De daling in positiviteitsratio zal, door de regelverandering bij schoolklassen, in ieder geval minder hard dalen vanaf aankomende woensdag.user109731 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:09:
Vanaf morgen ook geen hele schoolklassen meer naar huis bij een besmetting in het basisonderwijs.
Ik ben heel benieuwd wat voor patroon we gaan zien de komende 2-4 weken. Herfst, andere maatregelen, het blijft boeiend. Laten we hopen dat deze dalende trend nog even doorzet
Als ze inderdaad zo principieel was over corona in alle vlakken ben ik het roerend met je eens dat het geen "makkelijke tante" was. Triest... meer kan ik er niet van maken.gekkie schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:31:
[...]
Mwah:
[...]
Klinkt als het type partner wat je uhmm moet "liggen" zullen we maar zeggen. Ziet er toch naar uit dat tie ook voor corona al aardig onder de plak zat.
En daarna ieder verder naar een wat extreme kant gegroeid op het thema corona.
Met alle respect, maar deze cijfers zijn totaal zinloos. De ziekte verandert niet, de manier waarop mensen behandeld wordt verandert niet. De enige variable is de instroom en dat is het ook het enige dat interessant is om te monitoren. De rest (uitstroom, bezetting op dagelijkse basis) is letterlijk ruis.Stinger_Ventura schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:07:
[...]
Kleine stijging, jammer van de trendbreuk. Zo te zien met name door hele lage outflow in de kliniek.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 19-09-2021 16:53 ]
Jij zal op je sterfbed spijt hebben dat je niet op zat te letten toen de basis van een social credit systeem gelegd werd. Niet vanwege een of ander masterplan, maar meer in de categorie 'je geeft een vinger, men neemt de hele hand'. Ervaring leert dat eenmaal ingevoerde systemen niet verdwijnen maar uitgebreid worden met andere opties voor andere doeleinden. Dat is handig als je er zelf direct profijt van hebt, maar in dit geval heb ik als gevaccineerde 0,0 profijt van een digitaal systeem ten opzichte van een analoge stempel/sticker. Dat die pas niet op 1 november verdwijnt was wel duidelijk hoor, dat is statistisch onmogelijk. Reizen zal de komende tijd een probleem zijn, het zij zo. Ironisch genoeg ontneemt het ook de mogelijkheid tot emigratie.Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:49:
[...]
Je zult op je sterfbed trots zijn dat je jezelf nog een half jaar (verwacht niet dat we er in november vanaf zijn) extra in beperking hebt gezet. En ga je het wel laten zien als je vakantie/reizen wil buiten de eu in de toekomst?

Zolang ik geen overtuigende motivatie heb gehoord waarom het enkel digitaal kan vind ik jouw uitspraak net zo debiel als dat jij die van mij vond.
Verwijderd
Gelukkig heb jij ervoor dan maanden gestreden.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:06:
[...]
Jij zal op je sterfbed spijt hebben dat je niet op zat te letten toen de basis van een social credit systeem gelegd werd. Niet vanwege een of ander masterplan, maar meer in de categorie 'je geeft een vinger, men neemt de hele hand'. Ervaring leert dat eenmaal ingevoerde systemen niet verdwijnen maar uitgebreid worden met andere opties voor andere doeleinden. Dat is handig als je er zelf direct profijt van hebt, maar in dit geval heb ik als gevaccineerde 0,0 profijt van een digitaal systeem ten opzichte van een analoge stempel/sticker. Dat die pas niet op 1 november verdwijnt was wel duidelijk hoor, dat is statistisch onmogelijk. Reizen zal de komende tijd een probleem zijn, het zij zo. Ironisch genoeg ontneemt het ook de mogelijkheid tot emigratie.
Zolang ik geen overtuigende motivatie heb gehoord waarom het enkel digitaal kan vind ik jouw uitspraak net zo debiel als dat jij die van mij vond.
Ehm en enkel digitaal? Heb ik iets gemist.. papierenversie is er gewoon.
Die uitgeprinte versie is net zo digitaal als de app. Sterker nog, de uitgeprinte versie is stiekem een stapje erger wat vrijgegeven data betreft. Al gaat het mij persoonlijk niet zo zeer om die data, maar het systeem er omheen.Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:17:
[...]
Gelukkig heb jij ervoor dan maanden gestreden.
Ehm en enkel digitaal? Heb ik iets gemist.. papierenversie is er gewoon.
Hopelijk is mijn angst ongegrond en heb ik straks maanden voor niets gestreden, in positieve zin dan.
Want de avondklok hebben we ook nog? Dat systeem is toch ook weg? Net als vanaf deze week de 1.5m?jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:06:
[...]
Jij zal op je sterfbed spijt hebben dat je niet op zat te letten toen de basis van een social credit systeem gelegd werd. Niet vanwege een of ander masterplan, maar meer in de categorie 'je geeft een vinger, men neemt de hele hand'. Ervaring leert dat eenmaal ingevoerde systemen niet verdwijnen maar uitgebreid worden met andere opties voor andere doeleinden. Dat is handig als je er zelf direct profijt van hebt, maar in dit geval heb ik als gevaccineerde 0,0 profijt van een digitaal systeem ten opzichte van een analoge stempel/sticker. Dat die pas niet op 1 november verdwijnt was wel duidelijk hoor, dat is statistisch onmogelijk. Reizen zal de komende tijd een probleem zijn, het zij zo. Ironisch genoeg ontneemt het ook de mogelijkheid tot emigratie.
Elk systeem of maatregel is steeds weer uitgekleed. Dit blijft toch geen argument meer?
Zie ook Denemarken bijvoorbeeld die ook na een paar maanden de pas alweer weg hebben.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hoe stel je je dit dan voor?jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:51:
[...]
Die uitgeprinte versie is net zo digitaal als de app. Sterker nog, de uitgeprinte versie is stiekem een stapje erger wat vrijgegeven data betreft. Al gaat het mij persoonlijk niet zo zeer om die data, maar het systeem er omheen.
Hopelijk is mijn angst ongegrond en heb ik straks maanden voor niets gestreden, in positieve zin dan.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een Europa-brede samenzwering van obers is die na hun werkdag laat in de avond nog eventjes hun verzamelde QR-codes gaan napluizen om patronen te vinden in wie wat heeft besteld en hun QR-code kenmerken...
Die avondklok is weg dankzij flinke hoeveelheden kritiek en een wazige rechtszaak. Dat gebeurde juridisch echter pas op 1 september en niet gelijk met de praktische afschaffing.Dennis1812 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:24:
[...]
Want de avondklok hebben we ook nog? Dat systeem is toch ook weg? Net als vanaf deze week de 1.5m?
Elk systeem of maatregel is steeds weer uitgekleed. Dit blijft toch geen argument meer?
Zie ook Denemarken bijvoorbeeld die ook na een paar maanden de pas alweer weg hebben.
Dus... hij is eraf.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:08:
[...]
Die avondklok is weg dankzij flinke hoeveelheden kritiek en een wazige rechtszaak. Dat gebeurde juridisch echter pas op 1 september en gelijk met de praktische afschaffing.
Net als alle andere maatregelen die op enig moment ingevoerd zijn en weer weg zijn?
Vergeet niet dat we in een pandemie zitten. Niet in een spelletje politiek of burger pesten.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 19-09-2021 20:12 ]
Hadden we tot 1 september praktisch gezien een avondklokjadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:08:
[...]
Die avondklok is weg dankzij flinke hoeveelheden kritiek en een wazige rechtszaak. Dat gebeurde juridisch echter pas op 1 september en gelijk met de praktische afschaffing.
Ik heb er uberhaupt geen last van gehad, maar kan me dit van een paar weken geleden toch niet herinneren.
Het gaat niet om samenzweringen of een evil masterplan. Het gaat om delen van de overheid die ieder voor zich een basis krijgen tot digitale handhaving van een individu. Zoals Jan Jaap van der Wal ooit komisch verwoorde 'u doet niet meer mee'. Alleen dan niet vanwege een strafrechtelijke vervolging maar vanwege andere kenmerken. Bijvoorbeeld geen vliegreis naar de VS omdat je thuis nog op gas stookt. Regel eerst maar een warmtepomp, dan gaat het poortje pas weer open. Volstrekte kolder op dit moment, maar de basis die dit mogelijk maakt moet je wat mij betreft zo snel mogelijk de kop in drukken en niet rucksichtslos accepteren omdat je graag weer aan het bier wilt. Wie vaccinatiedrang wil toepassen kan dat ook doen met stempels van de GGD, resultaat is hetzelfde.Amphiebietje schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:57:
[...]
Hoe stel je je dit dan voor?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een Europa-brede samenzwering van obers is die na hun werkdag laat in de avond nog eventjes hun verzamelde QR-codes gaan napluizen om patronen te vinden in wie wat heeft besteld en hun QR-code kenmerken...
Die obers zullen het een worst wezen.
*niet.gekkie schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:14:
[...]
Hadden we tot 1 september praktisch gezien een avondklok
Ik heb er uberhaupt geen last van gehad, maar kan me dit van een paar weken geleden toch niet herinneren.

Wat je hiermee wilt zeggen is dat het eigenlijk nutteloos is om tegen de QR doctrine te zijn? Of probeer je een kwalificatie te maken van het soort mensen die niet klakkeloos ermee te koop willen lopen?Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:49:
[...]
Je zult op je sterfbed trots zijn dat je jezelf nog een half jaar (verwacht niet dta we er in november vanaf zijn) extra in beperking hebt gezet. En ga je het wel laten zien als je vakantie/reizen wil buiten de eu in de toekomst?
We zitten wel in een spelletje burger pesten, namelijk die zonder vaccinatie. Dat vind ik sowieso al niet helemaal koosjer maar als je het doet wil ik er zo min mogelijk last van hebben. Dat vaccin heb ik genomen ter bevordering van de groepsimmuniteit en de voordelen die daar uit komen voor andere mensen, wees blij daar voor en accepteer gewoon dat eeuwen oude boekje met stempels van de GGD.Dennis1812 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:11:
Vergeet niet dat we in een pandemie zitten. Niet in een spelletje politiek of burger pesten.
Als jij jouw gele boekje netjes hebt ingevuld, staan daar meer persoonsgegevens in dan in je binnenlandse QR-code, die je ook prima kunt verstrekken vanaf zeer geduldig pampier.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:26:
[...]
We zitten wel in een spelletje burger pesten, namelijk die zonder vaccinatie. Dat vind ik sowieso al niet helemaal koosjer maar als je het doet wil ik er zo min mogelijk last van hebben. Dat vaccin heb ik genomen ter bevordering van de groepsimmuniteit en de voordelen die daar uit komen voor andere mensen, wees blij daar voor en accepteer gewoon dat eeuwen oude boekje met stempels van de GGD.
Waarom? Dat is voor die niet gevaccineerde hetzelfde probleem.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:26:
[...]
We zitten wel in een spelletje burger pesten, namelijk die zonder vaccinatie. Dat vind ik sowieso al niet helemaal koosjer maar als je het doet wil ik er zo min mogelijk last van hebben. Dat vaccin heb ik genomen ter bevordering van de groepsimmuniteit en de voordelen die daar uit komen voor andere mensen, wees blij daar voor en accepteer gewoon dat eeuwen oude boekje met stempels van de GGD.
Qr bevat minder data dan dat boekje van je.
Heck, die QR bevat niet eens of je gevaccineerd bent. Alleen of je door mag.
Overigens ben je al een paar posts behoorlijk selectief aan 't quoten en pure onzin aan 't spuwen heb je dat door?
