Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat klopt, omstandigheden veranderen en dan moet men soms terug komen op eerder gedane uitspraken en verwachtingen.Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:40:
Een maand geleden:
[...]
De toon begint al te veranderen. Opeens is het nog "niet volledig van de tafel". En over een maand voeren ze het waarschijnlijk in (onderbuik, maar is voorspelbaar).
[...]
En zo gaat dat dus eigenlijk de hele pandemie al. Eerst iemand als Mona Keijzer (die dus waarschijnlijk gelijk had) nog net niet wegzetten als wappie, maar dan vervolgens toch invoeren waar zij al voor waarschuwde. En tuurlijk, het is nog niet zover, maar we weten allemaal wat de werkwijze is van de Jonge.
Net als dat het steeds meer dingen toevoegen aan de coronapas vrij voorspelbaar was. Je tuigt niet zo'n heel systeem op, om het op korte termijn weer af te schaffen. Die 1 november is sowieso altijd al een valse belofte geweest. Jammer dat ze gewoon niet eens transparant zijn.
Het probleem is volgens mij een bekende drogreden, namelijk "counting the hits, not the misses", oftewel de confirmation bias. Hoeveel momenten tijdens deze pandemie zijn er wel niet geweest waarbij uitspraken wel gehonoreerd werden? Hoeveel persconferenties hebben we wel niet gezien die voorspelbaar waren en precies dat beleid werd aangekondigd dat we verwachtten? Pas als het draconisch is, oftewel als er een vergrootglas is, dan wordt er niet in lijn met eerder gedane uitspraken gehandeld. En die tel je. Maar je mist alle misses.
En dus is die voorspelling "nu wordt X gezegd en volgende keer wordt precies niet X gedaan" een self-fulfilling prophecy als je enkel de hits meetelt.
Die krijgen een vaccin aangeboden:FabianGTI schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:05:
Even een serieuze vraag, hoe wordt het eigenlijk qua vaccinatie gedaan met de vele honderden asielzoekers die elke dag het land binnen komen?
Krijgen die een vaccinatie aangeboden, wordt deze verplicht, of hoe gaat het in zijn werk.
Is wel een beetje de spreekwoordelijke dweilen met de kraan open.
De circa zestienhonderd Afghaanse evacués die worden opgevangen in Amsterdam, Groningen, Zeist, Harskamp en vanaf zondag ook Nijmegen, kunnen "zo snel mogelijk" kiezen voor een coronavaccin, vertelt een woordvoerder van koepelorganisatie GGD GHOR aan NU.nl. "Ik ga ervan uit dat het vaccinatieproces in september begint."
Zie https://www.coa.nl/nl/coronamaatregelen-van-het-coaFabianGTI schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:05:
Even een serieuze vraag, hoe wordt het eigenlijk qua vaccinatie gedaan met de vele honderden asielzoekers die elke dag het land binnen komen?
Krijgen die een vaccinatie aangeboden, wordt deze verplicht, of hoe gaat het in zijn werk.
Is wel een beetje de spreekwoordelijke dweilen met de kraan open.
Dat komt omdat jeugd anders 1 + 2 prikken + 14 (?) dagen moet wachten om mee te doen. Dan ben je dus zo 6-8 weken verder.Khayma schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:27:
Een QR code is te koop. Een vaccinatiebewijs QR code is te krijgen voor 450/500 euro. Wordt al behoorlijk aangeboden en gebruik van gemaakt in Amsterdam. Jeugd is er ook al mee aan et pronken op snapchat/tiktok.
Ik heb even de totale groep o.b.v. CBS bevolking maal de vac. graad. Het zal enigszins afwijken vanwege het gebruik van afgeronde percentages e.d., maar geeft een redelijk ballpark. De groep ouderen is kleiner dan ik dacht, gezien de leeftijdscohort kan ik me goed voorstellen dat een redelijk aantal daarvan om medische redenen geen vaccin kan hebben(?).
/f/image/ZYppYH4DhsR7dargFIiTvQ7j.png?f=fotoalbum_large)
Ten opzichte van zondag:
0-49 -5/-8
50+ +7/+47
Volgens mij begint de QR-code dezelfde mythische werking als de avondklok te krijgen. Gisteren werd De Jonge naar de wetenschappelijke onderbouwing gevraagd. Die was er zei hij, en liep weg. 'Want zonder was het erger geweest'... Die redenatie hebben we dus eerder gehoord.MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:38:
[...]
Draai het eens om... Stel dat ze met een plan waren gekomen wat precies goed zou zijn. Of misschien nog een beetje strenger. Wat voor geluiden hadden we dan de afgelopen twee dagen gehoord?
Gaan nu al lui over de tift dat ze een QR code moeten laten zien in de sportschool. Strengere maatregel was: Sportscholen dicht.
QR code in Horeca wil ik niet. Prima joh, strengere maatregel is horeca dicht.
Wil ook niets op school. Vooruit; ook die dicht.
Elke maatregel die effect heeft, heeft tot gevolg dat mensen elkaar niet treffen. Hoe vervelend ook.
@Waah gecondoleerd met je vrienden
Ik snap nog steeds niet hoe de PvdA (met haar vakbondachtergrond die weer mordicus tegen de pas is), hier voor kon stemmen. Denk dat het goodwill was voor de toen lopende informatie. Een andere verklaring heb ik er niet voor. Maar goed, knop geïnstalleerd, tijd om eraan te draaien. Just as expected.Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:40:
Een maand geleden:
[...]
De toon begint al te veranderen. Opeens is het nog "niet volledig van de tafel". En over een maand voeren ze het waarschijnlijk in (onderbuik, maar is voorspelbaar).
[...]
En zo gaat dat dus eigenlijk de hele pandemie al. Eerst iemand als Mona Keijzer (die dus waarschijnlijk gelijk had) nog net niet wegzetten als wappie, maar dan vervolgens toch invoeren waar zij al voor waarschuwde. En tuurlijk, het is nog niet zover, maar we weten allemaal wat de werkwijze is van de Jonge.
Net als dat het steeds meer dingen toevoegen aan de coronapas vrij voorspelbaar was. Je tuigt niet zo'n heel systeem op, om het op korte termijn weer af te schaffen. Die 1 november is sowieso altijd al een valse belofte geweest. Jammer dat ze gewoon niet eens transparant zijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het ging me niet specifiek om de QR code, maar om het eindeloze gezeur om willekeurig welke maatregel.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:15:
[...]
Volgens mij begint de QR-code dezelfde mythische werking als de avondklok te krijgen. Gisteren werd De Jonge naar de wetenschappelijke onderbouwing gevraagd. Die was er zei hij, en liep weg. 'Want zonder was het erger geweest'... Die redenatie hebben we dus eerder gehoord.
Dat gezegd hebbende; net als bij de avondklok kan het m.i. niet zo zijn dat een goed nageleefde QR code géén effect heeft. Veel meer nog dan bij de avondklok, gezien het specifiek op samenkomst zou werken.
Is het de heilige graal? Nee, natuurlijk niet. Maar als het de R zelfa maar met 0,1 naar beneden brengt terwijl er allerlei spul gewoon open kan blijven dient het zijn doel.
Zou werken; want de naleving en handhaving zijn natuurlijk vrij matig. En heb het eerder gezegd; ben vorige maand in 5 landen geweest. Nergens een onvertogen woord, overal netjes mondkapje op en qr code gescand.
Maar in NL weten we het uiteraard allemaal veel beter. Enorm vermoeiend.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 10:23 ]
Wel bij de feiten blijven. Dit is reeds ter sprake gekomen: Cid Highwind in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:40:
Een maand geleden:
[...]
[...]
Er is nooit een belofte gedaan, je interpreteert uitspraken verkeerd om je er vervolgens over op te winden.
Als je de overheid dan iets wilt verwijten, verwijt ze dan dat ze enkel maatregelen invoeren om daadkrachtig te lijken, zonder er vervolgens ook maar enige handhaving achter te zetten, om vervolgens weer verder aan te scherpen zonder te evalueren waarom reeds voorhanden zijnde maatregelen niet het beoogde effect hadden. Een strategie die ze al anderhalf jaar voeren zonder ook maar enige reflectie toe te passen.
Wat dat betreft geloof ik niet dat er veel beperkingen zullen zijn. Als je geen QR code hebt ga je toch gewoon naar een andere sportschool net zoals je nu een ander restaurant boekt? Aan de hand van de huidige berichtgeving kan ik niet bepaald afleiden dat ze de kraan dicht willen draaien.
Juist.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:39:
[...]
Maar sowieso is dit naar mijn idee de verkeerde discussie. Naar mijn idee is het vooral de vraag waarom we eerst weer alles uit de hand laten lopen zodat er strengere maatregelen nodig zijn. Als ze de basismaatregelen vast hadden gehouden, hadden we waarschijnlijk de winter gewoon door kunnen komen. Het mag toch onderhand wel duidelijk zijn dat alle gebruikte modellen te optimistisch zijn en dat je dus extra buffer moet inplannen
Hier moet het over gaan. Dit is ook vooral het belang van de Nieuwsuur reportage die glashard op tafel heeft gelegd welke doelen er zijn gesteld in Q1 2020 die daarna ook glashard zijn ontkent.
Wat zegt dat? Waarom die ontkenning?
Wil het kabinet wel R<1? Kijk eens naar Nieuwsuur gisteravond waar een tamelijk onrealistisch IC bedden plan werd besproken (en waar de interviewer ook kritisch over was) en dan specifiek tijdcode 16:00 minuten.
Daar wordt verwezen naar de 4000-5000 IC opnames die berekend zijn volgens mij. Het kabinet lijkt er echt vanuit te gaan dat die aantallen voldoende betrouwbaar zijn. Dus waarom zouden ze niet nastreven om de IC bezet te houden met - ik zeg maar wat - 400 opnames en vervolgens R=1 proberen te bereiken? Dat kan niet uiteraard, maar je kunt het met een R vlak boven de 1 relatief lang volhouden (het kabinet wel te verstaan).
Dus gooi het roer om in je hoofd en denk eens vanuit die wel of niet bestaande strategie. Niet R<1 maar R=1 en dat dan lang genoeg om de 4000-5000 opnames te laten optreden.
Klopt het handelen van de afgelopen weken dan? Past daarbij wachten? Wil het kabinet eigenlijk wel besmettingen voorkomen? Of moeten ze juist 'gecontroleerd' optreden. Wat dus betekent afwisselend R>1 en R<1 door halve maatregelen die met intermitterende lockdowns tot gevolg.
Wat is de strategie? Wat is het doel?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ja vroeg ik me ook al af, en de laatste 1,5 maand is het weer gigantisch druk ....Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:24:
Hoe gaat Basic Fit het trouwens controleren, daar is 40% van de tijd geen personeel aanwezig volgens mij?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Zo lang mensen er op blijven stemmen, geef ze eens ongelijk?Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:55:
[...]
