijkt me geen extra risico.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 13:54
Is er wat bekend (onderzoek) over de besmettelijkheid van de delta-variant buiten ? Ik kan niks vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Dat maakt niet uit, ik bedoel vooral te zeggen "Live entertainment in een risicovolle omgeving" is toegestaan, maar elke vorm van entertainment op terrassen is nog steeds verboden terwijl daarvan het risico betrekkelijk laag is. En de industrie het wel nodig heeft, want die geluidsman wil ook zijn rekeningen kunnen betalen.

Wat voor "entertainment" het dan om gaat is niet zo relevant, maar entertainment op terrassen met vaste zitplaatsen lijkt me geen extra risico.
Dat valt wel mee. Als jij 1000 man aan een tafeltje houdt mag je elke denkbare artiest op het podium zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Maar ook voor je gezondheid kun je heel wat redenen hebben. Heel direct ben ik niet bang voor corona, maar wel dat het door een gebrek aan vaccineren veel langer rond zou gaan dan nodig. En daarmee ook de beperkingen welke ik heel irriatant vind.
Logisch.
[...]

Er is ook geen toezegging dat de vaccinaties je gezondheid zullen beschermen bij nieuwe varianten. Je kunt daarbij alleen naar het hier en nu kijken. Daarnaast ligt bij heel veel mensen het recreatieve leven rechtstreeks verbonden met hun gezondheid/gevoel dat ze hebben. Niet voor niets dat vooral jongeren veel last hebben van de quarantaine-maatregelen. Dus zelfs dat kun je uiteindelijk direct linken aan gezondheid.
Dat jij moreel vindt dat dat niet zou mogen kan best, maar het zit veel meer verweven dan je hier doet voorkomen.
Het recreatieve leven is uiteraard verbonden met je gezondheid, echter hangt je gezondheid in kritische mate af van het nemen van een testje bij een TvT evenement?

Of is dat slechts een ongemak waar wel overheen te komen is met het vooruitzicht op een top uitje?

Moreel vind ik trouwens niet het nemen van een vaccin afkeurenswaardig (integendeel) maar wel dat het verkopen van een vaccin voor een avondje dansen verwerpelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Het terras heeft maar 1 risico, en dat is dat het geen afgesloten omgeving is. Als er inderdaad een lokale held/singer songwriter zit zal het allemaal wel loslopen.... maar zoals gezegd, regeltechnisch word het allemaal lastig vast te leggen. Want het terras verderop denkt een ietwat bekendere artiest te strikken en je hebt binnen no time een toeloop van hier tot tokio.... en daarom mag het wel op kleinschalige evenementen met vaste zitplaatsen. De toegang/aanloop is dan gecontroleerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Euhm, prima reden toch? Dat was namelijk ook mijn reden (nouja, niet het biertje drinken an sich, maar het gekloot met testen e.d.), bij de leeftijdsgenoten (25 t/m 35) in mijn omgeving is dat een veel gehoorde reden.
En is dit nu ook in de werkelijkheid gebeurd? Nee dus.

Overigens ken ik ook mensen die een foutieve QR code hebben gekregen na hun vaccinatie en na herhaaldelijk bellen met de supportlijn te horen hebben gekregen "Bekend probleem, we werken eraan". Die moeten zich dus alsnog laten testen voor toegang.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Logisch.

[...]

Het recreatieve leven is uiteraard verbonden met je gezondheid, echter hangt je gezondheid in kritische mate af van het nemen van een testje bij een TvT evenement?

Of is dat slechts een ongemak waar wel overheen te komen is met het vooruitzicht op een top uitje?

Moreel vind ik trouwens niet het nemen van een vaccin afkeurenswaardig (integendeel) maar wel dat het verkopen van een vaccin voor een avondje dansen verwerpelijk is.
toon volledige bericht
Een vaccin bied mij persoonlijk ook enkel het voordeel dat ik makkelijk overal binnen kan stappen. Uiteraard heb je als samenleving nog allerlei andere voordelen zoals groepsimmuniteit en normale zorg die weer doorgang kan bieden, maar daar heb je als individu op zaterdagmiddag niet direct mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

mesa57 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:19:
Is er wat bekend (onderzoek) over de besmettelijkheid van de delta-variant buiten ? Ik kan niks vinden ...
Een beetje als asymptome verspreiding in het begin, het is niet bewezen maar er is geen andere verklaring dan hogere besmettelijkheid voor wat er gebeurt. De terughoudendheid van wetenschappers zal ook weer worden gebracht alsof er is aangetoond dat het niet zo is terwijl er alleen niet is aangetoond dat het wel zo is. Bewijs dat heel lang duurt om te verzamelen want het is niet ethisch te testen op vrijwilligers, wel ethisch om een pandemie zonder goede info langer rond te laten razen.

Wat ik me ook afvraag is wat een hogere besmettelijkheid betekent voor het verloop van de besmetting in iemand z'n lichaam. Als de Delta mutatie van het spike eiwit wat beter is in binden aan een cel zal dit ook betekenen dat alle virusdeeltjes die in je geproduceerd worden zich beter aan andere cellen binden en dus de groei versnellen. In de tijd die een lichaam zonder enige kennis van covid-19 nodig heeft om een afweer op te bouwen is de besmetting dus sterker.

Misschien drukt dit wel een hoop mensen van asymptoom naar symptomatisch, wat je dan in meer tests gaat zien. Ik heb nog niks kunnen vinden over onderzoek naar de verhouding wel/geen symptomen na besmetting vergeleken met andere varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 11-07-2021 13:28 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:24:
[...]

En is dit nu ook in de werkelijkheid gebeurd? Nee dus.
Dat is dus de confronterende werkelijkheid. Het is natuurlijk lullig want @redwing heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat je naar het hier en nu (Hugo de Jonge zou zeggen "Context van dat moment") kan kijken en op het moment dat mensen hun prik namen onder de belofte van ongeteste toegang was dat de enige info die er was.

Inmiddels zijn we een paar weken verder en bewegen de panelen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Een vaccin bied mij persoonlijk ook enkel het voordeel dat ik makkelijk overal binnen kan stappen. Uiteraard heb je als samenleving nog allerlei andere voordelen zoals groepsimmuniteit en normale zorg die weer doorgang kan bieden, maar daar heb je als individu op zaterdagmiddag niet direct mee te maken.
Daarom moeten we ook blijven benadrukken dat je vaccineren niet alleen voor jezelf doet maar juist voor een ander. Zie ook hoe ziekten als mazelen en polio af en toe weer opduiken in gebieden waar er minder mensen een vaccin hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Een vaccin bied mij persoonlijk ook enkel het voordeel dat ik makkelijk overal binnen kan stappen. Uiteraard heb je als samenleving nog allerlei andere voordelen zoals groepsimmuniteit en normale zorg die weer doorgang kan bieden, maar daar heb je als individu op zaterdagmiddag niet direct mee te maken.
Klopt.
Tenminste, wanneer je enkel en alleen aan jezelf denkt en nergens anders over, wel ja.
Maar dat heeft weinig te maken met het gegeven dat we trachten corona samen een halt toe proberen te roepen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

IJzerlijm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Een beetje als asymptome verspreiding in het begin, het is niet bewezen maar er is geen andere verklaring dan hogere besmettelijkheid voor wat er gebeurt. De terughoudendheid van wetenschappers zal ook weer worden gebracht alsof er is aangetoond dat het niet zo is terwijl er alleen niet is aangetoond dat het wel zo is. Bewijs dat heel lang duurt om te verzamelen want het is niet ethisch te testen op vrijwilligers, wel ethisch om een pandemie zonder goede info langer rond te laten razen.

