Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 131 Laatste
Acties:
  • 463.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Of we hebben, heel efficiënt, voornamelijk besmette mensen getest. O-)
Of het virus is helemaal hetzelfde als de afgelopen 2 maanden maar door testen voor toegang vinden we opeens ook alle asymptomatische, die er eerder ook waren maar toen buiten ons zicht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Of het virus is helemaal hetzelfde als de afgelopen 2 maanden maar door testen voor toegang vinden we opeens ook alle asymptomatische, die er eerder ook waren maar toen buiten ons zicht
En als dat zo is dan zullen deze 10.000 besmettingen dus even veel invloed hebben als de 10.000 besmettingen die we 5 weken geleden 'onzichtbaar' hadden. Dat zou gunstig zijn, want dan blijft de in- en uitstroom in de ziekenhuizen in de single digits.

Dan is het eigenlijk vooral vals alarm, en zouden we dus in september aan het bier kunnen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

42erik schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Ehm, ik maak anders gisteren om een uurtje of 16 toch echt een afspraak voor vandaag 13. 12 was ook nog plek. En dat ik Utrecht, want schijnbaar momenteel nogal hoog zit. Dus wachttijd herken ik absoluut niet
Net even getest en morgenochten 8:45 op schiphol is prima.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Testen voor toegang vindt een stuk of 700 van de 10.000 besmettingen. 7%.

Het goede nieuws: weer een dag verder, weer een groter aandeel van 2e en 3e generatie besmettingen in het totaal (ik noem besmettingen van stapavonden “1e generatie” en wat daarvan wordt doorgegeven aan geInsleden, huisgenoten etc “2e generatie”), maar nog steeds blijven de besmettingen sterk geconcentreerd bij de primaire leeftijdsgroepen (met name twintigers).

Dat is hoopgevend. Hoe meer de besmettingen zich (geografisch danwel demografisch) concentreren, hoe gerichter we ze kunnen aanpakken. Beperkingen in de horeca, einde van het school- en academisch jaar, sterk toenemende immuniteit bij de oudere twintigers zijn factoren die een vlotte ommekeer kunnen maken.

Ik hoop de tweede helft van de komende week een kentering te gaan zien, beginnend bij de twintigers.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 11-07-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat wordt dus een week open, twee weken dicht om uit te zieken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Is er ook iets bekend over de incubatietijd van de deltavariant vs de andere? Zit daar nog een verschil tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Er is niet veel over te vinden dus we lijken niet van een afwijkende incubatietijd uit te gaan. Een artikel dat er wel kort over rept is:

https://www.theguardian.c...dneys-delta-covid-variant
The Delta variant appears to have a similar incubation period to the Alpha variant – the average time between an exposure and a household member becoming symptomatic is four days.
Het lijkt dus in lijn met eerdere varianten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:25
Ter informatie, het RIVM meldt dat er geen sprake is van een storing en ze niet weten waarom dit op het dashboard staat.

https://www.nu.nl/uitleg-...rect=1#coral_talk_wrapper

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Even checken of ik het goed zie, en hier zitten we met zijn allen best goed in de materie....

Pietje is maandagavond op feest, wat niet helemaal goed ging. Op woensdag test hij positief.

Zuslief, minderjarig, kom ik vrijdag tegen en verteld me dat ze van de ggd niet in quarantiane hoeft, want niet besmettelijk (had negatief getest als ik het me goed herinner).

Ik was er heilig van overtuigd dat je met een positieve huisgenoot sowieso in quarantaine mag voor 5 dagen (als thuis afstand houden mogelijk is). Heb ik een aanpassing van de regels gemist? Of hebben we een ggd-er die het allemaal niet zo goed weet gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:47:
Even checken of ik het goed zie, en hier zitten we met zijn allen best goed in de materie....

Pietje is maandagavond op feest, wat niet helemaal goed ging. Op woensdag test hij positief.

Zuslief, minderjarig, kom ik vrijdag tegen en verteld me dat ze van de ggd niet in quarantiane hoeft, want niet besmettelijk (had negatief getest als ik het me goed herinner).

Ik was er heilig van overtuigd dat je met een positieve huisgenoot sowieso in quarantaine mag voor 5 dagen (als thuis afstand houden mogelijk is). Heb ik een aanpassing van de regels gemist? Of hebben we een ggd-er die het allemaal niet zo goed weet gevonden?
Bijzonder dat hij al na 2 dagen wordt getest. Incubatietijd is een dag of 4 of 5.

Niet in quarantaine bij positieve huisgenoot: dat klopt indien je gevaccineerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als hij positief test is hij ook besmettelijk. Dus zij moet ook in quarantaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
42erik schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Dat dacht ik ook, maar het aandeel positieve testen die via TvT naar boven komen zijn er relatief weinig, onder de 10% op basis van een vergaarbak aan cijfers. Hoewel dat percentage niet helemaal klopt, is het niet de 90% extra resultaten (ten opzichte van eind juni) die je nu ziet in de dagelijkse rapportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:59
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:53:
Dat dacht ik ook, maar het aandeel positieve testen die via TvT naar boven komen zijn er relatief weinig, onder de 10% op basis van een vergaarbak aan cijfers. Hoewel dat percentage niet helemaal klopt, is het niet de 90% extra resultaten (ten opzichte van eind juni) die je nu ziet in de dagelijkse rapportage.
Het zal wel een combinatie zijn, terugkerende feestvierders uit Spanje/Portugal die in de eerste week uitgaan superspreaders blijken te zijn in de disco's en cafés.

Ergens is het een geluk bij een ongeluk: juist doordat we TvT en feesten hebben ontdekken we het snel. Iedereen in de disco naar de GGZ en de bijbehorende ophef schudt iedereen ruw wakker. Stel dat de horeca niet open was gegaan, dan was het veel langzamer verspreid en onder de radar gebleven. Nu lijkt het erop dat het grotendeels binnen de groep jongeren gebleven is, prikken maar...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:40
SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:12:
[...]

In het ziekenhuis? :+ Zolang we geen instroom van vele tientallen mensen per dag hebben kan dat prima hoor. In 2018 hadden we meer dan 3.000.000 ziekenhuisopnames in Nederland. Dat komt neer op meer dan 8.000 per dag. Een fractie daarvan is op dit moment toe te rekenen aan Covid. En weer een fractie daarvan komt misschien op de IC terecht.

We kunnen best wat aan qua instroom, maar als het consequent, wekenlang tussen de 200 en 300 covidpatiënten per dag zit dan gaat het fout, omdat daardoor ook vrij rap onze IC's vol komen te liggen.

[...]

Het belangrijkste is om de kwetsbaren te beschermen want die zorgen voor de grootste druk op de zorg. Het doel is nooit geweest om iedereen te beschermen, want niet iedereen loopt (evenveel) risico. We zitten nu op een punt dat een aanzienlijk deel van de kwetsbaren/ouderen volledig ingeënt is, dus de kans dat het fout gaat in de ziekenhuizen wordt met de dag kleiner. Als die kans klein genoeg is kun je zonder problemen alles loslaten.

Als blijkt dat meer dan 10.000 besmettingen nu niet meer genoeg is om een deuk in een pakje boter te slaan dan ben je gewoon op het punt gekomen dat je veilig de maatregelen los kunt laten zonder dat de zorg opnieuw overspoeld wordt. Ondertussen rustig verder gaan met vaccineren van alle anderen die een spuitje willen en áls iemand toch opgenomen moet worden dan is daar alle ruimte voor.
Je beantwoord de vraag alleen niet: zitten we niet al een eeuwigheid thuis zodat we de hele populatie kunnen vaccineren omdat we ouderen en zwakkeren willen beschermen?

Dan is nu het virus door een nog niet eens half gevaccineerde populatie laten gaan toch nog steeds niet logisch? Even los van dat vriend en vijand het langzamerhand eens begint te worden over dat een té groot deel van de mensen die de ziekte doormaakt met restverschijnselen blijft zitten. Dat is ook druk op de zorg, alleen niet acuut.

Maargoed, ik kan je redenatie goed volgen - je hebt niet per se ongelijk, ik begrijp alleen helemaal niets van de timing en gemaakte keuzes. Doseren van verruimingen, aanpassen aan vaccinatiegraad en zo de boel onder controle houden - had een kwestie van weken kunnen zijn.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16

Laguna

Connaisseur

IJzerlijm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:34:
Dat wordt dus een week open, twee weken dicht om uit te zieken.
Wie is er ziek? Een week open en twee weken dicht om het aantal positieve testen te drukken bedoel je.
TrailBlazer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:49:
[...]

Een positieve test betekent niet per definitie besmettelijk.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Laguna schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:08:
[...]

Een positieve test betekent niet per definitie besmettelijk.
Tot er een betrouwbare besmettelijkheidstest (anders dan met 100 in een drukke zaal staan en de besmettingen tellen die volgen) komt is dat waar we het mee moeten doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

[...]

Maakt vooral uit hoelang het contact etc was.. de ggd is zeker bij jongeren een stuk milder geworden met quarantaine adviezen. Het blijft vooral beperkt tot let goed op jezelf, ga niet naar kwetsbaren en mijd feestjes/drukke plekken.

Mijn nichtje studeert en op haar "gang"/huisgenoot is het al 8x prijs geweest. Vorig jaar moest ze daarvoor in quarantaine, inmiddels wordt dat alleen gedaan als ze langdurig bij elkaar hebben gezeten. Niet meer dan logisch.. ze kan niet 8 weken in quarantaine zitten, ze moet ook naar haar stageadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:49:
[...]

Bijzonder dat hij al na 2 dagen wordt getest. Incubatietijd is een dag of 4 of 5.

Niet in quarantaine bij positieve huisgenoot: dat klopt indien je gevaccineerd bent.
[...]

zuslief is 16 ofoz, dus die zal niet gevaccineerd zijn neem ik aan.... bijzondere uitspraak van ggd-er dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Wat ik nog wel wat eng vind is dat studenten ook nog wel eens een bijbaan hebben waar ze aan verdere transmissie kunnen doen. Zoals in onze lokale sportschool waar nu een paar trainers niet aan het werk kunnen.