En toch komen exact dezelfde mensen weer aan het roer straks. Ze mogen heel hard aan de bak om het vertrouwen weer te herstellen, maar karakters kan je niet veranderen. Transparant gaan ze nooit worden.
Ik zou overigens ook niet weten wat voor mensen er wel geschikt zouden zijn aan de top... de hele Nederlandse politiek zit vol met schandalen, leugens en bedrog. Eigenlijk is het gewoon enorm zorgwekkend allemaal dat zulke figuren de koers van dit land moeten bepalen.
Het 2G, als het niet beter gaat, zie ik wel komen. In Frankrijk en Oostenrijk is het al lang opgenomen in de routekaart. Zag het al bij de wintersportregels: Je mag, als niet gevaccineerde, na een test de horeca in.
Boven de X besmettingen/opnamen? Dan ben je niet meer welkom als niet-gevaccineerde. Enkel met QR-code met vaccinatie.
Je krijgt ook geen week-skipas meer. Je kan als geteste, enkel dagpassen kopen ter plekke. En enkel met test kan je een nieuwe krijgen
Automatische QR scanner bij het poortje?Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:24:
Hoe gaat Basic Fit het trouwens controleren, daar is 40% van de tijd geen personeel aanwezig volgens mij?
Zal het ID bewijs wel weer vergeten worden natuurljik.
Lijkt mij lastig te implementeren voor aanstaande vrijdagMikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:26:
[...]
Automatische QR scanner bij het poortje?
Misschien niet, want je kan al QR codes scannen bij de poortjes voor je reserveringWolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:26:
[...]
Lijkt mij lastig te implementeren voor aanstaande vrijdag
Dus met één maatje met covid QR code kan je als groep dan naar binnenDennusB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:27:
[...]
Misschien niet, want je kan al QR codes scannen bij de poortjes voor je reservering
Zonder controle op ID is dat toch ook zinloos?DennusB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:27:
Misschien niet, want je kan al QR codes scannen bij de poortjes voor je reservering
QR printen / PDF maken van iemand anders en je kunt naar binnen.
Heb nu al medelijden met de persoon die daar de hele dag QR's mag gaan scannen en ID's controleren onder het luide gebrul van de tokkies die vinden dat ze wel naar binnen mogen
Ja helemaal eens, daar had ik niet over nagedacht.schaapiej schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:29:
[...]
Zonder controle op ID is dat toch ook zinloos?
QR printen / PDF maken van iemand anders en je kunt naar binnen.
Heb nu al medelijden met de persoon die daar de hele dag QR's mag gaan scannen en ID's controleren onder het luide gebrul van de tokkies die vinden dat ze wel naar binnen mogen
Blegh, ik ga wel weer thuis sporten. Wat een gezeur allemaal
Het enige waar het echt onhandig is aan de deur is bij zaterdagavondcafés in uitgaanscentra, maar dat is met die bandjes allang opgelost. Restaurants scannen gewoon aan tafel of bij het aannemen van de jas, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Nee, maar nuttig is het op dat moment dan ook weer niet meerZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:30:
scannen gewoon aan tafel of bij het aannemen van de jas, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Ja en daardoor ook niet echt als onderbouwing dat daardoor een groep afschermen niet werkt. Maar die discussie is verder al heel vaak gevoerd, dus laten we die maar niet overnieuw startenNumber10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:42:
[...]
Bedoel je de pijler 'kwetsbaren beschermen' was niet serieus te nemen? Want dat ben ik zeker met je eens, o.a. vanwege deze actie inderdaad.
Gewoon iemand erbij zetten, lukt dat niet dan de sportschool dicht in die uren. Lekker makkelijk controleren ook. Je hoeft er alleen maar langs te lopen danMikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:26:
[...]
Automatische QR scanner bij het poortje?
Ik durf nu wel het volgende te beargumenteren:
Aangezien covid-19 endemisch van aard is en het kop in het zand steken/ weinig maatregelen de zorg alsnog laat overbelasten, kan je beargumenteren dat dit de nieuwe 'omgeving' van ondernemen is. Elke organisatie die zich niet aan kan passen aan deze nieuwe omgeving heeft dus an sich geen bestaansrecht meer.
Deze maatregelen gaan we denk ik dus nog jaren en jaren af en aan opschalen. We kunnen ook niet altijd bedrijven redden. Weet je wanneer bedrijven echt innovatief worden? Als ze hun overleven op het spel staat. Dat is namelijk ook het mooie aan marktwerking.
Dit zal gewoon terugkomen in de kostenstructuur van het businessmodel of lagere inkomsten bij de inkomstenstructuur.
Je zal hierom heen moeten werken door of te innoveren op diensten, of toch iets met geautomatiseerde oplossingen op de langere termijn. Of iets simpels zoals de prijs verhogen.
Zelfde argument voor de horeca, evenementensector, etc etc.
Tuurlijk wel. Tijd is ook gewoon eeen besmettingsfactor. of iemand 3 minuten aanwezig is en vervolgens moet vertrekken is wat anders als iemand die er 2 uur zitMikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:31:
[...]
Nee, maar nuttig is het op dat moment dan ook weer niet meer
Jawel, maar waarom zou je diegene eerst binnen willen hebben dan?Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:32:
[...]
Tuurlijk wel. Tijd is ook gewoon eeen besmettingsfactor. of iemand 3 minuten aanwezig is en vervolgens moet vertrekken is wat anders als iemand die er 2 uur zit
Gewoon niet als een lompe hollander naar je tafel toe stampen en netjes een bij de ingang wachten tot je aan de beurt bent en je QR code laten zien is niet zo heel moeilijk toch?
Er wordt echt costant drama geschopt om niks hier in dit land.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 10:34 ]
100% eens. Maar dan moet de overheid wel met een roadmap komen, zodat bedrijven tot X datum de tijd hebben, en weten wat de gevolgen zijn als ze zich er niet aan houden.Adlermann schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:31:
[...]
Gewoon iemand erbij zetten, lukt dat niet dan de sportschool dicht in die uren. Lekker makkelijk controleren ook. Je hoeft er alleen maar langs te lopen dan
Ik durf nu wel het volgende te beargumenteren:
Aangezien covid-19 endemisch van aard is en het kop in het zand steken/ weinig maatregelen de zorg alsnog laat overbelasten, kan je beargumenteren dat dit de nieuwe 'omgeving' van ondernemen is. Elke organisatie die zich niet aan kan passen aan deze nieuwe omgeving heeft dus an sich geen bestaansrecht meer.
Deze maatregelen gaan we denk ik dus nog jaren en jaren af en aan opschalen. We kunnen ook niet altijd bedrijven redden. Weet je wanneer bedrijven echt innovatief worden? Als ze hun overleven op het spel staat. Dat is namelijk ook het mooie aan marktwerking.
Dit zal gewoon terugkomen in de kostenstructuur van het businessmodel of lagere inkomsten bij de inkomstenstructuur.
Je zal hierom heen moeten werken door of te innoveren op diensten, of toch iets met geautomatiseerde oplossingen op de langere termijn. Of iets simpels zoals de prijs verhogen.
Zelfde argument voor de horeca, evenementensector, etc etc.
Het hoeft ook niet zo heel lastig te zijn. In plaats van vrije inloop wacht de bezoeker voordat een tafel gekozen/aangewezen wordt. Een restaurant lijkt me nog wel één van de minste problemen.ZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:30:
Restaurants scannen gewoon aan tafel of bij het aannemen van de jas, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Edit: @MikeyMan was me voor
[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 02-11-2021 10:34 ]
mee eens. Maar praktijk is (helaas) anders als theorie. Ik zie het vaak toch gebeuren dat restaurants zélf niet bij de deur checken maar pas binnen.MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:33:
[...]
Jawel, maar waarom zou je diegene eerst binnen willen hebben dan?
Gewoon niet als een lompe hollander naar je tafel toe stampen en netjes een bij de ingang wachten tot je aan de beurt bent en je QR code laten zien is niet zo heel moeilijk toch?
Er wordt echt costant drama geschopt om niks hier in dit land.
Jammer dat zo'n groot deel van de restaurants gewoon weigert mee te werken ..Napo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:34:
[...]
Het hoeft ook niet zo heel lastig te zijn. In plaats van vrije inloop wacht de bezoeker voordat een tafel gekozen/aangewezen wordt. Een restaurant lijkt me nog wel één van de minste problemen.
25 September, de dag van minder maatregelen:Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]
Klopt het handelen van de afgelopen weken dan? Past daarbij wachten? Wil het kabinet eigenlijk wel besmettingen voorkomen? Of moeten ze juist 'gecontroleerd' optreden. Wat dus betekent afwisselend R>1 en R<1 door halve maatregelen die met intermitterende lockdowns tot gevolg.
- 10 infecties / per 100k
- 35 ziekenhuisopnames per dag
- 5 doden per dag
- R0 1.12
Nu: 40 dagen later
- 43 infecties / per 100k
- 100 ziekenhuisopnames per dag
- 15 doden per dag
- R0 1.25
De strategie is vooral niet zelf de schuld op zich nemen maar dit te wijten aan een heterogene groep van ongevaccineerden?Wat is de strategie? Wat is het doel?
Ik ga 'm iets aanvullen op een manier dat het hier nog past, dat is een stukje nuance waar je nu namelijk voorbij gaat (ik had ook wat implicieter kunnen zijn):Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:05:
[...]
Ik betwist zeker niet dat uitlatingen op social media bijdragen aan het probleem, maar de primaire oorzaak ligt bij de politici die grote problemen zoals woningen hebben genegeerd uit politiek gewin.
Zullen we deze discussie voortzetten in dit politieke topic? Want daar hoort het denk ik meer thuis, mee eens. Hoewel eerder al werd opgemerkt dat de scheidslijn tussen de topics erg dun is.
Het is mijn inziens niet zozeer de uitlatingen zelf, maar het algoritme wat ervoor zorgt dat je zo vaak en lang mogelijk er mee wordt geconfronteerd omdat mensen van nature een morbide interesse hebben. Het is simpelweg zo dat wanneer content controversieel is, mensen er meer interesse in hebben. Het algoritme wat moet zorgen voor het maximaliseren van jouw aandacht vangt dit signaal op en zorgt dat je hier meer van te zien krijgt. De grootste boosdoener is natuurlijk Facebook, die niet alleen posts maar ook comments zo voorsorteerd, maar zoekmachines doen hier net zo hard aan mee.
Een aanzienlijk deel van de bevolking haalt z'n nieuws niet van kranten, TV of zelfs websites, maar Facebook. De uitwerking van het algoritme zie je hier perfect: mensen die in de antivax sentiment bubbel zitten zijn tegen maatregelen -> aankondiging van maatregelen door de nieuws outlets op Facebook bevatten vooral comments van deze mensen.