Wat ik me ook afvraag is wat een hogere besmettelijkheid betekent voor het verloop van de besmetting in iemand z'n lichaam. Als de Delta mutatie van het spike eiwit wat beter is in binden aan een cel zal dit ook betekenen dat alle virusdeeltjes die in je geproduceerd worden zich beter aan andere cellen binden en dus de groei versnellen. In de tijd die een lichaam zonder enige kennis van covid-19 nodig heeft om een afweer op te bouwen is de besmetting dus sterker.

Misschien drukt dit wel een hoop mensen van asymptoom naar symptomatisch, wat je dan in meer tests gaat zien. Ik heb nog niks kunnen vinden over onderzoek naar de verhouding wel/geen symptomen na besmetting vergeleken met andere varianten.
toon volledige bericht
Ik heb gelezen dat de delta variant vooral voor een extreem hoge vriusload (tov van alfa en beta) in de bovenste luchtwegen zorgt.. En daardoor veel grotere/snellere verspreiding. Binding aan de cel heb ik weinig over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
[...]

Een fors minder risico op besmetting met een potentieel dodelijk virus, en ook een fors minder ernstig verloop van de ziekte mocht ik toch besmet raken vind ik, ook als individu op zaterdagmiddag ook best een fijn idee :)

Ook al zit ik qua gezondheid en leeftijd nog best aan de goede kant van allerlei risico's, toch vind ik het een fijn idee dat ik beschermd ben, in ieder geval beter beschermd dan zonder vaccin.

Niet om jou af te vallen hoor, ieder zijn gevoelens, maar los van meer toegang tot zaken (waarvan ik tot nu toe niets heb gemerkt trouwens, ben een paar keer uit eten geweest en heb een theatervoorstelling gezien, maar daar was geen vaccinatiebewijs voor nodig) vind ik bescherming van mijn gezondheid dus zelf eigenlijk het grootste voordeel van vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Klopt.
Tenminste, wanneer je enkel en alleen aan jezelf denkt en nergens anders over, wel ja.
Maar dat heeft weinig te maken met het gegeven dat we trachten corona samen een halt toe proberen te roepen.
En hoe ver gaat dat "samen" nog als het vaccin niet meer voldoende beschermt tegen doorgifte, en dus vooral jezelf beschermt tegen de Delta-variant?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 10:37
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:33:
[...]

En hoe ver gaat dat "samen" nog als het vaccin niet meer voldoende beschermt tegen doorgifte, en dus vooral jezelf beschermt tegen de Delta-variant?
Dat is afhankelijk van de mate waarin de vaccins doorgifte beperken (weten we nog niet). Iig is bescherming tegen ziekte ook bescherming van de zorg.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Dan hebben de mensen die geen vaccin willen pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]En hoe ver gaat dat "samen" nog als het vaccin niet meer voldoende beschermt tegen doorgifte, en dus vooral jezelf beschermt tegen de Delta-variant?
Ik heb het volste vertrouwen in de wetenschap. Die zal dan, bij onvoldoende bescherming, in staat moeten worden geacht om snel een nieuw vaccin te ontwikkelen. Met de reeds opgebouwde kennis van het virus zou dat ontwikkelen best wel eens snel kunnen gaan. Alleen iedereen opnieuw snel vaccineren, dat zal dan nog een uitdaging worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44
Ik ben wel benieuwd hoe ziekenhuisopnamens zich gaan ontwikkelen de komende tijd.
En of er nou ook veel besmettingen bij volledig gevaccineerden komen.
We zullen zien hoe deze zomergolf zich gaat ontwikkelen.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat zo'n beetje alles versoepelt werd 2 weken geleden. Doe dat nou in stappen zodat het aantal "live besmettingen" nog lager zou liggen.
Maar die discussie is hier al veelvuldig gevoert. Ik wilde alleen even mijn mening erover geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-04 18:04
Jedi_Pimp schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Je hebt geen enkele weekendkrant gelezen?
Niet relevant, want dat was niet wat je zei en ook niet waar ik op reageerde. Je had het er over dat het OMT slechts advies geeft en dat de overheid dat eens moet inzien. Terwijl de overheid een lange lijst heeft met het niet opvolgen van die adviezen. Ze weten dus dondersgoed dat het adviezen zijn die je kan negeren wegens $reasons.

Dat die discussie moet plaatsvinden ben ik het met je eens, maar ik vermoed dat we ernstig van mening verschillen over waar we momenteel in context van die discussie staan. Gezien de discussie de afgelopen maanden bekruipt me tevens het gevoel dat veel mensen die discussie alleen open gaan vinden als de uitkomst is wat ze wensen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Alleen iedereen opnieuw snel vaccineren, dat zal dan nog een uitdaging worden.
Ik neem aan dat de wetenschap ook kan werken aan zelfkits, net als de insulinespuit bij diabetes patienten? Dan is het een kwestie van de fabrieken en DHL/PostNL opschalen om iedereen op tijd zijn spuitje te bezorgen.

Een beetje zelfkit moet dan wel een Bluetooth signaal geven naar een corona app zodat geljik geregistreerd wordt dat de vaccinatie is gezet (we zitten hier immers wel op Tweakers :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:10
Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:
[...]
Een beetje zelfkit moet dan wel een Bluetooth signaal geven naar een corona app zodat geljik geregistreerd wordt dat de vaccinatie is gezet (we zitten hier immers wel op Tweakers :+ )
Je kunt toch gewoon de chip van Bill Gates uitlezen over 5G? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 20:30

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan dat de wetenschap ook kan werken aan zelfkits, net als de insulinespuit bij diabetes patienten? Dan is het een kwestie van de fabrieken en DHL/PostNL opschalen om iedereen op tijd zijn spuitje te bezorgen.

Ohja want een digitaal signaal vanuit je vaccin geeft echt geen extra voer aan de wappies die geloven dat er chips inzitten. Die chips wil je er nog echt instoppen ook.

Laat het prikken maar aan de GGD over. Er is prima opgeschaald. Nog altijd is de bottleneck het aantal vaccins. Geef er 30 miljoen tegelijk en we zijn zo klaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:56

Laguna

Connaisseur

D-e-n schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Daarom moeten we ook blijven benadrukken dat je vaccineren niet alleen voor jezelf doet maar juist voor een ander. Zie ook hoe ziekten als mazelen en polio af en toe weer opduiken in gebieden waar er minder mensen een vaccin hebben gehad.
Dat is het mantra van de overheid. Vaccineren doe je echter nog steeds voor jezelf:

https://www.nporadio1.nl/...it-bestaat-niet-bij-covid

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ohja want een digitaal signaal vanuit je vaccin geeft echt geen extra voer aan de wappies die geloven dat er chips inzitten. Die chips wil je er nog echt instoppen ook.
Nee, de injectiespuit zou technisch iets moeten doen qua communicatie. Niet de payload.
Laat het prikken maar aan de GGD over. Er is prima opgeschaald. Nog altijd is de bottleneck het aantal vaccins. Geef er 30 miljoen tegelijk en we zijn zo klaar.
Zelfs met een miljoen prikken per week zijn we bijna 4 maanden bezig, dat is meer dan een kalenderseizoen. Uiteindelijk zal er toch iets verzonnen moeten worden om dit proces sneller te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 11:49
Yaksa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Ik heb het volste vertrouwen in de wetenschap. Die zal dan, bij onvoldoende bescherming, in staat moeten worden geacht om snel een nieuw vaccin te ontwikkelen. Met de reeds opgebouwde kennis van het virus zou dat ontwikkelen best wel eens snel kunnen gaan. Alleen iedereen opnieuw snel vaccineren, dat zal dan nog een uitdaging worden.
Hangt er vanaf op welke termijn, momenteel staat de meeste infrastructuur nog (ruimte, spullen, mensen).
En op zich is die ook later wel weer snel genoeg op te bouwen als het echt moet. Zeker als we dan voor een nieuwe variant met maar 1 prik toekunnen scheelt dat al een flinke slok op een borrel.

