Hmm blijft wel apart dat de bezetting zelden/nooit mede genoemd wordt als mede indicator.
Gaan we nu weer over het stappenplan beginnen? Dat is inmiddels wel in de vuilnisbak te vinden wederom...Señor Sjon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:45:
[...]
Hugo en feiten zijn een lastige combinatie. Waar in het stappenplan stond de coronapas bijvoorbeeld?

Nou ja, dat is een afgeleide van de langdurige 7daagse gemiddelden met goede vooruitzichtengekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:47:
Hmm blijft wel apart dat de bezetting zelden/nooit mede genoemd wordt als mede indicator.

Komt omdat die lastig te sturen is. Als het daar ineens explosief gaat stijgen ben je al te laat.... de besmettingen waren en zijn altijd een voorloper qua indicatie.gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:47:
In het stappenplan met onzekerheid, nieuwe parameters en voortschrijdend inzicht.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:45:
[...]
Hugo en feiten zijn een lastige combinatie. Waar in het stappenplan stond de coronapas bijvoorbeeld?
Mien god ... "meneer de journalist, u zou onderhand toch ook wel veel te mogen weten over het virus waar u als zo lang verslag over doet. Het verbaast enigszins dat u kennelijk nog geen begrip heeft gekregen dat het een optelsom is. En daar kan en gedeeltelijke sluiting dus prima invloed op hebben. Peinst u daar thuis nog maar even een tijdje over na."
Goh, even voor de duidelijkheid, de Jonge schermt vaker met die 1.8M ongevaccineerden. Volgens coronadashboard zijn er 11.4M volledig gevaccineerd en 1.3M met 1 prik. Plus 1.8M maakt 14.5M. Ze rekenen dan tot 12 jaar niet mee 

"Oooh Jeroen!"
Nvm
[Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2021 19:52]
Goede actie, nog even en van gaal grijpt dat gajes bij de lurvengekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:50:
Mien god ... "meneer de journalist, u zou onderhand toch ook wel veel te mogen weten over het virus waar u als zo lang verslag over doet. Het verbaast enigszins dat u kennelijk nog geen begrip heeft gekregen dat het een optelsom is. En daar kan en gedeeltelijke sluiting dus prima invloed op hebben. Peinst u daar thuis nog maar even een tijdje over na."

Klopt, maar wel wat concreter te maken lijkt mij.MikeyMan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:48:
[...]
Nou ja, dat is een afgeleide van de langdurige 7daagse gemiddelden met goede vooruitzichten
IC zorg kan (mijn gok) +/- 100 COVID gevallen aan, dus die bezetting, dus dat is nodig, plus nog de juiste trend.
Kloar is Klara.
1 prik telt niet als gevaccineerd.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:51:
Goh, even voor de duidelijkheid, de Jonge schermt vaker met die 1.8M ongevaccineerden. Volgens coronadashboard zijn er 11.4M volledig gevaccineerd en 1.3M met 1 prik. Plus 1.8M maakt 14.5M. Ze rekenen dan tot 12 jaar niet mee
That / deaf / dead/ death or the gladiols ?stylezzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:52:
[...]
Goede actie, nog even en van gaal grijpt dat gajes bij de lurven

Naja soms zou iemand die ze eens een beetje terecht zou wijzen wel nodig, maar goed ik snap dat politici daar een beetje mee oppassen.
Dat is toevallig vandaag aangepast voor besmetting + 1 prik, maar het dashboard krijgt morgen pas een updatestylezzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:52:
1 prik telt niet als gevaccineerd.