Samenvattend: met 17 miljoen inwoners ga je altijd een ontevreden minderheid hebben, en met een overheid die een adequaat formaat heeft voor zoveel inwoners ga je altijd wel schandalen hebben, ambtenaren zijn tenslotte ook mensen. Maar als dat wordt voorgesorteerd op thema en ononderbroken bij mensen terecht komt die daar boos van worden, dan krijg je een samenklontering van mensen met anti-overheid sentiment.
Deze regering heeft om te gaan met een bijzonder vijandig publiek milieu waar in het verleden echt niet op deze schaal sprake van was. Zolang ze niet eigenaar zijn van deze platformen kunnen ze eigenlijk helemaal niks doen aan de systematische misleiding van burgers. Ik noemde ergens al dat zolang er geen overheidsdienst met mandaat komt die gaat ingrijpen op dit sociale mechanisme, hier ook geen verbetering valt te verwachten.
Maar ja, wie wilt dat? Ik stem voor, overigens. Maar dan ben ik wel in de minderheid.
Tot die tijd is dit hoe we de coronacrisis gaan beleven ben ik bang.
BasicFit is 24/7 open waarvan een groot gedeelte van die tijd zonder personeelZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:30:
Ach, het zal vast allemaal heel lastig zijn en als er dan 2 vestigingen een week dicht moeten zie je daarna overal een stagair met een scan app staan. Zo extreem veel mensen komen er nou ook weer niet in sportscholen tegelijk binnen, toch?
Dan mist er nog steeds iemand die je ID controleert. Dus ja officieel mag dat dus niet.DennusB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:27:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 02-11-2021 10:36 ]
Wat ik overigens bedoelde was; je wordt aan tafel gebracht met de mededeling dat ze daar zodirect je QR gaan scannenNapo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:34:
[...]
Het hoeft ook niet zo heel lastig te zijn. In plaats van vrije inloop wacht de bezoeker voordat een tafel gekozen/aangewezen wordt. Een restaurant lijkt me nog wel één van de minste problemen.
Edit: @MikeyMan was me voor
Heel irritant dat maatregelen niet gewoon direct werken vanaf dag 1 maar dat daar 2 weken tussen zit.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:35:
[...]
25 September, de dag van minder maatregelen:
- 5 doden per dag
- R0 1.12
- 15 doden per dag
- R0 1.25
[...]
De strategie is vooral niet zelf de schuld op zich nemen maar dit te wijten aan een heterogene groep van ongevaccineerden?
en dan straks wel jankt dat ze dicht moeten.DennusB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:34:
[...]
Jammer dat zo'n groot deel van de restaurants gewoon weigert mee te werken ..
De horeca had toch allemaal plannen hoe het wel open kon?
Ze wisten toch dat met testen alles weer open kon! Laat ons met oplossingen komen!
En dan is er een oplossing met een QR code die ze enkel hoeven te scannen: Nee daar doen we niet aan mee. Daar moeten we 1FTE extra voor aannemen!
Ow echt? Helemaal zonder personeel? Da's dan wel wat lastiger...Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:36:
[...]
BasicFit is 24/7 open waarvan een groot gedeelte van die tijd zonder personeel
Ja precies mijn punt. Dus wat mij betreft knallen ze ze weer 2 weken dicht : Wil je niet meerwerken? Sure, dan ga je weer dicht. En dan niet janken.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:38:
[...]
en dan straks wel jankt dat ze dicht moeten.
Ze wisten toch dat met testen alles weer open kon! Laat ons met oplossingen komen!
En dan is er een oplossing met een QR code die ze enkel hoeven te scannen: Nee daar doen we niet aan mee. Daar moeten we 1FTE extra voor aannemen!
Maar was de IC al vol genoeg? Hoe hoger de bezetting en daarna R=1 hoe korter de 4000-5000 opnames gaan duren (vanuit een mogelijk perspectief van het kabinet, absoluut niet de mijne dus).Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:35:
[...]
25 September, de dag van minder maatregelen:
- 5 doden per dag
- R0 1.12
- 15 doden per dag
- R0 1.25
(…)
Is een alternatieve verklaring uiteraard (politiek gewin, rug-tegen-de-muur).(…) De strategie is vooral niet zelf de schuld op zich nemen maar dit te wijten aan een heterogene groep van ongevaccineerden?
Maar welke van de twee is waarschijnlijker na de Nieuwsuur uitzendingen en de aanpak gedurende 1,5 jaar?
Ik ben zelf nog altijd voor méér controle en anonieme controles. Check je niet? Ga je gewoon dicht. Nu wordt er nauwelijks gecontroleerd... En nauwelijks iets gedaan.DennusB schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:39:
[...]
Ja precies mijn punt. Dus wat mij betreft knallen ze ze weer 2 weken dicht : Wil je niet meerwerken? Sure, dan ga je weer dicht. En dan niet janken.
Laat de groep agenten die nu veel bonnen schrijft (ook belangrijk overigens) maar dat soort controles doen. Ben je snel van het gezeik af volgens mij. En weet je meteen de rotte appels.
Precies dit laatste. Waar zijn we nu op aan het sturen en wat is de bedoeling? Ik ga er van uit dat ze inderdaad het IC bezet willen laten houden om die zo snel mogelijk die 4-5k opnames te verwerken. Alleen waarom laten we het dan weer zover doorstijgen dat er al ziekenhuizen de normale zorg weer af moeten schalen? Ik zou dan verwachten dat je een nivo pakt waarbij het grootste gedeelte van de normale zorg door kan gaan, en niet eerst het doel voorbijschieten om dan weer een stap terug te doen.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]
Juist.
Hier moet het over gaan. Dit is ook vooral het belang van de Nieuwsuur reportage die glashard op tafel heeft gelegd welke doelen er zijn gesteld in Q1 2020 die daarna ook glashard zijn ontkent.
Wat zegt dat? Waarom die ontkenning?
Wil het kabinet wel R<1? Kijk eens naar Nieuwsuur gisteravond waar een tamelijk onrealistisch IC bedden plan werd besproken (en waar de interviewer ook kritisch over was) en dan specifiek tijdcode 16:00 minuten.
Daar wordt verwezen naar de 4000-5000 IC opnames die berekend zijn volgens mij. Het kabinet lijkt er echt vanuit te gaan dat die aantallen voldoende betrouwbaar zijn. Dus waarom zouden ze niet nastreven om de IC bezet te houden met - ik zeg maar wat - 400 opnames en vervolgens R=1 proberen te bereiken? Dat kan niet uiteraard, maar je kunt het met een R vlak boven de 1 relatief lang volhouden (het kabinet wel te verstaan).
Dus gooi het roer om in je hoofd en denk eens vanuit die wel of niet bestaande strategie. Niet R<1 maar R=1 en dat dan lang genoeg om de 4000-5000 opnames te laten optreden.
Wat is de strategie? Wat is het doel?
Ik blijf er trouwens wel bij dat de regering best wel weet wat ze aan het doen zijn. Ze zeggen alleen zo slecht wat ze aan het doen zijn. Als je naar de afgelopen pieken kijkt zijn die allemaal ook langs de piek van wat het IC aankon op dat moment gegaan. Dus ze weten echt wel hoe ze aan het sturen zijn.
Ik ben het alleen niet eens dat wat ze aan het doen zijn ook het beste is om zo snel en zo goed mogelijk uit de crisis te komen.
Maar naar mijn idee faalt het kabinet dan ook vooral op de communicatie. Want de gebruikte methode kun je best discussies over hebben, maar als je er van uit gaat dat ze aan het sturen zijn op max IC capaciteit kloppen de maatregelen wel. Maar zolang ze om de hete brij heen blijven draaien en iedere keer iets anders zeggen, verdwijnt het vertrouwen snel. Ik had liever gezien dat ze gewoon aangaven wat ze aan het doen zijn en wat het plan is. Maar zoals al jaren het geval is zeker Rutte tegen openheidt. Die houdt alles liever binnen de muren zodat ie later kan zeggen dat ie iets niet gehoord heeft of het vergeten is.
[removed]
Zolang dat niet zichtbaar is....
Waarschijnlijk komt er een commissie over X jaar met de conclusie dat er meer doden zijn door corona, mede door het afschalen van die reguliere zorg. Maarja dan zal Rutte de dans wel weer ontspringen zoals altijd
Dat zei ik al eerder; er is geen enkele directe feedback beschikbaar. Niet tastbaar, niet snel, niet in de directe omgeving.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:44:
het grootste probleem volgens mij is ook dat het afschalen van reguliere zorg (waar dus ook Oncologie onder valt) niet zichtbaar is voor mensen. Dat dat óók voor onzichtbare slachtoffers zorgt.
Zolang dat niet zichtbaar is....
Waarschijnlijk komt er een commissie over X jaar met de conclusie dat er meer doden zijn door corona, mede door het afschalen van die reguliere zorg. Maarja dan zal Rutte de dans wel weer ontspringen zoals altijd
Ik zal het je eerlijk zeggen, het is mij totaal onbekend wat de strategie is. Er is een soort parallele wereld aan het ontstaan waarbij VWS/RIVM bepaalde zaken roepen op een manier die doet denken aan Mohammed Saïd al-Saha tijdens de Golfoorlog.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:41:
[...]
Maar was de IC al vol genoeg? Hoe hoger de bezetting en daarna R=1 hoe korter de 4000-5000 opnames gaan duren (vanuit een mogelijk perspectief van het kabinet, absoluut niet de mijne dus).
[...]
Is een alternatieve verklaring uiteraard (politiek gewin, rug-tegen-de-muur).
Maar welke van de twee is waarschijnlijker na de Nieuwsuur uitzendingen en de aanpak gedurende 1,5 jaar?
Het schermen met cijfers van maanden geleden, het drama van dansen met Jansen en nu weer met de laatste maatregelen waarbij er pas na weken wordt vergaderd, het weigeren van evaluaties tijdens de pandemie om hier lessen uit te trekken...
Ik denk dus ook dat je nooit een eerlijk antwoord zal krijgen, hoe langer je de waarheidsvinding uitstelt hoe diffuser de uitkomst zal zijn.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat beide gewoon kloppen. Door het IC vol te houden, zorg je voor het gevoel van urgentie en laat je mensen ook 'voelen' dat er iets aan de hand is. Maar tegelijkertijd zorg je ook dat mensen zo snel mogelijk corona krijgen en dus immuner worden. En door de maatregelen zo snel mogelijk iedere keer weg te halen zijn mensen juist tevreden over je. Want die willen terug naar 'normaal'.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:41:
[...]
Maar was de IC al vol genoeg? Hoe hoger de bezetting en daarna R=1 hoe korter de 4000-5000 opnames gaan duren (vanuit een mogelijk perspectief van het kabinet, absoluut niet de mijne dus).
[...]