Gelukkig zitten ze er daar wel goed bovenop om verdere problemen te voorkomen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28
Bananenplant schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:33:
Wat ik nog wel wat eng vind is dat studenten ook nog wel eens een bijbaan hebben waar ze aan verdere transmissie kunnen doen. Zoals in onze lokale sportschool waar nu een paar trainers niet aan het werk kunnen.

Gelukkig zitten ze er daar wel goed bovenop om verdere problemen te voorkomen :) .
Of gewoon op campus waar ook genoeg medewerkers rondlopen. Heb zelf het thuiswerken daarom maar weer in ere hersteld. Gelukkig gaan er veel terug naar huis. Of je daar voor de verspreiding blij moet zijn laat ik maar in het midden.

Zou Groningen wat dat betreft nu een mooie testcase vinden om regionaal in te grijpen

[ Voor 16% gewijzigd door Chocovla op 11-07-2021 17:53 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
...
Ze moet helaas gewoon in quarantaine. Hier de officiële richtlijn voor niet-immune huisgenoten.
Hoe lang duurt de quarantaine?
De duur van de quarantaine is niet voor iedereen hetzelfde. Dit zijn de regels voor de situaties die het meest voorkomen:
  • Uw huisgenoot met corona is thuis in isolatie gegaan en blijft op een eigen kamer. U en uw huisgenoot hebben geen contact.
    Dan gaat u 10 dagen in quarantaine. U telt 10 dagen vanaf de dag dat u het laatst contact heeft gehad. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u stoppen met de quarantaine.
  • Uw huisgenoot met corona kan niet in een eigen kamer in isolatie gaan. U en uw huisgenoot delen dezelfde kamer(s) en hebben van dichtbij contact met elkaar.
    Dan gaat u in quarantaine zodra u hoort dat uw huisgenoot corona heeft. Vanaf het moment dat uw huisgenoot niet meer besmettelijk is, blijft u nog 10 dagen in quarantaine. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u stoppen met de quarantaine.
Alle richtlijnen zijn te vinden op https://lci.rivm.nl/leefregels.

Voor huisgenoten en nauwe contacten is dit dus de samenvatting:
  • Je gaat minimaal 5 dagen, sinds het laatste contact, in quarantaine.
  • Je test zo snel mogelijk om te weten of jij ook in isolatie moet en mogelijk anderen hebt aangestoken.
  • Op of na dag 5 sinds het laatste contact laat je je nogmaals testen.
  • Je blijft in quarantine tot de testuitslag bekend is.
  • Als de testuitslag weer negatief is, mag je uit quarantaine.

[ Voor 14% gewijzigd door Balance op 11-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:19:
Niet meer dan logisch.. ze kan niet 8 weken in quarantaine zitten, ze moet ook naar haar stageadres.
Dat vind ik verre van logisch. Erg vervelend, absoluut...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Dat vind ik verre van logisch. Erg vervelend, absoluut...
Je realiseert je dat "quarantaine" op je eigen kamer is en een studentenhuis gedeeld sanitair heeft? Dus elke keer dat er iemand naar de WC gaat zou de quarantaineperiode gereset worden, waardoor een studentenhuis eindeloos in quarantaine zou moeten blijven.

En dan heb ik het nog niet eens over schoonmaak of boodschappen gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Chocovla schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Zou Groningen wat dat betreft nu een mooie testcase vinden om regionaal in te grijpen
Laat ze dat dan alsjeblieft alleen in de stad doen. Anders zit ik er als plattelandsbewoner mee, terwijl er hier relatief weinig gebeurd is :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:49:
[...]

Je kunt je natuurlijk altijd eerder extra laten testen.
Volledig gevaccineerd zelfs. Als je hersteld bent van COVID de afgelopen 6 maanden dan hoeft het ook niet.

Zie https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2021 18:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Je realiseert je dat "quarantaine" op je eigen kamer is en een studentenhuis gedeeld sanitair heeft? Dus elke keer dat er iemand naar de WC gaat zou de quarantaineperiode gereset worden, waardoor een studentenhuis eindeloos in quarantaine zou moeten blijven.

En dan heb ik het nog niet eens over schoonmaak of boodschappen gehad.
Ja. En 'oh studenenhuis, dan hoef je niet in Q' is op geen van die argumenten het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Ja. En 'oh studenenhuis, dan hoef je niet in Q' is op geen van die argumenten het antwoord.
"Sorry baas, ik ben de komende 8 weken niet op stage" lijkt me ook niet het antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ijdod schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:39:
[...]

maar hoe zie je dat dan reeel voor je? Op eigen kamer blijven en appen voordat je naar sanitair gaat? Wat je dan eigenlijk elke keer zou moeten reinigen? Nog even afgezien van de stage die genoemd werd

[ Voor 6% gewijzigd door 42erik op 11-07-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:42:
[...]

maar hoe zie je dat dan reeel voor je? Op eigen kamer blijven en appen voordat je naar sanitair gaat? Wat je dan eigenlijk elke keer zou moeten reinigen? Nog even afgezien van de stage die genoemd werd
En om 8 weken in hetzelfde ondergoed en hetzelfde beddengoed te moeten leven lijkt me ook niet zo hygiënisch. Of wil je het eten er in gooien en het wasgoed in en uit de studentenkamers gaan halen met een sluis? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
[...]

Gewoon regelen in plaats van continu uitvluchten of niet bestaande regels te verzinnen.

Voorbeeld wat ik vandaag hoorde: moeder trekt met besmet kind een week in leegstaande woning en vader blijft met twee andere kinderen thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:45:
[...]

En om 8 weken in hetzelfde ondergoed en hetzelfde beddengoed te moeten leven lijkt me ook niet zo hygiënisch. Of wil je het eten er in gooien en het wasgoed in en uit de studentenkamers gaan halen met een sluis? ;)
Afbeeldingslocatie: https://static.designboom.com/wp-content/dbsub/64314/2020-04-20/bubble-shield-protection-for-dystopian-future-2-5e9dde2e3d30e.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Gewoon regelen in plaats van continu uitvluchten of niet bestaande regels te verzinnen.

Voorbeeld wat ik vandaag hoorde: moeder trekt met besmet kind een week in leegstaande woning en vader blijft met twee andere kinderen thuis.
gewoon regelen... ja, elke student heeft namelijk een tweede woning tot zijn/haar beschikking...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Veel Tweakers realiseren niet wat voor impact quarantine op mensen heeft. Alleen al de studievertraging, stage-problemen etc. Naast dat opgesloten op 8 m2 ook geen pretje is.
Zeker nu we eigenlijk de studenten als kanonnenvoer voor corona gooien, hoef je ook weinig sympathie te verwachten. Als ik student was geweest had ik het ook allemaal wel gelooft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:12
Het zou in theorie prima kunnen als je van te voren hele goede afspraken hebt met je medebewoners, waarbij de andere bewoners dus inderdaad koken + wassen voor degene die in Q moet, vergelijkbaar met hoe het nu in gezinnen gaat.

Alleen iedereen die ooit zelf in een studentenwoning heeft gezeten weet dat dat in vrijwel geen enkele bewonersgroep werkbaar is.

Ik geloof in de basis tot best ver in de eigen verantwoordelijkheid, maar dit gaat wel erg ver. Zie je het al voor je, een student kan dat vaak helemaal niet betalen. Dat de mensen in jouw voorbeeld dat financieel kunnen doen en er daarom voor kiezen is toe te juichen, maar niet iedereen kan dat.

De meest realistisch optie lijkt me nog dat iemand die in Q moet en in een studentenhuis woont tijdelijk terugkeert naar het ouderlijk huis, met eigen vervoer of opgehaald door de ouders uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

!mark schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:55:
De meest realistisch optie lijkt me nog dat iemand die in Q moet en in een studentenhuis woont tijdelijk terugkeert naar het ouderlijk huis, met eigen vervoer of opgehaald door de ouders uiteraard.
En als je bedenkt dat veel studenten ook op kamers gaan omdat het logistiek gewoon niet mogelijk is om bij ouders te blijven wonen (ouders wonen in Rotterdam, student in Groningen) dan zal het ook maar een beperkte groep zijn voor wie dat goed kan.

Als de student in kwestie een wees is dan heeft ie in zo'n geval al helemaal pech.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 10:37
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:57:
[...]

En als je bedenkt dat veel studenten ook op kamers gaan omdat het logistiek gewoon niet mogelijk is om bij ouders te blijven wonen (ouders wonen in Rotterdam, student in Groningen) dan zal het ook maar een beperkte groep zijn voor wie dat goed kan.

Als de student in kwestie een wees is dan heeft ie in zo'n geval al helemaal pech.
Eh... Logistiek onmogelijk om elke dag heen en weer te reizen lijkt me tijdens quarantaine niet aan de orde.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 27-04 11:49
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:53:
Veel Tweakers realiseren niet wat voor impact quarantine op mensen heeft. Alleen al de studievertraging, stage-problemen etc. Naast dat opgesloten op 8 m2 ook geen pretje is.
Zeker nu we eigenlijk de studenten als kanonnenvoer voor corona gooien, hoef je ook weinig sympathie te verwachten. Als ik student was geweest had ik het ook allemaal wel gelooft
Dus hopen we maar dat het stage-probleem ook het stage-probleem van het stagebedrijf gaat worden, in de zin dat met een beetje pech het halve bedrijf ook thuis in quarantaine kan gaan zitten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 14:04
[...]

Gelukkig is dat laatste voor iedereen een optie 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Dus hopen we maar dat het stage-probleem ook het stage-probleem van het stagebedrijf gaat worden, in de zin dat met een beetje pech het halve bedrijf ook thuis in quarantaine kan gaan zitten ?
Een alternatief is natuurlijk om een uitzondering te maken voor iemand die door quarantaine zijn stage niet kan halen, en zonder extra kosten (collegegeld) de volgende stageperiode over te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[...]