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 19-09-2021 20:35 ]
In dat geval kan ik een berg paarse enveloppen uit Leeuwarden tegemoed zien...jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:08:
Dat gebeurde juridisch echter pas op 1 september en niet gelijk met de praktische afschaffing.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het gaat niet om het verstrekken van die gegeven, maar om het verzamelen daar van. Dat gaat met een QR code duizenden keren makkelijker dan met een fysiek boekje waar een stempel in staat. Op dit moment gebeurd dat niet maar het is wachten op een probleem/verzoek die dat verzamelen wel vereist.gekkie schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:28:
[...]
Als jij jouw gele boekje netjes hebt ingevuld, staan daar meer persoonsgegevens in dan in je binnenlandse QR-code, die je ook prima kunt verstrekken vanaf zeer geduldig pampier.
Zie hier boven, het gaat niet om de data maar het systeem er omheen en wat je er mee kan doen. Wat die avondklok betreft zijn we er dus 19 dagen voorgoed van af.Dennis1812 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:34:
[...]
Waarom? Dat is voor die niet gevaccineerde hetzelfde probleem.
Qr bevat minder data dan dat boekje van je.
Heck, die QR bevat niet eens of je gevaccineerd bent. Alleen of je door mag.
Overigens ben je al een paar posts behoorlijk selectief aan 't quoten en pure onzin aan 't spuwen heb je dat door?
[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 19-09-2021 20:40 ]
Fair point,hoevenpe schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:36:
[...]
In dat geval kan ik een berg paarse enveloppen uit Leeuwarden tegemoed zien...
Verwijderd
Ik maak nergens een kwalificatie van.. maar ik zie het als een zeer klein dingetje tov alle andere beperkingen die we gehad hebben. Ik zeg deal met dit minor dingetje. Dat je tegen het gebruik bent omdat het puur als doel heeft meer mensen gevaccineerd te krijgen (en geen echt goede wetenschappelijke basis om besnettingen te voorkomen), ben ik daar mee eens... Maar in mijn ogen is dit wel de enige weg uit (zonder de boel weer op slot te gooien) Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind je geen vrijheidsstrijder als je principieel hiertegen bent. Vrijheid om je niet te vaccineren houdt de vrijheid van de rest van de samenleving tegen.Wolly schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:24:
[...]
Wat je hiermee wilt zeggen is dat het eigenlijk nutteloos is om tegen de QR doctrine te zijn? Of probeer je een kwalificatie te maken van het soort mensen die niet klakkeloos ermee te koop willen lopen?
Dat had men nu ook al kunnen doen, maar daar heeft men dus expliciet vanaf gezien door die QR-code voor binnenlandse gebruik te ontwikkelen met minimale te herleiden persoonsgegevens.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:38:
Het gaat niet om het verstrekken van die gegeven, maar om het verzamelen daar van. Dat gaat met een QR code duizenden keren makkelijker dan met een fysiek boekje waar een stempel in staat. Op dit moment gebeurd dat niet maar het is wachten op een probleem/verzoek die dat verzamelen wel vereist.
Je moet onder je aluminium steen vandaan komen.jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:38:
[...]
Het gaat niet om het verstrekken van die gegeven, maar om het verzamelen daar van. Dat gaat met een QR code duizenden keren makkelijker dan met een fysiek boekje waar een stempel in staat. Op dit moment gebeurd dat niet maar het is wachten op een probleem/verzoek die dat verzamelen wel vereist.
Verzamelen van vaccinatie doet de GGD al minstens sinds 1970. Da's gewoon de taak van de GGD.
Toenemende vaccinatiedwang is van alle tijden. En die QR code is alleen maar om makkelijk en snel je status te kunnen scannen. Niet om een chip door je l*l te schieten.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Tja, gezien de tijd die ze t heeft gekost om t juridisch goed in te voeren, en ongeveer elke willekeurige andere maatregel, vindt ik t, met ook nog eens t zomerreces ertussen, niet zo heel verrassend dat dit het afschaffen van wetten ook niet vlot gaat…jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:39:
[...]
Fair point,maar misschien snap je dat ik doelde op de mogelijke terugkeer en de juridische basis daar voor.
Euh, dat kan de overheid toch al lang met je BSN? Met dat nummer kunnen ze als ze het zouden willen allerlei gegevens opvragen in allerlei databases die van de overheid zelf zijn (zoals het bevolkingsregister) en die analyseren...jadjong schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:23:
[...]
Het gaat niet om samenzweringen of een evil masterplan. Het gaat om delen van de overheid die ieder voor zich een basis krijgen tot digitale handhaving van een individu. Zoals Jan Jaap van der Wal ooit komisch verwoorde 'u doet niet meer mee'. Alleen dan niet vanwege een strafrechtelijke vervolging maar vanwege andere kenmerken. Bijvoorbeeld geen vliegreis naar de VS omdat je thuis nog op gas stookt. Regel eerst maar een warmtepomp, dan gaat het poortje pas weer open. Volstrekte kolder op dit moment, maar de basis die dit mogelijk maakt moet je wat mij betreft zo snel mogelijk de kop in drukken en niet rucksichtslos accepteren omdat je graag weer aan het bier wilt. Wie vaccinatiedrang wil toepassen kan dat ook doen met stempels van de GGD, resultaat is hetzelfde.
Die obers zullen het een worst wezen.
Sterker nog, in principe hebben ze daar je BSN zelfs niet voor nodig. Zelfs met geanonimiseerde datasets heeft de overheid genoeg gegevens hebben om algemene profielen op te stellen. Als jij vervolgens door de douane gaat, en toevallig blijkt bij controle dat jij mooi matched met een algemeen risicoprofiel, dan kan je aan een diepgaandere controle worden onderworpen, en in bepaalde gevallen inderdaad worden verboden het land te verlaten. Hoe denk je dat opsporingsinstanties, die bijvoorbeeld naar specifieke types fraude zoeken, werken? Wettelijk zijn er enkel een aantal beperkingen voor wat er gebruikt mag worden voor het opstellen van profielen (bijv. geen profielen die discriminatie als basis gebruiken)...
Een klein dingetje kan groeien. Maar als je inderdaad denkt dat de vrijheid van de rest van de samenleving afhangt van het nemen van een vaccinatie door anderen, hoever mag die vrijheid van de ongevaccineerde dan beperkt worden?Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:54:
[...]
Ik maak nergens een kwalificatie van.. maar ik zie het als een zeer klein dingetje tov alle andere beperkingen die we gehad hebben. Ik zeg deal met dit minor dingetje. Dat je tegen het gebruik bent omdat het puur als doel heeft meer mensen gevaccineerd te krijgen (en geen echt goede wetenschappelijke basis om besnettingen te voorkomen), ben ik daar mee eens... Maar in mijn ogen is dit wel de enige weg uit (zonder de boel weer op slot te gooien) Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind je geen vrijheidsstrijder als je principieel hiertegen bent. Vrijheid om je niet te vaccineren houdt de vrijheid van de rest van de samenleving tegen.
In Litouwen hebben ze bijvoorbeeld ook een QR code, die noemen ze Opportunity Pass. Je voelt het al aankomen, met die pas 'mag' je dus dingen die anderen zonder QR niet mogen.
Covid Pass in Lithuania and throughout Europe: How recent vaccine mandate laws have upended my family's lifeYou cannot visit any cafes or restaurants.
You cannot enter any non-essential stores.
You cannot enter any shopping center or large store.
You cannot receive beauty services (hair, nails, salons, etc).
You cannot use repair services which last longer than 15 minutes.
You cannot enter public indoor spaces.
You cannot enter a fitness center, gym, or sauna.
You cannot attend outdoor events which have more than 500 people.
You cannot sit and read in libraries. You may only use the library to pick up and return books.
You cannot travel by train. [The government temporarily rescinded this restriction for now because it's unworkable and causing chaos.]
You cannot enter banks or insurance agencies unless the purpose is to receive pensions or social benefits where the service lasts no more than 15 minutes.
Students cannot enter university without the Pass. [Because many students are not vaccinated, the government announced a grace period: until October, students may take free (i.e., government-paid) Covid tests to give them time to vaccinate. Starting in October, students must have the Opportunity Pass].
You cannot visit patients in medical facilities or senior care/residential homes. The only exception terminally-ill patients and children under 14 years of age if the doctor gives advance permission.
Regarding medical care:
--- You may receive emergency care without the Opportunity Pass.
--- For scheduled inpatient medical care, you must have the Covid Pass or Covid certificates.
--- For outpatient services, the medical care must be conducted "in a safe environment" and will require testing "depending on the epidemiological situation".
Je mag bijvoorbeeld met je opportunity pas naar de tandarts

Het hevig beperken van iemand zijn leven is dus mogelijk door zijn klein ding (QR code). Dat lijkt mij niet de richting die we moeten inslaan.
Tot 1 december zijn cijfers onvergelijkbaar qua aantal besmettingen door aangepast testbeleid. Vorig jaar herfst was je eerder weer genezen dan dat je een afspraak bij een teststraat had.user109731 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:17:
[Twitter]
edit: hier de vergelijking met vorig jaar: https://twitter.com/YorickB/status/1439582347809247243 We zitten nu hoger maar we stegen vorig jaar hard en nu daalt het, dus de lijnen kruisen elkaar hopelijk...
Net zoals de op die manier gevonden asymptomatische gevallen.Jovatov schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:32:
[...]
De daling in positiviteitsratio zal, door de regelverandering bij schoolklassen, in ieder geval minder hard dalen vanaf aankomende woensdag.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Op basis van dit topic zijn er genoeg mensen die daar geen problemen mee zouden hebben. Ze hebben zelf waarschijnlijk niet eens door dat ze al zodanig geconditioneerd zijn. Het bekende boiling frog syndrome. Vaak ook dezelfde mensen die het niet erg vinden als er inbreuk wordt gemaakt op hun privacy, want ze hebben toch niks te verbergen. De meeste mensen in China hebben er ook geen problemen mee dat ze weinig vrijheid dan wel privacy hebben, totdat ze zelf slachtoffer van het systeem worden.Wolly schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:01:
[...]
Covid Pass in Lithuania and throughout Europe: How recent vaccine mandate laws have upended my family's life
Je mag bijvoorbeeld met je opportunity pas naar de tandartsOf je mag met die pas naar je werk, heb je geen pas dan mag je niet naar je werk en wordt er logischerwijs geen salaris uitbetaald.
Het hevig beperken van iemand zijn leven is dus mogelijk door zijn klein ding (QR code). Dat lijkt mij niet de richting die we moeten inslaan.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dat verhaal klinkt schrijnend, maar context: Litouwen zit met een snel groeiende uitbraak (in juli een R van 1.7 gehad en sindsdien de R nooit een lange periode meer onder de 1.2 gehad) en ze zitten nu op 283 ziekenhuispatiënten per miljoen inwoners (waar wij nu op 26 zitten en de hoogste bezetting die wij ooit hebben gehad is 191 per miljoen) en dat aantal stijgt onverminderd hard door. En goh, die ziekenhuispatiënten zijn bijna allemaal ongevaccineerd.Wolly schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:01:
[...]
Een klein dingetje kan groeien. Maar als je inderdaad denkt dat de vrijheid van de rest van de samenleving afhangt van het nemen van een vaccinatie door anderen, hoever mag die vrijheid van de ongevaccineerde dan beperkt worden?
In Litouwen hebben ze bijvoorbeeld ook een QR code, die noemen ze Opportunity Pass. Je voelt het al aankomen, met die pas 'mag' je dus dingen die anderen zonder QR niet mogen.
[...]
Je mag bijvoorbeeld met je opportunity pas naar de tandartsOf je mag met die pas naar je werk, heb je geen pas dan mag je niet naar je werk en wordt er logischerwijs geen salaris uitbetaald.