[Voor 3% gewijzigd door user109731 op 14-09-2021 19:54]
Dat is nooit gezegd. Wat wél is gezegd is dat die mensen een (te) hoge druk kunnen geven als ze allemaal in korte tijd ziek worden. Dat is - ondanks de hoge vaccinatiegraad - niet een ondenkbaar scenario als je nu alle maatregelen los zou laten en zou gaan leven als in 2019. 1,8 miljoen is 10% van de Nederlanders en dat is ook ongeveer hoeveel er in iedere (eerste, tweede, derde) golf besmet zijn geweest.horizon1978 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:15:
Kan iemand even meetellen:
Waarom zouden 1,8 miljoen ongevaccineerde mensen een hogere druk op de zorg geven dan 17 miljoen ongevaccineerde mensen (vorig jaar).
Omdat er 2,5 miljoen ongevaccineerde mensen zijn en we op basis van allerlei gegevensbronnen (GGD, Sanquin, Pienter) kunnen inschatten hoeveel mensen er ongeveer een infectie hebben gehad en dan kom je uit op 1,8 miljoen. Wel met een flinke foutmarge, maar voor het verhaal maakt het niet zo veel uit of het er nu 1,8 miljoen of 1,5 miljoen zijn.Daarnaast: hoe kan de Jonge zeggen dat die 1,8 miljoen ongevaccineerde mensen nog niet ziek zijn geweest?
Er zijn dus 2.5 miljoen ongevaccineerde 12-plussers en 2 miljoen 12-minners (die dus ook ongevaccineerd zijn). 1.8 miljoen is het aantal 12-plussers dat niet gevaccineerd en ook niet genezen is.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:51:
[Voor 19% gewijzigd door Tom-Z op 14-09-2021 19:57]
Zeker, de dozen met rotte tomaten staan al klaar in dat geval. Maar goed, ik denk dat mark en hugo ook af en toe wel klaar zijn met die vragen die al 1000x gesteld zijn en allang beantwoord...gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
[...]
That / deaf / dead/ death or the gladiols ?
Naja soms zou iemand die ze eens een beetje terecht zou wijzen wel nodig, maar goed ik snap dat politici daar een beetje mee oppassen.
Die coronapas eraf halen ligt bovenop de stapel.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:45:

Het probleem is dat zijn motivatie erg wankel is. Duitsland zit nu met een eigen Aspen Valley momenteel in Münster na een 2G feestje. De teller blijft oplopen in Münster en dat terwijl dat avondje dansen aan strenge regels gebonden was. Is Nederland dan zo speciaal dat een dergelijk iets hier niet gaat gebeuren? Minsten 44 van de 72 besmette personen waren volledig gevaccineerd. Van de overige moeten de Duitse gezondheidsautoriteiten nog te weten komen of ze gevaccineerd of genezen waren.
Nederlandse epidemiologen hebben twijfels over dit plan.
Aha, on that bicycle.