Ik snap wel degelijk dat het rock en hardplace is, maar hoe is 'dan maar niet in Q' dan wel een reeele optie? Want loop je het risico dat er nog meer mensen in Q moeten...

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 11-07-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Van alle issues die je in het geval van een besmetting zou hebben is dit toch wel de minste.

Waarom niet een lading ontsmettingsdoekjes of gewoon zeep en water en als je je ding gedaan hebt, even alles wat je aangeraakt hebt afnemen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 19:47

Metro2002

Memento mori

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Die les komt niet aan omdat bij jongeren simpelweg de urgentie mist. De kans om ziek te worden als jongere is bizar klein. Als men al ziek wordt is het hooguit wat griepachtige verschijnselen voor een paar dagen. Een nóg kleiner deel krijgt het wat zwaarder.

De jongeren die nu los gaan komen uit een periode van blokken, studies afronden, examens maken, veel thuis aan school werken, minder sociale interactie dan normaal. Vervolgens mogen ze eindelijk weer echt los, kunnen ze uit kijken naar een zorgeloze zomer vol feestjes en festivals en nét voor de vakantie goed en wel begonnen is gaat alles op de rem. Ik snap goed dat ze zoiets hebben van 'fuck it'. Ziekenhuiscijfers zijn laag, kans op ziekte nihil, het is lekker weer dus gas erop. Zolang de situatie blijft zoals die nu is (even de besmettingscijfers buiten beschouwing gelaten omdat die toch niet veel zeggen) kan ik het ze gewoon echt niet kwalijk nemen. De wat oudere generatie komt heerlijk tot rust op het terras, de wat jongere generatie doet lekker gek met z'n allen op wat muziek. Ieder z'n ding.
Je omschrijft inderdaad precies de mentaliteit in de huidige maatschappij: IK IK IK
Ik wil feestjes, ik wil genieten van de zomer, ik wil zus, ik wil zo en fuck de ziekenhuiscijfers en corona.

De héle maatschappij heeft last van corona, niet alleen de jongeren. Laat die zich ook eens een keer beseffen dat ze niet alleen op deze wereld zijn en dat de wereld niet op hen draait. Als ik lees dat er tieners van 16 zijn die naar Knokke afreizen om daar te gaan feesten dan is dat egoistische gedrag blijkbaar genetisch aangezien hun ouders dat blijkaar ook wel prima vinden.

*knip* we gaan niet alle jongeren over één kam scheren

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28
Bananenplant schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:06:
[...]

Laat ze dat dan alsjeblieft alleen in de stad doen. Anders zit ik er als plattelandsbewoner mee, terwijl er hier relatief weinig gebeurd is :/ .
Snap het. Woon zelf ook nét buiten de stad, maar zie in Tynaarlo de laatste dagen de cijfers omhoog gaan. Er werken gewoon veel mensen in de stad en zo langzamerhand beginnen de besmettingen nu ook de provincie in te gaan. Behalve Pekela wat als een stoer Gallisch dorpje nog steeds op 0 staat _/-\o_

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 14:04
Metro2002 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:54:
[...]

Je omschrijft inderdaad precies de mentaliteit in de huidige maatschappij: IK IK IK
Ik wil feestjes, ik wil genieten van de zomer, ik wil zus, ik wil zo en fuck de ziekenhuiscijfers en corona.

De héle maatschappij heeft last van corona, niet alleen de jongeren. Laat die zich ook eens een keer beseffen dat ze niet alleen op deze wereld zijn en dat de wereld niet op hen draait. Als ik lees dat er tieners van 16 zijn die naar Knokke afreizen om daar te gaan feesten dan is dat egoistische gedrag blijkbaar genetisch aangezien hun ouders dat blijkaar ook wel prima vinden.

Iedereen is corona moe, niet alleen de jongeren maar dankzij de jongeren zitten we nu weer in de shit. Een beetje eigen verantwoordelijkheid van de ouders en de jongeren zelf mag wel intussen.
Maar weer wordt er hier vooral naar de jongeren gewezen waar er voor gekozen is deze pas als laatste te vaccineren en ze dus als langste te beperken in wat ze kunnen doen.
Ondertussen gaan de 50 plussers lekker met de caravan of het vliegtuig naar Italie, Griekenland of een andere zon bestemming want ze hebben het zooo nodig!

Ik (als 50-er) heb tot op zekere hoogte nog wel begrip voor een deel van de jongeren.
Er zijn veel dingen die je als achtien jarige wel kunt doen maar op je 23e niet terwijl de meeste dingen die je op je 55e kunt doen ook nog gewoon op je 58e kunnen.

Maar ik snap die jongeren in Zeeland en hun ouders ook niet (net als die duitsers die lekker in Roermond kwamen winkelen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gelukkig vat de Speld het mooi samen: De Jonge: ‘Jongeren hebben zich niet aan de opgeheven maatregelen gehouden’

Ik snap deze misplaatste woede werkelijk niet, mensen deden wat toegestaan was. Het leest soms een beetje als de reacties van mensen die zelf op dieet zijn en vinden dat de rest van de wereld dan ook op dieet moet. En wat betreft ouders die het prima vinden, het coronapaspoort zou ik haast een uitvinding van de Boomers willen noemen. Die stonden in het voorjaar ook te trappelen om op reis te kunnen gek genoeg. De jongere generatie heeft het dan in elk geval niet van een vreemde gekregen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 08:47

Liveshort

Certified Crazy Person

*knip* graag constructief reageren

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 20:42 ]

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:41
CMD-Snake schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Gelukkig vat de Speld het mooi samen: De Jonge: ‘Jongeren hebben zich niet aan de opgeheven maatregelen gehouden’

Ik snap deze misplaatste woede werkelijk niet, mensen deden wat toegestaan was. Het leest soms een beetje als de reacties van mensen die zelf op dieet zijn en vinden dat de rest van de wereld dan ook op dieet moet. En wat betreft ouders die het prima vinden, het coronapaspoort zou ik haast een uitvinding van de Boomers willen noemen. Die stonden in het voorjaar ook te trappelen om op reis te kunnen gek genoeg. De jongere generatie heeft het dan in elk geval niet van een vreemde gekregen. ;)
De paar excessen in de oudere generatie kunnen echter niet tippen aan de hoeveelheid contacten en uitstapjes van de jongeren to be fair.

Jij en een paar andere notoire haters van maatregelen zitten alleen maar alles van de jongeren goed te praten, maar het is van beide groepen niet best geweest. Alleen zijn de jongeren grotere superspreaders gebleken door eerdergenoemde hoeveelheid contacten en stapavonden.

Zolang het in de ziekenhuizen meevalt kunnen die besmettingen mij inmiddels wel een worst wezen. Wat mij betreft stoppen ze ook met die dagelijkse cijfers zodra blijkt dat de zorg geen last heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TR1969 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Maar weer wordt er hier vooral naar de jongeren gewezen waar er voor gekozen is deze pas als laatste te vaccineren en ze dus als langste te beperken in wat ze kunnen doen.
Ondertussen gaan de 50 plussers lekker met de caravan of het vliegtuig naar Italie, Griekenland of een andere zon bestemming want ze hebben het zooo nodig!
Daar ben ik dan ook vanaf het begin op tegen geweest. Samen tegen corona betekent samen doorbijten dus ook de al gevaccineerden hadden moeten wachten met weer los gaan. Je verwacht dat de jongeren en mensen van gemiddelde leeftijd hun leven on hold zetten, dan moet je zelf ook even wachten tot iedereen die dat wil de gelegenheid heeft gehad om gevaccineerd te worden voor je met je sleurhut naar Frankrijk afreist. Daar staat tegenover dat de jongeren zich óók in hadden kunnen houden als ze nog niet gevaccineerd zijn en niet lopen sjoemelen met QR codes en ze hadden ook kunnen bedenken dat het niet slim is om met honderden dronken mensen tegenlijk elkaar te gaan staan aflebberen in een afgesloten ruimte.
Solidariteit is in dit geval van geen enkele kant gekomen, de ellende komt echter dit keer wel echt vanuit de jongeren die gewoon volkomen egoistisch vinden dat hun feestje belangrijker is dan de pandemie. Typisch voor deze tijd helaas.
CMD-Snake schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Ik snap deze misplaatste woede werkelijk niet, mensen deden wat toegestaan was.
Als je in de bebouwde kom met 50km/u dat jonge kind dat slingerend over de weg fietst aanrijdt doe je ook iets dat toegestaan was maar zeer onverstandig was, je had immers je snelheid kunnen en moeten aanpassen aan de omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

[...]

Iedereen is corona moe, niet alleen de jongeren maar dankzij de jongeren zitten we nu weer in de shit. Een beetje eigen verantwoordelijkheid van de ouders en de jongeren zelf mag wel intussen.
hoewel ik het met je eens ben dat ook in deze tijd sommigen wat meer aan anderen zouden kunnen denken is dat niet iets specifieks voor deze tijd. De hele geschiedenis van de mensheid staat vol met verhalen over mensen die het beter hadden ten koste van anderen, maar gelukkig ook -en nu nog steeds- voor mensen die wel aan de belangen van anderen denken.

behalve de excessen waarbij er specifiek gewezen kan worden ben ik niet voor het vingerwijzen naar welke leeftijdsgroep dan ook. In al die groepen zitten mensen die hun best doen en mensen die er een potje van maken.

Qua vrijgave van maatregelen had ik zelf ook liever gezien dat dit geleidelijker was gebeurd en 'breed' , breed in de zin dat het voor zoveel mogelijk mensen op zo veilig mogelijke manier extra mogelijkheden biedt. Zaken die een hoog risico vormen (veel mensen binnen op een kluitje) hadden daarbij wat mij betreft vermeden moeten worden, ongeacht de aard en doelgroep van die zaken.