Dan lijkt het me niet verrassend dat ongevaccineerden strenge beperkingen opgelegd krijgen. De vraag is vooral in hoeverre het gerechtvaardigd is dat de regels voor gevaccineerden niet óók strenger zijn want volgens mij gaat het zachtst gezegd niet goed daar.
Twee maanden na 'Freedom Day': hoe gaat het nu met corona in Engeland?
Twee maanden na 'Freedom Day' gaat het nog steeds goed in Engeland.
Kennelijk zijn Engeland en Denemarken heel uniek dat men daar wel de samenleving helemaal kan heropenen zonder coronapas. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de evaluatie die wij in november krijgen van de coronapas. Het zal vrees ik zoiets gaan: Cijfers blijven stabiel of er is verbetering opgetreden? De coronapas werkt en moet blijven. Cijfers zijn slechter geworden? De coronapas werkt en moet blijven, reden voor stijging ligt elders.
Kennelijk zijn Engeland en Denemarken heel uniek dat men daar wel de samenleving helemaal kan heropenen zonder coronapas. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de evaluatie die wij in november krijgen van de coronapas. Het zal vrees ik zoiets gaan: Cijfers blijven stabiel of er is verbetering opgetreden? De coronapas werkt en moet blijven. Cijfers zijn slechter geworden? De coronapas werkt en moet blijven, reden voor stijging ligt elders.
Het ontzeggen van zorg is niet een grens overschrijden? Of mensen hun inkomen afpakken? Dat ze het vrijwillig noemen is vermoedelijk ironisch bedoeld, want hier is geen keuze meer.Tom-Z schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:26:
Dan lijkt het me niet verrassend dat ongevaccineerden strenge beperkingen opgelegd krijgen.
Er wordt niemand zorg "ontzegd". Als je voor een planbare behandeling in het ziekenhuis moet worden opgenomen moet je getest zijn. Die test is gratis. [Bron]CMD-Snake schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:33:
Het ontzeggen van zorg is niet een grens overschrijden?
Het lijkt me terecht om - als je in een ernstige uitbraak zit (op basis van ziekenhuiscijfers erger dan het ergste dat we hier ooit gehad hebben) - dat je dan mensen die naar het ziekenhuis komen en dat van te voren weten dwingt om een test te doen.
Wat betreft "inkomen afpakken" twijfel ik of dat zo ongenuanceerd ligt als dat stuk beweert, maar mijn Litouws is niet goed genoeg om het te fact-checken. En dat stuk komt van een soort pastebin-achtige site, dus dat is geen betrouwbare bron om aan te nemen dat je zomaar je inkomen kwijt raakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Tom-Z op 20-09-2021 00:10 ]
Verwijderd
Mwa.. de coronapas heeft wat mij betreft een duidelijk doel (of dat de manier moet zijn kan je betwisten), en geen echt voordeel voor de overheid.Wolly schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:01:
[...]
Een klein dingetje kan groeien. Maar als je inderdaad denkt dat de vrijheid van de rest van de samenleving afhangt van het nemen van een vaccinatie door anderen, hoever mag die vrijheid van de ongevaccineerde dan beperkt worden?
[...]
Covid Pass in Lithuania and throughout Europe: How recent vaccine mandate laws have upended my family's life
Vergeleken met mijn vingerafdrukken in mijn paspoort (en inmiddels vast ook wel in een database) vind ik dit niet zo zorgelijk
Wel enkele kanttekeningen bij beide landen:CMD-Snake schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:33:
Twee maanden na 'Freedom Day': hoe gaat het nu met corona in Engeland?
• Engeland heeft ervoor gekozen om besmettingen, ziekenhuisopnames en sterfte te accepteren. Met gemiddeld 25.000 positieve testen per dag en 700 ziekenhuisopnames per dag de afgelopen 2 maanden, wat bij ons zou neerkomen op 8.000 positieve testen per dag en 200 ziekenhuisopnames per dag (mocht de verhouding gelijk zijn). Gezien de hoeveelheid uitval en verlof in onze zorgsector, dat al slachtoffer is van jarenlang wanbeleid van de overheid, zou dat vanzelfsprekend tot extra belasting op onze zorg hebben geleid.
• Denemarken heeft gedurende een half jaar juist een coronapas gehad.
Ik deel je scepsis mbt het in stand houden van de coronapas, dat wordt gewoon een herhaling van de avondklok. Aangezien er wederom geen concrete doelen aan verbonden zijn om deze af te schaffen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Precies mijn punt, en nu wordt het opeens sociaal geaccepteerd bij vrijetijdsbesteding.Amphiebietje schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:53:
[...]
Euh, dat kan de overheid toch al lang met je BSN? Met dat nummer kunnen ze als ze het zouden willen allerlei gegevens opvragen in allerlei databases die van de overheid zelf zijn (zoals het bevolkingsregister) en die analyseren...
Die opsporingsinstanties hebben de vrijstellingen niet van de ene op de andere dag gekregen, dat is langzaam zo tot stand gekomen over tientallen jaren. Af en toe de grens van het toelaatbare overschrijden en bij commentaar weer een klein stapje terug doen. Vanuit hun professie snap ik dat (het maakt je werk soms zo veel makkelijker) maar persoonlijk ben ik er op tegen.Sterker nog, in principe hebben ze daar je BSN zelfs niet voor nodig. Zelfs met geanonimiseerde datasets heeft de overheid genoeg gegevens hebben om algemene profielen op te stellen. Als jij vervolgens door de douane gaat, en toevallig blijkt bij controle dat jij mooi matched met een algemeen risicoprofiel, dan kan je aan een diepgaandere controle worden onderworpen, en in bepaalde gevallen inderdaad worden verboden het land te verlaten. Hoe denk je dat opsporingsinstanties, die bijvoorbeeld naar specifieke types fraude zoeken, werken? Wettelijk zijn er enkel een aantal beperkingen voor wat er gebruikt mag worden voor het opstellen van profielen (bijv. geen profielen die discriminatie als basis gebruiken)...
Dat die gegevens er zijn is wel duidelijk, anders kun je geen QR code genereren.SkiFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:02:
[...]
Je moet onder je aluminium steen vandaan komen.
Verzamelen van vaccinatie doet de GGD al minstens sinds 1970. Da's gewoon de taak van de GGD.
Toenemende vaccinatiedwang is van alle tijden. En die QR code is alleen maar om makkelijk en snel je status te kunnen scannen. Niet om een chip door je l*l te schieten.
Geheel volgens dit voorbeeld. Leuk dat daarmee de mogelijke persoon die Peter de Vries dood schoot snel gevonden is, maar dat is mij het niet waard.
Daarom zo snel mogelijk afschieten als de oude vertrouwde variant(het gele boekje) zonder zwaarwegende reden opeens niet meer geldig is. Prima dat jij voor een QR code kiest, maar laat die keuze vrij.
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 20-09-2021 07:07 ]
Verwijderd
Op dit moment is de qr code toch gewoon zoals ie is.. er staat geen specifieke persoonsdata in.. wordt niet opgeslagen (app is offline te gebruiken) en de broncode is open source. Technisch gezien supergoed wat betreft privacy.jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:03:
[...]
Dat die gegevens er zijn is wel duidelijk, anders kun je geen QR code genereren.Alleen koppelen we het bijna aan de hoeveelheid kroeg bezoeken per week. Nog niet hoor, totdat vanwege administratieve redenen de data voor vijf dagen bewaard blijft(kan de controleur zien of de kroeg wel genoeg scant in verhouding met het aantal bezoekers). Vervolgens wordt er om de hoek iemand neer gestoken en de dader blijkt een cafe bezocht te hebben(dank u cameratoezicht), even opvragen wie er rond 22:15 binnen kwam en je hoeft als agent nog maar 7 mogelijke personen na te trekken in plaats van 17 miljoen. Dat is handig! Laten we de coronapas, inmiddels omgedoopt tot 'pas', iets langer in stand houden..
Geheel volgens dit voorbeeld. Leuk dat daarmee de mogelijke persoon die Peter de Vries dood schoot snel gevonden is, maar dat is mij het niet waard.
Daarom zo snel mogelijk afschieten als de oude vertrouwde variant(het gele boekje) zonder zwaarwegende reden opeens niet meer geldig is. Prima dat jij voor een QR code kiest, maar laat die keuze vrij.
Dan zijn camerabewaking, telefoongegevens oogsten,.koppelen van 1000 databases (incl.commerciele parkeerplaatsen) veel slechter en die zijn toch geruisloos in ons.wetsysteem geslopen.
Check. Dus het volgende systeem mag wat mij betreft een stille dood sterven voordat het zich evolueert en bij de rest voegt. Sterker nog, er mogen wel wat bestaande systemen af. Maar dat heeft geen raakvlak meer met corona hoort beter thuis in een ander topic.Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:17:
[...]
Op dit moment is de qr code toch gewoon zoals ie is.. er staat geen specifieke persoonsdata in.. wordt niet opgeslagen (app is offline te gebruiken) en de broncode is open source. Technisch gezien supergoed wat betreft privacy.
Dan zijn camerabewaking, telefoongegevens oogsten,.koppelen van 1000 databases (incl.commerciele parkeerplaatsen) veel slechter en die zijn toch geruisloos in ons.wetsysteem geslopen.
Dit is de eerste keer dat we een systeem hebben dat ook echt daadwerkelijk een link heeft met de volksgezondheid. Zo goed als al die andere systemen zijn juist om wetten af te dwingen. Ik snap dan ook niet zo goed waarom mensen bang zijn voor deze QR code, je bent al op veel meer manieren veel nauwkeuriger en beter te volgen. Sterker nog, als de regering ongevaccineerden zou willen volgen, kan dat veel beter door onder water de GGD gegevens te koppelen met andere databases.jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:02:
[...]
Check. Dus het volgende systeem mag wat mij betreft een stille dood sterven voordat het zich evolueert en bij de rest voegt. Sterker nog, er mogen wel wat bestaande systemen af. Maar dat heeft geen raakvlak meer met corona hoort beter thuis in een ander topic.
Naar mijn idee is dit dan ook zo'n beetje het eerste systeem waar wel echt over de privacy is nagedacht en vooral rekening mee is gehouden.
[removed]
Bij elk type onderzoek is informatie verzamelen één van de eerste dingen die je doet. Toen er nog geen databases en computers waren, konden ze precies hetzelfde doen, alleen waren de bronnen toen van papier (plus mensen zelf natuurlijk). Je hoeft alleen maar naar een organisatie zoals de Stasi te kijken om je te realiseren dat zelfs zonder uitgebreide digitale mogelijkheden het heel makkelijk is heel veel informatie te verzamelen over mensen, zolang je de organisatie maar hebt. En zelfs door maar een mannetje voor je deur te stallen die je handelen en gaan observeert, kan er al heel veel info worden gewonnen (zie elke goede inbreker). Of door rond te lopen in een buurt waar huizen te koop staan en je voor te stellen als de potentieel nieuwe buur die een praatje komt maken...of een meteropnemer of aannemer die een klus komt doen vanuit de gemeente of...etc.jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 06:36:
Die opsporingsinstanties hebben de vrijstellingen niet van de ene op de andere dag gekregen, dat is langzaam zo tot stand gekomen over tientallen jaren. Af en toe de grens van het toelaatbare overschrijden en bij commentaar weer een klein stapje terug doen. Vanuit hun professie snap ik dat (het maakt je werk soms zo veel makkelijker) maar persoonlijk ben ik er op tegen.
Echte privacy is een illusie, behalve als je als een kluizenaar ergens in de rimboe gaat wonen. En zelfs dan is het waarschijnlijk dat je je niet volledig aan interactie met anderen kan onttrekken.