Is een alternatieve verklaring uiteraard (politiek gewin, rug-tegen-de-muur).
En aangezien we halverwege de crisis nog aangegeven hebben dat we het eens waren met deze aanpak zal die ook niet veranderen. Ook al vind ik het een van de slechtste manieren om met de epidemie om te gaan, is dit wel waar we als volk voor kiezen.
[removed]
Los van de specifieke beschreven houding: ziekenhuizen houden zich doorgaans aan het PBM protocol. Dat is nogal wat genuanceerder dan het 'mondkapjesbeleid' zoals we dat als burger kennen. De brede draagplicht was daar destijds (vanuit het protocol gezien) voor een deel voor de bühne.MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:44:
Overigens was mijn (zwangere) vrouw gisteren met haar moeder op de oncologie afdeling. Beiden kwetsbaar dus; en dus beiden een FFP2 masker op. Werden nog net niet uitgelachten daar. Meermaals de vraag gekregen of ze die kapjes niet af wilden doen. N=1, iknow, maar ik verbaas me hier nogal over. Gaat zo'n ziekenhuis dan zitten wachten totdat Hugo beslist dat er een mondkapje op moet ofzo?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Sturen? Het heeft er meer van weg dat de regering gewoon met de stroom meedobbert en het roer mijdt als een deurklink in Maart '20. In plaats van te pogen de richting te veranderen strijkt men eerst de zeilen, om er vervolgens achter te komen dat er ook nog een stroming is. Vervolgens begint men in de andere richting te roeien, en als dat niet genoeg blijkt te zijn gaat gewoon het anker weer uit.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
[...]
Precies dit laatste. Waar zijn we nu op aan het sturen en wat is de bedoeling? Ik ga er van uit dat ze inderdaad het IC bezet willen laten houden om die zo snel mogelijk die 4-5k opnames te verwerken. Alleen waarom laten we het dan weer zover doorstijgen dat er al ziekenhuizen de normale zorg weer af moeten schalen? Ik zou dan verwachten dat je een nivo pakt waarbij het grootste gedeelte van de normale zorg door kan gaan, en niet eerst het doel voorbijschieten om dan weer een stap terug te doen.
Ik blijf er trouwens wel bij dat de regering best wel weet wat ze aan het doen zijn. Ze zeggen alleen zo slecht wat ze aan het doen zijn. Als je naar de afgelopen pieken kijkt zijn die allemaal ook langs de piek van wat het IC aankon op dat moment gegaan. Dus ze weten echt wel hoe ze aan het sturen zijn.
Ik ben het alleen niet eens dat wat ze aan het doen zijn ook het beste is om zo snel en zo goed mogelijk uit de crisis te komen.
Maar naar mijn idee faalt het kabinet dan ook vooral op de communicatie. Want de gebruikte methode kun je best discussies over hebben, maar als je er van uit gaat dat ze aan het sturen zijn op max IC capaciteit kloppen de maatregelen wel. Maar zolang ze om de hete brij heen blijven draaien en iedere keer iets anders zeggen, verdwijnt het vertrouwen snel. Ik had liever gezien dat ze gewoon aangaven wat ze aan het doen zijn en wat het plan is. Maar zoals al jaren het geval is zeker Rutte tegen openheidt. Die houdt alles liever binnen de muren zodat ie later kan zeggen dat ie iets niet gehoord heeft of het vergeten is.
De koers der kuddeïmmuniteit wordt gewoon voortgezet. Niet verwonderlijk ook zolang het geen gevolgen heeft voor de eigen positie. Ik wacht de persco van morgen nog wel even af, maar het zal me verbazen als er werkelijk een kritische noot bij komt al dan niet vanwege het verschenen KPMG rapport wat precies op de nog altijd gehanteerde strategie in is gegaan.
Tsja, de meeste mensen willen nu eenmaal een cake hebben en hem opeten ook. En als dat niet kan dan is het de schuld van de vakkenvullers in Den Haag.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:49:
Precies. Veel mensen lijken echt niet door te hebben dat de keuze om alles vrij te laten en alles normaal te laten zijn er gewoon niet is. Of je laat alles vrij en dan ben je de zorg kwijt, of je hebt maatregelen en je blijft zorg houden waardoor je grotendeels normaal door kunt leven.
Misschien moet Rutte een spotje opnemen op zo'n oorlogsbegraafplaats, zo'n uitgestrekt veld met tienduizenden graven, om visueel duidelijk te maken wat er aan de hand is. En dan gewoon keihard zeggen "beste mensen, hier komt uw oma te liggen, uw moeder, uw kind, uzelf... tenzij we nú echt gaan zorgen dat de besmettingen teruglopen. Daarvoor zijn vervelende maatregelen nodig, maar als we dat niet doen dan hebben we volgend jaar in elke provincie dit soort dodenvelden. Kies maar"
Er is geen goede data om strategie op te baseren. Er is nog steeds niet bekend wat het aandeel asymptome besmettingen is, hoe effectief een afstand van 1,5 meter is tegenover 2 of 1, wie er precies gevaccineerd is en waar de besmettingen plaats vinden.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:47:
[...]
Ik zal het je eerlijk zeggen, het is mij totaal onbekend wat de strategie is. Er is een soort parallele wereld aan het ontstaan waarbij VWS/RIVM bepaalde zaken roepen op een manier die doet denken aan Mohammed Saïd al-Saha tijdens de Golfoorlog.
Onze wetten beschermen ons voornamelijk tegen de overheid maar niet tegen de pandemie. Dan is dit het resultaat.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Mag officieel ook niet. Controle dient plaats te vinden voordat de klant/gast naar binnen komt.ZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:30:
Ach, het zal vast allemaal heel lastig zijn en als er dan 2 vestigingen een week dicht moeten zie je daarna overal een stagair met een scan app staan. Zo extreem veel mensen komen er nou ook weer niet in sportscholen tegelijk binnen, toch?
Het enige waar het echt onhandig is aan de deur is bij zaterdagavondcafés in uitgaanscentra, maar dat is met die bandjes allang opgelost. Restaurants scannen gewoon aan tafel of bij het aannemen van de jas, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet?
Daar lijkt het inderdaad op, maar als je naar de resultaten kijkt, komen we iedere keer wel precies uit op het punt waar de ziekenhuizen het nog net aankunnen. En dat gebeurt iedere keer door eerst hard af te stevenen op een overbelasting, dan een correctie om het af te remmen en binnen de tijd die die correctie nodig heeft om zichtbaar te worden nog een laatste correctie waarmee we precies goed uitkomen.Cid Highwind schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:54:
[...]
Sturen? Het heeft er meer van weg dat de regering gewoon met de stroom meedobbert en het roer mijdt als een deurklink in Maart '20. In plaats van te pogen de richting te veranderen strijkt men eerst de zeilen, om er vervolgens achter te komen dat er ook nog een stroming is. Vervolgens begint men in de andere richting te roeien, en als dat niet genoeg blijkt te zijn gaat gewoon het anker weer uit.
Oftewel het lijkt er op dat we nog steeds aan het sturen zijn op max. IC-bezetting, en dat dat sturen nog aardig gaat ook. Alleen zou het handig zijn als dat eens gemeld werd. En dus niet iedere keer aankomen met allerlei verhalen van dat het sneller dan verwacht gaat. Dat het uit de hand zou gaan lopen voor het einde van de winter hadden we hier 2 maanden geleden ook al bedacht. En bij de koppen die de regering adviseren zitten echt wel wat slimmere als wij.
Sterker nog, deze aanpak levert iedere keer nog stemmen op. Als volk vinden we dit dus schijnbaar een prima aanpak. Waarom weet ik ook niet, maar zolang de meerderheid het er mee eens is zal er ook niets veranderen.De koers der kuddeïmmuniteit wordt gewoon voortgezet. Niet verwonderlijk ook zolang het geen gevolgen heeft voor de eigen positie. Ik wacht de persco van morgen nog wel even af, maar het zal me verbazen als er werkelijk een kritische noot bij komt al dan niet vanwege het verschenen KPMG rapport wat precies op de nog altijd gehanteerde strategie in is gegaan.
[removed]
Ik kan de kwaliteit van de data niet beoordelen als deze niet wordt vrijgegevenIJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:57:
[...]
Er is geen goede data om strategie op te baseren. Er is nog steeds niet bekend wat het aandeel asymptome besmettingen is, hoe effectief een afstand van 1,5 meter is tegenover 2 of 1, wie er precies gevaccineerd is en waar de besmettingen plaats vinden.
Onze wetten beschermen ons voornamelijk tegen de overheid maar niet tegen de pandemie. Dan is dit het resultaat.
En bij Dansen met Jansen was natuurlijk bekend dat immuniteit niet intrad binnen een uur na vaccinatie, net als dat bij de laatste versoepelingen na twee weken ook duidelijk was dat de trend gekeerd was en er ingegrepen moest worden bij een virus wat alleen maar wil besmetten.
Toch zag je in beide gevallen dat er niet echt prio werd gegeven aan indammen van de ontstane situatie, tot en met keiharde desinformatie aan toe:
https://nos.nl/artikel/23...n-prik-dat-is-akelig-snel"Direct na de vaccinatie ben je zodanig goed beschermd, dat wij het verantwoord vinden om je naar binnen te laten", zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid. "Het laatste gedeelte van bescherming afwachten vinden we niet nodig."
Dat zag je vorig jaar ook. Eindeloos gezeur over perspectief als er geen eindata genoemd worden, en anders zeuren als die data voorbij gaan doordat de omstandigheden het niet toelaten.Emgeebee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:06:
En dus is die voorspelling "nu wordt X gezegd en volgende keer wordt precies niet X gedaan" een self-fulfilling prophecy als je enkel de hits meetelt.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Bij de meeste restaurants wordt je toch bij binnenkomst eerst welkom geheten, jas aangenomen, naar je tafeltje gebracht? In die reeks van handelingen zou je het scannen prima kunnen opnemen. Ik kom maar in weinig restaurants waar je zo kunt doorlopen naar een tafeltje zonder iemand te spreken (althans, het is niet de bedoeling dat je dat doet).Khayma schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:58:
[...]
Mag officieel ook niet. Controle dient plaats te vinden voordat de klant/gast naar binnen komt.
Wat mij betreft is dat nog "voor je binnen komt", volgens mij hoeft de controle niet per se buiten het pand plaats te vinden, toch? Gewoon "bij binnenkomst, maar voordat je naar een tafeltje loopt" lijkt me goed genoeg.
[spuit 11]
Deze maatregelen gaan überhaupt niet helpen.SemperFidelis schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:38:
[...]
Heel irritant dat maatregelen niet gewoon direct werken vanaf dag 1 maar dat daar 2 weken tussen zit.
QR code wordt gesjoemeld, en een mondkapje werkt toch niet volgens onze RIVM directeur.
We zijn gewoon genaaid in juni met Dansen met Jansen.