Dus ja ik ben ook kritisch, maar het is voor mij zelf en mijn omgeving fijner om een beetje op de zuurgraad van de kritiek te letten

edit: waarom zouden mensen moeten wachten met het afreizen ( geprikt en/of getest) naar frankrijk totdat het hier op tweakers goedgekeurd wordt ipv door de betrokken overheden ? Dat mogen ze -binnen de regels- lekker zelf bepalen, jong en oud, alle leeftijden mogen naar frankrijk, de een moet alleen even een testje doen, als dat alles is. Dat kan je ikke ikke noemen, maar ik noem het dan weer ikke ikke om een ander jouw strenge kader voor te schrijven daar waar de overheid dat niet doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 11-07-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:36

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Nee hoor, we zitten in de problemen dankzij de overheid die totaal gebrek aan inzicht over menselijk gedrag mist. Ze voeren de hele tijd al een beleid waar wantrouwen uit blijkt en waar de burger aan het handje gehouden wordt, en zij gaven duidelijk het signaal "okee we kunnen weer los, we bouwen versneld af".

Tenzij je er vanuit gaat dat iedere jongere ondanks hormonen, sterke emoties, gebrek aan feitenkennis, zelf uitstekend de inschatting had kunnen maken en zichzelf qua discipline in de hand had kunnen houden, ligt het toch echt aan onze overheid die ontzettend prutst met zowel beleid als communicatie.

Toen de eerste forse stijging voorkwam had het hele TvT-programma inclusief openen van clubs etc. direct geschrapt moeten worden. Dan had deze stijging nog steeds doorgezet trouwens hoor, alleen niet zo extreem hard en lang als nu het geval zal zijn. Ook hadden festivals wellicht niet hoeven te worden geannuleerd.

Je kunt niet naar individuen blijven wijzen in een situatie die zo raar en zo toxic is als die die door de overheid is gecreëerd, o.a. met het continu schenden van regels door mensen waar totaal niet op gehandhaafd werd, anders dan in andere landen. Want Nederland is het nieuwe "Freedomland" waar je niet te veel aan mensen hun vrijheid mag komen.

Het beleid en de uitvoering ervan zijn hartstikke schizofreen (fout gebruik van het woord, sorry), dat het zo goed is gegaan tot nu toe is nog een klein wonder. Nu is delta helemaal los dankzij dit zwabberbeleid en nu zijn we fucked totdat de vaccinatiegraad hoog genoeg is.

Komt wel goed in een paar maanden hoor, door de hoge vaccinatiegraad die NL zal hebben, maar er zullen wel mensen sterven hierdoor, en die zijn voor het conto van De Jonge en Rutte.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:16

pro_6or

amateur_60r

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Uiteindelijk kom je ook gewoon op een punt dat je moet zeggen 'we kunnen niet meer iedereen beschermen' Al meer dan een jaar doen we onze best om vooral de kwetsbaren te beschermen, want die lopen nou eenmaal het meeste risico. Als straks die kwetsbaren ingeënt zijn én iedereen die het wil, dan kom je op een punt dat je alles hebt gedaan wat realistisch is. Je kunt niet eindeloos maatregelen in stand houden om een relatief kleine groep te beschermen. Wat ik eerder ook al zei: mensen die nu sterven met/door Covid zijn waarschijnlijk al dermate zwak dat ze net zo goed door wat anders hadden kunnen sterven. Vandaag Covid, volgende week een hittegolf, de week erna een hartaanval.

Als over een paar weken blijkt dat het aantal patiënten in ziekenhuizen niet drastisch toe is genomen dan zit je op het punt dat je de maatregelen gewoon los moet laten. Als je op dit punt zó kwetsbaar bent dat een vaccin je niet helpt, of dat een vaccin zelfs schadelijk kan zijn, dan kun je eigenlijk niet meer verwachten dat miljoenen mensen daar rekening mee gaan houden. Dat klinkt misschien wat cru, maar dat is nou eenmaal de harde realiteit. Je kunt niet iedereen eindeloos blijven beschermen ten koste van anderen.

Nou zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen 'je kunt niet iedereen altijd een lolletje gunnen ten koste van anderen' maar er zijn nou eenmaal grenzen. We liggen er ook niet wakker van als er 3.000 mensen sterven in een jaar door de griep. Ook daarbij is er een kans dat een gezond iemand een zwak iemand aansteekt waarna die uiteindelijk komt te overlijden. Hoor je niemand over. En ondanks doden in bijvoorbeeld het verkeer door alcohol, of enorm veel leed (ook bij de directe omgeving) door alcoholisme zullen enorm veel mensen vrolijk nog een pilsje pakken. Het doel moet de middelen heiligen en we zitten qua Covid zo'n beetje op het punt dat dat niet meer het geval is.
Ik heb vanmiddag een bijna blinde mevrouw ontmoet (toevallig, pauze tijdens het fietsen). Ze wordt steeds blinder door een auto immuunziekte en kan zich niet laten vaccineren (zonder risico geheel blind te worden). Ik weet niet, als het zo keihard foutgaat als nu ineens dan denk ik dat je wél op de rem moet trappen. Laten we dat nu gewoon doen en maar zien hoe dat uitpakt. Werkt het goed waarom dat dan niet doen zodra het uit de bocht vliegt. Helemaal te voorspellen is dat dus niet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:21
[...]

Ja klopt, jongeren hebben besloten dat clubs weer open mogen. Alleen jongeren gaan op vakantie…. :r

Er is teveel losgelaten op 26 juni, dat is (achteraf gezien) de oorzaak. Het “frauderen” met TvT zijn uitschieters, 200.000 mensen hebben zich laten testen het eerste weekend. Achteraf gezien hadden de versoepelingen moeten wachten tot er een acceptabele vaccinatiegraad was in de leeftijdsgroepen 18-24 en 25-29. De enige schuldigen zijn de delta variant en diegene die het coronabeleid bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:19
[...]

De jongeren hebben inderdaad aan mee gedaan. Maar ook de clubs zelf die niet goed hebben gecontroleerd ik hoorde zelf dat aantal clubs die niet controleerde en iedereen kon zo naar binnen.

Maar de schuldig is de kabinet. Ze hadden gewoon moet wachten tot iedereen gevaccineerd was. Helaas is dat de beste optie.
Zeker als je vergelijk om andere landen om ons heen was het gewoon dom.

Later durven ze niet te zeggen dat ze fout zaten alleen erom heen praten

Volgens gaan ze de OMT vragen voor een spoed overleg. Dan gaan ze niet alle maatregelen uitvoeren. Ze hadden vrijdag alles per direct dicht moet gooien de besmetting van afgelopen vrijdag had voorkomen kunnen worden.

Ik stel gewoon voor de Rutte en de Jonge niet meer bemoeien met de OMT.

Maar dat we in het gevolg een OMT persconferentie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

n0pe schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Ja klopt, jongeren hebben besloten dat clubs weer open mogen. Alleen jongeren gaan op vakantie…. :r
Jongeren hebben niet besloten dat de clubs weer open mochten maar hebben wél besloten daar direct met zijn allen heen te gaan, dicht op elkaar te gaan hangen, dronken te worden en te sjoemelen met testen.
Er is teveel losgelaten op 26 juni, dat is (achteraf gezien) de oorzaak. Het “frauderen” met TvT zijn uitschieters, 200.000 mensen hebben zich laten testen het eerste weekend. Achteraf gezien hadden de versoepelingen moeten wachten tot er een acceptabele vaccinatiegraad was in de leeftijdsgroepen 18-24 en 25-29. De enige schuldigen zijn de delta variant en diegene die het coronabeleid bepalen.
Ik vind niet dat je degene die het beleid maakt alleen aansprakelijk kan houden voor wat er nu gebeurd, mensen hebben ook zélf verantwoordelijkheid. Dat deel wordt nog wel eens vergeten geloof ik. Zie ook mijn voorbeeld van je wel aan de maximumsnelheid houden maar toch een ongeluk veroorzaken omdat je je snelheid niet aan de omstandigheden aanpast. Je blijft zelf verantwoordelijk, de overheid wil en kán niet ten alle tijden je handje vasthouden.
SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Uiteindelijk kom je ook gewoon op een punt dat je moet zeggen 'we kunnen niet meer iedereen beschermen' Al meer dan een jaar doen we onze best om vooral de kwetsbaren te beschermen, want die lopen nou eenmaal het meeste risico. Als straks die kwetsbaren ingeënt zijn én iedereen die het wil, dan kom je op een punt dat je alles hebt gedaan wat realistisch is. Je kunt niet eindeloos maatregelen in stand houden om een relatief kleine groep te beschermen. Wat ik eerder ook al zei: mensen die nu sterven met/door Covid zijn waarschijnlijk al dermate zwak dat ze net zo goed door wat anders hadden kunnen sterven. Vandaag Covid, volgende week een hittegolf, de week erna een hartaanval.
Ben ik het wel mee eens maar dan moet de overheid daar duidelijk in zijn: Mensen, pak je eigen verantwoordelijkheid nu alles weer open gaat. Het leven van anderen hangt in jouw handen.
Nu is het een jojo effect van alles dicht, dan weer open, dan weer even dit dicht, dan weer half open etc.

Ik ben ook vóór het accepteren en ermee leren leven maar dan moet de overheid dat wel doen en dat doen ze nu niet. Nu weet je gewoon dat als de besmettingen fors oplopen dat er weer maatregelen komen. Mij zal het jeuken dat de besmettingen onder jongeren oplopen (die worden toch amper ziek) maar mij boeit het wel dat we straks wéér met allerlei maatregelen zitten als samenleving.

De overheid moet éénduidig beleid voeren. Accepteren we dat mensen ziek worden van covid en leren we ermee leven of niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 11-07-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-04 23:16

Gé Brander

MS SQL Server

*knip* graag betere onderbouwing posten. Je post wat feiten maar de interpretatie ervan is erg vrij en onderbouw je verder niet met bronnen

[ Voor 146% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 21:54 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Evertt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Ik stel gewoon voor de Rutte en de Jonge niet meer bemoeien met de OMT.