Oh, en dan moet je ook geen interactie met anderen op een internetforum hebben, natuurlijk - aan de hand van de vragen wat, waar, wanneer, en hoe kan je alleen aan de hand van foruminteracties waarschijnlijk al een redelijk profiel van iemand opbouwen.
En hopelijk zijn de sloten op je huis een beetje goed (ook op de ramen) en bestand tegen een professionele slotenkraker.
Als er een wil is, is er altijd een weg voor dit soort dingen.
Overigens hoeft een gebrek aan informatie niet te betekenen dat iemand niet vervolgd kan worden, zie ook "If you give me six lines written by the hand of the most honest of men, I will find something in them which will hang him.", en anders verzinnen mensen wel een reden (zie de geschiedenis als geheel).
Tot zover mijn totaal niet tot paranoia leidende bijdrage van vandaag
Ik ben niet principieel tegen de de coronapas, het lijkt me een mooi middel vooral voor grote evenementen en groepen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of het het waard is voor de kleinere eettentjes en restaurants. Daar had misschien een keuzemogelijkheid of uitzondering kunnen zitten (bijvoorbeeld op basis van afstand, maximale groepsgrootte, sluitingstijd). Loopt het toch uit de hand, dan had dit als eerste geschrapt kunnen worden. Dat had het misschien minder op scherp gezet. Even los van het feit dat ik pro-vaccinatie, pro-maatregelen ben en vind dat men eerst eens die prik moet halen.
Je kunt in Litouwen inderdaad wel naar een zorgverlener, mits je getest bent. Antigeentesten zijn trouwens niet meer geldig in Litouwen, alleen de duurdere PCR test is geldig voor 24 uur.Tom-Z schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:52:
[...]
Er wordt niemand zorg "ontzegd". Als je voor een planbare behandeling in het ziekenhuis moet worden opgenomen moet je getest zijn. Die test is gratis. [Bron]
Het lijkt me terecht om - als je in een ernstige uitbraak zit (op basis van ziekenhuiscijfers erger dan het ergste dat we hier ooit gehad hebben) - dat je dan mensen die naar het ziekenhuis komen en dat van te voren weten dwingt om een test te doen.
Wat betreft "inkomen afpakken" twijfel ik of dat zo ongenuanceerd ligt als dat stuk beweert, maar mijn Litouws is niet goed genoeg om het te fact-checken. En dat stuk komt van een soort pastebin-achtige site, dus dat is geen betrouwbare bron om aan te nemen dat je zomaar je inkomen kwijt raakt.
Verder klinkt het inkomen afpakken gedeelte mij niet echt vreemd in de oren, dat heeft Italie bijvoorbeeld ook al aangekondigd.
ROME, Sept 16 (Reuters) - The Italian government approved on Thursday some of the strictest anti-COVID measures in the world, making it obligatory for all workers either to show proof of vaccination, a negative test or recent recovery from infection.
Any worker who fails to present a valid health certificate will be suspended on no pay, but cannot be sacked, ministers told reporters after the cabinet approved the measures.
Mja, maar waarom een metafoor gebruiken als deze niet klopt? Want kikkers springen dus wel uit de pan als je het langzaam verwarmt. Dus met jouw metafoor kunnen we zeggen dat wanneer dingen te erg worden men wel aan de bel trekt.Laguna schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:20:
Op basis van dit topic zijn er genoeg mensen die daar geen problemen mee zouden hebben. Ze hebben zelf waarschijnlijk niet eens door dat ze al zodanig geconditioneerd zijn. Het bekende boiling frog syndrome.
Daarbij, je stelt dit nu wel, maar "op basis van" ergens voor zetten wil niet zeggen dat het klopt.
Bron? Ik zie juist het tegenovergestelde in mijn omgeving. Mensen die minder bewust zijn van privacyrechten/-wetgeving zijn eerder geneigd niet te vaccineren, meer te geven om hun vrijheden. Mensen die geïnformeerd zijn over privacyrechten/-wetgeving zijn meer geneigd om zich bezig te houden met de voors en tegens van de regels omtrent Corona.Laguna schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:20:
[...]
Vaak ook dezelfde mensen die het niet erg vinden als er inbreuk wordt gemaakt op hun privacy, want ze hebben toch niks te verbergen. De meeste mensen in China hebben er ook geen problemen mee dat ze weinig vrijheid dan wel privacy hebben, totdat ze zelf slachtoffer van het systeem worden.
Maar ja, dat is totaal anekdotisch. Heb jij wel een goede bron voor jouw stelling?
&
Als je er inderdaad met zo'n korte termijnblik naar kijkt dan lijkt het in NL op dit moment nog niet veel. Kijk je iets verder in de tijd dan kan je met de basis die nu gelegd én geaccepteerd wordt als overheid veel zaken gemakkelijk regelen.Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:38:
[...]
Mwa.. de coronapas heeft wat mij betreft een duidelijk doel (of dat de manier moet zijn kan je betwisten), en geen echt voordeel voor de overheid.
Vergeleken met mijn vingerafdrukken in mijn paspoort (en inmiddels vast ook wel in een database) vind ik dit niet zo zorgelijk
Nou, weer een mooie stap vandaag; er hoeven geen hele schoolklassen meer naar huis als er één kind corona heeft
Die QR code kun je, in tegenstelling tot het gele boekje wél snel scannen en controleren. Bij het gele boekje is dat een stuk lastiger om dat te doen terwijl er vijftig man in de rij staan.jadjong schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:03:
[...]
Dat die gegevens er zijn is wel duidelijk, anders kun je geen QR code genereren.Alleen koppelen we het bijna aan de hoeveelheid kroeg bezoeken per week. Nog niet hoor, totdat vanwege administratieve redenen de data voor vijf dagen bewaard blijft(kan de controleur zien of de kroeg wel genoeg scant in verhouding met het aantal bezoekers). Vervolgens wordt er om de hoek iemand neer gestoken en de dader blijkt een cafe bezocht te hebben(dank u cameratoezicht), even opvragen wie er rond 22:15 binnen kwam en je hoeft als agent nog maar 7 mogelijke personen na te trekken in plaats van 17 miljoen. Dat is handig! Laten we de coronapas, inmiddels omgedoopt tot 'pas', iets langer in stand houden..
Bovendien slaat die app niks op, maar valideert alleen maar het ceritificaat inde QR. En zoals hieronder al gezegd, en door jezelf al aangegeven, voor opsporing zijn er al zat mogelijkheden, daar hebben ze die QR echt niet voor nodig.
En weet je, 3G en 2G gaat eigenlijk helemaal niet om het beschermen van de gevaccineerden, die zijn al beschermd. Het gaat om het beschermen van de vaccin-weigeraars tegen elkaar, en daarmee het in stand houden van onze medische zorg. Natuurlijk zien de niet-gevaccineerden dat heel anders.
[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 20-09-2021 10:11 ]
Ze doen het nu puur andersom, juist om te voorkomen dat er maatregelen geschrapt moeten worden. Ik verwacht dat er vanuit de gemeentes niet zal worden gecontroleerd op die coronopas(verschillende hebben dat ook al aangegeven), tenzij er excessen zijn of het aantal besmettingen op gaat lopen. Mocht dat wel gebeuren zal er tijdelijk meer controle plaats vinden en demp je daar het aantal besmettingen weer mee.user109731 schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:38:
Ik ben niet principieel tegen de de coronapas, het lijkt me een mooi middel vooral voor grote evenementen en groepen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of het het waard is voor de kleinere eettentjes en restaurants. Daar had misschien een keuzemogelijkheid of uitzondering kunnen zitten (bijvoorbeeld op basis van afstand, maximale groepsgrootte, sluitingstijd). Loopt het toch uit de hand, dan had dit als eerste geschrapt kunnen worden. Dat had het misschien minder op scherp gezet. Even los van het feit dat ik pro-vaccinatie, pro-maatregelen ben en vind dat men eerst eens die prik moet halen.
Je hebt hiermee simpelweg een middel om meer controles te kunnen doen zonder dat je iets hoeft te doen aan de maatregelen.
[removed]
Verwijderd
Over dit middel is een groot debat geweest, al beknopt in gebruik en tijdelijk. Met toezicht van veel mensen op gebied van privacy (open source etc). Vergeleken met het doorheen gedrukte van andere privacywetten als vingerafdrukken, kentekendata, mediache dossier, camera's door de kamer is dit niet iets waar ik me zorgen over maak.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:47:
[...]
Als je er inderdaad met zo'n korte termijnblik naar kijkt dan lijkt het in NL op dit moment nog niet veel. Kijk je iets verder in de tijd dan kan je met de basis die nu gelegd én geaccepteerd wordt als overheid veel zaken gemakkelijk regelen.
Over welk middel is er een groot debat geweest? Ik neem aan dat je niet dat debatje voor de buhne van afgelopen week bedoelt?Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:21:
[...]
Over dit middel is een groot debat geweest, al beknopt in gebruik en tijdelijk. Met toezicht van veel mensen op gebied van privacy (open source etc). Vergeleken met het doorheen gedrukte van andere privacywetten als vingerafdrukken, kentekendata, mediache dossier, camera's door de kamer is dit niet iets waar ik me zorgen over maak.
En zijn deze zaken daar daadwerkelijk besproken? Op welke manier was de maatschappij hierbij betrokken?
BronIets anders zijn allerlei gedachten over een soort van vaccinatiepaspoort en zo. Ik vind dat je daarmee heel erg moet oppassen, want voor je het weet ben je een soort impliciete drang aan het organiseren, waarmee je heel terughoudend moet zijn. Ik wil op dit punt graag de suggestie overnemen die de heer Segers deed. Hij zei: moet je niet toe naar een wat meer ethisch kader, als onderlegger voor de politieke discussie hierover? Uiteindelijk gaat de politiek erover. De politiek zal die besluiten moeten nemen. Misschien zou je aanvullende wettelijke bescherming willen inbouwen om te voorkomen dat er plichten zouden kunnen worden verbonden aan het wel of niet gevaccineerd zijn. Ook dan zul je daar een heel goed politiek debat over moeten hebben. Een ethische onderlegger kan daarbij geweldig helpen. Daar wil ik graag mee aan het werk. Ook hiervan voorspel ik dat dit in de komende periode een dynamisch debat zal zijn.
Gisteren stond trouwens in de krant een interessant stukje, de QR maatregel is helemaal niet gebaseerd op een RIVM model maar op verwachtingen van KPMG.
Wérkt zo’n coronapas eigenlijk wel? Is er zoiets als wetenschappelijk bewijs dat de pas meehelpt ziekenhuisopnames te voorkomen, het doel van het beleid?
Het eerlijke antwoord is: nee. Het coronapaspoort komt niet voort uit een of ander gedegen onderzoeksprogramma, ontdek ik na wat uitzoekwerk. Het was gewoon een aanbeveling in een rapport van KPMG. Als je de maatschappij wilt openen terwijl nog niet iedereen is ingeënt, redeneerde het consultancybureau begin dit jaar, is een immuniteitspas zinvol om ‘gedifferentieerd beleid mogelijk te maken’. Oftewel: sommige mensen vast naar de kroeg te laten gaan.
. Voor doorrekening in een computermodel is zo’n pas dan ook te grillig, legt RIVM-modelleur Jacco Wallinga uit, als ik hem erover bel.
Volgens de rijksoverheid zijn is dit een huidige maatregel bij de horeca:
De horecagelegenheid is verplicht om bezoekers te vragen zich te registreren en vooraf een gezondheidscheck te doen.
Ik ben benieuwd of de QR code net zo goed nageleefd gaat worden.
De horecagelegenheid is verplicht om bezoekers te vragen zich te registreren en vooraf een gezondheidscheck te doen.
Ik ben benieuwd of de QR code net zo goed nageleefd gaat worden.