Wat een lastigere situatie kan zijn is een 3e prik, waar wel aanleiding voor is maar ook niet geheel doorslaggevend. Dan zie ik een hoop van de huidige locaties en normale huurders (bijvb sport) wel gaan klagen, als het heel evident is omdat er anders ook geen sport zal plaatsvinden dan zal dat minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Nee, de injectiespuit zou technisch iets moeten doen qua communicatie. Niet de payload.

[...]

Zelfs met een miljoen prikken per week zijn we bijna 4 maanden bezig, dat is meer dan een kalenderseizoen. Uiteindelijk zal er toch iets verzonnen moeten worden om dit proces sneller te doorlopen.
We hebben al eerder laten zien dat we er prima 1.5miljoen zetten. Dat scheelt toch weer.
En ik geloof als ik de capaciteiten van de teststraten zie waar ik regelmatig werk dit nog vele malen meer kan zijn.
Als we 3miljoen per week zetten en we 15 miljoen Nederlanders willen vaccineren praten we dus over 10 weken.
Valt best mee toch?
Denk dat iedereen een spuit sturen niet perse sneller gaat als je ziet dat postnl in februari pas klaar is met kerstkaarten bezorgen. Het scheelt ook een bak wantrouwen ten opzichte van iedereen een digitale spuit te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Als ik zo'n test iedere week moet doen wel. En dan ga ik niet zozeer stappen, maar als ik iedere keer dat ik iets leuks zou willen gaan doen eerst een uur in de rij moet staan voor een test zou ik die leuke dingen een stuk minder vaak doen.
Snap ik, alleen ik probeer duidelijk te maken dat ook dat laatste wel degelijk een gezondheidsvoordeel kan geven, zeker voor jongeren. En zoals je zegt heeft iedereen de keuze tussen testen of vaccineren. Naar mijn idee zit er een groot grijs gebied met dit testen/vaccineren tussen enerzijds 'verplichten' bij leuke dingen en aan de andere kant daadwerkelijk gezondheidsvoordelen.

Dus zo heel verwerpelijk vind ik het uiteindelijk niet, ook al ben ik er ook niet zo'n voorstander van. De andere optie is simpelweg dingen langer dicht houden en dat zorgt juist voor meer gezondheidsnadelen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Dat is het mantra van de overheid. Vaccineren doe je echter nog steeds voor jezelf:

https://www.nporadio1.nl/...it-bestaat-niet-bij-covid
Ik vind dat die hoogleraar wat te kort door de bocht gaat met zijn uitspraak. Want nergens sluit hij uit dat het vaccin positieve invloed heeft op de besmettelijkheid. En dan nog: als het vaccin zich ontwikkelt tot een milde ziekte doordat iedereen een vaccin heeft lijkt me dat een betere situatie dan wanneer het in de ergste vorm rondgaat bij een hele grote groep anti-vaxxers. Want daar komen wellicht ook weer ernstige mutaties uit voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:50:
[...]

We hebben al eerder laten zien dat we er prima 1.5miljoen zetten. Dat scheelt toch weer.
En ik geloof als ik de capaciteiten van de teststraten zie waar ik regelmatig werk dit nog vele malen meer kan zijn.
Als we 3miljoen per week zetten en we 15 miljoen Nederlanders willen vaccineren praten we dus over 10 weken.
Valt best mee toch?
Denk dat iedereen een spuit sturen niet perse sneller gaat als je ziet dat postnl in februari pas klaar is met kerstkaarten bezorgen. Het scheelt ook een bak wantrouwen ten opzichte van iedereen een digitale spuit te sturen.
Dat zou betekenen dat we continu in crisismode zullen moeten blijven, bijvoorbeeld gezien de benodigde capaciteit qua personeel en lokaties.

Het zal misschien een hybride model worden, waarbij de mensen kunnen kiezen voor begeleid prikken of zelfstandig. Dit zag je immers ook bij het testen, eerst was er alleen de PCR bij de GGD (die lang niet iedereen kreeg vanwege beschikbaarheid) en nu kan je bij de Kruidvat een testje kopen en bij problemen moet je nog even naar de GGD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Dat zou betekenen dat we continu in crisismode zullen moeten blijven, bijvoorbeeld gezien de benodigde capaciteit qua personeel en lokaties.

Het zal misschien een hybride model worden, waarbij de mensen kunnen kiezen voor begeleid prikken of zelfstandig. Dit zag je immers ook bij het testen, eerst was er alleen de PCR bij de GGD (die lang niet iedereen kreeg vanwege beschikbaarheid) en nu kan je bij de Kruidvat een testje kopen en bij problemen moet je nog even naar de GGD.
Niet bij problemen.
Letterlijk bij elke covid klacht dien je naar de GGD te gaan. Een zelftest is niet bedoeld om te testen bij klachten.
Een zelftest is eigenlijk nergens voor bedoeld behalve voor de leuk. Lees de bijsluiter maar. Staat er letterlijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Volgens mij is de les van de afgelopen dagen nog niet echt aangekomen bij de jongeren: Nederlandse tieners massaal naar Knokke om te feesten: ‘Niemand houdt zich toch aan de regels?’
Alsof corona niet bestaat, zo gedragen de Nederlandse tieners in het uitgaansleven van Knokke zich. Op het Alfred Verweeplein was van afstand houden geen sprake en ook het verplicht aan tafel zitten bleek geen optie.
Honderden Nederlandse tieners kwamen samen op het plein om hun vakantie feestelijk in te zetten. Tafels en stoelen waren er simpelweg te weinig. ,,Het is onmogelijk te handhaven”, zegt commissaris Frederic Neirynck.
Een landgenoot van Caroline en Mirte is iets scherper in z'n mening. ,,Corona is gezeik. Ik geloof er niet in. Ik wil gewoon uitgaan”, roept hij ons duidelijk aangeschoten toe.

Een meisje uit Utrecht wijst erop dat het individuen zijn die de sfeer verpesten voor iedereen. ,,Al is er toch wel héél veel politie. Er is toch niemand die zich aan de regels houdt? En daarbij: heeft ondertussen niet al iedereen corona gehad?‘’

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Niet bij problemen.
Letterlijk bij elke covid klacht dien je naar de GGD te gaan. Een zelftest is niet bedoeld om te testen bij klachten.
Een zelftest is eigenlijk nergens voor bedoeld behalve voor de leuk. Lees de bijsluiter maar. Staat er letterlijk in.
Zoals het aan mij verkocht is: test je positief dan is de kans heel groot dat je ook positief bent. Test je negatief dan zegt dat helemaal niets. Ik heb beroepshalve een doos gekregen en test mezelf twee keer in de week. De bedoeling is asymptomische positieve gevallen tijdig op te sporen en een uitbraak op het werk te voorkomen. Zover ik weet heeft elk personeelslid in het onderwijs en de kinderopvang een doos met zelftests tot zijn beschikking, of liggen zijn ze beschikbaar op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zo hoor ik het vaker, relatief weinig false positives. Dus een aardig laagdrempelig voorselectie middel waarbij je een aantal positieven wegvangt maar geen garanties geeft aan de mensen die negatief testen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:09:
Zo hoor ik het vaker, relatief weinig false positives. Dus een aardig laagdrempelig voorselectie middel waarbij je een aantal positieven wegvangt maar geen garanties geeft aan de mensen die negatief testen.