Maar dat we in het gevolg een OMT persconferentie krijgen.
Alle respect voor de kennis en kunde van het OMT maar de maatregelen hebben naast impact op het verspreiden van het virus ook maatschappelijke impact. (Economisch, financieel, hulpdiensten (handhaving)). Het OMT is zeker nodig maar ik ben blij dat niet alles klakkeloos wordt overgenomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Gé Brander dit is allemaal al benoemd in dit topic. Je verspreidt misleidende informatie.

In gevaccineerde delen van de wereld (bijv. grote steden in Californië, vaccinatiegraden tot 85%+) zie je dat vaccinatie de getallen enorm drukt zodanig dat het leven weer helemaal normaal is.

Dus nee, een vaccin is in een individueel geen garantie, helemaal nergens voor. Maar bij grote getallen kan het leven weer naar normaal. Daarvoor moeten ook gezonde mensen het vaccin nemen. En ja, een vaccin nemen daar zit ook een minuscuul risico aan vast, want het leven zit vol met risico's.

Dus hou op met miepen en hou op met misinformatie verspreiden. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:08
Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:42:
Echter:
1) gevaccineerden kunnen nog steeds besmet worden
2) gevaccineerden kunnen nog steeds de ziekte verspreiden
1) Gevaccineerden die besmet worden worden veel minder ernstig ziek
2) Eerste onderzoeken wijzen erop dat de verspreiding wel minder is door gevaccineerde personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Sorcerer8472 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:46:
@Gé Brander dit is allemaal al benoemd in dit topic. Je verspreidt misleidende informatie.

In gevaccineerde delen van de wereld (bijv. grote steden in Californië, vaccinatiegraden tot 85%+) zie je dat vaccinatie de getallen enorm drukt zodanig dat het leven weer helemaal normaal is.

Dus nee, een vaccin is in een individueel geen garantie, helemaal nergens voor. Maar bij grote getallen kan het leven weer naar normaal. Daarvoor moeten ook gezonde mensen het vaccin nemen. En ja, een vaccin nemen daar zit ook een minuscuul risico aan vast, want het leven zit vol met risico's.

Dus hou op met miepen en hou op met misinformatie verspreiden. Dank.
Wat is dan misinformatie volgens jou? Ik heb volgens mij alleen maar feiten benoemd.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Wat is dan misinformatie volgens jou? Ik heb volgens mij alleen maar feiten benoemd.
Je benoemt misschien alleen maar feiten, maar je laat een paar belangrijke feiten daarbij weg (zie ook mijn andere reactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Transportman schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:53:
[...]

Je benoemt misschien alleen maar feiten, maar je laat een paar belangrijke feiten daarbij weg (zie ook mijn andere reactie).
Ik meldt exact hetzelfde. Ik meldt ook dat je minder last hebt en minder kans hebt op verspreiding... Dus nogmaals: welke misinformatie?

*knip*

[ Voor 65% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Ik meldt exact hetzelfde. Ik meldt ook dat je minder last hebt en minder kans hebt op verspreiding... Dus nogmaals: welke misinformatie?
Men leest blijkbaar de helft van je reactie en gaat je vervolgens vertellen dat je de helft mist. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Edit. Niet constructief van mij.

[ Voor 88% gewijzigd door Gé Brander op 11-07-2021 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
Metro2002 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Jongeren hebben niet besloten dat de clubs weer open mochten maar hebben wél besloten daar direct met zijn allen heen te gaan, dicht op elkaar te gaan hangen, dronken te worden en te sjoemelen met testen.

[...]

Ik vind niet dat je degene die het beleid maakt alleen aansprakelijk kan houden voor wat er nu gebeurd, mensen hebben ook zélf verantwoordelijkheid. Dat deel wordt nog wel eens vergeten geloof ik. Zie ook mijn voorbeeld van je wel aan de maximumsnelheid houden maar toch een ongeluk veroorzaken omdat je je snelheid niet aan de omstandigheden aanpast. Je blijft zelf verantwoordelijk, de overheid wil en kán niet ten alle tijden je handje vasthouden.
Dit ging hoe dan ook gebeuren, alle ruimte die er is wordt met beide handen aangegrepen. Jongeren kunnen al een jaar niet naar clubs/bars. Het mocht zolang je vantevoren maar getest bent, verder waren er geen beperkingen. Verder is je vergelijking met maximumsnelheid nogal krom.

Stel:
1. Je bent getest (negatief)
2. Al je vrienden zijn er
3. Je hebt vantevoren al gedronken
4. Je ziet dat het druk is in de stad/club/café
5. Eventueel heb je betaald voor een ticket

Verwacht je dan dat de gemiddelde jongere zich omdraait omdat het te druk is?

Het is gewoon een grote misrekening van het kabinet, ofwel omdat er te weinig betrouwbare data was of omdat er te veel risico is genomen. Enige zelfreflectie van Rutte en De Jonge was ook wel op zijn plaats geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door n0pe op 11-07-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:55:
[...]

[Afbeelding]
Alleen moffel je dus de helft van de feiten (dat minder last en minder kans op verspreiding) weg in je reactie, maar doe je het met je echter-lijstje voorkomen alsof dat de hoofdpunten van je post zijn, en stop je de kanttekeningen bij die hoofdpunten dus weg in een lap tekst.
jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Men leest blijkbaar de helft van je reactie en gaat je vervolgens vertellen dat je de helft mist. :?
Owh, het staat er wel, maar op zo een manier dat het er niet staat.
Inderdaad, echt kansloos dat je jouw post zo neerzet dat die feitelijk klopt maar een hele sterke tegenovergestelde ondertoon heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Metro2002 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:30:
[...]

Daar staat tegenover dat de jongeren zich óók in hadden kunnen houden als ze nog niet gevaccineerd zijn en niet lopen sjoemelen met QR codes
Helaas komt het vaker terug in dit topic dat één van de grootste problemen, misschien wel het allergrootste probleem, vooral het sjoemelen met QR codes door jongeren zou zijn.

Is er hier en daar niet volledig de regels nageleefd? Ja. Maar nu schreeuwen we het extra hard 'want jongeren'. Dit Twitter-draadje is een mooie analyse over hoe vals negatieve testresultaten zeer waarschijnlijk voor veel meer besmettingen hebben gezorgd dan de jongeren die na een positief testresultaat dan maar zouden hebben gesjoemeld met QR codes - en dat is er vanuitgaande dat 100% van de positief geteste jongeren zou hebben gesjoemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Transportman schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Alleen moffel je dus de helft van de feiten (dat minder last en minder kans op verspreiding) weg in je reactie, maar doe je het met je echter-lijstje voorkomen alsof dat de hoofdpunten van je post zijn, en stop je de kanttekeningen bij die hoofdpunten dus weg in een lap tekst.

[...]

Owh, het staat er wel, maar op zo een manier dat het er niet staat.

[...]

Inderdaad, echt kansloos dat je jouw post zo neerzet dat die feitelijk klopt maar een hele sterke tegenovergestelde ondertoon heeft...
Ik begin mijn post er mee, dus hoezo wegmoffelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:50
Transportman schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:00:

Hou toch op. Gaan we nu mensen afbranden omdat jij en anderen gewoon de moeite niet nemen om een tekstje te lezen? Het niveau is weer ver te zoeken.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Uniciteit schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Helaas komt het vaker terug in dit topic één van de grootste problemen, misschien wel het allergrootste probleem, vooral het sjoemelen met QR codes door jongeren zou zijn.

er vanuitgaande dat 100% van de positief geteste jongeren zou hebben gesjoemeld.
Bedoel je niet "er vanuitgaande dat 100% van de sjoemelaars positief getest was"? Je kan ook sjoemelen omdat je geen zin had uren in de rij voor een test te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:59
In Londen zijn ze ook lekker bezig, benieuwd of deze EK finale effect heeft op de cijfers daar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Bedoel je niet "er vanuitgaande dat 100% van de sjoemelaars positief getest was"? Je kan ook sjoemelen omdat je geen zin had uren in de rij voor een test te staan.
Ik bedoelde wat ik schreef, zie ook het draadje voor extra toelichting. (De '100%' was alleen om aan te geven dat wat betreft dus íedereen zou hebben moeten sjoemelen - en zelfs dan zou het effect van vals negatieve testen alsnog groter zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door Uniciteit op 11-07-2021 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Ik begin mijn post er mee, dus hoezo wegmoffelen?
Dit klopt niet:
Het probleem met de vaccinatie is dat het niet beschermd tegen het virus maar alleen beschermd tegen de gevolgen (en dat ook nog niet eens 100%)
Het is geen 100% bescherming, niet tegen ziek worden en niet tegen verspreiden, maar de verspreiding is wel degelijk en heel duidelijk lager. Zoals gezegd is dit duidelijk in verschillende delen van de wereld. In Californië kun je ook weer gewoon naar een club, ook daar is delta de leidende variant, maar daar komen geen uitbraken voor dankzij de hoge percentages gevaccineerden. Dat het nog niet in wetenschappelijke literatuur uitgebreid is beschreven doet daar niets aan af.

In jouw post suggereer je dat vaccinatie allemaal niet zo veel uitmaakt, alleen voor de gevaccineerde persoon, en dat is niet juist. Dit zie ik wel vaker voorkomen als argument bij mensen die zich niet willen laten vaccineren trouwens: "vaccineren doe je voor jezelf en daarom hoeft het voor mij niet". Maar dat is dus onjuist!

Wat we volgens mij nu zien in gevaccineerde delen van de VS, is dat de R van de delta-variant tot onder de 1 wordt verlaagd. In andere delen van de VS gebeurt dit niet en lopen besmettingen weer op. Inverse correlatie met vaccinatieratio is duidelijk te zien.