Ik dacht dat in dit topic serieuze ontwikkelingen besproken werden, geen complot therorien en doomscenario'sWolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:47:
[...]
Als je er inderdaad met zo'n korte termijnblik naar kijkt dan lijkt het in NL op dit moment nog niet veel. Kijk je iets verder in de tijd dan kan je met de basis die nu gelegd én geaccepteerd wordt als overheid veel zaken gemakkelijk regelen.
Het is imo de basis van alle herrie en ophef die je hier leest; het wantrouwen naar de overheid. Op zich is er niks mis met een gezonde dosis wantrouwen richting een overheid, maar als je het glijdende schaal argument erbij haalt ("maar dit is pas het begin, straks mag je niet meer naar de tandarts") in combinatie met de herhaling (we zagen precies hetzelfde geroeptoeter over de avondklok, de mondkapjesplicht, de 1,5m afstand, de scholen, en zie nu die zijn allemaal afgeschaft/afgezwakt) dan riekt het inderdaad naar ongefundeerd complotdenken.42erik schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:58:
[...]
Ik dacht dat in dit topic serieuze ontwikkelingen besproken werden, geen complot therorien en doomscenario's
Ik wijs zaken aan die in het buitenland spelen bij het verplicht gebruik van de qr pas, inclusief bronnen. Zo ook Italie wat volgens mij niet heel ver van ons af staat.42erik schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:58:
[...]
Ik dacht dat in dit topic serieuze ontwikkelingen besproken werden, geen complot therorien en doomscenario's
Waar zie jij complot theorieën? Denk jij dat zulke maatregelen niet mogelijk zijn in NL? Tot nu toe zie ik vooral dat dingen die in het buitenland verzonnen worden een paar maanden later ook in NL gemeengoed zijn.
Daar sta ik toch echt anders in, dat iets is afgeschaft/afgezwakt wil toch niet zeggen dat er geen basis is gelegd?Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:32:
[...]
Het is imo de basis van alle herrie en ophef die je hier leest; het wantrouwen naar de overheid. Op zich is er niks mis met een gezonde dosis wantrouwen richting een overheid, maar als je het glijdende schaal argument erbij haalt ("maar dit is pas het begin, straks mag je niet meer naar de tandarts") in combinatie met de herhaling (we zagen precies hetzelfde geroeptoeter over de avondklok, de mondkapjesplicht, de 1,5m afstand, de scholen, en zie nu die zijn allemaal afgeschaft/afgezwakt) dan riekt het inderdaad naar ongefundeerd complotdenken.
Voorheen was het voor iedereen een grote shock toen een maatregel als avondklok of mondkapjesplicht werd ingevoerd, als het in de toekomst weer aangezet zou worden dan ben ik ervan overtuigd dat het merendeel van de mensen die shock niet meer zullen ervaren en de maatregel makkelijker accepteren.
Die basis bedoel ik als ik zeg dat de basis is gelegd.
Verwijderd
Zo werkt de politiek... dit is in ieder geval een debat dat intergraal uitgezonden is. En bovendien in veel talksshows uitvoering besproken is. Waarbij beveiliging/privacy expert de app (broncode) door hebben gelicht.. dat is toch iets transparanter dan de kentekenherkenning dat op een dinsdagmiddag afgehandeld is. (Of zonder debat verder opgerekt is?Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:32:
[...]
Over welk middel is er een groot debat geweest? Ik neem aan dat je niet dat debatje voor de buhne van afgelopen week bedoelt?
En zijn deze zaken daar daadwerkelijk besproken? Op welke manier was de maatschappij hierbij betrokken?
[...]
Als je wat verder bekijkt is het allebei. KPMG heeft het als optie gegeven om zo veilig mogelijk gefaseerd open te kunnen gaan. Het RIVM laat in modellen zien dat er geen duidelijke dalende lijn verwacht wordt en zit met veel onzekerheden. Gecombineerd gebruik je dan de QR maatregel om gefaseerd open te gaan met ingebouwde veiligheid.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:32:
[...]
Over welk middel is er een groot debat geweest? Ik neem aan dat je niet dat debatje voor de buhne van afgelopen week bedoelt?
[...]
Bron
Gisteren stond trouwens in de krant een interessant stukje, de QR maatregel is helemaal niet gebaseerd op een RIVM model maar op verwachtingen van KPMG.
En de QR code is al in meerdere debatten besproken geweest. Dat wil echter niet zeggen dat de hele maatschappij er iets over heeft mogen zeggen. Maar dat is ook het idee van onze democratie waarbij we mensen kiezen die die debatten voor ons houden. En vind je dat ze dat niet goed doen moet je volgende keer op iemand anders stemmen. Zijn er voldoende die dat doen verandert de regering vanzelf mee. Alleen is voorlopig de meerderheid duidelijk voor het huidige beleid.
Maar het zou helpen als je wat genuanceerder je bronnen opzoekt en niet in alles een doemscenario wilt zien. Er zijn zeker dingen waar we op moeten letten, maar dan moet je ook kijken naar de maatregelen die verdwenen zijn zodra het kon.
[removed]
Ehm, Italië die niet ver van ons afstaat? Kom op zeg, de hele politiek en maatschappij in die zuidelijke landen is echt compleet anders. Zie ook de continue discussie die er in de EU is tussen de zuidelijke landen en o.a. Nederland.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:33:
[...]
Ik wijs zaken aan die in het buitenland spelen bij het verplicht gebruik van de qr pas, inclusief bronnen. Zo ook Italie wat volgens mij niet heel ver van ons af staat.
[removed]
Verwijderd
Zo werkt dat.. Je geeft KPMG wat geld om je gewenste advies op papier te zetten (dat het rivm niet durft te doen). Zo dek je jezelf in, en kpmg schrijft het zo cryptisch op met mitsen en maren dat ze nooit juridisch een verkeerd advies gegeven hebben.. iedereen tevreden.
Het zou eerder verdacht zijn als KPMG zoiets juist niet in zijn rapport zou zetten. Dit is simpelweg een logische stap die ook al vaker is besproken. Dat is dus iets dat altijd in zo'n rapport terug behoort te komen.Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:46:
Zo werkt dat.. Je geeft KPMG wat geld om je gewenste advies op papier te zetten (dat het rivm niet durft te doen). Zo dek je jezelf in, en kpmg schrijft het zo cryptisch op met mitsen en maren dat ze nooit juridisch een verkeerd advies gegeven hebben.. iedereen tevreden.
Maar dit is wel precies een voorbeeld van wat ik ook al over Wolly zei, als je overal iets achter zoekt is alles verdacht. Als je wat langer nadenkt is het juist logisch dat zoiets benoemd wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 20-09-2021 12:49 ]
[removed]
Het gaat er om dat mensen denken dat de overheid er op uit is om vrijheden van mensen aan banden te leggen. Ik vind dat echt vergezocht, het kabinet heeft echt helemaal geen zin om mensen op te sluiten in de huiskamers. Het was puur bedoelt om een pandemie te bestrijden. Heeft die avondklok sowieso geholpen? Dat weet ik niet, en er is genoeg discussiemateriaal om de maatregel zelf aan de kaak te stellen.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:37:
[...]
Daar sta ik toch echt anders in, dat iets is afgeschaft/afgezwakt wil toch niet zeggen dat er geen basis is gelegd?
Voorheen was het voor iedereen een grote shock toen een maatregel als avondklok of mondkapjesplicht werd ingevoerd, als het in de toekomst weer aangezet zou worden dan ben ik ervan overtuigd dat het merendeel van de mensen die shock niet meer zullen ervaren en de maatregel makkelijker accepteren.
Maar het idee wat soms wordt geschapen dat Rutte en co bezig zijn met een proces om alle burgers te pesten, dat zit mij wel dwars. Die mensen willen net als ons een maatschappij zonder corona maatregelen.
Die gedachtegang leidt alweer snel tot 'de cabal elite' en rare complottheoriën als 'the big reset'.
[ Voor 4% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 12:50 ]
Een ethisch debat is er helemaal niet geweest, we zagen dat Roland Pierik een paar maanden lang in elke talkshow braaf opdraafde om zijn riedel te houden over de verplichte vaccinatieplicht en over het gebruik van QR codes. Toevallig is dezelfde Roland lid van de gezondheidsraad en kan je dit masseren van de massa in die context prima begrijpen.Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:40:
[...]
Zo werkt de politiek... dit is in ieder geval een debat dat intergraal uitgezonden is. En bovendien in veel talksshows uitvoering besproken is. Waarbij beveiliging/privacy expert de app (broncode) door hebben gelicht.. dat is toch iets transparanter dan de kentekenherkenning dat op een dinsdagmiddag afgehandeld is. (Of zonder debat verder opgerekt is?
Verwijderd
Eerlijk gezegd heb ik Roland nooit gezien. Ik doelde op een paar ict/privacy experts die de app ansich als veilig beschouwde.. of je het moet gebruiken als middel om de vaccinatie te bevorderen is een andere.discussie (creëeren van vaccinatiedrang), maar dat staat los van de app zelf. Ik zie dus niet in waarom je het verplicht "gele boekje" wel goed zou vinden, maar de app dan tegen bent.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:49:
[...]
Een ethisch debat is er helemaal niet geweest, we zagen dat Roland Pierik een paar maanden lang in elke talkshow braaf opdraafde om zijn riedel te houden over de verplichte vaccinatieplicht en over het gebruik van QR codes. Toevallig is dezelfde Roland lid van de gezondheidsraad en kan je dit masseren van de massa in die context prima begrijpen.
De discussie van de app is al een paar maanden bezig.. en is ook al lang in gebruik, dat is niet iets wat de 25e opeens oppopt.
Het punt is dat je dan elke nieuwe wet- en regelgeving wel kan afschieten want "het is de basis voor meer". De max 100km/u is de opmaat naar het verbieden van auto's. De stikstof- en PFAS norm is de opmaat naar het verbieden van huizenbouw. De alcoholbelasting een opmaat naar alcoholverbod. Enz enz.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:37:
[...]
Daar sta ik toch echt anders in, dat iets is afgeschaft/afgezwakt wil toch niet zeggen dat er geen basis is gelegd?
Je moet een nieuwe wet of maatregelen op de inhoud beoordelen, niet op wat er allemaal in de toekomst nog meer kan gebeuren. Daarom is het dus een drogredenering.
Hoezo moet ik genuanceerder mijn bronnen opzoeken? Ik wil niet alles in een doemscenario zien, dat is ook niet een woord wat ik gebruik, ik wijs slechts op de mogelijkheden die een ogenschijnlijk kleine maatregel tot gevolg kan hebben. Deze mogelijkheden zijn, gezien de ontwikkelingen in landen om ons heen, geen ondenkbare zaken.redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:40:
[...]
Maar het zou helpen als je wat genuanceerder je bronnen opzoekt en niet in alles een doemscenario wilt zien. Er zijn zeker dingen waar we op moeten letten, maar dan moet je ook kijken naar de maatregelen die verdwenen zijn zodra het kon.
Ik heb toch vaak het idee dat mensen kort van memorie zijn. Een minister van Volksgezondheid die vorig jaar nog zei dat hij het wettelijk onmogelijk zou moeten maken om corona passen te gebruiken als voorwaarde voor toegang tot theaters, een minister die 8 weken terug zei dat hij het niet voor zich zag hoe QR codes verplicht zouden worden en eenzelfde minister die in een debat van een paar uur vervolgens vurig zijn keuze verdedigt om precies die maatregel in te voeren.
En als je dan vandaag in de krant leest dat het is gebaseerd op een rapport van KPMG uit februari 2021 dan vraag ik mij toch wel af hoe hij dan 8 weken geleden kan zeggen dat hij het niet voor zich zag.