'relatief weinig' stelt niet zoveel voor in deze mate van interactie.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De les is denk ik heel goed aangekomen. De overheid zegt 10k besmettingen onder jongeren (3-4 miljoen beperkt gevaccineerde) is geen probleem (gaat zo richting 25k). De komende weken gaan alle jongeren er dus toch tegenaan lopen.. Waarom zou je dan niet ervan genieten.. Als ze niet in de kroeg oplopen doem ze dat wel op school of in de winkel. De prevelentie is nog nooit zo hoog geweest en beperkt zich grotendeels tot een beperkte groep, als je weet dat je in die groep zit is er geen ontlopen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
migchiell schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Een fors minder risico op besmetting met een potentieel dodelijk virus, en ook een fors minder ernstig verloop van de ziekte mocht ik toch besmet raken vind ik, ook als individu op zaterdagmiddag ook best een fijn idee :)

Ook al zit ik qua gezondheid en leeftijd nog best aan de goede kant van allerlei risico's, toch vind ik het een fijn idee dat ik beschermd ben, in ieder geval beter beschermd dan zonder vaccin.

Niet om jou af te vallen hoor, ieder zijn gevoelens, maar los van meer toegang tot zaken (waarvan ik tot nu toe niets heb gemerkt trouwens, ben een paar keer uit eten geweest en heb een theatervoorstelling gezien, maar daar was geen vaccinatiebewijs voor nodig) vind ik bescherming van mijn gezondheid dus zelf eigenlijk het grootste voordeel van vaccinatie.
Ik quote jou, maar het is net zo goed een reactie op @D-e-n of @Yaksa

Waarschijnlijk ligt het aan je referentiekader, in de mijne heb ik al ruim een jaar weer fysiek contact met collega's en klanten. Daarbij houd ik mij aan de regels die elke keer na zoveel tijd vervagen. Hoe snel dat gaat hangt af van het bedrijf waar ik terecht kom. Op dag 1 ben je voor iedereen radioactief, op dag 20 komen ze naast je zitten om iets uit te leggen. :P De verschillende werkgevers zien dat ook en zijn vorig jaar herfst begonnen met vooraf testen omdat een ruime afstand houden van elkaar in de praktijk niet werkt. In mijn beleving maakt het niet uit wie je bent of wat je doet, na verloop van tijd verslapt de opvolging van de regels nou eenmaal. Al die tijd heb ik geen corona opgelopen. De keer dat het wel mis ging was het achteraf ook wel duidelijk waarom; een sterk hoestende collega waar ik ruim acht uur dicht bij in de buurt ben geweest. Alleen was dat nog in de tijd dat Hugo en Jaap elkaar op TV lachend de hand gaven, we wisten toen niet beter.
Dus nee, die extra bescherming is voor mij niet de hoofdmoot, het wattenstaafje wat soms meerdere keren per week voorbij komt wel. Als ik daar in privé-tijd ook nog mee te maken krijg bij bezoek aan een theater of zo (wat ik waarschijnlijk net zo vaak doe als jij) dan zie ik lekker egoïstisch geen voordeel in een vaccin voor mij. Maar dat is een mosterd na de maaltijd discussie want het zit er al in. 8)

edit: De twee zinnen van @redwing een paar reacties eerder verwoorden het eigenlijk veel efficiënter. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

Die les komt niet aan omdat bij jongeren simpelweg de urgentie mist. De kans om ziek te worden als jongere is bizar klein. Als men al ziek wordt is het hooguit wat griepachtige verschijnselen voor een paar dagen. Een nóg kleiner deel krijgt het wat zwaarder.

De jongeren die nu los gaan komen uit een periode van blokken, studies afronden, examens maken, veel thuis aan school werken, minder sociale interactie dan normaal. Vervolgens mogen ze eindelijk weer echt los, kunnen ze uit kijken naar een zorgeloze zomer vol feestjes en festivals en nét voor de vakantie goed en wel begonnen is gaat alles op de rem. Ik snap goed dat ze zoiets hebben van 'fuck it'. Ziekenhuiscijfers zijn laag, kans op ziekte nihil, het is lekker weer dus gas erop. Zolang de situatie blijft zoals die nu is (even de besmettingscijfers buiten beschouwing gelaten omdat die toch niet veel zeggen) kan ik het ze gewoon echt niet kwalijk nemen. De wat oudere generatie komt heerlijk tot rust op het terras, de wat jongere generatie doet lekker gek met z'n allen op wat muziek. Ieder z'n ding.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

RobinNL schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:04:
Volgens mij is de les van de afgelopen dagen nog niet echt aangekomen bij de jongeren: Nederlandse tieners massaal naar Knokke om te feesten: ‘Niemand houdt zich toch aan de regels?’

[...]

[...]

[...]
Mwa, ik snap het best wel. Welk risico lopen ze zelf nu daadwerkelijk? Eind van het schooljaar, een gigantisch kutjaar, begin van de vakantie etc.. Ik had wss hetzelfde gedaan met die leeftijd. Doen ze het daar niet, dan is het wel bij iemand thuis of in een keet/schuur o.i.d..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Dat is sowieso een probleem. Een hoop werkelozen die tijdelijk bij de GGD werkzaam waren in BCO, test- of vaccinaitelocatie zeiden vrolijk 'ik stop er mee' omdat hun bijbaantje bij de strandtent weer beschikbaar kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:11:
[...]

[Embed]

[Embed]

[Embed]

'relatief weinig' stelt niet zoveel voor in deze mate van interactie.
Ankona had het over de zelftests. Zijn dat dezelfde als ze bij TVT gebruikten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Dat is sowieso een probleem. Een hoop werkelozen die tijdelijk bij de GGD werkzaam waren in BCO, test- of vaccinaitelocatie zeiden vrolijk 'ik stop er mee' omdat hun bijbaantje bij de strandtent weer beschikbaar kwam.
Zoiets zagen we ook bij AH Online. Althans, dat denk ik. Op het moment dat de horeca weer open kon en veel andere beroepen weer uren konden maken kampten wij opeens met een personeelstekort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Zoiets zagen we ook bij AH Online. Althans, dat denk ik. Op het moment dat de horeca weer open kon en veel andere beroepen weer uren konden maken kampten wij opeens met een personeelstekort :+
Ergens wel treurig dat de loyaliteit naar iets of iemand die jou een jaar lang uit de brand helpt opeens weg is als er weer wat leuks te doen is. Zou ze dan ook niet meer aannemen als ze nu weer met hangende pootjes terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
zacht schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Nee. De afnemer bij TvT duwt het wattenstaafje veel verder je neusholte in waardoor de kans op een nuttige meting groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Ergens wel treurig dat de loyaliteit naar iets of iemand die jou een jaar lang uit de brand helpt opeens weg is als er weer wat leuks te doen is. Zou ze dan ook niet meer aannemen als ze nu weer met hangende pootjes terug komen.
offtopic:
Muah, daar is het ook wel op ingericht hoor. We krijgen bijvoorbeeld per week betaald en als je wilt stoppen dan stop je. Er is dan ook behoorlijk wat doorloop omdat veel mensen het zien als tijdelijk iets. Tussen baantjes door, als bijbaan tijdens de studie, in de vakantie, noem maar op. Het is voor veel mensen niet meer dan een tussenstop. Overigens zijn er ook wel wat vaste mensen hoor, maar als ik vandaag besluit dat ik volgende week iets anders ga doen dan kan dat gewoon zonder problemen.

Niet dat ik dat doe want ik ben wel een loyale hond en m'n band met de mensen boven me is goed, maar het kan wel gewoon.

*knip* en vanaf hier weer terug naar Corona aub :)

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
ziekenhuizen nog geen stijging gelukkig (bron: LCPS)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo3BXsEiMLzecd1UyP0syS8RJTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqQqyFurJqnHPyblriqTDozW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:21:
[...]