Ik zei niet voor niets mede-indicator en niet de enige indicator.stylezzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:49:
[...]
Komt omdat die lastig te sturen is. Als het daar ineens explosief gaat stijgen ben je al te laat.... de besmettingen waren en zijn altijd een voorloper qua indicatie.
Laten we eerlijk zijn. Volgens mij zou voor jou alle beslissingen behalve het volledig loslaten van alle maatregelen een brug te ver zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:03:
[...]
Die pas is voor mij een brug (of wat) te ver, zeker in dit stadium met dalende cijfers (weer -18% week op week qua dinsdagen). Aangezien die 1,5m al een maand of wat geleden nauwelijks meer gehandhaafd werd, is dit dus effectief een verzwaring. Misschien formeel niet, maar informeel wel.
Volgens mij zijn de aangekondigde maatregelen een versoepeling die goed past bij de huidige vaccinatiegraad (redelijk, maar kan beter; zie landen als Denemarken, Spanje en Portugal).
Hij betekent voor het overgrote deel die ervoor gekozen heeft om zicht te laten vaccineren behoorlijk meer vrijheid, en heeft een escape (nl. zich gratis laten testen) voor hen die dit niet willen.
Ik kan me hier wel in vinden.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Dat denk ik ook wel, lijkt me ook best lastig om serieus antwoord te blijven geven, maar goed proberen toch je zelf maar in te prenten dat er onder de kijkers thuis ook mensen zitten die dat nog een keer uitgekauwd moeten hebben.stylezzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:56:
[...]
Zeker, de dozen met rotte tomaten staan al klaar in dat geval. Maar goed, ik denk dat mark en hugo ook af en toe wel klaar zijn met die vragen die al 1000x gesteld zijn en allang beantwoord...
Begrijp ik goed dat je naast een QR-code ook vanaf 14 jaar het legitimatiebewijs moet laten zien? Alleen mobiel bij je is formeel dus niet genoeg.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is normaal : Want hoe moet je anders controleren dat die QR code echt van jou is?hoevenpe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:59:
Begrijp ik goed dat je naast een QR-code ook vanaf 14 jaar het legitimatiebewijs moet laten zien? Alleen mobiel bij je is formeel dus niet genoeg.
Daarom zou het misschien ook handig zijn van ondernemers om hun gasten op het hart te drukken toch ook verstandig te zijn en wellicht toch te testen, zeker bij enig vermoeden, of om dat een weekendje niet te komen.CMD-Snake schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:56:
Die coronapas eraf halen ligt bovenop de stapel.![]()
Het probleem is dat zijn motivatie erg wankel is. Duitsland zit nu met een eigen Aspen Valley momenteel in Münster na een 2G feestje. De teller blijft oplopen in Münster en dat terwijl dat avondje dansen aan strenge regels gebonden was. Is Nederland dan zo speciaal dat een dergelijk iets hier niet gaat gebeuren? Minsten 44 van de 72 besmette personen waren volledig gevaccineerd. Van de overige moeten de Duitse gezondheidsautoriteiten nog te weten komen of ze gevaccineerd of genezen waren.
Nederlandse epidemiologen hebben twijfels over dit plan.
Maar goed dat is al een gepasseerd station gezien hun eigen communcatie, kennelijk zien ze niet zo veel in concepten als een "welbegrepen eigenbelang".
En ook voor de gasten zelf, dat de nadruk nu weer zo op handhaving en controle op de controle ligt, geeft mij het gevoel dat het wederom wel eens van korte duur zou kunnen zijn. Maar goed dan heb ik persoonlijk weinig medelijden met zowel de gasten als de ondernemers meer. De insteek had van beiden kanten ook heel anders kunnen zijn, al voor een veel langere tijd en je zou toch verwachten dat men iets geleerd had van juli, ook in hun eigen communicatie.
[Voor 17% gewijzigd door gekkie op 14-09-2021 20:05]
Daarbij moet je vanaf 14 sowieso altijd een legitimatiebewijs kunnen tonen als de politie er om vraagt.Rockvee2 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:00:
[...]
Dat is normaal : Want hoe moet je anders controleren dat die QR code echt van jou is?
Vanaf 14 jaar is legitimatiebewijs verplicht. Dat was al tijden zohoevenpe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:59:

