t_captain schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:17:
...
- stoppen met riskante events in de feest- en horeca. Binnen, geen anderhalve meter, veel mensen op 1 plek.
- tikje strakker handhaven om te voorkomen dat mensen recalcitrant gedrag gaan vertonen.
- zomervakantie inluiden, voorkomt
2e generatie besmettingen binnen klassen.
- doorprikken.
...
Kan ik me in vinden, als ik even aan mijn eigen basis en middelbareschooltijd terug denk waren de laatste anderhalf tot twee weken qua lesstof niet meer boeiend. Vooral afsluitende weken met een dagje pretpark, sportdag etc. Voor een leerachterstand hoef je de laatste week scrapen dus niet te laten, en als er behoefte is kunnen die kinderen ook binnen hun eigen bubbel met ouders of vrienden (afhankelijk van de leeftijd) gaan in plaats van met de school. Alleen wel erg laat nu, Noord is al met vakantie, Midden begint nu de laatste week, dus tegen de tijd dat je iets besproken hebt zijn ze toch klaar, alleen voor Zuid win je mogelijk één week.
Maar: dan zit je met delta alsnog op 0.95. om daarmee van 10.000 terug naar 600 te zakken, duurt 219 dagen.
Ik vrees dus dat we ook een stukje van de (an sich goed verlopen) versoepelingen van 6-6 moeten gaan terugdraaien.
Deze vindt ik wat te extreem op het moment, als ik even de persco van begin Juni er terug bij pak met wat in grote lijnen
versoepelt is toen en dat omdraai:
- Volledige sluiting bioscopen en musea en gedeeltelijke -binnen- sluiting attractieparken en dierentuinen:
Dat zou echt de nekslag voor deze sectoren betekeningen. De financiële reserves zijn het afgelopen jaar volledig uitgeput, en voornamelijk de attractieparken zijn voor hun jaarlijkse begroting erg afhankelijk van de inkomsten tijdens de basis/middelbare zomervakantie. Daarnaast blijft ervoor een groot aantal mensen - in combinatie met het terecht sluiten van de disco's eerder - dan helemaal niks meer over om even een dag of avondje te ontspannen. Tot slot lijkt het er momenteel niet op dat Duitsland en België dit overwegen, en zolang je binnen dezelfde dag teruggaat is er qua test of quarantaine momenteel niks vereist. Dan gaan mensen lekker naar Bobbejaanland of de Antwerpen Zoo in plaats de Efteling of Blijdorp. Het enige wat je dan bereikt is deze hele sector het randje overduwen, terwijl je qua indamming heel weinig oplost of mogelijk zelfs meer bewegingen krijgt.
- Grote beperkingen op het gebied van binnensport voor volwassenen, 18- kan nog steeds bijna alles:
Sporten is ook erg gezond, daarnaast is teamsport vaak niet in al te grote groepen.
- Mondkapjes terug:
Gaat een hoop verzet uit de bevolking opleveren. Maar ondanks dat ik zelf totaal niet in niet-medische geloof is dit wel de meeste kansrijke maatregel uit dit lijstje om terug te komen.
- Max 2 personen thuis ontvangen:
Is dit ooit echt gehandhaafd of nageleefd

Vooral een papieren tijger.
Zou uit dit lijstje op het moment eigenlijk helemaal niks aanscherpen nog, tenzij de ziekenhuisopnames flink gaan stijgen, dan moet je wel. Daarbij gaat komende week cruciaal zijn denk ik. Voor nu is significant bijsturen denk ik niet handig omdat de aanpassing van afgelopen vrijdag nog niet te evalueren is, dat is alsof je blind een schip probeert te sturen op geluk.
Het andere argument wat je voor strenge richtlijnen zou kunnen geven is het zo snel mogelijk van het onoverkoombare code rood af te komen. Maar dit is wel een beetje een 'double edged sword', dan ga je vrijwel elke vorm van entertainment in NL platleggen zodat mensen op vakantie kunnen en aldaar van precies hetzelfde soort entertainment gebruik maken. Ik weet niet of dat iets oplost of wenselijk is, ook niet helemaal eerlijk richting de mensen die (al niet bewust) niet op vakantie gaan of kunnen en aan de entertainment in NL gebonden zijn deze zomer.
Edit: Mondkapjes horen eigenlijk niet in dit lijstje zie ik nu, die zijn pas deels losgelaten op 26/6 ipv 5/6
[
Voor 3% gewijzigd door
!mark op 12-07-2021 02:02
]