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:23:
[...]

offtopic:
Dat zou ergens ook wel betekenen dat de salarissen simpelweg niet aantrekkelijk genoeg zijn om personeel te behouden. De horeca staat sowieso al bekend om de lage salarissen, tijdelijke contracten en slechte secundaire arbeidsvoorwaarden... dus als je aan die sector mensen kwijtraakt dan doe je als werkgever toch iets goed fout.
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:25:
[...]

offtopic:
Je kunt het ook omgekeerd zien: de loyaliteit bij die werknemers is juist ontzettend hoog. Jarenlang bij horecazaak X werken en gewoon weer terugkeren zodra het kan - ondanks de grote onzekerheid die er nog steeds heerst!

*knip* en graag weer ontopic verder aub :)

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Beide zijn antigeen sneltesten.

Zal wel verschil in gebruik kunnen zijn zoals @jadjong aangeeft. Hoewel ze ook daar niet echt diep gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Die les komt niet aan omdat bij jongeren simpelweg de urgentie mist. De kans om ziek te worden als jongere is bizar klein. Als men al ziek wordt is het hooguit wat griepachtige verschijnselen voor een paar dagen. Een nóg kleiner deel krijgt het wat zwaarder.
De urgentie is er van de overheid niet.. Daar is de message van. "10k-25k besmettingen per dag onder jongeren interesseert ons helemaal niks. Daar zijn geen maatregelen voor nodig, laat elkaar maar besmetten. We hebben alleen zorgen dar het overslaat naar ouderen.."

Nu doen ze dat en is het weer niet goed. Solidariteit van jongeren verwachten en vervolgens een middelvinger naar hun opsteken door het te laten gaan. Dan kan je niet verwachten dat ze nu weer aan de leiband krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

D-e-n schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Ik vind dat die hoogleraar wat te kort door de bocht gaat met zijn uitspraak. Want nergens sluit hij uit dat het vaccin positieve invloed heeft op de besmettelijkheid. En dan nog: als het vaccin zich ontwikkelt tot een milde ziekte doordat iedereen een vaccin heeft lijkt me dat een betere situatie dan wanneer het in de ergste vorm rondgaat bij een hele grote groep anti-vaxxers. Want daar komen wellicht ook weer ernstige mutaties uit voort.
Het virus leidt bij de overgrote meerderheid reeds tot milde ziekte, dat is nooit anders geweest. Ondanks dat veel mensen zich laten vaccineren zal het virus (in welke vorm dan ook) nog steeds rondgaan en kunnen er mutaties optreden zowel bij mensen die gevaccineerd zijn als niet gevaccineerd. Met tevens de kans op een variant waar de huidige vaccins niet tegen werken bij gevaccineerde mensen met een slecht werkend immuunsysteem.

Er wordt tevens al gesproken over de kans dat de vaccins bij kwetsbare mensen in het najaar mogelijk niet meer voldoende werken, als je daar niet tijdig op anticipeert kom je nooit van het invoeren van maatregelen af in een poging deze mensen te beschermen. Er dient daarom ook gesproken te worden over een lange termijn strategie.

In het VK is hier al wel over gesproken en het wordt afwachten of ze morgen besluiten door te gaan met het afschaffen van alle maatregelen op 19 juli.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
*knip* offtopic, graag bij Corona blijven niet teveel op die zijdelingse discussies verder gaan...

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
ijdod schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Niet relevant, want dat was niet wat je zei en ook niet waar ik op reageerde. Je had het er over dat het OMT slechts advies geeft en dat de overheid dat eens moet inzien. Terwijl de overheid een lange lijst heeft met het niet opvolgen van die adviezen. Ze weten dus dondersgoed dat het adviezen zijn die je kan negeren wegens $reasons.
Fair enough, het is zeker zo dat niet elk advies bindend wordt overgenomen. De parallel met de openbaring die in sommige kranten te lezen was gisteren, vond ik echter op zijn plaats omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat OMT adviezen soms gebruikt worden als omzeiling van moeilijke discussies.
Dat die discussie moet plaatsvinden ben ik het met je eens, maar ik vermoed dat we ernstig van mening verschillen over waar we momenteel in context van die discussie staan. Gezien de discussie de afgelopen maanden bekruipt me tevens het gevoel dat veel mensen die discussie alleen open gaan vinden als de uitkomst is wat ze wensen.
Ik denk dat dat beide kanten op gebeurt. Mezelf kan ik in ieder geval recht in de spiegel aankijken, aangezien ik al vanaf de zomer vorig jaar hiervoor pleit en hierover contact heb gehad met diverse journalisten en redacties.

Verschillen van mening is prima, daarvoor zitten we hier tenslotte, toch? :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:29
Gonadan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:12:
[...]
Dat is mogelijk, maar die conclusie kan je niet trekken op basis van die cijfers. Die stellen dat slechts 9% van de testen door TvT komt. Maar dat zijn alleen de cijfers van de tests voorafgaand aan een feestje, iedereen die daardoor achteraf klachten heeft loopt bij de GGD.
Het aandeel dat het TvT-principe bijdraagt in de besmettingen is dan ook vele malen groter dan die 9%.
Ik had het over het aandeel positieve tests dat afkomstig was van testen uitgevoerd door TvT. Niet dat we zonder het TvT-principe hetzelfde aantal besmettingen zouden hebben. Het principe zelf heeft natuurlijk flink bijgedragen in het aantal besmettingen. Er werd namelijk in eerdere posts (waar ik op antwoordde) gesuggereerd dat we deze besmettingen enkel en alleen doormiddel van de tests van TvT vinden en dat jongeren zich anders helemaal niet zouden laten testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Laguna schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Het virus leidt bij de overgrote meerderheid reeds tot milde ziekte, dat is nooit anders geweest. Ondanks dat veel mensen zich laten vaccineren zal het virus (in welke vorm dan ook) nog steeds rondgaan en kunnen er mutaties optreden zowel bij mensen die gevaccineerd zijn als niet gevaccineerd. Met tevens de kans op een variant waar de huidige vaccins niet tegen werken bij gevaccineerde mensen met een slecht werkend immuunsysteem.

Er wordt tevens al gesproken over de kans dat de vaccins bij kwetsbare mensen in het najaar mogelijk niet meer voldoende werken, als je daar niet tijdig op anticipeert kom je nooit van het invoeren van maatregelen af in een poging deze mensen te beschermen. Er dient daarom ook gesproken te worden over een lange termijn strategie.

In het VK is hier al wel over gesproken en het wordt afwachten of ze morgen besluiten door te gaan met het afschaffen van alle maatregelen op 19 juli.
Uiteindelijk kom je ook gewoon op een punt dat je moet zeggen 'we kunnen niet meer iedereen beschermen' Al meer dan een jaar doen we onze best om vooral de kwetsbaren te beschermen, want die lopen nou eenmaal het meeste risico. Als straks die kwetsbaren ingeënt zijn én iedereen die het wil, dan kom je op een punt dat je alles hebt gedaan wat realistisch is. Je kunt niet eindeloos maatregelen in stand houden om een relatief kleine groep te beschermen. Wat ik eerder ook al zei: mensen die nu sterven met/door Covid zijn waarschijnlijk al dermate zwak dat ze net zo goed door wat anders hadden kunnen sterven. Vandaag Covid, volgende week een hittegolf, de week erna een hartaanval.

Als over een paar weken blijkt dat het aantal patiënten in ziekenhuizen niet drastisch toe is genomen dan zit je op het punt dat je de maatregelen gewoon los moet laten. Als je op dit punt zó kwetsbaar bent dat een vaccin je niet helpt, of dat een vaccin zelfs schadelijk kan zijn, dan kun je eigenlijk niet meer verwachten dat miljoenen mensen daar rekening mee gaan houden. Dat klinkt misschien wat cru, maar dat is nou eenmaal de harde realiteit. Je kunt niet iedereen eindeloos blijven beschermen ten koste van anderen.