Dit dus. Khalid Oubaha voorop.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:38:
[...]
en dan straks wel jankt dat ze dicht moeten.
Die rotte appels weet je sowieso wel, er schijnen hele lijsten te circuleren met horeca waar je zonder qr naar binnen kunt.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
[...]
Ik ben zelf nog altijd voor méér controle en anonieme controles. Check je niet? Ga je gewoon dicht. Nu wordt er nauwelijks gecontroleerd... En nauwelijks iets gedaan.
Laat de groep agenten die nu veel bonnen schrijft (ook belangrijk overigens) maar dat soort controles doen. Ben je snel van het gezeik af volgens mij. En weet je meteen de rotte appels.
Klopt, buiten social media om, voornamelijk om eventuele meekijkende overheids organen zoveel mogelijk te vermijden.migchiell schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:08:
[...]
Die rotte appels weet je sowieso wel, er schijnen hele lijsten te circuleren met horeca waar je zonder qr naar binnen kunt.
[ Voor 3% gewijzigd door Redax op 02-11-2021 11:11 ]
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Let op: het is een mogelijkheid. Het zou ook bewust wachten kunnen zijn om een rug-tegen-de-muur situatie te laten ontstaan waardoor niets anders mogelijk is dan een lockdown. Of beiden.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
[...]
Precies dit laatste. Waar zijn we nu op aan het sturen en wat is de bedoeling? Ik ga er van uit dat ze inderdaad het IC bezet willen laten houden om die zo snel mogelijk die 4-5k opnames te verwerken. (…)
We hebben het hier over een kabinet dat evenals voorgaande kabinetten het urgenda vonnis, arrest en bekrachtiging door de HR niet of nauwelijks uitvoert. Een visie op de lange termijn bestaat niet. Na ons de zonvloed en dan zeg je dat het 'met de kennis van nu' anders gedaan had moeten worden.(…) Alleen waarom laten we het dan weer zover doorstijgen dat er al ziekenhuizen de normale zorg weer af moeten schalen? Ik zou dan verwachten dat je een nivo pakt waarbij het grootste gedeelte van de normale zorg door kan gaan, en niet eerst het doel voorbijschieten om dan weer een stap terug te doen. (…)
Interesseert het ze echt wel wat? Of denken ze 'hoe sneller hoe beter'? Het hoeven ook geen verkeerde intenties te zijn. Je kunt vanuit economisch perspectief ook redenen 'hoe sneller hoe beter'. Maar het is erg onduidelijk. Evenals de documenten uit Q1 2020 nu helder op tafel leggen dat er echt werd nagedacht over het laten optreden van 60% besmettingen. Maar waarom dan al die ontkenningen en rare woordspelletjes?
Dat lijkt mij ook. Het is geen toeval. Dat is de reden waarom het Red Team is gestopt denkt ik. Gisteren werd in diverse interviews gesteld dat het kabinetsbeleid was om nu echt wat te doen, maar je voelt op je klompen aan dat dit uitgelekte pakket nooit genoeg is om R<1 te halen.(…) Ik blijf er trouwens wel bij dat de regering best wel weet wat ze aan het doen zijn. (…)
Het is dus nep.
Ik uiteraard ook niet. Omdat het een A ziekte is die actief bestreden moet worden en niet kan voortsudderen, maar ook omdat die gestelde 4000-5000 opnames misschien wel 10.000 opnames worden met een nieuw variant. Of misschien neemt de bescherming tegen ziekenhuis opname wel af. M.a.w. het kabinet gaat wederom uit van het gunstige scenario en neemt de bijkomende ziekte en sterfte op de koop toe. Ook als het achteraf niet klopt of veel meer schade oplevert.(…)
Ik ben het alleen niet eens dat wat ze aan het doen zijn ook het beste is om zo snel en zo goed mogelijk uit de crisis te komen. (…)
Het begint met een D en eindigt op 'octrine'. Ondertussen komen de eerste Wob documenten die Nieuwsuur heeft moeten forceren via de Raad van State naar buiten. En die bevestigen hun reportage. Zelfde verhaal: is de documentatie chaos het probleem en is het echt zo moeilijk of wordt die Wob bewust gehinderd?(…) Maar naar mijn idee faalt het kabinet dan ook vooral op de communicatie. Want de gebruikte methode kun je best discussies over hebben, maar als je er van uit gaat dat ze aan het sturen zijn op max IC capaciteit kloppen de maatregelen wel. Maar zolang ze om de hete brij heen blijven draaien en iedere keer iets anders zeggen, verdwijnt het vertrouwen snel. Ik had liever gezien dat ze gewoon aangaven wat ze aan het doen zijn en wat het plan is.
Allemaal vragen die de journalistiek in een interview zou kunnen stellen. Maar ja. Glasgow en Brussel is geen Den Haag en dan gaat het niet. Heel logisch allemaal toch?
Een nieuwe bestuurscultuur. Komt helemaal goed.
BOA's controleren met mystery guests al jaren of er word gelet op leeftijd bij het schenken van drank. Een controle op QR code vergt minimale extra inspanning.migchiell schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:08:
[...]
Die rotte appels weet je sowieso wel, er schijnen hele lijsten te circuleren met horeca waar je zonder qr naar binnen kunt.
[ Voor 14% gewijzigd door nst6ldr op 02-11-2021 11:18 . Reden: bron toegevoegd. ]
Dat lijkt mij een plausibel scenario. Ze zijn er nooit mee gestopt. Daarom viel mij de woordkeuze in de Nieuwsuur reportages ook op want die gebruikten steeds de verleden tijd. Wat was de strategie? Nee, wat is de strategie.Cid Highwind schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:54:
[...]
De koers der kuddeïmmuniteit wordt gewoon voortgezet. Niet verwonderlijk ook zolang het geen gevolgen heeft voor de eigen positie. Ik wacht de persco van morgen nog wel even af, maar het zal me verbazen als er werkelijk een kritische noot bij komt al dan niet vanwege het verschenen KPMG rapport wat precies op de nog altijd gehanteerde strategie in is gegaan.
Overigens kan het ook een politieke truc zijn om de boel te laten vastlopen en dan met de-rug-tegen-de-muur alsnog hard in te grijpen.
Of beiden.
Dat dus. Anders kom je niet voorbij de aangenomen moties, dus laat men een crisis ontstaan en moet dan wel ingrijpen. Dan komt het 'bloed-aan-handen' verhaal langs in de TK en dan gaat er altijd wel een partij overstag voor een meerderheid.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:17:
[...]
Overigens kan het ook een politieke truc zijn om de boel te laten vastlopen en dan met de-rug-tegen-de-muur alsnog hard in te grijpen.
Yep, want ga er niet vanuit dat ze echt zo dom zijn als ze zich voordoen daar in Den Haag. Het doel is sowieso om strenger te gaan, maar dat moet in stapjes om niet teveel commotie te veroorzaken.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:17:
[...]
Dus nu eerst wat regels invoeren die niet tot amper werken en daarna met de botte bijl het programma verder afwerken. QR op het werk, 2G-systeem, ... misschien zelfs wel meer restricties nog.
Waren ze maar eens transparant en eerlijk. Bij X doen we dit, bij Y schaffen we het weer af. Nu is het gewoon gewoon compleet willekeurig (voor de normale burger). Als Hugo een goed humeur heeft dan gaat er weer een maatregel af en anders... och, dan laten we het nog een paar maand zo (avondklok comes to mind).
Het zou zeker kunnen. Maar waarom is dat waarschijnlijker dan wat @Cid Highwind noemt? Is de oorspronkelijke strategie ooit verlaten of stuurt het kabinet al 1,5 jaar op veel besmettingen en noemt dat sturen op zorg? En het een sluit het ander niet uit, hoewel de rug-tegen-de-muur heel lang kan duren bij R die vlak boven de 1 wordt gehouden.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:20:
[...]
Dat dus. Anders kom je niet voorbij de aangenomen moties, dus laat men een crisis ontstaan en moet dan wel ingrijpen. Dan komt het 'bloed-aan-handen' verhaal langs in de TK en dan gaat er altijd wel een partij overstag voor een meerderheid.
Kijk ook eens naar het interview met de hoogleraar gezondheidsrecht in de eerste Nieuwsuur aflevering over de crisisaanpak. Die stelt volgens mij klip en klaar dat afwachten bij een A ziekte niet mag volgens de wet.
En ze hebben al zoveel bloed aan hun handenSeñor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:20:
[...]
Dat dus. Anders kom je niet voorbij de aangenomen moties, dus laat men een crisis ontstaan en moet dan wel ingrijpen. Dan komt het 'bloed-aan-handen' verhaal langs in de TK en dan gaat er altijd wel een partij overstag voor een meerderheid.
Waarom 'sowieso'? Als ze 4000-5000 opnames willen laten optreden en denken daarna 'klaar' te zijn (wat mij dus een slechte aanpak lijkt), dan is een zo hoog mogelijke IC bezetting en R=1 de snelste weg daar naartoe.
Dan hoeft het alleen maar zo streng om bij R=1 te komen en is er pas na een tijd een lockdown nodig, want R=1 lukt nooit. Alternatief is jojo R>1 en R<1 rond R=1.
Dit is precies wat ik bedoel. Als je terugkijkt zie je gewoon dat er echt wel een duidelijk plan met bijbehorende sturing was. Alleen wordt dat iedere keer op alle mogelijke manieren ontkend en omheen gepraat.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:12:
[...]
Let op: het is een mogelijkheid. Het zou ook bewust wachten kunnen zijn om een rug-tegen-de-muur situatie te laten ontstaan waardoor niets anders mogelijk is dan een lockdown. Of beiden.
[...]
We hebben het hier over een kabinet dat evenals voorgaande kabinetten het urgenda vonnis, arrest en bekrachtiging door de HR niet of nauwelijks uitvoert. Een visie op de lange termijn bestaat niet. Na ons de zonvloed en dan zeg je dat het 'met de kennis van nu' anders gedaan had moeten worden.
Interesseert het ze echt wel wat? Of denken ze 'hoe sneller hoe beter'? Het hoeven ook geen verkeerde intenties te zijn. Je kunt vanuit economisch perspectief ook redenen 'hoe sneller hoe beter'. Maar het is erg onduidelijk. Evenals de documenten uit Q1 2020 nu helder op tafel leggen dat er echt werd nagedacht over het laten optreden van 60% besmettingen. Maar waarom dan al die ontkenningen en rare woordspelletjes?
Maar dit heb ik al vaker gezegd, de maatregelen zijn tot nu toe zo goed als altijd logisch te verklaren als je uitgaat van een sturing op max IC capaciteit. Alleen wordt er continue ontkend dat we dat aan het doen zijn. Vooral in die communicatie gaat het dus fout. Want ook al vind ik dat de aanpak anders/beter kan, zie je wereldwijd dat we het zeker niet slecht doen. Het gaat naar mijn idee dan ook vooral fout in het communicatie-stuk waar ze veel te veel mee proberen te manipuleren.