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik met mijn vaccinatie bijdraag aan een stukje verlaging van de R van de delta-variant. Als de rest van NL straks gevaccineerd is en met name de jongeren, dan zal het virus in NL langzaam endemisch worden verwacht ik. In andere delen van de wereld is men wel nog flink fucked voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:05:
[...]

En je kunt vlak na je test uit de incubatieperiode komen en alsnog ziek worden tijdens het event terwijl je negatief test. Op dit moment hebben we geen flauw idee wat er allemaal meespeelt en wat het meeste bijdroeg aan het probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sorcerer8472 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:22:
[...]

En je kunt vlak na je test uit de incubatieperiode komen en alsnog ziek worden tijdens het event terwijl je negatief test. Op dit moment hebben we geen flauw idee wat er allemaal meespeelt en wat het meeste bijdroeg aan het probleem.
En precies daarom zou ik me veiliger voelen op een evenement waar 100% gevaccineerd is dan op een evenement waarop 100% negatief getest is van te voren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik zou de mensen die gefrustreerd zijn over het gedrag van jongeren, QR codes kopiëren, en alles wat daar aanverwant aan is, twee dingen willen vragen. Ten eerste, niemand praat QR codes kopiëren goed en iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid en mag daar op aangesproken worden.
Dit houdt echter niet in dat je je persoonlijke frustratie moet gaan botvieren op een aanzienlijke groep Nederlanders. Generaliseren en fout gedrag van enkelen naar gehele bevolkingsgroepen extrapoleren, daar hebben we een woord voor: populisme. Volgens mij doen we dat ook niet met mensen van een migratieachtergrond die in Opsporing Verzocht vaak oververtegenwoordigd lijken te zijn.

Dan het tweede. Probeer ook eens je perspectief te verbreden. Het gaat niet louter om feestjes, zuipen en tongen. Het gaat ook om studenten die tot op heden nog nooit hun medestudenten noch een collegezaal van binnen hebben gezien. Dat kan een tijdje, maar 1,5 jaar wordt gewoon ontzettend k*'t. Het heeft ook significante effecten op studievertraging en het niet zeker weten of je je studie wel leuk vindt (bron: FD vorig weekend). Voor de twintigers, wiens toekomst sowieso al veel onzekerder is dan voor de vorige generatie danzij allerlei ongekende macro-economische omstandigheden, is dit extra relevant.

Ik was dit weekend weer in de stad waar ik studeerde en heb veel van dit soort schrijnende verhalen gehoord.
Praat dit goed dat je dan maar de boel belazert? Nee, tuurlijk niet. Ik heb echter ook meerdere mensen gesproken die netjes een QR code hadden gehaald na een vaccinatie, echter is deze verkeerd ingeladen en hebben ze tot drie keer toe moeten testen voor toegang de afgelopen twee weekenden. Het systeem werkt niet (los van het technische aspect, zie mijn posts in het testsamenlevingstopic), en toch spreek ik louter mensen die zich toch aanpassen en hun best doen. En ja, ook al zou iedereen zich netjes aan de regels houden, zouden besmettingen ook toenemen. Iets met leven en laten leven, zolang een en ander binnen de marges blijft natuurlijk.

Tenslotte, als jullie mensen kennen met een Parool abonnement, probeer de inhoud van de volgende column tot je te krijgen. Een ontzettend frisse kijk op de zaak van Parool columnist Johan Fretz die je wellicht kan challengen en een ander perspectief kan bieden. Zo niet, even goede vrienden. Goed, dat was het voor mij vanavond, voetbal is bezig en ik heb geen zin in moeilijke discussies op dit moment :P

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
LZ86 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:30:
Jij en een paar andere notoire haters van maatregelen zitten alleen maar alles van de jongeren goed te praten, maar het is van beide groepen niet best geweest. Alleen zijn de jongeren grotere superspreaders gebleken door eerdergenoemde hoeveelheid contacten en stapavonden.
De overheid zegt dat als je gevaccineerd bent of je in je neus laat peuteren het mogelijk is om een avondje te stappen. Dan moet je niet boos worden op de mensen die meedoen in dat systeem, ze hebben zich aan de regels gehouden. Je projecteert je eigen voorzichtigheid op anderen.

Dat TvT niet goed zou werken is al voorspeld o.a. door Armand Girbes, Er zou een ongelukkige samenloop ontstaan van false positives en false negatives. Die voorspelling is redelijk uitgekomen.
Als je in de bebouwde kom met 50km/u dat jonge kind dat slingerend over de weg fietst aanrijdt doe je ook iets dat toegestaan was maar zeer onverstandig was, je had immers je snelheid kunnen en moeten aanpassen aan de omstandigheden.
Op deze manier worden we lamgelegd door onze eigen voorzichtigheid.

De spindoctors van het kabinet hebben hopelijk na vrijdag een fraaie bonus gekregen op hun salaris. Dat ze zo'n slecht verhaal nog weten te verkopen met het oude trucje van vingerwijzen naar het volk, of beter gezegd nu de jeugd. Het bewijst dat er geen betere verdediging is dan vol in de aanval te gaan, want sorry zeggen was meer op zijn plek geweest de laatste persconferentie. De jeugd verzon het "Dansen met Janssen" niet, dat kwam uit de koker van een van de bewindspersonen op het podium.
Gé Brander schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:42:
Het vaccineren zorgt dus voor een vals gevoel van veiligheid. Het vaccinatie paspoort is een wassen neus omdat je overal mee naar binnen komt.
Het was een politieke keuze. Door zoveel voordeeltjes aan gevaccineerden te geven in een coronapaspoort systeem is het de bedoeling een motivatie te creëren om die prik te halen, al was het maar uit gemakzucht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Het was een politieke keuze. Door zoveel voordeeltjes aan gevaccineerden te geven in een coronapaspoort systeem is het de bedoeling een motivatie te creëren om die prik te halen, al was het maar uit gemakzucht.
En hoe denk je dat er gereageerd wordt wanneer die privileges van het coronapaspoort weer worden ingetrokken voor gevaccineerden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Sorcerer8472 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:21:

Wat we volgens mij nu zien in gevaccineerde delen van de VS, is dat de R van de delta-variant tot onder de 1 wordt verlaagd. In andere delen van de VS gebeurt dit niet en lopen besmettingen weer op. Inverse correlatie met vaccinatieratio is duidelijk te zien.
Je weet niet of de verspreiding kleiner dan 1 is in de gevaccineerde staten, misschien is 100% wel besmettelijk maar laten ze zich niet testen omdat ze door vaccinatie niet ziek voelen. Doen ze daar ook aan metingen in het rioolwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:43:
[...]

Je weet niet of de verspreiding kleiner dan 1 is in de gevaccineerde staten, misschien is 100% wel besmettelijk maar laten ze zich niet testen omdat ze door vaccinatie niet ziek voelen. Doen ze daar ook aan metingen in het rioolwater?
Zo lang er genoeg capaciteit is om de niet-gevaccineerden van zorg te voorzien is dat toch ook geen probleem?

Dan zit je precies in de endemische fase waar je toch uiteindelijk op uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-04 13:41

Amphiebietje

In de blubber

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:49:
[...]

Mensen zijn vier weken geleden al afbesteld en inmiddels ergens anders gaan werken. Die heb je niet in 2 dagen weer terug. Of ze zijn zelf natuurlijk vertrokken toen de zomerdip begon te werken.
Oftewel, ook bij de GGD te vroeg afgeschaald. Het zijn echt niet alleen Rutte en De Jonge en de jongeren... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong

Slechte vergelijking omdat het kind niet zichtbaar is. Na maanden van werkzaamheden was de A2 weer geopend. 6 banen breed asfalt en je mag er 130. Uiteraard is er kans op een ongeval met zwakke verkeersdeelnemers, maar dankzij tolpoortjes (TvT) was de A2 alleen toegankelijk voor automobilisten. Ideetje van de overheid om weer een bruikbare snelweg te hebben. En nu ga jij beweren dat iedereen 30 had moeten rijden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Amphiebietje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Oftewel, ook bij de GGD te vroeg afgeschaald. Het zijn echt niet alleen Rutte en De Jonge en de jongeren... :/
Is een beetje Nederland-eigen. Alleen bij de brandweer en traumahelikopter sturen ze niet op 80% bezetting/efficiëntie. Die eerste door een groot aandeel vrijwilligers, die laatste dankzij private donaties.

https://nos.nl/artikel/23...or-gevaccineerden-vervalt

Nieuwsbericht van 24 juni, dag voor Yolo. >:)

[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 11-07-2021 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07

SomerenV

It's something!

[...]

Het draait om perspectief. Het is dus niet zo dat iedereen simpelweg denkt 'fuck de rest ik ga feesten'. Zoals ik eerder heb benoemd hebben jongeren, maar ook enorm veel andere mensen, een kutjaar achter de rug. De jongeren hebben minder sociale contacten gehad dan normaal, veel thuis moeten werken, dan ook nog een periode vol examens, toetsen, scripties, afstuderen en noem maar op. Die kregen vervolgens letterlijk te horen: vanaf X mogen feestjes en festivals weer mits getest of gevaccineerd. Vervolgens maken ze daar gebruik van om even stoom af te blazen, gaat het toch fout, en krijgen ze op hun flikker (en nee, lang niet iedere 'jongere' heeft lopen frauderen met de QR-code). Zo werkt het niet he :+ Je kunt ook niet tegen een kind zeggen dat ie een ijsje mag gaan halen om vervolgens boos te worden omdat ie een ijsje gehaald heeft.
Het zijn ook niet alleen de jongeren. Ben je in een willekeurige stad geweest toen: winkelen zonder afspraak weer mocht, terrasjes weer open mochten, restaurants weer open mochten? Enorm druk met mensen uit iedere leeftijdscategorie. Iedereen is inmiddels toe aan een adempauze. Ja oké, bijna iedereen want ik mag niet generaliseren. Maar het gros van de bevolking maakt dankbaar gebruik van welke versoepeling dan ook, en terecht. De urgentie ontbreekt, de ziekenhuiscijfers zijn meer dan gunstig, dus waarom nog langer je keutel inhouden? Ja, we hebben nu 10k besmettingen per dag, maar zolang de ziekenhuiscijfers nauwelijks veranderen betekent dat cijfer helemaal niks.