Nou zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen 'je kunt niet iedereen altijd een lolletje gunnen ten koste van anderen' maar er zijn nou eenmaal grenzen. We liggen er ook niet wakker van als er 3.000 mensen sterven in een jaar door de griep. Ook daarbij is er een kans dat een gezond iemand een zwak iemand aansteekt waarna die uiteindelijk komt te overlijden. Hoor je niemand over. En ondanks doden in bijvoorbeeld het verkeer door alcohol, of enorm veel leed (ook bij de directe omgeving) door alcoholisme zullen enorm veel mensen vrolijk nog een pilsje pakken. Het doel moet de middelen heiligen en we zitten qua Covid zo'n beetje op het punt dat dat niet meer het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@SomerenV en waar laten we de zieken dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
@SomerenV ik had graag de kans gehad mezelf te beschermen dmv 2 inentingen voor we de groepsimmumiteit gingen introduceren.

Als iedereen de kans heeft gehad zich in te enten heb je wellicht een ander scenario - waarbij je op een gegeven moment de maatregelen helemaal los laat. Maar daar zijn we toch nog nét niet gewoon?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

In het ziekenhuis? :+ Zolang we geen instroom van vele tientallen mensen per dag hebben kan dat prima hoor. In 2018 hadden we meer dan 3.000.000 ziekenhuisopnames in Nederland. Dat komt neer op meer dan 8.000 per dag. Een fractie daarvan is op dit moment toe te rekenen aan Covid. En weer een fractie daarvan komt misschien op de IC terecht.

We kunnen best wat aan qua instroom, maar als het consequent, wekenlang tussen de 200 en 300 covidpatiënten per dag zit dan gaat het fout, omdat daardoor ook vrij rap onze IC's vol komen te liggen.
NiGeLaToR schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:06:
@SomerenV ik had graag de kans gehad mezelf te beschermen dmv 2 inentingen voor we de groepsimmumiteit gingen introduceren.

Als iedereen de kans heeft gehad zich in te enten heb je wellicht een ander scenario - waarbij je op een gegeven moment de maatregelen helemaal los laat. Maar daar zijn we toch nog nét niet gewoon?
Het belangrijkste is om de kwetsbaren te beschermen want die zorgen voor de grootste druk op de zorg. Het doel is nooit geweest om iedereen te beschermen, want niet iedereen loopt (evenveel) risico. We zitten nu op een punt dat een aanzienlijk deel van de kwetsbaren/ouderen volledig ingeënt is, dus de kans dat het fout gaat in de ziekenhuizen wordt met de dag kleiner. Als die kans klein genoeg is kun je zonder problemen alles loslaten.

Als blijkt dat meer dan 10.000 besmettingen nu niet meer genoeg is om een deuk in een pakje boter te slaan dan ben je gewoon op het punt gekomen dat je veilig de maatregelen los kunt laten zonder dat de zorg opnieuw overspoeld wordt. Ondertussen rustig verder gaan met vaccineren van alle anderen die een spuitje willen en áls iemand toch opgenomen moet worden dan is daar alle ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:12:
Het belangrijkste is om de kwetsbaren te beschermen want die zorgen voor de grootste druk op de zorg. Het doel is nooit geweest om iedereen te beschermen, want niet iedereen loopt (evenveel) risico. We zitten nu op een punt dat een aanzienlijk deel van de kwetsbaren/ouderen volledig ingeënt is, dus de kans dat het fout gaat in de ziekenhuizen wordt met de dag kleiner. Als die kans klein genoeg is kun je zonder problemen alles loslaten.

Als blijkt dat meer dan 10.000 besmettingen nu niet meer genoeg is om een deuk in een pakje boter te slaan dan ben je gewoon op het punt gekomen dat je veilig de maatregelen los kunt laten zonder dat de zorg opnieuw overspoeld wordt. Ondertussen rustig verder gaan met vaccineren van alle anderen die een spuitje willen en áls iemand toch opgenomen moet worden dan is daar alle ruimte voor.
Daarnaast is het doel ook om het aantal besmettingen in het algemeen laag te houden. Meer actieve gevallen = meer kans op mutaties. Als we lekker los gaan terwijl nog niet iedereen die het wil de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden lopen de besmettingen, zoals recent, snel op. Dat is een kweekvijver voor eventuele mutaties die het vaccin minder nuttig maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Hier snap ik dan weer weinig van, je zou denken dat het nog wel even na-ijlt. Storing? Teststraat volgeboekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:24

Brons

Fail!

14,4% positief. Te weinig getest dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xh3adshotx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Daarnaast is het doel ook om het aantal besmettingen in het algemeen laag te houden. Meer actieve gevallen = meer kans op mutaties. Als we lekker los gaan terwijl nog niet iedereen die het wil de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden lopen de besmettingen, zoals recent, snel op. Dat is een kweekvijver voor eventuele mutaties die het vaccin minder nuttig maken.
Wat bedoel je met actieve gevallen nu steeds duidelijker wordt dat gevaccineerde mensen net zo goed het virus asymptomatisch onder de leden kunnen houden?

Zitten we straks niet met een enorm aantal besmette mensen zonder symptonen, een kweekvijver ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-04 18:04
Sowieso geen +~10% TvT testen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Van de andere kant: als je iedereen in sociaal isolement houdt bouwt men veel minder goed een fatsoenlijke weerstand op waardoor ze weer sneller (en ernstiger) ziek kunnen worden. Het is niet voor niets dat een wintervirus bij babies afgelopen maand ergens de kop op stak en even viraal ging. Dat kwam ook doordat door alle restricties er minder weerstand was opgebouwd. Als je zelf gezond genoeg bent dan is het helemaal niet erg om met een ziek persoon in aanraking te komen. Goed voor je weerstand, ook al kun je er soms zelf ook wat ziekjes van worden.

Een jaar geleden voorspelde men al dat Covid19 mogelijk een seizoensvirus zou worden dat niet meer weg gaat. Gevolg is uiteindelijk dat de kwetsbaren naast hun griepprik ook de Covidprik halen en dat de rest vrolijk doorgaat met hun leven. Ieder virus blijft muteren, anders dooft het vanzelf uit. Dat een vaccinatie wat minder effect kan hebben klopt, maar zolang het effectief genoeg is om iemand uit het ziekenhuis te houden is er nog steeds geen man overboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Brons schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:19:
Als er gewoon veel mensen als gevolg van bco naar de teststraat gaan lijkt me dat een prima verklaring voor een hoger %. Ook zijn er in deze periode weinig verkoudheidjes als je klachten hebt is de kans gewoon groter dat het corona is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Waaruit blijkt overigens dat 14,4% positief inhoud dat er te weinig testcapaciteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
breew schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:31:
ziekenhuizen nog geen stijging gelukkig (bron: LCPS)
Volgens mij zijn die gestopt met rapporteren in het weekend, maar misschien hebben ze ondertussen weer de draad opgepakt.
[...]
Daarnaast is het doel ook om het aantal besmettingen in het algemeen laag te houden.
Misschien nu enigszins, maar de overheid stuurt in essentie nog steeds op zorgcapaciteit. De maatregelen die nu zijn afgekondigd lijken mij ook niet voldoende om R<1 te krijgen en dus blijven er dagelijks meer besmettingen bij komen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Wolly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Wat bedoel je met actieve gevallen nu steeds duidelijker wordt dat gevaccineerde mensen net zo goed het virus asymptomatisch onder de leden kunnen houden?