Dezelfde Hugo de Jonge die onlangs zei dat hij zou bekijken wat er mogelijk zou zijn voor werkgevers om de vaccinatiestatus van medewerkers uit te vragen. Wellicht met gebruik van de QR code zei hij.
En ook hiervan, als ze dat masseren niet zouden doen zou er ook iets heel erg fout gaan. Dat is nl. een standaard stap om te zorgen voor voldoende draagvlak. Het geeft dus eerder aan dat ze het standaard proces gebruiken ipv dat ze dingen er door aan het drukken zijn.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:49:
[...]
Een ethisch debat is er helemaal niet geweest, we zagen dat Roland Pierik een paar maanden lang in elke talkshow braaf opdraafde om zijn riedel te houden over de verplichte vaccinatieplicht en over het gebruik van QR codes. Toevallig is dezelfde Roland lid van de gezondheidsraad en kan je dit masseren van de massa in die context prima begrijpen.
Waar je naar moet kijken is of de stappen te verklaren zijn als je kijkt naar de epidemie waar we in zitten. En zouden we nu cijfers hebben die enorm aan het dalen zijn gecombineerd met een kleine versoepeling, zou de QR-code onzin zijn. Met cijfers die maar net iets dalen maar wel hoog zijn en een grote versoepeling is het echter wel logisch. Zeker als je ziet dat de meeste gemeentes niet gaan controleren (iets wat echt geen verrassing is voor de regering), is het wel duidelijk dat het vooral bedoeld is om de urgentie nog te laten zien en een stok achter de deur te hebben voor als de cijfers te hard gaan stijgen.
En dan kun je nog steeds tegen de maatregelen zijn, maar dan is de stap naar een corrupte regering die iedereen in huis wil vastzetten wel een heel aparte.
[removed]
De mogelijkheden van een BSN nummer of een centraal patientendossier gaan veel en veel verder dan dat er met dit QR codetje mogelijk is.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:59:
[...]
Hoezo moet ik genuanceerder mijn bronnen opzoeken? Ik wil niet alles in een doemscenario zien, dat is ook niet een woord wat ik gebruik, ik wijs slechts op de mogelijkheden die een ogenschijnlijk kleine maatregel tot gevolg kan hebben. Deze mogelijkheden zijn, gezien de ontwikkelingen in landen om ons heen, geen ondenkbare zaken.
Als de overheid jou leven wil verwoesten hebben ze daar nu alle tools al voor. Toch zijn beiden zaken een positieve toevoeging geweest op de maatschappij.
Die stap naar een corrupte regering die iedereen thuis wil vastzetten zijn jouw woorden, dat heb ik natuurlijk nooit gezegd.redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:01:
[...]
En ook hiervan, als ze dat masseren niet zouden doen zou er ook iets heel erg fout gaan. Dat is nl. een standaard stap om te zorgen voor voldoende draagvlak. Het geeft dus eerder aan dat ze het standaard proces gebruiken ipv dat ze dingen er door aan het drukken zijn.
Waar je naar moet kijken is of de stappen te verklaren zijn als je kijkt naar de epidemie waar we in zitten. En zouden we nu cijfers hebben die enorm aan het dalen zijn gecombineerd met een kleine versoepeling, zou de QR-code onzin zijn. Met cijfers die maar net iets dalen maar wel hoog zijn en een grote versoepeling is het echter wel logisch. Zeker als je ziet dat de meeste gemeentes niet gaan controleren (iets wat echt geen verrassing is voor de regering), is het wel duidelijk dat het vooral bedoeld is om de urgentie nog te laten zien en een stok achter de deur te hebben voor als de cijfers te hard gaan stijgen.
En dan kun je nog steeds tegen de maatregelen zijn, maar dan is de stap naar een corrupte regering die iedereen in huis wil vastzetten wel een heel aparte.
Zo'n Roland Pierik kan zeker deelnemen aan een maatschappelijk debat, echter verwacht ik dan ook dat zo'n programma minimaal evenveel tegengeluid uitnodigt om dat debat ook te voeren. Wat je nu vaak zag is dat Roland en Ab/Gommers/Kuipers helemaal los mogen gaan over de theoretische gevaren en er maar weinig aandacht was voor andere gevaren.
En het feit dat sommige gemeenten aankondigen dat ze niet gaan controleren was natuurlijk niet te voorzien bij de introductie van de maatregel, hoe kunnen ze daar nu rekening mee houden op zo'n moment als die besluiten pas naderhand zijn genomen?
Je benoemt in iedere post dat gevolg op zo'n manier dat het het meest logische gevolg is. In mij ogen is dat niet echt genuanceerd en gaat het heel hard de richting in dat overal een doemscenario van wordt gemaakt.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:59:
[...]
Hoezo moet ik genuanceerder mijn bronnen opzoeken? Ik wil niet alles in een doemscenario zien, dat is ook niet een woord wat ik gebruik, ik wijs slechts op de mogelijkheden die een ogenschijnlijk kleine maatregel tot gevolg kan hebben. Deze mogelijkheden zijn, gezien de ontwikkelingen in landen om ons heen, geen ondenkbare zaken.
Ik heb geen kort geheugen en ik weet prima wat er gezegd is. Ik weet echter ook dat ik dat toen al stomme uitspraken vond omdat we te maken hebben met een pandemie waarvan we niet veel weten. Dus de communicatie is gewoon belabberd (maar dat heb ik al vaker aangegevenIk heb toch vaak het idee dat mensen kort van memorie zijn. Een minister van Volksgezondheid die vorig jaar nog zei dat hij het wettelijk onmogelijk zou moeten maken om corona passen te gebruiken als voorwaarde voor toegang tot theaters, een minister die 8 weken terug zei dat hij het niet voor zich zag hoe QR codes verplicht zouden worden en eenzelfde minister die in een debat van een paar uur vervolgens vurig zijn keuze verdedigt om precies die maatregel in te voeren.
Maar het punt is dat je moet kijken of de maatregel logisch is in de staat waarin we nu zijn.
Omdat er toen vanuit juridische zin nogal veel vragen waren of het wel mogelijk was. sindsdien is gebleken dat dat prima binnen onze wetten en regels kan.En als je dan vandaag in de krant leest dat het is gebaseerd op een rapport van KPMG uit februari 2021 dan vraag ik mij toch wel af hoe hij dan 8 weken geleden kan zeggen dat hij het niet voor zich zag.
Die vind ik inderdaad ook lastig, omdat ik het nut er voor sommige bedrijven wel van in zie. Als jij een bedrijf hebt waar veel mensen dicht op elkaar moeten werken wordt je risico veel groter als er ongevaccineerden rondlopen. Hetzelfde bij het werken met zieken. En normaal gesproken is dat natuurlijk ook al enigszins van toepassing, maar dan is het risico juist heel laag en nu heel hoog. Het lastige is te bepalen waar die grens dan mag liggen.Dezelfde Hugo de Jonge die onlangs zei dat hij zou bekijken wat er mogelijk zou zijn voor werkgevers om de vaccinatiestatus van medewerkers uit te vragen. Wellicht met gebruik van de QR code zei hij.
[removed]
Lockdowns en QR passen voor deelname aan sociale leven zijn natuurlijk (gelukkig) nog wel van een andere orde dan snelheidslimieten. 10km/hr erbij of eraf bij een nieuw kabinet is 'normaal' geworden.Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:56:
[...]
Het punt is dat je dan elke nieuwe wet- en regelgeving wel kan afschieten want "het is de basis voor meer". De max 100km/u is de opmaat naar het verbieden van auto's. De stikstof- en PFAS norm is de opmaat naar het verbieden van huizenbouw. De alcoholbelasting een opmaat naar alcoholverbod. Enz enz.
Je moet een nieuwe wet of maatregelen op de inhoud beoordelen, niet op wat er allemaal in de toekomst nog meer kan gebeuren. Daarom is het dus een drogredenering.
Het gevaar zit hem er juist in dat de noodmaatregelen straks niet meer van een andere orde zijn.
Werkgevers willen testplicht werknemer
Het frappantste zinnetje:Geen vaccinatiebewijs, maar wel verplicht door de teststraat. Meer dan honderd werkgevers willen dat werknemers zich laten testen voordat ze naar kantoor komen. Dat dat blijkt uit navraag van BNR bij Ondernemend Nederland, werkgeversvereniging AWVN en arbodienst Capability. In sommige gevallen zetten ondernemers zelfs een volledige teststraat voor hun kantoorpand.
Waar maakt die gevaccineerde werknemer zich dan zorgen over? Die is toch al beschermd? In het artikel wordt niet nog eens benoemd of die persoon dan toch kwetsbaar is gebleven of niet.Kramer denkt dat het testen de enige oplossing is om de zorgen van gevaccineerde werknemers weg te nemen.
Ik zal mijn leeftijd wel verraden, maar in mijn jonge jaren moest je nog zo'n "boekje" (stamkaart plus abonnement) omhoog houden bij de buschauffeur om aan te tonen dat je in mocht stappen. Zo'n spitsbus inladen ging ondanks dat lekker snel.SkiFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:02:
Bij het gele boekje is dat een stuk lastiger om dat te doen terwijl er vijftig man in de rij staan.
Een vaccin beschermt niet volledig tegen besmetting, dus die kans is er zeker wel.CMD-Snake schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:13:
Waar maakt die gevaccineerde werknemer zich dan zorgen over? Die is toch al beschermd? In het artikel wordt niet nog eens benoemd of die persoon dan toch kwetsbaar is gebleven of niet.
Wat leidt tot een verplichte quarantaine, geen ouders bezoeken etc, dus snap de zorgen wel.
Paspoort, boekje, controleren of t boekje wel van jou is, controleren of de stickers wel echt zijn.
Nu alleen een code en paspoort/rijbewijs
Ja.. heel efficiënt als het kan met een code die nog minder info bevat en waar vaccinatie niet voor vereist is.
Met een boekje verplichten kom je dus uit op een vaccinatieplicht
Nu alleen een code en paspoort/rijbewijs
Ja.. heel efficiënt als het kan met een code die nog minder info bevat en waar vaccinatie niet voor vereist is.
Met een boekje verplichten kom je dus uit op een vaccinatieplicht
[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 20-09-2021 13:16 ]
Het is geen drogreden, het is totaal naïef om geen rekening te houden met toekomstige zaken. Het is alleen een drogreden als je het meest extreme scenario als enige mogelijkheid presenteert.Emgeebee schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:56:
[...]
Het punt is dat je dan elke nieuwe wet- en regelgeving wel kan afschieten want "het is de basis voor meer". De max 100km/u is de opmaat naar het verbieden van auto's. De stikstof- en PFAS norm is de opmaat naar het verbieden van huizenbouw. De alcoholbelasting een opmaat naar alcoholverbod. Enz enz.
Dat de maatregelen als basis voor meer bieden kan haast niet anders. Sterker nog, dit zal simpelweg wel moeten. De komende jaren zullen we een nieuwe strategie moeten zien te bepalen zodat bij een nieuwe pandemie we niet weer jaren lang het haasje zijn. In andere landen is dat ook gebeurd na SARS. Alleen waar ze daar kozen voor strenger naar de besmettelijken te zijn kiezen we momenteel hier ervoor om iedereen aan te pakken.
Maar het idee dat je niet moet kijken naar wat de gevolgen zullen zijn is natuurlijk precies wat de politiek graag wil. Natuurlijk, al die peperdure hi-tech camera's komen er puur te hangen om een enkel ding te controleren, maak je geen zorgen
Rare zin inderdaad, maar voor werkgevers met kwetsbare klanten/patiënten/etc kan ik het me prima voorstellen.CMD-Snake schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:13:
[...]
Het frappantste zinnetje:
[...]