Ik ben ook oprecht toe aan vakantie. Nou heb ik het afgelopen jaar wel wat dagen her en der vrij genomen (of gekregen), en een paar keer een weekje, maar dat werd dan voornamelijk gespendeerd aan dingetjes in en om het huis. Meer konden we toch niet echt, op een wandeling maken na. We zijn vorig jaar zomer één dag naar het strand geweest, nu in totaal twee keer uit wezen eten, één keertje bios en vorige week zijn we met de hond een dagje naar het strand geweest. That's it. Mijn vriendin is afgestudeerd, we zijn samen gaan wonen, ik heb gewoon non stop full time gewerkt met constant alle maatregelen in het achterhoofd, mijn vriendin idem dito (in de zorg) én die werkt sinds kort in het ziekenhuis. Haar sociale leven stond zo goed als stil maandenlang terwijl het echt een sociaal dier is. Wij zijn gewoon op en toe aan een échte vakantie. Gewoon een week lang in een vakantiehuisje met de hond en lekker genieten van de natuur. Verder nergens aan denken. Als we eerder de ruimte hadden gehad dan hadden we dat eerder al gedaan.

Dat heeft niks met egoïsme te maken. Iedereen blaast nou eenmaal stoom af op z'n eigen manier en de jeugd doet dat over het algemeen het liefst met bier, elkaar en muziek. Als het mag dan zeker doen.
fuck de ziekenhuiscijfers en corona.
Ik weet niet of je de ziekenhuiscijfers hebt gezien maar die zijn dik in orde en totaal geen reden tot paniek. Als jongere zou ik op dit moment ook gewoon 'fuck it' zeggen en door feesten. Voor je het weet gaat alles weer op slot en mag je weer een jaar niks O-) Dat zeg ik overigens als introvert persoon die in zijn hele leven misschien drie keer echt op stap is geweest, maar ik heb nog een klein beetje inlevingsvermogen.

Overigens heb jij het over 'ik ik ik' als reden dat het allemaal maar kut is. Egoïsme enzo. Maar ben jij eigenlijk niet exact hetzelfde? Omdat jij ergens bang voor bent moet een ander dat ook maar zijn. In zekere zin is dat even goed egoïstisch.
[...]

Gewoon accepteren dat er niet één schuldige aan te wijzen is. Er is versoepeld en afgeschaald omdat alle signalen op groen stonden. Niemand had verwacht dat het aantal besmettingen zo hard omhoog zou schieten. Soms is het gewoon even kut zonder dat je het verwacht of dat er iemand duidelijk schuld aan heeft. Je hoeft niet perse een zondebok te hebben he? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 11-07-2021 21:57 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:56:

Ik weet niet of je de ziekenhuiscijfers hebt gezien maar die zijn dik in orde en totaal geen reden tot paniek. Als jongere zou ik op dit moment ook gewoon 'fuck it' zeggen en door feesten. Voor je het weet gaat alles weer op slot en mag je weer een jaar niks O-) Dat zeg ik overigens als introvert persoon die in zijn hele leven misschien drie keer echt op stap is geweest, maar ik heb nog een klein beetje inlevingsvermogen.
Ja, ze zijn in orde. Ze zijn nog in orde. De opnames komen altijd 1-2 weken nadat mensen positief hebben getest, dat zou inmiddels bekend moeten zijn. Dus vanaf komende week gaan we het effect daar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SomerenV schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:56:

Gewoon accepteren dat er niet één schuldige aan te wijzen is. Er is versoepeld en afgeschaald omdat alle signalen op groen stonden. Niemand had verwacht dat het aantal besmettingen zo hard omhoog zou schieten. Soms is het gewoon even kut zonder dat je het verwacht of dat er iemand duidelijk schuld aan heeft. Je hoeft niet perse een zondebok te hebben he? ;)
...afgezien van de massale naiviteit in NL, dan. Want waarom zou hier gebeuren wat in het buitenland gebeurt met de delta variant? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Uniciteit schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Helaas komt het vaker terug in dit topic dat één van de grootste problemen, misschien wel het allergrootste probleem, vooral het sjoemelen met QR codes door jongeren zou zijn.

Is er hier en daar niet volledig de regels nageleefd? Ja. Maar nu schreeuwen we het extra hard 'want jongeren'. Dit Twitter-draadje is een mooie analyse over hoe vals negatieve testresultaten zeer waarschijnlijk voor veel meer besmettingen hebben gezorgd dan de jongeren die na een positief testresultaat dan maar zouden hebben gesjoemeld met QR codes - en dat is er vanuitgaande dat 100% van de positief geteste jongeren zou hebben gesjoemeld.

[Twitter]
Eindelijk eens iemand die niet ergens de schuld wil neerleggen, maar gewoon analyseert en dat in het vervolg meeneemt in beslissingen!

Hier win je een oorlog mee, niet bij mensen die achteraf een koe in de kont willen kijken en per se een zondebok aanwijzen!

Hulde voor Marc Bonten. We hadden dit nooit verwacht en niet zien aankomen 👍
Geen schuld bij iemand anders zoeken, topper.

De grootste nietsnutten op werk zoeken ook altijd een ander om de schuld bij neer te leggen. Zo hinderlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Amphiebietje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Ja, ze zijn in orde. Ze zijn nog in orde. De opnames komen altijd 1-2 weken nadat mensen positief hebben getest, dat zou inmiddels bekend moeten zijn. Dus vanaf komende week gaan we het effect daar zien.
Ik denk ook dat voorzichtigheid tot 13 augustus ook echt niet verkeerd is. Maar als we de komende 2-3 weken geen enorme toename zien in de ziekenhuiscijfers, dan mag het kabinet zich nóg een keer gaan verontschuldigen omdat ze nodeloos op de rem hebben getrapt zeker?

In dat geval zou ik gewoon zeggen, zand er over, en terug naar de situatie van vóór 13 augustus, dus alle festivals na de 13de zijn dan nog altijd safe. En 1 september de coronawet de prullenbak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Amphiebietje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Incubatietijd is gemiddeld 5 dagen. Gezien de explosie aan besmettingen hadden we inmiddels al iets van een effect moeten zijn. Als dat effect er uiteindelijk al gaat zijn dan is het waarschijnlijk lang niet zo dramatisch als met de besmettingen.
Amphiebietje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:00:
[...]

...afgezien van de massale naiviteit in NL, dan. Want waarom zou hier gebeuren wat in het buitenland gebeurt met de delta variant? 8)7
Dus nou is heel NL schuldig aan de ellende? Moeilijk he, accepteren dat het soms is zoals het is.
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Ik denk ook dat voorzichtigheid tot 13 augustus ook echt niet verkeerd is. Maar als we de komende 2-3 weken geen enorme toename zien in de ziekenhuiscijfers, dan mag het kabinet zich nóg een keer gaan verontschuldigen omdat ze nodeloos op de rem hebben getrapt zeker?

In dat geval zou ik gewoon zeggen, zand er over, en terug naar de situatie van vóór 13 augustus, dus alle festivals na de 13de zijn dan nog altijd safe. En 1 september de coronawet de prullenbak in.
Als blijkt dat de last minute invoeren van maatregelen onnodig is gebleken dan reken maar dat er enorm veel bedrijven in de entertainment allesbehalve blij zullen zijn, of jeugd die opeens alle feestjes zagen verdampen en als boosdoener aan werden gemerkt.

Van de ene kant kun je niet anders dan de maatregelen intrekken als over twee weken blijkt dat er niks aan de hand was en is, maar van de andere kant kun je dat ook weer niet maken. Alleen heeft dat weer tot gevolg dat je niet nóg eens twee weken daarbovenop maatregelen in stand kunt houden als gebleken is dat ze totaal onnodig zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door SomerenV op 11-07-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Amphiebietje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Aangezien UK voornamelijk AZ heeft geprikt en wij Pfizer, verwacht ik dat de ziekenhuis opnames hier beter in toom blijven dan daar.

Pfizer lijkt toch beter te werken tegen delta, dan AZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:43:
[...]

De percentages positieve tests zijn ook laag. Ik ken de rioolwatertests alleen van NL hoewel meerdere landen een waarschuwingssysteem hebben wat ze waarschuwt als er zeer besmettelijke ziektes uitbreken als early warning system.

Zie hier: https://www.medischcontac...us-in-riool-bilthoven.htm

Het vaccin remt zowel verspreiding als ook ziek worden. Verspreiding wordt blijkbaar voldoende geremd als je rond de 75%-80% aankomt qua vaccinatiegraad. Maar dat is natuurlijk ook weer gekoppeld aan de omgeving, cultuur, weer, etc. Maar ik heb alle hoop dat dat in NL ook genoeg is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Oftewel, ook bij de GGD te vroeg afgeschaald.
Maar de GGD moet middelen krijgen van de Rijksoverheid. Het zou dus hun eigen besluit kunnen zijn geweest, maar ook dat van de Rijksoverheid door de financiering te stoppen bijvoorbeeld.

Hoe dan ook: BCO afschalen bij lagere aantallen besmettingen is juist niet wat er had moeten gebeuren, hoewel deze explosie aan besmettingen waarschijnlijk een andere oorzaak heeft dan falend BCO. Maar als dat BCO is afgeschaald, dan is het uiteraard nog moeilijker om de eerste ronde verspreiding tijdig te onderscheppen en daarna kom je met wat pech in een neerwaardse spiraal die eindigt in een lockdown.

Eind juni noemde ik in dit topic onderstaande gedachte-experiment als reactie op de mediaberichten dat het BCO evenals vorig jaar weer werd afgeschaald. Dat vond ik toen al geen verstandig idee:
Gedachte-experiment: stel we splitsen Nederland in twee gelijke delen. Deel A (Neder) en deel B (Land).