Hmm ik heb zelf moeite met het coronapas niet zozeer vanwege de toepassing nu, maar meer over de toekomst. Voor hoelang is dit? Is het een blijvend iets? Gaan we het straks inzetten voor andere medische gegevens? En als een ober je nu hierom mag vragen, is dan de stap naar je werkgever niet een hele kleine?nocalimero schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:58:
[...]
Laten we eerlijk zijn. Volgens mij zou voor jou alle beslissingen behalve het volledig loslaten van alle maatregelen een brug te ver zijn.
Volgens mij zijn de aangekondigde maatregelen een versoepeling die goed past bij de huidige vaccinatiegraad (redelijk, maar kan beter; zie landen als Denemarken, Spanje en Portugal).
Hij betekent voor het overgrote deel die ervoor gekozen heeft om zicht te laten vaccineren behoorlijk meer vrijheid, en heeft een escape (nl. zich gratis laten testen) voor hen die dit niet willen.
Ik kan me hier wel in vinden.
Het zijn vooral die aspecten waardoor ik meer moeite heb met een coronabewijs. Invoeren is makkelijker gedaan dan afschaffen.
"Oooh Jeroen!"
Wat zou jij graag zien dan, clubs nog helemaal dicht houden? Iedereen laten testen is ook niet waterdicht, één iemand met een false negative en je hebt net zo goed een probleem. Dit toont ook aan hoe gevaarlijk deze plekken zijn, net zoals we hier in juli zagen, en dat het niet verkeerd is dat ze hier nog terughoudend zijn.CMD-Snake schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:56:
[Voor 3% gewijzigd door user109731 op 14-09-2021 20:08]
Er is geen legitimatiebewijs dragen verplichting (draagverplichting).NeverSettle schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:03:
[...]
Vanaf 14 jaar is legitimatiebewijs verplicht. Dat was al tijden zo
Er is een identificatieplicht (toonverplichting).
"De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten, kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld boswachters, belastinginspecteurs en milieu-inspecteurs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren."
https://www.rijksoverheid...ntiteitsbewijs-en-wanneer
Ik vraag mij serieus af hoe ze dit willen doorvoeren, want als je het zo leest mogen juist de horeca-medewerkers die buiten staan je vragen voor je legitimatiebewijs. Want ze zijn geen ambtenaren dus volgens mij mogen ze nog geen eens vragen naar je identificatiebewijs.
(Niet dat ik zoek naar mazen in de wet hoor! Maar ik vraag mij af of ik iets heb gemist qua regelgeving?)
[Voor 5% gewijzigd door Ryur op 14-09-2021 20:11]
Precies dezelfde bezwaren hoorde ik toen de avondklok werd ingevoerd. Die is toch ook gewoon afgeschaft?JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:05:
[...]
Hmm ik heb zelf moeite met het coronapas niet zozeer vanwege de toepassing nu, maar meer over de toekomst. Voor hoelang is dit? Is het een blijvend iets? Gaan we het straks inzetten voor andere medische gegevens? En als een ober je nu hierom mag vragen, is dan de stap naar je werkgever niet een hele kleine?
Het zijn vooral die aspecten waardoor ik meer moeite heb met een coronabewijs. Invoeren is makkelijker gedaan dan afschaffen.
En het maximaal 2 mensen op bezoek mogen hebben. Is er ook al lang niet meer.
Er is ook genoeg (politieke) druk om snel weer van deze maatregelen af te komen. Sterker nog, de regering was begin juli juist veel te snel met het invoeren van versoepelingen.
En volgens mij geldt de huidige Coronawet voor maximaal een jaar, en is er geen automatische verlenging.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Gebaseerd op wat in godsnaam?JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:05:
[...]
Hmm ik heb zelf moeite met het coronapas niet zozeer vanwege de toepassing nu, maar meer over de toekomst. Voor hoelang is dit? Is het een blijvend iets? Gaan we het straks inzetten voor andere medische gegevens? En als een ober je nu hierom mag vragen, is dan de stap naar je werkgever niet een hele kleine?
Werkelijk alles is tot nu toe snel afgeschaft. Sterker nog, eerder te snel dan te langzaam.
Dat is wel zo, ik begrijp en ben content met het nut van de invoering voor nu, maar ben absoluut geen voorstander van een blijvende vorm en daarom wel sceptisch. Lijkt me gezond toch? Er is in die anderhalf jaar wel meer gedraaikont, gezegd en van teruggekomen. Met name over de invoering van dit coronapas waren de afgelopen dagen leuke compilaties van Hugo de Jonge te vindennocalimero schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:09:
[...]
Precies dezelfde bezwaren hoorde ik toen de avondklok werd ingevoerd. Die is toch ook gewoon afgeschaft?
En het maximaal 2 mensen op bezoek mogen hebben. Is er ook al lang niet meer.
Er is ook genoeg (politieke) druk om snel weer van deze maatregelen af te komen. Sterker nog, de regering was begin juli juist veel te snel met het invoeren van versoepelingen.
En volgens mij geldt de huidige Coronawet voor maximaal een jaar, en is er geen automatische verlenging.

Mocht de pandemie aanhouden en dat noodzakelijk zijn verwacht ik overigens dat de coronawet verlengt zal gaan worden. Dat zal dan toch ook gewoon nodig zijn. Corona is niet voorbij eind dit jaar vermoed ik.
Mag de toon wat minder? Ik ben er niet op tegen, alleen sceptisch.MikeyMan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:13:
[...]
Gebaseerd op wat in godsnaam?
Werkelijk alles is tot nu toe snel afgeschaft. Sterker nog, eerder te snel dan te langzaam.
[Voor 11% gewijzigd door JeroenNietDoen op 14-09-2021 20:19]
"Oooh Jeroen!"
Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat ze deze persco. de (steeds herhaalde) uitleg op vragen wat beter en duidelijker op orde hebben.
Ik heb het even in de presco gehoord maar het was slechts een zinnetje waar weinig aandacht aan werd gegeven. Thuiswerken blijft nog de norm, naar het werk komen alleen als het noodzakelijk is?
Klopt dat?
Klopt dat?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
JaChevy454 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:21:
Ik heb het even in de presco gehoord maar het was slechts een zinnetje waar weinig aandacht aan werd gegeven. Thuiswerken blijft nog de norm, naar het werk komen alleen als het noodzakelijk is?
Klopt dat?
Letterlijk wat Rutte zei:
"Het thuiswerkadvies wordt licht versoepeld. Werk zo veel mogelijk thuis, alleen op werk als dat nodig is. Respecteer ook de keuze van mensen die zich aan de maatregelen willen blijven houden"
Vooral dat laatste zinnetje vind ik wel heel mooi