Het lijkt me ook duidelijk dat jouw laatste vraag vooral rhetorisch is. En het rare blijf ik vinden dat Rutte dat ook zelf zegt, maar daar simpelweg totaal niet op wordt afgerekend. We willen dat de regering het anders aanpakt maar stemmen juist op de partijen die vasthouden aan de oude manier. Wat dat betreft zijn mensen maar raar[...]
Dat lijkt mij ook. Het is geen toeval. Dat is de reden waarom het Red Team is gestopt denkt ik. Gisteren werd in diverse interviews gesteld dat het kabinetsbeleid was om nu echt wat te doen, maar je voelt op je klompen aan dat dit uitgelekte pakket nooit genoeg is om R<1 te halen.
Het is dus nep.
[...]
Ik uiteraard ook niet. Omdat het een A ziekte is die actief bestreden moet worden en niet kan voortsudderen, maar ook omdat die gestelde 4000-5000 opnames misschien wel 10.000 opnames worden met een nieuw variant. Of misschien neemt de bescherming tegen ziekenhuis opname wel af. M.a.w. het kabinet gaat wederom uit van het gunstige scenario en neemt de bijkomende ziekte en sterfte op de koop toe. Ook als het achteraf niet klopt of veel meer schade oplevert.
[...]
Het begint met een D en eindigt op 'octrine'. Ondertussen komen de eerste Wob documenten die Nieuwsuur heeft moeten forceren via de Raad van State naar buiten. En die bevestigen hun reportage. Zelfde verhaal: is de documentatie chaos het probleem en is het echt zo moeilijk of wordt die Wob bewust gehinderd?
Allemaal vragen die de journalistiek in een interview zou kunnen stellen. Maar ja. Glasgow en Brussel is geen Den Haag en dan gaat het niet. Heel logisch allemaal toch?
De 1e stap hadden ze anders best goed gedaan, de beste manier om te veranderen is ten slotte opstappen. Alleen jammer dat daarna dezelfde poppetjes weer terug komen, ze dezelfde afspraken maken en op de oude voet weer doorgaan......Een nieuwe bestuurscultuur. Komt helemaal goed.
[removed]
Het gaat er wat betreft de bescherming van de inwoners van Nederland niet om hoe we het doen t.o.v. andere landen, maar wat Nederland had kunnen doen. Maar dus niet deed en nog steeds niet doet.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:27:
[...]
Want ook al vind ik dat de aanpak anders/beter kan, zie je wereldwijd dat we het zeker niet slecht doen.
Natuurlijk kan het altijd slechter, maar we zijn een ontzettend rijk land en lenen ons suf met een AAA rating. Alleen wel jammer dat we dat niet investeren in ventilatie, luchtmeters of de meest hoogwaardig mondneusmaskers die je ook gratis en uitbundig beschikbaar zou kunnen stellen. Het gaat naar steunpakketen voor bedrijven die worden gesloten omdat de niet benoemde strategie steeds voort wordt gezet.
Blijkbaar wil men liever achteraf na allemaal ziekte en sterfte concluderen dat het beter kon en wachten met de analyse tot de schade onherstelbaar is geworden. KPMG rapport gelezen? Nog niet aan toegekomen! Nieuwsuur interview? Geen tijd! Hmmm.
Er klopt geen snars van en de Kamerleden moeten dat gaan inzien want de rekening komt later. En sommige dingen krijg je niet meer gerepareerd zoals ze in Groningen weten en de toeslagenouders je kunnen vertellen.
Lastig, ik snap dat niemand iets wil, maar zo gaan we er niet komen.10:43
Zwembaden en zwemscholen gaan niet meewerken aan het invoeren van een QR-code, laten de Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ), Eerste Nederlandse Vak Opleiding Zwemonderwijzers (ENVOZ) en ZwemOnderwijs Nederland (ZON) weten
Oh, daar zijn hele websites voor opgetuigd:migchiell schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:08:
[...]
https://www.bndestem.nl/b...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Was blijkbaar makkelijker dan controleren.
Oh uiteraard. Maar je kunt dan denken 'laat ze lekker met hun mondkapjes de stumperds', of je denkt 'ik zal eens even vragen of ze dat ding af zetten'. Dan gaat er toch heel serieus iets mis als je het mij vraagt.ijdod schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:53:
[...]
Los van de specifieke beschreven houding: ziekenhuizen houden zich doorgaans aan het PBM protocol. Dat is nogal wat genuanceerder dan het 'mondkapjesbeleid' zoals we dat als burger kennen. De brede draagplicht was daar destijds (vanuit het protocol gezien) voor een deel voor de bühne.
@s3n Prima; elke branche die klaagt over maatregelen of weigert gaat in z'n geheel twee maanden dicht. Geen discussie. Hoeven ze ook niet te controleren.
[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 11:42 ]
Gewoon dreigen met sluiten dan. Dan gaan ze wel meewerken.s3n schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:37:
Van de bd.nl liveblog:
[...]
Lastig, ik snap dat niemand iets wil, maar zo gaan we er niet komen.
Ene kant wel, aan de andere kant is het natuurlijk wel goed om te kijken of er landen zijn met een andere aanpak die het echt stukken beter doen. Want wij kunnen wel bedenken dat een andere manier uiteindelijk beter was geweest, maar dat blijft een inschatting die je niet in de praktijk kunt concluderen. Je kunt echt wel naar andere landen ijken met een andere aanpak en in de praktijk zien wat dat voor invloed heeft.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:35:
[...]
Het gaat er wat betreft de bescherming van de inwoners van Nederland niet om hoe we het doen t.o.v. andere landen, maar wat Nederland had kunnen doen. Maar dus niet deed en nog steeds niet doet.
Wat er niet klopt is dat er puur korte termijn wordt gekeken. De lange termijn plannen zijn er gewoon niet. Dus het geld gaat naar de bedrijven om te zorgen dat ze er morgen nog zijn. Ventilatie aanpakken gaat je pas volgend jaar iets opleveren en wordt dus niet gedaan. Echt alles is puur kijken naar de stand van vandaag en vooral niet kijken naar wat we kunnen doen om over een jaar de problemen voor te zijn. Oftewel de regering werkt 100% reactief in plaats van naar pro-actief te gaan. En schijnbaar werkt dat heel goed voor de stemmen ondanks dat het voor het land juist heel slecht is.Natuurlijk kan het altijd slechter, maar we zijn een ontzettend rijk land en lenen ons suf met een AAA rating. Alleen wel jammer dat we dat niet investeren in ventilatie, luchtmeters of de meest hoogwaardig mondneusmaskers die je ook gratis en uitbundig beschikbaar zou kunnen stellen. Het gaat naar steunpakketen voor bedrijven die worden gesloten omdat de niet benoemde strategie steeds voort wordt gezet.
Blijkbaar wil men liever achteraf na allemaal ziekte en sterfte concluderen dat het beter kon en wachten met de analyse tot de schade onherstelbaar is geworden. KPMG rapport gelezen? Nog niet aan toegekomen! Nieuwsuur interview? Geen tijd! Hmmm.
Er klopt geen snars van en de Kamerleden moeten dat gaan inzien want de rekening komt later. En sommige dingen krijg je niet meer gerepareerd zoals ze in Groningen weten en de toeslagenouders je kunnen vertellen.
Maar dit laatste heeft uiteindelijk niets met corona te maken, de corona-crisis maakt het simpelweg weer een keer duidelijk. Maar de toeslagen-affaire en Groningen laten wel zien dat dit al veel langer het beleid is, en de aanpak van de afhandeling laat wel zien dat er niets gaat veranderen (de kosten voor controles is onderhand nog hoger dan de uitkeringen zelf.....)
[removed]
En dan hebben we voor 2.5miljard aan kapjes liggen. Gaan we ze verbranden omdat ze bang zijn dat de markt verstoord raakt.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:35:
[...]
de meest hoogwaardig mondneusmaskers die je ook gratis en uitbundig beschikbaar zou kunnen stellen.
Valt de winst van meneer van der Linden nog wel mee als we 312.5x zoveel gewoon in de verbrandingsoven gooien.
(Hij had 8 miljoen ofzo toch?)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tja, gewoon sluiten die hap dan. Net als dat ze dat ook eens wat meer zouden moeten doen met horeca die niet controleren. Simpelweg 1 waarschuwing geven de 2e keer een boete en 3e keer sluiting.s3n schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:37:
Van de bd.nl liveblog:
[...]
[removed]
Dat is met spelende kinderen anders overigens.
Of is dat puur omdat er anders sportscholen met zwembad zijn die op die manier de QR zouden ontlopen?
Dat wordt gezegd. Is het ook echt zo? Of mogen we over 2 jaar vernemen dat het toch anders zat nadat een rechter heeft geoordeeld dat er 28 laglagen van Wob/Woo stukken af moeten?Dennis1812 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:44:
[...]
En dan hebben we voor 2.5miljard aan kapjes liggen. Gaan we ze verbranden omdat ze bang zijn dat de markt verstoord raakt.
Als het echt zo is, dan is het wel fijn dat de overheid zich keurig aan allerlei regels houdt. Ik kreeg het idee dat ze de Wob of andere wetten namelijk regelmatig blijven overtreden. Ook de grondwet.
Dat wordt aanmodderen in de sloot voor de heren instructeurss3n schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:37:
Van de bd.nl liveblog:
[...]
In tegenstelling tot de horeca lijkt me dat het bij zwembaden nét iets eenvoudiger een waterdichte controle op de toepassing van de regels door te voeren.
Nederland moet het gaan doen. Niet roepen dat het niet en dan niks doen. Dat is een zelfvervullende voorspelling. Het gaat alleen ook gepaard met de preventieparadox en dus krijg je achteraf geleuter over geld weggooien als dat niet vooraf glashelder maakt.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:43:
[...]
Ene kant wel, aan de andere kant is het natuurlijk wel goed om te kijken of er landen zijn met een andere aanpak die het echt stukken beter doen. Want wij kunnen wel bedenken dat een andere manier uiteindelijk beter was geweest, maar dat blijft een inschatting die je niet in de praktijk kunt concluderen. Je kunt echt wel naar andere landen ijken met een andere aanpak en in de praktijk zien wat dat voor invloed heeft. (…)
Maar je kunt niet alles voorzien. Misschien stijgt de temperatuur 2 graden wereldwijd, misschien ook 3. Maar je wilt toch niet achteraf vaststellen dat het 3 blijkt te zijn? Of dat de geschatte 4000-5000 opnames een veelvoud daarvan bleken? Mooi als het minder opnames zouden zijn, maar dat is dus het optimistische scenario wensdenken waar het KPMG rapport o.a. op wees.