Deel A en deel B zijn exact vergelijkbaar. Ze hebben dus precies de helft van grote luchthavens, grensovergangen, voorzieningen, inwoners etc. Land A en land B vaccineren op exact dezelfde manier. Met BCO wordt in zowel A als B een vorm van indammen bereikt. Bij elk opgespoord geval kan immers de keten van doorgifte worden doorbroken.

Stel dat er bij een laag aantal besmettingen maar een opkomende variant met een hogere R0 in landsdeel A wordt gekozen om BCO af te schalen en in landsdeel B om het in aantal juist op te schalen zonder de methode beter te maken dan het in A was.

Zou dan de kans op een vierde golf, ziekte, sterfte en eventuele schade op lange termijn precies hetzelfde zijn in A als B?
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Number10 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:06:
[...]
Hoe dan ook: BCO afschalen bij lagere aantallen besmettingen is juist niet wat er had moeten gebeuren, hoewel deze explosie aan besmettingen waarschijnlijk een andere oorzaak heeft dan falend BCO. Maar als dat BCO is afgeschaald, dan is het uiteraard nog moeilijker om de eerste ronde verspreiding tijdig te onderscheppen en daarna kom je met wat pech in een neerwaardse spiraal die eindigt in een lockdown.
Ik zie nog altijd niet hoe jouw heilige stokpaardje van BCO überhaupt iets gaat helpen als je er geen verplichte of zelfs gedwongen consequenties aan verbindt.

De hele uitvoering van ons BCO is op basis van vrijwilligheid, en daarmee krijg je nooit een effectief contactenonderzoek. Dat kan wel anders, maar dan heb je het dus over een systeem zoals in China waar 'privacy' een scheldwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Chocovla schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Snap het. Woon zelf ook nét buiten de stad, maar zie in Tynaarlo de laatste dagen de cijfers omhoog gaan. Er werken gewoon veel mensen in de stad en zo langzamerhand beginnen de besmettingen nu ook de provincie in te gaan. Behalve Pekela wat als een stoer Gallisch dorpje nog steeds op 0 staat _/-\o_
De landelijke cijfers tonen precies dat beeld. De golf is gestart met mensen tussen pakweg 15 en 35 jaar, vooral in steden (en daarbinnen opmerkelijk vaak universiteitssteden).

Vervolgens begint het zich te verspreiden. Geografisch gaat dat heel rap (de meeste gemeenten laten een forse stijging zien).

Demografisch verspreidt het deze keer minder snel: de pieken blijven bij de twintigers, tieners en een beetje de dertigers. Er is wat overdracht zichtbaar naar 30-59 jaar, maar dat effect is veel zwakker dan we in vorige golven zagen. Inmiddels zitten we 10 dagen na het ontdekken van het 1e cluster dus je zou inmiddels een aardige hoeveelheid 2e en 3e generatie besmettingen verwachten.

Wat er nu moet gebeuren is vrij helder:

- stoppen met riskante events in de feest- en horeca. Binnen, geen anderhalve meter, veel mensen op 1 plek.
- tikje strakker handhaven om te voorkomen dat mensen recalcitrant gedrag gaan vertonen.
- zomervakantie inluiden, voorkomt
2e generatie besmettingen binnen klassen.
- doorprikken.

Het meeste van dit lijstje staat inmiddels op de rit, ik ben dus hoopvol dat we de R-waarde snel weer zien zakken.

Maar: dan zit je met delta alsnog op 0.95. om daarmee van 10.000 terug naar 600 te zakken, duurt 219 dagen.

Ik vrees dus dat we ook een stukje van de (an sich goed verlopen) versoepelingen van 6-6 moeten gaan terugdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Maar: dan zit je met delta alsnog op 0.95. om daarmee van 10.000 terug naar 600 te zakken, duurt 219 dagen.

Ik vrees dus dat we ook een stukje van de (an sich goed verlopen) versoepelingen van 6-6 moeten gaan terugdraaien.
Maar is het terug zakken naar die 600 wel nodig? Intussen worden er steeds meer mensen gevaccineerd, en zo lang de impact op de ziekenhuizen beperkt blijft, zou ik het gewoon zo houden. Want die R gaat vanzelf duiken door de toenemende vaccinatiegraad, zo lang die onder de 1 blijft lijkt me dat voorlopig geen issue.

Dan kom je alleen nog op de ultieme eindstap: Alles los laten, maar dat kan prima wanneer iedereen de gelegenheid gehad heeft tot 2de prik + 2 weken. Dus dat wordt dan ergens midden september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

@t_captain Maar stel nou dat het aantal besmettingen maar zeer beperkt invloed heeft op de toestroom in de ziekenhuizen, in hoeverre moet je ze dan nog aanhouden als lijdraad om maatregelen te rechtvaardigen?

Stel over 2 weken, wanneer een effect inmiddels duidelijk zichtbaar zou moeten zijn geworden is er nog steeds weinig aan de hand. Waarom zou je de maatregelen dan nóg langer in stand houden? Blijkbaar maakt het dan namelijk niet uit dat het aantal besmettingen opeens tot recordhoogte is gestegen in een zeer korte periode. Dan zou je ook kunnen zeggen dat de R-waarde op dat moment weinig meer zegt over de ernst van de situatie, want die is voor een groot deel gebaseerd op de besmettingen (toch?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08
renedr schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Eindelijk eens iemand die niet ergens de schuld wil neerleggen, maar gewoon analyseert en dat in het vervolg meeneemt in beslissingen!

Hier win je een oorlog mee, niet bij mensen die achteraf een koe in de kont willen kijken en per se een zondebok aanwijzen!

Hulde voor Marc Bonten. We hadden dit nooit verwacht en niet zien aankomen 👍
Geen schuld bij iemand anders zoeken, topper.

De grootste nietsnutten op werk zoeken ook altijd een ander om de schuld bij neer te leggen. Zo hinderlijk!
Het was wel verwacht, alleen niet door het kabinet. Ik heb vooraf analyses erover gelezen, zeker toen er gekozen werd voor 40 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:11:
[...]
Ik zie nog altijd niet hoe jouw heilige stokpaardje van BCO überhaupt iets gaat helpen als je er geen verplichte of zelfs gedwongen consequenties aan verbindt.
Omdat de meeste mensen geen dwang nodig hebben uiteraard. Veel mensen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor autoriteit, maar niet iedereen in gelijke mate. In ieder geval blijkt uit het gedragsonderzoek dat een testadvies vanuit de GGD beter wordt opgevolgd dan een testadvies van derden:
(…) Hierbij zitten verschillen tussen de bron van de melding: na een melding van (nauw) contact door de GGD laten meer mensen zich testen dan na een melding via school of werkgever, (…)
https://www.rivm.nl/gedra...den/naleven-gedragsregels

Het gaat dus niet om 100% effectiviteit van maatregelen, maar om de optelsom van maatregelen die gezamenlijk effectief genoeg zijn om de R te verlagen en bij voorkeur <1 krijgen. Het 'swiss cheese' model.
t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:17:
[...]
Het meeste van dit lijstje staat inmiddels op de rit, ik ben dus hoopvol dat we de R-waarde snel weer zien zakken.(…)
Met deze maatregelen en de groeisnelheid lijkt me dat uitermate onwaarschijnlijk.
dan zit je met delta alsnog op 0.95.
Waar komt dit dan vandaan?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
(over “moeten we wel omlaag naar 600”)

Dat is een goede vraag. Ik zou zeggen dat we in een fase terechtkomen waarin wat meer besmettingen geen probleem hoeven te zijn. Puur natuurlijke immunisatie zeg maar.

Alleen: ik wil nog iets meer zekerheid over twee vragen:

- blijft het echt bij de jongeren? Of gaat het langzaam maar zeker ook weer hoge cijfers bij 50+ opleveren, inclusief mensen die ernstig ziek worden?

- long covid, hoe groot is dat probleem nou echt? welke leeftijden lopen risico? Hoeveel groter of kleiner is het risico bij de delta variant? In welke mate helpt vaccinatie (enkel, dubbel)?

Vraag 1 kunnen we over twee weken redelijk beantwoorden. Vraag 2 duurt enkele maanden om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Number10 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Omdat de meeste mensen geen dwang nodig hebben uiteraard. Veel mensen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor autoriteit, maar niet iedereen in gelijke mate. In ieder geval blijkt uit het gedragsonderzoek dat een testadvies vanuit de GGD beter wordt opgevolgd dan een testadvies van derden.
En hoe rijm je dat dan met de belabberde naleving van de quarantaine-plicht na terugkomst in Nederland?

Als dat al niet kan, waarom heb je er dan zo veel vertrouwen in dat de naleving van andere maatregelen voldoende is? Want als dat zo was, dan hadden we al een jaar lang open kroegen gehad omdat het BCO dan ook werkelijk functioneerde.

Het feit dat er de afgelopen tijd blijkbaar veel Jan Janssens met telefoonnummer 06-12345678 bij vierhonderd restaurants tegelijkertijd zijn gaan uit eten, zegt mij al genoeg over hoe serieus dat BCO genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:31:

- long covid, hoe groot is dat probleem nou echt? welke leeftijden lopen risico? Hoeveel groter of kleiner is het risico bij de delta variant? In welke mate helpt vaccinatie (enkel, dubbel)?
We kunnen in ieder geval al weten dat er miljoenen mensen zelfs in Nederland besmet zijn geweest met COVID (bron: cumulatieve cijfers RIVM). Om long COVID dus echt significante invloed te laten hebben, dan zou je het over tienduizenden mensen moeten hebben met langdurige klachten die ze duurzaam arbeidsongeschikt maken. Dan zit je in de orde van grootte van enkele procenten die die klachten hebben.

"Verlies van reuk en smaak" of "algemene vermoeidheid" vallen daar in ieder geval niet onder.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2021 22:34 ]

Pagina: 1 2 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).