Zitten we straks niet met een enorm aantal besmette mensen zonder symptonen, een kweekvijver ?
Actieve gevallen zijn het aantal mensen die op dit moment geïnfecteerd zijn met het virus. Dat kunnen dus symptomatische en asymptomatische mensen zijn. Dat gevaccineerde ook kans hebben om geïnfecteerd te worden klopt inderdaad, het voordeel is wel dat een asymptomatische infectie minder snel verspreid dan een symptomatische. Hierdoor is de verspreiding hopelijk minder snel waardoor je minder (snel) nieuwe infecties krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
update 2021-07-11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pSwIc8xKdpYFYUxLG5wEDrlW_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zy0fkvfRE2Vzl6VN4QMF0cDS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewivhqjwKH1Dr71BAcA9tcBgnKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ofGjlbx6A6HoORmhvhGi6uQr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7l2Vw51a5xiD0UVAs6GfaEkLkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6tEmGYrzYsMTPwQdUTDWZaXE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb-mUFXwYN0LCuEpBhtOt0Y0TGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XWK4anAQoDugYbbdYci3u4cq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLgBIVHFUy62nLjePruZmMREZnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bwM1UtlMlM3aff86A4Vh0PA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOvP4zUibSzJ8HHSIth01uupK24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAeysOVRkqYbwjKb4ZAnNQmr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggeSZ_UMOLjXW_xyctdzLFdGFqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DnhDPWmrDk5DrQKvbyjhidYD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqn4QdihjTwB8nUQm-WruHNwBY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KpAMGH6SET9zOV1jspFjGHlk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkkjtBmnqhCLY0CaFZelVAMrTUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/prpwe8q7LFqpXS2KAbEk6cpe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adzdvdoL5BuW9qhZ4kFS_xNADAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mQc1z6qOUgYRVAg41fUXH0ar.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3RqgQSnrub2lqMkVTa3InhbKj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KSd94zDAKgUUA8pTEbriXZG8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnNgCZ8vi86d_iot3OJsYpuXDRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwFwjBkoCxkfPTZw13v73YtK.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
Het aantal besmettingen en groeigetal van alleen de GGD testen. Data t/m 9 juli.
  • De datum geregistreerd is de datum van afname (niet van rapportage), en is beschikbaar tot twee dagen terug. Deze kunnen nog stijgen.
  • Als je positief test bij TestenVoorToegang, hoeft je geen test bij de GGD te doen
Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/Z0p.svg
Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/Z06.svg
Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/Z0q.svg
Bron: https://data.rivm.nl/covid-19/, github.com/mzelst/covid-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Number10 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Volgens mij zijn die gestopt met rapporteren in het weekend, maar misschien hebben ze ondertussen weer de draad opgepakt.
[...]
de datafeed is iig bijgewerkt tm vandaag...
https://lcps.nu/datafeed/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Als deze cijfers volledig zijn en kloppen zijn ze erg mooi, zelfs voor een zondag. Één datapunt is natuurlijk te weinig om conclusies uit te trekken, maar het is wel de eerste en beter dan weer een extreem getal.

Wel gek om 'blij' te zijn met 'maar' 9400 besmettingen... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:24:
Waaruit blijkt overigens dat 14,4% positief inhoud dat er te weinig testcapaciteit is?
Dat is een belangrijke mogelijkheid om in overweging te nemen. Een hoger percentage positieven is in ieder geval niet beter. Zie ook mijn reactie van gisteravond over percentage positief:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Balance schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:28:
Wel gek om 'blij' te zijn met 'maar' 9400 besmettingen... :/
Dat is het hele probleem. We hebben als (onwetend) publiek in dit circus geen referentiegetallen van andere ziektes waar we al jaren mee leven. Misschien haal je bij het Rhino virus wat een paar weken geleden zo populair was wel 40k positieve testen per dag. Who knows. :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 07:38

Plasma_Wolf

Student

Lijkt me heel voorbarig. Deze besmettingscijfers zijn van de weekenddip die we altijd hebben gezien tijdens de pandemie, en de besmettingen die nu worden geregistreerd zijn vorige week opgelopen. De nieuwe (maar zwakke) maatregelen zijn gisteren genomen, dus alle besmettingen van deze week moeten er nog bij komen. In een week van 700 naar 10.000 is enorm, en ik verwacht een vergelijkbare groei in de komende week, dus ik hecht niet veel waarde aan de Zondagdip die we zo vaak hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Brons schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:19:
Je kan nog 190.000 man door de teststraat halen om het percentage naar beneden te trekken, maar helpt dat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:21:
[...]Van de andere kant: als je iedereen in sociaal isolement houdt bouwt men veel minder goed een fatsoenlijke weerstand op waardoor ze weer sneller (en ernstiger) ziek kunnen worden. Het is niet voor niets dat een wintervirus bij babies afgelopen maand ergens de kop op stak en even viraal ging. Dat kwam ook doordat door alle restricties er minder weerstand was opgebouwd. Als je zelf gezond genoeg bent dan is het helemaal niet erg om met een ziek persoon in aanraking te komen. Goed voor je weerstand, ook al kun je er soms zelf ook wat ziekjes van worden.

Een jaar geleden voorspelde men al dat Covid19 mogelijk een seizoensvirus zou worden dat niet meer weg gaat. Gevolg is uiteindelijk dat de kwetsbaren naast hun griepprik ook de Covidprik halen en dat de rest vrolijk doorgaat met hun leven. Ieder virus blijft muteren, anders dooft het vanzelf uit. Dat een vaccinatie wat minder effect kan hebben klopt, maar zolang het effectief genoeg is om iemand uit het ziekenhuis te houden is er nog steeds geen man overboord.
Dat een gezond lichaam en gezonde levensstijl een betere weerstand tegen virussen kan opleveren ben ik wel met je eens. Maar het geeft geen garantie.
Buiten dat, iedereen een gezonde levensstijl aanleren is waarschijnlijk een veel grotere uitdaging dan het (tijdelijk) aanleren van een paar simpele maatregelen om het risico aanzienlijk te beperken om iets op te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-04 22:29
Stijging in alle leeftijdsgroepen (behalve 90+):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6BNoy1XoAI1Mau?format=png&name=4096x4096

[ Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 11-07-2021 15:36 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Je kan nog 190.000 man door de teststraat halen om het percentage naar beneden te trekken, maar helpt dat. :?
Ik denk niet dat hij bedoeld dat het percentage lager moet. Vermoed dat het punt is dat er minder getest is dan voorgaande dagen waardoor het cijfer lager ligt maar het aantal positieve tests is verhoudingsgewijs hoger.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-04 22:29
Plasma_Wolf schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:32:
Lijkt me heel voorbarig. Deze besmettingscijfers zijn van de weekenddip die we altijd hebben gezien tijdens de pandemie, en de besmettingen die nu worden geregistreerd zijn vorige week opgelopen. De nieuwe (maar zwakke) maatregelen zijn gisteren genomen, dus alle besmettingen van deze week moeten er nog bij komen. In een week van 700 naar 10.000 is enorm, en ik verwacht een vergelijkbare groei in de komende week, dus ik hecht niet veel waarde aan de Zondagdip die we zo vaak hebben gezien.
We hebben een achterstand in registratie volgens het dashboard:
Door een achterstand in administratie valt het cijfer vandaag lager uit dan het werkelijk is.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20:44
TheRicolaa10 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:
Stijging in alle leeftijdsgroepen (behalve 90+):
[Afbeelding]
Met zo'n y-as is het wel lastig lezen. Feit blijft dat het overgrote deel van de besmettingen in leeftijd onder 30 jaar zit.

Overigens op het dashboard staat dit bij positieve tests:
Door een achterstand in administratie valt het cijfer vandaag lager uit dan het werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:24

Brons

Fail!

[...]

Het helpt de mensen niet met hun infectie. Het maakt het cijfer wel meer betrouwbaar, we missen gewoon veel positieve resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xh3adshotx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Actieve gevallen zijn het aantal mensen die op dit moment geïnfecteerd zijn met het virus. Dat kunnen dus symptomatische en asymptomatische mensen zijn. Dat gevaccineerde ook kans hebben om geïnfecteerd te worden klopt inderdaad, het voordeel is wel dat een asymptomatische infectie minder snel verspreid dan een symptomatische. Hierdoor is de verspreiding hopelijk minder snel waardoor je minder (snel) nieuwe infecties krijgt.
Asymptomatisch verspreid minder snel maar komt wel met meer mensen dichterbij in contact waardoor de verspreidingskans weer omhoog gaat.