Waarschijnlijk dat laatste. Ze worden gewoon gelijk gesteld aan sportscholen, net als bij eerdere maatregelen.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:
Waar komt die maatregel op zwembaden nu eigenlijk vandaan? Waren dat zulke hotspots qua besmetting? Mijn ervaring met zwembaden is dat je niet erg dicht bij iemand in de buurt komt en zeker niet voor langere tijd.
Of is dat puur omdat er anders sportscholen met zwembad zijn die op die manier de QR zouden ontlopen?
[removed]
Meer IC opnames in een rustiger tempo ter voorbereiding van poging R=1. Ga daar nu eens vanuit.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:
Waar komt die maatregel op zwembaden nu eigenlijk vandaan?
Klopt het dan wel?
Tja, als je er vanuit gaat dat het met een ieniemienie regelkraantje te beheersen is wel.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:57:
[...]
Meer IC opnames in een rustiger tempo ter voorbereiding van poging R=1. Ga daar nu eens vanuit.
Klopt het dan wel?
What's next? Je mag ergens naar binnen met je QR als er een IC plek vrij is, net zoals met slagbomen bij de parkeergarage die pas open gaan als er iemand de volle garage verlaat?
Het heeft dan ook vrijwel nul effect. Dit lijkt eerder invoeren om het invoeren zodat het lijkt alsof ze daadkrachtig zijn.s3n schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:37:
Van de bd.nl liveblog:
[...]
Het zijn de bibliotheken van oktober 2020.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:
Waar komt die maatregel op zwembaden nu eigenlijk vandaan? Waren dat zulke hotspots qua besmetting? Mijn ervaring met zwembaden is dat je niet erg dicht bij iemand in de buurt komt en zeker niet voor langere tijd.
Iemand nog wat gehoord over dat potje van 5m voor onderzoek thuiswerken van begin dit jaar? Iemand?
Ik vermoed zomaar dat er meer dan een paar criteria aan de afzonderlijke maatregelen ten grondslag liggen.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:
Ik denk dat er tenminste 4 zijn die voor zwembaden gelden:
- weinig economische impact
- eenduidigheid en aansluiting op andere maatregelen (zoals je al aangeeft met sportscholen bijvoorbeeld)
- eenvoudige implementatie met weinig extra kosten
- druk op de risicogroep om zich te vaccineren.
Ik weet niet of je vaak baantjes trekt in het zwembad, maar waar ik dat doe is het doordeweeks 's ochtends een groot bejaarden feest (en ja, ik zwem daar dan ook tussen
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 02-11-2021 12:12 ]
*knip* zonder onderbouwing zijn dit slechts verdachtmakingen en complotten.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:35:
[...]
Het gaat er wat betreft de bescherming van de inwoners van Nederland niet om hoe we het doen t.o.v. andere landen, maar wat Nederland had kunnen doen. Maar dus niet deed en nog steeds niet doet.
Natuurlijk kan het altijd slechter, maar we zijn een ontzettend rijk land en lenen ons suf met een AAA rating. Alleen wel jammer dat we dat niet investeren in ventilatie, luchtmeters of de meest hoogwaardig mondneusmaskers die je ook gratis en uitbundig beschikbaar zou kunnen stellen. Het gaat naar steunpakketen voor bedrijven die worden gesloten omdat de niet benoemde strategie steeds voort wordt gezet.
[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 02-11-2021 13:00 ]
Be nice, You Assholes :)
Dan doen ze dat toch niet heel erg goed. Het is al meerdere keren voorgekomen dat Hugo beslissingen neemt die afwijken van het OMT advies, met verstrekkende negatieve gevolgen en zelfs doden tot gevolg. Het dansen met Janssen debacle is daar van het beste / slechtste voorbeeld.
[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 02-11-2021 13:00 ]
Ik denk dat er dan ook gewoon mensen niet meer komen. Smartphone gebruik bij bejaarden is ook niet een gegeven. De jongeren (zeg onder 60) zijn daar een stuk handiger mee.blissard schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:10:
[...]
Ik vermoed zomaar dat er meer dan een paar criteria aan de afzonderlijke maatregelen ten grondslag liggen.
Ik denk dat er tenminste 4 zijn die voor zwembaden gelden:
- weinig economische impact
- eenduidigheid en aansluiting op andere maatregelen (zoals je al aangeeft met sportscholen bijvoorbeeld)
- eenvoudige implementatie met weinig extra kosten
- druk op de risicogroep om zich te vaccineren.
Ik weet niet of je vaak baantjes trekt in het zwembad, maar waar ik dat doe is het doordeweeks 's ochtends een groot bejaarden feest (en ja, ik zwem daar dan ook tussen) Dus ik kan me zomaar voorstellen dat deze maatregel ook een beetje duwen van niet-gevaccineerden is. En dan met name die in de risico-groep. Niet erg onlogisch als je het mij vraagt.
Mwah tis niet de wappie groep ongevaccineerden. Het raakt ze gewoon amper. Die groep ervaart een stevige verkoudheid, soms een griep, that's it. En dat weten ze ook wel. Het verschilt ook per niveau en opleiding hé, bijvoorbeeld in de zorg opleidingen zie je veel meer bereidheid, maar goed, die krijgen op school ook standaard hepatitis vaccinatie, verplicht. Maar neem je bijvoorbeeld de opleiding handel, waar heel veel mensen van buitenlandse afkomst zitten, is het weer veel erger dan gemiddeld.ZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:16:
[...]
Dat zou vervelend zijn…Weet je waarom ze zich, grosso modo, niet laten vaccineren? Dat zal toch niet zo simpel als ‘dwars pubergedrag’ zijn? Wordt of kan er in lessen een open debat of gesprek over zijn, of haalt dat niets uit?
Die doelgroep is voor mij nogal ver van mijn bed, dus ik ben oprecht geïnteresseerd. Ik ken zelf maar 1 iemand die niet gevaccineerd is, verder is alles en iedereen in mijn omgeving(/bubbel) gewoon gevaccineerd en ik weet niet of de ‘ik wil niet’ retoriek die hier langskomt ook buiten deze “bubbel” veel voorkomt?
Je raakt die groep wanneer je hun vrijheid aantast. En dan met name het nachtleven. Maar goed, als daar niet strak gecontroleerd wordt... Daarnaast is de opleving van illegale feestjes ten tijde van de lockdown een soort van blijvertje, als in, men organiseert heel veel zelf besloten feestjes. Als je de bekendere Nederlandse DJs op instagram volgt zie je verschrikkelijk veel prive feestjes voorbij komen. Van 50 tot 500 man. Daar wordt niet gehandhaafd en vormen dus ook besmettingshaarden. En politie zit daar niet achteraan omdat die dat niet beschouwen als prioriteit, letterlijk verteld door een agent die aanwezig was op een verjaardagsfeestje (waar ik ook aanwezig was trouwens
Den Haag heeft het MBO al heel wat jaren geleden duidelijk gemaakt dat we opleiden en niet opvoeden. Maatschappijleer is beperkt tot wat uitleg over belastingen, politiek stelsel, that's it. Geen ethische discussies etc.ZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:16:
[...]
Wordt of kan er in lessen een open debat of gesprek over zijn, of haalt dat niets uit?
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenNietDoen op 02-11-2021 12:21 ]
Nee. Je snapt het nog niet volgens mij, maar misschien begrijp ik je verkeerd.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:01:
[...]
Tja, als je er vanuit gaat dat het met een ieniemienie regelkraantje te beheersen is wel. (…)
De IC bezetting is nu circa 200. Bij 4000 opnames van circa 17 dagen heb je voor die opnames nodig:
- (4000 opnames) / (200 bezetting) = (20 episodes) x (17 dagen) = 340 dagen
Maar bij een IC bezetting van 400 en 4000 opnames van circa 17 dagen heb je voor die opnames nodig:
- - (4000 opnames) / (400 bezetting) = (10 episodes) x (17 dagen) = 170 dagen
Bij poging R=1, wat in de praktijk dus betekent R>1 en R<1 rond R=1.
Maar de IC zit dus nog niet op 400. En ik zeg ook niet dat ze specifiek daar naartoe willen, maar zonder R<1 blijft de huidige bezetting nog weken verder stijgen uiteraard.
Voor de helderheid is dat beslist niet wat ik zou doen, maar een scenario van mogelijk kabinetsbeleid waar we de tamelijk obscure zwembad-regels mee zouden kunnen verklaren. Nu de IC bezetting nog wat laten oplopen en dan een tijd lang een bezetting van 400. Kijk dus vooral naar Nieuwsuur van gisteren en dan in het bijzonder tijdcode 16:00 minuten. Maar als de 4000-5000 achteraf 10.000 bleken? Wat dan?
Titreren. Dat is het woord dat steeds werd gebruikt bij de technische briefings. Waaruit blijkt dat ze ooit zijn gestopt met het laten optreden van veel besmettingen binnen bepaalde grenzen van de zorg? Het is dus geen sturen op zorg, maar sturen op veel besmettingen.(…) What's next? Je mag ergens naar binnen met je QR als er een IC plek vrij is, net zoals met slagbomen bij de parkeergarage die pas open gaan als er iemand de volle garage verlaat?
De dg van VWS en voormalig inspecteur van de IGJ vroeg vrolijk om 1350 bedden. Zie tweet en bijlage:
NMH in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"
Je hebt geen smartphone nodig om een qr-code te kunnen tonen. Nog los van dat volgens mij 70'ers tegenwoordig ook gewoon massaal smartphones hebbenSeñor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat er dan ook gewoon mensen niet meer komen. Smartphone gebruik bij bejaarden is ook niet een gegeven. De jongeren (zeg onder 60) zijn daar een stuk handiger mee.
3. Is zo’n QR-code op de werkvloer haalbaar?
Juridisch en formeel is het haalbaar, zegt arbeidsrechtadvocaat Pascal Besselink van juridisch dienstverlener DAS: “Ter voorkoming van de verspreiding van besmettelijke ziekten en omwille van de volksgezondheid mag inbreuk worden gemaakt op fundamentele rechten.” Het ‘enige’ wat nodig is, is politiek draagvlak. Het kabinet moet het plan omarmen en een meerderheid in de Tweede en Eerste Kamer moet voor zijn. In dat geval kan de maatregel al over een maand van kracht zijn.
Dit stukje is dan ook interessant in kader van dit stukje van politiek verslaggever Tom-Jan Meeus.4. Wat zijn de gevolgen voor niet gevaccineerde werknemers?