Waar maakt die gevaccineerde werknemer zich dan zorgen over? Die is toch al beschermd? In het artikel wordt niet nog eens benoemd of die persoon dan toch kwetsbaar is gebleven of niet.
[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 20-09-2021 13:18 ]
Je zegt het inderdaad niet letterlijk, maar in de scenario's waar jij bang voor bent is dat wel degelijk het geval.Wolly schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:06:
[...]
Die stap naar een corrupte regering die iedereen thuis wil vastzetten zijn jouw woorden, dat heb ik natuurlijk nooit gezegd.
Ik zie anders regelmatig in allerlei programma's aardig tegengeluid komen. Punt is wel dat de tegenstemmen vaak al snel extremer zijn. En daar heb je in een discussie nu eenmaal niet zoveel aan.Zo'n Roland Pierik kan zeker deelnemen aan een maatschappelijk debat, echter verwacht ik dan ook dat zo'n programma minimaal evenveel tegengeluid uitnodigt om dat debat ook te voeren. Wat je nu vaak zag is dat Roland en Ab/Gommers/Kuipers helemaal los mogen gaan over de theoretische gevaren en er maar weinig aandacht was voor andere gevaren.
Kom op, het was vooraf al 100% zeker dat b.v. Amsterdam niet zou gaan handhaven. En verschillende gemeentes hadden al aangegeven dat ze zo'n controle niet konden doen. En gezien het aantal BOA's en hoeveel werk het kost om een fatsoenlijke controle te houden is het ook wel duidelijk dat datzelfde voor de meeste gemeentes zal gelden.En het feit dat sommige gemeenten aankondigen dat ze niet gaan controleren was natuurlijk niet te voorzien bij de introductie van de maatregel, hoe kunnen ze daar nu rekening mee houden op zo'n moment als die besluiten pas naderhand zijn genomen?
[removed]
Jawel, glijdende schaal is wel degelijk een drogreden. Je kunt dus niet tegen een QR code zijn, want dan ben je dus ook voor *insert hypothethische toekomstscenario's*. Het maakt een discussie over de QR code in zijn huidige staat onmogelijk.BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:16:
[...]
Het is geen drogreden, het is totaal naïef om geen rekening te houden met toekomstige zaken. Het is alleen een drogreden als je het meest extreme scenario als enige mogelijkheid presenteert.
Tja dit is 1 grote aanname. Laten we hopen dat de huidige crisis een goede leerschool is.BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:16:
[...]
Dat de maatregelen als basis voor meer bieden kan haast niet anders. Sterker nog, dit zal simpelweg wel moeten.
Inhakend op de discussie: ik denk dat er veel weerstand tegen de QR-codes zit in het grotere geheel.
De samenleving wordt steeds individualistischer. Geen mensen aan de kassa's meer, in een restaurant bestellen met een QR-code, online meetings etc... Op microniveau fijn: het is veel efficiënter. Maar op macroniveau is het niet per se een positieve ontwikkeling. Het 'ontmensen' van de samenleving. Terwijl juist kleine sociale interacties belangrijk zijn. Dat nu ook een QR-code voor je gezondheid erbij komt dat draagt bij aan dat idee.
Daarnaast zijn denk ik een hoop mensen bang voor de 'controle' die er heerst. Zie ook 9/11 met alle maatregelen tegen terrorisme, waaruit het complot waar bleek te zijn dat de overheid je bespioneert. Om een potentiële terrorist eruit te vissen: is het waard om iedereen daarvoor al te pre-screenen?
Het feit dat mensen hebben moeten 'inleveren' op bepaalde aspecten, zoals privacy gaat er niet bij iedereen lekker in daarom. Tegelijk hebben de burgers weinig geprofiteerd van alle ontwikkelingen de laatste decennia. Dat zijn vooral de corporaties. Ook als je politiek beleid ziet, dan lijkt het soms erg vervlochten met het bedrijfsleven. Waarbij de belangen van corporaties soms zwaarder lijken te wegen dan die van burgers, óók in Nederland.
Het is dus niet gek dat mensen wantrouwig richting de overheid zijn. Ik zie zelf ook geen kwade intenties in dit systeem, maar ik ben er nog steeds geen fan van. Al probeer ik het voordeel van de twijfel te geven. We zitten in een pandemie, dus het is absoluut geen normale situatie. Dus ook hierbij is de vraag: is het in proportie? De meningen zullen daar over verschillen.
Om kritisch te zijn op zulke ontwikkelingen is daarom prima. Het kunnen twee kanten van dezelfde medaille zijn (nodig om iets te bestrijden, maar tegelijk een slechte ontwikkeling zijn als je uitzoomt). Het gevaar is alleen dat veel mensen erin doorschieten en in de fabeltjesfuik vallen.
De samenleving wordt steeds individualistischer. Geen mensen aan de kassa's meer, in een restaurant bestellen met een QR-code, online meetings etc... Op microniveau fijn: het is veel efficiënter. Maar op macroniveau is het niet per se een positieve ontwikkeling. Het 'ontmensen' van de samenleving. Terwijl juist kleine sociale interacties belangrijk zijn. Dat nu ook een QR-code voor je gezondheid erbij komt dat draagt bij aan dat idee.
Daarnaast zijn denk ik een hoop mensen bang voor de 'controle' die er heerst. Zie ook 9/11 met alle maatregelen tegen terrorisme, waaruit het complot waar bleek te zijn dat de overheid je bespioneert. Om een potentiële terrorist eruit te vissen: is het waard om iedereen daarvoor al te pre-screenen?
Het feit dat mensen hebben moeten 'inleveren' op bepaalde aspecten, zoals privacy gaat er niet bij iedereen lekker in daarom. Tegelijk hebben de burgers weinig geprofiteerd van alle ontwikkelingen de laatste decennia. Dat zijn vooral de corporaties. Ook als je politiek beleid ziet, dan lijkt het soms erg vervlochten met het bedrijfsleven. Waarbij de belangen van corporaties soms zwaarder lijken te wegen dan die van burgers, óók in Nederland.
Het is dus niet gek dat mensen wantrouwig richting de overheid zijn. Ik zie zelf ook geen kwade intenties in dit systeem, maar ik ben er nog steeds geen fan van. Al probeer ik het voordeel van de twijfel te geven. We zitten in een pandemie, dus het is absoluut geen normale situatie. Dus ook hierbij is de vraag: is het in proportie? De meningen zullen daar over verschillen.
Om kritisch te zijn op zulke ontwikkelingen is daarom prima. Het kunnen twee kanten van dezelfde medaille zijn (nodig om iets te bestrijden, maar tegelijk een slechte ontwikkeling zijn als je uitzoomt). Het gevaar is alleen dat veel mensen erin doorschieten en in de fabeltjesfuik vallen.
Dan ga je er (naïef?) vanuit dat iedereen die gevaccineerd is laat testen. Ik heb nieuws voor je, dat gaan mensen niet doenSemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:15:
[...]
Een vaccin beschermt niet volledig tegen besmetting, dus die kans is er zeker wel.
Wat leidt tot een verplichte quarantaine, geen ouders bezoeken etc, dus snap de zorgen wel.
Ik ben gevaccineerd en het zal mij echt aan mijn aars roesten of Pietje of Henkie bij mij op kantoor gevaccineerd is...
Vaak bu'j te bang!
Precies, houdt rekening met toekomstige zaken maar ga wat op tafel ligt niet afschieten op wat er in de toekomst allemaal nog meer voorgesteld kan worden. Dan kunnen we de politiek wel afschaffen (hmm misschien toch...BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:16:
[...]
Het is geen drogreden, het is totaal naïef om geen rekening te houden met toekomstige zaken. Het is alleen een drogreden als je het meest extreme scenario als enige mogelijkheid presenteert.
Maar goed, als zelfs dergelijke basiskennis van argumentatie al niet geaccepteerd wordt dan houdt het maar weer op hè.
Ik ken werkelijk niemand die de QR code een positieve ontwikkeling vind eigenlijk?Fuujii schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:31:
Inhakend op de discussie: ik denk dat er veel weerstand tegen de QR-codes zit in het grotere geheel.
Het is een noodzakelijk kwaad om de maatschappij weer beetje open te kunnen gooien.. Maar liefst zie je die hele QR code natuurlijk gaan.
n=1.-tom-562 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:33:
[...]
Dan ga je er (naïef?) vanuit dat iedereen die gevaccineerd is laat testen. Ik heb nieuws voor je, dat gaan mensen niet doenik ook niet
Ik ben gevaccineerd en het zal mij echt aan mijn aars roesten of Pietje of Henkie bij mij op kantoor gevaccineerd is...
Ik zeg alleen dat er heus wel gevaccineerden zullen zijn die bang zijn voor een besmetting. Jij hebt het over iedereen.
Zelf ben ik er ook niet bang voor.
Euh? Als je tegen de QR bent dan ben je toch tegen de hypotetische glijdende schaal?SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:19:
[...]
Jawel, glijdende schaal is wel degelijk een drogreden. Je kunt dus niet tegen een QR code zijn, want dan ben je dus ook voor *insert hypothethische toekomstscenario's*. Het maakt een discussie over de QR code in zijn huidige staat onmogelijk.
Voor de rest snap ik niet hoe dit een discussie onmogelijk zou maken. Zaken meewegen is het meest zinnige dat je kan doen. Het is juist als je alle kritiek probeert weg te wuiven (doemscenario's, complot etc) dat je de discussie onmogelijk maakt.
Glijdende schaal is een drogreden in zeer specifieke gevallen. Het is niet zo dat als iemand twee stappen vooruit denkt dat het meteen een drogreden is.
Wat is er een aanname aan als je zegt dat ze ervan moeten leren? Leren lijkt me dan dat ze eerdere ervaring kunnen toepassen in de toekomst, oftewel sneller tot soortgelijke maatregelen overgaan.[...]
Tja dit is 1 grote aanname. Laten we hopen dat de huidige crisis een goede leerschool is.
Nee, ik zeg dat niet iedereen zich laat testen. Dat is dan toch correctSemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:37:
[...]
Ik ken werkelijk niemand die de QR code een positieve ontwikkeling vind eigenlijk?
Het is een noodzakelijk kwaad om de maatschappij weer beetje open te kunnen gooien.. Maar liefst zie je die hele QR code natuurlijk gaan.
[...]
n=1.
Ik zeg alleen dat er heus wel gevaccineerden zullen zijn die bang zijn voor een besmetting. Jij hebt het over iedereen.
Zelf ben ik er ook niet bang voor.
Er zullen vast wel mensen zijn die bang zijn voor een besmetting, maar ik vermoedt dat die groep echt zwaar in de minderheid is
Vaak bu'j te bang!
Je kunt voor de QR code zijn en tegen maatregelen die mogelijk hypothetisch hier op volgen (dat ben ik ook. Vind niet dat dit voor verplichtingen moet leiden).BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:40:
[...]
Euh? Als je tegen de QR bent dan ben je toch tegen de hypotetische glijdende schaal?
Voor de rest snap ik niet hoe dit een discussie onmogelijk zou maken. Zaken meewegen is het meest zinnige dat je kan doen. Het is juist als je alle kritiek probeert weg te wuiven (doemscenario's, complot etc) dat je de discussie onmogelijk maakt.
Glijdende schaal is een drogreden in zeer specifieke gevallen. Het is niet zo dat als iemand twee stappen vooruit denkt dat het meteen een drogreden is.
Door dat in 1 argument samen te vatten valt er niet meer op te reageren op het ene deel, als jij automastisch ook het andere deel in je argumentatie meeneemt. Dat is wat het een drogreden maakt, dat gaat niet over de inhoud, maar over de argumentatietechniek.
Als je geen idee hebt, lijkt het me ook niet verstandig om daar dan wel uitspraken over te doen-tom-562 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:48:
[...]