Hierom denk ik dat de 1,5m nog lang zal blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:02

Misschien hierdoor veroorzaakt (m.n. dat gisteren uitzonderlijk hoog was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Net even de links gelezen van number10, en ik denk het nu te begrijpen. Doordat er 14,4% positieve tests zijn kun je concluderen dat er veel mensen besmet zijn. Het gevaar is echter dat de testcapaciteit vol zit, waardoor mensen niet of pas dagen later terecht kunnen. Dit kan de besmettingen verder doen oplopen omdat men simpelweg niet weet of men besmet is..... ideaal zou je dus inderdaad nog 190k extra tests afnemen, waardoor het percentage uiteindelijk lager zal uitvallen. Uiteindelijk om een goed beeld te houden over de verspreiding van het virus....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:22
Lijkt me heel voorbarig. Deze besmettingscijfers zijn van de weekenddip die we altijd hebben gezien tijdens de pandemie, en de besmettingen die nu worden geregistreerd zijn vorige week opgelopen. De nieuwe (maar zwakke) maatregelen zijn gisteren genomen, dus alle besmettingen van deze week moeten er nog bij komen. WIn een week van 700 naar 10.000 is enorm, en ik verwacht een vergelijkbare groei in de komende week, dus ik hecht niet veel waarde aan de Zondagdip die we zo vaak hebben gezien.
Welke altijd aanwezige weekenddip en welke zo vaak geziene zondagdip? Dat is echt al maanden geleden dat het weekend een scheef beeld gaf.

Als de cijfers te laag zijn dan komt het door een storing, en niet door het weekend.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:48
Op het dashboard staat:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:29
Plenkske schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Met zo'n y-as is het wel lastig lezen. Feit blijft dat het overgrote deel van de besmettingen in leeftijd onder 30 jaar zit.

Overigens op het dashboard staat dit bij positieve tests:
Volgens mij heeft hij deze weer geplot met logaritmische schaal. Wel handig om erbij te vermelden. Zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6BMpCYXEAEV0vC?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:40:
[...]Welke altijd aanwezige weekenddip en welke zo vaak geziene zondagdip? Dat is echt al maanden geleden dat het weekend een scheef beeld gaf.

Als de cijfers te laag zijn dan komt het door een storing, en niet door het weekend.
Kweenie, maar wanneer je de zaagtandgrafieken van de afgelopen anderhalf jaar bekeken hebt dan kan de conclusie niet anders zijn dat die dipjes echt optreden.
Tenzij je alleen naar de 14-daagse gewogen gemiddelde grafieken gekeken hebt, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:38:
[...]
Net even de links gelezen van number10, en ik denk het nu te begrijpen. Doordat er 14,4% positieve tests zijn kun je concluderen dat er veel mensen besmet zijn. Het gevaar is echter dat de testcapaciteit vol zit, waardoor mensen niet of pas dagen later terecht kunnen. Dit kan de besmettingen verder doen oplopen omdat men simpelweg niet weet of men besmet is..... ideaal zou je dus inderdaad nog 190k extra tests afnemen, waardoor het percentage uiteindelijk lager zal uitvallen. Uiteindelijk om een goed beeld te houden over de verspreiding van het virus....
Of het die 190k moet zijn weet ik niet, maar inderdaad. Het percentage positief is vooral een indicator voor het hebben van 'zicht' op de verspreiding. Dat hebben we maar liefst 3 weken gehad sinds september 2020 op grond van de WHO norm van 5%.

Zicht houden op de verspreiding is overigens een van de drie pijlers van het beleid. Evenals de kwetsbaren beschermen (30.000 overlijdensgevallen) en zorgcapciteit beschermen (langdurig dreigend code zwart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Yaksa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Kweenie, maar wanneer je de zaagtandgrafieken van de afgelopen anderhalf jaar bekeken hebt dan kan de conclusie niet anders zijn dat die dipjes echt optreden.
Tenzij je alleen naar de 14-daagse gewogen gemiddelde grafieken gekeken hebt, dat kan natuurlijk ook.
Linkje van de buren: https://forum.fok.nl/topic/2613624/3/25#p200312877

Wijs jij die zo vaak voorkomende weekend en vooral zondagdips maar aan.

Zijn er heus wel, en het fluctueert constant. Maar van duidelijke en opvallende dips is geen sprake.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 11-07-2021 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gaat lekker. Test-capaciteit naar beneden, 24+ uur wachttijd, invloed op cijfers. Administratieve capaciteit naar beneden, onvolledige cijfers. En dan met droge ogen zeggen dat je het niet onderschat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
stylezzz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Of we hebben, heel efficiënt, voornamelijk besmette mensen getest. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
zacht schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Gaat lekker. Test-capaciteit naar beneden, 24+ uur wachttijd, invloed op cijfers. Administratieve capaciteit naar beneden, onvolledige cijfers. En dan met droge ogen zeggen dat je het niet onderschat hebt.
Mensen zijn vier weken geleden al afbesteld en inmiddels ergens anders gaan werken. Die heb je niet in 2 dagen weer terug. Of ze zijn zelf natuurlijk vertrokken toen de zomerdip begon te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 11-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

TvT gaat komende dagen ook een verschil maken. Aantal testen daar is zeer drastisch gedaald.

GGD is weer aan het opschalen, dat duurt even. Dat zal de komende dagen ook wel weer goed komen. Sowieso zie je het aantal testen ook alweer fors oplopen en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de tijd tussen testen en uitslag ook wat opgelopen is, maar nog ruim binnen de 24 uur zit in de meeste gevallen.

Ter info, het aantal testen was gisteren al 141% hoger dan de week ervoor. De opschaling is al goed op gang aan het komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 11-07-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dat klopt niet, de weekenddip die we in het verleden regelmatig zagen was altijd op maandag en dinsdag zichtbaar in de cijfers niet op zondag.

Maar goed weer de zoveelste storing bij de GGD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Ggd brabant meld bijna het hele verschil van gisteren en vandaag in hun rapportage. Vermoedelijk een storing?

https://www.omroepbrabant...flink-minder-dan-gisteren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:52:
[...]

TvT gaat komende dagen ook een verschil maken. Aantal testen daar is zeer drastisch gedaald.

GGD is weer aan het opschalen, dat duurt even. Dat zal de komende dagen ook wel weer goed komen. Sowieso zie je het aantal testen ook alweer fors oplopen en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de tijd tussen testen en uitslag ook wat opgelopen is, maar nog ruim binnen de 24 uur zit in de meeste gevallen.
Dat valt vies tegen.

Gisterochtend (zaterdag) om 12 uur GGD bellen voor een test voor 2 kinderen en 2 volwassenen:
  • 25 minuten in de wacht
  • in de buurt eerste testgelegenheid op maandag
  • om 15.30 terecht kunnen in een dorp op 50km afstand
  • een testlocatie aantreffen die bijkans uitgestorven is
  • om 12.30 3x uitslag
  • om 15.30 1x uitslag
Van de gerelateerde besmettingscluster hoor ik vergelijkbare doorlooptijden. Net zoals er vandaag niet meer getest kan worden.

Dat is bijna even slecht als begin van het testen (ca 30 uur) en veel slechter dan voor het afschalen (ca 6 uur).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ehm, ik maak anders gisteren om een uurtje of 16 toch echt een afspraak voor vandaag 13. 12 was ook nog plek. En dat ik Utrecht, want schijnbaar momenteel nogal hoog zit. Dus wachttijd herken ik absoluut niet
Pagina: 1 2 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).