De QR-code op de werkvloer betekent niet dat medewerkers zich moeten laten vaccineren, maar wel dat zij zich moeten laten testen voordat ze naar het werk gaan, zegt Besselink. Vicevoorzitter Kitty Jong van vakfederatie FNV ziet veel gevaren en onduidelijkheden. “Hoe werkt dit in de praktijk? Gaan bedrijven iedereen elke dag controleren? Wat gebeurt er bij een rood vinkje? Minister De Jonge heeft gezegd: het mag geen rechtspositionele gevolgen hebben. Wat dan wel? Stuur je iemand met onbetaald verlof tot hij gevaccineerd is? Ik vrees dat je een doos van Pandora opent.” Ook Besselink verwacht dat het leidt tot geschillen, hoger ziekteverzuim en procedures.
Botsende realiteiten, corona en de uitkomst
Het lijkt er toch sterk op dat er animo gekweekt wordt voor de QR code op het werk. De uitspraken van De Jonge en onlangs Bruls gooien telkens wat brandstof op dat vuurtje. Als je het zo beziet lijkt men af te wachten tot de druk hoog genoeg is opgelopen dat de maatregel acceptabel is geworden, of althans de Tweede Kamer geen weerstand durft te bieden.Maar het viel op dat betrokkenen bij deze keuzes maandag al voorzagen dat de maatregelen geen daling van ziekenhuisopnames zullen veroorzaken, zodat over twee weken alsnog discussie kan ontstaan over zaken als de coronapas op de werkvloer of zelfs een winkelverbod voor ongevaccineerden. Afgaande op eerdere stemmingen zou een Kamermeerderheid (inclusief de ChristenUnie) daar faliekant tegen zijn.
Maar de politieke realiteit is: voor het kabinet kan dit uitlopen op een interessant tactisch conflict, vooral omdat, zoals een betrokkene zei, „het maatschappelijk draagvlak voor dit soort maatregelen groter is dan het politieke draagvlak”. De burger wil het, durft de Kamer dan de rug recht te houden?
'Kamer had in coronacrisis geen zicht op schaduwbeleid kabinet'
Het probleem is meer dat de er geen controlerende functie mogelijk is. De zaken worden beklonken in het Catshuis om vervolgens gelekt te worden om de publieke opinie te peilen. De Tweede Kamer staat daarna voor een fait accompli. Het nut van de technische briefings is dan twijfelachtig, de Kamerleden die daar zitten zijn simpelweg niet bij machte of gelegenheid om kritisch hun werk te doen richting het kabinet en het OMT.
Een smartphone bezitten is niet hetzelfde als er handig mee zijn. Genoeg ouderen die een smartphone nauwelijks kunnen bedienen en als veredelde Nokia van vroeger gebruiken.migchiell schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:26:
Je hebt geen smartphone nodig om een qr-code te kunnen tonen. Nog los van dat volgens mij 70'ers tegenwoordig ook gewoon massaal smartphones hebben
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 02-11-2021 13:00 ]
Mijn ervaringen met 70+ en smartphone komt erop neer dat ie soms een maand niet opgeladen is, altijd ligt waar zij niet zijn en standaard vergeten wordt.migchiell schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:26:
[...]
Je hebt geen smartphone nodig om een qr-code te kunnen tonen. Nog los van dat volgens mij 70'ers tegenwoordig ook gewoon massaal smartphones hebben
En ouderen laten printen... Dat werkt ongeveer net zo goed als een smartphone.
Volgens mij bedoel jij dat ze zorgvuldig aan de knoppen (zouden kunnen) draaien om tot een maximale bezetting te komen en deze te behouden? In dat geval, dat bedoel ik met 'regelkraantje'.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:23:
[...]
Nee. Je snapt het nog niet volgens mij, maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Oudere echtparen hebben vaak samen een smartphone. Dat voldoet voor hun prima.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:29:
[...]
Mijn ervaringen met 70+ en smartphone komt erop neer dat ie soms een maand niet opgeladen is, altijd ligt waar zij niet zijn en standaard vergeten wordt.Iets erop installeren... dat vereist een interventie.
Iets waar ik zelf nog wel tegenaan ga lopen (maar dat is simpel op te lossen...) ik neem lang niet altijd mijn telefoon mee, zeker niet als ik ga sporten ofzo. Dan heb ik dat ding niet nodig en zie ik ook de gein niet in om hem onbeheerd in een tas achter te laten. Dan blijft hij gewoon thuis. Straks moet hij dus toch mee (en de minder eerlijke personen op de wereld hebben dan min of meer de zekerheid dat er in elke tas een mobieltje te scoren is)
alles kan off-topic
Kun je dan niet een papieren versie meenemen? https://coronacheck.nl/nl/print/Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:34:
Iets waar ik zelf nog wel tegenaan ga lopen (maar dat is simpel op te lossen...) ik neem lang niet altijd mijn telefoon mee, zeker niet als ik ga sporten ofzo. Dan heb ik dat ding niet nodig en zie ik ook de gein niet in om hem onbeheerd in een tas achter te laten. Dan blijft hij gewoon thuis. Straks moet hij dus toch mee (en de minder eerlijke personen op de wereld hebben dan min of meer de zekerheid dat er in elke tas een mobieltje te scoren is)
In 2019 had 85,7% in de leeftijd van 65 tot 75 een smartphone in bezit. Bij 75 en ouder was dat 51,9%Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat er dan ook gewoon mensen niet meer komen. Smartphone gebruik bij bejaarden is ook niet een gegeven. De jongeren (zeg onder 60) zijn daar een stuk handiger mee.
Tenzij dat ineens enorm is afgenomen in plaats van nog wat toegenomen sinds 2019 doe je de oudere medemens toch echt tekort.
https://www.unitedconsume...ebruik-ouderen-stijgt.jsp
https://www.cbs.nl/nl-nl/...gebruik-van-sociale-media
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eiende-groep-internetters
Voor wat betreft je ervaringen met ouderen en smartphone, die zijn die bij mij precies omgekeerd. Het verbaast me in positieve zin hoe handig velen in mijn omgeving er mee zijn en hoe vaak dat ding gebruikt wordt.
Whatsapp, Facebook, video bellen met (klein)kinderen alles komt komt voorbij in mijn omgeving.
Met 60 leg je de lat ook wel erg laag, daar zitten nog hele hordes werknemers bij die zo'n ding van/voor hun werk hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-11-2021 12:42 ]
Dat is precies wat ik bedoel. Ze weten na 1,5 jaar heel goed hoe de R zich gedraagt, behoudens een nieuwe variant of inhaalgedrag misschien.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:30:
[...]
Volgens mij bedoel jij dat ze zorgvuldig aan de knoppen draaien om tot een maximale bezetting te komen en deze te behouden? In dat geval, dat bedoel ik met 'regelkraantje'.
Een overshoot is er dus al snel en dat maakt het scherp aan de wind varen ook zo onnozel. Je kunt een instabiel systeem niet op R=1 houden en het leidt tot onnodig veel sterfte en ziekte. Met het bestrijden van een besmettelijke ziekte heeft het niks te maken. Het gaat ze in dat geval om 'gecontroleerde' verspreiding en daarvan zei de WHO in Nieuwsuur dat zoiets complete kolder is.
Maar zoals benoemd, het zou ook kunnen dat een rug-tegen-de-muur situatie moet ontstaan zodat politiek moeilijke keuzes veel eenvoudiger worden.
De Kamer moet in het debat en vooraf bij de technische briefing vooral heel scherp zijn op de vraag: bereiken we met deze maatregelen wel R=0,8? En kan een andere partij dan het RIVM dat ook doorrekenen?
Ik zie de laatste pagina's weer een hoop redenen verzonnen worden waarom er van alles moeilijk is of niet kan...Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:29:
[...]
Mijn ervaringen met 70+ en smartphone komt erop neer dat ie soms een maand niet opgeladen is, altijd ligt waar zij niet zijn en standaard vergeten wordt.Iets erop installeren... dat vereist een interventie.
Schuld van het kabinet ook nog waarschijnlijk.
Constructief...
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 12:41 ]
Wanneer moet je nu wel een coronapas hebben en wanneer is een mondkapje verplicht
https://www.telegraaf.nl/...e-winkels-en-supermarktenDEN HAAG - Bij de aanscherping van de coronamaatregelen wordt de vuistregel in publieke binnenruimtes: of een mondkapje op, of een coronapas tonen. Dat coronatoegangsbewijs, nu verplicht voor toegang tot restaurants, cafés, theaters en stadions, wordt uitgebreid naar musea, dierentuinen, pretparken, sportscholen en zwembaden. Daar hoeven geen mondkapjes op. Die mondkapjesplicht gaat wel gelden voor winkels, bibliotheken, gemeentehuizen en supermarkten, waar niet om een coronapas wordt gevraagd.
Lijnrecht tegen het WHO advies in. Alsof ze niet bestaan. Wat een kolder weer als dit echt zo is.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:39:
De ongevaccineerde mensen zijn straks wel goed herkenbaar in bioscoop en restaurant.
Ik heb de post even aangepast omdat ik bij nalezen begreep dat het dus gaat gelden voor publieke ruimten waar geen QR code geldt.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:41:
[...]
Lijnrecht tegen het WHO advies in. Alsof ze niet bestaan. Wat een kolder weer als dit echt zo is.
Door van ongevaccineerde zondebok te maken, ondermijnt kabinet de pandemiebestrijding
Het communicatieplan van vingertje wijzen kan ervoor zorgen dat de naleving en acceptatie van nieuwe maatregelen eerder slechter wordt als beter.Hoe vaker Hugo de Jonge naar ongevaccineerden wijst, hoe bozer de overige 87 procent wordt en hoe minder deze groep – de overgrote meerderheid – zich nog aan de regels zal houden. Steeds weer benadrukken de wetenschappers hoezeer je polarisatie, uitsluiting en een schuldvraag moet voorkomen – júíst als overheid. Niet alleen omdat dit bestrijding van de pandemie ondermijnt, maar ook omdat het blijvende verdeeldheid kan creëren waarvan de gevolgen zich nog tot ver na de pandemie laten voelen. De grootste communicatie-uitdaging is te zorgen dat iedereen zich weer aan alle coronaregels houdt.
Toch moet dit de boodschap zijn: allemaal, gevaccineerd of niet, kunnen we bijdragen aan een minder grote verspreiding van het virus en dat zullen we, ook al voelt het soms als onrechtvaardig, toch echt weer met z’n allen moeten doen: alleen samen krijgen we corona onder controle. Probeer wrijving en verdeeldheid tussen groepen in de samenleving weg te nemen in plaats van op te stoken. Want deze zondebokpolitiek lijkt vooral een witwasoperatie van het eigen falen.
Waarom niet ook de optie om in winkels je qr te scannen? Dat zet pas echt zoden aan de dijk.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:39:
De ongevaccineerde mensen zijn straks wel goed herkenbaar in bioscoop en restaurant. de winkels.
Wanneer moet je nu wel een coronapas hebben en wanneer is een mondkapje verplicht![]()
[...]
https://www.telegraaf.nl/...e-winkels-en-supermarkten
alles kan off-topic
Dit topic is gesloten.
![]()
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.