Dat wringt momenteel een beetje bij mij op het werk: ik wil graag nog thuiswerken (naast dat ik het prettiger vind & minder prikkels krijg, vind ik het ook veiliger), maar hoor al wel wat gemopper dat ik (en anderen trouwens ook) nog veel willen thuiswerken
[Voor 22% gewijzigd door Ryur op 14-09-2021 20:23]
Ah, dat wist ik niet. Bedankt!Ryur schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:09:
[...]
Er is geen legitimatiebewijs dragen verplichting (draagverplichting).
Er is een identificatieplicht (toonverplichting).
"De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten, kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld boswachters, belastinginspecteurs en milieu-inspecteurs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren."
https://www.rijksoverheid...ntiteitsbewijs-en-wanneer
Ik vraag mij serieus af hoe ze dit willen doorvoeren, want als je het zo leest mogen juist de horeca-medewerkers die buiten staan je vragen voor je legitimatiebewijs. Want ze zijn geen ambtenaren dus volgens mij mogen ze nog geen eens vragen naar je identificatiebewijs.
(Niet dat ik zoek naar mazen in de wet hoor! Maar ik vraag mij af of ik iets heb gemist qua regelgeving?)
Inderdaad. Misschien kunnen we ze hier op het forum uitnodigen? Hoeft @Drardollan niet steeds zijn langspeelplaat op te zettengekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:19:
Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat ze deze persco. de (steeds herhaalde) uitleg op vragen wat beter en duidelijker op orde hebben.

Waarom is het nu aan de ondernemers of de klanten om de tekortkomingen in het beleid op te lossen? De Jonge beschikt over een enorm ambtenaren apparaat om deze regels voor hem uit te schrijven, hij zou dit soort zaken ook mee moeten wegen. Dat doet hij niet, hij koerst recht op zijn eigen gekozen doel af.gekkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:02:
Daarom zou het misschien ook handig zijn van ondernemers om hun gasten op het hart te drukken toch ook verstandig te zijn en wellicht toch te testen, zeker bij enig vermoeden, of om dat een weekendje niet te komen.
Nee hoor, we moeten deze idiote fase overslaan. Andere landen durven dat wel namelijk bij een vergelijkbare vaccinatiegraad.user109731 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:07:
Wat zou jij graag zien dan, clubs nog helemaal dicht houden?
Deze nieuwe coronapas gaat helemaal niet over veiligheid, dit is verkapte dwang hoe hard De Jong zal blijven ontkennen. Laat hem dan eens de moed hebben om eens de waarheid te spreken.
Is daarmee alles weer goed en zand erover?nocalimero schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:09:
Die is toch ook gewoon afgeschaft?
Die avondklok had nooit ingevoerd moeten worden. De redenatie erachter rammelde al bij invoering en uit de praktijk bleef er weinig van over. Drie maanden lang konden we toekijken hoe Rutte, De Jonge en Van Dissel zich in bochten wrongen om de nieuwe verlenging weer te rechtvaardigen. Het afschaffen kwam alleen omdat het geduld met de avondklok merkbaar op begon te raken.
Nee, er is geen limiet op de Twm op het aantal verlengingen. Er moet alleen elke drie maanden weer een verlenging komen, maar in principe kan die jaren gerekt worden zou men dat willen. Er kan door de Tweede Kamer een einde aan gemaakt worden, maar ook wordt lastiger in een nieuw voorstel voor de Twm welke De Jonge ingediend heeft voor het zomerreces.En volgens mij geldt de huidige Coronawet voor maximaal een jaar, en is er geen automatische verlenging.
We gaan verder in Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 

Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).