Er zullen vast wel mensen zijn die bang zijn voor een besmetting, maar ik vermoedt dat die groep echt zwaar in de minderheid is
[ Voor 27% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 13:54 ]
Genoeg mensen die er positief instaan om het te implementeren? En tot hoever is het daadwerkelijk een noodzakelijk iets? Festivals, clubs, grote events en bepaalde banen in de zorg lijkt me goed tijdelijk te verantwoorden. Maar een bioscoop, of een restaurant? Is dat in proportie? Waarschijnlijk kunnen we daar beiden wel/geen overtuigend bewijs voor geven.SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:37:
[...]
Ik ken werkelijk niemand die de QR code een positieve ontwikkeling vind eigenlijk?
Wat ik zei, mensen zijn positief om het te implementeren om een pandemie te bestrijden. Als je in maart 2018 dit had voorgesteld was er natuurlijk niemand positief over.Fuujii schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:57:
[...]
Genoeg mensen die er positief instaan om het te implementeren? En tot hoever is het daadwerkelijk een noodzakelijk iets? Festivals, clubs, grote events en bepaalde banen in de zorg lijkt me goed tijdelijk te verantwoorden. Maar een bioscoop, of een restaurant? Is dat in proportie? Waarschijnlijk kunnen we daar beiden wel/geen overtuigend bewijs voor geven.
Dus het is nogal wiedes om te roepen dat het geen positief ontwikkeling is. Zo moet je het m.i. ook niet bekijken. Het is geen ontwikkeling.
Ik zie niet echt een conflict. Dan ben je voor de QR code, ondanks dat dat mogelijk de deur open zet voor toekomstige zaken. Net als dat een ander erop tegen kan zijn omdat diegene niet wil dat de toekomstige scenario's ontstaan.SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:49:
[...]
Je kunt voor de QR code zijn en tegen maatregelen die mogelijk hypothetisch hier op volgen. Door dat in 1 argument samen te vatten valt er niet meer op te reageren op het ene deel, als jij automastisch ook het andere deel in je argumentatie meeneemt.
Het wordt pas raar als je zegt dat je niet naar de toekomst mag kijken. Alsof niemand een paar stappen vooruit plant.
Mwa, gewoon een gevoel en gezond verstandSemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:49:
[...]
Je kunt voor de QR code zijn en tegen maatregelen die mogelijk hypothetisch hier op volgen (dat ben ik ook. Vind niet dat dit voor verplichtingen moet leiden).
Door dat in 1 argument samen te vatten valt er niet meer op te reageren op het ene deel, als jij automastisch ook het andere deel in je argumentatie meeneemt. Dat is wat het een drogreden maakt, dat gaat niet over de inhoud, maar over de argumentatietechniek.
[...]
Als je geen idee hebt, lijkt het me ook niet verstandig om daar dan wel uitspraken over te doen
Vaak bu'j te bang!
Nu doe je weer alsof 'die paar stappen vooruit plan' een logisch gevolg zijn. Er zijn 0 aanknopingspunten daarvoor, want zoals gezegd, dan moet je eerst een corrupte overheid hebben die de grondwet aan zn laars gaat lappen. Lijkt mij een brug te ver, geen paar stappen.BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:58:
[...]
Ik zie niet echt een conflict. Dan ben je voor de QR code, ondanks dat dat mogelijk de deur open zet voor toekomstige zaken. Net als dat een ander erop tegen kan zijn omdat diegene niet wil dat de toekomstige scenario's ontstaan.
Het wordt pas raar als je zegt dat je niet naar de toekomst mag kijken. Alsof niemand een paar stappen vooruit plant.
Sowieso wel gek dat jij trouwens een vrij ondemocratische en redelijk totalitaire manier voorstelt:
Wat is hier exact het verschil? Je bent boos dat we met een QR code besmettelijken harder aanpakken, maar stelt dat wel voor bij de volgende pandemie?BarôZZa schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:16:
[...]
Dat de maatregelen als basis voor meer bieden kan haast niet anders. Sterker nog, dit zal simpelweg wel moeten. De komende jaren zullen we een nieuwe strategie moeten zien te bepalen zodat bij een nieuwe pandemie we niet weer jaren lang het haasje zijn. In andere landen is dat ook gebeurd na SARS. Alleen waar ze daar kozen voor strenger naar de besmettelijken te zijn kiezen we momenteel hier ervoor om iedereen aan te pakken.
[ Voor 35% gewijzigd door SemperFidelis op 20-09-2021 14:03 ]
Wat ik me ondanks alle commentaar dan wel afvraag, waarom is dit in pak m beet Duitsland geen enkel probleem, en lopen we in NL de hele boel bij elkaar te janken?
Afgelopen week met dochterlief gaan zwemmen, moest QR code tonen (en de kortingspas van het Stadtwerk, maar die was ik nou net vergeten, kreeg desalniettemin de korting :-) ). Geen centje pijn.
En dat terwijl juist Duitsers absoluut panisch zijn voor inbreuken op hun privacy, maar toch het belang inzien van testen/vaccineren.
Nederlanders moeten zich zo nodig weer als kleine kinderen opstellen, een andere uitleg kan ik er niet aan geven. En de argumenten worden er met de haren bij gesleept.
Afgelopen week met dochterlief gaan zwemmen, moest QR code tonen (en de kortingspas van het Stadtwerk, maar die was ik nou net vergeten, kreeg desalniettemin de korting :-) ). Geen centje pijn.
En dat terwijl juist Duitsers absoluut panisch zijn voor inbreuken op hun privacy, maar toch het belang inzien van testen/vaccineren.
Nederlanders moeten zich zo nodig weer als kleine kinderen opstellen, een andere uitleg kan ik er niet aan geven. En de argumenten worden er met de haren bij gesleept.
Als je uitzoomt en kijkt naar alle andere ontwikkelingen op langer termijn, dan is het niet raar (en onterecht?) dat mensen sceptisch zijn of het in proportie is. En dat zijn echt niet allemaal mensen die in de fabeltjesfuik zijn gevallen.SemperFidelis schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:58:
[...]
Wat ik zei, mensen zijn positief om het te implementeren om een pandemie te bestrijden. Als je in maart 2018 dit had voorgesteld was er natuurlijk niemand positief over.
Dus het is nogal wiedes om te roepen dat het geen positief ontwikkeling is. Zo moet je het m.i. ook niet bekijken. Het is geen ontwikkeling.
Overigens zeg ik daarmee niet dat ik me daarbij aansluit. Maar de warrige communicatie vanuit de overheid helpt niet mee.
[ Voor 8% gewijzigd door Fuujii op 20-09-2021 14:09 ]
Ziekenhuiscijfers Maandag 20-09-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 20 september 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
565 (stijging van 6)
Kliniek: 367 (stijging van 3)
IC: 198 (stijging van 3)
Instroom:
Kliniek: 30 (gisteren: 32)
IC: 11 (gisteren: 8)
Uitstroom:
Kliniek: 27 (gis: 27)
IC: 8 (gis: 5)#Covid19NL
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dit is echt een ding van de afgelopen 10 jaar, dat privacy verhaal;. Wel allemaal Instagram en Feesjboek hebben + camera's van chinezen merken thuis hebben hangen. Maar owee als die app geïnstalleerd moet wordenSkiFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Wat ik me ondanks alle commentaar dan wel afvraag, waarom is dit in pak m beet Duitsland geen enkel probleem, en lopen we in NL de hele boel bij elkaar te janken?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Omdat we altijd wel wat te zeiken hebben, het is nooit goed hier, er is altijd wel een groepering die zich benadeelt voelt.SkiFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:

Het komt me een beetje voor als de persoon (en ja, ik ken ze); onder de tatoeages, roken, zuipen, maar wel lopen te janken over de lange termijn gevolgen van een vaccinatie die met 6 weken uit je lijf vertrokken is.Agent47 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:16:
[...]
Dit is echt een ding van de afgelopen 10 jaar, dat privacy verhaal;. Wel allemaal Instagram en Feesjboek hebben + camera's van chinezen merken thuis hebben hangen. Maar owee als die app geïnstalleerd moet worden
Volgens mij is het echt een flinke minderheid die loopt te janken. Maar ja, je hoort ze zo goed. Als ik zo om me heen kijk hebben weinig vrienden/familie moeite met die QR codes. Maar goed, dat heeft er misschien ook mee te maken dat de vaccinatiegraad onder die mensen 100% is.SkiFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Dat betekent, stam + t .
Geweldig lage instroom op de kliniek zeg, gisteren trouwens ook zo te zien. Aangezien de testcijfers ook alleen nog maar dalen zullen de ziekenhuizen nog wel even blijven dalen
Op deze manier gaan de ziekenhuiscijfers heel hard naar het niveau van voor de discopiek.
Ondertussen in oostenrijk :
https://www.nu.nl/coronav...skiliften-laten-zien.html
- Momenteel : QR code scannen bij toegang restaurant (3G). Vanaf begin Skiseizoen ook voor toegang ski-liften
- Vanaf 300 personen op de IC : Ongevaccineerden niet meer in de Apre-Ski
- Vanaf 400 personen op de IC : Ongevaccineerden moeten een PCR-test laten zien in ski-liften, restaurants en hotels.
Dat word goed checken bij vertrek voor sommige mensen.
- Momenteel : QR code scannen bij toegang restaurant (3G). Vanaf begin Skiseizoen ook voor toegang ski-liften
- Vanaf 400 personen op de IC : Ongevaccineerden moeten een PCR-test laten zien in ski-liften, restaurants en hotels.
Verwijderd
En vergeet de verplichte ffp2 maskertjes in de liftstylezzz schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:34:
Ondertussen in oostenrijk :
En dan maar klagen over de NL regels terwijl onze omliggende landen veel strengere maatregelen treffen of al getroffen hebben.
Ik vraag me wel af hoe we dat praktisch gezien gaan doen. Moet ik in de rij voor de lift m'n helm afdoen, bij een gondel ski's uitdoen, handschoenen uit, masker opdoen, met die hele handel in de hand slepend de lift in. Da's niet echt fijn te doen. Mag ik als gevaccineerde dan een sticker op mn helm, zodat dat niet hoeft?Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:37:
[...]
En vergeet de verplichte ffp2 maskertjes in de lift. Ik ga pas in maart, dus dan maar zien of we corona helemaal vergeten zijn tegen die tijd.
Overigens, januari en febr al weer wat geboekt.
[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 20-09-2021 14:41 ]
En elke keer een nieuwe pakken. Met een beetje geluk sneeuwt of regent het.SkiFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:40:
[...]
Ik vraag me wel af hoe we dat praktisch gezien gaan doen. Moet ik in de rij voor de lift m'n helm afdoen, bij een gondel ski's uitdoen, handschoenen uit, masker opdoen, met die hele handel in de hand slepend de lift in. Da's niet echt fijn te doen. Mag ik als gevaccineerde dan een sticker op mn helm, zodat dat niet hoeft?
Overigens, januari en febr al weer wat geboekt.
Ik sla de wintersport nog een jaartje over
Da's ook nog een dingetje. Ervaring vorig jaar was dat iedereen m zodra ze eenmaal in de lift zaten asap naar beneden schoof om vrij te kunnen ademen. En dan had je boven af en toe een geirriteerde lift-bediende, die daar dan weer wat over zei. Realiteit is dat je in open liften natuurlijk nagenoeg nul risico loopt, en dit alleen relevant is in de mega-gondels met 200 man erin.MikeyMan schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:42:
[...]
En elke keer een nieuwe pakken. Met een beetje geluk sneeuwt of regent het.
Ik sla de wintersport nog een jaartje over
Dit topic is gesloten.
Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.